abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 28 augustus 2003 @ 07:53:36 #1
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_12775353
Ik start dit topic omdat ik eens wil weten hoe mensen het zelf ervaren hoogbegaafd te zijn.
Vind je het relaxed of baal je ervan (like me)

Ik hoor vaak reacties als "Stel je niet aan man jij haalt toch wel een 9!" of "Zo lekker man jij hoeft zeker toch niet te leren."
Niet dus. Ik vind dat mensen er een rare kijk op hebben. Ik ben op de middelbare vaak gepest met het feit dat ik enkel hoge cijfers haalde en op de basisschool zo erg dat ik alleen maar onvoldoendes ging halen zodat ik maar niet opviel.

Ook denk ik echt altijd na over waarom dingen zo zijn, wat is de theorie erachter. En je kunt nu eenmaal niet alles beantwoorden en dit kan enorm frustrerend zijn.
Ik zie ook vaak rare reacties als ik eens een onvoldoende haal. Mensen beseffen ook niet dat je niet overal goed in kunt zijn. (taal is niet mijn sterkste punt)

Dus nu ben ik benieuwd of er meer mensen het zo ervaren of dat iedereen echt denkt "ik vind het wel relaxed"

Groetjes

  donderdag 28 augustus 2003 @ 07:58:57 #2
14321 stuifzand
Dum dum dumtiedum...
pi_12775374
Het is een voordeel en een nadeel.
Het snelle denken is praktisch omdat je niet te lang over dingen hoeft te denken om ze door te hebben.
In de omgang met mensen is het een nadeel, omdat je niet hetzelfde denkt kunnen er flinke misverstanden ontstaan.
Als je maar eenmaal doorhebt dat je anders denkt, kun je meer begrip krijgen voor de ander, en je misschien aanpassen. Verwacht echter niet dat ook maar iemand zich aan je aanpast, dat is eenvoudigweg niet mogelijk.
Voor mezelf heb ik het wel erg nodig dat ik met mensen kan praten die op dezelfde manier denken als ik, en daar heb je fora voor (bijvoorbeeld dat van www.hiq.nl). Sinds ik daar actief ben zijn er veel puzzelstukjes op zijn plaats gevallen.
Zo kwam ik er dus pas een half jaar geleden achter dat ik helemaal anders denk dat niet-hb'ers en werden een hoop dingen opgehelderd.
  donderdag 28 augustus 2003 @ 08:01:22 #3
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_12775383
Ik word er af en toe echt helemaal gek van.
En weetje wat ik merk dat ik me wel erger aan domme mensen. (erg he shame on me) En met dom bedoel ik niet MAVO maar met dom bedoel ik mensen die gewoon niet nadenken of op een niet logische manier handelen.
Ik erger me er ook dood aan als iemand me niet snapt. Maar dat is meer een beetje egoistisch van mijzelf ben ik bang.

Vraagje wat is jou IQ ?

  donderdag 28 augustus 2003 @ 08:07:45 #4
14321 stuifzand
Dum dum dumtiedum...
pi_12775413
Dat ergeren is voor mij zeker herkenbaar, maar ik raad je aan om dat niet hier te bespreken. Gesprekken tussen hb'ers over dit onderwerp zijn voor niet-hb'ers misschien erg pijnlijk.
Ik ga daar hier dus ook niet over praten, omdat iedereen dan over me heen valt, wat hier nog al regelmatig eens gebeurd.

Mijn iq? pff geen idee, nooit de officiële mensa-test gedaan, is ook niet nodig. Ik scoor meestal rond de 140-145 ergens.
Hb gaat veel meer om het je herkennen in de lijstjes van eigenschappen.
En daar zit ik op een score van 90%

  donderdag 28 augustus 2003 @ 08:11:44 #5
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_12775430
Haha ja die reacties snap ik ook wel.
Het is ook zeker niet dat ik me beter voel voor alle duidelijkheid.

Dank je wel voor de site! Hij is super.

Greetingz

pi_12775437
Ik vind het wel lekker ja.
Superfly.
pi_12775457
Ik kan niet echt antwoord geven op je vraag, ik ben niet "officieel" hoogbegaafd. Al heeft een lerares op de HAVO wel eens zo'n vermoeden gehad. Qua cijfers was ik altijd vrij middelmatig en met talen vrij laag. Maar dat kwam meer omdat het me weinig kon schelen (om meerdere redenen), er niks aan deed, toch voldoendes haalde en zodoende "besloot" zo door te gaan.

Alleen, net zoals bij jou (misschien in andere mate), ben ik met talen (muv Nederlands) erg zwak, maar ik kon mijn instelling niet aanpassen en heb daarom veel onvoldoendes gehaald bij Duits en Frans.

Als ik in mijn hele HAVO periode (inclusief toetsweken, tentamens en examens) gemiddeld 3 uur per week thuis aan school heb gewerkt, dan is het veel, ik had niet meer nodig om voldoendes te halen.

Het "mooiste" voorbeeld is mijn examen natuurkunde. Ik had al 3 tentamen periodes achter de rug, stond krap aan een 7 gemiddeld en ging zo dus m'n examens in. De avond ervoor heb ik ongeveer 5 minuten door m'n boek gebladerd en ben geslaagd met een mooie 8.

Misschien ben ik dus wel hoogbegaafd, zoals die lerares vermoedde, misschien niet. Ik weet het niet en wil er eigenlijk ook niet achter komen. Ik ben blij met mezelf zoals ik ben en ben blij met de "gave" dat ik zo bar weing hoef te doen om bepaalde dingen te leren.

Ik lees nu je vraag nog aan stuifzand over zijn iq. Ik zal meteen die vraag voor mij beantwoorden. Ik heb nooit een officiele test gedaan, maar ik heb laatst een test op internet gedaan. Daar haalde ik een score van 131 en bij een andere test op internet zat ik ruim boven de 140.

-edit- Typo

[Dit bericht is gewijzigd door Semoi op 28-08-2003 08:17]

I reject the truth and substitute it with my own.
  donderdag 28 augustus 2003 @ 08:15:56 #8
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_12775459
Onderbouw eens waarom.

Ik kan het me niet voorstellen.
Ik moet alles in het extreme doen overal de uitdaging in zoeken ik verveel me zo snel ik wil zo veel en ik kan niet alles.

pi_12775466
Wanneer ben je hoogbegaafd?
[i][b]'Tis maar fok!'[/b][/i]
  donderdag 28 augustus 2003 @ 08:19:15 #10
14321 stuifzand
Dum dum dumtiedum...
pi_12775474
Wat Semoi aankaart zou onderpresteren kunnen zijn.
In mijn geval was het nog veel erger, ik ben van vwo naar havo naar mavo gegaan, toen via mbo weer naar de havo naar hbo. alleen de havo gehaald van die laatste drie, toen toelatingsexamen voor de universiteit gedaan. Daar weer afgehaakt en uiteindelijk een mbo diploma gehaald.

Onderpresteren komt door te weinig uitdaging (voor zover ik weet).

  donderdag 28 augustus 2003 @ 08:19:59 #11
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_12775477
Volgens mij krijgen heel erg weinig mensen nu de "diagnose" omdat er zo weinig over bekend is.
Maar wat je nu wel veel hebt op basisscholen is dat er beter op gelet wordt.
Vaak worden alleen kinderen die laag scoren goed begeleidt en kinderen die hoog scoren niet. Je hebt uitdagingen nodig.
Zoals wat ik me nog goed kan herinneren was leren lezen in groep 3.
Ik kon lezen toen ik 3 was. Nou dan is groep 3 niet meer zo heel erg leuk als je boekjes moet lezen over aap en vis.
Dat vind ik wel jammer. Eigenlijk zouden ze daar ook eens op moeten concentreren.
Kinderen die tenslotte met 3 jaar kunnen piano spelen worden wel gestimuleerd.
pi_12775484
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 08:07 schreef stuifzand het volgende:
Dat ergeren is voor mij zeker herkenbaar, maar ik raad je aan om dat niet hier te bespreken. Gesprekken tussen hb'ers over dit onderwerp zijn voor niet-hb'ers misschien erg pijnlijk.
Ik ga daar hier dus ook niet over praten, omdat iedereen dan over me heen valt, wat hier nog al regelmatig eens gebeurd.

Mijn iq? pff geen idee, nooit de officiële mensa-test gedaan, is ook niet nodig. Ik scoor meestal rond de 140-145 ergens.
Hb gaat veel meer om het je herkennen in de lijstjes van eigenschappen.
En daar zit ik op een score van 90%


Maar waar ben je dan wel officieel op hb getest? Het is natuurlijk makkelijk om je hb te noemen maar laat dat 's officieel testen, je kan namelijk ook 'gewoon' arrogant zijn met een beetje hoog iq. Die score van 90% vind ik nu niet iets waarvan je zegt dat je hoog begaafd bent, juist niet, want dan je zit niet eens bij de top 5%. Op de officiele test bij de psycholoog heb ik die gemaxt.

Ik ben zelf hb, 2 jaar geleden achter gekomen en vind het vrij kut aan de andere kant weet ik nu wel wat er 'mis' met mij is en hoe ik ermee kan omgaan en zo het beste er van kan maken.

ik voorspel overigens dat een discussie hierover op dit forum niet zoveel zin heeft omdat iedereen denk dat hij/zij hb is.

  donderdag 28 augustus 2003 @ 08:23:03 #13
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_12775497
Een iq van 130 maar je moet ook sociaal zijn.
Het is geloof ik in 4 vlakken gedeeld. Hoog IQ, sociaal, creatief en logisch redeneren. Dus niet alleen slim zijn.

Ik zelf krijg op de basisschool ivbo advies. Ben naar een heterogene brugklas gegaan en kreeg vwo advies waar ik niet naartoe ben gegaan vanwege mijn faalangst en ben in 4 HAVO gestopt met school. Heb toen mijn mbo gedaan (spw) heb vervolgens een half jaar Media Design and Technology gestudeerd wat ik saai vond, ben toen de rest van het jaar PABO gaan doen wat ik opzich wel leuk vond maar mn p niet haalde door mijn spelling (heb echt veel moeite met taal) en studeer nu via de LOI voor docent geschiedenis.

Ik wist trouwens niet dat zwemmen zo een moeite was maar het komt me wel bekend voor. Ik heb namelijk geen zwem diploma gehaald!

[Dit bericht is gewijzigd door Silmarwen op 28-08-2003 08:24]

pi_12775506
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 08:19 schreef stuifzand het volgende:
Wat Semoi aankaart zou onderpresteren kunnen zijn.

Onderpresteren komt door te weinig uitdaging (voor zover ik weet).


Zoals ik zei, kwam het door meerdere redenen. Eén daarvan was idd dat ik geen uitdaging had. Als je met een gemiddelde van 3 uur per week de HAVO goed doorkomt (dat is dus ook inclusief examens enzo, tijdens normale weken kwam dat vaak niet boven een uur uit), dan vergaat al snel de lust om er meer tijd aan te gaan besteden. Althans bij mij.
I reject the truth and substitute it with my own.
pi_12775523
Hoogbegaafd wil niet zeggen dat je 9 voor je examens heb hoor. Dan ben je gewoon goed in leren... 's erg makkelijk om hoogbegaafd met intelectualisme te verwarren.
pi_12775529
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 08:24 schreef Semoi het volgende:

[..]

Zoals ik zei, kwam het door meerdere redenen. Eén daarvan was idd dat ik geen uitdaging had. Als je met een gemiddelde van 3 uur per week de HAVO goed doorkomt (dat is dus ook inclusief examens enzo, tijdens normale weken kwam dat vaak niet boven een uur uit), dan vergaat al snel de lust om er meer tijd aan te gaan besteden. Althans bij mij.


met die uren doel je op studie-uren buiten school om, huiswerk dus? Dan ben je met 3 uur denk ik niet een zeldzaam geval.
[i][b]'Tis maar fok!'[/b][/i]
  donderdag 28 augustus 2003 @ 08:28:34 #17
26417 Dovenwereld
Ingenieur Informatica
pi_12775536
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 08:23 schreef Silmarwen het volgende:
Een iq van 130 maar je moet ook sociaal zijn.
Het is geloof ik in 4 vlakken gedeeld. Hoog IQ, sociaal, creatief en logisch redeneren. Dus niet alleen slim zijn.
sociaal is niets maken met iq.. maar wel met eq!
pi_12775543
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 08:19 schreef stuifzand het volgende:
Wat Semoi aankaart zou onderpresteren kunnen zijn.
In mijn geval was het nog veel erger, ik ben van vwo naar havo naar mavo gegaan, toen via mbo weer naar de havo naar hbo. alleen de havo gehaald van die laatste drie, toen toelatingsexamen voor de universiteit gedaan. Daar weer afgehaakt en uiteindelijk een mbo diploma gehaald.

Onderpresteren komt door te weinig uitdaging (voor zover ik weet).


Onderpresteren komt vaak door te weinig persoonlijke uitdaging,als je hb bent moet je gemotiveerd worden omdat je het zelf wilt, niet door anderen. Een cijfer boeit dan niet zo omdat dat iets is van iemand anders.

Op de middelbare school had ik altijd 1-en voor engels, duits en frans op de woordjes simpelweg omdat ik die woordjes gewoon dom vond om te leren, dat kon ik gelukkkig ophalen op de luister en lees toets 1 x per jaar bijvoorbeeld. Ik heb ook altijd middelmatig gepresteerd op school omdat ik niet voldoende gemotiveerd was, ik vond het weinig boeiends en had wel andere dingen die wel interessant waren. Gelukkig had ik wel het besef dat ik die school toch moest afmaken omdat je anders nu eenmaal geen steek verder komt.

  donderdag 28 augustus 2003 @ 08:30:41 #19
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_12775554
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 08:28 schreef Dovenwereld het volgende:

[..]

sociaal is niets maken met iq.. maar wel met eq!


IQ heeft ook niets te maken met hoogbegaafd zijn.
Zoals ik al zei is het een combinatie. En je moet iets hebben waar je heel erg goed in bent zoals tekenen ofzo.
Alleen een hoog IQ maakt je niet hoogbegaafd.

Er stond ook bij, verslavingsgevoelig, herkent iemand dat?
Ben benieuwd hoe dat zou komen? Voor de kick ofzo? Iemand een theorie

Nog een vraagje, wat ik heb is dat het altijd zo druk in mijn hoofd is van alle gedachtes daardoor word ik vaak moe. Herkennen jullie dat?

[Dit bericht is gewijzigd door Silmarwen op 28-08-2003 08:32]

  donderdag 28 augustus 2003 @ 08:32:25 #20
14321 stuifzand
Dum dum dumtiedum...
pi_12775569
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 08:20 schreef Sambal het volgende:

[..]

Maar waar ben je dan wel officieel op hb getest? Het is natuurlijk makkelijk om je hb te noemen maar laat dat 's officieel testen, je kan namelijk ook 'gewoon' arrogant zijn met een beetje hoog iq.


Ja doei. Ik weet echt wel waar ik het over heb, ik ben 29 en dus geen kind van de hype. Overigens is het wel getest door een officiële instantie maar er werd geen cijfer genoemd, en dat doen die instanties wel vaker "want anders ga je maar naast je schoenen lopen".
quote:
Die score van 90% vind ik nu niet iets waarvan je zegt dat je hoog begaafd bent, juist niet, want dan je zit niet eens bij de top 5%. Op de officiele test bij de psycholoog heb ik die gemaxt.
gefeliciteerd. Maar misschien is dat met die schoenen wel bij jou gebeurd. Misschien moet je eens wat meer over hb lezen. Je iq moet boven de 130 zijn, en dat is het bij mij. Een niet hb'er haalt helemaal niet van die hoge scores. Plus dat dit mijn hele leven al speelt, vanaf mijn vroege kindertijd al. Dus ga nou niet beoordelen op 2 berichten hier of ik hb ben of niet.
quote:
ik voorspel overigens dat een discussie hierover op dit forum niet zoveel zin heeft omdat iedereen denk dat hij/zij hb is.
Dat ben ik met je eens.
pi_12775574
Het is soms best wel balen.
Wel om andere redenen dan tot nu to genoemd.

Wat mijn ervaring is dat je dingen erg snel kapot gaat denken. Te analytisch en anderen kunnen gedachtengang niet volgen, laat staan snappen. Dat werkt soms best frustrerend.

Misschien lomp gezegd, maar het zou een verademing zijn om "eenvoudiger" te kunnen denken. Voorkomt enorm veel problemen.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat elke HB'er/ster potentieel depressief is.

Opleiding verhaal is onzin, ik kon studeren, maar verzette me in mijn jeugd tegen alles wat los en vast zat, dus ook school. Ben erg veel gepest op school. Hoorde later van leraar dat ik ook altijd vragen stelde waar leraren geen antwoord op hadden..........
Ik heb dus niet doorgeleerd. Later wel redelijk goed gemaakt en ben erg content met wat ik bereikt heb. (alhoewel het altijd hoger/beter kan)

Mijn IQ is bij een echte test op 144 gezet.

*** I have this condition ***
  donderdag 28 augustus 2003 @ 08:33:00 #22
52707 BunnyHunter
Sterker door strijd!!
pi_12775575
Ik ben stom :S ik heb de mavo gedaan .. nooit maar dan ook echt nooit iets uitgevoert .. talen zijn idd ook mijn zeer zwakke punt .. het is dat ik duits al kon van men jeugd (limburger) en engels van de pc/tv daar had ik dus geen moeite mee maar frans kon ik uren leren boven een 4 kwam ik niet ..

Ik had dus makkelijk de havo kunnen gaan doen om daar met een beetje moeite te slagen :S maarjah dat zie ik nu pas .. vind het soms bes wel dom van me want nu zit ik 4 jaar op het mbo om hierna het hbo te kunnen gaan doen .. mensen die goed konden leren hebben volgens mij hier neit veel last van mensen die zoiets tegen hun zeggen het is meer dat de minder goed lerende vaak worden uitgelachen ..

Ik kan maar 1 ding zeggen .. als ik hoogbegaaft was .. dan had ik wel een hoogere opleiding gekozen ... ik zeg dus wel dat ik slim ben maar van hoogbegaaft daar ben ik te stom voor

Brand Bier het bier waar nederland trots op kan zijn!
Als je vijf meter voor een konijn schiet en vijf meter erachter, dan is dat konijn dus gemiddeld dood hé!
pi_12775581
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 08:30 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

IQ heeft ook niets te maken met hoogbegaafd zijn.
Zoals ik al zei is het een combinatie. En je moet iets hebben waar je heel erg goed in bent zoals tekenen ofzo.
Alleen een hoog IQ maakt je niet hoogbegaafd.


Hoe wou je het hoogbegaafdheid dan meten?

met 130 ben je nl nog niet hoogbegaafd.

Het probleem van deze tijd is dat het een mode-vershijnsel lijkt te worden om elk kind maar hoogbegaafd te noemen, had je vroeger dyslexie, nu is het hb-heid.

pi_12775585
Heel mooi stukje voordat iedereen denkt dat-ie hoogbegaafd is...
http://users.skynet.be/sky50779/begaafd.htm

Ook voor de algemene ontwikkeling... een stukje om te lezen... is dus niet hetzelfde als slim/hoge cijfers op school

"Dergelijke feiten zijn verwarrend, omdat het zo verleidelijk is hoogbegaafdheid te verwisselen met uitstekende prestaties op school. Zelfs als men aan die verleiding niet toegeeft, dan is er nog het gevaar, dat men hoogbegaafdheid bepaalt als een uitmuntende uitslag op de intelligentietest. Men verwacht van een hoogbegaafd kind dat het vroeger dan zijn leeftijdgenoten rijpt, een paar jaar of meer vooruit is op de normale intellectuele ontwikkeling, dan uitzonderlijk presteert op school, en nadien op de universiteit, maar het is een feit dat zelfs velen van die veelbelovende leerlingen eigenlijk het niet zo uitzonderlijk ver brengen daarna."

[Dit bericht is gewijzigd door TheScorpio op 28-08-2003 08:39]

  donderdag 28 augustus 2003 @ 08:35:30 #25
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_12775591
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 08:32 schreef Herman het volgende:
Het is soms best wel balen.
Wel om andere redenen dan tot nu to genoemd.

Wat mijn ervaring is dat je dingen erg snel kapot gaat denken. Te analytisch en anderen kunnen gedachtengang niet volgen, laat staan snappen. Dat werkt soms best frustrerend.

Misschien lomp gezegd, maar het zou een verademing zijn om "eenvoudiger" te kunnen denken. Voorkomt enorm veel problemen.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat elke HB'er/ster potentieel depressief is.


Ik herken dat heel erg. Mensen denken vaak dat ik expres ingewikkeld doe maar ik heb dat andersom ook heel erg.
En van de depressie zou wel te verklaren zijn natuurlijk met de verslavingsproblematiek van hb'ers
Maar ik vind dat je hb zijn als stoornis moet zien net als lb zijn.

En men zegt dat de grens tussen genialiteit en gek zijn erg dun is. (Dat herken ik wel)

pi_12775594
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 08:27 schreef Plantenbak het volgende:

[..]

met die uren doel je op studie-uren buiten school om, huiswerk dus? Dan ben je met 3 uur denk ik niet een zeldzaam geval.


Daarmee bedoel ik het gemiddeld aantal uren dat ik buiten de lessen om gemiddeld per week heb besteed aan school (vakanties buiten beschouwing gelaten). Daarin zitten dus ook de uren voor het leren voor toetsweken, tentamens en examens. Zoals ik zei, kwam ik bij normale wekens (dus normaal huiswerk) vaak niet eens boven een uur uit.

Of ik wel of niet zeldzaam ben, weet ik niet en dat wil ik ook niet weten, net zoals dat ik niet wil weten of ik nou wel of niet hoogbegaafd ben.

I reject the truth and substitute it with my own.
  donderdag 28 augustus 2003 @ 08:36:10 #27
14321 stuifzand
Dum dum dumtiedum...
pi_12775595
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 08:34 schreef TheScorpio het volgende:
is dus niet hetzelfde als slim/hoge cijfers op school
idd, het gaat meer om de manier van denken.
pi_12775600
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 08:34 schreef TheScorpio het volgende:
Heel mooi stukje voordat iedereen denkt dat-ie hoogbegaafd is...
http://users.skynet.be/sky50779/begaafd.htm

Ook voor de algemene ontwikkeling... een stukje om te lezen... is dus niet hetzelfde als slim/hoge cijfers op school


Niet zo'n beste tekst.
[i][b]'Tis maar fok!'[/b][/i]
  donderdag 28 augustus 2003 @ 08:38:01 #29
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_12775610
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 08:33 schreef Sambal het volgende:

[..]

Hoe wou je het hoogbegaafdheid dan meten?

met 130 ben je nl nog niet hoogbegaafd.

Het probleem van deze tijd is dat het een mode-vershijnsel lijkt te worden om elk kind maar hoogbegaafd te noemen, had je vroeger dyslexie, nu is het hb-heid.


Dat ben ik wel met je eens.
Iemand die goed kan leren is meteen hoogbegaafd. Daarom zijn deze regels ook gemaakt dat je meer moet zijn dan hoogbegaafd alleen. Dus ook sociaal en creatief. En ik vind dit wel goede maatstaven.
pi_12775650
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 08:32 schreef stuifzand het volgende:
Ja doei. Ik weet echt wel waar ik het over heb, ik ben 29 en dus geen kind van de hype. Overigens is het wel getest door een officiële instantie maar er werd geen cijfer genoemd, en dat doen die instanties wel vaker "want anders ga je maar naast je schoenen lopen".
Daar heb ik nog nooit van gehoord, snap ook niet waarom ze geen cijfers zouden noemen.

[quote]
gefeliciteerd. Maar misschien is dat met die schoenen wel bij jou gebeurd. Misschien moet je eens wat meer over hb lezen. Je iq moet boven de 130 zijn, en dat is het bij mij. Een niet hb'er haalt helemaal niet van die hoge scores. Plus dat dit mijn hele leven al speelt, vanaf mijn vroege kindertijd al. Dus ga nou niet beoordelen op 2 berichten hier of ik hb ben of niet.
[\quote]

Ik geloof dat je zelf niet goed leest, ik heb het helemaal niet over hoge cijfers, daarnaast begint hb bij 140 dacht ik toch vrij zeker te weten, of is de grens inmiddels opgeschoven?

Ik beoordeel je ook niet op die 2 berichten ik probeer alleen te laten zien dat je niet zomaar hb bent en dat het niet iets is waar je nu heel erg blij mee moet zijn, ik heb tot halverwege de middelbare school niet veel van mensen gesnapt, waarom mensen deden wat ze deden, waarom ze niet gewoon 'normaal' konden zijn. Daarna heb ik mijn eigen norm iets bijgesteld om zo met de massa mee te kunnen gaan, dat is zeer a-relaxed maar ik ben blij dat ik het besef gehad heb om die school af te maken.

  donderdag 28 augustus 2003 @ 08:47:37 #31
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_12775672
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 08:44 schreef Sambal het volgende:
daarnaast begint hb bij 140 dacht ik toch vrij zeker te weten, of is de grens inmiddels opgeschoven?
Dat is test afhankelijk. Voor zover ik weet is iemand hoogbegaafd als hij/zij hoger scoort dan 97% van de bevolking. Bij de ene test is dat vanaf 130, bij de andere vanaf 140.
IQ's vergelijken is daarom appels met peren vergelijken als je niet weet wat voor test iemand heeft gedaan en wat voor scores hoogbegaafde mensen daar zouden moeten halen.
[url=http://edrumpicsite.flappie.nl]http://edrumpicsite.flappie.nl[/url] Voor foto's + commentaar van/over electronische drumstellen!
  donderdag 28 augustus 2003 @ 08:47:57 #32
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_12775676
De grens is 130 en ik kom niet zomaar bij dat lul verhaaltje over die gebieden.
Mijn afstudeer scriptie op het mbo ging over hb zijn.
Ze hebben die gebieden zo gesteld dat niet ineens 10% van de bevolking hb is.
En zo kun je kinderen die je ervan verdenkt hb te zijn testen.

Ik begrijp echt niet dat je graag de stempel geeft aan kinderen. Dat fabelte over dat hb zijn leuk is moet de wereld eens uit!

pi_12775712
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 08:44 schreef Sambal het volgende:

verhaal


Maar je weet wel genoeg, lijkt me.
[i][b]'Tis maar fok!'[/b][/i]
pi_12775730
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 08:47 schreef Silmarwen het volgende:
De grens is 130 en ik kom niet zomaar bij dat lul verhaaltje over die gebieden.
Mijn afstudeer scriptie op het mbo ging over hb zijn.
Ze hebben die gebieden zo gesteld dat niet ineens 10% van de bevolking hb is.
En zo kun je kinderen die je ervan verdenkt hb te zijn testen.

Ik begrijp echt niet dat je graag de stempel geeft aan kinderen. Dat fabelte over dat hb zijn leuk is moet de wereld eens uit!


ah,

tja ouders willen nu eenmaal slimme kinderen, opzich kan het misschien niet eens zoveel kwaad voor de kinderen die het niet zijn maar wel eht stempel krijgen, zou goed kunnen zijn voor hun zelfvertrouwen. (als je genoeg test gaat je iq op de test echt wel omhoog) Voor kinderen die het wel zijn is het een stuk erger omdat er een scheef beeld ontstaat over wat nu eigenlijk hb zijn is, dat vind ik vrij kwalijk.

pi_12775741
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 08:47 schreef Silmarwen het volgende:
De grens is 130 en ik kom niet zomaar bij dat lul verhaaltje over die gebieden.
Mijn afstudeer scriptie op het mbo ging over hb zijn.
Ze hebben die gebieden zo gesteld dat niet ineens 10% van de bevolking hb is.
En zo kun je kinderen die je ervan verdenkt hb te zijn testen.
Zoals al eerder vermeld zijn IQ tests niet altijd hetzelfde. De Nationale IQ test gaf de gemiddelde nederlander een IQ van 100. De test van de Mensa geeft de gemiddelde nederlander zo'n 115. Dus ook de grens van 130 is erg subjectief.

Ikzelf heb de voortest van de Mensa gedaan, en werd daarop uitgenodigd voor de volledige test. Dit doen ze met de top 5% IQ. Ik heb die uitnodiging niet aangenomen, omdat voor mij het belangrijkste bevestigd was: ik ben uitzonderlijk slim (als "slim" gelijk is aan "hoog IQ").

Het is inderdaad erg lastig. Een gebrek aan geduld voor het uitleggen van zaken aan anderen, het eeuwige nadenken over het hoe en waarom van zaken, het "bewust leven" zoals ik het noem: over iedere beslissing tot in den treure nadenken.

Ik kan me dus ook goed voorstellen dat de gemiddelde "erg slimme mens" (want hoogbegaafd ligt naar mijn mening op veel meer vlakken) makkelijk depressief wordt. Als je over alles zo diep gaat nadenken kom je alleen maar drek tegen....

Ook het makkelijk verslaafd raken is herkenbaar. Ook ik ben in het verleden verslaafd geweest. Maar dan niet aan genotsmiddelen. Eerder aan dingen waarvan ik dacht "Maar met mijn intelligentie moet ik dit toch kunnen!"... Verslaafd raken aan genotsmiddelen komt mischien vaker voor om maar van al die irritante gedachten af te zijn.....

Enniewee.... ik beschouw het hoge IQ nog steeds als een onderdeel van mezelf. Het is iets wat je moet onderhouden, maar wat je wel van huis uit hebt mee gekregen... Het is net als knappe vrouwen: Ze kiezen er niet geheel zelf voor, maar moeten het wel verzorgen. Och, hoge IQ is net zoiets: We hebben er zelf niet voor gekozen, het is nou eenmaal een feit, laten we het zo nuttig mogelijk gebruiken

pi_12775763
Ik heb in mijn leven 2 officiele IQ testen gedaan, beide kwamen uit op een IQ van tussen de 140 en de 150. Toch geloof ik nog steeds niet dat ik hoog begaafd ben. Ok ik heb een goed taalgevoel maar qua wiskunde scoor ik weer erg laag.
Ook dingen die ik doe in mijn werk, waarbij ik van mijn manager complimenten krijg vind ik vaak niet bijzonder.
Verder heb ik met gemak maar met gemiddelde cijfers de HAVO gedaan (eerst mavo) en ben daarna falicant gefaald op de HBO.

Hoogbegaafd? misschien, maar ik vind het niet bijzonder.

Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_12775929
Het valt mij altijd op dat mensen die hoogbegaafd zijn er toch altijd mee willen opscheppen ofzo. Als je er niet mee gepest wil worden, dat houd je het toch stil.

Wel grappig trouwens dat gekibbel van jij bent het wel, jij bent het niet.. haha. Wat maakt het nou uit of je het bent of niet.

Overigens kan ik dat moeilijk snappen hoor.. dat je MBO gaat doen omdat je de uitdaging mist

[Dit bericht is gewijzigd door Qarinx op 28-08-2003 09:22]

Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
  donderdag 28 augustus 2003 @ 09:21:17 #38
51569 jori
en het ei zei...
pi_12776007
gut o gut,
voor diegenen die beweren hb te zijn,
als jullie dan echt zo non-conformistisch zijn,
waarom doen jullie dan zo moeilijk over het hokje hb

bovendien is de naamgeving van jullie clubje ook helemaal verkeerd
onder begaafd versta ik namelijk ook dat je het kunt uiten, m.a.w. dat je ook doorzettingsvermogen hebt wat sommige leden duidelijk lijken te ontberen. ik stel ook voor om jullie hokje grootheidswaan te noemen (dit is serieus bedoeld, ik kan alleen ff geen eufemisme vinden)

weer een voorbeeld van onzinnige institutionalisering van de avant-garde, zoals mensa voor hiq's en de kunstacademie voor kunstzinnig begaafden. mensen dat soort dingen kun je niet in hokjes stoppen of in regeltjes en testjes vangen. iedereen is een uniek sneeuwvlokje dus houd alsjeblieft op met deze overbelichting

pi_12776031
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 09:21 schreef jori het volgende:
gut o gut,
voor diegenen die beweren hb te zijn,
als jullie dan echt zo non-conformistisch zijn,
waarom doen jullie dan zo moeilijk over het hokje hb

bovendien is de naamgeving van jullie clubje ook helemaal verkeerd
onder begaafd versta ik namelijk ook dat je het kunt uiten, m.a.w. dat je ook doorzettingsvermogen hebt wat sommige leden duidelijk lijken te ontberen. ik stel ook voor om jullie hokje grootheidswaan te noemen (dit is serieus bedoeld, ik kan alleen ff geen eufemisme vinden)

weer een voorbeeld van onzinnige institutionalisering van de avant-garde, zoals mensa voor hiq's en de kunstacademie voor kunstzinnig begaafden. mensen dat soort dingen kun je niet in hokjes stoppen of in regeltjes en testjes vangen. iedereen is een uniek sneeuwvlokje dus houd alsjeblieft op met deze overbelichting


Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
pi_12776079
ik ben er nooit op getest en vind mezelf ook niet hb. Ok, die paar 'groeps-iq-testen' die ik gedaan heb, daar scoorde ik altijd boven de 140, maar of dat nou hoogbegaafd is, vind ik niet.

Daarnaast speel ik piano vanaf mijn 3de, tja, dat zit nu eenmaal in de familie, die piano was er, en mijn moeder wilde me wel wat leren...

Op mijn 12de programmeerde ik fractals in Qbasic, maar goed, dat heb ik net als zoveel andere dingen mezelf aangeleerd, dus ook dat vind ik vrij normaal.

Ik heb 2 jaar IT gestudeerd, dus ja, logisch denken werd gestimuleerd, waardoor ik nu met regelmaat heb dat ik constructies bedenk die anderen niet helemaal kunnen volgen, maar dat kan ook komen omdat het gewoon chaotisch is en ik het enkel kan volgen omdat ik het zelf bedenk.

Met talen ben ik ook zwak.

En als ik bekijk wat jullie hier zeggen over hb zijn, iq, eq, sociaal etc.
ik zou er volgens mij best aan voldoen, maar of ik me daarom anders voel dan anderen...:?

Wat ik wel merk, is dat doordat ik mezelf heel makkelijk van alles kan aanleren, ik ook heel makkelijk in diverse verschillende gebieden werkzaam kan zijn. Zo heb ik nooit gestudeerd voor 3D -tekenaar/animator, maar ik heb er nu wel een maand proeftijd voor op zitten...

HB of niet, het zou niet veel uitmaken, want het verandert niets aan hoe het nu is.

p.s.
dat het altijd zo druk is in je hoofd met gedachten, had ik ook, maar ik ben toen wat 'zweverige' dingen gaan proberen (Reiki en TM) en ik moet zeggen dat een meditatie fantastisch is, eindelijk rust, eindelijk stilte...

Beati Pauperus Spiritu
pi_12776110
Als ik de teksten over hb lees dan zijn kinderen die bijvooorbeeld vroeg kunnen lopen ook tekenen van hb.

Waarom voel ik me dat dan niet. Misschien ben ik ook niet hb, misschien ook wel. Ik heb nog dienstkeuring gedaan en ik werd uitgenodigd voor de oficiersopleiding die ik ook gedaan heb. Ik hoorde ooit dat dat alleen maar gedaan werd als je je test goed gemaakt had (of dat nu hb is of niet laat ik in het midden, maar ze zullen geen zwakbegaafde hiervoor nemen). Ik merk bijvoorbeeld wel dat ik snel dingen op pak, maar ook snel weer laat gaan omdat de interesse weg is. Ik ben vrij snel verveeld, maar ben altijd druk met vanalles tegelijk.

Wiskunde ben ik een dweil in, digitale techniek snapte ik geen zak van, maar als ik zo'n test doe gaat logisch inzicht altijd goed

Ben ik hb? Ik weet het niet, zo ja, dan heb ik er geen last van, zo nee, dan merk ik er weinig van als ik met zgn hb mensen praat of hoor praten.

Uiteindelijk gaat het er niet om hoe slim je bent, maar hoe goed je met mensen om kunt gaan in het leven, daar heb je pas wat aan en dan maakt het niet uit of je een IQ van 90 hebt of 150.

Ach, wat ik ook ben, ik voel me ieder geval niet meer of minder dan een ander. DAT is belangrijker, hoe sta je er zelf tegenover? Ook al ben je hb en je weet het, dan nog kun je je gewoon gedragen als een "normaal" mens. Ik denk idd dat alleen kinderen er last van kunnen hebben die jaren voor lopen op leeftijdsgenootjes. Als je volwassen bent gaan hele andere dingen gelden en dan maken die verschillen niet zoveel meer uit in je persoonlijke leven.

mijn 2 centen...

pi_12776120
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 09:16 schreef Qarinx het volgende:
Het valt mij altijd op dat mensen die hoogbegaafd zijn er toch altijd mee willen opscheppen ofzo. Als je er niet mee gepest wil worden, dat houd je het toch stil.

Wel grappig trouwens dat gekibbel van jij bent het wel, jij bent het niet.. haha. Wat maakt het nou uit of je het bent of niet.

Overigens kan ik dat moeilijk snappen hoor.. dat je MBO gaat doen omdat je de uitdaging mist


Sorry maar je slaat de plank mis, waar kom je mensen tegen die opscheppen dat ze hb zijn? ik zie alleen maar mensen die aangeven dat het lastig is om hb te zijn, waaronder mbo omdat je geen uitdaging hebt. MBO kan je nl doen zonder dat je er wat voor hoeft te doen zodat je jezelf niet hoeft te motiveren voor toetsen enzo.

De reactie van jou en de vorige persoon zijn de reden waarom ik tegen niemand zeg dat ik hb ben, ik heb d'r nl geen zin in om de discussie aan te gaan en mezelf te moeten bewijzen, dat moet nl als je zegt dat je hb bent.. oh dan zullen we dat nog wel zien.

En voordat hier idd het beeld geschapen is dat hb hoog van de toren blazen met hun elitaire clubje meende ik hier te moeten reageren, ik vind dat ook een onzinnig beeld waar ik niks mee te maken wil hebben.

Ik vind ook dat je hb beter kunt hernoemen naar iets anders, iets wat meer slaat op het anders denken, probleem daarbij is dat je gelijk 'slim' over komt als je dat nu wilt of niet.

pi_12776138
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 09:00 schreef devlinmr het volgende:
Ik heb in mijn leven 2 officiele IQ testen gedaan, beide kwamen uit op een IQ van tussen de 140 en de 150. Toch geloof ik nog steeds niet dat ik hoog begaafd ben. Ok ik heb een goed taalgevoel maar qua wiskunde scoor ik weer erg laag.
Ook dingen die ik doe in mijn werk, waarbij ik van mijn manager complimenten krijg vind ik vaak niet bijzonder.
Verder heb ik met gemak maar met gemiddelde cijfers de HAVO gedaan (eerst mavo) en ben daarna falicant gefaald op de HBO.

Hoogbegaafd? misschien, maar ik vind het niet bijzonder.


Je hoeft ook niet alles goed te kunnen.

ontopic: Verder is het alleen maar lastig vind ik

[KNE]-Mod
  donderdag 28 augustus 2003 @ 09:34:39 #44
14321 stuifzand
Dum dum dumtiedum...
pi_12776153
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 09:32 schreef Sambal het volgende:

[..]

En voordat hier idd het beeld geschapen is dat hb hoog van de toren blazen met hun elitaire clubje meende ik hier te moeten reageren, ik vind dat ook een onzinnig beeld waar ik niks mee te maken wil hebben.


Begon je daar niet zelf mee?
pi_12776157
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 09:29 schreef RayOfLight het volgende:
p.s.
dat het altijd zo druk is in je hoofd met gedachten, had ik ook, maar ik ben toen wat 'zweverige' dingen gaan proberen (Reiki en TM) en ik moet zeggen dat een meditatie fantastisch is, eindelijk rust, eindelijk stilte...
yup.... zelfde hier.... helaas wordt meditatie moeilijker, naarmate er meer door je hoofd speelt..... En dan denk ik altijd: Als ik nou datgene waar ik over denk oplos, in plaats van te mediteren, dan ben ik ook van die gedachten af.... Natuurlijk helemaal fout want als het ene opgelost is, gaan mijn gedachten wel weer ergens anders over

* Croga neemt zich voor om weer meer te gaan mediteren.....

pi_12776164
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 09:32 schreef Sambal het volgende:
De reactie van jou en de vorige persoon zijn de reden waarom ik tegen niemand zeg dat ik hb ben, ik heb d'r nl geen zin in om de discussie aan te gaan en mezelf te moeten bewijzen, dat moet nl als je zegt dat je hb bent.. oh dan zullen we dat nog wel zien.
Nou, tegen ons hoef jij je niet te bewijzen.. ik geloof het wel als je zegt dat je HB bent. Het is meer triest hoe jullie HB-ers onder elkaar tegen elkaar lopen op te bieden.. ."Nou ik vind dat je maar raar getest bent", "Ja, iedereen noemt zichzelf zomaar HB".. Het is alsof jullie het liefst de enige op de wereld zijn, omdat je jezelf dan zo bijzonder vindt. Het haast niet kan hebben dat iemand anders het ook is...

Wat ik ook niet snap is dat iemand zo graag dat etiket opgeplakt wil hebben.. ik zou er niet eens op komen om me op zoiets te laten testen.

Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
pi_12776177
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 08:38 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Iemand die goed kan leren is meteen hoogbegaafd.


Nee hoor.
Ik kan bijvoobeeld heel slecht leren.
[KNE]-Mod
pi_12776264
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 09:35 schreef Qarinx het volgende:

[..]

Nou, tegen ons hoef jij je niet te bewijzen.. ik geloof het wel als je zegt dat je HB bent. Het is meer triest hoe jullie HB-ers onder elkaar tegen elkaar lopen op te bieden.. ."Nou ik vind dat je maar raar getest bent", "Ja, iedereen noemt zichzelf zomaar HB".. Het is alsof jullie het liefst de enige op de wereld zijn, omdat je jezelf dan zo bijzonder vindt. Het haast niet kan hebben dat iemand anders het ook is...

Wat ik ook niet snap is dat iemand zo graag dat etiket opgeplakt wil hebben.. ik zou er niet eens op komen om me op zoiets te laten testen.


Ach wat een onzin, je begrijp gewoon niet dat op die manier een beeld scheef kan groeien, en zo je helemaal niet meer kan uitleggen wat het is.

'het liefst de enige op de wereld zijn, omdat je jezelf dan zo bijzonder vindt, het haast niet kan hebben dat iemand anders het ook is'

Laat je nakijken, lees het nog een keer, fyi ik ben nadatik heb gehoord dat ik hb was minstens een week van slag geweest, het probleem is namelijk dat je denkt dat je de enige op de wereld bent, dat niemand je snapt, en niet omdat jij 'zo slim zou zijn' nee omdat jij niemand snapt, dat voelt niet als slim, dat voelt als dom. Als dat eindelijk op z'n plaats valt is dat een hele opluchting.

jij begint zelf over slim, ik heb dat nooit genoemd, ook mag je laten zien waar ik het over elitaire clubjes heb, het punt is dat er een zekere mis-match is tussen denken van hb en normaal begaafden, opgroeien in een omgeving waarin jij mensen niet snapt en zij jou niet is geen pretje kan ik je vertellen.

edit: dit overigens IMHO

  donderdag 28 augustus 2003 @ 09:46:10 #49
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_12776321
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 08:33 schreef Sambal het volgende:
met 130 ben je nl nog niet hoogbegaafd.
Lijkt me ook sterk, want dan zou ik ook hoogbegaafd zijn. En bij die grens verwacht ik idd ook dat een hoop Fok!kers zich komen melden als hoogbegaafd.

Je moet je afvragen wanneer de diagnose 'hoogbegaafd' wordt gesteld en iemand zo'n stempel krijgt opgeplakt. Dat gebeurt namelijk niet als een kind of jongere 'gewoon' goed kan leren en met 2 vingers in zijn/haar neus schoolopleidingen afrond. De vraag komt pas boven en de diagnose wordt pas gesteld als er andere dingen spelen, zoals sociale problemen of onaangepast gedrag. Met andere woorden, iemand met een IQ van 160 die verder geen tekenen vertoont van problematisch gedrag zal het stempel 'hoogbegaafd' misschien nooit opgedrukt krijgen, terwijl dat wel gebeurt met iemand met een IQ van 130 die wel voldoet aan 'de kenmerken'.

Natuurlijk is ons schoolsysteem voor het grootste deel gebaseerd op de middenmoot, net als dat in 90% van de kledingwinkels alleen confectiematen hangen. Kinderen die niet tot die middenmoot behoren zullen er dus altijd mee te maken hebben dat het voor hun te snel of te langzaam gaat. Maar of de kinderen voor wie de leerstof te langzaam gaat daar problemen door ontwikkelen heeft meer te maken met het (karakter van het) kind zelf dan met het IQ op zich. Ja, en ook met de mate van flexibiliteit in de manier waarmee de school en leerkrachten met niveauverschillen van de leerlingen omgaat.

Niet iedereen met een boven-normale intelligentie heeft moeite om met 'dommere' mensen te communiceren of zich in te zetten voor dingen die hij/zij als 'simpel' ervaart. Het is dan ook vrij dom (ja, ironisch) als hoogbegaafden er op basis van die diagnose vanuit gaan dat ze per definitie slimmer zijn dan mensen die deze verschijnselen niet vertonen. Maar wat je net als bij andere diagnoses ook bij 'hoogbegaafdheid' ziet is dat elk kritisch geluid wordt afgedaan met 'je snapt het niet' en 'je weet er niks van'. En hoogbegaafden schermen in dat soort discussies dan ook nog graag met factoren als 'jaloezie' en 'domheid' (van de ander, uiteraard ).

Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  donderdag 28 augustus 2003 @ 09:46:32 #50
14321 stuifzand
Dum dum dumtiedum...
pi_12776329
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 09:35 schreef Qarinx het volgende:

[..]

Wat ik ook niet snap is dat iemand zo graag dat etiket opgeplakt wil hebben.. ik zou er niet eens op komen om me op zoiets te laten testen.


Ik loop er niet te koop mee, maar er komt wel een moment in je leven dat je gelijkgestemden zoekt. Of je nou hb bent of een kwaal hebt of homo bent of wat dan ook, je zoekt gelijkgestemden. Het nadenken over je hb kan je inzicht geven in allerlei dingen die je dagelijks meemaakt. Het is iets dat namelijk altijd aanwezig is en dat altijd meespeelt, soms bewust soms ook niet.

Veel hb'ers vinden het ook niet nodig om die Mensa-test te doen. De Mensa is een club waar je dus alleen toegang krijgt als je de officiële test gedaan hebt. Nou, dan hoef ik er al niet meer bij.

pi_12776335
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 09:42 schreef Sambal het volgende:
jij begint zelf over slim, ik heb dat nooit genoemd, ook mag je laten zien waar ik het over elitaire clubjes heb, het punt is dat er een zekere mis-match is tussen denken van hb en normaal begaafden, opgroeien in een omgeving waarin jij mensen niet snapt en zij jou niet is geen pretje kan ik je vertellen.
Begrijpend lezen is dan ook niet je sterkste punt, want waar heb ik het over slim?

Maar goed.. je zit vol zelfmedelijden merk ik al weer

Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
pi_12776338
Mwoah, ik vind het overgewaardeerd.
Al die domme mensen om me heen.
[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
  donderdag 28 augustus 2003 @ 09:49:40 #53
65470 Kindred_Spirits
K i n d r e d _ S p i r i t s
pi_12776376
wat is hoogbegaafd eigenlijk? ik bedoel, je kunt in zo veel opzichten hoogbegaafd zijn... wij kijken alleen maar naar het iq, maar een atleet is ook hoogbegaafd, of een componist of pamela anderson...

dus ik vind mezelf, op mijn eigen geflipte wijze, ook hoogbegaafT!

[Dit bericht is gewijzigd door Kindred_Spirits op 28-08-2003 09:50]

_________________________________________BEK HOUWE_______________________________________________
  donderdag 28 augustus 2003 @ 09:49:53 #54
14321 stuifzand
Dum dum dumtiedum...
pi_12776380
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 09:46 schreef Jane het volgende:
En hoogbegaafden schermen in dat soort discussies dan ook nog graag met factoren als 'jaloezie' en 'domheid' (van de ander, uiteraard ).
Dit vind ik toch wel een beetje heel kort door de bocht hoor.
Waar baseer je dit op?
pi_12776417
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 09:49 schreef Kindred_Spirits het volgende:
maar een atleet is ook hoogbegaafd, of een componist of pamela anderson...
Dat je ergens goed in bent maakt je niet hoogbegaafd. (En waar is pamela goed in?) Hoogbegaafdheid gaat puur om het IQ, en dat wil dus ook nog niet eens zeggen dat je bijv. op school heel goed bent, het geeft wel een indicatie voor een bepaalde maqnier van 'sneller' denken dan de gemiddelde persoon, in sommige of in veel situaties.
[KNE]-Mod
  donderdag 28 augustus 2003 @ 09:55:11 #56
631 GHaven
Dementerende borstenbetaster.
pi_12776480
Dat sneue figuren die zich geen raad weten met hun I.Q. zichzelf hoogbegaafd noemen is een slechte grap.

Jori : .

Haalt gelijk bij rechter.
pi_12776522
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 09:46 schreef Qarinx het volgende:

[..]

Begrijpend lezen is dan ook niet je sterkste punt, want waar heb ik het over slim?

Maar goed.. je zit vol zelfmedelijden merk ik al weer


we kunnen niet allemaal tcw studeren :-)

maar goed.. andermaal onzin, ik meende een poging te moeten doen om een beetje uit te leggen waarom ik tegen elitaire clubjes ben en waarom het het etiket HB niet gelijk staat aan positief. Dat jij het slim eruit pikt (wat ik heel begrijpend lezend uit je post heb gehaald) is dan een beetje jammer en mist z'n punt.

Maakt ook verder niet uit, ik zat idd met 14 jaar gepest worden op school maar daar ben ik nu wel weer overheen.

pi_12776567
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 09:57 schreef Sambal het volgende:
Dat jij het slim eruit pikt (wat ik heel begrijpend lezend uit je post heb gehaald) is dan een beetje jammer en mist z'n punt.
Nou dan zal ik ze nog maar een keer lezen als ik jou was. Overigens zijn jullie HB-ers daar dus ook niet helemaal overuit, aangezien THE_ED net zegt dat het puur om IQ gaat
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
  donderdag 28 augustus 2003 @ 10:01:42 #59
14321 stuifzand
Dum dum dumtiedum...
pi_12776586
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 09:57 schreef Sambal het volgende:
maar goed.. andermaal onzin, ik meende een poging te moeten doen om een beetje uit te leggen waarom ik tegen elitaire clubjes ben en waarom het het etiket HB niet gelijk staat aan positief. Dat jij het slim eruit pikt (wat ik heel begrijpend lezend uit je post heb gehaald) is dan een beetje jammer en mist z'n punt.
En daarom is hb zijn dus lastig, omdat dit soort dingen (bij mij tenminste) veelvuldig voorkomen.
  donderdag 28 augustus 2003 @ 10:02:47 #60
14321 stuifzand
Dum dum dumtiedum...
pi_12776604
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 10:00 schreef Qarinx het volgende:
THE_ED net zegt dat het puur om IQ gaat
Dat THE_ED dat zegt, wil niet zeggen dat het waar is. Want imo ligt gaat het dus niet puur om IQ.
pi_12776644
Ik vind het een hel.

Toen ik zes was dachten ze er al aan ...
Ik was 12 toen er voor het eerst en het laatst een IQ-test en al de bijbehorende dingen afgenomen zijn. Sindsdien weiger ik elke vorm van verdere testing.

Ik kreeg ineens geen hulp meer op school, had ik geen acht op mijn proefwerk, dan kreeg ik spontaan van de leerkracht een vier en wel meer van die dingen.
Het was een soort van "ok jij bent te lui om iets te doen ... dan straf ik je zo maar", terwijl ik echt wel studeerde!

School is dan ook nooit vlot gegaan, ik had de irritante gewoonte enkel een uitkomst te geven bij vakken als fysica en dat resulteerde dan in een nul, terwijl mijn antwoord wel juist was.
Daarnaast was er dan de verveling, in mijn hogere jaren viel dat nog mee, maar vooral in de basisschool moesten de leerkrachten me bezig houden.

Hiernaast het ik echter ook een sociale handicap, een contact-belemmering zoals ze het zo mooi noemen. Waardoor het alleen maar moeilijker word voor mij om met mensen om te gaan, maar ook met gevoelens van anderen. Ik begrijp hen niet en zij mij niet.

pi_12776656
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 10:02 schreef stuifzand het volgende:

[..]

Dat THE_ED dat zegt, wil niet zeggen dat het waar is. Want imo ligt gaat het dus niet puur om IQ.


Ik zeg ook niet dat het waar is.. alleen dat jullie het daar nog niet unaniem over eens zijn in ieder geval.

Quote de hele post, dan ruk je het niet zo uit z'n verband.

Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
pi_12776734
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 10:05 schreef Qarinx het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat het waar is.. alleen dat jullie het daar nog niet unaniem over eens zijn in ieder geval.

Quote de hele post, dan ruk je het niet zo uit z'n verband.


Doe jij dat dan ook eens.. en reageer 's op alles ipv 3 woorden.
  donderdag 28 augustus 2003 @ 10:17:11 #64
14321 stuifzand
Dum dum dumtiedum...
pi_12776855
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 10:05 schreef Qarinx het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat het waar is.. alleen dat jullie het daar nog niet unaniem over eens zijn in ieder geval.

Quote de hele post, dan ruk je het niet zo uit z'n verband.


Hele post quoters worden hier anders altijd flink afgezeken, en dat wilde ik voorkomen.

Ik vind het ook vervelend dat je zegt "jullie HB'ers", net of het de vijand is.

pi_12777177
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 08:17 schreef Plantenbak het volgende:
Wanneer ben je hoogbegaafd?
En: Hoe weet je dat je hoogbegaafd bent?

IQ tests zijn leuk en aardig, die kan iedereen goed maken. t is meer een trucje dan een gave, dat kan iedereen leren.

now get busy! am i paranoid? YES you're paranoid!
  donderdag 28 augustus 2003 @ 10:43:12 #66
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_12777325
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 09:49 schreef stuifzand het volgende:

Dit vind ik toch wel een beetje heel kort door de bocht hoor.
Waar baseer je dit op?


Dat baseer ik op discussies die ik eerder gevoerd heb en discussies die hier eerder op het forum hebben plaatsgevonden.
En als ik bijvoorbeeld onderstaand citaat lees, dan proef ik daar ook iets uit van 'ach, het heeft toch geen zin om hierover te praten in aanwezigheid van het klootjesvolk':
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 08:20 schreef Sambal het volgende:
ik voorspel overigens dat een discussie hierover op dit forum niet zoveel zin heeft omdat iedereen denk dat hij/zij hb is.
Kijk, het ging mij er om dat de diagnose 'hoogbegaafd' zoals die tegenwoordig wordt gesteld eigenlijk absoluut geen gunstig teken is. Je ziet steeds meer dat het als oorzaak (ik zou bijna zeggen 'excuus') wordt aangewend om bepaalde problemen te verklaren. Het is de ADHD van mensen die hoog scoren bij een IQ-test.

Maar om misverstanden te voorkomen: ik heb wel degelijk oog voor het feit dat voor sommige kinderen de leerstof op scholen te simpel is/te langzaam wordt behandeld waardoor verveling kan ontstaan. Sterker nog, ik herken daar veel van uit mijn eigen schooltijd. Ik was ook zo'n kind dat nauwelijks hoefde te leren en toch hoge cijfers haalde. Echter, ik zou nooit het etiket 'hoogbegaafd' opgeplakt willen krijgen en ik ben ook blij dat niemand destijds op dat onzalige idee is gekomen. En nee, ik kom me hier dus niet melden als hoogbegaafde.

Ook vind ik dat er zeker door scholen én ouders oog moet zijn voor de behoefte aan leerstof die kinderen hebben. En ook dat mensen er best last van kunnen hebben als ze merken dat ze andere interesses of een ander niveau hebben dan de mensen om ze heen. Ik denk alleen dat er wat voorzichter moet worden omgesprongen met het opplakken van etiketten. Elk mens (en zeker kinderen) voelt zich op momenten wel eens een buitenbeentje, om verschillende redenen, en vaak worden mensen daar niet gelukkiger van. Wordt dat dan beter als er een term voor wordt verzonnen? Misschien even, maar vervolgens blijf je je 'eeuwig' een buitenstaander voelen én je zo opstellen.
Ik zeg dus: Wél oog hebben voor problemen en behoeftes, maar uitkijken met etiketten opplakken.

Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_12777449
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 10:02 schreef stuifzand het volgende:

[..]

Dat THE_ED dat zegt, wil niet zeggen dat het waar is. Want imo ligt gaat het dus niet puur om IQ.


Dat kun jij wel vinden maar je kunt niet zomaar ff een defenitie veranderen...
[KNE]-Mod
pi_12777507
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 10:43 schreef Jane het volgende:
Echter, ik zou nooit het etiket 'hoogbegaafd' opgeplakt willen krijgen en ik ben ook blij dat niemand destijds op dat onzalige idee is gekomen. En nee, ik kom me hier dus niet melden als hoogbegaafde.
Het lijkt er alleen erg op dat de meeste HB'ers hier OOK niet hoogbegaafd willen zijn. Dus ik snap je redenering niet helemaal.
Ik heb nu lekker ook een man op mn desktop staan :P
pi_12777521
Ik ben geniaal en ik vind het heerlijk.
pi_12777550
Pas op hoor, met die norm van "IQ van 130". Hoorde laatst van iemand dat de schaal is herijkt omdat de mens gemiddeld steeds slimmer wordt en het gemiddelde boven de 100 was komen te liggen. Nu dat is aangepast, zijn ineens een heleboel hoogbegaafd verklaarde kinderen officieel niet meer hoogbegaafd, omdat hun IQ van 130 nu ineens 120 is, zeg maar
pi_12777650
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 10:17 schreef stuifzand het volgende:
Ik vind het ook vervelend dat je zegt "jullie HB'ers", net of het de vijand is.
Dat maak je er zelf van. Ik zeg jullie, omdat jullie beweren hoogbegaafd te zijn, maar kennelijk niet dezelfde ideeën hebben over wanneer je het bent. Ik vind het gewoon raar dat ieder z'n eigen draai geeft aan de voorwaarden waaraan je moet voldoen wil je hoogbegaafd zijn. Lijkt me dat je wel dezelfde voorwaarden moet hanteren, anders kan ik ook wel zeggen iedereen met bruine ogen en blond haar is hoogbegaafd.
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
pi_12777824
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 10:55 schreef Henk_Glimlach het volgende:
Pas op hoor, met die norm van "IQ van 130". Hoorde laatst van iemand dat de schaal is herijkt omdat de mens gemiddeld steeds slimmer wordt en het gemiddelde boven de 100 was komen te liggen. Nu dat is aangepast, zijn ineens een heleboel hoogbegaafd verklaarde kinderen officieel niet meer hoogbegaafd, omdat hun IQ van 130 nu ineens 120 is, zeg maar
Als het goed is worden de testen ook iedere, ik geloof, 5 jaar hergewaardeerd.
[KNE]-Mod
  donderdag 28 augustus 2003 @ 11:32:53 #73
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_12778359
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 10:53 schreef Anjadepanja het volgende:

[..]

Het lijkt er alleen erg op dat de meeste HB'ers hier OOK niet hoogbegaafd willen zijn. Dus ik snap je redenering niet helemaal.


Nou, volgens mij praat jij de redenering nu krom. Misschien is het inderdaad beter als er een eenduidige definitie van hoogbegaafdheid wordt vastgesteld, voor er meer misverstanden ontstaan.

Is hoogbehaafdheid:

  • het hebben van een hoog IQ, of
  • het hebben van problemen met functioneren in combinatie met een hoog IQ, of
  • nog iets anders?
  • In principe zou je zeggen dat de eerste definitie de juiste zou moeten zijn, maar in de praktijk zie je dat het grootste deel van de mensen in de tweede categorie vallen. Dat is natuurlijk ook logisch, want mensen die geen problemen hebben/vertonen komen niet (zo snel) bij de instellingen terecht die de diagnose stellen. Het is m.i. namelijk niet zo dat iedereen die een dergelijk IQ heeft altijd met dusdanige problemen kampt dat de vraag ooit rijst of er iets 'aan de hand' is. Echter, aan de andere kant is het zo dat je pas officieel hoogbegaafd bent als je het stempel opgedrukt hebt gekregen. Tot het moment dat van iedere Nederlander standaard het IQ wordt gemeten, hangt er dus iets van een luchtje aan de term 'hoogbegaafheid' en alleen daarom al zou ik de diagnose nooit willen krijgen. Nog afgezien van de vraag of ik die zou krijgen op basis van mijn IQ, want over de grens van hoogbegaafdheid is men het ook niet eens begrijp ik.
    Maar ja, als je gezegend bent met een bovengemiddelde intelligentie en daar geen problemen van ondervindt, waarom zou je je dan ook druk maken over of je nu wel of niet in de categorie 'hoogbegaafd' valt?

    [Dit bericht is gewijzigd door Jane op 28-08-2003 11:39]

    Lying awake, wondering if there is a Dog...
    Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
    pi_12779182
    Afgezien van de vraag of ik hoogbegaafd zou zijn of niet, ik vind mijn intelligentie in elk geval soms echt vervelend.

    Eerder in dit topic wilden jullie het daar niet over hebben (terecht ook, want ik zie alle reacties al) maar het is voor mij soms echt irritant dat ik zo snel denk. Je moet altijd "wachten". En die traagheid gaat gewoon irriteren!
    Andere mensen dingen uitleggen vind ik ook vaak moeilijk want "het is gewoon zo", ik sla gewoon een aantal stappen over ofzo...
    Nog iets wat soms vervelend is, soms ook wel een voordeel ook: ik denk zo veel na, doorzie veel dingen, ook dingen die je helemaal niet wil doorzien, dingen die je liever niet zou begrijpen. Je ziet veel meer problemen, het leven is soms zo gecompliceerd Soms wilde ik echt dat ik wat simpeler, wat naiever was, zodat ik ook in simpele oplossingen kon geloven...

    Falling feels like flying
    Until you hit the ground...
    Last.fm Twitter
    pi_12779195
    Ik heb heel erg het idee dat de meeste mensen die zeggen dat ze hb zijn, ze dat afgeleid hebben uit een of andere iq-test van het internet.

    Ik heb zelf helaas pas na mn hersenbloeding een iq-test gedaan en daar kwam toen 132 uit. Op bepaalde onderdelen scoorde ik gewoon slecht omdat daar beschadiging zat.
    Vaak voel ik me ook gevangen in mn eigen hoofd, omdat er meer in zit dan dat er uit komt.

    Op school weet mijn mentor wel dat ik redelijk hb ben, en ze probeert me zo veel mogelijk te stimuleren en uit te dagen. Maar mijn concentratievermogen heeft ook een flinke klap gehad met die hersenbloeding, dus het zit allemaal nogal raar op dit moment.

    Gelukkig kan ik mezelf nog steeds wel prijzen met een groot analytisch en redeneer vermogen. Moet alleen uitkijken dat ik me niet teveel ga storen aan anderen (net zoals TS en Stuifzand). Dat verdienen ze namelijk niet.

    Het is erger dan je denkt, als je denkt is het nog erger...
    pi_12779267
    pi_12780145
    Ik heb wel vaak te horen gekregen dat ik gedeeltelijk hoogbegaafd ben. Ik geloof dat mijn volslagen gebrek aan betabegaafdheid me parten heeft gespeeld bij het behalen van het gewenste IQ-cijfer.

    Wat ik er zelf van vind? Ik vind mezelf eigenlijk niet zo bijzonder. Vaak kijken mensen geweldig op van mijn werk, terwijl ik er zelf alleen maar de ergerniswekkende fouten in zie.
    Ik merk wel dat ik door anderen vaak als een soort Olympier word bezien. Als ik een werkelijk niet kwaad bedoelde opmerking maak, dan krijg ik te horen dat ''we nu eenmaal niet allemaal zo slim en cultureel kunnen zijn als jij'', en daar begrijp ik dan werkelijk niets van.

    Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
      donderdag 28 augustus 2003 @ 12:45:41 #78
    58024 Rider_on_the_storm
    The killer on the road
    pi_12780188
    Iedereen op Fok is hoogbegaafd trallalallaaaa
    "The main thing I have in common with Spongebob, is that we both have a knack for getting into all kinds of trouble, without really trying."
      donderdag 28 augustus 2003 @ 15:08:36 #79
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_12783717
    Ik vind sommige reacties van mensen echt te zielig voor woorden.

    1. ik schep er niet over op BEGREPEN!!!!
    2. Ik baal ervan ik haat het ik word er compleet gestoord van. Hebben jullie enig id hoe het is om nooit rust in je hoofd te hebben of altijd voor arrogant streberig of opschepper uitgemaakt te worden?
    3. dit topic was bedoeld VOOR mensen die WEL hoogbegaafd zijn en niet idioten die blijkbaar onder deze norm zitten en meteen willen hakken takken.
    4. Ik ben die discussie over wel of niet hoogbegaafd zat. Daar ging het niet over. Ik wilde weten of mensen er problemen mee hadden. Ik ben OFFICIEEL getest door een psychiater omdat IK me nogal vreemd gedroeg en zo kwamen ze er op uit. Ik ga niet mijn score zeggen omdat je dan het gezeik gaat krijgen dat mensen elkaar proberen te overtreffen (ook al ben ik wel benieuwd naar jullie scores, erg he?)

    zo dat moest ik echt even kwijt. Als je je zo ergert aan het gedrag van hoogbegaafde lees je het lekker niet.
    Ik ben MBO gaan doen omdat ik nog leerplichtig was en een diploma wilde hebben. SPW leek me gewoon leuk.
    En ja, ik ben in kunstzinnige vlakken ook erg goed. Heb een kunstopleiding gedaan en speel 4 muziek instrumenten. En zelfs sociaal schijn ik wel in orde te zijn. (Werk met kinderen moet je toch wel een beetje sociaal voor zijn)

    Ik wilde alleen jullie reactie weten omdat ik altijd het gevoel heb gek te zijn.
    Ik word zo enorm moe van al die gedachten in mijn hoofd die nooit stil staan en de eeuwige waarom vragen of goh hoe werkt dat. Ik kan me er niet meer goed door concentreren.
    Ik voelde me erorm kut door en ben drugs gaan gebruiken (ben ik nu vanaf thank god) en daarom heb ik de HAVO niet afgemaakt.
    Ook heb ik veel dwangmatige dingen alleen maar zodat ik het gevoel heb mijn leven te kunnen controleren.

    Ik wilde gewoon weten of ik de enige gestoorde debiel ben met een hoog iq of dat het bij elkaar hoort

    (Ben wel beetje pissig nu door al die domme reacties ja DOMME ,ja niet intelligent afkomstig van mensen die niet NADENKEN of ze nu wel of niet een hoog iq hebben)

    En voor de laatste maal ik schep niet op ik wou dat ik gewoon gemiddeld was want god wat zou het dan rustig zijn!

      donderdag 28 augustus 2003 @ 15:28:40 #80
    631 GHaven
    Dementerende borstenbetaster.
    pi_12784170
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 15:08 schreef Silmarwen het volgende:
    Als je je zo ergert aan het gedrag van hoogbegaafde lees je het lekker niet.
    Hoogbegaafde wat? . Datzelfde geldt voor het gedrag van diegenen die jouw 'norm' niet halen Silmarwen. . Overigens kom je niet bepaald snugger over, om maar niet te zeggen vrij dom. Misschien zijn jouw testresultaten verwisseld met die van iemand anders?
    Haalt gelijk bij rechter.
      donderdag 28 augustus 2003 @ 15:34:35 #81
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_12784312
    JA deze reacties bedoel ik dus.
    Ik wilde gewoon wat serieus beginnen omdat ik er mee zit.
    Maar goed sociale vaardigheden bezit niet iedereen HE?!

    Het is teveel gevraagd (waarom verdedig ik mezelf)

    Ik hoop dat mensen die het wel serieus willen nemen nog blijven reageren en de rest gewoon lekker negeren. (Die gaan maar hun onzin in onzin posten ofzo)

    Groetjes!!!!

    p.s. als je alles had gelezen had je ook kunnen lezen dat ik heel erg veel moeite heb met taal.

      donderdag 28 augustus 2003 @ 15:48:31 #82
    631 GHaven
    Dementerende borstenbetaster.
    pi_12784677
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 15:34 schreef Silmarwen het volgende:
    Ik hoop dat mensen die het wel serieus willen nemen nog blijven reageren
    Ik ben serieus.

    - Je kunt je niet concentreren
    - Je hebt moeite met het 'waarom' van dingen en kan tot je grote frustratie op veel vragen geen antwoord vinden
    - Je hebt faalangst
    - Je hebt moeite met taal
    - Je bent niet in staat te leren zwemmen
    - Je bent voortdurend moe omdat het steeds zo druk is in je hoofd
    - Etectera, etcetera.

    Dan kun je wel een hoog I.Q. hebben, maar ik vind je maar matig tot zwakbegaafd. Is verder niet hatelijk bedoeld of zo. Ik geef je alleen mijn mening. Jammer dat je die niet weet te relativeren en er meteen zo'n drama van maakt. .

    Haalt gelijk bij rechter.
      donderdag 28 augustus 2003 @ 15:58:40 #83
    39158 confined
    breaking the waves
    pi_12784929
    Wat ik het meest irritant vind is dat ik mensen vaak twee stappen voor schijn te zijn in wat ik zeg. Voor mij is mijn gedachtengang dan heel logisch, terwijl anderen de draad dan kwijtraken.
    Kreeg ik vroeger nog wel eens opmerkingen over als 'god nee, wat praat jij toch dom zeg'.

    Dus toch maar geleerd om wat langzamer uit te leggen aan mensen en dat werkt goed

    Verder vind ik IQ niet zo heel belangrijk, aangezien het niks over je karakter zegt. Psychopaten en schizofrenen hebben ook vaak een hoog IQ...

    pi_12785071
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 15:08 schreef Silmarwen het volgende:
    Ik vind sommige reacties van mensen echt te zielig voor woorden.
    Jouw manier van reageren is anders ook niet erg kwalitatief.
    Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
    pi_12785130
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 15:34 schreef Silmarwen het volgende:

    Ik hoop dat mensen die het wel serieus willen nemen nog blijven reageren en de rest gewoon lekker negeren. (Die gaan maar hun onzin in onzin posten ofzo)


    Ik begrijp je wel en heb tot nu toe het topic gevolgd maar nog niet gereageerd. Ik ga ook niet uitgebreid reageren aangezien de discussie die nu ontstaat, en die ik verwacht had, me dan al gauw te lastig wordt. De enige manier om de discussie voor jezelf over dit onderwerp hier op dit forum zinvol te houden is door niet te reageren op bepaalde opmerkingen en de users die ze posten. Ik ga hier iig niet aan een aantal users vertellen dat ze niet hoog-begaafd zijn, dat levert niets zinvols op. In hun posts geven ze vaak zelf al aan dat ze niet hoogbegaafd zijn maar zien het alleen niet. Maar ja, negeren dat hoort niet, dat wordt al gauw arrogant gevonden. Maar laat je iig niet zo uit de tent lokken.

    Hoog begaafd zijn en daardoor onderpresteren is geen pretje, daar ben je niet blij mee. Het levert nogal eens schuldgevoelens op en zoniet, dan worden ze je wel aangepraat.

    De schoolloopbanen, hier eerder gepost, zijn herkenbaar overigens. In de brugklas in één trimester 2 niveau's gedaald, er voor gekozen te blijven zitten. Vervolgens na 3 havo naar de MTS vertrokken, geen diploma gehaald! Vervolgens vooropleiding conservatorium gedaan, studie gestaakt vanwege gewrichtsproblemen. Daarna op mijn sloffen, stof doorlezen en de helft van de colleges volgen, in 4 jaar mijn diploma Technische Bedrijfskunde aan de HTS gehaald. Ik heb overigens regelmatig op de HTS bij de wat minder exacte tentamens twee versies van het tentamen ingeleverd. Eén versie met de door de docent gewenste antwoorden en eentje zoals het volgens mij zat. Dat heeft me één keer een hertentamen opgeleverd Dat is wel even slikken dan en ik heb nog lang last gehad van die man. Dit soort mensen blijf je tegenkomen trouwens, of je nu op school zit, werkt of in het bejaardenhuis. Dat maakt het overigens niet minder vervelend/lastig/frustrerend. Het is alsof je toe moet geven dat vier plus vier niet acht maar elf is.

    pi_12785248
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 16:05 schreef Scrutinizer het volgende:
    Eén versie met de door de docent gewenste antwoorden en eentje zoals het volgens mij zat. Dat heeft me één keer een hertentamen opgeleverd Dat is wel even slikken dan en ik heb nog lang last gehad van die man.

    Vind je het gek dat je een hertentamen kreeg? Volledig onterecht natuurlijk he.
    Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
    pi_12785331
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 07:53 schreef Silmarwen het volgende:
    Ik start dit topic omdat ik eens wil weten hoe mensen het zelf ervaren hoogbegaafd te zijn.
    Vind je het relaxed of baal je ervan (like me)

    Ik hoor vaak reacties als "Stel je niet aan man jij haalt toch wel een 9!" of "Zo lekker man jij hoeft zeker toch niet te leren."
    Niet dus. Ik vind dat mensen er een rare kijk op hebben. Ik ben op de middelbare vaak gepest met het feit dat ik enkel hoge cijfers haalde en op de basisschool zo erg dat ik alleen maar onvoldoendes ging halen zodat ik maar niet opviel.

    Ook denk ik echt altijd na over waarom dingen zo zijn, wat is de theorie erachter. En je kunt nu eenmaal niet alles beantwoorden en dit kan enorm frustrerend zijn.
    Ik zie ook vaak rare reacties als ik eens een onvoldoende haal. Mensen beseffen ook niet dat je niet overal goed in kunt zijn. (taal is niet mijn sterkste punt)

    Dus nu ben ik benieuwd of er meer mensen het zo ervaren of dat iedereen echt denkt "ik vind het wel relaxed"

    Groetjes


    Het zijn dingen waar je zelf en mensen om je heen mee zullen moeten leren leven, ik vraag mezelf ook wel eens af waarom ik mijn hersenen niet stil kan zetten, maar ik denk dat dat niets te maken heeft met hoogbegaafdheid maar met de lust tot meer kennis.
    Niemand is slimmer dan andere mensen, alleen het feit dat de 1 iets sneller door heeft dan de ander is het probleem waar het gepest om begint.
    Als voorbeeld van mij, ik had nooit ergens problemen mee, wel hoge cijfers etc. maar geen getreiter of gepest, tot ik een klas oversloeg, toen is het gezeik begonnen.
    Tis maar net hoe de mensen om je heen er tegen aan kijken, als je geluk hebt vinden ze het niet vreemd of valt het ze niet op. Maar ja, wanneer hebben wij nou eens geluk?

    En om over scores te beginnen, basis IQ-cijfer : 147 , valt dus nog wel mee

    [Dit bericht is gewijzigd door KatirZan op 28-08-2003 16:16]

    pi_12785335
    Slim ben je als
    je zelf bepaald wat slim is...
    zucht
    pi_12785355
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 16:10 schreef Qarinx het volgende:

    Vind je het gek dat je een hertentamen kreeg? Volledig onterecht natuurlijk he.


    Ik had gelijk, dus... ja, onterecht. Daarbij kende ik de stof zoals hij die wenste te doceren.
      donderdag 28 augustus 2003 @ 16:16:40 #90
    54281 hallodagg
    Lekker peuzelen
    pi_12785377
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 08:07 schreef stuifzand het volgende:
    Dat ergeren is voor mij zeker herkenbaar, maar ik raad je aan om dat niet hier te bespreken. Gesprekken tussen hb'ers over dit onderwerp zijn voor niet-hb'ers misschien erg pijnlijk.
    Ik ga daar hier dus ook niet over praten, omdat iedereen dan over me heen valt, wat hier nog al regelmatig eens gebeurd.

    Mijn iq? pff geen idee, nooit de officiële mensa-test gedaan, is ook niet nodig. Ik scoor meestal rond de 140-145 ergens.
    Hb gaat veel meer om het je herkennen in de lijstjes van eigenschappen.
    En daar zit ik op een score van 90%


    Eyyyyyyyyy Wa is Hoogbegaaf?
    Die zoute stokjes...
    pi_12785379
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 15:08 schreef Silmarwen het volgende:
    Ik vind sommige reacties van mensen echt te zielig voor woorden.

    1. ik schep er niet over op BEGREPEN!!!!
    2. Ik baal ervan ik haat het ik word er compleet gestoord van. Hebben jullie enig id hoe het is om nooit rust in je hoofd te hebben of altijd voor arrogant streberig of opschepper uitgemaakt te worden?
    3. dit topic was bedoeld VOOR mensen die WEL hoogbegaafd zijn en niet idioten die blijkbaar onder deze norm zitten en meteen willen hakken takken.
    4. Ik ben die discussie over wel of niet hoogbegaafd zat. Daar ging het niet over. Ik wilde weten of mensen er problemen mee hadden. Ik ben OFFICIEEL getest door een psychiater omdat IK me nogal vreemd gedroeg en zo kwamen ze er op uit. Ik ga niet mijn score zeggen omdat je dan het gezeik gaat krijgen dat mensen elkaar proberen te overtreffen (ook al ben ik wel benieuwd naar jullie scores, erg he?)

    zo dat moest ik echt even kwijt. Als je je zo ergert aan het gedrag van hoogbegaafde lees je het lekker niet.
    Ik ben MBO gaan doen omdat ik nog leerplichtig was en een diploma wilde hebben. SPW leek me gewoon leuk.
    En ja, ik ben in kunstzinnige vlakken ook erg goed. Heb een kunstopleiding gedaan en speel 4 muziek instrumenten. En zelfs sociaal schijn ik wel in orde te zijn. (Werk met kinderen moet je toch wel een beetje sociaal voor zijn)

    Ik wilde alleen jullie reactie weten omdat ik altijd het gevoel heb gek te zijn.
    Ik word zo enorm moe van al die gedachten in mijn hoofd die nooit stil staan en de eeuwige waarom vragen of goh hoe werkt dat. Ik kan me er niet meer goed door concentreren.
    Ik voelde me erorm kut door en ben drugs gaan gebruiken (ben ik nu vanaf thank god) en daarom heb ik de HAVO niet afgemaakt.
    Ook heb ik veel dwangmatige dingen alleen maar zodat ik het gevoel heb mijn leven te kunnen controleren.

    Ik wilde gewoon weten of ik de enige gestoorde debiel ben met een hoog iq of dat het bij elkaar hoort

    (Ben wel beetje pissig nu door al die domme reacties ja DOMME ,ja niet intelligent afkomstig van mensen die niet NADENKEN of ze nu wel of niet een hoog iq hebben)

    En voor de laatste maal ik schep niet op ik wou dat ik gewoon gemiddeld was want god wat zou het dan rustig zijn!


    Wat een hoogbegaafde reactie zeg
    zucht
    pi_12785398
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 16:14 schreef AngelWings het volgende:
    Slim ben je als
    .... je mager bent en in een Engelstalig land woont
    pi_12785490
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 16:17 schreef Scrutinizer het volgende:

    [..]

    .... je mager bent en in een Engelstalig land woont


    Vraagstelling:
    Je bent mager en woont in welk land als je slim bent...???
    zucht
    pi_12785692
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 16:20 schreef AngelWings het volgende:

    [..]

    Vraagstelling:
    Je bent mager en woont in welk land als je slim bent...???


    Die formulering zou ik nooit gekozen hebben
    pi_12785860
    Flauw je weet het antwoord dus niet?
    zucht
    pi_12786056
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 16:31 schreef AngelWings het volgende:
    Flauw je weet het antwoord dus niet?
    Vertel vertel
      donderdag 28 augustus 2003 @ 16:43:37 #97
    36192 kingmob
    Nice 'n Smooth
    pi_12786207
    Ik verbaas mij er elke keer over dat mensen IQ testen zo serieus nemen.
    Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
    pi_12786267
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 16:43 schreef kingmob het volgende:
    Ik verbaas mij er elke keer over dat mensen IQ testen zo serieus nemen.
    En dat is alles wat je te melden hebt? Het verbaast mij dat je denkt dat het iemand wat kan schelen dat jij je er over verbaast.
      donderdag 28 augustus 2003 @ 16:52:01 #99
    36192 kingmob
    Nice 'n Smooth
    pi_12786416
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 16:45 schreef Scrutinizer het volgende:

    [..]

    En dat is alles wat je te melden hebt? Het verbaast mij dat je denkt dat het iemand wat kan schelen dat jij je er over verbaast.


    zucht, het verbaast mij dat... etc.

    Als het je niets kan schelen kun je maar beter niet jezelf op een discussieforum begeven .

    Vrijwel iedereen baseert zichzelf hier op een IQ test, dat is ook altijd de aanleiding om iemand hoogbegaafd te noemen. Gek genoeg waren in mijn ervaring de mensen die goed presteerden diegenen die zichzelf helemaal niet hoogbegaafd vonden (en dat was ook duidelijk niet zo). Aan de andere kant heb ik genoeg voorbeelden gezien van mensen die hoogbegaafd hoorden te zijn ("maar ik weet niet hoeveel, dan zou ik naast m'n schoenen gaan lopen" ), maar een behoorlijk boutleven leiden.
    Wat is dan oorzaak en wat is gevolg vraag ik me dan af?

    Je hebt de visie op je eigen verstand gebasseerd op een onbetrouwbare test, en dat vind je verstandig?

    Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
    pi_12786491
      donderdag 28 augustus 2003 @ 17:06:27 #101
    14837 Metamorphozis
    Voor de duidelijkheid
    pi_12786752
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 09:16 schreef Qarinx het volgende:
    Het valt mij altijd op dat mensen die hoogbegaafd zijn er toch altijd mee willen opscheppen ofzo. Als je er niet mee gepest wil worden, dat houd je het toch stil.
    Alle hoogbegaafde mensen die jij kent, zijn mensen die dat blijkbaar kenbaar hebben gemaakt naar de rest van de wereld. Hoe kan je dan in vredesnaam een uitspraak over "mensen die hoogbegaafd zijn" en "altijd" kunt doen begrijp ik niet. Van de mensen die het stil houden weet je niet dat ze het zijn.
    [url=http://edrumpicsite.flappie.nl]http://edrumpicsite.flappie.nl[/url] Voor foto's + commentaar van/over electronische drumstellen!
    pi_12786784
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 16:52 schreef kingmob het volgende:


    Vrijwel iedereen baseert zichzelf hier op een IQ test, dat is ook altijd de aanleiding om iemand hoogbegaafd te noemen. Gek genoeg waren in mijn ervaring de mensen die goed presteerden diegenen die zichzelf helemaal niet hoogbegaafd vonden (en dat was ook duidelijk niet zo). Aan de andere kant heb ik genoeg voorbeelden gezien van mensen die hoogbegaafd hoorden te zijn ("maar ik weet niet hoeveel, dan zou ik naast m'n schoenen gaan lopen" ), maar een behoorlijk boutleven leiden.
    Wat is dan oorzaak en wat is gevolg vraag ik me dan af?

    Je hebt de visie op je eigen verstand gebasseerd op een onbetrouwbare test, en dat vind je verstandig?


    Kijk dit is een post waar ik niet inhoudelijk op kan reageren
      donderdag 28 augustus 2003 @ 17:09:13 #103
    36192 kingmob
    Nice 'n Smooth
    pi_12786828
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 17:07 schreef Scrutinizer het volgende:

    [..]

    Kijk dit is een post waar ik niet inhoudelijk op kan reageren


    En ik maar denken dat je je hoogbegaafde niveau zou ontstijgen.
    Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
    pi_12786999
    pfew...
    wat een geruzie hier

    ik vind het jammer dat er zo gereageerd wordt....
    Bedoel, wat minder slimme mensen (mijn zusje bijv. heeft een verstandelijke handicap) heeft er niet om gevraagd, maar bovengemiddelde inteligente mensen (ikzelf) hebben er net zo goed niet om gevraagd.

    En zoals mijn zusje de geprekken die ik met mijn ouders voer vaak niet kan volgen, zo kan ik de gesprekken die zij met mijn ouders voert ook met moeite volgen.
    Noem het arrogant, gemeen, "je zou er toch aan gewend moeten zijn" maar ik heb door het enorme intelligentieverschil soms echt moeite om met mijn zusje te communiceren!

    Zo heb ik op school ook grote moeite met wiskunde gehad, omdat ik de uitleg met geen mogelijkheid kon volgen. En wanneer mijn vader (oorspronkelijk wiskundeleraar) het dan thuis aan me uitlegde snapte ik het meteen, gewoon omdat hij het veel sneller uitlegde...

    Falling feels like flying
    Until you hit the ground...
    Last.fm Twitter
    pi_12787041
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 17:09 schreef kingmob het volgende:

    [..]

    En ik maar denken dat je je hoogbegaafde niveau zou ontstijgen.


    Ik heb mezelf nooit hoogbegaafd genoemd en zal dat ook zeker niet doen. Hooguit bovengemiddeld intelligent
    pi_12787058
    Misschien is het al gezegd.

    Maar als je al een mooie score hebt gehaald op een testje dan kan je beter maar niet gaan lopen rondbazuinen dat je hoogbegaafd bent.
    Want dan moet je jezelf ook weer bij iedere andere test gaan bewijzen tegenover anderen en kweek je je eigen faalangst.

    Verder moet je niet alle opmerkingen die niet in jouw straatje passen afdoen als dom.
    Want dan ga je van hoogbegaafd naar kortzichtig.

    Ik heb al heel wat hoogbegaafde mensen tekort zien schieten, zowel academisch als sociaal.

    Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
    pi_12787066
    Ik ben zelf hoogbegaafd...heb er veel moeite mee. Heb nooit contact met leeftijdsgenoten; je wordt altijd aangekeken met een scheef hoofd als je iets doms zegt of als je iets neit volledig snapt...dan wordt er toch gezegt jij bent toch hoogbegaafd.

    Zelf heb ik daardoor mijn vwo en mijn havo niet afgemaakt. Het is echt heel vervelend; zo kan ik mensen ook volledig de hoek in praten en heb ik moeite met sociale contacten omdat ik gewoon op een heel ander niveau praat meestal....

    Het is echt niet leuk...

    Toedeledokiee
    pi_12787111
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 17:19 schreef Aardwetenschapper het volgende:
    Misschien is het al gezegd.

    Maar als je al een mooie score hebt gehaald op een testje dan kan je beter maar niet gaan lopen rondbazuinen dat je hoogbegaafd bent.
    Want dan moet je jezelf ook weer bij iedere andere test gaan bewijzen tegenover anderen en kweek je je eigen faalangst.

    Verder moet je niet alle opmerkingen die niet in jouw straatje passen afdoen als dom.
    Want dan ga je van hoogbegaafd naar kortzichtig.

    Ik heb al heel wat hoogbegaafde mensen tekort zien schieten, zowel academisch als sociaal.


    klopt helemaal; heb ik heel veel last van gehad; een hoogbegaafd iemand heeft ook meer aanleg voor geesteziektes is aangetoond...
    Toedeledokiee
      donderdag 28 augustus 2003 @ 17:23:38 #109
    42530 Jerruh
    I'm rocking one leg!
    pi_12787172
    ik zat met verschillende testen net eronder qua IQ, maar waar ligt de grens als we het buiten IQ kijken? Ik heb altijd nette cijfers gehaald maar nooit is er iemand geweest die me daarom heeft genegeerd of gepest. Ik vind het wel fijn dat ik supergemakkelijk leer en dingen snel doorheb, maar aan de andere kant denk ik bij teveel dingen diep na. me kop is dus eigenlijk altijd bezig met verschillende dingen, situaties, door elkaar en naast elkaar, en dat vind ik soms irritant. of dat te leiden valt uit een hoog IQ weet ik niet, maar het zo logisch kunnen zijn!.
    put
    your
    clothes
    on!
    pi_12787180
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 17:19 schreef typ-miep het volgende:
    Ik ben zelf hoogbegaafd...heb er veel moeite mee. Heb nooit contact met leeftijdsgenoten; je wordt altijd aangekeken met een scheef hoofd als je iets doms zegt of als je iets neit volledig snapt...dan wordt er toch gezegt jij bent toch hoogbegaafd.

    Zelf heb ik daardoor mijn vwo en mijn havo niet afgemaakt. Het is echt heel vervelend; zo kan ik mensen ook volledig de hoek in praten en heb ik moeite met sociale contacten omdat ik gewoon op een heel ander niveau praat meestal....

    Het is echt niet leuk...


    Je hebt vast vaak het gevoel dingen in te moeten slikken om mensen niet teveel op hun plaats te zetten of te kwetsen. Ik vlucht meestal in humor maar creeer daardoor wel afstand.
      donderdag 28 augustus 2003 @ 17:24:26 #111
    46383 Tiemie
    sowieso wel!
    pi_12787197
    hoogbegaafde mensen die echt jaren voorlopen hebben de grootste kans op een psychisch probleem, die kinderen die op hun (voorbeeld:) 9e hun havo examen doen, die slaan hun hele puberteit over dat kan nooit goed zijn
    pi_12787252
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 17:23 schreef Scrutinizer het volgende:

    [..]

    Je hebt vast vaak het gevoel dingen in te moeten slikken om mensen niet teveel op hun plaats te zetten of te kwetsen. Ik vlucht meestal in humor maar creeer daardoor wel afstand.


    Ja precies Ik ben ook zo recht voor zn raap :$ ik probeer me meestal aan te passen of ik trek gewoon terug; humor werkt ok wel; totdat je in een groepje heel laag geschoolde mensen zit (niets op tegen hoor) maar die snappen je grapje niet :S
    Toedeledokiee
      donderdag 28 augustus 2003 @ 17:26:32 #113
    61944 Freeflyer
    Vallen doet geen pijn...
    pi_12787261
    quote:
    knip

    Dus nu ben ik benieuwd of er meer mensen het zo ervaren of dat iedereen echt denkt "ik vind het wel relaxed"

    Groetjes


    ik vind het niet relaxt, kan me dan ook helemaal vinden in jou verhaal.
    voor mij is het zo dat ik er regelmatig "last" van heb omdat er dan weer zo'n interne dialoog bezig is. dat stukje zorgt ervoor dat ik alles perfect wil doen en dat is erg irri
    Neerkomen wel!
      donderdag 28 augustus 2003 @ 17:30:03 #114
    61944 Freeflyer
    Vallen doet geen pijn...
    pi_12787359
    quote:
    knip

    Zo heb ik op school ook grote moeite met wiskunde gehad, omdat ik de uitleg met geen mogelijkheid kon volgen. En wanneer mijn vader (oorspronkelijk wiskundeleraar) het dan thuis aan me uitlegde snapte ik het meteen, gewoon omdat hij het veel sneller uitlegde...


    wow same here, wiskunde heb ik nooit begrepen... als ik het op mijn manier deed klopte het ook (haalde dus altijd wel goede cijfers) maar dat mocht dan weer niet van de leraar...

    ik lees hier dat er meer mensen zijn die een opleiding niet afgemaakt hebben. ergeren jullie je ook altijd aan mensen die dan op je neerkijken omdat zij de opleiding wel afgemaakt hebben ?

    als hoogbegaafd persoon ben je duidelijk anders dan gemiddeld en hierdoor heb ik trouwens ook altijd moeite gehad met het principe school in het algemeen.

    [Dit bericht is gewijzigd door Freeflyer op 28-08-2003 17:31]

    Neerkomen wel!
    pi_12787360
    Er bestaan uiteraard mensen die een stuk intelligenter zijn dan andere. Ontken ik niet. MAAR ik denk wel (me baserend op eigen ervaringen en ervaringen in mijn werk en vriendenkring) dat veel mensen een potentiele hoogbegaafdheid aangrijpen als de oorzaak van problemen die eigenlijk een heel andere oorzaak hebben. Een probleem hebben is niet leuk, een probleem hebben, veroorzaakt doordat je slimmer bent dan anderen, is net iets aantrekkelijker.
    Leuk om je aan vast te grijpen natuurlijk, maar die 95% van de mensen die zijn problemen onterecht aan hoogbegaafdheid toeschrijft komt daar niet verder mee, omdat de werkelijke oorzaak buiten beeld blijft.
    pi_12787470
    Jullie zeggen juist iedere keer dat andere mensen jullie niet snappen, bij mij is het juist andersom! Ik snap andere mensen juist vaak niet. De dingen waar sommige mensen mee bezig zijn, om moeten lachen, over praten... ik kan daar echt niet over meepraten, ik weet niet wat ik moet zeggen dan.
    Wat dat betreft is de universiteit een hele verademing voor me, mensen waar ik me veel fijner bij voel, waar ik mee kan praten.
    Falling feels like flying
    Until you hit the ground...
    Last.fm Twitter
    pi_12787516
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 17:26 schreef typ-miep het volgende:

    Ja precies Ik ben ook zo recht voor zn raap :$ ik probeer me meestal aan te passen of ik trek gewoon terug; humor werkt ok wel; totdat je in een groepje heel laag geschoolde mensen zit (niets op tegen hoor) maar die snappen je grapje niet :S


    Op zich heeft dat toch niet met opleiding te maken, scholing zegt heel weinig over iemand. Mijn beste vriendin is een MBO-dropout, met haar kan ik praten en lachen als met niemand anders. Maar ik begrijp wat je bedoelt.

    In het sociale verkeer stoort het me minder dan in mijn werkkring. In mijn privéleven heeft niemand wat te vertellen over wat ik wel en niet doe. In het werk is dat helaas anders, een dominante niet al te competente baas is funest voor mij. Dat gaat mis, dat is aftellen geblazen. Dat is een probleem waar ik aan zal moeten blijven werken en wat misschien ook niet volledig toe te schrijven valt aan al dan niet bovengemiddeld intelligent zijn.

    [Dit bericht is gewijzigd door Scrutinizer op 28-08-2003 17:40]

    pi_12787537
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 17:30 schreef Freeflyer het volgende:

    [..]

    wow same here, wiskunde heb ik nooit begrepen... als ik het op mijn manier deed klopte het ook (haalde dus altijd wel goede cijfers) maar dat mocht dan weer niet van de leraar...

    ik lees hier dat er meer mensen zijn die een opleiding niet afgemaakt hebben. ergeren jullie je ook altijd aan mensen die dan op je neerkijken omdat zij de opleiding wel afgemaakt hebben ?


    Uiteindelijk gaat het er in deze maatschappij om, dat je presteert.
    Als jij niet presteert, maar er is wel bewezen dat het potentieel aanwezig is.
    Dan zullen mensen je lui noemen en op je neer kijken.
    En mensen die gaan roepen dat ze te hoogbegaafd zijn voor een opleiding en hem dan niet halen, die zullen zeker geen sympathie krijgen.
    Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
    pi_12787571
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 17:30 schreef Henk_Glimlach het volgende:
    Er bestaan uiteraard mensen die een stuk intelligenter zijn dan andere. Ontken ik niet. MAAR ik denk wel (me baserend op eigen ervaringen en ervaringen in mijn werk en vriendenkring) dat veel mensen een potentiele hoogbegaafdheid aangrijpen als de oorzaak van problemen die eigenlijk een heel andere oorzaak hebben. Een probleem hebben is niet leuk, een probleem hebben, veroorzaakt doordat je slimmer bent dan anderen, is net iets aantrekkelijker.
    Leuk om je aan vast te grijpen natuurlijk, maar die 95% van de mensen die zijn problemen onterecht aan hoogbegaafdheid toeschrijft komt daar niet verder mee, omdat de werkelijke oorzaak buiten beeld blijft.
    *eens is
    pi_12787672
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 10:54 schreef zodiakk het volgende:
    Ik ben geniaal en ik vind het heerlijk.
    "I only sign for beautiful girls" Marat Safin
    pi_12788914
    Een probleem wat ik vaak zie bij mensen die erg intelligent zijn is dat ze op de middelbare school luie donders zijn en vervolgens hun studie verneuken door extreem te fluimen. Ikzelf ben hier ook aan ten onder gegaan helaas. In het dagelijks leven is het wel handig omdat je dingen gewoon vlugger doorhebt dan de meesten anderen en sneller logische gedachtenlijnen kan volgen. Maar ja ik ben dus niet de enige die dit probleem heeft gehad.

    Hoogbegaafd ben ik niet hopelijk, als je de links in dit topic leest is dat ook geen pretje.

    I say we let the whole thing blow, come back later, then rob everybody.
    pi_12788944
    Joh misschien dat er hier toch een verklaring voor mijn schoolcarriere te vinden is:

    VWO --> HAVO --> MTS --> KMBO --> MEAO --> HAVO (volwassenenonderwijs en gehaald ) --> MEAO (volwassenenonderwijs en niet gehaald ) --> HBO --> werken

    Ik dacht eigenlijk meer aan laks- en luiheid!

    Waarom zoeken zgn HB-ers altijd excuses voor hun niet presteren?

    Kom uit je stoel en ga werken!

    Nog zo iets, is er iemand te vinden op FOK die niet vind dat het altijd zo druk is in z'n hoofd? zelfs de meest simpele ziel klaagt hierover.

    Voordat jullie ook op mij gaan zeiken, ik ben getest en bestempeld maar who gives a fuck!

      donderdag 28 augustus 2003 @ 18:46:33 #123
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_12789050
    - Je kunt je niet concentreren
    - Je hebt moeite met het 'waarom' van dingen en kan tot je grote frustratie op veel vragen geen antwoord vinden
    - Je hebt faalangst
    - Je hebt moeite met taal
    - Je bent niet in staat te leren zwemmen
    - Je bent voortdurend moe omdat het steeds zo druk is in je hoofd

    Deze dingen vind ik dus onbergijpelijk
    Ik kan me niet goed concentreren maar haal altijd hoge cijfers doe het me maar eens na. Ik kan me niet goed op 1 ding concentreren omdat ik 10 dingen wil doen.

    Kun je vragen beantwoorden als waarom zijn we hier, hoe werkt de t.v. precies, waarom doen mensen zoals ze doen. Wat denk je dan dat ik geen antwoord kan vinden op de vraagstelling is 1 plus 1 2?

    Faalangst heb ik ja omdat ik jarenlang ben gepest.

    Als je hoogbegaafd bent ben je niet goed in alles zo heb ik moeite met taal omdat het zo veranderlijk en onlogisch als de pest is. Er zit gene regelmaat in.

    Ik kan wel zwemmen ik heb alleen nooit mijn diploma behaald omdat ik het te slordig deed. Omdat ik te snel wilde en omdat ik 4 verschillende basisscholen heb behaald. (Bovendien is het zelfs een kenmerk van hoogbegaafd zijn)

    En er zijn wel meer mensen moe omdat het zo druk in hun hoofd is.
    Lees jij maar eens wat meer over dit onderwerp en reageer dan maar weer.

    Maar goed ik blijf mezelf steeds verdedigen en dara heb ik geen zin in.
    Ik dacht dat hier wel serieus over gesproken kon worden maar helaas.
    Ik lees de normale reacties wel van mensen die met hetzelfde probleem zitten en niet mensen die alleen maar hun aantal posts per dag op willen krikken door onzin uit te kramen tegen mensen die hier echt mee zitten.

    Try walking in my shoes for one day. (BTW ik ben alleen slecht in spelling en niet grammatica want daar zit logica in)

    En voor de laatste keer IK BEN NIET PERFECT MAAR SLECHT EEN MENS DIE SNEL KAN DENKEN.

      donderdag 28 augustus 2003 @ 18:48:53 #124
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_12789100
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 17:19 schreef Aardwetenschapper het volgende:
    Misschien is het al gezegd.

    Maar als je al een mooie score hebt gehaald op een testje dan kan je beter maar niet gaan lopen rondbazuinen dat je hoogbegaafd bent.
    Want dan moet je jezelf ook weer bij iedere andere test gaan bewijzen tegenover anderen en kweek je je eigen faalangst.

    Verder moet je niet alle opmerkingen die niet in jouw straatje passen afdoen als dom.
    Want dan ga je van hoogbegaafd naar kortzichtig.

    Ik heb al heel wat hoogbegaafde mensen tekort zien schieten, zowel academisch als sociaal.


    Lees nou eens de openings post man.
    Het gata niet om het hoogbegaafd zijn het gaat om de oordelen van mensen zoals jij! Daar word ik zo moe van. Wat denk je dan dat ik met een t shirt loop waarop staat IK HEB EEN HOOG IQ!!!!
      donderdag 28 augustus 2003 @ 18:50:12 #125
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_12789140
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 18:42 schreef CTRL-Z het volgende:
    Joh misschien dat er hier toch een verklaring voor mijn schoolcarriere te vinden is:

    VWO --> HAVO --> MTS --> KMBO --> MEAO --> HAVO (volwassenenonderwijs en gehaald ) --> MEAO (volwassenenonderwijs en niet gehaald ) --> HBO --> werken

    Ik dacht eigenlijk meer aan laks- en luiheid!

    Waarom zoeken zgn HB-ers altijd excuses voor hun niet presteren?

    Kom uit je stoel en ga werken!

    Nog zo iets, is er iemand te vinden op FOK die niet vind dat het altijd zo druk is in z'n hoofd? zelfs de meest simpele ziel klaagt hierover.

    Voordat jullie ook op mij gaan zeiken, ik ben getest en bestempeld maar who gives a fuck!


    Waar gaat dit nu weer over?
    Ik ben gestopt met de HAVO om een heel ander probleem en heb gewoon mijn MBO behaald en bovendien werk ik nu 40 uur en studeer ik er naast dus luiheid of laksheid heeft er niets mee te maken.
      donderdag 28 augustus 2003 @ 18:50:36 #126
    58024 Rider_on_the_storm
    The killer on the road
    pi_12789154
    Het is hoe-dan-ook, niet slim hier op Fok, over deze "handicap" te beginnen denk ik.
    Omdat het toch vaak ontaardt in kansloze discussies.
    "The main thing I have in common with Spongebob, is that we both have a knack for getting into all kinds of trouble, without really trying."
      donderdag 28 augustus 2003 @ 18:54:04 #127
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_12789232
    JA helaas ik merk het.
    Als je niet kunt leren is het wel een handicap maar andersom niet.

    Ik baal hier dus echt van want ik hoopte echt op serieuze reacties en mensen die hetzelfde voelde als ik dat doe.
    Gelukkig heb ik er wel een aantal gelezen.

    Maar goed ik gefe het op.
    Deze discussie ga ik wel op een ander forum posten

    Verder no hard feelings want ik vind FOK! een top site

      donderdag 28 augustus 2003 @ 18:58:29 #128
    8669 Qarinx
    Fashionista!
    pi_12789335
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 18:46 schreef Silmarwen het volgende:
    Maar goed ik blijf mezelf steeds verdedigen en dara heb ik geen zin in.
    Ik dacht dat hier wel serieus over gesproken kon worden maar helaas.
    Ik lees de normale reacties wel van mensen die met hetzelfde probleem zitten en niet mensen die alleen maar hun aantal posts per dag op willen krikken door onzin uit te kramen tegen mensen die hier echt mee zitten.
    Ik vind de manier waarop jij reageert een beetje jammer en het nodigt ook echt niet uit tot een discussie. Alleen alles wat je wil horen mag gezegd wroden en de rest is allemaal onzin enzo. Sociale vaardigheden zijn in ieder geval niet je sterkste kant....
    Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
    pi_12789473
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 18:48 schreef Silmarwen het volgende:

    [..]

    Lees nou eens de openings post man.
    Het gata niet om het hoogbegaafd zijn het gaat om de oordelen van mensen zoals jij! Daar word ik zo moe van. Wat denk je dan dat ik met een t shirt loop waarop staat IK HEB EEN HOOG IQ!!!!


    Zoals ik?
    Andere hoogbegaafden ?? Ben ook getest hoor
    Je loopt niet met een t-shirt, je loopt met een bepaalde state of mind.

    En btw, wat houdt je tegen om nu je zwemdiploma te halen.

    Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
    pi_12789855
    ik ben het ook, maar dat dacht ik zelf ook al, en het was niet echt een grote schok toen de "diagnose" gesteld was. Vind het alleen maar lastig eigenlijk: niet op 1 lijn zitten met leeftijdsgenoten, een hele complexe innerlijke belevingswereld die veel energie kost, aanleg voor psychische problemen, het snelle denken en reageren wat door anderen als ongeduld wordt opgevat, etc, etc..

    Maar verder voel ik me er niet echt uitzonderlijk door en ik vind het ook geen speciale meerwaarde hebben, hoogstens wat extra probleempjes hier en daar, maar iedereen heeft zo zijn goede en slechte kanten, toch?

    pi_12789878
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 18:46 schreef Silmarwen het volgende:
    - Je kunt je niet concentreren
    - Je hebt moeite met het 'waarom' van dingen en kan tot je grote frustratie op veel vragen geen antwoord vinden
    - Je hebt faalangst
    - Je hebt moeite met taal
    - Je bent niet in staat te leren zwemmen
    - Je bent voortdurend moe omdat het steeds zo druk is in je hoofd

    Deze dingen vind ik dus onbergijpelijk
    Ik kan me niet goed concentreren maar haal altijd hoge cijfers doe het me maar eens na. Ik kan me niet goed op 1 ding concentreren omdat ik 10 dingen wil doen.

    Kun je vragen beantwoorden als waarom zijn we hier, hoe werkt de t.v. precies, waarom doen mensen zoals ze doen. Wat denk je dan dat ik geen antwoord kan vinden op de vraagstelling is 1 plus 1 2?

    Faalangst heb ik ja omdat ik jarenlang ben gepest.

    Als je hoogbegaafd bent ben je niet goed in alles zo heb ik moeite met taal omdat het zo veranderlijk en onlogisch als de pest is. Er zit gene regelmaat in.

    Ik kan wel zwemmen ik heb alleen nooit mijn diploma behaald omdat ik het te slordig deed. Omdat ik te snel wilde en omdat ik 4 verschillende basisscholen heb behaald. (Bovendien is het zelfs een kenmerk van hoogbegaafd zijn)

    En er zijn wel meer mensen moe omdat het zo druk in hun hoofd is.
    Lees jij maar eens wat meer over dit onderwerp en reageer dan maar weer.

    Maar goed ik blijf mezelf steeds verdedigen en dara heb ik geen zin in.
    Ik dacht dat hier wel serieus over gesproken kon worden maar helaas.
    Ik lees de normale reacties wel van mensen die met hetzelfde probleem zitten en niet mensen die alleen maar hun aantal posts per dag op willen krikken door onzin uit te kramen tegen mensen die hier echt mee zitten.

    Try walking in my shoes for one day. (BTW ik ben alleen slecht in spelling en niet grammatica want daar zit logica in)

    En voor de laatste keer IK BEN NIET PERFECT MAAR SLECHT EEN MENS DIE SNEL KAN DENKEN.


    Ik wil niet erg lomp klinken, maar wat jij opnoemt klinkt ook wel een beetje als borderline. K denk dat je problemen wel veel voorkomend zijn onder soort/lotgenoten maar dat de meeste mensen zich eraan gewennen en ermee leren om gaan in plaats van zich erover te op te winden.
    I say we let the whole thing blow, come back later, then rob everybody.
    pi_12790369
    quote:
    Ik ga niet mijn score zeggen omdat je dan het gezeik gaat krijgen dat mensen elkaar proberen te overtreffen (ook al ben ik wel benieuwd naar jullie scores, erg he?)
    133
    quote:
    Try walking in my shoes for one day. (BTW ik ben alleen slecht in spelling en niet grammatica want daar zit logica in)
    in veel spellingsregels ook wel, nou ja, alleen zijn er veel uitzonderingen...
    ---------
    maar ff: heb je er ooit al eens aan gedacht dat je behalve hoogbegaafdheid ook nog een andere 'aandoening' zou kunnen hebben?

    owja, schiet mij nu te binnen: in nederlandse grammatica zit geen logica maar ja, die ken je natuurlijk al van jongs af aan...

    pi_12790515
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 08:15 schreef Semoi het volgende:
    Ik kan niet echt antwoord geven op je vraag, ik ben niet "officieel" hoogbegaafd. Al heeft een lerares op de HAVO wel eens zo'n vermoeden gehad. Qua cijfers was ik altijd vrij middelmatig en met talen vrij laag. Maar dat kwam meer omdat het me weinig kon schelen (om meerdere redenen), er niks aan deed, toch voldoendes haalde en zodoende "besloot" zo door te gaan.

    Alleen, net zoals bij jou (misschien in andere mate), ben ik met talen (muv Nederlands) erg zwak, maar ik kon mijn instelling niet aanpassen en heb daarom veel onvoldoendes gehaald bij Duits en Frans.

    Als ik in mijn hele HAVO periode (inclusief toetsweken, tentamens en examens) gemiddeld 3 uur per week thuis aan school heb gewerkt, dan is het veel, ik had niet meer nodig om voldoendes te halen.

    Het "mooiste" voorbeeld is mijn examen natuurkunde. Ik had al 3 tentamen periodes achter de rug, stond krap aan een 7 gemiddeld en ging zo dus m'n examens in. De avond ervoor heb ik ongeveer 5 minuten door m'n boek gebladerd en ben geslaagd met een mooie 8.

    Misschien ben ik dus wel hoogbegaafd, zoals die lerares vermoedde, misschien niet. Ik weet het niet en wil er eigenlijk ook niet achter komen. Ik ben blij met mezelf zoals ik ben en ben blij met de "gave" dat ik zo bar weing hoef te doen om bepaalde dingen te leren.

    Ik lees nu je vraag nog aan stuifzand over zijn iq. Ik zal meteen die vraag voor mij beantwoorden. Ik heb nooit een officiele test gedaan, maar ik heb laatst een test op internet gedaan. Daar haalde ik een score van 131 en bij een andere test op internet zat ik ruim boven de 140.

    -edit- Typo


    Ja, maar 3 uur per week is toch ook veel, heel erg veel. Je zegt dat je weinig doet maar 3 uur per week is dat toch niet ?

    Ik doe zelf vwo en doe cker niet meer als een kwartier per week aan hw, maar ik wil niet beweren dat dit me hoogbegaafd maakt. Ik heb nooit een test gedaan en heb er ook geen behoefte aan. Ik ben gewoon lui en heb het niet nodig om meer te doen

    pi_12790597
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 19:48 schreef El_Bassie het volgende:

    [..]

    Ja, maar 3 uur per week is toch ook veel, heel erg veel. Je zegt dat je weinig doet maar 3 uur per week is dat toch niet ?

    Ik doe zelf vwo en doe cker niet meer als een kwartier per week aan hw, maar ik wil niet beweren dat dit me hoogbegaafd maakt. Ik heb nooit een test gedaan en heb er ook geen behoefte aan. Ik ben gewoon lui en heb het niet nodig om meer te doen


    nee precies, ik doe havo, en ik doe nog geen 10 minuten per dag huiswerk.... aheum... 3 uur per week? wij worden bij ons verondersteld 2 uur per dag te doen *WHAHA

    maar goed, als ik dus die 2 uur daags zou halen, zou ik makkelijk vwo kunnen doen, niet misschien ook wel, maar da's nie leuk, haal je allemaal zesjes en zo, ik hou wel van 7 en 8... behalve wiskunde da's gewoon kut

    pi_12790848
    Ik heb btw wel respect voor echt hoogbegaafde mensen, die kunnen het vaak moeilijk krijgen op school en in de maatschappij. Danwel door een gebrek aan communicatieve vaardigheden, danwel door afgunst en nijd van medestudenten, klasgenoten of collegas.

    Ik heb GEEN respect door mensen die zelf beweren dat ze hoogbegaafd zijn op basis van een of andere vage internettest of die door hun ouders als hoogbegaafd worden bestempeld (overigens kunnen ze hier zelf niets aan doen en neem ik hen dan ook niets kwalijk, maar die ouders wel). De mensen die zichzelf als hoogbegaafd bestempelen hebben blijkbaar last van chronische zelfoverschatting of een hele goede zelfkennis, waarbij het eerste het meest waarschijnlijk is.

    pi_12790917
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 19:51 schreef erikkll het volgende:

    [..]

    nee precies, ik doe havo, en ik doe nog geen 10 minuten per dag huiswerk.... aheum... 3 uur per week? wij worden bij ons verondersteld 2 uur per dag te doen *WHAHA

    maar goed, als ik dus die 2 uur daags zou halen, zou ik makkelijk vwo kunnen doen, niet misschien ook wel, maar da's nie leuk, haal je allemaal zesjes en zo, ik hou wel van 7 en 8... behalve wiskunde da's gewoon kut


    Alles is voor bassie :p

    iig vindt ik het een verkeerde instelling.

    [Dit bericht is gewijzigd door Aardwetenschapper op 28-08-2003 20:12]

    Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
    pi_12790970
    vind de vorige post een beetje onnodig, als hij dat denkt kan je hem toch gewoon in zijn waarde laten?
    Misschien zit er wel een kern van waarheid in die post, maar je kan het wel wat netter zeggen..

    En ja ik ben een aars....euh moraalridder

    pi_12794142
    @Silmarwen:

    Nope, je bent echt niet de enige die er soms moeite mee heeft.

    Een behoorlijk aantal dingen die je opnoemt komen me akelig bekend voor.

    Een voorbeeld uit mijn eigen ervaringen:
    Communicatie is voor mij een hele tijd erg lastig geweest. Ik begreep reacties van anderen niet, en zij begrepen mijn reacties niet. Ik dacht en dacht en had door het vele denken al een eigen mening ontwikkeld ver voordat een ander die had. Neem dus net zo snel een ander standpunt in als dat nodig is.
    Dit weer omdat ik een pure denker ben en alle voordelen heb bedacht en ook alle nadelen.

    Doordat ik niet begrepen werd, was ik altijd een buitenbeentje. Ik dacht altijd iets anders als wat de ander dacht en was dus daardoor in ogen van anderen een behoorlijke wijsneus. Ja toen ik tien was al. Stelde vragen waar leraren en ouders van met hun ogen moesten gaan knipperen en stomweg niet het antwoord wisten

    Daardoor heb ik op school never nooit niet een uitdaging gehad. Wat weer tot gevolg had dat ik ook geen fuck uitvoerde en dus met een vinger in ijn neus de MAVO haalde. Tja, en toen ben ik maar gaan werken want school was echt geen ruk aan.

    Later tijdens werk ook de nodige problemen gehad doordat ik het altijd beter wist. Klinkt arrogant, maar ik had het wel vrijwel altijd bij het juiste eind.

    Ik heb geleerd om op tijd mijn mond dicht te houden, alhoewel dat soms erg tegen valt. Ik weet het nu nog vaak beter dan mijn afdelingshoofden, maar hou wijselijk mijn mond dicht en probeer op andere manier sturing aan het geheel te geven. Kan wel zeggen dat je hier na een tijdje behoorlijk bedreven in wordt en steeds beter door hebt wat manipulatie is

    Tegen de sukkels die vinden dat HB'ers te koop lopen met hun IQ........ get a life, HB'ers gaan er juist niet prat op, is niet leuk om van die tiepetjes net als jullie elke keer te horen dat ik/we/wij ons aanstellen Kan ik daar wat aan doen??????

    Weet wel dat HB zijn de nodige problemen kan veroorzaken, zeker als je net als ik ook een denker bent. Het denken staat NOOIT stil en ik heb mijzelf aan moeten leren om bepaalde gedachtes te weren, of mijn gedachtes een bepaalde kant uit te sturen, anders wordt ik compleet gek.

    Sociaal zijn is voor meeste HBers ook een heftig probleem. Wie kan de halve zinnen begrijpen die ze uitspreken? Gevoel uitdrukken is een kunst waar menig HB behoorlijk jaloers op is, geloof dat maar.

    Silmarwen, respect voor je open posts, vandaar ook mijn open verhaal.
    Mocht je meer willen weten, dan geef maar aan, dan wil ik best wel per e-mail verder discussieren/vertellen......

    *** I have this condition ***
      donderdag 28 augustus 2003 @ 23:21:00 #139
    1986 Jane
    agnostic dyslexic insomniac
    pi_12795985
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 17:30 schreef Henk_Glimlach het volgende:
    Er bestaan uiteraard mensen die een stuk intelligenter zijn dan andere. Ontken ik niet. MAAR ik denk wel (me baserend op eigen ervaringen en ervaringen in mijn werk en vriendenkring) dat veel mensen een potentiele hoogbegaafdheid aangrijpen als de oorzaak van problemen die eigenlijk een heel andere oorzaak hebben. Een probleem hebben is niet leuk, een probleem hebben, veroorzaakt doordat je slimmer bent dan anderen, is net iets aantrekkelijker.
    Leuk om je aan vast te grijpen natuurlijk, maar die 95% van de mensen die zijn problemen onterecht aan hoogbegaafdheid toeschrijft komt daar niet verder mee, omdat de werkelijke oorzaak buiten beeld blijft.
    Echt helemaal mee eens. En ook ongeveer wat ik in mijn eerdere posts probeerde te zeggen.
    Met daarbij nog dat er volgens mij ook genoeg mensen rondlopen met het IQ van een hoogbegaafde die nergens problemen ondervinden of in ieder geval niet zo dat ze zich er ongelukkig door voelen. Die mensen krijgen geen diagnose en zul je er zelden over horen.
    Lying awake, wondering if there is a Dog...
    Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
    pi_12796048
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 22:17 schreef Herman het volgende:
    @Silmarwen:

    Nope, je bent echt niet de enige die er soms moeite mee heeft.

    Een behoorlijk aantal dingen die je opnoemt komen me akelig bekend voor.

    Een voorbeeld uit mijn eigen ervaringen:
    Communicatie is voor mij een hele tijd erg lastig geweest. Ik begreep reacties van anderen niet, en zij begrepen mijn reacties niet. Ik dacht en dacht en had door het vele denken al een eigen mening ontwikkeld ver voordat een ander die had. Neem dus net zo snel een ander standpunt in als dat nodig is.
    Dit weer omdat ik een pure denker ben en alle voordelen heb bedacht en ook alle nadelen.

    Doordat ik niet begrepen werd, was ik altijd een buitenbeentje. Ik dacht altijd iets anders als wat de ander dacht en was dus daardoor in ogen van anderen een behoorlijke wijsneus. Ja toen ik tien was al. Stelde vragen waar leraren en ouders van met hun ogen moesten gaan knipperen en stomweg niet het antwoord wisten

    Daardoor heb ik op school never nooit niet een uitdaging gehad. Wat weer tot gevolg had dat ik ook geen fuck uitvoerde en dus met een vinger in ijn neus de MAVO haalde. Tja, en toen ben ik maar gaan werken want school was echt geen ruk aan.

    Later tijdens werk ook de nodige problemen gehad doordat ik het altijd beter wist. Klinkt arrogant, maar ik had het wel vrijwel altijd bij het juiste eind.

    Ik heb geleerd om op tijd mijn mond dicht te houden, alhoewel dat soms erg tegen valt. Ik weet het nu nog vaak beter dan mijn afdelingshoofden, maar hou wijselijk mijn mond dicht en probeer op andere manier sturing aan het geheel te geven. Kan wel zeggen dat je hier na een tijdje behoorlijk bedreven in wordt en steeds beter door hebt wat manipulatie is

    Tegen de sukkels die vinden dat HB'ers te koop lopen met hun IQ........ get a life, HB'ers gaan er juist niet prat op, is niet leuk om van die tiepetjes net als jullie elke keer te horen dat ik/we/wij ons aanstellen Kan ik daar wat aan doen??????

    Weet wel dat HB zijn de nodige problemen kan veroorzaken, zeker als je net als ik ook een denker bent. Het denken staat NOOIT stil en ik heb mijzelf aan moeten leren om bepaalde gedachtes te weren, of mijn gedachtes een bepaalde kant uit te sturen, anders wordt ik compleet gek.

    Sociaal zijn is voor meeste HBers ook een heftig probleem. Wie kan de halve zinnen begrijpen die ze uitspreken? Gevoel uitdrukken is een kunst waar menig HB behoorlijk jaloers op is, geloof dat maar.

    Silmarwen, respect voor je open posts, vandaar ook mijn open verhaal.
    Mocht je meer willen weten, dan geef maar aan, dan wil ik best wel per e-mail verder discussieren/vertellen......


    Hoi Hermanl dankje voor je post ik heb er zelf ook een boel aan gehad....kunnen we niet een soort mailinglist voor hb-ers maken? Een serieuze...ik heb zelf ook het een en ander wat ik graag kwijt wil...SIlmarwen en anderen misschien een goed plan?

    Ik ben te bereiken op typmiep18@hotmail.com oh ja voor de mensen die van plan zijn dit emailadres te gaan spammen geen kans dit is natuurlijk niet mijn echte emailadres...

    Groetjes, Linda

    Toedeledokiee
    pi_12797343
    Ff vraagje tussen door, hebben jullie vaak gehad dat je emoties niet snapte? Dat je neit begreep waarom mensen zo reageerde omdat het niet logisch is. Terwijl ze in feite zo reageren door hun gevoel niet door hun verstand?
    pi_12797690
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 23:22 schreef typ-miep het volgende:
    kunnen we niet een soort mailinglist voor hb-ers maken? Een serieuze...ik heb zelf ook het een en ander wat ik graag kwijt wil...SIlmarwen en anderen misschien een goed plan?
    Dat kan, en ik had even niets te doen. Dus, mocht iemand zich in willen schrijven op de 'hoogbegaafd' mailinglist:

    Stuur een mailtje met als onderwerp 'subscribe hoogbegaafd' naar 'minimalist@meanframe.com'. Alvast excuus voor de mix van Engels en Nederlands, daar doe ik tzt nog wel wat aan.

      vrijdag 29 augustus 2003 @ 00:41:29 #143
    56483 wingerd
    p l a s t i c f a c e
    pi_12797750
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 23:22 schreef typ-miep het volgende:

    [..]

    Ik ben te bereiken op typmiep18@hotmail.com oh ja voor de mensen die van plan zijn dit emailadres te gaan spammen geen kans dit is natuurlijk niet mijn echte emailadres...

    Groetjes, Linda


    In het kader van dit topic vind ik dit niet echt een slimme aanbeveling. Geef een jongen van zeventien eens het advies om niet naar 18+ films te kijken en je snapt wat ik bedoel...

    Groetjes, Wingerd

    De slaap van de Rede brengt Monsters voort.
    Welterusten.
      vrijdag 29 augustus 2003 @ 00:54:41 #144
    28169 Johnson_Lopez
    30 maakt je buurt weer prettig
    pi_12797919
    Bedankt bedankt... keb er de weekendmiljonairs door gewonnen, bedankt bedankt Wat ben ik toch slim!!
    80 maakt je buurt weer prachtig
    pi_12798269
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 18:58 schreef Qarinx het volgende:

    [..]

    Ik vind de manier waarop jij reageert een beetje jammer en het nodigt ook echt niet uit tot een discussie. Alleen alles wat je wil horen mag gezegd wroden en de rest is allemaal onzin enzo. Sociale vaardigheden zijn in ieder geval niet je sterkste kant....


    Dat is vaak het geval met hoogbegaafden.
    De reden dat ik ze dan ook niet zo "hoogbegaafd" vind
    Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
    pi_12799192
    Wat ik vind van Hoogbegaafdheid ...

    Ik ken niemand die als hoogdbegaafd bestempeld is en wil proberen mijn mening niet op posters in dit topic te baseren.

    Bij hoogbegaafd moet ik inderdaad denken aan personen met buitengewone intelligentie. Ik vind 'hoger denkvermogen' overgens een aardigere benaming.

    In eerste instantie wil ik zeggen dat het volhouden van een hoger denkniveau zeer frustrerend werkt, mede uit eigen ervaringen. Het lijkt mij echter dat mensen niet constant op hetzelfde denkniveau zitten. Hierdoor veranderd er toch een hoop.

    Dit betekend namelijk dat iedereen het meemaakt in zekere mate. Wanneer je je standaard denkniveau overtreft en geen doel hebt dat het de volledige tijd vasthoudt je over de soms meer ongewenste zaken nadenkt. In kort, iedereen heeft deze in zeker mate.

    Het niet begrijpen van andere mensen is echter een eigenschap waarvan ik twijfel of die erbij hoort. Op iemand vooruitlopen, k, maar als het goed is maak je nog steeds dezelfde stappen.

    Een voorbeeld uit RL als jeugdschaaktrainer. Zelf ken ik natuurlijk alle zetten van de stukken. Wanneer ik echter vraag om een stuk aan te vallen, denk ik nauwelijks na over de loop van de stukken. Maar iemand die nog maar net de loop kent moet dan eerst weer nadenken hoe dat stuk gaat. Hierdoor zie ik het veel sneller en als ik puur uitleg waar ik aan denk loopt het mis. Dit komt omdat de loop van de stukken onderbewust te snel gaan bij mij. Als ik echter uitleg dat het stuk eerst naar het aanvalsveld loopt en dan het stuk aanvalt is het een stuk beter.

    Puur gezien naar hoogbegaafdheid, kan ik me zeer goed indenken dat het als een probleem kan aanvoelen. Maar ik denk dat er soms teveel op 1 oorzaak wordt verschoven.

    Ik bedoel, zou je mensen wel begrijpen als je niet hoogbegaafd was?

    Trouwens bedankt voor het doorlezen van deze weer uit de hand gelopen post

    pi_12800478
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 02:39 schreef Spineles het volgende:
    Wat ik vind van Hoogbegaafdheid ...

    Ik ken niemand die als hoogdbegaafd bestempeld is en wil proberen mijn mening niet op posters in dit topic te baseren.

    Bij hoogbegaafd moet ik inderdaad denken aan personen met buitengewone intelligentie. Ik vind 'hoger denkvermogen' overgens een aardigere benaming.

    In eerste instantie wil ik zeggen dat het volhouden van een hoger denkniveau zeer frustrerend werkt, mede uit eigen ervaringen. Het lijkt mij echter dat mensen niet constant op hetzelfde denkniveau zitten. Hierdoor veranderd er toch een hoop.

    Dit betekend namelijk dat iedereen het meemaakt in zekere mate. Wanneer je je standaard denkniveau overtreft en geen doel hebt dat het de volledige tijd vasthoudt je over de soms meer ongewenste zaken nadenkt. In kort, iedereen heeft deze in zeker mate.

    Het niet begrijpen van andere mensen is echter een eigenschap waarvan ik twijfel of die erbij hoort. Op iemand vooruitlopen, k, maar als het goed is maak je nog steeds dezelfde stappen.

    Een voorbeeld uit RL als jeugdschaaktrainer. Zelf ken ik natuurlijk alle zetten van de stukken. Wanneer ik echter vraag om een stuk aan te vallen, denk ik nauwelijks na over de loop van de stukken. Maar iemand die nog maar net de loop kent moet dan eerst weer nadenken hoe dat stuk gaat. Hierdoor zie ik het veel sneller en als ik puur uitleg waar ik aan denk loopt het mis. Dit komt omdat de loop van de stukken onderbewust te snel gaan bij mij. Als ik echter uitleg dat het stuk eerst naar het aanvalsveld loopt en dan het stuk aanvalt is het een stuk beter.

    Puur gezien naar hoogbegaafdheid, kan ik me zeer goed indenken dat het als een probleem kan aanvoelen. Maar ik denk dat er soms teveel op 1 oorzaak wordt verschoven.

    Ik bedoel, zou je mensen wel begrijpen als je niet hoogbegaafd was?

    Trouwens bedankt voor het doorlezen van deze weer uit de hand gelopen post


    Prima post!

    Je "herkent" HB ers niet, ze hebben geen stempel of zo, maar dikke kans dat er een in je omgeving zit.
    Ik bestempel mezelf ook niet als HB, maar heb wel een behoorlijk aantal kenmerken en eigenschappen die daar wel bij horen. Teerm HB zegt me verder niet zo veel, het wil imho niet zeggen dat je speciaal goed bent in ... (noem maar wat op)

    Hoger denknivo vind ik erg fraaie omschrijving!!!

    Het is trouwens geen kwestie van 'volhouden' om op een hoger/ander denknivo te zitten. Het gebuert gewoon, en iedereen doet dat op zijn eigen vlak. Einstein (die toch wel HB was ) dacht veel aan fysica, mijn interesses liggen op heel ander gebied.

    Of je een HB kan begrijpen als je dat zelf niet bent?
    Geen idee eigenlijk

    *** I have this condition ***
    pi_12800489
    ATimberwolf: done!
    *** I have this condition ***
    pi_12800542
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 08:27 schreef Herman het volgende:
    ATimberwolf: done!
    Kee! Je bent vooralsnog de eerste, maar gezien het topic verwacht ik nog wat meer belangstelling
    pi_12800577
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 19:23 schreef Mirion het volgende:

    [..]

    Ik wil niet erg lomp klinken, maar wat jij opnoemt klinkt ook wel een beetje als borderline. K denk dat je problemen wel veel voorkomend zijn onder soort/lotgenoten maar dat de meeste mensen zich eraan gewennen en ermee leren om gaan in plaats van zich erover te op te winden.


    Ik hoop dat dat een grapje is...straks heeft ie ook nog ADHD omdat het zo druk in z'n hoofd is, en koemelkallergie
    Ik heb nu lekker ook een man op mn desktop staan :P
      vrijdag 29 augustus 2003 @ 08:57:25 #151
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_12800760
    Hey super toch nog wat leuke een nuttige reacties. Dit was wara ik op gehoopt hebt.

    En over bordeline nou ja weet je ik laat je wel denken. Verdiep je een wat meer in hoe echte hb'ers zijn en niet hoe jij denkt dat ze zijn. Voor de laatste keer. HB'er zijn is een stoornis en dus een afwijking. Heel veel mensen hebben dezelfde problemen als ik.

    Over mijn zwemdiploma. Tja ik kan zwemmen het is maar een papiertje. Het zou zonde zijn van mijn geld om hem nu nog te halen.

    En die mailingslist vind ik echt een super id.
    Wie gaat hem starten? Of heb je dat al gedaan Herman?
    Nou ik hoop het snel te lezen want ik ben zoooooooo blij dat ik het gepost heb! Echt een opluchting zeg.

    p.s. de meeste mensen weten niet de ik hb ben zelfs mijn vrienden niet enkel mijn vriend en mijn ouders. Ik loop er niet mee te koop want ik WIL het niet eens zijn. En daarbij bijna al mijn vrienden ken ik van het MBO dus het is absoluut niet dat ik alleen met hb'ers om wil gaan.

    p.p.s. Ik heb heel vaak dat mensen mij niet snappen of dromerig vinden omdat ik zo in gedachten ben. Bijvoorbeeld mensen hebben het over het begroten op de zorg en ik begin over kinderopvang. Dan zeggen ze let je weer niet op terwijl ik in mijn hoofd al een hele discussie heb gehouden er over en de gevolgen en dat de pil eruit gaat waardoor ik denk aan tienermoeders die het moeilijk gaan krijgen omdat kinderopvang zo enorm duur is. Zo spring ik voor andere van de hak op de tak en vervelen discussies me enorm omdat het zo langzaam gaat.
    Mensen vinden mij vaak raar en exentriek en dat ben ik ook zeer zeker maar dat vind ik helemaal niet erg. Ik voel me alleen erg misunderstood door mensen die niet hb zijn die denken meteen dat ik enorm arrogant ben.
    En nog een allerlaatste ding. Hier denk ik lang na over at ik schrijf in het dagelijks leven schijn ik enorm lastige en lange zinnen te gebruiken met tevens veel moeilijke woorden. Maar ja ik ben zoals ik ben alleen ben ik er niet zo gelukkig mee.

    pi_12800763
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 08:17 schreef Plantenbak het volgende:
    Wanneer ben je hoogbegaafd?
    Vanaf een iq van 130 schijnt. Alleen geloof ik niet in iq en dat je intelligentie daarmee aan kunt tonen maar goed.
    pi_12800777
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 08:23 schreef Silmarwen het volgende:
    Een iq van 130 maar je moet ook sociaal zijn.
    Het is geloof ik in 4 vlakken gedeeld. Hoog IQ, sociaal, creatief en logisch redeneren. Dus niet alleen slim zijn.

    Ik zelf krijg op de basisschool ivbo advies. Ben naar een heterogene brugklas gegaan en kreeg vwo advies waar ik niet naartoe ben gegaan vanwege mijn faalangst en ben in 4 HAVO gestopt met school. Heb toen mijn mbo gedaan (spw) heb vervolgens een half jaar Media Design and Technology gestudeerd wat ik saai vond, ben toen de rest van het jaar PABO gaan doen wat ik opzich wel leuk vond maar mn p niet haalde door mijn spelling (heb echt veel moeite met taal) en studeer nu via de LOI voor docent geschiedenis.

    Ik wist trouwens niet dat zwemmen zo een moeite was maar het komt me wel bekend voor. Ik heb namelijk geen zwem diploma gehaald!


    Sinds wanneer moet je ook sociaal zijn? Ik ben meerdere keren getest en kwam op mijn 10e eruit als hoogbegaafd maar dat ging niet over sociaal zijn of eq hoor.
      vrijdag 29 augustus 2003 @ 09:00:38 #154
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_12800795
    alleen een hoog iq is zeer intelligent. Hoog begaafd is iets anders dan enkel slim zijn.
    pi_12800803
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 08:57 schreef Yamyam het volgende:

    [..]

    Vanaf een iq van 130 schijnt. Alleen geloof ik niet in iq en dat je intelligentie daarmee aan kunt tonen maar goed.


    Als je het topic leest, dan zie je dat er meerdere vlakken zijn dan alleen IQ

    edit : te laat

    Ik heb nu lekker ook een man op mn desktop staan :P
    pi_12800805
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 08:33 schreef Sambal het volgende:

    [..]

    Hoe wou je het hoogbegaafdheid dan meten?

    met 130 ben je nl nog niet hoogbegaafd.

    Het probleem van deze tijd is dat het een mode-vershijnsel lijkt te worden om elk kind maar hoogbegaafd te noemen, had je vroeger dyslexie, nu is het hb-heid.


    Wat betreft het modeverschijnel, dat lijkt me onzin. Het wordt misschien meer erkent, toen ik als kind op de basisschool zat werd t ontkent, verveelde ik me dood want had alles in 2 dagen af en had niks te doen. Inmiddels wordt er geloof ik meer rekening mee gehouden en meer aandacht aan gegeven. Dat heeft dus niks met mode te maken.
    pi_12800816
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 09:01 schreef Yamyam het volgende:

    [..]

    Wat betreft het modeverschijnel, dat lijkt me onzin. Het wordt misschien meer erkent, toen ik als kind op de basisschool zat werd t ontkent, verveelde ik me dood want had alles in 2 dagen af en had niks te doen. Inmiddels wordt er geloof ik meer rekening mee gehouden en meer aandacht aan gegeven. Dat heeft dus niks met mode te maken.


    HB is helaas wel degelijk een modeverschijnsel geworden, netzoals bordeline, ADHD en koemelkallergie...zoals ik al zei.
    Ik heb nu lekker ook een man op mn desktop staan :P
    pi_12800840
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 09:16 schreef Qarinx het volgende:
    Het valt mij altijd op dat mensen die hoogbegaafd zijn er toch altijd mee willen opscheppen ofzo. Als je er niet mee gepest wil worden, dat houd je het toch stil.
    Volgensmij is dat een enorme misvatting. Ik heb trouwens nog nooit iemand horen opscheppen omdat ie hb zou zijn. En je hoeft t inderdaad niet bij alles te vermelden, maar vergis je niet, als je hoogbegaafd bent pas je veel te vaak niet in het hokje, val je buiten de norm, omdat je anders denkt, of sneller dingen doorhebt.
    pi_12800901
    quote:
    En die mailingslist vind ik echt een super id.
    Wie gaat hem starten? Of heb je dat al gedaan Herman?
    Ik heb me al wel aangemeld, als eerste nog wel

    Rest wat je noemt is ook weer enorm herkenbaar.
    Ik stel voor dat we daar op de mailinglist maar eens over hebben!

    *** I have this condition ***
      vrijdag 29 augustus 2003 @ 09:18:30 #160
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_12800976
    ik ga me nu aanmelden!
    pi_12802121
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 08:57 schreef Silmarwen het volgende:
    En die mailingslist vind ik echt een super id.
    Dat vond ik dus ook
    quote:
    Wie gaat hem starten? Of heb je dat al gedaan Herman?
    Ik, en hij is er al. Als je een mailtje stuurt naar 'minimalist@meanframe.com' met als onderwerp 'subscribe hoogbegaafd' ben je meteen lid.
      vrijdag 29 augustus 2003 @ 10:45:06 #162
    57728 Xitami
    ? = 2b || !2b
    pi_12802312
    Tja.. hoogbegaafd.. het schijnt dat ik het ben, volgens m'n erg ouwe leraren op de basisschool. Zelf vind ik van niet, en het boeit me eerlijk gezegd ook niet zo. Laatste IQ test kwam uit op 138, maar die dingen zijn zo verraderlijk als de pest, het geeft wel aan of je een beetje logisch kan denken, maar verder dan puur "intelligentie" meten kom je niet.

    Ik herken wel een paar punten, ik heb met vrij veel gemak de HAVO gedaan, volgens het principe van "oh, shit, examen morgen, beter ff het boek pakken", daarna 2 verschillende HBO opleidingen gedaan (1 jaar informatica, en 2 jaar communicatiesystemen) waar ik uiteindelijk uit pure verveling mee gekapt ben.

    Maar... ik kan wel zwemmen

    (Da's handig..)

    From the ashes...
    pi_12806899
    Ik heb eigenlijk wel een vraag voor iedereen die zich aangesproken voelt.

    Denk jij dat de omstandigheden voor mensen met een gemiddeld hoger denkniveau aan het verbeteren zijn?

    Als schaker lijkt mij schaken een mooie sport om mee bezig te zijn wanneer je je hersenactiviteit wilt sturen. Tevens is het bijna onmogelijk om een eindniveau in schaken te halen waardoor er altijd wel een uitdaging is.

    Met het internet erbij is het ook supergemakkelijk om even online te gaan schaken waarbij je echt mensen van ieder niveau kan tegenkomen.

    Overgens hoef je als schaker nooit voor het schaken te zwemmen

    Momenteel lees je steeds vaker dat zeer jeugdige schakers een buitengewoon niveau halen. Zouden deze ook een hoger denkvermogen bezitten en denk je dan dat als schaken voor hun schijnt te helpen het ook voor jou had kunnen helpen?

    pi_12807949
    Ik kan me niet voorstellen hoe het is om het niet te zijn.
    Daarvoor hoort het teveel bij mijn identiteit.

    Het zou een beetje hetzelfde te zijn om te vragen: Hoe vind jij het om een jongen te zijn? of, Hoe vind je het om hetero te zijn?

    Ik zou niet anders willen, dan zou ik mezelf niet zijn.
    Maar ik denk niet dat ik ervoor gekozen had als ik zelf had mogen kiezen toen ik nog niet bestond en nog bedacht moest worden.

    Ja, hoogbegaafd zijn opent veel mogelijkheden in je leven die gewone mensen nooit zullen hebben en zich zelfs nooit voor zullen kunnen stellen.

    Maar allereerst zorgt hoogbegaafdheid ervoor dat je een eenzame jeugd hebt, niet begrepen wordt door anderen, extreem gehinderd wordt in je sociale en emotionele ontwikkeling met alle gevolgen vandien op latere leeftijd, enzovoort.

    Kortom, het is een lot. En alles wat je ermee kunt doen, is om het beste ervan te maken. Dus: je zwakheden proberen te overwinnen en uit je begaafdheid halen wat er in zit.

      vrijdag 29 augustus 2003 @ 14:35:50 #165
    14837 Metamorphozis
    Voor de duidelijkheid
    pi_12808388
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 14:17 schreef sushi-nori het volgende:
    Maar allereerst zorgt hoogbegaafdheid ervoor dat je een eenzame jeugd hebt, niet begrepen wordt door anderen, extreem gehinderd wordt in je sociale en emotionele ontwikkeling met alle gevolgen vandien op latere leeftijd, enzovoort.
    Ga nou alsjeblieft niet anderen een stempel op het voorhoofd zetten. Lang niet alle hoogbegaafde mensen hebben de problemen die jij noemt.
    [url=http://edrumpicsite.flappie.nl]http://edrumpicsite.flappie.nl[/url] Voor foto's + commentaar van/over electronische drumstellen!
      Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 29 augustus 2003 @ 15:06:58 #166
    13151 crew  Rewimo
    Nederduitse/Mevrouw qltel
    pi_12809161
    Ik ben fluitend door de lagere school gewandeld. Altijd achten, negens, tienen. Moest in de 6e klas (toen had je nog geen groepen ) weer vooraan in het laatste rekenboek beginnen Helaas hadden ze toen nog geen speciale programma's voor slimme kinderen.

    Op de middelbare school haalde ik, een paar vakken (talen) uitgezonderd, geen erg hoge cijfers meer. Logisch, want ik had totaal geen discipline om te leren. Ik had immers op de lagere school niet geleerd om te leren. Dat is iets waar hb-kinderen vaak stuk op lopen. Ik heb uiteindelijk een goed, maar niet uitzonderlijk, eindexamen atheneum gedaan.

    Op de universiteit ging het voor geen meter meer door dat gebrek aan discipline. Bovendien was ik extreem verlegen en wilde absoluut niet opvallen. En al helemaal niet door het geven van goede antwoorden.

    Nu weet ik sinds een aantal jaren dat ik hb ben. Heb tests gedaan en toen de uitslag kwam vielen er wel een hoop dingen op hun plaats. Niet begrepen worden door anderen (andere manier van denken), onderpresteren, het gevoel nooit echt in een groep te passen...

    Iets heel herkenbaars vond ik dit: een normaal begaafd mens denkt in de stappen A, B, C, D enz. De ene gedachte volgt logisch op de andere.

    Een hb-er denkt in de stappen A, D, G, J of zelfs nog sneller. Een normaal begaafd mens kan dat niet volgen. Daardoor krijg je misverstanden.

    Toen ik dat eenmaal snapte, kon ik ook meer geduld opbrengen voor anderen (ik heb dat al in meerdere reacties gelezen). Zij kunnen mij niet volgen als ik in mijn eigen tempo beredeneer.

    Wat ik trouwens wel vervelend vind, is dat ik geneigd ben om mijn mond te houden als iemand iets vraagt van: hoe zat dat ook alweer? Dit om niet over te komen als iemand die het altijd 'beter weet'. Hebben meer mensen daar last van?

    Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
    <a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
    pi_12809323
    Als ik bovenstaande post lees dan mag ik mezelf ook een hb-er noemen.

    En ik moet zeggen dat ik er eigenlijk nooit wat aan heb gevonden. ik denk misschien wel anders en ik ben misschien wel een beetje raar, maar dat moeten ze maar accepteren dan.

    Ik vind het trouwens daarom frappant om te lezen wat voor deuken het bij sommige een hb-ers op kan lopen. Ik zou toch verwachten dat je daar net als ik na even wat overdenken boven staat.

    now get busy! am i paranoid? YES you're paranoid!
    pi_12809727
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 14:35 schreef Metamorphozis het volgende:
    Ga nou alsjeblieft niet anderen een stempel op het voorhoofd zetten. Lang niet alle hoogbegaafde mensen hebben de problemen die jij noemt.
    Fijn voor je joh, als jij dit niet hebt meegemaakt!
    Maar voor de meeste hoogbegaafde mensen geldt dit helaas allemaal wel.
    Dat heeft niks met stempels te maken.
    pi_12810537
    Wel heel erg bekend allemaal
    Zelfs zwemmen.
    Maar of ik nu hoogbegaafd ben? Who knows
    destroy the spineless
    pi_12810568
    Het door anderen als dromerig, afwezig, of zelfs asociaal en afzijdig bestempeld worden is helaas wel een groot nadeel. Ik heb zo mijn buien, waarin ik amper mijzelf begrijp, laat staan dat ik van anderen kan verwachten dat ze mij begrijpen, maar ach, de meesten zijn er wel aan gewend, en weten dat ik af en toe een beetje afwezig overkom Verder zijn het niet echt dingen waar ik over nadenk, je bent wie je bent, en ik voel mij ook niet echt verheven boven mijn vrienden of slimmer dan anderen. Er zijn dingen waarin ik ronduit slecht ben, en dingen waar ik goed in ben. Door mijn hoogbegaafd zijn heb ik wel het vermogen dingen sneller op te pakken dan anderen, waardoor ik ook tientallen interesses en hobby's heb en veel te weinig tijd heb om me met ze allemaal bezig te houden. Creatief, warrig, chaotisch, een echte professor
    pi_12811239
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 09:01 schreef Anjadepanja het volgende:

    [..]

    Als je het topic leest, dan zie je dat er meerdere vlakken zijn dan alleen IQ

    edit : te laat


    Jah dat vind ik dus ook, en ik geloof niet in iq zeg ik er net bij.
    pi_12811258
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 09:02 schreef Anjadepanja het volgende:

    [..]

    HB is helaas wel degelijk een modeverschijnsel geworden, netzoals bordeline, ADHD en koemelkallergie...zoals ik al zei.


    want....?
    pi_12811398
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 16:35 schreef Yamyam het volgende:
    want....?
    Ik heb lesgegeven in het middelbaar onderwijs. Je wilt niet weten hoeveel ouders hun kind hoogbegaafd verklaard proberen te krijgen, om daarmee te voorkomen dat het kind wordt afgerekend op slecht gedrag of zwakke prestaties. Ken gevallen waarbij ze vijf dure psychologen waren afgeweest, overal kwam het kind uit de tests als "niet hoogbegaafd", maar 'gelukkig' was het bij psycholoog nummer zes wel raak.

    Ja, hoogbegaafdheid is momenteel echt wel "in". Met alle niet altijd even positieve gevolgen van dien.

      vrijdag 29 augustus 2003 @ 16:45:47 #174
    58024 Rider_on_the_storm
    The killer on the road
    pi_12811532
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 16:41 schreef Henk_Glimlach het volgende:

    [..]

    Ik heb lesgegeven in het middelbaar onderwijs. Je wilt niet weten hoeveel ouders hun kind hoogbegaafd verklaard proberen te krijgen, om daarmee te voorkomen dat het kind wordt afgerekend op slecht gedrag of zwakke prestaties. Ken gevallen waarbij ze vijf dure psychologen waren afgeweest, overal kwam het kind uit de tests als "niet hoogbegaafd", maar 'gelukkig' was het bij psycholoog nummer zes wel raak.


    Inderdaad.

    Wel eens een stukje over geschreven hier, dat fenomeen. Zal 't eens opzoeken.

    "The main thing I have in common with Spongebob, is that we both have a knack for getting into all kinds of trouble, without really trying."
    pi_12811945
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 08:57 schreef Silmarwen het volgende:
    En over bordeline nou ja weet je ik laat je wel denken. Verdiep je een wat meer in hoe echte hb'ers zijn en niet hoe jij denkt dat ze zijn. Voor de laatste keer. HB'er zijn is een stoornis en dus een afwijking. Heel veel mensen hebben dezelfde problemen als ik.
    Uhmm hier komt dus weer dat standaard uit de hoogte toontje wat veel officiele HB'ers zo eigen is. Ik heb in ieder geval 1 duidelijk geval van hoogbegaafdheid in de familie en van mij werd eigenlijk ook altijd beweerd dat ik het zou hebben. Ik was belachelijk snel en goed op school zonder ook maar iets uit te spoken, kon niet overweg met leeftijdsgenoten omdat ik gewoon heel anders dacht. K heb altijd concentratieproblemen gehad, last van onrustigheid. Ook heb ik vrij veel moeite moeten doen om te leren zwemmen (al hoewel autorijden nog een veel grotete crisis was). Deze problemen heb ik alleen leren te accepteren en ik wind me er ook niet meer over op. Het is trouwens zowel met mn hoogbegaafde achterneef als met mij wat dat betreft stukken beter gegaan toen we een paar keer flinke hoeveelheden cannabis hebben geconsumeerd, dat laat je op een of andere manier dingen makkelijker relativeren. Maar ja ieder zn meug.

    De echte hoogbegaafde heeft op zn minst 1 gebied waarbij hij of zij tot de wereldklasse behoort, en moeite met leren van talen. Aangezien ik niet aan deze kenmerken voldoe zie ik mezelf niet als hoofbegaafd, ondanks een iq test afgenomen door het CITO die mij tussen de 150 en 155 plaatste en een psychologe vond van wel.

    Die 130 op de iq test van mensa is een lachertje, dat is een noodzakelijke voorwaarde, niet een voldoende voorwaarde. De meeste van mn vrienden scoren allemaal dik boven de 130 op iq tests.

    I say we let the whole thing blow, come back later, then rob everybody.
      vrijdag 29 augustus 2003 @ 17:12:53 #176
    14837 Metamorphozis
    Voor de duidelijkheid
    pi_12812077
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 17:05 schreef Mirion het volgende:
    De echte hoogbegaafde heeft op zn minst 1 gebied waarbij hij of zij tot de wereldklasse behoort, en moeite met leren van talen.
    Wat een onzin. Iemand die hoogbegaafd is is ver bovengemiddeld slim/intelligent. Of iemand wel of niet problemen heeft met het leren van talen heeft niks met de definitie van hoogbegaafdheid te maken.
    [url=http://edrumpicsite.flappie.nl]http://edrumpicsite.flappie.nl[/url] Voor foto's + commentaar van/over electronische drumstellen!
    pi_12812233
    je kan natuurlijk ook in 20 dingen redelijk goed zijn, zonder ergens echt boven uit te stijgen.

    Het gaat er om dat je dingen sneller en makkelijker leert dan niet hoogbegaafden, wat je hier vervolgens mee doet zegt natuurlijk niets over je hoogbegaafdheid zelf, het gaat er niet om dát je je ontwikkelt tot de wereldtop, meer dat de mogelijkheid er is.

      vrijdag 29 augustus 2003 @ 17:23:30 #178
    8669 Qarinx
    Fashionista!
    pi_12812261
    Wat ik niet snap is dat een hoogbegaafd iemand het niet snapt wanneer iets in meerdere stappen verteld wordt... maar wel als het bijv. in 1 stap verteld wordt. Het zou toch zeg maar knapper zijn, als je het allebei kan volgen.. lijkt mij.
    Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
    pi_12812349
    tja
    je raakt er aan gewent dat iedereen je wil aanraken
    I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
      vrijdag 29 augustus 2003 @ 17:32:24 #180
    41636 Rodelion
    Wereldheerser
    pi_12812405
    Soms lijkt het me wel fijn om wat simpeler te zijn, me wat minder zorgen te maken over serieuze kwesties e.d. en gewoon gezellig mee te doen met schaapjes enzo, maar aan de andere kant geniet ik er ook wel van om me met bepaalde onderwerpen bezig te houden en vreemde prioriteiten te hebben.

    Al met al, ik vind het prima zo.

    pi_12812409
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 17:23 schreef Qarinx het volgende:
    Wat ik niet snap is dat een hoogbegaafd iemand het niet snapt wanneer iets in meerdere stappen verteld wordt... maar wel als het bijv. in 1 stap verteld wordt. Het zou toch zeg maar knapper zijn, als je het allebei kan volgen.. lijkt mij.
    Ja, dat zou knapper zijn, maar daarvoor moet een hoogbegaafde een beroep doen op zijn doorzettings- en concentratievermogen. Als iets in veel teveel stapjes (1-2-3-4-5-6-7) verteld wordt verliest een hoogbegaafde al snel (bij stap 2 ofzo) zijn aandacht, gaat aan andere dingen denken, en mist vervolgens stap 4 of 5 die hij nou net toevallig WEL nodig had om de gedachtegang te begrijpen. Volgens mij is dat waarom het op de "kleine stapjes"-manier misgaat en sowieso waarom het met zo'n leerling in de klas nogal eens misgaat: als jij driekwart van de uitleg niet nodig hebt, je daardoor verveelt en gaat dagdromen, mis je ook dat ene kwart wat je wel nodig had. Er zijn natuurlijk ook NOG hogerbegaafden die uberhaupt ook geen kwart van de uitleg nodig hebben, en daarmee gaat het ook zonder op te letten toch wel goed op school
      vrijdag 29 augustus 2003 @ 17:42:03 #182
    54772 Silmarwen
    The World is in our hands
    pi_12812574
    Ik heb besloten niet meer te reageren anders doe ik weer zo uit de hoogte.
    Maar voor mensen die echt serieus willen reageren kom bij de mailinglist

    Groetjes van de ozo uit de hoogte doende Silmarwen

    (dat was wat je sarcasme noemt, sorry ben dat gezeur namelijk zat.)

    pi_12812625
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 17:42 schreef Silmarwen het volgende:
    (dat was wat je sarcasme noemt
    Fijn dat je het even uitlegt!

    Hee, ik zie dat je in het onderwijs werkt, valt het jou dan ook niet op hoezeer het tegenwoordig een "trend" is? Hoe ontzettend graag iedereen tegenwoordig maar hoogbegaafdheid aangrijpt als verklaring voor problemen die in de meeste gevallen een heel andere oorzaak hebben, of puur omdat ze bijzonder willen zijn (of een bijzonder kind willen hebben). Ik heb veel op gymnasia gestaan, misschien is de 'trend' daar erger, dat kan.
    O laat maar, je zou niet meer reageren

    pi_12812808
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 17:05 schreef Mirion het volgende:
    De echte hoogbegaafde heeft op zn minst 1 gebied waarbij hij of zij tot de wereldklasse behoort, en moeite met leren van talen.
    Wat is dit nou voor belachelijke opmerking.
    Je moet slecht in taal zijn, anders ben je niet hoogbegaafd. Woeha!!

    Ik ben hoogbegaafd en extreem goed in taal. Juist wat minder op andere gebieden.

      vrijdag 29 augustus 2003 @ 18:01:37 #185
    61944 Freeflyer
    Vallen doet geen pijn...
    pi_12812951
    quote:
    Uiteindelijk gaat het er in deze maatschappij om, dat je presteert.
    Als jij niet presteert, maar er is wel bewezen dat het potentieel aanwezig is.
    Dan zullen mensen je lui noemen en op je neer kijken.
    En mensen die gaan roepen dat ze te hoogbegaafd zijn voor een opleiding en hem dan niet halen, die zullen zeker geen sympathie krijgen.
    prestatiemaatschappij ok, maar wat heeft scholing uberhaupt met prestatie of met het niveau waar je in werkt te maken ?

    als je kijkt naar de groten der aarde dan blijkt dat zij in sommige gevallen niet verder zijn gekomen dan de lagere school.

    wat ik ermee wil zeggen is leven en laten leven. ik kijk toch ook niet neer op iemand die een LBO qua niveau niet aankan en daardoor speciaal onderwijs volgt ? dat zijn in mijn ogen dan weer mensen met een ander talent of in ieder geval een talent wat bij mij niet of nauwelijks aanwezig is.

    Neerkomen wel!
    pi_12813020
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 17:42 schreef Silmarwen het volgende:
    Ik heb besloten niet meer te reageren anders doe ik weer zo uit de hoogte.
    Maar voor mensen die echt serieus willen reageren kom bij de mailinglist

    Groetjes van de ozo uit de hoogte doende Silmarwen

    (dat was wat je sarcasme noemt, sorry ben dat gezeur namelijk zat.)


    Om de zoveel pagina's kom je weer met een dergelijk berichtje. Hou je je nu wel aan je woord of ben je er over een paar pagina's weer bij? Welk doel zou dit topic idealerwijs voor jou moeten hebben?
      Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 29 augustus 2003 @ 18:06:34 #187
    13151 crew  Rewimo
    Nederduitse/Mevrouw qltel
    pi_12813025
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 17:05 schreef Mirion het volgende:
    De echte hoogbegaafde heeft op zn minst 1 gebied waarbij hij of zij tot de wereldklasse behoort, en moeite met leren van talen.
    Waar heb je dat vandaan? Ik ben een absolute kruk in wiskunde (behalve statistiek), wel goed in hoofdrekenen, maar talen zijn mijn sterke kant. Hoogbegaafdheid kan zich op allerlei manieren uiten, en er zijn ook dingen waar een hb-er helemaal niks van bakt. Maar dat zijn niet per definitie de talen
    Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
    <a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
    pi_12813069
    heel leuk topic, geen zin om zelf wat te lullen... maar dat met die mailinglist... heb ook es geprobeerd bij de mensa-jeudg-dinges wat interessants mee te maken..... ---> suf

    ps: IT ROCKS to be hoogbegaafd ik zou voor geen goud geld ook maar ietsje dommer of slimmer willen zijn. IQ van 139 is tha bomb

    [Dit bericht is gewijzigd door Kiwie op 29-08-2003 18:09]

      vrijdag 29 augustus 2003 @ 18:09:05 #189
    61944 Freeflyer
    Vallen doet geen pijn...
    pi_12813071
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 08:27 schreef Herman het volgende:
    ATimberwolf: done!
    same here
    Neerkomen wel!
    pi_12813105
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 17:23 schreef Qarinx het volgende:
    Wat ik niet snap is dat een hoogbegaafd iemand het niet snapt wanneer iets in meerdere stappen verteld wordt... maar wel als het bijv. in 1 stap verteld wordt. Het zou toch zeg maar knapper zijn, als je het allebei kan volgen.. lijkt mij.
    omdat we te slim zijn voor die kleinekutstappen, die doen wij onbewust al, dus we slaan ze over...... sorry dat ik "we" zeg, ben ik ineens gewend
    pi_12813188
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 18:09 schreef Kiwie het volgende:
    maar dat met die mailinglist... heb ook es geprobeerd bij de mensa-jeudg-dinges wat interessants mee te maken..... ---> suf
    Same here. Doet me denken aan de volgende grap: "Dit is de voice-mail van de Mensa. De Mensa is vanaf heden uitsluitend nog te bereiken op het nieuwe telefoonnummer: De derdemachtswortel uit 7365109748982"
    pi_12813257
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 18:15 schreef Scrutinizer het volgende:

    [..]

    Same here. Doet me denken aan de volgende grap: "Dit is de voice-mail van de Mensa. De Mensa is vanaf heden uitsluitend nog te bereiken op het nieuwe telefoonnummer: De derdemachtswortel uit 7365109748982"


    * lacht hardop om leuke grap, maar slechts 1 korte seconden natuurlijk *

    jij enige ervaringen met mensa dan???

    pi_12813322
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 08:40 schreef Anjadepanja het volgende:

    [..]

    Ik hoop dat dat een grapje is...straks heeft ie ook nog ADHD omdat het zo druk in z'n hoofd is, en koemelkallergie


    [weet-eigenlijk-niet-waarom-ik-dit-zeg-maargoed-modus AAN:]
    koemelkallergie is anders wel kut.
    [weet-eigenlijk-niet-waarom-ik-dit-zeg-maargoed-modus UIT:]
    pi_12813334
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 18:20 schreef Kiwie het volgende:
    jij enige ervaringen met mensa dan???
    Ik ben er 1x geweest en kreeg direct het beeld van een verzameling kneuzen. Een kennis van me heeft dezelfde ervaring, is dus ook maar 1x gegaan. Haar theorie was dat mensa vooral mensen aantrekt die zichzelf mislukt voelen en door zich te focussen op hun hoogbegaafdheid hun zelfbeeld willen opkrikken. Mensa zegt zelf dat het juist mensen zijn die behoefte hebben om onder 'gelijkgestemden' te zijn. Maar ook ik heb het idee dat Mensa maar een heel specifiek groepje onder de hoogbegaafden aanspreekt. Een (tja, sorry) "kneuzengroepje".

    Maar goed, is dus allemaal gebaseerd op 1 indruk. Ik kan er helemaal naast zitten

    pi_12813379
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 18:06 schreef Rewimo het volgende:

    [..]

    Waar heb je dat vandaan? Ik ben een absolute kruk in wiskunde (behalve statistiek), wel goed in hoofdrekenen, maar talen zijn mijn sterke kant. Hoogbegaafdheid kan zich op allerlei manieren uiten, en er zijn ook dingen waar een hb-er helemaal niks van bakt. Maar dat zijn niet per definitie de talen


    Damn ik kan de referentie niet meer vinden maar het had iets te maken met het extreem analytisch zijn en daardoor de afwezigheid van logica die veel voorkomt binnen talen niet kunnen trekken. Ik heb trouwens een tante die een getest iq heeft van 68 maar 5 talen vloeiend spreekt, en dan ook ECHT vloeiend als in: native speakers horen meestal pas na een kwartiertje praten dat ze buitenlands is. Zij zou inderdaad ook best wel eens hoogbegaafd kunnen zijn.

    K moet trouwens zeggen dat als je ziet wat hier zichzelf allemaal als hoogbegaafd presenteert ik waarschijnlijk zelf ook wel in het vakje pas.

    I say we let the whole thing blow, come back later, then rob everybody.
    pi_12813421
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 18:26 schreef Mirion het volgende:
    de afwezigheid van logica die veel voorkomt binnen talen
    Met deze bewering heb ik als taalkundig geinteresseerde bijzonder veel moeite! Het klopt misschien voor wat je tegenwoordig op de middelbare school bij Duits I leert, maar het algemeen en vergelijkend taalwetenschappelijk onderzoek op de universiteiten is juist in hoge mate analytisch. En sowieso is het bij het aanleren van talen een pre als je 'het systeem kunt zien'.
    Maar dit geheel terzijde
    pi_12813479
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 18:20 schreef Kiwie het volgende:


    jij enige ervaringen met mensa dan???


    Nee maar wel met mensen die 'tot dat selecte gezelschap behoren', zoals ze dat zelf zouden benoemen. Een gemeenschappelijke overeenkomstigheid, of dat intelligentie is of iets anders, hoeft nog niet te betekenen dat het leuk, gezellig, interessant, geestelijk uitdagend of wat dan ook zal zijn. In geval van de Mensa acht ik die kans voor mezelf erg klein. Aansluiten bij wat voor vereniging, groep of politieke partij dan ook staat me sowieso erg tegen, laat staan bij een organisatie die middels een IQ-test balloteert. Het idee!

    *edit 2 woorden vergeten en ook nog een spelfout

    [Dit bericht is gewijzigd door Scrutinizer op 29-08-2003 21:23]

    pi_12815986
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 18:09 schreef Kiwie het volgende:
    heel leuk topic, geen zin om zelf wat te lullen... maar dat met die mailinglist... heb ook es geprobeerd bij de mensa-jeudg-dinges wat interessants mee te maken..... ---> suf
    Hoogdravende discussies zijn niet verplicht hoor
    pi_12816149
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 18:09 schreef Kiwie het volgende:
    heel leuk topic, geen zin om zelf wat te lullen... maar dat met die mailinglist... heb ook es geprobeerd bij de mensa-jeudg-dinges wat interessants mee te maken..... ---> suf

    ps: IT ROCKS to be hoogbegaafd ik zou voor geen goud geld ook maar ietsje dommer of slimmer willen zijn. IQ van 139 is tha bomb


    Da's dan kut voor je want de kans lijkt me vrij groot dat het er ook als 137 of 141 uit kan komen
    Ik heb nu lekker ook een man op mn desktop staan :P
    pi_12823608
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 17:32 schreef Henk_Glimlach het volgende:

    [..]

    Ja, dat zou knapper zijn, maar daarvoor moet een hoogbegaafde een beroep doen op zijn doorzettings- en concentratievermogen. Als iets in veel teveel stapjes (1-2-3-4-5-6-7) verteld wordt verliest een hoogbegaafde al snel (bij stap 2 ofzo) zijn aandacht, gaat aan andere dingen denken, en mist vervolgens stap 4 of 5 die hij nou net toevallig WEL nodig had om de gedachtegang te begrijpen. Volgens mij is dat waarom het op de "kleine stapjes"-manier misgaat en sowieso waarom het met zo'n leerling in de klas nogal eens misgaat: als jij driekwart van de uitleg niet nodig hebt, je daardoor verveelt en gaat dagdromen, mis je ook dat ene kwart wat je wel nodig had. Er zijn natuurlijk ook NOG hogerbegaafden die uberhaupt ook geen kwart van de uitleg nodig hebben, en daarmee gaat het ook zonder op te letten toch wel goed op school


    maar... als je weet dat je hb bent kan je daar natuurlijk wel rekening mee houden, dat je gewoon maar ff moet opletten dan maar omdat je het anders ook mist. Anders heb je niet zoveleel aan je snelle denken natuurlijk.

    nogmaals; hb-heid geeft volgens mij alleen een andere manier van denken aan, die je in potentie sneller laat denken dan normaal begaafden, je hebt daar natuurlijk verder weinig aan als je alles verneukt, ik kan d'r ook niet goed tegen als daar alles b.v. op demotivatie opgeschoven word, als je hb bent weet je toch gelijk wat je zwakke punten zijn? doe daar dan ook wat aan, als er na 'de diagnose' nog vanalles 'fout' gaat ben je gewoon dom bezig, geen enkel excuus m.i.

    pi_12823768
    quote:
    Op zaterdag 30 augustus 2003 01:59 schreef Sambal het volgende:
    ik kan d'r ook niet goed tegen als daar alles b.v. op demotivatie opgeschoven word, als je hb bent weet je toch gelijk wat je zwakke punten zijn? doe daar dan ook wat aan, als er na 'de diagnose' nog vanalles 'fout' gaat ben je gewoon dom bezig, geen enkel excuus m.i.
    Was het maar zo eenvoudig Maar intelligentie en emotie hebben niets met elkaar te maken. Als iedereen met een beetje verstand in staat was om zijn emotionele zwaktes (bij hoogbegaafden vooral weinig doorzettingsvermogen, onvermogen om zich te concentreren of te motiveren, etc) 'op te lossen' door verstandelijk te besluiten dat "hij gewoon dom bezig is", zou alles een stuk makkelijker zijn, en niemand (hoogbegaafd of niet) problemen hebben
      zaterdag 30 augustus 2003 @ 02:19:59 #202
    62129 De-oneven-2
    Wir sind so leicht...
    pi_12823773
    Je koopt er nog geen drol voor.

    Een gedegen opvoeding, zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen en 'n buidel vol sociale vaardigheden is, in 't hier-en-nu, de weg naar "rijkdom".

    Het vermogen tot denken fungeert zonder 'n aantal van die ( al dan niet met elkaar overeenkomstige ) eigenschappen slechts als 'n handicap.

    ...dass wir fliegen.
    pi_12823792
    quote:
    Op zaterdag 30 augustus 2003 02:19 schreef De-oneven-2 het volgende:
    Je koopt er nog geen drol voor.

    Een gedegen opvoeding, zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen en 'n buidel vol sociale vaardigheden is, in 't hier-en-nu, de weg naar "rijkdom".

    Het vermogen tot denken fungeert zonder 'n aantal van die ( al dan niet met elkaar overeenkomstige ) eigenschappen slechts als 'n handicap.


    Inderdaad.
    pi_12823816
    hmm.. ik snap het niet.
    leg eens uit dan?
    Now my death is more than just a sad song.
    pi_12823866
    quote:
    Op zaterdag 30 augustus 2003 02:23 schreef Heathen het volgende:
    hmm.. ik snap het niet.
    leg eens uit dan?
    Zonder aanvullende eigenschappen en talenten heb je aan hoogbegaafdheid geen reet.
    pi_12823889
    Geen kont?
    Maar dat is toch onzin? Ik kan ook zonder er leven ...
    Now my death is more than just a sad song.
      zaterdag 30 augustus 2003 @ 02:31:28 #207
    62129 De-oneven-2
    Wir sind so leicht...
    pi_12823923
    quote:
    Op zaterdag 30 augustus 2003 02:23 schreef Heathen het volgende:
    hmm.. ik snap het niet.
    leg eens uit dan?
    Tja, dat bedoel ik dus..mensen hebben voortdurend behoefte aan uitleg ..moeten overtuigd worden.
    Kortom : stap 1, 2 , 3 , 4 , 5 en 6..alvorens stap 7 te kunnen nemen. .
    ...dass wir fliegen.
    pi_12823956
    Wow... ik kniel voor je
    ik snap je nu al niet meer
    Mag ik je iedere morgen masseren om je goddelijke intelligentie te mogen aanschouwen?
    Now my death is more than just a sad song.
    pi_12823973
    quote:
    Op zaterdag 30 augustus 2003 02:34 schreef Heathen het volgende:
    Wow... ik kniel voor je
    ik snap je nu al niet meer
    Mag ik je iedere morgen masseren om je goddelijke intelligentie te mogen aanschouwen?
    Zo, tikje jaloers ? Het was een vrij normale discussie tot nu. Hou het ook zo.
    pi_12823979
    Hoogbegaafdheid is een kostbare, waardevolle gave, zoals het woord al zegt.

    Ja, je kunt er naar kijken vanuit het perspectief alsof het een handicap is, en die vlieger gaat ook vaak op, dat weet ik zelf maar al te goed. Het is niet makkelijk om heel intelligent te zijn in een wereld van mensen die niet zo rijk bedeeld zijn als jij!

    Maar er is ook een hele positieve, waardevolle kant, en mijns inziens is dat de belangrijkste kant. Hoogbegaafde mensen kunnen veel betekenen voor hun omgeving en de wereld, mits ze in de goede banen worden geleid om hun gaven op een goede manier te kunnen gebruiken.

    Ik vind het echt weer iets voor hoogbegaafde mensen om heel sip en pessimistisch te praten over hoogbegaafdheid alsof het een ziekte is.. Kom op man, get your act together!

      zaterdag 30 augustus 2003 @ 02:38:08 #211
    62129 De-oneven-2
    Wir sind so leicht...
    pi_12823998
    quote:
    Op zaterdag 30 augustus 2003 02:34 schreef Heathen het volgende:
    Wow... ik kniel voor je
    ik snap je nu al niet meer
    Mag ik je iedere morgen masseren om je goddelijke intelligentie te mogen aanschouwen?
    Zie je wel, het gaat nu al compleet mis.
    ...dass wir fliegen.
      zaterdag 30 augustus 2003 @ 02:38:37 #212
    37912 Darkinforcer
    Drone 34234, Grid 4a.Online
    pi_12824005
    Ik ben een paar keer getest erop en ik zou in die categorie kunnen vallen.Ik wil het nooit zeggen omdat het nogal uit de hoogte kan klinken.

    Maar ik ben in omgang en wanneer mensen dingen zeggen juist erg lomp.Ik kom juist dom over, of ik een iq van een schaap bezit maar ja dat vind ik prima.Sociaal is het niet veel iig.Van mij hoeft het allemaal niet, als ik echt zo slim was dan had ik het vwo wel met vlag en wimpel gehaald, ik ben op de havo gedumpt dus ja.Het zal allemaal wel meevallen.

    Als het zo is dat een hoog IQ vaak sociale problemen oplevert, wat ik dus wel vaak lees dan zou ik liever een lager IQ hebben want ik heb er totaal niks aan mijns inziens.

    We Are Borg, Resistance Is Futile!
    pi_12824010
    quote:
    Op zaterdag 30 augustus 2003 02:36 schreef sushi-nori het volgende:
    Ik vind het echt weer iets voor hoogbegaafde mensen om heel sip en pessimistisch te praten over hoogbegaafdheid alsof het een ziekte is.. Kom op man, get your act together!
    Ik heb er eigenlijk alleen maar nadelen van gehad, niet dat ik depressief ben of zo.
    pi_12824017
    quote:
    Op zaterdag 30 augustus 2003 02:35 schreef gelly het volgende:

    [..]

    Zo, tikje jaloers ? Het was een vrij normale discussie tot nu. Hou het ook zo.


    Ik ben altijd jaloers op wat ik niet kan bevatten, omdat het mijn puisterig verstand te boven gaat. Als ik zou willen zou ik een eind gaan maken aan mijn leven alleen al om een betere maatschappij voort te brengen maar zelfs daar ben ik te bang voor. En mijn dom en simpel verstandje kan de gevolgen hiervan (hoewel de meest positief zullen zijn naar alle waarschijnlijkheid) niet van overzien.
    Now my death is more than just a sad song.
      zaterdag 30 augustus 2003 @ 03:09:52 #215
    56951 Najra
    ---------------
    pi_12824367
    Hoogbegaafd in zaniken zeker.
    Doe wat met je talent of hou je klep.
    This space is reserved for a very funny quote I stole to make me look half the dumbass I truly am.
      zaterdag 30 augustus 2003 @ 03:15:38 #216
    56951 Najra
    ---------------
    pi_12824419
    quote:
    Op zaterdag 30 augustus 2003 03:09 schreef Najra het volgende:
    Hoogbegaafd in zaniken zeker.
    Doe wat met je talent of hou je klep.
    Was het maar zo eenvoudig. Jij begrijpt ons niet.
    This space is reserved for a very funny quote I stole to make me look half the dumbass I truly am.
    pi_12824434
    quote:
    Op zaterdag 30 augustus 2003 03:15 schreef Najra het volgende:

    [..]

    Was het maar zo eenvoudig. Jij begrijpt ons niet.


    De afdeling MPS is een deur verder
      zaterdag 30 augustus 2003 @ 03:19:19 #218
    56951 Najra
    ---------------
    pi_12824451
    quote:
    Op zaterdag 30 augustus 2003 03:17 schreef gelly het volgende:

    [..]

    De afdeling MPS is een deur verder


    Ik dacht al, het is wel de afdeling janken maar niet precies hetgene wat ik in gedachten had vandaag.
    This space is reserved for a very funny quote I stole to make me look half the dumbass I truly am.
    pi_12825708
    quote:
    Op vrijdag 29 augustus 2003 17:12 schreef Metamorphozis het volgende:

    [..]

    Wat een onzin. Iemand die hoogbegaafd is is ver bovengemiddeld slim/intelligent. Of iemand wel of niet problemen heeft met het leren van talen heeft niks met de definitie van hoogbegaafdheid te maken.


    Inderdaad! Ik ben op een test in Nijmegen als hoogbegaafd bestempeld op mijn 10e (maar geloof er niet meer in en ik zie mezelf niet zo) en ik was juist met talen ver boven het gemiddelde alleen met wiskunde zelfs onder het gemiddelde.
      zaterdag 30 augustus 2003 @ 09:56:40 #220
    14837 Metamorphozis
    Voor de duidelijkheid
    pi_12825996
    quote:
    Op zaterdag 30 augustus 2003 02:31 schreef De-oneven-2 het volgende:

    [..]

    Tja, dat bedoel ik dus..mensen hebben voortdurend behoefte aan uitleg ..moeten overtuigd worden.
    Kortom : stap 1, 2 , 3 , 4 , 5 en 6..alvorens stap 7 te kunnen nemen. .


    Kan het een beetje aardiger aub?
    [url=http://edrumpicsite.flappie.nl]http://edrumpicsite.flappie.nl[/url] Voor foto's + commentaar van/over electronische drumstellen!
    pi_12826981
    quote:
    Op zaterdag 30 augustus 2003 02:19 schreef Henk_Glimlach het volgende:

    [..]

    Was het maar zo eenvoudig Maar intelligentie en emotie hebben niets met elkaar te maken. Als iedereen met een beetje verstand in staat was om zijn emotionele zwaktes (bij hoogbegaafden vooral weinig doorzettingsvermogen, onvermogen om zich te concentreren of te motiveren, etc) 'op te lossen' door verstandelijk te besluiten dat "hij gewoon dom bezig is", zou alles een stuk makkelijker zijn, en niemand (hoogbegaafd of niet) problemen hebben


    Nou tot op zekere hoogte is het wel zo 'eenvoudig', ik ga heel erg kort door de bocht maar als je door hebt dat je motivatie van binnen komt en je moeilijk extern gemotiveerd kunt worden zul je dus moeten proberen die externe motivatie om te buigen naar interne. Het onvermogen om zich te contentreren en motiveren zou dus voortkomen uit het triviaal en zinloos vinden om een bepaalde handeling te doen/ stof te leren, waardoor je het niet leert. Als je het besef hebt dat je motivatie anders ligt kan je dus anders naar de situatie kijken.

    Ik beweer niet dat het het een schakelaar is die je even makkelijk omzet ofzoiets, mijn punt is dat als je 'last' hebt van hbheid dat je van een aantal dingen last heb. Voordat ik wist dat ik hb was ik een enorme luie donder, nu geef ik mezelf vaker een schop onder de kont; geen gezeik, werken! ;-)

    pi_12827054
    quote:
    Op zaterdag 30 augustus 2003 11:36 schreef Sambal het volgende:
    Ik beweer niet dat het het een schakelaar is die je even makkelijk omzet ofzoiets, mijn punt is dat als je 'last' hebt van hbheid dat je van een aantal dingen last heb. Voordat ik wist dat ik hb was ik een enorme luie donder, nu geef ik mezelf vaker een schop onder de kont; geen gezeik, werken! ;-)
    Dat siert je Maar ik denk dat je dat te danken hebt aan je gezond verstand/volwassenheid/wijsheid, en dat iedereen (hb of niet) die dat gezond verstand bezit in staat is zichzelf die schop onder de kont te geven. Jij suggereerde dat een hoogbegaafde dat beter zou moeten kunnen dankzij zijn hoogbegaafdheid, ik geloof dat niet. Het vermogen om sneller verbanden te zien dan een ander heeft naar mijn idee geen enkele link met emotionele kracht. Ik zie ze als twee volkomen afzonderlijke eigenschappen. Wellicht ziet iemand die slim is sneller wat verstandig is om te doen, maar de wilskracht die nodig is om het ook daadwerkelijk te doen is bij een hoogbegaafde naar mijn idee echt niet groter dan bij een ander.
      zaterdag 30 augustus 2003 @ 11:55:28 #223
    14837 Metamorphozis
    Voor de duidelijkheid
    pi_12827202
    quote:
    Op zaterdag 30 augustus 2003 11:43 schreef Henk_Glimlach het volgende:
    Het vermogen om sneller verbanden te zien dan een ander heeft naar mijn idee geen enkele link met emotionele kracht. Ik zie ze als twee volkomen afzonderlijke eigenschappen. Wellicht ziet iemand die slim is sneller wat verstandig is om te doen, maar de wilskracht die nodig is om het ook daadwerkelijk te doen is bij een hoogbegaafde naar mijn idee echt niet groter dan bij een ander.
    daar sluit ik me bij aan.
    [url=http://edrumpicsite.flappie.nl]http://edrumpicsite.flappie.nl[/url] Voor foto's + commentaar van/over electronische drumstellen!
      zaterdag 30 augustus 2003 @ 11:59:49 #224
    66098 Tsjuun_Tze
    Meester onder de Tao.
    pi_12827243
    Ik heb een goede tip!!!

    Mensen die er wel last van hebben en (tijdelijk) even gewoon dom willen zijn moeten het volgende doen:

    1. Koop een fles Metaxa five star brandy.
    2. Drink de eerste helft op.
    3. Kijk naar South Park.
    4. Drink de tweede helft op.

    Geloof me.... Je zult geen zinnig woord meer kunnen spreken!

    Ik ben de meester onder de Tao.
      zaterdag 30 augustus 2003 @ 12:03:15 #225
    21551 tvlxd
    kerngeleerde
    pi_12827283
    quote:
    Op zaterdag 30 augustus 2003 11:59 schreef Tsjuun_Tze het volgende:

    Geloof me.... Je zult geen zinnig woord meer kunnen spreken!


    '

    Tip: Je hoogbegaafdheid weg drinken werkt niet, want je drinkt nog meer weg.

    kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
    1 kernfysicus
    pi_12827778
    tnx voor de link, de moeilijkheden voor hoogbegaafden worden mi zwaar onderschat, ik baal er van
      zaterdag 30 augustus 2003 @ 13:00:32 #227
    11923 I.R.Baboon
    Schaterlachend langs ravijnen.
    pi_12827873
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 10:54 schreef zodiakk het volgende:
    Ik ben geniaal en ik vind het heerlijk.
    .
    Het gaat slecht, verder gaat het goed.
    pi_12828014
    quote:
    Op zaterdag 30 augustus 2003 02:38 schreef Darkinforcer het volgende:
    Als het zo is dat een hoog IQ vaak sociale problemen oplevert, wat ik dus wel vaak lees dan zou ik liever een lager IQ hebben want ik heb er totaal niks aan mijns inziens.
    Alsof een hoog IQ omkeerbaar evenredig gerelateerd is aan het EQ. Nee dus, sterker nog; iemand met een laag IQ heeft vaak ook een laag EQ. Al zou je dat in het hokje onderontwikkeld kunnen plaatsen, iets ander verhaal dus.
    pi_12836733
    quote:
    Op zaterdag 30 augustus 2003 11:59 schreef Tsjuun_Tze het volgende:
    Ik heb een goede tip!!!

    Mensen die er wel last van hebben en (tijdelijk) even gewoon dom willen zijn moeten het volgende doen:

    1. Koop een fles Metaxa five star brandy.
    2. Drink de eerste helft op.
    3. Kijk naar South Park.
    4. Drink de tweede helft op.

    Geloof me.... Je zult geen zinnig woord meer kunnen spreken!


    en dat noemt zich de meester onder de tao
    pi_12841787
    quote:
    Op zaterdag 30 augustus 2003 13:09 schreef fokje het volgende:

    [..]

    Alsof een hoog IQ omkeerbaar evenredig gerelateerd is aan het EQ. Nee dus, sterker nog; iemand met een laag IQ heeft vaak ook een laag EQ. Al zou je dat in het hokje onderontwikkeld kunnen plaatsen, iets ander verhaal dus.


    Mensen met een extreem hoog IQ, hebben vaak een "extreme male brain", dwz. een zwaar ontwikkelde linker hersenhelft die ze in staat stelt allerlei technische en abstracte problemen op te lossen. (vandaar hun hoge IQ)
    In bijna alle gevallen gaat dit gepaard met een relatieve onderontwikkeling van de andere hersenhelft, die niet genoeg compenseert voor deze male characteristics. Dientegevolge zijn het vaak sociaal niet bijzonder capabele mensen. Weinig vrienden vaak, slecht in relationeel en communicatief opzicht. Dit valt te leren, want het brein is plastisch van aard. Maar het zal ze vaak iets meer moeite kosten. En het zorgt voor vele frustraties natuurlijk.
    Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
      zondag 31 augustus 2003 @ 02:47:44 #231
    37912 Darkinforcer
    Drone 34234, Grid 4a.Online
    pi_12842028
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2003 02:17 schreef kamagurka het volgende:

    [..]

    Mensen met een extreem hoog IQ, hebben vaak een "extreme male brain", dwz. een zwaar ontwikkelde linker hersenhelft die ze in staat stelt allerlei technische en abstracte problemen op te lossen. (vandaar hun hoge IQ)
    In bijna alle gevallen gaat dit gepaard met een relatieve onderontwikkeling van de andere hersenhelft, die niet genoeg compenseert voor deze male characteristics. Dientegevolge zijn het vaak sociaal niet bijzonder capabele mensen. Weinig vrienden vaak, slecht in relationeel en communicatief opzicht. Dit valt te leren, want het brein is plastisch van aard. Maar het zal ze vaak iets meer moeite kosten. En het zorgt voor vele frustraties natuurlijk.


    Goed verwoord
    We Are Borg, Resistance Is Futile!
    pi_12842042
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2003 02:47 schreef Darkinforcer het volgende:

    [..]

    Goed verwoord


    Jouw signature is brilliant
    | ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^|
    | who gives a fuck-truck | '|""";.., ___.
    |_... _ ... _11:11__ = = = | = _|__|..., ]
    "(@ )'(@ )" " " " * | (@ )(@ )* * * * * (@ )
      zondag 31 augustus 2003 @ 10:04:45 #233
    14837 Metamorphozis
    Voor de duidelijkheid
    pi_12843398
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2003 02:17 schreef kamagurka het volgende:

    [..]

    Mensen met een extreem hoog IQ, hebben vaak een "extreme male brain", dwz. een zwaar ontwikkelde linker hersenhelft die ze in staat stelt allerlei technische en abstracte problemen op te lossen. (vandaar hun hoge IQ)
    In bijna alle gevallen gaat dit gepaard met een relatieve onderontwikkeling van de andere hersenhelft, die niet genoeg compenseert voor deze male characteristics. Dientegevolge zijn het vaak sociaal niet bijzonder capabele mensen. Weinig vrienden vaak, slecht in relationeel en communicatief opzicht. Dit valt te leren, want het brein is plastisch van aard. Maar het zal ze vaak iets meer moeite kosten. En het zorgt voor vele frustraties natuurlijk.


    Sorry hoor maar hier ben ik het niet mee eens. Jij draait oorzaak en gevolg om.
    Het intelligentie verschil tussen hoogbegaafde mensen en normaal begaafde mensen zorgt er voor dat BEIDE groepen vaker minder goed met elkaar kunnen communiceren. Aangezien er veel meer niet hoogbegaafden zijn, hebben die mensen veel meer mensen met wie ze minder kans op slechte communicatie hebben en dus gaat dat beter.
    Hoogbegaafden komen in veel mindere mate mensen tegen met wie ze op hetzelfde niveau kunnen communiceren en zijn grotendeels daardoor relatief vaker minder ervaren in sociaal doen. (Ik vind de term onderontwikkeld nogal sterk in deze context.)
    Als de helft van de bevolking net zo intelligent was als de mensen die nu tot hoogbegaafd worden gerekend, zou het overgrote deel van die mensen totaal geen communicatieve problemen hebben. Het ligt dus niet aan hun eigen intellectuele vermogen, maar aan het verschil in intelligentie tussen een klein groepje en de overgrote meerderheid.
    [url=http://edrumpicsite.flappie.nl]http://edrumpicsite.flappie.nl[/url] Voor foto's + commentaar van/over electronische drumstellen!
    pi_12843593
    Je mag hier niks zeggen of je wordt weggekickt. Zodra ik je dus het adres van de site van de januaraanse bibliotheek zou geven, die houden zich met oa hoogbegaafdheid bezig en die zijn niet eens commercieel, dan hangt er weer een zeikert te miepen over spam. Wat overigens alleen maar duidelijk maakt hoe dom ensen gemiddeld zijn omdat ze het verschil tussen spam en iemand info geven niet eens kennen, maar goed, je kunt me het natuurlijk wel vragen per mail.
    pi_12844801
    de man die mijn school van vorig jaar had opgericht beschreef "hoogbegaafdheid" eens op deze manier: "Een gemiddeld mens gaat door het leven met een "100Pk-motor" in z´n kop, maar een hoogbegaafde heeft een 150 of 200pkmotor. Hoogbegaafden moeten in hun jonge jaren leren omgaan met die 150/200Pk want anders vliegen ze nog uit de bocht. Als zij die eenmaal onder controle hebben en weten met hoeveel Pk ze zijn beladen, zullen ze als elk ander (gemiddeld) mens door het leven kunnen zonder TE snel uit de bocht te vliegen."

    Ik heb t even in mijn eigen woorden gezet, maar de kern van t verhaal zijn dus die Pk´s waarmee ieder mens bij de geboorte meekrijgt.

      zondag 31 augustus 2003 @ 12:17:59 #236
    3936 ThE_ED
    engu twiekur
    pi_12844850
    Pk is niet eens een SI eenheid

    Maar serious, ik denk wel dat je moet toevoegen dat je die Pk's dan steeds in bedwang moet zien te houden, en net als met een auto ga je soms hetzij per ongeluk hetzij expres toch te hard.

    (Duffe metaforen heersen)

    [KNE]-Mod
    pi_12844885
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2003 12:17 schreef ThE_ED het volgende:
    Pk is niet eens een SI eenheid

    Maar serious, ik denk wel dat je moet toevoegen dat je die Pk's dan steeds in bedwang moet zien te houden, en net als met een auto ga je soms hetzij per ongeluk hetzij expres toch te hard.

    (Duffe metaforen heersen)


    dat wel, maar een kind gaat onbewust harder en als volwassene besef je het tenminste wanneer je te hard gaat... en je kan t relati(e)veren.
      zondag 31 augustus 2003 @ 12:22:00 #238
    3936 ThE_ED
    engu twiekur
    pi_12844900
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2003 12:20 schreef Kiwie het volgende:

    [..]

    dat wel, maar een kind gaat onbewust harder en als volwassene besef je het tenminste wanneer je te hard gaat... en je kan t relati(e)veren.


    I guess, en ik ben ook nog maar een kindje
    (En of ik hoogbgaafd ben, ach dat blijft maar de vraag heh.)
    [KNE]-Mod
    pi_12844946
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2003 12:22 schreef ThE_ED het volgende:

    [..]

    I guess, en ik ben ook nog maar een kindje
    (En of ik hoogbgaafd ben, ach dat blijft maar de vraag heh.)


    jah dat is ook zo´n kenmerk van hoogbegaafdheid: dat je lang kinderachtige gedrag kan blijven vertonen (en psychologen weten dat vaak te verklaren met het gegeven dat "je" dan geen (echte) jeugd heb gehad...)

    maargoed. ik heb al te vaak en te veel gepraat over hb, ´t komt een beetje me neus en mn keel en mn strot en mn (...) uit... Want vorig jaar zat ik op een hoogbegaafdenschool in alkmaar maar die bestaat nu niet meer want de ministers wilden geen geld meer geven, en ik heb nog gedemonstreerd maarjah..... ik wordt gewoon minister van onderwijs als ik groot ben dan komt t wel weer goed.

      zondag 31 augustus 2003 @ 12:28:10 #240
    3936 ThE_ED
    engu twiekur
    pi_12844967
    Ja, dat is ook altijd mijn verklaring, maar ik weetniet of ik nou gewoon goed ben in duffe conclusies van echt psychologen simuleren ofdat ik het ook echt vind
    [KNE]-Mod
    pi_12849522
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2003 10:04 schreef Metamorphozis het volgende:

    [..]

    Sorry hoor maar hier ben ik het niet mee eens. Jij draait oorzaak en gevolg om.
    Het intelligentie verschil tussen hoogbegaafde mensen en normaal begaafde mensen zorgt er voor dat BEIDE groepen vaker minder goed met elkaar kunnen communiceren. Aangezien er veel meer niet hoogbegaafden zijn, hebben die mensen veel meer mensen met wie ze minder kans op slechte communicatie hebben en dus gaat dat beter.
    Hoogbegaafden komen in veel mindere mate mensen tegen met wie ze op hetzelfde niveau kunnen communiceren en zijn grotendeels daardoor relatief vaker minder ervaren in sociaal doen. (Ik vind de term onderontwikkeld nogal sterk in deze context.)
    Als de helft van de bevolking net zo intelligent was als de mensen die nu tot hoogbegaafd worden gerekend, zou het overgrote deel van die mensen totaal geen communicatieve problemen hebben. Het ligt dus niet aan hun eigen intellectuele vermogen, maar aan het verschil in intelligentie tussen een klein groepje en de overgrote meerderheid.


    Ik kan ook zeggen dat jij nu oorzaak en gevolg omdraait. En dit klinkt trouwens veel minder plausibel en veelal naar jezelf toe geredeneert
    Daarnaast had ik het over IQ alleen en wat daarvan bekend is, het functioneren van een brein wat goed is in het oplossen van typisch "mannelijke" dingen, dus... Daarmee hangt wel degelijk samen dat het EQ aanzienlijk is onderontwikkelt.
    Iemand die hoogbegaafd is vanwege zijn enorme IQ is dus meestal emotioneel minder slim. Dat ze dat ontkennen ontkracht die stelling niet. Als je een laag EQ hebt kun je dat immers niet bij jezelf bespeuren. Iedereen denkt voor zichzelf dat hij/zij normaal is. Een gemis wordt niet of zelden gevoeld. Dus wijten ze gebrekkige contacten met de buitenwereld aan het feit dat de rest dom is ipv. dat er misschien wat neurochemisch met hun eigen kop niet in de haak is... Nogal zielig vindt je niet, voor hoogintelligente mensen? Fouten bij jezelf niet kunnen erkennen?

    [Dit bericht is gewijzigd door kamagurka op 31-08-2003 15:49]

    Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
      zondag 31 augustus 2003 @ 15:49:05 #242
    3936 ThE_ED
    engu twiekur
    pi_12849555
    Ik denk helemaal niet dat ik normaal ben
    [KNE]-Mod
    pi_12849592
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2003 15:49 schreef ThE_ED het volgende:
    Ik denk helemaal niet dat ik normaal ben
    Dat is een begin Zolang je maar niet denkt dat je beter bent
    Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
      zondag 31 augustus 2003 @ 15:54:30 #244
    3936 ThE_ED
    engu twiekur
    pi_12849699
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2003 15:50 schreef kamagurka het volgende:

    [..]

    Zolang je maar niet denkt dat je beter bent


    Nee, ik ben elite
    [KNE]-Mod
      Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 31 augustus 2003 @ 16:09:23 #245
    13151 crew  Rewimo
    Nederduitse/Mevrouw qltel
    pi_12850088
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2003 15:47 schreef kamagurka het volgende:
    Nogal zielig vindt je niet, voor hoogintelligente mensen? Fouten bij jezelf niet kunnen erkennen?
    Ja, da's natuurlijk een uitgesproken hb-eigenschap. Niet hb-ers hebben hun fouten perfect door

    Met andere woorden: dit slaat nergens op, want zelfkennis heeft niets met hb te maken

    De grootste discrepantie tussen hb-ers en niet-hb-ers zit hem in de andere wijze van denken, waardoor ze elkaar niet (altijd) begrijpen.

    Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
    <a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
      zondag 31 augustus 2003 @ 16:12:05 #246
    3936 ThE_ED
    engu twiekur
    pi_12850162
    Ik weet trouwens meestal heel goed mijn fouten en gemissen aan te geven. Als je maar een beetje kritisch tegenover jezelf durft te zijn lukt dat best wel. Dat men daarna meestal niet meer zoveel te zeggen weet omdta een psy ook vaak niet veel meer kan doen dan alleen diezelfde analyse geven, (Of een shitload aan medicijnen) is een ander verhaal.
    [KNE]-Mod
      zondag 31 augustus 2003 @ 16:20:47 #247
    14837 Metamorphozis
    Voor de duidelijkheid
    pi_12850396
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2003 16:09 schreef Rewimo het volgende:

    [..]

    Ja, da's natuurlijk een uitgesproken hb-eigenschap. Niet hb-ers hebben hun fouten perfect door

    Met andere woorden: dit slaat nergens op, want zelfkennis heeft niets met hb te maken

    De grootste discrepantie tussen hb-ers en niet-hb-ers zit hem in de andere wijze van denken, waardoor ze elkaar niet (altijd) begrijpen.


    precies.....
    [url=http://edrumpicsite.flappie.nl]http://edrumpicsite.flappie.nl[/url] Voor foto's + commentaar van/over electronische drumstellen!
    pi_12850587
    quote:
    Op donderdag 28 augustus 2003 09:46 schreef Jane het volgende:

    Niet iedereen met een boven-normale intelligentie heeft moeite om met 'dommere' mensen te communiceren of zich in te zetten voor dingen die hij/zij als 'simpel' ervaart. Het is dan ook vrij dom (ja, ironisch) als hoogbegaafden er op basis van die diagnose vanuit gaan dat ze per definitie slimmer zijn dan mensen die deze verschijnselen niet vertonen. Maar wat je net als bij andere diagnoses ook bij 'hoogbegaafdheid' ziet is dat elk kritisch geluid wordt afgedaan met 'je snapt het niet' en 'je weet er niks van'. En hoogbegaafden schermen in dat soort discussies dan ook nog graag met factoren als 'jaloezie' en 'domheid' (van de ander, uiteraard ).


    Excuses dat ik 8 pagina's oversla, maar hier kan ik me wel in vinden. De titel hoogbegaafd is dan misschien ook verkeerd gekozen, want het suggereert dat het enkel gaat om de intelligentie.
    .
      zondag 31 augustus 2003 @ 16:51:02 #249
    14837 Metamorphozis
    Voor de duidelijkheid
    pi_12851121
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2003 16:28 schreef Toet het volgende:
    De titel hoogbegaafd is dan misschien ook verkeerd gekozen, want het suggereert dat het enkel gaat om de intelligentie.
    Daar gaat het toch ook alleen om? Over het algemeen wordt iemand hoogbegaafd genoemd als qua score van een IQ test in de hoogste 5-3% zit.
    Elke andere toevoeging die mensen aan het begrip geven zijn zelfbedacht.
    [url=http://edrumpicsite.flappie.nl]http://edrumpicsite.flappie.nl[/url] Voor foto's + commentaar van/over electronische drumstellen!
    pi_12853185
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2003 16:51 schreef Metamorphozis het volgende:

    [..]

    Elke andere toevoeging die mensen aan het begrip geven zijn zelfbedacht.


    Dat zal het zijn dan. Het is een feit dat veel mensen hoogbegaafdheid associëren met sociale problemen en dergelijke.
    .
      zondag 31 augustus 2003 @ 18:31:53 #251
    3936 ThE_ED
    engu twiekur
    pi_12853377
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2003 18:23 schreef Toet het volgende:

    [..]

    Dat zal het zijn dan. Het is een feit dat veel mensen hoogbegaafdheid associëren met sociale problemen en dergelijke.


    ik vind het ook altijd een beteje raar om dat te doen. Net alsof er bij deze mensen een fout ligt of iets dergelijks, terwijl je evengoed die 'fout' kan zoeken bij de 'overige' mensen, want deze zijn dan blijkbaar toch niet zo sociaal begaafd dat ze altijd met mensen kunnen omgaan die net iets anders zijn.
    [KNE]-Mod
    pi_12853695
    quote:
    Op zondag 31 augustus 2003 18:31 schreef ThE_ED het volgende:

    [..]

    ik vind het ook altijd een beteje raar om dat te doen. Net alsof er bij deze mensen een fout ligt of iets dergelijks, terwijl je evengoed die 'fout' kan zoeken bij de 'overige' mensen, want deze zijn dan blijkbaar toch niet zo sociaal begaafd dat ze altijd met mensen kunnen omgaan die net iets anders zijn.


    Ik bedoel eigenlijk meer dat er ook zat mensen zijn (tenminste, daar ga ik van uit) die volgens de iq-definitie hoogbegaafd zijn, maar geen enkel probleem hebben in de omgang met de 'overige' mensen.
    .
    pi_12854227
    En bovendien vermoed ik dus dat veel teveel mensen hun (vermeende) hoogbegaafdheid en hun sociale problemen met elkaar verbinden. Heb ik ook weleens gedaan, daartoe aangezet door een onbekwame schoolpsycholoog. Denk dat ik niet de enige ben die onterecht die link hebben gelegd.
    Het feit dat jij moeite hebt in de omgang met andere mensen kan nog ZOveel andere oorzaken hebben. Als jij toevallig een keer op een internettestje hoger dan 130 scoort en jij hangt daar al je problemen aan op, blijven de andere (vaak de werkelijke) oorzaken buiten beeld.

    Maar goed, daar komen ze dan later wel weer achter

      zondag 31 augustus 2003 @ 19:24:20 #254
    40365 Lamer_Deluxe
    mostly harmless
    pi_12854418
    Geen idee of ik hoogbegaafd ben. Ik ben de LTS (Mavo D niveau + techniek) doorgekomen zonder ooit huiswerk te maken of op te letten tijdens de les.

    HAVO ook nooit huiswerk gemaakt alleen wat meer opgelet tijdens de lessen

    Maar op de Hogeschool vd Kunsten moet je wel je huiswerk maken anders gaat het feest niet door

    Ik leer mezelf liever dingen die me echt interesseren dan dat domme stampwerk op school waarvan je later 90% niet meer nodig hebt.

    EDIT:
    Volgens mij zou ik met een IQ test niet zo hoog scoren omdat het mijn aandacht niet vast kan houden, het interesseert me gewoon niet genoeg.

    The effect of a Pan Galactic Gargle Blaster is like having your brains smashed out by a slice of lemon wrapped around a large gold brick.
    Damn it feels good to be a hamster.
    pi_12855095
    Zoveel meningen, zoveel gepraat. Als je hoogbegaafd bent weet je dat zelf wel, heb je niemand bij nodig. Waarom zou je dat immers willen, zodra het bekend is, word je toch maar als arrogant beschouwd en word je buitengesloten, maar dat wil niet zeggen dat je je dan maar moet aanpassen aan de meute.
    Zoek mensen die je wel waarderen, die je begrijpen, want ik denk dat het weldegelijk een handicap is.

    Laat je niet leven, leef je zelf.

    en ja, domheid IS een zege.

    Zo gaan wij níet met elkaar om in Nederland
      zondag 31 augustus 2003 @ 19:59:01 #256
    40365 Lamer_Deluxe
    mostly harmless
    pi_12855406
    Domheid is ook maar relatief, iemand die heel dom is in bepaalde dingen kan in andere dingen die misschien minder opvallen weer heel slim zijn.
    The effect of a Pan Galactic Gargle Blaster is like having your brains smashed out by a slice of lemon wrapped around a large gold brick.
    Damn it feels good to be a hamster.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')