quote:Kijk. Om dit soort uitingen gaat het nou: gedachtenlezen en vage verdachtmakingen. En staat er een lach smilie bij? Nee. Is het grappig? Nee. Dit is dus geen ironisch-satirische opmerking, maar laster.
Op vrijdag 14 november 2003 13:34 schreef Parabola het volgende:
[..]
Het ideale scenarie voor ons onaantastbare staatshoofd idd: "we laten Harry Potter het gepeupel tot de orde roepen, en mocht het misgaan, dan haben we es nicht gewusst"
En dat toneelstuk is ook niet satirisch. En Egoland ook niet, want ik, Jan-Peter en Piet Hein kunnen er helemaal niet om lachen. Kopspijkers wel.
"Lawyers for Fawcett, claiming their client had been defamed, obtained a last-minute injunction to prevent the Mail on Sunday from publishing the article. On the following day, the Mail on Sunday headlined its edition with the story of the injunction. The injunction forbids the media including the written press and TV news in England and Wales, but not in Scotland from providing details about the incident, which supposedly involves Prince Charles. The ban is still in effect."
Het lijkt mij dat Jan-Peter even met Erica Terpstra had moeten bellen om Egoland van de buis te krijgen. Maar hier proberen we het weer op te lossen met een "maatschappelijke discussie". Er zit een amateur in het Torentje.
quote:erger nog: het is haatzaaierij, verkettering en demonisering
Op vrijdag 14 november 2003 17:41 schreef afzuiginrichting het volgende:[..]
Kijk. Om dit soort uitingen gaat het nou: gedachtenlezen en vage verdachtmakingen.
quote:Ik neem dat jouw stukje wel ironisch is. Ik moest er iig erg om lachen
En staat er een lach smilie bij? Nee. Is het grappig? Nee. Dit is dus geen ironisch-satirische opmerking, maar laster.En dat toneelstuk is ook niet satirisch. En Egoland ook niet, want ik, Jan-Peter en Piet Hein kunnen er helemaal niet om lachen. Kopspijkers wel.
quote:Goede vraag. Kenmerkend voor ironische uitlatingen is, dat het tegengestelde gezegd wordt van hetgeen men bedoelt. In dit geval is daar geen sprake van, omdat ik alles meen wat ik zeg. Het ironische element zit hem dan ook voornamelijk in de belerende en bestraffende toonzetting, die ik niet meen.
Op vrijdag 14 november 2003 18:03 schreef Parabola het volgende:
Ik neem dat jouw stukje wel ironisch is. Ik moest er iig erg om lachen
Een serieuze les is dat het Wetboek van Strafrecht geen gevoel voor humor, of zelfs maar een relativerend vermogen heeft, en dat we onszelf daarom ook zo gelukkig mogen prijzen met onze Majesteit, die dat gelukkig wel heeft.
Sterker nog: er vinden zo weinig veroordelingen wegens smaad en laster plaats, dat de conclusie niet anders kan zijn dan dat het Nederlandse volk een zeer humoristisch volk is.
Hieronder art. 261 WvS die waarvan de Majesteit als zijnde burger gebruik kan maken, en daaronder art. 111 WvS speciaal ontworpen voor de persoon van de Majesteit. Naast de genoemde straffen kan bijkomend de dader uitgesloten worden van het bekleden van ambten, het dienen bij de gewapende macht, en het recht de leden van algemeen vertegenwoordigende organen te verkiezen en tot lid van deze organen te worden verkozen.
Artikel 261
1. Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
2. Indien dit geschiedt door middel van geschriften of afbeeldingen, verspreid, openlijk tentoongesteld of aangeslagen, of door geschriften waarvan de inhoud openlijk ten gehore wordt gebracht, wordt de dader, als schuldig aan smaadschrift, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
3. Noch smaad, noch smaadschrift bestaat voor zover de dader heeft gehandeld tot noodzakelijke verdediging, of te goeder trouw heeft kunnen aannemen dat het te last gelegde waar was en dat het algemeen belang de telastlegging eiste.
Artikel 111
Opzettelijke belediging van de Koning wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijf jaren of geldboete van de vierde categorie.
quote:pberends: Aandacht Balkenende aan satire beschadigd de koningin
Balkenende: Bepaalde satire stoort de koningin
quote:
Op vrijdag 14 november 2003 18:34 schreef afzuiginrichting het volgende:[..]
Artikel 111
Opzettelijke belediging van de Koning wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijf jaren of geldboete van de vierde categorie.
quote:Scherp, en in feite nog waar ook.
Op vrijdag 14 november 2003 18:45 schreef pberends het volgende:[..]
pberends: Aandacht Balkenende aan satire beschadigd de koningin
Er zijn grote problemen in het land: wachtlijsten, files, onveiligheid, economische crisis. En wat doen die lui eraan? Helemaal niks, ze gaan zich druk maken om de nutteloze dingen. En daar slaan ze natuurlijk een pleefiguur mee, grote kans dat het CDA bij de volgende verkiezingen ruim 20 zetels verliest.
quote:Perfect, kan ik die one-liners van je kopen?
Op zaterdag 15 november 2003 13:43 schreef Demol het volgende:
Ik word echt misselijk van die fatsoenridders van het CDA, die nog in de jaren 50 van de vorige eeuw leven. Balkenende, Verhagen, maar het dieptepunt is dus Piet Hein DonnerEr zijn grote problemen in het land: wachtlijsten, files, onveiligheid, economische crisis. En wat doen die lui eraan? Helemaal niks, ze gaan zich druk maken om de nutteloze dingen. En daar slaan ze natuurlijk een pleefiguur mee, grote kans dat het CDA bij de volgende verkiezingen ruim 20 zetels verliest.
ik heb een aantal voor en tegen bij deze stelling:
VOOR:
·Er is bij satire geen norm over wat wel en niet mag, dus satire zelf is niet strafbaar
·Je hoeft niet naar de programmas te kijken, als je er niet tegen kan
·Het is flauw aangezien Balkenende er niet tegen kan dat de Koningin en haar familie belachelijk worden gemaakt
·We leven tegenwoordig nou eenmaal in een samenleving waarin veel satire voorkomt; wat dat betreft is het Koningshuis toe aan modernisering
TEGEN:
·Koninklijk Huis wordt belachelijk gemaakt, door middel van verzinsels en mengsels van verschillende zaken.
·Majesteitsschennis is verboden; de koningin mag niet belachelijk worden gemaakt
·Door erop in te gaan (zoals Balkenende) zorg je alleen nog maar voor meer leedvermaak
·Koningin en familie raken beschadigd; het Koningshuis zelf kan zich niet verdedigen; dat moet de politiek doen
WIE KAN MIJ WAT HELPEN DOOR NOG MEER VOORS EN TEGENS TE VERZINNEN (BUITEN DIE IK NU HEB) OF WIE VINDT ER DAT IK VERKEERDE ARGUMENTEN HEB GEBRUIKT
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |