quote:Goede ontwikkeling, mét zeer sterke beargumentering.
Door Berber Schrijver (Amersfoortse Courant)UTRECHT - Alle eersteklassers van de St. Gerardus Majellamavo krijgen volgend jaar Turks. In de tweede mogen zij kiezen of zij met het vak doorgaan en er examen in gaan doen. Directeur Ton van Vught wil dat Turks net zon gewone taal in het onderwijs wordt als Frans en Duits.
Nu al krijgen vijftien leerlingen van de school les in deze taal. Zij komen van het opgeheven Thorbecke College waar Turks op het lesrooster stond. Van Vught: ,,Zij vroegen of zij hier ook Turks kunnen krijgen. Dat vond ik wel een goed idee.
Volgens de directeur gaven vervolgens andere leerlingen aan de taal ook wel te willen leren. Dat deed hem besluiten Turks in de eerste klassen te gaan geven. ,,De leerlingen maken in de eerste klas verplicht kennis met Frans en Duits en straks ook Turks. Zij kiezen twee talen om mee door te gaan. De Gerardus Majella is de enige school in de stad die dit vak geeft.
Van Vught vindt het hoog tijd dat Turks een volwaardig vak in het onderwijs wordt. ,,Straks zit Turkije bij de Europese Unie en dan is Turks gewoon een Europese taal. Daarom moet je het op school aanbieden.
Dat het vak wordt gegeven om de allochtone leerlingen op school ter wille te zijn - een groot deel van de schoolbevolking is van buitenlandse afkomst ? noemt Van Vught onzin. ,,Daar gaat het niet om. Waar het wel om gaat is dat Turks een moderne vreemde taal is.
Om het vak uit de probleemhoek te halen, heeft de directeur bewust gezocht naar een Nederlandse docent. ,,Normaal gesproken heb je het liefst een native speaker. Wij doen het andersom om het vak serieus genomen te krijgen. Ton Duindam, oud-leerling van de school, geeft sinds augustus twee uur per week Turks. Volgend jaar krijgt hij mogelijk ook de eerste klassen. ,,Leerlingen vinden het juist leuk om van een Nederlander Turks te krijgen, zegt Duindam, die Turkse taal- en letterkunde gestudeerd heeft.
Duindam werkt ook bij het Cito, het instituut dat onder meer de eindexamens ontwikkelt. Het eindexamen Turks heeft nu een hoog niveau, zegt hij, omdat Turken er examen in doen. Maar besproken moet worden hoe het vak geëxamineerd moet worden als ook niet-Turken het kiezen. Duindam: ,,Frans en Duits krijg je ook pas voor het eerst op de middelbare school en daar is het examen op aangepast.
Behalve Turks wil Van Vught ook Arabisch gaan geven. De invoering gebeurt waarschijnlijk in 2005. Volgens de directeur is deze taal in de wereld zo belangrijk dat dat een plek in het onderwijsprogramma rechtvaardigt.
Goed geregeld van die knakker, kan de school binnen een jaar of 2 dicht wegens geldgebrek.
quote:Idd. Moet er niet aan denken..
Op vrijdag 7 november 2003 12:14 schreef Kaboutertje_X het volgende:
no way dat ik zon les volg!
Kijk Frans is een wereldtaal en Duits is de meest gesproken taal op het continent. Verder is Duitsland veruit onze grootste handelspartner en kom je als je internationaal zaken doet in NL bijna ALTIJD bij de Duitsers uit. Daar heb je wat aan.
Turkije heeft een economie die niets voorstelt (net zo groot als NL met 5 keer zoveel inwoners haha) en een exportmarkt van bijna 0 heeft. Je hebt er simpelweg niets aan.
Leer die mensen dan Spaans, dat is een wereldtaal.
quote:Idd
Op vrijdag 7 november 2003 12:13 schreef milagro het volgende:
wat een kolder om dat verplicht te stellen het 1e jaar
Als keuzevak kan ik me nog wel voorstellen, maar verplicht is echt belachelijk.
quote:
Op vrijdag 7 november 2003 12:13 schreef eMAeRCe het volgende:
Sinds wanneer is het de bedoeling dat WIJ integreren ipv zij, ik wil niet racistisch overkomen maar als ik dit zo lees heb ik het gevoel dat ik niet eens meer in mn eigen land woon..
.
Die vent spoort niet. Het verplicht gaan stellen, het eerste jaar.
Moeten wij nu integreren? Ik zou eenvouydigweg mijn kind niet op zo een achterlijke school sturen zeg!
quote:Welkom in NL. Waar leraren geslagen worden door moslims omdat ze eten tijdens de rammadam.
Sinds wanneer is het de bedoeling dat WIJ integreren ipv zij, ik wil niet racistisch overkomen maar als ik dit zo lees heb ik het gevoel dat ik niet eens meer in mn eigen land woon..
.
Leerlingen mishandelen leraar
http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1068100031283.html
maar die zie ik niet echt, waarom Turks wel, die nu nog niet eens bij de EU hoort, en Zweeds niet, terwijl Zweden al jarenlang bij de EU hoort, en waarom geen Modern Grieks of Italiaans?
[Dit bericht is gewijzigd door ForeverEternalFreak op 07-11-2003 12:24]
quote:Huilie
Op vrijdag 7 november 2003 12:23 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Welkom in NL. Waar leraren geslagen worden door moslims omdat ze eten tijdens de rammadam.
Leerlingen mishandelen leraar
http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1068100031283.html
quote:
Op vrijdag 7 november 2003 12:22 schreef Bigs het volgende:
Volgens mij hebben de meeste mensen de argumentatie in het artikel niet gelezen..
quote:Verder klopt de argumentatie voor geen meter, want dan kan je dus ook Italiaans bv verplicht gaan stellen. Heb je nog meer aan als NLer want ook Italie is een grote exportpartner van ons. En Turkije is voorlopig op de lange baan gezet wat betreft EU-toetreding tot na 2010. En dikke kans dat ze ook dan niet toe mogen treden.
Op vrijdag 7 november 2003 12:18 schreef Tedje_van_Es het volgende:
Je hebt er ook geen reet aan.Kijk Frans is een wereldtaal en Duits is de meest gesproken taal op het continent. Verder is Duitsland veruit onze grootste handelspartner en kom je als je internationaal zaken doet in NL bijna ALTIJD bij de Duitsers uit. Daar heb je wat aan.
Turkije heeft een economie die niets voorstelt (net zo groot als NL met 5 keer zoveel inwoners haha) en een exportmarkt van bijna 0 heeft. Je hebt er simpelweg niets aan.
Leer die mensen dan Spaans, dat is een wereldtaal.
quote:Er is nog hoop!
Op vrijdag 7 november 2003 12:14 schreef Tedje_van_Es het volgende:
Zo, en nu halen de laatste autochtonen hun kinderen van school af.Goed geregeld van die knakker, kan de school binnen een jaar of 2 dicht wegens geldgebrek.
De Turkse bewoners van de Schilderwijk klagen over te veel allochtonen
Ze willen een meer gemengde bevolkingssamenstelling.
Dus ik denk dat zij een dergelijk initiatief ook niet echt zouden steunen, werkt een en ander alleen maar meer in de hand, daar ik niet zie dat autochtonen hun kinderen naar een school zouden sturen waar Turks een verplicht vak is.
quote:Hasala
Op vrijdag 7 november 2003 12:24 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Huilie
quote:Het is meestal een kwestie van niet kunnen/willen lezen.
Op vrijdag 7 november 2003 12:22 schreef Bigs het volgende:
Volgens mij hebben de meeste mensen de argumentatie in het artikel niet gelezen..
Lekker zo doorgaan, over twee jaar kan die school dicht omdat geen enkele autochtoon dit gaat accepteren.. En terecht.
Echt té belachelijk voor woorden, dit.
quote:Blijkbaar vind jij dat soort praktijken nogmaal..?
Huilie
Wil je een moderne vreemde taal verplicht stellen in het eerste jaar, geef dan les in spaans, italiaans of grieks. Dat zijn talen waar je tenminste nog wat aan hebt; turks is volledig nutteloos voor een autochtone Nederlander. Er zijn al veel te veel mensen in dit land die alleen díe taal machtig schijnen te zijn, in tegenstelling tot Nederlands.
[Dit bericht is gewijzigd door SadKingBilly op 07-11-2003 12:32]
quote:Niks huilie. Ik ben voor het doodschieten van zulk volk.
Huilie
quote:Wil elke leerling dan tolk worden? Turks spreekt toch geen hond!
Op vrijdag 7 november 2003 12:24 schreef simmu het volgende:
wat een hoop onzin reacties zeg: als je op school engels krijgt, ben je toch ook niet gelijkk een engels persoon? of frans, of chinees..... der zijn zat scholen waar meerdere vreemde talen onderwezen worden, en dan vind ik turks hier in nederland zelfs een hele goede keus: je kan dan doorleren voor tolk ofzo!
quote:Klinkt als ... een doodsverwensing
Op vrijdag 7 november 2003 12:25 schreef ShaoliN het volgende:[..]
Niks huilie. Ik ben voor het doodschieten van zulk volk.
quote:Vandaar dat je mijn argumentatie maar netjes ontwijkt.
Op vrijdag 7 november 2003 12:25 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Het is meestal een kwestie van niet kunnen/willen lezen.
Je hebt niets aan Turks want het is geen handelsland. Waardeloze taal voor NLs.
En ze horen niet eens bij de EU.
Dus doe dan maar Italiaans of Spaans, daar heb je veel en veel meer aan.
quote:of gewoon blind zijn als er tegenargumenten komen... Waarom Turks wel, een land dat nog niet bij de EU hoort, en Zwweds niet? Waarom arabisch wel, en Chinees of Japans niet? Er spreken meer mensen Chinees dan dat er Arabisch spreken.
Op vrijdag 7 november 2003 12:25 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Het is meestal een kwestie van niet kunnen/willen lezen.
Welke sterke argumenten zijn er nu werkelijk gegeven, en waarom zijn dat zogenaamd "sterke" argumenten?
quote::d daar dacht ik ook aan.. er zijn wel vaker leraren geslagen.. niet alleen door alochtonen.. maar die school moest zonodig de politie erbij halen... gewoon van schol trappen klaar...
Huilie
quote:moet eerlijk zeggen, van mij mag het gegeven worden
.
maaaaaaaarr..........
dat moet niet betekenen dat ik turks moet gaan spreken,
om me in me (sorry NIET KWETSEND BEDOELD) "eigen" land verstaanbaar te maken.
het is toch eng dat je als je op vakantie gaat in Belgie dat ik daar meer mensen versta dan toen we weer terug waren in Nederland......
zal bij deze wel weer een stigmatiserende racist (zo heet dat tegenwoordig toch????) zijn maar het is wel waar
grtz werty
quote:pardon?
Op vrijdag 7 november 2003 12:25 schreef ShaoliN het volgende:[..]
Niks huilie. Ik ben voor het doodschieten van zulk volk.
quote:Niet van die user. Van dat volk wat totaal geen respect op kan brengen voor het gezag op school. Ongeacht het ras.
Op vrijdag 7 november 2003 12:28 schreef TimmyAsd het volgende:[..]
pardon?
quote:owkee
Op vrijdag 7 november 2003 12:30 schreef ShaoliN het volgende:[..]
Niet van die user. Van dat volk wat totaal geen respect op kan brengen voor het gezag op school. Ongeacht het ras.
quote:Ja, belachelijk dat ze de politie erbij halen als een leraar door 4 leerlingen in elkaar geslagen wordt..
Op vrijdag 7 november 2003 12:28 schreef TimmyAsd het volgende:[..]
:d daar dacht ik ook aan.. er zijn wel vaker leraren geslagen.. niet alleen door alochtonen.. maar die school moest zonodig de politie erbij halen... gewoon van schol trappen klaar...
quote:Ik ben er ook niet zo'n voorstander van dat het een verplicht vak wordt, maar wel een voorstander van de taal naast keuzevakken als bijvoorbeeld spaans en italiaans.
Op vrijdag 7 november 2003 12:29 schreef BenKetting het volgende:
Mooie taal die ik graag zou willen leren; hele slechte timing.
quote:Kijk das alweer heel iets anders... als keuzevak oke, maar verplicht no way...
Op vrijdag 7 november 2003 12:32 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Ik ben er ook niet zo'n voorstander van dat het een verplicht vak wordt, maar wel een voorstander van de taal naast keuzevakken als bijvoorbeeld spaans en italiaans.
quote:veel andere scholen doen dat niet eens.. die schoppen de leerling er gewoon af... zegt genoeg over de leerkrachten zelf...
Op vrijdag 7 november 2003 12:31 schreef devv05 het volgende:[..]
Ja, belachelijk dat ze de politie erbij halen als een leraar door 4 leerlingen in elkaar geslagen wordt..
zeg niet dat he belachelijk is... maar het kan anders... en beter zonder publiciteit.
Ik zie totaal niet in waarom het handig/beter is als iedereen Turks zou leren.
De dagelijkse communicatie gaat in het Nederlands, dus waar is Turks voor nodig, behalve als extra interesse, dus als keuzevak?
quote:Nee, liever niet. Dat past niet meer in de huidige trend in de samenleving.
Op vrijdag 7 november 2003 12:33 schreef TimmyAsd het volgende:[..]
veel andere scholen doen dat niet eens.. die schoppen de leerling er gewoon af... zegt genoeg over de leerkrachten zelf...
zeg niet dat he belachelijk is... maar het kan anders... en beter zonder publiciteit.
quote:Volgens mij gaat het nog wel even duren voordat Turkije bij de EU komt, en als hij vindt dat leerlingen de talen uit de Unie moeten kunnen had hij 10 jaar geleden al Italiaans en Spaans moeten laten doceren.
Van Vught vindt het hoog tijd dat Turks een volwaardig vak in het onderwijs wordt. ,,Straks zit Turkije bij de Europese Unie en dan is Turks gewoon een Europese taal. Daarom moet je het op school aanbieden.
quote:Keuzevak: prima. Verplicht? KOLDER!
Ik ben er ook niet zo'n voorstander van dat het een verplicht vak wordt, maar wel een voorstander van de taal naast keuzevakken als bijvoorbeeld spaans en italiaans.
quote:Als je het bericht gelezen had dan had je ook gelezen dat ze het eigenlijk niet in de media wilden hebben maar dat het uitgelekt is...
Op vrijdag 7 november 2003 12:33 schreef TimmyAsd het volgende:[..]
veel andere scholen doen dat niet eens.. die schoppen de leerling er gewoon af... zegt genoeg over de leerkrachten zelf...
quote:hadden ze ook niet naar de politie kunnen gaan, zowiets kan je van die mensen verw88... zowiets lekt toch wel uit...
Op vrijdag 7 november 2003 12:37 schreef devv05 het volgende:[..]
Als je het bericht gelezen had dan had je ook gelezen dat ze het eigenlijk niet in de media wilden hebben maar dat het uitgelekt is...
en ik heb het gelezen
[Dit bericht is gewijzigd door TimmyAsd op 07-11-2003 12:38]
quote:inderdaad, de tijd dat alles over de misstappen van marokkaanse criminelen-in-de-dop met de mantel der liefde bedekt werd, is gelukkig voorbij. Door de openheid van de laatste tijd beginnen mensen te beseffen wat we ons land aangedaan hebben, en is het misschien nog niet te laat er een eind aan te maken.
Op vrijdag 7 november 2003 12:34 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Nee, liever niet. Dat past niet meer in de huidige trend in de samenleving.
Denk es aan die turken, die leren nu natuurlijk nooit goed nederlands, en waarom zouden ze, vanaf de brugklas krijg je tegenwoordig Turks!
quote:Mishandeling moet gewoon aan de politie gemeld worden, simpel zat..
Op vrijdag 7 november 2003 12:38 schreef TimmyAsd het volgende:[..]
hadden ze ook niet naar de politie kunnen gaan, zowiets kan je van die mensen verw88... zowiets lekt toch wel uit...
en ik heb het gelezen
quote:
quote:Eerst Italiaans en Spaans dan. Daar heb je objectief gezien veel meer aan. En die zijn lid vd EU. Turkije niet.
Op vrijdag 7 november 2003 12:41 schreef Nyrem het volgende:
goede zaak
[..]
[Dit bericht is gewijzigd door Tedje_van_Es op 07-11-2003 12:43]
quote:Ik mis je argumentatie.. Leer jij alle andere Europese talen dan ook even? Grappig dat alleen turken het ermee eens zijn... Die spreken toch al turks?
goede zaak
[..]
quote:5e europese taal
Op vrijdag 7 november 2003 12:33 schreef ForeverEternalFreak het volgende:
Ter vergelijking, de 30 meest gesproken talen ter wereld: http://www.krysstal.com/spoken.html .
Turks komt pas op #15.
quote:wat zit je te ijlen, ik hoor je ook niet zeggen dat alle eerste-klassers Spaans verplicht moeten krijgen, of Italiaans of Zweeds of Deens... en die landen horen als jaren bij de Europese Unie... Turkije is GEEN lid van de EU...
goede zaak
[..]
dus leg nog eens uit... wat is nu precies die "sterke beargumentering" waar jullie het over hebben, en waarom zou dit nou een "goede zaak" zijn?
quote:Wat een debiele reply
Op vrijdag 7 november 2003 12:24 schreef simmu het volgende:
wat een hoop onzin reacties zeg: als je op school engels krijgt, ben je toch ook niet gelijkk een engels persoon? of frans, of chinees..... der zijn zat scholen waar meerdere vreemde talen onderwezen worden, en dan vind ik turks hier in nederland zelfs een hele goede keus: je kan dan doorleren voor tolk ofzo!
je hebt er GEEN REET aan
ik krijg toch ook niet verplicht chileens, mexicaans of retroromaans?
Of verplicht metselen misschien dan?
0,00000010 procent van de beroepsbevolking is tolk turks
quote:Ben ik het mee eens. Om het nou verplicht te stellen is ook weer erg ruig maar zo kunnen mensen wel in contact komen met de taal. Over het algemeen zijn de Turken ook moderne mensen met Westerse gedachten. Zij laten over het algemeen mensen ook in hun waarden, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Enne, dat in elkaar slaan van die leraren, is dat wel door Turken gebeurd? Als er zoiets gebeurd is het meerstal door Marokkanen... Met Turken heb ik nog nooit problemen gehad!!!
Ik zag hier ook het argument dat Spaans en Italiaans betere talen zijn omdat dit wereldtalen zou zijn. De enige echte wereldtaal nog steeds Engels. Aan Turks heb je net zoveel als het leren van Spaans en Italiaans: handig voor vakantie of als je er gaan wonen maar hoeveel Nederlands gaan er nou in Spanje wonen?
Wat heeft dit trouwens met integratie te maken? Omdat wij Spaans leren heeft dat toch ook niets met integratie te maken dat wij ons aanpassen aan die paar Spanjaarden hier? Kortom: zie het als een gewone taal. Er zijn vast genoeg mensen die het ook willen leren. Ik leer Chinees, ben ik nou ineens ook raar ofzo?
quote:het is geen Europese Taal, Turkije is geen id van de Europese Unie
Op vrijdag 7 november 2003 12:43 schreef Nyrem het volgende:[..]
5e europese taal
quote:-10 Troll.
goede zaak
[..]
quote:Argumentatie staat ge-quote hoor. Turks is de 6e europese taal en de 15e wereldtaal.
Op vrijdag 7 november 2003 12:42 schreef devv05 het volgende:[..]
Ik mis je argumentatie.. Leer jij alle andere Europese talen dan ook even? Grappig dat alleen turken het ermee eens zijn... Die spreken toch al turks?
ps: ik ben trouwens niet van turkse afkomst
[Dit bericht is gewijzigd door Nyrem op 07-11-2003 12:52]
quote:Turkije is geen lid vd EU.
Op vrijdag 7 november 2003 12:43 schreef Nyrem het volgende:[..]
5e europese taal
quote:
Op vrijdag 7 november 2003 12:23 schreef ForeverEternalFreak het volgende:
Wat hebben kinderen nou in godsnaam aan TURKS in het dagelijks leven? Dit is echt te gek voor woorden, geheel onbegrijpelijk.
quote:Lijkt me wat aan de lage kant, aangezien er alleen in Turkije al bijna 70 miljoen mensen wonen.
Ter vergelijking, de 30 meest gesproken talen ter wereld: http://www.krysstal.com/spoken.html .
Turks komt pas op #15.
Deze komen meer in de richting:
http://www.enjoyturkey.com/info/facts/Language.htm
http://www.languagesabroad.com/languagechoice.html (onderin)
http://www.depts.ttu.edu/classic_modern/undrgrad/turkish/turkish.htm
quote:Keuze ja. Maar het wordt hier opgedrongen.
Op vrijdag 7 november 2003 12:46 schreef Nyrem het volgende:[..]
Kinderen moeten de keuze hebben om het te kunnen studeren.
Ik zie er wel iets positiefs in ja. Net zo positief als
Verder heb je aan Spaans veel en veel meer, zowel in Europa als als internationale handelstaal. Dus leg mij eens uit waarom Turks wel (terwijl NL bijna geen zaken met Turkije doet) en Spaans (wereldtaal) niet? Of Italiaans? Dat is een grote handelspartner van NL.
quote:en nu dan ook Pools en en en en...
Op vrijdag 7 november 2003 12:35 schreef Blokhut het volgende:[..]
Volgens mij gaat het nog wel even duren voordat Turkije bij de EU komt, en als hij vindt dat leerlingen de talen uit de Unie moeten kunnen had hij 10 jaar geleden al Italiaans en Spaans moeten laten doceren.
nieuwe verdragen nieuwe deelnemers
1951 Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Nederland 6 landen
1958 Europese Economische Gemeenschap, Euratom
1973 Denemarken, Ierland, Verenigd Koninkrijk 9 landen
1981 Griekenland 10 landen
1986 Portugal, Spanje 12 landen
1992 Europese Unie (Verdrag van Maastricht)
1995 Finland, Oostenrijk, Zweden 15 landen
2004 Europese Grondwet (?) Estland, Letland, Litouwen, Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Slovenië, Cyprus, Malta 25 landen
2007 (?) Bulgarije, Roemenië 27 landen
(?) Turkije (?) 28 landen
Druk lesrooster
quote:Nog niet nee, maar die man zegt ook niet dat ze al lid zijn.
Op vrijdag 7 november 2003 12:45 schreef Kugari-Ken het volgende:[..]
het is geen Europese Taal, Turkije is geen id van de Europese Unie
Als het binnen 5 jaar niet is, dan is het wel over 10 jaar. Als het over 10 jaar niet is, is het wel binnen 10 jaar. Geen probleem. Het land is wel gewend langdurig aan het lijntje gehouden te worden.
quote:Dus kun je je beter concentreren op de talen die wél al binnen de EU gesproken worden.
Op vrijdag 7 november 2003 12:51 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Nog niet nee
quote:Eerst Spaans en Italiaans dan. Dan Pools.
Op vrijdag 7 november 2003 12:51 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Nog niet nee, maar die man zegt ook niet dat ze al lid zijn.
Als het binnen 5 jaar niet is, dan is het wel over 10 jaar. Als het over 10 jaar niet is, is het wel binnen 10 jaar. Geen probleem. Het land is wel gewend langdurig aan het lijntje gehouden te worden.
quote:Räikkönen mika hakkinen plataanaanen helsinki vissticks?
Op vrijdag 7 november 2003 12:52 schreef Lithion het volgende:[..]
Dus kun je je beter concentreren op de talen die wél al binnen de EU gesproken worden.
quote:Ciao bella donna.
Op vrijdag 7 november 2003 12:57 schreef milagro het volgende:[..]
Räikkönen mika hakkinen plataanaanen helsinki vissticks?
quote:Wat is nou de werkelijke reden dan?
Op vrijdag 7 november 2003 12:11 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Goede ontwikkeling, mét zeer sterke beargumentering.
Dat 'Turkije is straks onderdeel van de EU' is natuurlijk volstrekte flauwekul.
Keuzevak, ok. Maar verplicht?
quote:Dondé esta la bibliothèca?
Op vrijdag 7 november 2003 12:57 schreef milagro het volgende:
Räikkönen mika hakkinen plataanaanen helsinki vissticks?
quote:Do ist der Bahnhof!
Op vrijdag 7 november 2003 12:59 schreef Lithion het volgende:[..]
Dondé esta la bibliothèca?
quote:uzmürun bürdurkebab
Op vrijdag 7 november 2003 13:06 schreef Jarno het volgende:[..]
Do ist der Bahnhof!
.
quote:Mee eens.
Op vrijdag 7 november 2003 13:09 schreef tvlxd het volgende:
Als keuzevak heb ik er niets tegen, maar het verplichten vind ik een beetje overdreven.
quote:Als ze eerst eens zorgen dat ze nederlands, engels, duist & frans perfect onder de knie krijgen en turks kom op zeg...
Er staat het volgende:UTRECHT - Alle eersteklassers van de St. Gerardus Majellamavo krijgen volgend jaar Turks. In de tweede mogen zij kiezen of zij met het vak doorgaan en er examen in gaan doen. Directeur Ton van Vught wil dat Turks net zon gewone taal in het onderwijs wordt als Frans en Duits.
Het wordt steeds erger hier in Nederland. Welke taal komt er na turks..?
Wat een school
Als die mensen die turks willen leren gewoon een cursus turks in hun eigen tijd gaan doen lijkt je dat geen goed idee, val andere daar niet mee lastig
quote:En dat is precies 1 plek onder het Frans, dat met 3 miljoen sprekers meer in dit lijstje voorkomt.
Turks komt pas op #15.
Een lijstje wat bij mij de vraag oproept wat er is gebeurd met alle sprekers van het Turks buiten Turkije. Want daarvan zijn er in Centraal Azie nogal wat. Die talen verschillen vaak niet meer van het Turks dan het Belgische Nederlands van het Nederderlandse Nederlands.
Frans en Duits zijn wel belangrijke moderne talen, maar geen wereldtalen. Ook het Frans niet meer. Er is maar één wereldtaal en dat is het Engels, maar dan wel in zijn Amerikaanse variant. Dus als we deze discussie gaan voeren in de zin van of je wel of geen wereldtalen moet leren, dan kunnen we nadat we het over het Engels hebben gehad ophouden.
Deze hele discussie kun je vervolgens dus alleen nog maar voeren in de zin van; welk toegevoegd nut heeft het leren van de taal boven het al leren van het Engels? En aangezien niemand daar een echt onderbouwd antwoord voor heeft kunnen we dat vooralsnog niet vaststellen. Niet voor het Duits en Frans, maar ook niet voor het Turks.
Heeft dus die meneer van de school gelijk als hij zegt dat het nuttig is wanneer Turks een verplicht vak wordt? Nee, dat heeft hij niet. Maar zijn tegenstanders kunnen hun gelijk evenmin bewijzen. Die hebben ook weinig meer dan een traditionalistisch wereldbeeld aan te dragen om te 'bewijzen' dat Turks leren geen toegevoegde waarde heeft.
quote:Tegenwoordig zou je het bijna wel nodig hebben wil je een gesprek voeren met sommige mensen hier in Nederland, maar ik ga toch echt niet turks leren. Het is niet mijn probleem dat ik hen niet kan verstaan...!
Op vrijdag 7 november 2003 13:26 schreef AchJa het volgende:
Och och och...... het wordt steeds gekker in dit land, als je denkt dat het niet gekker kan, nou stiekem toch. Het is toch niet te geloven dat ze zo'n taal verplicht gaan stellen in het eerste jaar. Als keuzevak in de latere jaren prima. Maar ik denk dat de schoolgaande jeugd tegenwoordig wel wat beters te doen heeft dan turks leren.
quote:Het is Nederland, als er 1 toekomstig broodje shoarma over de dam is, volgen er meer.....
Op vrijdag 7 november 2003 13:27 schreef tvlxd het volgende:
Ik vind het óók een beetje te overdreven om te verklaren dat het "steeds gekker wordt" in Nederland en om af te vragen "waar het heen gaat met Nederland". Het is één school die het doet en dan nog vrij gelimiteerd.
quote:Shoarma is lekker. Nee, hoor, ik geloof er niet zo in.
Op vrijdag 7 november 2003 13:32 schreef AchJa het volgende:[..]
Het is Nederland, als er 1 toekomstig broodje shoarma over de dam is, volgen er meer.....
quote:Laten we het nu niet over eten hebben, vooral geen broodjes shoarma pls
Op vrijdag 7 november 2003 13:32 schreef AchJa het volgende:[..]
Het is Nederland, als er 1 toekomstig broodje shoarma over de dam is, volgen er meer.....
leerlingen op een middelbare school hebben het mijn inziens al druk genoeg, daarnaast is het argument van "ze komen bij europa" vette bullshit. je kunt dan nl. beter spaans gaan leren, die zitten al bij europa, en het wordt nog meer gesproken in de wereld dan engels dus die van der vugt is gewoon aan het lullen.
Verplicht lijkt me een beetje over the top, maar net als Spaans is het wel een handige vakantietaal als een keuzevak, nu Turkijke praktisch het zontoerisme van het vroegere Joegoslavië heeft overgenomen en een prima alternatief is na voor de tiende keer naar Spanje.
quote:
Op vrijdag 7 november 2003 13:58 schreef paaldanser het volgende:
onvoorstelbaar zeg.
waar gaat dit land toch heen! Alles wordt vertaald omdat die kloothonden weigeren onze taal te leren. Het is zelfs ook al zo dat lessen in het turks en nederlands worden gegeven. Moeten ze eens bij mijn kinderen gaan doen dan haal ik ze er diezelfde dag nog van af.
quote:Ach, misschien snappen ze wel dat ze geen leraren in elkaar mogen meppen als het in hun eigen taal verteld wordt ja.
Op vrijdag 7 november 2003 14:03 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
quote:Ja maar, hoeveel kinderen krijgen daarmee werkelijk te maken? In die hoedanigheid?
Op vrijdag 7 november 2003 12:47 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Keuze ja. Maar het wordt hier opgedrongen.
Verder heb je aan Spaans veel en veel meer, zowel in Europa als als internationale handelstaal. Dus leg mij eens uit waarom Turks wel (terwijl NL bijna geen zaken met Turkije doet) en Spaans (wereldtaal) niet? Of Italiaans? Dat is een grote handelspartner van NL.
Communicatie wordt gewoon beter.
Tja dat sommige mensen een beetje beginnen te hyperventileren op dit voorstel vind ik onzin en overdreven; dan benader je het alleen maar negatief.
Ik vind dat je geen enkele taal moet verplichten (behalve nederlands en een vreemde taal).
Maar geef les in bepaalde talen 1 jaar verplicht en geef leerlingen daarna de kans om zelf te kiezen met welke talen ze door willen gaan.
In Europa krijgt men er straks bijna 70 miljoen europese turken erbij.
Regeren is vooruitzien
ps: ik maak me meer druk om de verloedering van de nederlandse taal. De ver-engelsing en 'breerzerjeugd taalgebruik'
quote:Jongens. We hebben er weer een. Eentje die het verschil tussen een Marokkaan en een Turk niet weet
Op vrijdag 7 november 2003 14:04 schreef Jarno het volgende:[..]
Ach, misschien snappen ze wel dat ze geen leraren in elkaar mogen meppen als het in hun eigen taal verteld wordt ja.
quote:ik zou als leerling weigeren om dat vak te volgen. En als ouder zou ik mijn kind ook verbieden dat vak te volgen. Leerlingen en ouders horen in beroep te gaan. Als ze dit al pikken, wat gaat er dan wel niet meer gebeuren?
Op vrijdag 7 november 2003 14:04 schreef Nyrem het volgende:[..]
Ja maar, hoeveel kinderen krijgen daarmee werkelijk te maken? In die hoedanigheid?
Hoeveel kinderen kunnen mogelijk de turkse taal in eigen land en in het toekomstige Europa gebruiken?
Waarschijnlijk iets meer.Communicatie wordt gewoon beter.
Tja dat sommige mensen een beetje beginnen te hyperventileren op dit voorstel vind ik onzin en overdreven; dan benader je het alleen maar negatief.Ik vind dat je geen enkele taal moet verplichten (behalve nederlands en een vreemde taal).
Maar geef les in bepaalde talen 1 jaar verplicht en geef leerlingen daarna de kans om zelf te kiezen met welke talen ze door willen gaan.In Europa krijgt men er straks bijna 70 miljoen europese turken erbij.
Regeren is vooruitzien
ps: ik maak me meer druk om de verloedering van de nederlandse taal. De ver-engelsing en 'breerzerjeugd taalgebruik'
quote:Ik zeg toch ook "hun eigen taal" flapdrol.
Op vrijdag 7 november 2003 14:08 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Jongens. We hebben er weer een. Eentje die het verschil tussen een Marokkaan en een Turk niet weet
Als er dan toch een nieuwe taal aan het vakkenpakket word toegevoegd, doe dan Spaans of Portugees, zoals hier eerder al werd aangegeven.
quote:wat bedoel je hiermee?
Op vrijdag 7 november 2003 14:04 schreef Nyrem het volgende:
Ja maar, hoeveel kinderen krijgen daarmee werkelijk te maken? In die hoedanigheid?
Hoeveel kinderen kunnen mogelijk de turkse taal in eigen land en in het toekomstige Europa gebruiken?
Waarschijnlijk iets meer.
Ik zou mijn witte kind direct van die school afsturen
quote:Jij bent ook echt alleen maar bewust bezig je eigen glazen in te gooien he? Troll.
Op vrijdag 7 november 2003 14:12 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Bij nader inzien vind ik het eigelijk helemaal niet zo'n goed idee. Stel je voor dat ze zouden begrijpen wat ik op mijn werk, in de winkel of op straat allemaal met vrienden of collega's over ze lul
quote:Sen ne var olmak diyong, gii?
Op vrijdag 7 november 2003 14:11 schreef Partygurl het volgende:
Laat die turken eerst maar eens fatsoenlijk Nederlands praten...
quote:Gooi het aub niet op die toer. Mijn kinderen (mocht ik ze hebben) zal ik aansporen om van alles te leren, wat ze maar willen, maar ik geloof niet dat er minder nuttige zaken op het lesrooster te plaatsen zijn als dit.
Op vrijdag 7 november 2003 14:11 schreef RichardQuest het volgende:
Oh nee....dadelijk leren de kinderen nog een vreemde taalEn een stuk van andermans cultuur
Ik zou mijn witte kind direct van die school afsturen
quote:Daarom gebruik ik plastic bekers van de Wibra
Op vrijdag 7 november 2003 14:12 schreef Jarno het volgende:[..]
Jij bent ook echt alleen maar bewust bezig je eigen glazen in te gooien he? Troll.
quote:Pardon??? Jij gaat er gemakshalve maar van uit dat heel Nederland en de rest van Europa turks lult???
Op vrijdag 7 november 2003 14:04 schreef Nyrem het volgende:[..]
Waarschijnlijk iets meer.
quote:Moet bekend terrein zijn voor je, de Wibra.
Op vrijdag 7 november 2003 14:13 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Daarom gebruik ik plastic bekers van de Wibra
quote:Ik weet er wel een: muziekles.
Op vrijdag 7 november 2003 14:13 schreef Jarno het volgende:[..]
Gooi het aub niet op die toer. Mijn kinderen (mocht ik ze hebben) zal ik aansporen om van alles te leren, wat ze maar willen, maar ik geloof niet dat er minder nuttige zaken op het lesrooster te plaatsen zijn als dit.
quote:Duidelijk geval van het bericht niet lezen....
Op vrijdag 7 november 2003 14:11 schreef Partygurl het volgende:
Laat die turken eerst maar eens fatsoenlijk Nederlands praten...
Ze voeren het in omdat het een taal wordt die binnenkort in de Europese Unie voorkomt, en het zal politiek gezien geen onbelangrijk land worden.
Er kan echt niet normaal over gepraat worden, waarom dan nog de schijn ophouden en het topic openlaten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |