Ik heb me onlangs ingeschreven voor de Zevenheuvelenloop. Groot was mijn schrik toen een programmaatje op de site op basis van mijn gegevens mijn tijden van de afgelopen drie jaar terugzocht. Ik heb er kennelijk drie jaar op rij consequent 97 minuten over gedaan. EN DAT IS GODSALLEJEZUS LANGZAAM
In al mijn optimisme heb ik deze keer bij 'geschatte eindtijd' 90 minuten ingevuld, omdat ik (net als al die vorige keren) deze keer vast van plan ben om WEL fatsoenlijk te gaan trainen
quote:Ik ook
Op zaterdag 23 augustus 2003 17:10 schreef Mosselmaster het volgende:
Ik ben ook van plan om de zevenheuvelen te gaan lopen, maar dan zal ik toch een dezer dagen moeten beginnen.
quote:Vandaag dus pas voor het eerst weer geweest, na ruim een maand van (bijna) nietsdoen. Viel niet mee! Mijn vaste rondje van voor de zomer, van ongeveer een uur, moet ik voorlopig maar even laten voor wat het is. Had vandaag al genoeg moeite met het halfuur-rondje! Ach, we bouwen het rustig op en die Zevenheuvelenloop is pas half november
Op dinsdag 2 september 2003 22:33 schreef Haribo het volgende:
Donderdag kan ik in elk geval wel even een eindje gaan lopen, en in het weekend ook.
Waar zijn de vaste posters uit het vorige deel van dit topic? SurfDude? mitt? w-mmm? Lopen jullie nog? Nog leuke wedstrijden of trimlopen in de planning?
quote:Inderdaad niet geweldig als je ziet dat het record voor vrouwen boven de 60 staat op 67 minuten.
Op zaterdag 23 augustus 2003 00:55 schreef Haribo het volgende:
Vervolg op: centraal topic voor amateurhardlopersIk heb me onlangs ingeschreven voor de Zevenheuvelenloop. Groot was mijn schrik toen een programmaatje op de site op basis van mijn gegevens mijn tijden van de afgelopen drie jaar terugzocht. Ik heb er kennelijk drie jaar op rij consequent 97 minuten over gedaan. EN DAT IS GODSALLEJEZUS LANGZAAM
![]()
![]()
![]()
In al mijn optimisme heb ik deze keer bij 'geschatte eindtijd' 90 minuten ingevuld, omdat ik (net als al die vorige keren) deze keer vast van plan ben om WEL fatsoenlijk te gaan trainen
quote:Wrijf het er nog even in
Op dinsdag 9 september 2003 13:45 schreef sampoo het volgende:
Inderdaad niet geweldig als je ziet dat het record voor vrouwen boven de 60 staat op 67 minuten.
Voor lopers in regio Utrecht, 19 oktober staat de Maliebaanloop (www.maliebaanloop.nl) op het programma. Leuke recreatieve loop (6 en 10km geloof ik) langs een erg mooi (stads)parcours.
Hier ging het lekker. Ik hoopte binnen het uur te zullen lopen, maar wist niet eens of ik de finish wel zou halen Maar kennelijk heb ik mijn mate van getraindheid te negatief ingeschat, want het ging gewoon prima, gefinished in 58:40, voor mijn doen een heel aardige tijd. Dit geeft mij goede hoop dat ik in november de eindstreep van de Zevenheuvelenloop in elk geval ook wel ga halen
[Dit bericht is gewijzigd door Haribo op 14-09-2003 14:24]
Iemand ideeen wat ik nog meer kan doen, behalve die sokken? Als jullie niks weten ga ik maar eens een keertje naar die winkel in Dodewaard, daar zullen ze nog wel adviezen hebben.
quote:Dank je wel
Op zondag 14 september 2003 14:06 schreef Haribo het volgende:
w-mmm is ook nog enigszins herstellende begrijp ik, veel succes bij de 4 mijl!
Het is officieel ondanks mijn (maar) 39 jaar heb ik al versleten knieen heeft de huisarts mij verteld. Er is ook niets aan te doen. Niks meniscus (geen dikke knieen), niks operatie, Dit nav pijnklachten aan mijn rechter en in mindere mate mijn linker knie. Volgens de huisarts slijten lange mensen sneller (ben 2 meter)
Soms gaat het na een paar minuten hollen weg, de laatste keer had ik er wel de hele 5 km last van. Mijn snelste tempo is nu nog maar jogging tempo, sneller lopen kan condinoneel wel makkelijk, maar dan heb ik twee dagen lang extra last. Dat gaat echt pijn doen.
Ik weet eigenlijk niet hoe ik nu verder moet. Dus ik hoop op wat ervaringen van meer ervaren lopers. Zelf vind ik me te jong om te stoppen met sporten was juist net begonnen mijn buikje weg te werken en dat ging best goed. Mijn conditie nam snel toe. Extra goed voor je zelfvertrouwen.
Maar zo jong al versleten knieeen, ik nog kraakbeen. Maakt dat ik me wel enigzins zorgen maak over hoe ik over 10 of 20 jaar loop.
Voel me nu net zo'n een ouwe lul van 70 met overal klachten.
Zijn er meer mensen met knieklachten die toch zijn gaan doorlopen? Hoe is dat bevallen. Zijn jullie gestopt of wat anders gaan doen.
Stoppen met lopen heb ik eigenlijk geen zin in. Liever zou ik doorgaan tot ik dus echt niet meer kan omdat ik tussen 6 planken lig.
Veeel beter voor je gewrichten. Prima conditietraining en je gebruikt veel spieren over je hele lichaam, in tegenstelling tot hardlopen.
7x je lichaamsgewicht hebben je knieen tijdens het hardlopen te verduren, da's niet niks...
Het is balen dat je knieen nu al versleten zijn, maar maakt het niet erger! Gewoon kappen met hardlopen. Fietsen en vooral zwemmen dus zijn uitstekende alternatieven.
Edit:
dit moet een arts/bewegingsdeskundige/sportschoolhouder je ook wel kunnen vertellen hoor. Ga informeren bij de experts!
Is het verstandig om elke dag te trainen, of is telkens een dag rust er tussen verstandiger. Een trainingsschema voor de komende drie weken heeft denk ik maar weinig nut.
quote:Over rekken zijn de meningen in de medische wereld heel erg verdeeld, over 1 ding zijn ze het in iedergeval wel eens. Het is belangrijk om een warming-up en cooling-down te doen. Voordat je met een training kan beginnen moet je zorgen dat je spieren voldoende doorbloed zijn. Dit kun je doen door rustig 10 minuutjes hard te lopen, daarna wat oefeningetjes doen, zoals kniehef hakkebillen huppelen en nog veel meer en daarna 3a4 versnellingen te maken waarbij de eerste versnelling niet te hard en de volgende steeds sneller en de laatste op ongeveer 95%. Cooling down kan je in precies de andere volgorde aanhouden, kijk alleen een beetje uit bij de versnellingen, zeker als je al heel hard getraind hebt, mag je die best weglaten of veel rustiger doen.
Op dinsdag 16 september 2003 10:14 schreef MNeMoNiCS het volgende:
Ik ben 3 maanden geleden begonnen met hardlopen (nou ja hard [afbeelding]) en nou las ik ergens dat je na het hardlopen ook rekoefeningen zou moeten doen. Waarom is dat, of kan ik het gewoon (blijven) overslaan?
Nog 1 ding over het rekken, als je denkt dat je er fijner, makkelijker door loopt moet je lekker rekken, als je er niets van merkt hoef je het ook niet perse te doen. De warmingup en coolingdown zijn veel en veel belangrijker.
Grzz
quote:Dat kun je het beste zelf bepalen, als je hiervoor ook al iedere dag trainde dan kan je dat weer redelijk snel terug opbouwen. Heb je dat nooit gedaan dan staat iederedag hardlopen bijna garant voor blesure leed.Beetje opbouwen kan in iedergeval geen kwaad, het is leuk als je heel snel progressie maakt maar als na de progressie geblesseerd raakt kan je weer opnieuw beginnen. Lijkt mij dan slimmer om bijv. na 6 weken 3x in de week 1 training toe te voegen. Vaak trainen betekend ook minder lang en minder intensief trainen. Allemaal afwegingen die je kunt maken. Goed nadenken over je eigen beslissingen en goed luisteren naar je lichaam is erg belangrijk.
Op dinsdag 16 september 2003 12:38 schreef bit_Lama het volgende:
Is het verstandig om elke dag te trainen, of is telkens een dag rust er tussen verstandiger.
Grzz
(Ik ken trouwens wel mensen die 6 keer per week lopen, en toppers trainen meerdere keren op een dag zelfs, dus het zal allemaal best kunnen, maar doe het voorzichtig en met beleid!)
Ik heb onlangs een hartslagmeter(polar a5) aangeschaft. Ik moet zeggen dat dit mij prima bevalt. Mijn ideale hartslag tijdens het sporten is tussen de 127 en de 166(berekent door de polar). Tijdens het lopen probeer ik nu dus altijd onder de 166 te blijven.
De eerste keer dat ik liep(met de meter) bleef ik maar 15 mins(van de 45) in de goede hartslagzone. de tweede keer een half uur. En gisteren lukte het mij om sneller dan de tweede keer te lopen, en 40 minuten in de goede hartslagzone te blijven.
Twee vragen:
Je schiet erg makkelijk boven de max uit tijdens het lopen. Wat is daar nu precies het gevolg van, is het zo slecht dan om daar boven uit te komen? Wie weet hier meer van.
En zijn er misschien meer hier die met een hartslagmeter lopen en daar ervaringen mee hebben?
De zone die polar aangeeft tussen 127 en 166 is volgens dat ding voor jouw de ideale zone om zoveel mogelijk calorien te verbranden. Verder is deze training ideaal om je hartlong systeem te trainen en kunnen je spieren wennen aan langere belastingen. Prima training alleen zou ik die zones wat verder nuanceren. Een training met een gemiddelde hartslag van 160 is heel wat anders dan een training met een gemmiddelde hartslag van 130. Ik zou dus 1 training tussen de 127 en ongeveer 145 van ongeveer een uur of langer doen en 1 tussen 145 en 166 van ongeveer 45min tot een uur. De duur ligt natuurlijk een beetje aan je getrainedheid, maar dat voel je denk ik zelf best goed aan, niet forceren in iedergeval. Een training boven een hartslag van 166 is zeker niet slecht, je trained hier je snelheid / souplesse mee en vergroot je weerstand tegen verzuring(ik dacht nog wat dingen, maar dat weet ik niet meer). Meestal doe je zo'n training in een interval vorm, zoiets als 12x400meter met 200meter rust. Hoop dat je er wat aan hebt.
oja ik vind die hartslagmeters zelf ondingen en gebruik zo'n ding daarom ook nooit. Ik loop zelf veel liever op gevoel.
Grzz
114 - 132 - Warming up snelheid
133 - 151 - Om uithoudingsvermogen en je spieren voorbereiden
152 - 170 - Spierkracht vergroten
171 - 190 - Mentaal sterker worden en melkzuur weerstand opbouwen
Ik heb er pas 1x mee gelopen. 41 minuten, waarvan 30 in zone 3. Het gaat mij erom dat je nu mooi je tijden bij kunt houden en aan de tijden in een bepaalde hartslagzone kunt zien hoeveel vorderingen je maakt.
Gewoon wat extra motivatie...
Vraagje: ik loop nu een week of 6-7, drie keer in de week. Begonnen op 0. De laatste keer 7,2 kilometer gelopen (41.28 minuten, redelijk traag dus).
Is het mogelijk om met 3 keer in de week trainen in 3 maanden tijd naar een minimarathonschema te lopen (18,7 km). En dan ook nog in een redelijke tijd finishen (onder de 1.40:00)?
Grzz
En Mathijst, woon je toevallig in Leeuwarden, ik zit ongeveer op hetzelfde beginnersnivo.
Wat ik even kwijt wou:
Ik heb vandaag mijn eerste 10 km gelopen, ik deed er 01:14:33 over, maar het was dan ook niet mijn bedoeling om snel te gaan, maar om mijn afstand te vergroten en wat afwisseling in het schema aan te brengen.
Ik ben erg blij dat het mij gelukt is, en dan ook nog zonder te stoppen.
[Dit bericht is gewijzigd door bit_Lama op 24-09-2003 20:29]
Het is inderdaad verassend hoe snel het gaat. Ik houd in excel alle keren dat ik loop bij. Ik loop ook nog geen 2 maanden. Mijn directe doel is om, mijn eerste loop, de 4mijl(6,667 km) in Groningen in een goed tempo uit te lopen.
Mijn tweede doel is afvallen, ik weeg nu 98 kilo met een lengte van 193cm. Er moet toch minimaal 5 kilo af, en eigenlijk wil ik gaan voor de 85 kilo, maar dat mag wel iets langer duren.
Ik wil daarna ook eens wat andere wedstrijden over langere afstanden proberen te lopen. En het zou me heel erg stoer lijken als ik in één keer naar mijn ouders kan lopen(+/- 21km afstand, dus een halve marathon).
Ik heb momenteel zelfs zoveel lol in het lopen dat ik er aan zit te denken om lid te worden van een atletiek vereniging hier in leeuwarden. Maar dan wil ik eerst wat meer informatie hebben, bijvoorbeeld of ze 's winters ook doorgaan of niet..
Je begint met 30 seconden zo snel mogelijk hardlopen. (Hou er wel rekening mee dat je nog verder moet, put je dus niet helemaal uit)
Dan 45 seconden wandelen.
Vervolgens 1 minuut hardlopen
45 seconden wandelen
1 minuut 30 seconden hardlopen
Weer 45 seconden wandelen
2 minuten hardlopen
Weer 45 seconden wandelen
Hoe langer de hardlooptijd, hoe langzamer het tempo.
En dan dezelfde serie terug, terwijl je het tempo steeds opvoert.
2 minuten hardlopen
45 seconden wandelen
1.5 minuut hardlopen
45 seconden wandelen
1 minuut hardlopen
45 seconden wandelen
30 seconden hardlopen (sprint dan zo snel als je kunt)
Als je je sterker voelt, dan kun je de serie langer maken of de pauze verkleinen naar 30 seconden.
Loop niet alleen maar lange afstanden. Je vooruitgang is dan zo langzaam. Doe een intervaltrainingen tussendoor en je zal zien dat de afstand die je loopt snel langer wordt. Voor mij hielp dit tenminste enorm. Ik heb drie weken geīntervalt (twee keer per week, ik had vakantie en lekker de tijd) en toen liep ik in plaats van mijn gebruikelijke 3 kilometer er ineens 6. Anderhalve maand verder en ik liep, tot mijn stomme verbazing, tijdens een training 8 kilometer aan één stuk.. en toen 13,5 en een week later 16 kilometer! Ik had nooit gedacht dat ik dat kon. Een maand vķķr de Dam tot Damloop. En ik verkondigde steeds dat ik dat nooit zou halen.
De afstand van 21 kilometer is dan ook niet meer zo ontzagwekkend. Dat is maar 5 kilometer verder. Klein stukkie ;-)
En hou er met je snelheid rekening mee, dat je niet te hard loopt. Je moet kunnen blijven praten, zeggen ze. Mijn motto is "de afstand uitlopen, de tijd komt op de tweede plaats".
Dus, meegedaan aan de Dam tot Damloop en in januari meedoen aan de Halve Marathon van Egmond. (notitie aan mezelf: wel goed blijven trainen.)
Succes met je training en ik weet zeker dat je de afstand naar je ouders kunt halen.
00:00:27 zone 1 (133-149)
00:02:39 zone 2 (149-167)
00:53:24 zone 3 (167-178)
00:04:36 zone 4 (> 178)
Maakt totaal 01:01:06
Jammer dat het net niet binnen het uur was. Beetje lastig om de hele tijd op je horloge te gaan zitten kijken hoe lang je aan het lopen bent
Ik heb gisteren een intervaltraining gedaan. Het was al donker, dus ik kon de tijd niet meer aflezen op mijn horloge, dus ik heb wat anders gedaan. Een lange weg met lantaarnpalen opgezocht.
Eerst warmlopen, rekken, enz. En dan tot de eerstvolgende lantaarnpaal voluit sprinten. Dan één lantaarnpaal rust (niet gaan wandelen, maar in een heeeeeeel rustig tempo hardlopen). Twee lantaarnpalen sprinten. Eén lantaarnpaal rust. Eén lantaarnpaal sprinten. Eén lantaarnpaal rust, twee lantaarnpalen sprinten. En zo door tot het eind van de weg. Dan even langzaam dribbelen om weer een beetje op adem te komen. Op de terugweg om en om drie en vier lantaarnpalen gesprint.
Ik was af. Ik ben misschien drie kwartier van huis geweest, maar helemaal kapot. Geweldig getraind, ga ik vaker zo doen. En nu heb ik spierpijn in mijn bovenbenen. Auw.
En natuurlijk laat ik ff weten hoe het gaat in Groningen volgende week.
Ik plaats hieronder mijn doelstellingen nog even:
- 4mijl in minder dan 38 minuten lopen
- sneller dan mijn maat lopen
Nu moet ik dus wel, want ik moet het resultaat hier rapporteren...
quote:Je maat heeft waarschijnlijk hetzelfde doel
Op zaterdag 4 oktober 2003 18:34 schreef bit_Lama het volgende:
Ik plaats hieronder mijn doelstellingen nog even:
[...]
- sneller dan mijn maat lopen
Ik heb mijn inschrijving voor de Zevenheuvelenloop helaas moeten annuleren. Was aardig op weg met trainen, 10 km ging moeiteloos, maar door familie-omstandigheden schiet het trainen er nu vaak bij in en omdat ik juist in de weekends steeds naar ze toe moet is de kans groot dat ik op de dag van de wedstrijd zelf ook aan de andere kant van het land zit. Volgend jaar maar weer.
Zo veel zin dat ik er serieus over na denk om hier verder mee te gaan. Dus echte trainingen te gaan volgen en ook halve en hele marathons te gaan lopen. Ik heb namelijk de mogelijkheid eentje te gaan lopen in New York. Voordat ik dat doe wil ik eerst meer info zien te krijgen hoe slecht het is voor je lichaam en vooral je knieen.
Nu lees ik dus dat jij, bit_Lama ook in Leeuwarden woont?! Wat enorm toevallig, want dit wordt dus ook mijn eerste massaloop en ik ben ook rond half september begonnen met trainen!
NB: Willem Alexander had em toch ook gelopen?
edit:
Je moet wel een goed schema maken of ergens vandaan halen om mee te gaan trainen. Langzaam opbouwen is het beste. Ook al is je conditie erg goed, je moet bepaalde spieren eerst goed ontwikkelen om niet in no-time blessures te krijgen.
quote:En hij is eerlijk gezegd tot nu toe ook altijd wel iets sneller geweest, ik heb alleen nog hoop omdat ik veel vaker heb getraint de laatste paar weken. Wordt dus spannend:)
Je maat heeft waarschijnlijk hetzelfde doel
Veel succes!
quote:Hey, dat is leuk. Ik heb zo'n beetje de zelfde doelstellingen. En ik ben zelf hier dus ook al wezen informeren bij de locale atletiekvereniging Lionitas. Ik heb ze vorige week nog een mail gestuurd. Loop je ook in een groepje Santagossie en weet je misschien ook nog een paar leuke routes in of rond leeuwarden? Ik heb zelf twee routes uitgemeten(op mijn racefiets). Eén van 6,64 km, ideaal om de 4 mijl mee te oefenen en één van 10 km. Beide lopen ze door het leeuwarderbos.
Nu lees ik dus dat jij, bit_Lama ook in Leeuwarden woont?! Wat enorm toevallig, want dit wordt dus ook mijn eerste massaloop en ik ben ook rond half september begonnen met trainen!
[Dit bericht is gewijzigd door bit_Lama op 06-10-2003 11:01]
[Dit bericht is gewijzigd door bit_Lama op 08-10-2003 09:40]
Een route van mijn huis langs de gracht naar een park, daar kun je mooi rondjes omheen lopen op tempo, dan weer verder naar een andere, groter park, om daar 8-achtjes door het park te kunnen lopen. En dan weer naar huis. Route is iets van 7 ā 8 km.
Alleen rondjes is zo saai, vandaar een route. Maar de rondjes zijn wel ideaal voor een interval training. Ik loop nu tijdens mijn route bijvoorbeeld 2 rondjes om het park op tempo om daarna weer verder te sjokken. Dit wordt in de toekomst dan gewoon 3 rondjes...
quote:Ik ben heel erg saai-bestendig
Op woensdag 8 oktober 2003 10:19 schreef GoldieLox het volgende:
*knip*
Alleen rondjes is zo saai, vandaar een route.
*knip*
Grzz
Ik heb zo'n vreselijke schurft hekel aan kou, dat ik het ieder jaar weer presteer om 's winters te stoppen met lopen. Ik heb dit jaar zelfs speciaal kleding gekocht bij runner's world, maar blijf het vre-se-lijk vinden. En ondanks die kleding blijt het gewoon vies guur en toch koud. In de zomer kan ik daarentegen heerlijk lopen, zelfs bij 35 graden in de volle zon, maar ik vind het toch jammer om steeds rond deze tijd er weer mee te stoppen.
Succes in Eindhoven MudStories. Ik had daar willen komen kijken (vriend doet mee) maar het gaat me niet lukken.
Hadden jullie overigens al gehoord dat Paul Tergat dit jaar zal deelnemen aan de Zevenheuvelenloop? Mij benieuwen wat voor tijd die daar neer kan zetten!
quote:Daar gaat mijn kans op de overwinnening
Op zaterdag 11 oktober 2003 19:10 schreef Haribo het volgende:
Ik heb dat dus precies omgekeerd: ik ben waardeloos in de hitte, en hou ook niet van vroeg opstaan, dus 's zomers ligt het bij mij altijd stil. Het lopen dan, fietsen en zwemmen zijn dan juist heerlijk.Succes in Eindhoven MudStories. Ik had daar willen komen kijken (vriend doet mee) maar het gaat me niet lukken.
Hadden jullie overigens al gehoord dat Paul Tergat dit jaar zal deelnemen aan de Zevenheuvelenloop? Mij benieuwen wat voor tijd die daar neer kan zetten!
quote:Zelf heb ik een rolletje leukoplast en plak ik wat leukoplast over de gevoelige plek(ken). Let erop dat de tape goed strak en vlak zit, dakpansgewijs over elkaar heen, want niets is zo vervelend als wanneer de tape gaat schuiven want dan krijg je ribbels en dan krijg je ook makkelijk blaren van.
Op zondag 14 september 2003 14:15 schreef Haribo het volgende:
Iemand ideeen wat ik nog meer kan doen (tegen blaren, red.), behalve die sokken? Als jullie niks weten ga ik maar eens een keertje naar die winkel in Dodewaard, daar zullen ze nog wel adviezen hebben.
Je kunt ook sporttape gebruiken om af te plakken.
Misschien dat je als je geregeld kleinere afstanden loopt op die plaatsen ook wel wat eelt-vorming krijgt waardoor er in het vervolg minder snel blaren ontstaan.
Als ik echter zoek naar zulke dingen dan hebben ze of altijd een hartslagmeterfunctie + weet ik veel wat + nog meer en kosten ze veel of ze zijn niet in horlogevorm. Sommige hebben ook 3 briljanten ingelegd (hoeft ook niet) of allerlei andere hippigheidjes.
Wie weet waar zulke dingen te vinden zijn (op de kermis?).
Ik heb nog geen idee van mij tijd, had geen horloge ofzo bij me.
Ik gok iets van rond de 35 mins, maar morgen staat het precies in de krant dus wachten we dat maar af.
Wat een drama, gelukkig heb ik wel een mooie groen/witte medaille gekregen.
quote:En het is nog niet eens koud. Ik loop nog in een korte broek en t-shirt. Pas onder de 10 graden trek ik wat warmers aan. Daarentegen loop ik dus slecht in de volle zon. Ik loop wel het hele jaar door. Gewoon door de zure appel heenbijten. Onthoudt: aan het eind wacht je een warme douche!
Op vrijdag 10 oktober 2003 19:08 schreef StefanP het volgende:
Hoe doen jullie dat 's winters?Ik heb zo'n vreselijke schurft hekel aan kou, dat ik het ieder jaar weer presteer om 's winters te stoppen met lopen. Ik heb dit jaar zelfs speciaal kleding gekocht bij runner's world, maar blijf het vre-se-lijk vinden. En ondanks die kleding blijt het gewoon vies guur en toch koud. In de zomer kan ik daarentegen heerlijk lopen, zelfs bij 35 graden in de volle zon, maar ik vind het toch jammer om steeds rond deze tijd er weer mee te stoppen.
quote:Dat is wel wat ik altijd te horen krijg ja, je rolt in feite je voet af op de grond. van hak naar teen.
Op donderdag 16 oktober 2003 18:56 schreef xplvr het volgende:
Is het zo dat je tijdens het hardlopen eerst je hakken laat neerkomen en vervolgens je tenen, en daarna je hakken als eerste los en dan je tenen los. Ik heb gehoord dat dat beter is voor je knieen???
Een nadeel van het op je hak landen is, dat je mogelijk tijdens de landing je been geheel gestrekt is en je een enorme klap op je enkel, knie en heup krijgt. Voor het landen op je voorvoet zullen ook wel nadelen aan vast zitten.
Hoe staat het met de voorbereiding?
Naja jullie horen morgen wel hoe het gegaan is
quote:Succes lijkt me moeilijk, 42 km met een blessure lopen.
Op zaterdag 18 oktober 2003 23:39 schreef raptorix het volgende:
Nog paar uurtjes slapen en dan morgen marathon van amsterdam, heb wel lichte blessures aan me knie en enkel, maar heb redelijk hoge pijngrens en vandaag bij voetbal had ik ook geen last. Ben erg benieuwt hoe het gaat, ben van plan om de eerste 2 uur 13 km/u te lopen derde uur rond de 12, en wat dan nog over is voluit.Naja jullie horen morgen wel hoe het gegaan is
ps. ik ben nu ook aan het trainen voor de 7-heuvelenloop. Ik hoop de 7-heuvelenloop in 70 min af te ronden.
Ik liep de 6km. in 28 minuten. Best aardig, ik was echt nauwelijks moe, ik was in no time hersteld. Al met al een lekkere training voor volgende week. Ik weet dat het tempo op de 7km. best nog omhoog kan zonder problemen...
En Camiel Maasen heeft het NL record in Amsterdam verbeterd! Woohoo!
quote:Het ging idd niet super, 4:58 als eindtijd, kreeg op 25 kilometer enorme honger waardoor ik bijna flauw viel, pas 5 kilometer verderop vond ik een tent waar ik een halfstokbrood met kaas heb gegeten. Al met al ben ik wel trots dat ik hem toch goed uitgelopen heb, en dat met heel weinig hardloop training. Tot 22 kilometer ging het ook volgens plan, als ik me niet vergis kwam ik de 22 op iets van 2:20 door. Daarna kon ik niet meer in me ritme komen en moest continue wandelen, pas laatste 4 kilometer kwam ik weer in me ritme. Jammer maar ben al met al best trots op me prestatie. Toch denk ik dat 10 mijlen me een stuk beter liggen, met name omdat ik vrij zwaar ben (95 kilo en 187). Daar is me prestatie 1:02 maar das al weer erg lang terug
Op zondag 19 oktober 2003 12:24 schreef noutie het volgende:[..]
Succes lijkt me moeilijk, 42 km met een blessure lopen.
ps. ik ben nu ook aan het trainen voor de 7-heuvelenloop. Ik hoop de 7-heuvelenloop in 70 min af te ronden.
Ik vind het altijd een prestatie als iemand de finish haalt bij wedstrijden langer dan 5 km. Dus gefeliciteerd!
Edit: zie net me tussentijden, tot 25 km ging het idd perfect:
Tussentijden
5 kilometer 28:10
10 kilometer 54:46
15 kilometer 1:23:22
20 kilometer 1:55:51
Halve marathon 2:04:27
25 kilometer 2:33:43
30 kilometer 3:18:23
35 kilometer 4:01:01
40 kilometer 4:43:36
[Dit bericht is gewijzigd door raptorix op 19-10-2003 20:31]
quote:Goed dat je em toch uitgelopen hebt
Op zondag 19 oktober 2003 20:26 schreef raptorix het volgende:
Thx, ik vind ook niet heel erg, had gister ook nog een wedstrijd gekeept en een halve wedstrijd gespeeltIk vind sport gewoon te leuk.
Edit: zie net me tussentijden, tot 25 km ging het idd perfect:
Tussentijden
5 kilometer 28:10
10 kilometer 54:46
15 kilometer 1:23:22
20 kilometer 1:55:51
Halve marathon 2:04:27
25 kilometer 2:33:43
30 kilometer 3:18:23
35 kilometer 4:01:01
40 kilometer 4:43:36
in januari is de halve marathon van Egmond aan Zee, dat is misschien meer op je lijf geschreven.
quote:Dat zijn meer mijn loopjes
Op zondag 19 oktober 2003 20:46 schreef noutie het volgende:[..]
Goed dat je em toch uitgelopen hebt
in januari is de halve marathon van Egmond aan Zee, dat is misschien meer op je lijf geschreven.
quote:15km. over zo'n parcours is gewoon net zo zwaar als een halve marathon op asfalt en dat vind ik echt een hele prestatie. Niet slecht!
Op maandag 20 oktober 2003 10:26 schreef Glad het volgende:
De halve marathon van Egmond is ook mijn eerstvolgende grote doel. In het kader van het trainen hiervoor heb ik gisteren de Bosloop in Bergen (NH) gelopen. De langste afstand (15 km) in 1 uur en 37 minuten. Het was loeizwaar. Over bospaadjes, door het mulle zand, bikers op het pad en heel veel hoogteverschillen. Ik was één van de laatsten die over de finish kwam, maar ik heb hem wel uitgelopen. Dat is voor mij ook het belangrijkste. Het plezier van lekker lopen in de natuur en de bewonderende blikken van familie en kennissen (Vijftien kilometer gerend? VIJFTIEN KILOMETER?!?!) De tijd komt dan op de tweede plaats. Daarna nog lekker met het hele gezin gewandeld in de bossen bij Schoorl.
En Raptorix, gefeliciteerd met je marathon!
quote:Grappig... ik heb daar ook gelopen. Ik deed 32 min en 45 seconden over de 6 km. Ik vond het wel aardig voor iemand van ruim 100 kg. Wel een mooie omgeving daar in Bergen! Het laatste stuk vond ik erg zwaar. Je ziet de finish niet en loopt toch iets omhoog.
Op maandag 20 oktober 2003 10:26 schreef Glad het volgende:
De halve marathon van Egmond is ook mijn eerstvolgende grote doel. In het kader van het trainen hiervoor heb ik gisteren de Bosloop in Bergen (NH) gelopen. De langste afstand (15 km) in 1 uur en 37 minuten. Het was loeizwaar. Over bospaadjes, door het mulle zand, bikers op het pad en heel veel hoogteverschillen. Ik was één van de laatsten die over de finish kwam, maar ik heb hem wel uitgelopen. Dat is voor mij ook het belangrijkste. Het plezier van lekker lopen in de natuur en de bewonderende blikken van familie en kennissen (Vijftien kilometer gerend? VIJFTIEN KILOMETER?!?!) De tijd komt dan op de tweede plaats. Daarna nog lekker met het hele gezin gewandeld in de bossen bij Schoorl.
Toppie trouwens dat je de 15 hebt gelopen. Het was best zwaar ja.
Okee... het heeft geen informatieve waarde, maar ik wuo het even kwijt!!!
[Dit bericht is gewijzigd door Abonides op 20-10-2003 17:13]
quote:Inderdaad. Ik weeg ongeveer 79 kilo. Jij sjouwt dan zo'n 20 kg meer de heuveltjes op. Moet je sterk voor zijn.
Op maandag 20 oktober 2003 17:08 schreef Abonides het volgende:[..]
Grappig... ik heb daar ook gelopen. Ik deed 32 min en 45 seconden over de 6 km. Ik vond het wel aardig voor iemand van ruim 100 kg. Wel een mooie omgeving daar in Bergen! Het laatste stuk vond ik erg zwaar. Je ziet de finish niet en loopt toch iets omhoog.
Ik had het net weer even moeilijk en was gaan wandelen. Ik loop de bocht door en plotseling was daar de finish. Op nog geen honderd meter. Die laatste meters heb ik maar weer gerend. Ik dacht dat ik nog een kilometer moest, maar ik was er al.
quote:Ik zit in Zweden
Op donderdag 16 oktober 2003 11:31 schreef Glad het volgende:[..]
En het is nog niet eens koud. Ik loop nog in een korte broek en t-shirt. Pas onder de 10 graden trek ik wat warmers aan. Daarentegen loop ik dus slecht in de volle zon. Ik loop wel het hele jaar door. Gewoon door de zure appel heenbijten. Onthoudt: aan het eind wacht je een warme douche!
![]()
Dat vind IK het lekkerste van hardlopen. Het douchen na afloop. Vooral als ik samen met mijn vrouw heb gelopen, maar dat is een onderwerp voor een ander forum.
Maar ik heb er weer wat spul bijgekocht... kan nu weer gewoon lopen, maar ik blijf het vies vinden. Het is zgn. van dat ademend spul (mag ook wel voor die prijs) maar ik blijf me klef en vies voelen.
Nee, geef mij maar de zomer met 25 graden. Hemdshirtje aan en de zon op je rug
quote:Een trainingpak kan inderdaad wel, maar die zijn meestal gewoon bedoeld om je een beetje warm te houden bij een (binnen) training. Ademen doen ze niet tenzij je een duurdere koopt. En katoen al helemaal niet
Op maandag 27 oktober 2003 10:17 schreef Leila het volgende:
Wat trekken jullie aan met dit weer qua shirt? Ik heb helemaal geen hardloop-kleding, ik zou gewoon een lange trainingsbroek aantrekken en een katoenen shirt met lange mouwen, maar ik vraag me af of er niet iets beters is...?
Ik wil het niet perse kopen, misschien is een andere kleding combinatie handiger? (bijv hempje met een tshirt erover heen met korte mouwen??)
Ga eens langs bij runnersworld, daar kunnen ze je wel helpen. Ik heb zelf zo'n stretch achtig kunststof ding met lange mouwen, en sinds kort voor daaroverheen bij kou een jack dat grotendeels water- en winddicht is. Met voering.
Beide zorgen ze er zgn. voor dat het zweet van je lichaam afgevoerd wordt door de stof heen, in plaats van dat het gewoon opgenomen wordt zoals bij katoen.
Of het waar is weet ik niet maar het is wel warmer in ieder geval
Als het echt slecht weer wordt van de winter moet ik toch iets anders gaan verzinnen.
Ik ga er nu definitief aan geloven; ik heb me samen met een vriend ingeschreven voor de halve marathon van Utrecht-Leidsche Rijn. Deze vindt plaats op tweede paasdag, 12 april 2004.
Op 22 november ga ik de Vijfhoekparkloop in Zaandam lopen. 10 Kilometer. En in januari de Halve Marathon van Egmond.
quote:Meestal heb ik zo een kort strak stretch/sliding broekje aan met daarover nog een kort broekje (als ik alleen dat stretch broekje aan heb, dan sta ik gruwelijk voor lul) met een trui of trainingsjasje. Een trui is wel erg warm... maar dat vind ik wel lekker.
Op maandag 27 oktober 2003 10:17 schreef Leila het volgende:
Wat trekken jullie aan met dit weer qua shirt? Ik heb helemaal geen hardloop-kleding, ik zou gewoon een lange trainingsbroek aantrekken en een katoenen shirt met lange mouwen, maar ik vraag me af of er niet iets beters is...?
Ik wil het niet perse kopen, misschien is een andere kleding combinatie handiger? (bijv hempje met een tshirt erover heen met korte mouwen??)
quote:Ik heb al een weekje niet meer gelopen, ik denk dat ik vanmiddag maar weer ff ga. Knap hoor als je de halve loopt. Als ik vanmiddag loop dan zal het zoals standaard tussen de 6 en de 8 km zijn.
Op woensdag 5 november 2003 10:08 schreef GoldieLox het volgende:
Tis een beetje stil hier, er wordt toch nog wel gelopen he?Ik ga er nu definitief aan geloven; ik heb me samen met een vriend ingeschreven voor de halve marathon van Utrecht-Leidsche Rijn. Deze vindt plaats op tweede paasdag, 12 april 2004.
Wat wel jammer is, is dat mijn nieuwe schoenen, Asics 2080, me een vervelende blaar bezorgden op mijn linkervoet. Aan de binnenkant werd met mijn voet geirriteerd door een stiksel of zoiets, ik kon gewoon doorlopen, maar het was niet erg comfortabel...
Ik weet dat je niet kan verwachten dat nieuwe schoenen meteen perfect aanvoelen, maar deze blaar heeft daar volgens mij weinig mee te maken. Gewoon een stiksel op de verkeerde plek als je het mij vraagt. Ik ga morgenmiddag na mijn werk ff langs de winkel...
Ik met medaille
Morgen nog maar eens proberen, en we zien ook wel waar we uitkomen zondag, ik mag starten in oranje.
Succes voor iedereen die meedoet komende zondag.
quote:Jij ook succes, en ik start dus in geel
Op dinsdag 11 november 2003 12:34 schreef Mosselmaster het volgende:Morgen nog maar eens proberen, en we zien ook wel waar we uitkomen zondag, ik mag starten in oranje.
Succes voor iedereen die meedoet komende zondag.
quote:Idd, desnoods doen we er 2 uur over, uitlopen doen we
Op dinsdag 11 november 2003 12:40 schreef prinsrob het volgende:[..]
Jij ook succes, en ik start dus in geel
![]()
![]()
. Nouja, we zullen wel zien
.
Hoe kan ik het beste beginne met hardrennen? iemand tips?
Ik ga komende zondag kijken naar twee vrienden die meedoen met de Zevenheuvelenloop, er doen ook aardig wat Fokkers mee begrijp ik? Veel succes!
De loop is op zondag, vandaag is het woensdag. Ik zou vandaag en vrijdag nog gaan hardlopen. Dan heb je zowiezo een dag rust tussen de loopjes. Je conditie zal niet of nauwelijks beter worden in die paar dagen, maar het is wel nuttig dat je even wat afstand maakt, zodat je wat meer gewend bent aan zo'n afstand. Ik zou zeggen, loop in een zeer rustig tempo een uurtje...
Mosselmaster:
In het verleden al eerder knieklachten gehad? Mijn knieklachten (na lang lopen) verdwenen nadat ik nieuwe loopschoenen kocht met meer ondersteuning aan de binnenkant van de voet. Da's voor iedereen anders... Je hebt goede schoenen?
Dakduuf:
Ga gewoon rennen. Plan in je woonomgeving een rondje van een paar kilometer, als je dat doet heb je een doel voor ogen, rent wat makkelijker.
suc6! (Voordeel van rennen boven fietsen is dat je veel minder lang bezig hoeft te zijn om je uithoudingsvermogen te vergroten, vind ik)
quote:Ik heb niet vaak knieklachten gehad. Wel eens met voetballen, maar dat was binnen 2 weken vaak weer verdwenen. Ik heb nieuwe schoenen sinds een maand of 2, ik hoop niet dat het daar aan ligt, misschien is het nog een kwestie van wennen. Misschien moet ik vanavond nog eens op mijn oude schoenen proberen.
Op woensdag 12 november 2003 10:05 schreef GoldieLox het volgende:
Mosselmaster:In het verleden al eerder knieklachten gehad? Mijn knieklachten (na lang lopen) verdwenen nadat ik nieuwe loopschoenen kocht met meer ondersteuning aan de binnenkant van de voet. Da's voor iedereen anders... Je hebt goede schoenen?
quote:Heb je niet toevallig last van kraakbeen in je knie?
Op woensdag 12 november 2003 10:14 schreef Mosselmaster het volgende:[..]
Ik heb niet vaak knieklachten gehad. Wel eens met voetballen, maar dat was binnen 2 weken vaak weer verdwenen. Ik heb nieuwe schoenen sinds een maand of 2, ik hoop niet dat het daar aan ligt, misschien is het nog een kwestie van wennen. Misschien moet ik vanavond nog eens op mijn oude schoenen proberen.
quote:Nee, ik denk eerder aan een kruisband of iets dergelijks. Ik krijg nl. altijd last aan de buiten/zijkant van linkerknie.
Op woensdag 12 november 2003 14:40 schreef Abonides het volgende:[..]
Heb je niet toevallig last van kraakbeen in je knie?
quote:4:49:24 om precies te zijn. Ik heb de bruggen die je over moet onderschat die waren zwaar veel klimmen en veel afdalen .
Op woensdag 12 november 2003 02:01 schreef tomroes het volgende:
En rat-72, hoelang heb je er over gedaan?
quote:Ik heb vrijdagavond een ontiegelijk intensieve unihockeytraining gehad waar ik echt gigantische spierpijn in de bovenbenen van kreeg, maar dat is vandaag gelukkig bijna over... Ik hoop dat ik er morgen niets meer van merk
Op woensdag 12 november 2003 10:05 schreef GoldieLox het volgende:
Prinsrob:De loop is op zondag, vandaag is het woensdag. Ik zou vandaag en vrijdag nog gaan hardlopen. Dan heb je zowiezo een dag rust tussen de loopjes. Je conditie zal niet of nauwelijks beter worden in die paar dagen, maar het is wel nuttig dat je even wat afstand maakt, zodat je wat meer gewend bent aan zo'n afstand. Ik zou zeggen, loop in een zeer rustig tempo een uurtje...
Ik heb er in ieder geval veel zin in!
Verder deden mee Jaap de Hoop Scheffer (had hier al wel eens eerder meegedaan), Gijs Wanders, twee Sinterklazen-met-Zwarte-Piet, twee monniken, een blinde jongen uit mijn oude studentenflat die dus liep met zijn hand op de schouder van een vriend die wel kon zien. De Elvis die voorgaande jaren onder het luidkeels zingen van "Love me tender" over de finish kwam, was er dit jaar niet bij.
Volgend jaar hopelijk beter weer en dan doe ik ook weer mee, want het knaagde toch wel een beetje
En tjezus...wat 'n verschrikkelijk kutweer was 't
knie gaat nog 2 dagen zeer doen, voor de rest tevreden.
Nog gezellig nagedronken in café Jos met 4 andere lopers plus aanhang, dus mijn dag is verder wel geslaagd.
ik ben er redelijk tevreden mee. en van dat weer had ik niet zoveel last. Ik was wel te laat bij de start, erg kut want dan moet je achteraan aansluiten tussen de "wandelaars". ik vond het verder wel een gezellig loopje.
Ben er wel tevreden mee aangezien dit me eerste keer was dat ik dit liep en ook de 1e keer was dat ik 15 km heb gelopen, volgende keer hopelijk rond de 1:10
14 december heb ik weer een wedstrijd; 10km. Mijn doel is finishen onder de 45min. Mijn record (eerste wedstrijd ooit, vorig jaar) is 48min, dus het moet lukken.
quote:en met zulk pisweer. Ook van mij mijn welgemeende felicitaties, dus!
Op maandag 17 november 2003 21:27 schreef GoldieLox het volgende:
Knap hoor, proficiat alle lopers...
15km over zo'n parcours, da's toch niet misselijk.
quote:Netjes! Ik weet niet zeker of ik volgend jaar weer mee ga doen, ik vond het op zich wel leuk maar 15km is voor mij toch iets te ver eigenlijk. Ik wil 5km met 17km/uur gemiddeld kunnen lopen. Dat is dus mijn doel, op dit moment kan ik die afstand denk ik met 15 per uur lopen (als ik me helemaal kapot loop). Ik train op het moment eigenlijk niet en ik wil 3 keer/week gaan trainen waarvan 1 intervaltraining, 1 relatief lange duurloop (10km) en 1 snel kort rondje (3.5 km ofzo). Is het dan mogelijk om binnen nu en de batavierenrace (april ofzo?) dat gemiddelde met 2km/uur op te krikken denken jullie?
Op dinsdag 18 november 2003 20:28 schreef komkommer het volgende:
Het weer was inderdaad niet al te best, maar regen heeft meestal een positief resultaat op mijn prestaties (kuch). Ik deed voor de eerste keer mee en mijn eindtijd was 1:07:13.
quote:Absoluut, geen probleem. Je hebt nog zo'n 5 maanden de tijd voordat de Batavierenrace (eind april) start. Meer dan tijd zat om hier aan te werken. Als je echt niet verder dan 10km. wilt lopen tijdens een wedstrijd zou ik overigens zeker geen 10km. lange duurlopen in je training opnemen.
Op dinsdag 18 november 2003 21:59 schreef prinsrob het volgende:[..]
Ik train op het moment eigenlijk niet en ik wil 3 keer/week gaan trainen waarvan 1 intervaltraining, 1 relatief lange duurloop (10km) en 1 snel kort rondje (3.5 km ofzo). Is het dan mogelijk om binnen nu en de batavierenrace (april ofzo?) dat gemiddelde met 2km/uur op te krikken denken jullie?
Een absolute beginner kan met 3x lopen per week in 3 maanden uitkomen op de halve marathon, dus waarom zou jij in 5 maanden niet je snelheid kunnen opvoeren?
quote:Heel rustig joggen klinkt me wel heel langzaam in de oren, dat is dubbelop langzaam. Ik ga dan wel of joggen of rustig hardlopen
Op dinsdag 18 november 2003 23:31 schreef GoldieLox het volgende:[..]
Als je echt niet verder dan 10km. wilt lopen tijdens een wedstrijd zou ik overigens zeker geen 10km. lange duurlopen in je training opnemen.
Hoogstens een 8 a 10km. loop waarbij je heel rustig joggen combineert met versnellingen.
Ik ben wel benieuwd of het lukt, elke km/uur sneller wordt lastiger natuurlijk.
Prachtig gepland, zo vind ik zelf. Wellicht stoppen we er nog wat meer loopjes tussen, dat zien we dan wel weer.
Voor alle lopers, hardlopers kijk op de website
van de a.s. Midwinter Marathon van Apeldoorn, voor maar liefst
vier afstanden. T.w. de ACCRES, 7,2 km.loop
De minimarathon over 18,7 km.
De Asselronde met een afstand van 27,4 km.
en als laatste natuurlijk de marathon door de prachtige omgeving
van Apeldoorn.
Zie onze website http://www.midwintermarathon.nl
Iets na vieren trok ik de voordeur achter mij dicht voor een klein uurtje lopen rond Utrecht. Ik had van de Sint rensokken en een reflecterend hesje gekregen, dus die werden gelijk ingezet. Het weer was echt geweldig, kraakhelder en een hele mooie zon die achter de horizon zakte. Ok, het was koud, maar met een dikke trui en muts op was dat geen probleem.
Na 20-25 minuten begon het al aardig donker te worden terwijl ik door de bossen bij Rhijnauwen liep (tussen Utrecht en Bunnik), ik was echter totaal niet moe en besloot om het rondje maar wat uit te breiden. Ik zal jullie niet lastigvallen met de topografie (zegt jullie toch niks), maar ik begon te stralen toen ik in een bedrijventerrein op een bord zag staan dat het "17:25" was en "0 graden". Ik liep al bijna een uur en een kwartier en ik was nog niet thuis!
Het bleef lekker gaan, geen blaren (voor het eerst sinds ik nieuwe schoenen heb), geen zware benen. Ik zat al na 10mins in een lekker ritme en dat heb ik gewoon vol kunnen houden.
Toen ik thuis kwam was het 17:45, zomaar ff 1,5 uur gelopen, en niet eens op een slakkentempo! Er bleek ook nog een prinsesje geboren te zijn...
Overigens heb ik geen idee hoe hard ik liep, ik gok zo'n 11 a 12 km/u.
Naarmate ik dichter bij huis kwam ging het wel steeds harder, ook omdat de vermoeidheid maar niet toesloeg...
Ik weet niet of dit nou "flow" heet of de legendarische "runner's high",
maar het voelde in ieder geval goed... Ik wil volgende week zondag een 10km. wedstrijdje lopen, dus dat belooft wat.
Hebben jullie wel eens zo'n supertraining gehad? Of wellicht tijdens een wedstrijd?
[Dit bericht is gewijzigd door -Jay-20- op 09-12-2003 22:15]
Ik heb al een tijdje geen "wedstrijden" meer gelopen, en ook mijn trainingsfrequentie is wat teruggelopen. Heb het nogal druk tegenwoordig namelijk, en helaas is het sporten dan iets waar snel op bezuinigd wordt... Maar de laatste tijd loop ik toch wel weer redelijk regelmatig, en ben ik nog steeds voornemens het zeer binnenkort weer eens tegen wat andere lopers op te gaan nemen.
Het is in ieder geval mijn plan ongeveer het zelfde schema als vorig jaar aan te houden, waarbij ik hoop "iets hoger in te kunnen stappen", omdat mijn basisconditie sowieso al wel wat beter is.
Afgelopen jaar heb ik in februari in Apeldoorn de Mini Marathon gelopen (18,7 km), volgend jaar wordt dat denk ik de Asselronde (27,4 km). Afgelopen jaar heb ik in mei de Enschede Marathon gelopen, volgend jaar wordt dat denk ik een andere. Misschien die van Rotterdam of zo...?
Dan over de Batavierenrace: die geweldige grootste estafetteloop van de wereld zal ik dit jaar op loopgebied - ben ik bang - aan me voorbij moeten laten gaan. Niet omdat ik niet wil, dat absoluut niet zelfs, maar omdat ik waarschijnlijk niet kan. Ik zit dit jaar namelijk in de organisatiecommissie (vandaar ook o.a. dat ik het zo druk heb...) en moet me tijdens dat weekend dus met hele andere zaken bezig houden. Wel heb ik weer mijn eigen team ingeschreven, en ik hoop toch nog op de een of andere manier een etappetje mee te kunnen pikken.
Mocht er trouwens nog iemand zijn die in Nijmegen studeert en zich geroepen voelt de grootste estafetteloop van de wereld, met aansluitend het grootste studentenfeest van Nederland, te organiseren: er is nog één plaats vrij in de organisatiecommissie. En ik kan het zeker aanraden!
quote:Zorg voor goede schoenen, goede sokken (van die speciale hardloopsokken, niet gewone sportsokken), en voor de rest gewoon veel lopen, dan wordt het vanzelf minder.
Op dinsdag 9 december 2003 10:54 schreef Maikey het volgende:
Ik doe sinds enkele maandjes ook aan hardlopen. Inmiddels ben ik zwaar verslaafd en loop ik iedere week 2xEen keer op de loopbaan in de sportschool, meestal zon 4 kilometertjes. En nog eens in de week loop ik buiten, meestal 14 kilometer.
Nu krijg ik alleen zo rond de 10 kilometer last van blaren aan de binnenkant van mijn voet. Ik heb al sportsokken gekocht, en nu tape ik maar iedere keer mijn voeten in. Er moet toch een betere oplossing zijn
quote:Tsss, zit ik net vette promo te posten, zie ik nu dat jullie zelf ook al zitten te SPAMmen...
Op vrijdag 28 november 2003 22:01 schreef Wibe het volgende:
Geachte lezers,Voor alle lopers, hardlopers kijk op de website
van de a.s. Midwinter Marathon van Apeldoorn, voor maar liefst
vier afstanden. T.w. de ACCRES, 7,2 km.loop
De minimarathon over 18,7 km.
De Asselronde met een afstand van 27,4 km.
en als laatste natuurlijk de marathon door de prachtige omgeving
van Apeldoorn.
Zie onze website http://www.midwintermarathon.nl
Klopt het trouwens dat je met de marathon een gedeelte van de route twee keer loopt?
nu al hard aan het trainen (4 keer per week) en ik hoop het in 1:45 af te ronden.
Ik sta iig ingeschreven voor de halve van utrecht / leidsche rijn, maar da's pas in april.
En wat de Batavierenrace betreft, ik ga waarschijnlijk lopen voor het Universiteitsteam van Utrecht...
Vanmorgen een uurtje gelopen, was lekker weer, niet te koud, geen regen. 't ging wel ok, maar ik moest wel echt 20min er inkomen...
quote:Blessurevrij blijven is voor mij zo goed als onmogelijk. Ik heb gisteren 24 km langzaam getraind en ik voel mijn knieën goed. Je zou eens een lange trage loop kunnen proberen van een uurtje of 2, als dat je goed afgaat kan je Egmond ook. Het ligt er ook een beetje aan met welk doel je loopt, als je voor een mooie tijd gaat heb je natuurlijk meer kans op blessures. Alleen uitlopen zonder blessures lukt natuurlijk altijd, maar dan doe je er wat langer over.
Op dinsdag 16 december 2003 16:09 schreef GoldieLox het volgende:
Ik overweeg nog om Egmond te gaan lopen. Mijn max. duurloop ligt nu rond de 1u30, langer heb ik nog niet gelopen. Ik twijfel nog omdat ik niet weet of ik op een verantwoordelijke manier in 4 weken klaar ben hiervoor. "Verantwoordelijk" wil voor mij zeggen dat ik absoluut blessurevrij blijf voor en na deze wedstrijd....Ik sta iig ingeschreven voor de halve van utrecht / leidsche rijn, maar da's pas in april.
En wat de Batavierenrace betreft, ik ga waarschijnlijk lopen voor het Universiteitsteam van Utrecht...
Vanmorgen een uurtje gelopen, was lekker weer, niet te koud, geen regen. 't ging wel ok, maar ik moest wel echt 20min er inkomen...
Het kan natuurlijk ook dat je in die 1,5 uur al 21 km loopt. Dan gaat het zoiezo goed
Helaas ben je te laat met je inschrijving om in een startvak te komen, je moet dus achteraan starten.
Ik ben zo slim geweest om vol in een stuk glas te trappen inmiddels een week of drie geleden. Flink diepe wond, hechtingen, tetanusspuiten en de hele heisa. De dokter sprak vorige week nog over ontstekingsgevaar, maar ik heb al een week totaal geen pijn meer en afgelopen weekend twee nachten gedanst. Ik denk dus dat ik binnenkort wel weer eens een eindje kan gaan hardlopen
We hadden de Leemkuilcross in de planning staan (18 januari), daar kun je ook tamelijk korte afstanden doen, dus mijn ongetraindheid hoeft geen probleem te zijn.
Is het nu verstandig om eerst een sport-medisch advies bij de huisarts te halen? Ik heb namelijk last van hyperventilatie en daardoor ben ik vaak buiten adem - zo erg zelfs dat ik soms amper twee zinnen in één keer uit kan spreken
Wat zou dan een ideaal loopschema voor starters zijn en wat voor loopschoenen raden jullie mij aan? En wat is beter: een legging om te hardlopen of gewoon een joggingbroek?
Alvast bedankt
quote:Wat de Batavierenrace betreft, ik hou wijselijk m'n mond. Je weet er genoeg over, en daar laat ik 't bij. Denk niet mee te lopen, alhoewel misschien ook wel, in ieder geval dat weet ik nog niet zo zeker.
Op donderdag 11 december 2003 15:45 schreef SurfDude het volgende:
Bij deze meld ik me ook maar weer eens in dit topic.Ik heb al een tijdje geen "wedstrijden" meer gelopen, en ook mijn trainingsfrequentie is wat teruggelopen. Heb het nogal druk tegenwoordig namelijk, en helaas is het sporten dan iets waar snel op bezuinigd wordt... Maar de laatste tijd loop ik toch wel weer redelijk regelmatig, en ben ik nog steeds voornemens het zeer binnenkort weer eens tegen wat andere lopers op te gaan nemen.
Het is in ieder geval mijn plan ongeveer het zelfde schema als vorig jaar aan te houden, waarbij ik hoop "iets hoger in te kunnen stappen", omdat mijn basisconditie sowieso al wel wat beter is.
Afgelopen jaar heb ik in februari in Apeldoorn de Mini Marathon gelopen (18,7 km), volgend jaar wordt dat denk ik de Asselronde (27,4 km). Afgelopen jaar heb ik in mei de Enschede Marathon gelopen, volgend jaar wordt dat denk ik een andere. Misschien die van Rotterdam of zo...?
Dan over de Batavierenrace: die geweldige grootste estafetteloop van de wereld zal ik dit jaar op loopgebied - ben ik bang - aan me voorbij moeten laten gaan. Niet omdat ik niet wil, dat absoluut niet zelfs, maar omdat ik waarschijnlijk niet kan. Ik zit dit jaar namelijk in de organisatiecommissie (vandaar ook o.a. dat ik het zo druk heb...) en moet me tijdens dat weekend dus met hele andere zaken bezig houden. Wel heb ik weer mijn eigen team ingeschreven, en ik hoop toch nog op de een of andere manier een etappetje mee te kunnen pikken.
Mocht er trouwens nog iemand zijn die in Nijmegen studeert en zich geroepen voelt de grootste estafetteloop van de wereld, met aansluitend het grootste studentenfeest van Nederland, te organiseren: er is nog één plaats vrij in de organisatiecommissie. En ik kan het zeker aanraden!
Zelf ook een beetje begonnen met trainen weer, en nu fanatiek, maar nu kwam er weer een collegerooster tot laat op de avonden en dan is het op de baan waar ik train weer veel te donker, omdat dat geld kost om het licht aan te doen
Ben op zich voornemens meer te gaan doen, maar moet een beetje kiekn naar het hoe en wat ervan, beetje druk dus met allerlei zaken. De wil is er wel, maar steeds allerlei dingen die het verhinderen.
En nee het is geen smoes, ik wil het echt heel graag
quote:Op welke baan loop jij dan? Ik probeer in Enschede ook meestal voor het donker weer binnen te zijn, omdat ik meestal een stuk door een onverlicht bos loop, dus dat is niet echt handig in het donker. Bovendien is het lopen langs drukke wegen in het donker ook niet bepaald relaxt...
Op zondag 21 december 2003 19:51 schreef Jerommeke.nl het volgende:
Zelf ook een beetje begonnen met trainen weer, en nu fanatiek, maar nu kwam er weer een collegerooster tot laat op de avonden en dan is het op de baan waar ik train weer veel te donker, omdat dat geld kost om het licht aan te doen
Ik heb vandaag ook weer ff getraind: heb de asselronde gelopen, en dat ging goed. Dus die ga ik denk ik maar lopen in februari in Apeldoorn. (zie mijn vorige post) Ik had de eerste kilometer wel ontzettend veel last van mijn knieën de eerste kilometer, maar na wat rustig inlopen ging het wel weer. En toen ik eenmaal op gang was ging het wel goed.
Het blijft toch lastig om tijd te vinden om te trainen, zeker nu het zo vroeg donker is. Maar het is nu vakantie, dus ik heb wel weer wat meer tijd. En ik kan nu weer naar een wedstrijd toetrainen, dat is sowieso wel fijn.
quote:Ik ben nu begonnen op de sintelbaan, daarheen een beetje warmlopen, en dan maar eens beginnen met 10 rondjes. Want dan kan ik voor mezelf ook een beetje zien hoe ver ik ben en hoe goed en constant ik loop.
Op zondag 21 december 2003 23:39 schreef SurfDude het volgende:[..]
Op welke baan loop jij dan? Ik probeer in Enschede ook meestal voor het donker weer binnen te zijn, omdat ik meestal een stuk door een onverlicht bos loop, dus dat is niet echt handig in het donker. Bovendien is het lopen langs drukke wegen in het donker ook niet bepaald relaxt...
Ik heb vandaag ook weer ff getraind: heb de asselronde gelopen, en dat ging goed. Dus die ga ik denk ik maar lopen in februari in Apeldoorn. (zie mijn vorige post) Ik had de eerste kilometer wel ontzettend veel last van mijn knieën de eerste kilometer, maar na wat rustig inlopen ging het wel weer. En toen ik eenmaal op gang was ging het wel goed.
Het blijft toch lastig om tijd te vinden om te trainen, zeker nu het zo vroeg donker is. Maar het is nu vakantie, dus ik heb wel weer wat meer tijd. En ik kan nu weer naar een wedstrijd toetrainen, dat is sowieso wel fijn.
Ik blijf in principe in dit soort gelegenheden alleen binnen de campus. Er zijn wel recentelijk meer lampen geplaatst, maar ik wil verdomme dat die verrotte sintelbaanlampen aan gaan .
Donker bos is idd niet ok, zeker nu hier wat minder mensen in de buurt zijn enzo. Dat ondanks al die mooie reflectorstrips die ik wel op m'n pak heb, maar als het donker is en er komt een dikke vieze vent uit de bosjes, dan heeft ie ook maling aan reflecterende strips
Maar inderdaad, vervelende donkerte + drukte, maar ik hoorde dat het alweer later donker aan het worden is op dit moment. Misschien vandaag wel even dus
quote:Ik denk dat SMA in jou geval wel handig is... aangezien je problemen heb met hyperventilatie... ik heb nog nooit een SMA gehad, kan er zelf dus weinig over zeggen.
Op zaterdag 20 december 2003 18:10 schreef teknomist het volgende:
Okee hier verderIs het nu verstandig om eerst een sport-medisch advies bij de huisarts te halen? Ik heb namelijk last van hyperventilatie en daardoor ben ik vaak buiten adem - zo erg zelfs dat ik soms amper twee zinnen in één keer uit kan spreken
Wat zou dan een ideaal loopschema voor starters zijn en wat voor loopschoenen raden jullie mij aan? En wat is beter: een legging om te hardlopen of gewoon een joggingbroek?
Alvast bedankt
Nou, voor schoenen moet je naar de winkel, je heb tig soorten schoenen en iedereen vind andere weer beter... goede winkel voor schoenen is trouwens "runnersworld" ik kreeg er goed advies in iedergeval
Wat je aantrekt is onbelangrijk, als het maar goed ademt & vochtafvoert... in koude dagen vind ik het lekker om een thermo shirt + t-shirt aan te trekken met een windjack.. Benen worden bij hardlopen zowat nooit koud (in mijn ervaring), ik trek meestal gewoon joggings broek omdat ik een legging niet lekker vind zitten.
Altijd goed inlopen (10-15 minuten minimaal doe ik altijd), dat je een beetje opwarmt. Rekken is nooit bewezen dat het verplicht is, maar ik doe dat alleen in de zomer, 's winters rekken verlies ik teveel warmte (vind ik) en je rekt al een beetje tijdens het warmlopen
Neem een doel, waar je naartoe leeft, altijd leuk om iets te halen. Tijd, of een wedstrijd waaraan je mee wil doen.
Ren met iemand, die de instelling heeft om echt te gaan rennen en niet met een beetje regen thuis te blijven ...De beste hardloop sessies zijn altijd als je thuiskomt na in verschrikkelijk kloteweer te hebben gelopen! vind ik dan
Ren op hartslag of wat ik af en toe ook weleens doe is op ritme van ademhaling, probeer dan een vast ritme aan te houden (bijv. 3 passen in, 3 passen uitademen) en hou dat de heletijd vast, als het makkelijk gaat, kan je misschien harder.... als je het niet haalt, pas je snelheid aan.
Begin bijvoorbeeld met 15 minuten inlopen (rustig dribbelen), 30 minuten hardlopen & 15 minuten uitlopen (rustig uitlopen of dribbelen)... ik weet niet precies hoe goed je al kan lopen... maar ik zou zeggen, probeer eerst bijvoorbeeld die 5 km te hardlopen in 30 minuten (probeer het gewoon te hardlopen, als dat niet lukt, even lopen totdat je voelt dat het weer kan en weer verder gaan) en als dat makkelijk is, kan je het misschien proberen in 20 minuten te doen of de afstand te vergroten tot 10 km. Maar ik zou wel aanraden om die inloop en uitloop altijd op ongeveer 15 minuten te houden. Het is altijd wel grappig om mensen na hardlopen strompelend/luchthappend naar hun auto te zien gaan, meteen instappen om naar huis te gaan.
Probeer afwisseling te maken. Duurloop, interval of op techniek. wij deden altijd op dinsdag techniek, donderdag interval en zaterdag duurloop.... als je maar een beetje afwisseling hebt.
Ren minimaal 2 keer per week om een beetje vooruitgang te boeken.
Neem een leuk parcours, liefst met wat hoogte verschillen en bochten... dan kan je teminste naar iets toe rennen en kan je "spelen" met je snelheid op de heuveltjes.
Nouja, ik kan wel 100 dingen verzinnen waar je al dan nie om gevraagd heb maar belangrijkste is nog altijd... doe het voor jezelf omdat je het leuk vind
succes.
We gaan eerst beginnen met zondags 15 kilometer en dan door de weeks twee keer 8 kilometer.
Dat gaat natuurlijk snel omhoog..
quote:Veel succes! Ik ga in april een halve lopen. Ik heb nog nooit een wedstrijd langer dan 10km gelopen, dus het lijkt mij slim om niet meteen in het diepe te duiken...
Op vrijdag 26 december 2003 23:49 schreef El_Fenomino het volgende:
Ik ga me opgeven voor de Rotterdam Marathon op 4 april met een vriend van me.We gaan eerst beginnen met zondags 15 kilometer en dan door de weeks twee keer 8 kilometer.
Dat gaat natuurlijk snel omhoog..
Je zal wel al aardig getraind zijn als je meteen 15km duurlopen aankunt...
Overigens loop ik op 31 december de Sylvestercross in Soest.
( http://www.sylvestercross.nl/ )
Da's 3, 6 of 9km. door bos en zandduinen. Wordt vast leuk!
Bij de echte wedstrijd doen een aantal echte toppers mee.
Moet om 17 uur de deur uit, moet wel mijn dagelijkse rondje lopen, natuurlijk!
Dan maar in de regen........
quote:Hartstikke bedankt voor je adviezen! Top
Op dinsdag 23 december 2003 16:04 schreef Robert_nl het volgende:[..]
Ik denk dat SMA in jou geval wel handig is... aangezien je problemen heb met hyperventilatie... ik heb nog nooit een SMA gehad, kan er zelf dus weinig over zeggen.
Nou, voor schoenen moet je naar de winkel, je heb tig soorten schoenen en iedereen vind andere weer beter... goede winkel voor schoenen is trouwens "runnersworld" ik kreeg er goed advies in iedergeval
Wat je aantrekt is onbelangrijk, als het maar goed ademt & vochtafvoert... in koude dagen vind ik het lekker om een thermo shirt + t-shirt aan te trekken met een windjack.. Benen worden bij hardlopen zowat nooit koud (in mijn ervaring), ik trek meestal gewoon joggings broek omdat ik een legging niet lekker vind zitten.
Altijd goed inlopen (10-15 minuten minimaal doe ik altijd), dat je een beetje opwarmt. Rekken is nooit bewezen dat het verplicht is, maar ik doe dat alleen in de zomer, 's winters rekken verlies ik teveel warmte (vind ik) en je rekt al een beetje tijdens het warmlopen
Neem een doel, waar je naartoe leeft, altijd leuk om iets te halen. Tijd, of een wedstrijd waaraan je mee wil doen.
Ren met iemand, die de instelling heeft om echt te gaan rennen en niet met een beetje regen thuis te blijven
...De beste hardloop sessies zijn altijd als je thuiskomt na in verschrikkelijk kloteweer te hebben gelopen! vind ik dan
Ren op hartslag of wat ik af en toe ook weleens doe is op ritme van ademhaling, probeer dan een vast ritme aan te houden (bijv. 3 passen in, 3 passen uitademen) en hou dat de heletijd vast, als het makkelijk gaat, kan je misschien harder.... als je het niet haalt, pas je snelheid aan.
Begin bijvoorbeeld met 15 minuten inlopen (rustig dribbelen), 30 minuten hardlopen & 15 minuten uitlopen (rustig uitlopen of dribbelen)... ik weet niet precies hoe goed je al kan lopen... maar ik zou zeggen, probeer eerst bijvoorbeeld die 5 km te hardlopen in 30 minuten (probeer het gewoon te hardlopen, als dat niet lukt, even lopen totdat je voelt dat het weer kan en weer verder gaan) en als dat makkelijk is, kan je het misschien proberen in 20 minuten te doen of de afstand te vergroten tot 10 km. Maar ik zou wel aanraden om die inloop en uitloop altijd op ongeveer 15 minuten te houden. Het is altijd wel grappig om mensen na hardlopen strompelend/luchthappend naar hun auto te zien gaan, meteen instappen om naar huis te gaan.
Probeer afwisseling te maken. Duurloop, interval of op techniek. wij deden altijd op dinsdag techniek, donderdag interval en zaterdag duurloop.... als je maar een beetje afwisseling hebt.
Ren minimaal 2 keer per week om een beetje vooruitgang te boeken.
Neem een leuk parcours, liefst met wat hoogte verschillen en bochten... dan kan je teminste naar iets toe rennen en kan je "spelen" met je snelheid op de heuveltjes.
Nouja, ik kan wel 100 dingen verzinnen waar je al dan nie om gevraagd heb
maar belangrijkste is nog altijd... doe het voor jezelf omdat je het leuk vind
succes.
Vanaf januari ga ik beginnen. En ja, ik was allang van plan om eens bij Runnersworld binnen te wippen
quote:Regen vind ik tot bepaalde hoogte persoonlijk lekkerder lopen dan ander weer, bijvoorbeeld stralende zon. Lekker een beetje verfrissend tussendoor enzo...
Op zondag 28 december 2003 14:23 schreef WorstKaas het volgende:
Ballenweer vandaag.
Ben al een tijdje aan het wachten totdat het droog wordt. Nog steeds flinke regen.Moet om 17 uur de deur uit, moet wel mijn dagelijkse rondje lopen, natuurlijk!
Dan maar in de regen........
Thuiskomen is dan heerlijk, lekker onder de warme douche
quote:Precies.. en ook vooral zorgen dat je BLIJFT lopen als het regent. Gebeurd dit niet dan liggen veel lopers met een mindere weerstand met griep op bed. En idd. lekker dunne miezerregen is heerlijk.. of een klein windje tegen als je het ontzettend warm hebt.
Op zondag 28 december 2003 17:15 schreef Jerommeke.nl het volgende:
Noop, striemende regen is niet lekker meer, maar een zacht miezerregentje vind ik toch wel lekker.
* sanniejj gaat voor de Rotterdam en NYMarathon komend jaar
Iemand enig idee wat het kan zijn en waar dat aan kan liggen? Moet ik een (andere) warming-up doen, een andere cooling down, anders rekken/strekken? Nu loop ik altijd de eerste paar honderd meter rustig in, en dan ga ik meteen door. Aan het eind doe ik altijd een eindsprintje waarbij ik zo'n beetje de laatste kilomter steeds sneller loop, met de laatste paar honderd meter echt sprinten. Vervolgens loop ik dan een stukje rustig met wat warming-up bewegingen erbj, en doe ik wat rek- en strekoefeningen. En normaal gesproken doe ik daarna weer een heel kort sprintje, maar dat lukte de laatste keer dus niet meer, omdat ik mijn rechterbeen nauwelijks meer kon bewegen.
Nuttige tips iemand?
Geen enkel idee wat die knie-ellende van de vorige poster betreft trouwens. Ik weet sowieso bij blessures niets anders te zeggen dan "rust en fysiotherapie". Iemand anders?
Aanschaf van dure kleding voor dit weer heeft niet geholpen, ik heb er gewoon een pest-pleurishekel aan om in de kou en het donker te lopen... heb het lang volgehouden, maar toen ik onlangs 2x achtereenvolgens natgeregend ben, was de maat vol. Leuk hoor, 10 km van huis, zeiknat en tot op het bot verkleumd. Aju, tot volgend voorjaar als het weer 10 graden is, en je tenminste doordeweek na je werk ook nog met fatsoen kunt lopen zonder bijna aangereden te worden in het donker.
Zo jammer, toen ik nog op de Antillen woonde liep ik gewoon jarenlang zonder onderbreking. Maar sinds ik in Nederland ben, is het elke winter weer einde verhaal. En kun je in Maart/April weer opnieuw beginnen
quote:Is toch juist leuk joh, Een beetje doorbikkelen? Maar zelfs met dikke kleren, handschoenen, enz. vind je het nog te koud?
Op zondag 4 januari 2004 01:00 schreef StefanP het volgende:
Ben er mee gestopt... zoals elke winter.Aanschaf van dure kleding voor dit weer heeft niet geholpen, ik heb er gewoon een pest-pleurishekel aan om in de kou en het donker te lopen... heb het lang volgehouden, maar toen ik onlangs 2x achtereenvolgens natgeregend ben, was de maat vol. Leuk hoor, 10 km van huis, zeiknat en tot op het bot verkleumd.
Aju, tot volgend voorjaar als het weer 10 graden is, en je tenminste doordeweek na je werk ook nog met fatsoen kunt lopen zonder bijna aangereden te worden in het donker.
Zo jammer, toen ik nog op de Antillen woonde liep ik gewoon jarenlang zonder onderbreking. Maar sinds ik in Nederland ben, is het elke winter weer einde verhaal. En kun je in Maart/April weer opnieuw beginnen
Ik loop tegenwoordig in de winter ook maar met lange broek, lange mouwen en handschoenen... "Vroeger" liep ik zo'n beetje het hele jaar door met korte broek en korte mouwen e.d., maar daar ben ik maar mee gestopt... Om de een of andere reden kijken mensen je raar aan wanneer je hartje winter met dergelijke kledij rondloopt. Wanneer het nu onder de 10 graden komt stap ik over op winterkleren, en dan vind ik het echt prima te doen. Speciale handschoenen zijn zeker aan te raden; ik kreeg eerst nog wel eens paarse handen, maar daar heb ik nu geen last meer van.
Wat blessures betreft, ik denk niet dat iemand op dit forum (of waar dan ook op het internet) je hiermee kan helpen. Je moet simpelweg een afspraak maken bij de huisarts / fysiotherapeut! Wij kunnen niet in je knie kijken. Vergeet niet, je moet je hele leven nog met je knieen...
Mijn tips:
1. Ga naar een specialist
2. Neem voldoende rust
3. Laat een loopanalyze maken, zodat je op de juiste schoenen loopt.
Ik had overigens op oudjaarsdag een echte superdag!
Ik liep de Sylverstercross in Soest, 9km. door mul zand, bospaadjes en wat klimmetjes. Eindtijd: 42:56, ging echt lekker! Fijn weer ook, koud, droog...
quote:Ik ben het met je eens.
Op maandag 5 januari 2004 10:08 schreef GoldieLox het volgende:
Ik vind het echt heerlijk, dit winterweer...Althans, de kou, daar heb ik absoluut geen moeite mee. En een beetje wind en regen is ook niet erg, alleen als het echt plenst ga ik niet...
Wat blessures betreft, ik denk niet dat iemand op dit forum (of waar dan ook op het internet) je hiermee kan helpen. Je moet simpelweg een afspraak maken bij de huisarts / fysiotherapeut! Wij kunnen niet in je knie kijken. Vergeet niet, je moet je hele leven nog met je knieen...
Mijn tips:
1. Ga naar een specialist
2. Neem voldoende rust
3. Laat een loopanalyze maken, zodat je op de juiste schoenen loopt.Ik had overigens op oudjaarsdag een echte superdag!
Ik liep de Sylverstercross in Soest, 9km. door mul zand, bospaadjes en wat klimmetjes. Eindtijd: 42:56, ging echt lekker! Fijn weer ook, koud, droog...
Maximale wat ik gezien heb is 195(!) Ik verbaas me dan ook over de lage getallen die ik hier gelezen heb. Ik heb niet het gevoel dat ik me over de kop loop. 25 minuten over 5km heuvelachtig is niet echt snel.
Is die hoge hartslag van mij puur omdat ik een beginnende hardloper ben?
quote:195 is een hartslag die ik alleen maar haal wanneer ik op het eind een sprintje trek en me echt voor de volle 100% geef, dat kan ik dan ook maar een paar honderd meter volhouden. 170 is voor mij een normale afstand voor lange afstanden (halve a hele marathon). 180 is voor mij normaal voor korte afstanden (5 km of zo). Volgens mij is dat allemaal ook nogal aan de hoge kant, maar ik kan niet zeggen dat ik beginnend ben of zo...
Op maandag 5 januari 2004 11:07 schreef BertV het volgende:
Ik loop pas 2 maanden, 2 keer per week en ik haal een een hartslag van 185+ bij hellingen (train op heuvelachtig gebied) (ben 25 jaar oud)
M'n hartslag zakt naar minimaal 170 bij vlakkere stukken wat gek genoeg wel goed uit te houden is.Maximale wat ik gezien heb is 195(!) Ik verbaas me dan ook over de lage getallen die ik hier gelezen heb. Ik heb niet het gevoel dat ik me over de kop loop. 25 minuten over 5km heuvelachtig is niet echt snel.
quote:Ik hoopte dat iemand misschien ervaring had met dergelijke klachten, of dat er mensen waren die goede tips kunnen op het gevied van warming-up, cooling-down, rek- en strekoefeningen, e.d. Daar kan vast wel iemand iets over zeggen toch?
Op maandag 5 januari 2004 10:08 schreef GoldieLox het volgende:
quote:Ik ga voorlopig nog zeker niet naar een specialist. Ik vind het nogal onzinnig om voor dergelijke kleinigheden artsen e.d. lastig te vallen, ook al weet ik dat er mensen zijn die voor ieder wissewasje de verzerkingspremies van anderen op te maken.
Mijn tips:1. Ga naar een specialist
2. Neem voldoende rust
3. Laat een loopanalyze maken, zodat je op de juiste schoenen loopt.
Ik zal iets rustiger aan doen, maar opzich is het zo dat zodra ik aan het lopen ben het meestal juist weer prima gaat. Ik vermoed zelf dat ik af en toe wat te fanatiek ben geweest, en weet bijna zeker dat het vanzelf weer over gaat. Wanneer ik zonder problemen 30 km kan lopen kan het nooit zo erg zijn toch...? Maar zijn er dus mensen met tips voor warming-up en cooling-down e.d.?
Ik heb een klein jaar geleden nieuwe schoenen gekocht bij een speciaalzaak, na een loopanalyse, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.
quote:Over je knieproblemen, ik heb er zelf ook last van. Alleen wat minder erg. Zorg ervoor dat je goed rekt. Als je niet lenig genoeg bent kan het zijn dat je je been niet helemaal goed strekt waardoor je dat knieprobleem krijgt. Sinds ik ben begonnen met het rekken van mijn hamstrings zijn mijn knieproblemen afgenomen nl. Ik rek altijd nadat ik een kilometer of 2 heb gelopen dus als de spieren warm zijn en dan pas loop ik door. Ik denk dat een paar honderd meter rustigaan in het begin ook echt te weinig is. daar zou ik zeker een km of 2 voor pakken.
Op vrijdag 2 januari 2004 16:59 schreef SurfDude het volgende:
Zijn er in dit topic nog mensen die verstand hebben van blessures e.d.? Ik heb de laatste tijd namelijk steeds dat ik de eerste paar minuten ontzettend last van mijn knieën heb, maar dat gaat dan na een paar minuutjes vanzelf weer weg. En wanneer ik erg fanatiek getraind heb (zo'n beetje altijd dus...) heb ik na afloop ook nog eens teringtyfus veel last van mijn rechterknie. Ik kan mijn been dan nauwelijks meer buigen, laat staan dat ik dan nog kan rennen...
Iemand enig idee wat het kan zijn en waar dat aan kan liggen? Moet ik een (andere) warming-up doen, een andere cooling down, anders rekken/strekken? Nu loop ik altijd de eerste paar honderd meter rustig in, en dan ga ik meteen door. Aan het eind doe ik altijd een eindsprintje waarbij ik zo'n beetje de laatste kilomter steeds sneller loop, met de laatste paar honderd meter echt sprinten. Vervolgens loop ik dan een stukje rustig met wat warming-up bewegingen erbj, en doe ik wat rek- en strekoefeningen. En normaal gesproken doe ik daarna weer een heel kort sprintje, maar dat lukte de laatste keer dus niet meer, omdat ik mijn rechterbeen nauwelijks meer kon bewegen.
Nuttige tips iemand?
Wat betreft die arts, daar kun je best een keertje langsgaan. Ik zou als ik jouw was in iedergeval rust nemen en wat minder hard/ver lopen en een goede (10 a 15 min ofzo) coolingdown doen met een reksessie. Met wat geluk verminderen de problemen. Je hebt toch geen vocht in je knieen hč? Dan zou ik maar meteen stoppen en naar de doktor gaan.
ow ja, als je van de pijn afwilt, "tantum" werkt bij mij vrij goed. Let op dit is wel symptoombestrijding.
quote:Ik ben ook 25 jaar oud en ik loop nu een jaar of 2 drie keer per week. Ik haal soortgelijke hartslagen (ok misschien 10 slagen per min minder). Ik zou me er niet druk om maken.
Op maandag 5 januari 2004 11:07 schreef BertV het volgende:
Ik loop pas 2 maanden, 2 keer per week en ik haal een een hartslag van 185+ bij hellingen (train op heuvelachtig gebied) (ben 25 jaar oud)
M'n hartslag zakt naar minimaal 170 bij vlakkere stukken wat gek genoeg wel goed uit te houden is.Maximale wat ik gezien heb is 195(!) Ik verbaas me dan ook over de lage getallen die ik hier gelezen heb. Ik heb niet het gevoel dat ik me over de kop loop. 25 minuten over 5km heuvelachtig is niet echt snel.
Het kan ook zijn dat sommige mensen hun hartslagen wat naar beneden afronden om te patsen
quote:K, ik ging er ook niet vanuit dat ik een hartaanval zou krijgen. Maar gezond leek het me niet
Op dinsdag 6 januari 2004 23:05 schreef noutie het volgende:[..]
Ik ben ook 25 jaar oud en ik loop nu een jaar of 2 drie keer per week. Ik haal soortgelijke hartslagen (ok misschien 10 slagen per min minder). Ik zou me er niet druk om maken.
Het kan ook zijn dat sommige mensen hun hartslagen wat naar beneden afronden om te patsen
quote:Hoe bedoel je dat je problemen kunt krijgen doordat je je benen niet helemaal goed strekt? Je strekt je benen toch nooit helemaal bij het lopen? Eerst rekte ik altijd pas na een paar kilometer, maar ik heb gemerkt dat ik vervolgens sneller moe ben, doordat ik dan mijn ritme kwijt raak. Is volgens mij een psychisch probleem, dat wel. Soms heb ik ook het idee dat ik door het rekken juist problemen krijg tijdens het lopen...
Op dinsdag 6 januari 2004 23:00 schreef noutie het volgende:
Over je knieproblemen, ik heb er zelf ook last van. Alleen wat minder erg. Zorg ervoor dat je goed rekt. Als je niet lenig genoeg bent kan het zijn dat je je been niet helemaal goed strekt waardoor je dat knieprobleem krijgt. Sinds ik ben begonnen met het rekken van mijn hamstrings zijn mijn knieproblemen afgenomen nl. Ik rek altijd nadat ik een kilometer of 2 heb gelopen dus als de spieren warm zijn en dan pas loop ik door. Ik denk dat een paar honderd meter rustigaan in het begin ook echt te weinig is. daar zou ik zeker een km of 2 voor pakken.
quote:Ik denk dat ik de volgende keer een uitgebreidere cooling down ga doen. Overigens heb ik ook wel eens gehoord dat het juist goed is om af te sluiten met een sprint. Waaruit zou die cooling down moeten bestaan volgens jou? Gewoon rustig uitlopen? Bij mijn weten heb ik geen vocht in mijn knie, nooit gehad ook trouwens.
Wat betreft die arts, daar kun je best een keertje langsgaan. Ik zou als ik jouw was in iedergeval rust nemen en wat minder hard/ver lopen en een goede (10 a 15 min ofzo) coolingdown doen met een reksessie. Met wat geluk verminderen de problemen. Je hebt toch geen vocht in je knieen hč? Dan zou ik maar meteen stoppen en naar de doktor gaan.
quote:Neh, wie snel wil lopen moet pijn lijden.
ow ja, als je van de pijn afwilt, "tantum" werkt bij mij vrij goed. Let op dit is wel symptoombestrijding.
quote:Volgens mij strek je je been wel volledig tijdens de afzet. Maar zeker weet ik het niet. Ik heb er nooit zo opgelet. Ik weet wel dat te korte spieren onder andere knieklachten kunnen veroorzaken.
Op woensdag 7 januari 2004 02:21 schreef SurfDude het volgende:
Hoe bedoel je dat je problemen kunt krijgen doordat je je benen niet helemaal goed strekt? Je strekt je benen toch nooit helemaal bij het lopen?
quote:Ja dat is zo, ik geloof wel in rekken.
Ik hoor sommige mensen zeggen dat je juist wčl moet rekken, anderen zeggen juist weer van niet.![]()
quote:Ik loop altijd gewoon rustig uit. Er bestaan ook allerlei speciale oefeningen maar ik ben niet zo van de pasjes
Overigens heb ik ook wel eens gehoord dat het juist goed is om af te sluiten met een sprint. Waaruit zou die cooling down moeten bestaan volgens jou? Gewoon rustig uitlopen?
Afsluiten met een sprint is wel leuk maar slecht voor je spieren omdat dan al het melkzuur te lang in je spieren blijft zitten waardoor je sneller spierpijn krijgt.
Het voelde in ieder geval prima...
Vantevoren had ik stiekem mijn zinnen gezet op 11min. per rondje ->
eindtijd van onder de 45minuten. Maar dat bleek al snel niet haalbaar voor mij vandaag, dus ik ben maar vrolijk doorgelopen. Bleek 12minuten per rondje wel vol te kunnen houden, zodat ik met eindspurt onder de 48min eindigde...
Net onder de douche geweest en nu lekker warm binnen.
Vandaag is de Halve van Egmond he? Zijn er nog mensen hier die daar aan meedoen?
quote:Mn buurman had startbewijs, maar hij is ziek, dus ik mocht m van m doen, maar ik train meer kortere afstanden, zit in training bij een MILA groep, dus het is niet echt een afstand voor mij ben ik bang... Je tijd is wel ok hoor op de 10km, vooral met dit weer, denk dat ik dat zelf in zo'n 43 min loop, maar loop meer vijf km's de laatste in 21.38, de volgende wil ik ver onder de 21 lopen, dus druk aan het trainen, zelfs vandaag in dat k.... weer vanochtend
Op zondag 11 januari 2004 13:05 schreef GoldieLox het volgende:
Vanmorgen in hometown Utrecht meeglopen tijdens de Berekuilloop.
Je loopt rondjes van 2,5km. Ik liep er 4 (da's bij mekaar 10km.) in 47:30. Vanwege de stevige regen en wind, plassen en modder vind ik dat best een goede tijd...
Het voelde in ieder geval prima...
Vantevoren had ik stiekem mijn zinnen gezet op 11min. per rondje ->
eindtijd van onder de 45minuten. Maar dat bleek al snel niet haalbaar voor mij vandaag, dus ik ben maar vrolijk doorgelopen. Bleek 12minuten per rondje wel vol te kunnen houden, zodat ik met eindspurt onder de 48min eindigde...Net onder de douche geweest en nu lekker warm binnen.
Vandaag is de Halve van Egmond he? Zijn er nog mensen hier die daar aan meedoen?
quote:Ik ben bang dat je aardig verkeerd bezig bent als ik het zo lees, ik heb zelf wat speling in mn rechterknie dus voel het ook af en toe een beetje, wat waarschijnlijk de fout is, is dat je een verkeerde looptechniek aangeleerd hebt, dus teveel op je hak landen en te zwaar lopend, dat geeft nl nogal klappen op je knieen. Als je m echt nauwelijks meer kunt bewegen zou ik me aardig zorgen gaan maken, dan is de blessure al een heel eind gevorderd, dan moet je echt minder lopen en dan langzaam weer opbouwen, anders kun je het straks wel helemaal schudden....De oplossing (im mijn geval met maar miniem wat klachten) is dat je sneller moet gaan lopen, dus niet teveel joggend, dan vergroot je je pas en wijzigt direct je landing op je voet (meer op zijkant voorkant). Dat geeft nauwelijks belasting voor je knie en je loopt nog betere resultaten ook in wedstrijden. En aan het eind een sprintje is ook niet bepaald goed voor je spieren en knieen
Op vrijdag 2 januari 2004 16:59 schreef SurfDude het volgende:
Zijn er in dit topic nog mensen die verstand hebben van blessures e.d.? Ik heb de laatste tijd namelijk steeds dat ik de eerste paar minuten ontzettend last van mijn knieën heb, maar dat gaat dan na een paar minuutjes vanzelf weer weg. En wanneer ik erg fanatiek getraind heb (zo'n beetje altijd dus...) heb ik na afloop ook nog eens teringtyfus veel last van mijn rechterknie. Ik kan mijn been dan nauwelijks meer buigen, laat staan dat ik dan nog kan rennen...
Nuttige tips iemand?
Categorie plaats1365 / 6633
Snelheid11,701 km/uur
Netto tijd1:48:11
quote:Held!
Op zondag 11 januari 2004 19:26 schreef noutie het volgende:
Hier is de eerste Egmond ganger die zich meldt. Het ging lekker. Het was nogal zwaar en dan met name het strandgedeelte. Harde wind, regen en ook nog eens dat mulle zand. Maar natuurlijk wel uitgelopen en met gepaste trots:Categorie plaats1365 / 6633
Snelheid11,701 km/uur
quote:Gefeliciteerd, ik liep vanochtend gewoon hier in de buurt in die regen en wind en moest aan jullie denken hoor, bewondering
Hier is de eerste Egmond ganger die zich meldt. Het ging lekker. Het was nogal zwaar en dan met name het strandgedeelte. Harde wind, regen en ook nog eens dat mulle zand. Maar natuurlijk wel uitgelopen en met gepaste trots:Categorie plaats1365 / 6633
Snelheid11,701 km/uur
quote:Nice!
Snelheid11,701 km/uur
Gigantisch stijve bovenbenen. Vooral de dag erna. Als ik 2x per week loop dan valt het reuze mee. Alleen vanwege het rotweer loop ik momenteel maar 1x in de 2 weken (hangt helemaal van het weer en mijn werktijden af). Ik zit wel minstens 2x in de week in de sportschool. Daar ben ik alleen maar met cardio bezig, dus conditioneel is het absoluut geen probleem... Iemand toevallig ideeen met wat ik kan doen? Strekken doe ik elke keer uitvoerig...
Nog een probleem is dat mijn 1 na grootste teen mijn langste teen is (en dus een klein beetje meer uitsteekt dan mijn grootste teen). Na het lopen heb ik dus altijd blaren op het topje van mijn 1 na grootste teen. Op zowel beide voeten wat erg vervelend is!
quote:Moeilijk om een antwoord te geven, stijve bovenbenen heb ik eigenlijk nooit, ik zie dat je wel strekt voor je lopen, maar doe je dan wel de juiste oefening? dus rechtop staan en je benen achter je omhoog trekken en op spanning brengen,dat ik een goeie oefening. Tja en die teen. Geen idee, daar kun je misschien een aanpassing in je schoen voor kopen? Gewone sportschoenen zijn natuurlijk niet op zo'n model voet gemaakt, of misschien een kwart maatje grotere schoenen kopen (zolang je natuurlijk niet gaat schuiven in je schoenen). Succes in elk geval!
Op maandag 19 januari 2004 12:26 schreef Abonides het volgende:
Misschien kan iemand me ff helpen. Na het hardlopen heb ik meestal last van 2 dingen.Gigantisch stijve bovenbenen. Vooral de dag erna. Als ik 2x per week loop dan valt het reuze mee. Alleen vanwege het rotweer loop ik momenteel maar 1x in de 2 weken (hangt helemaal van het weer en mijn werktijden af). Ik zit wel minstens 2x in de week in de sportschool. Daar ben ik alleen maar met cardio bezig, dus conditioneel is het absoluut geen probleem... Iemand toevallig ideeen met wat ik kan doen? Strekken doe ik elke keer uitvoerig...
Nog een probleem is dat mijn 1 na grootste teen mijn langste teen is (en dus een klein beetje meer uitsteekt dan mijn grootste teen). Na het lopen heb ik dus altijd blaren op het topje van mijn 1 na grootste teen. Op zowel beide voeten wat erg vervelend is!
Ik heb 20 minuutjes gelopen en hoop het als het over 2 weken stukken makkelijker gaat iets te verlengen, en later natuurlijk weer wat langer.
Wish me Luck!
Groeten een Amateur loper
quote:Good luck!
Op dinsdag 20 januari 2004 06:55 schreef jojomen4 het volgende:
Ik ben vanochtend begonnen met hardlopen. Ik heb 12 jaar gevoetbald en nu ik sinds de zomer gestopt ben zie ik wel dat ik wat aankom![]()
En dat willen we natuurlijk niet dus dan maar hardlopen. Vanochtend om 06.00 uit me bedje geklommen, en om 06.08 was ik buiten. Het is me goed bevallen, het was wel zwaar omdat ik dus 8 maanden niets aan me conditie gedaan had maar ik denk dat ik over 2 weken weer een stuk fitter en conditioneel beter zal zijn. Ben van plan 4 dagen in de week te lopen.
Ik heb 20 minuutjes gelopen en hoop het als het over 2 weken stukken makkelijker gaat iets te verlengen, en later natuurlijk weer wat langer.
Wish me Luck!
Groeten een Amateur loper
4x per week is best veel. Misschien wel te veel, zeker als je net begint.
Zelf dwing ik me altijd om 1 dag rust te nemen na het hardlopen. Ik loop dan ook maximaal 3x in de week. Alleen mensen die trainen voor een 1/2 of hele marathon zie je meer dan 3x per week trainen volgens mij...
quote:hahaha, misschien dat je mij over een jaar wel ziet lopen bij de marathon van Rotterdam
Op dinsdag 20 januari 2004 23:19 schreef GoldieLox het volgende:[..]
Good luck!
4x per week is best veel. Misschien wel te veel, zeker als je net begint.
Zelf dwing ik me altijd om 1 dag rust te nemen na het hardlopen. Ik loop dan ook maximaal 3x in de week. Alleen mensen die trainen voor een 1/2 of hele marathon zie je meer dan 3x per week trainen volgens mij...
Even serieus, ik ben graag fanatiek, en als ik elke ochtend opsta dan zit het ritme er ook gelijk in. Morgen doe ik dan niks omdat ik 8 maanden niks heb gedaan (wil niet gelijk al m'n spiertjes overbelasten).
Bedankt iig
Om 8u mijn nest uitgekomen en om 8:45 de voordeur dicht getrokken om te gaan rennen. Echt lekker was het, ff de stad uit en door de natuur... Ik heb mezelf wel beperkt tot 45min. rennen want ik wil een beetje voorzichtig aan doen. Ik hoor zoveel (knie)blessureleed om me heen van hardlopers...
quote:Voor probleem 1 geef je zelf al de oplossing, 2 a 3 keer in de week lopen dan krijg je echt niet zo snel spierpijn meer. Lopen is een zeer zware sport die maar een beperkt aantal spiergroepen intensief gebruikt, met 1 keer in de 2 weken lopen wennen die spiergroepen natuurlijk nooit aan die belasting. Deze belasting is ook niet makkelijk te simuleren in de sportschool, Het bewegings patroon van mensen op een loopband is vaak al anders dan op de weg/bos, ook de omvang is in de sportschool anders, loop je buiten met gemak een uur heerlijk door de bossen, hebben veel mensen het na 2 of 3 keer 10 minuten op de loopband wel gezien. Met strekken haal je de natuurlijke spierspanning (tones) van de spieren, dit kan je lekker vinden voelen, maar is niet noodzakelijk bij hardlopen, bij sprinten is het eigenlijk helemaal niet slim, je wordt er alleen maar langzamer van. Een goede warming-up blijft wel belangrijk, dit zorgt er voor dat de spieren goed doorbloed raken en voorkomt blesures, Een goede coolingdown voorkomt /verminderd spierpijn de volgende dag.
Op maandag 19 januari 2004 12:26 schreef Abonides het volgende:
Gigantisch stijve bovenbenen. Vooral de dag erna. Als ik 2x per week loop dan valt het reuze mee. Alleen vanwege het rotweer loop ik momenteel maar 1x in de 2 weken (hangt helemaal van het weer en mijn werktijden af). Ik zit wel minstens 2x in de week in de sportschool. Daar ben ik alleen maar met cardio bezig, dus conditioneel is het absoluut geen probleem... Iemand toevallig ideeen met wat ik kan doen? Strekken doe ik elke keer uitvoerig...Nog een probleem is dat mijn 1 na grootste teen mijn langste teen is (en dus een klein beetje meer uitsteekt dan mijn grootste teen). Na het lopen heb ik dus altijd blaren op het topje van mijn 1 na grootste teen. Op zowel beide voeten wat erg vervelend is!
Probleem 2 is ook makkelijk op te lossen, of door preventief intapen van de teen of door een paar nieuwe schoenen te kopen die een half maatje groter zijn. De afwijking die je aan je tenen hebt heeft een hele mooie medische naam, ik kan er alleen niet meer opkomen. Ik heb ook een grotere 2e teen dan grote teen, Ik heb er zelf nog nooit problemen mee gehad, tis waarschijnlijk alleen een schoonheidsfoutje van moeder natuur.
quote:Bedankt voor je advies!
Op donderdag 22 januari 2004 14:18 schreef MudStories het volgende:[..]
Voor probleem 1 geef je zelf al de oplossing, 2 a 3 keer in de week lopen dan krijg je echt niet zo snel spierpijn meer. Lopen is een zeer zware sport die maar een beperkt aantal spiergroepen intensief gebruikt, met 1 keer in de 2 weken lopen wennen die spiergroepen natuurlijk nooit aan die belasting. Deze belasting is ook niet makkelijk te simuleren in de sportschool, Het bewegings patroon van mensen op een loopband is vaak al anders dan op de weg/bos, ook de omvang is in de sportschool anders, loop je buiten met gemak een uur heerlijk door de bossen, hebben veel mensen het na 2 of 3 keer 10 minuten op de loopband wel gezien. Met strekken haal je de natuurlijke spierspanning (tones) van de spieren, dit kan je lekker vinden voelen, maar is niet noodzakelijk bij hardlopen, bij sprinten is het eigenlijk helemaal niet slim, je wordt er alleen maar langzamer van. Een goede warming-up blijft wel belangrijk, dit zorgt er voor dat de spieren goed doorbloed raken en voorkomt blesures, Een goede coolingdown voorkomt /verminderd spierpijn de volgende dag.
Probleem 2 is ook makkelijk op te lossen, of door preventief intapen van de teen of door een paar nieuwe schoenen te kopen die een half maatje groter zijn. De afwijking die je aan je tenen hebt heeft een hele mooie medische naam, ik kan er alleen niet meer opkomen. Ik heb ook een grotere 2e teen dan grote teen, Ik heb er zelf nog nooit problemen mee gehad, tis waarschijnlijk alleen een schoonheidsfoutje van moeder natuur.
Hardlopen wil ik opzich ook wel wat vaker doen, alleen moet het weer natuurlijk ook wel meezitten. De laatste tijd heeft het me iets te vaak geregend en zaten mijn werktijden ook niet echt mee. Om mijn conditie toch op pijl te houden zit ik maar lekker in de sportschool. Waar ik overigens, zoals je al zei, niet op die loopband ga staan.
Nieuwe schoenen kopen vanwege mijn teen weiger ik! Een half jaartje geleden heb ik nieuwe gekocht die helemaal naar mijn voet zitten (speciaal onderzoekje naar gedaan bij Intersport). Ze zitten echt heerlijk, beter dan mijn normale schoenen waar ik dagelijks op loop. Daarbij waren ze ook niet echt goedkoop... het wordt dus tapen.
Eigenlijk moet ik binnenkort maar eens een nieuwe looproute zoeken. Momenteel loop ik veel in de polder. Opzich heb je een geweldige uitzicht, maar ik loop toch liever in het bos. Ik denk dat ik maar eens richting Bakkum ga, dan kan ik lekker door de duinen en het bos heen struinen...
Ik ben vanaf vandaag begonnen met hardlopen, dat wil zeggen, ik ga fanatieker hardlopen dan dat ik deed. De laatste maanden heb ik hooguit 3 keer per maand gelopen.
Ben nu van plan een schema aan te houden. Heb beginnerstips en van alles en nog wat gelezen, maar wil graag nog wat tips met betrekking tot voeding. Als ik 's ochtends om 10 uur ontbijt (brinta, 6 sneetjes brood), wat is dan de beste tijd om te gaan lopen zonder last te krijgen van kramp? Begon vandaag direct na 't eten van alleen wat brinta, maar had vrij snel kramp waar ik niet meer vanaf kwam... Klote dus.
Graag wat tips over wat voor jullie het beste werkt
Dank!
quote:Kramp krijg je meestal doordat je te weinig hebt gegeten. Je voorraad koolhydraten (glycogeen eigenlijk) raakt snel op, waardoor je spieren zonder snel beschikbare energie komen te zitten en dus verkrampen. Zeker als beginner zul je daar last van hebben, gevorderde atleten kunnen ook heel goed sporten op vetten. Hun lichaam is getraind op het snel en efficient kunnen omzetten van vet, het jouwe nog niet.
Op dinsdag 17 februari 2004 01:59 schreef Tomaz het volgende:
Heb beginnerstips en van alles en nog wat gelezen, maar wil graag nog wat tips met betrekking tot voeding. Als ik 's ochtends om 10 uur ontbijt (brinta, 6 sneetjes brood), wat is dan de beste tijd om te gaan lopen zonder last te krijgen van kramp? Begon vandaag direct na 't eten van alleen wat brinta, maar had vrij snel kramp waar ik niet meer vanaf kwam...
Het beste kun je, denk ik, jezelf volstampen met die Brinta en je boterhammen. Vervolgens moet je eigenlijk twee uur wachten voordat je kunt gaan lopen, want hoge lichamelijke activiteit in combinatie met een volle maag is niet echt lekker. Zeker boterhammen zijn nogal complexe koolhydraten, dat kost vrij veel moeite voor een lichaam om dat in glycogeen om te zetten. Het wordt over het algemeen aangeraden om een half uur van te voren ook nog wat sportdrank te nuttigen, zodat je direct een snel beschikbare energiestoot krijgt.
Ikzelf loop overigens niet, maar het principe is voor mij (wielrenner / mountainbiker) hetzelfde.
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 10:32 schreef Trainspotter het volgende:[..]
Kramp krijg je meestal doordat je te weinig hebt gegeten. Je voorraad koolhydraten (glycogeen eigenlijk) raakt snel op, waardoor je spieren zonder snel beschikbare energie komen te zitten en dus verkrampen. Zeker als beginner zul je daar last van hebben, gevorderde atleten kunnen ook heel goed sporten op vetten. Hun lichaam is getraind op het snel en efficient kunnen omzetten van vet, het jouwe nog niet.
Het beste kun je, denk ik, jezelf volstampen met die Brinta en je boterhammen. Vervolgens moet je eigenlijk twee uur wachten voordat je kunt gaan lopen, want hoge lichamelijke activiteit in combinatie met een volle maag is niet echt lekker. Zeker boterhammen zijn nogal complexe koolhydraten, dat kost vrij veel moeite voor een lichaam om dat in glycogeen om te zetten. Het wordt over het algemeen aangeraden om een half uur van te voren ook nog wat sportdrank te nuttigen, zodat je direct een snel beschikbare energiestoot krijgt.
Ikzelf loop overigens niet, maar het principe is voor mij (wielrenner / mountainbiker) hetzelfde.
Als je de eindstreep wil halen dan is de vuistregel dat je de helft van de afstand moet kunnen afleggen (in ongeveer hetzelfde tempo).quote:Op dinsdag 4 mei 2004 16:44 schreef thaleia het volgende:
Mag ik ervan uitgaan dat als ik mijn trainingsrondje vergroot tot een kilometer of 15, dat betekent dat ik op de wedstrijddag de eindstreep van die 21 km wel haal? (Ik weet van mijn vader die marathons loopt dat hij ook nooit de volle 42 km trainde, meestal slechts iets rond de 20-25 km met soms een lange duurloop van 30 of 35)
Volgens mij is dat toch echt complete onzin. Je wou zeggen dat wanneer je volkomen uitgeput de eindstreep van de halve marathon haalt, je de hele ook wel uit kunt lopen?quote:Op vrijdag 7 mei 2004 14:52 schreef Tiger_Woods het volgende:
[..]
Als je de eindstreep wil halen dan is de vuistregel dat je de helft van de afstand moet kunnen afleggen (in ongeveer hetzelfde tempo).
Ja, dan denk ik dat een trainingsrondje van een kilometer of twaalf aardig moet voldoen voor de halve, als je er naar het einde toe af en toe een langere duurloop van 18 a 20 km tussendoor gooit? Ik heb nu al een rondje van een kilometer of twaalf, da's misschien wat te vroeg, maar ik vermoed dat ik het in de heetste zomermaanden vanzelf wel wat rustiger aan ga doen. Ik ken mijzelfquote:Op zondag 9 mei 2004 13:21 schreef SurfDude het volgende:
Dat mensen die voor de marathon trainen nooit als training de hele marathon lopen is overigens wel waar. Ik heb zelf tot nu toe twee keer de marathon gelopen, en als training liep ik max. 30-35 km. Maar dan was ik niet helemaal uitgeput, en bovendien liep ik in zo'n week dan nog 2 keer 15 km. erbij.
Wanneer je af en toe 18 a 20 km loopt tussendoor, lukt 21 natuurlijk ook wel. Maar dan train je dus niet maar de helft van de afstand.quote:Op maandag 10 mei 2004 16:47 schreef thaleia het volgende:
[..]
Ja, dan denk ik dat een trainingsrondje van een kilometer of twaalf aardig moet voldoen voor de halve, als je er naar het einde toe af en toe een langere duurloop van 18 a 20 km tussendoor gooit? Ik heb nu al een rondje van een kilometer of twaalf, da's misschien wat te vroeg, maar ik vermoed dat ik het in de heetste zomermaanden vanzelf wel wat rustiger aan ga doen. Ik ken mijzelf
Ga je dit jaar een marathon doen SurfDude?
Dat klopt ja, daar heb ik inderdaad geen zin in. Die dus niet...quote:Op woensdag 12 mei 2004 16:35 schreef thaleia het volgende:
In elk geval niet Eindhoven. Daar doe ik wsch wel de halve, maar de hele bestaat daar uit twee keer het rondje van de halve en dat lijkt me echt afgrijselijk.
Ik had nog niet gekeken, maar dat is wel netjes idd.quote:Op zondag 16 mei 2004 18:57 schreef Jerommeke.nl het volgende:
Niet zo overbescheiden jongen
Bruto tijd 3:34:13
Netto tijd 3:34:07
De Enschede Marathon vindt al tientallen jaren plaats hoor, volgens mij is het zelfs (één va de) oudsten.quote:Heb het niet gezien, maar waarschijnlijk dat het ook komt omdat het toch een iets minder bekende marathon is dat er minder mensen staan, ten opzichte van een Amsterdam of Rotterdam, dat moet natuurlijk groeien.
Ik vraag me af of het verkeer in Enschede meer gehinderd wordt dan in andere plaatsen. Ik zou ook niet weten waarom.quote:Probleem is ook een beetje die route; door zo'n marathon wordt in Enschede het hele verkeer binnen de stad gehinderd, terwijl je je in andere steden, min of meer beperkt, toch nog wel een beetje kan verplaatsen.
Hehe, dat wist ik niet, maar het speelt waarschijnlijk ook wel dat het in een uithoek van het land wordt gehouden. Enschede is natuurlijk minder groot dan andere steden, en bijvoorbeeld OV lag er de hele dag uit. Dan lopen ze in Amsterdam bijv aangepaste routes.quote:Op zondag 16 mei 2004 20:36 schreef SurfDude het volgende:
[..]
Ik had nog niet gekeken, maar dat is wel netjes idd.
[..]
De Enschede Marathon vindt al tientallen jaren plaats hoor, volgens mij is het zelfs (één va de) oudsten.
[..]
Ik vraag me af of het verkeer in Enschede meer gehinderd wordt dan in andere plaatsen. Ik zou ook niet weten waarom.
Hoe bedoel je "hoe ik een ochtend in moet delen"? Wil je trainingsschema's o.i.d.? Daarvoor kun je het beste hier kijken.quote:Op vrijdag 21 mei 2004 16:28 schreef GeFrenzy2 het volgende:
Hardlopernewbie meldt zich. M'n vader liep marathons en aangezien ik het zat ben om binnen te zitten leek me deze sport een mooie optie. M'n moeder heeft me al ingelicht over de intervaltraining maar zelf weet ik niet hoe ik een ochtend in moet delen.
Iemand tips?
Ik zou idd ook gaan. Uiteindelijk niet, want toch maar studerenquote:Op vrijdag 28 mei 2004 19:08 schreef thaleia het volgende:
Iemand hier die naar de FBK-games gaat? Ik was van plan niet te gaan, het wordt immers mooi weer en dan zit ik liever hier op een terrasje of race door de Ooijpolder. En als het slecht weer is kijk ik Pinkpop op TV.
Maar ja, Bekele komt he, loopt de 5000 meter....hoeveel andere kansen ga ik krijgen om die gast 'live' te zien lopen? Hmm....
O ja, en of er hier nog mensen zijn die deelnemen aan de (achtste, of kwart, geloof ik) triatlon in Eindhoven op 12 juni, want daar ga ik waarschijnlijk toeschouwer zijn.
voedingsadvies: vool koolhydraten, weinig vet. Je kan 's morgens starten met Brinta, dat moet je wel ff testen, neem in iedergeval de tijd dat te laten verteren (2 uurtjes minimum). Melk kan wel eens tricky zijn ivm steken in je zij. Vlak voor de wedstrijd pak ik vaak nog een banaantje drink ik veel water.........een keertje pissen en gaan. Bij 10 km zou ik dat banaantje misschien overslaan trouwens, tis meer een kwestie van wat je kan verdragen. uitproberen dus.quote:Op zondag 6 juni 2004 20:27 schreef HelloBye het volgende:
Ik heb een vraagje.
Sinds een jaartje ongeveer doe ik aan hardlopen met een vriend van mij. We lopen ongeveer 2x, meestal 1x, per week zo'n 8-10 km. Nu doen we 20 juni mee aan de 'Kop van Zuid-loop' (10 km).
Ik vraag mij af of er mensen zijn die advies kunnen geven voor de beste voeding, die dag, of evt. voor de dag ervoor. Het is de eerste keer dat ik mee doe aan zoiets en wil toch wel goed voorbereid zijn en het onderste uit de kan halen.
Wat wil je bereiken en wat is je basis(conditie)?quote:Op zaterdag 29 mei 2004 15:59 schreef mitt het volgende:
Nou is het voetbalseizoen ten einde en in begin augustus moeten we weer beginnen..
Wat is dan het beste? Hoe lang zou je moeten lopen en hoevaak per week bijvoorbeeld?
Nou, het redelijk handhaven van de conditie..natuurlijk zijn er nog genoeg trainingen voordat de wedstrijden weer van start gaan maar het is toch lekker om met nog iets van conditie te starten.quote:Op dinsdag 8 juni 2004 22:15 schreef SurfDude het volgende:
[..]
Wat wil je bereiken en wat is je basis(conditie)?
Present! Zwemmen is voor mij ook een te groot probleem.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 14:40 schreef thaleia het volgende:
OK, dit is suf: ik ben hard toe aan nieuwe schoenen, en natuurlijk heb ik al die advertenties (onmogelijk te missen) gelezen waarin die zaak in Dodewaard als aller- allerbeste uit alle tests komt. Dus daar ga ik binnenkort maar eens heen (had eigenlijk vanmiddag gepland, maar vind het te mooi weer). Maar ik voel wel echt enige schroom om daar binnen te stappen, ben er 1x eerder geweest met een vriend die erg fanatiek en erg snel is, maar zelf ben ik niet zo fanatiek en erg langzaam, dus het lijkt me allemaal een veel te professionele toestand voor een hardloopkneus als ik. Aan de andere kant wil ik natuurlijk WEL gewoon goeie schoenen! Ik ga dus wel, maar voel wel een kleine drempel
Ik was afgelopen zaterdag bij het NSK triathlon, dat is tof zeg! Aangezien ik toch al wel regelmatig ga racefietsen & zwemmen, ben ik nu enigszins aangestoken door de triathlonkoorts. Het feit dat er bij die wedstrijd (het was niet alleen maar NSK) naast ontzettende toppers ook ontzettende kneuzen meededen was ook een opsteker: in dit veld zou ik niet eens zo heel erg zijn afgegaanEr is nog 1 probleem: moet borstcrawl gaan leren. Met mijn huidige suffe schoolslag zou ik echt als aller- allerlaatste het water uitkomen. Voorlopig dus eerst maar eens zoeken naar run-bike-runwedstrijdjes, heb er al eentje gevonden in Oss, begin oktober, da's ook nog veilig ver weg.
Meer mensen hier die behalve 'gewoon' hardlopen ook weleens van die duathlon/triathlondingen doen?
En dat voelt verdomd lekker, of niet?quote:Op vrijdag 18 juni 2004 17:53 schreef Maestrov het volgende:
dus dat komt erop neer dat je na het zwemmen continu bezig bent om mensen in te halen.
Dat is wel erg bijzonder, dat je er dus erg veel spieren bij hebt gekregen, enkel door het lopen? Hooguit aan je beenspieren zul je dat namelijk kunnen merken, of je moet er allemaal andere oefeningen bij zijn gaan doen. Je krijgt echt niet ineens sterkere borstspieren, armsspieren en schouders doordat je loopt. Dat zou wel heel fijn zijn, maar is dus technisch onmogelijkquote:Op dinsdag 22 juni 2004 20:53 schreef Radiohoofdje het volgende:
Hey allemaal,
Ik vroeg me af hoe lang het duurt voordat je echt gaat merken dat je loopt.
Ik loop nu elke dag 40 minuten met af en toe een dag pauze. Om een gezonde conditie te hebben en gewicht te verliezen en omdat ik het nou gewoon heel erg leuk vind. (ontspannen gevoel dat je na het lopen hebt is geweldig en ik voel me heel erg fit)
In de boeken lees ik altijd dat lopers weinig vet bezitten en dat de beste heel erg mager zijn maar wanneer ga je dat dan merken? Hmm misschien ben ik wat ongeduldig, ik merk het wel aan mn lichaam, alleen mn gewicht blijft hetzelfde. Ik heb er wel heel erg veel spieren bij gekregen trouwens... maar toch, ik wil gewicht verliezen.
Denk dat je het beste op een strak schema kunt gaan lopen (in jouw geval 4 min/km).quote:Op vrijdag 16 juli 2004 22:40 schreef Tuftuffer het volgende:
Hoi,
Volgende week woensdag de 21ste doe ik mee aan een duo-duathlon. Ik zal dan 5 km moeten lopen, vervolgens gaat iemand 36 km voor me fietsen, en dan moet ik weer 5 km lopen. Eind vorige maand heb ik 1/2 marathon gelopen in 1.37u. Ik streef nu om twee keer onder de 20 minuten te blijven bij deze wedstrijd. Ik ben er wel wat voor aan het trainen (interval enzo). Maar eigenlijk zou ik graag wat tips willen hoe ik deze 'wedstrijd' dien aan te pakken. Telkens voluit gaan? Wat doen tijdens het uur 'rust' dat ik heb? Zou ik ook deze keer weer mijn mp3-speler die ik altijd opzet om te lopen opzetten?
Dbv
Hmmm, dan gaan wij denk ik ook wel die kant op. Hoewel we wel en sportvereniging zijn. Afgelopen jaar zijn we 125e geworden in de Batavierenrace (wel de bovenste helft dus). Misschien kunnen we daarmee wel een-na-laatste worden in de Veluweloop.quote:Op donderdag 22 juli 2004 17:32 schreef thaleia het volgende:
... O ja, nog een nadeel: bij de Bata zijn er altijd heel veel lopers en ploegen die puur voor de lol meedoen en dus niet zo hard gaan, aan de Veluweloop doen toch vooral wel echt sportieve lui mee. Wij waren die keer dus volgens mij ook laatste
Het ging vrij goed ja. Eerste 5 km liep ik rond de 19.35m de tweede zelfs in 18.55m. Daarbij had ik nog eens een ontzettend snelle fietser bij me. We zijn elfde geworden van de 128 duo's. Volgend jaar gaan we voor de top-10.quote:Op dinsdag 20 juli 2004 13:42 schreef Bjoro het volgende:
[..]
Denk dat je het beste op een strak schema kunt gaan lopen (in jouw geval 4 min/km).
Zeker de eerste 5 km.
Alles wat je in de 1e x teveel geeft, krijg je in de 2e x dubbel zo hard om je oren terug.
Je kunt dan beter de laatste 5 km iets overhebben !!
Vergeet niet dat jouw 1u37 meer dan 4.35 min/km is !!
Je zult dus een stuk snellere moeten gaan !
Gefeliciteerd, dat zijn heel goeie tijden!!quote:Op vrijdag 23 juli 2004 22:38 schreef Tuftuffer het volgende:
[..]
Het ging vrij goed ja. Eerste 5 km liep ik rond de 19.35m de tweede zelfs in 18.55m. Daarbij had ik nog eens een ontzettend snelle fietser bij me. We zijn elfde geworden van de 128 duo's. Volgend jaar gaan we voor de top-10.
Groeten
je geeft wel weinig info, hoe lang ben je? nu kunnen we niet zien of je gewicht al in de goeie richting komt, maar als ik dat van je benen lees, ben je vast nog steeds flink te zwaar.. Maar je bent dus al aan het afvallen, ik denk dat je alleen van het probleem afkomt als je dus nog meer afvalt en de nodige beenspieroefeningen gaat doen, misschien is het slimmer om eerst het afvallen te stimuleren door te gaan zwemmen ipv lopen? Dan heb je misschien dit probleem niet zo, succes iig.quote:Op zaterdag 24 juli 2004 21:30 schreef Djens2 het volgende:
Ok, even aandacht voor het volgende:
5 augustus beginnen de trainingen voor het nieuwe voetbalseizoen en ik wil fit zijn. Nu ben ik op 7 juli begonnen met lopen om in eerste instantie gewicht te verliezen en in tweede instantie conditie op te doen. Ik woog op het moment van beginnen 98,5 kilo. Vanochtend op de weegschaal nog maar 91 maar dat is nog lang niet genoeg. Is dit gezond? Of moet ik minder snel afvallen?
Ik loop elke dag een rondje van 8 kilometer met pauzes. Echter, gisteren heb ik geprobeerd om het hele stuk ineens te lopen en kwam hier een probleem tegen waar ik wel vaker last van heb.
Door het te vele achter elkaar hardlopen schuren de bovenkanten van mijn dijen heel erg tegen elkaar aan waardoor ik hier heel veel last van krijg. Gisteren kon ik daarom mijn ronde ook alleen wandelend afmaken. Vandaag heb ik hierdoor ook niet kunnen lopen.
Is dit een bekend probleem? Of komt dit puur en alleen door mijn overgewicht? En is er een oplossing voor? (wellicht net zoals die wielrenners vaseline tussen mijn benen smeren?
ok, das duidelijkerquote:Op zondag 25 juli 2004 09:03 schreef Djens2 het volgende:
ok.. meer info dan
ik ben 1.88 meter lang en weeg nu dus 91.0 kilo. Lijkt alsof het bijna goed is maar ik wil 82 kilo wegen.. plus dat ik zeker moet blijven lopen voor het voetbalseizoen.
quote:Op donderdag 29 juli 2004 14:37 schreef Scighera het volgende:
hmm; ik ga binnekort (lees: half augustus) mijn voeten laten anlayseren bij Running Centre in Enschede; zal wel betere schoenen opleveren dan de Nike Air Max die ik nu gebruik
zo.. 5 dagen later.. update van mijn gewicht.. weer wat kwijt.. weeg nu 89.1 kiloquote:Op zondag 25 juli 2004 09:03 schreef Djens2 het volgende:
ok.. meer info dan
ik ben 1.88 meter lang en weeg nu dus 91.0 kilo. Lijkt alsof het bijna goed is maar ik wil 82 kilo wegen.. plus dat ik zeker moet blijven lopen voor het voetbalseizoen.
wat ook nog zou kunnen helpen is een legging met korte danwel lange pijpen !!!quote:Op vrijdag 30 juli 2004 21:55 schreef Djens2 het volgende:
[..]
zo.. 5 dagen later.. update van mijn gewicht.. weer wat kwijt.. weeg nu 89.1 kilolopen gaat steeds beter en heb ook geen last meer van mijn dijen.. vaseline helpt
![]()
Helemaal niet slecht zelfs! In het bos gelopen? Scheelt ook wellicht weer wat.quote:Op woensdag 11 augustus 2004 17:57 schreef wendy-tje het volgende:
Na een voetblessure en vakantie heb ik het lopen vandaag weer opgepakt... ondanks dat het wat afgekoeld is, heb ik het toch nog flink benauwd gehad. Maar met een duurloopje van 25 minuten totaal mag ik voor de eerste keer niet ontevreden zijn toch?
Er stonden wel wat bomen langs de route ja. Gewoon een vast rondje wat ik wel eerder gelopen heb. Het lekkerste vind ik toch als ik mijn huis uitloop en meteen ga lopen.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 01:06 schreef 456 het volgende:
[..]
Helemaal niet slecht zelfs! In het bos gelopen? Scheelt ook wellicht weer wat.
Dat benauwde is inderdaad vervelend. Als je maar veel drinkt, ook van te voren! Drink, als je weet dat je savond's gaat rennen, ook smiddags al een liter ofzo.
Je zweet dan echt veel meer, zodat je lekker koelt (erna natuurlijk snel een droog tshirtje oid aan!)
Dat zou prachtig zijn, maar ik zie net dat de categorieen maar gaan t/m mannen 65. Dat gaat dus niet lukken, hij is zelf nl nu ook al stukken langzamer dan toen hij 65 was. Was anders idd wel leuk geweestquote:Op vrijdag 3 september 2004 10:02 schreef MudStories het volgende:
Geweldig dat je vader op die leeftijd nog aan het hardlopen is! Eindhoven is dacht NK veteranen en volgensmij heeft hij wel kans om in zijn leeftijdsklasse nederlands kampioen te worden! Toch een leuke afsluiter van een marathon cariere denk ik zo...
Het wordt morgen maar een graad of 19quote:Op zondag 5 september 2004 21:21 schreef MudStories het volgende:
Slim van je om TTM te laten schieten, het was een leidensweg, heb 6/7 minuten langzamer dan geplanned gelopen en ben echt diep moeten gaan door de hitte, het voelt nu alsof ik een halve marathon gelopen heb. Uiteindelijk toch nog een 10e plaats behaald bij de recreanten in 1:03:49.
Zo ben ik ook begonnen, fitnessen en hardlopen op de lopende band. Bij mij viel toen buiten lopen zwaar tegen, maar na een aantal weken doorzetten begon ik het heerlijk te vinden. Terwijl ik bijvoorbeeld op de middelbare school een hekel had aan dit soort dingen.quote:Op maandag 13 september 2004 12:49 schreef august het volgende:
owja, is buiten lopen makkelijker of lastiger vergeleken met een loopband?
het lijkt mij namelijk ook leuk binnekort buiten te gaan lopen en eventueel te trainen voor een halve marathon
Het schijnt dat 1% helling gelijk staat aan de weerstand als je buiten hardloopt.quote:owja, is buiten lopen makkelijker of lastiger vergeleken met een loopband?
het lijkt mij namelijk ook leuk binnekort buiten te gaan lopen en eventueel te trainen voor een halve marathon
heeel ff offtopic maar hoevaak doe je dat touwtje springen? ik wil ook beginne maar weet niet hoeveel normaal is.. hoeveel sets van hoeveel per dag? verdeeld over de dag of allemaal binnen een uur? etc thxquote:Op maandag 20 september 2004 22:37 schreef TheDon1985 het volgende:
Ik ga zelf elke avond ongeveer 3 kwartier hardlopen.
Dat combineer ik met touwtje springen + 3x daags krachttraining met halter-sets.
quote:Op maandag 20 september 2004 22:37 schreef TheDon1985 het volgende:
Dat combineer ik met touwtje springen + 3x daags krachttraining met halter-sets.
Ik doe het strikt elke dag.... de meeste fitnesszaken hebben verschillende springtouwen... ikzelf heb bijvoorbeeld speciaal gekozen voor een touw met hoge snelheid en fijne handvaten van een soort rubber, in plaats van die houten zoals bij speelgoedwinkels.quote:Op maandag 20 september 2004 22:42 schreef TenMinsteHoudbaarTot het volgende:
[..]
heeel ff offtopic maar hoevaak doe je dat touwtje springen? ik wil ook beginne maar weet niet hoeveel normaal is.. hoeveel sets van hoeveel per dag? verdeeld over de dag of allemaal binnen een uur? etc thx
3x daags-krachttraining heeft weinig zin. Tenminste niet als het dezeflde spier is. Een spier heeft 48 uur nodig om te herstellen.quote:Op maandag 20 september 2004 22:37 schreef TheDon1985 het volgende:
quote:Op maandag 20 september 2004 22:09 schreef wingerd het volgende:
Maar als ik het goed begrijp heeft dat alleen zin als je ook de lange sessies van 2-3 km voor lief neemt. Het is niet anders. Als dat de prijs voor een betere conditie is, dan betaal ik die prijs.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |