abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_14049913
Wanneer begint de vastenmaand Ramadan?
De maand Ramadan begint na het zien van de nieuwe maan op maandag 27 oktober 2003 en duurt tot en met maandag 24 november 2003. De precieze data kunnen één of twee dagen verschillen en zijn mede afhankelijk van de etnische of culturele achtergrond van een moslim.

Waarom begint de Ramadan elk jaar op een andere datum?
Het islamitisch jaar bestaat uit 12 maan maanden. Elke maaN maanD duurt 29 of 30 dagen. Daardoor heeft een maan jaar 355 of 354 dagen. Hierdoor verschuift de Ramadan elke jaar 10 of 11 dagen naar voren. Volgend jaar zal de vastenmaand beginnen op donderdag14 oktober 2004 tot en met zaterdag 12 november 2004.

De exacte data zijn ook afhankelijk van de methode die men hanteert voor het zien van de nieuwe maan. Sommige moslims beginnen met het vasten als de nieuwe maan in Nederland gezien wordt, andere beginnen met het vasten als men in een aantal Islamitische landen de nieuwe maan gezien heeft en weer anderen volgen het KNMI.

Waarom vasten moslims?
- Moslims vasten omdat God in de Koran zegt:

De maand Ramadan is die, waarin de Koran als een richtsnoer voor de mensen werd nedergezonden als duidelijke bewijzen van leiding en onderscheid. Wie onder u daarom deze maand beleeft, laat hem daarin vasten. Maar wie onder u ziek of op reis is, een vast aantal andere dagen. God wenst gemak voor u en geen ongemak, opdat gij het aantal zult voltooien opdat gij Gods grootheid zult prijzen, omdat Hij u terecht heeft geleid en opdat gij dankbaar zult zijn. (Koran 2.185)

Voorwaar, de Moslims en de Moslima's, de gelovige mannen en vrouwen, de gehoorzame mannen en vrouwen, de waarachtige mannen en vrouwen, de standvastige mannen en vrouwen, de mannen en de vrouwen die nederig zijn, de mannen en de vrouwen die aalmoezen geven, de mannen en de vrouwen die vasten, de mannen en de vrouwen die hun kuisheid bewaren, de mannen en de vrouwen die God vaak gedenken - voor zulke heeft God vergiffenis en een grote beloning bereid. (Koran 33.35)

Solidariteit
- Uit solidariteit met de armen in de wereld. In onze samenleving waar het soms een kwelling is om te bedenken wat je vanavond wilt eten, sta je er niet altijd bij stil dat er miljoenen mensen in de wereld zijn die gekweld worden door honger die niet weten of er überhaupt vanavond eten er zal zijn. Tientallen miljoenen mensen die dorstig zijn en slecht drinkwater hebben. Door te vasten sta je stil bij het leed van de armen en besef je tegelijkertijd hoe dankbaar je eigenlijk zou kunnen en moeten zijn dat jij wel de zekerheid hebt dat je s avonds kunt eten en drinken.

Zelfbewustzijn
- Zelfbeheersing, discipline en geduld. Omdat jij aan jezelf hebt opgelegd dat jij niet wilt eten, drinken, roken en de liefde overdag niet wil bedrijven heb jij zelf grenzen gesteld aan je eigen behoeftes en begeertes. Hoe moeilijk het soms ook is om weerstand te bieden tegen je eigen verlangens. Maar doordat je zelfbeheersing toont in deze zaken ontstaat het gevoel van zelfoverwinning. Door deze zelfoverwinning ontstaat zelfvertrouwen en door zelfvertrouwen ontstaat zelfbewustzijn. En door deze zelfbewustzijn is de Alomtegenwoordigheid en de Aanwezigheid van het Hogere, de Eeuwige voor de vastende intens voelbaar en Liefdevol intiem aanwezig.

Feestmaand
Veel moslims ervaren de maand Ramadan zoals andersgelovigen de maand december ervaren. Een maand waarin oude vriendschapsbanden worden aangehaald en schulden en vetes vergeven worden. Een maand die vol staat met gezelligheid en vroomheid. Een maand waarna wordt uitgekeken en met spijt afscheid wordt genomen als deze maand ter einde is.

Regelmatig vasten is gezond.
Is eeuwen lang door alle culturen en tijden heen bekend. En is onlangs nogmaals door Amerikaanse onderzoekers op basis van onderzoek bij muizen vastgesteld. Het zou hetzelfde effect hebben als een calorie-arm dieet (langer leven, grotere gevoeligheid voor insuline en dus minder hart- en vaatziekten en diabetes), ook al leidt dat vasten niet tot een vermindering van de globale energie-opname. In het onderzoek kregen muizen slechts om de andere dag te eten. Na een vastendag mochten ze eten zoveel ze wilden. De gezondheidseffecten waren vergelijkbaar met een dieet met een verminderde calorie-inname van 40%, ook al aten de muizen even veel als een normale muis en verloren ze nauwelijks gewicht.

Ziek zijn en vasten?
Als de mogelijkheid bestaat dat de ziekte verergert door het vasten of door het niet innemen van de medicatie is het - eigenlijk - voor een moslim verboden om te vasten. De patiënt bepaalt zelf, eventueel in overleg met de arts of de imaam, of hij/zij wil vasten. Zo zou bijvoorbeeld iemand met depressieve klachten of iemand met een gebroken been toch wel in staat zijn om te vasten en iemand die misselijk en braakt niet.

Wie vasten er niet?
·vrouwen die borstvoeding geven (tenzij zij dit zelf willen)
·vrouwen die zwanger zijn (tenzij zij dit zelf willen)
·vrouwen die hun maandelijkse menstruatie periode hebben
·kinderen tot aan het begin van hun puberteit (gebeurt vaak vrijwillig)
·mannen en vrouwen die op reis zijn
·mannen en vrouwen die ziek zijn (in overleg met de arts)
·mannen en vrouwen die geestelijk niet verantwoordelijk zijn voor hun daden, bijvoorbeeld: zwakzinnigen en sommige psychiatrische patiënten.

Alle dagen dat men niet kan vasten haalt men op een ander tijdstip in. Voor chronisch zieken geldt dat zij als compensatie, voor elke dag dat zij niet kunnen vasten, een arme voeden.

Kan orale medicatie tijdens het vasten?
Nee, want voedsel en drank die in de maag terechtkomen tijdens het vasten, verbreekt het vasten. Als een moslim aangeeft dat hij wil vasten kan in overleg met de arts besproken worden of de orale medicatie gegeven kan worden tussen zonsondergang en de dageraad.

Kan intraveneuze medicatie tijdens het vasten?
Ja, volgens een meerderheid van de islamitische theologen wordt het vasten slechts verbroken door voedsel en drank die in de maag terechtkomen. Dit betekent dus dat medicatie wat intraveneus of door middel van een injectie (bijvoorbeeld verdovingsprikje bij de tandarts) wordt toegediend het vasten niet ongeldig maakt.

Wat zijn de vastentijden?
Moslims vasten vanaf de dageraad (ongeveer 2 uur voor zonsopkomst) tot aan zonsondergang. Dit betekent dat nu de dagen korter worden elke dag de tijden van het vasten een paar minuten minder worden. In de onderstaande tabel is een overzicht per week van de begintijden en eindtijden van het vasten. De tijden zijn gebaseerd midden Nederland en kunnen afhankelijk van de geografische positie per stad enkele minuten verschillen.

Datum Ramadan 1424 Begintijd vastenEindtijd vasten
27 oktober / 1 /06:39 /18: 26
3 november / 8 /05:50 /17:13
10 november /15 /06:01 /17:00
17 november /22 /06:12 /16:50
24 november /29 /06:22 /16:41

Abdullah Haselhoef

pi_14049932
Sinds wanneer is de Ramadan een politiek onderwerp?
pi_14049935
Dank je!

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_14049942
thx hasselhoef
pi_14049951
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 12:59 schreef HiZ het volgende:
Sinds wanneer is de Ramadan een politiek onderwerp?
Als je het uit protest doet
pi_14050002
Geen politiek en geen opening voor discussie. Ergo:

POL >> C&H

"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_14050005
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 13:01 schreef milagro het volgende:

[..]

Als je het uit protest doet

Een collectieve hongerstaking bedoel je.
pi_14050007
Interessant. Thanks voor de info.
pi_14050275
Dit is volgens mij redelijk algemeen bekende informatie, voor eenieder die zich in zoiets interesseert. Vanwaar jouw post hier met deze informatie? Als het alleen ter info is, hadden mensen die het willen weten wel kunnen opzoeken, en ik zie verder geen opening tot discussie.
pi_14050290
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 13:04 schreef sizzler het volgende:
Geen politiek en geen opening voor discussie. Ergo:

POL >> C&H

Is Islam een cultuur? Is Islam Historie? Is Islam niet politiek?

Abdullah

pi_14050317
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 13:18 schreef Abdullah.R.F.Haselhoef het volgende:

[..]

Abdullah

Volgens terroristen is het politiek. Wat vind jij ?
pi_14050363
Overigens, wie heeft bedacht dat je geen medicijnen mag innemen is echt helemaal halfgaar. Want medicijnen neem je in omdat je ziek bent. En Allah heeft ons opgedragen dat we niet mogen vasten als we ziek zijn.

Ik vind het altijd wel komisch, die zogenaamde vroomheid die recht tegen het woord van God ingaat.

[Dit bericht is gewijzigd door HiZ op 22-10-2003 13:23]

pi_14050386
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 13:17 schreef bop het volgende:
Dit is volgens mij redelijk algemeen bekende informatie, voor eenieder die zich in zoiets interesseert. Vanwaar jouw post hier met deze informatie? Als het alleen ter info is, hadden mensen die het willen weten wel kunnen opzoeken, en ik zie verder geen opening tot discussie.
Als je moslim buren of een moslim collega hebt is het misschien wel eens handig om soms iets meer van elkaar te weten. De begindatum en einddatum van deze vastenmaand en waarom moslims dit doen zijn mogelijkerwijze voor sommige andere interressant.

Wij hoeven niet altijd het met elkaar oneens te zijn.

Abdullah

pi_14050472
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 13:22 schreef Abdullah.R.F.Haselhoef het volgende:

[..]

Als je moslim buren of een moslim collega hebt is het misschien wel eens handig om soms iets meer van elkaar te weten. De begindatum en einddatum van deze vastenmaand en waarom moslims dit doen zijn mogelijkerwijze voor sommige andere interressant.

Abdullah

Het zou ook wel handig zijn als mensen die zich moslim noemen zelf wat meer van hun geloof zouden weten. Dan zouden er namelijk heel wat minder conflicten zijn met de omgeving.
pi_14050542
quote:

[..]

Abdullah

Volgens mij een godsdienst: C&H ---> WFL.

Neee, even serieus: het staat hier denk ik wel goed: het is immers de basis voor (een groot aantal) culturen. En wat betreft de algemene kennis over dit onderwerp: er zijn genoeg mensen die niet weten dat er veel uitzonderingen op het vasten zijn. En wat betreft de discussie: die zal wel op gang komen, vrees ik. Hopelijk blijft C&H zoals gewoonlijk geciviliseerd.

Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
  woensdag 22 oktober 2003 @ 13:29:17 #16
53835 Razzmatazz
I fell asleep on your sofa..
pi_14050557
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 13:25 schreef HiZ het volgende:

[..]

Het zou ook wel handig zijn als mensen die zich moslim noemen zelf wat meer van hun geloof zouden weten. Dan zouden er namelijk heel wat minder conflicten zijn met de omgeving.

hulde!
'Cos aren't you the one with your Razzmatazz and the nights on the town?
pi_14050559
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 12:59 schreef Abdullah.R.F.Haselhoef het volgende:
Waarom vasten moslims?
- Moslims vasten omdat God in de Koran zegt:
...
ah ok, ik dacht dat 't een excuus was voor jongeren om (nog) irritanter te gaan doen...

zo van "flikker op man, ik heb honger ..." *klap geeft

vind het wel raar dat dezelfde "moslims" die aan 't vasten zijn, een paar dagen eerder nog gewoon aan het bier zaten...

pi_14050700
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 13:21 schreef HiZ het volgende:
Overigens, wie heeft bedacht dat je geen medicijnen mag innemen is echt helemaal halfgaar. Want medicijnen neem je in omdat je ziek bent. En Allah heeft ons opgedragen dat we niet mogen vasten als we ziek zijn.

Ik vind het altijd wel komisch, die zogenaamde vroomheid die recht tegen het woord van God ingaat.

Nee... daarmee wordt bedoeld dat je niet aan het vasten bent als je medicatie inneemt. Je zou die medicatie voor zonsopgang / na zonsondergang kunnen innemen, de vastdagen uitstellen tot na de ziekte of, bij chronisch zieken, armen voeden ipv. vasten. staat allemaal in het stukje.
  woensdag 22 oktober 2003 @ 13:35:20 #19
17061 mvt
blame Canada
pi_14050710
Goed informatief stukje. Op mijn zaterdagbaan heb ik er redelijk wat mee te maken omdat daar veel Moslims werken.

Ik mis alleen een mooi stukje over het suikerfeest.
En misschien dat iemand weet of er nog een hystorische link is met de Christelijke (of andere) vasten periodes van andere geloven, behalve eenzelfde oproep tot vasten uit de Bijbel.

We were to understand there would be pie and punch?
  woensdag 22 oktober 2003 @ 13:37:34 #20
63026 Kaptein__Iglo
De politie had gelijk
pi_14050766
quote:
Kan orale medicatie tijdens het vasten?
Nee, want voedsel en drank die in de maag terechtkomen tijdens het vasten, verbreekt het vasten. Als een moslim aangeeft dat hij wil vasten kan in overleg met de arts besproken worden of de orale medicatie gegeven kan worden tussen zonsondergang en de dageraad.
Mag anale medicatie wel ?
  woensdag 22 oktober 2003 @ 13:40:27 #21
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_14050845
Waarom rekenen moslims met een kalender waarop de dagen steeds veranderen qua seizoen elk jaar?

Waarschijnlijk antwoord: het zijn geen echte akkerbouwers van oorsprong.

[KNE]-Mod
pi_14050846
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 13:34 schreef Alecks het volgende:

[..]

Nee... daarmee wordt bedoeld dat je niet aan het vasten bent als je medicatie inneemt. Je zou die medicatie voor zonsopgang / na zonsondergang kunnen innemen, de vastdagen uitstellen tot na de ziekte of, bij chronisch zieken, armen voeden ipv. vasten. staat allemaal in het stukje.

Nee, je zou het niet kunnen uitstellen. Je moet het uitstellen. Dus de vraag is helemaal niet relevant, ziek is ziek, dus of je wel of niet medicijnen mag slikken is irrelevant.
  woensdag 22 oktober 2003 @ 13:41:18 #23
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_14050865
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 13:34 schreef Alecks het volgende:

[..]

Ik heb altijd geleerd dat da ramadan niet geldt voor mensen die te ziek, te jong of te oud zijn om te vasten...
[KNE]-Mod
  woensdag 22 oktober 2003 @ 13:43:47 #24
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_14050947
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 13:22 schreef Abdullah.R.F.Haselhoef het volgende:

[..]

Abdullah

Amen
  woensdag 22 oktober 2003 @ 13:45:30 #25
17061 mvt
blame Canada
pi_14051000
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 13:40 schreef ThE_ED het volgende:
Waarom rekenen moslims met een kalender waarop de dagen steeds veranderen qua seizoen elk jaar?

Waarschijnlijk antwoord: het zijn geen echte akkerbouwers van oorsprong.

De Egyptenaren hadden dacht ik eerst jaren van 10 maanden met 40 dagen erin. En rond de Nijl werd er redelijk wat verbouwd.
We were to understand there would be pie and punch?
pi_14051525
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 13:29 schreef realist_ik het volgende: [..] ah ok, ik dacht dat 't een excuus was voor jongeren om (nog) irritanter te gaan doen...
Zelfbeheersing wanneer je een volle buik hebt is makkelijker. Om je slecht te gedragen is er altijd wel een AANLEIDING te vinden. Maar Nimmer kan een aanleiding gelijkgesteld worden met een excuus hiervoor.
quote:
vind het wel raar dat dezelfde "moslims" die aan 't vasten zijn, een paar dagen eerder nog gewoon aan het bier zaten...
De koffieshops en de huizen van 'plezier' zijn dan ook een stuk minder bezet. Het is inderdaad raar.

Maar het is wel de bedoeling dat je na de Ramadan niet meer in dezelfde 'fouten' vervalt. En als een beter en oprechter mensen je handel en wandel oppakt. Dat is in iedere geval de theorie, die voor een aantal mensen ook opgaat.

Abdullah

pi_14051585
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 13:40 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nee, je zou het niet kunnen uitstellen. Je moet het uitstellen. Dus de vraag is helemaal niet relevant, ziek is ziek, dus of je wel of niet medicijnen mag slikken is irrelevant.

Ik ga even uit van de telst in het stukje:
quote:
Ziek zijn en vasten?
Als de mogelijkheid bestaat dat de ziekte verergert door het vasten of door het niet innemen van de medicatie is het - eigenlijk - voor een moslim verboden om te vasten. De patiënt bepaalt zelf, eventueel in overleg met de arts of de imaam, of hij/zij wil vasten. Zo zou bijvoorbeeld iemand met depressieve klachten of iemand met een gebroken been toch wel in staat zijn om te vasten en iemand die misselijk en braakt niet.
Ook zijn er genoeg eigenwijze lieden die toch vasten, al kan hun lichaam er echt niet meer tegen: een oudere (oud-)collega van mij is er pas mee gestopt toen hij flauwgevallen is. De aanwezige collega's hebben hem daarna hard genoeg getrapt om hem in te laten zien dat bij een nierprobleem de hele dag geen water drinken niet handig is.
pi_14051785
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 13:37 schreef Kaptein__Iglo het volgende:

[..] Mag anale medicatie wel ?

Wat het vasten verbreekt is hetgeen wat in de maag terecht komt.

Abdullah

pi_14051845
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 14:02 schreef Alecks het volgende:

[..]

Ik ga even uit van de telst in het stukje:
[..]

Ook zijn er genoeg eigenwijze lieden die toch vasten, al kan hun lichaam er echt niet meer tegen: een oudere (oud-)collega van mij is er pas mee gestopt toen hij flauwgevallen is. De aanwezige collega's hebben hem daarna hard genoeg getrapt om hem in te laten zien dat bij een nierprobleem de hele dag geen water drinken niet handig is.

Het stukje dat je quote, gaat ervanuit dat de patient een keuze heeft.

Het woord van God zegt, dat wie ziek is niet mag vasten. Alleen het veronderstellen van de keuze is dus regelrecht ingaan tegen het woord van God.

De zieke die vast, zondigt dus tegen het woord van God. En dat noemen ze vroomheid. En daar lach ik om.

pi_14051945
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 14:09 schreef Abdullah.R.F.Haselhoef het volgende:

[..]

Abdullah

Het feit dat je antwoord geeft, geeft al aan dat je je niks aantrekt van het gebod om niet te vasten als je ziek bent. Misschien moet je de delen van de Koran die over hypocrieten gaan eens doorlezen. Allah is hen niet zo gunstig gestemd, niet in dit leven en niet in het hiernamaals.
pi_14052186
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 14:11 schreef HiZ het volgende: [..] Het stukje dat je quote, gaat ervanuit dat de patient een keuze heeft.
Het woord van God zegt, dat wie ziek is niet mag vasten. Alleen het veronderstellen van de keuze is dus regelrecht ingaan tegen het woord van God.

De zieke die vast, zondigt dus tegen het woord van God. En dat noemen ze vroomheid. En daar lach ik om.

Tussen ziek zijn en je ziek voelen is een wereld van verschil. Zelfs bij de keuringsartsen voor de WAO is het soms moeilijk om vast te stellen of iemand gezond is om te werken en zo ja dan voor hoeveel procent.

Zo is iemand met een vitamine tekort niet ziek, maar het kan wel noodzakelijk zijn om het tekort aan te vullen.

Zo kan iemand die hersteld is van een ziekte wel antibiotica moeten blijven innemen en de kuur moet afmaken om te voorkomen dat hij bij een volgende gebruik van antibiotica hiertegen resistent wordt.

Er zijn meerdere 'ziektes' te vinden waarin het noodzakelijk is om medicatie te gebruiken. Een patient weet over het algemeen het beste wat hij zelf aankan of niet.

Als een dokter vindt dat een patient schade toebrengt aan zijn eigen lichaam dan zou de patient dit advies dan ook ten harte moeten nemen.

Abdullah

pi_14052300
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 14:09 schreef Abdullah.R.F.Haselhoef het volgende:

[..]

Abdullah

dan mag kauwgom wel

en zo niet, mag je (zonder kauwgom) je speeksel wel doorslikken dan?

tandenpoetsen?
want ik weer uit ervaring (vastende collega's) dat een hele dag niet drinken niet bevoordelijk is voor een frisse adem.
dat rook je echt op 2 meter afstand al... en daar schaamden zij zich rot voor.

pi_14052649
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 14:23 schreef Abdullah.R.F.Haselhoef het volgende:

[..]

Tussen ziek zijn en je ziek voelen is een wereld van verschil. Zelfs bij de keuringsartsen voor de WAO is het soms moeilijk om vast te stellen of iemand gezond is om te werken en zo ja dan voor hoeveel procent.

Zo is iemand met een vitamine tekort niet ziek, maar het kan wel noodzakelijk zijn om het tekort aan te vullen.

Zo kan iemand die hersteld is van een ziekte wel antibiotica moeten blijven innemen en de kuur moet afmaken om te voorkomen dat hij bij een volgende gebruik van antibiotica hiertegen resistent wordt.

Er zijn meerdere 'ziektes' te vinden waarin het noodzakelijk is om medicatie te gebruiken. Een patient weet over het algemeen het beste wat hij zelf aankan of niet.

Als een dokter vindt dat een patient schade toebrengt aan zijn eigen lichaam dan zou de patient dit advies dan ook ten harte moeten nemen.

Abdullah

Een drogredenering van jewelste; het gaat hier om mensen die medicijnen voorgeschreven krijgen. Medicijnen worden niet voorgeschreven aan gezonde mensen, dus doet zich de vraag helemaal niet voor of die wel of niet ingenomen mogen worden ivm de vasten.

Verder is een WAO keuring niet over de vraag of iemand gezond is of niet, maar of iemand wel of niet kan werken nog. Maar dat is een heel ander verhaal.

pi_14052847
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 14:27 schreef milagro het volgende:
[..]
dan mag kauwgom wel
en zo niet, mag je (zonder kauwgom) je speeksel wel doorslikken dan?
Je daden worden altijd door God gezien in het licht van je intentie waarmee je je daden doet. Het kauwen van kaugum is mede het verdrijven van een opkomend hongergevoel.

De essentie van het vasten is juist dat je het hongergevoel laat opkomen en je hiermee leert om te gaan.

Speeksel doorslikken mag. Bij sommige met name Surinaamse/Pakistaanse moslims zou dit niet mogen. Maar ook hier geldt je intentie.

Het natuurlijk ontstaan van speeksel en het doorslikken hiervan mits niet bewust opgewekt door het kauwen van kaugum is of anderzins is dus wel toegestaan.

Wat ook toegestaan is bijvoorbeeld het voorproeven van eten als kok, daarna wel weer uitspugen. Of je mond spoelen met water is ook vanzelfsprekend. Dit doe je als moslim zowie zo als je het gebed gaat verrichten.

quote:
tandenpoetsen?
want ik weer uit ervaring (vastende collega's) dat een hele dag niet drinken niet bevoordelijk is voor een frisse adem.
dat rook je echt op 2 meter afstand al... en daar schaamden zij zich rot voor.
Verschillende meningen hierover. Mijn mening is dat dit 's ochtends na het opstaan wel oké is als normaal onderdeel van je dagelijkse reiniging.

Voorts kun je de onfrisse adem voorkomen door goed je tong en je tanden te flossen en te poetsen.

Daarnaast is het ook goed om indien mogelijk jezelf te weerhouden van (te)veel praten als onderdeel van het vasten. En door zoveel mogelijke zaken met een positieve invalshoek te benaderen en anders te zwijgen.

Een kleine troost voor je collega, is dat volgens de moslims de geur van een vastende God dierbaarder is dan de geur van Musk of welke parfum dan ook.

Abdullah

[/quote]

[Dit bericht is gewijzigd door Abdullah.R.F.Haselhoef op 22-10-2003 14:49]

pi_14052883
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 14:39 schreef HiZ het volgende: [..] Een drogredenering van jewelste; het gaat hier om mensen die medicijnen voorgeschreven krijgen. Medicijnen worden niet voorgeschreven aan gezonde mensen, dus doet zich de vraag helemaal niet voor of die wel of niet ingenomen mogen worden ivm de vasten.

Verder is een WAO keuring niet over de vraag of iemand gezond is of niet, maar of iemand wel of niet kan werken nog. Maar dat is een heel ander verhaal.

Zoals je wilt.
pi_14057797
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 14:48 schreef Abdullah.R.F.Haselhoef het volgende:

[..]

Zoals je wilt.

Zoals ik wil ? Zoals het geschreven staat in de Koran.

Het zou me ook niet moeten verbazen dat sunnis liever hun eigen regeltjes bedenken dan gewoon doen wat er in de Koran staat. Wat ik dan weer niet van begrijp is dat ze erop staan moslims genoemd te worden.

pi_14058584
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 17:37 schreef HiZ het volgende:

[..]

Zoals ik wil ? Zoals het geschreven staat in de Koran.

Het zou me ook niet moeten verbazen dat sunnis liever hun eigen regeltjes bedenken dan gewoon doen wat er in de Koran staat. Wat ik dan weer niet van begrijp is dat ze erop staan moslims genoemd te worden.

Leg nog eens uit, Hiz.

De Sunna is een soort Wachttoren, zeg maar?
Een handleiding die je naast de Koran legt, die je leert hoe de Koranteksten te interpreteren?

Of een later geschreven aanvulling op de Koran?

De Koran is toch Allah's woord en dus perfect?
Dan is een latere aanvulling toch tegenstrijdig?

woensdag 22 oktober 2003 @ 18:24:00 #38
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_14058912
Wat een duidelijke en overzichtelijke openingspost!
Ik heb een tijdje een klasgenote gehad die ook vastte. Eigenlijk heb ik nooit precies begrepen waarom men dat deed. Natuurlijk wist ik dat het met het geloof te maken had en ook was ik op de hoogte van de tijden e.d.
Maar wat me vooral nog bijstond was de solidariteit. (zoals de TS ook vermeldde in de openingspost)
quote:
Solidariteit
- Uit solidariteit met de armen in de wereld. In onze samenleving waar het soms een kwelling is om te bedenken wat je vanavond wilt eten, sta je er niet altijd bij stil dat er miljoenen mensen in de wereld zijn die gekweld worden door honger die niet weten of er überhaupt vanavond eten er zal zijn. Tientallen miljoenen mensen die dorstig zijn en slecht drinkwater hebben. Door te vasten sta je stil bij het leed van de armen en besef je tegelijkertijd hoe dankbaar je eigenlijk zou kunnen en moeten zijn dat jij wel de zekerheid hebt dat je s avonds kunt eten en drinken.
Da's allemaal heel mooi enzo. En natuurlijk moeten we stilstaan bij de mensen die het slecht hebben in de wereld. Maar als zeer nuchtere Nederlandse denk ik er dan bij: 'Hoe help ik die arme mensen in hemelsnaam door de vasten? Krijgen ze daardoor wél water en voedsel op tafel?'

Nee, dat krijgen ze niet.
Zelf word ik dan liever lid van een organisatie die actief in het arme deel van de wereld bezig is om het wat dragelijker en beter voor de mensen te maken.

Bovenstaand stukje heeft trouwens alleen betrekking op de solidariteit. 't Is niet mijn bedoeling om moslims en/of het vasten te beledigen.

(Un)masking for the greater good.
pi_14059047
Hej Hiz, wat zeik je nou? Ben je echt zo dom, of heb je op school geleerd dat alleen zieke mensen medicijnen slikken?

Interessante openingspost hoor

pi_14059138
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 18:28 schreef Youssef het volgende:
Hej Hiz, wat zeik je nou? Ben je echt zo dom, of heb je op school geleerd dat alleen zieke mensen medicijnen slikken?

Interessante openingspost hoor

Ken jij gezonde mensen dan die medicijnen slikken, behalve een sporadisch paracetamolletje

Ik neem aan dat de pil sowieso een no-no is?
Zo niet, mag je die dan doorslikken tijdens de ramadan?

pi_14059194
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 18:31 schreef milagro het volgende:

[..]

Ken jij gezonde mensen dan die medicijnen slikken, behalve een sporadisch paracetamolletje

Ik neem aan dat de pil een no-no is?

De pil hoef je toch niet overdag te nemen? Ik weet niet zoveel over de pil, dus daar kan ik niet over oordelen. Maar wat bijvoorbeeld over astma patienten? Slikken die ook niet medicijnen?

Maargoed, Hassel nogwat heeft al gereageerd op HiZ, maar die ontwijkt het vervolgens alleen maar. Ik snap niet waar zijn haat jegens de soennieten vandaan komt.

pi_14059586
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 18:33 schreef Youssef het volgende:

[..]

De pil hoef je toch niet overdag te nemen? Ik weet niet zoveel over de pil, dus daar kan ik niet over oordelen. Maar wat bijvoorbeeld over astma patienten? Slikken die ook niet medicijnen?

Maargoed, Hassel nogwat heeft al gereageerd op HiZ, maar die ontwijkt het vervolgens alleen maar. Ik snap niet waar zijn haat jegens de soennieten vandaan komt.

Astma patienten zijn toch ziek dan
Je noemt ze zelf patienten

Die "haat" komt lijkt mij vooral door het naar believen interpreteren van De Koran, opgelegd door warrige baardmannen.

Neem nu zoiets als dat samenzijn met een andere vrouw dan je eigen.
Volgens jou mag een man, getrouwd of niet, niet eens met mij een marktje pakken, omdat de verleiding dan op de loer ligt.

Daarmee verlaag JIJ en gelijkdenkenden dus de vrouw als lustobject juist ( en jezelf) , er is ook zoiets als vriendschap tussen man en vrouw, zonder dat er sprake is van ook maar enige lichamelijke aantrekkingskracht.
Volkomen kolder om te beweren dat er per definitie sprake is van verleiding.
Als enkel in die situatie verkeren,inhoudt dat jij (of die vrouw) zich niet kan beheersen, dan is het verdomd treurig met je gesteld.

Zoals de Ramadan ook deels een test is, een discipline die je jezelf oplegt, zo zou je dat samenzijn, vriendschappelijk, ook kunnen zien.

Het is bovendien ook nog eens een verrijking.
Ik zou niet zonder mannelijke vrienden kunnen en met hen wil ik ook wel eens gewoon 1 op 1 kunnen zijn, zonder enige vorm van sexuele spanning.

pi_14061479
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 18:48 schreef milagro het volgende:

[..]

Astma patienten zijn toch ziek dan
Je noemt ze zelf patienten

In medische termen zijn ze dan misschien wel ziek, maar ze zijn niet op zo een manier ziek dat ze worden belemmerd in het doen van de ramadan. Zodra het vasten een negatieve invloed kan hebben op een ziekte die je echt bemerkt dan vind ik dat HiZ inderdaad gelijk heeft wat betreft mensen die vergeten dat Allah niet wil dat deze vasten. (bijvoorbeeld koorts!)

Maar als iemand genezen is van kanker, moet deze soms ook bepaalde medicijnen innemen. Toch zijn ze niet echt ziek, sterker nog, ze zijn genezen. Daarom geeft Hasselhoef ook een tip door bijvoorbeeld aan de huisarts te vragen of deze medicijnen buiten de vasttijden kunnen worden voorgeschreven.

Ik snap je niet HiZ, dus volgens jou moet iemand als een genezen kankerpatient, of iemand die astma heeft niet vasten? Noem jij iemand die medicijnen slikt in de westerse zin ziek?

Volgens mij is een medicijn als je die op zo een manier benadert zoals we die nu kennen in de westerse wereld iets heel anders dan alleen een middel tegen ziekte. En daarover had Hasselhoef het denk ik.

En als een medicijn helpt tegen ziekte, op zo een manier dat zolang je het medicijn slikt je niet ziek wordt, mag je van mij vasten. En Hasselhoef vertelt ons dat je die dan het beste buiten de vastentijden kunt innemen. Wat wil je nu eigenlijk HiZ?

quote:
-rest van milagro-
Hoi

Ik wilde nog een vervolgtopic starten, maar wist er geen titel voor. Gezien onze gedachtenwisselingen niet meer gingen over de essalaam moskee.

woensdag 22 oktober 2003 @ 20:39:25 #44
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_14062049
Zeer interessante informatie!!!

Ook vind ik het heel leuk om eens een heel stuk met positieve dingen te lezen over de islam. Vaak hoor je in de media alleen maar dingen over fundamentalistische moslims, die "in naam van hun geloof" allerlei vreselijke daden verrichten. Daarom vind ik het altijd extra leuk om te horen van moslims met het hart wel op de goede plek.

Een meisje uit de klas van mijn vriend is overigens ook onlangs moslim geworden, en gaat dit jaar voor het eerst meedoen met de Ramadan. Erg dapper hoor...

Overigens heb ik wel respect voor mensen die de Ramadan helemaal goed volhouden; in het christelijk geloof is er ook een vastentijd, maar dit is tegenwoordig gereduceerd tot "een maand lang geen alcohol of geen snoepjes eten". Zoiets. Mensen die echt een maand lang niet eten, vind je in het christelijk geloof nauwelijk.

Ik heb trouwens nog wel een paar vragen:
- Zijn er tijdens de Ramadan ook dagen dat je wel mag eten? Tijdens de christelijke vastentijd, is het gebruikenlijk dat je op zondag wel gewoon alles mag eten, omdat de zondag (de dag van God) een feestdag is.
- Welke dingen moet je tijdens de Ramadan extra doen, wat je "normaal" niet doet?? In de christelijke vastentijd is het gebruikelijk dat je het geld wat je uitspaart door bijv. geen koekjes bij de koffie te eten, opspaart en aan arme mensen geeft.

pi_14063380
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 18:24 schreef Natalie het volgende:Da's allemaal heel mooi enzo. En natuurlijk moeten we stilstaan bij de mensen die het slecht hebben in de wereld. Maar als zeer nuchtere Nederlandse denk ik er dan bij: 'Hoe help ik die arme mensen in hemelsnaam door de vasten? Krijgen ze daardoor wél water en voedsel op tafel?'
Tijdens de vaste maand wordt er extra aanbevolen om de Zakaat (Armenbelasting van 1/40 van je gehele vermogen minus schulden en wat je zelf twee maanden nodig hebt om van te leven) te betalen. Boven deze 1/40e deel wordt er de nadruk opgelegd om meer weg te geven aan goede doelen wat jezelf mag kiezen.

Door het hongergevoel en het gevoel dat je zonder eten en drinken toch niet zo een 'tof guy' ben zou het mogelijk voor je moeten zijn om je wat bescheidener en hulpvaardiger naar zwakkeren in de samenleving op te stellen.

pi_14063513
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 20:39 schreef Christine het volgende: Ik heb trouwens nog wel een paar vragen:
- Zijn er tijdens de Ramadan ook dagen dat je wel mag eten? Tijdens de christelijke vastentijd, is het gebruikenlijk dat je op zondag wel gewoon alles mag eten, omdat de zondag (de dag van God) een feestdag is.
De vrijdag is voor moslims een feestdag maar geen rustdag. Er wordt elke dag gevast en 's avonds gegeten.
quote:
- Welke dingen moet je tijdens de Ramadan extra doen, wat je "normaal" niet doet?? In de christelijke vastentijd is het gebruikelijk dat je het geld wat je uitspaart door bijv. geen koekjes bij de koffie te eten, opspaart en aan arme mensen geeft.
In de Ramadan wordt er aanbevolen om extra geld weg te geven aan de armen. En ook wordt 's avonds in de moskeeen elke avond 1/30 van de Quraan in het Arabisch gereciteerd. Na 30 dagen is de Quraan uitgelezen. Er wordt veel opgestaan in de nachten voor de dageraad. Omdat voor de dageraad waar niemand je kan zien en jij alleen bent met jouw Heer, de nabijheid van Hem die ons oorsprong en onze eindbestemming is zeer voelbaar is.

Abdullah Haselhoef

pi_14071072
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 18:11 schreef milagro het volgende:

[..]

Leg nog eens uit, Hiz.

De Sunna is een soort Wachttoren, zeg maar?
Een handleiding die je naast de Koran legt, die je leert hoe de Koranteksten te interpreteren?

Of een later geschreven aanvulling op de Koran?

De Koran is toch Allah's woord en dus perfect?
Dan is een latere aanvulling toch tegenstrijdig?

Het is zogenaamd een nadere beschrijving van hoe een goede moslim zich dient te gedragen. Gebaseerd op sprookjes over de Profeet.

En jouw conclusie dat de regels die eruit volgen die niet op precies dezelfde manier in de Koran staan een regelrecht ingaan tegen de Koran zelf betekenen is volledig juist.

pi_14071093
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 18:24 schreef Natalie het volgende:
Wat een duidelijke en overzichtelijke openingspost!
Ik heb een tijdje een klasgenote gehad die ook vastte. Eigenlijk heb ik nooit precies begrepen waarom men dat deed. Natuurlijk wist ik dat het met het geloof te maken had en ook was ik op de hoogte van de tijden e.d.
Maar wat me vooral nog bijstond was de solidariteit. (zoals de TS ook vermeldde in de openingspost)
[..]

Da's allemaal heel mooi enzo. En natuurlijk moeten we stilstaan bij de mensen die het slecht hebben in de wereld. Maar als zeer nuchtere Nederlandse denk ik er dan bij: 'Hoe help ik die arme mensen in hemelsnaam door de vasten? Krijgen ze daardoor wél water en voedsel op tafel?'

Nee, dat krijgen ze niet.
Zelf word ik dan liever lid van een organisatie die actief in het arme deel van de wereld bezig is om het wat dragelijker en beter voor de mensen te maken.

Bovenstaand stukje heeft trouwens alleen betrekking op de solidariteit. 't Is niet mijn bedoeling om moslims en/of het vasten te beledigen.

Overigens is dat verhaaltje over solidariteit ook bullshit. Want de solidariteit in de Islam wordt uitgedrukt door de Sakat; oftewel om van je welvaart te delen met je broeders en zusters. En niet alleen tijdens de Ramadan, maar gedurende het gehele jaar.

[Dit bericht is gewijzigd door HiZ op 23-10-2003 02:24]

pi_14071104
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 18:33 schreef Youssef het volgende:

[..]

Haha, ik ontwijk.

Sunnis zouden gewoon moeten erkennen dat ze geen moslims zijn, dan heb ik er geen enkele moeite mee wat voor religie ze willen volgen. De Islam is het in ieder geval niet.

Een sunni herkent de Koran nog niet als je hem ermee op zijn kop slaat.

En iedereen die medicijnen moet slikken om de gevolgen van zijn of haar ziekte te bestrijden of te onderdrukken is ziek. Iemand die ziek is geweest is niet meer ziek.

[Dit bericht is gewijzigd door HiZ op 23-10-2003 02:16]

pi_14071965
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 20:16 schreef Youssef het volgende:

[..]

Hoi

Ik wilde nog een vervolgtopic starten, maar wist er geen titel voor. Gezien onze gedachtenwisselingen niet meer gingen over de essalaam moskee.

Kom je toch gezellig bij mij, kletsen we verder
pi_14071972
quote:
Op donderdag 23 oktober 2003 08:24 schreef milagro het volgende:

[..]

Kom je toch gezellig [afbeelding] bij mij, kletsen we verder

Hehe.. maar toch niet overdag he?
pi_14168784
Misschien is het al gevraagd, maar een paar dingen snap ik niet.

U stelt dat regelmatig vasten gezond is. Ik kan me dat niet voorstellen. Ik heb altijd geleerd dat ik iedere dag groente, fruit en vlees moet eten, en dat verdeeld over drie maaltijden per dag. Af en toe vasten mag dan wellicht 'niet ongezond' zijn, maar gezond? Dat wil er bij mij niet zo in.

En verder mogen tijdens de Ramadan overdag geen geneesmiddelen in de maag terecht komen. Waarom geen uitzondering (uitgaande van de gevallen waarin het niet mogelijk het medicijn op andere wijze toe te dienen)? Ik ben geen dokter, maar ik zou denken dat ook dit geen goede zaak is voor de volksgezondheid....

maandag 27 oktober 2003 @ 12:09:43 #53
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_14169111
quote:

Abdullah

Helemaal mee eens. Islam is 100 % politiek.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  maandag 27 oktober 2003 @ 12:15:38 #54
60090 Akkersloot
pi_14169254
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 14:23 schreef Abdullah.R.F.Haselhoef het volgende:
En dan raar vinden dat sommige mensen pleiten voor een eigen bijdrage voor een gang naar de huisarts.

Oh ja. Met 5 % moslims en 95 % atheisten is een land natuurlijk islamtisch. Waarom tellen atheisten niet mee in statistieken ?

"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
pi_14169405
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 13:29 schreef realist_ik het volgende:

[..]

ah ok, ik dacht dat 't een excuus was voor jongeren om (nog) irritanter te gaan doen...

De zogenaamde 'kijk ik ben moslim" moslims. Uiterlijke schijn moslims dus. Jammer, maar ook dat soort moslims bestaan.

btw. Fijne provocerende usericon, die je juist vandaag hebt ingevoerd.

maandag 27 oktober 2003 @ 12:52:21 #56
60090 Akkersloot
pi_14170109
quote:
Op woensdag 22 oktober 2003 20:39 schreef Christine het volgende:
Zeer interessante informatie!!!

Overigens heb ik wel respect voor mensen die de Ramadan helemaal goed volhouden

Ik denk dat je als ex-moslim niet aan die show wil meedoen heel wat steviger in je schoenen moet staan.
pi_14171310
quote:
Op maandag 27 oktober 2003 12:52 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Ik denk dat je als ex-moslim niet aan die show wil meedoen heel wat steviger in je schoenen moet staan.

Als je omgeving Mohammedaans is zeker. Moslims begrijpen dat dit soort keuzes een zaak tussen de mens en zijn schepper zijn.

PS; de teks Gebr. Grimm (VZMH) zou duidelijker zijn voor mohammedanen.

dinsdag 28 oktober 2003 @ 00:24:46 #58
21578 Elvislives
Fietstas, Pumista
pi_14187513
ik vraag me dus af hoe moslims in bijvoorbeeld de scandinavische landen vasten.

Want daar is het in de koude maanden van het jaar soms maar een paar uur per dag donker, doordat scandinavie dicht bij de poolkap ligt.

Hoe doen zij dat dan? moeten zij zich in de 4 uur dat het donker is voleten en dan 20 uur lang niks eten etc? of hebben ze daar andere regels voor?

No chingues con mi barrio!
Vamos el TRI!
pi_14195221
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 00:24 schreef Elvislives het volgende:

Want daar is het in de koude maanden van het jaar soms maar een paar uur per dag donker, doordat scandinavie dicht bij de poolkap ligt.

Hoe doen zij dat dan? moeten zij zich in de 4 uur dat het donker is voleten en dan 20 uur lang niks eten etc? of hebben ze daar andere regels voor?

Je kunt tot de conclusie komen dat je eigenlijk niet kunt vasten, de enige mogelijkheid die de Koran je dan biedt is het afkopen door het voeden van armen.

In de praktijk zijn er overigens veel Mohammedanen die zich bij de tijden waarop je wel en niet mag eten in dit soort extreme situaties laten leiden door de tijden zoals deze in Mekka worden aangehouden. Maar voor deze praktische oplossing is er geen basis in de Koran.

dinsdag 28 oktober 2003 @ 13:32:06 #60
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_14196061
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 13:03 schreef HiZ het volgende:
In de praktijk zijn er overigens veel Mohammedanen die zich bij de tijden waarop je wel en niet mag eten in dit soort extreme situaties laten leiden door de tijden zoals deze in Mekka worden aangehouden. Maar voor deze praktische oplossing is er geen basis in de Koran.
De term 'mohammedanen' is niet correct, omdat moslims geen navolgers zijn van Mohammed persoonlijk: hij is 'slechts' de profeet van het 'ware woord Gods'. Hij is zelf dus geen goddelijk figuur, anders dan Jezus 'Christus' die wel als zodanig gezien wordt. Althans, door de christenen. Voor moslims is Jezus 'gewoon' een profeet (en heet Isa in de Koran).

De Koran zegt ook niet dat geboden letterlijk opgevolgd moeten worden als dat niet practisch haalbaar is. Integendeel, er staat dat het gaat om de intentie waarmee de gelovige zijn rituelen uitvoert. Dus als moslims de ramadan willen invullen zoals die in Mekka plaatsvind, dan is dat hun goed recht.

Ik vind het eigenlijk wel mooi, dit pragmatische kantje aan een geloof.

'Nuff said
  dinsdag 28 oktober 2003 @ 16:39:31 #61
21578 Elvislives
Fietstas, Pumista
pi_14201357
bedankt, nou kan ik weer slapen !

No chingues con mi barrio!
Vamos el TRI!
  dinsdag 28 oktober 2003 @ 17:02:47 #62
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_14201993
quote:

Je zegt het precies verkeerd om!
In de winter is het er juist 20 uur (of meer!) per etmaal donker. Complete duisternis, alsof het nacht is. Dus dan zou het juist heel makkelijk moeten zijn om te vasten.

In de zomer is het bijna 24 uur per dag licht.

pi_14203161
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 13:32 schreef Doffy het volgende:

[..]

De term 'mohammedanen' is niet correct, omdat moslims geen navolgers zijn van Mohammed persoonlijk: hij is 'slechts' de profeet van het 'ware woord Gods'. Hij is zelf dus geen goddelijk figuur, anders dan Jezus 'Christus' die wel als zodanig gezien wordt. Althans, door de christenen. Voor moslims is Jezus 'gewoon' een profeet (en heet Isa in de Koran).

De Koran zegt ook niet dat geboden letterlijk opgevolgd moeten worden als dat niet practisch haalbaar is. Integendeel, er staat dat het gaat om de intentie waarmee de gelovige zijn rituelen uitvoert. Dus als moslims de ramadan willen invullen zoals die in Mekka plaatsvind, dan is dat hun goed recht.

Kun jij je onzin ergens anders gaan zitten verkondigen?
pi_14203190
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 17:52 schreef HiZ het volgende:

[..]

Of jij je haat jegens Soenieten ?
pi_14203213
Wel erg oppertunistisch dat de rammadam precies een dag na de wintertijd-invoering ingaat.
[b]Op vrijdag 7 november 2003 00:23 schreef gelly het volgende:[/b][br]Ik wil Fok! wel leuk houden.
pi_14203241
quote:

[..]

Uuhm, best wel zwakke reactie..
quote:

[..]

Je kunt tot de conclusie komen dat je eigenlijk niet kunt vasten, de enige mogelijkheid die de Koran je dan biedt is het afkopen door het voeden van armen.

Kun je me de overtuigend bewijs uit de Qoran hiervoor geven? Ik snap trouwens niet waarom je in dit geval Mohammedanen specifiek aanhaalt. Dit heeft niets met Soennah te maken.
pi_14204703
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 17:56 schreef Youssef het volgende:

[..]

Uuhm, best wel zwakke reactie..
[..]

Kun je me de overtuigend bewijs uit de Qoran hiervoor geven? Ik snap trouwens niet waarom je in dit geval Mohammedanen specifiek aanhaalt. Dit heeft niets met Soennah te maken.

Ja dat kan ik,
quote:
183. O, gij gelovigen, het vasten is u voorgeschreven, zoals het degenen die vóór u waren was voorgeschreven, opdat gij vroom zult zijn.

184. Voor een zeker aantal dagen (zult gij vasten) maar wie onder u ziek is, of op reis, vaste een aantal andere dagen - er is een losprijs voor degenen, die niet kunnen vasten - het voeden van een arme. Maar hij, die vrijwillig goed doet, het zal beter voor hem zijn. Het vasten is goed voor u, indien gij het beseft.

185. De maand Ramadaan is die, waarin de Koran als een richtsnoer voor de mensen werd nedergezonden en als duidelijke bewijzen van leiding en onderscheid. Wie onder u daarom deze maand beleeft, laat hem daarin vasten. Maar wie onder u ziek of op reis is, een aantal andere dagen. Allah wenst gemak voor u en geen ongemak, en opdat gij het aantal zult voltooien en opdat gij Allah's grootheid zult prijzen, omdat Hij u terecht heeft geleid en opdat gij dankbaar zult zijn.

bron
Zoals je kunt zien is er de hoofdregel, en de regel voor wie ziek is, voor wie reist en voor wie niet kan vasten.

Wie wil vasten, zich houdende aan de Koran, houdt zich aan deze regels. Degene die niet kan vasten (maar wel mag want niet ziek of op reis) heeft de mogelijkheid gekregen om het af te kopen, niet de mogelijkheid om te gaan schipperen en dan maar volgens tijden van een andere plek te gaan vasten.

Of vind je het ook wel ok als ik zeg dat het in de zomer hier in Nederland vies tegenvalt en dat we daarom maar volgens de zonsopkomst en zonondergang op antarctica moeten gaan vasten?

woensdag 29 oktober 2003 @ 16:15:37 #68
27698 Doffy
pi_14225631
quote:

Uitgeluld soms?

'Nuff said
  woensdag 29 oktober 2003 @ 16:24:37 #69
45648 D1
Religieus spookrijder
pi_14225882
Ya sahbee,

Ramadan is een tijd van vrede en reflectie, en nog zitten hier Moslims op elkaar te vitten. Als iedereen zich nou bezig houdt met zijn eigen leven en zich concentreren op het goede, dan wordt deze wereld ook een stuk beter.

Trouwens, de term 'Mohammedanen' is inderdaad ongepast, al zal ik er geen seconde slaap om verliezen als je het graag gebruikt...

Ramadan Karim!!!

Far better it is to dare mighty things, to win glorious triumphs even though checkered by failure, than to rank with those poor spirits who neither enjoy nor suffer much because they live in the gray twilight that knows neither victory nor defeat.
  woensdag 29 oktober 2003 @ 16:41:58 #70
27698 Doffy
pi_14226366
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 16:24 schreef D1 het volgende:
Ramadan is een tijd van vrede en reflectie, en nog zitten hier Moslims op elkaar te vitten. Als iedereen zich nou bezig houdt met zijn eigen leven en zich concentreren op het goede, dan wordt deze wereld ook een stuk beter.
De echte grap is, dat de meeste vechtersbazen hier niet eens moslim zijn
'Nuff said
pi_14237240
quote:

Scandinavie heeft al sinds de grote volksverhuizingen moslim tartaren die daar al eeuwen wonen. Het probleem is niet alleen met de Ramadan maar ook de met vijf gebedstijden die afhankelijk zijn voor de tijdsbepaling van zon opkomst en zon ondergang.

Islamitische theologen hebben dan altijd gezegd dat men de gebedstijden , de zonop en zonondergangs tijden volgt van een land in de buurt waar dit nog wel in alle redelijkheid mogelijk is.

Hier wordt niet moeilijk over gedaan in de Islam. Islam is een geloof wat zeer pragmatisch is ingesteld. Wat weinig dogma's kent en waar geen ziel boven haar vermogen en kunnen belast wordt.

Abdullah Haselhoef

pi_14237567
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 13:32 schreef Doffy het volgende: [..] De term 'mohammedanen' is niet correct, omdat moslims geen navolgers zijn van Mohammed persoonlijk: hij is 'slechts' de profeet van het 'ware woord Gods'. Hij is zelf dus geen goddelijk figuur, anders dan Jezus 'Christus' die wel als zodanig gezien wordt. Althans, door de christenen. Voor moslims is Jezus 'gewoon' een profeet (en heet Isa in de Koran).
Ter bewijs

Koran:
[3.83] Zoeken zij een godsdienst anders, dan die van Allah, terwijl al hetgeen in de hemelen en op aarde is zich willens of onwillens aan Hem moet onderwerpen? En tot Hem zullen zij worden teruggebracht.
[3.84] Zeg: "Wij geloven in Allah en in hetgeen ons werd geopenbaard en hetgeen werd geopenbaard aan Abraham, Ismaël, Izaäk, Jacob, en de stammen en hetgeen aan Mozes en Jezus en de profeten door hun Heer werd gegeven. Wij maken geen onderscheid tussen wie dan ook van hen. Aan Hem alleen onderwerpen wij ons.

quote:

Inderdaad het gaat niet zozeer of je je gezicht wendt naar Mekka (het oosten) of naar Jeruzalem (het westen), want dit zijn slechts de uiterlijkheden van de aanbidding maar waarom het gaat is de intentie en het doel WAAROM je het doet.

Koran [2.177] Het is geen deugd, dat gij uw gezicht naar het Oosten of naar het Westen wendt, maar waarlijke deugd is in hem, die in God, de Laatste Dag, de engelen, het Boek en de profeten gelooft en die van zijn vermogen geeft uit liefde voor Hem aan de verwanten, de wezen, de armen, de reiziger, de bedelaars en voor het vrijkopen van slaven en die het gebed onderhoudt en de Zakaat (armenbelasting) betaalt; verder in degenen, die hun belofte nakomen, wanneer zij een belofte doen en de geduldigen in armoede, in kwellingen en in oorlogstijd; dezen zijn het, die bewezen hebben, waarachtig te zijn en dezen zijn vromen.

Abdullah Haselhoef

pi_14239695
quote:

[..]

En wellicht is het de verklaring waarom er zo weinig moslims in Lapland wonen.
  donderdag 30 oktober 2003 @ 20:58:10 #75
60090 Akkersloot
pi_14259835
quote:
Maar voor deze praktische oplossing is er geen basis in de Koran.
Ha ha. Allah had toch moeten weten dat het onmogelijk is om in lapland in de zomer ramadan te houden.
pi_14264686
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 20:58 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Ha ha. Allah had toch moeten weten dat het onmogelijk is om in lapland in de zomer ramadan te houden.

Vandaar dat je het daar ook kunt afhandelen door niet te vasten en wel liefdadigheid te betonen.
  donderdag 30 oktober 2003 @ 23:58:16 #77
28560 toska
Let's All Chant
pi_14264721
Ha Hiz , gaat het allemaal? Heb je de moeilijkste dagen achter de rug nu?
Normaal zing ik de sterren van de hemel
  vrijdag 31 oktober 2003 @ 00:04:51 #78
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_14264868
Leuk, informatief

Houd het netjes zou ik zeggen, morgen meer

Weltrusten!

may de force be with you!! offe, amen!, of allah akbah! of inshallah! of lachaim!

Evengoed, WB abdullah!

ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
  vrijdag 31 oktober 2003 @ 06:07:42 #79
60090 Akkersloot
pi_14266816
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 23:57 schreef HiZ het volgende:
Vandaar dat je het daar ook kunt afhandelen door niet te vasten en wel liefdadigheid te betonen.
Staat dat in de koran ?
pi_14266959
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2003 06:07 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Staat dat in de koran ?

Lees de verschillende topics eens door
pi_14273231
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2003 06:07 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Staat dat in de koran ?

Ja.
  vrijdag 31 oktober 2003 @ 19:14:00 #82
60090 Akkersloot
pi_14283832
quote:
Op vrijdag 31 oktober 2003 12:54 schreef HiZ het volgende:
Ja.
Staat er dus in de koran dat er bij de poolcirkels in de zomer geen ramadan gehouden kan worden ". Waar ?
  zaterdag 1 november 2003 @ 17:09:26 #83
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_14300517
Als je kijkt naar het aantal uren zon per dag in de winter, dan is het wel mogelijk om te vasten in bijv. Scandinavië.

In de zomer is het inderdaad een ander geval. Het is bijv. in Lapland 24 uur per dag licht. Die zon gaat gewoon niet onder.

Ik ben heel benieuwd wat de Koran hier precies over zegt. Zou iemand die tekst kunnen quoten?

-edit- Easy on the slowchat, mensen

pi_14301417
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 17:09 schreef Natalie het volgende:
Als je kijkt naar het aantal uren zon per dag in de winter, dan is het wel mogelijk om te vasten in bijv. Scandinavië.

In de zomer is het inderdaad een ander geval. Het is bijv. in Lapland 24 uur per dag licht. Die zon gaat gewoon niet onder.

Ik ben heel benieuwd wat de Koran hier precies over zegt. Zou iemand die tekst kunnen quoten?

184. Voor een zeker aantal dagen (zult gij vasten) maar wie onder u ziek is, of op reis, vaste een aantal andere dagen - er is een losprijs voor degenen, die niet kunnen vasten - het voeden van een arme. Maar hij, die vrijwillig goed doet, het zal beter voor hem zijn. Het vasten is goed voor u, indien gij het beseft.
pi_14301443
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 17:09 schreef Natalie het volgende:

Er wordt niet specifiek ergens naar verwezen. Er zijn algemene regels zoals vasten van zons op of zonsondergang, niet vasten wanneer je ziek bent e.a. Waar HiZ dan op doelt is dat je als Lap dan niet kan vasten.

In de Qoran regels hier boven ergens waar HiZ naar verwijst staat namelijk dat wanneer je niet kan vasten je gewoon liefdadigheid moet geven.

Ik weet niet wat ik in zo een situatie zou doen...

HiZ was me voor

pi_14301624
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 17:41 schreef Youssef het volgende:

[..]

Er wordt niet specifiek ergens naar verwezen. Er zijn algemene regels zoals vasten van zons op of zonsondergang, niet vasten wanneer je ziek bent e.a. Waar HiZ dan op doelt is dat je als Lap dan niet kan vasten.

In de Qoran regels hier boven ergens waar HiZ naar verwijst staat namelijk dat wanneer je niet kan vasten je gewoon liefdadigheid moet geven.

Ik weet niet wat ik in zo een situatie zou doen...

HiZ was me voor

Zolang je de regel van de liefdadigheid maar toepast kun je het eigenljk niet fout doen. Je mag wel vasten gedurende een tijdlang, maar daarmee voldoe je niet aan een echte verplichting. Kortom, het is je eigen keuze. Je gaat pas de fout in als je tegen iemand in deze omstandigheden zegt dat hij moet vasten. Want dat is dus niet waar.
  zaterdag 1 november 2003 @ 17:55:16 #87
60090 Akkersloot
pi_14301789
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 17:40 schreef HiZ het volgende:
Staat dus niets in over een situatie zoals op Lapland.
  zaterdag 1 november 2003 @ 18:00:39 #88
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_14301926
Aangezien het er momenteel wel heel erg respectloos aantoe gaat hierzo, gaat dit topic dicht.

Even puinruimen.

zaterdag 1 november 2003 @ 18:19:50 #89
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_14302405
En weer open.

Laten we hopen dat het deze keer wat beter gaat

Respectloze reacties zullen worden verwijderd.

zaterdag 1 november 2003 @ 18:26:09 #90
60090 Akkersloot
pi_14302553
Iemand vertelde mij dat hij tijdens de ramadan in Qatar was. Eten en drinken in het openbaar mag daar dan niet tijdens de ramadan. Toch werd hij als westerling met de nek aangekeken. En dan is die man ineens nog geen moslim.

Stel in het hoge noorden valt de ramadan in de zomer. Het is nog net een paar uur donker. Dan kan je volgens Hiz en Youssef die vastenplicht volgens de koran afkopen. Maar hoe kunnen andere moslims dan zien of je als moslim die plicht hebt afgekocht of gewoon niet meedoet met de ramadan?

(Ik heb een keer een moslim een tirade zien houden tegen een dertig jaar oudere man die een bakje koffie uit de automaat pakte. En het had nog geholpen ook)

pi_14306450
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 18:26 schreef Akkersloot het volgende:
Stel in het hoge noorden valt de ramadan in de zomer. Het is nog net een paar uur donker. Dan kan je volgens Hiz en Youssef die vastenplicht volgens de koran afkopen. Maar hoe kunnen andere moslims dan zien of je als moslim die plicht hebt afgekocht of gewoon niet meedoet met de ramadan?
Ten eerste durf ik er geen echte uitspraak over te doen of je nu wel of niet vast in het hoge noorden. Ten tweede is het niet belangrijk wat andere moslims zien, doen of horen. Dat is tussen jou en Allah
  zaterdag 1 november 2003 @ 21:28:53 #92
60090 Akkersloot
pi_14307074
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 21:07 schreef Youssef het volgende:
Dat is tussen jou en Allah
Vaak wordt over die afvalligheid heel anders gedacht. Kijk maar naar Algerije. Ook niet vreemd als er tig-keer in dat "heilig" boek staat "ongelovigen brengen verderf".
pi_14307138
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 21:28 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Vaak wordt over die afvalligheid heel anders gedacht. Kijk maar naar Algerije. Ook niet vreemd als er tig-keer in dat "heilig" boek staat "ongelovigen brengen verderf".

Iemand die overduidelijk ongelovig doet, of waar oorlog heerst is iets heel anders dan iemand die zit te patsen met zijn goede daden.
pi_14307175
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 18:26 schreef Akkersloot het volgende:
Iemand vertelde mij dat hij tijdens de ramadan in Qatar was. Eten en drinken in het openbaar mag daar dan niet tijdens de ramadan. Toch werd hij als westerling met de nek aangekeken. En dan is die man ineens nog geen moslim.

(Ik heb een keer een moslim een tirade zien houden tegen een dertig jaar oudere man die een bakje koffie uit de automaat pakte. En het had nog geholpen ook)

Die man zat dus fout, het is niet aan hem om te bepalen of iemand anders wel of niet vast.
pi_14307213
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 21:28 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Ik heb het niet voor niets over mohammedanen
pi_14307282
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 21:33 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik heb het niet voor niets over mohammedanen

Ik weet niet wat Allah met jou van plan is. Maar ik vraag me ook af in hoeverre je ook echt moslim bent.
  zaterdag 1 november 2003 @ 21:37:04 #97
60090 Akkersloot
pi_14307294
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 21:31 schreef Youssef het volgende:

[ongelovigen brengen verderf]

Iemand die overduidelijk ongelovig doet, of waar oorlog heerst is iets heel anders dan iemand die zit te patsen met zijn goede daden.

zaterdag 1 november 2003 @ 21:40:16 #98
60090 Akkersloot
pi_14307398
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 21:32 schreef HiZ het volgende:
Die man zat dus fout, het is niet aan hem om te bepalen of iemand anders wel of niet vast.
"Ongelovigen brengen verderf" doet blijkbaar toch wel zijn uitwerking. Na de laatste zware aardbeving in Algerije maakten fundamentalistische moslims ook jacht op vrouwen zonder hoofddoekje. Kan je ook zeggen dat die fundi's goed fout zitten maar het is toch een begrijpelijke reactie als je heilig boek vol staat met "ongelovigen brengen verderf".
pi_14307430
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 21:40 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

"Ongelovigen brengen verderf"

Iig op Fok!
pi_14307437
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 21:36 schreef Youssef het volgende:

[..]

Ik weet niet wat Allah met jou van plan is. Maar ik vraag me ook af in hoeverre je ook echt moslim bent.

Je mag vragen wat je wilt, maar het antwoord krijg je noch van mij, noch van jezelf
pi_14307530
quote:

[..]

"Ongelovigen brengen verderf" doet blijkbaar toch wel zijn uitwerking. Na de laatste zware aardbeving in Algerije maakten fundamentalistische moslims ook jacht op vrouwen zonder hoofddoekje. Kan je ook zeggen dat die fundi's goed fout zitten maar het is toch een begrijpelijke reactie als je heilig boek vol staat met "ongelovigen brengen verderf".

Kom maar eens met een bewijs dat die mensen terecht claimen dat :

1. die vrouw een hoofddoek moet dragen
2. zij dat mogen afdwingen
3. dat er in de Koran staat dat ongelovigen verderf brengen.

pi_14307617
quote:

[..]

Die fundi's hebben misschien wel gelijk:

Uw Heer zal de steden niet onrechtvaardig vernietigen, terwijl de bewoners ervan oprecht zijn. (Q 11:118)

Zijn de bewoners van deze steden veilig voor de komst van Onze straf over hen, 's nachts, terwijl zij slapen? (Q 7:98)

..... en niemand wordt vernietigd dan het overtredende vol (Q 46:36)

Of zijn de bewoners van deze steden veilig voor Onze straf die over hen zou kunnen komen, overdag terwijl zij zich vermaken? (Q 7:99)

Zijn zij dan veilig voor Allah's voornemen? En niemand waant zich veilig voor Allah's voornemen, dan het volk dat te gronde gaat. (Q 7:100)

Doet het degenen, die de aarde beërven na haar (vroegere) bewoners niet inzien, dat, indien Wij het willen, Wij hen om hun zonder treffen en hun hart verzegelen, zodat zij niet meer horen? (Q 7:101)

zaterdag 1 november 2003 @ 21:49:21 #103
60090 Akkersloot
pi_14307653
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 21:44 schreef HiZ het volgende:
Kom maar eens met een bewijs dat die mensen terecht claimen dat :

1. die vrouw een hoofddoek moet dragen
2. zij dat mogen afdwingen
3. dat er in de Koran staat dat ongelovigen verderf brengen.

1. en 2. Journalistes werden door die lui lastig gevallen.
Tevens. In Algerije zijn thans zo'n 100.000 mensen vermoord omdat ze zich niet aan de regeltjes van de fundamentalisten hielden. Bijvoorbeeld voetballende jongetjes.
3. 2:12 "Nee zij zijn de brengers van verderf. Maar zij beseffen dat niet"
5:33 "De vergelding voor hen die God en Zijn Boodschapper bestrijden en verderf brengen in het land is dat ze gedood moeten worden, de handen en voeten afgehakt en verbannen worden uit het land".
pi_14307661
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 21:41 schreef HiZ het volgende:

[..]

Je mag vragen wat je wilt, maar het antwoord krijg je noch van mij, noch van jezelf

In je laatste R&P topic, bij toeval ontdekt gaf je te kennen dat je niet echt moslim was. Tenminste, dat maakte ik erop uit en dat was waar ik op doelde. Daar kan je denk ik best zelf op antwoorden.
pi_14307718
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 21:49 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

1. en 2. Journalistes werden door die lui lastig gevallen.
Tevens. In Algerije zijn thans zo'n 100.000 mensen vermoord omdat ze zich niet aan de regeltjes van de fundamentalisten hielden. Bijvoorbeeld voetballende jongetjes.
3. 2:12 "Nee zij zijn de brengers van verderf. Maar zij beseffen dat niet"
5:33 "De vergelding voor hen die God en Zijn Boodschapper bestrijden en verderf brengen in het land is dat ze gedood moeten worden, de handen en voeten afgehakt en verbannen worden uit het land".

"33. De vergelding dergenen die oorlog tegen Allah en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet. Dat zal voor hen een schande in deze wereld zijn en in het Hiernamaals zullen zij een grote straf ontvangen. "

"12. Pas op! Voorzeker zij zijn het die onheil stichten, doch zij beseffen het niet. "

zaterdag 1 november 2003 @ 21:51:17 #106
60090 Akkersloot
pi_14307723
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 21:47 schreef Youssef het volgende:
Die fundi's hebben misschien wel gelijk:
Dat het in de koran staat ja.
pi_14307771
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 21:51 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Dat het in de koran staat ja.

Maar kun je Fok! bevrijden met een linkje vanwaar jij je Koran vertalingen haalt? Dan kan ik een vergelijkend warenonderzoek doen
  zaterdag 1 november 2003 @ 21:55:58 #108
60090 Akkersloot
pi_14307855
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 21:52 schreef Youssef het volgende:
Maar kun je Fok! bevrijden met een linkje vanwaar jij je Koran vertalingen haalt? Dan kan ik een vergelijkend warenonderzoek doen
"onheil" of "verderf" ligt toch niet zo ver uit elkaar.

Vertaler: Prof. Dr. J.H. Kramers.
pi_14307922
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 21:55 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

"onheil" of "verderf" ligt toch niet zo ver uit elkaar.

Vertaler: Prof. Dr. J.H. Kramers.

Oh, heb je dat boek soms thuis liggen?
pi_14307976
Maar Akkersloot, je lult toch weer heerlijk uit je nek. Je had me bijna overtuigd, maar ik dacht... laat ik het eens nalezen.

8. En er zijn mensen, die zeggen: "Wij geloven in Allah en in de laatste Dag, hoewel zij geen gelovigen zijn."

9. Zij trachten Allah en de gelovigen te bedriegen, zij misleiden echter niemand dan zichzelf en zij beseffen het niet.

10. Er is een ziekte in hun hart en Allah heeft die ziekte verergerd; er wacht hun een pijnlijke straf, omdat zij plachten te liegen.

11. Wanneer hun wordt gezegd: "Richt geen onheil op aarde aan" dan zeggen zij: "Wij zijn slechts vredestichters".

12. Pas op! Voorzeker zij zijn het die onheil stichten, doch zij beseffen het niet.

Zal ik het nog uitleggen Akkersloot, of vat je hem zelf al? Of vatte je het al die tijd al?

zaterdag 1 november 2003 @ 22:00:58 #111
60090 Akkersloot
pi_14307996
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 21:58 schreef Youssef het volgende:
Oh, heb je dat boek soms thuis liggen?
Dacht je dat het aan mij gereciteerd zou worden dan ?
  zaterdag 1 november 2003 @ 22:08:14 #112
60090 Akkersloot
pi_14308245
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 22:00 schreef Youssef het volgende:
Zal ik het nog uitleggen Akkersloot, of vat je hem zelf al? Of vatte je het al die tijd al?
Nou dat gaat dan alleen over de mensen die zegen dat ze gelovig in Allah zijn maar dat dan niet zijn. (en dan toch trachten God te bedriegen, terwijl ze daar niet in geloven , maar vooruit) Doch ik ben "brengers van verderf" toch nog vaker tegen gekomen in de koran. O.a. in 5.33. En met al je quotjes die je net gegeven hebt over steden die vernietigd worden zit ik er in elk geval niet naast dat "ongelovigen brengen verderf" in de koran staat.
pi_14308344
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 22:08 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Nou dat gaat dan alleen over de mensen die zegen dat ze gelovig in Allah zijn maar dat dan niet zijn. (en dan toch trachten God te bedriegen, terwijl ze daar niet in geloven , maar vooruit)

Nee, mijn interpretatie is gewoon dat het om mensen gaat zoals jij die zich voor zouden kunnen doen als moslims om andere moslims op het verkeerde spoort te brengen. (misschien HiZ zo iemand? )
quote:
Doch ik ben "brengers van verderf" toch nog vaker tegen gekomen in de koran. O.a. in 5.33. En met al je quotjes die je net gegeven hebt over steden die vernietigd worden zit ik er in elk geval niet naast dat "ongelovigen brengen verderf" in de koran staat.
33. De vergelding dergenen die oorlog tegen Allah en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet. Dat zal voor hen een schande in deze wereld zijn en in het Hiernamaals zullen zij een grote straf ontvangen.

Onder het genot van een banaan lees ik toch weer iets heel anders dan jij probeert te vermoeden...

zaterdag 1 november 2003 @ 22:20:38 #114
60090 Akkersloot
pi_14308532
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 22:12 schreef Youssef het volgende:
Onder het genot van een banaan lees ik toch weer iets heel anders dan jij probeert te vermoeden...
Het euvel kan bij de makers van jouw vertaling liggen. "Toen hij de ondergang der zon bereikte" ga je toch ook zo vertalen dat moet verboezemen dat volgens de koran de wereld plat is. ZOALS OOK MET DE REGEL DAT JE MOET VASTEN VAN ZONSOPGANG TOT ZONSONDERGANG TERWIJL HET AAN DE POLEN SOMS ZES WEKEN ACHTER ELKAAR DAG IS. (weer on topic dus)
pi_14308563
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 22:20 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Het euvel kan bij de makers van jouw vertaling liggen. "Toen hij de ondergang der zon bereikte" ga je toch ook zo vertalen dat moet verboezemen dat volgens de koran de wereld plat is. ZOALS OOK MET DE REGEL DAT JE MOET VASTEN VAN ZONSOPGANG TOT ZONSONDERGANG TERWIJL HET AAN DE POLEN SOMS ZES WEKEN ACHTER ELKAAR DAG IS. (weer on topic dus)

Mooi gelul dus allemaal. Ongelovelijk Akkersloot, je hele figuur in duigen
  zaterdag 1 november 2003 @ 22:22:21 #116
60090 Akkersloot
pi_14308572
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 22:12 schreef Youssef het volgende:
die zich voor zouden kunnen doen als moslims om andere moslims op het verkeerde spoort te brengen.
Dat kan toch niet. Op het verkeerde spoor gebracht worden. Ze hebben de koran toch ?
  zaterdag 1 november 2003 @ 22:24:12 #117
60090 Akkersloot
pi_14308618
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 22:21 schreef Youssef het volgende:
Mooi gelul dus allemaal. Ongelovelijk Akkersloot, je hele figuur in duigen
Nou waar staat dan in de koran dat je in het hoge noorden tijdens de midzomerdag geen ramadan kan houden.
pi_14308678
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 22:22 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Dat kan toch niet. Op het verkeerde spoor gebracht worden. Ze hebben de koran toch ?

Ieder mens is met of zonder Koran op het verkeerde spoor te brengen. Al is het alleen al iemand die nog moet beginnen aan het leren van de Qoran.

Maargoed Akkersloot, je begint behoorlijk saai te worden. De Qoran versen die gaan over zons op en zons ondergang zijn door HiZ al aangehaald. Ieder normaal denkend mens, en ieder zwakbegaafd mens kan met wat hulp zelf conclusies trekken.

Misschien is het interessanter als je over de platte aarde begint, welke vers haalde je daar ook alweer voor aan

pi_14308735
Voor de gein doe ik even alsof je helemaal niets misdaan heb al die tijd dat je Koran 2:12 aanhaalde
  zaterdag 1 november 2003 @ 22:32:29 #120
60090 Akkersloot
pi_14308795
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 22:27 schreef Youssef het volgende:
De Qoran versen die gaan over zons op en zons ondergang zijn door HiZ al aangehaald. Ieder normaal denkend mens, en ieder zwakbegaafd mens kan met wat hulp zelf conclusies trekken.
Nou ik kan hier niets uit halen wat zou duiden op het feit dat het in de zomer in Lapland onmogelijk is om ramadan te houden
quote:
Misschien is het interessanter als je over de platte aarde begint, welke vers haalde je daar ook alweer voor aan
18:86 "Toeh hij de ondergang der zon bereikte bevond hij dat hij onderging in een modderhoudende bron".
  zaterdag 1 november 2003 @ 22:33:12 #121
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_14308811
't Begon zo goed en serieus, dit topic...
Het vegen heeft kennelijk niet zoveel succes gehad. Jammer is dat. Ik blijf de bezem niet uit de kast trekken.
Deze gaat op slot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')