quote:
Opheffen buslijnen baart VVK grote zorgDoor onze verslaggever
ZELHEM - De Vereniging van Kleine Kernen Achterhoek/Liemers (VVK) maakt zich grote zorgen om de leefbaarheid van het platteland nu de provincie Gelderland van plan is om buslijnen in de Achterhoek op te heffen. De vereniging heeft daarom een brief gestuurd naar gedeputeerde Van Haaren voor Infrastructuur en Openbaar Vervoer.
De provincie is van plan om tientallen buslijnen in Gelderland op te heffen. De maatregel van het dagelijks bestuur van de provincie is een gevolg van rijksbezuinigingen. Hierdoor moeten zo'n twee miljoen reizigers het zonder hun dagelijkse busrit stellen. In de Achterhoek gaat het om zes buslijnen.
De lijnen die op de nominatie staan om opgeheven te worden zijn: lijn 40 (Dinxperlo-Doetinchem), lijn 42 (Terborg-Gendringen), lijn 53 (Eibergen-Varsseveld), lijn 73 (Winterswijk-Groenlo), lijn 74(Varsseveld-Doetinchem) en lijn 82 (Zutphen-Doetinchem).
De VKK voorziet dat de leefbaarheid van de kleine kernen en het buitengebied verder verschraalt. Het voorzieningenniveau loopt nog steeds terug. De werkgelegenheid in de directe woonomgeving neemt hierdoor sterk af, schrijft de VKK in de brief aan Van Haaren.
Ook de vele bedrijfsbeëindigingen in de agrarische sector hebben een negatieve invloed op de werkgelegenheid vlak bij het eigen dorp.
"De bewoners van de kleine kernen moeten ten gevolge hiervan zowel voor het werk als voor het gebruikmaken van voorzieningen grotere afstanden afleggen", aldus de brief van de vereniging.
......of had dit bij vervoer gemoeten? Of weer wat anders? Ik open dit topic n.a.v. het nieuws, mocht het niet kloppen dan mag een mod hem wel naar de goeie schoppen!
En een rijbewijs heb ik wel, alleen onvoldoende middelen om zelf een auto te betalen! Dat die lijnen onrendabel zijn a la, maar er zijn meer mogelijkheden dan gewoon een streep er doorheen te halen!
[Dit bericht is gewijzigd door ForeverEternalFreak op 03-09-2003 11:56]
In het dorp waar ik gewoond heb (8km van Groningen) rijden op zondag ook geen bussen. Dan moest je met een taxi naar een dorp 20km van Groningen (zo'n bustaxi-ding, met strippen) en daar de bus richting groningen pakken..
hier gebeurt het ook, sommige dorpen zijn maar een paar uur per dag bereikbaar met de bus en in de vakantie en weekend is het helemaal onmogelijk om daar te komen met het OV
quote:Maar voor een dienstverlening zou het niet uit mogen maken. Toen het OV nog in staatsbeheer was gebeurde dit soort dingen niet.
Op woensdag 3 september 2003 11:58 schreef -roys- het volgende:
Als er te weinig mensen gebruik van maken kost het gewoon teveel geld.
quote:Dan is een taxi direct naar Groningen toch gunstiger
Op woensdag 3 september 2003 11:56 schreef robh het volgende:
Bezuinigingen..In het dorp waar ik gewoond heb (8km van Groningen) rijden op zondag ook geen bussen. Dan moest je met een taxi naar een dorp 20km van Groningen (zo'n bustaxi-ding, met strippen) en daar de bus richting groningen pakken..
quote:Als student heb je soms andere prioriteiten. Het moet toch gewoon mogelijk zijn om op een fatsoenlijke wijze te kunnen reizen met het OV.
Op woensdag 3 september 2003 11:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Des te meer reden om een rijbewijs te halen.
quote:Een rijbewijs halen is al duur en het hebben van een auto al helemaal. Bij mij heeft het niet zo'n prioriteit, maar velen kunnen het niet eens betalen. De overheod moet in deze tijden niet bezuinigen, maar investeren, want dit soort besparingen op de korte termijn leveren later nog veel hogere kosten op...
Op woensdag 3 september 2003 11:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Des te meer reden om een rijbewijs te halen.
Ik woon in de achterhoek, en het is hier inderdaad triest met openbaar vervoer. Dat heeft er ook mee te maken dat er weinig gebruik van gemaakt wordt.
Het zijn bewegingen die elkaar versterken, een negatieve spiraal.
Slechte verbindingen, geen gebruikers.
Hoe moeten in godsnaam de 16 á 17 jarige scholieren vanuit Eibergen in Groenlo of Winterswijk komen om maar school te gaan???
Onze overheid wil zo graag het openbaar vervoer aansporen. Nou zacht gezegd doen ze er geen ene fuck aan!
Gelukkig heb ik net mijn rijbewijs, maar ook ik ging en ga nog geregeld vanuit haaksbergen met 53 naar groenlo om vanuit daar de 73 te pakken naar mijn werk in winterswijk ( 53: haaksbergen, neede, eibergen, groenlo, 73: groenlo winterswijk )
Syntus optiefen!!!
quote:Ik geloof dast ik de krant wel lees ja, als student journalistiek zijnde...
Op woensdag 3 september 2003 13:09 schreef frantic het volgende:
I weet niet OF je de krant leest, maar het plan is nu in iedergeval voor een half jaar weer van de baan! (zie tubantie (eergisteren???)).
Dus
quote:Als in bijvoorbeeld een stad als Amsterdam de huizen 2 a 3 keer zo duur zijn als in de achterhoek, is het niet meer dan normaal dat je hier extra service hebt in de vorm van redelijk openbaar vervoer.
Op woensdag 3 september 2003 12:26 schreef GREENSKiN het volgende:
De 53 en 73 weg? Ok, dan is de achterhoek echt helemaal afgesneden van de bewoonde wereld. Het is nu al vrij onmogelijk om er te komen. Bijvoorbeeld van Enschede naar Aalten.
Oftewel: als je voor een prikkie in de achterhoek gaat wonen, moet je niet zeuren. Gewoon een eigen auto kopen met het geld dat je uitspaart, of regelmatig een taxi nemen.
quote:Vrijstaand woonhuis met garage en carport.Perceelsgrootte 860 m2, bouwjaar 1998. Indeling.: hal, meterkast, toilet, slaapkamer met aangrenzende badkamer voorzien van hoekligbad, douche, wastafel en bidet, royale zonnige woonkamer met tuindeuren naar terras, luxe keuken met inbouwapparatuur, bijkeuken. Verdieping.:vide-studiehoek, grote aangrenzende slaapkamer, eenvoudig te splitsen in 2 kamers, extra kamer met wastafel, vliering. Grote garage (30 m2) met carport voor auto en caravan, houtberging.
Op woensdag 3 september 2003 15:30 schreef Festen het volgende:[..]
Als in bijvoorbeeld een stad als Amsterdam de huizen 2 a 3 keer zo duur zijn als in de achterhoek, is het niet meer dan normaal dat je hier extra service hebt in de vorm van redelijk openbaar vervoer.
Oftewel: als je voor een prikkie in de achterhoek gaat wonen, moet je niet zeuren. Gewoon een eigen auto kopen met het geld dat je uitspaart, of regelmatig een taxi nemen.
Dinxperlo
Vraagprijs : 385.000 k.k. Woningtype : Vrijstaand
Bouwjaar : 1998 Perceel oppervlakte : 860 m²
Aantal slaapkamers : 3 Inhoud : 450 m³
Maar het OV heeft niks met huizenprijzen te maken hoor als je er woont, heb je gewoon recht op goed openbaar vervoer. Denk eens aan de ouderen die er tig jaar gewoond hebben, en nu aan huis gekluisterd zitten omdat ze amper meer weg kunnen, behalve dan de buurtbus en de regiotaxi
quote:Die worden niet opgeheven. Het gros van de regionale buslijnen rijdt leeg rond. Ik las pas geleden iets over een buslijn die 3000 passagiers per jaar had (8 per dag dus). Ik kom zelf uit een dorp waar al jaren slechts 8x per dag een bus vertrekt, en dan ook nog alleen op werkdagen. Oplossing: fiets.
Op woensdag 3 september 2003 15:37 schreef Waxxer het volgende:Maar het OV heeft niks met huizenprijzen te maken hoor
als je er woont, heb je gewoon recht op goed openbaar vervoer. Denk eens aan de ouderen die er tig jaar gewoond hebben, en nu aan huis gekluisterd zitten omdat ze amper meer weg kunnen, behalve dan de buurtbus en de regiotaxi.
quote:Dus niet. Als je uit vrije wille in de middle of nowhere gaat wonen, heb je vooral recht op frisse lucht.
Op woensdag 3 september 2003 15:37 schreef Waxxer het volgende:
Maar het OV heeft niks met huizenprijzen te maken hoorals je er woont, heb je gewoon recht op goed openbaar vervoer.
Natuurlijk is de huizenprijs niet direct gerelateerd aan goed OV, het gaat erom dat je in een stad als Amsterdam (waar alles duurder is) het service-niveau terecht beter is.
quote:Of een taxi, of de kinderen kunnen helpen. Of gewoon lekker fokken.
Denk eens aan de ouderen die er tig jaar gewoond hebben, en nu aan huis gekluisterd zitten omdat ze amper meer weg kunnen, behalve dan de buurtbus en de regiotaxi
quote:In Terborg rijdt idd nog een trein...
Op woensdag 3 september 2003 16:46 schreef lebowzer het volgende:
Tja Terborg is verder goed te bereiken, alleen versta ik die achterlijke hoekers nooit
En ik ben accentloos en praat geen dialect als ik geen mensen nadoe, mijn ouders zijn import
quote:Dan kan je de NS ( ¤20 miljoen verlies eerste halfjaar 2003) ook wel opheffen.
Op woensdag 3 september 2003 17:10 schreef dax het volgende:
Ja, lekker jammer dan. Als het niet rendabel is dan hoef je het van mij niet, zwaar gesubsidieerd, in stand te laten houden. Of ze moeten die mensen die met deze lijnen reizen gewoon meer laten betalen.
Ik denk wel dat het aantal bus ritten zal afnemen
quote:Enig idee wat zo'n huis in een stad als A'dam of Den Haag zou kosten? Echt wel een stuk meer dan (de vraagprijs) 385 duizend.
Op woensdag 3 september 2003 15:37 schreef Waxxer het volgende:[..]
Vrijstaand woonhuis met garage en carport.Perceelsgrootte 860 m2, bouwjaar 1998. Indeling.: hal, meterkast, toilet, slaapkamer met aangrenzende badkamer voorzien van hoekligbad, douche, wastafel en bidet, royale zonnige woonkamer met tuindeuren naar terras, luxe keuken met inbouwapparatuur, bijkeuken. Verdieping.:vide-studiehoek, grote aangrenzende slaapkamer, eenvoudig te splitsen in 2 kamers, extra kamer met wastafel, vliering. Grote garage (30 m2) met carport voor auto en caravan, houtberging.
Dinxperlo
Vraagprijs : 385.000 k.k. Woningtype : Vrijstaand
Bouwjaar : 1998 Perceel oppervlakte : 860 m²
Aantal slaapkamers : 3 Inhoud : 450 m³Maar het OV heeft niks met huizenprijzen te maken hoor
als je er woont, heb je gewoon recht op goed openbaar vervoer. Denk eens aan de ouderen die er tig jaar gewoond hebben, en nu aan huis gekluisterd zitten omdat ze amper meer weg kunnen, behalve dan de buurtbus en de regiotaxi
quote:als je net over de grens gaat wonen nog minder dan in Dinxperlooo
Op woensdag 3 september 2003 22:28 schreef nikk het volgende:[..]
Enig idee wat zo'n huis in een stad als A'dam of Den Haag zou kosten? Echt wel een stuk meer dan (de vraagprijs) 385 duizend.
maar de buslijn van doetinchem-gaanderen-terborg-silvolde gaat geloof ik verdwijnen. ook de bus 74 doetinchem richting varsseveld (en neede borculo, ruurlo etc. ) gaat verdwijnen.
in mijn klas zitten meer dan 10 mensen die met die bus naar school moeten
dus dat is vrij kut geregeld allemaal
[Dit bericht is gewijzigd door pascalheister op 03-09-2003 22:38]
quote:Dat zou ik niet 1-2-3 durven te zeggen. In het geval van Den Haag, kan je zowieso nergens naartoe. Vluchten naar Rijswijk, Voorburg, Wateringen, Monster, etc, heeft allemaal geen zin. De prijzen blijven achterlijk hoog. Een vrijstaande woning met garage kost in bijna elke gemeente veel geld. Punt is dat de prijzen van een huis in de Randstad relatief gezien een stuk hoger liggen dan in de Achterhoek.
Op woensdag 3 september 2003 22:31 schreef Pietverdriet het volgende:
als je net over de grens gaat wonen nog minder dan in Dinxperlooo
quote:Ulleeeffft! Heb ik een paar wk geleden nog een priester arbeidsmatig geinterviewd
Op woensdag 3 september 2003 22:34 schreef Tiemie het volgende:
ik heb er zelf geen last van ( ulft is vrij groot vergeleken met de andere dorpen)maar de buslijn van doetinchem-gaanderen-terborg-silvolde gaat geloof ik verdwijnen. ook de bus 74 doetinchem richting varsseveld (en neede borculo, ruurlo etc. ) gaat verdwijnen.
in mijn klas zitten meer dan 10 mensen die met die bus naar school moeten
dus dat is vrij kut geregeld allemaal
Ben wel met de auto gegaan
quote:Ook wel Dinxper genoemd
Op woensdag 3 september 2003 22:31 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
als je net over de grens gaat wonen nog minder dan in Dinxperlooo
quote:Zillewold!
Op woensdag 3 september 2003 22:35 schreef pascalheister het volgende:
Kom dus zelf uit Silvolde maar daar is het de laatste jaren echt minder geworden.
Eerder reed er idd twee keer per uur de grote bus naar gendringen doorheen, nu rijdt er 's avonds al een Mercedesbusje... dat zal naar Dinxperlo/Bocholt straks wel net zo gaan
quote:meestal beter als in Nederland.
Op woensdag 3 september 2003 22:45 schreef Waxxer het volgende:[..]
Ook wel Dinxper genoemd
In Duistland liggen volgens een makelaar 30 tot 35% lager idd, daar kun je voor 40.000 euro al een appartement kopen (in Anholt). Maarja of dat dan wat voorstelt...
Hoe gaan alle scholieren in de winter hun scholen bereiken?
* Jojogirl vindt het bizar en absoluut niet kunnen.
Ik denk dat het een soort vicieuze cirkel is, wanneer je, zoals ik, eenmaal de mogelijkheid hebt om met de auto te gaan, dan wil je niet meer met het OV -> OV wordt nog slechter -> nog meer mensen zoeken alternatief vervoer enzovoorts.
Dat gezeur van huizenprijzen gaat mij te ver, in mijn buurt zijn de prijzen niet mis en in de 1e plaats ga je hier wonen vanwege de rust (en het lage allochtonen gehalte).
Ik vrees dat er weinig aan te doen valt, commercieel gezien is er niets aan te verdienen, dus worden lijnen opgeheven.
quote:welke priester ? die jonge gast uit oer (die ook scheidsrechter is) of van de kerk in t centrum ?
Op woensdag 3 september 2003 22:44 schreef Waxxer het volgende:[..]
Ulleeeffft! Heb ik een paar wk geleden nog een priester arbeidsmatig geinterviewd
![]()
Ben wel met de auto gegaan
quote:Neenee, een priester uit Zuid-Afrika, geboren en getogen in Ulft. Hij was ff een tijdje weer in Nederland: Hein Ratering. Wel even beter het IJsselstreek Vizier lezen he?
Op donderdag 4 september 2003 13:03 schreef Tiemie het volgende:[..]
welke priester ? die jonge gast uit oer (die ook scheidsrechter is) of van de kerk in t centrum ?
quote:aha
Op donderdag 4 september 2003 14:28 schreef Waxxer het volgende:[..]
Neenee, een priester uit Zuid-Afrika, geboren en getogen in Ulft. Hij was ff een tijdje weer in Nederland: Hein Ratering. Wel even beter het IJsselstreek Vizier lezen he?
quote:
Op donderdag 4 september 2003 14:31 schreef Tiemie het volgende:[..]
aha
, dat stukje heb ik trouwens gelezen
allemaal fokkers bij mij uit de regio! En jullie ontvangen allemaal het Vizier! Deze week staat er niks van mij in helaas
Of misschien van een buurtbuschauffeur die afscheid genomen heeft
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |