quote:open dan een topic over de grote Eddy
Op zaterdag 2 augustus 2003 19:07 schreef drenth het volgende:
Hij legt het toch echt af tegen Eddy Wally.
Eddy heeft voor mij afgedaan. In de tijd dat hij net aan de weg timmerde als zing-Belg had mijn vader een bijbaantje als iemand die spullen in een hotel naar de kamer brengt. En Eddy weigerde een klein tasje zelf te dragen waardoor mn pa twee keer moest lopen.
Bah
[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 02-08-2003 20:10]
quote:Nee Louis Neefs roeleert, Brel roeleert bijna.
Op zaterdag 2 augustus 2003 19:06 schreef J-Will het volgende:
Wat een prachtige stem heeft die kerel en wat een vrolijke // ontroerende liedjes. Jaques Brel roeleert
quote:mijn pa download dingen van hem. Dus ik ben principieel tegen die kerel.
Op zaterdag 2 augustus 2003 19:13 schreef Georges het volgende:
Ik vind Jaques zeker goed, maar Charles Aznavour heeft net dat tikkeltje meer 'je ne sais quoi'
[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 02-08-2003 20:11]
quote:haha dat ken ik, maar uiteindelijk blijkt die muziek dan toch wel leuk te zijn, maar geef dat maar ns aan je pa toe
Op zaterdag 2 augustus 2003 19:14 schreef J-Will het volgende:[..]
mijn pa download dingen van hem. Dus ik ben principieel tegen die kerel.
La Bierre, Le moribond, Voir un ami pleurer, Ne me quite pas (laat me niet alleen), Les F...
Ik heb er niet zo heel veel van, valt ook moeilijk aan te komen, maar al met al heel erg goed!
Ik heb nog een concert op de video staan, dat ik van de week nog even ga uitchecken.
quote:Met uitzondering van Herman van Veen dan. Hans de Booij heeft ook een CD met allerlei Brel materie die niet mis is.
Op zondag 3 augustus 2003 20:48 schreef buzzer het volgende:
Jacques is oke, maar als ik eerlijk ben vind ik zijn nummers mooier als ze door anderen worden uitgevoerd (zoals Liesbeth List en Ramses Shaffy)
quote:Een vriend zien huilen voert hij anders heel behoorlijk uit hoor. Voor de rest ben ik het wel met je eens.
Op maandag 4 augustus 2003 10:07 schreef Da hopman het volgende:[..]
Met uitzondering van Herman van Veen dan. Hans de Booij heeft ook een CD met allerlei Brel materie die niet mis is.
Op zoek naar dat nummer noemde iemand mij "Ne me quitte pas". Maar dit nummer is juist heel treurig en zeer langzaam.
Welk nummer zag ik in dat fragment?
quote:Brel is mooi, maar wat dacht je van de 2 versie´s van "ne me quitte pas" die ver uitstijgen boven het origineel...
Op maandag 4 augustus 2003 22:44 schreef Kirke het volgende:
Soms zijn er geslaagde odes aan hem. Luistertip: Nina Simone zingt "ne me quitte pas"...kippevel. Heel grappig accent.
quote:La valse de mille temps
Op dinsdag 19 augustus 2003 19:04 schreef pmeter het volgende:
Laatst zag ik bij "Andermans Veren", een aflevering met Paul van Vliet als gast, een fragment van Jacques Brel. Dat was een zgn. treurig nummer, maar dan in een half-vrolijke uitvoering die steeds sneller ging.Op zoek naar dat nummer noemde iemand mij "Ne me quitte pas". Maar dit nummer is juist heel treurig en zeer langzaam.
quote:Dit is niet het nummer dat ik zoek. Wat ik zoek lijkt op "ne me quitte pas", alleen dat 20x zo snel. Het was een live-optreden (destijds) met beeld.
Op woensdag 20 augustus 2003 01:48 schreef MOVO het volgende:[..]
La valse de mille temps
Mon dieu wat kan die man snel zingen!
Bestaat er een hele snelle versie van dit nummer?
quote:Des Flamands?
Op dinsdag 19 augustus 2003 19:04 schreef pmeter het volgende:
Laatst zag ik bij "Andermans Veren", een aflevering met Paul van Vliet als gast, een fragment van Jacques Brel. Dat was een zgn. treurig nummer, maar dan in een half-vrolijke uitvoering die steeds sneller ging.Op zoek naar dat nummer noemde iemand mij "Ne me quitte pas". Maar dit nummer is juist heel treurig en zeer langzaam.
quote:Hier vind je de volledige franstalige tekst:
Op woensdag 20 augustus 2003 14:05 schreef Pietverdriet het volgende:[..]
Des Flamands?
zong ie in het Nederlands?
Het frans?
paar woorden uit de text?
Maar misschien doel je op het franstalige lied "le plat pays qui est le mien" met het nederlandstalige equivalent "mijn vlaanderenland, mijn vlakke land".
[Dit bericht is gewijzigd door Gajus op 21-08-2003 13:34]
quote:Ik doel niet, ik stelde een paar vragen
Op donderdag 21 augustus 2003 13:19 schreef Gajus het volgende:[..]
Hier vind je de volledige franstalige tekst:
http://www.paroles.net/chansons/14781.htm
Voor zover mij bekend heeft Brel hiervan geen nederlandstalige versie gemaakt.Maar misschien doel je op het franstalige lied "le plat pays qui est le mien" met het nederlandstalige equivalent "mijn vlaanderenland, mijn vlakke land".
(ja, ik weet dat Acda & de Munnik die ook gecovered hebben, maar ik vind de originele ook mooi .)
quote:
Op woensdag 3 december 2003 17:50 schreef ilona-scuderia het volgende:
Alle nummers van Brel zijn
Hij was gewoon geniaal, al was daar wel flink wat alcohol en tabak voor nodig...
dat lijkt zo te zijn bij veel singer/songwriters. hou ook erg van Shane McGowan, voormalig vorman van de Pogues. Ook zwaar lco. Is al meerdere malen lavenloos van het podium getilt....
quote:En wat dacht je van onze eigen Ramses Shaffy?
Op woensdag 3 december 2003 18:02 schreef dragonstef het volgende:
[..]
dat lijkt zo te zijn bij veel singer/songwriters. hou ook erg van Shane McGowan, voormalig vorman van de Pogues. Ook zwaar lco. Is al meerdere malen lavenloos van het podium getilt....
Ooit een life optreden van Ramses meegemaakt. Nou ja life ... door overmatig gebruik was hij meer dood dan levend. En Liesbeth List zwoegen om hem en het publiek te gerieven. Wat moet zij van hem gehouden hebben om dit te doorstaan!
Overigens, haar interpretaties van Jacques Brel´s chansons blijven mij nog steeds bekoren.
Brel is dood, leve Brel
Documentaire over de invloed vroeger en nu van de beroemde Belgische chansonnier Jacques Brel, die dit jaar 25 jaar geleden overleed.
Hedendaagse artiesten zoals Huub van der Lubbe, Thé Lau en Paul de Munnik leggen uit hoe Brel hen inspireert.
Ook beelden van roemruchte optredens van de Belg passeren de revue...
quote:Verheugend te zien hoe Brel voortleeft in de nieuwere generatie van chansonniers.
Op dinsdag 23 december 2003 21:28 schreef ilona-scuderia het volgende:
Vanavond, om 22:40 uur op RTL-5 een schitterende documentaire over Brel
Brel is dood, leve Brel
[Dit bericht is gewijzigd door Gajus op 24-12-2003 05:25]
quote:Acda en de Munnik zuigen. Laat die gasten s.v.p. van Brel-nummers afblijven zeg...
Op woensdag 3 december 2003 17:44 schreef mamamiep het volgende:
La valse a mille temps en Amsterdam zijn mooi.
(ja, ik weet dat Acda & de Munnik die ook gecovered hebben, maar ik vind de originele ook mooi
.)
quote:Toevallig kwam ik deze herdenkingsuitgave tegen in de Makro à 100 Euro (excl. BTW).
bron: http://www.kkunst.com/kk/20030917558.php2003 is in België en Frankrijk uitgeroepen tot Breljaar. De bij diverse generaties nog immer populaire chansonnier stierf 25 jaar geleden - op 9 oktober 1978 - en dat wordt dit jaar uitgebreid herdacht.
15-CD-BOX: L´INTÉGRALE
Ondanks het feit dat Brel al in 1966 afscheid nam als chansonnier om zich te richten op het maken van en het spelen in films, stond hij toch voornamelijk bekend als maker en vertolker van chansons. De box L´Intégrale bevat 15 geremasterde cd´s - verpakt in de originele hoes - vanaf het eerste album Grand Jacques uit 1955 tot aan het uit 1977 daterende Les Marquises (met 5 nog niet eerder uitgebrachte chansons). Tevens bevat deze gelimiteerde en genummerde uitgave een 80-pagina tellend rijk met foto´s geïllustreerd boek, inclusief een bonus-cd met in totaal 28 nummers, waarvan 12 in 1953 werden opgenomen en nooit eerder werden uitgegeven.
quote:De verpakking is inderdaad opmerkelijk: een blikken trommel met diameter 32 cm en hoogte 18 cm.
Op zondag 28 december 2003 13:33 schreef Meadowmeal het volgende:
Maar wat een foeilelijke koektromjmel waar die CDs in zitten!
Voir un ami pleurer (1977)quote:Op vrijdag 23 juli 2004 02:37 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
is 'Een Vriend Zien Huilen' van Brel??
quote:In eigen kilheid zo gevangen
dat men voor liefde zich verschuilt,
zo aan het eidn van elk verlangen,
maar dan een vriend te zien... die huilt.
Miche van Hautem is wat mij betreft de enige die Brel waarlijk kan zingen, sodeju wat is die dame goed zeg!!!quote:Op vrijdag 23 juli 2004 04:11 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Dank je..
ik leerde dit lied kennen.. door de half Franse half Nederlandse uitvoering van Frank Boeijen & Micheline van Hautem op FB's DVD: Live in Antwerpen.. heel erg mooi..
les femmes infideles et les oiseaux assassinées..
...
voir un ami pleurer!
Ik heb het kwartet "Mich en Scène" net beluisterd via hun website http://www.michenscene.comquote:Op zondag 25 juli 2004 04:14 schreef MOVO het volgende:
Miche van Hautem is wat mij betreft de enige die Brel waarlijk kan zingen, sodeju wat is die dame goed zeg!!!
nouja ik zwijmel nu al helemaal weg bij Voir un ami pleurerquote:Op dinsdag 9 november 2004 18:38 schreef FritsVanEgters het volgende:
Gefeliciteerd mitt!![]()
* belsen heeft de koektrommel...quote:Op dinsdag 9 november 2004 18:36 schreef mitt het volgende:
*mijlpaal*
vandaag mijn eerste Brel gekocht![]()
Beelden van Brel zijn inderdaad een genot vor het oog en oor. En een ondertiteling geeft een flinke meerwaarde aan het geheel, m'n frans is ronduit slecht.quote:Op dinsdag 9 november 2004 18:52 schreef Zanderrr het volgende:
Ik heb toevallig deze week die video van dat optreden in Bergen gezien (uit 1964 of zo), die is ook echt geweldig. Wat een performer.
quote:Op woensdag 10 november 2004 11:52 schreef MuadDib het volgende:
[..]
Beelden van Brel zijn inderdaad een genot vor het oog en oor. En een ondertiteling geeft een flinke meerwaarde aan het geheel, m'n frans is ronduit slecht.
Voor de liefhebbers heb ik twee clipjes online gezet (en: met Nederlandse ondertitelingquote:Op woensdag 10 november 2004 11:52 schreef MuadDib het volgende:
Beelden van Brel zijn inderdaad een genot vor het oog en oor. En een ondertiteling geeft een flinke meerwaarde aan het geheel, m'n frans is ronduit slecht.
Een ander Brel-adept betreft Micheline van Hautum. Hoewel Brel onvervangbaar is, benadert zij wel de dynamiek van haar beroemde landgenoot. Op haar website http://www.michenscene.com krijg je een goede indruk van haar talenten.quote:Op woensdag 10 november 2004 12:41 schreef belsen het volgende:
Ik heb ook ooit een ceedeetje van Liesbeth List gekocht met alleen maar Brel vertalingen, maar die was echt zozo. Het mist dan gewoon wat Brel wel heeft.
Dat betreft een optreden in de Olympia te Parijs.quote:Op woensdag 10 november 2004 13:25 schreef Zanderrr het volgende:
[..]
Voor de liefhebbers heb ik twee clipjes online gezet (en: met Nederlandse ondertiteling)
- Les Bourgeois
- Amsterdam
Je hebt een recente versie van DivX 5 nodig om de filmpjes te kunnen bekijken.
En nog een schop!quote:Op zaterdag 24 juni 2006 17:18 schreef Ringo het volgende:
Dit topic verdient een grote schop.![]()
Heb weer eens wat van de meester van het chanson opgezet, blijft briljant, absolute wereldklasse.
Ben al sinds mijn 15de helemaal weg van Brel, er werd bij ons thuis veel Franse muziek gedraaid, maar Brel versloeg alles. Krachtig, lyrisch, en wat een performer. Die man was het drama dat-ie zong.
Favoriete nummers: Marieke, Au suivant, La chanson des vieux amants en natuurlijk Amsterdam, in de live versie die door nie-mand kan worden overtroffen.
Jacques Brel
![]()
quote:Op maandag 24 november 2008 20:34 schreef belsen het volgende:
[..]
De mod natuurlijk wel: Jacques Brel sinds 2003.
Daar verder.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |