abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23765965
sweetgirly, je kan gewoon douchen met jouw steentje om hoor! Sterker nog, het 'moet', want het is gewoon beter als je 'm constant om hebt.

Gewoon omhouden dus, tot het moment dat je denkt: "Pfff, nu is het genoeg, nu MOET ik hem afdoen". .

-edit- En goed op borsthoogte hangen hè!
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
pi_23776018
quote:
Op zaterdag 4 december 2004 21:45 schreef MUUS het volgende:
sweetgirly, je kan gewoon douchen met jouw steentje om hoor! Sterker nog, het 'moet', want het is gewoon beter als je 'm constant om hebt.

Gewoon omhouden dus, tot het moment dat je denkt: "Pfff, nu is het genoeg, nu MOET ik hem afdoen". .

-edit- En goed op borsthoogte hangen hè!
Thanx!
Ik had al gezocht op internet, en bij de één zag ik staan, 'liever afdoen met douchen, want daar houden steentjes niet van' en bij de andere werd het weer wel aangeraden. Ik ga voor wel, gezien jouw antwoord ook, vind het ook wel dat je hem beter zo veel mogelijk om kan houden.

Op borsthoogte hangen, nou ik heb niet zulke grote, dus dat valt niet te missen .
Nee ok, hoe moet ik het uitleggen, het steentje bungelt er iets boven, dus niet er tussen. Ik heb hem niet heel hoog hangen, dus niet strak op mijn nek, maar ook niet te laag. Hopelijk is dat wel goed.

En vannacht weer best intens en veel gedroomd. 's Nachts, zat in een auto (taxi), voelde me heel kwetsbaar, kruispunt, 2 onbekende jongere mensen erbij, praten over geluk en het dagelijkse, het ging goed met ze, met iedereen, iedereen deed alles op de manieren hoe het moest (optijd). Ondertussen was ik heel erg aan het opletten op de weg, op het kruispunt konden er van alle kanten auto's aankomen en dus botsingen. Ik wou achter me kijken, maar moest ook voor kijken, terwijl de auto gewoon reed + die verhalen en nieuwsberichten van de mensen en toen hoorde ik aan de rechterkant het nummer: Jeanny van Falco, hoe toepasselijk, steeds harder. En toen werd ik wakker, met dat nr in mijn hoofd en tja, toen moest ik huilen.

Thanx fluoriet.
  woensdag 8 december 2004 @ 15:06:01 #103
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_23833102
Gewoon lekker dat steentje omhouden, idd
Is alleen maar goed. En niet alleen omdat het -zoals MUUS al zegt- goed is om er contact mee te houden, maar ook omdat zo'n steen af en toe gereinigd moet worden.

Overigens moet ik zelf ook weer een opzoek naar een nieuwe steen. Heb een hele collectie thuis, maar ze voelen niet goed meer op de één of andere manier.
Dus heb ik weer een goed excuus (alsof ik die nodig heb ) om naar dat leuke stenenwinkeltje in Groningen te gaan.
Ben benieuwd waarmee ik deze keer thuiskom
(Un)masking for the greater good.
pi_23835925
Nog even over het museum. Ben er dus zondag geweest. De avond ervoor heb ik wat zitten wichelen op stenen die ik al had. Dat werkte niet zo want ik was wat te moe. Dat kreeg ik ook duidelijk door dus toen ben ik maar opgehouden.

Volgende dag eerst museum bekijken. Altijd weer mooi ondanks dat ik nu al drie keer geweest ben . Daarna naar bijbehorende winkeltje. Heb daar niet lopen pendelen of wichelen want ik keek weer mijn ogen uit. Raar genoeg had ik deze keer ook niet echt een bepaalde steen waarvan ik gelijk dacht “Ja dat is hem” terwijl ik dat vorige keer wel heel sterk had.

Toen ik alles wat bij langs liep viel mijn oog op een rozekwarts geslepen in piramidevorm. Het trok gelijk mijn aandacht omdat ik ten eerste altijd een goed gevoel krijg van een rozekwarts en ten tweede omdat een piramidevorm een bepaalde werking schijnt te hebben op aanwezige energie. Het kan energie vervormen en uitstralen oid. Het fijne weet ik er niet van, maar het leek me erg leuk het verschil van zo’n piramde te ervaren met een gewone (ruwe of geslepen) rozekwarts. En ja ik heb dus ruwe en geslepen rozekwartsen.

Ik gebruik de piramide nu ’s avonds als ik op bed lig. Dan leg ik hem op mijn hartchakra om (eigen)liefde, openheid en zelfvertrouwen te bevorderen. Als je in een harde wereld leeft zoals ik kan een beetje zachtheid af en toe wonderen doen. Vandaar deze geweldige steen.

Misschien ga ik binnenkort wel weer eens proberen te pendelen en/of te wichelen op stenen. Zo ja dan post ik mijn ervaringen natuurlijk hier.

Ik heb niet meer voor je gevraagd in de winkel helaas. Ik las je berichtje daar te laat voor. Maar ik verzeker je dat een paar barstjes echt niet erg zijn als de steen maar de kans krijgt bij jou goed zijn werk te doen. Als hij niet ‘goed’ was dan was hij nu niet bij je.

Natalie, naar welk winkeltje ga jij altijd in Groningen en waar zit ie?
pi_23856238
Rozekwarts, mooi Geartsjuh!
Las er toevallig, bij mijn speurtocht over meer informatie naar fluoriet ook wat over, een erg liefdevolle steen. Alleen had ik zelf het idee dat ik dan misschien nog meer een zacht ei zou worden .

Maargoed, idd lijkt mij elke steen die op het juiste moment dan bij je past wonderen kan doen.
Iig is de rozekwarts (heb nog even gekeken) de steen van de liefde, bevordert zelfvertrouwen, creativiteit, zelf-en naastenliefde en evenwicht. Jij gaat vast even een rustige, zachte, maar oh zo liefdevolle periode tegemoet .

En dank, die barstjes zullen idd (dan) niet (zo) erg zijn.
En ik ben ook wel blij met mijn fluorietje .

Oh ja, ik zat er laatst trouwens over na te denken om bergkristal er misschien bij te kopen, gezien dat versterkend kan werken. Hebben of zijn er hier mensen die bijvoorbeeld meerdere stenen tegelijk dragen en zo ja, hoe doe je dat dan? In een zakje, wel naast elkaar aan een hangertje, etc.
  donderdag 9 december 2004 @ 16:50:14 #106
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_23857549
Geartsjuh, ik ga naar de Liatelier. Die zit aan de vismarkt 44
pi_23859457
quote:
Op donderdag 9 december 2004 15:52 schreef sweetgirly het volgende:

En dank, die barstjes zullen idd (dan) niet (zo) erg zijn.
Zijn ze ook niet. Het steentje zal op den duur ook gaan verkleuren en barsten als jij 'm een tijd om hebt gehad.

Het is bovendien 'levend' spul en tja, da's eigenlijk nooit helemaal gaaf toch? .
Oi!
pi_23898478
quote:
Op donderdag 9 december 2004 15:52 schreef sweetgirly het volgende:
Rozekwarts, mooi Geartsjuh!
Las er toevallig, bij mijn speurtocht over meer informatie naar fluoriet ook wat over, een erg liefdevolle steen. Alleen had ik zelf het idee dat ik dan misschien nog meer een zacht ei zou worden .
Tja ik kan wel eens hard zijn aan de buitenkant maar aan de binnenkant ben ik net zo'n zacht ei als iedereen. Mijn huidige omgeving is vrij hard en om me daar in staande te houden stel ik me ook altijd hard, defensief en introvert op. Als 'gevoelig' persoon (aargh etiketje!!) is het namelijk wel moeilijk om dan gewoon jezelf te blijven. Ik heb er wel moeite mee de balans te houden. Hopelijk lukt dat nu iets beter.
quote:
Maargoed, idd lijkt mij elke steen die op het juiste moment dan bij je past wonderen kan doen.
Iig is de rozekwarts (heb nog even gekeken) de steen van de liefde, bevordert zelfvertrouwen, creativiteit, zelf-en naastenliefde en evenwicht. Jij gaat vast even een rustige, zachte, maar oh zo liefdevolle periode tegemoet .
Dat zou erg mooi zijn. Ook wel fijn voor de verandering.
quote:
Oh ja, ik zat er laatst trouwens over na te denken om bergkristal er misschien bij te kopen, gezien dat versterkend kan werken. Hebben of zijn er hier mensen die bijvoorbeeld meerdere stenen tegelijk dragen en zo ja, hoe doe je dat dan? In een zakje, wel naast elkaar aan een hangertje, etc.
Ik wist niet dat bergkristal versterkend kon werken. Sowieso is het een sterke steen wat 1001 mogelijke toepassingen kent. Ook is bergkristal naar mijn ervaring altijd wel goed te combineren met andere soorten stenen.

Echter stenen combineren is een tricky business. Niet alle stenen zijn goed met elkaar te combineren en vooral meerdere stenen tegelijk gebruiken kan soms je energie meer slecht dan goed doen. Daarom wordt het dragen van kettingen of andere sieraden met veel verschillende soorten edelstenen vaak afgeraden (terwijl er wel veel van dat soort sieraden gemaakt worden).

Of de combinatie die jij nu in gedachten hebt ook echt kan, zul even moeten uittesten denk ik. Jouw methode daarvoor is pendelen, dus dat zou ik proberen. Ik probeer de combinaties altijd op gevoel of het wel/niet kan.

Je kan ook de werkingen met elkaar vergelijken, dat die niet met elkaar in strijd zijn. Ook kleuren kan je een beetje op elkaar afstemmen. Kleuren bij edelstenen zeggen ook vaak al wat over de werking van die steen. Zoals roze: liefde, blauw: rust, paars: spiritualiteit, etc.
pi_23898516
quote:
Op donderdag 9 december 2004 16:50 schreef Natalie het volgende:
Geartsjuh, ik ga naar de Liatelier. Die zit aan de vismarkt 44
Thanx! Ik wist niet dat daar eentje zat. Ik ga zeker voor de kerstvakantie er nog even kijken!
  maandag 13 december 2004 @ 19:54:13 #110
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_23949048
Moet je doen! Die is echt goed! Liatelier heeft hele mooie stenen. (Het is een nogal apart winkeltje, maar ok).

[laat me eventueel weten of ze die grote platte kwartsplaat met die goudkleurige Rutielnaaldsterren nog hebben (kast achterin) ]

Ik verzamel zelf ook stenen, maar dat er van die speciale krachten toegeschreven worden aan stenen vind ik echt onzin. Dat zou namelijk betekenen dat stenenverzamelaars gemiddeld veel minder ziek zijn, betere relaties hebben, minders stress, meer ''evenwicht'' en weet ik het allemaal wat ze niet verzinnen. Nou, ik kan je zeggen, ik heb een kast vol, maar ik voel me nog steeds niet anders dan anders. Maar stenen zijn wel erg mooi.
Ik zoek nog kunziet, beryl en smaragd. Heb net een mooie, groen/roze toermalijn gekocht en aquamarijn.
Had laatst op een beurs een groene smaragd van 3000 Euro in mijn handen.. kwijl...
En een felrode (!!) toermalijn van 500 Euri ofzo.. wauw..
-|-|- Peace Through Power -|-|-
pi_23970530
Hey Leute!

Kent iemand toevallig regenboogkkristallen?
Deze zijn zo geslepen dat, als ze in zonlicht worden gehouden, een regenboog van kleuren geeft. Soort discobol-effect...zeer cool.

onderhouds-tip: Als je een transparante steen hebt die dof is geworden, leg 'm een nacht in 'n bakje met zout. Als je m de volgende dag eruit haalt, TADAAA!!!! Kristalhelder !!
pi_23970636
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 17:15 schreef Romanov het volgende:
Hey Leute!

Kent iemand toevallig regenboogkkristallen?
Deze zijn zo geslepen dat, als ze in zonlicht worden gehouden, een regenboog van kleuren geeft. Soort discobol-effect...zeer cool.

onderhouds-tip: Als je een transparante steen hebt die dof is geworden, leg 'm een nacht in 'n bakje met zout. Als je m de volgende dag eruit haalt, TADAAA!!!! Kristalhelder !!
Weet je dat zeker? Ik heb namelijk gehoord dat zout helemaal niet goed is voor stenen.
Oi!
pi_23971562
Zout is een goede reiniger, net als rook, water en vuur (vier elementen), maar niet alle stenen kunnen goed tegen zout. Oppassen dus! Naar mijn weten kan een bergkristal (waar een goede "regenbooghanger" van gemaakt is) er wel tegen, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.
pi_23971584
quote:
Ik heb namelijk gehoord dat zout helemaal niet goed is voor stenen.
Van wie heb je dat dan gehoord? Ben benieuwd, mijn ma is alternatief therapeute, naast Fytologie en aromatherapie, doet ze ook edelstenen. Zij wist me dit te vertellen.
En nee, ze is geen kwakzalver (VBAG certificering)

Immers, als een steen nog niet gedelfd is, lijkt ie mij ook omringd door velerlei mineralen, w.o. zout...
pi_23971663
quote:
Naar mijn weten kan een bergkristal (waar een goede "regenbooghanger" van gemaakt is) er wel tegen
Het zou ook idd kunnen zijn dat dit maar voor een select aantal stenen zo is, dat zou ik dan niet weten. Als je twijfelt, moet je het dan beter niet doen. Iig kan het bij helder bergkristal wel, ik heb een regenboogkristal bij welke je het verschil duidelijk ziet.
K zal t eens navragen...

[ Bericht 0% gewijzigd door Romanov op 14-12-2004 18:06:06 (klinker gekocht!) ]
pi_23972813
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 18:00 schreef Romanov het volgende:

[..]

Van wie heb je dat dan gehoord? Ben benieuwd, mijn ma is alternatief therapeute, naast Fytologie en aromatherapie, doet ze ook edelstenen. Zij wist me dit te vertellen.
En nee, ze is geen kwakzalver (VBAG certificering)

Immers, als een steen nog niet gedelfd is, lijkt ie mij ook omringd door velerlei mineralen, w.o. zout...
Van meerdere mensen. .

Misschien kan het inderdaad alleen bij bepaalde stenen kwaad en zeggen zij uit voorzorg dat je het bij niet één steen moet proberen? Geen idee, maar ik heb het iig nooit geprobeerd.
Oi!
  zaterdag 7 april 2007 @ 15:58:56 #117
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_48111454
zo, hier is lang niet in gereageerd

anyway, van de week was ik op bezoek bij een oude vriend, die is wel into reiki enzo.
vanuit het niets lie hij ineens weg, kwam terug, en zei 'ik heb iets voor je'
dat was dus een rozenkwarts, die moest hij ineens pakken en aan me geven.
hij raadde me ook aan om een rozenkwarts hangertje te halen.

dus ik vandaag naar de stenenwinkel, en lekker zoeken
maar van alle rozenkwartshangertjes werd ik maar misselijk
uiteindelijk op mijn gevoel afgegaan, en een amethist gekocht, en omgehangen.

hij voelt nog wat 'zwaar' , maar wel beter dan die rozenkwarts
ik heb 'm trouwens vrij hoog hangen (precies op dat zachte stukje in je nek, net onder je keel), is dat wel ok..?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zaterdag 7 april 2007 @ 16:04:28 #118
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_48111592
Heb je hem wel eerst gereindigd voor je hem omdeed, MissyMirjam?
  zaterdag 7 april 2007 @ 16:05:01 #119
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_48111604
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 16:04 schreef Natalie het volgende:
Heb je hem wel eerst gereindigd voor je hem omdeed, MissyMirjam?
nee?
die vrouw in de winkel zei, han 'm maar meteen om
  zaterdag 7 april 2007 @ 16:29:52 #120
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_48112186
kan ik 'm reinigen door 'm onder stromend water te houden?
  zaterdag 7 april 2007 @ 16:51:01 #121
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_48112697
Zeker
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  zaterdag 7 april 2007 @ 17:10:00 #122
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_48113150
Absoluut
Door de wierrook halen kan ook (element wind) maar stromend water wordt het meest gebruikt.
Wie weet voelt ie dan minder zwaar.
  zaterdag 7 april 2007 @ 20:17:00 #123
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_48118037
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 17:10 schreef Natalie het volgende:
Absoluut
Door de wierrook halen kan ook (element wind) maar stromend water wordt het meest gebruikt.
Wie weet voelt ie dan minder zwaar.
even onder stromend water, of zit er een bepaalde tijd aan vast?
en die wierook, hoe zit dat? maakt het uit welke soort?
ik heb hier patchouli, en een andere fijne. of moet'ie gewoon lekker zijn? en dan ook gewoon even erdoorgheen 'zwaaien'?
  zaterdag 7 april 2007 @ 21:21:18 #124
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_48120965
Ik houd 'm er meestal een paar minuten onder de kraan.

En je kunt hem gewoon een paar keer door de wierrook zwaaien. Maakt niet uit welke soort. Wat je lekker vindt. Maar voor amethist wordt meestal het reinigen onder stromend water aangehouden.
Draag zelf ook een amethist om m'n hals. Soms wel eens tijdens het douchen. Dat water stroomt ook, denk ik dan.
pi_48121273
Er wordt gezegd dat je stenen nooit moet combineren.
Ja bergkristal valt wel bijna altijd te combineren en tijgeroog valt ook met 1 of 2 soorten te dragen, maar in het algemeen gaat het niet zo goed samen.

Heb ik dus van horen zeggen he! Ik voel zelf helemaal niks bij stenen en heb een flink grote collectie.
  zaterdag 7 april 2007 @ 21:40:48 #126
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_48121806
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 21:27 schreef ToT het volgende:
Er wordt gezegd dat je stenen nooit moet combineren.
Ja bergkristal valt wel bijna altijd te combineren en tijgeroog valt ook met 1 of 2 soorten te dragen, maar in het algemeen gaat het niet zo goed samen.

Heb ik dus van horen zeggen he! Ik voel zelf helemaal niks bij stenen en heb een flink grote collectie.
ik hoorde in de winkel dat bergkristal de werking van andere stenen kan versterken
  zaterdag 7 april 2007 @ 22:03:38 #128
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_48122996
Bij sommige stenen moet je oppassen idd.
Voor dat soort dingen heb ik een handboek in de kast staan
pi_48123521
Ik draag nu een aventurijn. Van m'n toenmalige vriendin gekregen. (Het is vrij recent uit gegaan).
Ze dacht dat ik dit wel kon gebruiken.
  zaterdag 7 april 2007 @ 22:46:45 #130
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_48124355
zo, ik heb 'm even onder de kraan gehouden, en laat 'm nu drogen op een theedoek
grappig omte zien hoe zo'n steen regaeert onder de kraan, alsof het door het water word aangetrokken

wisselen de meer frequente steengebruikers ook wel eens vanstenen? heb je dan meerdere hangers die je met elkaar afwisselt, en gaat dat dan op gevoel?

en het uitzoeken van een steen, gaat dat ook op gevoel, of ga je specifiek zoeken naar wat er het beste bij je zou passen qua eventuele klachten, en dan die halen?
pi_48126149
Ik stap binnenkort over op bergkristal.
Da's ook de enige die ik nog als hanger heb.
Oh wacht, ik heb nog een amethist hanger natuurlijk!

Meh, toch maar kristal. Lijkt me gevoelsmatig beter nu. Toch even een spiertest op los laten om zeker te zijn.
pi_48126249
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 15:58 schreef MissyMirjaM het volgende:
zo, hier is lang niet in gereageerd

anyway, van de week was ik op bezoek bij een oude vriend, die is wel into reiki enzo.
vanuit het niets lie hij ineens weg, kwam terug, en zei 'ik heb iets voor je'
dat was dus een rozenkwarts, die moest hij ineens pakken en aan me geven.
hij raadde me ook aan om een rozenkwarts hangertje te halen.

dus ik vandaag naar de stenenwinkel, en lekker zoeken
maar van alle rozenkwartshangertjes werd ik maar misselijk
uiteindelijk op mijn gevoel afgegaan, en een amethist gekocht, en omgehangen.

hij voelt nog wat 'zwaar' , maar wel beter dan die rozenkwarts
ik heb 'm trouwens vrij hoog hangen (precies op dat zachte stukje in je nek, net onder je keel), is dat wel ok..?
Rozenkwarts heelt je van binnenuit en dat kan pijnlijk zijn omdat verborgen verdriet omhoog kan komen. Het is een diep ingrijpende steen op het gebied van zelfliefde en als je er nog niet aan toe bent kan hij heel naar voelen. Ik heb dit zelf ook ervaren en je kunt dan beter beginnen met rhodochrosiet omdat deze steen er minder inhakt en dan later overgaan op rozenkwarts.

Overigens denk ik zelf dat er veel suggestie bij komt kijken maar ook dat kan soms werken en ik moet toegeven dat alhoewel ik er heel nuchter mee omga ik heel verdrietig wordt als ik rozenkwarts draag en me heel kwetsbaar voel. Dus hoe het ook werkt, het lijkt toch iets te doen. Overigens verzamel ik vooral stenen omdat ik ze erg mooi vind, als kind zocht ik al steentjes en ben daar nooit mee opgehouden en heb nu dus een hele grote bak vol met allerlei stenen.

Leuke van stenen vind ik ook dat je ze weer weg kan geven en dat doe ik ook vaak bij mensen die ik graag mag en de reacties zijn altijd heel positief.
pi_48126349
Amethist is trouwens ook een behoorlijk "hoge" steen.
  zondag 8 april 2007 @ 00:26:55 #134
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_48127171
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 23:55 schreef ToT het volgende:
Amethist is trouwens ook een behoorlijk "hoge" steen.
wat betekent dat?
  zondag 8 april 2007 @ 00:28:28 #135
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_48127213
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 23:51 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Rozenkwarts heelt je van binnenuit en dat kan pijnlijk zijn omdat verborgen verdriet omhoog kan komen. Het is een diep ingrijpende steen op het gebied van zelfliefde en als je er nog niet aan toe bent kan hij heel naar voelen. Ik heb dit zelf ook ervaren en je kunt dan beter beginnen met rhodochrosiet omdat deze steen er minder inhakt en dan later overgaan op rozenkwarts.

Overigens denk ik zelf dat er veel suggestie bij komt kijken maar ook dat kan soms werken en ik moet toegeven dat alhoewel ik er heel nuchter mee omga ik heel verdrietig wordt als ik rozenkwarts draag en me heel kwetsbaar voel. Dus hoe het ook werkt, het lijkt toch iets te doen. Overigens verzamel ik vooral stenen omdat ik ze erg mooi vind, als kind zocht ik al steentjes en ben daar nooit mee opgehouden en heb nu dus een hele grote bak vol met allerlei stenen.

Leuke van stenen vind ik ook dat je ze weer weg kan geven en dat doe ik ook vaak bij mensen die ik graag mag en de reacties zijn altijd heel positief.
uit jouw uitleg maak ik op dat de rozenkwart misschien juist wél goed is, maar misschien alleen niet nu?
ik heb ook een losse steen, die kan ik bij me dragen, in mijn zak of tas. dat ik dan later weer eens voor een hanger ga kijken.
kan ik daarmee beginnen? en kan ik die amethist dan weltegelijk als hanger om?

vooralsnog moet ik eerlijk zeggen dat ik me wel fijn voel bij de amethist ...
pi_48130268
"Hoge" steen = hoog "trillingsgetal", om het maar ff diepzinnig uit te drukken.

Er wordt gezegd dat "Het Hogere" / "De Oerbron" / "Het Licht" / "God" een zeer hoog trillingsgetal heeft en zich extreem in trillingsgetal moet verlagen om fysiek te worden. Amethist is een steen die nog erg hoog in trillingsgetal is. Voor veel mensen is het dan nog té hoog; ze zijn niet genoeg geaard (aarde is laag aan trillingsgetal) om het te kunnen gebruiken.

Maar da's dus wat ik GEHOORD of GELEZEN heb he! Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik er zelf allemaal van geloof.

In ieder geval is amethist een steen voor de hogere chakra's: voorhoofd (3e oog) en kruinchakra.
Lapis Lazuli is ook een zeer "hoge" steen.

Ikzelf spaar stenen omdat ik ze mooi vind staan in mijn vitrinekasten, maar begin toch iets meer stil te staan bij de werkingen ervan op de chakra's enzo.
pi_48130944
quote:
Op zondag 8 april 2007 00:28 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

uit jouw uitleg maak ik op dat de rozenkwart misschien juist wél goed is, maar misschien alleen niet nu?
ik heb ook een losse steen, die kan ik bij me dragen, in mijn zak of tas. dat ik dan later weer eens voor een hanger ga kijken.
kan ik daarmee beginnen? en kan ik die amethist dan weltegelijk als hanger om?

vooralsnog moet ik eerlijk zeggen dat ik me wel fijn voel bij de amethist ...
Als de amethist goed voelt zou ik die lekker dragen. Het is een steen die ruimte en rust geeft en misschien is dat wat je nodig hebt op dit moment. Het beste dagelijks even onder de kraan afspoelen na gebruik. Ik heb zelf vandaag een prachtige groene serafiniet gekocht. Ga ik een hanger van maken en dragen en kijken hoe die voelt.

Leuk om te zien hoe dit topic weer tot leven komt.
pi_48131015
quote:
Op zondag 8 april 2007 23:10 schreef ToT het volgende:

Maar da's dus wat ik GEHOORD of GELEZEN heb he! Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik er zelf allemaal van geloof.
Ik heb hetzelfde. Ik geloof lang niet alles wat ik lees maar sta open voor nieuwe ervaringen en ondertussen heb ik een klein stenenmuseum thuis.
pi_48137559
Okee dan.
Ja het is wel goed om idd met beide beentjes op de grond te blijven.
Van daaruit kun je verder kijken.
Wat lezen, wat aanhoren van mensen, dingen uitproberen, uit te zoeken wat jou wel en niet ligt...

Maar die stenenverzameling van mij heb ik al jaren. Ooit een keer overgekocht van iemand, puur omdat ik die dingen mooi vond (en nog steeds vind.)
  maandag 9 april 2007 @ 10:37:56 #140
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_48138725
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 22:46 schreef MissyMirjaM het volgende:
zo, ik heb 'm even onder de kraan gehouden, en laat 'm nu drogen op een theedoek
grappig omte zien hoe zo'n steen regaeert onder de kraan, alsof het door het water word aangetrokken
Dat valt mij ook altijd op
quote:
wisselen de meer frequente steengebruikers ook wel eens vanstenen? heb je dan meerdere hangers die je met elkaar afwisselt, en gaat dat dan op gevoel?
Op gevoel. Altijd op gevoel. Dat leidt je naar de steen die je op dat moment nodig hebt. Zodra dat gevoel weg is en je de steen met tegenzin draagt, kun je er het beste mee stoppen en wisselen voor een andere die beter voelt.
Je kan ook een passende steen (laten) pendelen in gespecialiseerde winkels.

Momenteel draag ik amethistkwarts (ik zei eerder amethist, maar het is een amethistkwarts), maar wissel vaak met lapis lazuli.
Heb o.a. ook nog bergkristal, calsiet, rozenkwarts etc. Maar die draag ik bijna nooit. Het 'voelt' niet goed meer.
quote:
en het uitzoeken van een steen, gaat dat ook op gevoel, of ga je specifiek zoeken naar wat er het beste bij je zou passen qua eventuele klachten, en dan die halen?
Ik doe vaak een combinatie ervan. Heb een handboek thuis liggen met de chemische samenstelling van de stenen, de soorten en ook de lichamelijke, geestelijke en spirituele eigenschappen. Op basis van welke steen me trekt in combinatie met waar ie gustig voor is, kies ik een steen.

Als je speciale klachten hebt, dan kan ik wel even voor je kijken welke stenen er geadviseerd worden.
  maandag 9 april 2007 @ 10:47:33 #141
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_48138956
quote:
Op zondag 8 april 2007 23:10 schreef ToT het volgende:
"Hoge" steen = hoog "trillingsgetal", om het maar ff diepzinnig uit te drukken.

Er wordt gezegd dat "Het Hogere" / "De Oerbron" / "Het Licht" / "God" een zeer hoog trillingsgetal heeft en zich extreem in trillingsgetal moet verlagen om fysiek te worden. Amethist is een steen die nog erg hoog in trillingsgetal is. Voor veel mensen is het dan nog té hoog; ze zijn niet genoeg geaard (aarde is laag aan trillingsgetal) om het te kunnen gebruiken.

In ieder geval is amethist een steen voor de hogere chakra's: voorhoofd (3e oog) en kruinchakra.
Lapis Lazuli is ook een zeer "hoge" steen.
Dan draag ik veel 'hoge' stenen. Da's duidelijk.
quote:
Ikzelf spaar stenen omdat ik ze mooi vind staan in mijn vitrinekasten, maar begin toch iets meer stil te staan bij de werkingen ervan op de chakra's enzo.
Een mede-verzamelaar
Ze zijn prachtig, hè? Ik ben vooral van de Oxiden, en dan met name de Korund-groep en Kwarts-groep.
  maandag 9 april 2007 @ 16:26:04 #142
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_48147998
quote:
Op maandag 9 april 2007 10:37 schreef Natalie het volgende:

[..]

Dat valt mij ook altijd op
[..]

Op gevoel. Altijd op gevoel. Dat leidt je naar de steen die je op dat moment nodig hebt. Zodra dat gevoel weg is en je de steen met tegenzin draagt, kun je er het beste mee stoppen en wisselen voor een andere die beter voelt.
Je kan ook een passende steen (laten) pendelen in gespecialiseerde winkels.

Momenteel draag ik amethistkwarts (ik zei eerder amethist, maar het is een amethistkwarts), maar wissel vaak met lapis lazuli.
Heb o.a. ook nog bergkristal, calsiet, rozenkwarts etc. Maar die draag ik bijna nooit. Het 'voelt' niet goed meer.
[..]

Ik doe vaak een combinatie ervan. Heb een handboek thuis liggen met de chemische samenstelling van de stenen, de soorten en ook de lichamelijke, geestelijke en spirituele eigenschappen. Op basis van welke steen me trekt in combinatie met waar ie gustig voor is, kies ik een steen.

Als je speciale klachten hebt, dan kan ik wel even voor je kijken welke stenen er geadviseerd worden.
overigens denk ik wel dat ik toch mettertijd aan de rozenkwarts moet hoor
nouja, moet, je weet wel.
ik begreep dat het wel goed is voor veel dingen, die op mij vantoepassing zijn.
ik ga eerst eens een tijdje de amethist doen, en dan nog eens teru naar die winkel.

bedankt voor je heldere uitleg!
en wat aardig dat je het voor mij wil uitzoeken, eerlijk gezegd ben ik best benieuwd! (klachtenlijst via PM doen maar..?)
  maandag 9 april 2007 @ 17:12:25 #143
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_48149358
quote:
Op maandag 9 april 2007 16:26 schreef MissyMirjaM het volgende:

overigens denk ik wel dat ik toch mettertijd aan de rozenkwarts moet hoor
nouja, moet, je weet wel.
ik begreep dat het wel goed is voor veel dingen, die op mij vantoepassing zijn.
ik ga eerst eens een tijdje de amethist doen, en dan nog eens teru naar die winkel.

bedankt voor je heldere uitleg!
en wat aardig dat je het voor mij wil uitzoeken, eerlijk gezegd ben ik best benieuwd! (klachtenlijst via PM doen maar..?)
Geen probleem. Vind het alleen maar leuk, en als ik je ermee kan helpen, dan doe ik het graag.
Wie weet dat je er iets aan hebt als je straks weer naar die winkel gaat.

Doe het lijstje maar via pm
pi_48160957
@ het konijntje in het groene gras Ik heb 86 soorten stenen. Het is eigenlijk een te grote verzameling met vrij grote stenen.
Het lijkt nu meer op een opslagruimte. Ik heb al een aantal stenen naar mijn Reiki kamertje gebracht, maar het is nog te druk.
Ik leg er denk ik wat op m'n vensterbanken neer of zo. Valt minder op dat het zo veel zijn.

En te bedenken dat dit slechts een deel is van de verzameling van een oud-collega; de meeste heb ik van hem overgekocht. Hijzelf heeft nog 4 - 5X zo veel.
pi_48163118
quote:
Op maandag 9 april 2007 10:47 schreef Natalie het volgende:

[..]

Dan draag ik veel 'hoge' stenen. Da's duidelijk.
[..]

Een mede-verzamelaar
Ze zijn prachtig, hè? Ik ben vooral van de Oxiden, en dan met name de Korund-groep en Kwarts-groep.
Oei korunden, bijna onbetaalbaar in edelsteenkwaliteit he? Heb zelf een hele mooi saffierkristal waar ik erg blij mee ben dat ik hem op de kop heb kunnen tikken.
Ik val zelf op stenen met veel 'vuur', wat ze ook wel het 'schiller' effect noemen. Dus maansteen en spectroliet/labradoriet zit tussen mijn lievelingsstenen maar ook peridoot en aquamarijn. En nog zoveel anderen..
  dinsdag 10 april 2007 @ 13:55:14 #146
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_48175584
Ja, absoluut. Maar ik vind saffieren zó mooi. Geen enkele andere steen overtreft die intense glans.

Maansteen is ook spectaculair btw. Heel bijzonder, zacht van kleur.
pi_48185137
idd maanstenen zijn tof.

Van saffieren heb ik 4 blauwe en 5 oranje. 1 blauwe is groter dan de rest.
pi_48185589
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 18:23 schreef ToT het volgende:
idd maanstenen zijn tof.

Van saffieren heb ik 4 blauwe en 5 oranje. 1 blauwe is groter dan de rest.
Heb je geslepen saffieren of in kristalvorm? Rare van saffieren vind ik altijd dat het samen met robijnen eigenlijk broertjes en zusjes zijn. Zijn het rode dan zijn het robijnen en alle andere kleuren van de korundgroep zijn saffieren. Heb ik altijd beetje eigenaardig gevonden.

Maanstenen vind ik het mooist in cabochon vorm geslepen omdat je dan het mooie blauwe vuur goed kunt zien bij beweging in het licht.

Qua glans vind ik ook de topaas erg mooi omdat deze de glans van diamant benaderd voor een veel lagere prijs.
pi_48187043
Geslepen.
Robijntjes heb ik ook (geslepen, maar ook ongeslepen in een gesteente), en een HEEL minuscuul diamantje (ook geslepen), verder briljantjes, zirkoon, oh, ook nog blanke saffiertjes, aquamarijn (natuurlijk en een synthetische, preridoot (groen), smaragd, maansteen, granaat, synthetisch en natuurlijk spinel( blanco en rood), scapoliet, wesseniet, doorzichtig groen toermalijn, en enkele (met de hand geslepen) stukjes bergkristal en rookkwarts.
pi_48190731
Mijn vriendjes

Hangers: Barnsteen; Granaat; Labradoriet; Chrysocolla; Malachiet; Sneeuwvlokobsidiaan; Rode Jaspis; Heliotroop; Topaas (ongekleurd; blauw; goud); Vesuvianiet; Serpentijn; Chrysopraas; Groene Aventurijn; Toermalijn (blauw; groen; zwart; roze; watermeloen; kattenoog groen); Toermalijnkwarts; Agaat; Vuuragaat; Mosagaat; Boomagaat; Amethist; Amethistkwarts; Howliet; Aquamarijn; Smaragd; Turkoois (natuur en gestabiliseerd); Larimar; Maansteen; Saffier; Apachetraan; Hematiet; Roze Andesopaal; Groene Andesopaal; Boulderopaal; Angeliet (Anhydriet); Celestiet (Coelestien); Kyaniet (Disthen); Apatiet; Apophylliet; Regenboogfluoriet; Lepidoliet; Moldaviet; Thuliet; Charoiet; Rookkwarts; Herkimer Diamant; Rutielkwarts; Bergkristal; Peridoot; Rhodoniet; Rhodochrosiet; Lapis Lazuli; Amazoniet; Rozenkwarts; Robijn; Citrien (natuurlijke); Ametrien; Calciet (doorzichtig; oranje; groen); Pietersiet; Tijgeroog; Hiddeniet; Kunziet; Danburiet; Sugiliet; Chalcedoon; Jaspis; Scapoliet, Melkkwarts.

Getrommeld en geslepen losse stenen: Bergkristal, Boji Stones (mannelijk+vrouwelijk), Apachetraan; Brasilianiet; Sodaliet; Jaspis; Girasol, Amethist; Seraphiniet; Chrysopraas; Onyx; Danburiet; Quantum Quattro Silica; Kunziet; Hiddeniet; Aardbeikwarts; Rhodoniet; Rhodochrosiet; Rozenkwarts; Smaragd; Labradoriet; Charoiet; Aventurijn (groen en blauw); Turkoois; Granaat; Lapis Lazuli; Maansteen; Robijn.

Ruwe stenen: Calciet (wit; rood; oranje; groen); Amethist; Aquamarijn; Agaat; Turkoois; Woestijnroos; Bergkristal; Sodaliet; Maansteen; Ametrien; Zwarte Toermalijn; Apophylliet (mintgroen); Smaragd; Saffier; Robijn; Spinel; Peridoot; Kyaniet (Disthen); Lapis Lazuli; Rhodochrosiet; Borniet; Opaal; Scapoliet; Hiddeniet; Kunziet.

Momenteel draai ik een hanger van mintgroene Amazoniet.

[ Bericht 47% gewijzigd door Dutchguy op 10-04-2007 21:43:45 ]
pi_48190816
Okido!

Ja dit waren alleen de geslepen edelstenen die ik heb. (Of in ieder geval stenen die in een hangertje kunnen)

Wat grote klompen betreft zal ik maar niks zeggen, want dan ben ik wel ff aan het typen.
pi_48191165
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 20:48 schreef ToT het volgende:
Okido!

Ja dit waren alleen de geslepen edelstenen die ik heb. (Of in ieder geval stenen die in een hangertje kunnen)

Wat grote klompen betreft zal ik maar niks zeggen, want dan ben ik wel ff aan het typen.
Hehe ben geinteresseerd hoor! Ik zal in mijn lijstje aangeven of het hangers, geslepen losse stenen of ruwe stenen zijn. Van jouw lijstje ken ik alleen de wesseniet niet.
pi_48193551
Ja ik kan me in de naam vergissen: het staat er nogal in een klote-andschrift op het doosje geschreven!

Nou wat ik onder andere heb is: 4 grote stukken lapis lazuli, skutterudiet, 2 stukken sodaliet, rhyoliet, wateragaat (maar ik kan er geen water meer in ontdekken na 10 jaar ), opaliet, aragoniet, onyx, 2 amethystgeodes (eentje van 85 cm hoog), blauwbandcalciet, versteend eucalyptushout, aquamarijn-ader in bergkristal, blauquartz, kunziet, rhodochrosiet, ramshoorn-gips, ookeniet met kwarts, kappenkwarts, klappersteen, unakiet, amazoniet.....ach en nog wel wat meer.
pi_48193901
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 21:47 schreef ToT het volgende:
Ja ik kan me in de naam vergissen: het staat er nogal in een klote-andschrift op het doosje geschreven!

Nou wat ik onder andere heb is: 4 grote stukken lapis lazuli, skutterudiet, 2 stukken sodaliet, rhyoliet, wateragaat (maar ik kan er geen water meer in ontdekken na 10 jaar ), opaliet, aragoniet, onyx, 2 amethystgeodes (eentje van 85 cm hoog), blauwbandcalciet, versteend eucalyptushout, aquamarijn-ader in bergkristal, blauquartz, kunziet, rhodochrosiet, ramshoorn-gips, ookeniet met kwarts, kappenkwarts, klappersteen, unakiet, amazoniet.....ach en nog wel wat meer.
Ik wou dat ik een amethystgeode van 85 cm hoog had! Zal wel erg duur geweest zijn maar ik vind die echt zo prachtig en ze geven zo'n rustgevende sfeer af. Versteend hout heb ik ook trouwens, was ik nog vergeten.
Ik heb ook nog zat op mijn verlanglijstje staan hoor. Ik zou ook heel graag zo'n wateragaat hebben, superbijzonder.
pi_48196230
Ik ben zelf altijd al gek op stenen en mineralen geweest,nu heb ik mn eigen webwinkel in edelsteen sieraden.
Ik moet eerlijk zijn dat ik van de werking niet zoveel kaas gegeten heb,en ik maak ze puur op gevoel.
Als ik ze aan het maken ben word ik altijd erg vrolijk van al die mooie kleuren...
Ik heb wel een boekje waarin alle edelstenen en hun werking instaan,misschien moet ik me er toch maar eens in gaan verdiepen....
Mijn beide zoons zijn ook al met het virus besmet,gisteren ben ik nog op een beurs geweest in Groningen,we hebben onze ogen uitgekeken.
Voor de geïntresseerden hier de link van mn website www.heartbeadsdesign.nl
pi_48204036
Dutchguy: was een cadeau'tje, die geode!! (Is trouwens iets van 20 - 30 cm breed)
Wateragaat is behoorlijk zeldzaam, en ik heb begrepen dat het vrij normaal is dat het water in de loop der jaren er uit verdampt, aangezien het afgeslepen is tot er maar een flinterdun (en poreus) laagje steen overblijft waar achter het water zit. Geen steen die je lang kunt bewonderen dus.

Cattara, wat de werking betreft: ik heb vannacht voor het eerst een amethystje als hangertje gedragen en was vannacht vrij onrustig. Ik kon vrij moeilijk slapen. Of het nou tussen de oren zat, of omdat het nou echt kwam omdat het een energetisch hoge steen is, weet ik niet.
  woensdag 11 april 2007 @ 08:03:21 #157
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_48204262
ik draag sinds kort de amethist als ik ga slapen, en slaap op zich wel goed, alleen vrij kort, en droom ontzéttend heftig
  woensdag 11 april 2007 @ 09:42:13 #158
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_48206051
'k Moet eens een mooie vitrine hebben voor m'n stenen. Heb ze nu nog allemaal in een doos zitten en deels op de kast uitgestald. Maar het is een ramp met al die stof. Ik blijf schoonmaken.

Mijn vriend is onlangs voor een conferentie naar Oostenrijk geweest en heeft een steen voor me meegenomen: een blauwe goudsteen. Hij is deels syntetisch, maar het is zo'n prachtig steentje (in de vorm van een hart) dat het me niet uitmaakt.
Hij is heel diep donkerblauw en als het licht erop schijnt glittert ie er op los. 't Is net of je naar de nachtelijke hemel op een heldere nacht zit te kijken.
pi_48227038
quote:
Op woensdag 11 april 2007 09:42 schreef Natalie het volgende:
'k Moet eens een mooie vitrine hebben voor m'n stenen. Heb ze nu nog allemaal in een doos zitten en deels op de kast uitgestald. Maar het is een ramp met al die stof. Ik blijf schoonmaken.
Ik moet ook maar eens een mooie vitrine aanschaffen want dat stof is inderdaad erg irritant.

Heb vandaag mijn Serafiniet binnengekregen en hij is mooier dan ik dacht maar ook zwaarder. Dus ik kan er geen hanger van maken maar dan maar ergens neerzetten. Alsof ik ruimte over had.
pi_48228451
Ja ik baal: Ik heb 2 grote zwarte vitrinekasten, maar heb beuken meubels. Het staat er niet mooi bij, en met mijn huidige kamer-indeling staat het ook niet mooi, die 2 losse.

Nu zag ik een vitrinekast bij Leenbakker; eentje die anderhalf keer zo groot was als 1 van mijn kasten, in beuken! Wordt een beetje vol met mijn stenen als ik alles in eentje wil doen, maar vooruit. En dat maar voor 88 euro!!!!

Helaas, was al verkocht.....
pi_48235453
quote:
Op woensdag 11 april 2007 19:59 schreef ToT het volgende:
Ja ik baal: Ik heb 2 grote zwarte vitrinekasten, maar heb beuken meubels. Het staat er niet mooi bij, en met mijn huidige kamer-indeling staat het ook niet mooi, die 2 losse.

Nu zag ik een vitrinekast bij Leenbakker; eentje die anderhalf keer zo groot was als 1 van mijn kasten, in beuken! Wordt een beetje vol met mijn stenen als ik alles in eentje wil doen, maar vooruit. En dat maar voor 88 euro!!!!

Helaas, was al verkocht.....
Balen idd. maar kunnen ze hem dan niet nabestellen? Ik wil zelf ook nog eens een mooie strakke vitrine, liefst van geborsteld aluminium met veel glas zodat alles goed zichtbaar is. Nu staat alles verspreid over een boekenkast, een lage kast en een letterbak.
  woensdag 11 april 2007 @ 22:20:09 #162
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_48235504
ik en mijn amethist blijken ineens onafscheidelijk te zijn, alleen tijdens douchen gaat hij af.
heb 'm nu afgelaten maar toch kriebelt het.
weird..?
pi_48235895
Dutchguy, oeh geborsteld aluminium klinkt cool! Dat heb ik nog nooit gezien met een vitrinekast!
Nabestellen? Mja het was in de uitverkoop, vandaar ook die prijs.

MissyMirjaM: Er zijn meerdere verklaringen:
1) Het zit allemaal tussen de oren.
2) De steen heeft nog steeds invleod op je, ook op afstand, vanwege die band.
3) De werking van de steen heeft gewoon zo veel in je losgemaakt, dat je de effecten ervan nog steeds merkt.

Take your pick!
pi_48239359
Hier zie je trouwens een voorbeeld van het Schillereffect oftewel 'vuur' van een cabochon geslepen maansteen. Ik heb ook zo'n mooie maansteen met dat specifieke felle blauwe licht dat goed zichtbaar is. Labradoriet heeft zelfs verschillende kleuren vuur en daar heb ik er ook een mooie van. Goh, ik voel me trouwens een echte stenen nerd nu hehe...

pi_48243691
Oew die is mooi!!! Die van mij hebben ongeveer dezelfde vorm, maar hebben een heel andere glans. (Ook minder intens.)
Ook zijn ze veel minder doorzichtig.
  donderdag 12 april 2007 @ 08:30:35 #166
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_48244298
quote:
Op woensdag 11 april 2007 22:20 schreef MissyMirjaM het volgende:
ik en mijn amethist blijken ineens onafscheidelijk te zijn, alleen tijdens douchen gaat hij af.
heb 'm nu afgelaten maar toch kriebelt het.
weird..?
Wie weet zijn jullie nu eindelijk goed op elkaar afgestemd
  donderdag 12 april 2007 @ 08:31:34 #167
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_48244313
Dutchguy, die is mooi zeg! Heel bijzonder, die blauwe gloed

Stenennerd
pi_48252807
Ik ben gek van amazoniet,labradoriet,maansteen op dit moment zijn turquoise kleuren het helemaal voor mij.

Quote ToT : 1 van mij vriendinnen heeft ook een amethist geloof ik voor maagklachte,zij zegt dat het haar wel helpt.
Ik draag iedere keer weer iets anders (ik heb de sieraden immers voor het uitzoeken)toch draag ik één collier vaak,dat is met roze quarts en turquoise en howliet.
In de winter veel tijgeroog en jaspis.
Zowie zo word ik heel blij als ik alle sieraden bijelkaar zie...
pi_48264010
Die quote is niet van mij.

Trouwens, over die vitrinekast: het type is er nog wel, maar is ruim 2X zo duur. Deze was zeker licht beschadigd of incompleet.
Ze hebben nog wel een even grote, maar zonder spiegel in de achterwant of lamp bovenin, voor 99 euro. (Momenteel in de aanbieding.)
pi_48330390
quote:
Op donderdag 12 april 2007 19:06 schreef ToT het volgende:
Die quote is niet van mij.

Trouwens, over die vitrinekast: het type is er nog wel, maar is ruim 2X zo duur. Deze was zeker licht beschadigd of incompleet.
Ze hebben nog wel een even grote, maar zonder spiegel in de achterwant of lamp bovenin, voor 99 euro. (Momenteel in de aanbieding.)
Ha ha ik was ff in de war...
Het was een reactie op jou reactie.

Ik heb nu trouwens mooie bronsiet kralen binnegekregen,ik kende dat nog niet lijkt op tijgeroog.
En ik heb ook iets van Larimar kent iemand dit,hier zou ik best een mooie steen van willen hebben,maar op een mineralen beurs ben ik het nog niet tegen gekomen.
pi_48331026
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 20:09 schreef Cattara het volgende:

[..]

Ha ha ik was ff in de war...
Het was een reactie op jou reactie.

Ik heb nu trouwens mooie bronsiet kralen binnegekregen,ik kende dat nog niet lijkt op tijgeroog.
En ik heb ook iets van Larimar kent iemand dit,hier zou ik best een mooie steen van willen hebben,maar op een mineralen beurs ben ik het nog niet tegen gekomen.
Ik heb verschillende Larimar stenen en ik vind het ook echt een heel mooie steen. Grappige is dat Edgar Cayce, een bekende helderziende, al voor de ontdekking van deze steen voorspeld heeft dat er een nieuwe blauwe steen ontdekt zou worden die een link zou hebben met Atlantis en een grote geneeskrachtige kracht. Men denkt dat hij hier de Larimar mee bedoelde. Best een bijzondere steen omdat hij maar op 1 plek gevonden schijnt te worden, een moeilijk toegangkelijke mijn op de Dom. Republiek. Poespas heeft nu een paar larimars te koop, heb ze daar ook wel eens gekocht. Adres is www.poespas.org. dan naar online shop en edelstenen. Ze zijn echter niet goedkoop maar zijn dus ook maar beperkt verkrijgbaar en op een gegeven moment is zo'n mijn toch leeg. Ik kocht zelf ook wel vaak stenen bij www.ebay.de omdat ze in Duitsland vaak meer aanbod hebben de prijzen dus gunstiger.
pi_48331819
Hmmm ik heb er even op gegoogled. Ik heb een mooi hangertje van larimar voor heren gevonden voor ¤22,50.

Mwoah, ik wacht toch nog maar even. Even financieel wat rustig aan doen.
pi_48331932
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 20:55 schreef ToT het volgende:
Hmmm ik heb er even op gegoogled. Ik heb een mooi hangertje van larimar voor heren gevonden voor ¤22,50.

Mwoah, ik wacht toch nog maar even. Even financieel wat rustig aan doen.
Zag op marktplaats wat goedkopere hangertjes staan.
  zondag 15 april 2007 @ 11:15:07 #174
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_48343182
Atlantissteen is prachtig. Ik houd van die kleur, maar vind ze zo duur. Stukken van een beetje formaat, zijn niet te betalen. (Nou ja, ze zijn het wel, maar niet goedkoop, zeg maar)
  zondag 15 april 2007 @ 11:18:53 #175
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_48343263
van de week bijna een ...kwarts gekocht (doorzichtig met dunne zwarte streepjes erin)

ohja, toermalijnkwarts?
die vind ik best mooi
let niet eens op de werking ervan ofzo
  zondag 15 april 2007 @ 11:21:40 #176
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_48343316
Da's toermalijnkwarts idd
Heb twee jaar geleden een hanger van toermalijnkwarts van m'n vriend gekregen. Draag 'm niet vaak trouwens.

Op de werking hoef je niet te letten, MMM. Als je 'm mooi vindt, dan past ie sowieso bij je
pi_48344252
Ik heb laatst een flink stuk toermalijnkwarts aan een collega verkocht voor een tientje.
  zondag 15 april 2007 @ 12:18:48 #178
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_48344381
Geen slechte deal, ToT! Hoe groot is ie?
pi_48345762

Mja niet echt groot dus eigenlijk, maar wel met veel toermalijn er in.
pi_48345873
quote:
Op zondag 15 april 2007 13:19 schreef ToT het volgende:
[afbeelding]

Mooi stukje toermalijnkwarts. Heb er wel een paar kleinere maar nog niet zo'n groot stuk. Ik vind rutielkwarts ook zo mooi ...
pi_48345930
quote:
Op zondag 15 april 2007 11:15 schreef Natalie het volgende:
Atlantissteen is prachtig. Ik houd van die kleur, maar vind ze zo duur. Stukken van een beetje formaat, zijn niet te betalen. (Nou ja, ze zijn het wel, maar niet goedkoop, zeg maar)
Ze zijn supermooi idd. en helaas ook duur maar goed, wel begrijpelijk als je weet dat ze schaars zijn en alleen maar schaarser zullen worden. Bepaalde stenen zijn er nou eenmaal in overvloed en sommige komen echt weinig voor. Sugiliet bijvoorbeeld ook, wordt steeds schaarser. Ook zo'n mooie steen met zijn felle paarse kleur maar de prijzen die ze er soms voor vragen zijn echt schrikbarend hoog. Maar het is dan ook wel extra leuk om zo'n bijzondere steen te kunnen hebben.

Wat ik trouwens ook doe is dat ik ook vaak stenen weggeef aan mensen die ik mag. Is ook een soort tic van me, voel ik ineens dat een bepaalde steen bij iemand past en dan geef ik hem en mensen zijn er altijd blij mee. Is echt leuk om te zien.
  zondag 15 april 2007 @ 15:07:14 #182
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_48348678
Dat weggeven, heel herkenbaar. Zo ben ik ook, maar dan alleen als ik weet dat het gewaardeerd wordt. Sommige mensen interesseren zich niet voor stenen, en ik vind het zonde als mijn met zorg uitgezochte steen ergens in het stof beland.

Heb een goede vriend een aantal jaar geleden een lapis lazuli gegeven
  zondag 15 april 2007 @ 15:08:28 #183
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_48348714
quote:
Op zondag 15 april 2007 13:19 schreef ToT het volgende:
[afbeelding]

Niet zo groot? Valt reuze mee, hoor! Het is een mooi stuk. Krijgt vast een mooie plaats
pi_48350723
Die collega maakt er een hanger van!
pi_48359468
quote:
Op zondag 15 april 2007 15:07 schreef Natalie het volgende:
Heb een goede vriend een aantal jaar geleden een lapis lazuli gegeven
Grappig want lapis lazuli wordt ook als een vriendschapssteen gezien.
  zondag 15 april 2007 @ 20:45:18 #186
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_48359592
quote:
Op zondag 15 april 2007 20:42 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Grappig want lapis lazuli wordt ook als een vriendschapssteen gezien.
Weet ik. Da's ook mede de reden waarom ik die steen aan 'm gaf
pi_48362646
Da's dan een dure vriendschap als je zo'n steen geeft!
  maandag 16 april 2007 @ 08:51:29 #188
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_48371342
Sommige mensen zijn 't waard
pi_48374771
Ik ben na het lezen van dit topic weer helemaal enthousiast geworden Ik draag al heel lang een rosekwarts bij me, vroeger heb ik nog wat andere steentjes gehad, maar die zijn na wat verhuizingen in dozen beland en waar die gebleven zijn weet ik niet

Ik wil dus graag weer wat nieuwe edelsten halen, weet iemand toevallig wat winkeltjes in Utrecht of Eindhoven? Ik ken wel De Tuinen enzo, maar daar hebben ze volgens mij alleen van die voorverpakte hangertjes die bij je sterrenbeeld passen. Het liefst ga ik naar een winkeltje waar ik ze echt uit kan zoeken, even vast kan houden en waar ze ook stenen zonder hangertje hebben. Ik wil wat bergkristallen halen om in een schaaltje te leggen (Als ik dan een steentje niet draag kan hij een dagje in het schaaltje met bergkristallen opladen ) en wat edelsteentjes om om mijn nek te hangen. Als iemand een leuk winkeltje kent (desnoods in Den Bosch nog) hoor ik het graag

[ Bericht 1% gewijzigd door Mezel op 16-04-2007 11:17:40 ]
pi_48386713
Volgens mij zijn er in Utrecht wel meerdere semi-spirituele winkeltjes die ze verkopen. Ehmmm...ergens aan de grachten, in de buurt van een HEEEEEEEEEEEEL fout kitsch-winkeltje heb je er eentje.
pi_48389155
quote:
Op maandag 16 april 2007 10:59 schreef Mezel het volgende:
Ik ben na het lezen van dit topic weer helemaal enthousiast geworden Ik draag al heel lang een rosekwarts bij me, vroeger heb ik nog wat andere steentjes gehad, maar die zijn na wat verhuizingen in dozen beland en waar die gebleven zijn weet ik niet

Ik wil dus graag weer wat nieuwe edelsten halen, weet iemand toevallig wat winkeltjes in Utrecht of Eindhoven? Ik ken wel De Tuinen enzo, maar daar hebben ze volgens mij alleen van die voorverpakte hangertjes die bij je sterrenbeeld passen. Het liefst ga ik naar een winkeltje waar ik ze echt uit kan zoeken, even vast kan houden en waar ze ook stenen zonder hangertje hebben. Ik wil wat bergkristallen halen om in een schaaltje te leggen (Als ik dan een steentje niet draag kan hij een dagje in het schaaltje met bergkristallen opladen ) en wat edelsteentjes om om mijn nek te hangen. Als iemand een leuk winkeltje kent (desnoods in Den Bosch nog) hoor ik het graag
Heb zelf geen idee. Ik kocht het merendeel in Duitsland via eBay.de en dat is me supergoed bevallen. De stenen zijn er in de regel echt stukken goedkoper dan in Nederland alleen heb je portokosten maar die vallen nog wel mee als je er meerdere bij dezelfde koper koopt. Ik kan je dit in ieder geval aanraden, alleen maar positieve ervaringen mee gehad.
pi_48389324
Klopt, in Duitsland kosten stenen en mineralen echt bijna niks.
Paolo Santo (reinigend hout om als wierrook te gebruiken) koop je daar ook per baal, terwijl je het hier vaak per stukje moet kopen.
  maandag 16 april 2007 @ 19:05:09 #193
176763 EkzCluSivv
One Of A Kind..
pi_48389402
Misschien leuk voor de liefhebbers :

Robijn:

Een robijn is een rode edelsteen en komt van het mineraalsoort korund waarin de kleur vooral door chroom wordt veroorzaakt. Natuurlijke robijnen zijn erg zeldzaam maar kunstmatig gemaakte robijnen komen wel veel voor en zijn dus ook veel goedkoper. Naast de heldere edelsteen robijn, is er ook de dichte halfedelsteen die ook robijn wordt genoemd. Deze laatste robijn is minder zeldzaam en goed betaalbaar. Robijnen worden gedolven in Afrika, Azië en Australië. Ze zijn het meest gevonden in Myanmar, Sri Lanka en Thailand, maar ook in Montana en South Carolina zijn enkele robijnen
gevonden.
Robijn is de steen van de maand juli. Het is ook een edelsteen die vaak cadeau wordt
gegeven bij een 15-jarig of een 40-jarig huwelijksfeest.
Robijnen hebben een hardheid van 9 op de hardheidsschaal van Mohs (deze schaal loopt van 1 tot en met 10) en alleen diamanten zijn dus harder.De waarde van robijnrode halfedelstenen wordt bepaald door verschillende kenmerken, zoals; grootte, kleur en helderheid. Alle natuurlijke robijnen hebben onvolmaaktheden en alleen kunstmatigheden kunnen helemaal “perfect” zijn. Hoe minder onvolmaaktheden en hoe minder duidelijk ze zijn, des te waardevoller is de robijn. Het verschil tussen een kunstmatige en een echte robijn is soms erg moeilijk te zien, vaak is er dan ook een gespecialiseerde taxateur voor nodig.

Saffier

De saffier is een kostbare edelsteen, het is een doorzichtig blauw korund en wordt meestal gezien als een van de meest waardevolle edelstenen. Net als robijnen met een zelfde structuur kunnen sommige saffieren een zeskantige ster tonen als hij in een ronde vorm is gesneden en het zonlicht er direct op schijnt. Deze stersaffieren worden vooral in Sri Lanka gevonden. Er bestaan
ook kunstmatige saffieren.
Ook andere edelstenen (van korund) met een andere kleur dan rood of blauw worden saffier genoemd. Hierdoor bestaan er behalve de blauwe saffieren ook kleurloze saffieren (leukosaffier genoemd) en gele, roze, violette en groene saffieren.
Ook bestaan er meerkleurige saffieren. Anders gekleurde saffieren zijn meestal minder waard dan de blauwe saffieren, behalve de oranje-roze saffier (padparadja genoemd), deze is erg zeldzaam en dus kostbaar.Saffieren worden vooral gevonden in Thailand, India, Sri Lanka en Myanmar, maar ook in Australië en in de Verenigde Staten (in Montana). De bekendste (en beste) saffieren komen uit Kasjmir en zijn korenbloemblauw en zijn ook de duurste saffieren. De soorten uit Sri Lanka zijn bleker, die uit Montana hebben een metaalglans en de Australische saffieren hebben een donkerblauwe schaduw waardoor ze bijna zwart lijken.

Smaragd:

Smaragden werden 4000 jaar geleden al in Egypte gedolven, de Spanjaarden brachten het vervolgens in de 16e eeuw naar Europa. De naam smaragd is afgeleid van het Latijnse smaragdus en het Griekse smaragdos, het betekent in allebei de talen groen. Tegenwoordig worden smaragden gevonden in Colombia (waar vaak de mooiste smaragden vandaan komen), Zuid-Afrika, Zimbabwe en de Verenigde Staten (vooral in North Carolina).
Een smaragd is een groene, kostbare edelsteen en bevat deeltjes chroom en ijzer. De smaragd heeft een glasglans en als je goed kijkt, kun je gele en blauwe tinten zien, die samen de groene kleur veroorzaken.
Smaragd is de steen van de maand mei. De steen symboliseert de eeuwige belofte van het voorjaar. Hij wordt veel cadeau gegeven bij een 20-jarig en een 35-jarig huwelijksfeest.
Smaragden zijn meestaal beschadigd en dof en de kristallen zijn vaak bros en
gebarsten.De kleur is meestal zichtbaar als onregelmatige zones of evenwijdige strepen op het oppervlak van het kristal. Omdat een perfecte, gave smaragd zo zeldzaam is, is hij na de diamant de duurste edelsteen. Smaragd is vrij hard en heeft een 7,5 tot een 8 op de schaal van Mohs. De stenen zijn moeilijk in lagen te splijten breken daardoor meestal met een oneffen oppervlak. Het is ook moeilijk te smelten, als de smaragd verwarmd wordt worden hooguit de randen afgerond. Een zeldzame en bijzondere vorm van smaragd heeft “insluitsels” die een zespuntige ster vormen met verschillende kleuren. Dit figuur is zichtbaar aan de randen van de kristalvlakken.

Diamant

Diamanten hebben 3 bijzondere eigenschappen, namelijk; buitengewone hardheid, de hoge glans en de sterke dispersie (kleurweerkaatsing van wit licht). Er bestaat geen ander materiaal dat deze combinatie van eigenschappen in dezelfde mate bezit. De naam “diamant” komt van het Griekse adamas, wat ontembaar of onbedwingbaar betekent door de bijzondere eigenschappen.
Diamant is heel kleurloos tot heel licht geel of bruin gekleurd, toch komt diamant ook voor in fantasiekleuren, zoals; kanariegeel, roze, oranje, groen en blauw. Diamanten in deze kleuren zijn erg zeldzaam en dus ook heel waardevol.
Gebieden waar diamanten worden gevonden zijn onder andere te vinden in Zuid Afrika, Botswana, Namibië, Australië en Siberië.
De grootste (ongeslepen) diamant die tot nog toe is gevonden op aarde is de Cullinan. Deze diamant werd op 26 januari 1905 gevonden in de Premier-mijn (Zuid-Afrika) en is vernoemd naar Thomas Cullinan, de eigenaar van de mijn. De Cullinan had aan één kant een groot plat vlak, waaruit blijkt dat de oorspronkelijke steen nog veel groter moest zijn geweest.
De Cullinan was 3601 karaat, maar er zijn in Engeland 9 grote en 96 kleine diamanten van geslepen, waaronder de Star of Africa (ook wel Cullinan I genoemd). Deze diamant van 530,2 karaat is verwerkt in de Britse kroonjuwelen (karaat is een begrip dat gebruikt wordt voor een eenheid van een massa voor edelstenen, sinds 1907 staat één karaat gelijk aan 200 milligram).
Doordat diamant het hardste materiaal ter wereld is, kan het ook alleen bewerkt worden met diamant, ook voor sieraden dus. Voor het slijpen wordt de diamant zorgvuldig onder een bepaalde hoek gezet met de te slijpen diamant. Voor het slijpen van de standaardvorm van een diamant houd je vaak minder dan de helft van het originele materiaal over en de tijd die nodig is voor het slijpen kan (afhankelijk van onder andere de grootte) soms wel enkele maanden duren.
De waarde van een diamant wordt bepaald door 4 verschillende kwaliteitsnormen, die de 4 C’s worden genoemd:

Karaatgewicht (carat weight)
Het gewicht van alle edelstenen (en dus ook diamant) wordt uitgedrukt in karaten. Dit gewicht is afgeleid van de zaadjes van de Johannesbroodboom. Tegenwoordig is 1 karaat 0.2 gram (200 milligram).

Zuiverheid (clarity)
Bijna alle diamanten hebben hele kleine sporen van andere mineralen, zoals grafiet (dat net als diamant uit koolstof bestaat), olivijn of pyroop. Ook zijn er in sommige diamanten hele kleine haarscheurtjes te zien. De meeste onzuiverheden kun je pas zien onder een loep. Ze worden ‘insluitsels’ genoemd en ze zijn een soort van vingerafdrukken van de diamant, omdat ze elke diamant uniek maken. Over het algemeen geldt: hoe minder insluitsels een diamant heeft, des te zeldzamer en dus kostbaarder de diamant is. Een diamant die met een tienmaal vergrotende loep geen insluitsels vertoont, wordt loepzuiver genoemd.
De zuiverheid van een diamant kan met bepaalde technieken ook verbeterd worden. Zo kun je bijvoorbeeld met een laser een smal kanaal naar een donker insluitsel boren, waarna je met een zuur het insluitsels bleekt, zodat het minder zichtbaar wordt.

Slijpsel en slijpvorm (cut)
Van de vier C’s hebben de mensen alleen invloed op het slijpsel.een ruwe diamant kan zoveel op een gewone kiezelsteen lijken dat de meeste mensen er zo aan voorbij zouden lopen. Alleen vakmensen kunnen diamant maken zoals hij bekend is. Na het slijpen bevat een diamant gemiddeld nog 50% van het oorspronkelijke gewicht.
Diamanten worden in allerlei verschillende vormen geslepen al zijn er 6 vormen die het meest voorkomen. Ook de briljant valt hieronder, de briljant is de bekende ronde slijpvorm.

Kleur (colour)
Hoewel de meeste diamanten kleurloos lijken, hebben ze vaak een gele of een bruine tint. De mooiste diamant is kleurloos, want alleen een kleurloze diamant heeft een volmaakte prismawerking. Uitzonderlijke diamanten zijn echter diamanten met een natuurlijke, heldere
gele, oranje, groene, blauwe, roze of zelfs rode kleur. Deze zeldzame diamanten worden ‘fancy colour’ genoemd en zijn erg veel waard. Ook de kleur van een diamant kan verbeterd worden. Lichtbruine diamanten kunnen met een hogedruk- en hoge temperatuurbehandeling kleurloos worden gemaakt. Diamanten met een getinte kleur kunnen met dezelfde techniek of door een combinatie van bestraling met hoge-energie-elektronen en vervolgens verhitting, veranderen in verschillende ‘fancy’ kleuren.

Opaal

Opaal kan kleurloos zijn, wit, melkachtige blauw, grijs, rood, geel, groen, bruin en zwart. Opaal is één van de mineralen die fossielen vormen of kunnen vervangen. De fossielen die hierdoor gevormd worden (en niet van extra wetenschappelijke betekenis zijn) worden gespaard door verzamelaars.Naast natuurlijk opaal, wordt opaal ook kunstmatigheid
gemaakt. Dit kunstmatige opaal kun je onderscheiden van natuurlijk opaal door zijn regelmatigheid, als je het vergroot kun je bijvoorbeeld het “kippengaas” patroon zien. Ook hebben “neppe” opalen meestal een lagere dichtheid en zijn vaak poreus, sommigen kunnen zelfs aan de tong plakken. De kunstmatige opalen worden vaak van gelamineerd glas met gestrooide beetjes folie gemaakt. Opaal wordt het meest gevonden in Australië en is zelfs de officiële edelsteen van Zuid-Australië.In de loop van de tijd is opaal zowel als ongeluksbrenger als geluksbrenger beschouwt. Aan het hof van Napoleon III waren opalen verboden omdat ze ongeluk zouden brengen, terwijl koningin Victoria ze juist aan familie en vrienden gaf als gelukssteen.

Aquamarijn:

Aquamarijn is een edelsteen die bleekgroen, geelgroen of blauwgroen kan zijn. Hij kan nagemaakt worden met natuurlijk en onnatuurlijke materialen. De aquamarijn wordt gevonden in Brazilië, vooral in Minas Gerais ten noorden van Rio de Janeiro. Naast Brazilië worden ook aquamarijnen gevonden in Madagaskar, Oeral, Nigeria, Pakistan, Mexico, India, Ierland, Zimbabwe, Afghanistan en de Verenigde Staten.De aquamarijnen die voor sieraden worden gebruikt zijn meestal
doorzichtig en kleurloos (afhankelijk van de hoek waaronder je de steen bekijkt). Om een echt mooie blauwe kleur te krijgen, worden de stenen soms opgewarmd tot 400°C. De kleur is in de hele steen hetzelfde, het maakt niet uit waar het licht op schijnt. De gelijke kleur wordt veroorzaakt door een klein beetje ijzer dat in de kristallen zit opgesloten. Aquamarijn heeft een dichtheid van 7,5 tot 8 op de schaal van Mohs
It takes a minute to learn, but a lifetime to master...
pi_48390019
quote:
Op maandag 16 april 2007 19:02 schreef ToT het volgende:
Paolo Santo (reinigend hout om als wierrook te gebruiken) koop je daar ook per baal, terwijl je het hier vaak per stukje moet kopen.
En in de regel echt hele aardige mensen. Kocht eens wat kristallen daar en correspondeerde wat met een verkoopster en omdat ze me mocht kreeg ik zomaar een mooi smaragdkristal van haar er gratis bij!
  maandag 16 april 2007 @ 19:23:22 #195
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_48390044
quote:
Op maandag 16 april 2007 19:02 schreef ToT het volgende:
Ik woon vlakbij de grens, en m'n vriend gaat binnenkort voor een aantal maanden stagelopen in Duitsland. Réken maar dat ik met een grote zak stenen thuiskom

Als ik tegen die tijd iets voor jullie kan betekenen... Valt best iets te regelen evt.
pi_48391811
Bedankt voor de tips Ik ben vanmiddag toch even het centrum van Utrecht ingedoken en ben daar een hartstikke leuk New Age-winkeltje tegengekomen: De Wijze Kater (omdat ze me zo lief geholpen hebben mag er wel een linkje bij )

Ik heb een nieuwe rozenkwartshanger gekocht (die wilde ik sowieso hebben, vind het een fijne steen om te dragen ) en een Chrysopraashangertje. Eigenlijk alleen omdat ik hem zo ontzettend mooi vond, (er waren zo ontzettend veel steentjes, ik wist gewoon niet waar ik uit moest kiezen en ik heb me nog niet echt verdiept in de werking van de stenen), maar de beschrijving ervan staat me ook wel aan

De Chysopraas roept onvoorwaardelijke liefde op en brengt gedachten en emoties in een rustgevend evenwicht. Deze vrouwelijke, liefdevolle steen kan ook hulp bieden bij de overgang naar een nieuwe situatie of nieuwe fase. (en dan nog wat dingetjes over het verhogen van de vruchtbaarheid en bescherming tijdens bevallingen enzo, maar dat is nog niet echt nodig nu )

Via eBay/buitenland kopen doe ik denk ik liever nog niet, of het moet echt heel erg veel goedkoper zijn. Ik ben ook al wat webwinkels tegengekomen die vrij goedkoop waren, maar ik vind het toch fijner om de steentjes zelf uit te zoeken, soms verschillen ze zo ontzettend veel van vorm en kleur. Voor de werking maakt het natuurlijk niet uit, maar je weet zo nooit welke je krijgt en ik kies toch liever ook wel het steentje uit die ik zelf het mooiste vind

Mijn Chrysopraas ziet er zo uit:

(het verschil tussen de donkere bovenkant en de lichte onderkant is in het echt beter te zien)

Maar ze kunnen er ook zo uitzien bijvoorbeeld:

Dan zou ik hem (als ik alleen naar de mooiheid kijk) toch al minder snel om mijn nek hangen. Ik ben in ieder geval superblij met mijn steentjes en ben me nu al wat meer aan het verdiepen in de werking ervan om te kijken welke ik nog meer wil
pi_48393021
quote:
Op maandag 16 april 2007 19:05 schreef EkzCluSivv het volgende:
Misschien leuk voor de liefhebbers :

Robijn:

Een robijn is een rode edelsteen en komt van het mineraalsoort korund waarin de kleur vooral door chroom wordt veroorzaakt. Natuurlijke robijnen zijn erg zeldzaam maar kunstmatig gemaakte robijnen komen wel veel voor en zijn dus ook veel goedkoper. Naast de heldere edelsteen robijn, is er ook de dichte halfedelsteen die ook robijn wordt genoemd. Deze laatste robijn is minder zeldzaam en goed betaalbaar. Robijnen worden gedolven in Afrika, Azië en Australië. Ze zijn het meest gevonden in Myanmar, Sri Lanka en Thailand, maar ook in Montana en South Carolina zijn enkele robijnen
gevonden.
Robijn is de steen van de maand juli. Het is ook een edelsteen die vaak cadeau wordt
gegeven bij een 15-jarig of een 40-jarig huwelijksfeest.
Robijnen hebben een hardheid van 9 op de hardheidsschaal van Mohs (deze schaal loopt van 1 tot en met 10) en alleen diamanten zijn dus harder.De waarde van robijnrode halfedelstenen wordt bepaald door verschillende kenmerken, zoals; grootte, kleur en helderheid. Alle natuurlijke robijnen hebben onvolmaaktheden en alleen kunstmatigheden kunnen helemaal “perfect” zijn. Hoe minder onvolmaaktheden en hoe minder duidelijk ze zijn, des te waardevoller is de robijn. Het verschil tussen een kunstmatige en een echte robijn is soms erg moeilijk te zien, vaak is er dan ook een gespecialiseerde taxateur voor nodig.

Saffier

De saffier is een kostbare edelsteen, het is een doorzichtig blauw korund en wordt meestal gezien als een van de meest waardevolle edelstenen. Net als robijnen met een zelfde structuur kunnen sommige saffieren een zeskantige ster tonen als hij in een ronde vorm is gesneden en het zonlicht er direct op schijnt. Deze stersaffieren worden vooral in Sri Lanka gevonden. Er bestaan
ook kunstmatige saffieren.
Ook andere edelstenen (van korund) met een andere kleur dan rood of blauw worden saffier genoemd. Hierdoor bestaan er behalve de blauwe saffieren ook kleurloze saffieren (leukosaffier genoemd) en gele, roze, violette en groene saffieren.
Ook bestaan er meerkleurige saffieren. Anders gekleurde saffieren zijn meestal minder waard dan de blauwe saffieren, behalve de oranje-roze saffier (padparadja genoemd), deze is erg zeldzaam en dus kostbaar.Saffieren worden vooral gevonden in Thailand, India, Sri Lanka en Myanmar, maar ook in Australië en in de Verenigde Staten (in Montana). De bekendste (en beste) saffieren komen uit Kasjmir en zijn korenbloemblauw en zijn ook de duurste saffieren. De soorten uit Sri Lanka zijn bleker, die uit Montana hebben een metaalglans en de Australische saffieren hebben een donkerblauwe schaduw waardoor ze bijna zwart lijken.

Smaragd:

Smaragden werden 4000 jaar geleden al in Egypte gedolven, de Spanjaarden brachten het vervolgens in de 16e eeuw naar Europa. De naam smaragd is afgeleid van het Latijnse smaragdus en het Griekse smaragdos, het betekent in allebei de talen groen. Tegenwoordig worden smaragden gevonden in Colombia (waar vaak de mooiste smaragden vandaan komen), Zuid-Afrika, Zimbabwe en de Verenigde Staten (vooral in North Carolina).
Een smaragd is een groene, kostbare edelsteen en bevat deeltjes chroom en ijzer. De smaragd heeft een glasglans en als je goed kijkt, kun je gele en blauwe tinten zien, die samen de groene kleur veroorzaken.
Smaragd is de steen van de maand mei. De steen symboliseert de eeuwige belofte van het voorjaar. Hij wordt veel cadeau gegeven bij een 20-jarig en een 35-jarig huwelijksfeest.
Smaragden zijn meestaal beschadigd en dof en de kristallen zijn vaak bros en
gebarsten.De kleur is meestal zichtbaar als onregelmatige zones of evenwijdige strepen op het oppervlak van het kristal. Omdat een perfecte, gave smaragd zo zeldzaam is, is hij na de diamant de duurste edelsteen. Smaragd is vrij hard en heeft een 7,5 tot een 8 op de schaal van Mohs. De stenen zijn moeilijk in lagen te splijten breken daardoor meestal met een oneffen oppervlak. Het is ook moeilijk te smelten, als de smaragd verwarmd wordt worden hooguit de randen afgerond. Een zeldzame en bijzondere vorm van smaragd heeft “insluitsels” die een zespuntige ster vormen met verschillende kleuren. Dit figuur is zichtbaar aan de randen van de kristalvlakken.

Diamant

Diamanten hebben 3 bijzondere eigenschappen, namelijk; buitengewone hardheid, de hoge glans en de sterke dispersie (kleurweerkaatsing van wit licht). Er bestaat geen ander materiaal dat deze combinatie van eigenschappen in dezelfde mate bezit. De naam “diamant” komt van het Griekse adamas, wat ontembaar of onbedwingbaar betekent door de bijzondere eigenschappen.
Diamant is heel kleurloos tot heel licht geel of bruin gekleurd, toch komt diamant ook voor in fantasiekleuren, zoals; kanariegeel, roze, oranje, groen en blauw. Diamanten in deze kleuren zijn erg zeldzaam en dus ook heel waardevol.
Gebieden waar diamanten worden gevonden zijn onder andere te vinden in Zuid Afrika, Botswana, Namibië, Australië en Siberië.
De grootste (ongeslepen) diamant die tot nog toe is gevonden op aarde is de Cullinan. Deze diamant werd op 26 januari 1905 gevonden in de Premier-mijn (Zuid-Afrika) en is vernoemd naar Thomas Cullinan, de eigenaar van de mijn. De Cullinan had aan één kant een groot plat vlak, waaruit blijkt dat de oorspronkelijke steen nog veel groter moest zijn geweest.
De Cullinan was 3601 karaat, maar er zijn in Engeland 9 grote en 96 kleine diamanten van geslepen, waaronder de Star of Africa (ook wel Cullinan I genoemd). Deze diamant van 530,2 karaat is verwerkt in de Britse kroonjuwelen (karaat is een begrip dat gebruikt wordt voor een eenheid van een massa voor edelstenen, sinds 1907 staat één karaat gelijk aan 200 milligram).
Doordat diamant het hardste materiaal ter wereld is, kan het ook alleen bewerkt worden met diamant, ook voor sieraden dus. Voor het slijpen wordt de diamant zorgvuldig onder een bepaalde hoek gezet met de te slijpen diamant. Voor het slijpen van de standaardvorm van een diamant houd je vaak minder dan de helft van het originele materiaal over en de tijd die nodig is voor het slijpen kan (afhankelijk van onder andere de grootte) soms wel enkele maanden duren.
De waarde van een diamant wordt bepaald door 4 verschillende kwaliteitsnormen, die de 4 C’s worden genoemd:

Karaatgewicht (carat weight)
Het gewicht van alle edelstenen (en dus ook diamant) wordt uitgedrukt in karaten. Dit gewicht is afgeleid van de zaadjes van de Johannesbroodboom. Tegenwoordig is 1 karaat 0.2 gram (200 milligram).

Zuiverheid (clarity)
Bijna alle diamanten hebben hele kleine sporen van andere mineralen, zoals grafiet (dat net als diamant uit koolstof bestaat), olivijn of pyroop. Ook zijn er in sommige diamanten hele kleine haarscheurtjes te zien. De meeste onzuiverheden kun je pas zien onder een loep. Ze worden ‘insluitsels’ genoemd en ze zijn een soort van vingerafdrukken van de diamant, omdat ze elke diamant uniek maken. Over het algemeen geldt: hoe minder insluitsels een diamant heeft, des te zeldzamer en dus kostbaarder de diamant is. Een diamant die met een tienmaal vergrotende loep geen insluitsels vertoont, wordt loepzuiver genoemd.
De zuiverheid van een diamant kan met bepaalde technieken ook verbeterd worden. Zo kun je bijvoorbeeld met een laser een smal kanaal naar een donker insluitsel boren, waarna je met een zuur het insluitsels bleekt, zodat het minder zichtbaar wordt.

Slijpsel en slijpvorm (cut)
Van de vier C’s hebben de mensen alleen invloed op het slijpsel.een ruwe diamant kan zoveel op een gewone kiezelsteen lijken dat de meeste mensen er zo aan voorbij zouden lopen. Alleen vakmensen kunnen diamant maken zoals hij bekend is. Na het slijpen bevat een diamant gemiddeld nog 50% van het oorspronkelijke gewicht.
Diamanten worden in allerlei verschillende vormen geslepen al zijn er 6 vormen die het meest voorkomen. Ook de briljant valt hieronder, de briljant is de bekende ronde slijpvorm.

Kleur (colour)
Hoewel de meeste diamanten kleurloos lijken, hebben ze vaak een gele of een bruine tint. De mooiste diamant is kleurloos, want alleen een kleurloze diamant heeft een volmaakte prismawerking. Uitzonderlijke diamanten zijn echter diamanten met een natuurlijke, heldere
gele, oranje, groene, blauwe, roze of zelfs rode kleur. Deze zeldzame diamanten worden ‘fancy colour’ genoemd en zijn erg veel waard. Ook de kleur van een diamant kan verbeterd worden. Lichtbruine diamanten kunnen met een hogedruk- en hoge temperatuurbehandeling kleurloos worden gemaakt. Diamanten met een getinte kleur kunnen met dezelfde techniek of door een combinatie van bestraling met hoge-energie-elektronen en vervolgens verhitting, veranderen in verschillende ‘fancy’ kleuren.

Opaal

Opaal kan kleurloos zijn, wit, melkachtige blauw, grijs, rood, geel, groen, bruin en zwart. Opaal is één van de mineralen die fossielen vormen of kunnen vervangen. De fossielen die hierdoor gevormd worden (en niet van extra wetenschappelijke betekenis zijn) worden gespaard door verzamelaars.Naast natuurlijk opaal, wordt opaal ook kunstmatigheid
gemaakt. Dit kunstmatige opaal kun je onderscheiden van natuurlijk opaal door zijn regelmatigheid, als je het vergroot kun je bijvoorbeeld het “kippengaas” patroon zien. Ook hebben “neppe” opalen meestal een lagere dichtheid en zijn vaak poreus, sommigen kunnen zelfs aan de tong plakken. De kunstmatige opalen worden vaak van gelamineerd glas met gestrooide beetjes folie gemaakt. Opaal wordt het meest gevonden in Australië en is zelfs de officiële edelsteen van Zuid-Australië.In de loop van de tijd is opaal zowel als ongeluksbrenger als geluksbrenger beschouwt. Aan het hof van Napoleon III waren opalen verboden omdat ze ongeluk zouden brengen, terwijl koningin Victoria ze juist aan familie en vrienden gaf als gelukssteen.

Aquamarijn:

Aquamarijn is een edelsteen die bleekgroen, geelgroen of blauwgroen kan zijn. Hij kan nagemaakt worden met natuurlijk en onnatuurlijke materialen. De aquamarijn wordt gevonden in Brazilië, vooral in Minas Gerais ten noorden van Rio de Janeiro. Naast Brazilië worden ook aquamarijnen gevonden in Madagaskar, Oeral, Nigeria, Pakistan, Mexico, India, Ierland, Zimbabwe, Afghanistan en de Verenigde Staten.De aquamarijnen die voor sieraden worden gebruikt zijn meestal
doorzichtig en kleurloos (afhankelijk van de hoek waaronder je de steen bekijkt). Om een echt mooie blauwe kleur te krijgen, worden de stenen soms opgewarmd tot 400°C. De kleur is in de hele steen hetzelfde, het maakt niet uit waar het licht op schijnt. De gelijke kleur wordt veroorzaakt door een klein beetje ijzer dat in de kristallen zit opgesloten. Aquamarijn heeft een dichtheid van 7,5 tot 8 op de schaal van Mohs
Bedankt voor de info.
  maandag 16 april 2007 @ 20:40:42 #199
176763 EkzCluSivv
One Of A Kind..
pi_48393062
It takes a minute to learn, but a lifetime to master...
pi_48393431
quote:
Op maandag 16 april 2007 20:40 schreef EkzCluSivv het volgende:
Verzamel je ze zelf ook?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')