Donderdag 17 juli 2003 - BREDA - De mensen in de Hendrik Berlagestraat zijn bang. Zelfs de politieman die er woont voelt zich onveilig. Terreur, bedreiging. "De politie zegt: 'doe maar geen aangifte want dan wordt het nog erger'." Het drugspand boven het winkelcentrum wordt nu gesloten.
De bewoners van de Hendrik Berlagestraat gaan gebukt onder de terreur van drie groepen jongeren in de wijk. De politie heeft weinig tot geen greep op deze jongeren.
(Foto: Ingrid Bertens)
De cafetaria eronder gaat ook dicht, als het aan burgemeester Chris Rutten ligt. Hij belooft harde maatregelen. De straat moet weer van de mensen worden. "Sta ik buiten te tennissen met de kinderen. Staat er een man met twee pistolen in z'n hand. Ik heb de politie gebeld. Een rechercheur zou terugbellen. Hij moet nu nóg bellen." Tegenover het winkelcentrum woont een politieman. "Ze denken dat ik homoseksueel ben", zegt hij. Die combinatie ligt niet lekker bij Marokkanen, zegt een buurtbewoonster. "Hoe vaak die man gepest en geterroriseerd is. Ze lopen over zijn auto, dagen hem uit. Twee weken geleden stond er honderd man bij hem voor de deur. De politie was in geen velden of wegen te bekennen. Als de politie haar eigen mensen al niet kan beschermen, waar blijf je dan?"
"Als ik ga vluchten, geef ik een signaal af aan de wijk", zegt de politieman, die bij een korps elders in het land werkt. Vijfendertig keer werd zijn auto bekrast. Hij voelt zich onbeschermd. Moest laatst drie kwartier op zijn Bredase collega's wachten toen zijn huis omsingeld was door honderd man. "Pas na een half uur, drie kwartier kwamen er twee wagens. Een van die politiemannen stapt uit. Loopt naar die gasten. Geeft de één een hand, de ander een schouderklop."
Hij was aanvankelijk bang om te praten. Wil nu wel: "Omdat ik inzie hoe bizar de situatie is. De wijkagent zegt tegen mij dat ik beter kan verhuizen. Als ik thuis kom, moet ik me elke keer door een groep heen wurmen die me uitscheldt."
Overvallen
Dure welzijnsprojecten zijn erop losgelaten. Harde maatregelen, kondigden politie en gemeente aan in 2001. Er veranderde niets in de Hendrik Berlagestraat in Breda-Noord. De supermarkt sloot na vijf overvallen, bussen worden soms met stenen bekogeld. De man van de plantsoendienst maakt zich soms uit de voeten: "Ze dreigen met van alles. Als je wat terugzegt, staan ze ineens met een grote groep om je wagen. We zijn hier weleens heel snel weggereden, ja."
Vele deuren blijven uit angst gesloten in de straat. De moed van een gezin om - anoniem - met de krant te praten wordt onmiddellijk bestraft. Nog geen vijf minuten is de verslaggeefster binnen als de telefoon rinkelt. 'De Krant' dient naar buiten te komen en wel onmiddellijk. De man die middels zijn mobiele telefoon dreigementen uit staat aan de overkant. Mevrouw maakt zich zorgen: "Jij gaat straks weg. Maar wij wonen hier."
"We worden allemaal geterroriseerd", zegt de vrouw die 's avonds om zeven uur al haar luxaflex naar beneden doet: "Om niks te zien. Dan zien ze mij ook niet." Het begint om 23.00 uur, als de cafetaria sluit waar de overlastgevers zich volgens de politie vaak ophouden. De vrouw uit het gezin: "Ze verzamelen zich op het veldje hiernaast of voor het winkelcentrum tot drie, vier uur 's nachts. Er wordt gedeald. Ze gooien flessen kapot op de stoep. Er wordt geracet. Onze auto's worden aangereden."
De klachtenlijst die een buurtdelegatie vorige week aan burgemeester Rutten overhandigde was indirect aanleiding om de straat eindelijk hoger op de prioriteitenlijst van het bevoegd gezag te zetten. De politie verstrekt geen gegevens over de criminaliteit van de afgelopen jaren in de straat. "Mogen we niet. Dat zijn justitiële gegevens", zegt politiewoordvoerder Rien van Kuijk.
De kleur
"Tachtig procent van de herrieschoppers is van Marokkaanse afkomst", zegt de buurthuisbeheerder. Zegt de politieman. Zegt een buurtbewoner. Weet eigenaar Abdel van de belshop, zelf van Marokkaanse afkomst. Hij zegt zelf nergens last van te hebben, maar kent de problemen: "Het ligt veelal aan de opvoeding." Dat de krant niet over de problemen moet schrijven. Dat de politie niet te provocerend op moet treden, vindt Abdel. Veel buurtbewoners willen dat de verhoudingen in de wijk worden hersteld: "Op elke buitenlander twee Nederlanders. Zo moet het zijn", zeggen niet alleen de autochtone maar ook de allochtone wijkbewoners.
Vandalisme
De politie heeft het moeilijk in de wijk, zegt wijkagent Jan Kanters. Drie lastige groepen lopen er rond. Met twee van de groepen valt nog enigszins te praten. Een andere groep is totaal onbereikbaar. "Het gaat om twintig, dertig man. Achttien jaar en ouder. Als je met ze probeert te praten lopen ze weg."
Hij schetst de complexiteit van de problemen. "Gooiden ze stenen naar de bus. Zetten ze het hydraulisch systeem van de buitenkant af, zodat de bus met een klap stil kwam te staan. Gaan wij in burger in de bus zitten. Na twee ritten werden we al ontdekt. Die gasten kennen onze hoofden. Kennen alle auto's waarin we rondrijden. We hebben toen reservisten ingezet. Dat duurde niet langer dan vier ritjes."
Op een gegeven moment stapte een groep van twintig raddraaiers in de bus. "De buschauffeur voelde zich ernstig bedreigd. Toen waren we het zat. Hebben we de bus gestopt. Iedereen eruit gehaald. Wat namen genoemd. Dat vonden ze niet leuk. Was het weer een paar maanden rustig." Of de betreffende jongeren straf hebben gekregen? "Nee, het was in feite niet meer dan wat vandalisme."
Platgooien
"Platgooien is de oplossing", zegt beheerder Mertens van ouderensteunpunt 't Rietveld. Hij bedoelt het winkelcentrum. "Van daaruit begint de overlast." De gemeente zou wel willen. "Maar het is heel moeilijk om met de eigenaren in gesprek te komen."
Voorlopig kan burgemeester Rutten niet anders dan proberen de cafetaria, waar zich volgens de politie veel van de overlastgevers verschuilen, te sluiten. "We hebben een verbod ingesteld voor groepjes om daar onder het afdak te staan. Als we zo'n groep daarop willen aanspreken vluchten ze vaak die cafetaria in. Dan kunnen wij niets meer."
Voor eigenaar Jack Gelens van de cafetaria kwam het bericht van de voorgenomen sluiting van zijn zaak gisteravond als een donderslag bij heldere hemel. Hij zegt daarvan niets te weten. "Natuurlijk komen die jongeren bij mij. Ze doen ook boodschappen bij de drogist of halen eten bij de Chinees. Moeten dan al die winkels dicht hier? En waar gaan die jongeren dan naartoe? Een politieagent heeft mij eens gezegd dat ik ze buiten moet houden. Maar ik ben toch geen portier? Als iemand iets gedaan heeft pak je die als politie toch gewoon op? Of die nou in een cafetaria zit of niet. Maar de politie treedt helemaal niet op tegen die jongeren. Waarom? Omdat ze niet durven, denk ik. Ze grijpen totaal niet in. Ze rijden een beetje voorbij en zwaaien naar die gasten."
Bron: BN De Stem
Ik kon er geen topic over vinden, dus bij deze.
Het is toch niet normaal meer dat dit zomaar kan en dat de politie er niks aan durft te doen.
Een hele buurt wordt gecontroleerd door een grote groep tuig dat zich van niks en van niemand iets aantrekt. Zo kun je als brave burger toch niet rustig van je leven genieten, als je continue bang en angstig bent.
DIT zijn de momenten waarop je als burger de politie nodig hebt, maar nee, ze durven niets te doen. Okee, ook hun zijn mensen, met een priveleven en een gezin, dus zij hebben wat te vrezen, maar dit is hun werk: de wet en de orde handhaven.
Dat is wat de burger wil: dat de wet en de orde gehandhaaft wordt. Maar nee, men flitst liever onder het mom van de (verkeers)veiligheid.
Nou, hier is juist de veiligheid in het geding. Op straat hoort de wet (en dus de politie) de baas te zijn, maar dat is dus duidelijk niet het geval.
Nederland telt nog meer (buiten wat woonwagenkampen) van dit soort gebieden waar de politie niets durft te doen, waar zij niet meer de baas zijn.
Dit moet toch niet kunnen!
De samenleving verhardt, dus nu is het tijd voor Justitie (en de wet) om te verharden.
Want dit soort zaken heeft niets meer met overlast of criminaliteit te maken, dit gaat veel verder!
Als de politie niets durft te doen, zet dan de ME of eventueel het leger/mariniers in.
Tegen dit soort figuren werkt maar 1 ding: kei- en keihard optreden en pluk ze financieel kaal. En niet alleen maar een lullige paar maandjes de cel in, want dat doet ze niks.
Veel jongeren hebben al een oom/ vader/ kennis die in de criminaliteit zit of heeft gezeten... Deze scheppen daarover op tegen die jongeren waardoor die hetzelfde gaan doen. Het wordt alleen erger omdat ze elkaar aansteken
Voor mij part laat je de f-side er eens ff een keertje over heen gaan. Zorg gewoon dat die kut gassies eens normaal gaan funcioneren ipv iedereen maar tot last zijn en kinderachtig te etteren. Wat een stel hopeloze trieste losers zeg.
Zit echt niks anders op.
Iedere jongere die zich niet fatsoenlijk kan gedragen dient gewoon door het rijk heropgevoed te worden. De ouders doen het niet, dus..
quote:Een politieman die zich laat bedreigen moet op staande voet ontslagen worden en lid worden van de plaatselijke gay-club.
Op zondag 20 juli 2003 20:55 schreef Blan het volgende:
Zelfs een politieman die bedreigd wordt en dan doen ze er nog niets aan.
Waar gaat dit toch naar naar toe in dit land.
Stop om te beginnen die harde kern van 30 man in een heropvoedingskamp en geef die burgemeester eens het telefoonnummer van de M.E
quote:Je zou het hard on crime beleid van de V.S. eens onder de loepe moeten nemen, want het is namelijk het beste bewijs dat een rechts criminaliteitsbeleid duur is, niet werkt, de rechten van de gevangene schendt, en zelfs de criminaliteit in de hand werkt.
De samenleving verhardt, dus nu is het tijd voor Justitie (en de wet) om te verharden. Als de politie niets durft te doen, zet dan de ME of eventueel het leger/mariniers in. Tegen dit soort figuren werkt maar 1 ding: kei- en keihard optreden en pluk ze financieel kaal. En niet alleen maar een lullige paar maandjes de cel in, want dat doet ze niks.
[Dit bericht is gewijzigd door DeGroeneRidder op 20-07-2003 22:12]
quote:
Op zaterdag 19 juli 2003 23:29 schreef T1andonly het volgende:
gewoon keihard optreden...moet maar eens afgelopen zijn met al dat gedogen van geweld enzo...keihard terugslaan
quote:en jij durft te beweren dat het allemaal beter is onder een link regime die het tot hier heeft laten komen. Kijk eens niet naar naar Amerika, het is je holmaatje niet dat land, kijk eens naar Zweden of Denemarken, Noorwegen is ook een leuk voorbeeld, of misschien eens naar Australie, of Japan.
Op zondag 20 juli 2003 22:00 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Waren Nederlanders al zo ultra-rechts in hun visie op criminaliteit toen hun land nog een lichtend voorbeeld was voor al wie zich progressief noemde, of zijn Pim en zijn trawanten verantwoordelijk voor deze onzin?
[..]Je zou het hard on crime beleid van de V.S. eens onder de loepe moeten nemen, want het is namelijk het beste bewijs dat een rechts criminaliteitsbeleid duur is, niet werkt, de rechten van de gevangene schendt, en zelfs de criminaliteit in de hand werkt.
Het linkse antwoord is in Nederland geprobeerd en het heeft blijkbaar gefaald. Tijd voor een andere oplossing
quote:
Je zou het hard on crime beleid van de V.S. eens onder de loepe moeten nemen, want het is namelijk het beste bewijs dat een rechts criminaliteitsbeleid duur is, niet werkt, de rechten van de gevangene schendt, en zelfs de criminaliteit in de hand werkt.
quote:O ja joh?
Op maandag 21 juli 2003 00:00 schreef Tikorev het volgende:[..]
De criminaliteit in het "rechtse" Amerika is stukken lager dan in het "linkse" Nederland.
V.
quote:Kom jij dan eens met suggesties van hoe het dan wel zou moeten? Praten en projectjes opzetten, pfff, daar lachen dat soort gasten om. Laten we de harde aanpak eens proberen, misschien werkt die wel.
Je zou het hard on crime beleid van de V.S. eens onder de loepe moeten nemen, want het is namelijk het beste bewijs dat een rechts criminaliteitsbeleid duur is, niet werkt, de rechten van de gevangene schendt, en zelfs de criminaliteit in de hand werkt.
Ik vind dat je als gemeente/politie/cwi iets moet doen. Ik denk zelfs dat dit soort zaken zo erg uit de hand zullen gaan lopen dat we er misschien nog wel ooit een ministerie voor zullen gaan krijgen. Omdat er een TE groot verschil komt... niet eens tussen arm en rijk, maar ook tussen sociaal en asociaal.
Sommige mensen zijn verpest. Die zijn niet meer te plaatsen voor een baan, en hebben niets meer te verliezen. Als je dmv een reclasseringsproject in een andere stad zou plaatsen, dan zou dat misschien nog wel nut hebben.
Functie nieuw Ministerie:
Winst maken!!! Jah..
--> Een team van ambtenaren die op landelijk rouleer systeem werken, pakken zaken per gemeente aan:
- wie zijn de onruststokers ? is het een familie enz enz..
- daarna verzamelen ze bewijs tegen die onruststokers, en gooien ze in een gesloten heropvoedingskamp, waarmee ze een paar keer per week de stad in gaan om openbaar werk te doen: schoonmaken van straten, kauwgom van de straat krabben, grafiti enz enz.. Deze groep kan dan ook voor allerlij commercieële kloteklusjes opgeroepen worden. Zodat er winst gemaakt kan worden en de boel zichzelf betaalt. In amerika doen ze dit al!!!
Pas als de rechter ze een kans van slagen geeft in de maatschappij, mogen ze terug via begeleid wonen. Daarna kunnen ze pas weer terug.
Weg probleem.
quote:
Op maandag 21 juli 2003 00:54 schreef Juup© het volgende:lief
quote:V.
Op zondag 20 juli 2003 12:33 schreef robh het volgende:Laat het "schiet ze maar af" en soortgelijke uitspraken maar achterwege.
[Dit bericht is gewijzigd door robh op 21-07-2003 10:03]
quote:Precies, je moet er helemaal niks tegen doen!
Waren Nederlanders al zo ultra-rechts in hun visie op criminaliteit toen hun land nog een lichtend voorbeeld was voor al wie zich progressief noemde, of zijn Pim en zijn trawanten verantwoordelijk voor deze onzin?
[..]Je zou het hard on crime beleid van de V.S. eens onder de loepe moeten nemen, want het is namelijk het beste bewijs dat een rechts criminaliteitsbeleid duur is, niet werkt, de rechten van de gevangene schendt, en zelfs de criminaliteit in de hand werkt.
quote:En er zijn natuurlijk altijd mensen die in extremen denken. Er zijn meer dan twee oplossingen (helemaal niets doen of keihard aanpakken) te bedenken voor dit probleem.
Op maandag 21 juli 2003 01:27 schreef Metal_Mart het volgende:
Precies, je moet er helemaal niks tegen doen!
quote:Does gek en verzin wat
Op maandag 21 juli 2003 01:30 schreef Gil-galad het volgende:[..]
En er zijn natuurlijk altijd mensen die in extremen denken. Er zijn meer dan twee oplossingen (helemaal niets doen of keihard aanpakken) te bedenken voor dit probleem.
quote:Ik vind het rechtssysteem eigenlijk wel goed, zoals het nu is. Echter, als het aan mij ligt worden recidivisten fors harder gestraft. Verder behoren criminelen niet automatisch vrij te komen, na tweederde van de straf te hebben uitgezeten. Je kunt daar voorwaarden aan verbinden, zoals goed gedrag.
Op maandag 21 juli 2003 01:32 schreef bleiblei het volgende:
Does gek en verzin wat.
quote:Kleine toevoeging : hardere aanpak van draaideur criminelen.
Op maandag 21 juli 2003 01:36 schreef Gil-galad het volgende:[..]
Ik vind het rechtssysteem eigenlijk wel goed, zoals het nu is. Echter, als het aan mij ligt worden recidivisten fors harder gestraft. Verder behoren criminelen niet automatisch vrij te komen, na tweederde van de straf te hebben uitgezeten. Je kunt daar voorwaarden aan verbinden, zoals goed gedrag.
quote:Recidivisten dus.
Op maandag 21 juli 2003 01:39 schreef elcastel het volgende:
Kleine toevoeging : hardere aanpak van draaideur criminelen.
quote:*shit*
Op maandag 21 juli 2003 01:40 schreef Gil-galad het volgende:[..]
Recidivisten dus.
.
quote:En als je zoals in dit geval, te maken hebt met een groep figuren van tussen de 18 en de ...?? 25?? jaar waar je eigen personeel bang voor is en dus maar met de gang meelult zonder ook maar ergens actie te ondernemen en de groep dus gewoon verder gaat met het terroriseren van de buurt?
Ik vind het rechtssysteem eigenlijk wel goed, zoals het nu is. Echter, als het aan mij ligt worden recidivisten fors harder gestraft. Verder behoren criminelen niet automatisch vrij te komen, na tweederde van de straf te hebben uitgezeten. Je kunt daar voorwaarden aan verbinden, zoals goed gedrag.
Die lui worden niet gepakt en in de gevangenis gezet. Ze lopen vrij rond, en de politie durft er (vermoed ik) gewoon simpelweg niets aan te doen.
Heb je daaaaaaar een oplossing voor behalve keihard aanpakken? Oh ff een aanvulling: Probeer der niet met een noodvaart om heen te lullen maar hou het even bij dit onderwerp . En het onderwerp is: die lui in Breda.
quote:De politie kàn er wel iets aan doen. Als zij wordt bedreigd, behoort zij gebruik te maken van het dienstwapen.
Op maandag 21 juli 2003 01:41 schreef bleiblei het volgende:
En als je zoals in dit geval, te maken hebt met een groep figuren van tussen de 18 en de ...?? 25?? jaar waar je eigen personeel bang voor is en dus maar met de gang meelult zonder ook maar ergens actie te ondernemen en de groep dus gewoon verder gaat met het terroriseren van de buurt?Die lui worden niet gepakt en in de gevangenis gezet. Ze lopen vrij rond, en de politie durft er (vermoed ik) gewoon simpelweg niets aan te doen.
quote:Nee, want ik heb niet de garantie dat een keiharde aanpak ook de beste is.
Heb je daaaaaaar een oplossing voor behalve keihard aanpakken?
quote:gewoon weg omschieten dus
Op maandag 21 juli 2003 01:44 schreef Gil-galad het volgende:[..]
De politie kàn er wel iets aan doen. Als zij wordt bedreigd, behoort zij gebruik te maken van het dienstwapen.
[..]Nee, want ik heb niet de garantie dat een keiharde aanpak ook de beste is.
In dit geval heb je weinig uitwegen dan OF een harde aanpak aan de ene kant, OF het probleem negeren aan de andere kant.
Of komt dezelfde vraag terug, kom anders eens met een oplossing die geen van bovenstaande beiden is .
Dit keer WEL toegesplitst op het probleem wat de TS aanhaalt natuurlijk.
quote:Nee, tenzij er aanleiding voor is. Het kan m.i. niet zo zijn dat dit soort groepjes ongestoord hele straten kunnen terroriseren, omdat de politie er niets tegen durft te ondernemen.
Op maandag 21 juli 2003 01:47 schreef bleiblei het volgende:
gewoon weg omschieten dus...
goed plan!!![]()
.
quote:Of de bestaande wetten beter uitvoeren natuurlijk, en weinig belangrijke zaken laten lopen. Verder stelde een andere forum-bezoeker géén hardere aanpak gelijk aan niets doen, dat vind ik echter overdreven.
In dit geval heb je weinig uitwegen dan OF een harde aanpak aan de ene kant, OF het probleem negeren aan de andere kant.
Komt er vanuit de hoek van de ouders positieve geluiden dat ze het op willen en kunnen lossen die ouders met hulp en bijstand die gasten op het rechte pad proberen te krijgen.
De ouders die roepen dat de politie het probleem op moet lossen etc. Sjaah, hun kind in de gevangenis houden, en proberen TE houden. Eventueel proberen of die ouders ook niet op een manier te vervolgen is.
Helaas kost dit soort aanpak afschuwelijk veel geld, tijd en moeite. Maar ik denk zelf dat het wel effectief zal zijn.
quote:Volg je wel eens het nieuws?
Op maandag 21 juli 2003 01:51 schreef Gil-galad het volgende:[..]
Nee, tenzij er aanleiding voor is. Het kan m.i. niet zo zijn dat dit soort groepjes ongestoord hele straten kunnen terroriseren, omdat de politie er niets tegen durft te ondernemen.
[..]Of de bestaande wetten beter uitvoeren natuurlijk, en weinig belangrijke zaken laten lopen. Verder stelde een andere forum-bezoeker géén hardere aanpak gelijk aan niets doen, dat vind ik echter overdreven.
Dan springt heel de landelijke media der boven op.
No option dus imho.
En bestaande wetten uitvoeren bij een groep jongeren van +/- 25 man die niet willen luisteren, en Politie desnoods in hun gezicht uitlacht? Die notabene een collega terroriseerd? Hoe denk je dat te doen zonder "harde aanpak".
Met een auto er langs rijden, roepen: "Ey!! Doe is niet!!" en dan kei hard er vandoor gaan? Naar die lui gaan, een "bro meet bro" move maken, schouderklopje, en ff vragen wat er aan de hand is, om vervolgens het probleem het probleem te laten en gewoon weer verder gaan naar het volgende probleem?
quote:Ik zou zelf dan meer denken aan (harde) heropvoedingskampen
Op maandag 21 juli 2003 01:53 schreef bleiblei het volgende:De ouders die roepen dat de politie het probleem op moet lossen etc. Sjaah, hun kind in de gevangenis houden, en proberen TE houden. Eventueel proberen of die ouders ook niet op een manier te vervolgen is.
quote:Als het onterecht is, ja. Echter, als politieagenten tegen bewoners zeggen dat die maar beter geen aangifte kunnen doen, omdat het anders nòg erger wordt, is er naar mijn mening reden genoeg voor politieagenten om hun dienstwapen te gebruiken. Uiteraard moeten er eerst waarschuwingsschoten gegeven worden, maar één ding is zeker: zo kan het niet langer in Breda.
Op maandag 21 juli 2003 01:55 schreef bleiblei het volgende:
Volg je wel eens het nieuws?
Weet je hoeveel gezeik er bij komt kijken als een agent zijn/haar pistool trekt en schiet??
quote:Nog altijd beter dan de bewoners van die Bredase straat te laten stikken.
Dan springt heel de landelijke media der boven op.
No option dus imho.
quote:Goed verdrag was toch al een vereiste om strafvermindering te krijgen?
quote:Dan prefereer ik persoonlijk een massale in 1 keer aanpak, dan een klein groepje het probleem op te laten lossen en hun een verkapte vorm van license to kill mee te geven.
Op maandag 21 juli 2003 01:58 schreef Gil-galad het volgende:[..]
Als het onterecht is, ja. Echter, als politieagenten tegen bewoners zeggen dat die maar beter geen aangifte kunnen doen, omdat het anders nòg erger wordt, is er naar mijn mening reden genoeg voor politieagenten om hun dienstwapen te gebruiken. Uiteraard moeten er eerst waarschuwingsschoten gegeven worden, maar één ding is zeker: zo kan het niet langer in Breda.
[..]Nog altijd beter dan de bewoners van die Bredase straat te laten stikken.
En ik zeg dat het niet anders kan. Ik kom met een (imho) fatsoenlijk alternatief van "laat maar zitten". Maar jij lult van links naar rechts en van beneden naar boven. Kom eens met een zinnig vast standpunt. Eerst is harde aanpak no option, daarna ist het prima als agenten gaan schieten . Als ze daar in 1 keer met erg veel personeel het probleem komen oplossen zijn er geen schoten nodig. Als je met 3 man een groep van 25 vervelende gasten komt vertellen wat ze wel en wat ze niet moeten doen en als ze zich daar niet aan houden dat ze dan opgepakt worden. Heb je inderdaad erg snel je dienstpistool nodig ja.
quote:Ik ben voor een pragmatische aanpak: als de oplossing maar werkt, is het al goed.
Op maandag 21 juli 2003 02:03 schreef bleiblei het volgende:
Dan prefereer ik persoonlijk een massale in 1 keer aanpak, dan een klein groepje het probleem op te laten lossen en hun een verkapte vorm van license to kill mee te geven.En ik zeg dat het niet anders kan. Ik kom met een (imho) fatsoenlijk alternatief van "laat maar zitten". Maar jij lult van links naar rechts en van beneden naar boven. Kom eens met een zinnig vast standpunt.
quote:Als er aanleiding voor is, vind ik het inderdaad prima als agenten gaan schieten.
Eerst is harde aanpak no option, daarna ist het prima als agenten gaan schieten.
quote:Prima.
Als ze daar in 1 keer met erg veel personeel het probleem komen oplossen zijn er geen schoten nodig.
quote:
Op maandag 21 juli 2003 02:07 schreef Gil-galad het volgende:[..]
Ik ben voor een pragmatische aanpak: als de oplossing maar werkt, is het al goed.
[..]Als er aanleiding voor is, vind ik het inderdaad prima als agenten gaan schieten.
[..]Prima.
quote:Dus dit kan in dit geval de vuilnisbak in??
Op maandag 21 juli 2003 01:30 schreef Gil-galad het volgende:[..]
En er zijn natuurlijk altijd mensen die in extremen denken. Er zijn meer dan twee oplossingen (helemaal niets doen of keihard aanpakken) te bedenken voor dit probleem.
quote:Nee, in extremen denken hoeft nog steeds niet.
Op maandag 21 juli 2003 02:15 schreef bleiblei het volgende:
Dus dit kan in dit geval de vuilnisbak in??
quote:in dit geval blijkbaar wel
Op maandag 21 juli 2003 02:17 schreef Gil-galad het volgende:[..]
Nee, in extremen denken hoeft nog steeds niet.
quote:Dit probleem niet keihard aanpakken, staat niet gelijk aan helemaal niets doen.
Op maandag 21 juli 2003 02:17 schreef bleiblei het volgende:
in dit geval blijkbaar wel
quote:lees even dit topic opnieuw door
Op maandag 21 juli 2003 02:19 schreef Gil-galad het volgende:[..]
Dit probleem niet keihard aanpakken, staat niet gelijk aan helemaal niets doen.
oh, en als je ballen hebt durf je ook nog te posten na het herlezen dat JIJ fout zit
.
quote:
Op maandag 21 juli 2003 02:22 schreef bleiblei het volgende:
lees even dit topic opnieuw door...
dan kan ik naar bed.oh, en als je ballen hebt durf je ook nog te posten na het herlezen dat JIJ fout zit
![]()
.
quote:Ik denk dat de ouders erbij betrekken een gepasseerd station is. Het ging toch om een groep van jongeen ouder dan 18 jaar? Daar hebben ouders allang geen vat meer op als ze dat al ooit hadden.
Op maandag 21 juli 2003 01:53 schreef bleiblei het volgende:
Gewoonweg met lomp geweld en eventueel met back up van ME de wijk intrekken, 1 voor 1 inrekenen, in cellen dumpen, alle ouders erbij betrekken. Een lijst van misdrijven presenteren en vragen wat die OUDERS er mee denken te gaan doen.
We moeten in Nederland stoppen met daders als slachtoffers zien. We moeten die jongens niet meer met hun ouders laten praten of iets dergelijks. Gewoon zwaar volwassen (want dat zijn ze) straffen uitdelen en ze ook echt uit laten zitten. Als ze 1 of 2 keer zo'n gevangenisstraf gedaan hebben laten ze het wel uit hun hoofd om zoiets nog een keer te doen.
Nu krijgen ze i.p.v. een straf een buurt/welzijnswerker op bezoek. Of de politie komt eens langs om een praatje te maken. Zo kom je als maatschappij toch totaal ongeloofwaardig over. Die jongeren zien dat ook en profiteren daarvan.
quote:Blaatblaatmekkerhuiljank.
Op maandag 21 juli 2003 11:02 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Het LEGER mag onderhand wel ingezet worden tegen deze totaal normloze kankergezwellen van de maatschappij. Voorts mag chemische castratie bij de ouders ook wel, gezien het feit dat ze niet in staat zijn hun kroost een normaal normen- en waardenpatroon mee te geven.
Verder nog iets zinnigs bij te dragen?
quote:Nee hoor. Het mag voor mijn part gewoon lekker doormodderen deze culturele verrijkingen. Je kinderen en kleinkinderen zullen je er dankbaar voor zijn, die krijgen het nog gezelliger dan het nu al is.
Op maandag 21 juli 2003 11:20 schreef yvonne het volgende:[..]
Blaatblaatmekkerhuiljank.
quote:zo gek is dat toch niet wat hij zegt?
Op maandag 21 juli 2003 11:20 schreef yvonne het volgende:[..]
Blaatblaatmekkerhuiljank.
hij zegt het een beetje raar maar het leger mag hier best voor ingezet worden vind ik, dan bedoel ik natuurlijk niet met apaches die huizen kapotschieten maar de Marechuassee met hun pantserwagens daar door die wijk laten patrouilleren ofzo dan is het snel afgelopen met dat gefuck denk ik.
Het is toch te belachelijk dat zelfs de politie die wijk niet meer indurft omdat ze toch niet in staat (bij machte) zijn om daar wat te veranderen tenzij iemand een paar agenten doodschiet
quote:Ben ik helemaal met je eens. Net zoals momenteel in diverse woonwagenparken gebeurt. Het kan niet zo zijn dat er vrijstaten ontstaan.
Op maandag 21 juli 2003 11:36 schreef sp3c het volgende:[..]
zo gek is dat toch niet wat hij zegt?
hij zegt het een beetje raar maar het leger mag hier best voor ingezet worden vind ik, dan bedoel ik natuurlijk niet met apaches die huizen kapotschieten maar de Marechuassee met hun pantserwagens daar door die wijk laten patrouilleren ofzo dan is het snel afgelopen met dat gefuck denk ik.
Het is toch te belachelijk dat zelfs de politie die wijk niet meer indurft omdat ze toch niet in staat (bij machte) zijn om daar wat te veranderen tenzij iemand een paar agenten doodschiet
quote:Ja, het is een raar volkje die Nederlanders
Op maandag 21 juli 2003 17:34 schreef Arnold_Ketsenegger het volgende:
Het is werkelijk waar ten hemelschrijdend wat deze bevolkingsgroep presteert. Wat een kamelenneukers zijn het toch ook.
quote:Nou, sommige wel.
Op maandag 21 juli 2003 17:41 schreef SCH het volgende:[..]
Ja, het is een raar volkje die Nederlanders
quote:
Op maandag 21 juli 2003 00:40 schreef Darth-Vader het volgende:
Ik zou graag legeronderdelen op straat zien verschijnen welke direct het recht hebben om aktie tegen overlastveroorzakers te ondernemen! Dat moet toch afschrikken!?
[Dit bericht is gewijzigd door DeGroeneRidder op 21-07-2003 20:17]
quote:Kom er maar eerlijk voor uit, toe, je hoeft het heus niet onder stoelen of banken te steken:
Op maandag 21 juli 2003 00:48 schreef Millstone het volgende:
Functie nieuw Ministerie:
Winst maken!!! Jah..![]()
- daarna verzamelen ze bewijs tegen die onruststokers, en gooien ze in een gesloten heropvoedingskamp, waarmee ze een paar keer per week de stad in gaan om openbaar werk te doen: schoonmaken van straten, kauwgom van de straat krabben, grafiti enz enz.. Deze groep kan dan ook voor allerlij commercieële kloteklusjes opgeroepen worden. Zodat er winst gemaakt kan worden en de boel zichzelf betaalt. In amerika doen ze dit al!!!
[Dit bericht is gewijzigd door DeGroeneRidder op 21-07-2003 19:12]
-Duur
Prijslijst (de meest rechtse "oplossingen" staan vanboven)
High security cel: 70.000$/jaar
Medium Security cel: 34.000$/jaar
Low Security cel: 29.000$/jaar
Parool onder strikt toezicht: 6.500$/jaar
Drugtherapie: 3.500$/jaar
Je ziet direct in dat de gemiddelde crimineel nooit 29.000$/jaar kan opbrengen, wegens zijn/haar lage scholing en het feit dat hij/zij niet heel de dag kan werken, laat staan 70.000$/jaar. De enige manier om winst te maken is het samenstellen van work gangs, die verhuren aan mensen die behoefte hebben aan handarbeiders, en deze huurders doen instaan voor de bewaking van de criminelen. Dit leidt vaak tot mensonwaardige arbeidsomstandigheden, opsluitingen, en veel ontsnappingen. Dit systeem was in de V.S. in zwang na de burgeroorlog omdat er door de economische puinhoop moest bespaard worden in o.a. het gevangeniswezen, en werd afgeschaft toen de gedragswetenschappen zoals de psychologie opgang begonnen te maken. De ontelbare doden getuigen van de perversie van dit systeem.
-Een rechts gevangeniswezen werkt niet:
Wat is het doel? De samenleving behoeden voor criminelen, criminelen bijsturen, of beide? Een rechts gevangenisbeleid komt neer op zwaardere straffen, strengere bewaking, minder alternatieve straffen, en dat allemaal met een kleiner budget, want criminelen zijn volgens de hard on crime types nu eenmaal afval waar we geen geld aan mogen besteden. Het spreekt voor zich dat dit automatisch leidt tot meer ontsnappingen. Ze bijsturen lukt ook al niet met een recht beleid. Uitsluiting van de crimineel uit de samenleving door incarceratie leidt bijna altijd tot het verlies van zijn of haar job, en vaak ook tot echtscheidingen en vervreemding van de kinderen. Op deze manier verliest de crimineel zijn of haar laatste houvast en heeft hij of zij minder kansen om zich succesvol te herintegreren in de samenleving dan toen hij of zij in de gevangenis terecht kwam. Recidive is het logische gevolg.
-Een rechts gevangeniswezen schaadt de mensenrechten van de gevangene:
Veel mensen die werken voor het Amerikaanse gevangeniswezen geven toe dat gevangenisverkrachtingen deel uitmaken van de opsluiting, m.a.w. dat men een bijkomende straf oplegt (men moedigt het niet aan maar men doet ook niets om het te voorkomen) zonder dat de rechter die bevolen heeft. Verder heeft iedereen recht op privacy, iets dat onmogelijk is indien de gevangenissen overbevolkt raken.
-Een rechts gevangenisbeleid werkt de criminaliteit in de hand: Dit overlapt grotendeels met m'n tweede punt. Tevens moeten we er aan toevoegen dat kinderen uit gezinnen waar 1 van de ouders in de nor zit statistisch gezien een grotere kans hebben om later zelf criminelen te worden. Verder impliceert een rechts gevangenisbeleid de bouw van nieuwe gevangenissen (want ment straft harder, zodat er meer criminelen de nor inmoeten en er langer meoten blijven). Het geld hiervoor wordt vaak onttrokken uit onderwijs en jeugdwerking, 2 begrotingsuitgaven waarvan onomstotelijk bewezen is dat ze op middellange en lange termijn de criminaliteit sterk doen verminderen.
-Het sneeuwbaleffect van het rechtse gevangenisbeleid: Als we van vandaag op morgen meer politie de straat opsturen, gaan die automatisch meer criminele feiten ontdekken. Dit wekt de indruk dat de criminaliteit stijgt, en dus verrechtst het gevangenisbeleid nog meer, enz enz... Zie tevens punt 4 i.v.m. het sneeuwbaleffect van de bezuinigingen op onderwijs en jeugdwerking.
[Dit bericht is gewijzigd door DeGroeneRidder op 21-07-2003 19:14]
Als je gewoon alle criminelen laat lopen ben je inderdaad minder kwijt en kun je geen mensenrechten schenden, wat een oplossing.
Bovendien zijn in Nederland de gevangenissen voor 70% gevuld met mensen die het slachtoffer zijn geworden van een links immigratie en assimilatiebeleid.
quote:Een absolute kutfilm.
Op maandag 21 juli 2003 17:56 schreef DeGroeneRidder het volgende:Wel een goede film hoor.
V.
-Een links gevangeniswezen werkt niet:
Wat is het doel? De criminelen bijsturen? Een links gevangenisbeleid komt neer op lichtere straffen, minder bewaking, meer alternatieve straffen, en dat allemaal met een enorm budget, want criminelen zijn volgens de linkse types nu eenmaal onbegrepen individuen waar we veel geld aan moeten besteden. Het spreekt voor zich dat dit automatisch leidt tot hogere criminaliteit. Ze bijsturen lukt ook al niet met een links beleid. Verknuffeling van de crimineel in de samenleving lijdt er bijna altijd toe dat het gedrag behouden blijft. Op deze manier wint de crimineel en heeft hij of zij meer kansen om zich succesvol te vergrijpen aan de samenleving dan als hij of zij in de gevangenis terecht zou komen. Recidive of continuering is het logische gevolg.
Moet ik nog doorgaan of heb je zelf ook al door dat jouw versie van het verhaal wel erg eenzijdig is?
Schijnbaar niet door iedereen begrepen maar dit is dus sarcastisch bedoeld en niet mijn mening.
[Dit bericht is gewijzigd door FreedonNadd op 21-07-2003 22:36]
quote:Er zijn talrijke argumenten van humanitaire aard om een rechts gevangenisbeleid met te nivelleren, maar aangezien rechts doorgaans daar niet veel mee op heeft zijn economische argumenten onmisbaar.
Op maandag 21 juli 2003 21:05 schreef FreedonNadd het volgende:Het is dus beter om mensen niet op te sluiten want dit kost ons veel te veel gemeensschapsgeld.
quote:"Indruk maken" op een crimineel is niet de manier om hem tot normconform gedrag aan te sporen.
Gelukkig zijn criminelen behoorlijk onder de indruk van een Parool onder strikt toezicht en zullen zij hun criminele activiteiten direct stoppen.
quote:Een nogal zielige manier om de dingen in het belachelijke te trekken. Maar het aantal recidivisten ligt inderdaad hoger bij gevangenen die zwaar gestrafd worden dan bij gevangenen die minder zwaar gestraft worden en voldoende begeleiding krijgen om zich opnieuw te integreren in de samenleving.
De ontelbare doden op straat getuigen van de perversie van dit systeem.
quote:Zojuist zij je nog dat het gevangenisbeleid volgens links goedkoop moest zijn, inconsistentie troef m.a.w. ... Links bespaart inderdaad niet op diegenen die het zwakst staan in de samenleving (en het is niet omdat je strafbare feiten pleegt dat je sterk staat in de samenleving).
Een links gevangenisbeleid komt neer op lichtere straffen, minder bewaking, meer alternatieve straffen, en dat allemaal met een enorm budget, want criminelen zijn volgens de linkse types nu eenmaal onbegrepen individuen waar we veel geld aan moeten besteden.
quote:Nu moet je me toch eens vertellen waarom iemand die 3 jaar in een gevangenis heeft gezeten en die begeleid is, contact met vrouw en kinderen heeft kunnen onderhouden, groepstherapie i.v.m. het controleren van agressie gevolgd heeft, een beroep geleerd heeft, aan een job geholpen is, enz enz meer kans heeft om te recidiveren iemand die 15 jaar afgezien heeft in een vochtig hol (en dus vol ressentiment zit), regelmatig verkracht is, en zich constant platgespoten heeft (ze even laten wandelen op het binnenplein, een boek laten lezen, of met hun spelconsole laten spelen zou "verknuffeling" zijn).
Het spreekt voor zich dat dit automatisch leidt tot hogere criminaliteit.
quote:Ik heb nog geen enkel correct argument gehoord waarom een links beleid niet zou werken.
Ze bijsturen lukt ook al niet met een links beleid.
quote:Ten eerste: leer Nederlands. Ten tweede: een links beleid verknuffelt criminelen niet, het sluit ze alleen niet langer op dan nodig is, biedt ze voldoende kansen op herintegratie, en gebruikt het gevangenisbeleid niet om de volkswoede n.a.v. spectaculaire criminele feiten te sussen. Als een links beleid echt een verknuffelingsbeleid was zouden velen criminele feiten plegen omdat ze in de gevangenis zouden willen belanden, maar in de realiteit blijkt dat niemand er graag vertoeft. In de V.S. zit men ook met deze extreem-rechtse voorstelling van de feiten, de reactionairen spreken daar van "country club prisons", hoewel er geen enkele country club is waar verkrachting tot de orde van de dag behoort en en geen enkele gevangenis met golfcourse.
Verknuffeling van de crimineel in de samenleving lijdt er bijna altijd toe dat het gedrag behouden blijft.
quote:Met een links gevangenisbeleid wint iedereen: het slachtoffer, de samenleving, de schatkist, en de crimineel. Dat een minder wraakzuchtig gevangenisbeleid de ex-crimineel meer tijd biedt om te recidiveren is waar (hoewel het op een heel mensenleven procentueel gezien niet zo'n groot verschil is vergeleken met een rechts gevangenisbeleid) maar het zorgt er tevens voor dat de ex-crimineel veel minder zal recididiveren.
Op deze manier wint de crimineel en heeft hij of zij meer kansen om zich succesvol te vergrijpen aan de samenleving dan als hij of zij in de gevangenis terecht zou komen.
quote:Geef gewoon toe dat er geen speld tussen m'n argumenten te krijgen is.
Moet ik nog doorgaan of heb je zelf ook al door dat jouw versie van het verhaal wel erg eenzijdig is?
[Dit bericht is gewijzigd door DeGroeneRidder op 21-07-2003 22:00]
quote:
Op maandag 21 juli 2003 22:34 schreef FreedonNadd het volgende:
-knip-
Daarnaast kent een straf ook nog het principe van de bescherming van de maatschappij. Een huurmoordenaar die bijvoorbeeld tien doden op zijn geweten heeft hoeft van mij niet terug te keren in deze maatschappij. Deze mag lekker levenslang opgesloten blijven om deze maatschappij te beschermen.
hier zou ik geen problemen mee hebben maar dan wel consequent blijven en alle gevangenen aan het werk stellen en hoe harder ze werken hoe minder celgenoten ze krijgen ofzo of een tv op de cel of what not ipv geld betalen.
En liefst in publieke plekken met zinvol werk zodat ze zich gelijk met hun reintegratie kunnen bezig houden
quote:judge dredd rules ... maar dat terzijde
Op maandag 21 juli 2003 17:56 schreef DeGroeneRidder het volgende:[..]
[afbeelding]
![]()
![]()
Wel een goede reeks volgens de fans van Amerikaanse comics.
ik bedoel meer zoiets:
laat ze zo maar door die straten touren kijken of er nog iemand op die voertuigen durft te rochelen
quote:Nederlandse burgertje pesten gaat ze anders prima af, 1KM te snel huplakee, prima lui die schijtzakken....................
Op zaterdag 19 juli 2003 23:17 schreef Nijmegenaar het volgende:
Het is toch niet normaal meer dat dit zomaar kan en dat de politie er niks aan durft te doen.
[..]
Er zijn talrijke argumenten van humanitaire aard om een rechts gevangenisbeleid met te nivelleren, maar aangezien rechts doorgaans daar niet veel mee op heeft zijn economische argumenten onmisbaar.
[..]
"Indruk maken" op een crimineel is niet de manier om hem tot normconform gedrag aan te sporen.
[..]
Een nogal zielige manier om de dingen in het belachelijke te trekken. Maar het aantal recidivisten ligt inderdaad hoger bij gevangenen die zwaar gestrafd worden dan bij gevangenen die minder zwaar gestraft worden en voldoende begeleiding krijgen om zich opnieuw te integreren in de samenleving.
[..]
Zojuist zij je nog dat het gevangenisbeleid volgens links goedkoop moest zijn, inconsistentie troef m.a.w. ... Links bespaart inderdaad niet op diegenen die het zwakst staan in de samenleving (en het is niet omdat je strafbare feiten pleegt dat je sterk staat in de samenleving).
[..]
Nu moet je me toch eens vertellen waarom iemand die 3 jaar in een gevangenis heeft gezeten en die begeleid is, contact met vrouw en kinderen heeft kunnen onderhouden, groepstherapie i.v.m. het controleren van agressie gevolgd heeft, een beroep geleerd heeft, aan een job geholpen is, enz enz meer kans heeft om te recidiveren iemand die 15 jaar afgezien heeft in een vochtig hol (en dus vol ressentiment zit), regelmatig verkracht is, en zich constant platgespoten heeft (ze even laten wandelen op het binnenplein, een boek laten lezen, of met hun spelconsole laten spelen zou "verknuffeling" zijn).
[..]
Ik heb nog geen enkel correct argument gehoord waarom een links beleid niet zou werken.
[..]
Ten eerste: leer Nederlands. Ten tweede: een links beleid verknuffelt criminelen niet, het sluit ze alleen niet langer op dan nodig is, biedt ze voldoende kansen op herintegratie, en gebruikt het gevangenisbeleid niet om de volkswoede n.a.v. spectaculaire criminele feiten te sussen. Als een links beleid echt een verknuffelingsbeleid was zouden velen criminele feiten plegen omdat ze in de gevangenis zouden willen belanden, maar in de realiteit blijkt dat niemand er graag vertoeft. In de V.S. zit men ook met deze extreem-rechtse voorstelling van de feiten, de reactionairen spreken daar van "country club prisons", hoewel er geen enkele country club is waar verkrachting tot de orde van de dag behoort en en geen enkele gevangenis met golfcourse.
[..]
Met een links gevangenisbeleid wint iedereen: het slachtoffer, de samenleving, de schatkist, en de crimineel. Dat een minder wraakzuchtig gevangenisbeleid de ex-crimineel meer tijd biedt om te recidiveren is waar (hoewel het op een heel mensenleven procentueel gezien niet zo'n groot verschil is vergeleken met een rechts gevangenisbeleid) maar het zorgt er tevens voor dat de ex-crimineel veel minder zal recididiveren.
[..]
Geef gewoon toe dat er geen speld tussen m'n argumenten te krijgen is.
[/quote
Jij bent niet echt gevrijwaard van een behoorlijke dosis ongezonde en linkse arrogantie, hè?
quote:Hear, hear,
Op zaterdag 26 juli 2003 22:08 schreef luked45 het volgende:
Is dit nieuws? Welnee, dit gebeurt al jaren in veel meer steden dan alleen Breda. En de politie? Die heeft het veel te druk met het bekeuren van hardrijders, automobilisten die geen gordel dragen, foutparkeerders, fietsers met kapotte achterlichtjes en wiet-telers. Maar aan echte terreur en criminaliteit mogen ze niks doen of kunnen ze niks doen wegens gebrek aan personeel. Dus denken de criminelen: "Wij kunnen fijn onze gang gaan want er is niet genoeg politie om ons in te rekenen en áls het gebeurt staan we zo weer op straat wegens cellengebrek". En geef ze eens ongelijk dat ze dat denken. Ik pleit al een poosje voor een zero-tolerance-aanpak. Maar nee, dat mag hier niet. Dan komen Amnesty International en allerlei andere mensenrechter-organisaties ïn "het geweer" (leuke woordspeling toch?) Want ook een crimineel is een mens met een teer zieltje, zeggen ze dan.
Lezers, let op mijn woorden: als er niet binnen zeer afzienbare tijd een leidinggevend persoon opstaat die de harde criminaliteit met nog hardere hand aanpakt, gaat Nederland ècht naar de bliksem.
Jullie mogen me allemaal tegenspreken, maar àls het straks zover is dat de criminelen de dienst uitmaken in ons land (samen met de witte-boorden-criminelen op het Binnenhof) en ook jullie vader, moeder, zoon of dochter het spreekwoordelijke verzopen kalf waarna de put gedempt wordt is, zullen jullie me gelijk moeten geven. Ik kan in m'n uppie weinig doen aan dit soort ellende, want ik sta erbij en ik kijk ernaar, net als ieder ander. Maar laten we hopen en bidden dat er vóór de volgende verkiezingen een vent opstaat die iets concreets doet aan de criminaliteit in Nederland. Bankenende werkt alleen nóg meer van dit soort narigheid in de hand met z'n "bezuinigingen om de economie uit het slop te halen". Fijne manier om de economie uit het slop te halen als je hoort hoeveel arbeidsplaatsen er de laatste maanden verloren zijn gegaan.
Maar ja, weet ik veel? Ik zal volgens een groot aantal lezertjes welweer uit m'n nek lullen omdat ik van politiek en economie de ballen verstand heb. Maar wat ik wèl heb is een gezond verstand en een paar ogen die zien hoe we hoe langer hoe dichter naar de afgrond glijden.
Mijn partij is jammergenoeg zo gefixeerd geraakt door bezuinigingen door de jaren heen, dat van echte vrijheid in het maatschappelijk verkeer lang niet altijd en overal veel van terecht komt.
Misschien moeten wijzelf, de burgerij, zelf maar eens iets gaan organiseren om hier een halt toe te roepen.....
quote:Platgooien slaat dus helemaal nergens op, volgens mij komen de meeste van deze jongeren vanuit de Bernhard de Wildestraat, die recentelijk voor een groot deel is gesloopt, als je nu deze straat van de kaart haalt gaan ze gewoon een straatje verderop staan...
Op zaterdag 19 juli 2003 23:17 schreef Nijmegenaar het volgende:<knip>
Platgooien
"Platgooien is de oplossing", zegt beheerder Mertens van ouderensteunpunt 't Rietveld. Hij bedoelt het winkelcentrum. "Van daaruit begint de overlast." De gemeente zou wel willen. "Maar het is heel moeilijk om met de eigenaren in gesprek te komen."
Voorlopig kan burgemeester Rutten niet anders dan proberen de cafetaria, waar zich volgens de politie veel van de overlastgevers verschuilen, te sluiten. "We hebben een verbod ingesteld voor groepjes om daar onder het afdak te staan. Als we zo'n groep daarop willen aanspreken vluchten ze vaak die cafetaria in. Dan kunnen wij niets meer."
Voor eigenaar Jack Gelens van de cafetaria kwam het bericht van de voorgenomen sluiting van zijn zaak gisteravond als een donderslag bij heldere hemel. Hij zegt daarvan niets te weten. "Natuurlijk komen die jongeren bij mij. Ze doen ook boodschappen bij de drogist of halen eten bij de Chinees. Moeten dan al die winkels dicht hier? En waar gaan die jongeren dan naartoe?<knip>
Tegen dit soort figuren werkt maar 1 ding: kei- en keihard optreden en pluk ze financieel kaal. En niet alleen maar een lullige paar maandjes de cel in, want dat doet ze niks.
Ik denk dat een van de grote problemen is dat ze financieel altijd al helemaal kaal waren, en van een financieel kale kip kan je vrij weinig plukken.
Wat mij slimmer lijkt is gewoon lekker even wegstoppen die kinders, en daarna een aantal verplichte cursussen laten volgen, het schijnt dat dat best goed helpt...
quote:Precies zoals nu in Eindhoven het geval is.
Op zaterdag 26 juli 2003 23:47 schreef joris007 het volgende:
als je nu deze straat van de kaart haalt gaan ze gewoon een straatje verderop staan...
quote:Een ander argument om ook financiële randvoorwaarden voor effectief beleid te betrekken in deze discussie zijn de bezuinigingen die worden doorgevoerd op de verzorging van oma, de studiefinanciering van Bartje, de financiering van behoorlijke troittoirs in achterstandswijken, de financiering van bureau's voor rechtshulp en dergelijke. Teveel investeren in al dan niet tijdelijke opvang van criminelen kost geld dat elders niet kan worden uitgegegeven. Vandaar de legitieme vraag of de besteding welgedaan is.
Op maandag 21 juli 2003 21:52 schreef DeGroeneRidder het volgende:[..]
Er zijn talrijke argumenten van humanitaire aard om een rechts gevangenisbeleid met te nivelleren, maar aangezien rechts doorgaans daar niet veel mee op heeft zijn economische argumenten onmisbaar.
[..]
quote:De huidige wijze van bestraffing heeft ons niet voor niets de term draaideurcriminelen opgeleverd. Juist daarom kan het helemaal geen kwaad andere wijzen van heropvoeding te overwegen die de oppassende burger minder ergernis en de staat minder geld kosten.
"Indruk maken" op een crimineel is niet de manier om hem tot normconform gedrag aan te sporen.
[..]
quote:Afgezien dat je hier nog geen bron hebt vermeld om het wetenschappelijke gehalte van deze aanname te verzekeren kan je natuurlijk ook zeggen dat doodstraf of levenslang helemaal geen recidive oplevert. De eerste kost financieel het minst maar gezien we hier praten over beschavingsnormen, en onomkeeerbare gevolgen van een verkeerd vonnis ben ik daarover niet enthousiast. Dat wil echter nog niet zeggen dat er geen discussie over invoering ervan zou mogen ontstaan daar ik vast niet de enige ben die graag de maatschappij volgens eigen ankerpunten, normen en waarden vormgegeven ziet worden...
Een nogal zielige manier om de dingen in het belachelijke te trekken. Maar het aantal recidivisten ligt inderdaad hoger bij gevangenen die zwaar gestrafd worden dan bij gevangenen die minder zwaar gestraft worden en voldoende begeleiding krijgen om zich opnieuw te integreren in de samenleving.
[..]
Mogelijk kan er gedacht worden over herwaardering van het sociaal-cultureel werk dat al vraag kennismaakt met mogelijke delinquenten en dat vanuit die positie wel degelijk invloed kan uitoefenen in samenwerking met wijkagenten, maatschappelijk werk en justitie. Tijdig investeren in mensen en onderhoud van sociale settings kan leiden tot enorme kostenbesparing op bestrijding van criminaliteit op het moment dat die reeds plaatsvond.
quote:Gevangenis beleid zou in mijn ogen zowel betaalbaar (over het bergrip zelf en over de scoringscriteria kunnen we nog discussiëren) als voorzien van een werkbare en leefbare visie moeten zijn. Werkbaar in de zin dat het ambtenaren en ambtsdragers niet frustreert in de uitvoering van hun controlerende en corrigerende taken. Leefbaar in de zin dat het arbeidszame bestaan van middenstanders en ondernemingen niet wordt bedreigd door te weinig geremde criminaliteit en lefbaar in e zin dat burgers effecten merken van ingezet beleid in een veiliger omgeving waarin mensen het verschil tussen mijn en dijn beter in de praktijk brengen. Die visie zou moeten garanderen dat er voeling gehouden blijft worden met de professie, de 'straat' en met het individu dat de criminele verleidingen niet kon weerstaan.
Zojuist zei je nog dat het gevangenisbeleid volgens links goedkoop moest zijn, inconsistentie troef m.a.w. ... Links bespaart inderdaad niet op diegenen die het zwakst staan in de samenleving (en het is niet omdat je strafbare feiten pleegt dat je sterk staat in de samenleving).
[..]
quote:Voor beiden kan recidive een optie zijn. Degene die ineens weer zonder begeleiding moet leven en zich het hele leven weer zelf moet gaan bedenken zou vanwege een aangeleerd hospitalisatiesyndroom kunnen besluiten dat de risico's van reciverend gedrag preferabel kunnen zijn.
Nu moet je me toch eens vertellen waarom iemand die 3 jaar in een gevangenis heeft gezeten en die begeleid is, contact met vrouw en kinderen heeft kunnen onderhouden, groepstherapie i.v.m. het controleren van agressie gevolgd heeft, een beroep geleerd heeft, aan een job geholpen is, enz enz meer kans heeft om te recidiveren iemand die 15 jaar afgezien heeft in een vochtig hol (en dus vol ressentiment zit), regelmatig verkracht is, en zich constant platgespoten heeft (ze even laten wandelen op het binnenplein, een boek laten lezen, of met hun spelconsole laten spelen zou "verknuffeling" zijn).
[..]
Overigens ga je hier naar bijzonder grote uitersten. De laatste kan wegens ergernisopwekkend gedrag ook al vroeg na in vrijheidsstelling de verkeerde treffen die hem een tuintje op zijn buik bezorgd.
quote:Omdat het soms doorslaat naar van bevoogding in plaats van dat het gedeelde verantwoordelijkheid tussen overheid, individu en sociale settings entameert. (Mensen zijn niet alleen zichzelf maar ook elkaar verantwoording schuldig). Indien een instantie als staat alle verantwoordelijkheid neemt kunnen mensen apatisch gedrag vertonen of zich verzetten omdat ze hun eigen omgeving nauwelijks meer kunnen modelleren.
Ik heb nog geen enkel correct argument gehoord waarom een links beleid niet zou werken.
[..]
quote:Ook jij bezondigde je aan een spelfout. Dergelijk spelen op de man i.p.v. op argumenten vergroot niet de sympathie voor je standpunten. Buiten dat daagt het opponenten uit tot discussieren op eenzelfde oneigenlijke wijze.
Ten eerste: leer Nederlands.
quote:Jouw tweede aaname vindt afhankelijk van vooringenomen standpunten en knuffelcriteria wel degelijk plaats. In Servië. Marokko, Amerika, Duitsland, Spanje Tsjechië en Irak (om eens enkele landen te noemen) zullen mensen je toch wat meewarig aankijken als je uitlegt hoe het leven en de strafmaat van veroordeelde criminelen eruit ziet.
Ten tweede: een links beleid verknuffelt criminelen niet, het sluit ze alleen niet langer op dan nodig is, biedt ze voldoende kansen op herintegratie, en gebruikt het gevangenisbeleid niet om de volkswoede n.a.v. spectaculaire criminele feiten te sussen. Als een links beleid echt een verknuffelingsbeleid was zouden velen criminele feiten plegen omdat ze in de gevangenis zouden willen belanden, maar in de realiteit blijkt dat niemand er graag vertoeft.
Buiten dat doe je hier absolute beweringen die in de Amsterdamse binnenstad met regelmaat worden gelogenstraft. Vooral als het wat kouder weer wordt zijn er mensen die met regelmaat criminele vergrijpen plegen om aan onderdak en eten voor de nacht te komen.
quote:Jij etiketteert een voorstelling meteen alweer tot extreem rechts om een discussie dood te slaan en je vermeend morele gelijk te onderstrepen. Misschien kun je wat argumenten aanvoeren waarom je absolute duidingen hanteert in je discussievoering.
In de V.S. zit men ook met deze extreem-rechtse voorstelling van de feiten, de reactionairen spreken daar van "country club prisons", hoewel er geen enkele country club is waar verkrachting tot de orde van de dag behoort en en geen enkele gevangenis met golfcourse.
[..]
Buiten dat vergelijk je voor mij appels met peren. In de VS hebben mensen vaak minder kansen dan in Nederland als zij minder geestelijke bagage hebben. Buiten dat hebben mensen meer kansen op crimineel gedrag vanwege verminderde gemeenschapszin in diverse sociale settings en verhoogd beroep op extra aandacht voor overleving. Verder zijn de wapens in de VS vrij verkrijgbaar. Een uitgelezen kans voor labiele geesten om macht af te dwingen via de loop van een wapen.
quote:Misschien is het handig te verduidelijken wat je precies onder links gevangenisbeleid verstaat. Voor mij begint justitueel beleid al voordat mensen in de gevangenis komen en stopt het niet bij het verlaten ervan. Mogelijk zou je sociale zaken en justitie kunnen samenvoegen om onnodige meerkosten van dubbel werk, effecten van ingezet beleid en een lokettenbvureaucratie tegen te kunnen gaan.
Met een links gevangenisbeleid wint iedereen: het slachtoffer, de samenleving, de schatkist, en de crimineel. Dat een minder wraakzuchtig gevangenisbeleid de ex-crimineel meer tijd biedt om te recidiveren is waar (hoewel het op een heel mensenleven procentueel gezien niet zo'n groot verschil is vergeleken met een rechts gevangenisbeleid) maar het zorgt er tevens voor dat de ex-crimineel veel minder zal recididiveren.
[..]
Je vergat nog te beargumenteren je niet hoe de kostenbesparing van doodstraf of levenslange opsluiting zonder noemenswaardige begeleiding worden teruggewonnen.
Als mensen nauwelijks verantwoording gelaten wordt voor de gevolgen van hun eigen daden zie ik niet in hoe beleid individuen anders zou kunnen veranderen dan door de gevolgen van de sanctie altijd zwaarder te laten wegen dat de verkrijging van de buit afkomstig van criminele activiteiten oplevert. Of die buit nu uit materiaal, respect of toegeschreven genialiteit bestaat.
quote:Als je zowel mensen als discussies wilt winnen helpt het wat minder zelfingenomen je betoog te beëindigen. Het laatste streelt slechts je eigen ego. Het eerste bewerkt, zij het voetje bij beetje, daadwerkelijke maatschappelijke veranderingen.
Geef gewoon toe dat er geen speld tussen m'n argumenten te krijgen is.
[Dit bericht is gewijzigd door sjun op 27-07-2003 08:14]
quote:Goed idee, dr. Tesla, maar zo goed als onuitvoerbaar. Misschien dat uit de LPF-hoek nog iets te verwachten is. En nog bedankt dat je het met me eens bent.
Op zaterdag 26 juli 2003 22:58 schreef dr.Tesla het volgende:[..]
Hear, hear,
Helemaal mee eens, maar er is geen enkele politieke partij meer die zich nog als DE partij van "law-and-order" wil profileren, en zich hier actief mee bezighoudt.
Misschien moet de LPF dit dan maar eens overnemen dan.Mijn partij is jammergenoeg zo gefixeerd geraakt door bezuinigingen door de jaren heen, dat van echte vrijheid in het maatschappelijk verkeer lang niet altijd en overal veel van terecht komt.
Misschien moeten wijzelf, de burgerij, zelf maar eens iets gaan organiseren om hier een halt toe te roepen.....
quote:Hoezo niet, de AEL heeft zich in Antwerpen ook weten te organiseren in een soort burgerwacht.
Op zondag 27 juli 2003 14:44 schreef luked45 het volgende:[..]
Goed idee, dr. Tesla, maar zo goed als onuitvoerbaar. Misschien dat uit de LPF-hoek nog iets te verwachten is. En nog bedankt dat je het met me eens bent.
quote:Precies, zo is het maar helemaal.
Op zaterdag 26 juli 2003 22:08 schreef luked45 het volgende:
Is dit nieuws? Welnee, dit gebeurt al jaren in veel meer steden dan alleen Breda. En de politie? Die heeft het veel te druk met het bekeuren van hardrijders, automobilisten die geen gordel dragen, foutparkeerders, fietsers met kapotte achterlichtjes en wiet-telers. Maar aan echte terreur en criminaliteit mogen ze niks doen of kunnen ze niks doen wegens gebrek aan personeel. Dus denken de criminelen: "Wij kunnen fijn onze gang gaan want er is niet genoeg politie om ons in te rekenen en áls het gebeurt staan we zo weer op straat wegens cellengebrek". En geef ze eens ongelijk dat ze dat denken. Ik pleit al een poosje voor een zero-tolerance-aanpak. Maar nee, dat mag hier niet. Dan komen Amnesty International en allerlei andere mensenrechter-organisaties ïn "het geweer" (leuke woordspeling toch?) Want ook een crimineel is een mens met een teer zieltje, zeggen ze dan.
Lezers, let op mijn woorden: als er niet binnen zeer afzienbare tijd een leidinggevend persoon opstaat die de harde criminaliteit met nog hardere hand aanpakt, gaat Nederland ècht naar de bliksem.
Jullie mogen me allemaal tegenspreken, maar àls het straks zover is dat de criminelen de dienst uitmaken in ons land (samen met de witte-boorden-criminelen op het Binnenhof) en ook jullie vader, moeder, zoon of dochter het spreekwoordelijke verzopen kalf waarna de put gedempt wordt is, zullen jullie me gelijk moeten geven. Ik kan in m'n uppie weinig doen aan dit soort ellende, want ik sta erbij en ik kijk ernaar, net als ieder ander. Maar laten we hopen en bidden dat er vóór de volgende verkiezingen een vent opstaat die iets concreets doet aan de criminaliteit in Nederland. Bankenende werkt alleen nóg meer van dit soort narigheid in de hand met z'n "bezuinigingen om de economie uit het slop te halen". Fijne manier om de economie uit het slop te halen als je hoort hoeveel arbeidsplaatsen er de laatste maanden verloren zijn gegaan.
Maar ja, weet ik veel? Ik zal volgens een groot aantal lezertjes welweer uit m'n nek lullen omdat ik van politiek en economie de ballen verstand heb. Maar wat ik wèl heb is een gezond verstand en een paar ogen die zien hoe we hoe langer hoe dichter naar de afgrond glijden.
Al die typetjes zoals Yvonne met haar 'blaatblaatjankhuil' (zinnige bijdrage btw) hebben geen énkel benul van wat er in dit land op sommige plaatsen gebeurt. Wonen nog bij mams en paps in de dure veilige vinex wijk of wonen ergens in de polder met in 100km omtrek geen enkele allochtoon.
Moet je eens vragen aan de Amsterdammers en Rotterdammers wat ze van die verloedering vinden, en aan wie het toe te dragen is. Zeker puur toeval dat het samen schijnt te lopen met de toename aan allochtonen? Och het is zulk goed volk, ze werken hard, helpen de vergrijzing tegen te gaan, droom maar door met je multiculturele gedoe. Zonder de allochtonen zou het in dit land een stuk beter gaan, en dat is gewoon een feit. Of laat ik het anders zeggen: zonder alle criminelen zou het in dit land een stuk beter gaan. Volgens de officiële cijfers van het CBS bestaan die toch voor 75% of zo procent uit buitenlanders, dus dat maakt dan ook niet meer uit.
* StefanP heeft in die shit gewoond en houdt niet van salontafel socialisten die het vanuit hun dure huisje beter denken te weten
quote:Maar de AEL bestaat uit moslims. En zij mogen meer dan wij. Als autochtonen zich gaan groeperen heb je de poppen aan het dansen, denk je niet?
Op zondag 27 juli 2003 15:13 schreef dr.Tesla het volgende:[..]
Hoezo niet, de AEL heeft zich in Antwerpen ook weten te organiseren in een soort burgerwacht.
In dat geval welliswaar om het werk van de politie te frustreren, maar andersom kan het natuurlijk ook werken.
quote:Het staat jou en je mede-christenen vrij om achter de politie aan te hobbelen.
Op dinsdag 29 juli 2003 17:07 schreef luked45 het volgende:Maar de AEL bestaat uit moslims. En zij mogen meer dan wij. Als autochtonen zich gaan groeperen heb je de poppen aan het dansen, denk je niet?
quote:Punt is, waar trek je de lijn? Wil je iedereen eruit gooien die ook maar een beetje getint is? Of iedereen die niet de Nl. nationaliteit heeft?
Op maandag 28 juli 2003 20:29 schreef StefanP het volgende:
Of laat ik het anders zeggen: zonder alle criminelen zou het in dit land een stuk beter gaan. Volgens de officiële cijfers van het CBS bestaan die toch voor 75% of zo procent uit buitenlanders, dus dat maakt dan ook niet meer uit.
Ik denk dat de mensen zich eens moeten realiseren waar het geweld en de misdaad nou precies vandaan komt. Iedereen weet dat er bepaalde bevolkingsgroepen zijn die nou eenmaal een criminele aanleg hebben. Pak DIE nou eens hard aan. Puntenrijbewijs was toch ingevoerd, kan dat hier niet ook ingevoerd worden?
En voordat de rest van die criminele bevolkingsgroep (marrokanen en antilianen voor het grootste deel, maar ik zal proberen politiek correct te blijven), de "goede" zeg maar, er iets van gaat zeggen (er wordt erg snel met discriminatie gegooid) laat HUN dan eens hun eigen bevolkingsgroep in het gareel houden. Waarom zegt de rest van de bevolking er niets van en lopen ze te kank...zeiken op de Nl. bevolking (vaak het slachtoffer om het zo maar te zeggen).
1) de Nl. wetgeving is veels te zacht
2) ja de Nl. bevolking is vaak het slachtoffer (blanken pik je er nou eenmaal makkelijker uit kennelijk)
3) ...had nog iets maar ben het even vergeten...kort termijn geheugen
Geef de overtreders nou eens gewoon een paar flinke tikken en laat ze een boete betalen, op die manier is het vangen van criminelen nog een beetje winstgevend en kan de politie andere dingen doen als burgertjepesten...
Def
quote:Sorry hoor, maar ik beantwoordde Dr. Tesla. Niet voor je/uw beurt spreken a.u.b. Bovendien ben ik geen christen, noch een katholiek, geen protestant, niet gereformeerd, maar bovenal.....GEEN MOSLIM!!
Op dinsdag 29 juli 2003 18:00 schreef robh het volgende:[..]
Het staat jou en je mede-christenen vrij om achter de politie aan te hobbelen.
quote:Arme blanken
Op dinsdag 29 juli 2003 18:14 schreef IndoGuyver het volgende:
2) ja de Nl. bevolking is vaak het slachtoffer (blanken pik je er nou eenmaal makkelijker uit kennelijk)
Geef de overtreders nou eens gewoon een paar flinke tikken en laat ze een boete betalen, op die manier is het vangen van criminelen nog een beetje winstgevend en kan de politie andere dingen doen als burgertjepesten...
Burgertjepesten???? Oh tuurlijk, die hoeven zich namelijk niet aan de wet te houden. Iedereen hard aan pakken maar als de burger een overtreding maakt en hij wordt gepakt dan heet het ineens pesten. Dan moet het ineens gedoogd worden. Want ach, te hard rijden en de vuilnis op straat flikkeren, da's toch niet zo erg....
Laatst waren er wee twee afranselingen (kweet niet of er doden bij zijn gevallen, geloof van wel). Alle politieagenten zijn teruggeroepen. Gelukkig heeft de politie hier wel alles in de hand.
Maar de groepen zijn nu toch wel zo-ongeveer gepolariseerd tot het maximum. Ik denk dat de ballon nu binnenkort toch wel zal barsten.
quote:Had het eigenlijk meer over de prioriteiten van de politie...
Op dinsdag 29 juli 2003 21:15 schreef SCH het volgende:[..]
Arme blanken
Burgertjepesten????
Oh tuurlijk, die hoeven zich namelijk niet aan de wet te houden. Iedereen hard aan pakken maar als de burger een overtreding maakt en hij wordt gepakt dan heet het ineens pesten. Dan moet het ineens gedoogd worden. Want ach, te hard rijden en de vuilnis op straat flikkeren, da's toch niet zo erg....
Def
Ligt het aan de beperkte bevoegdheden die ze nu misschien hebben?
Zo ja, welke bevoegdheid dient dan zo snel mogelijk tot stand te worden gebracht?
Ikzelf zit al geruime tijd te denken aan non-lethal weapons, zoals dat zo mooi heet in Amerika.
Te denken aan zo'n teaser(-gun).
Niet dodelijk, houdt de misdadiger zeer effectief in het gareel.
En het werkt, volgens mij, zeer afschrikwekkend.
Je ligt daar en je kan niks doen, helemaal weerloos en kwetsbaar.
Onder die omstandigheden is politiewerk natuurlijk een eitje
Kunnen ze hun energie tenminste in nog meer zaken steken dan nu het geval is.
quote:Gewoon een zero-tolerance aanpak, wat denk je daarvan? Verplicht een id-bewijs op zak, geen gelul over die wet op de privacy; als je niks te verbergen hebt, heb je hier ook geen moeite mee.
Op dinsdag 29 juli 2003 23:06 schreef dr.Tesla het volgende:
De vraag is nu dus eigenlijk waarom de politie zo weinig ingrijpt, zie ook Tilburg.Ligt het aan de beperkte bevoegdheden die ze nu misschien hebben?
Zo ja, welke bevoegdheid dient dan zo snel mogelijk tot stand te worden gebracht?Ikzelf zit al geruime tijd te denken aan non-lethal weapons, zoals dat zo mooi heet in Amerika.
Te denken aan zo'n teaser(-gun).Niet dodelijk, houdt de misdadiger zeer effectief in het gareel.
En het werkt, volgens mij, zeer afschrikwekkend.Je ligt daar en je kan niks doen, helemaal weerloos en kwetsbaar.
Onder die omstandigheden is politiewerk natuurlijk een eitje
Kunnen ze hun energie tenminste in nog meer zaken steken dan nu het geval is.
[pvda-mode]
We geven ze een jeugdhonk en een jongerencentrum, dan het is opgelost!
[/pvda-mode]
Yeah right.
quote:Dat zero-tolerancebeleid van die oud-burgemeester van New York staat mij wel aan.
Op dinsdag 5 augustus 2003 12:49 schreef luked45 het volgende:[..]
Gewoon een zero-tolerance aanpak, wat denk je daarvan? Verplicht een id-bewijs op zak, geen gelul over die wet op de privacy; als je niks te verbergen hebt, heb je hier ook geen moeite mee.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |