Zolang men zich goed gedraagt en er geen rellen ontstaan over wat dan ook zou geen enkele demonstratie verboden moeten worden.
Ideetje voor een flahsmob: met een paar honderd man gaan moonen tijdens die demonstratie en dan hard wegrennen
quote:Waarom zou hij een demonstratie verbieden? We hebben in Nederland het recht op demonstratie. Het zou natuurlijk kunnen dat er mensen een tegendemonstratie gaan organiseren tegen verspreiding van gekleurde informatie en opruiing.
Op woensdag 13 augustus 2003 09:12 schreef zoishet het volgende:
Om die demonstratie zaterdag in Amsterdam tegen politiegeweld op Marrokanen te verbieden?
Cohen mag dan kiezen of hij twee demonstraties wil gaan verbieden omdat zij mogelijk gevaar voor de openbare orde opleveren of dat hij twee demonstraties wil laten doorgaan.
Het kan echter geen kwaad het fototoestel mee te nemen om op de gevoelige plaat vast te leggen wie mensem opjutten en wie de openbare orde bewust schendt. Misschien helpt het de deelnemers en omstanders zich beschaafd te gedragen.
quote:Allemaal leuk en aardig. Maar de mensen die willen gaan demonstreren gaan er van uit dat er een racistische daad is gepleegd. Kortom, ze hebben zelf al hun mening gevormd zonder onderzoeken af te wachten. Sterker nog, de meeste waren er niet eens bij. Grappig dat deze mensen op deze manier hun mening kunnen vormen
Op woensdag 13 augustus 2003 09:19 schreef Retuobak het volgende:
dat kan wel zo zijn maar daarom is het nog wel toegestaan. VRIJHEID VAN MENINGSUITING. zodra je vind dat iemand daar geen recht meer op heeft ben je net zo erg.
Ik vind toch echt dat die demonstratie verboden moet worden. Laat ze eerst maar eens afwachten hoe het precies zit. Vrijheid van meningsuiting is iets wat je niet mag misbruiken, en dat doen hun dus momenteel wel.
Wie heeft er nu eigenlijk de leiding in het land hier, de criminelen of de politie?
quote:Vraag het die Marokkanen die zaterdag een demonstratie willen houden...
Op woensdag 13 augustus 2003 09:28 schreef Wooly_Mammoth het volgende:Wie heeft er nu eigenlijk de leiding in het land hier, de criminelen of de politie?
[Dit bericht is gewijzigd door Sitting_Duck op 13-08-2003 09:31]
quote:Want dat zijn natuurlijk allemaal criminelen...
Op woensdag 13 augustus 2003 09:30 schreef Sitting_Duck het volgende:[..]
Vraag het die Marokkanen die zaterdag een demonstratie willen houden... :s
quote:Ik vind dat deze mensen evenveel recht hebben hun overgesimplificeerde werkelijkheid uit te dragen in een demonstratie als ieder ander.
Op woensdag 13 augustus 2003 09:23 schreef Maerycke het volgende:
Maar voorlopig is het in dit land gewoon toegestaan om te demonsteren. Of je het nu wel of niet eens bent met hun denkbeelden.. het is gewoon een verworven recht. Vervelend he dat dit ook voor (Nederlandse) Marokkanen opgaat?
quote:Ja, tuurlijk
Op woensdag 13 augustus 2003 09:31 schreef Maerycke het volgende:[..]
Want dat zijn natuurlijk allemaal criminelen...
Nee, maar er zijn blijkbaar wel genoeg die vinden dat de politie ze niets mag maken, wat er ook gebeurt.
quote:Sorry hoor maar ik noem je naief als je denkt dat een combinatie van marokkanen in een demonstratie en een politiemacht die altijd bij een demonstratie op de been is geen conflicten zal opleveren.
Op woensdag 13 augustus 2003 09:17 schreef Maerycke het volgende:
Demonsteren is in dit land nog altijd een uiting van een mening.. dat is in dit land nog steeds toegestaan.. Dus waarom zou deze demonstratie verboden moeten worden?Zolang men zich goed gedraagt en er geen rellen ontstaan over wat dan ook zou geen enkele demonstratie verboden moeten worden.
Dus wel kans op rellen, dus wel een risico, dus wel een gegronde reden om deze demonstratie te verbieden.
Verder over meningsuiting, het lijkt wel het moderne sleutelwoord waarbij opeens alles mag. Als je aankondigt dat je met je nazi-vriendjes morgen je mening gaat uiten(meningsuiting) dan moet je niet gek opkijken dat je op het bureau terecht komt. Kan het nog zo'n verworven recht zijn.
Het valt me alleen wel op dat steeds minder mensen, vooral bejaarden niet eens meer de straat op durven, dat steeds meer mensen zich onveilig voelen en dat er steeds meer no-go zones komen in de grote steden waar een normale nederlandse jongen zich niet meer durft te vertonen en er nog steeds mensen zijn die het allemaal niet zo heel erg vinden wat er allemaal gebeurd in dit land, en ze zelfs die mafkezen soms nog gaan verdedigen ook..
quote:Nee hoor, sommige deelnemers hebben gewoon geen vrienden en/of geen eigen mening, anderen vervelen zich, weer anderen gebruiken de demonstratie voor uitbreiding van hun vriendenkring. Sommigen hebben de demonstratie nodig ter bevestiging van hun (groeps)identiteit,...
Op woensdag 13 augustus 2003 09:31 schreef Maerycke het volgende:[..]
Want dat zijn natuurlijk allemaal criminelen...
Dan zijn er nog mensen die een aanleiding nog hebbben voor een uitstapje naar Amsterdam.
Al die mensen zijn heus geen criminelen.
quote:Precies..
Op woensdag 13 augustus 2003 09:33 schreef sjun het volgende:[..]
Ik vind dat deze mensen evenveel recht hebben hun overgesimplificeerde werkelijkheid uit te dragen in een demonstratie als ieder ander.
quote:En zodra er rellen uitbreken, kun je ze oppakken.. heel simpel.
Op woensdag 13 augustus 2003 09:35 schreef Aequitas het volgende:[..]
Sorry hoor maar ik noem je naief als je denkt dat een combinatie van marokkanen in een demonstratie en een politiemacht die altijd bij een demonstratie op de been is geen conflicten zal opleveren.
Dus wel kans op rellen, dus wel een risico, dus wel een gegronde reden om deze demonstratie te verbieden.
Verder over meningsuiting, het lijkt wel het moderne sleutelwoord waarbij opeens alles mag. Als je aankondigt dat je met je nazi-vriendjes morgen je mening gaat uiten(meningsuiting) dan moet je niet gek opkijken dat je op het bureau terecht komt. Kan het nog zo'n verworven recht zijn.
Desalniettemin kun je geen demonstratie verbieden omdat het gedachtengoed je ineens niet aanstaat. De extremistische partijen mogen ook demonstreren en daar ben ik het niet mee eens. Ook maar verbieden dan? Lijkt me niet.. ook die simpele zielen hebben gewoon het recht om te demonsteren, ook al is de kans op rellen net zo groot.
Vrijheid van meningsuiting is inderdaad een groot goed in Nederland.. en die geldt voor iedereen..
quote:Mee eens. Alleen moeten ze dan wel even van te voren melden waar precies, zodat de politie beveiligingscamera's kan ophangen, en direct iedereen oppakt die de openbare orde verstoord of rellen veroorzaakt.
Op woensdag 13 augustus 2003 09:33 schreef sjun het volgende:[..]
Ik vind dat deze mensen evenveel recht hebben hun overgesimplificeerde werkelijkheid uit te dragen in een demonstratie als ieder ander.
En laat de ME maar stand-by staan, want dit gaat geheid fout natuurlijk.
[Dit bericht is gewijzigd door zoishet op 13-08-2003 09:44]
Leuk he, Nederland !
quote:Ik zie nergens dat ik zeg dat het verboden moet worden omwille van hun afkomst of motivatie. Enkel en alleen vanwege het feit tot rellen in de binnenstad. Voorkomen is beter dan genezen.
Op woensdag 13 augustus 2003 09:38 schreef Maerycke het volgende:En zodra er rellen uitbreken, kun je ze oppakken.. heel simpel.
Desalniettemin kun je geen demonstratie verbieden omdat het gedachtengoed je ineens niet aanstaat. De extremistische partijen mogen ook demonstreren en daar ben ik het niet mee eens. Ook maar verbieden dan? Lijkt me niet.. ook die simpele zielen hebben gewoon het recht om te demonsteren, ook al is de kans op rellen net zo groot.
Vrijheid van meningsuiting is inderdaad een groot goed in Nederland.. en die geldt voor iedereen..
quote:Goed plan, sluit ik me volledig bij aan.
Op woensdag 13 augustus 2003 09:38 schreef Sitting_Duck het volgende:[..]
Mee eens. Alleen moeten ze dan wel even van te voren melden waar precies, zodat de politie beveiligingscamera's kan ophangen, en direct iedereen oppakt die de openbare orde verstoord of rellen veroorzaakt.
En laat de ME maar stand-by staan, want dit gaat geheid fout natuurlijk.
Ik heb er alle vertrouwen in dat de politie de demonstratie in de hand zal weten te houden. Ik vraag me daarbij af hoeveel personen de demonstratie zal trekken, ook in de Marokkaanse gemeenschap zijn de meningen verdeeld. Zie het volgende artikel...
quote:
Arib: reactie Marokkanen is gevaarlijk
AMSTERDAM - Marokkaanse organisaties moeten de tegenstellingen in Amsterdam niet op de spits drijven na het dodelijke schietincident op het Mercatorplein. De verhoudingen in de Baarsjes en elders zijn volgens PvdA-Kamerlid Khadija Arib al zeer gespannen. ''Die jongens staan op scherp.''
Arib, die zelf van Marokaanse afkomst is en in de buurt van het Mercatorplein woont, merkte vorige week donderdag tijdens de herdenking dat mensen erg boos zijn. De woede beperkt zich niet tot de Marokkanen, ook andere buurtbewoners zijn verontwaardigd over het politieoptreden. En dat terwijl het de laatste jaren de goede kant op leek te gaan met de buurt. ''We zijn een beetje terug bij af.''Volgens Arib moeten burgemeester Job Cohen, het stadsdeel en de politie de buurt uitleggen wat de rol van de rijksrecherche is in het onderzoek naar de schietpartij. ''Ze moeten opnieuw het gesprek aangaan met de ouderen en jongeren uit de buurt, ook met de Nederlanders.'' De buurtbewoners moeten volgens haar de belangrijkste gesprekspartners van de bestuurders zijn, niet de organisaties die zich nu opwerpen als spreekbuis en die zeer ongenuanceerde uitspraken doen.
Deze clubs, zoals het Komitee van Marokkaanse Arbeiders in Nederland (Kman) en de Stem van Marokkaanse Democraten, hebben zich verenigd in het Comité tegen zinloos politiegeweld en discriminatie. Zij moeten proberen 'de kloof te dichten, in plaats van te polariseren,' zegt Arib. ''Het is de taak van die organisaties een constructieve rol te spelen en een oplossing te zoeken. Ik hoop dat ze die rol op zich nemen.''
Maar het comité heeft zijn oordeel over de schietpartij al klaar, constateert Arib met spijt. ''Het is voorbarig nu al van racisme te spreken. Het is van belang het onderzoek af te wachten om te weten hoe het precies is gegaan.'' In tegenstelling tot het comité heeft Arib wel vertrouwen in het werk van de rijksrecherche. ''Ik ga uit van een gedegen onderzoek.'' Maar dat hoeft voor haar niet per se het laatste woord te zijn. ''Naar aanleiding daarvan kan nog een onafhankelijk onderzoek plaatsvinden.''
Ze ziet geen enkele reden voor een demonstratie, zoals het comité die volgend weekeinde wil houden. ''Een demonstratie waartegen? Je weet niet wat er precies is gebeurd. Het belangrijkste is dat de buurtbewoners weer vertrouwen in de politie krijgen. Elke uitspraak over discriminatie is olie op het vuur. Je merkt wel bij de Marokkaanse gemeenschap een algemeen gevoel: wij zijn de voetveeg. Er hoeft maar iets te gebeuren of de frustaties komen boven.''
Ze heeft waardering voor de opstelling van de politie, die bij de herdenking aanwezig was. ''Die wijkagent kent alle jongeren en praat met ze.'' Arib zal contact opnemen met de haar bekende mensen achter het comité. Ook partijgenoot Cohen kan een telefoontje verwachten.
http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1060599841312.html
quote:Precies, als halve zolen als de NVU mogen demonstreren waarom deze groep niet?
Op woensdag 13 augustus 2003 09:33 schreef sjun het volgende:Ik vind dat deze mensen evenveel recht hebben hun overgesimplificeerde werkelijkheid uit te dragen in een demonstratie als ieder ander.
quote:Inderdaad, dat is een van de mooie verworvenheden in dit land
Op woensdag 13 augustus 2003 11:24 schreef Tijger_m het volgende:[..]
Precies, als halve zolen als de NVU mogen demonstreren waarom deze groep niet?
quote:Stel een wet voor die dat voorschrijft. Wat jij vindt is allemaal leuk en aardig, maar vind je ook dat er op dit moment een wettelijke grond is de demonstratie te verbieden, en zo ja, welke?
Op woensdag 13 augustus 2003 09:41 schreef zoishet het volgende:
Als de politie voor moordenaars wordt uitgemaakt heb je volgens mij je recht op meningsuiting verspeeld.
quote:Juist. En die zal geen enkele demonstratie verbieden om de door jou aangegeven "reden".
Dat bepaald in Nederland de rechter nog altijd.
quote:Aldus sprak de man die het meest gebruikte woord in zijn vocabulaire, "Marokkanen", niet in het Nederlands kan spellen....
En die Marrokanen worden opgejut door een aantal idioten die niets, maar dan ook niets, van de Nederlandse samenleving snappen.
Reken er maar op dat er een aantal pelotonnetjes ME klaarstaan hoor!
En Cohen die demonstratie verbieden?! Hahaha, daar is ie veels te soft voor. De sukkel. Ik heb m toen daags na dat "incident" op 4 mei met die kransen in Rondom 10 gezien en daar zat ie zo van: "jaah maar die jongens weten niet beter bla bla bla", terwijl daar ook een docent Maatschappijleer zat die even uit de doeken deed dat ze PRECIES weten wat ze doen en deden.
Cohen is gewoon het vleesgeworden watje.
* XcUZ_Me wacht vol spanning af wat er zaterdag gaan gebeuren...
Eén ding is duidelijk: het merendeel van Nederland is het zat! Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut niet pro-rellen, maar vind wel dat er iets moet gebeuren om dit probleem aan te pakken.
Houdt men geen politie paraat dan hebben de demonstranten eigenlijk al gewonnen en heb je bovendien ook nog eens het risico dat er wel ongeregeldheden uitbreken. En dan is er dus weinig aan te doen.
[edit]
OK bedankt voor het verduidelijken van de titel.
[/edit]
Het is toch wel bijna zeker dat het uit de hand gaat lopen aanstaande zaterdag in Amsterdam. En ik denk dat veel mensen hierop ook op hopen. Hopelijk laat de politie/ME eindelijk eens wat spieren zien!
Ik had dit soort taferelen een paar jaar geleden al voorspeld, alleen toen werd ik achterlijk en een rascist genoemd. Kijk nou eens wie er gelijk heeft. Maar zo blijkt maar weer hoe kortzichtig mensen zijn die met een bepaalde politieke orientatie.
Anyway, hoeveel Marokkaanse organisaties komen er? Hoeveel Marokkanen zullen er komen? Iemand enig idee? Zouden er zelfs Nederlanders mee-demonstreren? Heheh, ik zie het al voor me, Paul Rosenmuller en Femke Halsema voorop!
Die Marokkanen wensen zaterdag geen politie te zien... Nou ik denk dus echt niet dat de politie zo achterlijk is hier gehoor aan te geven. Laat ze maar lekker in zeer grote getalen aanwezig zijn. Of ze geven er wel gehoor aan, en ze sturen het leger eropaf. Dat zou natuurlijk helemaal prachtig zijn.
Maar ja, de kans dat deze demonstratie vreedzaam zal verlopen acht ik zeer klein. Het kan bijna niet anders resulteren dan in rellen. En wat nou als een stel van die achterlijken (vuur)wapens bij zich hebben? Dan gaan we wat beleven.
Ik kijk er in ieder geval naar uit, hopelijk is het eindelijk geen woorden maar daden. Neerslaan met veel geweld die demonstratie!
[Dit bericht is gewijzigd door smash789 op 13-08-2003 13:43]
quote:De meeste demonstraties komen voort uit het "onderbuikgevoel". Feiten en emoties gaan hand in hand.
Op woensdag 13 augustus 2003 13:15 schreef twexx het volgende:
Ik ben benieuwd hoeveel mensen er uitrukken om tegen het grote geweld te demonstreren en helemaal hoe vreedzaam ze dit gaan doen.
Ik vind het wel degelijk opruiing want het is allemaal op een mening gebaseerd en niet op feiten. Als het bij wet verboden kan worden mag het van mij maar ik denk dat ze zichzelf wel voor schut gaan zetten met deze onzin dus laat ze lekker hun gang gaan want hoe meer aandacht hoe echter het allemaal lijkt.
Laat ze maar lekker demonstreren. Zou de de NVU nog een tegendemonstratie beginnen?
quote:Wacht nou eerst maar eens hoeveel mensen er zijn joh. Iemand die zulke onzin uitkraamt en denkt dat hij boven de rest van Nederland staat en daarom gaat eisen dat er geen politie bij mag neem je toch niet serieus. Dan kan je wel bezig blijven.
Op woensdag 13 augustus 2003 13:19 schreef XcUZ_Me het volgende:
Eén ding is duidelijk: het merendeel van Nederland is het zat! Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut niet pro-rellen, maar vind wel dat er iets moet gebeuren om dit probleem aan te pakken.
quote:Vast wel. Dit is voor hun een mooi signaal om weer wat leden te werven.
Op woensdag 13 augustus 2003 13:24 schreef robh het volgende:[..]
Laat ze maar lekker demonstreren. Zou de de NVU nog een tegendemonstratie beginnen?
De demonstratie is volgens mij niet op het Mercator plein en zelfs niet in 'de baarsjes'. Volgens mij las ik dat ze verzamelen bij de Ferdinant Bol oid. Gister hoorde ik een marokkaan vertellen dat hij een vlag en rozen gekocht had en er helemaal klaar voor was maar de mensen tegen wie hij dat zei hadden nauwelijks door waar hij het over had. Ik denk niet dat het een massale demonstratie wordt, maar er zal vast wel een explosieve sfeer hangen.
Heerlijk om te zien trouwens hoeveel mensen er hier hopen dat het echt op rellen uitdraait...
Dat ongetwijfeld weer aangegrepen zal worden om aan te tonen dat alle Marokkanen gewelddadig zijn en ter plekke geëxporteerd moeten worden...
Behalve natuurlijk "die ene goede Marokkaan" want die wast iedere zondag zijn auto....
[ironie mode off]
quote:Daar vragen ze toch zelf om. Kom op zeg. Die hele demonstratie gaat nergens over.
Op woensdag 13 augustus 2003 13:31 schreef Maerycke het volgende:
Heerlijk om te zien trouwens hoeveel mensen er hier hopen dat het echt op rellen uitdraait...
quote:
Op woensdag 13 augustus 2003 09:17 schreef Sitting_Duck het volgende:
Misschien moeten ze die demonstratie juist gewoon door laten gaan, en dan hardhandig de kop in laten drukken door de ME![]()
quote:Bron?
Op woensdag 13 augustus 2003 13:35 schreef twexx het volgende:[..]
Daar vragen ze toch zelf om. Kom op zeg. Die hele demonstratie gaat nergens over.
quote:Is daar nog een bron voor nodig dan? Voorbeelden genoeg in het recente verleden in Belgie en Engeland. Ik zou in ieder geval niet graag mijn auto geparkeerd hebben op de eventuele route van die demonstraties. En nee niet uit angst voor een gejatte autoradio.....
Op woensdag 13 augustus 2003 13:41 schreef Maerycke het volgende:Bron?
quote:Ik heb geen bewijs zelfs geen vermoeden gezien/gelezen wat er op duid dat de demonstratie gegrond is.
Op woensdag 13 augustus 2003 13:41 schreef Maerycke het volgende:[..]
Bron?
* pro_jeex pakt vast een appeltje en wat frisdrank en gaat er voor zitten
quote:Het ging om het feit dat mensen werkelijk hier ongeveer smachten naar rellen en dat ook nog eens geweldig vinden... Lijkt me persoonlijk een tragische zaak eigenlijk...
Op woensdag 13 augustus 2003 13:45 schreef inspiral het volgende:[..]
Is daar nog een bron voor nodig dan? Voorbeelden genoeg in het recente verleden in Belgie en Engeland. Ik zou in ieder geval niet graag mijn auto geparkeerd hebben op de eventuele route van die demonstraties. En nee niet uit angst voor een gejatte autoradio.....
quote:Maakt dat wat uit dan? Mensen hebben het recht om te demonstreren.. waarvoor dan ook. En zodra ze rellen schoppen, direct oppakken..
Op woensdag 13 augustus 2003 13:56 schreef twexx het volgende:[..]
Ik heb geen bewijs zelfs geen vermoeden gezien/gelezen wat er op duid dat de demonstratie gegrond is.
De mensen die deze demonstratie serieus nemen lijken me niet bijster intelligent of misbruiken dit gewoon om lekker te kunnen rellen dus moeten ze het ook maar zelf weten.
Maar dat is altijd nog iets anders dan er van tevoren vanuit gaan dat er rellen geschopt gaan worden of een demonstratie verbieden omdat je het toevallig niet eens bent met het doel waarvoor wordt gedemonstreerd.
Het gaat me hier puur om de kortzichtigheid met betrekking tot de vrijheid van meningsuiting.
Wanneer er hier rechtsextremistische uitspraken worden gedaan en ze worden ge-edit of weggehaald dan weet men niet hoe snel men moet piepen en huilen. Maar wanneer er gedemonstreerd wil worden door iemand met een ander tintje dan moet dat maar in ene keer verboden worden.
Laat hen gewoon demonstreren.. wanneer er rellen uitbreken gelijk aanpakken.. Simpel toch? Wellicht valt het mee en gedragen ze zich allemaal netjes. Lijkt me wel zo prettig persoonlijk..
Die vergelijking met de NVU gaat trouwens niet op, dat zijn doorgaans zeventig zwakzinnigen die wat in een weiland lopen te banjeren en vervolgens aangevallen worden door antifascisten.
quote:We leven hier nog steeds niet in een Bananenrepubliek...
Op woensdag 13 augustus 2003 14:12 schreef Pietverdriet het volgende:
gewoon door laten gaan, is vrijheid van meningsuiting. Als dit eindigt met rellen kan je altijd gewoon de ME inzetten en de hele hap arresteren en ergens op een oud booreiland zetten berechten en beboeten en/of opsluiten (volgens het Nederlandse recht)
quote:je hebt gelijk, in afwachting van hun proces op een oud booreiland zetten dan?
Op woensdag 13 augustus 2003 14:14 schreef Maerycke het volgende:[..]
We leven hier nog steeds niet in een Bananenrepubliek...
quote:Als we genoeg dieven en moordenaars vervroegd vrijlaten, zijn er vast nog wel wat cellen te vinden...
Op woensdag 13 augustus 2003 14:17 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
je hebt gelijk, in afwachting van hun proces op een oud booreiland zetten dan?
quote:wat stapelbedjes bij de Ikea halen, 4 man in een cel, dan kunnen we die lui van de NVU gelijk ook kwijt
Op woensdag 13 augustus 2003 14:19 schreef Maerycke het volgende:[..]
Als we genoeg dieven en moordenaars vervroegd vrijlaten, zijn er vast nog wel wat cellen te vinden...
[Dit bericht is gewijzigd door Pietverdriet op 13-08-2003 14:22]
quote:Helaas nog steeds monarchie.
Op woensdag 13 augustus 2003 14:14 schreef Maerycke het volgende:
We leven hier nog steeds niet in een Bananenrepubliek...
quote:Ik vond de demo van de NVU in Rotterdam ook helemaal nergens over gaan met figuren die erbij liepen als Hitler.
Op woensdag 13 augustus 2003 13:35 schreef twexx het volgende:Daar vragen ze toch zelf om. Kom op zeg. Die hele demonstratie gaat nergens over.
quote:Een dergelijke eis geeft aan dat de eiser weinig (politiek) verstand en nog minder maatschappelijk inlevingsvermogen heeft. Een wat minder egocentrische houding zou de dialoog tussen bevolkingsgroepen bevorderen.
Op woensdag 13 augustus 2003 13:19 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik denk ook dat het wel eens uit de klauwen zou kunnen gaan lopen zaterdag... Dat ze geen politie erbij willen is de meest idiote eis die ik in tijden heb gehoord. Als een stel vredelievende figuren gaan demonstreren is er al politie bij, laat staan als dat zooitje ongeregeld daar straks de straat opgaat.
Ik heb geen kenissen die zouden meelopen in de aangekondigde demonstratie dus ik heb geen idee of jouw uitspraak van dat zooitje ongeregeld volledig de lading van de deelnemers aan de demonstratie dekt.
quote:Cohen geeft in ieder geval aan bereid te zijn zich in te leven in de positie van diverse burgers van ons land. Het kan geen kwaad als meer mensen die gave ontwikkelen.
Reken er maar op dat er een aantal pelotonnetjes ME klaarstaan hoor!En Cohen die demonstratie verbieden?! Hahaha, daar is ie veels te soft voor. De sukkel. Ik heb m toen daags na dat "incident" op 4 mei met die kransen in Rondom 10 gezien en daar zat ie zo van: "jaah maar die jongens weten niet beter bla bla bla", terwijl daar ook een docent Maatschappijleer zat die even uit de doeken deed dat ze PRECIES weten wat ze doen en deden.
De docent maatschappijleer (was het Sörensen?) kan misschien wel populistische uitspraken doen over een groep individuen maar hij kan ze niet hard maken. De actie van het voetballen met de grafkransen voor gesneuvelden geeft in ieder geval aan dat het bij de betreffende individuen aan maatschappelijk bewustzijn ernstig tekort schiet.
dit biedt vervolgens aanklopingspunten om met ouders en begeleiders te gaan werken aan die bewustwording. Gedrag van enkele individuen biedt natuurlijk geen valide grond om een complete bevolkingsgroep het gedrag vanenkele individuen aan te rekenen.
Het zou de betreffende bevolkingsgroep echter wel aaleiding moeten bieden om eens kritisch te kijken naar de wijze waarop het eigen kroost wordt grootgebracht om tegen te gaan dat een optelsom van incidenten gaat leiden tot een negatieve associatie met de complete bevolkingsgroep in de toekomst. Sleutelwoord is zelfregulering na signalering waarmee je mensen in hun waarde laat en ruimte biedt om problematiek zelf op te lossen en voor te zijn. Pas als dat niet gaat kunnen er wat mij betreft van overheidswege maatregelen worden opgelegd.
quote:De man komt op mij integer en professioneel over. Het etiket watje dat je hem opplakt geeft voor mij iets aan over jouw maatschappelijke bevattingsvermogen. Kennelijk heb je het nodig.
Cohen is gewoon het vleesgeworden watje.
quote:Ik verwacht erg weinig.
* XcUZ_Me wacht vol spanning af wat er zaterdag gaan gebeuren...
quote:dat vinden er velen met jou en degene die jij 'Watje' noemt is er al lang mee aan de gang.
quote:Wat dat betreft verschillen wij dan van mening. Ik vind Cohen absoluut niet professioneel overkomen. Dat hij na die schietpartij naar de nabestaanden van die Marokkaan is gegaan en níet ook naar de desbetreffende agent neem ik hem kwalijk, op deze manier geeft hij aan de buitenwereld door aan de kant van de Marokkanen te staan. Om dat te voorkomen had hij ook naar die agent moeten gaan.
Op woensdag 13 augustus 2003 16:52 schreef sjun het volgende:*knipper de knip*
De man komt op mij integer en professioneel over. Het etiket watje dat je hem opplakt geeft voor mij iets aan over jouw maatschappelijke bevattingsvermogen. Kennelijk heb je het nodig.
[..]
Met mijn maatschappelijk bevattingsvermogen is niets mis. Zoals ik in eerdere topics al heb opgemerkt ben ik van overtuigd SP-er omgedraaid naar een rechtsere partij. Dit doordat ik in Rotterdam woonachtig ben en zoveel ellende hier om me heen zie, die toch voornamelijk wordt veroorzaakt door allochtonen. Je referentiekader verandert en m'n opvattingen over bepaalde zaken daarmee ook. Ik volg actief het nieuws en lees kranten en kijk dus echt wel verder dan m'n neus lang is...
Ik heb níets tegen de allochtonen in Nederland die gewoon normaal doen, die de Nederlandse waarden & normen accepteren en proberen zoveel mogelijk mee te draaien in onze samenleving. Ik heb wél wat tegen dat kleine groepje wat het vergalt voor de rest door zich agressief te gedragen en die proberen kost wat kost hun traditionele opvattingen hier door te drukken.
Mijn woordkeuze in de zin van "dat zooitje ongeregeld" was inderdaad niet zo gelukkig gekozen, maar fouten maken we allemaal.
quote:Een goede zaak, het kan geen kwaad daarbij verschillende kranten te lezen opdat je belichting van meerdere zijden van het politieke spectrum krijgt.
Op woensdag 13 augustus 2003 17:08 schreef XcUZ_Me het volgende:[..]
Wat dat betreft verschillen wij dan van mening. Ik vind Cohen absoluut niet professioneel overkomen. Dat hij na die schietpartij naar de nabestaanden van die Marokkaan is gegaan en níet ook naar de desbetreffende agent neem ik hem kwalijk, op deze manier geeft hij aan de buitenwereld door aan de kant van de Marokkanen te staan. Om dat te voorkomen had hij ook naar die agent moeten gaan.
[quote]
Wie zegt dat hij niet reeds met die agent gesproken heeft of dat hij reeds is waargenomen door de commandant van de betreffende agent?
[quote]Met mijn maatschappelijk bevattingsvermogen is niets mis. Zoals ik in eerdere topics al heb opgemerkt ben ik van overtuigd SP-er omgedraaid naar een rechtsere partij. Dit doordat ik in Rotterdam woonachtig ben en zoveel ellende hier om me heen zie, die toch voornamelijk wordt veroorzaakt door allochtonen. Je referentiekader verandert en m'n opvattingen over bepaalde zaken daarmee ook. Ik volg actief het nieuws en lees kranten en kijk dus echt wel verder dan m'n neus lang is...
quote:Ik heb geen bezwaar tegen allochtonen die hun eigen leven op eigen wijze vorm willen geven zolang zij daarbij binnen de Nederlandse wet blijven opereren.
Ik heb níets tegen de allochtonen in Nederland die gewoon normaal doen, die de Nederlandse waarden & normen accepteren en proberen zoveel mogelijk mee te draaien in onze samenleving. Ik heb wél wat tegen dat kleine groepje wat het vergalt voor de rest door zich agressief te gedragen en die proberen kost wat kost hun traditionele opvattingen hier door te drukken.
quote:Da's waar. Op mijn gedrag valt ook voldoende aan te merken. Als het goed is houden we elkaar hier wat scherp.
Mijn woordkeuze in de zin van "dat zooitje ongeregeld" was inderdaad niet zo gelukkig gekozen, maar fouten maken we allemaal.
quote:En zo hoort 't
Da's waar. Op mijn gedrag valt ook voldoende aan te merken. Als het goed is houden we elkaar hier wat scherp.
quote:Persoonlijk vind ik de demonstratie al rellen.
Op woensdag 13 augustus 2003 14:10 schreef Maerycke het volgende:
Maakt dat wat uit dan? Mensen hebben het recht om te demonstreren.. waarvoor dan ook. En zodra ze rellen schoppen, direct oppakken..
quote:De pot verwijt de ketel dat zij zelf ontzettend zwart ziet.
Maar dat is altijd nog iets anders dan er van tevoren vanuit gaan dat er rellen geschopt gaan worden of een demonstratie verbieden omdat je het toevallig niet eens bent met het doel waarvoor wordt gedemonstreerd.Het gaat me hier puur om de kortzichtigheid met betrekking tot de vrijheid van meningsuiting.
quote:hey maryke!
Demonsteren is in dit land nog altijd een uiting van een mening.. dat is in dit land nog steeds toegestaan.. Dus waarom zou deze demonstratie verboden moeten worden?Zolang men zich goed gedraagt en er geen rellen ontstaan over wat dan ook zou geen enkele demonstratie verboden moeten worden.
demonstratie is inderdaad een vrijheid van meningsuiting, maar demonstraties is vaak ook een uiting van het onvermogen om naar jezelf te kijken. Alweer wordt er nu geroepen dat het om racisme gaat, alweer worden de politieagenten met de nek aangekeken, maar ze zullen ech niet zelf naar het probleem kijken en zien dat er wel degelijk iets met "hun kameraad" was...
in dit geval vind ik een demonstratie gewoon een pure uiting van wanhoop en schuldgeverij... en daar komt alleen ellende van.
Hier in Maastricht is het veel beter met Burgemeester Leers, die man weet wat ie doet.
Cohen = watje
Leers = de man
Hoe dan ook, het loopt daar uit op rellen.
Laat Cohen de demonstratie doorgaan dan komen er rellen tegen de politieovermacht e.d.
Verbied Cohen de demonstratie dan komen er ook rellen, en dan wordt er met termen zoals discriminatie en rascisme gegooid, het feit dat Cohen joods is zal ook niet zo goed vallen bij een hoop relmarocjes.
quote:"Ze" zullen dat ook niet gaan doen wanneer de demonstratie verboden gaat worden, lijkt me dan.
Op woensdag 13 augustus 2003 17:38 schreef Jerruh het volgende:[..]
hey maryke!
demonstratie is inderdaad een vrijheid van meningsuiting, maar demonstraties is vaak ook een uiting van het onvermogen om naar jezelf te kijken. Alweer wordt er nu geroepen dat het om racisme gaat, alweer worden de politieagenten met de nek aangekeken, maar ze zullen ech niet zelf naar het probleem kijken en zien dat er wel degelijk iets met "hun kameraad" was...
in dit geval vind ik een demonstratie gewoon een pure uiting van wanhoop en schuldgeverij... en daar komt alleen ellende van.
Wat voor beweegredenen er ook achter een demonstratie zit en of je het er nou wel of niet mee eens bent, het is één van de grondrechten van de Nederlander... (ook de Nederlander van Marokkaanse afkomst derhalve).
Er vanuit gaan dat er gereld gaat worden door een enorme groep Marokkanen is me allemaal te makkelijk eigenlijk. Ten eerste denk ik dta de animo om hier aan mee te doen onder de Marokkaanse bevolking werkelijk niet zo groot is en ten tweede is het volstrekt niet vanzelfspreken dat het inderdaad op geweld uitdraait.
En wanneer dat wel gebeurt, is het toch heel simpel? De ME die rellers op laten pakken.
quote:Tot zover de navolgende 'opbouwende' bijdrage.
Op donderdag 14 augustus 2003 10:14 schreef Bastard het volgende:
Nee laat maar uit de klauwen lopen, hopen op goed camerawerk zodat de hele wereld kan zien wat voor klootzakken het zijn.
Een contrademonstratie tegen zinloos geweld, hufterig gedrag op straat en verheerlijking van criminelen tot geslachtofferde helden zou meer zoden aan de dijk zetten.
quote:Wordt dan een groot probleem voor jou als er niks gebeurt, je hele wereldbeeld stort dan ineen
Op donderdag 14 augustus 2003 10:14 schreef Bastard het volgende:
Nee laat maar uit de klauwen lopen, hopen op goed camerawerk zodat de hele wereld kan zien wat voor klootzakken het zijn.
quote:Denk je dat het rustig gaat verlopen?
Op donderdag 14 augustus 2003 11:50 schreef Tijger_m het volgende:[..]
Wordt dan een groot probleem voor jou als er niks gebeurt, je hele wereldbeeld stort dan ineen
Maar wat mij betreft mag die demonstratie doorgaan...een gigantische rel zou misschien eens wat mensen wakker schudden (zoals Cohen)...
Ik denk dat de gemiddelde Marokkaan ook wel inziet dat deze demonstratie onzinnig is. Er bestaat namelijk helemaal niet zoiets als buitensporig politiegeweld jegens Marokkanen, maar wel zoiets als buitensporig Marokkanengeweld jegens de politie.
Hoe groot zal de domper zijn als er tijdens die demonstratie helemaal niets plaatsvindt? Of wanneer er drie mensen op komen dagen?
Zo zinloos om werkelijk te gaan zitten hopen op rellen en andere ongein.
quote:Misschien dat degenen die zich druk maken over mogelijke rellen in Amsterdam misschien ook eens hun licht kunnen laten schijnen over de gebeurtenissen in Den Bosch van de afgelopen dagen. Zie deze bron. Ik denk dat burgemeester Rombouts de zaak een stuk minder onder controle heeft dan zijn collega Cohen.
Op donderdag 14 augustus 2003 13:54 schreef Maerycke het volgende:
Zo zinloos om werkelijk te gaan zitten hopen op rellen en andere ongein.
Nog meer 'relletjes':
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=31510
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=31542
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=31485
quote:
Marokkaanse ordedienst bij protestEen ordedienst van 80 man uit de Marokkaanse gemeenschap is zaterdag aanwezig bij de demonstratie in Amsterdam naar aanleiding van de dood Dris Arbib (33).
Op het Mercatorplein worden zo'n 2000 mensen verwacht die stilstaan bij de dood van de Marokkaan. Die kwam een week geleden op het plein om het leven door het pistoolschot van een agent.
Het 'Comité tegen zinloos politiegeweld en discriminatie', opgericht door migrantenorganisaties, is niet bang te dat de woede zich tegen de politie keert. "Onze intentie is absoluut niet om op de vuist te gaan", zei M. Aouragh van de Internationale Socialisten.
Nee, nogal wiedes. De Internationale Socialisten worden verpulverd als ze met anderen op de vuist gaan, ze nemen liever een Middeleeuwse stad danig op de schop en rennen dan weg als de enge fascistische ME arriveert.
quote:
Zandvoort: genoeg van Marokkaantjes
ZANDVOORT - De verzamelde strandtenthouders in Zandvoort zijn het zat: de gemeente moet nu eindelijk harde maatregelen nemen tegen groepen Marokkaanse jongeren uit Amsterdam. Die terroriseren horeca en badgasten al jaren en de situatie loopt steeds verder uit de hand.
Een groep strandtenthouders heeft vanmorgen een spoedvergadering gehouden over de groeiende overlast van Marokkaanse jongeren. Daarbij is besloten dat zij zich nogmaals schriftelijk tot de gemeente zullen wenden. ''Wij willen dat er maatregelen komen, en daarom hebben we de gemeente een voorstel gestuurd. Daarover zal binnenkort met de gemeente overleg worden gevoerd,'' aldus een van de strandtenthouders.Welke maatregelen de strandtenthouders voorstaan willen zij vooralsnog niet zeggen. ''Daarvoor ligt de zaak te gevoelig.''
De spoedvergadering vanmorgen volgde op een reeks nieuwe incidenten, nadat de Marokkaanse jongeren vorig jaar ook al herhaaldelijk problemen hadden veroorzaakt.
Begin juni werd een 22-jarige vrouw in de trein van Zandvoort naar Amsterdam aangerand door een groep van zo'n vijftien Marokkaanse jongeren. Eerder hadden zij in Zandvoort badgasten uitgedaagd en beledigd.
Vorige week zocht een groep van twaalf Marokkaanse jongens ruzie in de Zandvoortse strandtent Far Out. Zij werden door de eigenaren verjaagd. Eén van de jongeren zou daarop geroepen hebben: 'Ik vermoord je' en 'Jij gaat dood'.
Zondag kwam de groep verhaal halen, met dezelfde termen. Eén van de eigenaren trok daarop een nep-pistool, en wist ze uit zijn zaak te verjagen. Hij werd vervolgens door de politie aangehouden wegens bedreiging met een vuurwapen; de rechtbank in Haarlem verlengde zijn hechtenis gisteren met tien dagen.
Toch zonde, het beperkt kansen op een opbouwende rol in de Nederlandse samenleving.
quote:
Cohen wil onrust Marokkanen sussen
AMSTERDAM - Het 'Comité tegen zinloos politiegeweld en discriminatie' wil dat er een onafhankelijke commissie komt die gewelddadige politieoptredens onderzoekt. Het comité zou dat vanmiddag bepleiten bij burgemeester Job Cohen en korpschef Jelle Kuiper. Cohen heeft vertegenwoordigers van de Marokkaanse gemeenschap, onder wie leden van het 'Comité', uitgenodigd.
Het comité benadrukte vanmorgen dat het dodelijke schietincident op het Mercatorplein, waarbij Driss Arbib (33) om het leven kwam, alleen de aanleiding was voor oprichting van de actiegroep. De leden van het comité gaven niet direct duidelijk aan welke andere incidenten ze onderzocht willen hebben.Cohen wil tijdens een gesprek op het stadhuis achterhalen hoe diep de onvrede zit over het incident op het Mercatorplein. Hij heeft ook buurtbewoners en stadsdeelvoorzitter Henk van Waveren uitgenodigd. Volgens een woordvoerder vindt Cohen het nodig de situatie te bespreken. Cohen heeft niet het doel de door het comité aangekondigde demonstratie van zaterdag te voorkomen. Gemeente en politie zijn al in overleg met het comité om die rustig te laten verlopen.
Bij de demonstratie verwacht het comité tweeduizend mensen. Er wordt gezocht naar tussen de honderd en 150 mensen voor de ordedienst, tachtig mensen hebben zich daarvoor al gemeld. Het moet een vreedzame optocht worden, aldus de organisatie.
Volgens de organisatoren kloppen veel van de berichten in de kranten niet. Zo is het comité volgens de leden geen Marokkaanse aangelegenheid, maar maken ook andere Amsterdammers zich zorgen over wat er is gebeurd. ''We willen de bredere context laten zien en een maatschappelijke discussie losmaken.''
quote:Over slachtofferrol gesproken...
Op donderdag 14 augustus 2003 15:41 schreef sjun het volgende:[..]
Bron: Het Parool, 14-8-2003
Vergeet het maar dat er zo'n commissie komt. Dan wil straks iedereen z'n eigen commissie, als er iemand in zijn omgeving wordt doodgeschoten. Alsof de autoriteit van de politie in NL al niet genoeg is aangetast! Ik denk dat Cohen slim genoeg is om dit in te zien.
Het genoemde incident moet gezien worden als een tragisch maar op zichzelf staand feit. Dat het hier een Marokkaan betrof doet niet terzake. Alsof er in NL elke dag Marokkanen onder verdachte omstandigheden worden neergeschoten door de politie.
Bij de komst van de AEL werd het verstand van de marokkaanse gemeenschap ook ernstig onderschat, ik reken daar nu weer op.
quote:Juist, als de NVU zoiets wil doen, dan zijn de rapen gaar en die worden bij voorbaat al door de ME het ziekenhuis ingeslagen. Maar een stel Marokkanen die een (niet terecht) actiecomite, tegen excessief politiegeweld jegens Marokkanen, oprichten die mogen lekker komen demonstreren....
Op woensdag 13 augustus 2003 09:18 schreef zoishet het volgende:
Dit is een rascistische en ondermijnende demonstratie!
Waar gaat het heen in deze wereld.... of beter gezegd, in ons mooie kikkerlandje.
quote:Spoor jij wel? En dat heb ik het vooral over je eerste zin.
Op donderdag 14 augustus 2003 18:36 schreef LKP het volgende:[..]
Juist, als de NVU zoiets wil doen, dan zijn de rapen gaar en die worden bij voorbaat al door de ME het ziekenhuis ingeslagen. Maar een stel Marokkanen die een (niet terecht) actiecomite, tegen excessief politiegeweld jegens Marokkanen, oprichten die mogen lekker komen demonstreren....
Waar gaat het heen in deze wereld.... of beter gezegd, in ons mooie kikkerlandje.
quote:ik weet niet of ik spoor, en ik geloof ook uit jouw reactie dat je jouw mening toch al klaar hebt.
Op donderdag 14 augustus 2003 19:00 schreef Sidekick het volgende:[..]
Spoor jij wel? En dat heb ik het vooral over je eerste zin.
Ik heb echter wel een idee, waar je naartoe wil. En nee, ik heb nooit of te nimmer gezegd dat ik achter de NVU of achter zijn beweegredenen sta. Maar ik vind wel dat zij net zulke kromme gedachten eropna houden als de commissie die nu aangesteld wordt voor politiegeweld jegens Marokkanen.
Wat ik ermee wil aangeven is dat het twee kwaden zijn. En ik vind dat het ook zo behandeld moet worden. Of vrijheid van meningsuiting voor iedereen (in uiting met demonstraties) maar niet de een wel de ander niet.
Dat vind ik krom.
En of ik spoor, geen idee...
quote:Het uitgangspunt is en moet zijn dat iedereen moet kunnen demonstreren. Gelijk of geen gelijk heeft daar in beginsel niets mee te maken. Het enige dat een verbod m.i. kan rechtvaardigen is het eventuele gevaar voor de openbare orde.
Op donderdag 14 augustus 2003 19:43 schreef LKP het volgende:Dat vind ik krom.
Je opmerkingen over een "niet terecht" actiecomité getuigen dus van even "kromme gedachten" als datzelfde comité, als je dat als objectieve rechtvaardiging voor het verbieden van zo'n demonstratie ziet.
Raar in dat verband is in mijn ogen ook het optreden van Eerdmans/LPF, die ook graag een demonstratieverbod ziet. Was Fortuyns credo niet juist:
Mijnheer, ik veracht wat u zegt, maar ik zal uw recht het te zeggen met mijn leven verdedigen
Schijnt echter niet te gelden voor Marokkaantjes waarvan gevonden wordt dat ze geen gelijk hebben....
Ik vraag me af hoeveel binding deze organisaties met de buurt hebben. Het lijkt mij echt sterk dat de verwachte 2000 demonstranten komen opdagen, ik denk dat ze al blij mogen zijn als het aantal demonstranten de 80 man eigen orde dienst overtreft.
quote:Ik hoop dat die organisatie GEEN binding heeft met de buurt alhoewel ik vrees dat deze gasten en hun aanhangers onder de Marrokaanse bevolking erg veel steun zal vinden gezien de gebeurtenissen.
Op vrijdag 15 augustus 2003 00:28 schreef Kozzmic het volgende:
Als ik het goed zag bij NOVA bestaat het Comité tegen zinloos politiegeweld en discriminatie dat de demonstratie organiseert met name uit extreem-linkse organisaties als Internationale Socialisten, KMAN en Amsterdam Anders (ik meende tenminste raadslid René Daanen erbij te zien zitten).Ik vraag me af hoeveel binding deze organisaties met de buurt hebben. Het lijkt mij echt sterk dat de verwachte 2000 demonstranten komen opdagen, ik denk dat ze al blij mogen zijn als het aantal demonstranten de 80 man eigen orde dienst overtreft.
Onze troeteltjes worden door organisaties bestempeld als zijnde kansarme jongeren.
Ik vind dat niet gek als ze met een strafblad van hier tot Tanger hebben.
En dan nu nog steeds voor hen een nederlandse oplossing te vind ik te gek voor woorden, en dat zelfs de burgervader hieraan wilt meewerken om "samen in overleg" tot een oplossing te komen.
Ik ben weer even terug in Nederland en ik zie wel weer dat de overheid hier de zaken totaal verkeerd aanpakt. jammer.
Het is stikken of pikken voor die gasten die zich niet willen aanpassen. Als ze pikken wegwezen, als ze stikken is er de overheid die hun wilt helpen.
quote:Overleg is zeker in dit geval beter dan repressie. Verbied de demonstratie en het organiserende comitee heeft een nieuwe troef in handen om te zeggen dat 'ze gediscrimineerd' worden. Daarbij is vrijheid van meningsuiting gelukkig een groot goed in Nederland, zou Cohen het verbieden dan heb je grote kans dat hij overruled wordt door de rechter. En terecht.
Op vrijdag 15 augustus 2003 00:40 schreef Lovinho het volgende:En dan nu nog steeds voor hen een nederlandse oplossing te vind ik te gek voor woorden, en dat zelfs de burgervader hieraan wilt meewerken om "samen in overleg" tot een oplossing te komen.
De politie doet er goed aan om de demo vanaf een afstandje in de gaten te houden. Eventuele relschoppers meteen isoleren en oppakken en voor de rest de demonstranten rustig hun rondje laten lopen. Hebben ze ook hun 15 minutes of fame weer even gehad.
quote:Uit welk land waar die lastige demonstraties veel beter worden aangepakt, kom je dan? Iran?
Op vrijdag 15 augustus 2003 00:40 schreef Lovinho het volgende:Ik ben weer even terug in Nederland en ik zie wel weer dat de overheid hier de zaken totaal verkeerd aanpakt. jammer.
quote:Niet helemaal mee eens.
Op vrijdag 15 augustus 2003 00:49 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Overleg is zeker in dit geval beter dan repressie. Verbied de demonstratie en het organiserende comitee heeft een nieuwe troef in handen om te zeggen dat 'ze gediscrimineerd' worden. Daarbij is vrijheid van meningsuiting gelukkig een groot goed in Nederland, zou Cohen het verbieden dan heb je grote kans dat hij overruled wordt door de rechter. En terecht.
De politie doet er goed aan om de demo vanaf een afstandje in de gaten te houden. Eventuele relschoppers meteen isoleren en oppakken en voor de rest de demonstranten rustig hun rondje laten lopen. Hebben ze ook hun 15 minutes of fame weer even gehad.
Ik zie dit als ondermijning van het gezag.
De agenten willen wel hun best doen maar worden elke keer weer op deze manier buitenspel gezet.
deze organisatie heeft wat mij betreft geen recht van spreken, laat ze eerst maar eens een gedegen zelf analyse doen.
Ja, men heeft hier het recht op demonstratie, is waar, maar voor dit soort zaken zou er toch nog eens nader naar moeten worden gekeken voordat men een vergunning verleend.
het valt in ieder geval erg slecht bij velen en geeft weer eens aan dat de bevoilkingsgroep waar we het nu over hebben met zachte vingertjes worden aangepakt ipv met harde hand die ze in hun thuisland wel heel goed kennen ( en waar ze zich dan ook aan die regeltjes houden)
quote:Nee gek genoeg Brazilië.
Op vrijdag 15 augustus 2003 01:05 schreef Dr_Strangelove het volgende:[..]
Uit welk land waar die lastige demonstraties veel beter worden aangepakt, kom je dan? Iran?
quote:Het niet al te nadrukkelijk aanwezig zijn van politie is redelijk normaal bij demonstraties. Tenzij de NVU demonstreert, maar dan moeten de demonstranten juist beschermd worden.
Op vrijdag 15 augustus 2003 01:13 schreef Lovinho het volgende:[..]
Toezien vanaf een afstandje door de politie geeft hun ( hiermee bedoel ik de organiseerende comitees) nog meer rechten toe te eigenen.
quote:Wie bepaalt wie er geen recht van spreken heeft? En hoezo worden agenten buitenspel gezet als er een handjevol personen tegen politie-optreden demonstreert?
Er is iets gebeurd wat een dodelijke afloop heeft gehad.
Klaar, Rijks-recherche stelt een onderzoek in.
Maar schijnbaar vinden de organisatoren ( waarvan ik mag hopen dat die niet voor de meederheid spreekt) het nodig om met een demonstratie te komen.Ik zie dit als ondermijning van het gezag.
De agenten willen wel hun best doen maar worden elke keer weer op deze manier buitenspel gezet.
deze organisatie heeft wat mij betreft geen recht van spreken, laat ze eerst maar eens een gedegen zelf analyse doen.
quote:Dit heeft niet echt iets met harde of zachte hand te maken. Het organisatie-comité is ook geen criminele organisatie die zich niet aan regels heeft gehouden, zij denken te moeten opkomen tegen een in hun ogen onrecht. Ik ben het wat dat vermeende onrecht betreft niet met hun eens, maar dat is wat mij betreft nog geen reden om de demonstratie te verbieden.
Ja, men heeft hier het recht op demonstratie, is waar, maar voor dit soort zaken zou er toch nog eens nader naar moeten worden gekeken voordat men een vergunning verleend.
het valt in ieder geval erg slecht bij velen en geeft weer eens aan dat de bevoilkingsgroep waar we het nu over hebben met zachte vingertjes worden aangepakt ipv met harde hand die ze in hun thuisland wel heel goed kennen ( en waar ze zich dan ook aan die regeltjes houden)
quote:In Nederland is het demonstratierecht ook pas sinds (ik geloof) 1988 in de Grondwet verankerd.
Op vrijdag 15 augustus 2003 01:15 schreef Lovinho het volgende:[..]
Nee gek genoeg Brazilië.
Daar heeft men ook recht om demonstraties te houden sinds het een democratie is sinds 1985.
Maar daar treedt de politie gewoon keihard op tegen alles. Cultuur van het land zou je kunnen zeggen.
gek dat die 20000 Brazilianen in Nederland zich wel in toom kunnen houden.
Maar wat bedoel je met "maar daar treedt de politie gewoon keihard op tegen alles"? Het recht om te demonstreren bestaat wel, maar als we het er niet mee eens zijn dan meppen we de demonstranten toch maar in elkaar?
In Nederland is het zo dat "een voorschrift, beperking of verbod geen betrekking kan hebben op de inhoud van hetgeen wordt beleden" (art. 5 lid 3, Wet Openbare Manifestaties).
quote:Betekend dit dat zelfs racistische demonstraties niet kunnen worden verboden ofzo?
Op vrijdag 15 augustus 2003 02:06 schreef Dr_Strangelove het volgende:In Nederland is het zo dat "een voorschrift, beperking of verbod geen betrekking kan hebben op de inhoud van hetgeen wordt beleden" (art. 5 lid 3, Wet Openbare Manifestaties).
quote:Mwa.......
Op vrijdag 15 augustus 2003 02:09 schreef Sidekick het volgende:[..]
Betekend dit dat zelfs racistische demonstraties niet kunnen worden verboden ofzo?
In principe geldt dit inderdaad ook voor extreem-rechtse demonstraties (en terecht), maar je moet wel "uitingen" van "inhoud" onderscheiden.
Als ik morgen stel dat alle Joden vergast moeten worden, dan is dat strafbaar, en als ik dat in een demonstratie roep net zo goed.
Discrimerende en/of haatdragende opmerkingen, leuzen en/of spandoeken zijn dus verboden in demonstraties als ze dat in 'het dagelijks leven" ook zouden zijn.
[Dit bericht is gewijzigd door Dr_Strangelove op 15-08-2003 02:30]
quote:Leg mij dan eens uit waarom drs. Hans Janmaat destijds om een mening: "Als wij aan de macht komen dan schaffen we de multi-culturele samenleving af" is vervolgd en veroordeeld? (Iets dat niet bestaat kan niet worden afgeschaft, iets dat geen macht krijgt bepaalt geen afschaffing...).
Op vrijdag 15 augustus 2003 02:06 schreef Dr_Strangelove het volgende:[..]
In Nederland is het demonstratierecht ook pas sinds (ik geloof) 1988 in de Grondwet verankerd.
Maar wat bedoel je met "maar daar treedt de politie gewoon keihard op tegen alles"? Het recht om te demonstreren bestaat wel, maar als we het er niet mee eens zijn dan meppen we de demonstranten toch maar in elkaar?
In Nederland is het zo dat "een voorschrift, beperking of verbod geen betrekking kan hebben op de inhoud van hetgeen wordt beleden" (art. 5 lid 3, Wet Openbare Manifestaties).
quote:Die regel gaat over demonstraties ofzo.
Op vrijdag 15 augustus 2003 03:22 schreef sjun het volgende:[..]
Leg mij dan eens uit waarom drs. Hans Janmaat destijds om een mening: "Als wij aan de macht komen dan schaffen we de multi-culturele samenleving af" is vervolgd en veroordeeld? (Iets dat niet bestaat kan niet worden afgeschaft, iets dat geen macht krijgt bepaalt geen afschaffing...).
quote:Dom gelul getuige het feit dat de NVU regelmatig demonstraties organiseert en ik kan mij niet herinneren dat de ME ze bij voorbaat al het ziekenhuis in geslagen heeft, Rotterdam, Harderwijk, Kerkrade zijn geloof ik de drie meest recente.
Op donderdag 14 augustus 2003 18:36 schreef LKP het volgende:Juist, als de NVU zoiets wil doen, dan zijn de rapen gaar en die worden bij voorbaat al door de ME het ziekenhuis ingeslagen. Maar een stel Marokkanen die een (niet terecht) actiecomite, tegen excessief politiegeweld jegens Marokkanen, oprichten die mogen lekker komen demonstreren....
quote:Janmaat ("mijn maat!") zei het ook in een demonstratie, zie (helemaal) onder.
Op vrijdag 15 augustus 2003 03:23 schreef Sidekick het volgende:[..]
Die regel gaat over demonstraties ofzo.
quote:Of je aan de macht bent en of je stelling wel helemaal klopt, doet volgens mij niet echt ter zake. Als ik het volgende zeg....:
Op vrijdag 15 augustus 2003 03:22 schreef sjun het volgende:[..]
Leg mij dan eens uit waarom drs. Hans Janmaat destijds om een mening: "Als wij aan de macht komen dan schaffen we de multi-culturele samenleving af" is vervolgd en veroordeeld? (Iets dat niet bestaat kan niet worden afgeschaft, iets dat geen macht krijgt bepaalt geen afschaffing...).
Als ik aan de macht kom zal ik met wat Zyklon-B het zionistiche complot in Nederland oplossen
....dan lijkt het me vrij duidelijk dat dat toch strafbaar is, ondanks het feit dat je twee tegenwerpingen bij deze uitspraak in gelijke mate opgaan.
Ik ben geen expert én ik weet weinig van de feiten in de Janmaat-zaak, maar het LBR weet over deze zaak te melden:
quote:
Bij de afwegingen speelt in alle gevallen de context waarin dingen geroepen zijn een grote rol. Janmaat werd in 1997 veroordeeld voor het roepen van de leuze 'Zodra wij de mogelijkheid en de macht hebben, schaffen we de multiculturele samenleving af'. Bij de strafbaarstelling steunde de Hoge Raad in het cassatieberoep in 1999 de overwegingen van het Hof in Den Haag. Dat overwoog, dat de context waarin dit werd gezegd, namelijk een demonstratie waarin aanhangers van de CD en CP'86 met vlagvertoon, aan naziversierselen refererende symbolen meeliepen en roepend 'Eigen volk eerst', 'Nederland voor de Nederlanders', en 'Vol is vol', van doorslaggevende betekenis was. In de overwegingen zegt het Hof dat het leveren van kritiek op het integratiebeleid van de overheid geoorloofd is, maar dat de wijze waarop Janmaat dat in deze demonstratie deed, resulteerde in het aanzetten tot discriminatie en daarmee strafwaardig.
Soms is het goed mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen. Bovendien is de kans op relletjes 100 procent gezien bv. de stemming hier en de aanwezigheid van de politie daar en het te verwachten iq van het emmertje vol demonstranten.
quote:100% kans op rellen vind ik wat overtrokken. Mogelijk komen slechts anderhalve paardenkop aan demonstranten opdagen...
Op vrijdag 15 augustus 2003 09:11 schreef SCH het volgende:
Volgens mij zou het niet verkeerd zijn deze demonstratie te verbieden maar dan alleen als de rest van de Marokkaanse gemeenschap daarom vraagt.Soms is het goed mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen. Bovendien is de kans op relletjes 100 procent gezien bv. de stemming hier en de aanwezigheid van de politie daar en het te verwachten iq van het emmertje vol demonstranten.
OAverigens kan ontstaan van rellen ook in het voordeel werken van de Marokkaanse gemeenschap als haar vertegenwoordigers openlijk afstand zullen nemen van deze rellen en de daders ervan publiekelijk veroordelen.
quote:Een typisch geval van vervolging van een mening en toeschrijving van gedrag. Als magistraat zou ik me doodschamen als ik zo'n veroordeling had uitgesproken.
Bij de afwegingen speelt in alle gevallen de context waarin dingen geroepen zijn een grote rol. Janmaat werd in 1997 veroordeeld voor het roepen van de leuze 'Zodra wij de mogelijkheid en de macht hebben, schaffen we de multiculturele samenleving af'. Bij de strafbaarstelling steunde de Hoge Raad in het cassatieberoep in 1999 de overwegingen van het Hof in Den Haag. Dat overwoog, dat de context waarin dit werd gezegd, namelijk een demonstratie waarin aanhangers van de CD en CP'86 met vlagvertoon, aan naziversierselen refererende symbolen meeliepen en roepend 'Eigen volk eerst', 'Nederland voor de Nederlanders', en 'Vol is vol', van doorslaggevende betekenis was. In de overwegingen zegt het Hof dat het leveren van kritiek op het integratiebeleid van de overheid geoorloofd is, maar dat de wijze waarop Janmaat dat in deze demonstratie deed, resulteerde in het aanzetten tot discriminatie en daarmee strafwaardig.
Omdat een ander provocerend meeloopt wordt Janmaat veroordeeld. Ik zie absoluut niet in hoe Janmaats uitspraak: 'Zodra wij de mogelijkheid en de macht hebben, schaffen we de multiculturele samenleving af'. aanzet tot discriminatie.
Wij leven in een multi-etnische samenleving waarin de Nederlandse wet en niet de wetten van de geboortelanden van diverse burgers bepaalt volgens welke Nederlandse juridische maat gedragingen worden gemeten. Janmaat gaf dus aan iets te willen afschaffen wat niet eens bestond. Een beetje dom, maar Janmaat had vaker van die missers.
Het komt er dus op neer dat men Janmaat iets toeschreef waaraan hij zich niet schuldig maakte, dat men gedrag van anderen liet meewegen in het oordeel over Janmaat en ik durf zelfs te stellen dat men kennelijk een politiek correct succesje nodig had. Vrouwe Justitia bleek hier niet geheel onafhankelijk boven de partijen te staan in haar oordeel.
Uit deze onterechte politieke veroordeling sprak voor mij een D66 kleur van vrouwe Justitia. De partij kon deze opsteker destijds goed gebruiken.
quote:100% mee eens.
Op vrijdag 15 augustus 2003 01:28 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Het niet al te nadrukkelijk aanwezig zijn van politie is redelijk normaal bij demonstraties. Tenzij de NVU demonstreert, maar dan moeten de demonstranten juist beschermd worden.
[..]Wie bepaalt wie er geen recht van spreken heeft? En hoezo worden agenten buitenspel gezet als er een handjevol personen tegen politie-optreden demonstreert?
[..]Dit heeft niet echt iets met harde of zachte hand te maken. Het organisatie-comité is ook geen criminele organisatie die zich niet aan regels heeft gehouden, zij denken te moeten opkomen tegen een in hun ogen onrecht. Ik ben het wat dat vermeende onrecht betreft niet met hun eens, maar dat is wat mij betreft nog geen reden om de demonstratie te verbieden.
Ik hoorde gisteren een discussie op Radio 1 tussen een VVD-raadslid en een mevrouw van het organiserende comité, en ergerde me werkelijk blauw aan haar argumentatie, maar verbieden...? Nee.
V.
quote:De enige factor van belang in het organiserend comité is de vriendin van Driss, die is denk ik in staat om andere buurtbewoners achter de demonstratie te krijgen. De genoemde organisaties hebben volgens mij maar weinig binding met de Marokkaanse gemeenschap en andere buurtbewoners, en misbruiken de dood van Driss Arbib vooral hun eigen politieke agenda.
Mercatorplein / Cohen probeert emoties Marokkanen te begrijpenAMSTERDAM - Bleek en stil zit de vriendin van Driss Arbib aan het hoofd van de tafel in het kantoor van het Komitee Marokkaanse Arbeiders Nederland (Kman). Voor haar ogen werd Arbib vorige week woensdagavond doodgeschoten op het Amsterdamse Mercatorplein.
Het Kman is de drijvende kracht achter het 'Comité tegen zinloos politiegeweld en discriminatie', dat werd opgericht naar aanleiding van de dood van Arbib. Ook de vriendin van de overledene heeft zich erbij aangesloten, hoewel ze de indruk wekt dat het meeste van wat gezegd wordt langs haar heen glijdt.
Voor het comité is de dood van Arbib de druppel. De 33-jarige Marokkaan werd door een politieman doodgeschoten toen hij met een mes een eethuis binnenkwam. Het Kman ziet in het drama aanleiding het volgens hen toenemend racisme onder de Amsterdamse politie aan de kaak te stellen. Kman-voorzitter J. Ftieh zei tijdens een persconferentie gisterochtend: ,,Ze zagen dat het een Marokkaan was, dat kan hebben meegespeeld. Ik zeg niet dat het een racistische moord was, maar het is verkeerd dat de korpschef racistische motieven bij voorbaat uitsluit.''
Hoeveel leden het Kman momenteel heeft, is volgens Ftieh 'geen relevante vraag'. Het Kman pretendeert te weten wat er leeft onder Marokkanen rond het Mercatorplein in het Amsterdamse stadsdeel De Baarsjes, waar het drama zich voltrok. ,,Hele nachten praten we met de mensen daar'', zegt Ftieh. Het Kman, dat zich in de jaren zestig hard maakte voor de rechten van gastarbeiders, heeft tegenwoordig nog nauwelijks aanhangers onder de inmiddels zeer diverse Marokkaanse bevolkingsgroep in Nederland.
In reactie op de aantijgingen van het Kman nam de Amsterdamse korpsleiding het op voor de agent die het dodelijke schot loste. De emoties liepen hoog op de laatste dagen. Daarom had Cohen betrokkenen gistermiddag allemaal uitgenodigd. De burgemeester wilde vooral weten wat 'de achterliggende gevoelens zijn' voor de protestmars die morgen wordt gehouden.
,,Een groot deel van de Marokkanen in Amsterdam voelt zich niet lekker, zo blijkt'', zei Cohen na afloop. ,,Ik hoop dat de demonstratie bijdraagt aan verbetering.''
Het comité, dat in eerste instantie géén politie bij de demonstratie wilde, werkt inmiddels nauw samen met het korps om ongeregeldheden te voorkomen. Het heeft tachtig mensen uit eigen gelederen beschikbaar gevonden de orde te handhaven.
Ook Sadik Harchaoui, voorzitter van het multicultureel instituut Forum, schoof aan bij de burgemeester. Het gesprek was volgens hem hard nodig. ,,Partijen hielden elkaar gevangen in beelden door via de media te communiceren.'' Volgens Harchaoui liggen de standpunten van de aanwezigen niet ver uit elkaar. ,,Alleen het middel, de demonstratie, keuren wij af.'' Buurtwerkers rond het Mercatorplein vrezen dat de demonstratie escaleert, weet Harchaoui. Het ging net goed op het plein in Amsterdam-West. Ook de relatie met de politie is de laatste jaren verbeterd, zeggen zij.
Wat het comité met de demonstratie wil bereiken, is niet precies duidelijk. Alle leden gaan op hun eigen manier aan de haal met de dood van Arbib. De Internationale Socialisten doen mee, omdat het hen om de mensenrechten te doen is. Ook oud-raadslid René Danen van Amsterdam Anders/ De Groenen heeft zich nu op persoonlijke titel bij het comité aangesloten. Danen maakte zich in maart in de gemeenteraad boos over het in zijn ogen buitensporige politiegeweld bij een demonstratie tegen de oorlog in Irak. Hij heeft zich ook altijd verzet tegen het preventief fouilleren omdat de politie daarbij zou discrimineren.
Het hindert Danen dat de korpsleiding zegt dat er in het korps geen racisme is. ,,Natuurlijk is dat er wel; hoe kan het ook anders in een organisatie met 5000 mensen?''
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1060923481695.html
quote:Een mening kan ook gewoon vervolgd worden, indien die discriminerend/haatdragend is. Joden moeten dood en ik vind dat alle Joden dood moeten zijn volgens mij gelijk....
Op vrijdag 15 augustus 2003 09:43 schreef sjun het volgende:[..]
Een typisch geval van vervolging van een mening en toeschrijving van gedrag. Als magistraat zou ik me doodschamen als ik zo'n veroordeling had uitgesproken.
quote:Toch moet je alle uitspraken in hun context zien. Joden moeten dood is bijvoorbeeld in sommige gevallen ook niet vervolgbaar - denk aan aan acteur die een Nazi in een film of toneelstuk speelt.
Omdat een ander provocerend meeloopt wordt Janmaat veroordeeld. Ik zie absoluut niet in hoe Janmaats uitspraak: 'Zodra wij de mogelijkheid en de macht hebben, schaffen we de multiculturele samenleving af'. aanzet tot discriminatie.
Ook als jij, ik en SCH over straat gaan lopen en ik roep "Joden", jij vervolgens "moeten", en SCH tenslotte "dood", dan zijn we alledrie strafbaar. Dat terwijl we ieder afzonderlijk niets onwettigs hebben te melden.
En misschien lijkt het voorgaande vergezocht, het lijkt me toch vrij makkelijk verdedigbaar dat de kreet van een individu best in de context van een groep of gebeurtenis geplaatst mag of moet worden.....
quote:Of het bestaat of bestond doet volgens mij niet echt ter zake, zoals ik al eerder stelde. Dat maakt het misschien dom, maar dat wil niet zeggen dat het niet strafbaar is.
Wij leven in een multi-etnische samenleving waarin de Nederlandse wet en niet de wetten van de geboortelanden van diverse burgers bepaalt volgens welke Nederlandse juridische maat gedragingen worden gemeten. Janmaat gaf dus aan iets te willen afschaffen wat niet eens bestond. Een beetje dom, maar Janmaat had vaker van die missers.
Herhaling: de uitspraak als ik aan de macht kom zal ik met wat Zyklon-B het zionistiche complot in Nederland oplossen is volgens jou niet strafbaar omdat er geen zionistich complot in Nederland is, alleen dom?
quote:D66 belde de rechter, een tijdje later de rechters van het hof, en een paar jaar later de rechters van de Hoge Raad "even" op om te vertellen dat een veroordeling electoraal goed uit zou komen?
Uit deze onterechte politieke veroordeling sprak voor mij een D66 kleur van vrouwe Justitia. De partij kon deze opsteker destijds goed gebruiken.
Nee? Hoe moet ik me dit complot dan visualiseren?
quote:Daar vergis je je in - het zijn er al snel tientallen en er is gegarandeerd veel media en er zijn waarschijnlijk autochtonen die maar al te graag willen provoceren, en er is politie; 100 procent rellen lijkt me niet overdreven
Op vrijdag 15 augustus 2003 09:32 schreef sjun het volgende:[..]
100% kans op rellen vind ik wat overtrokken. Mogelijk komen slechts anderhalve paardenkop aan demonstranten opdagen...
quote:Ik geloof niet dat het zo werkt. Dat gebeurt namelijk meestal wel en nu hebben veel Marokkaanse organisaties ook al afstand genomen. De focus in de publieke opinie blijft, bewust en onbewust, gericht op de kleine minderheid die voor heisa zorgt.
OAverigens kan ontstaan van rellen ook in het voordeel werken van de Marokkaanse gemeenschap als haar vertegenwoordigers openlijk afstand zullen nemen van deze rellen en de daders ervan publiekelijk veroordelen.
Genuanceerde Marokkanen zijn helaas niet interessant.
quote:Oeps...ik dwaal nog wel eens af.....
Op vrijdag 15 augustus 2003 10:36 schreef Kozzmic het volgende:
De discussie over de uitspraken van Janmaat hebben m.i. maar weinig te maken met het recht op demonstratie. Eventueel kan deze discussie worden voortgezet in Weduwe Janmaat wil eerherstel voor echtgenoot, of in een nieuw topic.
quote:We zullen het na afloop vernemen wie zich heeft vergist.
Op vrijdag 15 augustus 2003 10:47 schreef SCH het volgende:[..]
Daar vergis je je in - het zijn er al snel tientallen en er is gegarandeerd veel media en er zijn waarschijnlijk autochtonen die maar al te graag willen provoceren, en er is politie; 100 procent rellen lijkt me niet overdreven
[..]
quote:Voor NRC, VN en de Groene zijn deze wel degelijk interessant. Zij dragen daar weer bij aan een verhoging van de oplage.
Ik geloof niet dat het zo werkt. Dat gebeurt namelijk meestal wel en nu hebben veel Marokkaanse organisaties ook al afstand genomen. De focus in de publieke opinie blijft, bewust en onbewust, gericht op de kleine minderheid die voor heisa zorgt.Genuanceerde Marokkanen zijn helaas niet interessant.
quote:Hoezo verhoging van de oplage?
Op vrijdag 15 augustus 2003 10:51 schreef sjun het volgende:
Voor NRC, VN en de Groene zijn deze wel degelijk interessant. Zij dragen daar weer bij aan een verhoging van de oplage.
Ik houd echt serieus mijn hart vast rond het probleem van de gefrustreerde Marokkanen. Misschien is het al te ver heen. Ik ben voorstander van een keiharde aanpak - maar alleen als dat is gecomineerd met opbouwende maatregelen en de durf om nou eens werkelijk iets aan de dieper liggende oorzaken te doen. En mijn angst is dat dat laatste vrijwel onmogelijk is geworden in ons land. Sinds de de invoering van de term doodknuffelen, valt er niet meer te praten over opbouwende maatregelen. En dan zal je het probleem nooit en te nimmer oplossen. En misschien willen veel mensen dat ook helemaal niet.
Al iets meer bekend over die tegendemonstratie?
quote:Dat is ook zo'n populaire term ineens, ruggegraat. Imo toont Cohen juist ruggegraat. Misschien maakt hij wat inschattingsfouten, maakt hij fouten op details maar zijn insteek is de enige manier om de stad op de lange termijn leefbaar te houden. Gelukkig vinden heel veel Amsterdammers dat ook wel.
Op vrijdag 15 augustus 2003 11:01 schreef Strolie75 het volgende:
De ruggegraatlosheid van Cohen blijft me verbazen.
Genoeg gefuckte Marrokanen EN opruiierige autochtonen die juist op rellen uit zijn om er daarna weer over te kunnen zaniken.
Het wordt gezellig in A'dam, morgen.
Neemt niet weg dat er een recht is op een demonstratie.
V.
quote:En als autochtonen de rellen gaan uitlokken?
Op vrijdag 15 augustus 2003 11:53 schreef Disorder het volgende:
Bij rellen gooien ze hun eigen glazen in en verprutsen ze zo hun kansen op begrip bij veel autochtone Nederlanders.
V.
quote:Je bedoeld dat de politie ze zal uitlokken? Als dat bewezen kan worden denk ik dat de politieke schade aan Marokkaanse zijde nog wel mee zal vallen. Anders niet.
Op vrijdag 15 augustus 2003 11:56 schreef Verbal het volgende:[..]
En als autochtonen de rellen gaan uitlokken?
V.
quote:Net zoals demonstreren een recht is is het houden van een tegendemonstratie ook een recht.
Op vrijdag 15 augustus 2003 11:56 schreef Verbal het volgende:
Maar ik zie het somber in, reljongeren en organisaties die alleen voor hun eigen politieke agenda gaan, meer valt er niet te verwachten.
quote:Media is beinvloedbaar, daarmee zeg ik dat de media het daar wel op zal gooien.
Op vrijdag 15 augustus 2003 11:56 schreef Verbal het volgende:[..]
V.
quote:Grappenmaakster.
Zolang men zich goed gedraagt en er geen rellen ontstaan over wat dan ook zou geen enkele demonstratie verboden moeten worden.
De opgschoten jochies vonden het allemaal zo erg, dat men massaal zat te schaterlachen in de rij die achter de afzetting stond.
Toen de autos wegreden werd er uiteraard weer lekker gereld
quote:Als jij in een ander topic ja knikt op een oproep om "morgen naar Amsterdam te gaan om er lekker op los te slaan", dan begrijp ik eigenlijk niet dat je wat te kankeren hebt op eventueel rellende Marokkanen.
Op vrijdag 15 augustus 2003 12:07 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Grappenmaakster.
10 tegen 1 dat het zaterdag dik rellen wordt.
quote:En in weer een ander topic aangeeft best in een nazi-uniform te willen lopen - maakt het cirkeltje rond.
Op vrijdag 15 augustus 2003 12:17 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Als jij in een ander topic ja knikt op een oproep om "morgen naar Amsterdam te gaan om er lekker op los te slaan", dan begrijp ik eigenlijk niet dat je wat te kankeren hebt op eventueel rellende Marokkanen.
quote:Heerlijk toch, dat soort navrante hypocrisie.
Op vrijdag 15 augustus 2003 12:17 schreef Kozzmic het volgende:Als jij in een ander topic ja knikt op een oproep om "morgen naar Amsterdam te gaan om er lekker op los te slaan", dan begrijp ik eigenlijk niet dat je wat te kankeren hebt op eventueel rellende Marokkanen.
quote:Precies, iedereen moet kunnen demonstreren. En daar ben ik het ook mee eens. Ik heb ook nooit gezegd dat Marokkanen niet mogen demonstreren. Alleen vind ik het raar dat er gedemonstreerd wordt tegen politiegeweld jegens Marokkanen, terwijl ik nog niet met overdreven politiegeweld tegen Marokkanen confronteert ben. Tot zover zijn het imo alleen op zichzelf staande incidenten geweest.
Op donderdag 14 augustus 2003 20:19 schreef Dr_Strangelove het volgende:[..]
Het uitgangspunt is en moet zijn dat iedereen moet kunnen demonstreren. Gelijk of geen gelijk heeft daar in beginsel niets mee te maken. Het enige dat een verbod m.i. kan rechtvaardigen is het eventuele gevaar voor de openbare orde.
Je opmerkingen over een "niet terecht" actiecomité getuigen dus van even "kromme gedachten" als datzelfde comité, als je dat als objectieve rechtvaardiging voor het verbieden van zo'n demonstratie ziet.
Raar in dat verband is in mijn ogen ook het optreden van Eerdmans/LPF, die ook graag een demonstratieverbod ziet. Was Fortuyns credo niet juist:
Mijnheer, ik veracht wat u zegt, maar ik zal uw recht het te zeggen met mijn leven verdedigen
Schijnt echter niet te gelden voor Marokkaantjes waarvan gevonden wordt dat ze geen gelijk hebben....
Dat is een mening die nu in mijn schoenen geschoven wordt. Schijnbaar wordt het verkeerd opgevat, maar dat geeft niet.
quote:
Kamer: niet te snel, Kuiper
DEN HAAG - Kamerleden van CDA, GroenLinks en SP vinden dat korpschef Jelle Kuiper te ver is gegaan in de verdediging van de politieman die vorige week Driss Arbib doodschoot. Ze vinden dat ook Kuiper de uitkomst van het onderzoek moet afwachten. LPF-Kamerlid Joost Eerdmans wil dat de demonstratie van morgen wordt verboden, maar burgemeester Job Cohen voelt daar niets voor.
''Kuiper trekt te snel de conclusie dat schieten mag,'' zegt GroenLinks-fractievoorzitter Femke Halsema. Ook zij is 'gechoqueerd door de snelheid waarmee geconcludeerd wordt dat het schieten onrechtmatig was'. Ze vindt dat organisaties als de Kman 'slecht leiderschap' hebben getoond door de situatie 'op te jutten'.CDA-Kamerlid Mirjam Sterk begrijpt wel dat Kuiper zijn mensen wil verdedigen. ''Maar het was verstandiger geweest als hij het onderzoek had afgewacht.'' Uitspraken over de toedracht noemt zij 'een beetje voorbarig'.
SP-Kamerlid Ali Lazrak vindt dat beide kanten moeten vermijden 'de boel op de spits te drijven'. ''De één roept wat, de hoofdcommissaris roept wat terug. Ik begrijp het wel, maar het had iets anders gekund. Als je vertrouwen wil winnen, moet je geen messen op tafel leggen.''
De opgelopen spanningen bewijzen volgens hem wel 'hoe dun de laag integratie' is. ''Het vertrouwen is er niet tussen de Marokkaanse gemeenschap en de overheid.''
De SP is niet benaderd om mee te doen aan de demonstratie van de maokkaanse gemeenschap, morgen, en Lazrak zegt ook niet achter het doel daarvan te staan. ''Ik sta nergens, ik wacht het onderzoek af.'' De LPF heeft al wel positie bepaald: pal achter de politie. Als het aan Kamerlid Joost Eerdmans ligt, gaat de demonstratie niet door. Hij beschouwt die als een specifiek tegen de politie gerichte actie en acht de kans groot dat hij uit de hand loopt.
Eerdmans valt ook over de eis van de demonstranten dat de mobiele eenheid niet zichtbaar is. ''Dat is de omgekeerde wereld.''
Volgens Cohen hoort demonstreren bij de vrijheid van meningsuiting, zei de burgemeester gisteren in Nova. Volgens hem is het standaard beleid dat de politie zich terughoudend opstelt.
http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1060923601213.html
quote:Ik ben het constante gezeik, gerel en geprovoceer van die groep zat. Spuugzat. Het totale omkeergedrag dat deze mensen met droge ogen tentoon durven te stellen. Godsgeklaagd gewoon. Met een 20 cm mes op een agent aflopen en dan gaan zeiken dat men neergeschoten wordt. Het is ECHT de omgekeerde wereld.
Op vrijdag 15 augustus 2003 12:17 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Als jij in een ander topic ja knikt op een oproep om "morgen naar Amsterdam te gaan om er lekker op los te slaan", dan begrijp ik eigenlijk niet dat je wat te kankeren hebt op eventueel rellende Marokkanen.
En je weet dondersgoed dat er flink gereld gaat worden, zoals ALTIJD.
quote:Het grote probleem is dat je ze nog steeds als aparte groep ziet. ipv indivudueel mensen gaat beoordelen op hun handelen.
Op vrijdag 15 augustus 2003 12:41 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Ik ben het constante gezeik, gerel en geprovoceer van die groep zat. Spuugzat. Het totale omkeergedrag dat deze mensen met droge ogen tentoon durven te stellen. Godsgeklaagd gewoon. Met een 20 cm mes op een agent aflopen en dan gaan zeiken dat men neergeschoten wordt. Het is ECHT de omgekeerde wereld.
En je weet dondersgoed dat er flink gereld gaat worden, zoals ALTIJD.
Integratie en zelfs assimilatie is niet mogelijk wanneer je 'de goeden' gelijkstelt met 'de kwaden'. En dan kan het vaker voorkomen dat de dader van Marokkaanse afkomst is, maar ik zie niet in waarom dit incident erger is dan wanneer het om autochtone mensen gaat.
quote:Ze zien EN profileren zichzelf als aparte groep, zoals je weer eens ziet bij dit incident.
Op vrijdag 15 augustus 2003 12:49 schreef Sidekick het volgende:[..]
Het grote probleem is dat je ze nog steeds als aparte groep ziet. ipv indivudueel mensen gaat beoordelen op hun handelen.
En vraag aan zo'n gozer wat hij is, en zijn antwoord is niet Nederlander, maar meneer voelt zich Marokkaan.
quote:De frequentie ten opzichte vd hoeveelheid.
Integratie en zelfs assimilatie is niet mogelijk wanneer je 'de goeden' gelijkstelt met 'de kwaden'. En dan kan het vaker voorkomen dat de dader van Marokkaanse afkomst is, maar ik zie niet in waarom dit incident erger is dan wanneer het om autochtone mensen gaat.
quote:Toepasselijke beeldspraak.
SP-Kamerlid Ali Lazrak vindt dat beide kanten moeten vermijden 'de boel op de spits te drijven'. ''De één roept wat, de hoofdcommissaris roept wat terug. Ik begrijp het wel, maar het had iets anders gekund. Als je vertrouwen wil winnen, moet je geen messen op tafel leggen.''
quote:Ik kan niet zien wat je zelf precies vindt, maar als je de discussie ingaat met uitspraken als:
Op vrijdag 15 augustus 2003 12:32 schreef LKP het volgende:[..]
Precies, iedereen moet kunnen demonstreren. En daar ben ik het ook mee eens. Ik heb ook nooit gezegd dat Marokkanen niet mogen demonstreren. Alleen vind ik het raar dat er gedemonstreerd wordt tegen politiegeweld jegens Marokkanen, terwijl ik nog niet met overdreven politiegeweld tegen Marokkanen confronteert ben. Tot zover zijn het imo alleen op zichzelf staande incidenten geweest.
Dat is een mening die nu in mijn schoenen geschoven wordt. Schijnbaar wordt het verkeerd opgevat, maar dat geeft niet.
quote:Dan impliceer je in mijn ogen toch bepaalde dingen over die demonstratie, maar dat kan ook aan mij liggen....
Juist, als de NVU zoiets wil doen, dan zijn de rapen gaar en die worden bij voorbaat al door de ME het ziekenhuis ingeslagen. Maar een stel Marokkanen die een (niet terecht) actiecomite, tegen excessief politiegeweld jegens Marokkanen, oprichten die mogen lekker komen demonstreren....Waar gaat het heen in deze wereld.... of beter gezegd, in ons mooie kikkerlandje
......
Wat ik ermee wil aangeven is dat het twee kwaden zijn. En ik vind dat het ook zo behandeld moet worden. Of vrijheid van meningsuiting voor iedereen (in uiting met demonstraties) maar niet de een wel de ander niet.
quote:Dat is wel raar, ja, terwijl ze in het openbaar toch altijd als individuele Nederlanders worden behandeld.
Op vrijdag 15 augustus 2003 12:52 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
En vraag aan zo'n gozer wat hij is, en zijn antwoord is niet Nederlander, maar meneer voelt zich Marokkaan.
quote:Ik snap wel wat je bedoelt maar jij hebt het over de groep Marokkanen die zich op deze manier opstelt. De meeste Marokkanen en organisaties moeten hier niks van hebben en zien heel goed in dat het niks uithaalt en hen alleen maar verder weg zet.
Op vrijdag 15 augustus 2003 12:52 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
Ze zien EN profileren zichzelf als aparte groep, zoals je weer eens ziet bij dit incident.
Dat ze zichzelf op zich als een aparte groep zien, vind ik niet vreemd en ook niet erg. Ze hebben toch ook een eigen identiteit. Die ontleent iedereen ergens anders aan. Het gaat erom of we iets opbouwends kunnen doen. Laat die sukkels maar demonstreren, geen aandacht aan besteden. Dit hele incident is totaal overbelicht en dat is voor een groot deel de schuld van een kleine groep Marokkanen.
Dit is gewoon echt godsgeklaagd, waar men het vieze gore lef vandaan haalt om zogenaamd tegen racisime te gaan demonstreren wanneer een mongool die met een broodmes een agent aanvalt wordt neergeschoten. Dat gaat er bij mij echt niet in. Totaal niet. Het is als ergens inbreken en dan een aanklacht indienen omdat je struikelde over de gladde vloer.
En als het zaterdag nu ook nog eens op rellen aankomt en er een grote opkomst is, tja... dan is het klaar wat mij betreft.
quote:Goh, en wat schieten we daar dan mee op?
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:08 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
En als het zaterdag nu ook nog eens op rellen aankomt en er een grote opkomst is, tja... dan is het klaar wat mij betreft.
Het is nu eenmaal niet anders, of je het leuk vindt of niet, Nederland is zoals het is en daar hebben we mee te dealen.
(en van mij mag de NVU ook demonstreren, ook negeren idd)
quote:Nee, we hebben er niet mee te dealen. Dat is weer de typisch NLe instelling die zogenaamd 'tolerant' is, maar in werkelijkheid onverschilligheid en angst voor de confrontatie is.
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:16 schreef SCH het volgende:[..]
Goh, en wat schieten we daar dan mee op?
Het is nu eenmaal niet anders, of je het leuk vindt of niet, Nederland is zoals het is en daar hebben we mee te dealen.
(en van mij mag de NVU ook demonstreren, ook negeren idd)
Dit soort tuig hoort gewoon kei- en keihard aangepakt te worden, en een demonstratie voor een halfbakken agentenmoordenaar zou PER DIRECT verboden moeten worden.
quote:Net zoals lui die in Nazi uniformen rondlopen wat mij betreft, gelukkig is onze wetgeving er niet voor jouw of mijn persoonlijke opvatting maar beschermt de wet de grondrechten van alle burgers in dit land.
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:19 schreef Jeukaanmenaat het volgende:Nee, we hebben er niet mee te dealen. Dat is weer de typisch NLe instelling die zogenaamd 'tolerant' is, maar in werkelijkheid onverschilligheid en angst voor de confrontatie is.
Dit soort tuig hoort gewoon kei- en keihard aangepakt te worden, en een demonstratie voor een halfbakken agentenmoordenaar zou PER DIRECT verboden moeten worden.
Hoe was het ook al weer? Oh ja, "wij mogen zeggen wat wij denken", blijkbaar is dat bij jou beperkt tot "wij mogen zeggen wat wij denken over buitenlanders, de buitenlanders moeten hun bek houden".
[Dit bericht is gewijzigd door Tijger_m op 15-08-2003 13:31]
quote:Ach natuurlijk als het om een demonstratie van buitenlanders gaat moet hij meteen verboden worden. Maar als LPF aanhangers willen rellen op de avond dat Pim Fortuyn wordt vermoord dan moet dat allemaal kunnen.
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:19 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Nee, we hebben er niet mee te dealen. Dat is weer de typisch NLe instelling die zogenaamd 'tolerant' is, maar in werkelijkheid onverschilligheid en angst voor de confrontatie is.
Ik kan me overigens nog een incident herinneren van een man in Den Bosch die werd doodgeschoten. Volgens mij werden de rellen toen niet veroorzaakt door allochtonen.
quote:Gelukkig bepaal jij in dit land niet wat er gebeurt en dat zal je gelukkig ook nooit.
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:08 schreef Jeukaanmenaat het volgende:En als het zaterdag nu ook nog eens op rellen aankomt en er een grote opkomst is, tja... dan is het klaar wat mij betreft.
quote:Dat doen ze niet allemaal.
Op vrijdag 15 augustus 2003 12:52 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Ze zien EN profileren zichzelf als aparte groep, zoals je weer eens ziet bij dit incident.
quote:Vraag hetzelfde eens aan een Fries...
[..]
quote:Dan ga je eindelijk naar een schotelvrije buurt en ophouden met klagen?
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:08 schreef Jeukaanmenaat het volgende:En als het zaterdag nu ook nog eens op rellen aankomt en er een grote opkomst is, tja... dan is het klaar wat mij betreft.
quote:Ik kan me helemaal vinden in deze analyse van je SCH.
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:01 schreef SCH het volgende:[..]
Ik snap wel wat je bedoelt maar jij hebt het over de groep Marokkanen die zich op deze manier opstelt. De meeste Marokkanen en organisaties moeten hier niks van hebben en zien heel goed in dat het niks uithaalt en hen alleen maar verder weg zet.
Dat ze zichzelf op zich als een aparte groep zien, vind ik niet vreemd en ook niet erg. Ze hebben toch ook een eigen identiteit. Die ontleent iedereen ergens anders aan. Het gaat erom of we iets opbouwends kunnen doen. Laat die sukkels maar demonstreren, geen aandacht aan besteden. Dit hele incident is totaal overbelicht en dat is voor een groot deel de schuld van een kleine groep Marokkanen.
quote:Die is deel van de 'Germaanse Cultuur', sjun, dan mag het, geloof ik...of zoiets?..het is allemaal een beetje verwarrend moet ik zeggen
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:34 schreef sjun het volgende:Vraag hetzelfde eens aan een Fries...
quote:Hey, ontneem die jongen zijn levensvervulling nou niet, dan kan je toch niet maken
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:36 schreef Sidekick het volgende:Dan ga je eindelijk naar een schotelvrije buurt en ophouden met klagen?
quote:Femke scoort vandaag punten bij me. Wat een vreemde dag, eerst scoort Hillebrand Nawijn in een topic over de status van de Antillen en nu ook al Femke Halsema.
''Kuiper trekt te snel de conclusie dat schieten mag,'' zegt GroenLinks-fractievoorzitter Femke Halsema. Ook zij is 'gechoqueerd door de snelheid waarmee geconcludeerd wordt dat het schieten onrechtmatig was'. Ze vindt dat organisaties als de Kman 'slecht leiderschap' hebben getoond door de situatie 'op te jutten'.
quote:Alweer een doordachte politieke uitspraak, uiteraard wel wat gemakkelijk vanaf de zijlijn maar toch... nuance troef. Dergelijke uitspraken falsificeren voor mij de uitspraak van Marijnissen die sprak over een uitverkoop van de beschaving.
CDA-Kamerlid Mirjam Sterk begrijpt wel dat Kuiper zijn mensen wil verdedigen. ''Maar het was verstandiger geweest als hij het onderzoek had afgewacht.'' Uitspraken over de toedracht noemt zij 'een beetje voorbarig'.
quote:Het kan geen kwaad deze politicus wat meer invloed te laten krijgen bij de SP. Wanneer worden de geslepen messen van de website van de SP verwijderd om electoraal vertrouwen te winnen?
quote:Nee hoor, zo is het niet.
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:24 schreef Tijger_m het volgende:
Hoe was het ook al weer? Oh ja, "wij mogen zeggen wat wij denken", blijkbaar is dat bij jou beperkt tot "wij mogen zeggen wat wij denken over buitenlanders, de buitenlanders moeten hun bek houden".
Maar demonstreren omdat een messentrekker neergeschoten wordt, schiet bij mij in het verkeerde keelgat.
quote:Officieel heeft hij verkeerd gereageerd, maar dat heeft hij, en Cohen, al toegelicht. Omdat de gemoederen zo hoog opliepen leek het hem verstandig om al vast de zaak wat te bekoelen.
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:49 schreef Tijger_m het volgende:
Ik dacht dat het beleid van de politie was om geen uitspraken te doen over schietincidenten voor de Rijksrecherche zijn onderzoek heeft afgerond. Kuiper is hier naar mijn mening buiten zijn boekje gegaan.
Ik zeg niet dat de agent foutief gehandeld heeft overigens.
quote:En een demonstratie die oproept om een oorlog te starten en daarmee indirect duizenden doden aanmoedigd, schoot ook bij sommige in het verkeerde keelgat. Maar die is gelukkig ook doorgegegaan.
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:54 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Nee hoor, zo is het niet.
Maar demonstreren omdat een messentrekker neergeschoten wordt, schiet bij mij in het verkeerde keelgat.
quote:Die oorlog heeft anders minder doden gekost dan de heersende dictator in 1 week maakte, maar goed.
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:59 schreef Sidekick het volgende:[..]
En een demonstratie die oproept om een oorlog te starten en daarmee indiect duizenden doden aanmoedigt, schoot ook bij sommige in het verkeerde keelgat. Maar die is gelukkig ook doorgegegaan.
En die demonstratie verliep tenminste rustig, wat hoogstwaarschijnlijk met deze wel wat anders zal gaan...
quote:Niet offtopic. Die vergelijking is goed. Het gaat om het argument "het schiet mij in het verkeerde keelgat". Nou dan zijn eigenlijk alle demonstraties als ik een beetje erover nadenk.
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:00 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Die oorlog heeft anders minder doden gekost dan de heersende dictator in 1 week maakte, maar goed.
Ik vind de vergelijking ook niet op gaan. Maar das off-topic.
quote:Dat weet je niet. ik hoor iig genoeg positieve geluiden die mij anders doen vermoeden.
En die demonstratie verliep tenminste rustig, wat hoogstwaarschijnlijk met deze wel wat anders zal gaan...
quote:Ja maar als dat tot verdere polarisering leidt in een al gespannen situatie brengt Kuiper daarmee zijn eigen mensen in gevaar.
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:54 schreef Strolie75 het volgende:
Natuurlijk had Kuiper zijn mond moeten houden. Maar ik kan me wel voorstellen dat hij emotioneel heeft gereageerd op de hoeveelheid vuil die uit Marokkaanse hoek op zijn mensen afkwam. Hij staat wel achter zijn mensen, dat is weer lovenswaardig.
quote:Ah, U was erbij en kent de ware toedracht? Heb jij al met de Rijksrecherche gesproken?
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:54 schreef Jeukaanmenaat het volgende:Nee hoor, zo is het niet.
Al heeft de agent terecht geschoten, dat maakt niet dat een demonstratie verboden moet worden, burgers hebben het recht daartoe en het recht om zelf hun 'foute' mening te uitten, als verklaard Fortuyn aanhanger zou jij juist voorstander hiervan moeten zijn.
Vrijheid van meningsuiting was het hoogste goed, weet je nog?
quote:Goed dan kunnen we dit topic en alles erover dichtdoen, want niemand was erbij.
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:20 schreef Tijger_m het volgende:[..]
Ah, U was erbij en kent de ware toedracht? Heb jij al met de Rijksrecherche gesproken?
Jij doet aannames hier over het al dan niet terecht zijn van het schietincident die door feiten niet ondersteunt worden en aan de hand daarvan veroordeel jij deze demonstratie? Vreemd.
Feit is dat iemand met een mes op een agent afloopt. Dat is al een zeeeer duidelijke indicator.
quote:Verklaard Fortuyn-aanhanger?
Al heeft de agent terecht geschoten, dat maakt niet dat een demonstratie verboden moet worden, burgers hebben het recht daartoe en het recht om zelf hun 'foute' mening te uitten, als verklaard Fortuyn aanhanger zou jij juist voorstander hiervan moeten zijn.
Vrijheid van meningsuiting was het hoogste goed, weet je nog?
Jaja..
Maar goed. Zij ,mogen demonstreren, ik mag mijn afkeur daarvan uitspreken.
Of is dat weer te zwaar voor je? .
quote:My God
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:36 schreef sjun het volgende:[..]
Ik kan me helemaal vinden in deze analyse van je SCH.
quote:Onverschilligheid denk ik niet (voorheen wel denk ik), wél angst. Wat ook niet zou moeten natuurlijk. Doch keihard aanpakken is ook in deze olie op het vuur.
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:19 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Nee, we hebben er niet mee te dealen. Dat is weer de typisch NLe instelling die zogenaamd 'tolerant' is, maar in werkelijkheid onverschilligheid en angst voor de confrontatie is.
Ik vind dat het tijd wordt (eigenlijk al te laat mgoed) waar de enorme frustratie van de Marokkanen nu precies vandaan komt, want dat is bij mijn weten nog nooit goed in beeld gebracht en ik heb het idee dat de Marokkanen dat zelf ook niet weten. (feit dat ze het voortdurend op discriminatie gooien, wat gewoon niet zo is) Slecht integratiebeleid e.d. is gewoon te vaag, kan ook nooit de oorzaak zijn van de enorme frustratie.
quote:Bij mij ook hoor, belachelijke vertoning. Maar niet alles wat wij onprettig of ongewenst vinden, moet meteen verboden worden.
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:54 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
quote:Wat is dan wel een goede aanpak? Ze hun gang laten gaan is niet het juiste, dat is inmiddels wel gebleken. Een harde aanpak is imo wel een goede aanpak, zodat je paal en perk kan stellen aan excessen
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:22 schreef fokje het volgende:[..]
Onverschilligheid denk ik niet (voorheen wel denk ik), wél angst. Wat ook niet zou moeten natuurlijk. Doch keihard aanpakken is ook in deze olie op het vuur.
quote:Niet helemaal mee eens, vaak hoor je nog dat ze gevangen zijn in twee culturen. Dat bevordert de integratie niet echt.
Slecht integratiebeleid e.d. is gewoon te vaag, kan ook nooit de oorzaak zijn van de enorme frustratie.
Hij staat achter zijn werknemers net zoals elke andere goede werkgever zou moeten doen, dat loeder van een Cohen had uberhaupt nooit bij die ouders op bezoek moeten gaan (weet niet oftie al geweest is overigens) voordat er wat meer gegevens op tafel liggen.
Die nieuwe Marokkaanse organisatie valt het amsterdamse politiekorps direct aan met die agent in het bijzonder, hoe denk je dat die agent zich voelt of de andere amsterdamse agenten? Of de burgers in Amsterdam als blijkt dat de Commisaris van de politie helemaal niet zo zeker is over zijn mensen?
Als we er nu ook al standaard vanuit gaan dat de politieagenten fout zitten dan gaat het helemaal de verkeerde kant op met onze 'samenleving'
Die gozer trok een mes met een lemmet van 20 (!) centimeter richting een agent, en dus schiet die agent hem dood ... punt uit.
liever dat dan dat hij er met dat mieterige busje traangas naar toe wandelt, de crimineel net niet op de juiste plek (vlak boven de ogen?) raakt en vervolgens doodgestoken wordt
quote:Toch moeten we het onderzoek even afwachten, da's voor iedereen beter. Het halen van een mes pleit niet voor iemand; maar ik ben ook niet zo dol op raak schietende agenten met weinig dienstjaren. Maar ik speculeer alweer. Gewoon even afwachten dus.
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:22 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Goed dan kunnen we dit topic en alles erover dichtdoen, want niemand was erbij.
Feit is dat iemand met een mes op een agent afloopt. Dat is al een zeeeer duidelijke indicator.
quote:De argumenten om die demonstratie te houden, zijn verwerpelijk, m.i.
quote:Een non-vergelijking.
Op vrijdag 15 augustus 2003 13:59 schreef Sidekick het volgende:[..]
En een demonstratie die oproept om een oorlog te starten en daarmee indirect duizenden doden aanmoedigd, schoot ook bij sommige in het verkeerde keelgat. Maar die is gelukkig ook doorgegegaan.
quote:Op het moment dat het voor een aantal marokkanen kennelijk een statussymbool is om een tijd in de bajes te hebben gezeten, vraag ik het me af.
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:25 schreef zwaaibaai het volgende:[..]
Wat is dan wel een goede aanpak? Ze hun gang laten gaan is niet het juiste, dat is inmiddels wel gebleken. Een harde aanpak is imo wel een goede aanpak, zodat je paal en perk kan stellen aan excessen
quote:Dit is te vaag, hoezo dan; 'gevangen in twee culturen'? Waarom hebben andere bevolkingsgroepen hier minder last van? Waarom geven de marokkanen zelf de schuld aan de media e.d., in feite aan alles maar nooit op zichzelf betrekken, danwel in relatie tot... het zijn eeuwig en altijd die domme inkoppers als discriminatie e.d. die deze groep naar voren brengt. En dát is gewoon niet waar! Het moet gewoon eens luid en duidelijk worden gezegd en in kaart worden gebracht waar die frustratie vandaan komt.
Niet helemaal mee eens, vaak hoor je nog dat ze gevangen zijn in twee culturen. Dat bevordert de integratie niet echt.
quote:NIemand verbiedt Kuiper achter zijn mensen te staan. Hartstikke goed. Iets anders wat je in het openbaar zegt. Daar heeft hij een misser gemaakt.
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:28 schreef sp3c het volgende:
Kuijper had helemaal zijn mond niet moeten houden!Hij staat achter zijn werknemers net zoals elke andere goede werkgever zou moeten doen, dat loeder van een Cohen had uberhaupt nooit bij die ouders op bezoek moeten gaan (weet niet oftie al geweest is overigens) voordat er wat meer gegevens op tafel liggen.
Je opmerking over Cohen is raar, vind ik. Waarom mag je niet bij de ouders van een slachtoffer van een schietpartij op visite gaan - die ouders hebben toch niet geschoten? Cohen weet heel goed wat verstandg is.
quote:Niet standaard nee - maar volgens mij doe jij het tegenovergestelde. Het is goed dat er een onderzoek komt. Als de uitkomst er is - praten we verder.
Als we er nu ook al standaard vanuit gaan dat de politieagenten fout zitten dan gaat het helemaal de verkeerde kant op met onze 'samenleving'
quote:Idd, hadden die marokkanen ook moeten doen, mgoed, daar is iedereen het wel over eens.
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:28 schreef SCH het volgende:[..]
Toch moeten we het onderzoek even afwachten, da's voor iedereen beter.
quote:Omdat hij hiermee het signaal afgeeft dat het slachtoffer zielig was en dus onschuldig. Tegelijkertijd geeft hij dus hiermee het signaal dat de dader fout bezig was en dus dat de demonstratie terecht is.
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:35 schreef SCH het volgende:[..]
Je opmerking over Cohen is raar, vind ik. Waarom mag je niet bij de ouders van een slachtoffer van een schietpartij op visite gaan - die ouders hebben toch niet geschoten? Cohen weet heel goed wat verstandg is.
[..]
Ik kan me niet herinneren dat criminelen die door de politie neergeschoten worden omdat ze agenten bedreigen met wapens bezocht worden door burgemeesters!
Omgekeerde wereld. Cohen had de agent op moeten zoeken en vragen of met hem alles okay is!
quote:Dat is je goed recht maar niet relevant. Net als het niet relevant is dat ik een anti-abortus demonstratie verwerpelijk vind.
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:32 schreef Breinwas het volgende:[..]
De argumenten om die demonstratie te houden, zijn verwerpelijk, m.i.
quote:Is'ie daar ook niet geweest dan? Staat me iets van bij dat hij daar ook wel geweest is, maar weet niet zeker.
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:40 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
Omgekeerde wereld. Cohen had de agent op moeten zoeken en vragen of met hem alles okay is!
quote:Met dat eerste kan ik meevoelen maar als Cohen denkt daarmee escalatie te voorkomen, vind ik het niet erg. Het gaat niet om een criminele actie maar om een schietincident in een restaurant.
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:40 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Omdat hij hiermee het signaal afgeeft dat het slachtoffer zielig was en dus onschuldig. Tegelijkertijd geeft hij dus hiermee het signaal dat de dader fout bezig was en dus dat de demonstratie terecht is.
Ik kan me niet herinneren dat criminelen die door de politie neergeschoten worden omdat ze agenten bedreigen met wapens bezocht worden door burgemeesters!
Met dat laatste spreek je jezelf tegen, met een bezoek aan de agent had hij namelijk ook een signaal afgegeven. En net zo goed partij gekozen in jouw visie. Ik neem aan dat de agent binnen het korps is opgevangen, die werkt in de bedding van de gemeente.
quote:Je hebt opzich wel gelijk, ware het niet dat een hele groep er zelf geen reet van snapt en een verdere tweedeling voorkomen moet worden. Je hebt als burgemeester nou eenmaal te dealen met een flinke groep zeer domme mensen, wanneer je ook die niet serieus neemt escaleert het alleen maar verder.
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:40 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Omdat hij hiermee het signaal afgeeft dat het slachtoffer zielig was en dus onschuldig. Tegelijkertijd geeft hij dus hiermee het signaal dat de dader fout bezig was en dus dat de demonstratie terecht is.
quote:Verbieden van een demonstratie is precies hetzelfde als welke andere demo dan ook verbieden, je geeft voeding aan de ontevredenheid over het onderwerp ipv de ontevredenheid te laten uitten op democratische wijze.
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:48 schreef fokje het volgende:Je hebt opzich wel gelijk, ware het niet dat een hele groep er zelf geen reet van snapt en een verdere tweedeling voorkomen moet worden. Je hebt als burgemeester nou eenmaal te dealen met een flinke groep zeer domme mensen, wanneer je ook die niet serieus neemt escaleert het alleen maar verder.
quote:Beter nog; die organisatie voor de kosten laten opdraaien als er vernielingen zijn aangericht.
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:52 schreef Tijger_m het volgende:
Als er geweld gebruikt wordt mag wat mij betreft de ME keihard optreden overigens, democratische rechten mogen niet misbruikt worden voor crimineel gedrag.
quote:Gewoon de politie op afstand houden - je moet deze jongens niet de gelegenheid geven zich op te fokken. (fokken?
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:58 schreef fokje het volgende:[..]
Beter nog; die organisatie voor de kosten laten opdraaien als er vernielingen zijn aangericht.
quote:Wees gerust - dat gebeurt ieder jaar opnieuw.
Op vrijdag 15 augustus 2003 15:03 schreef sjun het volgende:
Het lijkt me geen slechte zaak eens kritisch te bezien op welke gronden diverse instellingen waaronder Kman subsidie verstrekt krijgen en of dit maatschappelijk gebruikt wordt.
quote:Mag van mij ook, het gaat mij er alleen om dat vooraf verbieden het stomste is wat je in een situatie, waar de gemoederen al verhit zijn, kan doen. Buiten nog het ondemocratische aspect ervan.
Op vrijdag 15 augustus 2003 14:58 schreef fokje het volgende:Beter nog; die organisatie voor de kosten laten opdraaien als er vernielingen zijn aangericht.
De gronden waarop er gedemonstreerd wordt kunnen aan discussie onderhevig zijn maar dat is geen reden om het te verbieden.
Alleen als er ernstige rellen dreigen zou een verbod te overwegen zijn. Die dreiging zie ik echter niet, volgens mij valt het allemaal wel mee en is het aantal mensen dat op komt dagen ongeveer net zo groot als de aanhang van de AEL.
quote:Zelden volgens mij, het gebeurd alleen een enkele keer als de politie denkt de orde niet te kunnen handhaven. Het gebeurd vaker dat demonstraties naar afgelegen plekken worden gedirigeerd.
Op vrijdag 15 augustus 2003 15:07 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
Er zijn toch wel vaker demonstraties verboden in NL?
quote:Ja inderdaad. Volgens mij kan dat op last van de burgemeester en alleen op grond van het in gevaar komen van de openbare orde. Dus niet inhoudelijk.
quote:Geen idee noem een voorbeeld en dan kunnen we kijken waarom die is verboden.
quote:Burgemeester Harderwijk verbiedt demonstratie
Op vrijdag 15 augustus 2003 15:11 schreef Sidekick het volgende:[..]
Geen idee noem een voorbeeld en dan kunnen we kijken waarom die is verboden.
HARDERWIJK (ANP) - Burgemeester J. de Groot van Harderwijk heeft een aangevraagde demonstratie van de extreem-rechtse Nederlandse Volks Unie (NVU) in zijn gemeente verboden. De burgemeester vreest ernstige verstoringen van de openbare orde.
NVU-leider Constant Kusters uit Arnhem wil zaterdag in Harderwijk demonstreren ter nagedachtenis aan de vermoorde politicus Pim Fortuyn. De verdachte van de moord is afkomstig uit Harderwijk. Kusters wil naar de rechter stappen om het verbod ongedaan te maken, zo heeft hij maandag aangekondigd.
http://www.indymedia.nl/nl/2002/05/3920.shtml
18-9-2000 Groningen verbiedt demonstratie Utrecht-fans
Burgemeester Wallage van Groningen heeft de demonstratie verboden van FC Utrecht-supporters (a.s. zondag) die wilden protesteren tegen de verplichte buscombi. De supportersvereniging van FC Utrecht legt zich hier niet bij neer en onderneemt op korte termijn juridische stappen tegen het besluit. Ongeacht de uitkomst is het nog maar de vraag of de Utrechters zich aan het demonstratieverbod zullen houden. Slechts 130 fans hebben de oproep tot boycot van de buscombi naast zich neer gelegd. De meerderheid van de fans is dermate laaiend over de 'combi-terreur' dat zij hoe dan ook richting Groningen zullen afreizen.
In tegenstelling tot bij de wedstrijd Vitesse - Ajax (15 oktober) lijkt het de Utrechtse fans wel te lukken om de verplichte buscombi naar Arnhem (1 oktober) ongedaan te maken. Naar verwachting zal toestemming worden gegeven om met eigen vervoer naar de rand van de stad te rijden, waarna met gepanserde bussen de laatste meters naar het Kwelredome zullen worden afgelegd.
Mocht de gemeente Arnhem te elfder ure toch een verplichte buscombi opleggen, dan zal de landelijke supportersbond (de SOVS) 1 oktober tot landelijke actiedag uitroepen. Dit vindt toevalligerwijs gelijktijdig plaats met een wedstrijd enkele kilometers verder, De Graafschap - feyenoord.
http://www.euronet.nl/~tnt/new0009n.htm#7
17-4-2000 Rechter verbiedt demonstratie
De rechter heeft de eis van OFA/DAS om aanstaande woensdag te mogen demonstreren afgewezen. De gemeente Den Bosch heeft met succes aannemelijk weten te maken dat zelfs bij een maximale inzet van 400 agenten de openbare orde nog niet gewaarborgd kon worden. Advocaat Zonnenberg van de gemeente noemde de situatie rondom het stadion zelfs een kruitvat, waar alleen nog maar het lont in gestoken hoefde te worden.
Het bestuur van de OFA heeft besloten om af te zien van verder acties rondom de wedstrijd. De redactie van DAS beraadt zich nog over verdere acties. Wel is inmiddels door besloten om het landelijke karakter van de eventele demonstratie eraf te halen. Wij hebben de supportersverenigingen van feyenoord en FC Utrecht en fanzine De Rat gevraagd om af te zien van verder akties
http://www.euronet.nl/~tnt/new0004n.htm
Burgemeester Opstelten van Rotterdam gaat een geplande demonstratie van de rechts-extremistische Nederlandse Volks Unie verbieden.
De demonstratie zou aanstaande zaterdag gehouden worden in de deelgemeente IJselmonde.
Opstelten is bang dat de openbare orde verstoord wordt en dat hij de veiligheid van de omstanders niet kan garanderen. Het besluit om de demonstratie te verbieden moet nog officieel worden bekrachtigd.
http://www.rijnmond.nl/index.html?pid=4&item=3108
22 NOVEMBER 2000
Als duidelijk is dat de COP6-conferentie gaat mislukken en een aantal landen onder aanvoering van de VS implementatie van eerder gemaakte afspraken saboteert, wordt er overhaast een walk of shame georganiseerd. Deze demonstratie zal langs een aantal ambassades gaan die proberen kernenergie op de agenda van de conferentie te krijgen: VS, Japan, Canada, China en India. De politie verbiedt de demonstratie (er zouden niet genoeg agenten zijn voor begeleiding, en het zou niet precies 48 uur van tevoren aangemeld zijn). Als na lang heen en weer gepraat het overgrote deel van de betogers toch de straat op loopt om met de demonstratie beginnen, komen van alle kanten ME-bussen die iedereen klem rijden: politie genoeg blijkbaar. Iedereen wordt ingesloten en gearresteerd: 129 demonstranten zitten tot laat in de middag vast en een aantal die anoniem wensen te blijven nog langer. Zoveel arrestaties is in Nederland nog niet eerder voorgekomen bij een anti-kernenergie demonstratie.[foto]
http://www.laka.org/teksten/verzet/2000.html
Gebeurt vaak zat dus... Vooral die van extreem-rechts.
quote:Paar keer van extreem-rechts volgens mij. (terecht dus)
Op vrijdag 15 augustus 2003 15:11 schreef Sidekick het volgende:[..]
Geen idee noem een voorbeeld en dan kunnen we kijken waarom die is verboden.
Ik hoop dat er geen tegendemonstratie komt, dan loopt het nl wel uit op rellen. Om deze reden zou ik, als ik een winkel op de route had, toch de boel in de gaten houden en eventueel de rolluiken sluiten.
quote:na de rellen op het binnehof, leek me dat ook een goede inschatting.
Op vrijdag 15 augustus 2003 15:15 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Burgemeester Harderwijk verbiedt demonstratie
Anonym - 13.05.2002 10:14
quote:Zegt voldoende.
17-4-2000 Rechter verbiedt demonstratie
De rechter heeft de eis van OFA/DAS om aanstaande woensdag te mogen demonstreren afgewezen. De gemeente Den Bosch heeft met succes aannemelijk weten te maken dat zelfs bij een maximale inzet van 400 agenten de openbare orde nog niet gewaarborgd kon worden.
quote:
Burgemeester Opstelten van Rotterdam gaat een geplande demonstratie van de rechts-extremistische Nederlandse Volks Unie verbieden.de veiligheid van de omstanders niet kan garanderen.
quote:Gebeurt vaak idd, maar wel wanneer de veiligheid niet kan worden gegarandeerd.
22 NOVEMBER 2000er zouden niet genoeg agenten zijn voor begeleiding, en het zou niet precies 48 uur van tevoren aangemeld zijn).
quote:Dus na de rellen vorig jaar, en daarvoor, en daarvoor die uitliepen op slopen is het een goede inschatting deze te verbieden?
Op vrijdag 15 augustus 2003 15:19 schreef Sidekick het volgende:[..]
na de rellen op het binnehof, leek me dat ook een goede inschatting.
[..]Zegt voldoende.
[..]
[..]Gebeurt vaak idd, maar wel wanneer de veiligheid niet kan worden gegarandeerd.
quote:Ik lees hier steeds dat er maar een handjevol mensen op afkomt, lijkt me niet echt een gevaarlijke situatie.
Op vrijdag 15 augustus 2003 15:28 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Dus na de rellen vorig jaar, en daarvoor, en daarvoor die uitliepen op slopen is het een goede inschatting deze te verbieden?
Je moet wel zuiver blijven. Moet de demo nu verboden worden op inhoudelijke gronden of kan handhaving van orde als sluiproute worden gebruikt?
quote:Ik hoor nu andere verhalen dan voorheen. Ze willen zelf de beveiliging regelen, dat geeft heel wat aan.
Dus na de rellen vorig jaar, en daarvoor, en daarvoor die uitliepen op slopen is het een goede inschatting deze te verbieden?
quote:Na tussenkomst van de rechter heeft de gemeente Harderwijk moeten inbinden en heeft de demonstratie op 18 mei 2002 plaatsgevonden...
Op vrijdag 15 augustus 2003 15:15 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Burgemeester Harderwijk verbiedt demonstratie
Anonym - 13.05.2002 10:14HARDERWIJK (ANP) - Burgemeester J. de Groot van Harderwijk heeft een aangevraagde demonstratie van de extreem-rechtse Nederlandse Volks Unie (NVU) in zijn gemeente verboden. De burgemeester vreest ernstige verstoringen van de openbare orde.
NVU-leider Constant Kusters uit Arnhem wil zaterdag in Harderwijk demonstreren ter nagedachtenis aan de vermoorde politicus Pim Fortuyn. De verdachte van de moord is afkomstig uit Harderwijk. Kusters wil naar de rechter stappen om het verbod ongedaan te maken, zo heeft hij maandag aangekondigd.
http://www.indymedia.nl/nl/2002/05/3920.shtml
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 15:30 schreef SCH het volgende:Je moet wel zuiver blijven.
quote:
Moet de demo nu verboden worden op inhoudelijke gronden of kan handhaving van orde als sluiproute worden gebruikt?
quote:Welke rellen vorig jaar?
quote:Inhoudelijke gronden lijkt me onmogelijk. Men kan altijd terecht een beroep doen op de vrijheid van meningsuiting.
Op vrijdag 15 augustus 2003 15:30 schreef SCH het volgende:Je moet wel zuiver blijven. Moet de demo nu verboden worden op inhoudelijke gronden of kan handhaving van orde als sluiproute worden gebruikt?
quote:Bij de anti-israel demonstratie, waarbij gemeende antisemitische leuzen geroepen werden. Maar goed, toon maar eens aan dat het nu om dezelfde groep demonstranten gaat
Op vrijdag 15 augustus 2003 15:33 schreef Kozzmic het volgende:
Welke rellen vorig jaar?
quote:Altijd? Nederland kent relatief nauwelijks rellen - de ergste zijn misschien nog wel die na de moord op Fortuyn.
Op vrijdag 15 augustus 2003 15:38 schreef Recoil het volgende:
Waarom relt extreem-links altijd, en extreem-rechts bijna nooit.
Terwijl ze 'evenslecht' zijn.
quote:Geweldadige demonstraties dan.
Op vrijdag 15 augustus 2003 15:47 schreef SCH het volgende:[..]
Altijd? Nederland kent relatief nauwelijks rellen - de ergste zijn misschien nog wel die na de moord op Fortuyn.
quote:Ook dat valt erg mee.
Op vrijdag 15 augustus 2003 15:47 schreef Recoil het volgende:[..]
Geweldadige demonstraties dan.
quote:Zoals die Feyenoord-supporters?
quote:In welke zin zijn ze "even slecht" dan?
Welk links idee waar in Nederland voor gedemonstreerd wordt is "moreel slecht" in zichzelf?
quote:Brute dictators laten zitten.
Op vrijdag 15 augustus 2003 15:54 schreef Dr_Strangelove het volgende:[..]
In welke zin zijn ze "even slecht" dan?
Welk links idee waar in Nederland voor gedemonstreerd wordt is "moreel slecht" in zichzelf?
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 15:55 schreef Sidekick het volgende:[..]
Brute dictators laten zitten.
quote:Mao
Op vrijdag 15 augustus 2003 16:08 schreef Dr_Strangelove het volgende:[..]
quote:Dat was vorig jaar ook zo
Op vrijdag 15 augustus 2003 15:31 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ik hoor nu andere verhalen dan voorheen. Ze willen zelf de beveiliging regelen, dat geeft heel wat aan.
quote:Vrijheid van meningsuiting
Op vrijdag 15 augustus 2003 15:33 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Welke rellen vorig jaar?
'Amsterdam niet meer van de joden', kopt het Algemeen Dagblad vanochtend over de demonstratie tegen het Israëlische optreden jegens de Palestijnen, alsof Amsterdam ooit wel 'van de joden' was.
Maar honderd tot tweehonderd jonge Marokkanen - die tegenwoordig anders schijnen te heten - hebben zaterdag wel duidelijk gemaakt dat de geruststellende woorden van de Arabische gemeenschap in Amsterdam na 11 september, vooral veel verhulden. Is het dan toch waar dat de stad een slang aan de borst koestert? Dat is - niet alleen vanwege de drama's in het Midden-Oosten maar vooral ook door het steeds manifestere isolement van de islamitische gemeenschap - angstwekkend.
Wie beweert dat de rellen uitsluitend werden veroorzaakt door opgeschoten Marokkaanse pubers die zich au fond weinig onderscheiden van de doorsnee-voetbalhooligan, onderschat de sentimenten onder de tienduizend vredelievende demonstranten. De talloze verwijzingen naar de nazi's ('Hitler is er één vergeten: Sharon'), de adhesiebetuigingen aan het adres van Saddam Hoessein en Osama bin Laden en het scanderen van 'Hamas, Hamas, alle joden aan het gas', duiden op virulent antisemitisme.
De massaal aanwezige politie deed wat zij kon, daarbij geholpen door de moedige ordedienst van de organisatie. Uit begrip voor de woede over het optreden van Israël in de Palestijnse gebieden was veel toegestaan - optreden maakt de zaak vaak erger. Van de relschoppers werden er evenwel slechts twintig gearresteerd, maar dat had evengoed een veelvoud kunnen zijn.
Burgemeester Job Cohen wist direct te melden dat de jongeren uit Amsterdam-Oost en West kwamen. ''We kennen ze.'' Als dat zo is, rest maar één conclusie: keihard aanpakken. Maar belangrijker nog is de vraag hoe de groeiende kloof tussen de autochtone en een deel van de allochtone gemeenschap kan worden gedicht. Zonder te vervallen in de xenofobie van Fortuyn, is nu wel zonneklaar dat een vriendschapsbezoek aan de moskee niet langer toereikend is.
Zondag is er weer een demonstratie. Joodse jongerenorganisaties willen dan hun steun betuigen aan Israël. De middenstand ziet de bui al hangen. Nu al klinkt de roep om een verbod. Maar iedereen heeft recht op zijn eigen demonstratie. En de relschoppers zouden de lachende derde zijn.
quote:In NEDERLAND?
Op vrijdag 15 augustus 2003 16:16 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
quote:In Amsterdam.
Op vrijdag 15 augustus 2003 16:21 schreef Gil-galad het volgende:[..]
In NEDERLAND?
quote:ja!!!! Goed gezien
Op vrijdag 15 augustus 2003 16:21 schreef Gil-galad het volgende:[..]
In NEDERLAND?
quote:wat gezellig zeg!
Op vrijdag 15 augustus 2003 16:26 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
In Amsterdam.
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 16:28 schreef Sidekick het volgende:
Hij probeert het V-teken de maken. Hij is dus gewoon vreedzaam. Maar ja, altijd maar weer over de negatieve dingen praten zoals dat geweertje wat niemand kwaad doet.
quote:Hij wil graag optreden in de Dikvoormekaarshow!
Op vrijdag 15 augustus 2003 16:28 schreef Sidekick het volgende:
Hij probeert het V-teken de maken. Hij is dus gewoon vreedzaam. Maar ja, altijd maar weer over de negatieve dingen praten zoals dat geweertje wat niemand kwaad doet.
quote:als de marokaanse gemeenschap er niets aan doet, doet de overheid het,. dus dan moet je niet zeuren.
Geplaatst door SCH op vrijdag 15 augustus 2003 16:--------------------------------------------------------------------------------Nee - ik vind dat onzinnig - net zo min als je mij verantwoordelijk kan houden voor het gedrag van andere blanke middelbare mannen of andere autochtone types, voor het gedrag van Heerenveen-supporters of voor het gedrag van homo's of voor het gedrag van mooie mannen - of andere groepen waar ik 'deel' van uitmaak kun je een Marokkaan verantwoordelijk houden voor het gedrag van andere Marokkanen.
quote:Ach, Amsterdam moet altijd de gekste zijn, in de "provincie" hebben ze dat niet
Op vrijdag 15 augustus 2003 16:31 schreef SCH het volgende:
Valt carnaval in Amsterdam later dan in de rest van het land?
quote:'De Marokkaanse gemeenschap' bestaat niet.
Op vrijdag 15 augustus 2003 16:30 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
als de marokaanse gemeenschap er niets aan doet, doet de overheid het,. dus dan moet je niet zeuren.
quote:Natuurlijk laat hij het niet verbieden.
Op woensdag 13 augustus 2003 09:12 schreef zoishet het volgende:
Om die demonstratie zaterdag in Amsterdam tegen politiegeweld op Marrokanen te verbieden?
Omgekeerde Wereld, zeg.
quote:Dus die woordvoorders kunnen dan ook wel weg?
Op vrijdag 15 augustus 2003 16:34 schreef SCH het volgende:[..]
'De Marokkaanse gemeenschap' bestaat niet.
quote:De gemeenschap heeft geen woordvoerder - je doelt blijkbaar op losse organisaties.
Op vrijdag 15 augustus 2003 16:35 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Dus die woordvoorders kunnen dan ook wel weg?
quote:dus niet de kutantillianen?
Op vrijdag 15 augustus 2003 16:43 schreef Pr0nMaster het volgende:
misschien moet Cohen eens durven om die criminele kutmarokkanen en criminele antillianen die de eerlijke nederlandse burger om de haverklap lastig te vallen met z'n alleen tegen een mooi muurtje te zetten om ze vervolgens goed gerichte nekschoten te verkopen!!!
quote:moeilijk he LEZEN!
Op vrijdag 15 augustus 2003 16:45 schreef Aaahikwordgek het volgende:[..]
dus niet de kutantillianen?
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 16:43 schreef Pr0nMaster het volgende:
misschien moet Cohen eens durven om die criminele kutmarokkanen en criminele antillianen die de eerlijke nederlandse burger om de haverklap lastig te vallen met......bladiebla
quote:Alwaren het er maar zes, dan nog JA!
Op vrijdag 15 augustus 2003 16:47 schreef SCH het volgende:[..]
Alle zes?
quote:Moeilijk he SCHRIJVEN!
Op vrijdag 15 augustus 2003 16:46 schreef Pr0nMaster het volgende:[..]
moeilijk he LEZEN!
quote:Mag ik nu eens weten hoe oud jij bent?
Op vrijdag 15 augustus 2003 16:47 schreef Pr0nMaster het volgende:[..]
Alwaren het er maar zes, dan nog JA!
quote:Dat is vals, hij kent de tafel van 3 nog niet eens
Op vrijdag 15 augustus 2003 16:49 schreef Gil-galad het volgende:[..]
Mag ik nu eens weten hoe oud jij bent?
quote:bron
De Arabisch Europese Liga Nederland (AEL-NL) is ervan overtuigd dat de afkomst van het Marokkaanse slachtoffer bij de schietpartij van vorige week een rol heeft gespeeld. Hierbij werd Driss Arbib (33) doodgeschoten door een agent in het eetcafé op het Amsterdamse Mercatorplein.
De AEL sluit zich aan bij het nieuw opgerichte Comité tegen politiegeweld en discriminatie. De AEL heeft, net als de voorzitter van het comité Jamal Ouftih, geen vertrouwen in het onderzoek van de rijksrecherche. Nabil Marmouch van de AEL vindt dat er zelfs sprake is van 'moord'.Het comité en de AEL gaan morgen demonstreren op het Mercatorplein tegen politiegeweld. De Marokkaanse gemeenschap heeft zelf zo'n tachtig mensen ingezet die ervoor moeten zorgen dat de betoging niet uit de hand loopt. Er worden zo'n tweeduizend mensen verwacht.
De LPF had burgemeester Cohen van Amsterdam gevraagd de demonstratie te verbieden, maar die piekert er niet over. Volgens de burgemeester heeft iedereen het recht om te demonstreren.
Los van dat ik vind dat de bewuste politieagent juist heeft gehandeld, zie ik ook geen reden om de demonstratie op voorhand te verbieden, het is immers een recht.Het is natuurlijk ook een uitlaatklep, mensen kunnen zo hun gevoelens kwijt.
Het is wel jammer dat enige zelfkritiek ver te zoeken is bij de Marokkaanse gemeenschap.Dan doel ik op het 'romantiseren' van het slachtoffer.
quote:Ze voelen een oplagerecord bij de Telegraaf. Het geeft overigens aan welke doelgroep de AEL denkt te bereiken middels hun oproep...
Op vrijdag 15 augustus 2003 20:51 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
In de Telegraaf heeft de AEL opgeroepen massaal te komen morgen tegen dit racisme.
[Dit bericht is gewijzigd door sjun op 15-08-2003 21:02]
quote:Bovendien, wat voor risico ze nog eens extra nemen qua rellen door op zo'n schreeuwerige wijze te adverteren.
Op vrijdag 15 augustus 2003 20:53 schreef sjun het volgende:[..]
Ze voelen een oplagerecord bij de Telegraaf. Het geeft overigens aan welke doelgroep de AEL denkt te bereiken middels hun oproep...
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2003 21:41 schreef amsterdam19 het volgende:
als er 'Nederlanders' zijn die morgen ook naar deze demonstratie gaan die er tegen zijn mail mij dan even aub....
quote:Waarom zou ik jou willen mailen dan?
Op vrijdag 15 augustus 2003 21:41 schreef amsterdam19 het volgende:
als er 'Nederlanders' zijn die morgen ook naar deze demonstratie gaan die er tegen zijn mail mij dan even aub....
quote:Dat dacht ik al, maar ik ga er niet bij wezen, ik denk niet dat ze er veel sympathie mee kweken bij den nederlander.
Op vrijdag 15 augustus 2003 22:26 schreef amsterdam19 het volgende:
zal ik dan maar meteen zeggen waarvoor he
nee ik ga erheen om een reportage ervan te maken en hoopte alvast wat contacten te leggen met mensen die ik morgen kan interviewen over de demo..
quote:Dat hebben ze dus zelf in de hand en dat belooft niet veel goeds, teveel massahysterie. Ze wachten ook geen onderzoek af, maar oordelen gelijk maar even. Zegt mij al genoeg...
Op vrijdag 15 augustus 2003 22:49 schreef amsterdam19 het volgende:
tja ik moet ook objectief blijven maar ja zoals iedereen weet bekijk ik t toch wel met n IETs rechtsere mening. ben benieuwd hoe ze 2000 marokkanen in de hand gaan houden
quote:Je hoeft niet te gaan hoor, ik maak wel ff een nieuwsbericht voor je.
tja ik moet ook objectief blijven maar ja zoals iedereen weet bekijk ik t toch wel met n IETs rechtsere mening. ben benieuwd hoe ze 2000 marokkanen in de hand gaan houden
quote:2000?
Dat zal mij verbazen.
quote:20000???
Op vrijdag 15 augustus 2003 22:58 schreef Sidekick het volgende:[..]
2000?
Dat zal mij verbazen.
ja vorige keer werd ik al bedreigd door die JHJ&^%%^)&* marokkaantjes.. ze zien in elke journalist of nederlander een 'stille' ..en dan komen die rotjochies van 14 jouw eens vertellen dat je heel gauw weg moet wezen.... huppa meteen t vliegtuig inschoppen. eigenlijk hoop ik stiekem ook nog wel op rellen. dan stimuleert de nederlanders alleen nog maar meer om zich tegen de allochtonen te keren
quote:En welk voordeel kunnen we daaruit halen?
Op zaterdag 16 augustus 2003 00:04 schreef amsterdam19 het volgende:dan stimuleert de nederlanders alleen nog maar meer om zich tegen de allochtonen te keren
Dit ondermijnt wel het integratie(of zelfs assimilatie)-proces waar ik den k dat jij daar wel een voorstander van bent.
Of je wilt gewoon iedere allochtoon het land uitschoppen natuurlijk.
quote:Die "rechtse" gedachtes bestaan over het algemeen alleen uit afkeer jegens allochtonen, voor de rest zijn veel nederlanders zo links als het maar kan. Want dan komt de eigen portemonnee in het geding he ?
Op zaterdag 16 augustus 2003 00:36 schreef amsterdam19 het volgende:
hmm nee maar ik wil wel graag dat meer nederlanders ervoor uitkomen dat ze gewoon rechtse gedachtes hebben.
quote:Met andere woorden: De waarheid mag niet gezegd worden. Extreemrechts groeit, en kennelijk ook onder het blauwe volk, het volk dat een groot deel heeft veroorzaakt. Ik las het artikel op vakantie en werd verschrikkelijk kwaad. En dan mag je niet toegeven dat politie mensen vermoord? Dit is niet de eerste keer. En ook niet de tweede. De staat en iedereen erin maakt misbruik van haar positie en deze agent heeft de grens overschreden. Als die opstanden rellen worden en ze steken het stadhyuis van amsterdam in brand:
Op woensdag 13 augustus 2003 09:41 schreef zoishet het volgende:
Als de politie voor moordenaars wordt uitgemaakt heb je volgens mij je recht op meningsuiting verspeeld. Dat bepaald in Nederland de rechter nog altijd. En die Marrokanen worden opgejut door een aantal idioten die niets, maar dan ook niets, van de Nederlandse samenleving snappen.
quote:Ja je hebt gelijk. Met een mes van 20 cm op een agent aflopen is normaal gedrag. Dat verdient een lintje, en zeker geen repressie. Dat was misbruik van die agent die die arme Dries die even naar huis liep om een mes te halen om gezellig iemand neer te steken.
Op zaterdag 16 augustus 2003 01:34 schreef Mtijn het volgende:[..]
Met andere woorden: De waarheid mag niet gezegd worden. Extreemrechts groeit, en kennelijk ook onder het blauwe volk, het volk dat een groot deel heeft veroorzaakt. Ik las het artikel op vakantie en werd verschrikkelijk kwaad. En dan mag je niet toegeven dat politie mensen vermoord? Dit is niet de eerste keer. En ook niet de tweede. De staat en iedereen erin maakt misbruik van haar positie en deze agent heeft de grens overschreden. Als die opstanden rellen worden en ze steken het stadhyuis van amsterdam in brand:
Dat verdienen ze ook als ze zo'n moord gaan rechtvaardigen.
Als ze jouw huis in de fik steken, dan verdien je dat ook, puur omdat jij dat blijkbaar ook correct vindt. Niet gaan janken als je neergestoken wordt door een Dries-type als je naar zn vriendinnetje kijkt. En zeker niet gaan zeiken als de wout je niet beschermt als een Driesje je neer wilt steken. Eikel.
[Dit bericht is gewijzigd door Jeukaanmenaat op 16-08-2003 01:38]
quote:Volgens mij is het niet vast komen te staan dat hij met een mes op de agent afliep. En of het nou een mes van 5 cm of van 20 cm was, is niet boeiend. Iemand die thuis een mes gaat halen, is een loser. Maar of hij daarom doodgeschoten had moeten worden, da's nog de vraag. Niet iedereen met een mes hoeft meteen doodgeschoten te worden.
Op zaterdag 16 augustus 2003 01:35 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
Ja je hebt gelijk. Met een mes van 20 cm op een agent aflopen is normaal gedrag. Dat verdient een lintje, en zeker geen repressie.
quote:Nee die moet je gewoon hun gang laten gaan als ze dat trekken en daarmee mensen, waaronder een agent, bedreigen.
Op zaterdag 16 augustus 2003 01:38 schreef SCH het volgende:[..]
Niet iedereen met een mes hoeft meteen doodgeschoten te worden.
Daaaaag.....
quote:Hoe weet je zo zeker dat de agent is bedreigd?
Op zaterdag 16 augustus 2003 01:40 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
Nee die moet je gewoon hun gang laten gaan als ze dat trekken en daarmee mensen, waaronder een agent, bedreigen.
quote:Op een agent af komen rennen met een mes die je net opgehaalt hebt lijkt me toch wel een beetje bedreigend.
Op zaterdag 16 augustus 2003 01:43 schreef SCH het volgende:[..]
Hoe weet je zo zeker dat de agent is bedreigd?
quote:Waar heb je die informatie vandaan?
Op zaterdag 16 augustus 2003 01:53 schreef Recoil het volgende:[..]
Op een agent af komen rennen met een mes die je net opgehaalt hebt lijkt me toch wel een beetje bedreigend.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |