Harro. En nee, het is een citaat (van Hartmut Schulze Boysen).quote:Op zondag 5 december 2004 22:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Trouwens harry, zou je niet liever "sollen" gebruiken ipv "müssen" ?
Ik heb vorig jaar een scriptie geschreven over Het Ardennenoffensiefquote:Op zondag 5 december 2004 23:41 schreef Pumatje het volgende:
pietverdriet, waar ben je mee bezig
In ieder geval, harro zich onvoorwaardelijk overgeven zou nooit opkomen bij het oppercommando te Duitsland, tactisch gezien, wat zou dan wel de bestes stap zijn. ?
Dat bombardement was, vanuit menselijk oogpunt, inderdaad misdadig. En over de noodzaak valt, net als bij de atoombommen in Japan, inderdaad te twijfelen.quote:Op maandag 6 december 2004 04:50 schreef Vampier het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dresden werd toch wel in 1 nacht geleveled... het was een regelrechte oorlogsmisdaad...
Geen enkele oorlogsindustrie in Dresden ?quote:Op maandag 6 december 2004 08:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dresden was totaal onnodig en is een misdaad. De stad werd niet verdedigd, er was geen oorlogsindustrie in de omgeving en de stad zat bomvol met vluchtelingen. Iets wat de geallieerden ook wel wisten.
quote:However the United States Strategic Bombing Survey listed at least 110 factories and industries in Dresden. The city contained the Zeiss-Ikon optical factory and the Siemens glass factory (both of which were entirely devoted to manufacturing military gunsights). The immediate suburbs contained factories building components of radar and electronics, and fuses for anti-aircraft shells. Other factories produced gas masks, engines for Junkers aircraft and cockpit parts for Messerschmitt fighters. An official 1942 guide described the German city as "one of the foremost industrial locations of the Reich".
Heb je vast wel een bron voor, niet?quote:Op maandag 6 december 2004 04:22 schreef Vitale het volgende:
Patton is hier natuurlijk een groot voorbeeld van. Die had veel liever samen met Duitsland naar Moskou gemarcheerd.
Het Ardennenoffensief als beste keuze? Belachelijk.quote:Op maandag 6 december 2004 04:22 schreef Vitale het volgende:
Naar mijn mening was juist een offensief in de Ardennen, tactisch gezien, de beste stap die nog over was voor Duitsland. Of eerder: de minst slechte. (De onvoorwaardelijke overgave als beste keus weggelaten)
Tsja, en dit strategisch doel was onmogelijk te verwezenlijken en de meeste betrokken hoge officieren wisten dat al van tevoren. De kans dat Dietrich de Maas over was gekomen met een troepenmacht van enige sterkte is nihil. Door de opzet van het plan was dit hooguit een deel van Kampfgruppe Peiper gelukt, eventueel bijgestaan door een klein deel van Schnelle Gruppe Knittel. Op de vlakten tussen Luik en Antwerpen hadden geallieerde vliegtuigen, tanks en anti-tank geschut kortemetten gemaakt met deze zwakke strijdmacht. De 12. SS was bij voorbaat kansloos ongeacht de te volgen tactiek omdat de Amerikaanse weerstand bij Krinkelt simpelweg te sterk was. Ook eventueel succes meer zuidelijk bij Dinant van de Kampfgruppen von Böhm en Von Cochenhausen (de meest waarschijnlijke successen binnen het gekozen scenario) hadden geen verschil gemaakt.quote:Op maandag 6 december 2004 04:22 schreef Vitale het volgende:
Het hele plan was risicolvol maar in theorie toch ook best slim. Het doel rijkte dan ook veel verder dan alleen de maas oversteken en de havenstad Antwerpen innemen (Het strategisch doel van de uiteindelijk gekozen variant van het plan).
Grote misverstand is hier dat:quote:Op maandag 6 december 2004 04:22 schreef Vitale het volgende:
Hitler wilde vooral veel onrust stoken binnen de, toch al breekbare, alliantie. Met een offensief in Belgie zouden de Britten (noorden) en Amerikanen (zuiden) van elkaar worden gescheiden. De Britten hadden weinig middelen om een nieuw leger op te zetten en van de Canadezen was het maar de vraag of zij wederom bereid zouden zijn om hun jongens naar een ver slagveld te sturen. De Amerikanen zouden er dan alleen voor staan en volgens Hitler zouden ook zij in dat geval de strijd in Europa staken. Zij hadden nog een rekening open met Japan die een directe bedreiging had gevormd. Het was voor Hitler ook ondenkbaar dat het Anglo-Amerikaanse leger zou strijden tegen de Duitsers en dat zij hiermee de communisten hielpen om Berlijn in te nemen. En ook aan geallieerde zijde waren er heel wat personen die vonden dat zij tegen de verkeerde mensen vochten en dat er een verkeerde aliantie was gevormd. Patton is hier natuurlijk een groot voorbeeld van. Die had veel liever samen met Duitsland naar Moskou gemarcheerd.
Het Ardennenoffensief moest dus meer worden gezien als een soort van wig die de opmerkelijke en breekbare alliantie tussen de Britten, Amerikanen en Russen, uit elkaar moest duwen.
Dat is een zwaktebod: een plan dat geen kans tot slagen had kun je niet verdedigen door te stellen dat tenminste de locatie goed gekozen werd.quote:Op maandag 6 december 2004 04:22 schreef Vitale het volgende:
Andere locaties voor een tegenoffensief hadden lang niet zo veel voordelen als de Ardennen. Het was bij de scheidingslijn tussen de Britten en Amerikanen, het was onderbezet en slecht verdedigd, en niemand zou het verwachten vanuit die plek. Het was in elk geval lang niet zo nutteloos als een offensief in het Oosten of Zuiden.
Ben je een groot fan van "der größte Feldherr aller Zeiten" ofzo? Het plan was goed maar slecht uitgevoerd. Laat me niet lachen. Het plan was absoluut kansloos met als gevolg dat de Duitsers een groot deel van de beschikbare materieel - tanks, vliegtuigen (Bodenplatte), kanonnen, manschappen - verloor in een droom. De sterkste divisies hadden hun slagkracht verloren met als gevolg dat ze bij de verdediging van Duitsland i 1945 tandenloze tijgers waren. En met het direct daarop volgende offensief tegen Budapest verloren die tijgers hun klauwen ook nogeens.quote:Op maandag 6 december 2004 04:22 schreef Vitale het volgende:
Alleen is het plan wel slecht uitgevoerd. Zo blijkt
Beide plannen waren gebaseerd op aannames die niet met de realiteit overeenstemde, sterker nog, het waren complete hersenspinsels van iemand die totaal geen voeling meer met de realiteit had.quote:Op maandag 6 december 2004 10:30 schreef CeeJee het volgende:
Harro, was operatie Nordwind niet een betere gok geweest met de troepen van het Ardennenoffensief er daar bij ? Wat ik er van gelezen heb was er toen flinke onenigheid tussen de Gaulle en Eisenhouwer.
Que?quote:Op maandag 6 december 2004 10:40 schreef Tijger_m het volgende:
Overigens, er was niets origineels aan het Ardennenoffensief, het was bijna een regelrechte kopie van het originele Schlieffenplan waar ook die invasie van 1940 op gebaseerd was.
.
Precies, die bedoel ik.quote:bepantsering die jij noemt is Explosive Reaction Armor
Daarom zei ik ook 20 cm.quote:20 mm is trouwens niet veel hoor die shell zou niet door een tiger vliegen.
Nou is dit niet helemaal waar hoor. Een aantal verkenning eenheden van Patton stonden al in de voorsteden van Berlijn, nog voordat de Russen Berlijn in zicht hadden en zich voor aan het bereiden waren voor de Slag om Berlijn.quote:......*knip*,en als hoofdprijs zelfs berlijn ingenomen, daar is bradley of patton niet eens bij de buurt gekomen.
Dat lijkt mij niet. Alle mogelijke scenarios die uitgingen van het vergroten van de spanningen tussen de bondgenoten onderling berusten op hetzelfde misverstand. In de praktijk zouden de geallieerden ondanks de onenigheid tussen een aantal hoge officieren nooit het gemeenschappelijke doel uit het oog verliezen: de totale nederlaag van nazi-Duitsland.quote:Op maandag 6 december 2004 10:30 schreef CeeJee het volgende:
Harro, was operatie Nordwind niet een betere gok geweest met de troepen van het Ardennenoffensief er daar bij ? Wat ik er van gelezen heb was er toen flinke onenigheid tussen de Gaulle en Eisenhouwer.
quote:Op maandag 6 december 2004 10:54 schreef yvonne het volgende:
Que?
Ja, joepie, en waar zoek ik dan opquote:
DAT weet ik, had er alleen geen weet van dat het ook aan WW2 gekoppeld kon worden.quote:Op maandag 6 december 2004 16:01 schreef Harro_Schulze_Boysen het volgende:
Het Schlieffenplan werd ook voor WO1 gebruikt.
Het von Schlieffenplan, yvonne, wat de blauwdruk was voor de invasie van Frankrijk via Belgie in zowel WO 1 als WO 2 uiteraard in beide gevallen met tactische en strategische wijzigingen maar in de grond dezelfde uitgangspositie met dezelfde elementen.quote:
Het onderstaande stuk is te vinden in het boek van de journalist Cookridge die tijdens de oorlog werkzaam was bij de Britse geheime dienst.quote:Op maandag 6 december 2004 08:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb je vast wel een bron voor, niet?
Tsja. Er zijn na de oorlog letterlijk honderden van dergelijke boeken geschreven. Enig overtuigender bewijs in de vorm van officiële documenten zou wel prettig zijn.quote:Op maandag 6 december 2004 19:40 schreef Vitale het volgende:
Het onderstaande stuk is te vinden in het boek van de journalist Cookridge die tijdens de oorlog werkzaam was bij de Britse geheime dienst.
E.H. Cookridge, Gehlen: Spy of the Century, London: Hodder & Stoughton, 1971, pp. 127-28.
[...]
Wat versta jij onder realistischer? Met de conditie van de beschikbare troepen waren alle mij bekende varianten onrealistisch.quote:Op maandag 6 december 2004 19:40 schreef Vitale het volgende:
Bij het praten over het Ardenneoffensief had ik het meer over het hele idee in haar algemeen en dus niet zo zeer de variant die Hitler in gedachte had. Er waren in totaal 5 varianten die overwogen werden. Daar zaten opties tussen die in elk geval realistischer waren dan die van Hitler en die wél goedkeuring konden verwachten bij Hitlers generalen.
„Eine Vorausabteilung oder 'Schnelle Gruppe', wie man uns später nannte, das muß mindestens ein wenig so etwas sein, wie eine Meute fiebernder Jagdhunde, hoch trainiert. Mindestanforderungen an Ausbildung und Ausrüstung aber auch an Einsatzgeist und Mut, jeder Gruppe, jeder Zug, jeder Kompanie fest in der Hand ihrer Führer…So, wie wir vielleicht noch in der Offensive von Kursk und Bjelgorod antraten. Da waren wir noch die 'LAH'. Aber als wir dann dort in dem unwahrscheinlich tiefen Stellungsystem, in den Großen Panzerschlachten der russischen Führung und ihren tapfer kämpfenden Soldaten mehr oder weniger ins offene Messer liefen, da war das doch so etwa wie unser Stalingrad. Und jetzt in Dezember 1944 hatten wir die Invasion hinter uns. Wir kamen aus dem Kessel von Falaise und Argentan. Wir hatten die zerbombten deutschen Städte gesehen, den Bombenangriff auf Düren miterlebt. Im Herbst 1944 waren die Russen in meiner ostpreußischen Heimat zum ersten Mal auf deutschen Boden. Man brauchte nicht 'der größte Feldherr aller Zeiten' zu sein, um sagen zu müssen, daß eine neue russische Großoffensive unmittelbar bevorstand. Bei uns herrschten Wut und Verzweiflung; wenn wir weiter dachten, als an der nächsten Tag - was wir nach Möglichkeit vermieden - dann hatten die Alliierten dafür gesorgt, daß wir an unser armes Deutschland und die geforderte bedingungslose Kapitulation denken Mußten. Von der Division stammte die Information, daß das, was wir an Material während der Aufstellung erhielten, das letzte sei, was das deutsche Reich und unser Volk produzieren konnte. Das glaubten wir, wir mußten es leider glauben. Aber ob es ein gute Motivation war?“quote:Op maandag 6 december 2004 19:40 schreef Vitale het volgende:
Dat het een wanhopige alles of niets gok zou worden was bij de meeste bevelhebbers wel duidelijk. Ook zij wisten dat de oorlog al veel eerder was afgelopen, in elk geval bij de doorbraak in Avranches en misschien zelfs bij Stalingrad. Maar wat moesten de Duitsers anders? Niks doen had ook zo weinig zin. Op militair gebied was het leger niets vergeleken met 1940.
Dat ben ik niet met je eens. Wat voor stoot ze ook uit wilden delen, elke weldenkende Duitse officier wist dat de geallieerden niet wilden onderhandelen. Hierover heb ik o.a. contact gehad met Heinz Günther Guderian, de voormalige adjudant van de 116. PD die aanwezig was bij de meeste voorbereidende besprekingen. Bovendien is hij de zoon van de Generaloberst en daardoor heeft hij ook groot inzicht in de besluitvorming op het hoogste niveau. De conclusie is eenduidig: het plan kwam er vanuit de waan van de grofaz. De beredenatie dat het best mogelijk was de alliantie te breken was er één van Hitler, niet van zijn staf. Helaas haalden na 20 juni geen weldenkende mensen het in hun hoofd hem tegen te spreken. De meeste officieren betreurden het besluit: een deel van de hoge officieren had graag materieel en manschappen dat nu verloren ging ingezet om geallieerde bruggehoofden over Rijn en Oder te counteren. En daarmee kom je meteen aan een onderbelicht plan dat (binnen het kader van de onherroepelijke nederlaag) mijns inziens ook een goed alternatief voor het Ardennenoffensief was geweest, echter puur militair en niet politiek.quote:Op maandag 6 december 2004 19:40 schreef Vitale het volgende:
De enige mogelijkheid was om te proberen met een laatste stuiptrekking een stoot uit te delen op politiek niveau en te hopen op onderhandelingen. Vanuit de Duitse beredenatie leek het best mogelijk te zijn om de alliatie tegen elkaar te spelen of ze in elk geval in problemen te zetten.
Zie hierboven. Uiteindelijk had het ook niet geholpen, maar het was een te overwegen alternatief voor een op voorhand onhaalbaar offensief.quote:Op maandag 6 december 2004 19:40 schreef Vitale het volgende:
Als er toch iets moest gebeuren dan was volgens mij een gok in de Ardennen echt één van de minst slechte opties die er nog waren. Ik zou tenminste niet weten wat Duitsland anders had moeten doen. (Buiten zichzelf overgeven zoals ik zelf ook al meldde)
Dat is niet zo, want op het moment van de Duitse capitulatie wist de Amerikaanse president Truman amper van het bestaan van de atoombom af. Zijn overleden voorganger FDR had hem niet ingelicht en bovendien werd pas in de zomer van 1945 definitief duidelijk wat er met een atoombom aangericht kan worden. De meningen of Truman de bom in Japan had mogen gebruiken lopen uiteen, maar gezien het feit dat dit waarschijnlijk de enige manier om een invasie van Japan (en dus heel veel slachtoffers, ook onder Amerikanen) te voorkomen denk ik dat het een afschuwelijk maar gerechtvaardigd besluit was.quote:Op zaterdag 8 november 2003 02:49 schreef gelly het volgende:
Het had niet veel gescheeld, of de atoombom die op Hiroshima geworpen werd was op Berlijn terecht gekomen. De oorlog in Europa was echter net op tijd afgelopen, zodat de amerikanen de bom op Japan moesten gooien.
Wat voor gevolgen zou het voor Europa hebben gehad als de bom wel op Berlijn was gegooid ?
Het probleem is denk ik dat we het Ardennenoffensief hier nu vanuit verschillende perspectieven en doelen zitten te bekijken. Jij doet dat meer vanaf jouw eigen perspectief 60 jaar na dato, met als doel te kijken of het offensief kans van slagen had. Ik probeerde het vooral te doen vanuit de Duitse, of in elk geval vanuit Hitlers perspectief, met als doel te kijken 'waarom' deze offensief plaats vond. Maar dit wil absoluut niet zeggen dat ik het zelf ook eens ben met het Duitse perspectief.quote:Op maandag 6 december 2004 20:38 schreef Harro_Schulze_Boysen het volgende:
[..]
Wat versta jij onder realistischer? Met de conditie van de beschikbare troepen waren alle mij bekende varianten onrealistisch.
klopt niet helemaalquote:Op dinsdag 7 december 2004 22:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Vitale, eerst zeg je dat Patton liever samen met Duitsland tegen de Russen had gevochten, daarna beweer je dat ie het na de oorlog met herbewapende duitsers wil doen, en om het te onderbouwen geef je een quote uit een boek waar patton dat zou hebben gezegt.
Lijkt me nogal een verschil tussen de twee, niet?
Na de oorlog kwam de Koude oorlog en toen werden Duitsers herbewapend-
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |