abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13075150
quote:
Zweedse minister gewond door messteek

STOCKHOLM - De Zweedse minister van Buitenlandse Zaken Anna Lindh is woensdagmiddag gewondgeraakt toen een man haar met een mes aanviel. Volgens de politie is Lindh in borst, buik en armen geraakt. Zij is naar het Karolinskaziekenhuis gebracht, waar zij een spoedeoperatie ondergaat. Haar verwondingen zijn volgens een woordvoerder van de politie niet levensbedreigend.

Volgens de eerste berichten was Lindh alleen in de pols geraakt, maar een getuige vertelde dat de minister na het incident uitriep: "Lieve hemel, hij heeft hij mij in mijn buik geraakt".

De aanval gebeurde toen Lindh op de afdeling dameskleding in het warenhuis NK in het centrum van de Zweedse hoofdstad was. Na zijn daad vluchtte de aanvaller. In de omgeving is de politie een omvangrijke zoekactie begonnen. Een duidelijk signalement van de man is er niet. Het mes is in de omgeving gevonden.

Lindh is een van de felste voorstanders van de invoering van de euro in het Scandinavische land. Zondag stemt de bevolking in een referendum hierover. De opinipeilingen voorspellen een overwinning voor de tegenstanders van de Europese eenheidsmunt.

Bron

Wat een zotte actie.
Dit werkt toch alleen maar averrechts op het referendum zondag?
Gelukkig is de situatie niet levensbedreigend, anders zou je daar ook Fortuyn-toestanden krijgen, voor zover het nu niet gaat worden.

Ik hoop trouwens dat de bevolking toch voor gaat stemmen.

<UPDATE: 11-9-2003 -- 9:25>

quote:
Lindh bezwijkt aan verwondingen

STOCKHOLM De Zweedse minister Lindh van
Buitenlandse Zaken is overleden als
gevolg van inwendige bloedingen.Ze is
vannacht nog geopereerd,maar dat kon de
bloedingen niet stelpen.

Een onbekende man bracht de 46-jarige
Lindh gistermiddag verscheidene steken
met een mes toe.Ze werd in armen,borst
en maag gestoken,waardoor de lever en
bloedvaten in de buik zijn beschadigd.

Lindh werd aangevallen toen ze in een
warenhuis in Stockholm aan het winkelen
was.De dader is ontkomen.Onduidelijk is
of het Zweedse EU-referendum over de
invoering van de euro zondag doorgaat.
Zij was een pleitbezorger van de euro.

bron: teletekst

[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 11-09-2003 09:25]

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_13075173
Lees het ook net
slettebak [@] gmail.com
pi_13075278
Als ik het goed heb zijn de politici in Zweden, net zoals in Nederland, onbeschermd. En zo hoort het. Het is toch totaal geschift dat je voor het uiten van je mening wordt vermoord???!!!
pi_13075335
Minster? volgens mij moet het minister zijn in de titel
pi_13075366
quote:
Op woensdag 10 september 2003 17:54 schreef MC het volgende:
Minster? volgens mij moet het minister zijn in de titel
Zou je denken?
  woensdag 10 september 2003 @ 18:03:12 #6
50662 sigterm
demon to some, angel to others
pi_13075510
Word steeds debieler....

Ook aan de euro? Leuk nog een land waar de koopkracht achteruit gaat, alles bijna 2x zo duur word...

I am an explorer in the further regions of experience, demon to some, angel to others....
pi_13075561
quote:
Op woensdag 10 september 2003 18:03 schreef sigterm het volgende:
Word steeds debieler....

Ook aan de euro? Leuk nog een land waar de koopkracht achteruit gaat, alles bijna 2x zo duur word...

ROFL en dat in Zweden!!!! Zo'n beetje het duurste land van Europa als ik het goed heb (ok, Liechtenstein, Monaco, etc zijn er ook nog).
pi_13075786
jeej daar ook al feest dus...
Ik wil niet dood, maar niet meer voelen
  woensdag 10 september 2003 @ 18:17:48 #9
13973 ranja
image means nothing
pi_13075811
Ojee een aanslag op de democratie!
Nu glijdt Zweden ook al af naar bananenrepubliek waar je niet meer kunt zeggen wat je denkt zonder bang te hoeven zijn vermoord te worden. Waar gaat dat toch heen...
  woensdag 10 september 2003 @ 18:30:06 #10
10710 gday
propria cures
pi_13076117
quote:
Op woensdag 10 september 2003 18:05 schreef oheng het volgende:

[..]

ROFL en dat in Zweden!!!! Zo'n beetje het duurste land van Europa als ik het goed heb (ok, Liechtenstein, Monaco, etc zijn er ook nog).

Levensmiddelen zijn in Noorwegen (en bij mijn weten in Denemarken) ook duurder. Vooral Noorwegen is ziekelijk duur!
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
  woensdag 10 september 2003 @ 18:30:09 #11
10710 gday
propria cures
pi_13076118
quote:
Op woensdag 10 september 2003 18:17 schreef ranja het volgende:
Ojee een aanslag op de democratie!
Nu glijdt Zweden ook al af naar bananenrepubliek waar je niet meer kunt zeggen wat je denkt zonder bang te hoeven zijn vermoord te worden. Waar gaat dat toch heen...
In 1986 is Olof Palme, de toenmalige premier, doodgeschoten. Op de Zweedse radio hoorde ik dat ze alleen in haar arm is geraakt, maar dat was al om 16.45 (half uur nadat het gebeurde).. inmiddels blijken de verwondingen dus erger te zijn, maar levensbedreigend zal het dus niet zijn.
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
  woensdag 10 september 2003 @ 18:31:16 #12
13973 ranja
image means nothing
pi_13076137
quote:
Op woensdag 10 september 2003 18:30 schreef gday het volgende:

[..]

In 1986 is Olof Palme, de toenmalige premier, doodgeschoten.

Oja. Ze waren dus zelfs Nederland al voor...
pi_13076197
quote:
Op woensdag 10 september 2003 18:30 schreef gday het volgende:

[..]

Levensmiddelen zijn in Noorwegen (en bij mijn weten in Denemarken) ook duurder. Vooral Noorwegen is ziekelijk duur!

Ja, maar die is al EU lid, dus het kan niet duurder meer worden. En Olof Palme was ik glad vergeten. Ze zullen dus voortaan bodyguards moeten hebben. Triest.
pi_13076346
Ideetje... De moordenaar van Olof Palme is ook nooit opgepakt, ze verdachten destijds Koerden of Zuid Afrika (apartheidsregime).
Ook is er een alcoholverslaafde opgepakt, en later weer vrij gelaten.

Misschien is het dezelfde dader?

woensdag 10 september 2003 @ 19:14:28 #15
10710 gday
propria cures
pi_13077102
Ik lees nu hier dat ze meerdere keren gestoken is in de armen en borst- en buikstreek, en dat ze op dit moment wordt geopereerd. Ze verkeert in een kritieke toestand, maar niet direkt levensbedreigend volgens een politiewoordvoerder.

Profiel van de dader: 1m80, Zweeds uiterlijk, groen militair jack.

Foto's van het warenhuis waar het gebeurde:

woensdag 10 september 2003 @ 19:22:52 #16
10710 gday
propria cures
pi_13077263
In Zweden gaan nu inderdaad vergelijkingen op met wat er met Olof Palme is gebeurd. "We hadden een les geleerd moeten hebben, maar na de moord op Olof Palme zijn we een beetje ingeslapen," aldus Ulla Hoffman van de Vänsterpartiet (links).

Vanavond zou er een TV-debat plaatsvinden geloof ik, maar alle politieke aktiviteiten zijn uiteraard uitgesteld cq afgelast voor de komende tijd.

pi_13078620
Net was op het 8 uur journaal met flipje dat ze in kritieke toestand verkeerde...
slettebak [@] gmail.com
pi_13078775
Ter info:

woensdag 10 september 2003 @ 20:27:01 #19
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13078800
quote:
Op woensdag 10 september 2003 20:19 schreef JaWi het volgende:
Net was op het 8 uur journaal met flipje dat ze in kritieke toestand verkeerde...
Flipje? Wie is dat?
pi_13083884
pi_13083934
quote:
Op woensdag 10 september 2003 20:27 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Flipje? Wie is dat?

Die knekker van het nieuws. Laten we het verder ontopic houden
slettebak [@] gmail.com
pi_13083973
quote:
Zweedse minister zwaar gewond na messteken

Uitgegeven: 10 september 2003 17:29
Laatst gewijzigd: 10 september 2003 22:42

De Zweedse minister van Buitenlandse Zaken Anna Lindh is woensdagmiddag zwaar gewondgeraakt toen een onbekende man haar met een mes aanviel. Volgens de politie is 46-jarige Lindh in borst, buik en armen geraakt. Zij is naar het Karolinskaziekenhuis gebracht, waar zij een spoedoperatie aan de buik ondergaat. Lindhs toestand zou kritiek zijn wegens ernstige inwendige bloedingen en schade aan de lever.

De politie gaat ervanuit dat Lindh niet toevallig het slachtoffer is geworden van een actie van een psychisch gestoord persoon, maar dat de dader wist wat hij deed. Dit zei een woordvoerder tegen de krant Dagens Nyheter. De politie baseert dat onder meer op verklaringen van getuigen die zeiden dat de aanvaller een bedaarde indruk maakte. Van eerdere bedreigingen aan het adres van de minister is volgens de politie geen sprake.

Premier Göran Persson zei woensdagvond dat de toestand van Lindh 'ernstig' is. Volgens een woordvoerder van Buitenlandse Zaken zijn pas na de operatie mededelingen te verwachten over haar toestand. Persson deelde mee dat de regering haar campagne voor het euro-referendum van zondag voorlopig stopzet.

De populaire sociaal-democratische Lindh - die genoemd wordt als opvolger van de huidige premier - is een van de felste voorstanders van de invoering van de euro in het Scandinavische land. De opiniepeilingen voorspellen een overwinning voor de tegenstanders van de Europese eenheidsmunt.

De aanval gebeurde toen Lindh zonder lijfwacht op de afdeling dameskleding in het sjieke warenhuis NK (Nordiska Kompaniet) in het centrum van de Zweedse hoofdstad was. Volgens de eerste berichten was de minister alleen in de pols geraakt, maar een getuige vertelde dat zij na het incident uitriep: "Lieve hemel, hij heeft hij mij in mijn buik geraakt".

Na zijn daad vluchtte de aanvaller. Het mes heeft hij op de plaats van de steekpartij achtergelaten. In de omgeving is de politie een omvangrijke zoekactie begonnen. Ook de geheime dienst is ingeschakeld. De dader is volgens de politie een gespierde dertig- tot veertigjarige man van ongeveer 1,80 meter lang.

Getuigen meldden dat hij gekleed was in een camouflagejack. Lindh had kort voor het incident het ministerie van Buitenlandse Zaken verlaten, waar zij zich had voorbereid op een televisiedebat dat woensdagavond zou worden uitgezonden. Haar bezoek aan het warenhuis was volgens een van haar medewerkers niet tevoren gepland.

In 1986 werd de Zweedse premier Olof Palme in Stockholm doodgeschoten toen hij na bioscoopbezoek met zijn vrouw op weg was naar huis. De moord is nooit opgelost.

Lindh is sinds 1998 minister van Buitenlandse Zaken. Daarvoor was zij vier jaar minister van Milieuzaken.

http://nu.nl/news.jsp?n=202599&c=20

pi_13088107
Ze is dood

-edit: Bron: CNN

"Looooooooooooosch!!"
"Onze doelgroep is dan natuurlijk ook vooral jongeren die nog echt keihard Loosch kunnen gaan"
- Pim Derks, 1 juni 2005
pi_13088115
Post het bericht eens
slettebak [@] gmail.com
pi_13088131
Jezus, t is nog waar ook http://teletekst.nos.nl/gif/121-01.html
slettebak [@] gmail.com
pi_13088140
quote:
Lindh bezwijkt aan verwondingen

STOCKHOLM De Zweedse minister Lindh van
Buitenlandse Zaken is overleden als
gevolg van inwendige bloedingen.Ze is
vannacht nog geopereerd,maar dat kon de
bloedingen niet stelpen.

Een onbekende man bracht de 46-jarige
Lindh gistermiddag verscheidene steken
met een mes toe.Ze werd in armen,borst
en maag gestoken,waardoor de lever en
bloedvaten in de buik zijn beschadigd.

Lindh werd aangevallen toen ze in een
warenhuis in Stockholm aan het winkelen
was.De dader is ontkomen.Onduidelijk is
of het Zweedse EU-referendum over de
invoering van de euro zondag doorgaat.
Zij was een pleitbezorger van de euro.

bron: teletekst

[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 11-09-2003 09:24]

pi_13088144
klote
pi_13088162
Er waait echt een bizarre wind door politiek Europa
[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_13088169
Ik heb het van TV, want op de CNN website staat ook nog niets
"Looooooooooooosch!!"
"Onze doelgroep is dan natuurlijk ook vooral jongeren die nog echt keihard Loosch kunnen gaan"
- Pim Derks, 1 juni 2005
pi_13088179
quote:
Op donderdag 11 september 2003 09:24 schreef _Administr8or_ het volgende:
klote
Klřte.
pi_13088180
zie NL teletekst
Ik haat de belastingdienst
  donderdag 11 september 2003 @ 09:26:39 #32
49006 Glatze
The world is flat!
pi_13088182
-edit-

onzin

-edit-

[Dit bericht is gewijzigd door Wile_E_Coyote op 11-09-2003 15:06]

pi_13088186
quote:
Op donderdag 11 september 2003 09:25 schreef BrianMay het volgende:
Ik heb het van TV, want op de CNN website staat ook nog niets
nu wel
"Looooooooooooosch!!"
- Pim Derks, 1 juni 2005
  donderdag 11 september 2003 @ 09:27:13 #34
19840 Libris
Live from Singapore
pi_13088187
Damn, als dit inderdaad door dat referendum kwam....
Erg shit
pi_13088189
Ik heb de topictitel en de openingspost aangepast.
pi_13088191
Wat verschrikkelijk

Ik was er gisteren al stil van dat ze was neergestoken en hoopte vurig dat ze het zou halen. Niet dus.

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_13088194
d00d nu dus
;-)))
pi_13088199
quote:
Op donderdag 11 september 2003 09:26 schreef Disorder het volgende:

[..]

Klřte.

ik moest toch wel ff stiekem lachen
"Looooooooooooosch!!"
- Pim Derks, 1 juni 2005
pi_13088204
waar gaat het in deze wereld toch naar toe
"Looooooooooooosch!!"
- Pim Derks, 1 juni 2005
  donderdag 11 september 2003 @ 09:30:34 #40
19840 Libris
Live from Singapore
pi_13088226
quote:
Op donderdag 11 september 2003 09:28 schreef BrianMay het volgende:
waar gaat het in deze wereld toch naar toe
Moord en ook politieke moorden komen al sinds mensheugenis voor. toch is het erg triest.
pi_13088265
quote:
Op donderdag 11 september 2003 09:30 schreef Libris het volgende:

[..]

Moord en ook politieke moorden komen al sinds mensheugenis voor. toch is het erg triest.

In het naoorlogse West-Europa eigenlijk amper. Zeker niet in gezappige landjes zoals Zweden en NL die een hele open samenleving hadden. Dat is eigenlijk het bizarre.
[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_13088377
quote:
Op donderdag 11 september 2003 09:33 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

In het naoorlogse West-Europa eigenlijk amper. Zeker niet in gezappige landjes zoals Zweden en NL die een hele open samenleving hadden. Dat is eigenlijk het bizarre.

Niet helemaal waar. In Zweden werd halverwege de jaren 80 premier Olav Palme vermoord, en tot op de dag van vandaag is niet duidelijk wat daar nu precies heeft achtergezeten.

Ook aanslagen op Oscar Lafontaine en Wolfgang Schäuble in Duitsland zijn vergelijkbaar. En dan heb je in België nog de moord op André Cools begin jaren 90.

pi_13088419
Ik ben erg benieuwd hoe het Zweedse publiek electoraal op dit drama gaat reageren.
  donderdag 11 september 2003 @ 09:46:04 #44
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew Š
pi_13088435
Een schopje naar OOG.
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_13088454
quote:
Op donderdag 11 september 2003 09:45 schreef weerdo het volgende:
Ik ben erg benieuwd hoe het Zweedse publiek electoraal op dit drama gaat reageren.
Ze zullen iig niet op een lijk stemmen.
pi_13088484
Lijkt me niet dat referendum door zal gaan.
pi_13088512
quote:
Op donderdag 11 september 2003 09:50 schreef dennisdotcom het volgende:
Dan wint de dader, lijkt me niet de bedoeling...
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  donderdag 11 september 2003 @ 09:57:51 #48
19840 Libris
Live from Singapore
pi_13088606
quote:
Op donderdag 11 september 2003 09:50 schreef dennisdotcom het volgende:
CNN:
It wasn't known if Sunday's referendum vote on the euro would be delayed.

Jan Larssen, a government spokesman, said late Wednesday the "issue had been raised" but added it would be a "very big, complicated project to move an election day."

Authorities said they did not think the stabbing was politically motivated.

pi_13088920
offtopic.

[Dit bericht is gewijzigd door robh op 11-09-2003 10:23]

De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_13088965
Als referendum doorgaat krijg je denk ik toch een soort van Fortuyn effect, veel mensen stemden Fortuyn uit protest tegen de aanslag op de Economie, ik voorspel dat in Zweden zelfde zal gebeuren, en dat veel mensen alsnog voor de euro zullen stemmen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_13088968
Schokkend!
Een droevige gebeurtenis.
pi_13089051
quote:
Op donderdag 11 september 2003 10:21 schreef raptorix het volgende:
Als referendum doorgaat krijg je denk ik toch een soort van Fortuyn effect, veel mensen stemden Fortuyn uit protest tegen de aanslag op de Economie, ik voorspel dat in Zweden zelfde zal gebeuren, en dat veel mensen alsnog voor de euro zullen stemmen.
Misschien was dat wel de bedoeling.
De Euro-maffia die van de EU een nieuwe superstaat die de wereld gaat veroveren zit erachter!
pi_13089291
quote:
Op donderdag 11 september 2003 10:21 schreef raptorix het volgende:
Als Fortuyn niet was neergeschoten dan had hij alsnog veel stemmen gekregen, dat is hier met de euro niet zo.
pi_13089312
Ongelooflijk.
pi_13089329
Idd schokkend.

En dat dan in Zweden.

While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_13089383
quote:
Op donderdag 11 september 2003 10:40 schreef zjroentje het volgende:
Idd schokkend.

En dat dan in Zweden.

Randdebielen heb je overal....
Get woke, go broke!
pi_13089404
Ernstig dit.

Nu vraag ik me toch wel af, of ze in Zweedse warenhuizen aan bewakingscamera's doen?
Dit i.v.m. het niet/nauwelijks bekend zijnde signalement van de dader.

pi_13089427

En er was eerst nog een bericht dat ze niet in levensgevaar was. Damn, wat erg.

pi_13089470
quote:
Op donderdag 11 september 2003 10:43 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Randdebielen heb je overal....

Maar het is toch een van de rustigste landen.

Triest gewoon.

AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_13089479
quote:
Op donderdag 11 september 2003 10:44 schreef What het volgende:

Nu vraag ik me toch wel af, of ze in Zweedse warenhuizen aan bewakingscamera's doen?

Misschien had hij enige vermomming ofzo.
pi_13089492
quote:
Op donderdag 11 september 2003 10:47 schreef zjroentje het volgende:

[..]

Maar het is toch een van de rustigste landen.

Triest gewoon.

Ja, maar dat was Nederland ook. Ik neem me een soortgelijk incident in Goteborg te herinneren, dat overigens niet dodelijk afliep geloof ik.
Get woke, go broke!
pi_13089520
quote:
Op donderdag 11 september 2003 10:48 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Ja, maar dat was Nederland ook. Ik neem me een soortgelijk incident in Goteborg te herinneren, dat overigens niet dodelijk afliep geloof ik.

Er is ooit eerder een Zweedse minister vermoord, Palme.
pi_13089543
quote:
Op donderdag 11 september 2003 10:48 schreef zjroentje het volgende:
Misschien had hij enige vermomming ofzo.
Zou kunnen. Het is nog een beetje kort dag, dus misschien (hopelijk) zijn er nog mensen die wel iets gezien hebben. De moordenaar van Palme is ook nooit gepakt.
pi_13089588
quote:
Op donderdag 11 september 2003 10:50 schreef zjroentje het volgende:

[..]

Er is ooit eerder een Zweedse minister vermoord, Palme.

Ook dat nog eens inderdaad, ( ik woon vlak bij het Olof Palme plein . )

Maar ik doelde op een dergelijk incident in een winkelcentrum. Er zijn altijd mensen die hun mening op andere manier dan met woorden denken te moeten ventileren..

Get woke, go broke!
pi_13089611
zo bekend was ze nou ook niet

nou sterkte aan de familie

A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_13089625
quote:
Op donderdag 11 september 2003 10:54 schreef pro_jeex het volgende:

nou sterkte aan de familie

Wat heeft dat er nou mee te maken in vredesnaam??
Get woke, go broke!
pi_13089655
quote:
Op donderdag 11 september 2003 10:54 schreef pro_jeex het volgende:
pi_13089671
quote:
Op donderdag 11 september 2003 10:53 schreef HeatWave het volgende:

Maar ik doelde op een dergelijk incident in een winkelcentrum.

Daar staat me niks van bij.
quote:
Er zijn altijd mensen die hun mening op andere manier dan met woorden denken te moeten ventileren..
Triest inderdaad.
pi_13089722
quote:
Op donderdag 11 september 2003 10:57 schreef zjroentje het volgende:

[..]

Daar staat me niks van bij.
[..]

Triest inderdaad.

Snap ik maar heb een lange tijd een relatie in Zweden gehad, dan valt Zweden nieuws je meer op.

Ik weet niet meer hoe en wat precies, maar was geloof ik ook een politicus...

Get woke, go broke!
pi_13089737
quote:
Op donderdag 11 september 2003 10:55 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Wat heeft dat er nou mee te maken in vredesnaam??

moet iedere dode in de krant
het was geen politieke moord zeiden ze op het nieuws.
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_13089777
quote:
Op donderdag 11 september 2003 11:00 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Misschien niet met een politiek motief, maar ze was wel een belangrijk figuur. Dus het is niet "iedere dode".

Als morgen Balkenende dood gaat in een auto ongeluk, moet dat dan ook niet in de krant omdat er meer auto ongelukken plaats vinden.

Dom geblaat dus...

Get woke, go broke!
pi_13089820
Fuk ik zie nu pas op wie ik reageer. Laat maar .
Get woke, go broke!
pi_13089905
quote:

Hoe kunnen ze dat nou weten.

Misschien was het een tegenstander van de euro, dan is het wel degelijk een politieke moord.

pi_13090029
quote:
Sommige mensen krijgen het gratis, anderen moeten ¤ 200,-- betalen voor een advertentie.
Het is oneerlijk verdeeld in de wereld. Open er een topic over.
pi_13090069
pi_13090276
quote:
Op donderdag 11 september 2003 11:07 schreef zjroentje het volgende:

[..]

Hoe kunnen ze dat nou weten.

Misschien was het een tegenstander van de euro, dan is het wel degelijk een politieke moord.

Als dat de reden is geweest wel maar het kan natuurlijk ook een eenzame gek zijn geweest. Maar zolang ze geen dader hebben, valt daar geen zinnig woord over te zeggen.

Zweden verliest door moord Lindh 'gezicht naar buiten'

STOCKHOLM (ANP/RTR/AFP/DPA) - De Zweedse minister van Buitenlandse Zaken Anna Lindh is donderdagochtend bezweken aan de verwondingen die ze een dag eerder bij een steekpartij had opgelopen. De 46-jarige Lindh werd woensdagmiddag in een warenhuis in Stockholm door een nog onbekende man neergestoken. ,,Zweden is zijn gezicht naar buiten in de wereld verloren'', zei de duidelijk geëmotioneerde premier Göran Persson.

Lindh was met een vriendin aan het winkelen in het warenhuis Nordiska Kompaniet, toen een man in een camouflagejack haar tegen de grond sloeg en verscheidene keren op haar instak. De dader ontkwam, maar de politie vond wel het mes, zijn jas en enkele andere spullen.

Lindhs verwondingen in borst, buik en armen leken in eerste instantie niet levensbedreigend. De minister was bij kennis toen de hulpverleningsdiensten arriveerden. Artsen in het Karolinska-ziekenhuis opereerden haar urenlang, maar ze bezweek in de vroege ochtenduren aan hevige bloedingen van de lever en de onderbuik.

De minister was een vurig pleitbezorgster van de invoering van de euro in Zweden. Het is niet bekend of de steekpartij verband hield met het referendum over de aansluiting bij de eenheidsmunt, dat zondag zou worden gehouden. De Zweedse regering beslist donderdagmiddag of de volksraadpleging moet worden uitgesteld. Overigens voorspelden opiniepeilingen eerder deze week nog winst voor de tegenstanders van de euro. Zowel de voor- als de tegenstanders hebben hun campagne voor het referendum afgelast.

Persson wilde niet ingaan op speculaties over het motief voor de moord. ,,Het voelt alsof het niet waar is, het is moeilijk te begrijpen'', zei de premier, die de persconferentie moest onderbreken omdat hij zijn tranen niet kon bedwingen. ,,Zweden is een van zijn belangrijkste vertegenwoordigers verloren.'' Ook koning Karel Gustaaf is ,,zeer verbijsterd'', aldus de premier.

De Zweedse geheime dienst, de Säpo, kreeg woensdagavond meteen kritiek omdat Lindh niet door lijfwachten werd beschermd. De Säpo-directeur Kurt Malmström erkende dat de dienst onlangs had besloten dat Lindh geen bescherming nodig had en noemde de steekpartij een ,,falen'' van zijn dienst.

In Zweden krijgen alleen de premier en de koning permanente bescherming. De politici willen zo garanderen dat ze contact houden met hun kiezers. Lindh stond erom bekend dat ze tijdens campagnes regelmatig opdook in winkels en op markten. De beveiliging van overheidsgebouwen is na de steekpartij opgeschroefd.

Lindh was van 1994 tot 1998 minister van Milieuzaken, voordat ze minister van Buitenlandse Zaken werd. Ze was een van de populairste politici van Zweden en werd genoemd als mogelijke opvolger van Persson. Ze was getrouwd met de voormalige minister van Binnenlandse Zaken Bo Holmberg en moeder van twee zoons van 12 en 8 jaar.

In Zweden en daarbuiten is ontsteld gereageerd op de moord. De partijleider van de Zweedse conservatieve oppositiepartij, Bo Lundgren, noemde de moord een ,,onvoorstelbaar drama''. ,,De aanslag op Anna Lindh is een aanslag tegen de open en democratische maatschappij.''

De EU-commissie van Economische en Monetaire Zaken hield een ogenblik stilte ter nagedachtenis van de Zweedse minister. Ook het Duitse parlement en de Estse regering stonden stil bij de moord. De Britse minister van Buitenlandse Zaken Jack Straw sprak van een ,,afschuwelijke tragedie'' en sprak over Lindh als een ,,vriendin''. De Franse president Jacques Chirac toonde zijn ,,grote droevenis en verbijstering''.

Minister De Hoop Scheffer van Buitenlandse Zaken zei geschokt te zijn. Hij noemde Lindh ,,zeer gezichtsbepalend in kringen van de ministers van Buitenlandse Zaken van de EU''. de bewindsman hoopt dat geestverwanten in zweden haar idealen trouw blijven.

pi_13090331
quote:
Op donderdag 11 september 2003 11:20 schreef Coone het volgende:

[..]

Als dat de reden is geweest wel maar het kan natuurlijk ook een eenzame gek zijn geweest. Maar zolang ze geen dader hebben, valt daar geen zinnig woord over te zeggen.

Juist.

Dus ze kunnen nu nog met geen mogelijkheid zeggen of het nou wel of geen politieke moord was.

pi_13090368
quote:
Op donderdag 11 september 2003 11:22 schreef zjroentje het volgende:

[..]

Juist.

Dus ze kunnen nu nog met geen mogelijkheid zeggen of het nou wel of geen politieke moord was.

zeg dat maar tegen het journaal
pi_13090436
Dit is nou niet het bericht waar je op zit te wachten als je wakker wordt. Wat het motief van de dader ook is, het is afschuwelijk en hij moet zsm gepakt worden
Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_13091116
Shit zeg, gisteren zeiden ze nog op het journaal dat ze buiten levensgevaar was en nu is ze opeens dood
  donderdag 11 september 2003 @ 11:57:29 #81
46305 succubus
helhoer in het nederlands
pi_13091340
quote:
Op donderdag 11 september 2003 11:49 schreef Prondo het volgende:
Shit zeg, gisteren zeiden ze nog op het journaal dat ze buiten levensgevaar was en nu is ze opeens dood
ze is nooit buiten levensgevaar geweest.

in het begin zeiden ze dat ze met zware buikwonden is opgenomen, de lever bleef bloeden.
gedurende de hele nacht (ze heeft vanaf 17u op de operatietafel gelegen) hebben ze haar bloed bijgevuld maar dat bleef er door de lever maar uit stromen.
om 3 uur hebben de doktoren een persverklaring gegeven dat ze in levensgevaar was maar ze probeerden het nog te redden. er mochten geen vragen worden gesteld.
vanochtend vroeg is ze doodverklaard voor de pers. ze overleed om 5.29.

en welke ignorant fool schreef daar een ř. iedereen met een beetje basiskennis weet dat een ř alleen in het deens en noors gebruikt wordt

pi_13091359
Jezus, wat een klote-bericht.
Ze laat 2 jonge kinderen achter, vreselijk.
Een politieke moord zou het natuurlijk wel degelijk kunnen zijn, aangezien ze een populair en derhalve bekend politica was.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_13091384
quote:
Op donderdag 11 september 2003 11:58 schreef shmoopy het volgende:
Een politieke moord zou het natuurlijk wel degelijk kunnen zijn, aangezien ze een populair en derhalve bekend politica was.
En met dat Euro-referendum in aantocht....
pi_13091589
quote:
Scherpe Lindh was ook buiten Zweden geliefd

Gedoodverfd opvolgster premier donderdag overleden

Anna Lindh (46) nam geen blad voor de mond. De Zweedse minister van Buitenlandse Zaken noemde de Amerikaanse president George Bush vanwege de oorlog tegen Irak een 'eenzame cowboy'. Ze schoffeerde Israël door tijdens de uitreiking van de Olof Palme Prijs 2002 (aan de Palestijnse Hanan Ashrawi) over het land te spreken als 'een democratie die op een dunne lijn balanceert'.

Haar directheid en openheid werden in Zweden zeer op prijs gesteld. Ze was een graag geziene gast in tv-programma's. Voordat ze gistermiddag tijdens het winkelen werd neergestoken, had ze zich op haar ministerie voorbereid op een (later uiteraard afgelast) televisiedebat over de Zweedse toetreding tot de EMU. Ze is een fel voorvechtster van de euro, die ze in de campagne 'de vredesmunt' noemt.

Ze werd alom genoemd als de opvolgster van premier Göran Persson, die overigens geen plannen heeft om af te treden.

Haar carričre was er ook naar. Ze begon in de gemeentepolitiek, als raadslid in Enköping. Na een studie rechten werd ze in 1982 gekozen in de Riksdagen, het parlement. Binnen de sociaal-democratische partij bekleedde ze tal van functies, bijvoorbeeld die van voorzitter van de Zweedse Sociaal-Democratische Jongeren Liga (1984-'90). Sinds 1991 is ze lid van het partijbestuur.

Van 1994 tot 1998 was Lindh minister van Milieu. Daarna verhuisde ze naar het departement van Buitenlandse Zaken. Dat weerhield haar er niet van op en top Zweeds te blijven. Lindh, getrouwd met oud-minister van Binnenlandse Zaken Bo Holmberg en moeder van twee zonen, nam als minister een van haar kinderen - toen nog een baby - mee naar een bijeenkomst van Europese ministers.

Ondanks haar scherpe tong was Lindh ook buiten Zweden geliefd. Dat bleek uit de zeer persoonlijke boodschap die Javier Solana, buitenlandcoördinator van de Europese Unie, rond zessen via de Zweedse televisie overbracht. Het was dat Lindh nog op de operatietafel lag, anders had hij haar recht in de ogen gekeken. 'Dit is het werk van een gek. Anna, word snel beter.'

http://www.volkskrant.nl/buitenland/1063257914582.html

pi_13092769
Nou ik was toch ook wel geschokt hoe iemand van 'niet kritieke toestand' naar 'dood' kan gaan. Op de een of andere manier had ik Rai aanstaan, dus ik begreep het bericht niet helemaal meteen.
pi_13092922
quote:
Op donderdag 11 september 2003 13:06 schreef HiZ het volgende:
Nou ik was toch ook wel geschokt hoe iemand van 'niet kritieke toestand' naar 'dood' kan gaan. Op de een of andere manier had ik Rai aanstaan, dus ik begreep het bericht niet helemaal meteen.
Ik denk dat het bij messteken erg moeilijk is om direct na de steekpartij de ernst van de situatie in te schatten. Wel opmerkelijk dat ook vanuit het ziekenhuis in eerste instantie werd gemeld dat er geen levensgevaar was ("Ze verkeert in een kritieke toestand, maar niet direkt levensbedreigend volgens een politiewoordvoerder"; post van 19:14), maar als je de berichtgeving van later op de avond en vanochtend hoorde was toch al wel op te maken dat het niet erg goed ging (lever en maag geraakt, interne bloedingen die niet gestopt konden worden).
  donderdag 11 september 2003 @ 13:19:03 #87
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_13093069
quote:
Op donderdag 11 september 2003 13:12 schreef Kozzmic het volgende:
Ik denk dat het bij messteken erg moeilijk is om direct na de steekpartij de ernst van de situatie in te schatten. Wel opmerkelijk dat ook vanuit het ziekenhuis in eerste instantie werd gemeld dat er geen levensgevaar was ("Ze verkeert in een kritieke toestand, maar niet direkt levensbedreigend volgens een politiewoordvoerder"; post van 19:14)
Interne bloedingen of een geperforeerde lever zijn toch ook niet direct levensbedreigend? Voor zover ik weet is het bij interne bloedingen vaak moeilijk te determineren waar de wonden precies zitten en is het derhalve moeilijk om te opereren, maar onmogelijk is het niet.
pi_13093138
Ik hoop dat de dader snel gepakt wordt.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat dit een geplande aanslag is. Je gaat toch niet bij een warenhuis wachten of de minister van buitenlandse van buitenlandse zaken toevallig langskomt. Of gaat men in Zweden nu over de "rechtse kerk" spreken.

pi_13094543
quote:
Op donderdag 11 september 2003 13:19 schreef Lithion het volgende:

[..]

Interne bloedingen of een geperforeerde lever zijn toch ook niet direct levensbedreigend? Voor zover ik weet is het bij interne bloedingen vaak moeilijk te determineren waar de wonden precies zitten en is het derhalve moeilijk om te opereren, maar onmogelijk is het niet.

Opmerkelijk omdat ze de volgende dag wel overlijdt.
  donderdag 11 september 2003 @ 14:24:39 #90
59332 Little_Meanie
Cidade Maravilhosa, RJ Brasil
pi_13094553
RIP Anna Lindh RIP
  donderdag 11 september 2003 @ 14:54:45 #91
46305 succubus
pi_13095256
ik weet niet of het aan de slechte nederlandse berichtgeving ligt maar ik heb alles live gevolgdvia de zweedse TV en daar werd continu gezegd dat ze nog niet buiten levensgevaar was.
en ik denk wel degelijk dat dit een politieke moord betreft.
pi_13095371
quote:
Op donderdag 11 september 2003 14:54 schreef succubus het volgende:
Tsja, wat is een politieke moord?

Er is een politica vermoord en ik denk dat het motief ligt in een afkeer of obsessie n.a.v. haar politieke optreden. Een politieke moord dus. Maar gezien de plek (een druk warenhuis) en het wapen (een mes) heb ik eerder het idee dat we hier met een labiele moordenaar te maken hebben dan met een politiek activist (zoals Volkert).

quote:
Op donderdag 11 september 2003 13:21 schreef Halinalle het volgende:
Ik hoop dat de dader snel gepakt wordt.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat dit een geplande aanslag is. Je gaat toch niet bij een warenhuis wachten of de minister van buitenlandse van buitenlandse zaken toevallig langskomt. Of gaat men in Zweden nu over de "rechtse kerk" spreken.

Ze kan natuurlijk gevolgd zijn vanaf haar ministerie.
pi_13095418
Triest....

RIP

pi_13095492
quote:
Op donderdag 11 september 2003 10:27 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

Misschien was dat wel de bedoeling.
De Euro-maffia die van de EU een nieuwe superstaat die de wereld gaat veroveren zit erachter!

Off-topic:

Ken je 'Het Aken-Memorandum'?

kernˇgeˇleerˇde (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_13095692
Moord op Lindh roept herinnering op aan Palme

STOCKHOLM (ANP/AFP/DPA) - De moord op de Zweedse minister van Buitenlandse Zaken Anna Lindh herinnert aan de gewelddadige dood van Olaf Palme. De toenmalige minister-president werd op 28 februari 1986 van dichtbij neergeschoten. De moord op de 58-jarige premier, die internationaal als vredespoliticus bekend stond, zorgde voor internationale rouw en verbijstering.

De moord op Palme geldt in Zweden als 'het raadsel van de eeuw'. De speurtocht naar de dader, het wapen en een motief verliepen chaotisch en zonder resultaat.

Palme wandelde op de fatale avond met zijn vrouw na een bioscoopbezoek door het centrum van Stockholm, toen de moordenaar hem met een Magnum 537 neerschoot. Palme werd in allerijl naar het ziekenhuis vervoerd, maar kon niet meer worden gered.

De kruimeldief Christer Petterson werd in 1989 schuldig bevonden aan de moord en veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf. De veroordeling berustte vooral op het ooggetuigeverslag van Palmes weduwe. In hoger beroep werd hij echter vrijgesproken.

De politie heeft veel kritiek gekregen in het Palme-onderzoek. Een grootschalige zoektocht naar de dader begon pas uren na de aanslag en de plaats waar Palme werd neergeschoten werd slecht afgezet.

Gedurende lange tijd dacht het rechercheteam, dat de Koerdische afscheidingsbeweging PKK achter de moord zat. Verder deden speculaties de ronde over betrokkenheid van het Iraanse regime van Khomeini, Zuid-Afrikaanse racisten, de Israëlische geheime dienst, de Amerikaanse veiligheidsdienst CIA, de Sovjet-Unie, de Chileense junta en een syndicaat van internationale wapenhandelaars. De dader is echter nooit gevonden.

pi_13095709
Zweeds euro-referendum gaat door ondanks moord op Lindh

STOCKHOLM (ANP/RTR) - Het referendum over de invoering van de euro in Zweden, gaat zondag gewoon door, ondanks de moord op minister van Buitenlandse Zaken Lindh. Dit hebben de Zweedse ministers en de leiders van de politieke partijen donderdag besloten, zo maakte premier Persson bekend.

Lindh, een vurig voorstander van de invoering van de euro, werd woensdag door een onbekende neergestoken en bezweek donderdagochtend aan haar verwondingen.

donderdag 11 september 2003 @ 15:38:54 #97
10710 gday
propria cures
pi_13096291
quote:
Op donderdag 11 september 2003 14:54 schreef succubus het volgende:
ik weet niet of het aan de slechte nederlandse berichtgeving ligt maar ik heb alles live gevolgdvia de zweedse TV en daar werd continu gezegd dat ze nog niet buiten levensgevaar was.
Naar welke zender heb je gekeken dan? Ik heb tot nu toe zoveel mogelijk bekeken via TV4.
  donderdag 11 september 2003 @ 15:52:05 #98
46305 succubus
pi_13096659
quote:
Op donderdag 11 september 2003 15:38 schreef gday het volgende:

[..]

Naar welke zender heb je gekeken dan? Ik heb tot nu toe zoveel mogelijk bekeken via TV4.

TV4, SVT1/2 en SVT24.
  donderdag 11 september 2003 @ 15:53:39 #99
10710 gday
propria cures
pi_13096700
quote:
Op donderdag 11 september 2003 15:52 schreef succubus het volgende:

[..]

TV4, SVT1/2 en SVT24.

Kan ik helaas allemaal niet ontvangen bij gebrek aan schotel e.d., dus ik moet het met streams doen.
pi_13096783
Ontzettend trieste gebeurtenis

Ben benieuwd naar het motief van de dader. of zou 't alleen maar een psychisch gestoorde gek zijn die iedere willekeurige voorbijganger had kunnen neersteken? Denk 't niet

donderdag 11 september 2003 @ 15:58:48 #101
46305 succubus
pi_13096841
quote:
Op donderdag 11 september 2003 15:53 schreef gday het volgende:

[..]

Kan ik helaas allemaal niet ontvangen bij gebrek aan schotel e.d., dus ik moet het met streams doen.

Ik heb wel een schotel staan dus heb de TV bekans de hele dag aan nu
quote:
Op donderdag 11 september 2003 14:59 schreef Kozzmic het volgende:
Tsja, wat is een politieke moord?

Er is een politica vermoord en ik denk dat het motief ligt in een afkeer of obsessie n.a.v. haar politieke optreden. Een politieke moord dus. Maar gezien de plek (een druk warenhuis) en het wapen (een mes) heb ik eerder het idee dat we hier met een labiele moordenaar te maken hebben dan met een politiek activist (zoals Volkert).

Dat de moordenaar labiel is wel duidelijk (gezien de getuigen die melden dat hij posters aan gort aan het snijden was in het centrum).
Maar dát juist duidt erop dat hij een politiek doel na heeft gestreefd.
Zijn haat tegen de euro (of zijn liefde voor de kroon) was zo groot dat hij een politiek vertegenwoordiger de wereld uit heeft geholpen. Dat noem ik een politieke moord. Natuurlijk is dit puur gebaseerd op aannames maar zo zie ik het vanuit mijn perspectief.
  donderdag 11 september 2003 @ 16:06:31 #102
10710 gday
propria cures
pi_13097060
Ik lees dat men binnen 5 dagen hoopt om een DNA-profiel van de dader te hebben verkregen. Ik geloof dat de dader z'n jas heeft uitgedaan, dus daar zullen dan wel haren en huidschilfers in zitten, neem ik aan. Bovendien is het mes gevonden op de plaats van misdaad. Kan zeker van pas komen, aangezien de politie het vermoeden heeft dat de dader een crimineel verleden heeft. Geen idee waar ze dat verder op baseren, maar goed, het vermoeden is er dus blijkbaar.

Ze zijn nu bezig om na te trekken waar potentiele verdachten (met een crimineel verleden dus) waren op het moment van de aanslag, en heeft men het vermoeden dat de dader zich nog steeds in Stockholm bevindt.

Verder heb ik net een stuk gezien van een interview van TV4 in maart, waarin haar naar aanleiding van de moord op Zoran Djindjic (waar ze een ontmoeting mee had gepland) wordt gevraagd of ze bereid zou zijn om veiligheidsrisico's te trotseren om haar politieke doel te bereiken.

donderdag 11 september 2003 @ 16:21:00 #103
8502 BAZZA
Was de dader een Marokkaan?
pi_13097419
Gek dat dit twee keer in Zweden gebeurt en nooit in Noorwegen of Denemarken, blijkbaar is Zweden toch wel wat non-standaard voor de Noordelijke landen zou je bijna denken.
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  donderdag 11 september 2003 @ 16:22:11 #104
10710 gday
propria cures
pi_13097451
quote:
Op donderdag 11 september 2003 16:21 schreef BAZZA het volgende:
Gek dat dit twee keer in Zweden gebeurt en nooit in Noorwegen of Denemarken, blijkbaar is Zweden toch wel wat non-standaard voor de Noordelijke landen zou je bijna denken.
En dat bepaal je aan de hand van 2 daden van (waarschijnlijk) 2 personen. Er wonen nog heel wat meer mensen in Zweden hoor.
pi_13097480
quote:
Op donderdag 11 september 2003 16:21 schreef BAZZA het volgende:
Uit zulke kleine aantallen kan men geen conlusie trekken.
Als er dagelijks politici in Zweden vermoord werden, dan ...
  donderdag 11 september 2003 @ 16:24:00 #106
8502 BAZZA
pi_13097507
quote:
Op donderdag 11 september 2003 16:22 schreef gday het volgende:

En dat bepaal je aan de hand van 2 daden van (waarschijnlijk) 2 personen. Er wonen nog heel wat meer mensen in Zweden hoor.

Het valt gewoon op, Zweden is blijkbaar toch niet zo ideaal als je bijna zou denken.
"Arabs: apart from oil - which was discovered, is produced and is paid for by the West - what do they contribute?" "Can you think of anything? Anything really useful?... No, nor can I..."
  donderdag 11 september 2003 @ 16:29:17 #107
46305 succubus
pi_13097668
quote:
Op donderdag 11 september 2003 16:24 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Het valt gewoon op, Zweden is blijkbaar toch niet zo ideaal als je bijna zou denken.

Ben je er ooit geweest?
Feit is wel dat Zweden, in tegenstelling tot Denemarken en Noorwegen wat meer grote steden heeft en Stockholm een behoorlijke metropool te noemen is. Daar zitte allerlei diverse mensen. Daarbij zijn 08-are (Stockholmers) absoluut niet representatief voor de rest van het land.
  donderdag 11 september 2003 @ 16:29:58 #108
10710 gday
propria cures
pi_13097679
quote:
Op donderdag 11 september 2003 16:24 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Het valt gewoon op, Zweden is blijkbaar toch niet zo ideaal als je vaak zou denken.

Tuurlijk, 2 politieke moorden binnen 20 jaar is niet weinig, maar ik denk eerlijk gezegd dat het niet veel zegt over het land. In de tijd dat ik in Zweden woonde heb ik veel geklaagd over dat land, maar het is in mijn ogen gewoon een feit dat Zweden vredelievender zijn. Ze zijn ook al bijna 200 jaar "oorlogsvrij".

Het valt me wel op dat in de aanloop naar het referendum naar zondag er heel veel mensen zijn die wel heel erg fel zijn tegen een eventuele invoering van de Euro. Emoties spelen een grote rol hierbij denk ik, en de combinatie sterke emoties + krankzinnigheid kan leiden tot een dergelijke daad, ongeacht wat voor land.

donderdag 11 september 2003 @ 16:34:09 #109
46305 succubus
pi_13097788
quote:
Op donderdag 11 september 2003 16:29 schreef gday het volgende:

Het valt me wel op dat in de aanloop naar het referendum naar zondag er heel veel mensen zijn die wel heel erg fel zijn tegen een eventuele invoering van de Euro. Emoties spelen een grote rol hierbij denk ik, en de combinatie sterke emoties + krankzinnigheid kan leiden tot een dergelijke daad, ongeacht wat voor land.

Oh dat laatste zeker. Er zijn mensen die zijn echt ongelovelijk anti, echt heel erg extreem. En bovenal koppig, zo ernstig heb ik het in Nederland bij de euro-invoering nog niet meegemaakt.
Dit referendum heeft zelfs zo'n dergelijke invloed op de bevolking dat er in bepaalde groepen mensen tegen elkaar worden uitgespeeld. Ja-stemmers en Nej-stemmers kunnen elkaar wel haast de kop in slaan. Dat kan niet de bedoeling zijn van een referendum. Wat mij betreft kunnen ze de hele folkomröstning afschaffen en het besluit in de kamer laten nemen.
  donderdag 11 september 2003 @ 16:37:48 #110
8502 BAZZA
pi_13097872
quote:
Op donderdag 11 september 2003 16:29 schreef succubus het volgende:

Ben je er ooit geweest?
Feit is wel dat Zweden, in tegenstelling tot Denemarken en Noorwegen wat meer grote steden heeft en Stockholm een behoorlijke metropool te noemen is. Daar zitte allerlei diverse mensen. Daarbij zijn 08-are (Stockholmers) absoluut niet representatief voor de rest van het land.

Ja, maar goed Kopenhagen is ook een metropool met alle problemen van dien.
Noorwegen daartegen is een stuk prettiger, maar toch opvallend dat het twee maal in Zweden gebeurt, je hoeft niet meteen je aangevallen te voelen hoor
Zweden zijn leuke mensen, zelfs de politievrouwen zijn er mooi
  donderdag 11 september 2003 @ 16:41:02 #111
10710 gday
propria cures
pi_13097952
quote:
Op donderdag 11 september 2003 16:37 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Noorwegen daartegen is een stuk prettiger, maar toch opvallend dat het twee maal in Zweden gebeurt, je hoeft niet meteen je aangevallen te voelen hoor

Het valt op. Meer niet.
Enige conclusie die je zou kunnen trekken, is dat blijkbaar de beveiliging niet afdoende was. (Ze was in haar privé-tijd aan het winkelen.) Edoch, dit is achteraf praten uiteraard...
  donderdag 11 september 2003 @ 16:42:05 #112
46305 succubus
pi_13097980
quote:
Op donderdag 11 september 2003 16:37 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Kopenhagen is zeker een grote stad maar nog niet zo groot als de regio Stockholm. Denen zijn overigens nog stugger en terughoudender van aard. Daarbij is de bevolking daar minder gevariëerd van achtergrond. De kans dat daar dus iets dergelijks broeit is wel aanwezig maar in mijn optiek kleiner.
  donderdag 11 september 2003 @ 16:45:27 #113
10710 gday
propria cures
pi_13098102
quote:
Op donderdag 11 september 2003 16:34 schreef succubus het volgende:

[..]

Dat kan niet de bedoeling zijn van een referendum. Wat mij betreft kunnen ze de hele folkomröstning afschaffen en het besluit in de kamer laten nemen.

Valt wat voor te zeggen. Met die referenda kunnen ze nog wel decennia doorgaan volgens mij, maar echt opschieten zal het niet.
Ik had gehoopt dat zaken als de druk van Ericsson (dat ze naar een ander land zouden verkassen als het volk Nej zou stemmen) de Ja-kant een impuls zou geven, maar het heeft vrij weinig effect gehad..

Maar ja, je weet dus ook dat als je de invoering toch door gaat voeren, je de stem van het volk naast je neerlegt, en dat is eigenlijk niet de bedoeling van een democratie natuurlijk.

donderdag 11 september 2003 @ 16:53:11 #114
46305 succubus
pi_13098322
Dat is natuurlijk ook zo maar dat is in Nederland feitelijk ook gebeurd. De euro komt er toch wel een keer, is het niet nu dan is het over 10 of 20 jaar. Daar kan het volk verder niets meer aan veranderen, de contracten zijn immers al getekend toen Zweden zich aansloot bij het verdrag van Maastricht.

In Nederland zou een dergelijk dreigement trouwens wél helpen omdat wij vrij volgzaam zijn. De Nej-stemmers in Zweden worden juist alleen maar agressiever van dat soort dreigementen waardoor die groep continu groeit. Ook Göran Persson heeft uitlatingen gedaan dat als het een Nej zou worden hij net zo lang referenda zou houden totdat het een Ja werd. Dat schiet bij de koppige en nationalistische Zweed in het verkeerde keelgat, helaas.

donderdag 11 september 2003 @ 16:57:39 #115
46305 succubus
pi_13098458
Overigens zie ik zojuist op de site van Aftonbladet dat de poll van vandaag staatop 61% JA, 38% NEJ. Wel toevallig dat daar toch verandering in lijkt te zitten na de moord. Ookal is het vroeg om conclusies te trekken.
  donderdag 11 september 2003 @ 17:11:55 #116
10710 gday
propria cures
pi_13098865
quote:
Op donderdag 11 september 2003 10:44 schreef What het volgende:
Ernstig dit.

Signalement is wel bekend, en de beelden van de beveiligingscamera's die bij de ingang hangen worden op het moment geanalyseerd door de politie.

Ik geloof dat het een enigszins corpulente man is van ongeveer 1m80, tussen de 30 en 40 jaar, bruin haar en bakkebaarden, gekleed in een beige broek en camouflagejack

edit: beelden schijnen niks opgeleverd te hebben

[Dit bericht is gewijzigd door gday op 11-09-2003 17:18]

donderdag 11 september 2003 @ 17:17:13 #117
10710 gday
propria cures
pi_13099003
quote:
Op donderdag 11 september 2003 16:57 schreef succubus het volgende:
Overigens zie ik zojuist op de site van Aftonbladet dat de poll van vandaag staatop 61% JA, 38% NEJ. Wel toevallig dat daar toch verandering in lijkt te zitten na de moord. Ookal is het vroeg om conclusies te trekken.
Ik zie het ja. 61% ja nu, 37% nee, en 13536 personen gestemd.

Overigens, wel zuur dat nieuws als van dat ene 5-jarige meisje dat vermoord is in Arvika, op deze manier ondergesneeuwd raakt. Nou ja, misschien is dat wel juist fijn voor de ouders. Net zo'n zieke moord, zo niet zieker.

donderdag 11 september 2003 @ 17:22:13 #118
46305 succubus
pi_13099153
quote:
Op donderdag 11 september 2003 17:17 schreef gday het volgende:

[..]

Ik zie het ja. 61% ja nu, 37% nee, en 13536 personen gestemd.

Overigens, wel zuur dat nieuws als van dat ene 5-jarige meisje dat vermoord is in Arvika, op deze manier ondergesneeuwd raakt. Nou ja, misschien is dat wel juist fijn voor de ouders. Net zo'n zieke moord, zo niet zieker.

Dat is inderdaad ook heel ernstig. Er gingen idëeen over op dat die moordenaar mogelijkerwijs geďnspireerd is door de moord op Anna Lindh.
  donderdag 11 september 2003 @ 17:33:41 #119
10710 gday
propria cures
pi_13099418
quote:
Op donderdag 11 september 2003 17:22 schreef succubus het volgende:

[..]

Dat is inderdaad ook heel ernstig. Er gingen idëeen over op dat die moordenaar mogelijkerwijs geďnspireerd is door de moord op Anna Lindh.

Dat zou al helemaal triest zijn. Hij liep dus gewoon het speelplein op, en begon dat meisje te steken? Ben wel blij dat die tenminste wel gepakt is. Geloof dat het op zo'n 250 meter van de McDonald's in Arvika is gebeurd, waar ik wel es gegeten heb.
En ik hoorde ook over een 16-jarige meisje wat vermoord teruggevonden is in Sundsvall.

Verder heb ik ook gelezen dat er zieke geesten zijn, die denken dat dit allemaal opgezet is door de voorstanders van de EMU, om sympathie te wekken, en zo de kansen te vergroten voor hen.

donderdag 11 september 2003 @ 17:41:05 #120
46305 succubus
pi_13099568
quote:
Op donderdag 11 september 2003 17:33 schreef gday het volgende:

[..]

Dat zou al helemaal triest zijn. Hij liep dus gewoon het speelplein op, en begon dat meisje te steken? Ben wel blij dat die tenminste wel gepakt is. Geloof dat het op zo'n 250 meter van de McDonald's in Arvika is gebeurd, waar ik wel es gegeten heb.
En ik hoorde ook over een 16-jarige meisje wat vermoord teruggevonden is in Sundsvall.

Verder heb ik ook gelezen dat er zieke geesten zijn, die denken dat dit allemaal opgezet is door de voorstanders van de EMU, om sympathie te wekken, en zo de kansen te vergroten voor hen.

Ja hij pakte het eerste de beste kind en dat meisje liep het dichtst bij hem in de buurt. Dat in Sundsvall is weer een ander verhaal. Dat meisje verdween ergens op een landweg in het bos. Haar lijk is langs die weg gevonden. Verder weinig details geloof ik. Het nieuws zend voornamelijk info over Lindh uit dus de rest is minder interessant.. Dat laatste is wel een hele zieke conspiracy theory
pi_13099673
Ik ben echt heel benieuwd naar de moordenaar. Is het een gewone gestoorde man, of krijgen we straks in Zweden ook zo'n profiel van bij Volkert van der Graaf, die in zijn narcistische zelfoverschatting meende het land te moeten redden uit de klauwen van een gevaarlijk politicus?
  donderdag 11 september 2003 @ 18:13:36 #122
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_13100362
rip
The Internets, I needs it..
pi_13101267
Ook de hele discussie over beveiliging komt weer op gang. Zij wilde geen body-guards, alleen de mp wordt 24/7 bewaakt in Zweden. Worden onze ministers fulltime bewaakt?
pi_13101841
Afschuwelijk! Notabene in een land als Zweden!
Ik wens de nabestaanden veel sterkte toe!
When I am dead, my dearest; Sing no sad songs for me; Plant thou no roses at my head; Nor shady cypress tree; Be the green grass above me; With showers and dewdrops wet; And if thou wilt, remember; And if thou wilt, forget.
pi_13101877
pi_13101980
quote:
De politica was van mening dat je als functionaris in dienst van het publiek je ook onder de mensen moest begeven.
nu.nl

Oei oei, en zo krijg je er zelf op een noodlottige manier mee te maken.
Werkelijk betreurenswaardig.

pi_13102265
quote:
Op donderdag 11 september 2003 11:20 schreef Coone het volgende:
...
De Zweedse geheime dienst, de Säpo, kreeg woensdagavond meteen kritiek omdat Lindh niet door lijfwachten werd beschermd. De Säpo-directeur Kurt Malmström erkende dat de dienst onlangs had besloten dat Lindh geen bescherming nodig had en noemde de steekpartij een ,,falen'' van zijn dienst.
...
Kijk dit is dan wel weer positief, in Nederland wordt altijd het eigen straatje schoon gepraat zodat de verantwoordelijke personen altijd vrijuit gaan!
pi_13103220

pi_13104283
quote:
Op donderdag 11 september 2003 19:46 schreef franske19 het volgende:

[..]

Kijk dit is dan wel weer positief, in Nederland wordt altijd het eigen straatje schoon gepraat zodat de verantwoordelijke personen altijd vrijuit gaan!

Ja fijn dat ze toegeven dat ze volkomen incompetent zijn. Maar het maakt niet goed dat ze nog niet eens de telefoonnummers van te beschermen personen paraat hadden.
pi_13104312
Inderdaad zeer triest.

Ik vind het overigens erg naief van de Zweedse politie om nog altijd te veronderstellen dat het niet om een politieke moord zou zijn gegaan. Ze werd op klaarlichte dag neergestoken in een winkel!

Mijn condoleances aan de nabestaanden en de gehele Zweedse bevolking.

Ars longa, vita brevis
pi_13104507
quote:
Lindh anderhalve week geleden ook al belaagd

STOCKHOLM - De donderdag overleden Zweedse minister van Buitenlandse Zaken, Anna Lindh, werd tien dagen geleden ook al het slachtoffer van een gewelddadige man. Een dronkaard belaagde in de stad Gävle ten noorden van Stockholm de bewindsvrouw met een fles en een aansteker. Dat gebeurde zonder haar overigens te verwonden, zo meldde de krant Aftonbladet donderdag.

De politie die Lindh had moeten beschermen, was niet ter plekke toen een lokaal bekende alcoholist toesloeg op het centrale plein van de stad. Partijgenoten van de minister moesten op zoek naar de politie. Toen ze de agenten niet vonden, belden ze het alarmnummer. De daarna toegesnelde politiemensen voerden de man af.

Ondanks driegementen aan haar adres was Lindh geen voorstander van lijfwachten voor politici. In een recent vraaggesprek bekritiseerde ze de uiterst strenge veiligheidsmaatregelen rond sommige politici in het buitenland. De politica was van mening dat je als functionaris in dienst van het publiek je ook onder de mensen moest begeven.

Enkele uren voor de fatale aanval van woensdag op Lindh zagen inwoners van de Zweedse hoofdstad een man inschoppen op een plakaat met de beeltenis van de minister. "Hij schopte en schopte hysterisch", aldus een ooggetuige tegen de krant Aftonbladet. De politie had woensdagavond al contact met de getuige en zijn beschrijving van de agressieve man bleek overeen te komen met de omschrijving die de politie had van de vermoedelijke dader.

http://nu.nl/news.jsp?n=203118&c=21

Binnen de Zweedse nazi-beweging is de moord op Lindh met gejuich ontvangen...
quote:
Zweedse nazi's juichen om moord op Lindh

In Zweden hebben rechtsextremisten de moord op de sociaal-democratische minister van Buitenlandse Zaken, Anna Lindh, met instemming ontvangen. Op een berucht klankbord van Zweedse neo-nazi's, Info 14, werd de moord omschreven in termen van: ''een volkverraadster die neergestoken is".

Het is de rechtsextremisten ook een doorn in het oog dat de moord op Lindh zoveel aandacht krijgt, terwijl moorden op gewone Zweden niet dezelfde publiciteit krijgen. Ook op andere internetfora komen reacties binnen van mensen die de aanslag niet afkeuren. De moord wordt daar gekoppeld aan de mogelijke invoering van de euro. ''Mocht de munteenheid toch ingevoerd worden dan valt de regering hetzelfde lot ten deel als Lindh'', aldus dreigementen op de sites.

http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=32391

Sick.
  donderdag 11 september 2003 @ 21:11:20 #133
54034 CoReTeX
Per Undas Adversas
pi_13104591
Best triest deze moord. Maar dat zijn ze allemaal wel eigenlijk he.

Maar als het motief van de dader was het beinvloeden van het op handen zijnde referendum dan heeft hij volgens mij best kans dat hij het de verkeerde richting op beinvloed heeft.

[url=http://213.200.64.229/freestream/download/sunshine-live/#]German dance stream![/url] [url=http://www.discoradio.it/]Italian danc stream![/url] [br] Skype me callto://vortexz
pi_13104758
quote:
Op donderdag 11 september 2003 21:11 schreef CoReTeX het volgende:
Best triest deze moord. Maar dat zijn ze allemaal wel eigenlijk he.

Maar als het motief van de dader was het beinvloeden van het op handen zijnde referendum dan heeft hij volgens mij best kans dat hij het de verkeerde richting op beinvloed heeft.

Ik ben ervoor dat Zweden "JA" zegt tegen de Euro, maar niet op deze manier.

Mensen dienen om zoiets belangrijks te stemmen aan de hand van rationale redenering en persoonlijke mening en niet uit protest of solidariteit. Op dit manier zou zij volgens mij nooit een overwinning voor de Euro hebben gewild.

Was het dus toch niet beter geweest om het referendum uit te stellen?

Ook wel triest om te bedenken dat zij de invoering van de Euro zelf hoe dan ook nooit zal meemaken, gezien hoezeer ze er een voorstander van was.

[Dit bericht is gewijzigd door motown op 11-09-2003 21:17]

Ars longa, vita brevis
  donderdag 11 september 2003 @ 21:32:25 #135
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_13105185
quote:
Op donderdag 11 september 2003 21:08 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Binnen de Zweedse nazi-beweging is de moord op Lindh met gejuich ontvangen...
[..]

Sick.

De politie kent kennelijk de dader of in ieder geval de kringen van de dader. Een moord uitgevoerd door een neo-nazi?
1 kernfysicus
pi_13105288
quote:
Op donderdag 11 september 2003 21:32 schreef tvlxd het volgende:

[..]

De politie kent kennelijk de dader of in ieder geval de kringen van de dader. Een moord uitgevoerd door een neo-nazi?

Dat wordt niet beweerd geloof ik. Ze hebben een signalement van de dader, verder niet.

Zweden heeft dacht ik wel een vrij grote nazibeweging. En dan bedoel ik niet 'gewoon' extreem-rechts, maar van die figuren die met hakenkruizen rondlopen en Hitler vereren.

donderdag 11 september 2003 @ 21:38:58 #137
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_13105375
quote:
Op donderdag 11 september 2003 21:35 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Dat wordt niet beweerd geloof ik. Ze hebben een signalement van de dader, verder niet.

Zweden heeft dacht ik wel een vrij grote nazibeweging. En dan bedoel ik niet 'gewoon' extreem-rechts, maar van die figuren die met hakenkruizen rondlopen en Hitler vereren.

Grappig, ik kan het niet meer terug vinden, maar dacht het toch echt te hebben gelezen.
1 kernfysicus
  donderdag 11 september 2003 @ 21:44:08 #138
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13105518
quote:
Op donderdag 11 september 2003 21:38 schreef tvlxd het volgende:

[..]

Grappig, ik kan het niet meer terug vinden, maar dacht het toch echt te hebben gelezen.

Hier?
quote:
Enkele uren voor de fatale aanval van woensdag op Lindh zagen inwoners van de Zweedse hoofdstad een man inschoppen op een plakaat met de beeltenis van de minister. "Hij schopte en schopte hysterisch", aldus een ooggetuige tegen de krant Aftonbladet. De politie had woensdagavond al contact met de getuige en zijn beschrijving van de agressieve man bleek overeen te komen met de omschrijving die de politie had van de vermoedelijke dader.
  donderdag 11 september 2003 @ 21:45:15 #139
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_13105553
quote:
Op donderdag 11 september 2003 21:44 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Hier?
[..]

Nee, ze hadden een link gevonden met een groep die ze al op het oog hadden, maar gaven nog geen detail.
1 kernfysicus
  donderdag 11 september 2003 @ 21:45:46 #140
54034 CoReTeX
Per Undas Adversas
pi_13105570
quote:
Op donderdag 11 september 2003 21:16 schreef motown het volgende:

[..]

Ik ben ervoor dat Zweden "JA" zegt tegen de Euro, maar niet op deze manier.

Mensen dienen om zoiets belangrijks te stemmen aan de hand van rationale redenering en persoonlijke mening en niet uit protest of solidariteit. Op dit manier zou zij volgens mij nooit een overwinning voor de Euro hebben gewild.

Ach, veel vertrouwen in referenda heb ik niet. Denk omdat ik niet veel vertrouwen heb in het vermogen van de gemiddelde burger om een afgewogen keuze te maken op basis van je juiste redenen en (voldoende) kennis).

Het proces dat leidt tot een uitkomst van een referendum is slecht, maakt niet wat de uitkomst is.

Dat dit slechte nu proces nu misschien leidt tot een in mijn ogen juiste uitkomst is meegenomen maar demonstreert dan tegelijker tijd waarom referenda een slecht middel zijn voor politieke besluitvorming.
.

[url=http://213.200.64.229/freestream/download/sunshine-live/#]German dance stream![/url] [url=http://www.discoradio.it/]Italian danc stream![/url] [br] Skype me callto://vortexz
  donderdag 11 september 2003 @ 23:12:59 #141
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_13108349
quote:
Op donderdag 11 september 2003 21:45 schreef CoReTeX het volgende:

[..]

Ach, veel vertrouwen in referenda heb ik niet. Denk omdat ik niet veel vertrouwen heb in het vermogen van de gemiddelde burger om een afgewogen keuze te maken op basis van je juiste redenen en (voldoende) kennis).

Gelukkig hebben we volgend jaar in Nederland ons eerste landelijke referendum over de Europeese grondwet!

Diep triest wat er gebeurd is in Zweden, en dat 30 jaar na 11 september 1973, hoe ironisch.....

[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  donderdag 11 september 2003 @ 23:18:30 #142
10710 gday
propria cures
pi_13108492
quote:
Op donderdag 11 september 2003 23:12 schreef Againzender het volgende:

[..]

Gelukkig hebben we volgend jaar in Nederland ons eerste landelijke referendum over de Europeese grondwet!

Diep triest wat er gebeurd is in Zweden, en dat 30 jaar na 11 september 1973, hoe ironisch.....

Je bedoelt de coupe in Chili neem ik aan? Wel, 11 september heeft meer bloed aan zich kleven. Immers, vandaag is in Zweden ook een 5-jarig meisje vermoord op een schoolplein, en is een 16-jarig meisje wat een aantal dagen vermist was vermoord teruggevonden.
  donderdag 11 september 2003 @ 23:20:46 #143
15132 SigmundFreud
...vertelt u wie u bent
pi_13108547
quote:
Op donderdag 11 september 2003 21:35 schreef Kozzmic het volgende:
Zweden heeft dacht ik wel een vrij grote nazibeweging.
Dat klopt, tijdens mijn laatste vakantie heb ik ze op meerdere plaatsen kunnen aanschouwen. Een website die ze propageren is www.patriot.nu -- en dat ziet er allemaal nogal dreigend uit. Ik vind dit soort goedkeurende reacties na een dergelijk drama altijd erg triest.
Nullum magnum ingenium sine mixtura dementiae fuit.
  donderdag 11 september 2003 @ 23:21:18 #144
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_13108564
quote:
Op donderdag 11 september 2003 23:18 schreef gday het volgende:

[..]

Je bedoelt de coupe in Chili neem ik aan? Wel, 11 september heeft meer bloed aan zich kleven. Immers, vandaag is in Zweden ook een 5-jarig meisje vermoord op een schoolplein, en is een 16-jarig meisje wat een aantal dagen vermist was vermoord teruggevonden.

Ja, ik doelde op die coupe inderdaad.
Die moorden, is dat ook wat nieuws voor Zweden? Of is dat nu opeens in het nieuws door die politieke moord?
  donderdag 11 september 2003 @ 23:23:05 #145
10710 gday
propria cures
pi_13108606
quote:
Op donderdag 11 september 2003 23:20 schreef SigmundFreud het volgende:

[..]

Dat klopt, tijdens mijn laatste vakantie heb ik ze op meerdere plaatsen kunnen aanschouwen. Een website die ze propageren is www.patriot.nu -- en dat ziet er allemaal nogal dreigend uit. Ik vind dit soort goedkeurende reacties na een dergelijk drama altijd erg triest.

Ehm, je moet weer geen overdreven negatief beeld gaan schetsen nu, want in de tijd dat ik in Zweden heb gewoond heb ik nog nooit een neo-nazi gezien. Ook niet tijdens tripjes naar Stockholm.

En met mijn getinte uiterlijk zou ik daar toch iets van moeten merken, zou je zeggen...

donderdag 11 september 2003 @ 23:24:51 #146
10710 gday
propria cures
pi_13108638
quote:
Op donderdag 11 september 2003 23:21 schreef Againzender het volgende:

[..]

Ja, ik doelde op die coupe inderdaad.
Die moorden, is dat ook wat nieuws voor Zweden? Of is dat nu opeens in het nieuws door die politieke moord?

Nee, dit is ook uitzonderlijk voor Zweden bij mijn weten, maar dat een van de slachtoffers van vandaag een minister is geeft natuurlijk wel een hoop extra gewicht.
  donderdag 11 september 2003 @ 23:25:55 #147
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_13108663
Verdomme...

Deze vrouw laat 2 jonge kinderen na (8 en 12 jaar,geloof ik)...

Noem me een sentimentele moeder-trut, maar dit kan me echt wakker houden...

Ik weet het, zij zijn niet de enige kinderen wiens moeder vermoord is, maar mijn hart draait om als ik aan deze 2 kinderen denk... Vanwege een idioot met een mes!!!

Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
  donderdag 11 september 2003 @ 23:28:46 #148
10710 gday
propria cures
pi_13108723
quote:
Op donderdag 11 september 2003 23:25 schreef dutch-mamma het volgende:
Verdomme...

Deze vrouw laat 2 jonge kinderen na (8 en 12 jaar,geloof ik)...

Noem me een sentimentele moeder-trut, maar dit kan me echt wakker houden...

Ik weet het, zij zijn niet de enige kinderen wiens moeder vermoord is, maar mijn hart draait om als ik aan deze 2 kinderen denk... Vanwege een idioot met een mes!!!

Dat het vaker gebeurt, maakt het niet minder triest natuurlijk. Velen zeggen nu dat ze zo'n geweldige moeder was.. (maarja, on the other hand, wat is de kans dat men na zoiets zegt dat het slachtoffer een ramp was op moedergebied..)..
  vrijdag 12 september 2003 @ 08:14:54 #149
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_13111392
quote:
'Zweden heeft zijn gezicht verloren'

STOCKHOLM - Met rode rozen en kaarsen zoeken de Zweden troost bij elkaar na de moord op de minister Anna Lindh. De aangeslagen premier Persson laat het referendum doorgaan.

Referendum over de euro gaat door ondanks moord

'Als het euro-referendum maar doorgaat. We kunnen niet ook nog eens de democratie laten vermoorden. En laat het alsjeblieft een gek geweest zijn en niet iemand met politieke motieven.'
De Stockholmse metro-bestuurder Conny Gustafsson heeft moeite zijn tranen in bedwang te houden, nadat hij heeft gehoord dat de woensdag neergestoken minister van Buitenlandse Zaken, Anna Lindh, is overleden. Gustafsson staat voor Rosenborg, het kantoor van premier Göran Persson, en ziet de een na de andere partijleider naar binnen verdwijnen voor overleg.

Rond het middaguur laat Persson weten dat de volksraadpleging van zondag doorgaat. De democratie mag niet wijken voor geweld, vindt hij. Campagne wordt echter niet meer gevoerd.

In een nationale toespraak riep Persson de Zweden gisteravond op hun stem uit te brengen. Hij citeerde uit de toespraak die Lindh in 1986 hield tijdens de begrafenis van de doodgeschoten premier Olof Palme: 'We zullen naar ons beste kunnen doorvechten. De strijd voor vrede en internationale solidariteit, de strijd voor een vrij en open Zweden. Ons dankbetoon aan jou is jouw boodschap uit te dragen.'

Over wat de gevolgen voor de uitslag van het referendum zullen zijn, lopen de meningen uiteen. Tegenstanders leiden in alle peilingen met een voorsprong van minimaal 10 procent. Zij kunnen met grotere cijfers winnen als de Zweden de moord aangrijpen om te stemmen tegen alles wat maar met de EU te maken heeft. Anderen denken juist dat door de rouwstemming die heerst, wordt gekozen voor het standpunt dat Lindh uitdroeg en dat voor invoering van de euro wordt gestemd. 'Maar het is natuurlijk vreselijk daarover nu te speculeren', zegt Lars Calmfors van de Universiteit van Stockholm.

Pas om tien voor half tien gisterochtend maakte een geëmotioneerde Persson bekend dat Lindh (46) om 5.29 uur was overleden. Lindh werd woensdag met spoed geopereerd, nadat ze tijdens het winkelen door een onbekende man in arm, borst en hals was gestoken. Na urenlange pogingen van de artsen haar zwaar beschadigde lever te repareren en zware bloedingen te stoppen hadden haar longen het begeven.

'Zweden heeft zijn gezicht in de wereld verloren. Het voelt alsof het niet waar is, het is moeilijk te begrijpen', zei de premier, die Lindh roemde als toegewijde en deskundige collega. In de loop van de dag kwamen uit de hele wereld zulke reacties binnen.

De verslagenheid in Zweden is groot. Op straat wordt openlijk gehuild. In groten getale trokken mensen naar een van de vele plaatsen waar spontaan kaarsen werden aangestoken en bloemen werden neergelegd: waar Lindh werkte, werd neergestoken en op de plek waarvan veel Zweden het liefst zouden willen dat die niet bestond: de gedenksteen op de plaats waar Palme werd doodgeschoten.

'Dat was eens maar nooit weer, had ik altijd gedacht', zegt Cecilia Hornell, een psychoteurapeute die met een rode roos in de lange rij wachtenden voor het ministerie van Buitenlandse Zaken staat. 'Ze zou de eerste vrouwelijke premier van Zweden zijn geweest. Ze betekende zo veel voor ons, ze was het voorbeeld van elke vrouw. Ze was jong, had een gezin, een razenddrukke baan.'

Van de dader ontbrak gisteravond laat nog altijd elk spoor. Aan de hand van getuigenverklaringen is een signalement verspreid: een gezette man met meerdere lagen slordige kleren aan. Er zijn aanwijzingen dat de man enkele uren voor zijn daad heeft geprobeerd een billboard met daarop een poster van Lindh kapot te trappen. Tien dagen geleden, zo bleek gisteren, was de minister ook al belaagd terwijl ze actie voerde voor de euro.

http://www.volkskrant.nl/buitenland/1063343679519.html

Niet gedacht dat mijn sig op zo'n wrange wijze nog eens benadrukt zou worden

Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  Overall beste user 2022 vrijdag 12 september 2003 @ 09:30:46 #150
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_13112128
quote:
Op donderdag 11 september 2003 21:32 schreef tvlxd het volgende:

[..]

Ja, het mes kwam van rechts.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_13112618
Volgens de radio zou het gaan om een verslaafde zwerver.
pi_13112692
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 10:01 schreef Disorder het volgende:
Een 'normale' moord dus, waarschijnlijk.
Roofoverval ja, geen politiek ingegeven moord.

Wrong time wrong place.

pi_13112746
de nationaals socialisten zijn blij dat ze dood is
pi_13115431
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 10:05 schreef pro_jeex het volgende:
de nationaals socialisten zijn blij dat ze dood is
Dat zijn een stel kaalhoofdige losers, die zich het liefst zo vol mogelijk vol laten lopen met alcohol en dat dan typisch Zweeds noemen.
pi_13115594
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 12:09 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Dat zijn een stel kaalhoofdige losers, die zich het liefst zo vol mogelijk vol laten lopen met alcohol en dat dan typisch Zweeds noemen.

Ja, en??
pi_13115622
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 12:16 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Ja, en??

Hun mening is irrelevant.
pi_13115676
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 12:17 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Hun mening is irrelevant.

zo irrelevant dat het overal in de krant staat.
Ik vind van niet.

[Dit bericht is gewijzigd door pro_jeex op 12-09-2003 12:48]

pi_13116141
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 10:01 schreef Disorder het volgende:
Een 'normale' moord dus, waarschijnlijk.
En toevallig is net die vrouw van de posters vermoord.. ja ja.
pi_13117653
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 10:03 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

Roofoverval ja, geen politiek ingegeven moord.

Wrong time wrong place.

In een super druk warenhuis??
En wat is er geroofd dan?
  vrijdag 12 september 2003 @ 15:30:36 #161
10710 gday
propria cures
pi_13120639
Jullie zien even over het hoofd dat diezelfde man eerder op de middag gezien is in de binnenstad, terwijl hij tegen reclameborden met de afbeelding van Anna Lindh aan het schoppen was.

Lijkt me dus geen roofmoord.

pi_13120673
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 15:30 schreef gday het volgende:
Jullie zien even over het hoofd dat diezelfde man eerder op de middag gezien is in de binnenstad, terwijl hij tegen reclameborden met de afbeelding van Anna Lindh aan het schoppen was.

Maar evenmin een willekeurige daad van geweld. Volkert van der Graaf is volgens mij ook niet helemaal normaal. Maar in zijn eigen waanbeelden heeft hij Nederland gered.
pi_13120729
Het was een zwerver die kerel. Zal met de euro dus wel niets te maken hebben...
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruďneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_13120767
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 15:30 schreef gday het volgende:

Is het honderd procent zeker dat het om dezelfde man gaat? Ik las dat er 'een man, die overeenkomsten met het signalement van de dader vertoont' tegen een poster schiep.

Wel opvallend de vergelijkingen met de situatie in Nederland van vorig jaar. Populair iemand, plotselinge en onverwachte aanslag, een belangrijke verkiezing vlak erna, 1 dader, discussie over beveiliging.

pi_13120814
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 15:34 schreef Tikorev het volgende:
Zwervers mogen ook stemmen hoor
pi_13120834
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 15:34 schreef Tikorev het volgende:
Volkert van der Graaf was een milieu-activist. Wat had dat te maken met immigratie?
pi_13120894
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 15:37 schreef HiZ het volgende:

[..]

Volkert van der Graaf was een milieu-activist. Wat had dat te maken met immigratie?

Volkert van der G was een linkse rakker...
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruďneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_13122229
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 15:37 schreef Coone het volgende:

[..]

Zwervers mogen ook stemmen hoor

En waar wordt de stemkaart heengestuurd?
pi_13122324
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 16:26 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

Doos 18 - bij het meest rechtse luchtrooster
pi_13122326
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 16:26 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

uuuh uuuh uuuh... Salvation Army
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  vrijdag 12 september 2003 @ 20:33:38 #171
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13127785
quote:
Premier Balkenende tekent condoleanceregister Lindh

DEN HAAG - Premier Balkenende heeft vrijdag in de Zweedse ambassade in Den Haag het condoleanceregister voor de doodgestoken Zweedse minister Lindh getekend. Volgens een woordvoerder zijn vrijdag ongeveer 150 mensen naar de ambassade gekomen om het register te tekenen.

Onder de belangstellenden waren verder ambassadeurs van andere landen en vertegenwoordigers van de overheid en maatschappelijke organisaties. Ook Nederlandse en Zweedse particulieren kwamen vrijdag naar de residentie aan het Lange Voorhout. De woordvoerder spreekt van een ,,vrij grote opkomst''.

Het condoleanceregister is maandag en dinsdag nog open van 10.00 tot 12.00 uur en van 14.00 uur tot 16.00 uur. Zaterdag is er in de Zweedse kerk in Rotterdam een herdenkingsdienst voor de vermoorde minister van Buitenlandse Zaken.

ANP

Bron: LC

Ik kan er nog steeds niet bij.

[Dit bericht is gewijzigd door Sidekick op 12-09-2003 21:04]

pi_13128491
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 20:33 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ik kan er nog steeds niet bij.

Nou nou nou zeg zo erg is het toch allemaal niet?

Nog nooit van dat mens gehoort dus...

vrijdag 12 september 2003 @ 21:04:01 #173
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_13128517
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 21:03 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

Niet iedereen deelt jouw beperkte kijk op de wereld...
pi_13128582
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 21:04 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Niet iedereen deelt jouw beperkte kijk op de wereld...

Zeik niet, ik zeg alleen dat het niet zo onwijs afschuwelijk is omdat het om een onbekende gaat, en dat ervaar ik als minder erg ja. Maar ga vooral heel erg huilen om die 323 doden die op DIT moment vallen overal ter wereld.

Jankerd

vrijdag 12 september 2003 @ 21:07:33 #175
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_13128614
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 21:06 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

Zeik niet, ik zeg alleen dat het niet zo onwijs afschuwelijk is omdat het om een onbekende gaat.

Jankerd

Nee, het gaat voor jou om een onbekende. Voor mensen die meer in de krant lezen dan de strips en de berichten over hoe goed Amerika is, was Anna Lindh zeker geen onbekende.
  vrijdag 12 september 2003 @ 21:07:43 #176
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13128619
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 21:03 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

Ik ook nooit. Maar ik heb me er een beetje in verdiept. En dan is het zo tragisch. Als ik over haar lees dan komt daar een persoonlijkheid naar voren die zo zonde is dat veloren is gegaan. En dan denkend aan het gezin.

Een beetje hetzelfde gevoel als dat ik had net na de moord op Fortuyn.

pi_13128674
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 21:07 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Nee, het gaat voor jou om een onbekende. Voor mensen die meer in de krant lezen dan de strips en de berichten over hoe goed Amerika is, was Anna Lindh zeker geen onbekende.

Was voor Sidekick iig ook een onbekende, zoals je in de post na mij kan lezen, huilerd.
  vrijdag 12 september 2003 @ 21:11:21 #178
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_13128716
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 21:09 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

Was voor Sidekick iig ook een onbekende, zoals je in de post na mij kan lezen, huilerd.

Maar hij toont tenminste nog enig respect voor haar. En dat doe jij niet. Jij bagatelliseert het omdat het 'toch maar een onbekende was'.
  vrijdag 12 september 2003 @ 21:12:29 #179
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13128746
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 21:09 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

Waarom moet je vooraf iemand kennen om het een erge moord te vinden?
pi_13128782
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 21:11 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Maar hij toont tenminste nog enig respect voor haar. En dat doe jij niet. Jij bagatelliseert het omdat het 'toch maar een onbekende was'.

Dat doe ik helemaal niet, ik verbaasde me alleen om het traantje.

He wat ben je toch ook een zeikerd zeg om te gaan janken over zoiets. Had lekker je er niet mee bemoeid.

Moderator vrijdag 12 september 2003 @ 21:35:54 #181
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_13129287
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 21:07 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

lul is 1 topic niet zo stom aub

ik kende mevrouw ook niet en ik lees wel degenlijk verder dan de strips en de berichten over hoe goed amerika is simpele (ik speur ook de sportsectie door naar ijshockey nieuws).

ontopic: trieste zaak, zo zie je maar weer dat Nederland nog niet zo'n apart geval is in de wereld ... dit soort dingen gebeuren nu eenmaal, gefrustreerde figuren heb je overal.

goede zaak overigens dat de zweden hierdoor meer zin krijgen in de Euro want hoe meer (rijke) Eurolanden hoe betâh

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_13129342
Volgens mij kende vrijwel niemand in Nederland deze vrouw tot voor een paar dagen geleden. Daar was nog wel verandering in gekomen als ze premier was geworden.

Toch kan je er geschokt, verdrietig, verbijsterd door zijn - lijkt mij. Ik was het eerste in ieder geval, nog steeds.

Moderator vrijdag 12 september 2003 @ 21:44:52 #183
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_13129467
ik ken de huidige zweeds premier ook niet en ik durf te betwijfelen dat de zweden balkenende kennen (mjah misschien als 'die dude die op harry potter lijkt'

geschokt en verbijsterd kan ik me zeker voorstellen ... maar om nu verdrietig te zijn omdat er een totaal onbekende is neergestoken?

gisternacht is er in den haag (bij moerwijk geloof ik) ook iemand vermoord ... hoor je nix over, ik las het geeneens in de krant

vrijdag 12 september 2003 @ 23:39:12 #184
66422 dutch-mamma
Silence, Exile, Cunning...
pi_13132374
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 21:44 schreef sp3c het volgende:
geschokt en verbijsterd kan ik me zeker voorstellen ... maar om nu verdrietig te zijn omdat er een totaal onbekende is neergestoken?

gisternacht is er in den haag (bij moerwijk geloof ik) ook iemand vermoord ... hoor je nix over, ik las het geeneens in de krant

Je hebt zonder meer gelijk. Maar... als ik lees of hoor over welke moord dan ook, net zoals de moord die jij nu noemt, voel ik me net zo rot. Degene uit Den Haag, die jij noemt, laat ook een familie achter, mensen die van hem of haar houden...
Ondergetekende (oma leest voor uit eigen werk...) herinnert zich nog de tijd dat de regionale krant elke inbraak meldde. Tegenwoordig worden zelfs moorden niet meer gemeld... Verharding van de maatschappij? Krijgen alleen vermoorde politici nog ruimte in de krant?

Maar mijn hersenspinsels beginnen nu aardig off topic te worden. Feit blijft dat elk vermoord mens er eentje teveel is.

Never explain; your friends do not need it and your enemies will not believe you anyway. (Elbert Hubbard, US author, 1856 - 1915)
pi_13132766
Kende ik haar? Nee, niet echt, ik had tot een week of twee geleden nauwelijks een idee wie ze was. ''Een zweedse minister'' had ik misschien nog wel geweten als de vraag in de juiste contekst was gevraagd. En anders had ik zoiets gehad van ''Van de Deense chocolade?'' .

Maar toch was ik ook wel geschokt, gewoon omdat dit soort geweld tegen een persoon mij altijd schokt. Dus iedere keer als ik hoor dat zoiets is gebeurd, dan ben ik geschokt, ongeacht of ik de persoon wel of niet ken.

pi_13135854
quote:
Foto eventuele dader onder agenten Stockholm verspreid

Uitgegeven: 12 september 2003 21:37
Laatst gewijzigd: 12 september 2003 23:52

STOCKHOLM - Alle agenten van de politie in de Zweedse hoofdstad Stockholm hebben vanaf vrijdagavond de beschikking over een foto van de mogelijke moordenaar van de minister van Buitenlandse Zaken, Anna Lindh. Het plaatje is afkomstig van een bewakingsvideo uit het warenhuis Nordiska Kompaniet waar de bewindsvrouw werd neergestoken, aldus de krant Aftonbladet op vrijdag.

De autoriteiten gaan nog steeds uit van de theorie dat een man met een gewelddadig verleden achter de dodelijke steekpartij zit. Het zou niet gaan om een ruim van tevoren geplande aanslag maar meer om een spontane daad. De dader wordt gezocht in een kring van vijf tot tien bekenden van de politie.

De recherche overweegt de foto de komende dagen aan de massamedia te geven, meldde de krant Dagens Nyheter vrijdag. De politie zegt echter terughoudend te zijn met het vrijgeven van de beeltenis van de vermoedelijke dader om potentiële getuigen niet te 'besmetten'. Alleen agenten, sociale hulpverleners die mogelijk met de man in aanraking zijn geweest en enkele sleutelgetuigen krijgen vooralsnog de foto te zien.

Die junk/zwerver, was dat niet slechts een daderprofiel wat gemaakt was?
Het is dus ws toch niet een 'random' moord van een verwarde man.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_13138297
Van Planet:

Dreigbrieven
Lindh kreeg twee weken voor haar dood per e-mail dreigbrieven.waarin zij en haar kinderen werden bedreigd. De minister wordt in de mail een 'op macht beluste teef' genoemd, die 'op de schoot zit van het grootkapitaal'. De mails werden niet doorgestuurd naar de politie.

Misschien toch een Zweedse Volkert?

Ik vond het ook al ongepast dat een sociaal democraat in zo'n duur warenhuis ging winkelen. Dat hoort toch een beetje tegen je principes te zijn...

pi_13138673
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 12:48 schreef Tikorev het volgende:
Van Planet:

Dreigbrieven
Lindh kreeg twee weken voor haar dood per e-mail dreigbrieven.waarin zij en haar kinderen werden bedreigd. De minister wordt in de mail een 'op macht beluste teef' genoemd, die 'op de schoot zit van het grootkapitaal'. De mails werden niet doorgestuurd naar de politie.

Misschien toch een Zweedse Volkert?

Ik vond het ook al ongepast dat een sociaal democraat in zo'n duur warenhuis ging winkelen. Dat hoort toch een beetje tegen je principes te zijn...

Hallo zeg, Zweedse ministers reizen al met het openbaar vervoer. Mag iemand zelf nog weten hoe ze haar zuurverdiende geld opmaakt?
pi_13138811
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 13:09 schreef HiZ het volgende:

[..]

Mag iemand zelf nog weten hoe ze haar zuurverdiende geld opmaakt?

Van mij wel. Van mij mogen ze ook wel in grote BMW's Zweden doorcrossen.

Het is voor een socialist alleen niet echt gepast om in een mega duur warenhuis te gaan shoppen. Zeker niet als er in je nabije omgeving blijkbaar daklozen verblijven.

Dat is natuurlijk nooit een reden om iemand te vermoorden, maar zou misschien wel een inspiratiebron kunnen zijn voor een geestezieke Zweedse Volkert.

zaterdag 13 september 2003 @ 14:50:49 #190
10710 gday
propria cures
pi_13140347
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 15:35 schreef Coone het volgende:

[..]

Is het honderd procent zeker dat het om dezelfde man gaat? Ik las dat er 'een man, die overeenkomsten met het signalement van de dader vertoont' tegen een poster schiep.

Tuurlijk weet je niet 100% zeker dat het dezelfde man is, maar hij voldoet wel aan het signalement. Wil je zeggen dat je het desondanks toch waarschijnlijker vindt dat het een roofmoord of een "willekeurige" moord is?
  zaterdag 13 september 2003 @ 14:56:38 #191
10710 gday
propria cures
pi_13140467
Ik weet dat het niet heel vergezocht is, maar persoonlijk sta ik er niet om te springen om dit alles te vergelijken met wat er vorig jaar gebeurde op 6 mei.

Kan komen door mijn politieke voorkeur, maar feitelijk vervulde Fortuyn nog geen belangrijke staatsfunctie, dus wat mij betreft was het geen politieke moord, maar een moord met een politiek motief (als je begrijpt wat voor nuance-verschil ik daarin zie ). Bovendien was Anna Lindh veel geliefder bij het volk dan Fortuyn. Tuurlijk had Fortuyn veel enthousiaste aanhangers, maar ook net zoveel felle tegenstanders. Dat was in dit geval niet zo voor zover ik weet.

zaterdag 13 september 2003 @ 15:04:52 #192
10710 gday
propria cures
pi_13140638
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 21:44 schreef sp3c het volgende:
ik ken de huidige zweeds premier ook niet en ik durf te betwijfelen dat de zweden balkenende kennen (mjah misschien als 'die dude die op harry potter lijkt'
Dat zal heel sterk afhangen van waar je interesses liggen, denk ik. Boeit het je niet, dan weet je het niet. Heb je een beetje interesse, dan is de kans groot dat je het wel weet.
pi_13140979
quote:
Moordenaar Lindh liet sporen achter

Vingerafdrukken op trapleuning

De dader van de moord op de Zweedse minister van Buitenlandse Zaken Anna Lindh blijkt talrijke - voor de politie zeer bruikbare - sporen te hebben achtergelaten. Niet alleen z'n mes, baseballpet en camouflagejack zijn teruggevonden. Op de trapleuning in het luxueuze warenhuis waar hij de populaire minister woensdag met een mes aanviel, werden gisteren ook diens vingerafdrukken ontdekt.

De dader werd voor het laatst gezien toen hij het warenhuis in hartje Stockholm verliet nadat hij het mes had weggegooid. De foto van de dader waarover de Zweedse politie sinds gisteravond beschikt, zou een ongeveer 30-jarige, wat gezette man tonen met een slechte huid en halflang donkerblond haar. Hij viel de minister aan toen zij met een vriendin winkelde in het warenhuis NK (Nordiska Kompaniet).

In de klopjacht op de dader doorzocht de politie van Stockholm gisternacht logementen en pensions. Ook wordt een aantal bekende criminelen aan de tand gevoeld. Kort voor haar dood had Lindh volgens de politie talrijke bedreigende brieven en e-mails ontvangen. De hate-mail werd niet als serieuze bedreigingen gezien en daarom niet doorgegeven aan de politie.

In een van de brieven werd Lindh een machtswellusteling en een marionet van het zakenleven genoemd. Aanleiding was een opiniestuk vóór de euro dat Lindh schreef met de topman van Ericsson. Donderdag overleed Lindh na een dag eerder te zijn neergestoken.

Tienduizenden mensen namen gisteren in de Zweedse hoofdstad afscheid van de vermoorde minister. Op het centrale plein Sergels torg in Stockholm, slechts enkele honderden meters van het warenhuis waar de 46-jarige politica werd neergestoken, dromden zeker vijftigduizend mensen samen en luisterden naar een toespraak van premier Persson.

De regeringsleider bedankte het toegestroomde publiek dat het zich aan ,,de kant van de democratie had opgesteld en tegen het geweld''.

Hij huldigde Lindh en vooral haar grote voorbeeldfunctie voor veel jonge vrouwen. Persson riep de aanwezigen ook op toch vooral deel te nemen aan het referendum van morgen wanneer Zweden voor of tegen de euro en toetreding tot de Europese Monetaire Unie stemt.

In tal van andere steden, plaatsjes en dorpen in heel Zweden werden gisteren herdenkingsdiensten gehouden. In het centrum van Go¨teborg, de tweede stad van het land, verzamelden zich een slordige 20.000 mensen voor een herdenkingsdienst van een uur.

bron: Rotterdams Dagblad

pi_13144415
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 21:07 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ik ook nooit. Maar ik heb me er een beetje in verdiept. En dan is het zo tragisch. Als ik over haar lees dan komt daar een persoonlijkheid naar voren die zo zonde is dat veloren is gegaan. En dan denkend aan het gezin.

Een beetje hetzelfde gevoel als dat ik had net na de moord op Fortuyn.

Ik had dat ook, ja. Zonde dat ik pas van haar te horen kreeg toen die aanslag was gepleegd. Als je dan gaat doorspitten en het nieuws volgt, dan blijkt de wereld dus een heel bijzonder persoon te zijn verloren.
Ars longa, vita brevis
  Moderator zaterdag 13 september 2003 @ 19:04:09 #195
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_13144971
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 15:04 schreef gday het volgende:

[..]

Dat zal heel sterk afhangen van waar je interesses liggen, denk ik. Boeit het je niet, dan weet je het niet. Heb je een beetje interesse, dan is de kans groot dat je het wel weet.

ever so true

het blijft een doodzonde als er iemand vermoord word vanwege zijn of haar mening of positie (het is uberhaupt een doodzonde als er iemand vermoord wordt maar als het criminelen onder elkaar zijn kan ik er nauwelijks mee zitten)

daar laat ik het maar bij

zaterdag 13 september 2003 @ 21:32:14 #196
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_13148743
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 15:31 schreef HiZ het volgende:

[..]

Maar evenmin een willekeurige daad van geweld. Volkert van der Graaf is volgens mij ook niet helemaal normaal. Maar in zijn eigen waanbeelden heeft hij Nederland gered.

Nederland gered? Waarvan? Wat is dat voor kul. Ik was het niet eens met Fortuyn, maar een hitler was hij niet. Bovendien als Volkert ons gered heeft van Fortuyn (zoals jij dus zegt) is ie dus ook verantwoordelijk voor het huidige kabinet en of we daar nou blij mee moeten zijn... dacht het niet!!!

on topic:
Verschrikkelijk dat deze vrouw vermoord is. Indien het motief politiek is, is dat weer een slechte zaak. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed wat in gevaar komt door dit soort zaken.

pi_13149150
Ja ik vind het ook heel erg dat ze dood is
Vooral zielig voor dr kinderjes die nu geen moeder meer hebben..
  zaterdag 13 september 2003 @ 22:56:49 #198
10710 gday
propria cures
pi_13150512
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 21:51 schreef zweeds_meisje het volgende:
Ja ik vind het ook heel erg dat ze dood is
Vooral zielig voor dr kinderjes die nu geen moeder meer hebben..
En vergeet niet haar man, Bo Holmberg. (Voormalig minster van Binnenlandse Zaken, overigens.)
pi_13156584
Het spijtige van de grote ommekeer van het aantal meningen in het voordeel van waar Lindh achter stond, de invoering van de euro, is toch wel dat je daarmee een signaal afgeeft van: "wij, het volk, de stemmers, zijn bereid om onze mening grondig te herzien of evt onze stem uit te brengen in het voordeel van een geliquideerde als eerbetoon aan waar hij/zij achter stond of als mijn eigen kleine inbreng om het recht te laten zegevieren". Dat zag je ook bij Fortuyn en nu wéér. Dan gaan mensen er bovendien vanuit dat de dader een tegenstander van de ideeën van Lindh was. Deze dader kan met zijn actie de geschiedenis veranderen. Lijkt me nou niet echt een geval van 'het recht laten zegevieren', maar de dader meer het gevoel te geven dat hij iets 'groots' heeft gedaan. Een verdienste dus. Hij is ineens een belangrijk persoon in de geschiedenis geworden. Dit zal de interesse wekken van andere mogelijke politieke moordenaars die zien dat zo'n actie kan lonen.

Het legt de weg vrij voor enorme politieke manipulatie. Je zou haast kunnen gaan denken dat iemand een zwerver of junk inhuurt om een politicus uit de weg te ruimen om je zin door te drukken als het gaat om het politieke belang. Extreem en monsterlijk, maar niet ondenkbaar in deze wereld waarin mensen over lijken gaan voor hún idealen.

Bovendien vind ik het weer zo'n mooi 'domme schapen mensen'-voorbeeld van hoe makkelijk mensen toch eigenlijk te manipuleren zijn en dat ze na zo'n gebeurtenis hun mening, en waar ze vóór zo'n moord voor stonden, overboord gooien en ineens compleet de andere kant opdraaien. Met andere woorden... ze stonden helemaal niet sterk achter hun eerste eigen mening en zijn niet in staat om intelligente beslissingen te nemen (even het euro-onderwerp hier buiten beschouwing gelaten) op basis van hun verstand, maar laten zich geheel leiden door hun emoties.

zondag 14 september 2003 @ 13:13:14 #200
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_13157273
quote:
Op zondag 14 september 2003 12:31 schreef Bombie het volgende:
Het spijtige van de grote ommekeer van het aantal meningen in het voordeel van waar Lindh achter stond, de invoering van de euro, is toch wel dat je daarmee een signaal afgeeft van: "wij, het volk, de stemmers, zijn bereid om onze mening grondig te herzien of evt onze stem uit te brengen in het voordeel van een geliquideerde als eerbetoon aan waar hij/zij achter stond of als mijn eigen kleine inbreng om het recht te laten zegevieren". Dat zag je ook bij Fortuyn en nu wéér. Dan gaan mensen er bovendien vanuit dat de dader een tegenstander van de ideeën van Lindh was. Deze dader kan met zijn actie de geschiedenis veranderen. Lijkt me nou niet echt een geval van 'het recht laten zegevieren', maar de dader meer het gevoel te geven dat hij iets 'groots' heeft gedaan. Een verdienste dus. Hij is ineens een belangrijk persoon in de geschiedenis geworden. Dit zal de interesse wekken van andere mogelijke politieke moordenaars die zien dat zo'n actie kan lonen.

Het legt de weg vrij voor enorme politieke manipulatie. Je zou haast kunnen gaan denken dat iemand een zwerver of junk inhuurt om een politicus uit de weg te ruimen om je zin door te drukken als het gaat om het politieke belang. Extreem en monsterlijk, maar niet ondenkbaar in deze wereld waarin mensen over lijken gaan voor hún idealen.

Bovendien vind ik het weer zo'n mooi 'domme schapen mensen'-voorbeeld van hoe makkelijk mensen toch eigenlijk te manipuleren zijn en dat ze na zo'n gebeurtenis hun mening, en waar ze vóór zo'n moord voor stonden, overboord gooien en ineens compleet de andere kant opdraaien. Met andere woorden... ze stonden helemaal niet sterk achter hun eerste eigen mening en zijn niet in staat om intelligente beslissingen te nemen (even het euro-onderwerp hier buiten beschouwing gelaten) op basis van hun verstand, maar laten zich geheel leiden door hun emoties.

volledig mee eens!
pi_13157323
quote:
Op zondag 14 september 2003 12:31 schreef Bombie het volgende:

Well said. Het is inderdaad verontrustend om te zien in hoeverre een politieke moord de publieke opinie en daarmee het stemgedrag van een groot deel van de bevolking kan beinvloeden.

Daarom had ook ik liever gezien dat de Zweden de stemming zouden uitstellen, al ben ik zelf een voorstander van de Euro.

In Nederland is de stemming ook min of meer "uitgesteld": de na de verkiezingen in mei ontstane regeringscoalitie kan men namelijk nauwelijks serieus nemen, zo snel viel het uit elkaar. Het heeft echter wel heel veel geld en goodwill gekost. Ook na de moord op Fortuyn zou het gewoon beter zijn geweest om de stemming uit te stellen. Ook het stopzetten van de campagnes was onzin. Ze hadden gewoon alles (inclusief de verkiezingen zelf, maar dus ook de bijhorende campagnes) in een keer moeten uistellen, in elk geval een maand of twee.

Ars longa, vita brevis
pi_13158158
Onzin, de euro is hoe dan ook meer een emotioneel dan een rationeel vraagstukstuk.

En ook de verkiezingen in Nederland van vorig jaar zijn geen verloren verkiezingen geweest. Ze hebben verhoudingen in Den Haag een stuk minder wollig gemaakt dan ze waren. Misschien nog niet zoveel minder dat het goed is, maar het is al stukken beter dan het was.

pi_13158177
quote:
Op zaterdag 13 september 2003 21:32 schreef peaceman het volgende:

[..]

Nederland gered? Waarvan? Wat is dat voor kul. Ik was het niet eens met Fortuyn, maar een hitler was hij niet. Bovendien als Volkert ons gered heeft van Fortuyn (zoals jij dus zegt) is ie dus ook verantwoordelijk voor het huidige kabinet en of we daar nou blij mee moeten zijn... dacht het niet!!!

on topic:
Verschrikkelijk dat deze vrouw vermoord is. Indien het motief politiek is, is dat weer een slechte zaak. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed wat in gevaar komt door dit soort zaken.

Ja schattebout, dat Fortuyn geen Hitler was weet ik ook wel. Maar Van der Graaf was daar kennelijk niet zo zeker van.
pi_13158329
quote:
Op zondag 14 september 2003 14:02 schreef HiZ het volgende:
Onzin, de euro is hoe dan ook meer een emotioneel dan een rationeel vraagstukstuk.
Wellicht, maar het hoort geen emotioneel vraagstuk te zijn, en dit dient dan ook zoveel mogelijk worden voorkomen.
Ars longa, vita brevis
pi_13159188
quote:
Op zondag 14 september 2003 14:11 schreef motown het volgende:

[..]

Wellicht, maar het hoort geen emotioneel vraagstuk te zijn, en dit dient dan ook zoveel mogelijk worden voorkomen.

Politieke vraagstukken zijn altijd emotionele vraagstukken en horen dat ook te zijn. Het gaat er niet om of je een cent meer of minder koopkracht krijgt, maar of het past in je idee van hoe de maatschappij geordend moet zijn. De euro accepteren betekent dat je het idee Europa ondersteunt. De euro afwijzen betekent dat het het idee Europa (nog) niet accepteert.
pi_13166736
Nou ja, het referendum lijkt dus op een ''nee'' te zijn uitgelopen deze keer. Dom van de Zweden, want nou moeten ze straks nog een keer, om dan het goede antwoord te geven.

P.S. Voor wie het nog niet weet; Zweden heeft eigenlijk helemaal geen keuze of ze de euro wel of niet willen, want ze hebben zich al verbonden om de euro in te voeren toen ze het verdrag van Maastricht ratificeerden.

pi_13167410
quote:
Op zondag 14 september 2003 14:54 schreef HiZ het volgende:

[..]

De euro accepteren betekent dat je het idee Europa ondersteunt. De euro afwijzen betekent dat het het idee Europa (nog) niet accepteert.

Ja maar niet iedereen wil even ver met Europa gaan. "Het idee Europa" is , zoals ik denk dat jij het bedoelt, slechts een van die visies
pi_13173494
quote:
Op zondag 14 september 2003 20:52 schreef HiZ het volgende:
Nou ja, het referendum lijkt dus op een ''nee'' te zijn uitgelopen deze keer. Dom van de Zweden, want nou moeten ze straks nog een keer, om dan het goede antwoord te geven.

P.S. Voor wie het nog niet weet; Zweden heeft eigenlijk helemaal geen keuze of ze de euro wel of niet willen, want ze hebben zich al verbonden om de euro in te voeren toen ze het verdrag van Maastricht ratificeerden.

Op zijn vroegst over tien jaar dus. Dan is ook duidelijk of de euro een succes is. En anders voeren ze hem desnoods pas in het jaar 2842 in.
  maandag 15 september 2003 @ 02:09:52 #209
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_13173504
quote:
Op maandag 15 september 2003 02:08 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Op zijn vroegst over tien jaar dus. Dan is ook duidelijk of de euro een succes is. En anders voeren ze hem desnoods pas in het jaar 2842 in.

Plus implementatie, reken op minstens 15 jar.
1 kernfysicus
pi_13187880
Hier trouwens meer achtergrond over de omstandigheden in Zweden en de mogelijke relatie tot de moord:

http://observer.guardian.co.uk/europe/story/0,11363,1041913,00.html

zie ook: www.idleworm.com

pi_13196226
Op de site van het Rotterdams Dagblad staan foto's van de dader:

quote:
Op de vrijgegeven foto's staat een man die geen verwaarloosde en evenmin een verwarde indruk maakt. Hij loopt kalm door het warenhuis met kennelijk een doel voor ogen. Dat zaait volgens Zweedse media twijfel over de aanvankelijke veronderstelling dat de dader een gestoorde, een verslaafde of verwarde dakloze moest zijn.

[...]

De politie heeft inmiddels ook een bloedspoor gevonden dat er op kan wijzen dat de dader zelf gewond is geraakt. Momenteel wordt het bloed onderzocht op DNA. Hetzelfde gebeurt met de jas en de pet die vermoedelijk door de dader zijn weggegooid. Op het mes dat op een roltrap in het winkelcentrum werd gevonden, zijn geen vingerafdrukken aangetroffen. Het wapen wordt naar het buitenland gestuurd om te zien of er enig DNA op te vinden valt.

bron

maandag 15 september 2003 @ 23:44:54 #212
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_13196854

Dit is echt geen zwerver. Typisch een Volkert-van-der-Graaf -ik moet mijn vaderland redden want ik weet altijd alles beter dan die rechtse mongolen van mijn medelanders dus een moord is gerechtvaardigd- geval

zum kotsen

-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
pi_13197998
quote:
Op maandag 15 september 2003 23:44 schreef hace_x het volgende:
[afbeelding]

Typisch een Volkert-van-der-Graaf -ik moet mijn vaderland redden want ik weet altijd alles beter dan die rechtse mongolen van mijn medelanders dus een moord is gerechtvaardigd- geval

Die lopen niet met de naam van een 'foute' multinational op de borst!
pi_13198081
quote:
[afbeelding]

Dit is echt geen zwerver. Typisch een Volkert-van-der-Graaf -ik moet mijn vaderland redden want ik weet altijd alles beter dan die rechtse mongolen van mijn medelanders dus een moord is gerechtvaardigd- geval

zum kotsen

Ik zou dan toch eerder denken in de richting van extreem-rechts, die de moord hebben toegejuigd.
  dinsdag 16 september 2003 @ 01:37:48 #215
10710 gday
propria cures
pi_13198944
quote:
[afbeelding]

zum kotsen

Ik hoop toch niet dat je beweert dat de dader rechts georienteerd is! Ik neem aan dat je dat niet beweert in ieder geval.
  dinsdag 16 september 2003 @ 13:57:27 #216
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_13207003
Teletekst:
quote:
STOCKHOLM De Zweedse politie heeft een
man aangehouden in verband met het
onderzoek naar de moord op minister
Lindh van Buitenlandse Zaken.Dat heeft
de politie laten weten aan de pers.

De verdachte werd na een klopjacht van
meer dan 24 uur tijdens het middaguur
in Stockholm gearresteerd.Over zijn
identiteit of mogelijke motief is niets
meegedeeld.
Hopelijk hebben ze hier wat aan....
pi_13207101
quote:
[afbeelding]

zum kotsen

Hij heeft wel een matje in de nek, misschien een Rotterdammer?
pi_13207114
CNN meldt t ook:
quote:
Two Swedish newspapers report a man has been arrested in connection with the murder of Sweden's foreign minister Anna Lindh. Details soon.
pi_13207428
quote:
[afbeelding]

zum kotsen

Dit is niet bepaald het zwerverstype of een junk nee. Uiterlijk kan natuurlijk heel misleidend zijn.

Misschien is het wel de minnaar van Lindh die haar alleen voor zichzelf wilde hebben...

pi_13208969
3FM nieuws meldt dat er nog geen verdachte is aangehouden.
  dinsdag 16 september 2003 @ 15:05:16 #221
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_13209021
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 15:03 schreef Roel_Jewel het volgende:
3FM nieuws meldt dat er nog geen verdachte is aangehouden.
Ik hoor het ook net. Het schijnt dat ze alleen de identiteit van de verdachte te weten zijn gekomen, maar dat ze hem (nog) niet hebben.
  dinsdag 16 september 2003 @ 15:08:06 #222
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_13209116
Het valt me op dat dit soort moorden altijd zo opvallend gebeuren... Voor de bios, in een warenhuis, op een mediapark..
pi_13212992
Politie wil niets zeggen over voortgang onderzoek

STOCKHOLM (ANP/DPA) - De Zweedse politie heeft dinsdagmiddag niets concreets willen zeggen over de stand van zaken in het onderzoek naar de moord op minister Anna Lindh van Buitenlandse Zaken, vorige week. De woordvoerster wilde tijdens een persconferentie niet antwoorden op de vraag of de identiteit van de verdachte man inmiddels vaststaat. Zij wilde alleen kwijt dat het onderzoek 'in een zeer intensieve fase' verkeert.

Meldingen in Zweedse kranten en op de Zweedse televisiezender SVT als zou rond het middaguur iemand zijn aangehouden die zeer sterke gelijkenis vertoont met de man die te zien is op videobeelden uit het warenhuis NK - waar Lindh werd neergestoken - wees de politiewoordvoerster van de hand als 'onjuist'.

De media die de berichten over de aanhouding brachten, zeggen zich te baseren op meerdere gelijkluidende bronnen binnen de politie, die veel details verteld hebben.

Dat de politie nauwelijks antwoord op de vele vragen wilde geven, zien sommigem als een aanwijzing dat er op korte termijn een doorbraak in het onderzoek te verwachten is.

pi_13222167
Verdachte moord Lindh gearresteerd
STOCKHOLM De Zweedse politie heeft de
hoofdverdachte van de moord op minister
Lindh gearresteerd.De man werd in een
restaurant in Solna,een voorstad van
Stockholm,aangehouden.Eerder op de dag
was een arrestatiebevel tegen de
verdachte uitgevaardigd.

Het is onbekend of de man die nu is
aangehouden,dezelfde is als de man van
wie eerder foto's werden gepubliceerd.
Die foto's waren gemaakt van opnamen
van de bewakingscamera's in het
warenhuis waar Lindh werd neergestoken.

Volgens de Zweedse pers is de verdachte
een verslaafde dakloze van 35 jaar met
een strafblad en neonazi-sympathieën.

pi_13222820
doe maar niet.

[Dit bericht is gewijzigd door robh op 16-09-2003 22:23]

pi_13222954
niet op reageren aub

[Dit bericht is gewijzigd door robh op 16-09-2003 22:23]

pi_13223022
Het was een grapje Robbie
  dinsdag 16 september 2003 @ 22:55:59 #228
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_13224222
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 22:02 schreef Tikorev het volgende:
[ Volgens de Zweedse pers is de verdachte
een strafblad en neonazi-sympathieën. [/i]
duidelijk
pi_13224475
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 22:55 schreef Nyrem het volgende:

[..]

duidelijk

Inderdaad, weer een socialist
pi_13224495
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 22:02 schreef Tikorev het volgende:

Volgens de Zweedse pers is de verdachte
een strafblad en neonazi-sympathieën. [/i]

Ja... en hij was pedofiel, verkrachter, had een prominente ss-officier als vader en was een, op het oog, succesvolle terroristische aanslag op de VS aan het voorbereiden.

Ik hoop zo dat het een hele gewone jongen is. Het is altijd weer hetzelfde... plaats 'm in het ergste hokje en de mensen kunnen weer rustig slapen in de wetenschap dat het altijd al een boef was en dat de 'normale', goedgeklede, beschaafde burger heel lief is en geen bedreiging vormt.

maar het kan ook echt waar zijn natuurlijk

pi_13224985
Ik vraag me af hoe hier in Zweden op gereageerd gaat worden...
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_13225075
Zwervers in Zweden eten in restaurants?

En op die foto's was hij wel erg fris gewassen en geschoren.

Zijn er twee mogelijkheden;

a. het Zwerversbestaan in Zweden is een na te streven carriere.
b. er stinkt iets aan de hardnekkige pogingen om deze man af te schilderen als een eenling. (en nee, dat is geen samenzweringstheorie, maar wel een suggestie dat de overheid z'n best doet om vooral niet als verantwoordelijk te worden aangewezen).

pi_13225149
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 23:03 schreef Bombie het volgende:

[..]

Ja... en hij was pedofiel, verkrachter, had een prominente ss-officier als vader en was een, op het oog, succesvolle terroristische aanslag op de VS aan het voorbereiden.

Ik hoop zo dat het een hele gewone jongen is. Het is altijd weer hetzelfde... plaats 'm in het ergste hokje en de mensen kunnen weer rustig slapen in de wetenschap dat het altijd al een boef was en dat de 'normale', goedgeklede, beschaafde burger heel lief is en geen bedreiging vormt.

maar het kan ook echt waar zijn natuurlijk

Goeie post!!!

Ik heb net de biografie van Timothy McVeigh uit - gelijksoortig verhaal.

pi_13225182
zwervers kunnen heel anders uitzien en gedragen dan je denkt...
pi_13225473
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 23:22 schreef zakjapannertje het volgende:
zwervers kunnen heel anders uitzien en gedragen dan je denkt...
En eten in restaurants? En wat kost een drankverslaving in Zweden wel niet? Om nog maar te zwijgen over cocaine.

Volgens mij is dit dus echt een overduidelijke poging om de moord af te schilderen als volkomen onvoorspelbaar. Zodat de politie en zo geen enkele blaam treft.

pi_13225667
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 23:31 schreef HiZ het volgende:

[..]

En eten in restaurants? En wat kost een drankverslaving in Zweden wel niet? Om nog maar te zwijgen over cocaine.

Volgens mij is dit dus echt een overduidelijke poging om de moord af te schilderen als volkomen onvoorspelbaar. Zodat de politie en zo geen enkele blaam treft.

maakt niet in principe uit of iemand een vast verblijf heeft of niet voor een moord of verblijf in een restaurant en/of negatieve verslavingen heeft, whatever dat allemaal zo is , ik zal niet teveel ernaar gissen, het onderzoek is nog maar net begonnen enzo
  dinsdag 16 september 2003 @ 23:59:09 #237
10710 gday
propria cures
pi_13226050
Hmm, ik ken de omgeving wel waar hij is opgepakt. Het hoofdkantoor van mijn voormalige werkgever zat er, dus ik ben er geregeld geweest.

Voor zover ik het me kan herinneren, liggen daar veel van die grilltenten, en dat wordt ook wel een restaurant genoemd ja... dus in hoeverre dat een "duur" restaurant is geweest....?

pi_13226125
In het volgende bericht staat wat meer info. En wordt er gesproken van een voetbalstadion i.p.v. een restaurant...
quote:
'Verdachte moord op Lindh gearresteerd'

STOCKHOLM - De Zweedse politie heeft dinsdagavond de verdachte van de moord op de minister van Buitenlandse Zaken Anna Lindh gearresteerd. Dat meldden diverse Zweedse media dinsdagavond.

Volgens de politie vond de arrestatie plaats in een voetbalstadion tijdens een wedstrijd even buiten Stockholm. Kort voordat de verdachte in de kraag gevat kon worden, werden alle politiebureaus in heel Zweden in verhoogde staat van paraatheid gebracht. Eerder op dinsdag vaardigden de autoriteiten een arrestatiebevel uit tegen de vermoedelijk 35-jarige man.

De Zweedse autoriteiten vaardigden dinsdagmiddag laat een arrestatiebevel uit tegen de vermoedelijk moordenaar van minister van Buitenlandse Zaken Anna Lindh. Dat bevestigde een politiewoordvoerder tegen de Zweedse krant Svenska Dagbladet. Over de identiteit van de man wil de politie verder niets zeggen.

Eerder dinsdag veerde heel Zweden op, nadat de kranten Expressen en Aftonbladet op hun internetsites hadden gemeld dat ze van bronnen binnen het onderzoek hadden vernomen dat de vermeende dader was gearresteerd. Een woordvoerster wees de berichten, die inmiddels ook waren overgenomen door de Zweedse televisie, als onjuist van de hand.

Neonazi's

Volgens Aftonbladet, die ook melding maakte van de uitvaardiging van het arrestatiebevel, gaat het om een man van 35 jaar uit rechtsextremistische kringen. Hij zou bevriend zijn met enkele van de bekendste Zweedse neonazi's en heeft een twintigtal veroordelingen voor geweldsdelicten op zijn naam staan voor onder andere bedreiging, afpersing en mishandeling. Ook zou hij verslaafd zijn.

De politie wilde bevestigen noch ontkennen dat de door Aftonbladet beschreven man de persoon op het arrestatiebevel is. De autoriteiten zouden volgens het Zweedse persbureau TT dinsdag de vriendin van de verdachte voor verhoor hebben meegenomen.

http://nu.nl/news.jsp?n=205407&c=21

pi_13227125
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 23:19 schreef HiZ het volgende:
Zwervers in Zweden eten in restaurants?

En op die foto's was hij wel erg fris gewassen en geschoren.

Zijn er twee mogelijkheden;

a. het Zwerversbestaan in Zweden is een na te streven carriere.
b. er stinkt iets aan de hardnekkige pogingen om deze man af te schilderen als een eenling. (en nee, dat is geen samenzweringstheorie, maar wel een suggestie dat de overheid z'n best doet om vooral niet als verantwoordelijk te worden aangewezen).

Ik zie hier daklozen, die er vergelijkbaar uitzien. Zeker als ze weer eens bij het Leger des Heils o.i.d. gedoucht(?) hebben en schone kleren gekregen.
En ook hier eten daklozen weleens bij de Mac of een vergelijkbaar 'restaurant'.
  woensdag 17 september 2003 @ 02:49:37 #240
24717 Pierre_Smirnoff_2
War=Peace Ignorance=Strength
pi_13227455

Zie ik dat nou goed? Draagt ie een baseballpet met een Amerikaanse vlag erop? Past goed bij de Nike sweater..

Hm, ziet er niet uit als de typische zwerver, schijn kan natuurlijk bedriegen hoor.
Ik gok op een huurmoordenaar en/of MK-Ultra Manchurian Candidate ingehuurd door wat hooggeplaatste piefen (Zweden of niet Zweden) die anti euro zijn. Ze gokten erop dat de publieke opinie zou omslaan pro euro door een pro euro politicus om te leggen. Helaas, ze hebben de vastberadenheid van de Zweden onderschat en hebben het commando gegeven dat de "patsy" zichzelf mag laten oppakken. Einde oefening.
Ze duwen die euro toch wel door de strot van de bevolking, one way or the other. Een zinloze moord.

"If this were a dictatorship, it'd be a heck of a lot easier, just so long as I'm the dictator" -- U.S. President G.W.Bush
  woensdag 17 september 2003 @ 03:09:03 #241
8502 BAZZA
pi_13227502
Een zwerver die naar een voetbalstadion gaat voor een wedstrijd?
pi_13227710
Ziet er totaal niet uit als een zwerver. Ziet eruit als iemand met een redelijk inkomen.
pi_13227751
Zijn er al complottheorieën ontstaan??

Hij ziet er in ieder geval niet uit als een zwerver.

woensdag 17 september 2003 @ 07:21:12 #244
8502 BAZZA
pi_13227768
Maja een dakloze die iedere nacht in een opvang slaapt kan zichzelf redelijk schoonhouden, en in Zweden bestaat de uitkering ook nog altijd en met een beetje stelen erbij heb je een redelijk inkomen.
  Overall beste user 2022 woensdag 17 september 2003 @ 07:39:22 #245
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_13227827
DED verdachte is volgens NU.nl opgepakt en heeft rechtse ideeën. Het mes blijkt inderdaad van rechts te komen, dus.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_13228298
quote:
Op woensdag 17 september 2003 07:39 schreef Ulx het volgende:
DED verdachte is volgens NU.nl opgepakt en heeft rechtse ideeën. Het mes blijkt inderdaad van rechts te komen, dus.
Maar ironisch genoeg wel een rechts dat in de discussie rond het referendum hetzelfde standpunt verdedigde als de linkerzijde van het politieke spectrum.

woensdag 17 september 2003 @ 08:43:26 #247
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_13228365
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 23:02 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Inderdaad, weer een socialist

Wat een uitermate domme, kortzichtige, idiote, blind-paardachtige, olifant-in-porceleinwinkel reactie. Als jij het verschil niet weet tussen nazisme en socialisme, zou het je sieren weg te blijven uit dit soort discussies in plaats van ze te gebruiken om je puberale frustraties te uiten.

[Dit bericht is gewijzigd door Wile_E_Coyote op 17-09-2003 08:49]

woensdag 17 september 2003 @ 09:16:56 #248
8502 BAZZA
pi_13228875
Die man die Chirac wilde afknallen was ookal een rechts-extremist
pi_13229495
quote:
Op woensdag 17 september 2003 08:43 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Als jij het verschil niet weet tussen nazisme en socialisme, zou het je sieren weg te blijven uit dit soort discussies in plaats van ze te gebruiken om je puberale frustraties te uiten.

Rustig maar. Ik bedoel gewoon een nationaal-socialist
pi_13232918
ik kan er niet echt van wakker liggen eerlijk gezegd, voor de moord maakte niemand zich druk om haar en haar ideeën en nu zie ik niet in waarom wel.
pi_13233483
quote:
Op woensdag 17 september 2003 09:48 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Rustig maar. Ik bedoel gewoon een nationaal-socialist

Een -socialist bedoel je,

maar dan een met een Zweedse vlag...

"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
pi_13233501
quote:
Op woensdag 17 september 2003 13:00 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Een [afbeelding]-socialist bedoel je,

of een duitse vlag

pi_13233543
quote:
Op woensdag 17 september 2003 12:33 schreef pro_jeex het volgende:
ik kan er niet echt van wakker liggen eerlijk gezegd, voor de moord maakte niemand zich druk om haar en haar ideeën en nu zie ik niet in waarom wel.
Tja, datzelfde had ik hier in Nederland ook op 6 mei...
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_13233545
quote:
Op woensdag 17 september 2003 13:00 schreef Dr_Strangelove het volgende:

[..]

Een [afbeelding]-socialist bedoel je,

Inderdaad, het ergste soort socialist dat er bestaat
pi_13233553
quote:
Op woensdag 17 september 2003 13:03 schreef Tony_Montana67 het volgende:

[..]

Tja, datzelfde had ik hier in Nederland ook op 6 mei...

ik ook.
pi_13240576
Reken er maar op dat ze daar wel weten hoe je iemand straft die iemand van het leven berooft.

Ik denk iets meer dan 10 jaar cel zoals Dhr Volkert.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')