abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 januari 2006 @ 00:44:55 #201
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_34146120
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 00:12 schreef thabit het volgende:

[..]

De ideeen van CD-politicus Janmaat waren nog vrij tam vergeleken met het huidige beleid van VVD-minister Verdonk.

Ontopic dan maar weer eens: Tuurlijk moet de PvdD een plek in de Tweede Kamer gegund worden, net als die one-issue-partijen van die ouderen . Snel genoeg zullen ze weliswaar aftakelen, maar als er genoeg draagvlak (lees: genoeg stemmen) zijn voor de PvdD dan horen ze in de Tweede Kamer. Simpeler kan het niet .
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  dinsdag 17 januari 2006 @ 14:55:06 #202
127942 Dirktator
Temt het plebs...
pi_34160313
quote:
Op maandag 16 januari 2006 09:33 schreef beestjuh het volgende:

Om ze de kans te geven zich te bewijzen wellicht. .

Alsof het SP van het begin af aan een goed geöliede machine was.

Andere partijen hebben haast altijd betere rechten voor het dier ergens onderaan hun prioriteiten lijstje bungelen. Deze worden echter nogal makkelijk aan de kant geschoven, waar een PvdD goed van pas zou komen, zij zouden op dat moment aan de bel trekken waar anderen hun schouders ophalen.
Ik word er zelf persoonlijk een beetje misselijk van dat we voor ieder wissewasje weer een nieuwe partij moeten oprichten. Peter R. De Vries wilde justitiële blunders aan de kaak stellen door een nieuwe partij op te richten die zich op "rechtvaardigheid" zou gaan richten, Partij v.d. Dieren zelfde verhaal, ander item.
Straks krijgen we de Partij voor de Gereformeerde Hindoestanen of de Partij voor Mensen met het Syndroom van Down. Beetje Israël-achtig, niet?
Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg
pi_34193252
quote:
Op maandag 16 januari 2006 18:23 schreef thabit het volgende:
Dit is wel even heel wat anders. Centrum Democraten kwamen in de kamer door middel van proteststemmen. De echte racisten hebben altijd VVD gestemd, nooit CD.
Wat doet dat ertoe? Daar gaat dit topic niet over. Ik haalde de CD aan, NIET om deze met de PvdD te vergelijken, maar om de invloed van zo'n partij te vergelijken. Ze hebben 3 zetels behaald, wat hebben ze ermee bereikt? De Ouderenpartij had er zelfs 5 ofzo. Wat zijn de resultaten van hun kamerlidmaatschap?

Om overigens nog te reageren op Falco: op zich heb je natuurlijk gelijk wanneer je stelt dat elke partij die de kiesdrempel haalt, in de Tweede Kamer thuishoort, maar hoe meer one-issue partijen des te groter de politieke puinhoop. Eerder in dit topic heb ik al een aantal voorbeeldbeslissingen genoemd die ik niet graag aan bepaalde partijen overlaat.

Een one-issue partij - en dat is meteen de kern van het probleem - zit er niet om alle belangen van hun kiezers goed te behartigen, maar slechts één belang. De vraag is dan ook wie er voor al die andere belangen moet opkomen.
  woensdag 18 januari 2006 @ 11:23:56 #204
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_34193612
Je hebt uiteraard gelijk dat het een slechte ontwikkeling is wanneer er veel one-issue-partijen (die niet alle belangen behartigen) in de Tweede Kamer zouden komen. In de praktijk denk ik echter dat het meevalt. Zo heeft het verleden wel bewezen en deze partijen blijven gelukkig dan ook in de marge.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_34193816
Je geeft zelf het antwoord eigenlijk al, Falco. Een paar van die splinterpartijen kun je wel in de Tweede Kamer hebben zitten omdat er altijd nog 135-145 zetels worden ingevuld door politieke partijen die WEL gewoon alle beleidsterreinen volwaardig behandelen. Juist dankzij het feit dat die one-issue partijen vaak gepeupel in de marge blijven, kan de kamer blijven functioneren. Je moet er toch niet aan denken dat de helft van de zetels wordt bezet door one-issue politici. Dat wordt een chaos.
  donderdag 19 januari 2006 @ 15:13:17 #206
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_34242295
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 11:09 schreef dVTB het volgende:

Ik haalde de CD aan, NIET om deze met de PvdD te vergelijken, maar om de invloed van zo'n partij te vergelijken. Ze hebben 3 zetels behaald, wat hebben ze ermee bereikt? De Ouderenpartij had er zelfs 5 ofzo. Wat zijn de resultaten van hun kamerlidmaatschap?
De ouderenpartijen hadden er zelfs 7. 6 voor het AOV en 1 voor de Unie 55+. Het U55+-Kamerlid, Leerkes, was niet zo'n dramatisch Kamerlid als die anderen. Hij heeft in z'n eentje volgens mij meer bereikt dan de zes van het AOV. Hij genoot iig veel meer respect.
  zondag 29 januari 2006 @ 23:18:38 #207
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_34598744
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 11:31 schreef dVTB het volgende:
Je geeft zelf het antwoord eigenlijk al, Falco. Een paar van die splinterpartijen kun je wel in de Tweede Kamer hebben zitten omdat er altijd nog 135-145 zetels worden ingevuld door politieke partijen die WEL gewoon alle beleidsterreinen volwaardig behandelen. Juist dankzij het feit dat die one-issue partijen vaak gepeupel in de marge blijven, kan de kamer blijven functioneren. Je moet er toch niet aan denken dat de helft van de zetels wordt bezet door one-issue politici. Dat wordt een chaos.
Toch zou ik het prachtig vinden. En dan gun ik het de PvdD ook nog wel, meer dan de ouderenpartij of Leefbaar Nederland of andere gelukszoekers (Heinsbroek, PrdV, Wijnschenk, Teeven, Ratelband)
  dinsdag 31 januari 2006 @ 08:09:13 #208
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_34639137
Het is overigens ook maar een klein verschil tussen 'one-issue' en het stellen van prioriteiten qua problemen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  dinsdag 31 januari 2006 @ 09:44:11 #209
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_34640245
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 15:13 schreef freako het volgende:

[..]

De ouderenpartijen hadden er zelfs 7. 6 voor het AOV en 1 voor de Unie 55+. Het U55+-Kamerlid, Leerkes, was niet zo'n dramatisch Kamerlid als die anderen. Hij heeft in z'n eentje volgens mij meer bereikt dan de zes van het AOV. Hij genoot iig veel meer respect.
De reden dat de AOV mislukt is staat min of meer gelijk aan de reden waarom de LPF mislukt is: weinig tot geen capabele mensen in hun fractie en bovendien een groot gebrek aan politieke ervaring. Als je als partij op den duur wilt overleven is het denk ik beter om eerst met één of twee zetels in de kamer te komen en dan langzaam verder te groeien. Het SP-model zeg maar.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_34641673
quote:
Op zondag 21 september 2003 23:44 schreef Kozzmic het volgende:
N.a.v. http://forum.fok.nl/showtopic.php/389095.

Een interview van 12 vragen levert niet echt een discussie op, vandaar dat ik in dit topic één stelling uit het interview centraal stel. De geïnterviewde, Marianne Thieme, heeft toegezegd dat ze zich vanaf morgen ook zal mengen in de discussie. Ze heeft als username MarianneThieme.

Stelling: De Partij voor de Dieren zou een welkome aanvulling zijn in de Tweede Kamer.

De bestaande partijen besteden onvoldoende aandacht aan dierenwelzijn, en een partij die zich primair daarop richt kan niet alleen de discussie aanzwengelen, maar ook de andere partijen aanzetten tot meer aandacht.

Uit het interview:
[..]

Eens? Oneens? Waarom?
Onneens, gaan we koeien stemrecht geven. (of is dat al zo sinds 1919)
Niks ervan laat maar fijn opgaan in groen links ofzo, dit soort idioten kunnen we zonder
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
  dinsdag 31 januari 2006 @ 11:03:05 #211
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_34641851
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 10:54 schreef desiredbard het volgende:
Niks ervan laat maar fijn opgaan in groen links ofzo, dit soort idioten kunnen we zonder
Qua programma komt de PvvD bepaald niet in de buurt van GL, deze partij kan namelijk niet als links gezien worden.

Overigens is het de PartijVOORdeDieren en niet de PartijVANdeDieren. Heeft dus weinig met stemrecht voor koeien te maken.
  dinsdag 31 januari 2006 @ 11:04:05 #212
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_34641871
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 11:03 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Qua programma komt de PvvD bepaald niet in de buurt van GL, deze partij kan namelijk niet als links gezien worden.

Overigens is het de PartijVOORdeDieren en niet de PartijVANdeDieren. Heeft dus weinig met stemrecht voor koeien te maken.
Overigens heb ik wel eens een boek van een politiek filosoof gelezen die dieren stemrecht wil geven. Uiteraard niet direct, maar hij stelt voor om een deel van de parlementszetels te reserveren voor mensen die puur naar het belang van de dieren kijken.
pi_34649264
Een partij die zich alleen bekommert om dieren is natuurlijk prachtig, helaas zal deze partij alleen kunnen worden bevolkt door mensen die weer gevoelig zijn voor macht en dáár gaat het weer fout.
Yeah baby Yeah!
  dinsdag 31 januari 2006 @ 20:13:06 #214
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_34658351
Ze gaan het ook gewoon redden, dat voel ik. Marianne in de kamer, dat wordt wereldnieuws.

Weet iemand iets over andere landen waar een vergelijkbare partij al wel in de kamer is gekomen?
  zondag 12 februari 2006 @ 11:06:25 #215
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_34991904
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 20:13 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Weet iemand iets over andere landen waar een vergelijkbare partij al wel in de kamer is gekomen?
  zondag 12 februari 2006 @ 11:37:18 #216
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_34992466
quote:
Op zondag 12 februari 2006 11:06 schreef Stanley_Climbfall het volgende:

[..]
Mja, je hebt natuurlijk veel 'groene' partijen in het buitenland, maar dat is wrs meer vergelijkbaar met GroenLinks dan PvdD.

Wel weet ik dat er een jagerspartij zit in het EP voor de Fransen met een aantal zetels.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zondag 12 februari 2006 @ 13:43:58 #217
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_34996495
quote:
Op zondag 12 februari 2006 11:37 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Mja, je hebt natuurlijk veel 'groene' partijen in het buitenland, maar dat is wrs meer vergelijkbaar met GroenLinks dan PvdD.
Hoewel de verschillen tussen GroenLinks en PvdD nou ook niet al te groot zijn.
quote:
Wel weet ik dat er een jagerspartij zit in het EP voor de Fransen met een aantal zetels.
Zat. CPNT is al haar zetels kwijtgeraakt in 2004.

Een dierenrechtenpartij is een beetje een marginale partij. Meer dan 1 procent wordt lastig, zeker als er ook concurrentie met een groene partij is. Nederland is in de wereld nogal uniek met haar lage kiesdrempel van 0,67%. Ik weet dat er in Duitsland een vergelijkbare partij is, Die Tierschutzpartei. Die heeft vorig jaar aan de Bondsdagverkiezingen deelgenomen in een aantal deelstaten (Hamburg, Nedersaksen, Noordrijn-Westfalen en Hessen) en daar hebben ze zo'n 0,5-0,8% van de stemmen gehaald. Dat geeft landelijk 0,2%. Ver van de kiesdrempel van 5%.

In 2002 hebben ze ook meegedaan, toen haalden ze landelijk 0,3%. Ook toen werd maar in een aantal deelstaten meegedaan, maar wel meer dan in 2005. In de deelstaten waar zowel in 2002 als in 2005 werd meegedaan (Nedersaksen, Noordrijn-Westfalen en Hessen) werd een kleine winst geboekt, van ongeveer +0,2%, dus er is wel enige vooruitgang.

edit: er blijken behalve deze Duitse club en de PvdD nog vier partijen in Europa te zijn met soortgelijke ideeën. Ze staan hier vermeld: http://www.tierschutzpartei.de/europa/index.html. Geen enkele van deze vier was mij al bekend, dus dan mag je aannemen dat ze niet in het parlement zitten.

[ Bericht 6% gewijzigd door freako op 12-02-2006 13:54:02 ]
pi_35001043
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 14:55 schreef Dirktator het volgende:

[..]

wat je zegt over een partij voor mensen met het syndroom van down vind ik een rare vergelijking met dieren (of moet ik dit met een glimlach zien? )
  zondag 12 februari 2006 @ 15:34:00 #219
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_35001292
Wat gaat de PvdD met de gemeenteraadsverkiezingen precies doen? Ik heb nog niets gezien of gehoord.
  zondag 12 februari 2006 @ 15:46:00 #220
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_35001716
quote:
Op zondag 12 februari 2006 15:34 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Wat gaat de PvdD met de gemeenteraadsverkiezingen precies doen? Ik heb nog niets gezien of gehoord.
Op de website is niets te vinden, en ik heb er ook niets over gevonden. Ga er maar van uit dat ze nergens kandidaat staan.

In de gemeenteraden is er voor de PvdD ook niet zoveel te doen, hoogstens iets met subsidie ofzo. Toestemming voor uitbreidingsplannen voor kippenboeren gaat ook niet via de raad volgens mij.

Het meeste beleid op dierengebied is landelijk of Europees geregeld.
  zondag 12 februari 2006 @ 15:52:43 #221
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_35001944
Ja, zoiets dacht ik al. Dank voor de info!
pi_35508707
Goed nieuws lijkt me:
quote:
De Hond peilt 'Links' op meerderheid

In een peiling van Maurice de Hond staat, als er nu Tweede Kamerverkiezingen zouden zijn, links op een meerderheid in het parlement. PvdA, GroenLinks en SP komen samen uit op 76 zetels. De sociaal-democraten zouden uitkomen op 48 zetels (nu 42), GroenLinks op 10 (nu 8) en de SP zou verdubbelen van 9 naar 18.

De regeringspartijen verliezen: het CDA komt bij de peiling van De Hond uit op 34 zetels, een verlies van 10 met het huidige aantal. De VVD zou dalen van 28 naar 23. D66 halveert naar 3.

De ChristenUnie zou stijgen van 3 naar 5 en de SGP blijft stabiel op 2. Nieuw in de Kamer zouden de Groep Wilders/PvdV en de Partij voor de Dieren zijn. Die laatste mag rekenen op één zetel; Wilders op 6. De LPF wordt weggevaagd (van 8 naar nul).
  zondag 26 februari 2006 @ 14:27:39 #223
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_35509518
quote:
Op maandag 16 januari 2006 10:27 schreef dVTB het volgende:
Top 40 van overige aandachtspunten Partij voor de Dieren
[..]

Zoals? Windmolen? Bio-vergisting? Een weinig concreet punt.
Wat zou een eigenlijk niet-diervriendelijke manier van energie opwekken zijn? Een paardentractiecentrale? Een hamstertredmolencentrale? Lijkt me wel een aardig gezicht trouwens, duizenden hamsters die als gekken aan het rennen zijn. .
quote:
De eerste zin kan ik nog begrijpen, de tweede zin is belachelijk, want uiteindelijk gaan die particulieren volledig opdraaien voor die heffingen. Ik snap trouwens ook niet dat kassenbouw als vervuilend wordt aangemerkt. Het kost energie, OK, maar vervuilend? In welk opzicht?
Lichtvervuiling? Het kleine beetje landbouwgif dat gebruikt wordt? Ik las gisteren trouwens dat er wordt geëxperimenteerd met een nieuw soort kas, eentje die netto energie op kan leveren. Het werkt op een vergelijkbare manier als een zonneboiler.
quote:
In welk opzicht is dit diervriendelijk?
Door je kind naar de kinderopvang te brengen heb je meer tijd voor je hond. .
quote:
Waarom in vredesnaam? Zijn topsporters dier-onvriendelijk?
Het zou jammer zijn als de kernploeg katknuppelen wordt afgeschaft. .
quote:
Zie eerdere opmerking over softdrugs. Hypocriet.
En volgens mij lopen dat soort campagnes al eeuwen. Het alcoholgebruik onder jongeren neemt alleen maar toe.
pi_35509806
Een partij voor de dieren, dat klinkt wel allemaal leuk, en ik betrek er ook maar meteen de biologische landbouw bij, maar de werkelijkheid is toch anders.
Met huidige snelgroeiende wereldbevolking zul je als je alle productie-dieren veel buiten-ruimte wilt geven en al het voedsel echt biologisch wilt verbouwen alle oerwouden moeten kappen om voldoende landbouwgrond te hebben.

Een ander probleem is dat de burger voor is, maar als consument nog steeds massaal kiest voor een lage prijs.
  maandag 27 februari 2006 @ 13:17:44 #225
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_35539665
Wow.. de LPF helemaal weg..

Mijn vertrouwen in peilingen is zeer gering. Ik snap niet dat mensen daar nog zo veel waarde aan hechten, wanneer bij iedere verkiezingsuitslag het toch allemaal weer anders blijkt..

Maar een zetel voor de PvdD zou zeer verfrissend en interessant zijn..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')