Een prachtige kathedraal, deze Tuomikirkko in Helsinki, Finland. (Vrij vertaald: Lutherse Kathedraal.) Hij werd ontworpen door Carl Ludvig Engel (1778-1940), een in Duitsland geboren architect. Het statige en elegante is kenmerkend voor gebouwen van zijn hand.
In 1852, tijdens het bewind van Tsaar Nicholas I, werd de kathedraal voltooid.
Finland behoorde destijds nog toe aan de Russen en hoewel het land sinds 1917 zijn vrijheid terugkreeg, zijn de Russische invloeden nog steeds terug te vinden.
Zo stelt het beeld wat voor de kathedraal staat, Tsaar Alexander II voor.
Nicholas I was alles behalve vriendelijk en goed voor Finland en diens inwoners, dus toen hij overleed in 1855 kon de nieuwe Tsaar alleen maar een verbetering zijn. En dat wás hij!
Alexander II zorgde voor politieke en economische hervorming en dat verbeterde het leven van de Finnen in Finland.
De naam van de kathedraal is in de loop der tijd veranderd. Voorheen heette hij "de kerk van Sint Nicholas" of gewoon "de grote kerk". Later werd dit pas de Lutherse Kathedraal.
Het aangezicht van de Tuomikirkko wordt gekenmerkt door de centrale toren en de figuren van de 12 apostelen op het dak zijn gemaakt van zink. Onder de kathedraal is een tombe met een hoog gewelf, welke is gerestaureerd is en gebruikt voor tentoonstellingen, concerten en bijeenkomsten. In de zomer is er een gezellig klein cafe. De ingang voor de tombe is in het achterste gedeelte van de kathedraal.
Dit is een kathedraal die wij heel mooi vinden.
Welke kerk en of kathedraal spreekt jullie aan en waarom juist die?
En vertel er eens iets over.
[Dit bericht is gewijzigd door ToTalie op 01-11-2003 17:51]
Ben er ooit 1 keer geweest, zo enorm hoog en groot... Je staat echt te kijken.
Segrada Familia
Lijkt me duidelijk, briljante architectuur
Zelf vind ik de Votivkirche
en Stephansdom wel mooi .
De eerste vanwege de torens, de tweede vanwege het dak.
quote:De kerk is wel mooi, maar die toren staat er zo mislukt naast...
Op donderdag 6 november 2003 19:13 schreef Natalie het volgende:
[afbeelding]Sint Jan Kathedraal in 's Hertogenbosch.
Erg mooi. Prachtig zelfs!
Zelf vind ik de Grote Kerk van Breda ook erg mooi:
-edit-
Je plaatjes deden 't niet meer, ChrisJX (tripod..)
'k Heb ff de links verandert.
[Dit bericht is gewijzigd door Natalie op 07-11-2003 14:03]
het grootste deel van de kerk is uit eind 13e eeuw, maar er is altijd aan doorgebouwd, toch komt het als evenwichtig monument over, enerzijds de praalkracht van de gotiek, anderszijds de rust en evenwicht van de renaissance
het beeldhouwwerk is erg gedetailleerd en impossant
tevens bevat het een der perfectste vroeg-renaissance fresco's, Luca Signorelli's Inferno schildering is een direkte voorloper van het Laatste Oordeel van Michelangelo (die naar verluid op weg naar Rome was voor de opdracht van de sixtijnse kapel hier eerst voorbij kwam en volledig onder de indruk was)
Entree, naar Romeins atrium-model
Binnenkant, zicht 3e eeuwse absis.
Rozen in de kloosterhof.
Jammergenoeg kan ik er niet zo gauw iets over vinden op internet.
quote:Die is afgebrand en daarna opnieuw aangebouwd. Het komt inderdaad wat vreemd over door die twee kleuren steen maar als je er langs loopt ziet het er wel leuk uit.
Op vrijdag 7 november 2003 11:14 schreef ChrisJX het volgende:[..]
De kerk is wel mooi, maar die toren staat er zo mislukt naast...
Zelf vind ik de Grote Kerk van Breda ook erg mooi:
-edit-
Je plaatjes deden 't niet meer, ChrisJX (tripod..)
quote:Ah, vandaar
Op zaterdag 8 november 2003 19:22 schreef TrenTs het volgende:Die is afgebrand en daarna opnieuw aangebouwd.
quote:Niet aan gedacht. Bedankt
Op vrijdag 7 november 2003 11:14 schreef ChrisJX het volgende:Je plaatjes deden 't niet meer, ChrisJX (tripod..)
Sacre Couer in Parijs.
ToBe & ik hebben deze bezocht in juni jl. Prachtig! Maar eer je die trappen op bent, oef... wat een treden. Zeker met mijn geweldige *kuch* conditie!
Binnen in deze kerk was het erg stil. Je kon een rondje lopen en dus schuifelden we met de rest van dus de touringcarpassagiers een rondje. Wat me ons opviel was dat je er vanalles kon kopen. Best maf om te zien.
[Dit bericht is gewijzigd door Natalie op 13-11-2003 21:24]
Dom Florence:
Kathedraal Chartres in Frankrijk (beroemd vanwege de ramen)
[img]http://www.quake3world.com/maps/screenshots/chartres.jpg[/url]
San Pietro in Vaticaanstad
Vooral interieur
Ronchamp (Frankrijk)
Geboortekerk in Bethlehem
Heilige Grafkerk in Jeruzalem
Kathedraal van Reims, en dan vooral om de glas-in-loodramen van Marc Chagall
Pisa, met de bekende scheve toren
Florence
Mooie kerken in Wenen zijn natuurlijk ook de Jugendstil kerken Kirche am Steinhof (de kerk van een psychiatrisch ziekenhuis) en de Dr. Karl Lueger Kirche op de centrale begraafplaats (Zentralfriedhof).quote:Op zaterdag 1 november 2003 17:00 schreef ChrisJX het volgende:
Die Tuomikirkko deed me wel wat denken aan de Karlskirche in Wenen
Is dit de kathedraal in Reims waar de Franse koningen gekroond werden?quote:Op zondag 23 november 2003 13:20 schreef Vava het volgende:
Kathedraal van Reims, en dan vooral om de glas-in-loodramen van Marc Chagall
[afbeelding]
Wow die is mooiquote:Op woensdag 13 juli 2005 13:41 schreef jozef444 het volgende:
Hallgrimskirkja in Reykjavik IJsland
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Wow, die is mooiquote:Op donderdag 14 juli 2005 15:55 schreef Frezer het volgende:
De dom van Florance (hierboven ergens) is idd erg mooi!
Ik mis Mont st. Michel nog:
[afbeelding]
[afbeelding]
De Sint Paulus is inderdaad prachtig; alleen werken de linkjes niet meer, dus ik plak hier even een paar nieuwe aan.quote:Op vrijdag 7 november 2003 13:41 schreef Doffy het volgende:
San Paolo fuori le Mura, Rome. De één na grootste kerk ter van Rome (na de St. Pieter, natuurlijk), maar veruit de mooiste. Ondanks vele restauraties en herbouwingen, ziet hij er nog vrijwel net zo uit als in de 4e eeuw (!).
Entree, naar Romeins atrium-model
[afbeelding]
Binnenkant, zicht 3e eeuwse absis.
[afbeelding]
Rozen in de kloosterhof.
[afbeelding]
Die wazige neef met die lange slierten haar toch?quote:Op zaterdag 16 juli 2005 10:41 schreef Diederik_Duck het volgende:
Uit deze reactie begrijp ik dat je weet wie dat is?
Preciesquote:Op zaterdag 16 juli 2005 11:03 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Die wazige neef met die lange slierten haar toch?
Ik geloof dat daar elke moskee op was gebaseerd.quote:Op zaterdag 16 juli 2005 09:26 schreef Kptelmo het volgende:
De Ayasofia dan ?
Ik zou het niet precies weten, maar als ze pas sinds de 15de eeuw een moskee is, dan twijfel ik daar toch aan.quote:Op zaterdag 16 juli 2005 12:08 schreef Frezer het volgende:
[..]
Ik geloof dat daar elke moskee op was gebaseerd.
Ik had het ook maar van horen zeggen, maar net even opgezocht op wikipedia. Hij diende in elk geval sinds die 15e eeuw als voorbeeld voor veel moskeën.quote:Op zaterdag 16 juli 2005 19:16 schreef Kptelmo het volgende:
[..]
Ik zou het niet precies weten, maar als ze pas sinds de 15de eeuw een moskee is, dan twijfel ik daar toch aan.
quote:Op dinsdag 19 juli 2005 12:55 schreef Renmaestro het volgende:
Indrukwekkend topic!
Oosters-Orthodoxe kerken vind ik altijd wel mooi:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Als je bij google plaatjes zoekt van de Santa Maria del Fiore en van de Dom in Florence krijg je dezelfde plaatjes. Het is dan ook dezelfde kerk.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 17:52 schreef supkaa het volgende:
Maar als k me niet vergis is dat de Santa Maria del Fiore (kerk) en staat de dom een paar straten verderop tegenover t palazzo vecchio. Kan aan mij liggen echter, misschien haal k weer iets door elkaar.
Ja, ik vind het werk van Cuypers zelf ook altijd prachtig, tegenwoordig wordt het nogal als foute en derivatieve architecuur gezien, maar dat boeit me niks, ik vind het prachtig.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 18:21 schreef jozef444 het volgende:
nog maar eens wat plaatjes hier dumpen en is ff de meningen peilen.
Ik ben wel bevooroordeeld omdat deze kerk in mijn dorp staat, maar ik vind m persoonlijk erg mooi, ook de situering binnen de plaats is erg ok.
St. Lambertuskerk, Markt, Veghel
Architect Pièrre Cuypers
(Rijksmuseum en Centraal station Amsterdam)
Neogotische stijl
Bouwtijd 6 jaar
1852 geschilderde staties
1854 subsidie goedgekeurd
1857 voorbereidingen gestart
1858 eerste steen Mgr. Zwijssen - Deken van Miert
1863 19 oktober plechtige inwijding
1877 olieverfstaties uit Kevelaar
[afbeelding]
[afbeelding]
Foto's zijn wat klein, maar aangezien ik zelf geen digitale camera heb is dit zo the best i can do
Welke toren is dit? En is dit echt?quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 23:15 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[afbeelding]
...Nog iets van Cuypers (en nou maar hopen dat 'ie het doet)
Van de Bonifatiuskerk te Leeuwarden, en het hoe en wat is me niet bekend, maar aangezien het plaatje van hun eigen site komt, zal het wel kloppen.quote:Op zaterdag 27 augustus 2005 23:21 schreef freako het volgende:
Welke toren is dit? En is dit echt?
Cuypersquote:Op zaterdag 27 augustus 2005 23:08 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Ja, ik vind het werk van Cuypers zelf ook altijd prachtig, tegenwoordig wordt het nogal als foute en derivatieve architecuur gezien, maar dat boeit me niks, ik vind het prachtig.![]()
Posten die van Hoogstratenquote:Op zondag 28 augustus 2005 00:14 schreef Klemvast het volgende:
Ja, zo kan ik ook nog wel honderd "prachtige" kerken uit Vlaanderen gaan posten, zoals in Hoogstraten en Zoutleeuw bijvoorbeeld.
Neen, zo'n dorpskerk is wat mij betreft geen indrukwekkende kerk (daarom dat ik Hoogstraten en Zoutleeuw niet wil laten zien, hoewel Zoutleeuw naar het schijnt wel internationaal bekend is).
Doet me denken aan de kathedraal van Straatsburgquote:Op donderdag 22 september 2005 18:49 schreef du_ke het volgende:
Deze was ook erg indrukwekkend om te zien de Nidarosdom in Trondheim (toch al een hele mooie stad).
[afbeelding] Excuus voor het grote plaatje maar het wil ff niet anders. Het lukt met een gewoon fototoestel ook bijna niet om hem op de foto te zetten. Er staan een kleine 100 heiligen op.
[afbeelding]
Het is de grootste kerk van Scandinavië.
Zoals gewoonlijk is mijn vader- dan wel moederland op het Internet slecht vertegenwoordigd, dus dit is de enige goeie foto die ik voorlopig kan vinden:quote:Op donderdag 22 september 2005 18:55 schreef yvonne het volgende:
[..]
Posten die van Hoogstraten
Die is schitterend
Hele mooie kerkquote:Op donderdag 14 juli 2005 14:54 schreef Mr-Coffee het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
De Maria Magdalena Kerk (ook wel Grote Kerk) in m,n geboorte plaats Goes.
Zeer imposant gebouw, vooral als je in ,t centrum loopt zie je echt dat dit gevaarte de omgeving domineert.
humor... een kathedraal met daarin een orgel in de vorm van Odinquote:
Zeker aprart, maar totaal niet kenmerkend voor Oosters-Orthodoxe kerken. Zo is de Vassilikathedraal (Basiliuskathedraal) een symbool voor Rusland geworden, maar als je in Moskou bent zal je weinig tot geen van dit soort kerken tegenkomen.quote:Op dinsdag 19 juli 2005 12:55 schreef Renmaestro het volgende:
Indrukwekkend topic!
Oosters-Orthodoxe kerken vind ik altijd wel mooi:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
En naast de Nieuwe Kerk in Den Haag is een uitstekend café; Stoutquote:Op maandag 31 oktober 2005 17:48 schreef zakjapannertje het volgende:
de Grote of Maria Magdalena kerk in Goes schijnt ongeveer dezelfde bouwstijl te hebben als de Pieterskerk in Leiden
wat ik persoonlijk ook een hele mooie kerk vind is de Nieuwe Kerk in Den Haag:
eenvoudig van opzet maar dat allemaal maakt het ZO mooi :
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Prachtigquote:Op dinsdag 1 november 2005 19:50 schreef Floripas het volgende:
Leuk, om al die usual suspects en soms unusual suspects tegen te komen in één topic.
Zelf ben ik verliefd gworden op een klein kerkje uit de vijfde eeuw in Perugia.
[afbeelding]
Hij is gebouwd met Romeinse pilaren en bakstenen. De poort in gotisch.
[afbeelding]
Het is een rondgebouwd kerkje met een balken bekapping. Al die zuilen zijn anders omdat ze zijn hergebruikt.
[afbeelding]
Hij is gebouwd als een soort vesting, let op de muren:
[afbeelding]
quote:Op zaterdag 19 november 2005 17:43 schreef krakkemieke het volgende:
De stiftkerk van Thorn. Vooral de binnenkant vind ik mooi, ik heb helaas geen foto's....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |