abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 oktober 2003 @ 17:35:17 #1
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_14227858
Als de plaatjes het niet doen, dan staat mijn pc uit

* Federico Fellini

De tiende sterfdag aanstaande vrijdag van deze geweldige regisseur leek mij een mooie aanleiding om een topic over de beste man te maken. Het resultaat van die gedachtespinsel is dit topic geworden.

* Biografie

Op 20 januari 1920 was het zover. Urbano Fellini, een rondtrekkende verkoper, en Ida Barbiani brachten in Rimini, Italië een zoon ter wereld en gaven hem de naam Federico mee. Wat zij nog niet wisten en wij inmiddels wel is dat het één van de origineelste en grootste regisseurs zou worden.
Toen hij in 1939 naar de Universiteit van Rome ging, raakte hij daar in de ban van de journalisten in Amerikaanse films. Zo zeer zelfs dat hij het zelf ging proberen. Zijn artikelen, maar vooral de karikaturen en cartoons die hij daarbij tekende, trokken de aandacht van diverse editors. Van het één kwam het andere en op een gegeven moment kwam hij in contact, via kennissen en vrienden, met de filmwereld en begon met het schrijven van scenario's. De belangrijkste film waaraan hij meegewerkt heeft voor het script, was Roberto Rossellini's Roma, città aperta. Deze film was één van de grondleggers voor de Italiaanse neo-realisme stroming. Vijf jaar later zou hij zijn eerste film regisseren, Luci del varietà.

Erkenning kwam er echter pas bij zijn derde film, I Vitelloni (1953). Deze film was ook de start van de samenwerking met componist Nina Rota, die zou voortduren totaan diens dood in 1979. Zijn ster was rijzende, zeker toen hij vervolgens La Strada (1954) maakte, waarvoor hij zijn eerste Oscar in ontvangst mocht nemen. De hoofdrol in deze film wordt vervult door zijn vrouw Giuletta Masina, met wie hij in 1943 in het huwelijksbootje stapte. Zij zou ook in het vervolg regelmatig in andere films van Fellini op duiken. Samen met zijn twee volgende films, Il Bidone (1955) en Le Notti di Cabiria (1957), vielen zijn eerste films binnen de stroming van het Italiaans neo-realisme.
Met het maken van zijn volgende film, La Dolce Vita (1960), waarvoor hij zijn tweede Oscar kreeg, verschoof zijn manier van film maken. Waar eerst realisme het uitgangspunt was, kwam steeds meer de fantasie om de hoek kijken. Veel scenes ging hij baseren op dromen die hij gehad heeft en ging zich ook steeds minder aan het script houden. Hij ging ook steeds chaotischer te werk, hij verzon vaak ter plekke wat er moest gebeuren en wat er gezegd moest worden, dit vaak tot frustratie van de mensen met wie hij samenwerkte. Zijn volgende films staan dan ook bol van "Fellini's Magie". Veel bizarre personages, surrealistische scenes en een magische sfeer kenmerkten zijn films. Ze waren zo uniek dat men het woord "Felliniesque" uitgevonden heeft om ze te beschrijven.

Zijn eerste film, waarin deze "nieuwe" Fellini geheel tot uitdrukking komt is het geweldige Otto e Mezzo (1963), waarvoor hij zijn derde Oscar kreeg. Een film die in veel lijstjes van beste films allertijden voorkomt, en vaak gezien wordt als Fellini's ultieme meesterwerk. Hierna maakt hij 14 films, van afwisselende kwaliteit en met afwisselend succes. Hoogtepunten hieruit zijn Roma (1972) en de film waarvoor hij zijn vierde Oscar kreeg, Amarcord (1973), wat ook zijn grootste commerciële succes was. Met La voce della luna maakt hij in 1990 zijn laatste film. Op 31 oktober 1993 zou hij overlijden aan een hartaanval in zijn woonplaats Rome.

Hieronder zal ik nog zijn 5 grootste werken uitgebreid bespreken.

IMDb

[Dit bericht is gewijzigd door Gorro op 29-10-2003 23:38]

  woensdag 29 oktober 2003 @ 17:35:38 #2
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_14227869
* Strada, La (1954)

Gelsomina (Giulietta Masina) is verkocht voor een aantal munten door haar erg arme moeder aan Zampano (Anthony Quinn), een rondtrekkende kermisworstelaar. Ze volgt hem op zijn tochten en helpt hem tijdens zijn shows. Zampano misbruikt haar echter. Dan ontmoet ze Il Matto (De Gek), een koorddanser. Ze wil graag samen met hem vertrekken, maar hij zaait verwarring door te opperen dat Zampano misschien eigenlijk wel verliefd op haar is.

La Strada is een klassiek voorbeeld voor het Italiaanse neorealisme, een beweging die ontstond na de Tweede Wereldoorlog, met films al Ladri di biciclette en Roma, città aperta. Het Italiaanse neorealisme wordt gekenmerkt door haar simpele en directe afbeelding van de lagere klassen in onze samenleving.
Met I Vitelloni brak vergaarde Fellini in 1953 naamsbekendheid in het internationale filmcircuit. Deze naamsbekendheid maakte hij waar met deze film om definitief door te breken. Het is de eerste film waarin zijn vrouw, Giulliette Masina, de hoofdrol speelt, wat ze later nog 4 keer zou herhalen. Met haar karakteristieke uiterlijk is zij perfect als Gelsomina.
Naast Giulietta Masina worden de andere twee belangrijkste rollen gespeeld door Anthony Quinn en Richard Basehart, twee Amerikanen dus. Omdat hun Italiaans nou niet egt om over naar huis te schrijven is, speelden zij hun rollen in het Engels. Deze werden later nagesynchroniseerd in het Italiaans.
De muziek is, zoals bij veel van Fellini's films, verzorgt door Nino Rota. De film maakte van Nino Rota één van de gewildste componisten van zijn tijd.

Ik vond het wel een mooie film, het verhaal is aandoenlijk, de sfeer is heel mooi en het acteerwerk is goed. De film heeft alleen één probleem en hoe raar het ook mag klinken, het is Giullietta Masina. Ze acteert heel erg goed, maar op één of andere manier irriteerde ik me een beetje aan haar. Van de vier films van Fellini die ik tot dit moment gezien heb ik het mijn minst favoriete.

Speelduur: 104 minuten

Academy Awards 1957
Winnaar Best Foreign Language Film
Nominatie Best Writing, Best Screenplay - Original

BAFTA Awards 1956
Nominatie Best Film from any Source
Nominatie Best Foreign Actress (Giulietta Masina)

Venice Film Festival 1954
Winnaar Silver Lion
Nominatie Golden Lion

IMDb
Criterion Collection DVD

  woensdag 29 oktober 2003 @ 17:35:48 #3
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_14227876
* Notti di Cabiria, Le (1957)

Cabiria (Giulietta Masina) is een armoedzaaier, die haar nachten doorbrengt te midden van de prostituees. Ze bezit een klein huisje in een arme wijk van Rome, waar ze net als haar bankrekening erg trots op is. Ze droomt over een wonder, dat ze een man vindt die haar uit de armoede zal nemen.
Haar vorige vriend heeft 40.000 lire van haar gestolen en heeft haar daarbij ook nog eens bijna verdronken. Gedurende de nachten volgen we haar op zoek naar de man die haar zal bevrijden van het wrok der armoede en ongeluk in de liefde.

Net als in La Strada wordt de hoofdrol gespeeld door Giulietta Masina en weer doet ze dat met verve. De manier waarop ze Cabiria neerzet doet denken aan The Tramp van Chaplin, met name in de film City Lights. De manier waarop ze Cabiria neerzet als ze de filmster ontmoet is vergelijkbaar met de manier dat Chaplin The Tramp neerzet in City Lights, wanneer hij de millionaire ontmoet. Dit is niet geheel toeval, gezien City Lights één van de favoriete films is van Federico Fellini.
Le Notti di Cabiria is Fellini's laatste film uit het Italiaanse neo-realisme, een stroming die tegen het einde van de jaren '50 op z'n eind liep. Daarnaast geeft de film al een voorbode van de richting die Fellini hierna zou inslaan, haast het tegenovergestelde, de glamour en rijkdom van de hogere klasse in films als La Dolce Vita en Otto e Mezzo.

Net als La Strada is ook dit een mooie en aandoenlijke film. Hoewel Cabiria in het begin totaal geen sympathie bij mij op wist te wekken, transformeert ze in de loop van de film. Dat neemt niet weg dat ik nog steeds enige vorm van irritatie merkte door Masina. Dat is jammer, want het is wel een heel mooi verhaal over hoop en vertrouwen, op prachtige wijze neergezet door Fellini. De beste/mooiste scene uit de film is in de nachtclub. Daar komt de fantasie van Fellini voor het eerste echt naar buiten.

Speelduur: 110 minuten

Academy Awards 1958
Winnaar Best Foreign Language Film

BAFTA Awards 1959
Nominatie Best Film from any Source
Nominatie Best Foreign Actress (Giulietta Masina)

Cannes Film Festival 1957
Winnaar Best Actress (Giulietta Masina)
Winnaar OCIC Award - Special Mention

IMDb
Criterion Collection DVD

  woensdag 29 oktober 2003 @ 17:35:57 #4
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_14227879
* Dolce Vita, La (1960)

Marcello (Marcello Mastroianni) is een roddeljournalist/columnist. Gedurende één van zijn rondes, ontmoet hij een oude liefde, Maddalena (Anouk Aimee), na een lange tijd weer en belandt met haar in de slaapkamer van een hoer, om daar de nacht door te brengen. Wanneer hij thuis komt de volgende ochtend, vindt hij zijn huidige vriendin, Emma, dood aan. Ze heeft zichzelf vergiftigd. Later die dag, ontmoet hij de Amerikaanse filmster Sylvia (Anita Ekberg) en besloot daar een paar dagen met rond te trekken. Wat volgt in een verhaal van een decadente samenleving, waar geen normen en waarden meer heilig zijn, behalve alcohol en sex en geen oplossingen behalve zelfmoord.

Met La Dolce Vita slaat Federico Fellini een andere weg in. Het neo-realisme van zijn eerste films laat hij achter zich en hij begint voor het eerst richting de fantasie de neigen. Ook is het zijn eerste samenwerking met Marcello Mastronianni, een samenwerking die niet alleen deze film zou beslaan, maar ook nog 5 andere films, waaronder de ultieme Fellini film Otto e Mezzo.
Een van de karakters in deze film is genaamd Paparazzo, een hulpje en medejournalist van Marcello. Van zijn naam is de term "paparazzi" afgeleidt die nu synoniem staat voor de roddelpers. De film is hierop een satire.

Dit is Fellini op z'n best, de Fellini waar ik van hou. Een prachtige weergave van de "high society", met veel bizarre personages en dromerige, kleurijke scenes die alleen uit een film van Fellini kunnen komen. De film bestaat uit een serie van prachtige scenes, die je lang bijblijven. Neem bijvoorbeeld de scene met de prachtige Anita Ekberg in de Trevi-Fontein, de episode van het wonder, de scene in de nachtclub of het feestje op het eind met een striptease van Nadia Gray. Stuk voor stuk erg sterke scenes, om nog maar niet te spreken van het prachtige poëtische einde.
De muziek van Nino Rota is prachtig en typisch voor zijn oeuvre. Ook het acteerwerk is van de bovenste plank. Een film die je ondanks z'n lange speelduur van bijna 3 uur blijft boeien.

Speelduur: 176 minuten

Academy Awards 1962
Winnaar Best Costume Design, Black-and-White
Nominatie Best Art Direction-Set Decoration, Black-and-White
Nominatie Best Director
Nominatie Best Writing, Story and Screenplay - Written Directly for the Screen

BAFTA Awards 1961
Nominatie Best Film from any Source

Cannes Film Festival
Winnaar Golden Palm

IMDb
DVD Compare

  woensdag 29 oktober 2003 @ 17:36:06 #5
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_14227881
* Otto e Mezzo (1963)

Guido (Marcello Mastroianni) is een regisseur, die na het succes van zijn vorige film probeert te relaxen. Hij kan echter geen moment rust vinden. Hij wordt van alle kanten lastiggevallen door zijn producers, acteurs, actrices en andere mensen waarmee hij eerder gewerkt heeft over wat zijn nieuwe project gaat worden. Hij worstelt met zijn geweten, maar hij is niet in staat om met een idee te komen voor een nieuwe film. Hij trekt zich terug in zijn dromen en fantasie en herinnert zich daarbij gebeurtenissen uit zijn leven.

Met Otto e Mezzo levert Fellini een auto-biografische film af. De hoofdpersoon, een geweldige rol weer van Marcello Mastroianni, komt in vele opzichten overeen met Fellini zelf. Fellini worstelde zelf ook met problemen voor een nieuwe film na het succes van zijn vorige film, La Dolce Vita. Hij besloot toen een film te maken over het proces van het ontstaan van de film, een opzet die pas ook nog gebruikt is in Adaptation. Toen Fellini begon aan Otto e Mezzo was er totaal geen script. Hij had een contract en een cast, maar wist nog totaal niet waar de film over zou gaan. Oorspronkelijk was het personage een schrijver, maar daarmee kwam hij vast te zitten, want was is er nou boeiend aan een schrijver met een writersblock. Op een gegeven moment besloot hij Guido te veranderen in een regisseur, en vanaf dat moment was Otto e Mezzo geboren.

Meteen vanaf de eerste scene wist ik het, deze film is een meesterwerk. Het zet een goede toon voor de rest van film, vreemd, bizar en vooral magisch. De film zit boordevol magische momenten en elke scene kan alleen uit een film van Fellini afkomstig zijn.
De film zit vol verwijzingen naar zichzelf, het is een film met zichzelf als onderwerp. Alles wat Guido zegt over de film die hij probeert te maken, zien we later terug in Otto e Mezzo. De screentests die we zien in de film zijn eigenlijk screentests voor rollen in Otto e Mezzo en die acteurs/actrices zien we later dus ook weer in een rol opduiken.
Mede door deze geniale details, alswel het erg goede acteerwerk en de magische sfeer is dit mijn persoonlijke favoriet. "ASA NISI MASA"

Speelduur: 138 minuten

Academy Awards 1964
Winnaar Best Foreign Language Film
Winnaar Best Costume Design, Black-and-White
Nominatie Best Director
Nominatie Best Writing, Story and Screenplay - Written Directly for the Screen
Nominatie Best Art Direction-Set Decoration, Black-and-White

Fok! Topic
IMDb
Criterion Collection DVD

  woensdag 29 oktober 2003 @ 17:36:16 #6
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_14227885
* Amarcord

De plot bestaat uit een serie gebeurtenissen in Rimini, een stadje aan de Middellandse Zee, in de jaren '30. Veel bizarre situaties en personen komen daarbij aan bod.

Fellini ontkent dat deze satire op het Italiaanse provinciale leven in de jaren 30, het hoogte punt van het fascisme, gebaseerd is op zijn kindertijd, maar geeft wel toe dat er veel overeenkomstige personages en gebeurtenissen zijn. Deze personages en gebeurtenissen staan vaak bol van fantasie en platvloerse humor. Dankzij deze platvloerse humor was dit destijds Fellini's meest succesvolle film. Niet alleen bij het publiek was de film populair, ook bij de critici, wat blijkt uit Fellini's vierde Oscar.
Een leuk weetje is nog dat het de allereerste film was die verkrijgbaar was in 4:3 formaat.

De vele absurde personages en situaties zorgen vaak voor een lach. Vooral de schoolscenes in het begin zijn erg leuk. Verder sleept de film je mee in een fantasievolle wereld, zoals alleen Fellini deze kan creeëren. Ik vind de Fellini, zoals we die zien in La Dolce Vita en Otto e Mezzo beter, maar ook deze absurdistische kant kan ik waarderen.

Speelduur: 127 minuten

Academy Awards 1975
Winnaar Best Foreign Language Film

Academy Awards 1976
Nominatie Best Director
Nominatie Best Writing, Original Screenplay

Golden Globes 1975
Nominatie Best Foreign Film

IMDb
Criterion Collection DVD

  woensdag 29 oktober 2003 @ 17:39:32 #7
10785 Smots
The Angriest Dog In The World
pi_14227974
Mijn hulde voor deze openingsposts, maar ik vraag me af of deze hommage door de gemiddelde fok-joeser op waarde zal worden geschat....
The dog who is so angry he cannot move. He cannot eat. He cannot sleep. He can just barely growl. ...Bound so tightly with tension and anger, he approaches the state of rigor mortis.
pi_14228460
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 17:39 schreef Smots het volgende:
Mijn hulde voor deze openingsposts, maar ik vraag me af of deze hommage door de gemiddelde fok-joeser op waarde zal worden geschat....
niet door mij iig, veel te veel leesvoer en het dan nog verplicht stellen ook
van die onbekende regisseurs die dan omdat ze niet-engelstalige films maken opeens goed moeten zijn terwijl de gemiddelde FTR-user de naam geeneens kent

maar qua post (stijl, plaatjes, text etc) mooie post hoor

pi_14228515
Ik kon "La Cittá delle Donne" wel waarderen
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  woensdag 29 oktober 2003 @ 18:26:26 #10
10785 Smots
The Angriest Dog In The World
pi_14228948
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 18:01 schreef REFUSED het volgende:

[..]

niet door mij iig, veel te veel leesvoer en het dan nog verplicht stellen ook


Verplicht? Er is niks verplicht.
quote:
van die onbekende regisseurs die dan omdat ze niet-engelstalige films maken opeens goed moeten zijn terwijl de gemiddelde FTR-user de naam geeneens kent
Geloof, me dat ligt dan eerder aan 'de gemiddelde FTR-user' dan aan meneer Fellini hoor. Fellini is niet bepaald onbekend.
quote:
maar qua post (stijl, plaatjes, text etc) mooie post hoor
The dog who is so angry he cannot move. He cannot eat. He cannot sleep. He can just barely growl. ...Bound so tightly with tension and anger, he approaches the state of rigor mortis.
pi_14230184
Komt er binnenkort geen docu over hem op Ned1?
'Paul McCartney krijgt een award van niemand minder dan Bono' - Beau van Erven Dorens.
http://www.last.fm/user/spacemangraig
  woensdag 29 oktober 2003 @ 19:16:22 #12
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_14230351
Gorro

Alweer zo'n mooi topic.

Fellini is natuurlijk algemeen beschouwd één van de grootmeesters.
Het is niet helemaal mijn smaak (ben sowieso niet zo'n fan van surrealisme, en dat komt in een aantal films toch wel vaak aan bod) maar enkele films zijn pareltjes.

8 1/2 en vooral La Dolce Vita zijn mijn favorieten. Meesterlijk hoe Fellini sfeer weet te creeëren. Al die drukke personages er omheen en wat triestige hoofdpersonen die zich door het verhaal heen worstelen.

When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_14230712
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 18:26 schreef Smots het volgende:
Verplicht? Er is niks verplicht.
dan heb je ten tijde van het Tarkovski-topic niet het topic van #FTR gezien

maar ok, ik dacht dat er nu ook verplicht bij stond, maar er stond alleen maar "LEESVOER!" sorry mijn fout

  woensdag 29 oktober 2003 @ 19:58:58 #14
46375 Sai
vindt je een kutwijf.
pi_14231517
Weer een prachtig topic! Als je nog even zo doorgaat (Tati, Dreyer, Scorsese, Polanski, Welles, Hitch en von Stroheim zijn enkele suggesties ) zou FTR toch wel mogen worden opgenomen in het archief van het Filmmuseum...
'Gelukkig' heb ik op Amarcord na al deze films gezien, zodat ik de komende weken wat minder 'werk' zal hebben als bij je Tarkovsky-topic. Roma is op één scene na (de kerkelijke-modeshow ) ook erg leuk trouwens, schitterende eindscene ook.

Twee vroagjes: welke film is de mezzo? En wat bedoel je met 'Een leuk weetje is nog dat het de allereerste film was die verkrijgbaar was in 4:3 formaat.'? Op video in 4:3, de eerste pan&scan video dus? In de bios als alternatieve versie?

O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
pi_14231764
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 18:01 schreef REFUSED het volgende:
[..]
van die onbekende regisseurs die dan omdat ze niet-engelstalige films maken opeens goed moeten zijn terwijl de gemiddelde FTR-user de naam geeneens kent
Nee, hij is goed omdat hij goede films maakt. Het is toch niet zo raar dat je films kijkt in een andere taal? Als je alleen engelstalige films kijkt sluit je een hele hoop prachtige films uit.
Maar dat is niet mijn probleem.
Hmmzz....
  woensdag 29 oktober 2003 @ 20:49:33 #16
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_14233097
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 19:58 schreef Sai het volgende:

Twee vroagjes: welke film is de mezzo? En wat bedoel je met 'Een leuk weetje is nog dat het de allereerste film was die verkrijgbaar was in 4:3 formaat.'? Op video in 4:3, de eerste pan&scan video dus? In de bios als alternatieve versie?


Volgens mij is L'Amore in città de mezzo. Dit is een verzameling van 6 korte films van, geregisseerd door 6 verschillende regisseurs, waarvan Fellini één short heeft geregisseerd.

En ik bedoel inderdaad verkrijgbaar als Home Video.
"The first movie ever released on home video in the "letterbox" format (on an RCA SelectaVision CED videodisc, January, 1984), preceding the letterbox laserdisc release of Woody Allen's Manhattan by 8 months."

  woensdag 29 oktober 2003 @ 21:32:57 #18
16049 BJB
cluods in the haed
pi_14234487
Prachtig... prachtig... Deze lijsten we in!

Fellini is een held, ben echt fan van 'm geworden het afgelopen jaar

Wat wordt je volgende hommage? Kubrick?

  woensdag 29 oktober 2003 @ 21:44:40 #19
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_14234799
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 21:32 schreef BJB het volgende:

Wat wordt je volgende hommage? Kubrick?


Ik zat te denken aan Ingmar Bergman. Maar daar wil ik eerst nog Fanny och Alexander van zien. Daarna wil ik ook nog Luis Buñuel doen, maar daar heb ik allen Cet Obscur Object du desir en Un Chien Andalou van gezien. Daar wil ik eerst ook nog een aantal films van zien. Deze twee wil ik eerst nog eens doen, wat daarna komt weet ik nog niet en wanneer ze komen al helemaal niet
pi_14235282
Nog niks van de beste man gezien maar ik las ergens dat 8 1/2 de beste was van hem (Bfi volgens mij). Alleen staat hij er niet bij, of heeft de film een andere naam?
New Yorker in spe
http://www.thefootballbox.nl
  woensdag 29 oktober 2003 @ 22:03:26 #21
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_14235454
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 21:57 schreef Jeroenus het volgende:
Nog niks van de beste man gezien maar ik las ergens dat 8 1/2 de beste was van hem (Bfi volgens mij). Alleen staat hij er niet bij, of heeft de film een andere naam?
Otto e Mezzo
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  donderdag 30 oktober 2003 @ 01:34:05 #22
30408 California
Ondergewaardeerd mysterie.
pi_14239705
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 19:11 schreef spacemangraig het volgende:
Komt er binnenkort geen docu over hem op Ned1?
Klopt, die was afgelopen zondag, maar wordt as. zaterdagmiddag herhaald, 12:02 - 12:53 op Nederland 1.

Gorro, mooi topic weer .

Ik heb nog nooit iets van Fellini gezien , maar gelukkig is daar het Filmmuseum . Die wijden, ook n.a.v. zijn tiende sterfdag, een programma aan hem.

Ten eerste komt er een gerestaureerde print van Otto E Mezzo (8 1/2) uit, in Filmmuseum Cinerama in Amsterdam en Filmhuis Den Haag. Deze gaat morgen in première.
Verder draait het Filmmuseum een aantal van Fellini's andere films en een aantal documentaires over hem, en presenteren ze een fototentoonstelling, 'Fellini in foto's', die nog loopt tot 1 februari.

De films van Fellini die getoond worden zijn: Lo Sceicco Bianco, La Strada, Fellini's segment uit Boccaccio '70, Satyricon, Roma en E La Nave Va.
As. zaterdag, 1 november, is er zelfs een Fellini-dag, met achtereenvolgens La Strada en Lo Sceicco Bianco (beide ingeleid door Frans Weisz), het Boccaccio '70 segment (60 min.), E La Nave Va en Otto E Mezzo. (Ook afzonderlijk te bezoeken .)

Voor het hele programma kun je het best kijken op www.filmmuseum.nl.

The short weekend begins with longing...
pi_14435682
Mooi topic wederom Gorro!
Fellini, Pasolini, Tarkovsky, Bergman, Kurosawa, Kubrick, Visconti........deze grootmeesters kom ik hier amper tegen. Leuk initiatief dus. Ik heb Fellini's grootste werken in ieder geval gezien en ik durf hier makkelijk te zeggen dat deze grootmeester zeker 5 meesterwerken heeft gemaakt.

Mijn Fellini top:

1 Amarcord
2 Otto e mezzo
3 Notti di Cabiria
4 La Dolca Vita
5 La Strada
6 Satyricon
7 Roma

Ik heb I Vitelloni en Giulietta Degli Spiriti nog op dvd liggen en Il Bidone nog op tape....(ik vind Masina trouwens een geweldige actrice)

Verder verheug ik me op je Bergman-topic.
Mijn favo regisseur is Tarkovsky, nauw gevolgd door Kurosawa en Bergman.......daar kan al die nieuwe shit (sequels, remakes en duf commercieel werk) absoluut niet aan tippen. Maar ik hoop stilletjes op een klassieker-revival!

pi_14435799
Beste voorbeeld van neorealisme vind ik trouwens La Terra Trema van Luchino Visconti....
pi_14481351
mijn favoriete fellini's zijn toch de 'historische' : satyricon vond ik fantastisch en casanova1970 (donald sutherland)
pi_14485414
Ik heb alleen La Dolce Vita gezien, superfilm! En met die mooie muziek van Nino Rota, geeft de film echt een aparte sfeer.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_14522709
heel veel fellini in het filmmuseum/cinerama deze maand!

  maandag 10 november 2003 @ 19:07:16 #29
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_14532613
Ik heb net een DVD-box zien staan met "I Vitelloni", "La Strada", "Otto e Mezzo" en "Giulietta Degli Spiriti". Ik neem aan dat dit dan een aanrader is?
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  maandag 10 november 2003 @ 19:20:13 #30
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_14533005
quote:
Op maandag 10 november 2003 19:07 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ik heb net een DVD-box zien staan met "I Vitelloni", "La Strada", "Otto e Mezzo" en "Giulietta Degli Spiriti". Ik neem aan dat dit dan een aanrader is?
Op zich wel, hoewel er van La Strada en Otto e Mezzo hele mooie Criterion Collection DVDs verkrijgenbaar zijn met unieke extra's en uitstekende beeld-/geluidskwaliteit.

Criterion DVD van Otto e Mezzo
Criterion DVD van La Strada

pi_14538331
quote:
Op maandag 10 november 2003 19:07 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ik heb net een DVD-box zien staan met "I Vitelloni", "La Strada", "Otto e Mezzo" en "Giulietta Degli Spiriti". Ik neem aan dat dit dan een aanrader is?
Waar?
  maandag 10 november 2003 @ 22:24:14 #32
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_14538587
FNAC in Antwerpen.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_14538715
Ah, dat ligt niet echt in de buurt. Maar toch bedankt
pi_14538937
Ik zag die box ook, vrijdag meen ik, in de Ear & Eye in Utrecht. Hij kostte 50 euro naar mijn weten, heel vlug gekeken.
New Yorker in spe
http://www.thefootballbox.nl
pi_14539801
Box ligt ook gewoon bij Free Record en Van Leest.....aanschaffen zeker waard!
pi_15004730
Heb nu al veertien films gezien van Fellini- sinds mei nog maar!

Begonnen met La dolce Vita en Otto e Mezzo, en de afgelopen weken/ maanden kunnen genieten van zijn films op de ARD. Maar ondertussen ook veel gehuurd (want films kijken in het Duits is ook niet alles, he?): Satyricon, Casanova, Roma, La Strada, Le Notti di Cabiria en Giulietta degli spiriti.

Verder gezien:
I Vitelloni, Il Bidone, Intervista, la Citta Delle Donne, La Voce della Luna en Ginger e Fred (deze films alleen va de ARD).

Mijn lievelingsfilm is nog steeds Otto e Mezzo.
GEWELDIG, die chaos! Maar alles zo prachtig, sensueel, liefdevol.

IJzersterk zijn ook La Strada en Le Notti di Cabiria.

Meest onderschat vindt ik zelf waarschijnlijk La Citta Delle Donne en vooral Giulietta degli spiritizeker kijken als je de kans hebt. Een van zijn meest dromerige films met prachtige fotografie. Beide films zijn echt mooi.

Volgens critici is I Vitelloni ook een van zijn meest onderschatte films, dus ik denk dat die box met vier nieuwe films (waar ik helaas het geld niet voor heb op dit moment, verd**me) de echte liefhebber wel op zijn wenken bediend met twee van zijn beste films en twee onderschatte pareltjes (I vitelloni en Giulietta degli spiriti).

Oh ja, mijn Fellini-Odyssee is met veertien films bijna op zijn einde.

Maarik heb nog een film te gaan, en laat dat nu net (geen toeval hoor) zijn volgens velen mooiste film zijn: Amarcord.

Hmmmm

pi_15058086
deze maand is er nog 8 1/2 en satyricon (favoriet) in filmmuseum o.a.

  dinsdag 23 december 2003 @ 08:17:25 #38
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_15630131
Op 1 januari is er op Canvas om 20.50u. een docu over Fellini. Het is maar dat je het weet.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  donderdag 1 januari 2004 @ 20:52:18 #39
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_15884573
Er begint nu een documentaire over de beste man op Canvas.
pi_17258410
Mijn favoriete Fellini's (top acht):

1 Otto e Mezzo
2 Amarcord
3 Le Notti di Cabiria
4 La Strada
5 Roma
La Dolce Vita
7 Giulietta degli spiriti
La citta Delle Donne

Geweldige regisseur, die fantast!

pi_17340929
Net La Dolce Vita herzien, en verrek, de eerste keer dat het echt klikt tussen mij en die film!

La Dolce Vita was veruit de eerste film van hem die ik zag; moest duidelijk nog wennen toen, blijkbaar. Want na veertien andere Fellini's te hebben gezien kan ik deze film veel beter in het goede perspectief zien...

Personages die me een jaar geleden niet zo bevielen (zoals die Frankie Stout), en scene's die ik toen te lang vond (zoals met de media-optocht t.a.v. de heilige Madonna)...ik kan er nu in geheel van genieten. Bovendien zien we Mastroianni op zijn best en doet de rest van de cast ook weer mee op een heerlijke kijkbeurt te garanderen. Plus natuurlijk de dromerige scene's, beeldige fotografie enzovoorts.

Vind Fellini misschien wel op zijn best in die momenten, waarin hij eerst de volle chaos creeert, om plotsklaps tot volledige rust/ verstildheid te komen. Transcendentie na de gekte, zeg maar. Echt zijn handelsmerk. Zie voor goede voorbeelden o.a. Amarcord en Roma.
In La Dolce Vita: in bijvoorbeeld de vereringsscene van de Madonna: na de massa-aandacht de eenzame vrouw, lamenterend...

Schuift een plaatsje op, samen met Roma en La Strada gedeeld vierde in de Fellini-top acht.
pi_17341108
heb laatst 8 1/2 gezien en is een absoluut meesterwerk

Er liggen er nog meer van Meneer op stapel...
pi_17341132
quote:
Op maandag 23 februari 2004 22:44 schreef kinky_queen het volgende:
heb laatst 8 1/2 gezien en is een absoluut meesterwerk

Er liggen er nog meer van Meneer op stapel...

Zekers een Meesterwerk!

Maar nou wil ik namen weten, scene's, beelden- wat vond je het mooist (behalve de vrouwen natuurlijk).
pi_17344053
quote:
Op maandag 23 februari 2004 22:46 schreef Sanvean het volgende:

[..]


Zekers een Meesterwerk!

Maar nou wil ik namen weten, scene's, beelden- wat vond je het mooist (behalve de vrouwen natuurlijk).
http://forum.fok.nl/topic/493091/2/50

vond het begin denk ik het mooist, die dream sequence, en verder die scenes in de tuin dat die camera 380 graden draait
pi_17345310
Aha, speciaal topic voor de recensies dus...

Wist ik nie.

Zelf: idd die droomsequentie, "zwevende" Cardinale in tuin, rumba met kindertjes & natuurlijk de scene met als ingredienten Mastroianni, een zweep en zeven-en-een-half vrouw. Super!
Lievelingsscene van een Felini voor mij. (na 15 films, dus het kan nog veranderen hoor)
  dinsdag 9 maart 2004 @ 23:51:54 #46
56685 kinky_queen
B Movie Snob
pi_17612371
Heb net LA CITTA DELLE DONNE gezien en is een meesterwerk

Kan niet w88 tot ik meer van de man zie
pi_22613108


met daarin:

  • 8 1/2
  • Juliet of the Spirits
  • The Swindle
  • A Self-Potrait Of Federico Fellini which sells for 3,800 Yen in Japan as a separate disc is included in the collection.

    Deze collectie is R3 en is te koop op www.koreandvds.com

    [ Bericht 17% gewijzigd door Gorro op 14-10-2004 12:37:54 ]
  •   dinsdag 23 november 2004 @ 14:30:45 #48
    25301 Gorro
    Reject False Icons
    pi_23516035
    * Bidone, Il (The Swindlers) (1955)



    De al oudere oplichter Augusto, werkt samen met twee jongere mannen, met allebei een nogal uiteenlopende levensstijl. Augusto vermijdt zich met hun problematische leventjes te bemoeien en leeft het goede leven. Wanneer hij plotseling zijn eigen dochter weer ziet en het blijkt dat zij geld nodig heeft, heeft hij dilemma. Zijn jongere partners zijn weg en hij besluit een klusje uit te voeren met onbekenden. Deze blijken niet zo goedaardig te zijn als hij had gehoopt.



    Samen met La Strada en Le Notti di Cabiria vormde deze film een trilogie over eenzaamheid. Net als die twee films is dit nog niet de Fellini waar de uitdrukking "Fellinesque" zijn oorsprong in vindt. De film vindt z'n wortels in het Italiaanse neo-realisme. Het begin van de film is heel lichtvoetig, mede door de leuke muziek van Nino Rota, maar naarmate de film vordert legt Fellini diepgaande thema's zoals eenzaamheid bloot.



    Het levert een mooi verhaal op, waar je toch mee gaat leven met de personages, ondanks dat het een stelletje oplichters zijn. Dit komt mede door het best goede acteerwerk van de cast. De cast bestond, zoals wel vaker bij Italiaanse film, deels uit Amerikanen die geen woord Italiaans spreken. Via nasynchronisatie werd dit probleem opgelost en dat de lippen dan niet synchroom lopen, had men toen maling aan.



    Venice Film Festival 1955
    Nominatie Golden Lion

    #753 in de Greatest Films Top 1000 samengesteld door critici en regisseurs

    IMDb
    pi_23574694
    Ik stond vanmiddag met Satyricon in mijn handen.
    Is dit een aanrader, hij lijkt me wel interessant en over-the-top?
      donderdag 25 november 2004 @ 22:18:48 #50
    25301 Gorro
    Reject False Icons
    pi_23577099
    quote:
    Op donderdag 25 november 2004 20:50 schreef Kolkus het volgende:
    Is dit een aanrader, hij lijkt me wel interessant en over-the-top?
    O ja, daar moet ik nog steeds een post over maken, net als van Roma, die ik net iets beter vond.

    Aangezien het een verfilming is van een boek waar alleen nog maar fragmenten van over zijn, is de verhaallijn uiterst rommelig. Tog vond ik het een leuke film. Fellini leeft zich uit en dat levert een aantal erg mooie, fantasierijke scenes op. De film verveelt dus ook niet. Zeker de moeite waard wat mij betreft, maar het is niet z'n beste film.
    pi_23578349
    Ik had eerst La Strada gezien en dat vond ik een erg leuke film.
    Dus toen ben ik weer naar de videotheek gegaan om otte e mezzo te huren. Ik kon de film echter niet echt waarderen. Ik vond alles vrij saai en ik begreep de karakters niet echt goed. Daarnaast heb ik mede door andere invloeden de film halverwege moeten stopzetten.
    Ik vind dit best vreemd want normaal vind ik trage films waar niet zoveel in gebeurt best leuk. Ook de taal is het probleem niet.
    Zal ik het nog een keer proberen en het deze keer helemaal afkijken of zal ik eerst een andere film van Fellini kijken om er een beetje in te komen?
      donderdag 24 maart 2005 @ 20:10:00 #52
    25301 Gorro
    Reject False Icons
    pi_25714925
    * I Vitelloni (1953)



    'Vitelloni' staat voor jongeren met grote dromen maar zonder moed. Ze feesten en grappen, maar stellen slechts hun volwassenheid uit. Het verhaal handelt over vijf van dit soort jongens die opgroeien in een Italiaans kustplaatsje. Ze zijn allen jong en hebben een grote mond, maar ze prefereren de veiligheid van hun dorpje in plaats van het verwezenlijken van hun dromen.



    Fellini's derde film die hij ooit maakte is een erg sfeervolle en ook één van z'n betere. Zijnde misschien wel de meeste neo-realistische uit z'n oeuvre, biedt deze film een aantal momenten uit het leven van vijf jongens met grote idealen, waar haast niets van terecht komt. De montage hangt ook nauw samen met deze idealen. Wanneer ze enthousiast over hun dromen vertellen is deze heel snel, maar wanneer de idealen vervlogen zijn vertraagd deze weer. Het sterkste aspect van de film is toch de prettige en relaxte sfeer die er hangt.



    Academy Awards 1958
    Nominatie Best Writing, Story and Screenplay - Written Directly for the Screen

    Venice Film Festival 1953
    Winnaar Silver Lion
    Nominatie Golden Lion

    #286 in de Greatest Films Top 1000 samengesteld door critici en regisseurs

    IMDb
      zaterdag 7 mei 2005 @ 15:03:23 #53
    25301 Gorro
    Reject False Icons
    pi_26802297
    * E la nave va (And the Ship Sails On) (1983)



    Juli 1914, een luxueus passagiersschip verlaat de kust van Italië met aan boord de as van de overleden operazangeres Tetua. Aan boord van het schip bevinden zich vele van haar vrienden, operazangers, acteurs en andere exotische mensen. Het leven op het schip is de eerste dagen zeer aangenaam, maar de sfeer neemt een radicale wending op het moment dat de kapitein een groep servische schipbreukelingen opneemt. Schipbreukelingen die de eerste tekenen van de op handen zijnde Eerste Wereldoorlog ontvluchten.



    Het latere werk van Federico Fellini staat niet bekend als zijn beste. Des te groter was de verrassing dat dit, naar mijn mening, één van z'n beste films blijkt te zijn. Het begin vat de ontwikkeling van de technische kant van het filmmedium op een leuke wijze samen. Het is opgenomen, of in elk geval wordt die illusie gewekt, met een van de eerste type camera's, zonder geluid, alleen het ratelen van een projector is te horen. Dan komen de geluiden van de omgeving erbij, tussentitels, dialogen en tenslotte kleur.



    De film is weer een feest voor het oog. Fellini heeft een neusje voor karakteristieke gezichten en onvergetelijke scenes. Het glasconcert, het hypnotiseren van de kip en de "opera-battle" in de machinekamer zijn moeilijk te vergeten. De sets zien er fantastische uit en vormen een mooi decor voor dit alles. De film is iets aan de lange kant en mist uiteindelijk misschien inhoud om hier een echt bijtende satire van te maken, maar de film is een plezier om naar te kijken. Opvallend trouwens dat Catherine Breillat één van de schrijvers is geweest, dat mens wat ons nu lastig valt met porno onder de noemer "kunst".



    #766 in de Greatest Films Top 1000 samengesteld door critici en regisseurs

    IMDb
    Criterion DVD
    pi_27345488
    quote:
    Nine - de Musical

    Deze zomer in Openluchttheater Amersfoort, in september in Luxor Theater Rotterdam!


    De muziektheaterproductie 'Nine' is een theatrale bewerking van de film 8½ van de Italiaanse regisseur Federico Fellini. De musical, over een gefrustreerde filmmaker die compleet wordt opgeslokt door alle vrouwen die hun rol opeisen in zijn leven, werd voor het eerst uitgevoerd in New York, in 1982 en beleefde in 2003 een revival op Broadway, met Antonio Banderas in de hoofdrol. NINE werd geschreven door Arthur Kopit, de muziek is van Maury Yeston.

    Deze zomer is NINE voor het eerst in Nederland te zien, met in de hoofdrollen ondermeer René van Zinnicq Bergmann, Frédérique Sluyterman van Loo, Marleen van der Loo en Tine Joustra. NINE is een productie van Stichting Op naar het Bos en Festival ETCETERA, in coproductie met Luxor Theater Rotterdam.

    Speeldata: van 23 juni (try-out) tot en met 24 juli staat NINE in het unieke Amersfoortse openluchttheater, van 13 t/m 17 september is de musical te zien in Luxor Theater Rotterdam.
    Voor liefhebbers van Fellini's , zoals ik, wel interessant dacht ik.
      woensdag 25 mei 2005 @ 17:12:50 #55
    103590 dvdfreak
    geen dvdfreak maar kc27
    pi_27345662
    Ik heb alleen 8½ gezien wat een geweldige film moet de rest ook maar kijken
    pi_27346298
    Ik heb inmiddels ook "amarcord" gezien
    En dat vond ik best een leuke film
    pi_27347183
    Ik wil graag Casanova van Fellini zien, maar heb begrepen dat deze niet op DVD is uitgebracht.

    Weet iemand hier meer van??
      dinsdag 31 mei 2005 @ 17:25:37 #58
    25301 Gorro
    Reject False Icons
    pi_27519019
    * Giulietta degli spiriti (Juliet of the Spirits) (1965)



    Als een vrouw vermoedt dat haar echtgenoot vreemdgaat, huurt ze een detective in die dit moet controleren. Als hij haar vermoedens bevestigt, komt ze voor de moeilijke keuze te staan haar man te verlaten of niet.



    Voor z'n eerste film in kleur pakt Fellini meteen flink uit. De decors en kostuums zien er prachtig en kleurrijk uit en de Oscar nominaties daarvoor zijn dan ook zeer terecht. Met deze uitbundige decors en kostuums creëert Fellini een fantasievolle en surrealistische wereld van dromen en herinneringen, zoals hij dat ook deed in , maar dan nog een stapje verder.



    Net als is deze film ook voor een groot deel autobiografisch. Masina speelt eigenlijk haarzelf en Giorgio, de man van Masina's karakter, moet Fellini zelf voorstellen. Veel van de dromen waren dan ook daadwerkelijk dromen van Fellini. De film was toentertijd zowel financieel als bij de critici een flop, maar heeft later meer erkenning vergaard. De film is soms wat in onbalans, maar je weet nooit wat je te wachten staat en dat maakt de film erg leuk om naar te kijken.



    Academy Awards 1967
    Nominatie Best Art Direction-Set Decoration, Color
    Nominatie Best Costume Design, Color

    Golden Globes 1966
    Winnaar Best Foreign-Language Foreign Film

    #826 in de Greatest Films Top 1000 samengesteld door critici en regisseurs

    IMDb
    Criterion Collection DVD
      † In Memoriam † dinsdag 31 mei 2005 @ 17:37:05 #59
    4571 Sokolsky
    Wil eigenlijk geen ondertitel
    pi_27519353
    Ziet er kleurrijk uit, maareh... wat is dat op het laatste plaatje?
    Sheridana +1
    pi_27522692
    Haha, dat is de eerste Fellini die ik gezien heb.

    Vond 'em in visueel opzicht overdonderend, maar het verhaal kon me totaal niet boeien en ik vond de meeste karakters vooral irritatie opwekken.

    Nu ik meer van Fellini gezien heb, weet ik wat ik kan verwachten en ben ik het meer gaan waarderen.

    Trouwens, nogmaals, weet iemand of Fellini's Casanova op DVD uitgebracht is, kan 'em nergens vinden??
      † In Memoriam † dinsdag 31 mei 2005 @ 20:10:38 #61
    4571 Sokolsky
    Wil eigenlijk geen ondertitel
    pi_27523398
    Maar wat is dat zwarte ding nu? Het komt uit een droomscène ofzo?
    Sheridana +1
      dinsdag 31 mei 2005 @ 20:33:10 #62
    25301 Gorro
    Reject False Icons
    pi_27524045
    quote:
    Op dinsdag 31 mei 2005 20:10 schreef Sokolsky het volgende:
    Maar wat is dat zwarte ding nu? Het komt uit een droomscène ofzo?
    Het is een standbeeld van een slang waar die vrouw tussen kronkelt. Komt inderdaad uit een droom/hallucinatie.
      dinsdag 31 mei 2005 @ 20:34:34 #63
    25301 Gorro
    Reject False Icons
    pi_27524089
    quote:
    Op dinsdag 31 mei 2005 19:43 schreef Kolkus het volgende:
    Trouwens, nogmaals, weet iemand of Fellini's Casanova op DVD uitgebracht is, kan 'em nergens vinden??
    Bij mij weten is die inderdaad nog niet op DVD verschenen...
    pi_27526045
    Jammer, want het schijnt een indrukwekkend visueel spektakel te zijn.

    Wie weet komt 'ie binnenkort alsnog op dvd uit...
      dinsdag 31 mei 2005 @ 21:43:47 #65
    54997 Posdnous
    Moslima-knuffelaar
    pi_27526110
    quote:
    Op dinsdag 31 mei 2005 19:43 schreef Kolkus het volgende:


    Vond 'em in visueel opzicht overdonderend, maar het verhaal kon me totaal niet boeien en ik vond de meeste karakters vooral irritatie opwekken.
    En bovendien extreem kitsch .
    When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
    pi_27545112
    quote:
    Op dinsdag 31 mei 2005 20:34 schreef Gorro het volgende:

    [..]

    Bij mij weten is die inderdaad nog niet op DVD verschenen...
    Ik zag Casanova vanmiddag (bij Plato nota bene) op DVD liggen, dus heb 'em meteen meegenomen
      donderdag 21 juli 2005 @ 13:05:52 #67
    25301 Gorro
    Reject False Icons
    pi_29006828
    Aanstaande zondag komt na zomergasten Casanova op tv als keuze van Cees Nooteboom.

    Ik ben benieuwd, heb hem zelf nog niet gezien.
      zondag 24 juli 2005 @ 20:14:18 #68
    25301 Gorro
    Reject False Icons
    pi_29093637
    quote:
    Op donderdag 21 juli 2005 13:05 schreef Gorro het volgende:
    Aanstaande zondag komt na zomergasten Casanova op tv als keuze van Cees Nooteboom.
    Vanavond dus.

    23:30 uur
    Nederland 3
      maandag 25 juli 2005 @ 12:59:30 #69
    25301 Gorro
    Reject False Icons
    pi_29108642
    * Il Casanova di Federico Fellini (1963)



    Fellini’s kijk op het leven en de mythe van Casanova, een libertijn die leefde in de 18e eeuw en uit was op het verzamelen van zoveel mogelijk sexuele veroveringen.



    Nina Rota zou voor deze film zijn laatste filmscore schrijven. Het lijkt alsof hij dit van te voren wist, want in plaats van z'n gewoonlijke haast carnavalesque stijl, komt hij hier met een prachtige melancholische score op de proppen, die in contrast staat tot de bombarie op het scherm.<br>
    Zoals veel van z'n late films is ook hier de samenhang ver zoek, zoals ook blijkt uit de volgende quote: "Ik weiger te gehoorzamen aan twee wetten van de klassieke cinema: de identificatie met het hoofdpersonnage en het chronologische verloop van het verhaal met zijn dramatische vooruitgang." Wellicht ook de reden waarom hij ook deze film zo goed als zonder script te schieten. Grappig dat hij juist daarvoor een Oscar-nominatie in de wacht sleepte met deze film.



    De film is typerend voor het latere werk van Fellini. Een bombastisch, extravagant en kleurrijk rariteiten kabinet doorspekt met surrealisme, humor en fantasie. De sets en kostuums zien er prachtig uit en de acteurs hebben alleen een heel karakteristieke kop. Een bij tijden haast onherkenbare Donald Sutherland speelt de titelrol en voelt zich daarin nooit helemaal in op z'n gemak. De film gaat met horten en stoten vooruit en blijkt uiteindelijk te leeg te zijn om echt te boeien. Toch is de film zeker de moeite waard, al was het maar om de lachwekkende mechanische seksscenes en de mooie melancholische filmscore van Nina Rota.



    Academy Awards 1977
    Nominatie Best Writing, Screenplay Based on Material from Another Medium
    Nominatie Best Costume Design

    BAFTA Awards 1978
    Winnaar Best Costume Design
    Winnaar Best Production Design/Art Direction
    Nominatie Best Cinematography

    #310 in de Greatest Films Top 1000 samengesteld door critici en regisseurs

    IMDb
      woensdag 24 augustus 2005 @ 14:43:02 #70
    25301 Gorro
    Reject False Icons
    pi_29920495
    Vanavond 23:30 komt op Nederland 1 bij AVRO Close up een documentaire over Fellini.
    pi_29924390
    quote:
    Op woensdag 24 augustus 2005 14:43 schreef Gorro het volgende:
    Vanavond 23:30 komt op Nederland 1 bij AVRO Close up een documentaire over Fellini.
    Bedankt voor de tip, ga ik zeker kijken/opnemen!

    Ander vraagje, heeft iemand Innervista gezien??

    De enige latere Fellini-film die er door de critici nog genadig vanaf komt.
    Ben ik erg benieuwd naar, maar heb 'em nog nooit op dvd zien liggen.
      woensdag 24 augustus 2005 @ 17:17:23 #72
    46375 Sai
    vindt je een kutwijf.
    pi_29925885
    quote:
    Op woensdag 24 augustus 2005 16:36 schreef Kolkus het volgende:

    [..]

    De enige latere Fellini-film die er door de critici nog genadig vanaf komt.
    Ben ik erg benieuwd naar, maar heb 'em nog nooit op dvd zien liggen.
    Hij is in R1 te krijgen, met de lelijkste DVD-hoes ooit geproduceerd.

    Ik heb Casanova, Notte di Caberia en Giulietta degli spiriti nog klaarliggen voor de komende maand. Smakelijk. .
    O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
    pi_29992248
    quote:
    Op woensdag 24 augustus 2005 14:43 schreef Gorro het volgende:
    Vanavond 23:30 komt op Nederland 1 bij AVRO Close up een documentaire over Fellini.
    Ik had 'em opgenomen en gisteravond gekeken.
    Leuke documentaire, met helaas te weinig filmbeelden naar mijn mening.

    Grappig vooral dat Fellini zonder een script werkte en de acteurs ter plekke moesten improviseren en vaak pas bij de nasynchronisatie teksten kregen.
    Zo gaf Donald Sutherland aan bij Casanova vaak hardop tot tien te tellen tijdens de dialogen, om die later, dus niet passend bij de mondbewegingen, pas met tekst in te spreken.
      vrijdag 17 februari 2006 @ 14:11:07 #74
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_35187985
    Voor de Fans, er zijn 3 films van Fellini in de aanbieding bij de Aldi op DVD.
    E la nave va
    Ginger et Fred
    La dolce Vita
    6,95 per stuk
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
    pi_35202645
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 14:11 schreef Pietverdriet het volgende:
    Voor de Fans, er zijn 3 films van Fellini in de aanbieding bij de Aldi op DVD.
    E la nave va
    Ginger et Fred
    La dolce Vita
    6,95 per stuk
    La Dolce Vita, ik had hem al eens gezien en nu dus ook gekocht verder heb ik Amarcord ook op DVD. Echt geweldig mooie films! En de muziek
    Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
    Let's plant a tree
    pi_35222649
    E la nave va is trouwens erg de moeite waard, zeker voor 7 Euro!
    pi_35442029
    Donderdag 9 maart is Amarcord te zien op de Radboud Universiteit Nijmegen. Bovendien zal deze ingeleid worden. Ben erg benieuwd, heb de film nog niet gezien en voor 1,50 op een groot scherm zal ik daar zeker verandering in brengen.
    What's it going to be then, eh?
    pi_35452279
    Moet je zeker doen!

    Amarcord is wat wisselvallig maar zeker de moeite waard, zeker op het witte doek
      vrijdag 13 juli 2007 @ 14:39:00 #79
    25301 Gorro
    Reject False Icons
    pi_51430544
    * Lo sceicco bianco (The White Sheik) (1952)



    Komedie uit de beginperiode van Fellini. Wanda en Ivan zijn net getrouwd en op huwelijksreis in Rome. Ivan wil familie, de paus en de bekende bezienswaardigheden bezoeken en heeft het verblijf dan ook tot op de minuut uitgestippeld. Wanda heeft echter andere bedoelingen. Zij droomt ervan de held uit een populaire fotoroman, de blanke sjeik, te zien te krijgen.



    Oorspronkelijk was Michelangelo Antonioni bezig met dit verhaal. Hij werd echter ziek en verkocht het verhaal aan een producer, die het overgaf aan Fellini. Het zou Fellini's eerste film zijn als solo-regisseur, na Luci del varietà die hij samen regisseerde met Alberto Lattuada en overigens ook de favoriete film van Orson Welles uit het oeuvre van Fellini.



    Het resultaat is een leuke comedy waarin vooral de film-shoot op het strand een heerlijke scene is. De chaos, de kitsch en de magische manier waarop "catta" herhaalt wordt, begeleid door de muziek van Nina Rota zijn een voorbode voor de dingen die zouden volgen in de rest van zijn carrière. Overigens duikt Giullietta Masino ook nog even op als de prostituee Cabiria, die later met Le notti di Cabiria haar eigen film zou krijgen.



    IMDb
    Criterion Collection DVD
      dinsdag 8 september 2009 @ 20:36:09 #80
    41006 Flitspaal
    De achtervolger
    pi_72561687
    Ik heb pas Lo sceicco bianco gezien. Ik vond het een prettige Fellini film. Maar de cast was dan ook sterk. Alberto Sordi is een geweldig acteur, zoals we ook in andere films kunnen zien.

    Maar de frisheid van deze film spat er van af. De manier waarop de familie van Ivan semi-begripvol blijft over de afwezigheid van Wanda is ook noemenswaardig, naast de ontknoping natuurlijk.

    Tot nog toe de beste Fellini die ik heb gezien. Ik sta nu op 11.
      dinsdag 8 september 2009 @ 21:49:13 #81
    52543 Timo20
    RODA JC FOREVER!!
    pi_72564830
    Voor de liefhebbers (en de mensen die in de buurt wonen): op woensdag 23 september draait in filmhuis Lumiere in Maastrich Otto e Mezzo
    pi_72597618
    quote:
    Op dinsdag 8 september 2009 21:49 schreef Timo20 het volgende:
    Voor de liefhebbers (en de mensen die in de buurt wonen): op woensdag 23 september draait in filmhuis Lumiere in Maastrich Otto e Mezzo
    Jammergenoeg niet in de buurt, anders was ik zeker gegaan.
    Wat een mooie film is dat.
    Zaterdag 17 juli 15:05
    KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
    Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
    Faal van de eeuw.
      woensdag 9 september 2009 @ 21:53:02 #84
    52543 Timo20
    RODA JC FOREVER!!
    pi_72597754
    quote:
    Op woensdag 9 september 2009 00:33 schreef Toad het volgende:
    Er komt een nieuwe release van La Dolce Vita aan btw:
    http://www.cinemien.nl/sites/homescreen.php?taal=nl&land=nl&page=synopsis&barcode=8717249476023
    Waarschijnlijk dezelfde release als de al bestaande versie, alleen in een andere verpakking...
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')