Nu ben ik dus ook uitgenodigd en 't leek me een leuke mogelijkheid om ook eens iets verder dan tunesie te komen.
De bruiloft zal 1 week duren, en dit vind allemaal plaats in mendoza in eind februari.
Omdat ik dan toch in argentinie ben, wil ik er graag nog een vakantietje achteraan plakken, anders is het ook zo zonde van het (dure) ticket.
Ik kan dus maximaal 10 dagen (i.v.m. school en werk) nog ergens daar in de buurt naar toegaan.
Ik had zelf gedacht aan:
- Bueanos aires
- Puerto Iguazu
- El Calafate of Ushuaia
Op de eerste plaats:
zijn er dingen waarvan jullie zeggen: dat is niet de moeite waard, je kunt beter blablablabal (vul hier iets in)
2de plaats:
El Calafate of Ushuaia (of iets anders in patagonie)
Mendoza zelf is een erg mooi plaatsje. Zeker de moeite waard om naast de bruiloft nog even rond te hangen om een aantal omliggende wijngaarden te bekijken (en te proeven! ). Vanuit Mendoza kun je ook op een tour richting de Chileense grens, dwars door de Andes. Erg mooi landschap, maar zorg dat je niet in zo'n ontzettende grote tourbus terechtkomt (vooraf even vragen dus).
Leuke lunchtip: Op de hoek van Sarmiento en Belgrado zit Sabores Mendocinos, een geweldig zaakje, dat ik al aan heel veel mensen heb aangeraden. Je kunt er wijn kopen en per glas proeven, onder het genot van wat lokale worst en kaas. De eigenaar, Martín, is een hele gezellige jongen die helemaal uit zijn dak gaat als je een beetje geïnteresseert bent in wijn...
Buenos Aires ( ) is prachtig! Vanuit Mendoza kun je er het beste met een bus naartoe gaan. Het is een nachtbusrit van 13 uur, dus precies een nacht en als je maar 10 dagen hebt spaar je dan toch weer wat tijd uit (dat klinkt vreemd, maar vliegen kost je met inchecken etc. minimaal een halve dag). Om wat van de stad te zien heb je zeker een paar dagen nodig. Ik weet niet wanneer je er bent, maar in de lente (dus nu ongeveer) is het een heerlijke stad om te relaxen in de parken en daar een beetje mensen te kijken. De markt in Tigre is leuk, en het is goed shoppen in het centrum en in Palermo. San Telmo heeft geweldige antiekwinkels en aparte winkeltjes. Must-sees zijn natuurlijk de begraafplaats van Recoletta (waar Evita begraven ligt) en de kleurige wijk La Boca (ook al vond ik dat niet echt bijzonder). Het leuke aan de stad is dat iede wijk echt zijn eigen karakter heeft en ik raad je aan om echt de tijd te nemen om daar iets van te gaan zien. Zorg dat er in ieder geval een weekend in je verblijf zit, zodat je wat kunt gaan zien van het nachtleven en zodat je een weekendmarkt kunt meepakken (in Recoletta, San Telmo of Matadores). In Palermo kun je geweldig uit eten. Houd er wel even rekening mee dat Porteños (inwoners van BsAs) zéker niet voor 11en naar een restaurant gaan of voor 2en naar een club!!
En vergeet niet in ieder geval één straatkrant te kopen van een lokale dakloze als je daar bent!
En dan...
Argentinië is énorm, de afstanden en de verschillen tussen verschillende delen van het land dus ook. Mijn vader heb ik in 14 dagen wat van het land laten zien en dat was al veel te veel haastwerk. Als het éven kan, zorg dan voor iets meer tijd. Kom op, als je daar toch zit....
Als je je aan 10 dagen houdt zou ik er naast BsAs maximaal nog 1 plaats bijnemen, anders heb je echt geen kans om ergens van te genieten. Iguazu en El Calafate zijn allebei prachtig. Ushuaia ken ik zelf niet maar lijkt mij, zoals Lucille al aangaf, te lastig bereikbaar voor jouw korte tijd. Ushuaia, Torres del Paine etc. zijn dénk ik sowieso meer geschik voor hiken en vergen dus ook meer tijd. Perito Moreno is per bus bereikbaar en dus makkelijker te doen in weinig tijd.
De tot nu toe besproken plaatsen hebben allemaal een vrij Europese uitstraling. Hoewel prachtig, vond ik het destijds leuk om mijn vader ook een beetje meer "Latijns Amerika" te laten zien. En dan moet je dus niet naar het zuiden! Wij zijn een aantal dagen in Salta geweest en zijn vandaaruit ook meer richting de grens met Bolivia gegaan. Je kunt daar hele kleine dorpjes bezoeken en wat meer zien van het leven van de mensen daar. Erg mooi en vooral als het de eerste keer voor je is in die regio heel erg de moeite waard.
Als je meer wilt weten kun je op mij homepage kijken voor wat sfeerverslagen van alle bovenstaande plaatsen. De volgende verhalen gaan daarover:
quote:
A Batteriú, Bonfim e Cataratas do Iguaçu
Crisis, Tango y Mi hogar
Comidas (2) y Hecho Bs. As.
Fin de semana, Lunfardo y Dolores del Pasado
Noticias, Polo y Decir NO
Vino, Argentinos en la Nieve y Theorias de Ignacio
Un Quilombo, En la Carpa y Moco de Ballenas
Immigrantes y Hielo cayendo
Argentinië is werkelijk fantastisch, geniet er heel erg van (en neem je tijd!!! ).
quote:Het gaat dus om de broer van mijn vriendin, die is afgelopen half jaar op reis geweest in zuid amerika, en zijn vrij lang blijven hangen in mendoza, omdat ze het daar zo naar hun zin hadden. Daarom hebben ze ook besloten om daar te gaan trouwen.
Wat leuk!
Hoe komt ze er zo bij daar te gaan trouwen? Komt ze daar vandaan?
quote:Dat is helaas niet mogelijk, ik zou zelf erg graag willen, maar dat gaat helaas niet i.v.m. werk van mij en school van mijn vriendin
Als het éven kan, zorg dan voor iets meer tijd. Kom op, als je daar toch zit....
Maar jij denkt dus dat ik beter overal met de bus naar toe kan gaan, ik had al gekeken op de site van aerolinas argentinas, de prijzen vielen mij erg mee, Buenos aires - mendoza (retour) dan van buenos aires naar Puerto iguaza (retour) en dan Buenos aires - El calafete (retour) zouden in totaal minder dan 400 euro kosten.
En ik denk dat vliegen toch een stuk minder vermoeiend is dan 6 keer zo lang in een bus zitten ??
Heb jij trouwens ervaring met aerolinas argentinas ??
ff opgezocht in lonely planet:
bus mendoza - buenos aires: 13 tot 17 uur
bus buenos aires - puerto iguazu 20 uur:
bus buenos aires - el calafete: staat er niet in, maar dat zal volgens mij niet minder dan 30 uur zijn,
Als je dit optelt zou ik dan wel eeeerg lang in een bus zitten, daarom dacht ik dat vliegen een betere oplossing zou zijn.
Ik had het tot nu toe ongeveer zo gepland:
mendoza: 1 week
dan via buenos aires naar puerto iguaza, daar 3 dagen
dan naar el calafette: daar 2 dagen
dan naar buenos aires: daar 4 dagen
en dan terug
Bedankt voor de leuke tips, ik ga overigens in februari.
En over die bussen, kan/moet ik vantevoren al hier in nederland al een plaatsje reserveren ?
Verder ben ik zeker van plan om nog eens terug te gaan naar zuid amerika (en naar nog veel meer werelddelen/landen). Ik wil nu graag zo veel mogelijk zien.
Ik zal ook de verhalen op je site nog even doorlezen...:Y
Overigens hoever kom ik met engels ??
ik ken wel een beetje spaans, maar dat zijn maar paar woordejes/zinnetjes. Anders wordt het toch nog een stoomcursus Spaans.
Bussen hoef je niet van tevoren te reserveren. Een dag voor je wilt reizen naar het busstation gaan is genoeg. Zeker op de route BsAs-Mendoza rijden héél veel bussen. Andesmar heeft hele lekkere luxe bussen op deze route.
Je schema kan op zich wel, je hebt alleen geen rekening gehouden met de tijd die je spendeert op vliegvelden. Voorbeeldje: Van Iguazu naar El Calafate (overstap in BsAs) kost je minimaal een halve dag, waarschijnlijk meer. Reis je dus 's ochtends dan kom je eind van de middag aan in je hotel. Als een idioot een tour regelen voor de volgende dag, volgende dag met die tour mee, maar dan moet je wel érg veel geluk hebben wil je nog een vliegtuig terug naar BsAs kunnen vinden (omdat je ook weer moet inchecken enzo). Twee dagen lijkt dus voldoende, maar je redt het gewoon niet (plus dat zo'n tour behoorlijk vermoeiend kan zijn!).
Datzelfde geldt weer voor Iguazu, waar je puur voor het bekijken eigenlijk twee volle dagen nodig hebt (Braziliaanse en Argentijnse kant). En dan heb je dus niet genoeg aan een derde dag voor het reizen.
Wat ik zou doen? El Calafate laten vallen.... Hoewel heel mooi, het legt zo'n ontzettende druk op je schema dat je volgens mij ontzettend moet gaan stressen daar. Die twee dagen die je over hebt kun je dan aan reizen spenderen, zodat je niet helemal gek wordt... Just my 2 cts...
Mja, het is wel makkelijk om wat Spaans te spreken. Argentinië heeft meer Engels-sprekers dan de meeste LA-landen, maar het is nog steeds niet veel. Probleem is wel dat Argentijns spaans...uhhhmm... vrij apart is! (Zie ook mijn homepage).
Las tarifas expresadas en pesos (ARS) para vuelos dentro del territorio argentino no se aplican para compras realizadas en el exterior. Solo se aplican a residentes en Argentina.
maar ik kan verder geen informatie vinden over de prijzen die ik dan wel zou moeten betalen.
Wat was jouw ervaring? was dit (heel) veel meer?? of weet je dat niet meer....
En voor de rest, toch maar proberen dan nog een paar extra daagjes te krijgen, dan maar hopen dat dat gaat lukken
Onhandig dus...
Leuke verhalen trouwens op je site
quote:Tnx!
Op vrijdag 3 oktober 2003 14:10 schreef Slak_VDV het volgende:
dan laat ik morgen maar even de aanstaande bruid bellen ( dat is een spaanse) , en dan maar hopen dat ze voldoende informatie kunnen geven.Leuke verhalen trouwens op je site
Ik vond trouwens een Creditcard-notitie die volgens mij van AA is: P$ 1300,- (wat toen ongeveer 370 euro was). Dat is dus voor twee vluchten Mendoza-Salta (via Cordoba) en twee vluchten Salta-BsAs... Dit kan je vergelijken met de prijsinfo van hun site en dan heb je een idee van het verschil voor buitenlanders... (onder voorbehoud dat ik het goede briefje heb dus )
quote:Dat is érg goedkoop voor Argentinië! Go for it, zou ik zeggen!
Op zondag 5 oktober 2003 11:00 schreef Toolshed het volgende:
Vet!Mijn vriendin zit voor een uitwisseling van Rotary een jaar in Franck, Argentinie. Ik kan haar echt geen jaar missen, dus ik ga er in januari heen
.
Zit nu een beetje te zoeken naar goedkope tickets, de goedkoopste die ik kan vinden kost incl tax iets van 750 euro. Iemand nog ergens goedkoper gezien??
Deze vluchten zijn allemaal naar buenos aires.
quote:Ja idd, deze heb ik ook gezien. Hier komt nog bij de security and fuel fee en event. reserveringskosten. Dan wordt het met Alitalia iets van 780 euro. Volgens mij is het goedkoper als je bijv. in augustus gaat (laagseizoen). M'n vriendin betaalde 650 euro voor een jaarticket, in augustus, met Iberia.
Op maandag 6 oktober 2003 09:49 schreef Slak_VDV het volgende:
de goedkoopste die ik heb gezien waren:
Alitalia (750.11 incl tax)
British Airways (763.79 incl. tax)
klm (784.79 incl tax)Deze vluchten zijn allemaal naar buenos aires.
quote:Iberia
Op maandag 6 oktober 2003 13:53 schreef Toolshed het volgende:
M'n vriendin betaalde 650 euro voor een jaarticket, in augustus, met Iberia.
quote:Niet aan te raden zo te zien ?
Op maandag 6 oktober 2003 15:57 schreef Hik het volgende:[..]
Iberia
quote:Ach, uiteindelijk gaat het me toch om de prijs en het feit dat de vliegtuigen in de lucht blijven...
Op maandag 6 oktober 2003 17:27 schreef Slak_VDV het volgende:[..]
Niet aan te raden zo te zien ?
Maar verder moet je niet al te veel verwachten nee...
quote:Naja tenzij je van sago niet glimlachend personeel houdt
Op maandag 6 oktober 2003 17:38 schreef Hik het volgende:[..]
Ach, uiteindelijk gaat het me toch om de prijs en het feit dat de vliegtuigen in de lucht blijven...
Maar verder moet je niet al te veel verwachten nee...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |