quote:
Op donderdag 11 september 2003 03:36 schreef Devano het volgende:
[afbeelding]ze lijkt op d'r vader..
tis en blijft een SP familie.... pappie heeft die partij namelijk opgericht.
Zouden ze bij de familie marijnissen thuis dan ook elke avond tomatensoep eten en zo?
quote:Ja, wie weet? En eten ze in de gaarkeuken tussen de bijstandsmoeders
Op donderdag 11 september 2003 19:31 schreef Struzzo het volgende:
Ik heb niet zoveel met haar en ook niet met de SP. Woon wel in de gemeente Oss. SP is al jaren de grootste partij. Lilian zit ook al jaren in de politiek hoor, in de jongerenraad. Ik denk dat veel jonge stemmers op haar hebben gestemd. Voor de rest zijn het allemaal oude lullen die op de lijst staan zo ongeveer. Dus jong dat spreekt wel aan.tis en blijft een SP familie.... pappie heeft die partij namelijk opgericht.
Zouden ze bij de familie marijnissen thuis dan ook elke avond tomatensoep eten en zo?
ik ben er nu ook van overtuigd dat hoe je iemand opvoedt, dat datgene ook enorme invloed heeft op het politieke gedachtengoed van je kinderen. Lilian M. is daar een goed voorbeeld van
quote:Ja. In Die enge dochter van Maij - Weggen zijn bepaalde mensen die met Lilian grote problemen schijnen te hebben opvallend afwezig...
Op woensdag 10 september 2003 17:55 schreef SCH het volgende:
Ooit iemand gehoord over de dochter van Hanja Maij Weggen? Nu wethouder van Amsterdam.
V.
quote:Misschien omdat de laatste post alle inhoudelijke reacties afschrikt?
Op donderdag 11 september 2003 20:10 schreef Verbal het volgende:[..]
Ja. In Die enge dochter van Maij - Weggen zijn bepaalde mensen die met Lilian grote problemen schijnen te hebben opvallend afwezig...
V.
quote:Eerder in het topic:
Op donderdag 11 september 2003 21:09 schreef Globalist het volgende:
Hoe kan iemand gekozen worden die nog geen 18 is, en dus geen passief kiesrecht heeft?
quote:
De familie Marijnissen is goed vertegenwoordigd op de SP-lijst in Oss: vrouw Mari-Anne, raadslid en ex-wethouder, staat derde; dochter Lilian zestiende. Die laatste notering leidde deze week nog tot een relletje. De LPF meent dat de 17-jarige scholiere niet mag meedoen aan de verkiezingen omdat ze nog geen 18 is. Volgens LPF-lijsttrekker Fred Gijsbers wordt daarmee de kieswet overtreden. Burgemeester Herman Klitsie moest eraan te pas komen om duidelijkheid te verschaffen. 'Ook al ben je nog geen 18, toch mag je meedoen aan de verkiezingen. Je moet dan wel in de komende raadsperiode 18 worden. En pas als je 18 bent, mag je daadwerkelijk in de raad zitting nemen', liet hij gisteren weten.http://www.volkskrant.nl/binnenland/1037686702250.html
quote:Thanks, maar ik vind het nog altijd wel vaag.
Op donderdag 11 september 2003 21:10 schreef Sidekick het volgende:[..]
Eerder in het topic:
[..]
quote:Ehhm, de kieswet ff napluizen?
Op donderdag 11 september 2003 21:15 schreef Globalist het volgende:[..]
Thanks, maar ik vind het nog altijd wel vaag.
Kan die burgemeester geen wet aanwijzen waar dat instaat?
quote:Art. 129, lid 1 van de Grondwet:
Artikel 56. Om lid van de Staten-Generaal te kunnen zijn is vereist dat men Nederlander is, de leeftijd van achttien jaar heeft bereikt en niet is uitgesloten van het kiesrecht.
quote:Art. H 7, lid 1 van de Kieswet:
Artikel 129. lid 1. De leden van provinciale staten en van de gemeenteraad worden rechtstreeks gekozen door de Nederlanders, tevens ingezetenen van de provincie onderscheidenlijk de gemeente, die voldoen aan de vereisten die gelden voor de verkiezing van de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Voor het lidmaatschap gelden dezelfde vereisten.
quote:
Artikel H 7 lid 1. De naam van een kandidaat mag niet voorkomen op een lijst, indien de kandidaat tijdens de zittingsperiode van het orgaan waarvoor de verkiezing zal plaatshebben, niet de voor het zitting nemen in dat orgaan vereiste leeftijd zal bereiken.
quote:dus uh... het klopt niet helemaal...of helemaal niet dus
Op vrijdag 12 september 2003 11:26 schreef freako het volgende:
Art. 56 van de Grondwet:
[..]Art. 129, lid 1 van de Grondwet:
[..]Art. H 7, lid 1 van de Kieswet:
[..]
quote:Wat klopt er niet?
Op vrijdag 12 september 2003 11:37 schreef Koos Voos het volgende:[..]
dus uh... het klopt niet helemaal...of helemaal niet dus
Op het moment van de verkiezingen mag je jonger dan 18 zijn, mits je in de 4 jaar erna wel die leeftijd bereikt. En op het moment dat je daadwerkelijk in de raad (of parlement) zitting neemt moet je 18 zijn.
Dus ben je bij verkiezingen jonger dan 18 en word je verkozen dan moet je minimaal wachten tot de dag dat je 18 wordt en hopen dat er iemand in de fractie plaats wil maken voor je.
quote:Je moet vooral deze regel goed ontleden:
quote:De zittingsperiode van het orgaan is dus de 4 jaar. In die periode moet de vereiste leeftijd worden bereikt. En dan mag iemand op de lijst staan.
De naam van een kandidaat mag niet voorkomen op een lijst, indien de kandidaat tijdens de zittingsperiode van het orgaan waarvoor de verkiezing zal plaatshebben, niet de voor het zitting nemen in dat orgaan vereiste leeftijd zal bereiken.
Dus iedereen boven de 15 jaar mag op de lijst, omdat diegene binnen 4 jaar 18 wordt
En pas daadwerkelijk plaatsnemen wanneer diegene 18 wordt.
quote:Je onderschat de slimheid van Jan Marijnissen die ook van anderen zal verwachten dat ze op 'alle' slakken zout zullen gaan leggen. De wet geeft aan dat de constructie met zijn dochter kan. Ze wordt 18 in de periode dat het overheidsorgaan zitting heeft, te weten vier jaar. Voor haar 18e neemt ze geen zitting in het overheidsorgaan.
Een goede zaak als mensen al vroeg betrokken raken bij de politiek en bij bestuurlijke organen. Dan leren ze vlot de mogelijkheden en onmogelijkheden van politieke wensen kennen en kunnen ze beter omgaan met diverse beren op de weg naar realisatie van wensen.
De SP is absoluut niet mijn partij maar ik wens Lilian alle succes en inzicht toe.
quote:Eh....boven de 14 wordt dat dan.
Op vrijdag 12 september 2003 11:44 schreef Sidekick het volgende:De zittingsperiode van het orgaan is dus de 4 jaar. In die periode moet de vereiste leeftijd worden bereikt. En dan mag iemand op de lijst staan.
Dus iedereen boven de 15 jaar mag op de lijst, omdat diegene binnen 4 jaar 18 wordt
Landelijk is het zo, dat in theorie de Tweede kamer voor vijf jaar kan zitten en dat je tussen de tijd dat je op de lijst wordt gezet en de verkiezingen ook nog jarig bent, dus kun je volgens mij theoretisch zelfs op je 12e al op de lijst worden gezet.
quote:Gemeenteraden zitten na gemeentelijke herindelingen soms 5 jaar.
Op vrijdag 12 september 2003 12:56 schreef Dr_Strangelove het volgende:[..]
Eh....boven de 14 wordt dat dan.
Landelijk is het zo, dat in theorie de Tweede kamer voor vijf jaar kan zitten en dat je tussen de tijd dat je op de lijst wordt gezet en de verkiezingen ook nog jarig bent, dus kun je volgens mij theoretisch zelfs op je 12e al op de lijst worden gezet.
quote:Niet iedereen die 14 is kan op de lijst worden gezet. Het kan wel voorkomen. Dus mijn stelling staat als een huis.
Op vrijdag 12 september 2003 12:56 schreef Dr_Strangelove het volgende:[..]
Eh....boven de 14 wordt dat dan.
quote:Je stelde eerder:
Op vrijdag 12 september 2003 13:29 schreef Sidekick het volgende:[..]
Niet iedereen die 14 is kan op de lijst worden gezet. Het kan wel voorkomen. Dus mijn stelling staat als een huis.
quote:Iedereen* die 14 jaar is op het moment dat de lijst wordt opgesteld, wordt 18 jaar voordat de zittingsperiode van 4 jaar is verstreken. Als je 14 jaar en één dag bent op het moment van de verkiezingen, ben je 18 jaar en één dag als de periode van 4 jaar is verstreken.
De zittingsperiode van het orgaan is dus de 4 jaar. In die periode moet de vereiste leeftijd worden bereikt. En dan mag iemand op de lijst staan.
*ok, je kunt ook overlijden.
quote:
Op vrijdag 12 september 2003 13:48 schreef Dr_Strangelove het volgende:[..]
Je stelde eerder:
[..]Iedereen* die 14 jaar is op het moment dat de lijst wordt opgesteld, wordt 18 jaar voordat de zittingsperiode van 4 jaar is verstreken. Als je 14 jaar en één dag bent op het moment van de verkiezingen, ben je 18 jaar en één dag als de periode van 4 jaar is verstreken.
*ok, je kunt ook overlijden.
Mijn stelling staat nog steeds als een huis, hoewel ik ook had kunnen stellen dat iedereen boven de 26 op de kieslijst mag staan.
quote:Je kunt wel zien dat dit het Politiek-forum is, sommige users weten zich overal onderuit te lullen.
Op vrijdag 12 september 2003 13:58 schreef Sidekick het volgende:
je
[..]Mijn stelling staat nog steeds als een huis, hoewel ik ook had kunnen stellen dat iedereen boven de 26 op de kieslijst mag staan.
.
quote:PvdA-stemmer hè.
Op vrijdag 12 september 2003 14:00 schreef freako het volgende:[..]
Je kunt wel zien dat dit het Politiek-forum is, sommige users weten zich overal onderuit te lullen.
.
quote:Als zo slim is als jij zegt dan vernemen we binnen een paar jaar dat ze is overgestapt naar een meer realistische politieke partij tenzij ze denkt: Binnen de SP ben ik iemand, elders ben ik niemand.
Op vrijdag 12 september 2003 12:17 schreef Henk_Glimlach het volgende:
Ik lees opmerkingen als "dat kind is geindoctrineerd" en "ik hoop dat ze de kans krijgt ook een eigen mening te hebben" en moet daar, Lilian kennende, even om gniffelen. Lilian dwingt zelf wel af dat ze haar eigen mening mag hebben en uiten, en laat zich door niemand wat vertellen, ook door pa en ma niet. Daar is ze veel te slim en te zelfbewust voor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |