abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14299925

Een prachtige kathedraal, deze Tuomikirkko in Helsinki, Finland. (Vrij vertaald: Lutherse Kathedraal.) Hij werd ontworpen door Carl Ludvig Engel (1778-1940), een in Duitsland geboren architect. Het statige en elegante is kenmerkend voor gebouwen van zijn hand.
In 1852, tijdens het bewind van Tsaar Nicholas I, werd de kathedraal voltooid.
Finland behoorde destijds nog toe aan de Russen en hoewel het land sinds 1917 zijn vrijheid terugkreeg, zijn de Russische invloeden nog steeds terug te vinden.
Zo stelt het beeld wat voor de kathedraal staat, Tsaar Alexander II voor.

Nicholas I was alles behalve vriendelijk en goed voor Finland en diens inwoners, dus toen hij overleed in 1855 kon de nieuwe Tsaar alleen maar een verbetering zijn. En dat wás hij!
Alexander II zorgde voor politieke en economische hervorming en dat verbeterde het leven van de Finnen in Finland.

De naam van de kathedraal is in de loop der tijd veranderd. Voorheen heette hij "de kerk van Sint Nicholas" of gewoon "de grote kerk". Later werd dit pas de Lutherse Kathedraal.

Het aangezicht van de Tuomikirkko wordt gekenmerkt door de centrale toren en de figuren van de 12 apostelen op het dak zijn gemaakt van zink. Onder de kathedraal is een tombe met een hoog gewelf, welke is gerestaureerd is en gebruikt voor tentoonstellingen, concerten en bijeenkomsten. In de zomer is er een gezellig klein cafe. De ingang voor de tombe is in het achterste gedeelte van de kathedraal.

Dit is een kathedraal die wij heel mooi vinden.
Welke kerk en of kathedraal spreekt jullie aan en waarom juist die?
En vertel er eens iets over.

[Dit bericht is gewijzigd door ToTalie op 01-11-2003 17:51]

O+ ToBe & Natalie O+
pi_14300006

st. vitus te praag

Ben er ooit 1 keer geweest, zo enorm hoog en groot... Je staat echt te kijken.

Segrada Familia

Lijkt me duidelijk, briljante architectuur

"Een dag niet gefokt, is een dag geleefd"
pi_14300265
Die Tuomikirkko deed me wel wat denken aan de Karlskirche in Wenen

Zelf vind ik de Votivkirche
en Stephansdom wel mooi .

De eerste vanwege de torens, de tweede vanwege het dak.

pi_14438084

Sint Jan Kathedraal in 's Hertogenbosch.
Erg mooi. Prachtig zelfs!

Sint Jan

(Un)masking for the greater good.
pi_14452991
In Tanger (Marokko) staat een grote oude kerk, ik zal eens kijken of ik er een plaatje van kan vinden.
Allah Al Watan Al Malik
pi_14453623
quote:
Op donderdag 6 november 2003 19:13 schreef Natalie het volgende:
[afbeelding]

Sint Jan Kathedraal in 's Hertogenbosch.
Erg mooi. Prachtig zelfs!

Sint Jan

De kerk is wel mooi, maar die toren staat er zo mislukt naast...

Zelf vind ik de Grote Kerk van Breda ook erg mooi:

-edit-
Je plaatjes deden 't niet meer, ChrisJX (tripod..)
'k Heb ff de links verandert.

[Dit bericht is gewijzigd door Natalie op 07-11-2003 14:03]

vrijdag 7 november 2003 @ 11:20:13 #7
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_14453813
De Sankt Maria im Kapitol in Keulen.
Van top tot teen gevuld met botten van jonge maagden. Een klein en wat luguber kerkje
(kan er helaas weer geen plaatjes van vinden )
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_14454447
De Duomo van Orvieto heeft wat mij betreft een der mooiste voorgevels

het grootste deel van de kerk is uit eind 13e eeuw, maar er is altijd aan doorgebouwd, toch komt het als evenwichtig monument over, enerzijds de praalkracht van de gotiek, anderszijds de rust en evenwicht van de renaissance

het beeldhouwwerk is erg gedetailleerd en impossant

tevens bevat het een der perfectste vroeg-renaissance fresco's, Luca Signorelli's Inferno schildering is een direkte voorloper van het Laatste Oordeel van Michelangelo (die naar verluid op weg naar Rome was voor de opdracht van de sixtijnse kapel hier eerst voorbij kwam en volledig onder de indruk was)

"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_14454621
Ik ben ook al aan t zoeken, en hoewel er informatie genoeg is, lijkt een plaatje ervan vinden een enorme opgave
  vrijdag 7 november 2003 @ 13:41:16 #10
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_14457989
San Paolo fuori le Mura, Rome. De één na grootste kerk ter van Rome (na de St. Pieter, natuurlijk), maar veruit de mooiste. Ondanks vele restauraties en herbouwingen, ziet hij er nog vrijwel net zo uit als in de 4e eeuw (!).

Entree, naar Romeins atrium-model

Binnenkant, zicht 3e eeuwse absis.

Rozen in de kloosterhof.

'Nuff said
pi_14462955
Hmm heb geen foto kunnen vinden van die kerk in Tanger
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 8 november 2003 @ 18:58:43 #12
521 ruby
Hell yeah!
pi_14486405
Ik ben ooit eens in een enorme kerk in Chartre (Frankrijk) geweest. Prachtige kerk. Je voelde gewoon de oudheid om je heen. Ik kan het me niet meer zo goed herinneren hoe het er van buiten uitzag, maar van binnen was het in ieder geval bijzonder mooi.
Ik zou er best nog eens naar toe willen.

Jammergenoeg kan ik er niet zo gauw iets over vinden op internet.

Voetjes van de vloer en schud die heupen los!
  zaterdag 8 november 2003 @ 19:17:52 #13
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_14486937
De kathedraal van Palma (Mallorca)

HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
  zaterdag 8 november 2003 @ 19:22:51 #14
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_14487077
quote:
Op vrijdag 7 november 2003 11:14 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

De kerk is wel mooi, maar die toren staat er zo mislukt naast...

Zelf vind ik de Grote Kerk van Breda ook erg mooi:

[afbeelding]

[afbeelding]

-edit-

Die is afgebrand en daarna opnieuw aangebouwd. Het komt inderdaad wat vreemd over door die twee kleuren steen maar als je er langs loopt ziet het er wel leuk uit.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_14487244
quote:
Op zaterdag 8 november 2003 19:22 schreef TrenTs het volgende:

Die is afgebrand en daarna opnieuw aangebouwd.

Ah, vandaar
pi_14487263
quote:
Op vrijdag 7 november 2003 11:14 schreef ChrisJX het volgende:

Niet aan gedacht. Bedankt
pi_14611659

Sacre Couer in Parijs.
ToBe & ik hebben deze bezocht in juni jl. Prachtig! Maar eer je die trappen op bent, oef... wat een treden. Zeker met mijn geweldige *kuch* conditie!
Binnen in deze kerk was het erg stil. Je kon een rondje lopen en dus schuifelden we met de rest van dus de touringcarpassagiers een rondje. Wat me ons opviel was dat je er vanalles kon kopen. Best maf om te zien.

[Dit bericht is gewijzigd door Natalie op 13-11-2003 21:24]

pi_14656825
Een aantal favorieten van mij:

Dom Florence:

Kathedraal Chartres in Frankrijk (beroemd vanwege de ramen)

[img]http://www.quake3world.com/maps/screenshots/chartres.jpg[/url]

San Pietro in Vaticaanstad

Vooral interieur

pi_14860785
Hier een paar foto's van kerken die ik gezien heb en indrukwekkend vind:

Ronchamp (Frankrijk)

Geboortekerk in Bethlehem

Heilige Grafkerk in Jeruzalem

Kathedraal van Reims, en dan vooral om de glas-in-loodramen van Marc Chagall

Pisa, met de bekende scheve toren

Florence

Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
  Voormalig Sport Koningin maandag 17 januari 2005 @ 14:53:15 #20
35237 Nuongirl
pi_24612878
En een megaschop

Deze er is dan wel niet zo mooi als die hierboven, maar verdient wel een plekje hier.

n 1470 werd begonnen met de bouw van de Grote of Sint Laurenskerk. In 1520 werd de bouw van de kerk voltooid. De Grote Kerk is gebouwd op een oude zandrug. Vlakbij, aan het begin van de Langestraat, is in de bestrating het hoogste natuurlijke punt aangegeven met een kleine halve maan van grijze kinderkopjes.

De Grote Kerk, bedoeld voor de rooms-katholieke eredienst, is gebouwd in Brabants gotische stijl. Karakteristiek zijn de buitenmuren van witte Gobertangesteen en de zuilen van gelige Ledesteen in de kerk. Daarnaast is Duitse tufsteen gebruikt (muren van het schip) en inheemse roodgele baksteen (transepten en in de kerk). Binnen valt het hoge houten tongewelf op met zijn gewelfschotels met stralenkransen. (Kijk hier eens rond in de Grote St. Laurenskerk ). In de koorsluiting is een schildering te zien van het Laatste Oordeel (1518), toegeschreven aan Cornelis Buys sr. De zijbeuken en de kooromgang worden overdekt door stenen gewelven. Uit de rooms-katholieke tijd stammen het koorhek en de koorbanken (gotisch), en de unieke houten tombe voor graaf Floris V (vroege renaissance).

Na de Reformatie in 1572 werd het gebouw door de hervormden in gebruik genomen. Zij verkochten het grote altaarstuk (1538-1542) van de beroemde Maerten van Heemskerck aan Zweden, waar het nog steeds in de kathedraal van Link¨ping te vinden is. In de Grote Kerk staat sinds de laatste restauratie (1991-1996) een kopie op ware grootte. Er zijn belangrijke inventarisstukken uit de hervormde tijd, zoals de preekstoel (1665) met rondom een doophek (1605), herenbanken rond de zuilen (1651-1655) en grote koperen kaarsenkronen (1642-1643).

De kerk heeft maar liefst twee wereldberoemde orgels. Het kleine gotische orgel (1511) in de kooromgang is gebouwd door Jan van Covelens en is het oudste nog bespeelbare orgel in ons land. Het grote orgel (1638-1646) is gebouwd door de familie Hagerbeer. De orgelkast van het Hagerbeer-orgel is ontworpen door de beroemde architect Jacob van Campen. Het instrument werd gemoderniseerd door Frans Caspar Schnitger, telg uit een beroemd Noordduits geslacht van orgelbouwers (1723-1725). Hieraan dankt het instrument zijn schitterende klank.

Let ook eens op de grafzerkenvloer met vele zerken uit de 16de, 17de en 18de eeuw. Op een aantal grafzerken in de Grote Kerk is een scheepje afgebeeld als beroepssymbool. Een fraai voorbeeld is te zien op een 18e-eeuwse zerk in de zuiderzijbeuk. Een indrukwekkend tekstbord met de titel ‘De Christelijke Zeevaart hangt op de hoek van koor en zuidtransept. Het is in 1581 gemaakt in opdracht van het schippersgilde, ter vervanging van het gildealtaar. De tekst heeft betrekking op de scheepvaart en spoort aan tot nadenken over het christelijk geloof. De Bijbelse figuren Noach (de ark), Jona (de walvis) en Paulus (gered bij schipbreuk) worden onder andere genoemd. Op het bord staan diverse bootjes. Onderaan vaart een schip voor de wind, de ander moet met gestreken zeilen de tegenwind trotseren.

Op het plafond in het koor is een zeilscheepje geschilderd; het embleem van het schippersgilde, een kopie naar het origineel uit 1519. De emblemen van gilden en andere genootschappen waren oorspronkelijk te zien op het plafond van het schip en het transept. Het originele zeilscheepje zat in het zuidtransept.

In de Grote Kerk hangt in de kooromgang aan de zuidzijde het scheepje ‘De Ruyter is mijn naam’ uit 1667. Het is een schaalmodel van een driemaster en herinnert aan de tocht naar Chatham (Engeland) van de beroemde Nederlandse zeeheld Michiel de Ruyter. De Ruyter voer de ketting stuk die door de Engelsen als barricade was aangebracht over de rivier de Medway. Op het grote zeil van het modelscheepje staat een vers over deze gebeurtenis. Op de spiegel zijn twee stadsgezichten geschilderd, waaronder een met de Grote Kerk. Een ruiter te paard verwijst naar het familiewapen van de zeeheld.

Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  Voormalig Sport Koningin dinsdag 12 juli 2005 @ 13:19:50 #21
35237 Nuongirl
pi_28734817
De Cathedral of Saint-Pierre in Beauvais, Frankrijk.
Erg indrukwekkend gebouw, vooral als je er echt voorstaat.

De kathedraal is gebouwd tussen 1225 en 1384

De kathedraal St-Pierre heeft nog altijd het hoogste gotische gewelf dat meer dan 45 meter hoog is. Er waren niet alleen bouwproblemen maar ook financiële problemen zodat deze kathedraal eigenlijk nooit afgewerkt is.

pi_28734888
"Segrada Familia"
"Lijkt me duidelijk, briljante architectuur"
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
  dinsdag 12 juli 2005 @ 13:31:26 #23
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_28735230
De St. Barbaradom kathedraal te Kutna Hora (Tsjechië)

Vooral beroemd om de ongewone dakconstructie, het "tent"-dak.

Cambridge King's College Chapel is ook erg mooi

Opvallend is dat er binnen geen pilaren zijn, hoewel de breedte toch niet klein is.

Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
  dinsdag 12 juli 2005 @ 16:12:05 #24
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_28740693
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 17:00 schreef ChrisJX het volgende:
Die Tuomikirkko deed me wel wat denken aan de Karlskirche in Wenen
Mooie kerken in Wenen zijn natuurlijk ook de Jugendstil kerken Kirche am Steinhof (de kerk van een psychiatrisch ziekenhuis) en de Dr. Karl Lueger Kirche op de centrale begraafplaats (Zentralfriedhof).
  dinsdag 12 juli 2005 @ 22:21:45 #25
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_28751654
quote:
Op zondag 23 november 2003 13:20 schreef Vava het volgende:
Kathedraal van Reims, en dan vooral om de glas-in-loodramen van Marc Chagall
[afbeelding]
Is dit de kathedraal in Reims waar de Franse koningen gekroond werden?
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_28767210
heeft iemand de dom van Keulen al genoemd?
pi_28767324
Ik vind die Russisch-Orthodoxe kerken altijd zo prachtig

Trotse poster van het 37000000ste bericht ^O^
  woensdag 13 juli 2005 @ 13:41:48 #28
43311 jozef444
complete and total insanity
pi_28767771
Hallgrimskirkja in Reykjavik IJsland

[16:08] <portier> Manvanmariadienooitsexheeftgehad :W
  Voormalig Sport Koningin woensdag 13 juli 2005 @ 13:52:44 #29
35237 Nuongirl
pi_28768155
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 13:41 schreef jozef444 het volgende:
Hallgrimskirkja in Reykjavik IJsland

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Wow die is mooi
  woensdag 13 juli 2005 @ 22:46:43 #30
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_28784492
In Amerika heb je toch ook zo'n glazen kathedraal / kerk? Heb daar uit foto's van gezien en dat was wel erg mooi!
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_28784731
tvp
www.seriewoordenaar.nl. Et voila...
  Voormalig Sport Koningin donderdag 14 juli 2005 @ 10:29:50 #32
35237 Nuongirl
pi_28793238
kathedraal van Uppsala

pi_28793311
Volgens mij staat de Kathedraal van Straatsburg, Frankrijk er nog niet bij

Heb geen webspace, dus hier vind je wat plaatjes. In het echt is het gebouw een stuk mooier. Ineens zo'n grote kerk midden in het centrum, die van buiten ook nog eens prachtig bewerkt is.

Poginkje tot linken
  donderdag 14 juli 2005 @ 14:54:04 #34
125126 Mr-Coffee
pissing people off since 1980
pi_28802197

De Maria Magdalena Kerk (ook wel Grote Kerk) in m,n geboorte plaats Goes.

Zeer imposant gebouw, vooral als je in ,t centrum loopt zie je echt dat dit gevaarte de omgeving domineert.
Set Sail, For Fail.
JA NOU EN,IS GOED VOOR JE!!
  donderdag 14 juli 2005 @ 15:55:20 #35
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_28804117
De dom van Florance (hierboven ergens) is idd erg mooi!

Ik mis Mont st. Michel nog:

"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_28826037
De San Vitale-basiliek in Ravenna:

Ziet er misschien niet zo bijzonder uit, maar het zijn vooral de overdonderende mozaïeken en plafondschilderingen binnen in de kerk die je ooit in je leven gezien moet hebben, ik heb echt paf gestaan (ze zijn ook beschermd als Werelderfgoed als ik het me goed herinner):

Een foto kan nooit weergeven hoe het er echt uitziet daar, maar goed.

En uiteraard ook even chauvinistisch zijn en de kathedraal van Antwerpen promoten:

Voormalig Sport Koningin vrijdag 15 juli 2005 @ 12:44:00 #37
35237 Nuongirl
pi_28827499
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 15:55 schreef Frezer het volgende:
De dom van Florance (hierboven ergens) is idd erg mooi!

Ik mis Mont st. Michel nog:

[afbeelding]

[afbeelding]
Wow, die is mooi
pi_28851794
Ik was gisteren in Middelburg en ik vond de Lange Jan erg mooi. Maar wat staat er boven op de toren?. Het lijken wel eieren!
pi_28851915
quote:
Op vrijdag 7 november 2003 13:41 schreef Doffy het volgende:
San Paolo fuori le Mura, Rome. De één na grootste kerk ter van Rome (na de St. Pieter, natuurlijk), maar veruit de mooiste. Ondanks vele restauraties en herbouwingen, ziet hij er nog vrijwel net zo uit als in de 4e eeuw (!).

Entree, naar Romeins atrium-model
[afbeelding]

Binnenkant, zicht 3e eeuwse absis.
[afbeelding]

Rozen in de kloosterhof.
[afbeelding]
De Sint Paulus is inderdaad prachtig; alleen werken de linkjes niet meer, dus ik plak hier even een paar nieuwe aan.

pi_28851940
Ik mis hier trouwens nog de San Marco kathedraal uit Venetie, toch ook niet onaardig al zeg ik het zelf

zaterdag 16 juli 2005 @ 09:26:33 #41
7168 Kptelmo
Syntax Error
pi_28852040
De Ayasofia dan ? Wellicht niet de meest typische kathedraal of kerk, maar zeer interessant nevertheless.

Op haar plek werd al in de 4de eeuw een kerk gebouwd, later heeft Constantinus er een kerk overheen gebouwd. Na brand heeft Justinianus I de kerk in 536 herbouwd. In de 13de eeuw kreeg het de status van kathedraal en in 1453 werd het een moskee. In 1934 heeft Ataturk er een museum van gemaakt.

Thans is men bezig de oude muurschilderingen die onder het pleisterwerk zitten te herstellen. Zeer apart om christelijke afbeeldingen in een moskee te zien.

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning." (Rich Cook)
pi_28852213
De Mezquita van Córdoba

Van oorsprong een moskee:

Later is de moskee ingepikt door de christenen, waarbij Karel V het midden van de moskee heeft afgebroken en er een kathedraal in heeft gezet:

De kathedraal (Renaissancestijl) is best indrukwekkend, maar mij wat te protserig. De bogen vond ik prachtig. Als je vroeg gaat en er nog maar weinig mensen zijn, kun je op sommige punten in de moskee bijna oneindig onder de bogen door kijken (er staan er 850).

[ Bericht 1% gewijzigd door femmeChantal op 16-07-2005 09:52:40 ]
pi_28852695
Het is wel niet echt een kerk, maar een abdij, maar ik denk dat deze hier toch wel past: de abdij van Melk (Oostenrijk):

Link naar bewegende plaatjes (van de officiele site). Prachtig voorbeeld van barok architectuur!
pi_28852763
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 10:30 schreef Diederik_Duck het volgende:
Je naam
pi_28852841
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 10:35 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Je naam
Uit deze reactie begrijp ik dat je weet wie dat is ?
pi_28853186
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 10:41 schreef Diederik_Duck het volgende:
Uit deze reactie begrijp ik dat je weet wie dat is ?
Die wazige neef met die lange slierten haar toch?
pi_28853346
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 11:03 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Die wazige neef met die lange slierten haar toch?
Precies
  zaterdag 16 juli 2005 @ 11:54:49 #48
7168 Kptelmo
Syntax Error
pi_28854144
lol @ Diederik, Duckstad rules....zijn daar eigenlijk geen kathedralen ?? De Notre Duck of zo ?

ontopic: De abdij van Melk is inderdaad indrukwekkend. Het geld wat dat gekost heeft kan volgens mij een klein ontwikkelingsland er weer bovenop brengen.
"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning." (Rich Cook)
  zaterdag 16 juli 2005 @ 12:08:58 #49
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_28854508
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 09:26 schreef Kptelmo het volgende:
De Ayasofia dan ?
Ik geloof dat daar elke moskee op was gebaseerd.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zaterdag 16 juli 2005 @ 19:16:39 #50
7168 Kptelmo
Syntax Error
pi_28864696
quote:
Op zaterdag 16 juli 2005 12:08 schreef Frezer het volgende:

[..]

Ik geloof dat daar elke moskee op was gebaseerd.
Ik zou het niet precies weten, maar als ze pas sinds de 15de eeuw een moskee is, dan twijfel ik daar toch aan.

[ Bericht 1% gewijzigd door Kptelmo op 16-07-2005 19:17:06 (typo) ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')