quote:
Minder overvallen in AmsterdamAMSTERDAM Het aantal overvallen is in de eerste acht maanden van dit jaar in Amsterdam met 28% gedaald, vergeleken met dezelfde periode in 2002. Volgens de politie is die daling het gevolg van de hardere aanpak van winkelcriminaliteit en draaideurcriminelen.
De Amsterdamse politie heeft speciale overvalteams opgericht, is zichtbaarder aanwezig, en heeft enkele veelplegers van de straat gehaald.
Door de inzet van zakkenrollerteams nam het aantal aangiftes van zakkenrollerij met 17% af. Van alle aangiftes (72.000) betroffen de meeste diefstal vanaf of uit motorvoertuigen.
bron: TT
quote:Twee berichtjes die aantonen dat het er niet zo heel slecht voorstaat met veiligheid en overlast op straat. Desondanks hoor je uit de 'samenleving' andere geluiden. Wie is er gek, de burger of de politie? Wordt ons niet gewoon een onveiligheidsgevoel aangepraat door de media? Of kloppen deze cijfers niet?
Utrechtse aanpak overlast werkt
UTRECHT - De gemeente Utrecht heeft opmerkelijke resultaten geboekt bij het terugdringen van overlast en criminaliteit in het stationsgebied. Met een aanpak die door burgemeester Annie Brouwer wordt gekenschetst als 'hard én sociaal' is het aantal overtredingen in winkelcentrum Hoog Catharijne het afgelopen jaar met 60 procent afgenomen.Dat blijkt uit halfjaarcijfers van de politie die woensdagavond werden bekendgemaakt. Sinds twee jaar werken politie, justitie, gemeente, de Nederlandse Spoorwegen, de Jaarbeurs en eigenaar Corio van Hoog Catharijne intensief samen om de criminaliteit in Utrecht te bestrijden. Het project wordt aangeprezen onder de naam 'Utrecht veilig! Dat doen we samen.'
Het zogenoemde waterbedeffect, de verplaatsing van problemen van de ene wijk naar de andere, doet zich volgens de burgemeester niet voor. In het hele stationsgebied is de overlast gehalveerd.
Het zogenoemde Utrechtse model onderscheidt zich van de, volgens Brouwer, 'eenzijdig harde benadering' die in de andere grote steden, Rotterdam voorop, in zwang is. 'Wij hebben daar ook ervaring mee opgedaan', zegt de burgemeester, 'maar we weten inmiddels dat het effect niet duurzaam is.'
Vandaar dat Utrecht sinds 2001 heeft geëxperimenteerd met een beleid waarbij opvang voor junks gepaard gaat met een straffe wetshandhaving. Wie tegen de huisregels zondigt, kan een gebiedsverbod of een snelle berechting tegemoet zien. In plaats van boetes, die doorgaans niet te innen zijn, worden vrijheidsstraffen opgelegd. Justitie heeft voor dit doel vijftig detentieplaatsen in Kamp Zeist beschikbaar gesteld. Van de ongeveer zeventig veelplegers in het stationsgebied zit momenteel 30 procent vast.
Het aantal geregistreerde aangiften is in de hele stad Utrecht in de eerste zes maanden van 2003 afgenomen met 20 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal aangiften van autokraken liep terug met 34,6 procent. Verder werd er veel minder vaak aangifte gedaan van fietsendiefstal (-21 procent), terwijl het aantal aangiften van vernieling daalde met 24,6 procent. De drank- en drugsoverlast nam af met 11 procent.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/1063775692047.html
Ik denk dat een groot deel van deze resultaten het werk is van lokale 'leefbaar' partijen. Ik was het niet echt eens met pim, etc. maar dit is toch wel een goed resultaat. VVD heeft ook wel een deel meegeholpen met het behalen van deze resultaten.
quote:Subtiel verschil he?
Op donderdag 18 september 2003 12:35 schreef Kozzmic het volgende:Twee berichtjes die aantonen dat het er niet zo heel slecht voorstaat soms ook de goede kant op lijkt te gaan met veiligheid en overlast op straat. Desondanks hoor je uit de 'samenleving' andere geluiden. Wie is er gek, de burger of de politie? Wordt ons niet gewoon een onveiligheidsgevoel aangepraat door de media? Of kloppen deze cijfers niet?
quote:Inderdaad, en hoeveel mensen nemen tegenwoordig niet eens meer de moeite om aangifte te doen? Je hoort zelf steeds vaker dat de politie mensen adviseerd om geen aangifte te doen.
Op donderdag 18 september 2003 12:44 schreef oheng het volgende:
De cijfers zijn totaal nietszeggend. Het zegt alleen iets over het aantal aangiftes, niet over het werkelijke aantal overvallen.
Overigens alle lof voor de harde aanpak van de politie in Utrecht.
Denk eerder dat mensen bijna net zo vaak slachtoffer zijn van een misdrijf, maar gewoon geen aangifte doen omdat er toch nix aan gedaan wordt..
Zo ervaar ik het tenminste.
quote:72.000 / 365 = 197
Van alle aangiftes (72.000) betroffen de meeste diefstal vanaf of uit motorvoertuigen.
Tjeuh.
Criminaliteitscijfers dalen globaal gezien ook al jaren, de 2 artikkelen die Kozzmic quote tonen dit nu ook aan voor de zogenaamde kleine criminaliteit.
Verder ligt het denk ik ook een beetje aan onze volksaard. Nederlanders zijn nooit tevreden, klagen overal over en is er niks te klagen verzinnen we wel wat. Hetzelfde zie je namelijk met de economie, het gaat nu even wat minder en de nederlanders zien gelijk geen goede toekomst meer, dit herhaalt zich trouwens gemiddeld elke 10 jaar.
quote:als dat werkelijk ook aanraden dan trek ik me niet veel van die cijfers aan dat het beter gaat.
Op donderdag 18 september 2003 11:04 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
" dan geven ze of niet thuis of ze beweren dat ze nichts mogen doen en als het effetjes meezit raden ze je ookm nog aan om GEEN AANGIFTE te doen???![]()
![]()
Wat is dat voor bezopen gedoe, is dat de nieuwe policy om de criminaliteitscijfers lager te doen lijken???? "
quote:De burger, denk ik.
Op donderdag 18 september 2003 12:35 schreef Kozzmic het volgende:
Wie is er gek, de burger of de politie?
Net zoals in Rotterdam toen rond het centraal station de criminelen harder werden aangepakt, werd er meer criminaliteit in de wijken eromheen gesignaleerd.
Symptonen bestrijden helpt niet veel. Als je hangjongeren ergens wegjaagt duiken ze gewoon weer op op een ander pleintje.
quote:Dat is dus in Utrecht volgens het artikel niet het geval. Met name doordat veelplegers sneller en langer achter de tralies verdwijnen.
Op donderdag 18 september 2003 12:53 schreef ub40_bboy het volgende:
Als er meer aandacht aan bv. overvallen wordt besteed door de politie zie je dat iets anders gaat stijgen.Net zoals in Rotterdam toen rond het centraal station de criminelen harder werden aangepakt, werd er meer criminaliteit in de wijken eromheen gesignaleerd.
Symptonen bestrijden helpt niet veel. Als je hangjongeren ergens wegjaagt duiken ze gewoon weer op op een ander pleintje.
In het Parool een wat uitgebreider stuk over de situatie in Amsterdam: http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1063861923649.html.
quote:Amsterdam en Utrecht zijn niet NL, en al helemaal niet als men zich maar op 1 aspect richt.
Op donderdag 18 september 2003 12:35 schreef Kozzmic het volgende:[..]
[..]Twee berichtjes die aantonen dat het er niet zo heel slecht voorstaat met veiligheid en overlast op straat. Desondanks hoor je uit de 'samenleving' andere geluiden. Wie is er gek, de burger of de politie? Wordt ons niet gewoon een onveiligheidsgevoel aangepraat door de media? Of kloppen deze cijfers niet?
Hier staat wat anders. Het is uiteraard van 2002, aangezien 2003 nog een kwartaal duurt.
In 2002 ondervond de Nederlandse bevolking naar schatting 5,1 miljoen delicten en bedrijven en instellingen 5,6 miljoen delicten (in 2001). De totale criminaliteit is in het afgelopen decennium redelijk stabiel gebleven, maar is recent licht toegenomen. De geweldscriminaliteit en de vernielingen namen toe; de stijging is in de politiecijfers veel sterker dan in enquêtes onder de bevolking. De vermogenscriminaliteit is in deze periode afgenomen, maar stabiliseert nu. Ongeveer 1% van de bevolking wordt jaarlijks verdacht van een misdrijf. Dit zijn ongeveer 160.000 mensen. De laatste jaren treedt hierin een daling op. Mannen, jongeren en allochtonen zijn oververtegenwoordigd onder de verdachten.
http://www.socialestaat.nl/2003-12/nl/acrobat/socialestaat09.pdf
[Dit bericht is gewijzigd door Jeukaanmenaat op 18-09-2003 13:14]
quote:Dalen de criminaliteitscijfers al twee jaar of daalt het aantal aangiftes al twee jaar. Daarnaast is een daling van criminaliteit an sich natuurlijk een goede zaak alleen wil een daling niet zeggen dat er dan een acceptabel veiligheidsniveau is. Als ik in een bad van 90 graden celsius spring dan is dat te heet maar na tien minuten is dat misschien nog maar 80 graden. Wel een daling maar nog steeds te heet voor mijn lichaam.
Op donderdag 18 september 2003 12:50 schreef Chewie het volgende:
Ik denk dat de schuld grotendeels bij de media ligt. Vooral de SMS6 achtige manier van verslaggeven draagt hier aan bij, zelfs het nos journaal is begonnen met deze manier.Criminaliteitscijfers dalen globaal gezien ook al jaren, de 2 artikkelen die Kozzmic quote tonen dit nu ook aan voor de zogenaamde kleine criminaliteit.
Verder ligt het denk ik ook een beetje aan onze volksaard. Nederlanders zijn nooit tevreden, klagen overal over en is er niks te klagen verzinnen we wel wat. Hetzelfde zie je namelijk met de economie, het gaat nu even wat minder en de nederlanders zien gelijk geen goede toekomst meer, dit herhaalt zich trouwens gemiddeld elke 10 jaar.
De Nederlandse volksaard van altijd maar klagen zal zeker een rol spelen toch zie je de onveiligheidsgevoelens niet alleen in Nederland.
In hoeverre de media schuldig is aan het gevoel van onveiligheid lijkt mij een discutabele. Als er totaal geen onveiligheid zou zijn in Nederland zou de media hier niet op kunnen inspelen dus er is wel degelijk onveiligheid. Wel is het natuurlijk zo dat je je kunt afvragen in hoeverre de berichtgeving gekleurd is.
Het stukje over Utrecht spitste zich met name toe op het stationsgebied trouwens.
En zoals ik al zei: deze nieuwsberichtjes zeggen niet dat het goed gaat met de veiligheid op straat. Ze laten alleen zien dat het aantal aangiftes in twee steden gedaald is.
quote:Criminaliteit zul je nooit helemaal uitbannen. Maar als je de berichtgeving over bijvoorbeeld moord of zinloos geweld vergelijkt met die van 10-15 jaar geleden is er behoorlijk wat veranderd. 10-15 jaar geleden bestond zinloos geweld niet eens, dit waren gewoon vechtpartijen en kwamen hooguit in het lokale krantje en moord kwam vaak ook niet verder dan het lokale nieuws. Nu spring SMS6 er bovenop enz.
Op donderdag 18 september 2003 13:14 schreef FreedonNadd het volgende:[..]
In hoeverre de media schuldig is aan het gevoel van onveiligheid lijkt mij een discutabele. Als er totaal geen onveiligheid zou zijn in Nederland zou de media hier niet op kunnen inspelen dus er is wel degelijk onveiligheid. Wel is het natuurlijk zo dat je je kunt afvragen in hoeverre de berichtgeving gekleurd is.
quote:Eindelijk iemand die met feiten komt in plaats van indrukken. Interessant trouwens dat 'de stijging is in de politiecijfers veel sterker dan in enquêtes onder de bevolking'. Dat zet je wel aan het denken.
Op donderdag 18 september 2003 13:13 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Amsterdam en Utrecht zijn niet NL, en al helemaal niet als men zich maar op 1 aspect richt.
Hier staat wat anders. Het is uiteraard van 2002, aangezien 2003 nog een kwartaal duurt.In 2002 ondervond de Nederlandse bevolking naar schatting 5,1 miljoen delicten en bedrijven en instellingen 5,6 miljoen delicten (in 2001). De totale criminaliteit is in het afgelopen decennium redelijk stabiel gebleven, maar is recent licht toegenomen. De geweldscriminaliteit en de vernielingen namen toe; de stijging is in de politiecijfers veel sterker dan in enquêtes onder de bevolking. De vermogenscriminaliteit is in deze periode afgenomen, maar stabiliseert nu. Ongeveer 1% van de bevolking wordt jaarlijks verdacht van een misdrijf. Dit zijn ongeveer 160.000 mensen. De laatste jaren treedt hierin een daling op. Mannen, jongeren en allochtonen zijn oververtegenwoordigd onder de verdachten.
http://www.socialestaat.nl/2003-12/nl/acrobat/socialestaat09.pdf
Overigens denk ik dat de gecombineerde aanpak van de politie Utrecht verstandig is: hulpverlening en opvang combineren met het stellen van duidelijke grenzen en daar ook gevolgen aan verbinden.
quote:Ik heb sterk het gevoel dat sommige mensen niet willen dat het beter gaat op dit gebied. Ik snap dat niet zo goed? Natuurlijk moet en kan het nog veel beter maar als er positieve berichten komen, is er altijd snel een groep mensen die het in twijfel gaat trekken. Natuurlijk is het goed om er kritisch naar te kijken en er kanttekeningen bij te plaatsen. Maar als er betere resultaten worden gemeld, kan dat ook gewoon positief zijn. Dat bedoel ik trouwens niet persoonlijk voor de user waar ik nu op reageer, het valt me in meer reacties op.
Op donderdag 18 september 2003 13:17 schreef DennisMoore het volgende:
'k Vind eigenlijk de oplossingspercentages wel interessant...Het stukje over Utrecht spitste zich met name toe op het stationsgebied trouwens.
En zoals ik al zei: deze nieuwsberichtjes zeggen niet dat het goed gaat met de veiligheid op straat. Ze laten alleen zien dat het aantal aangiftes in twee steden gedaald is.
Utrecht gaat volgens mij niet alleen over aangiftes maar ook de door de politie geconstateerde afname van criminaliteit en vandalisme.
quote:Moord was volgens mij vroeger ook echt wel nieuws. Het klopt wel dat zinloos geweld pas de laatste jaren in het nieuws is gekomen. Maar wat prefereer je dan? Dat er niet over wordt gerapporteerd dat er mensen het ziekenhuis c.q. de grafkist in worden geslagen zodat jij je veilig voelt?
Op donderdag 18 september 2003 13:35 schreef Chewie het volgende:[..]
Criminaliteit zul je nooit helemaal uitbannen. Maar als je de berichtgeving over bijvoorbeeld moord of zinloos geweld vergelijkt met die van 10-15 jaar geleden is er behoorlijk wat veranderd. 10-15 jaar geleden bestond zinloos geweld niet eens, dit waren gewoon vechtpartijen en kwamen hooguit in het lokale krantje en moord kwam vaak ook niet verder dan het lokale nieuws. Nu spring SMS6 er bovenop enz.
Maar als wat jij zegt klopt dan moeten de cijfers voor moord al enkele jaren gelijk zijn. Helaas hebben we die cijfers niet want dit wordt in Nederland niet centraal geregistreerd. Vanaf nu wordt het via internet allemaal wel bijgehouden maar dat duurt nog wel wat jaren voordat je dan van trends e.d. kan spreken.
quote:
Op donderdag 18 september 2003 12:35 schreef Kozzmic het volgende:[..]
[..]Twee berichtjes die aantonen dat het er niet zo heel slecht voorstaat met veiligheid en overlast op straat. Desondanks hoor je uit de 'samenleving' andere geluiden. Wie is er gek, de burger of de politie? Wordt ons niet gewoon een onveiligheidsgevoel aangepraat door de media? Of kloppen deze cijfers niet?
Het is ook volkomen ongeloofwaardig, hoe is de misdaad dan ineens gedaald? Zijn de misdadigers minder misdadig geworden? Lijkt me niet, eerder het tegenovergestelde. Is de politie harder gaan optreden? Ja, naar automobilisten en mensen die hun winkel beschermen tegen junks wel.
Gewoon je gezond verstand en je ogen en je oren gebruiken, Nederland is harstikke onveilig en het wordt er niet beter op.
Ik geef Balkenende groot gelijk:
Het is immers mijn "eigen verantwoordelijkheid" of ik een Antiliaan neerknal of niet.
Bovendien help ik zo mee de kosten van de politie in te perken en hoef ik dan ook geen aangifte meer te doen.
Uitstekend idee Jan Peter: "Eigen verantwoordelijkheid".
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |