abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 juli 2005 @ 19:45:41 #51
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_28865492
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 19:16 schreef Kptelmo het volgende:

[..]

Ik zou het niet precies weten, maar als ze pas sinds de 15de eeuw een moskee is, dan twijfel ik daar toch aan.
Ik had het ook maar van horen zeggen, maar net even opgezocht op wikipedia. Hij diende in elk geval sinds die 15e eeuw als voorbeeld voor veel moskeën.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  Voormalig Sport Koningin zaterdag 16 juli 2005 @ 19:54:07 #52
35237 Nuongirl
pi_28865743

De St Mary,s Church in Horsham in het Engelse Sussex. Het is bijna 800 jaar oud en het was orgineel een Norman church waarvan de overblijfselen terug te vinden zijn in de toren en in de westelijke deur en de noord westelijke muur.De kerk is in 1247 afgebouwd en gewijd aan St.Mary the Virgin.

Hieronder is de grootste kathedraal van Zuid Amerika, Catedral Metropolitana in Mexico-City

Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
pi_28876386
De kathedraal in Amiens vond ik ook zeer de moeite waard...

dinsdag 19 juli 2005 @ 00:01:34 #54
3869 David
Drum the drums
pi_28929239
En de Notre Dame in Parijs niet te vergeten!

pi_28929513
De Duomo te Siena mag voorwaar ook niet ontbreken.

pi_28939562
De dom van Aken mag ook niet gemist worden, zeker niet vanwege de connectie met Karel de Grote. Prachtig, en voor eenieder aan te reizen, het is immers vlak over de grens.

pi_28940316
Indrukwekkend topic!

Oosters-Orthodoxe kerken vind ik altijd wel mooi:

Voormalig Sport Koningin dinsdag 19 juli 2005 @ 14:41:19 #58
35237 Nuongirl
pi_28944090
quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 12:55 schreef Renmaestro het volgende:
Indrukwekkend topic!

Oosters-Orthodoxe kerken vind ik altijd wel mooi:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Lijken van die sprookjeskerken
Erg mooi
  Voormalig Sport Koningin woensdag 20 juli 2005 @ 13:13:24 #59
35237 Nuongirl
pi_28973031
De kathedraal in Paramaribo is de grootste houten kerk ter wereld. Gebouwd op de fundamenten van een joodse synagoge staat hij al zo'n 150 jaar overeind. Maar bij een opknapbeurt 15 jaar geleden heeft men bij abuis een draagbalk doorgezaagd. Sindsdien staat hij een beetje scheef in de steigers te wachten op een nieuwe opknapbeurt

pi_28975013

Basiliek van Oudenbosch (verkleinde kopie van de Sint Pieter).
  Voormalig Sport Koningin zaterdag 23 juli 2005 @ 16:31:22 #61
35237 Nuongirl
pi_29065041
Het stadsgezicht van Haarlem wordt gedomineerd door de Grote of St. Bavokerk. Het is een laat-gotische kruisbaseliek die gewijd is aan Sint-Bavo. Voordat deze kerk er trouwens stond er eerst een kleinere kerk die omstreeks 1370 door brand werd beschadigd.

Voormalig Sport Koningin woensdag 17 augustus 2005 @ 15:24:26 #62
35237 Nuongirl
pi_29720831
De Sagrada Familia (Heilige Familie), of, voluit, Temple Expiatori de la Sagrada Família, is een kerk in Barcelona. Het is een wonderlijk bouwsel in de zogenaamde neocatalaanse stijl, vol grillig gevormde torentjes en ornamentjes, waaraan al tientallen jaren gewerkt wordt, zó lang, dat de voltooide gedeelten al zijn aangetast en gerenoveerd moeten worden. Velen mensen denken dan ook dat het werk nooit af komt.

]

pi_29745408
Misschien wel hartstikke fout, maar ik vind die neostijlen ook altijd wel mooi:

St.Vitus in Hilversum

Persoonlijk vind ik de voorm. abdij van Assen ook wel mooi (hoewel vaak verbouwt). Het is trouwens het eerste gebouw wat ooit in Assen is neergezet, wel bijzonder dat het nog steeds staat eigenlijk.

De kerk van Eenrum is zo'n prachtig voorbeeld van een halve kathedraal in plaatsen waar bijna niemand woont.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 17:52:47 #64
128457 supkaa
Geölte Blitz
pi_30033800
Erm.. dit wordt n zielige eerste post maar kwilde ff iets zeker weten. Op de eerste blz van dit topic heeft veekeend n plaatje gepost van de 'dom van florence'. Maar als k me niet vergis is dat de Santa Maria del Fiore (kerk) en staat de dom een paar straten verderop tegenover t palazzo vecchio. Kan aan mij liggen echter, misschien haal k weer iets door elkaar Kvroeg t me gewoon af!
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 18:05:18 #65
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_30034208
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 17:52 schreef supkaa het volgende:

Maar als k me niet vergis is dat de Santa Maria del Fiore (kerk) en staat de dom een paar straten verderop tegenover t palazzo vecchio. Kan aan mij liggen echter, misschien haal k weer iets door elkaar.
Als je bij google plaatjes zoekt van de Santa Maria del Fiore en van de Dom in Florence krijg je dezelfde plaatjes. Het is dan ook dezelfde kerk. . Dom of duomo is een algemene term voor een kathedraal, wat de Santa Maria del Fiore ook is.

Zie ook wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Maria_del_Fiore

Google Afbeeldingen:
Santa Maria del Fiore
Dom van Florence

.
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 18:21:36 #66
43311 jozef444
complete and total insanity
pi_30034672
nog maar eens wat plaatjes hier dumpen en is ff de meningen peilen.

Ik ben wel bevooroordeeld omdat deze kerk in mijn dorp staat, maar ik vind m persoonlijk erg mooi, ook de situering binnen de plaats is erg ok .

St. Lambertuskerk, Markt, Veghel

Architect Pièrre Cuypers
(Rijksmuseum en Centraal station Amsterdam)
Neogotische stijl
Bouwtijd 6 jaar
1852 geschilderde staties
1854 subsidie goedgekeurd
1857 voorbereidingen gestart
1858 eerste steen Mgr. Zwijssen - Deken van Miert
1863 19 oktober plechtige inwijding
1877 olieverfstaties uit Kevelaar

Foto's zijn wat klein, maar aangezien ik zelf geen digitale camera heb is dit zo the best i can do
[16:08] <portier> Manvanmariadienooitsexheeftgehad :W
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 23:03:23 #67
128457 supkaa
Geölte Blitz
pi_30042684
Kwist dat k iets doms zat te zeggen:P Naja bedankt voor de info Maar de dom die ik dna bedoel tegenover t palazzo vecchio is ook zeer mooi, en daarin is de graftombe van michelangelo:)
pi_30042854
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 18:21 schreef jozef444 het volgende:
nog maar eens wat plaatjes hier dumpen en is ff de meningen peilen.

Ik ben wel bevooroordeeld omdat deze kerk in mijn dorp staat, maar ik vind m persoonlijk erg mooi, ook de situering binnen de plaats is erg ok .

St. Lambertuskerk, Markt, Veghel

Architect Pièrre Cuypers
(Rijksmuseum en Centraal station Amsterdam)
Neogotische stijl
Bouwtijd 6 jaar
1852 geschilderde staties
1854 subsidie goedgekeurd
1857 voorbereidingen gestart
1858 eerste steen Mgr. Zwijssen - Deken van Miert
1863 19 oktober plechtige inwijding
1877 olieverfstaties uit Kevelaar

[afbeelding]
[afbeelding]

Foto's zijn wat klein, maar aangezien ik zelf geen digitale camera heb is dit zo the best i can do
Ja, ik vind het werk van Cuypers zelf ook altijd prachtig, tegenwoordig wordt het nogal als foute en derivatieve architecuur gezien, maar dat boeit me niks, ik vind het prachtig.
pi_30043096

...Nog iets van Cuypers (en nou maar hopen dat 'ie het doet )
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 23:21:15 #70
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_30043297
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 23:15 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[afbeelding]
...Nog iets van Cuypers (en nou maar hopen dat 'ie het doet )
Welke toren is dit? En is dit echt?
pi_30044869
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 23:21 schreef freako het volgende:
Welke toren is dit? En is dit echt?
Van de Bonifatiuskerk te Leeuwarden, en het hoe en wat is me niet bekend, maar aangezien het plaatje van hun eigen site komt, zal het wel kloppen.
http://www.stichtingbonifatiustoren.nl/frame.htm
pi_30045073
Ja, zo kan ik ook nog wel honderd "prachtige" kerken uit Vlaanderen gaan posten, zoals in Hoogstraten en Zoutleeuw bijvoorbeeld.

Neen, zo'n dorpskerk is wat mij betreft geen indrukwekkende kerk (daarom dat ik Hoogstraten en Zoutleeuw niet wil laten zien, hoewel Zoutleeuw naar het schijnt wel internationaal bekend is).
pi_30045260
dat van de Bonifatiustoren staat boven dat plaatje:

''In 1976 ging de torenspits tijdens de Capella-orkaan verloren, maar werd in 1979/80 herbouwd.''

de basiliek in Hulst had ook ooit zo'n ranke spits gemaakt door Cuypers, maar de Geallieerden hebben die eraf geschoten omdat de Duitsers het als uitkijkpost gebruikten

de basiliek in Hulst tegenwoordig:

is het geen plaatje?

de plaatselijke VVV over de nieuwe torenspits :

''De betonnen bekroning die nu de kerk siert, is in 1957 op de toren geplaatst, naar ontwerp van architect J.Brouwer met de naam “de Prediker”. De markante spits, die in een heel andere stijl is gebouwd dan de rest van het gebouw, roept regelmatig discussie op.''

het werd overigens in de Franse tijd gesplitst in een katholiek deel en een Nederlands Hervormd deel op last van Napoleon, daarvoor was het alleen protestants, in de 20e eeuw, ongeveer in de tijd dat het een basiliek werd kochten de katholieken het overige deel van Ned. Hervormde kerk, die een eindje verderop hun eigen kerk bouwden
pi_30823137
de dom van Firenze en de Sint-Pieters in Rome zijn natuurlijk erg mooi. Ik vind het alleen een beetje jammer dat er geen interieur meer instaat. Het doet een beetje tekort aan hun grandeur.
Sex is not the answer. Sex is the question. 'Yes' is the answer.
Nu ook op foto verkrijgbaar
pi_30823693
quote:
Op zaterdag 27 augustus 2005 23:08 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Ja, ik vind het werk van Cuypers zelf ook altijd prachtig, tegenwoordig wordt het nogal als foute en derivatieve architecuur gezien, maar dat boeit me niks, ik vind het prachtig.
Cuypers
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')