Echter, een kracht waar zij zéker niet sterker dan zijn, is de angst voor KANKER en dergelijke vergelijkbare nare dingen die men kan krijgen van het roken.
Ik echter, ben een écht sterk mens. Ik verfoei de krachten van de kanker, en lach de mogelijke dood recht in zijn gezicht uit. Ik ben sterker dan dat, dus ik rook vrolijk door. .
Rokers, wees trots op jezelf. .
wees vooral trots op t feit dat je een heleboel mensen laat meegenieten van je ziekteverwekkende hobby
Ik lig er idd niet wakker van als jou iets overkomt DOOR het roken, echter wel als het iemand is uit mijn eigen omgeving. Paf jij maar lekker door, en nee, ik meng me niet in een discussie, want daarvoor heb je volwaardige gesprekspartners nodig, en ik geloof aan de hand van jouw betoog niet dat jij dat bent.
quote:Zwakkelingen zijn dat, angsthazen. Ik ga me niet aanpassen aan hun zwakte.
Op maandag 27 oktober 2003 16:54 schreef MissyMirjaM het volgende:
ja.. wees trots.....wees vooral trots op t feit dat je een heleboel mensen laat meegenieten van je ziekteverwekkende hobby
![]()
Sterke mensen roken. .
quote:Ik verpleeg je niet hoor als je kanker krijgt
Op maandag 27 oktober 2003 16:52 schreef AlbertCamus het volgende:
Vaak lees ik verhaaltjes van mensen die gaan stoppen met roken, en die leggen dat dan uit als een soort "kracht", een soort sterker zijn dan de verslaving.Echter, een kracht waar zij zéker niet sterker dan zijn, is de angst voor KANKER en dergelijke vergelijkbare nare dingen die men kan krijgen van het roken.
Ik echter, ben een écht sterk mens. Ik verfoei de krachten van de kanker, en lach de mogelijke dood recht in zijn gezicht uit. Ik ben sterker dan dat, dus ik rook vrolijk door.
.
Rokers, wees trots op jezelf.
.
quote:Eerlijk zullen we alles delen
Op maandag 27 oktober 2003 16:54 schreef MissyMirjaM het volgende:
wees vooral trots op t feit dat je een heleboel mensen laat meegenieten van je ziekteverwekkende hobby![]()
quote:En als je nooit bent begonnen met roken? Ben je dan ook zwak
Op maandag 27 oktober 2003 16:55 schreef AlbertCamus het volgende:
Sterke mensen roken..
quote:Ja, want roken is een groot genot. Als je je dat genot ontneemt uit angst voor KANKER, (en ik zie mij geen andere reden), ben je een zwak mens.
Op maandag 27 oktober 2003 16:56 schreef bondgirl het volgende:[..]
En als je nooit bent begonnen met roken? Ben je dan ook zwak
quote:Ik krijg geen kanker.
Op maandag 27 oktober 2003 16:55 schreef toska het volgende:[..]
Ik verpleeg je niet hoor als je kanker krijgt
quote:Dus sterke mensen beginnen met roken om dat ze graag kanker willen kunnen krijgen
Op maandag 27 oktober 2003 16:55 schreef AlbertCamus het volgende:Sterke mensen roken.
.
is een reply op de post van AlbertCamus uiteraard
[Dit bericht is gewijzigd door BlackJack op 27-10-2003 17:01]
quote:Het roken is een teken van moed, iets waar ik een zeer hoge pet van op heb.
Op maandag 27 oktober 2003 16:59 schreef teknomist het volgende:[..]
Dus sterke mensen beginnen met roken om dat ze graag kanker willen kunnen krijgen
Ga ergens anders de filosoof uithangen
quote:1-0
Op maandag 27 oktober 2003 16:58 schreef QriZ het volgende:
Hoe zwak ben je als je afhankelijk bent van een plukje brandend stro...
quote:Werkelijk knul? Ben je ook moedig genoeg om de keuze te kunnen maken om wel of niet te roken?
Op maandag 27 oktober 2003 17:01 schreef AlbertCamus het volgende:[..]
Het roken is een teken van moed, iets waar ik een zeer hoge pet van op heb.
.
ze jagen alleen maar onze ziekenfondspremies omhoog.
quote:Ja, en ik kies er zéér bewust voor.
Op maandag 27 oktober 2003 17:02 schreef bosgorilla het volgende:[..]
Werkelijk knul? Ben je ook moedig genoeg om de keuze te kunnen maken om wel of niet te roken?
quote:Néé, door niet te roken geef je je over aan angst, en ontneem je jezelf een groot genot, dát is pas zwak.
Op maandag 27 oktober 2003 17:01 schreef E-ric het volgende:
Waarom ben je begonnen met roken?
Door je zelf over te geven aan de sigaret ben dus een zwakeling.
Loser! denk na voordat je zoiets post.
quote:Jij bent gek in je schedel ...
Op maandag 27 oktober 2003 16:55 schreef AlbertCamus het volgende:[..]
Zwakkelingen zijn dat, angsthazen. Ik ga me niet aanpassen aan hun zwakte.
.
.
Sterke mensen roken.
.
quote:Hij is zeker nice
Op maandag 27 oktober 2003 16:58 schreef QriZ het volgende:
Hoe zwak ben je als je afhankelijk bent van een plukje brandend stro...
Vroeg opgestaan
quote:Als moed wordt afgemeten aan de mate waarin je de gezondheid van anderen verkloot, ja, dan ben je zeker zeer moedig. Petje af.
Op maandag 27 oktober 2003 17:01 schreef AlbertCamus het volgende:[..]
Het roken is een teken van moed, iets waar ik een zeer hoge pet van op heb.
.
quote:Het enige groot genot is SEX...... en nee niet daarna een peuk
Op maandag 27 oktober 2003 17:03 schreef AlbertCamus het volgende:[..]
Néé, door niet te roken geef je je over aan angst, en ontneem je jezelf een groot genot, dát is pas zwak.
quote:Mensen die niet roken zijn het aan zichzelf als mens zijnde verschuldigd om zó snél mógélijk te beginnen met paffen. Ik adviseer een Frans merk.
Op maandag 27 oktober 2003 17:04 schreef Spotmatic het volgende:[..]
Als moed wordt afgemeten aan de mate waarin je de gezondheid van anderen verkloot, ja, dan ben je zeker zeer moedig. Petje af.
quote:Da's geen keuze... als je er ook voor kan kiezen niet te roken, dan heb je pas een keuze. Anders ben je gewoon een slaaf van je peukie. DAN is het makkelijk stoer doen ja met je moed
Op maandag 27 oktober 2003 17:02 schreef AlbertCamus het volgende:[..]
Ja, en ik kies er zéér bewust voor.
.
quote:Er is geen groter genot dan je je voorzien in je verlaving, Bosgorilla. Het is een zéér groot genot om verslaafd te zijn.
Op maandag 27 oktober 2003 17:06 schreef bosgorilla het volgende:[..]
Da's geen keuze... als je er ook voor kan kiezen niet te roken, dan heb je pas een keuze. Anders ben je gewoon een slaaf van je peukie. DAN is het makkelijk stoer doen ja met je moed
quote:Wel een auto ongeluk ...
Op maandag 27 oktober 2003 16:58 schreef AlbertCamus het volgende:[..]
Ik krijg geen kanker.
.
quote:Haaaa... ik begrijp het eindelijk! Mag ik daaruit concluderen dat meneer ook dagelijks een spuit zet?
Op maandag 27 oktober 2003 17:07 schreef AlbertCamus het volgende:[..]
Er is geen groter genot dan je je voorzien in je verlaving, Bosgorilla. Het is een zéér groot genot om verslaafd te zijn.
.
Ik ben vorige week zondag gestopt met roken!
Na heel veel pogingen, gewoon omdat ik géén zin heb om mijn eigen lijf nog langer te verpesten.
Maar heb roken nooit als een genot gezien, evenmin als de verslaving.
Weet je wat ik een genot vind?
Dat dit mijn achtste rookvrije dag is!
Hell yeah... Ik geniet
quote:Daar heeft meneer het geld niet voor, Bosgorilla.
Op maandag 27 oktober 2003 17:08 schreef bosgorilla het volgende:[..]
Haaaa... ik begrijp het eindelijk! Mag ik daaruit concluderen dat meneer ook dagelijks een spuit zet?
[Dit bericht is gewijzigd door None op 27-10-2003 17:12]
quote:Nou dat is ook niet moedig zeg... verslaving is toch het hoogste ; het nirwana?
Op maandag 27 oktober 2003 17:09 schreef AlbertCamus het volgende:[..]
Daar heeft meneer het geld niet voor, Bosgorilla.
. En dat zou ook mijn mogelijkheden tot andere dingen beperken.
[Dit bericht is gewijzigd door bosgorilla op 27-10-2003 17:12]
.
quote:Het voorzien ín die verslaving, Bosgorilla, maar ik heb er al genoeg.
Op maandag 27 oktober 2003 17:11 schreef bosgorilla het volgende:[..]
Nou dat is ook niet moedig zeg... verslaving is toch het hoogste ; het nirwana?
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:13 schreef None het volgende:
*None steekt er 2 op en exhaleert de rook in jullie gezichten"
quote:Háááá.... ik was abuis te denken tot uw filosofische niveau door te kunnen dringen, O wijze met de doordringende gedachte in de nevelige ruimte....
Op maandag 27 oktober 2003 17:12 schreef AlbertCamus het volgende:[..]
Het voorzien ín die verslaving, Bosgorilla, maar ik heb er al genoeg.
.
[Dit bericht is gewijzigd door bosgorilla op 27-10-2003 17:15]
wat zullen jullie uit jullie bekken meuren, ook jullie kleding en haar zal het afgrijzen wekken van mensen met smaak.
quote:Ik schijt en spuug op mijn niet rokende medemens.
Op maandag 27 oktober 2003 17:14 schreef marizzje het volgende:
Roken is het zieligste waar je aan kunt beginnen, je geeft je toe aan een verslaving --> ZWAK! Er zijn nog andere redenen om niet te gaan roken dan kanker. Mensen gaan vaak roken om erbij te horen, om zich een houding te geven. Nou daar wil ik niet bijhoren! Jij wel zeker? En het is btw gewoon hartstikke VIES! Alles gaat er naar stinken, en je doet je niet rokende medemens er absoluut geen plezier mee!
Zwakkelingen zijn dat, zwakkelingen , lees boven voor argumentatie. .
* AlbertCamus neemt nog een flinke hijs.
[Dit bericht is gewijzigd door AlbertCamus op 27-10-2003 17:18]
quote:PFFFF, ik rook dus NIEt om er bij te horen... ik rook om stoer en rebels te zijn
Op maandag 27 oktober 2003 17:14 schreef marizzje het volgende:
Roken is het zieligste waar je aan kunt beginnen, je geeft je toe aan een verslaving --> ZWAK! Er zijn nog andere redenen om niet te gaan roken dan kanker. Mensen gaan vaak roken om erbij te horen, om zich een houding te geven. Nou daar wil ik niet bijhoren! Jij wel zeker? En het is btw gewoon hartstikke VIES! Alles gaat er naar stinken, en je doet je niet rokende medemens er absoluut geen plezier mee!
quote:de pijn...
Op maandag 27 oktober 2003 17:15 schreef barkingstar het volgende:
none en albertcamus: hahahahahahahaha stelletje achtergebleven trieste ouwe lulletjes.wat zullen jullie uit jullie bekken meuren, ook jullie kleding en haar zal het afgrijzen wekken van mensen met smaak.
De existentialisten VERDOMMEN de kanker simpelweg. .
quote:Ik rook, omdat ik het kán.
Op maandag 27 oktober 2003 17:17 schreef None het volgende:[..]
PFFFF, ik rook dus NIEt om er bij te horen... ik rook om stoer en rebels te zijn
quote:Ja das dan weer een beetje jammer knul.
Op maandag 27 oktober 2003 17:23 schreef Koekepan het volgende:
"Rauchen sollst du, Judenhund!"
quote:Das toevallig, ik rook ook geen stro.
Op maandag 27 oktober 2003 17:32 schreef RednaZ het volgende:
Ik ben zwakmaar gelukkig leef ik niet van een plukje stro.
quote:Een realist, maar hoe zielig ben je als je zo sterk vasthoud aan vooroordelen (die eens in de zoveel tijd weer sterk in de mode komen) tegen rokers?
Op maandag 27 oktober 2003 17:34 schreef bosgorilla het volgende:
Hoe sterk ben je als je je eigen zwakte kan accepteren?
quote:Hmja, maar dat geldt natuurlijk ook andersom
Op maandag 27 oktober 2003 17:39 schreef None het volgende:[..]
Een realist, maar hoe zielig ben je als je zo sterk vasthoud aan vooroordelen (die eens in de zoveel tijd weer sterk in de mode komen) tegen rokers?
Ik rook me er ook nog 1 ...
quote:Zwak.
Op maandag 27 oktober 2003 17:34 schreef bosgorilla het volgende:
Hoe sterk ben je als je je eigen zwakte kan accepteren?
quote:beargumenteer, nietsnut.
Op maandag 27 oktober 2003 17:44 schreef AlbertCamus het volgende:[..]
Zwak.
quote:Uiteraard, maar een niet aflatende verslaving ook.
Op maandag 27 oktober 2003 17:45 schreef None het volgende:
Bij de beoordeling van een persoon laat ik de factor "wel/niet roker" niet meespelen.
Maar een harde anti-roker instelling vertelt natuurlijk wel weer veel over een persoon.
quote:Ligt eraan wat voor verslaving... een tabakverslaving vertelt vrij weinig over een persoon.
Op maandag 27 oktober 2003 17:46 schreef bosgorilla het volgende:[..]
Uiteraard, maar een niet aflatende verslaving ook.
quote:Wiskunde.
Op maandag 27 oktober 2003 17:45 schreef bosgorilla het volgende:[..]
beargumenteer, nietsnut.
Gegeven is Niet Roker = Zwak.
NR erkent dat NR = Z. . Dit verandert niets !!
Pár consequent : NR = Z
quote:Roken niet dan?
Op maandag 27 oktober 2003 17:09 schreef AlbertCamus het volgende:[..]
En dat zou ook mijn mogelijkheden tot andere dingen beperken.
Zelf zeg je dat je rookt voor het genot, maar waarom spuit je dan niet meteen wat drugs in je lichaam? Geloof me maar, daar krijg je meer genot van dan van een sigaret hoor (niet da ik pro-drugs ben of zelf drugs gebruik, absoluut niet)
quote:Er zijn ook mensen die stoppen met roken omdat ze verstandig zijn, omdat ze anders dood gaan, omdat ze asthma blijken te hebben, omdat familieleden eraan doodgegaan zijn, omdat.......
Echter, een kracht waar zij zéker niet sterker dan zijn, is de angst voor KANKER en dergelijke vergelijkbare nare dingen die men kan krijgen van het roken.
quote:Dit kan makkelijk ook weer worden omgedraaid, wij zijn sterk omdat wij liever leven zonder het "genot" van een sigaret, dan doodgaan met (ongezond) "genot". Er zin veel betere (gezonde) alternatieven om genot "op te wekken".
Ik echter, ben een écht sterk mens. Ik verfoei de krachten van de kanker, en lach de mogelijke dood recht in zijn gezicht uit. Ik ben sterker dan dat, dus ik rook vrolijk door..
quote:Ja, wees trots dat jullie veel meer kans hebben om dood te gaan aan ziektes als kanker...
Rokers, wees trots op jezelf..
[Dit bericht is gewijzigd door PuR3_D4RkN355 op 27-10-2003 17:52]
quote:behalve dan dat 'ie stoer is, en rebels, en sterk
Op maandag 27 oktober 2003 17:50 schreef None het volgende:[..]
Ligt eraan wat voor verslaving... een tabakverslaving vertelt vrij weinig over een persoon.
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 17:51 schreef Kwark het volgende:[..]
behalve dan dat 'ie stoer is, en rebels, en sterk
.
quote:Ah. En een afkeur daarvan wel?
Op maandag 27 oktober 2003 17:50 schreef None het volgende:[..]
Ligt eraan wat voor verslaving... een tabakverslaving vertelt vrij weinig over een persoon.
Anders wordt het als je er ook voor kan kiezen een sigaret te laten liggen in mijn ogen.
Op basis waarvan heb jij het recht te beslissen wat al dan niet "iets" over een bepaalde persoon zegt, hm?
quote:Nee, aangezien mijn andere verslavingen kutjes, wiskunde, schaken en Parijs zijn, en het roken beperkt me daar niet in.
Op maandag 27 oktober 2003 17:51 schreef PuR3_D4RkN355 het volgende:[..]
Roken niet dan?
Zelf zeg je dat je rookt voor het genot, maar waarom spuit je dan niet meteen wat drugs in je lichaam? Geloof me maar, daar krijg je meer genot van dan van een sigaret hoor (niet da ik pro-drugs ben of zelf drugs gebruik, absoluut niet)
quote:Valt ook onder angst.
Er zijn ook mensen die stoppen met roken omdat ze verstandig zijn, omdat ze anders dood gaan, omdat ze asthma blijken te hebben, omdat familieleden eraan doodgegaan zijn, omdat.......
quote:Jezelf genot ontnemen uit angst is een zwakte en een zonde.
Dit kan makkelijk ook weer worden omgedraaid, wij zijn sterk omdat wij liever leven zonder het "genot" van een sigaret, dan doodgaan met (ongezond) "genot". Er zin veel betere (gezonde) alternatieven om genot "op te wekken".
quote:Zie je, daar is die angst wéér !
Ja, wees trots dat jullie veel meer kans hebben om dood te gaan aan ziektes als kanker...![]()
quote:Aha. dit is in de euclidische meetkunde?
Op maandag 27 oktober 2003 17:50 schreef AlbertCamus het volgende:[..]
Wiskunde.
Gegeven is Niet Roker = Zwak.
NR erkent dat NR = Z.
. Dit verandert niets !!
Pár consequent : NR = Z
quote:Dit is simpele algebra, en nu mag jij mij vertellen wat de euclidische meetkunde is, want ik ben niet goed in wiskunde, maar het boeit me erg.
Op maandag 27 oktober 2003 17:55 schreef bosgorilla het volgende:[..]
Aha. dit is in de euclidische meetkunde?
quote:ZWAKKELING !
Op maandag 27 oktober 2003 17:56 schreef PuR3_D4RkN355 het volgende:
toch heb ik liever "angst" dan vroege dood...
quote:Sommige mensen zijn ook nog gewoon sociaal. Naast zwak, natuurlijk.
Op maandag 27 oktober 2003 17:54 schreef AlbertCamus het volgende:Valt ook onder angst.
quote:Je blijft dogmatisch het motief angst aanhalen, er zijn meer motieven en.... heb jij misschien angst voor een wereld zonder tabak?
Jezelf genot ontnemen uit angst is een zwakte en een zonde.
quote:ik weet ook hoe de bold tag werkt! yippie!
Zie je, daar is die angst wéér !.
quote:Helaas, daar laat ik me niet toe verleiden...
Op maandag 27 oktober 2003 17:56 schreef AlbertCamus het volgende:[..]
Dit is simpele algebra, en nu mag jij mij vertellen wat de euclidische meetkunde is, want ik ben niet goed in wiskunde, maar het boeit me erg.
.
quote:Een afkeur hebben jegens roken zegt ook vrij weinig over een persoon, een hardline anti-rook instelling hebben wel.
Op maandag 27 oktober 2003 17:53 schreef bosgorilla het volgende:[..]
Ah. En een afkeur daarvan wel?
Een afhankelijkheid van een niet essentieel voor het leven vereist consumtiemiddel lijkt me niet een na te streven doel.Anders wordt het als je er ook voor kan kiezen een sigaret te laten liggen in mijn ogen.
Op basis waarvan heb jij het recht te beslissen wat al dan niet "iets" over een bepaalde persoon zegt, hm?
Probeer eens iets meer te ontspannen zou ik zeggen, denk nog eens goed na over de levenskoers die je bent ingeslagen.
tip: dit gaat uitstekend onder het genot van een sigaret of andere vorm van tabak
quote:Sociaal zijn is een zwakte !
Op maandag 27 oktober 2003 17:59 schreef bosgorilla het volgende:[..]
Sommige mensen zijn ook nog gewoon sociaal. Naast zwak, natuurlijk.
quote:Welke andere motieven, en ik heb een intense angst voor een tabakloze wereld, een wereld waarin de angstvalligen overwinnen.
Je blijft dogmatisch het motief angst aanhalen, er zijn meer motieven en.... heb jij misschien angst voor een wereld zonder tabak?
quote:Dat doe je niet verkeerd !
ik weet ook hoe de bold tag werkt! yippie!
slechte lichamelijke conditie
hoesten
nicotine-aanslag
stank
mensen uit de omgeving die er last van hebben
steeds minder gelegenheden waar je kan roken
zijn duur (en omdat ze verslavend zijn, na een tijdje 'vaste lasten')
Bron: http://www.stivoro.nl/waarom.html?sitenaam=waarom
Ik adviseer je eens naar die site te gaan, daar staan veel slimme opmerkingen, en daar worden ook bekende uitspraken (zoals "mijn opa rookte en is 90 geworden") ontkracht
quote:Ondanks trekjes naar vergaande individuele vrijheid ben U dus nog niet geheel verlicht?
Op maandag 27 oktober 2003 18:00 schreef AlbertCamus het volgende:[..]
Sociaal zijn is een zwakte !
[..]Welke andere motieven, en ik heb een intense angst voor een tabakloze wereld, een wereld waarin de angstvalligen overwinnen.
.
[..]Dat doe je niet verkeerd !
.
quote:Je reinste gore vieze stalinistische kut-propaganda !
Op maandag 27 oktober 2003 18:02 schreef PuR3_D4RkN355 het volgende:
Nog even een stel nadelen van roken op een rijtje:slechte lichamelijke conditie
hoesten
nicotine-aanslag
stank
Bron: http://www.stivoro.nl/waarom.html?sitenaam=waaromIk adviseer je eens naar die site te gaan, daar staan veel slimme opmerkingen, en daar worden ook bekende uitspraken (zoals "mijn opa rookte en is 90 geworden") ontkracht
quote:Correct,
Op maandag 27 oktober 2003 18:00 schreef None het volgende:[..]
Een afkeur hebben jegens roken zegt ook vrij weinig over een persoon, een hardline anti-rook instelling hebben wel.
Die personen willen mij beperken in mijn vrijheid om te roken als ik dat wil en het het liefst helemaal verbieden.
En dit alles op ongefundeerde gronde.
Tevens maakt dit soort mensen zich veel en veels te druk over totaal niet-boeiende en onbelangrijke zaken.Probeer eens iets meer te ontspannen zou ik zeggen, denk nog eens goed na over de levenskoers die je bent ingeslagen.
tip: dit gaat uitstekend onder het genot van een sigaret of andere vorm van tabak
enige nadeel is natuurlijk dat je andere de vrijheid ontneemt rookvrij te leven?
quote:Waarom zo heftig reageren? Beheers jezelf, wat U nu doet is een teken van zwakte!
Op maandag 27 oktober 2003 18:04 schreef AlbertCamus het volgende:[..]
Je reinste gore vieze stalinistische kut-propaganda !
.
.
quote:Néén, het uitten van mijn emoties zie ik als een krácht.
Op maandag 27 oktober 2003 18:06 schreef bosgorilla het volgende:[..]
Waarom zo heftig reageren? Beheers jezelf, wat U nu doet is een teken van zwakte!
quote:Dat is natuurlijk heel persoonlijk, maar gebruik dan in ieder geval correcte interpunctie, dat zet je uitspraken wat meer kracht bij.
Op maandag 27 oktober 2003 18:07 schreef AlbertCamus het volgende:[..]
Néén, het uitten van mijn emoties zie ik als een krácht.
.
quote:Zeg, waar maak ik, van alle mensen, een fout met de
Op maandag 27 oktober 2003 18:09 schreef bosgorilla het volgende:[..]
Dat is natuurlijk heel persoonlijk, maar gebruik dan in ieder geval correcte interpunctie, dat zet je uitspraken wat meer kracht bij.
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 18:02 schreef PuR3_D4RkN355 het volgende:
Nog even een stel nadelen van roken op een rijtje:slechte lichamelijke conditie
= het is heel goed mogelijk om EN te roken EN een goede lichamelijke conditie te hebben. =hoesten
= mee eens, maar alleen van toepassing op de extreme schoorstenen =nicotine-aanslag
= idem =stank
= de rook zelf? of de stank die in kleding gaat zitten? ik geef verder commentaar na verduidelijking =mensen uit de omgeving die er last van hebben
= ik ken er vrij weinig... en dan rook ik gewoon niet in hun nabijheid.. dat ik rook betekent niet dat ik een maniakale 24/7 kankerverwekenderook uitstoter ben =steeds minder gelegenheden waar je kan roken
= is dat zo? wat dan?, en wederom geldt: ik hoef niet overal altijd te kunnen roken... =zijn duur (en omdat ze verslavend zijn, na een tijdje 'vaste lasten')
= ik beschouw roken niet als een last=
quote:krááááácht? kràcht, mijn waarde!
Op maandag 27 oktober 2003 18:10 schreef AlbertCamus het volgende:[..]
Zeg, waar maak ik, van alle mensen, een fout met de
.
. interpunctie
.
. ?
Wij zijn niet zwak omdat wij stoppen met roken, of er zelfs niet aan beginnen. Wij zijn niet zwak omdat we verstandig zijn. En we zijn niet zwak omdat we zuinig op ons lichaam willen zijn.
Ik ben zwak, omdat ik ooit begonnen ben met roken. Ik ben zwak omdat ik erbij wilde horen, en daarvoor bereid ben geweest mijn lichaam (letterlijk) te verzieken.
Maar ik ga de rokers niet afzeiken.
Wat jij doet, moet je helemaal zelf weten. Wil je roken? Steek er lekker 1 op, ik hou je dus echt niet tegen!! Maar hou op de mensen af te zeiken die ermee stoppen.
Weet je, de moeder van een vriendin van me is aan kanker overleden. Ook ken ik iemand die er momenteel voor behandelt wordt. En ik kan je vertellen, het is echt geen pretje! De lijdensweg die die mensen door moeten maken... Nog niet eens te spreken over nabestaanden..
Als jij niet bang bent voor kanker, dan vind ik dat prima. Als jij het noodlot uit wilt dagen door te roken, enkel om te laten zien dat jij sterker bent dan kanker, moet je dat zelf weten.
Maar ga ons niet af lopen zeiken omdat wij nog geen zin hebben om tegen de dood te moeten vechten.
[Dit bericht is gewijzigd door Dolfijn op 27-10-2003 18:14]
quote:Ik geloof er heilig in dat rokers en niet-rokers met elkaar in harmonie kunnen leven zolang er maar enige verdraagzaamheid is van beide kanten.
Op maandag 27 oktober 2003 18:04 schreef bosgorilla het volgende:[..]
Correct,
enige nadeel is natuurlijk dat je andere de vrijheid ontneemt rookvrij te leven?
[Dit bericht is gewijzigd door None op 27-10-2003 18:27]
quote:Let wel, ik beschouw het ook zéker niet als een kràcht, als in "puissance".
Op maandag 27 oktober 2003 18:12 schreef bosgorilla het volgende:[..]
krááááácht? kràcht, mijn waarde!
Maar écht als een krácht, de personificatie van het woord "kraachen". .
quote:Ja, maar veel rokers hebben een minder goede conditie (slechtere longen)
Op maandag 27 oktober 2003 18:11 schreef None het volgende:
slechte lichamelijke conditie
= het is heel goed mogelijk om EN te roken EN een goede lichamelijke conditie te hebben. =
quote:Vooral de stank in kleding/haren e.d. De rook zelf vind ik dan nog wel meevallen. Maar ik bedoel niet alleen de stank in de kleding van de roker, ook een passieve roker kan stinkende kleren krijgen van de rook van een actieve roker
Op maandag 27 oktober 2003 18:11 schreef None het volgende:stank
= de rook zelf? of de stank die in kleding gaat zitten? ik geef verder commentaar na verduidelijking =
quote:Al is het er maar 1, diegene heeft er wel last van. Dat je dan niet rookt vind ik wel goed, maar AlbertCamus is niet zo sociaal (dit zei hij zelf al) en die doet dit dan waarschijnlijk niet...
= ik ken er vrij weinig... en dan rook ik gewoon niet in hun nabijheid.. dat ik rook betekent niet dat ik een maniakale 24/7 kankerverwekenderook uitstoter ben =
quote:1. Nu zijn er al plaatsen waar roken verboden is, dit zullen er waarschijnlijk alleen maar meer worden.
= is dat zo? wat dan?, en wederom geldt: ik hoef niet overal altijd te kunnen roken... =
quote:de kosten zijn wel lasten
= ik beschouw roken niet als een last =
[/quote]
quote:Ik vermoed dat de TS slechts tegenwicht probeert te geven aan de keiharde anti-rook mentaliteit die momenteel in de mode is.
Op maandag 27 oktober 2003 18:13 schreef Dolfijn het volgende:
Ik ben geen anti-roker. Ik heb zelf gerookt. Ik ben anti-hufters. En de topic-opener is een hufter
Nee, nou lieg ik. Ik ben niet eens tegen de topic-opener. Ik ben tegen zijn stelling, tegen zijn manieren, en tegen zijn taalgebruik.. en ook nog eens tegen zijn beledigingen.Wij zijn niet zwak omdat wij stoppen met roken, of er zelfs niet aan beginnen. Wij zijn niet zwak omdat we verstandig zijn. En we zijn niet zwak omdat we zuinig op ons lichaam willen zijn.
Ik ben zwak, omdat ik ooit begonnen ben met roken. Ik ben zwak omdat ik erbij wilde horen, en daarvoor bereid ben geweest mijn lichaam (letterlijk) te verzieken.Maar ik ga de rokers niet afzeiken.
Wat jij doet, moet je helemaal zelf weten. Wil je roken? Steek er lekker 1 op, ik hou je dus echt niet tegen!! Maar hou op de mensen af te zeiken die ermee stoppen.Weet je, de moeder van een vriendin van me is aan kanker overleden. Ook ken ik iemand die er momenteel voor behandelt wordt. En ik kan je vertellen, het is echt geen pretje! De lijdensweg die die mensen door moeten maken...
Nog niet eens te spreken over nabestaanden..
Als jij niet bang bent voor kanker, dan vind ik dat prima. Als jij het noodlot uit wilt dagen door te roken, enkel om te laten zien dat jij sterker bent dan kanker, moet je dat zelf weten.Maar ga ons niet af lopen zeiken omdat wij nog geen zin hebben om tegen de dood te moeten vechten.
quote:Jij noemt iedereen die jou niet "volgt" met roken, een zwakkeling. Volgens mij is dat toch ook een groot voorbeeld van propaganda..
Op maandag 27 oktober 2003 18:04 schreef AlbertCamus het volgende:[..]
kut-propaganda !
.
.
quote:Scherp opgemerkt, PuR3_D4RkN355.
Op maandag 27 oktober 2003 18:21 schreef PuR3_D4RkN355 het volgende:[..]
Jij noemt iedereen die jou niet "volgt" met roken, een zwakkeling. Volgens mij is dat toch ook een groot voorbeeld van propaganda..
We zijn het er geloof ik wel overeens dat TE veel roken (je huis, auto, slaapkamer staan continu blauw, je tanden zijn geel, je vingers zijn geel, je moet om de 2 seconden hoesten enz) wel smerig is
Maar aangezien dit dus lang niet voor alle rokers geldt is roken dus neit per definitie smerig.
quote:Nice woordspeling
Op maandag 27 oktober 2003 18:24 schreef Keromane69 het volgende:
Het werkt namelijk erg aanstekerlijk.
TS staat links
quote:Als ik op vibrators ook dat soort waarschuwingen zet, ga je die dan ook kopen?
Op maandag 27 oktober 2003 20:41 schreef Schorpioen het volgende:
De voornaamste redenen dat ik nog rook zijn eigenlijk die uitnodigende teksten op de pakjes. Geeft me een gevoel van doodsverachting, van Magere Hein in het gezicht kijken en teruglachen. Geniale marketingzet was dat, zonder die teksten was ik allang gestopt.
Al weer half jaar gestopt :S
quote:Nee, die branden niet goed.
Op maandag 27 oktober 2003 21:12 schreef Mariel het volgende:[..]
Als ik op vibrators ook dat soort waarschuwingen zet, ga je die dan ook kopen?
quote:Vooroordelen. Je weet nog niet eens wat voor ontwerp ik in gedachten heb.
Op maandag 27 oktober 2003 21:17 schreef Schorpioen het volgende:[..]
Nee, die branden niet goed.
quote:Mijn longen zijn over een paar jaar weer zoals die rechtse. 10 weken gestopt en trots
Op maandag 27 oktober 2003 19:15 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[afbeelding]TS staat links
je hebt maar 1 longweg, en die moet je goed asfalteren!
quote:Precies, meteen vierbaans mèt spitsstrook!
Op maandag 27 oktober 2003 22:04 schreef None het volgende:
geen zin meer om er inhoudelijk op in te gaan...je hebt maar 1 longweg, en die moet je goed asfalteren!
Is het streven naar een lang leven een zwakte? lijkt mij dat een persoon dat lang (gezond)leeft evolutionair gezien succesvoller is in de zin van dat het meer en betere kinderen kan verwekken en whatnot.
Lijkt mij dat zo;n persoon als krachtig gezien kan worden, en de rest zwak in vergelijking.
Maar als je dan zegt dat deze krachten en zwakten in mijn verhaal maar relatief zijn en door de mens verzonnen, kan ik je dan weer vertellen dat dit topic dus over niks gaat en de statements die hierin gemaakt zijn dus geen enkele waarde hebben.
quote:Vanaf het moment dat je toch geen kinderen meer verwekt en je kinderen zelfstandig zijn, biedt langer leven weinig evolutionair voordeel meer.
Op maandag 27 oktober 2003 23:40 schreef NDAsilenced het volgende:
grappig hoe met termen als zwakte en kracht zo hevig gesmeten wordt,Is het streven naar een lang leven een zwakte? lijkt mij dat een persoon dat lang (gezond)leeft evolutionair gezien succesvoller is in de zin van dat het meer en betere kinderen kan verwekken en whatnot.
quote:Ik krijg hopelijk ook een berichtje na je overlijden? Je weet wel, zo'n kaart in een enveloppe met een zwart doorrookte rand. Dan kan ik mezelf onder het genot van een kopje koffie en cake verbazen over hoe sterk je karakter was, maar hoe zwak je lichaam. Want zelfs de grootste mond is niet opgewassen tegen het definitieve einde: de dood.
Op dinsdag 28 oktober 2003 09:51 schreef AlbertCamus het volgende:
Roken adelt..
quote:Wat dacht je van opvoeden en ondersteunen in de verdere levensfases? ook niet geheel onbelangrijk.
Op dinsdag 28 oktober 2003 10:51 schreef Schorpioen het volgende:[..]
Vanaf het moment dat je toch geen kinderen meer verwekt en je kinderen zelfstandig zijn, biedt langer leven weinig evolutionair voordeel meer.
Langer leven biedt over het algemeen alleen maar voordeel in een natuurlijke omgeving.
quote:Mijn beste, wellicht is het interessant om te weten dat men in mijn cultuur ook niet de verjaardag, maar de dag van het onafwentbare sterven viert.
Op dinsdag 28 oktober 2003 13:14 schreef Spotmatic het volgende:[..]
Ik krijg hopelijk ook een berichtje na je overlijden? Je weet wel, zo'n kaart in een enveloppe met een zwart doorrookte rand. Dan kan ik mezelf onder het genot van een kopje koffie en cake verbazen over hoe sterk je karakter was, maar hoe zwak je lichaam. Want zelfs de grootste mond is niet opgewassen tegen het definitieve einde: de dood.
quote:Roken is uiteraard geoorloofd als je uiteindelijk uit je rookhol tevoorschijn komt met een meesterwerk.
Op maandag 27 oktober 2003 17:19 schreef AlbertCamus het volgende:
Kijk een naar de Franse literatuur, grote geesten zoals Albert Camus, Jean-Paul Sartre rookte allebei, en stierven niet aan kanker.De existentialisten VERDOMMEN de kanker simpelweg.
.
Mijn vader is dan wel geen Grote Geest van hetzelfde kaliber als bovenstaande heren, maar hij rookt toch onverstoorbaar door. Volgens mij is het zijn manier om een lange neus te maken naar God. Ach, mag die man ook eens een keer, denk ik dan maar. .
quote:Eehh... durf je zo'n statement tot over de drempel van je ouderlijk huis vol te houden?
Op dinsdag 28 oktober 2003 10:51 schreef Schorpioen het volgende:
Vanaf het moment dat je toch geen kinderen meer verwekt en je kinderen zelfstandig zijn, biedt langer leven weinig evolutionair voordeel meer.
quote:Precies hetzelfde geldt voor mijn vader. Het is een soort existentiële recalcitrantie. Mijn opa, daarentegen, is wel een grote geest. Hij is helaas twee jaar geleden gestopt met roken. Maar goed, hij heeft dan ook hart- en longproblemen. Bovendien heeft hij pas na diverse spoedopnames tot deze maatregel besloten. Kijk, dan kan het nog eens een keer.
Op woensdag 29 oktober 2003 10:22 schreef RaisinGirl het volgende:
Mijn vader is dan wel geen Grote Geest van hetzelfde kaliber als bovenstaande heren, maar hij rookt toch onverstoorbaar door. Volgens mij is het zijn manier om een lange neus te maken naar God. Ach, mag die man ook eens een keer, denk ik dan maar..
quote:De man heeft wel een lange tijd een mooie lange neus naar de lieve Heer getrokken.
Op woensdag 29 oktober 2003 12:20 schreef Koekepan het volgende:[..]
Precies hetzelfde geldt voor mijn vader. Het is een soort existentiële recalcitrantie. Mijn opa, daarentegen, is wel een grote geest. Hij is helaas twee jaar geleden gestopt met roken. Maar goed, hij heeft dan ook hart- en longproblemen. Bovendien heeft hij pas na diverse spoedopnames tot deze maatregel besloten. Kijk, dan kan het nog eens een keer.
quote:Daar ben ik met recht benieuwd naar. Enlighten me please
Op donderdag 30 oktober 2003 10:02 schreef barkingstar het volgende:
en een lange neus naar iedereen in hun omgeving. Typisch asociaal gedrag, gewoon schijt aan iedereen, en dan wel janken als de buren de tv iets te hard aan hebben staan, of scheef geparkeerd hebben, of de verzekering oplichten, visite hebben die toeterend 's nachts wegrijden....
Trouwens ook allemaal rokerseigenschappen, die ik hier opnoem.
Roken .
Heel hard schreeuwen dat je het zo lekker vind, dat je niet bang bent voor de gevolgen en dat alle stoppers sukkels zijn. Dit komt voor uit de jaloezie jegens degenen die WEL kunnen stoppen, het onbreekt je aan wilskracht om die verslaving te bevechten en je bouwt dus een grote muur om jezelf heen door er maar tegenaan te schoppen.
Echter ben ik 4 maanden geleden gestopt en ik ben zo ongelofelijk blij dat ik van die bagger verslaving afben.
[Dit bericht is gewijzigd door Doopy-X- op 31-10-2003 16:28]
quote:ach kijk, het alter ego van de TS (of gewoon een meelopertje?)
Op vrijdag 31 oktober 2003 15:59 schreef Gellius het volgende:
Erg onethisch van je.
quote:En dat is dus precies het probleem. Wij hebben er niet om gevraagd om in jullie stank te zitten. Als je zo nodig je longen wil verpesten, doe het dan ergens waar ik er geen last van heb. Zelfs als je uit eten gaat, zitten er van die asocialen aan de tafel naast je te roken.
Op vrijdag 31 oktober 2003 16:17 schreef Gellius het volgende:
'n Meerokertje..
Gadverdamme.
Ze zouden het moeten verbieden. Weet je wel dat ze uitgerekend hebben dat roken de maatschappij jaarlijks negenhonderdvierenzestig miljard euro kost? Euro ja, geen gulden. Ik zeg: geen gezondheidszorg meer voor rokers. Laat ze hun gezondheid maar op eigen kosten verpesten.
Money, money, money
Must be funny
In the rich man's world
Money, money, money
Always sunny
In the rich man's world
Aha - ahaaa
All the things I could do
If I had a little money
It's a rich man's world
Ja, alles draait (helaas!) om geld in deze verkankerde(!) wereld.
En nog even over roken:
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2003 16:26 schreef Batuwu_Griekgriek het volgende:[..]
En dat is dus precies het probleem. Wij hebben er niet om gevraagd om in jullie stank te zitten. Als je zo nodig je longen wil verpesten, doe het dan ergens waar ik er geen last van heb. Zelfs als je uit eten gaat, zitten er van die asocialen aan de tafel naast je te roken.
Gadverdamme.
![]()
![]()
![]()
![]()
Ze zouden het moeten verbieden. Weet je wel dat ze uitgerekend hebben dat roken de maatschappij jaarlijks negenhonderdvierenzestig miljard euro kost? Euro ja, geen gulden. Ik zeg: geen gezondheidszorg meer voor rokers. Laat ze hun gezondheid maar op eigen kosten verpesten.
quote:Lijkt me oneerlijk, gezien het vooral rokers zijn die de staatskas spekken met de accijnzen die zij betalen. Bovendien gaan ze eerder dood, en hoeven daarom niet meer jaren kunstmatig in leven gehouden te worden.,
Op vrijdag 31 oktober 2003 16:26 schreef Batuwu_Griekgriek het volgende:[..]
En dat is dus precies het probleem. Wij hebben er niet om gevraagd om in jullie stank te zitten. Als je zo nodig je longen wil verpesten, doe het dan ergens waar ik er geen last van heb. Zelfs als je uit eten gaat, zitten er van die asocialen aan de tafel naast je te roken.
Gadverdamme.
![]()
![]()
![]()
![]()
quote:Rokers leven gemiddeld 13 jaar korter. Buiten kijf staat dat dit de laatste 13 jaren zijn, waarin veel mensen verzorging nodig hebben, en dus erg veel geld kosten.
Op zaterdag 1 november 2003 01:14 schreef LowJoe het volgende:
Achja,zet die kutsmoes er ook nog maar bij!Mag ik dan even de berekening zien???
Minimaal 100 euro per 1000 sigaretten accijns. Is 0,10 euro per sigaret. Een roker die 20 sigaretten per dag rookt, levert dus in 50 jaar tijd 37k euro op, en sterft tegelijkertijd 13 jaar eerder, waardoor er veel ziekte-kosten worden uitgespaard
Zo blij schat?
Hier een schilderij van Hem, tussen twee sigaretten in..
Amen.
[Dit bericht is gewijzigd door AlbertCamus op 01-11-2003 01:38]
quote:Elke roker wil stoppen maar de meesten hebben gewoon geen ruggegraat en zijn doodsbang voor de afkickverschijnselen...
Op vrijdag 31 oktober 2003 15:32 schreef Doopy-X- het volgende:
Ik herken mezelf in jouw openingspost.Dit komt voor uit de jaloezie jegens degenen die WEL kunnen stoppen, het onbreekt je aan wilskracht om die verslaving te bevechten en je bouwt dus een grote muur om jezelf heen door er maar tegenaan te schoppen.
Echter ben ik 7 maanden geleden gestopt en ik ben zo ongelofelijk blij dat ik van die kankerverwekkende verslaving afben.
quote:Nee!Want je vergeet de schade die aan nietrokers wordt gedaan!Typisch voor een roker!
Op zaterdag 1 november 2003 01:30 schreef Mariel het volgende:[..]
Rokers leven gemiddeld 13 jaar korter. Buiten kijf staat dat dit de laatste 13 jaren zijn, waarin veel mensen verzorging nodig hebben, en dus erg veel geld kosten.
Minimaal 100 euro per 1000 sigaretten accijns. Is 0,10 euro per sigaret. Een roker die 20 sigaretten per dag rookt, levert dus in 50 jaar tijd 37k euro op, en sterft tegelijkertijd 13 jaar eerder, waardoor er veel ziekte-kosten worden uitgespaard
Zo blij schat?
quote:
Vaak lees ik verhaaltjes van mensen die gaan stoppen met roken, en die leggen dat dan uit als een soort "kracht", een soort sterker zijn dan de verslaving.Echter, een kracht waar zij zéker niet sterker dan zijn, is de angst voor KANKER en dergelijke vergelijkbare nare dingen die men kan krijgen van het roken.
Ik echter, ben een écht sterk mens. Ik verfoei de krachten van de kanker, en lach de mogelijke dood recht in zijn gezicht uit. Ik ben sterker dan dat, dus ik rook vrolijk door.
.
Rokers, wees trots op jezelf.
.
quote:Hahahaha!
Op maandag 27 oktober 2003 17:23 schreef Koekepan het volgende:.
"Rauchen sollst du, Judenhund!"
Trouwens, Koekepan. Deze quasi-hond heeft wat exotische tabaksmaakjes mitgenommen uit het Turkenland. Zin om te...
ROKEN?
quote:Maar hij was wel gezèllig, Ryan. Net als alle andere rokers.
Op zaterdag 1 november 2003 12:35 schreef Ryan3 het volgende:
Albert Camus, die werd 47 jaar oud, is het niet? (hahahahahaha)
quote:Hij liep altijd in zwarte kleding rond, hij had wallen onder z'n ogen, knipte zijn teennagels niet, verschoonde zijn ondergoed onvoldoende (wat overigens gebruikelijk was in die tijd), zijn wijs- en ringvinger waren aan de binnenkant donkerbruin tot zwart gekleurd, hij leed aan neurasthenie, was een onheilsprofeet en tegen het eind van zijn leven ook nog chronisch impotent. En daarnaast en vooral was hij een onruststoker, waarvan de boeken alleen nog maar door een maffe Hagenees van 17 jaar worden gelezen.
Op zaterdag 1 november 2003 12:59 schreef Gellius het volgende:[..]
Maar hij was wel gezèllig, Ryan. Net als alle andere rokers.
.
quote:Ik probeer maar even aan te geven dat op zijn gezelligheid vermoedelijk veel af te dingen valt. Nu weet ik niet hoe hij in werkelijkheid was en dus kan hij zeer goed een heel opgeruimd karakter gehad hebben, klopt, hoewel ik het betwijfel. Echter Albert Camus lijkt mij niet het ideale referentiepunt voor de bewering dat de broeders en zusters die stoppen met roken zwakke broeders en zusters zijn...
Op zaterdag 1 november 2003 13:28 schreef Gellius het volgende:
Wat allemaal niet wil zeggen dat-ie niet gezellig was. Het is overigens niet relevant, want dit topic gaat niet over rokers, maar over de zwakke broeders die ermee gestop zijn..
En de lauwe Hagenees is trouwens alweer 18 geworden ! .
.
* AlbertCamus verhult zich weer even in de rook van een Javaanse jongen.
quote:Toen hij in die auto stapte was hij al op sterven na dood. Eén longontstekinkje nog en dan was het afgelopen geweest met hem...
Op zaterdag 1 november 2003 16:21 schreef AlbertCamus het volgende:
Albert Camus kwam om bij een auto-ongeluk.
Bah, wat een ranzig cliché.
quote:Ah, feliciteer hem dan maar en steek er nog 1 op.
En de lauwe Hagenees is trouwens alweer 18 geworden !.
.
quote:
* AlbertCamus verhult zich weer even in de rook van een Javaanse jongen.
.
Koning Arthur..
Tokugawa Iieyasu..
Jeanne d'Arc.
.
quote:Natuurlijk, laten we wel wezen.
Op zaterdag 1 november 2003 18:52 schreef ilona-scuderia het volgende:
Heb je ook plaatjes van zwart geasfalteerde longen in je verzameling?
Ik lach erom. Ha ! .
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 18:55 schreef AlbertCamus het volgende:[..]
Natuurlijk, laten we wel wezen.
Ik lach erom. Ha !
.
Wacht maar wacht jongen als je longen beginnen te piepen en
je s ochtens aan het hoesten bent om die roggel eruit te tuffen.
en als je ligt te kriperen van de kanker... dan zal je spijt hebben
van je discussie....ik hoop dat je hem dan nog herinnerd.
Maar weet je...... dan is het al telaat.
Maar goed ik hoor je denken.... ik had het toch gezellig altijd....dus wat maak mij die paar extra jaartjes nou uit.
Realiseer je wel dat het enige wat je hebt je gezondheid is.
voor de rest heb je nixs.
dus het heeft nix met zwak of sterk te maken... maar met logisch nadenken....en de consequenties zien van je acties. maar ja dat vermogen heb je je zelf afgeleerd...om te kunen blijven roken. kop in het zand en we roken weer....
Wil ik het ook nog over genieten hebben... want wat jij eigenlijk doet
is je lichaam zijn shot geven dat voelt even goed maar dan wil het meer
net als met eten geeft roken een honger gevoel maar dan naar te roken.
Dat noem ik niet genieten... namelijk jij verlost je zelf van een onaangenaam "honger gevoel" zodat je daar na weer goed voelt
dat is de ketting reactie. die begon van de eerst sigaret die je ooit opstak.
Genieten is voldoening krijgen uit een actie die je hebt gedaan waar je trots op kan zijn. Nu los je alleen maar een onaangenaam gevoel op
wat je tevens zelf veroorzaakt.
en een keuze maken die stom is omdat je je zelf in de vingers snijdt
dat kan je natuurlijk wel sterk noemen..maar ja je ben zo sterk als je zwakste schakel is!.
Gaap
Ik vermoed trouwens dat Multatuli himself een fervent roker was. . En hij was ook al feminist.
quote:Zie je nu wel dat je dom bent, RaisinGirl.
Op zondag 2 november 2003 17:37 schreef RaisinGirl het volgende:
Door dit topic krijg ik bijna zin om mij maar weer dagelijks in het rookritueel te storten.Ik vermoed trouwens dat Multatuli himself een fervent roker was.
. En hij was ook al feminist.
quote:Alles in 't nette he, en even goede vrienden.
Op zondag 2 november 2003 17:44 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Zie je nu wel dat je dom bent, RaisinGirl.
.
quote:Niet zo knorrig, Ryan. Probeer die sigaren van je voor de verandering eens te róken, dan voel je je vast beter.
Op zondag 2 november 2003 17:44 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Zie je nu wel dat je dom bent, RaisinGirl.
.
quote:Je bent nogwel zo'n intelligente jonge vrouw. Kijk maar even in R&P. Heb vandaag alarmerend nieuws gekregen...
Op zondag 2 november 2003 17:49 schreef RaisinGirl het volgende:[..]
Alles in 't nette he, en even goede vrienden.
quote:Ik heb het gelezen Ryan, dat is inderdaad alarmerend. Een paar jaar geleden overleed de tweelingbroer van mijn moeder aan een hartstilstand, dat vond ik toen heel confronterend (het had ook mijn moeder kunnen zijn, denk je dan).
Op zondag 2 november 2003 17:56 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Je bent nogwel zo'n intelligente jonge vrouw. Kijk maar even in R&P. Heb vandaag alarmerend nieuws gekregen...
Sommige mensen gaan juist, omdat ze niet willen erkennen dat ze bang zijn om dood te gaan, doen alsof dat niet zo is door heel ongezond te leven; recalcitrant gedrag dus, waar ik al eerder op wees. Mijn vader kucht al jaren lang bijzonder zorgwekkend. Ik was niet van plan ook zo te worden. .
quote:Nee, dan is het goed.
Op zondag 2 november 2003 18:16 schreef RaisinGirl het volgende:[..]
Ik heb het gelezen Ryan, dat is inderdaad alarmerend. Een paar jaar geleden overleed de tweelingbroer van mijn moeder aan een hartstilstand, dat vond ik toen heel confronterend (het had ook mijn moeder kunnen zijn, denk je dan).
Sommige mensen gaan juist, omdat ze niet willen erkennen dat ze bang zijn om dood te gaan, doen alsof dat niet zo is door heel ongezond te leven; recalcitrant gedrag dus, waar ik al eerder op wees. Mijn vader kucht al jaren lang bijzonder zorgwekkend. Ik was niet van plan ook zo te worden.
.
(Ik heb mijn vader zien doodgaan na 6 jaar verlamming en afasie in een rolstoel, omdat ie zo'n fijne stoere vent was z'n hele leven. Ontnuchterend hoor).
En weer anderen stoppen wanneer ze er genoeg van hebben.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 10:57 schreef Parabola het volgende:
Ach, het is een algemeen kenmerk van verslaafden dat ze hun verslaving (die per defitinie niet rationeel is) rationaliseren. De een zegt 'ik kan stoppen wanneer ik wil', de ander zegt dat ie morgen stopt en weer een ander overschreeuwt zijn eigen onzekerheid door te stellen dat ie de dood in zijn gezicht uitlacht.
De redenen om vast te blijven houden aan een verslavend goedje (Zoals bij roken ik wordt er zo lekker rustig van etc.) berust idd op placebo-effecten.quote:En zo heeft iedere verslaafde zijn eigen woorden om zichzelf voor de gek te houden, daarmee zichzelf dubbel voor de gek houdend. Door zijn eigen woorden te kiezen lijkt het immers nog sterker op een eigen beslissing, waar het feitelijk het verslavende goedje is dat de beslissing neemt.
Dat ben ik ook wel hoor, maar ik ervaar het niet als pijnlijk. Als al mijn handelingen rationeel zouden zijn, zou ik me geen mens meer voelen.quote:De menselijke psyche is een mooi ding. Stel je toch eens voor dat je je pijnlijk bewust zou zijn van de irrationaliteit van al je handelingen.
Want?quote:Het leven zou er ondraaglijk van worden, je zou een hekel aan je zelf krijgen.
Ook dat is niet zeker. Ik ben zelf juist een paar kilo kwijtgeraakt na stoppen met roken..quote:AlbertCamus, mocht je toch ooit besluiten te stoppen, dan kan je het altijd nog gooien op de wens om tot een flinke verhoging van je lichaamsgewicht te komen
Wat dacht je van stank in je huis, stank uit je strot, gele tanden, een verrimpelde oude lelijke huid, gele vingers en nagels......moet ik nog meer nadelen opnoemen NAAST een verhoogde kans op kanker, hartaanval?quote:Op maandag 27 oktober 2003 16:57 schreef AlbertCamus het volgende:
[..]
Ja, want roken is een groot genot. Als je je dat genot ontneemt uit angst voor KANKER, (en ik zie mij geen andere reden), ben je een zwak mens.
Nee, ROKEN, dat is slimquote:Op vrijdag 11 maart 2005 14:22 schreef beeer het volgende:
Je bent niet echt slim hè? Maar dat klopt ook wel want de meeste slimme mensen die ik ken zijn tevens al jaren tevreden rokers.
Dat zegt genoeg denk ikquote:Op vrijdag 11 maart 2005 15:03 schreef Gellius het volgende:
Weet je waar ik altijd een goed humeur van krijg, beeer?
Een niet-roker die vroegtijdig sterft. Dat vind ik zò grappig!,
,
.
Eigenlijk is het heel wrang natuurlijk.
Drogreden. Er zijn genoeg lekkere en niet-verslavende dingen in het leven.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 18:26 schreef Gellius het volgende:
Het is lekker hoor!
Nee, maar wat is dan nog de toegevoegde waarde van roken?quote:Op vrijdag 11 maart 2005 19:24 schreef Gellius het volgende:
Ongetwijfeld. Je hebt mij niet horen zeggen dat beeer zich tot het roken zou moeten beperken.
Hey, je moet vooral doen waar je zelf zin in hebt. Ik heb er alleen wel bezwaar tegen als je mij lastig valt met de stank van sigaretten, want ik vind het bepaald geen genot om in sigarettenrook rond te zwerven.quote:Op maandag 27 oktober 2003 16:52 schreef AlbertCamus het volgende:
Vaak lees ik verhaaltjes van mensen die gaan stoppen met roken, en die leggen dat dan uit als een soort "kracht", een soort sterker zijn dan de verslaving.
Ik echter, ben een écht sterk mens. Ik verfoei de krachten van de kanker, en lach de mogelijke dood recht in zijn gezicht uit. Ik ben sterker dan dat, dus ik rook vrolijk door..
Rokers, wees trots op jezelf..
Dat zegt meer over jou, en jouw kennissenkring dan over de gemiddelde roker...quote:Op vrijdag 11 maart 2005 14:22 schreef beeer het volgende:
Je bent niet echt slim hè? Maar dat klopt ook wel want de meeste slimme mensen die ik ken zijn tevens al jaren tevreden rokers.
quote:Op vrijdag 11 maart 2005 16:33 schreef Gellius het volgende:
Hitler was overigens één der meest vooraanstaande niet-rokers, wist je dat? Ik heb het altijd een vreselijke kerel gevonden.
De grootste leugen die rokers zichzelf bijven wijsmaken: het is lekker.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 18:26 schreef Gellius het volgende:
Je zou veiligheidshalve kunnen beginnen met roken, beeer. Het is lekker hoor!
Dat is ontzettend interessant - welke bronnen raadpleeg jij precies?quote:Op zaterdag 12 maart 2005 09:27 schreef HopelesslyForever het volgende:
En mensen die roken hebben over het algemeen een hoger iq ...?
Roken bevorderd ook het geheugen maar dan enkel tijdelijk, tijdens en net na het roken ... ik bedoel dat je dan meer kunt onthouden, niet dat het onthouden ook maar tijdelijk is ...
Ik vond the best part vooral dat mijn reuk en smaak beter werd. Gezien ik van veel en lekker eten houd, komt dat goed uit.quote:Op donderdag 17 maart 2005 10:59 schreef FLipKick het volgende:
Nu ik een tijd niet gerookt heb voel ik me veeeel gezonder. Heb meer energie en voel me veel beter.
Maar...
Dat komt niet zozeer door het roken of de nicotine, maar doordat je door je sigaret gedwongen werd om even rust te nemen. Probeer zelf iets te vinden om even rust te nemen, daar heb je echt geen sigaret voor nodig, er zijn zoveel andere manieren.quote:Ik mis het roken soms wel. Kon ik maar roken zonder verslaafd te zijn. Er is namelijk helemaal niks mis met roken, behalve die verslaving he.
Roken is heerlijk om even lekker tot rust te komen, dat mis ik nu een beetje.
Hey dat van reuk en geur is idd erg fijn.quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:02 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik vond the best part vooral dat mijn reuk en smaak beter werd. Gezien ik van veel en lekker eten houd, komt dat goed uit.
[..]
Dat komt niet zozeer door het roken of de nicotine, maar doordat je door je sigaret gedwongen werd om even rust te nemen. Probeer zelf iets te vinden om even rust te nemen, daar heb je echt geen sigaret voor nodig, er zijn zoveel andere manieren.
Bij mij was het meer van: Als ik nu niet stop, dan stop ik nooit...quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:06 schreef WeirdMicky het volgende:
Ik ben nu ook nog een roker, maar ik ga binnenkort stoppen. Ik ben nu nog jong (20) en ik rook al een geregelde tijd, dus als er een moment is om te stoppen, is dat nu.
Ik zie er alleen wel zwaar tegenop...
Idd. Schijt aan kanker, al die uitlaatgassen van auto's zijn ook niet aardig ofzo... Kanker deed me ook helemaal niets. Stel nou dat je stopt en je krijgt uiteindelijk toch kanker van iets anders ofzo, had je gewoon door kunnen blijven roken...quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:17 schreef Daywalk3r het volgende:
ik rook ook en ik ben niet bang voor kanker, want kanker krijg je tegenwoordig nog van een deur aanraken.
Maar stoppen bespaart geld (wat ik al zo weinig heb) en je krijgt meer conditie en alles dus daarom zou je dus wel kunnen stoppen...
Als ik rook heb ik iig niet in m'n achterhoofd.. oooh strax krijg ik kanker....
Dat is ook echt mijn reden, als ik nu niet stop, stop ik nooit. Daarnaast wil ik ook echt stoppen, maar ik zie op tegen de lichamelijke en geestelijke afkickverschijnselen. Geen peukje meer tijdens de koffie, in de kroeg, gezellig op vakantie, etc.quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:17 schreef FLipKick het volgende:
[..]
Bij mij was het meer van: Als ik nu niet stop, dan stop ik nooit...
Het was nooit mijn bedoeling geweest om voor altijd roker te zijn...
Als je niet wilt stoppen moet je het niet doen, je hoeft niet te luisteren naar al die anti rook propaganda. Enigste waar je naar moet luisteren is jezelf...
In jouw geval klinkt het niet echt als een verslaving.. Hooguit enkele sigaretten op een dag begrijp ik. Het klinkt misschien erg lullig, maar ook door de buiten lucht uitgebreid in te ademen kun je misschien toch een beetje hetzelfde gevoel krijgen.quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:06 schreef FLipKick het volgende:
[..]
Hey dat van reuk en geur is idd erg fijn.
Laat het me ff uitleggen. Ik rooktte altijd voor het slapengaan een sigaret met een erg mooi muziekje.
Ik ben nogal een filosofisch en gevoelig persoon. Het was voor mij dan ook altijd erg leuk om onder het genot van een sigaret savonds laat de geur van natuur te ruiken en te kijken naar de sterren.
Nu doe ik dat soms ook maar het is toch niet hetzelfde...
Verder wil ik wel nog is een sigaret roken. Als ik bijvoorbeeld voor school weer is 2 weken mezelf de tering in werk en uteindelijk om 5 uur sochtends pas klaar ben.
Misschien dat ik dan nog een sigaretje buiten rook ofzo.
Ik weet van mezelf dat ik een erg groot doorzettingsvermogen heb. Als ik iets wil, dan gebeurt het...
Dat zou kunnen ja, maar de kans is vele malen groter dat je eerder sterft door het roken, gemiddeld iets van 12 jaar. En vroeger dacht ik ook zo: ik kan morgen wel omver gereden worden door een vrachtwagen, wat heeft dat voor nut?quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:18 schreef FLipKick het volgende:
[..]
Idd. Schijt aan kanker, al die uitlaatgassen van auto's zijn ook niet aardig ofzo... Kanker deed me ook helemaal niets. Stel nou dat je stopt en je krijgt uiteindelijk toch kanker van iets anders ofzo, had je gewoon door kunnen blijven roken...
Gewoon doen, en niet tegenop zien. Juist doordat je er tegenop ziet, zie je het als het ware al als een mislukking, en dan gaat het ook niet lukken.quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:06 schreef WeirdMicky het volgende:
Ik ben nu ook nog een roker, maar ik ga binnenkort stoppen. Ik ben nu nog jong (20) en ik rook al een geregelde tijd, dus als er een moment is om te stoppen, is dat nu.
Ik zie er alleen wel zwaar tegenop...
Ja en nee.quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:22 schreef Alicey het volgende:
[..]
In jouw geval klinkt het niet echt als een verslaving.. Hooguit enkele sigaretten op een dag begrijp ik. Het klinkt misschien erg lullig, maar ook door de buiten lucht uitgebreid in te ademen kun je misschien toch een beetje hetzelfde gevoel krijgen.
tja daar heb je een punt...quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:22 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Dat zou kunnen ja, maar de kans is vele malen groter dat je eerder sterft door het roken, gemiddeld iets van 12 jaar. En vroeger dacht ik ook zo: ik kan morgen wel omver gereden worden door een vrachtwagen, wat heeft dat voor nut?
Maar nu zie ik op mijn werk een verstokte roker die nog maar 1 long heeft en echt op het eind van zijn latijn zit, terwijl die pas 57 is. Zo wil ik niet worden![]()
Dat snap ik, maar ik wil écht stoppen, alleen zie ik er tegenop. Dat is toch logisch, ik vind roken nog steeds vaak lekker en ik ben eerder een half jaar gestopt...en dat was moeilijk, maar wel de moeite waard.quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:22 schreef Alicey het volgende:
[..]
Gewoon doen, en niet tegenop zien. Juist doordat je er tegenop ziet, zie je het als het ware al als een mislukking, en dan gaat het ook niet lukken.
Wat vind je er lekker aan? Vast niet de lucht of de smaak.. Probeer voor datgene wat je er lekker aan vindt anders een vervanging te vinden.quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:47 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar ik wil écht stoppen, alleen zie ik er tegenop. Dat is toch logisch, ik vind roken nog steeds vaak lekker en ik ben eerder een half jaar gestopt...en dat was moeilijk, maar wel de moeite waard.
De smaak is regelmatig niet lekker, maar met een kopje koffie of pilsje welquote:Op donderdag 17 maart 2005 11:51 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat vind je er lekker aan? Vast niet de lucht of de smaak.. Probeer voor datgene wat je er lekker aan vindt anders een vervanging te vinden.
Tja, maar dat zul je dus niet meer nodig hebben als je stopt. Ik mis het buiten staan echt niet hoor, de enige reden dat het leuk was, was vanwege het roken.quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:54 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
De smaak is regelmatig niet lekker, maar met een kopje koffie of pilsje welVooral met mijn afstudeeropdracht op mijn werk, is het roken een mooie uitkomst om even weg te lopen van je werkplek. 5 minuutjes pauze, ff babbelen met andere rokers en dan weer lekker verder werken.
Hoe kan je dat vervangen? Bij rokers gaan staan als je net gestopt bent is ook niet alles.
Wij hebben afzuiginstallaties op elke verdieping staan, lijkt op een klein bushokje als het ware...klein maar gezellig. Eventjes niet achter je pc, maar lullen met je collega's.quote:Op donderdag 17 maart 2005 13:12 schreef FLipKick het volgende:
[..]
Tja, maar dat zul je dus niet meer nodig hebben als je stopt. Ik mis het buiten staan echt niet hoor, de enige reden dat het leuk was, was vanwege het roken.
Tuurlijk, het was ook gezellig, maar die gezelligheid haal ik binnen wel weer in...
Eet even iets en lees een krant.quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:54 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
De smaak is regelmatig niet lekker, maar met een kopje koffie of pilsje welVooral met mijn afstudeeropdracht op mijn werk, is het roken een mooie uitkomst om even weg te lopen van je werkplek. 5 minuutjes pauze, ff babbelen met andere rokers en dan weer lekker verder werken.
Hoe kan je dat vervangen? Bij rokers gaan staan als je net gestopt bent is ook niet alles.
Dus ik word zo dik als een varkentjequote:
Het hangt er van af wat je eet en hoe vaak je het doet natuurlijk.. Ook of je andere aanpassingen maakt in je leefpatroon.quote:Op donderdag 17 maart 2005 15:01 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Dus ik word zo dik als een varkentje
quote:Een krant is dan beter ja, ik werk bij PCM uitgevers, dus kranten genoeg.![]()
Dit lijkt me de omgekeerde route. Al het offtopic geouwehoer wissen en terug naar de cultuurfilosofische implicaties van de zwakte van het stoppenmet roken! Stoppen-met-roken-topics zijn er al genoeg.quote:Op donderdag 17 maart 2005 14:35 schreef Alicey het volgende:
De topic is trouwens helemaal omgeslagen en heeft niet meer specifiek iets met Wetenschap, Filosofie of Levensbeschouwing te maken.
WFL >>> LIF
Schopje dus.
Ik vind dat juist minder lekkerquote:Op donderdag 17 maart 2005 15:41 schreef beeer het volgende:
Natuurlijk is niets lekkerder dan, na je helemaal in het zweet gewerkt te hebben in de fitnesszaal, een heerlijke sigaret op te steken. En na het fitnessen zijn je longvaten goed uitgezet dus het genot wordt nog extra versterkt ook en, nu komt het, er blijft veel minder rook in je longen hangen; het is dus nog gezond ook!!
Rook ze..
Juist.quote:Op donderdag 17 maart 2005 16:02 schreef Gellius het volgende:
[..]
Dit lijkt me de omgekeerde route. Al het offtopic geouwehoer wissen en terug naar de cultuurfilosofische implicaties van de zwakte van het stoppenmet roken! Stoppen-met-roken-topics zijn er al genoeg.
Op de topic starter met ze onzinnig gelul!quote:Op donderdag 17 maart 2005 22:57 schreef De-oneven-2 het volgende:
Op wie kots je nu precies, 2low-nogwat?
Dat ik weet bij wie ik even uit de buurt moet blijven...
quote:Op donderdag 17 maart 2005 23:00 schreef De-oneven-2 het volgende:
In dat geval kan ik rustig een sigaretje opsteken..
Als een roker een sigaret aansteekt en inhaleert, gaat de rook via de mond de longen in. De hete rook brandt in de keel en beschadigt de tere binnenzijde van de longen. De bronchiën of luchtpijptakken die de lucht naar de longen voeren raken geïrriteerd. Het lichaam probeert zelfs van de rook af te komen door te hoesten. Zelfs mensen die al heel lang roken moeten vaak hoesten als zij de eerste sigaret van die dag op steken. De teer in de sigaret is zwart en kleverig, net als de teer op die op de wegen wordt aangebracht. Het wordt verzamelt en de giftige chemicaliën worden opgenomen in het bloed. Chemicaliën uit de rook passeren de bekleding van de longen en komen in het bloed terecht. Het bloed vervoert gewoonlijk een behoorlijke hoeveelheid zuurstof naar de hersenen, het hart en elke andere cel in het lichaam. Maar de koolmonoxide in de rookt berooft het lichaam van een bepaalde hoeveelheid benodigde zuurstof. Als iemand langere tijd rook kan de voortdurende aanwezigheid van koolmonoxide in het bloed hart ziekten veroorzaken. Ook nicotine komt in het bloed terecht. hierdoor gaat het hart sneller slaan en worden de zenuwen in de hersenen aangetast.quote:Op donderdag 17 maart 2005 23:10 schreef JAM het volgende:
De grootste leugen is niet 'Wir haben es nicht gewußt', nee het is: 'Ik wil écht stoppen.'
Nee, ik lach de dood niet uit,quote:Op donderdag 17 maart 2005 23:13 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
[..]
Zolang je maar niet zo onzinnig gaat praten als de TS.
![]()
Zie hier mensen, de reactie van een hysterische lafaard. De paniek die het rationele denkvermogen aantast en de instinctmatige reflexen die het lichaam overnemen is schuldig aan deze primaire reactie. Maar veroordeelt u deze man toch alstublieft niet, ook hij is een slachtoffer van de wrede anti-rookpropaganda die door de overheid gevoerd wordt met als doel paniek en verdeeldheid onder het volk te zaaien; verdeelt en heerst luidt immers haar credo.quote:Op donderdag 17 maart 2005 23:27 schreef ReadMe het volgende:
Dat jullie jezelf zo voor de gek kunnen houden, geweldig
Ga naar R&P ofzo![]()
Wat ben je toch een romanticus!quote:Op donderdag 17 maart 2005 23:25 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Nee, ik lach de dood niet uit,
ik lach de dood toe...
Ik ben niet anti-roken hoor, maar ik zou het niet iemand aanraden.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 00:26 schreef beeer het volgende:
[..]
Zie hier mensen, de reactie van een hysterische lafaard. De paniek die het rationele denkvermogen aantast en de instinctmatige reflexen die het lichaam overnemen is schuldig aan deze primaire reactie. Maar veroordeelt u deze man toch alstublieft niet, ook hij is een slachtoffer van de wrede anti-rookpropaganda die door de overheid gevoerd wordt met als doel paniek en verdeeldheid onder het volk te zaaien; verdeelt en heerst luidt immers haar credo.
Beste lezers, denkt aan uw eigen geestelijke gezondheid en het welzijn van onze natie en neemt een sigaret, voordat het te laat is.
Niet-rokers zijn in veel gevallen echt niet sterker hoor, wees maar niet bang. Het grootste deel vd bevolking lijdt aan overgewicht, sport niet of nauwelijks, etc.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:25 schreef Foxxy het volgende:
Ik was ook anti-roken, ooit. Ik rook, maar ik ben er niet zo trots op als de TS. Soms heb ik momenten waarop ik er echt van walg en waarop ik wel wil stoppen. Helaas ben ik daar nog te zwak voor, ben er nog niet aan toe. De TS is een loser als 'ie beweert dat de rokers de sterken zijn. Het sterkst zijn de niet-rokers!
Ja dat is waar, iedereen heeft zo zijn gebrek/verslaving. Maar toch voel ik me af en toe wel een slappeling als ik weer een peuk opsteek.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:29 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Niet-rokers zijn in veel gevallen echt niet sterker hoor, wees maar niet bang. Het grootste deel vd bevolking lijdt aan overgewicht, sport niet of nauwelijks, etc.
quote:Op vrijdag 18 maart 2005 11:38 schreef Evil_Jur het volgende:
Niet kunnen stoppen is zwak, maar van stoppen zo'n punt maken is ook zwak, waarom ben je dan begonnen?
We zijn allemaal zwak
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |