The Slacker Take-Over Plot
Omdat veel topics over indie bandjes nauwelijks lopen, en dus na 7 posts stilvallen, leek het mij een goed idee om een topic te maken waarin 'Indie' centraal staat. Als je een vraag hebt over een side-project van Modest Mouse of het soort bier wat Robert Pollard drinkt (Miller Light tegenwoordig) dan zou je daar een topic over kunnen openen maar dat is vaak de moeite niet en dit topic is dan een mooie oplossing.
Het begrip indie is natuurlijk wat wazig, maar dat mag geen excuus zijn voor enorme zeurpartijen over wat nou wel indie en wat nou niet indie is. Dat is dan ook helemaal NIET de bedoeling.
Dus praat hier wel over obscure bandjes, nieuwe platen, geziene optredens, geef tips en commentaar, als het maar met 'indie' te maken heeft!
Hier onder zou in de loop van de tijd een mooie lijst met linkjes kunnen komen:
pitchfork
AMG
Ik zou zeggen; 'Laat het elitaire geneuzel losbartsen!'
Oftewel Grobbel vertel maar eens wat over die side-projects van Modest Mouse!
quote:De Thermals vind ik fantastisch, ik draai de CD nog regelmatig. Ik heb ze een paar maanden geleden gezien in de Paradiso. Het was natuurlijk niet een erg lang optreden, de CD duurt ook maar 27 minuten en 46 seconden, dus na drie kwartier was het wel afgelopen. Het was wel lekker energiek, dat heb je vaker met jonge, nieuwe bandjes. En ze hebben een enorm stoere bassiste. Het 'verwijt' dat het op The Strokes zou lijken vind ik onterrecht, het is een heel wat meer lo-fi en bovendien is de CD in de keuken van een van de bandleden opgenomen. En het is een echte nerd-band, dat kan je van The Strokes niet echt zeggen.
Op donderdag 23 oktober 2003 22:09 schreef hyperfuzz het volgende:
Wie kent de Thermals en wat vind je ervan, ik ben benieuwd.
[Dit bericht is gewijzigd door Z op 23-10-2003 22:25]
Wat die zijprojectjes van Modest Mouse betreft: met name Ugly Casanova van MM-zanger Isaac Brock is wel de moeite waard. Iets ingetogener dan Modest Mouse - het heeft niet de noise en groove van bijvoorbeeld The Moon & Antartica, alhoewel het wel weer wat avontuurlijker en maffer is dan het reguliere MM-werk.
Ugly Casanova heeft in ieder geval pas 1 album uitgebracht tot dusver (Sharpen your Teeth), dus dat is nog enigszins overzichtelijk... Best aardige plaat in ieder geval, al is het niet echt een fijne luisterplaat - dan kun je het beter toch bij Modest Mouse houden.
Verder noemt All Music Guide ook een bandje genaamd Red Stars Theory als een groep met een "officiële" connectie met Modest Mouse, maar die ken ik verder niet. Blijkt in ieder geval een band te zijn van een oud-gitarist van MM.
Ik zal een dezer dagen ook nog wel een promotiepraatje houden met betrekking tot Modest Mouse, voor degenen die nu denken dat Z en ik in een dialect van het Sudanees aan het babbelen zijn.
quote:Ik vind the Strokes sowieso veel gepolijster dan het charmante lo-fi gerammel van The Thermals... Niet dat dit persé een slecht iets is, maar echt te vergelijken vind ik ze niet.
Op donderdag 23 oktober 2003 22:18 schreef Z het volgende:[..]
De Thermals vind ik fantastisch, ik draai de CD nog regelmatig. Ik heb ze een paar maanden geleden gezien in de Paradiso. Het was natuurlijk niet een erg lang optreden, de CD duurt ook maar 27 minuten en 46 seconden, dus na drie kwartier was het wel afgelopen. Het was wel lekker energiek, dat heb je vaker met jonge, nieuwe bandjes. En ze hebben een enorm stoere bassiste. Het 'verwijt' dat het op The Strokes zou lijken vind ik onterrecht, het is een heel wat meer lo-fi en bovendien is de CD in de keuken van een van de bandleden opgenomen. En het is een echte nerd-band, dat kan je van The Strokes niet echt zeggen.
quote:'Is This It' vond ik echt een heerlijk plaatje, maar de nieuwe kan mij nog niet bekoren. Je kunt em overigens online luisteren op mtv.com.
Op donderdag 23 oktober 2003 22:38 schreef Grobbel het volgende:
... En nu we het toch over the Strokes hebben, ik heb nog altijd niet echt de moeite genomen om naar Room on Fire te luisteren... Mis ik echt iets, of is het vooral meer van hetzelfde?
quote:Mij kan de nieuwe CD van The Stokes (nog) niet echt boeien. Alleen de single (12:51) vind ik leuk de rest boeit me niet echt. Het is wel net wat anders dan de eerste CD maar bij die CD was ik een stuk enthousiaster iig.
Op donderdag 23 oktober 2003 22:38 schreef Grobbel het volgende:[..]
Ik vind the Strokes sowieso veel gepolijster dan het charmante lo-fi gerammel van The Thermals... Niet dat dit persé een slecht iets is, maar echt te vergelijken vind ik ze niet.
En nu we het toch over the Strokes hebben, ik heb nog altijd niet echt de moeite genomen om naar Room on Fire te luisteren... Mis ik echt iets, of is het vooral meer van hetzelfde?
quote:Thnx!
Op donderdag 23 oktober 2003 22:46 schreef Summoner het volgende:
Zo goed?
En nog even een tip voor het slapen gaan 'My Morning Jacket':
11-02 Groningen, Netherlands - Vera
11-03 Amsterdam, Netherlands - Melkweg (The Max)
Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken dat het uitverkoopt. Ik ga er wel heen denk ik. The Max is niet de mooiste zaal maar het geluid is er wel (bijna) altijd goed.
[Dit bericht is gewijzigd door Z op 23-10-2003 22:57]
quote:Ik hoorde van één van mijn vrienden dat ze ook in 013 zouden optreden, wat me qua afstand ook een stuk beter zou uitkomen... Ik heb er alleen geen enkel nieuws over kunnen vinden dat ze daadwerkelijk Tilburg met een bezoekje zullen vereren. Iemand een idee?
Op donderdag 23 oktober 2003 22:49 schreef Z het volgende:[..]
Thnx!
En nog even een tip voor het slapen gaan 'My Morning Jacket':
11-02 Groningen, Netherlands - Vera
11-03 Amsterdam, Netherlands - Melkweg (The Max)Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken dat het uitverkoopt. Ik ga er wel heen denk ik. The Max is niet de mooiste zaal maar het geluid is er wel (bijna) altijd goed.
quote:Ze staan over een paar weken in ieder geval in de Effenaar, hier in Eindhoven... Weet nog niet of ik er heen ga (vond Sumday toch wat tegenvallen), al vermoed ik dat het wel snel uitverkocht zal zijn. Ik zal in ieder geval de motivatie onder mijn vrienden ervoor peilen.
Op donderdag 23 oktober 2003 22:29 schreef Dezz het volgende:
Grandaddy blijft toch ook geweldig! Vooral The Crystal Lake
quote:Ik vind Sumday nog steeds echt super
Op donderdag 23 oktober 2003 23:06 schreef Grobbel het volgende:[..]
Ze staan over een paar weken in ieder geval in de Effenaar, hier in Eindhoven... Weet nog niet of ik er heen ga (vond Sumday toch wat tegenvallen), al vermoed ik dat het wel snel uitverkocht zal zijn. Ik zal in ieder geval de motivatie onder mijn vrienden ervoor peilen.
quote:Van 013 weet ik niks maar zie net op de Melkweg site het volgende:
Op donderdag 23 oktober 2003 23:04 schreef Grobbel het volgende:[..]
Ik hoorde van één van mijn vrienden dat ze ook in 013 zouden optreden, wat me qua afstand ook een stuk beter zou uitkomen... Ik heb er alleen geen enkel nieuws over kunnen vinden dat ze daadwerkelijk Tilburg met een bezoekje zullen vereren. Iemand een idee?
My Morning Jacket / Anticon presents: Why? (cLOUDDEAD)
Nou vraag ik me af of Why? ook echt komt, dat zou wel leuk zijn aangezien ik de CD Oaklandazulasylum een goede CD vind. Anticon is de platenmaatschappij maar wat 'cLOUDDEAD' is weet ik nog niet. Belooft iig een leuk avondje te worden! En volgens de melkweg is het niet in The Max maar in de oude zaal, dat is alleen maar beter natuurlijk!
quote:Ik kan je ook Sebadoh aanraden
Op donderdag 23 oktober 2003 23:06 schreef Z het volgende:
Ik heb het weer lekker druk met luisteren omdat ik een hoop (oud) leuks heb ontdekt. 'Sebodah'
Welke heb je van hun?
quote:Eigenlijk heb ik nog niks van hun, wat losse nummers. Maar op mijn 'nieuw gevonden Internet-zender' komen ze elk uur twee keer langs, en vooralsnog klinkt alles goed! Kan je een bepaald album aanraden?
Op vrijdag 24 oktober 2003 10:13 schreef ranja het volgende:[..]
Ik kan je ook Sebadoh aanraden
Welke heb je van hun?
quote:Bakesale is de beste, denk ik... Ik heb The Sebadoh hier ook liggen, maar die vind ik niet echt interessant.
Op vrijdag 24 oktober 2003 10:23 schreef Z het volgende:[..]
Eigenlijk heb ik nog niks van hun, wat losse nummers. Maar op mijn 'nieuw gevonden Internet-zender' komen ze elk uur twee keer langs, en vooralsnog klinkt alles goed! Kan je een bepaald album aanraden?
quote:En heb je ook wat van Sentridoh?
Op vrijdag 24 oktober 2003 10:30 schreef Grobbel het volgende:[..]
Bakesale is de beste, denk ik... Ik heb The Sebadoh hier ook liggen, maar die vind ik niet echt interessant.
quote:Ja, in elk geval hun album 'Vs. Helmet', met daarop briljante muziekstukjes als het hitje Gimme indierock en Vampire. Ook 'III' is erg goed. Wat daarvoor zit is meer voor de ervaren luisteraar en bevat af en toe meer geluidscollages dan liedjes. Al staat op een van die oude albums wel het orgineel van Healthy sick, door Bettie serveert onherkenbaar gecovered.
Op vrijdag 24 oktober 2003 10:23 schreef Z het volgende:[..]
Eigenlijk heb ik nog niks van hun, wat losse nummers. Maar op mijn 'nieuw gevonden Internet-zender' komen ze elk uur twee keer langs, en vooralsnog klinkt alles goed! Kan je een bepaald album aanraden?
quote:Sentridoh, bedoel je? Nee. Ik heb er wel het een en ander van gehoord, was er niet echt van onder de indruk, maar dat kan wellicht ook komen doordat ik er niet echt voor ben gaan zitten. None of your goddamn business was nog ooit een radiohitje op Kink FM, geloof ik.
Op vrijdag 24 oktober 2003 10:39 schreef Z het volgende:[..]
En heb je ook wat van Sentidoh?
[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 24-10-2003 11:16]
quote:Ik zal hier ook maar m'n voordeel mee doen, kende Vs. Helmet nog niet zo heel goed.
Op vrijdag 24 oktober 2003 10:42 schreef ranja het volgende:[..]
Ja, in elk geval hun album 'Vs. Helmet', met daarop briljante muziekstukjes als het hitje Gimme indierock en Vampire. Ook 'III' is erg goed. Wat daarvoor zit is meer voor de ervaren luisteraar en bevat af en toe meer geluidscollages dan liedjes. Al staat op een van die oude albums wel het orgineel van Healthy sick, door Bettie serveert onherkenbaar gecovered.
Na 'Vs. Helmet' zijn ze voor mij wat minder interesant geworden, eerst werd het meer 'algemene alto' (Bakesale) terwijl later ook de scheidslijn tussen Sebadoh en Sentridoh ging vervagen.
quote:Gelukkig wordt er deze week gestort, kan ik even naar Get om Sebodah en Sentridoh te beluisteren!
Three artists, ignoring the rules and doing what comes naturally without care to style or sales, cLOUDDEAD is the avant hiphop coalition of Doseone, why?, and odd nosdam. Their schizophrenic compositions, uninhibited vocal stylings, ambient soundscapes, and polished live show have both impressed and baffled. Life Sucks Die has said their work is "as close as you can get to a description of what doing whippets sounds like." Skater kids claim them as one of their own. Indie kids hear rock's future in their music. Hiphop heads debate is it or isn't it, and all the while cLOUDDEAD blazes forward without a map or a care. Not just a meeting of the minds, but a blending of three individuals into a new entity, cLOUDDEAD is Mush's most abstract experiment of word and sound.
quote:
Q: What are your fellow band members' most irritating habits?
Tunde Adibimpe: Are you trying to get me killed? We have shows to do.
oh en room on fire deed mij ook weinig itt is this it... maar ik heb er ook maar 1 keer naar geluisterd. vond 12:51 wel aardig (die had ik al wat vaker opgezet). gaat er nog iemand naar hun concert? ik wacht wel weer een paar albums tot de hype over is en ze weer gewoon in de paradiso kunnen staan....
quote:Dat had ik ook bedacht. Ik heb het ook niet zo op die bierhal...
Op vrijdag 24 oktober 2003 14:32 schreef MadScientist het volgende:
ik wacht wel weer een paar albums tot de hype over is en ze weer gewoon in de paradiso kunnen staan....
quote:Ik ga naar Kashmir, in de Melkweg. Ken die nieuwe plaat nog niet, weet iemand of dat wat is?
Op vrijdag 24 oktober 2003 17:31 schreef MadScientist het volgende:
gaan er nog mensen naar kashmir?
Thermals staan btw binnenkort in de Vera, groningen (ergens anders ook nog?). Zit nog een beetje te twijfelen of ik daar naartoe ga, is voor mij een paar uur reizen en dat optreden zal waarschijnlijk met een klein halfuurtje wel bekeken zijn, denk ik...
quote:Waarschijnlijk wel, op 14 november in vera
quote:Ik heb de nieuwe CD nog niet gehoord, maar Castaways and Cutouts draait al enige maanden overuren in mijn CD-speler.
Op vrijdag 24 oktober 2003 17:52 schreef dr_diablos het volgende:
Trouwens, een gave nieuwe plaat is die van The Decemberist, luister naar een mp3 van The Soldiering Life (via Kill Rock Stars) en dan ben je natuurlijk meteen verkocht!
Ik ken de eerste CD niet 'Oh, Inverted World' overigens. Ik vind het wel een leuk CD-tje, op de één of andere manier klink het wat retro, maar weet nog niet retro wat. Het is ook een behoorlijk vrolijk/melancholisch cd-tje, en dat is wel lekker in de herfst.
Ik vind die CD van The Decemberists eigenlijk niet zo leuk, maar dat is persoonlijk natuurlijk...
quote:Ga er wel ff naartoe, jammer dat ze korte showtjes geven maar wel logisch. En besides, na 10 Thermal liedjes ben je toch al zo hyperactive dat je er eigenlijk ook niet meer nodig hebt.
Op vrijdag 24 oktober 2003 17:48 schreef dr_diablos het volgende:
Thermals staan btw binnenkort in de Vera, groningen (ergens anders ook nog?). Zit nog een beetje te twijfelen of ik daar naartoe ga, is voor mij een paar uur reizen en dat optreden zal waarschijnlijk met een klein halfuurtje wel bekeken zijn, denk ik...
quote:Misschien hebben ze ondertussen weer wat nieuw materiaal... Ze zijn al weer aardig lang aan het touren . Ik had trouwens ergens gelezen dat ze de volgende cd van rustiger aan wilde doen, dat zou jammer zijn natuurlijk.
Op zaterdag 25 oktober 2003 15:16 schreef hyperfuzz het volgende:[..]
Ga er wel ff naartoe, jammer dat ze korte showtjes geven maar wel logisch. En besides, na 10 Thermal liedjes ben je toch al zo hyperactive dat je er eigenlijk ook niet meer nodig hebt.
quote:
- Interpol plan 15 more U.S. dates for massive world tour
- Interpol drummer hospitalized, band expands tour anyway
- Interpol announce still more tour dates
- Interpol Adds North American Leg to Ridiculously Extensive World Tour
- Interpol touring in September
- Interpol To Record Soph-- Oh Wait, It's Just More Tour Dates
- Interpol plan East Coast dates
- Interpol won't stop touring
zo ja, bij deze: wat een band gister Copperopolis geluisterd, wordt gezien als hun minste album maar daar staan ook een paar prachtsongs op
Ik vind, na een paar keer luisteren, de nieuwe Strokes toch wel erg te gek, net als de nieuwe BRMC overigens. Veel mensen doen beide platen af als meer van hetzelfde, maar dan minder goed. Hier beni k het uiteindelijk toch niet mee eens. Beide platen zijn toch behoorlijk anders dan het debuut.
En dan The Thermals, 28 november in de Vera! Jemig, wat heb ik daar een zin in zeg!
Nog een tip. Domino Records heeft ivm het 10 jarig bestaan een verzamelaar uit, World Of Possibility, Domino´s 10th aniversary. Deze is in zn geheel te beluisteren op de luisterpaal van www.3voor12.nl
Erg de moeite waard.
quote:Pretty Girls Make Graves is ook een veelgedraaide band in huize Grobbel sinds hun overrompelende debuutplaat Good Health van vorig jaar... Nieuwe plaat The New Romance is wat minder direct, maar bij meerdere draaibeurten kom je er toch wel achter dat het achter die muur van dwarsliggende gitaarpartijen het toch een behoorlijk ingenieuze plaat blijkt te zijn.
Op woensdag 29 oktober 2003 09:46 schreef green_machine het volgende:
Cool topic! Mijn favoriete bands in dit straatje momenteel: The Thermals, The Strokes, BRMC, Pretty Girls Make Graves.
quote:Ik moet eerlijk bekennen dat ik bij mijn eerste indrukken Natural History vele stukken beter vond...
Op dinsdag 28 oktober 2003 11:59 schreef Maestrov het volgende:
Ik zou graag van dit topic gebruik maken om de nieuwe cd van I am Kloot te promoten. Heeft iemand deze cd al geluisterd?
quote:Ik ken alleen die eerste van hun, plus de single 'This is out emergency'. Erg fijn inderdaad. Had ik al gezegd dat ik het heel veel vind lijken op Picasso trigger? (album: Fire in the hole).
Op woensdag 29 oktober 2003 10:19 schreef Grobbel het volgende:[..]
Pretty Girls Make Graves is ook een veelgedraaide band in huize Grobbel sinds hun overrompelende debuutplaat Good Health van vorig jaar... Nieuwe plaat The New Romance is wat minder direct, maar bij meerdere draaibeurten kom je er toch wel achter dat het achter die muur van dwarsliggende gitaarpartijen het toch een behoorlijk ingenieuze plaat blijkt te zijn.
Good Health vind ik als album wel ietsje beter (ook wat explosiever en korter, wat het een goede plaat maakt om je weer in een goed humeur te krijgen in een zo kort mogelijke tijd), The New Romance heeft de sterkere songs (This is our Emergency, vooral).
quote:Nou ja, mijn Sleater-Kinney-opmerking had ook met name betrekking op de nieuwe PGMG-CD, die is wel een tikkeltje anders dan Good Health; het ruwere en riotgrrl-achtige is er ietwat af aan het slijten, de muziek is ook een tikje ingewikkelder (pretentieuzer?) geworden qua structuur, ook wat minder springerig - en van een aantal nummers kun je bij de eerste paar draaibeurten nog niet echt veel zinnigs zeggen.
Op woensdag 29 oktober 2003 10:57 schreef ranja het volgende:
Ja, beetje wel, al is PGMG wat ruwer en springeriger, wat meer riot grrl achtig. Ik vind Sleater-Kinney dan weer veel weghebben van de oude Throwing muses.
Overigens bedoel ik niks negatiefs hiermee natuurlijk.
[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 29-10-2003 11:14]
Ik vind die luisterpaal bij 3voor12 wel goed. Dat zouden meer sites moeten doen!
quote:Ik ken Natural History dan weer niet. Misschien is het bij sommige bands beter om geen vergelijkingsmateriaal te hebben.
Op woensdag 29 oktober 2003 10:26 schreef Grobbel het volgende:[..]
Ik moet eerlijk bekennen dat ik bij mijn eerste indrukken Natural History vele stukken beter vond...
Maar misschien dat ik mijn mening er nog over zal aanpassen bij meerdere draaibeurten.
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 11:14 schreef Z het volgende:
Hebben jullie al op het ENORM succesvolle forum van 3voor12 gekeken? Het wil er niet echt opschieten, denk ook niet dat het ooit wat wordt. Er stond wel een leuke foto...
O das niet de bedoeling he
Ehhhm
Kings of Leon zijn wel lache
I am Kloot (ja wie nou niet eigelijk) heeft een rete vete cd gemaakt
British Sea Power... voor de mensen die het kennen
Wel leuke bandjes dacht ik zo
quote:Verdorie, dat is inderdaad een aardig initiatief!
Op woensdag 29 oktober 2003 11:19 schreef Z het volgende:
www.3voor12.nl/forumIk vind die luisterpaal bij 3voor12 wel goed. Dat zouden meer sites moeten doen!
quote:Van King of Leon ken ik alleen het nummer Molly's Chambers dat is een aardig nummer, en volgens mij zijn ze het voorprogramma van The Strokes, maar dat kan ik nergens meer terugvinden.
Op woensdag 29 oktober 2003 19:21 schreef IdlersDream het volgende:
Dat is geen ind....O das niet de bedoeling he
Ehhhm
Kings of Leon zijn wel lache
I am Kloot (ja wie nou niet eigelijk) heeft een rete vete cd gemaakt
British Sea Power... voor de mensen die het kennenWel leuke bandjes dacht ik zo
quote:Kings of Leon zijn 23 nov in Amsterdam
Op woensdag 29 oktober 2003 19:46 schreef Z het volgende:[..]
Van King of Leon ken ik alleen het nummer Molly's Chambers dat is een aardig nummer, en volgens mij zijn ze het voorprogramma van The Strokes, maar dat kan ik nergens meer terugvinden.
Kent iemand +/- of Plus Minus, en kan iemand daar iets over vertellen? Op de amg staat niets en pitchfork is ook beperkt... Het komt af en toe voorbij op mijn eerder geplugde radiostation en klink goed...
quote:Ken ze niet echt maar ik ben verliefd op de intro van het singletje "Remember Me".... Eh, Undertones meets Flaming Lips?
Op woensdag 29 oktober 2003 19:21 schreef IdlersDream het volgende:
...
British Sea Power... voor de mensen die het kennen
...
quote:Ik ken ze wel, maar niet zo heel goed - maar een van mijn vrienden vindt ze fantastisch, dus ik zal één dezer dagen aan hem wel vragen om iets meer info.
Op donderdag 30 oktober 2003 10:12 schreef Z het volgende:
In de Paradiso idd, maar is Radiohead dan ook niet (daar ga ik heen nl.)?Kent iemand +/- of Plus Minus, en kan iemand daar iets over vertellen? Op de amg staat niets en pitchfork is ook beperkt... Het komt af en toe voorbij op mijn eerder geplugde radiostation en klink goed...
quote:Wederom ken ik daar één nummer van en wel Hurricane Heart Attack dat is een fantastisch nummer, helaas niet echt representatief voor hun hele oeuvre. Het is toch al een 'oude' band, al jaren bezig...
Op donderdag 30 oktober 2003 21:55 schreef hyperfuzz het volgende:
Hopla! Volgende week naar de Warlocks in UtrechtThanx KinkFM
Velvet Underground meets Dandy Warhols, trip trip trip rock.
quote:Ken ze eigenlijk alleen van wat rondslingerende KinkFM liedjes als Shake The Dope Out en Baby Blue... 'k heb er zin in
Op vrijdag 31 oktober 2003 09:32 schreef Z het volgende:[..]
Wederom ken ik daar één nummer van en wel Hurricane Heart Attack dat is een fantastisch nummer, helaas niet echt representatief voor hun hele oeuvre. Het is toch al een 'oude' band, al jaren bezig...
Overigens, dank voor de SomaFM tip, erg leuk station is dat!
quote:Ja die plaat van de Shins is inderdaad retegoed, luister er nu al een paar dagen naar. Vernieuwend is het niet, maar wel lekker!
Op zaterdag 25 oktober 2003 01:33 schreef Z het volgende:
Naar aanleidin van een Pitchfork review luister ik naar de nieuwe van The Shins - 'Chutes Too Narrow'
Ik zie trouwens net dat de man die de indie in de rock heeft gestopt, Frank Black, naar Nederland komt. 28 November in de Melkweg. Daar moest ik ook maar eens naartoe gaan, z'n nieuwe plaat "Show me your tears" is fantastisch.
quote:Ziet er wel interessant uit... Ik herken wel een aantal van de covers. Maar wat is nu precies de bedoeling, dat je je bevindingen naar iemand toemailt of iets dergelijks? Of zullen we gewoon maar met z'n allen in dit topic brainstormen om welke hoezen het nu gaat? Misschien wel een leuk tijdverdrijf.
Op vrijdag 31 oktober 2003 20:26 schreef dr_diablos het volgende:
Giga leuke indie quiz hier! Gevonden via http://www.subjectivisten.com/
Iig ben ik gister naar My Morning Jacket geweest in de Melkweg. Eigenlijk stonden ze in de grote zaal en Why? in de kleine, maar er was weinig animo (jaarkaarthouders mochten zelfs gratis naar binnen), dus alles was in de kleine zaal.
Een lang voorprogramma dus, wel leuk ze deden erg hun best en een drummer die echt enorm op Animal leek. 'Blanke' nerd hip hop is wel een aardige omschrijving denk ik.
My morning Jacket was ook leuk, alleen bleef het niet de hele avond boeien, dat kwam mede door het lange voorprogramma misschien. En ik vond dat ze er teveel een show van maakte. Gelukkig speelde ze veel van The Tennessee Fire. De zanger deed ook nog 4 nummers solo, dat hadden er misschien beter twee kunnen zijn, maar hij kreeg wel de zaal stil. Al met al een leuk concert.
Dan heb ik nog http://www.thestills.net/ waar je de hele nieuwe CD van The Stills kan beluisteren. Ik vind het iet zo'n goede plaat trouwens ...
[Dit bericht is gewijzigd door Z op 04-11-2003 11:57]
[Dit bericht is gewijzigd door Z op 04-11-2003 13:01]
quote:Ik ken ze eigenlijk alleen van een vernietigende (doch amusante) recensie van Pitchfork; Pitchfork was trouwens ook niet echt gecharmeerd van The Kings of Leon, mocht je daar nieuwsgierig naar zijn.
Op dinsdag 4 november 2003 12:51 schreef Maestrov het volgende:
Kent iemand van jullie de band Jet? (Staan binnenkort in het voorprogramma van Kings of Leon en de naam doet een belletje rinkelen)
quote:Het is een vervolg op Versus. Met dat gegeven vind je de
Op donderdag 30 oktober 2003 10:12 schreef Z het volgende:
Kent iemand +/- of Plus Minus, en kan iemand daar iets over vertellen? Op de amg staat niets en pitchfork is ook beperkt... Het komt af en toe voorbij op mijn eerder geplugde radiostation en klink goed...
Gelukkig worden alle andere albums die ik goed vind ook afgeslacht. Goed teken dus!
quote:Thnx!
Op dinsdag 4 november 2003 13:09 schreef MartijnThinkSmall het volgende:[..]
Het is een vervolg op Versus. Met dat gegeven vind je de
amg-pagina we.
Zet zitten op Teenbeat, dus hun platen zijn in NL alleen via de import te verkrijgen.
quote:Om heel eerlijk te zijn: ik ben nerd genoeg om speciaal een login aan te maken om antwoord op die +/- vraag te geven. Erg he. ;-)
Op dinsdag 4 november 2003 13:12 schreef Grobbel het volgende:
Hey verrek, Martijn van Think Small hier? Welkom op Fokforum!
quote:Zal ik doen... En wie weet zien we je nog een keer opduiken in dit topic.
Op dinsdag 4 november 2003 13:28 schreef MartijnThinkSmall het volgende:[..]
Om heel eerlijk te zijn: ik ben nerd genoeg om speciaal een login aan te maken om antwoord op die +/- vraag te geven. Erg he. ;-)
Ik kwam hier toevallig via een referral (van de subjectivisten). Ik weet ook niet of ik dit forum echt ga "bijhouden". Doe Guido maar de groeten.
quote:
This plane is definately crashing
This boat is obviously sinking
This building's totally burning down
And my, and my (a whole bunch)
And my heart has slowly dried up
quote:
In Postal Service goings-on, Jimmy T. has completed a few remixes under various aliases for songs by Azure Ray, The Flaming Lips ("Do You Realize??"), and Madonna ("Nothing Fails"). Yes, the Britney-kissing, Gap-jean hawking Madonna, not some ironically named indie-rockers. He doesn't know if the Azure Ray or Madonna remixes will be used yet, but let's all keep our fingers crossed. As previously reported, Tamborello's remix of "Do You Realize??" is set to appear on the Flaming Lips' Ego-Tripping At The Gates Of Hell EP later this month.Gibbard wasn't involved in these remixes, Tamborello notes: "Ben's not around to work on little things like this. It's more just in the spirit of [The Postal Service]. But actually, the U.S. Postal Service sent us a cease-and-desist letter. We're talking to them right now, it's not figured out yet. So all these remixes I've had to do under different names." Ridiculous! I'm sure if it were up to Ashcroft bands like the Dead Kennedys, Bush, Anthrax, the Presidents Of The United States Of America, and classic '80s indie outlet I.R.S. would have to pack it up, too. It just goes to illustrate the misplaced priorities of this administration. I mean, if the federal government sends any band a cease-and-desist letter this year, it should be Staind!
In any case, Gibbard and Tamborello plan to do another album in 2004 (band name TBD, though probably not "Death Cab For Congress") as well as doing some more touring in January. We'll have more for you about this when we know it.
Guided by Voices: Human Amusement at Hourly Rates: The Best of Guided by Voices
In principe heb ik het niet zo op verzamelaars maar met zo'n uitgebreid oeuvre als GbV is het wel handig eigenlijk. Er staan trouwens ook wat liedjes op van de laatste CD, dat is misschien wat voorbarig, maar ach...
quote:Zeker ken ik Jet, ruige groep
Op dinsdag 4 november 2003 12:51 schreef Maestrov het volgende:
Kent iemand van jullie de band Jet? (Staan binnenkort in het voorprogramma van Kings of Leon en de naam doet een belletje rinkelen)
Hun album is getiteld; Get Born
quote:Dank je, Heb Get Born inderdaad al binnen, nog niet naar geluisterd. Zal er binnenkort eens m'n oordeel over vellen. Die reclame ken ik niet, is het radio of tv?
Op vrijdag 7 november 2003 17:10 schreef Dezz het volgende:[..]
Zeker ken ik Jet, ruige groep
Ik denk dat jij het nummer Are You Gonna Be My Girl wel zult kennen, wordt nu als reclame bij Vodafone Live! gebruikt.Hun album is getiteld; Get Born
quote:Wat staat daar allemaal op? Ze hebben immers al 2 boxsets...
Op vrijdag 7 november 2003 16:49 schreef bukgeit het volgende:
en de tegelijk uitgebrachte box hardcore ufo's is helemaal slick
quote:tv
Op vrijdag 7 november 2003 17:22 schreef Maestrov het volgende:[..]
Dank je, Heb Get Born inderdaad al binnen, nog niet naar geluisterd. Zal er binnenkort eens m'n oordeel over vellen. Die reclame ken ik niet, is het radio of tv?
Tracklist:
Spinvis - Kindje van God
Voicst - We Are On A Chemical Push
Eboman - Y-qualit-Y
Kettel - Bloemetjes
Das Pop - Blue For You
Bauer - SunBurned Teeth
Donna Summer - INKhUK
Dexter - I Am _Dexter
Solex - 3 4 12
Richard Cameron - Winter
The Tenants - Hard Too Hard
Scram C Baby - The Year Of The Fan
Autophonic - Klont
Bauer & Spinvis - Dancing Bear
C-Mon & Kypski - The Nick Of Time
Funckarma - Radio
Pete Philly - 5 down, many more 2 go
Zeker een goede plaat
quote:Ah ja, best aardig inderdaad. Had er indertijd ook al op geattendeerd, maar niet echt veel mensen hadden het desbetreffende topic toen opgemerkt.
Op zaterdag 8 november 2003 19:42 schreef Dezz het volgende:
Heb net de MP3VOOR12 cd gedownload en ik moet zeggen.....erg gaafTracklist:
*snip*
Zeker een goede plaat
quote:
Trail of Dead Start Recording New AlbumAccording to rep Christian Bernhardt, Trail Of Dead are hard at work on a follow-up to 2002's Source Tags & Codes, which landed at #3 on our best-of-2002 list, and got one heck of a favorable review to boot. Though much of the record is shrouded in mystery, Bernhardt expects it to be released by early 2004. It will be the band's second album for major label Interscope, and their fourth full-length overall. In the meantime, you can tide yourself over by catching the Trail at one of the following
Texan dates:
...
quote:Ik wist er 30. M.b.v. AMG is dat ondertussen 52 geworden.
Op vrijdag 31 oktober 2003 20:26 schreef dr_diablos het volgende:
Giga leuke indie quiz hier! Gevonden via http://www.subjectivisten.com/
Ik ben wel benieuwd welke de andere zijn. Weten jullie er nog?
quote:Welkom in dit fantastische topic!
Op donderdag 13 november 2003 20:25 schreef de_man_in_beige het volgende:[..]
Ik wist er 30. M.b.v. AMG is dat ondertussen 52 geworden.
quote:Bedankt. Ik voel me hier al helemaal thuis.
Op donderdag 13 november 2003 20:26 schreef Z het volgende:[..]
Welkom in dit fantastische topic!
quote:Die tussen Pavement en Fugazi is (natuurlijk) Radiohead's Amnesiac, die daar recht onder is Lisa Germano's Lullaby for Liquid Pig; degene die rechts naast de titelloze plaat van Blur staat is The Three EP's van The Beta Band, die daar recht onder is The Queen is Dead van The Smiths. Die tussen Boards of Canada en Mum is They threw us in a trench and stuck a monument on top van Liars.
Er zijn er nog een aantal die ik wel ken maar niet zo 1-2-3 bij naam kan noemen.
quote:764 Hero is echt zo'n band die twee liedjes leuk blijft, maar een heel album van die muziek is me te veel - zeker gezien het feit dat hun nummers veel te lang zijn voor het soort indierock dat ze spelen. Ik baseer nu trouwens mijn mening op de flauw op Neil Young geparodieerd betitelde plaat Nobody knows this is everywhere, ander werk ken ik niet van de band.
Op donderdag 13 november 2003 20:34 schreef Z het volgende:
Kan trouwens ieman een CD aanraden van 764 Hero, of is het niet echt de moeite waard?
quote:Bedankt. De aanvullingen staan er al bij.
Op donderdag 13 november 2003 20:31 schreef Grobbel het volgende:[..]
Die tussen Pavement en Fugazi is (natuurlijk) Radiohead's Amnesiac, die daar recht onder is Lisa Germano's Lullaby for Liquid Pig; degene die rechts naast de titelloze plaat van Blur staat is The Three EP's van The Beta Band, die daar recht onder is The Queen is Dead van The Smiths. Die tussen Boards of Canada en Mum is They threw us in a trench and stuck a monument on top van Liars.
Er zijn er nog een aantal die ik wel ken maar niet zo 1-2-3 bij naam kan noemen.
Ik ben niet zo'n radiohead-fan, dus ik schaam me niet echt dat ik amnesiac niet herkende. The Queen is dead daarentegen...
Naast Bjork en Mogwai staat de "Slow Riot for New Zero Canada EP" van Godspeed You Black Emperor.
(eerste post in dit topic, trouwens )
quote:Zou gvd een keer tijd worden ook!
Op donderdag 13 november 2003 20:44 schreef Zander het volgende:
Ter aanvulling: Direct onder de hoes van Jeff Buckley staat "Black Foliage" van de Olivia Tremor Control. Een van mijn indie-favorieten.Naast Bjork en Mogwai staat de "Slow Riot for New Zero Canada EP" van Godspeed You Black Emperor.
(eerste post in dit topic, trouwens
)
Ah, ik zie er nog een: Onder Arab Strab en links naast de Breeders is "Isotope 217 - Utonian Automatic". Er liggen er nog een paar op het puntje van mijn tong, maar 'k moet er nu vandoor.
rechts van bjork is autechre
quote:AMG:
Op vrijdag 14 november 2003 04:30 schreef bier2k3 het volgende:
wat is indie?
quote:
Indie Rock
Indie rock takes its name from "independent," which describes both the do-it-yourself attitudes of its bands and the small, lower-budget nature of the labels that release the music. The biggest indie labels might strike distribution deals with major corporate labels, but their decision-making processes remain autonomous. As such, indie rock is free to explore sounds, emotions, and lyrical subjects that don't appeal to large, mainstream audiences profit isn't as much of a concern as personal taste (though the labels do, after all, want to stay in business). It's very much rooted in the sound and sensibility of American underground and alternative rock of the '80s, albeit with a few differences that account for the changes in underground rock since then. In the sense that the term is most widely used, indie rock truly separated itself from alternative rock around the time that Nirvana hit the mainstream. Mainstream tastes gradually reshaped alternative into a new form of serious-minded hard rock, in the process making it more predictable and testosterone-driven. Indie rock was a reaction against that phenomenon; not all strains of alternative rock crossed over in Nirvana's wake, and not all of them wanted to, either. Yet while indie rock definitely shares the punk community's concerns about commercialism, it isn't as particular about whether bands remain independent or "sell out"; the general assumption is that it's virtually impossible to make indie rock's varying musical approaches compatible with mainstream tastes in the first place. There are almost as many reasons for that incompatibility as there are indie-rock bands, but following are some of the most common: the music may be too whimsical and innocent; too weird; too sensitive and melancholy; too soft and delicate; too dreamy and hypnotic; too personal and intimately revealing in its lyrics; too low-fidelity and low-budget in its production; too angular in its melodies and riffs; too raw, skronky and abrasive; wrapped in too many sheets of Sonic Youth/Dinosaur Jr./Pixies/Jesus & Mary Chain-style guitar noise; too oblique and fractured in its song structures; too influenced by experimental or otherwise unpopular musical styles. Regardless of the specifics, it's rock made by and for outsiders much like alternative once was, except that thanks to its crossover, indie rock has a far greater wariness of excess testosterone. It's certainly not that indie rock is never visceral or powerful; it's just rarely if ever macho about it. As the '90s wore on, indie rock developed quite a few substyles and close cousins (indie pop, dream pop, noise-pop, lo-fi, math rock, post-rock, space rock, sadcore, and emo among them), all of which seemed poised to remain strictly underground phenomena.Indie Pop
Indie rock's more melodic, less noisy, and relatively angst-free counterpart, Indie Pop reflects the underground's softer, sweeter side, with a greater emphasis on harmonies, arrangements, and songcraft. Encompassing everything from the lush orchestration of chamber pop to the primitive simplicity of twee pop, its focus is nevertheless more on the songs than on the sound, and although both indie pop and indie rock embrace the D.I.Y. spirit of punk, the former rejects punk's nihilistic attitude and abrasive sonic approach.
quote:Ik ben gisteren geweest, hieronder mijn post uit het Kashmir-topic:
quote:
Op vrijdag 14 november 2003 10:38 schreef XL het volgende:[..]
Gisteravond heb ik dus Kashmir gezien in Rotown, Rotterdam.
Het was echt super supergoed! Het is inmiddels geen trio meer zoals op Pinkpop 99, maar een kwartet. Ze zien er allemaal cool uit, het zou me niet verbazen als die zanger al 2 weken elke dag op Rotterdam centraal bedelde, terwijl de bassist weer er juist superverzorgd uitzag.... een beetje de hippie-zoon die Koning Beatrix nooit gehad heeft... Sullig als Wim-Lex maar dan mager en met lang haar..... (hmmm je moet het zien vrees ik). De muziek... tja zoals het hoort! Veel van de nieuwe cd, maar ook gelukkig ook een aantal nummers van 'The Good Life'. Onder andere een daadwerkelijk prachtige versie van het nummer Gorgeous (toch al 1 van de betere nummers van die cd). Behoorlijk wat variatie ten opzichte van de cd, ze speelde in ieder geval niet de nummers zoals ze op de cd staan. Naarmate het optreden vorderde werd het publiek ook steeds enthousiaster, tot laaiend enthousiast bij de nummers in de toegift. Ik denk niet dat veel mensen echt wisten naar welke band ze gingen kijken, maar toch hadden ze vrijwel direct de hele zaal op hun hand, de opkomst (met mondharmonica) unplugged draagt daar natuurlijk wel aan bij! Waarschijnlijk wel het beste optreden dat ik dit jaar gezien heb, en dat voor slechts 7 euro.Slag je slag mensen, nog 3 optredens dit weekend!
Als ik niet zo verschrikkelijk blut was ging ik zondag weer.... nu moet ik nog maar zien of dat me gaat lukken.Het is trouwens niet voor niks dat deze band op 2 staat in mijn eigen Fok!Top 100 (http://forum.fok.nl/showtopic.php/400159 pagina 8, staat die van mij). Je kunt op mijn lijst vertrouwen, als je van Indie en Emo-rock houdt... ga dan gerust op de gok naar dit concert!
quote:Idd blijft het twee liedjes leuk, gelukkig niets van gekocht
Op donderdag 13 november 2003 20:38 schreef Grobbel het volgende:[..]
764 Hero is echt zo'n band die twee liedjes leuk blijft, maar een heel album van die muziek is me te veel - zeker gezien het feit dat hun nummers veel te lang zijn voor het soort indierock dat ze spelen. Ik baseer nu trouwens mijn mening op de flauw op Neil Young geparodieerd betitelde plaat Nobody knows this is everywhere, ander werk ken ik niet van de band.
Ik ben me een beetje aan het voorbereiden voor Radiohead as woensdag, het wordt mijn eerste 'stadionconcert' . Heb trouwens ook de Stones gezien op het Malieveld bedenk ik me nu. Ben benieuwd of het leuk is. Ik heb het helemaal niet op stadionconcerten, groter dan de paradiso hoeft het voor mij niet te worden... (ja, ja ik ben een snob )Ik heb Radiohead nog nooit live gezien dus moest er een keer heen... Oh nee, ik heb Radiohead een keer op Beekenstein Pop gezien toen ze net Pablo Honey uit hadden, maar daar weet ik niet zoveel meer van af.
quote:Ik zal er eens naar gaan luisteren, dan...
Op maandag 17 november 2003 19:06 schreef Z het volgende:
En Menomena - I Am the Fun Blame Monsteris zeker de moeite waard om eens te beluisteren!
quote:Er zitten wel een paar "oh ja"'s tussen...
Op maandag 17 november 2003 20:55 schreef de_man_in_beige het volgende:
voor de geïnteresseerden: een serieuze update van de indiequizz
En bedankt voor de info, Z!
quote:Ik zit er nu naar te luisteren, en het klinkt best goed!
Op maandag 17 november 2003 19:48 schreef Z het volgende:
Ik kon ook niks vinden op de AMG idd, dit: http://www.menomena.com is hun website, niet schrikken, het is een behoorlijk belachelijke website. Ze lijken vrolijk enzo maar dat valt wel mee, op de CD dan...
quote:Ik krijg in ieder geval een foutmelding als ik ze probeer te downloaden... Later nog maar eens proberen, dan.
Op woensdag 19 november 2003 13:59 schreef Z het volgende:
Wat vinden jullie van Elephone?
Kenden jullie het al, ik vind het voorlalsnog wel aardig allemaal (vooral Song Bee). Op de site kan je een stuk of 10 mp3's beluisteren.
'k zag eigenlijk weinig interessants staan... is het dan toch niet zo goed gegaan dit jaar?
quote:Nee, ik denk gewoon dat 3voor12 zelf achter de feiten aanloopt. Ik bedoel, geen Stephen Malkmus, geen Manitoba, geen Beulah, geen Lisa Germano, geen Enon, geen Pretty Girls Make Graves, geen Arab Strap, geen Giddy Motors, geen Jaga Jazzist, geen Single Frame Ashtray, geen Need New Body, geen TV on the Radio, geen Wrens, geen Pinback, geen Ted Leo & The Pharmacists, geen Outhud, geen Trail of Dead, geen Minus 5, geen Fireside, zelfs geen Mogwai (!). Het eerste nieuwe werk in vele jaren van My Bloody Valentine's Kevin Shields was klaarblijkelijk ook niet interessant genoeg, de 7-inches van Les Savy Fav en McLusky evenmin; en dan zullen we het nog niet eens hebben over wel-uit-2002-zijnde-maar-toch-ook-weer-voor-2003-meetellende Broken Social Scene en The Decemberists. Maar goed...
Op woensdag 19 november 2003 18:01 schreef MadScientist het volgende:
Er is weer een 3voor12 Song van het jaar!'k zag eigenlijk weinig interessants staan... is het dan toch niet zo goed gegaan dit jaar?
[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 19-11-2003 19:20]
quote:
While the Fiery Furnaces arrived in a music scene teeming with bands formed by brothers and sisters (or, at least, by people who claim to be) and bands from New York, on their debut album, Gallowsbird's Bark, this brother-and-sister-led group from New York manages to avoid the pitfalls that those superficial similarities suggest. It's true that garage rock and post-punk form the foundations of the band's style, but the Fiery Furnaces' loose-limbed music also incorporates folk, blues, and music hall, setting them worlds apart from the stylish, often jaded sounds of their fellow New Yorkers. In fact, the band doesn't sound like it's from anywhere in particular. Gallowsbird's Bark's name and wonky twists and turns hint at a British influence, but at heart, the Fiery Furnaces are scavengers and vagabonds, with rambling songs about roaming (the album isn't decorated with imagery from maps for nothing). "Bright Blue Tie" is a whimsically detailed travelogue of Sweden, and although "Tropical Ice-Land" may not be an actual destination, its shimmering folk-pop makes it no less vivid. A sense of fun is also palpable on Gallowsbird's Bark, partly because Eleanor Friedberger sings lyrics like "I gave my cell phone to my cousin/He plays the threats that I get to his friends at school" like an elegant dare, and partly because the pianos that grace nearly every track emphasize their playful theatricality. Songs like "Inca Rag/Name Game" and "Bow Wow" have a strangely jolly, vintage flair, as though they're from some lost songbook from the turn of the century although which century isn't exactly clear. Even when the Fiery Furnaces take turns toward the menacing, as on "Leaky Tunnel" and the paranoid, elliptically political album closer, "We Got Back the Plague," a dry wit runs through their songs that keeps them from being dour. Some of the album's best moments manage to be fun and menacing at the same time. The nervy "I'm Gonna Run" features a great distillation of on-the-job ennui ("Slit my wrists with my Swingline/Copied myself 500 times"), and "Don't Dance Her Down" could soundtrack a bar fight. While songs like "Crystal Clear" and "Two Fat Feet" sound dizzying and jumbled at first, eventually their gleeful chaos settles into something a little more orderly, but no less mischievous. A fantastic debut album that only gets richer and better with more listens, Gallowsbird's Bark is more fully formed and daring than most second or third albums from many bands. It's a work full of mysterious fun, and the fact that its oddly old sound makes it one of 2003's freshest albums is one of the least mysterious things about it.
[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 20-11-2003 10:57]
quote:
Op woensdag 19 november 2003 19:33 schreef Grobbel het volgende:
...
voordat elke smakeloze OOR-recensent en zijn tandeloze moeder dit bandje tot kotsopwekkens toe de hemel in begint te prijzen op het moment dat je net genoeg begint te krijgen van the Fiery Furnaces.
...
Die OOR-recensent beginnen altijd zo enorm cliché;
Ik zit hier in de lobby van ..... of Ik sprak de heren voor het laats drie jaar geleden ...
brrrrr
quote:Allemaal leuk en aardig zo'n gratis site, maar tot nu toe ben ik alleenmaar op bagger gestuit. Doelloos herrie maken in veel gevallen, of een 10 minuten duren gitaarduet wat klinkt als ene vrachtwagen zonder uitlaat.
Op donderdag 20 november 2003 19:03 schreef Z het volgende:
Legaa! Mp3-tjes van obscure bandjes, ik luister nu naar Deerhoof
Eddie the Rat klinkt nog wel aardig, hoewel 't nummer ('Til Your Gone) wel aan alle kanten hevig is ontstemt. MAar wie weet zit er nog wel wat tussen.
Ik raad Deerhoof - L' amour stories aan, en de rest is idd niet veel.
Picthfork ook:
http://pitchforkmedia.com/record-reviews/d/deerhoof/apple-o.shtml
[Dit bericht is gewijzigd door Z op 20-11-2003 21:28]
Deerhoof was trouwens ook de enige band op die site die ik al kende, maar ik kan die zang weer niet echt hebben...
quote:
zie hier
B6 Black Box Recorder
B14 Pulp
b26 Auteurs
f36 Joseph Arthur (via real world kleurtjes te vinden)
j40 Noir DesirOf was je al zover ondertussen
quote:ja, heeft dat iets met de echte wereld te maken?
Op vrijdag 21 november 2003 16:06 schreef Grobbel het volgende:
Real World kleurtjes? Wat bedoel je daar precies mee?
BTW laatst stond op PFM een lovende review over de cd Berlinette van Ellen Allien, een Berlijnse DJ/producer/label-oprichtster (BPitchcontrol). Zeer fijn album dit. Heel electronisch maar toch heel goeie mood erin. (Denk aan Björk, maar dan anders, en Duits). Haar label is vooral Duitse Techno maar laat je hier zeker niet door afschrikken. Ontdekking van de maand (zo niet een langere periode) voor mij
quote:Zit er nu naar te luisteren.. Is me hier en daar toch ietsje te kil (Push) of te monotoon, maar het heeft toch wel iets. Vooral Augenblick en Alles Sehen zijn best aardige nummers, al trek ik een heel album hiervan achter elkaar nog niet echt. Desalniettemin bedankt voor de tip, ik zal het sowieso nog wel wat vaker beluisteren.
Op zaterdag 22 november 2003 15:20 schreef MadScientist het volgende:[..]
ja, heeft dat iets met de echte wereld te maken?
BTW laatst stond op PFM een lovende review over de cd Berlinette van Ellen Allien, een Berlijnse DJ/producer/label-oprichtster (BPitchcontrol). Zeer fijn album dit. Heel electronisch maar toch heel goeie mood erin. (Denk aan Björk, maar dan anders, en Duits). Haar label is vooral Duitse Techno maar laat je hier zeker niet door afschrikken. Ontdekking van de maand (zo niet een langere periode) voor mij
quote:Ik heb ze eerder dit jaar in de Paradiso gezien, dat was fantastisch. Zenden ze (3voor12) het hele item wat op R.A.M. te zien was uit of allen het optreden?
Op woensdag 26 november 2003 09:37 schreef green_machine het volgende:
Iemand The Thermals nog gezien in RAM afgelopen zondag? Ook online te bekijken op www.3voor12.nl. Erg cool.
wat vindt de indie-fok!er?
Mag Blur ook meeliften in dit topic? Think Tank, prachtplaat.
quote:Leuk voor een handvol liedjes, en daar zal ik het wijselijk en diplomatiek maar bij houden.
Op vrijdag 28 november 2003 12:03 schreef bukgeit het volgende:
de eerste plaat die ik dit jaar kocht was ook de beste: whip it on van the raveonettes.wat vindt de indie-fok!er?
quote:Absoluut briljante plaat die enigzins in de buurt komt bij het fantastische Psychocandy (nee ik noem geen band, die hoor je te weten). Chaingang of love is ook erg goed maar niet zo goed als Whip it on beloofde. Hoewel, beloofde? Misschien kun je zoiets maar een keer...
Op vrijdag 28 november 2003 12:03 schreef bukgeit het volgende:
de eerste plaat die ik dit jaar kocht was ook de beste: whip it on van the raveonettes.wat vindt de indie-fok!er?
quote:Het is dan ook een EP ...
Op vrijdag 28 november 2003 16:27 schreef bukgeit het volgende:
En er staan maar acht liedjes op.
quote:nummer klinkt lekker catchy. ben toch even wat meer aan het clownloaden...
Op donderdag 20 november 2003 21:08 schreef Z het volgende:
Ik raad Deerhoof - L' amour stories aan, en de rest is idd niet veel.
btw als die geruchten waar zijn dat de pixies volgend jaar weer gaan optreden (geloof ik maart zelfs) dan wordt dat wel een super-maand! B&S, kraftwerk, pixies...
verder onbetaalbaar voor mij, maar voor de pixies zou ik nog wel mijn spaarrekening aanspreken (of actiever werk zoeken )
quote:Ik zal hem nog een keer beluisteren, de eerste keer vond ik er niet veel aan.
Op dinsdag 2 december 2003 14:51 schreef desintbestaat het volgende:
ik heb nu scram c baby in de speler liggen om te recenseren. dat is toch wel het leukste indie rammel plaatje van NL-bodem dit jaar volgens mij
Ik ben nu The Unicorns aan het beluisteren, en mijn eerste indruk is dat het een prima plaat is iig!
zo goed?
quote:
Op zondag 7 december 2003 00:05 schreef MadScientist het volgende:
eh ik vond de nieuwe Explosions in the sky bij eerste luisterbeurt wat tegenvallen, maar met het geniale vorige album was dat al haast onontkoombaar... zag wel dat ze in de Paradiso geprogrammeerd staan over een tijdje in de kleine zaalzo goed?
Af en toe wat posten, en dan komt het allemaal goed!
Die van The Unicorns is ook erg fijn, lekker maf en bij vlagen uitermate briljant - een nummer als Tuff Ghost draait al maanden overuren in mijn playlists. Nu alleen nog wachten tot nlstore eindelijk die CD een keer komt bezorgen.
En tja, "iets nieuws"... In indieland gaan die hypes allemaal zo snel, er is elke week wel weer wat interessante nieuwe muziek. Sufjan Stevens heeft een hele mooie, ingetogen plaat afgeleverd met Michigan, de nieuwe van Liars zwerft al rond op de illegale kanalen, White Stripes-liefhebbers zullen wellicht wel raad weten met de nieuwe van Holly Golightly (Truly she is none other), Need New Body's UFO klinkt als een overtuigende Captain Beefheart in een Spazcore-jasje, the Deadly Snakes maken een van de weinige goede garageplaten van het jaar met Ode to Joy, Rob Crow (van Pinback, Optiganally Yours, Thingy, Physics) heeft een aardige doch ietwat schizofrene plaat uitgebracht met My Room is a Mess (inclusief een nogal genant metalnummer over Jedi's , al telt de CD genoeg momenten om die draak te doen vergeten
), en Meanwhile, back in Communist Russia doet het op z'n Mogwai's op hun My Elixer, My Poison, alleen dan met vrouwelijke vocalen.
Andere zeer sterke, doch ietwat onderbelichte albums uit 2003 zijn recente uitspattingen van Xiu Xiu, Lisa Germano, Out Hud, Lightning Bolt en Café Tacuba; maar goed, ik kan bezig blijven.
Ik zal een dezer weken in ieder geval aan mijn eindejaarslijstjes gaan werken; heb er al zin in maar moet me nog effe inhouden. Het jaar is nog niet voorbij (genoeg).
[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 07-12-2003 13:45]
quote:Ha, daar was ik daarstraks ook al naar op zoek; kon 'm alleen toen zo gauw nog niet vinden (Soulseek zal wel effe plat gelegen hebben).
Op zondag 7 december 2003 00:34 schreef MadScientist het volgende:
overigens merk je soms op soulseek wel het "pitchfork"-effect. Vrijdag stond er een rave review op van Mu, zo obscuur blijkbaar dat er een link stond naar wat websites waar je de CD kon bestellen... Op Soulseek echter wordt de CD snel rondgesleurd... zo gauw als ik hem binnenhad kwam iedereen hem ook bij mij halen
[Dit bericht is gewijzigd door MadScientist op 07-12-2003 03:52]
quote:Wel grappig gedaan, inderdaad. Ik zal in ieder geval die CD van The Essex Green nog beluisteren, kende ik nog niet. En zij delen tenminste wel mijn mening over die plaat van The Rapture.
Op zondag 7 december 2003 01:35 schreef MadScientist het volgende:
Kent iemand Freewilliamsburg? Is ook een obscure indie-site. Veel kleiner dan PFM, maar zo mogelijk ook nog elitairder. Ze hebben niet zoveel reviews, maar soms ook wel wat leuke interviews oid. Ze hebben ook een eindlijstje van 2003 met wat extra categorieen als "2003's guilty pleasure" en "Albums That Will Be on Everyone Else's Lists (But Shouldn't Be)"
En dat terwijl ik de vinylversie van Olio nog zo fantastisch vond...
[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 07-12-2003 12:58]
quote:'t is ook maar een mening
Op zondag 7 december 2003 10:58 schreef Grobbel het volgende:
En zij delen tenminste wel mijn mening over die plaat van The Rapture.
quote:Inderdaad... Maar het geeft me in ieder geval niet meer het gevoel dat The Rapture één grote grap is waarvan ik de enige ben die 'm niet doorheeft.
Op zondag 7 december 2003 13:08 schreef MadScientist het volgende:[..]
't is ook maar een mening
En nu we het toch hebben over "'t is ook maar een mening", ik heb alvast een voorlopige lijst gemaakt met mijn favoriete albums en EP's uit 2003. Ik ben alleen nog niet uitgeluisterd (Sufjan Stevens, The Essex Green), dus het kan nog wel wat veranderen hier en daar.
code:1. Motorpsycho + Jaga Jazzist Horns - In the Fishtank 10 Sessions EP
2. Stephen Malkmus & The Jicks - Pig Lib
3. Beulah - Yoko
4. Single Frame Ashtray - Wetheads Come Running
5. Giddy Motors - Make it Pop
6. TV on the Radio - Young Liars E.P.
7. The Postal Service - Give Up
8. Lisa Germano - Lullaby for Liquid Pig
9. Manitoba - Up in Flames
10. Mogwai - Happy Music for Happy People
11. Café Tacuba - Cuatro Caminos
12. The Wrens - The Meadowlands
13. Pinback - Offcell EP
14. Four Tet - Rounds
15. The Minus 5 - Down with Wilco
16. The Unicorns - Who will cut our hair when we're gone
17. Menomena - I am the Fun Blame Monster
18. Pretty Girls Make Graves - The New Romance
19. Decemberists - Castaways and Cutouts *
20. Broken Social Scene - You Forgot it in People *
21. Out Hud - S.T.R.E.E.T.D.A.D.
22. John Guilt - The Mirrors and Uncle Sam
23. Enon - Hocus Pocus
24. Lightning Bolt - Wonderful Rainbow
25. Xiu Xiu - A Promise
26. Supersilent - 6
27. Why? - Oaklandazulasylum
28. Prefuse 73 - One Word Extinguisher
29. And you will know us by the Trail of Dead - The Secret of Elena's Tomb E.P.
30. Need New Body - UFO
31. Meanwhile, Back in Communist Russia - My Elixer, My Poison
32. Rob Crow - My Room is a Mess
33. The Deadly Snakes - Ode to Joy
34. M83 - Dead Cities, Red Seas & Lost Ghosts
35. Kaizers Orchestra - Ompa til du Dør
quote:De eerste paar keer dat ik Pig Lib beluisterde was ik ook niet bepaald enthousiast... Het was nogal een stijlbreuk met zijn oudere werk.
Op zondag 7 december 2003 14:19 schreef dr_diablos het volgende:
Ik vond die plaat van Malkmus eigenlijk maar zo zo, een paar leuke liedjes maar verder vrij saai. Maar ik ben dan ook een van de weinigen die z'n eerste solo album echt steengoed vindt.
Het is gewoon heel erg anders, en ik moet ook eerlijk toegeven dat als het een minder aansprekende artiest was geweest, ik deze CD al na een paar beurten terzijde geschoven zou hebben als "niet interessant". Toch blij dat ik het niet gedaan heb, het is toch een sterke plaat gebleken.
quote:Heb net een mailtje gekregen dat ie vandaag op de post gegaan is, maar toch op een veel interessantere manier dan bij amazon of nlstore:
Op zondag 7 december 2003 00:33 schreef Grobbel het volgende:
Ik heb die CD van Menomena onlangs online besteld (kostte trouwens slechts 16 euro, wat alleszins redelijk is voor een CD die moet worden geïmporteerd vanuit de VS en bovendien wordt bezorgd via priority airmail).
quote:
Your CD has been gently taken from our CD Baby shelves with sterilized contamination-free gloves and placed onto a satin pillow.A team of 50 employees inspected your CD and polished it to make sure it was in the best possible condition before mailing.
Our packing specialist from Japan lit a candle and a hush fell over the crowd as he put your CD into the finest gold-lined box that money can buy.
We all had a wonderful celebration afterwards and the whole party marched down the street to the post office where the entire town of Portland waved 'Bon Voyage!' to your package, on its way to you, in our private CD Baby jet on this day, Sunday, December 7th.
I hope you had a wonderful time shopping at CD Baby. We sure did. Your picture is on our wall as 'Customer of the Year'. We're all exhausted but can't wait for you to come back to CDBABY.COM!!
quote:Ik sluit mij aan bij de analyse van Pig Lib, maar mis wel volgende albums in jou lijstje:
Op zondag 7 december 2003 14:03 schreef Grobbel het volgende:En nu we het toch hebben over "'t is ook maar een mening", ik heb alvast een voorlopige lijst gemaakt met mijn favoriete albums en EP's uit 2003.
Cat Power - You Are Free
My Morning Jacket - It Still Moves
Twilight Singers - Blackberry Belle
Death Cab For Cutie - Transatlanticism
Goldcard - Goldcard
Niet goed genoeg of nog niet gehoord?
En wat zijn de teleurstellingen van 2003 voor jullie? Voor mij met stip op 1: Grandaddy - Sumday
[Dit bericht is gewijzigd door de_man_in_beige op 07-12-2003 22:10]
quote:Die van Death Cab For Cutie heb ik samen met Phantom Power van de Super Furry Animals als mijn persoonlijke grootste teleurstellingen van het jaar in mijn hoofd zitten... The Photo Album was zoveel beter toen ik die voor het eerst hoorde, dat Transatlanticism eigenlijk klinkt als een hele matige herhalingsoefening, met truukjes die ik al vaker heb gehoord, en beter ook.
Op zondag 7 december 2003 21:52 schreef de_man_in_beige het volgende:[..]
Ik sluit mij aan bij de analyse van Pig Lib, maar mis wel volgende albums in jou lijstje:
Cat Power - You Are Free
My Morning Jacket - It Still Moves
Twilight Singers - Blackberry Belle
Death Cab For Cutie - Transatlanticism
Goldcard - Goldcard
[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 08-12-2003 08:43]
Ik ben nog niet begonnen met lijstjes, heb dit jaar ook niet zo heel veel gekocht lijkt het wel, of iig niet veel nieuwe cd's, wel veel wat oudere nice price dingen. The Thermals komen zeker hoog in m'n lijstje, dat indanks de RAM documentaire waar ik ze eigenlijk een beetje stom vond doen.
quote:- Wat Death Cab for Cutie betreft kan je wel gelijk hebben. Ik ben niet zo vertrouwd met hun vorig werk, dus voor mij klinkt het nog redelijk nieuw. Toch beginnen er na een paar luisterbeurten (luisterpaal, ik heb het album niet gekocht) al een aantal nummers te vervelen. Dit "zwakke-afkooksels-van-eerder-werk"-fenomeen is trouwens dat wat me stoorde aan Sumday van Grandaddy
Op maandag 8 december 2003 06:36 schreef Grobbel het volgende:[..]
Die van Death Cab For Cutie heb ik samen met Phantom Power van de Super Furry Animals als mijn persoonlijke grootste teleurstellingen van het jaar in mijn hoofd zitten... The Photo Album was zoveel beter toen ik die voor het eerst hoorde, dat Transatlanticism eigenlijk klinkt als een hele matige herhalingsoefening, met truukjes die ik al vaker heb gehoord, en beter ook.
Die andere vier ken ik wel oppervlakkig; Twilight Singers vond ik niet zo heel interessant bij oppervlakkige beluistering, My Morning Jacket een beetje meer van hetzelfde (zelfs al hebben ze inderdaad hun stijl weer wat veranderd blijft het overduidelijk MMJ), Goldcard had me verrast als een goed Grandaddy-alternatief, maar heb ik gewoon nog niet vaak genoeg gehoord (Rabbit is wel een erg leuk nummer). Cat Power ging wel, maar haalde het niet bij Moon Pix; die heb ik overigens ook al enige maanden niet meer gehoord.
Maar zoals ik al zei, het is maar een tussenstand; ik heb nog een paar weken.
- "You are Free" is idd minder goed dan "Moon Pix", maar in een top-35 hoort hij wel thuis, vind ik
- Jouw mening over MMJ sluit aan bij de meeste commentaren die ik al gehoord heb. Toch vind ik zelf dat "It still Moves" niet moet onderdoen voor de twee vorige albums. Ik vind het juist zeer verdienstelijk dat ze hun stijl ietsjes hebben veranderd (meer rock'n'roll) en toch heel herkenbaar blijven. Er staan natuurlijk ook een aantal vervelende nummers op, maar dat was bij de twee vorige ook. Zeker geen album om helemaal ondersteboven van te zijn, gewoon een heel degelijke CD die zeker thuis hoort in de top-35 van een jaar waarin geen enkele echt geniale plaat is uitgebracht (voor zover ik weet natuurlijk, misschien ontdek ik die geniale plaat wel binnen 2 of 3 jaar )
- Twilight Singers heeft me aangenaam verrast. Ik ken hun eerste album niet, maar heb wel alle Afghan Whigs albums. 1965 vond ik een verschrikkelijke plaat, maar nu begrijp ik pas waar Greg Dulli naar toe wou. Wel een album dat alleen tijdens de late uurtjes te apprecieren valt.
- Rabbit van Goldcard is idd een van de leukste nummers van het jaar. Het volledige album bevat iets te weinig echte songs (veel instrumentale tussenstukjes) om bij de top te horen, maar toch een plezant plaatje.
[Dit bericht is gewijzigd door de_man_in_beige op 08-12-2003 12:39]
Nou waren mijn verwachtingen al niet echt hoog meer na het behoorlijk tegenvallende All this sounds gas van twee jaar terug, maar als deze mp3 enige indicatie is hoe het nieuwe PSOI-album zal gaan klinken, ga ik het desondanks toch met enige nieuwsgierigheid tegemoet zien. All this sounds gas was in mijn optiek voor een groot gedeelte een mindere, humorloze versie van Pavement (en was vooral nogal futloos), maar Get your crayons out zit wat dat betreft toch in een behoorlijk andere muzikale richting. Ik ben benieuwd, in ieder geval.
[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 08-12-2003 19:50]
quote:Ik zal die albums van Cat Power, Goldcard en My Morning Jacket in ieder geval nog wat vaker beluisteren in de komende weken, maar da's ook een beetje het nadeel van te weinig tijd hebben voor teveel muziek. En tja, dat ze "thuishoren" in een top 35 zal best kunnen, maar een gevoel dat ik het album vaak genoeg gehoord heb om het op waarde te kunnen schatten is dan toch wel een vereiste om het in zo'n lijst op te nemen.
Op maandag 8 december 2003 12:37 schreef de_man_in_beige het volgende:
*snip*
01. The Raveonettes - Whip It On
02. Blur - Think Tank
03. Jan Jelinek avec The Exposures - La Nouvelle Pauvreté
04. The Thermals - More Parts Per Million
05. Yo La Tengo - Today Is The Day
06. Single Frame Ashtray - Wetheads Come Running (Grobbel-tip)
07. Motorpsycho + Jaga Jazzist Horns - In the Fishtank
08. Tindersticks - Waiting For The Moon
09. Four Tet - Rounds
10. East River Pipe - Garbageheads on Endless Stun
quote:[zeik]
Op maandag 8 december 2003 20:38 schreef bukgeit het volgende:
01. The Raveonettes - Whip It On
quote:in Nederland niet...
Op maandag 8 december 2003 20:43 schreef Z het volgende:[..]
[zeik]
Die is toch van 2002?
[/zeik]
quote:Ranja + 1
Op maandag 8 december 2003 20:45 schreef ranja het volgende:[..]
in Nederland niet...
quote:Die van Yo La Tengo moet ik nog steeds een keer beluisteren... En wat is East River Pipe precies voor band?
Op maandag 8 december 2003 20:38 schreef bukgeit het volgende:
Ik houd het bij een top 1001. The Raveonettes - Whip It On
02. Blur - Think Tank
03. Jan Jelinek avec The Exposures - La Nouvelle Pauvreté
04. The Thermals - More Parts Per Million
05. Yo La Tengo - Today Is The Day
06. Single Frame Ashtray - Wetheads Come Running (Grobbel-tip)
07. Motorpsycho + Jaga Jazzist Horns - In the Fishtank
08. Tindersticks - Waiting For The Moon
09. Four Tet - Rounds
10. East River Pipe - Garbageheads on Endless Stun
[en altijd goed voor een anagram]
[Dit bericht is gewijzigd door bukgeit op 08-12-2003 20:53]
quote:Vanmorgen was Herman Schuermans (organisator rock werchter) op Studio Brussel. Hij zei dat ze idd aan het onderhandelen zijn, maar dat er nog niets getekend is.
Op donderdag 11 december 2003 13:01 schreef Z het volgende:
Ik lees net bij de subjectivisten dat de Pixies op Werchter gaan spelen. Dat is mooi nieuws, hopelijk ook nog op een nederlands festival, of gewoon een concert in NL zou ook niet verkeerd zijn.
op zich hadden ze niet meer bij elkaar hoeven komen van mij, maar als ze dan toch langskomen ga ik ze zeker zien. zelfs in de HMH.
quote:Zelfs in de HMH idd, what the fuck, de Ahoy zou ik nog heen gaan.
Op donderdag 11 december 2003 23:33 schreef MadScientist het volgende:
betekent dus dat het echt echt echt waar is: ze gaan weer touren.vet...
op zich hadden ze niet meer bij elkaar hoeven komen van mij, maar als ze dan toch langskomen ga ik ze zeker zien. zelfs in de HMH.
quote:Ach, dan kan je weer lekker mijmeren over hoe goed het allemaal was vroegah. Ik heb ze bijvoorbeeld nog nooit live gezien, dat zou nu zomaar kunnen gaan gebeuren.
Op vrijdag 12 december 2003 11:08 schreef Grobbel het volgende:[..]
Daar ben ik ook bang voor.
quote:Nou goed, ze zijn uit elkaar gegaan toen ik 12 jaar oud was, dus wat dat betreft valt dat "vroegah" wel mee.
Op vrijdag 12 december 2003 11:21 schreef Z het volgende:[..]
Ach, dan kan je weer lekker mijmeren over hoe goed het allemaal was vroegah. Ik heb ze bijvoorbeeld nog nooit live gezien, dat zou nu zomaar kunnen gaan gebeuren.
quote:Ja, ze moeten wel verplicht aan de drugs eigenlijk.
Op vrijdag 12 december 2003 11:29 schreef Grobbel het volgende:[..]
Nou goed, ze zijn uit elkaar gegaan toen ik 12 jaar oud was, dus wat dat betreft valt dat "vroegah" wel mee.
Ik ben alleen benieuwd of ze nog steeds dezelfde energie kunnen over- en opbrengen zoals die ook op hun platen voorkomt, waar ik wel enigszins aan twijfel gezien het recentere werk van Frank Black & The Catholics en The Breeders. Ik zou ze ook best een keer live willen zien hoor, daar niet van.
overigens ben ik niet zo onder de indruk van Elena's Tomb. Maar na Source Tags & Code kon dat haast niet anders. Echt een van mijn favo platen van de afgelopen jaren.
[Dit bericht is gewijzigd door MadScientist op 13-12-2003 04:21]
quote:Concert is alweer afgelast
Op dinsdag 16 december 2003 13:55 schreef MadScientist het volgende:
Voor geinteresseerden: Rapture staat 28 feb in de Milky Way
quote:Tsss, stond net een week ofzo op de melkweg site... Ben wel benieuwd naar de reden eigenlijk!
Op woensdag 17 december 2003 13:07 schreef MadScientist het volgende:
jezus da's snel
(ok zelfs ik betwijfel dat, maar veel echte alternatieve kandidaten ken ik zo ook niet eigenlijk)
quote:Ik heb het wellicht al eerder gezegd dit (voor)jaar of wellicht weet je het, net als ik, al sinds februari of zoiets, maar op de officiële site van Trail of Dead kun je de demo-versie van Crowning of the heart neerladen... Veruit superieur aan de EP-versie.
Op zaterdag 13 december 2003 04:05 schreef MadScientist het volgende:
overigens ben ik niet zo onder de indruk van Elena's Tomb. Maar na Source Tags & Code kon dat haast niet anders. Echt een van mijn favo platen van de afgelopen jaren.
[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 21-12-2003 11:48]
quote:De volledige lijst:
Op zaterdag 20 december 2003 04:42 schreef MadScientist het volgende:
goh volgens PFM is Echoes van The Rapture het beste album van 2003(ok zelfs ik betwijfel dat, maar veel echte alternatieve kandidaten ken ik zo ook niet eigenlijk)
code:1. The Rapture - Echoes
2. The Books - The Lemon of Pink
3. Sufjan Stevens - Greetings from Michigan: The Great Lake State
4. Radiohead - Hail to the Thief
5. Manitoba - Up In Flames
6. Prefuse 73 - One Word Extinguisher/Extinguished Outtakes
7. The Shins - Chutes Too Narrow
8. M83 - Dead Cities, Red Seas & Lost Ghosts
9. Broken Social Scene - You Forgot It In People
10. The Unicorns - Who Will Cut Our Hair When We Are Gone?
11. The Strokes - Room on Fire
12. Dizzee Rascal - Boy in Da Corner
13. Mu - Afro Finger & Gel
14. Exploding Hearts - Guitar Romantic
15. Four Tet - Rounds
16. Deerhoof - Apple O'
17. Jay Z - The Black Album
18. The Wrens - The Meadowlands
19. Non-Prophets - Hope
20. King Geedorah - Take Me to Your Leader
21. Songs: Ohia - Magnolia Electric Co.
22. OutKast - Speakerboxxx/The Love Below
23. Lightning Bolt - Wonderful Rainbow
24. The Clientelle - The Violet Hour
25. Viktor Vaughn - Vaudeville Villain
26. Ted Leo/Pharmacists - Hearts of Oak
27. Ellen Allien - Berlinette
28. TV on the Radio - Young Liars EP
29. The Postal Service - Give Up
30. Aesop Rock - Bazooka Tooth
31. The Decemberists - Her Majesty The Decemberists
32. Menomena - I Am The Fun Blame Monster
33. My Morning Jacket - It Still Moves
34. Cat Power - You Are Free
35. The Decemberists - Castaways & Cutouts
36. Junior Senior - D-D-Don't Stop the Beat
37. Dangermouse + Jemini - Ghetto Pop Life
38. Califone - Quicksand/Cradlesnakes
39. Angels of Light - Everything is Good Here/Please Come Home
40. Animal Collective - Here Comes the Indian
41. The Darkness - Permission to Land
42. Broadcast - HaHa Sound
43. The Fiery Furnaces - Gallowsbird's Bark
44. Alejandra & Aeron - Bousha Blue Blazes
45. Ms. John Soda - No P. or D.
46. M. Ward - Transfiguration of Vincent
47. George - The Magic Lantern
48. Saturday Looks Good to Me - All Your Summer Songs
49. Cyann & Ben - Spring
50. Supersilent - 6
quote:Hm, site is een beetje dood bij mij, en op soulseek vind ik hem ook niet...
Op zondag 21 december 2003 11:45 schreef Grobbel het volgende:
...op de officiële site van Trail of Dead kun je de demo-versie van Crowning of the heart neerladen... Veruit superieur aan de EP-versie.
ander keertje
quote:
If you care to know, We went to Germany in July to play a festival. Ah...we really made a impression to those Germans. Yes. We trashed all our gear. Yes, we set a kick drum on fire to give thanks to the Rock Godz above. Yes, We threw two televisions out of our hotel window. Yes, we acted like complete buffoons...this was our little rock moment...to act out every rock cliche...Yes kids, we have fallen. Now that I've come my senses, I feel a little silly. We are a band that cares and we are here for the music. That is the truth. We can leave the asshole part of us behind. Well at least for now. Please don't give up on us yet. haha...
overigens is Stereolab 8 maart in de Paradiso
Mocht je je afvragen hoe de indie rockbandjes eruit zien, kan je hier misschien wat mee:
http://www.dangpow.com/~ashland/irpg/irpg.html
Joseph Arthur zijn website.
Ik vind sowieso dat er een hele tijd weinig te beleven was qua Neerlandse bands maar dat is volgens mij wel wat aan het veranderen. Er komen goede platen uit, en niet alleen op Excelsior.
quote:Dat was die vorige plaat van hun ook en die werd ook helemaal de hemel in geprezen en belandde ook ergens in de eind top10. Ik Heb The Lemon of Pink nog niet gehoord, maar ik vond Food for Thought gaandeweg een steeds leukere schijf gaan vinden. Het is nergens mee te vergelijken, hoop knip en plakwerk hoop aparte geluiden en bovenal een fabelachtige structuur. Misschien is het de originaliteit die de band zover in die Pitchforkmedia lijstjes brengt.
Op zondag 21 december 2003 15:27 schreef Z het volgende:
Ik snap alleen niet zo goed wat "The Books - The Lemon of Pink" in die lijst doet. Ik heb de plaat en ik vind hem goed maar het is zoiets totaal anders dan de meeste andere platen, het zijn meer "soundscapes" (wat een vereselijk woord is dat ...) oid.
Ik zie overigens niet in waarom zo'n plaat niet in de Pitchforkmedia lijstjes terecht zou kunnen komen, okay het misschien niet echt indie, maar er is zoveel niet-indie .
quote:'Voicst' vind ik ook wel aardig. Trouwens van het duo 'The Books' werd hun plaat 'The Lemon Of Pink' op de derde plek van beste platen dit jaar (bij Pitchfork) gezet, en dat dua bestaat uit 1 nederlander, dus zo slecht gaat het ook alweer niet met nederland
Op woensdag 24 december 2003 20:14 schreef dr_diablos het volgende:
Ik luister de laatste tijd ook best vaak naar de Amsterdamse bands 'Zea' en 'Voicst'. Die zijn eindelijk weer eens wat origineler bezig dan het zoveelste gitaarbandje.Ik vind sowieso dat er een hele tijd weinig te beleven was qua Neerlandse bands maar dat is volgens mij wel wat aan het veranderen. Er komen goede platen uit, en niet alleen op Excelsior.
quote:Ik heb net toevallig vandaag Today I Forgot to Complain van Zea gekocht, idd leuke muziek.
Ik luister de laatste tijd ook best vaak naar de Amsterdamse bands 'Zea' en 'Voicst'. Die zijn eindelijk weer eens wat origineler bezig dan het zoveelste gitaarbandje.
quote:Een in Amerika woonachtige Nederlander ne een Amierkaan die muziek maken dat uitgebracht wordt op een Duits label en dan nog is er hier in Nederland wel zeer moeilijk aan te komen, Althans ik ben nog geen cd tegengekomen, anders had ik 'm wel thuis liggen.
Op woensdag 24 december 2003 20:21 schreef Z het volgende:
'Voicst' vind ik ook wel aardig. Trouwens van het duo 'The Books' werd hun plaat 'The Lemon Of Pink' op de derde plek van beste platen dit jaar (bij Pitchfork) gezet, en dat dua bestaat uit 1 nederlander, dus zo slecht gaat het ook alweer niet met nederland
quote:Ik heb er geen een van
Op zondag 21 december 2003 11:46 schreef Grobbel het volgende:
De volledige lijst:
quote:Ik maar twee zo te zien en nog genoeg te ontdekken.
Op woensdag 24 december 2003 21:34 schreef ranja het volgende:
Ik heb er geen een van
quote:
Op woensdag 24 december 2003 21:34 schreef ranja het volgende:[..]
Ik heb er geen een van
quote:Ik heb voor Voicst nog eens een topic geopend, maar aangezien er niemand reageerde was het meer een goeie reden om dit centrale indie topic te openen. hoezee!
Ik luister de laatste tijd ook best vaak naar de Amsterdamse bands 'Zea' en 'Voicst'. Die zijn eindelijk weer eens wat origineler bezig dan het zoveelste gitaarbandje.Ik vind sowieso dat er een hele tijd weinig te beleven was qua Neerlandse bands maar dat is volgens mij wel wat aan het veranderen. Er komen goede platen uit, en niet alleen op Excelsior.
Een andere goede Amsterdamse band is Coparck. Ze hebben het niet zo op de consumptie maatschappij en hebben een fantastisch debuutalbum 'birds, happiness & still not worried' waarna ze door hun label werden gedropt... tot op heden nog steeds labelloos. geloof dat ze zelf maar aan een album begonnen zijn
Volgens mij heb ik laatst wat nieuws van Coparck gehoord (op 3voor12?), ze zijn nog steeds label-loos helaas.
[Dit bericht is gewijzigd door Z op 30-12-2003 12:11]
quote:hey, daar was ik ook.
Op dinsdag 30 december 2003 09:24 schreef Z het volgende:
Ik was afgelopen zaterdag op de bonnfooi naar de Melkweg gegaan waar zZz, Scram C Baby en Caesar speelde. zZz kende ik niet maar daar was ook niks aan (een drummer en een toestenist), Scram C Baby viel vies tegen, de nummers waren af en toe wel aardig af en oe maar de band en vooral de zanger heeft geen uitstraling (wel een mooie trivialiteit dat de bassist van Scram C Baby de 'lover' is van mevrouw Solex). Caesar was wel leuk, die hebben plezier in het spelen en zijn ook nog eens buitengewoon goed op elkaar ingespeeld.
quote:ja en volgens mij was je ook een paar keer op mijn upload queue in Soulseek
Op dinsdag 30 december 2003 12:05 schreef JantjeB het volgende:hey, daar was ik ook.
http://www.somethingawful.com/articles.php?a=1880
grappig linkje trouwens... deed me denken aan een top 100 die Zander ooit eens poste... kijken of ik hem nog kan vinden. oh ja hier. One Hundred Albums You Should Remove from Your Collection Immediately.
Maar goed, ik heb ook wel de nodige miskopen gedaan wat onbekend Nederlands talent betreft. Zo heb ik bijvoorbeeld ooit een CD aangeschaft van Madigan (op basis van het wel aardige Thank You), die alleen hopeloos overgeproduceerd bleek te zijn. Leuk als je daar van houdt, maar ik prefereer m'n muziek op een iets subtielere wijze. En Club Diana, tja... Ik heb er een CD van, schijnt ook een echte cultfanschare te hebben, maar het doet me lang niet zo veel als ik van mezelf zou verwachten na het lezen van vele lovende recensies en de bijbehorende namedropping.
En stiekem blijven (semi-)Nederlandstalige groepen als Stuurbaard Bakkebaard, Krang en De Kift toch de beste Nederlandse bands, daar kunnen vele in het Engels zingende bands van dietschen bloet toch niet tegenop.
[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 30-12-2003 19:06]
quote:op een geheel andere noot nu: ik vind dat album van de Shins denk ik wel de beste release uit 2003 die ik tot nu toe gehoord heb. ik hoop dat die gasten eens naar Nederland zullen komen.
For example, Julian Casablancass mumbly, unintelligible, constantly overdriven vocals and vague, confused lyrics were somehow compared to the Velvet Underground. The bands paint-by-numbers 70s punk pastiche sound was surreally compared to Televisions music. How could this be? Anyone with even an ounce of sense in their head would instantly see that these comparisons have absolutely no merit. The Velvet Underground was revered for Lou Reeds unmistakable voice and, even a crotchety bastard like me will admit it, fairly memorably lyrics. These are two qualities distinctly lacking in the music of The Strokes, whose songs usually contain no more distinct message than life is exciting or perhaps life is boring or, in cases of extreme emotional outburst, my relationship is either exciting or boring. Televisions defining feature was their musicality. Theyre known for their avant-garde guitar solos and innovative structures; in other words, theyre known for being exactly the opposite of The Strokes. As you can see, the music press pulled these comparisons directly out of its collective music-press ass. Fine, music press. Praise The Strokes all you want, but dont drag innocent old bands into this mess. Lou Reed is too busy with his increasingly accurate Frankensteins Monster impression to be bothered defending himself against wild allegations of sounding like The Strokes.
Om trouwens nog een tegenvaller van 2003 toe te voegen naast de CD's van the Super Furry Animals en Death Cab For Cutie, was de nieuwe CD van The Pearlfishers verbazingwekkend saai en flauw, daar waar ik hun (of eigenlijk "zijn", is toch min of meer een eenmansband) vorige wapenfeit Across the Milky Way volledig grijs gedraaid had. Te zwaar en te vermoeiend georkestreerd; en de zwaar op Beach Boys-structuren leunende formule is uitgewerkt, vermoed ik.
Across the milky way blijft desalniettemin een absolute aanrader voor indiepop-liefhebbers.
code:1. (159) Seven Nation Army THE WHITE STRIPES
2. (103) Bandages HOT HOT HEAT
3. (97) Hackensack FOUNTAINS OF WAYNE
4. (94) All Saints Day ... AND YOU WILL KNOW US BY THE TRAIL OF DEAD
5. (91) Forever More MOLOKO
6. (83) The Seed THE ROOTS
7. (83) Out of Time BLUR
8. (81) Bring it On NICK CAVE AND THE BAD SEEDS
9. (77) Special Cases MASSIVE ATTACK
10. (74) Inspire CAVE IN
11. (74) Hey Ya OUTKAST
12. (71) Rags 'n Run ADMIRAL FREEBEE
13. (71) Pearl FOLK IMPLOSION
14. (71) Oh My Love SOPHIA
15. (70) With My Own Two Hands BEN HARPER
16. (66) Smack BETTIE SERVEERT
17. (66) Now It's On GRANDADDY
18. (64) Minerva DEFTONES
19. (61) Just One Thing MY MORNING JACKET
20. (59) All My Life EVAN DANDO
21. (57) Such Great Hights POSTAL SERVICE
22. (56) Sexjunkie STIJN
23. (55) I am Somnabula SOMNABULA
24. (54) Audience GOOSE
25. (52) Ambulance vs. Ambulence BLOOD BROTHERS
26. (51) The Best of Jill Hives GUIDED BY VOICES
27. (50) There There RADIOHEAD
28. (50) Tiny Vessels DEATH CAB FOR CUTIE
29. (50) The Way BONNIE 'PRINCE' BILLY
30. (49) Maybe Tomorrow STEREOPHONICS
en dit topic ook weer hopelijk
quote:Fijn is dat idd. Is Pitchfork eigenlijk een site waar echt gewerkt wordt of zijn het vrijwilligers oid (wat ik me niet echt kan voorstellen). Ze hebben iig lekker vrij gehad...
Op maandag 5 januari 2004 14:53 schreef MadScientist het volgende:
En Pitchfork is eindelijk weer iets aan het doen...en dit topic ook weer hopelijk
quote:De site is begonnen als puur vrijwilligerswerk (Ryan Schreiber begon de site in zijn eentje op een wat doelloze manier, zo staan er bijvoorbeeld ook recensies op van zo een beetje alle albums van Kiss (!)), maar tegenwoordig hebben ze een heus kantoor, en betalen ze hun schrijvers ook. Geen idee hoeveel, maar helemaal liefdewerk oud papier is het niet meer.
Op maandag 5 januari 2004 15:02 schreef Z het volgende:[..]
Fijn is dat idd. Is Pitchfork eigenlijk een site waar echt gewerkt wordt of zijn het vrijwilligers oid (wat ik me niet echt kan voorstellen). Ze hebben iig lekker vrij gehad...
quote:Nah, die recensie van Pavement was van de Luxe & Reduxe uitvoering van Slanted & Enchanted (misschien wel de meest vrijgevige re-issue ooit, waarbij er niet alleen 48 tracks in plaats van de oorspronkelijke 14 op stonden, maar deze verder ook was geprijsd als een normale CD), en die kwam eind 2002 uit. Waarschijnlijk waren die A4-tjes een soort eerbetoon aan de slordige muziek van Pavement of iets dergelijks.
Op maandag 5 januari 2004 15:18 schreef Z het volgende:
Ik heb wel eens een recensie van een Pavement (?) plaat op Pitchfork gezien en dat was een scan van wat A4-tjes, dat zal dan wel uit de begin tijd zijn. En met al die banners zullen ze idd wel wat verdienen.
quote:Bij PFM zijn ze gewoon dol op 'goofy' reviews
Op maandag 5 januari 2004 15:38 schreef Z het volgende:
Of het was een typografisch experiment wat niet te na te typen was.tHiS Record is fanTAStic
Ik heb ze ook wel gezien in de vorm van een basisschool-opstel of gesprek met een oudere broer die meer van muziek weet
quote:Die van Tool's Lateralus was ook erg hard doch origineel.
Op maandag 5 januari 2004 15:42 schreef MadScientist het volgende:[..]
Bij PFM zijn ze gewoon dol op 'goofy' reviews
Ik heb ze ook wel gezien in de vorm van een basisschool-opstel of gesprek met een oudere broer die meer van muziek weet
[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 05-01-2004 17:33]
Weet niet zo heel goed wat ik er over moet zeggen. Het is allemaal niet bijster origineel, maar ik luister er graag naar. Helaas is het leukste nummer van (Song Bee) niet down-te-loaden (link is dood oid). Ben wel benieuwd wat jullie er van vinden?
BTW een beetje links politiek engagement kan Travis wel gebruiken, toen hij op zijn website president Bush zijn steun gaf voor de oorlog in Irak werd ie daarvoor op PFM ook wel voor neergesabeld
quote:Het doet me inderdaad aan een heleboel bands tegelijk denken (Radiohead nog wel het meest), maar het is zeker onderhoudend genoeg om er vaker naar te luisteren.
Op maandag 5 januari 2004 17:24 schreef Z het volgende:
Dan plug ik ook wel even een bandjeWeet niet zo heel goed wat ik er over moet zeggen. Het is allemaal niet bijster origineel, maar ik luister er graag naar. Helaas is het leukste nummer van (Song Bee) niet down-te-loaden (link is dood oid). Ben wel benieuwd wat jullie er van vinden?
En nu we het toch over onbekende bandjes hebben met veel geluidsfragmenten op hun site, een ander band die misschien wel interessant is om te beluisteren is SallySkunk; een vriendin van me wees erop. Een Nederlands indiebandje dat op de een of andere manier ook typisch Nederlands aandoet - soms klinkt als Caesar (Holiday), soms als een Lawn/Caesar-hybrid (Easy to stress), dan weer als Zea (Go faster daddy). Leuk als je daarvan houdt.
[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 06-01-2004 11:40]
Ik zal vanavond SallySkunk eens beluisteren.
edit: Er staat ook een clip van the microphones op... Toe maar.
[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 08-01-2004 12:13]
quote:Da's ook wel goed nieuws, inderdaad. Into Routine was toch een van de leukere plaatjes van Nederlandse bodem van een paar jaar terug.
Op donderdag 8 januari 2004 17:22 schreef Z het volgende:
En Coparck heeft een nieuw label en een nieuwe drummer (zie 3voor12).
(zullen we het topic trouwens even volmaken om een andere te kunnen beginnen?)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |