Leatherface | dinsdag 24 juni 2003 @ 17:24 |
Er is momenteel een wildgroei aan het ontstaan aan zeil - topics. Vandaar dit centraal zeil - topic. | |
Viviann | dinsdag 24 juni 2003 @ 17:30 |
waar kan je van dat plastikken zeil halen want ik ga kamperen met 3 vriendinnen | |
Leonardo1504 | dinsdag 24 juni 2003 @ 17:34 |
quote: ![]() | |
Spaceman_Spiff | dinsdag 24 juni 2003 @ 17:37 |
quote:Vorige topic was gesloten, moest hier verder gaan. Het is lastig uit te leggen zonder plaatjes en vector tekeningen mar zal een poging wagen. Stel je stelt je koers in op halve wind. Zoals je weet en begrijpt zal de boot gaan varen. Doordat de boot vaart, 'maakt de boot ook zelf wind'. Deze wind die komt recht van voren en is gelijk aan de snelheid van de boot. (Stel het is windstil en je vaart 5 knopen, dan voel je 5 knopen wind in je gezicht.) Deze wind kan je optellen bij de werkelijke wind, waarbij je een schijnbare wind krijgt die kwa richting iets meer van voren komt en iets harder waait. Dit effect heb je bij ruimere koersen ook. Afhankelijk van de boot (ontwerp) kan het dus gunstiger zijn om niet recht voor de wind te varen, maar iets op te koersen. | |
Tropos | dinsdag 24 juni 2003 @ 17:45 |
M'n eigen topic is dichtgegooid, daarom hier verder ![]() Zoals bijna elk jaar ga ik deze zomer een weekje in een valkje zeilen. Ik zou graag eens een keer met trapeze willen zeilen, mits het weer dat toelaat. Maar ik zit met een aantal vragen: 1. Wat voor trapezelijnen gebruik je hiervoor? Voor de duidelijkheid: Ik weet ook wel dat het niet echt te doen gebruikelijk is een trapeze in een Valk te hangen. Het is dan ook niet voor de sport, maar meer voor de gein, gewoon om een keertje uit te proberen. | |
SirPsycho | dinsdag 24 juni 2003 @ 17:53 |
quote:+ dat de zeilen bij voor de wind wind krijgen maar niet in het effectiefste stukje van het zeil en je heb golven die je goed kan gebruiken | |
wokje | woensdag 25 juni 2003 @ 10:49 |
Wat een prutstopic is dit zeg. Allemaal losse topicjes door mekaar... ![]() | |
Leonardo1504 | woensdag 25 juni 2003 @ 15:49 |
quote:Helemaal mee eens. Behalve dat het over zeilen gaat is er niet echt een centraal onderwerp. Het is niet bijv. het "Matig Grote Wat Voor Zeilboten Heb Jij Allemaal Op Gevaren"-topic. Dat zou nog wel centraal kunnen. | |
Sandworm | woensdag 25 juni 2003 @ 16:57 |
quote:1. Als die Valk een Dirk heeft (om de giek omhoog te houden), kan je die gebruiken. Wat voor een soort lijn maakt niet zo heel veel uit, als ie jouw gewicht maar aan kan! 2. Zoek een vast punt op de mast, het liefst zo hoog mogelijk. 3. Kan je proberen als het een zit/heup trapeze is. Maar let op: als je echt buiten hangt (dus met je voeten op het angboord staat), dan zal de hoek anders zijn dan bij surfen. Je hebt dus kans dat de lijn er veel sneller uit gaat ![]() | |
Tropos | woensdag 25 juni 2003 @ 20:51 |
Ok, bedankt voor de reactie. Het centrale-zeil-topic-idee vind ik ook niet bijster briljant. | |
WaVe | donderdag 26 juni 2003 @ 16:34 |
quote:Nou, voor een valk hoef je (tenzij je echt fanatiek wedstrijd vaart) echt niet in trapeze te gaan staan hoor! Maar dat betekent natuurlijk niet dat je het niet hoeft te doen, het kan best leuk zijn ![]() ![]() | |
Tropos | vrijdag 27 juni 2003 @ 00:18 |
De kraanlijn inderdaad, goede tip. | |
Sandworm | maandag 30 juni 2003 @ 14:58 |
quote:Wat is het verschil tussen een kraanlijn en een dirk? | |
WaVe | woensdag 2 juli 2003 @ 14:44 |
quote:De letters? Kraanlijn = dirk. Misschien dat dirk een oudere naam voor een kraanlijn is (op platbodems noem je het een dirk, geloof ik..) | |
Cactus | zaterdag 26 juli 2003 @ 11:15 |
Bij m'n zeilschool maakte een instructeur een tuigje door een x-aantal zeilbandjes creatief aan elkaar te knopen. Vervolgens idd vastgemaakt aan de kraanlijn .. et voila een trapeze. | |
Euc- | maandag 28 juli 2003 @ 11:37 |
Ik heb nu CWO-2 en ik zou graag op willen voor mijn 3, maar het probleem is dus dat ik compleet geen idee heb waar ik dit kan doen. Ik heb geen ervaringen oid met zeilscholen en zou niet weten welke ik moet nemen. Ik zou het liefst deze zomer nog (eventueel herfstvakantie) voor een week intern naar een zeilschool gaan (evt ook een zeilkamp oid). Weet iemand hier goede adressen voor die ook niet al te duur zijn? Alvast bedankt! | |
Euc- | maandag 28 juli 2003 @ 11:38 |
In een ander topic werd mij aangeboden: www.vossenhol.nl , maar deze zit reeds vol voor dit seizoen. Nog andere ideeen? | |
Deavelin | dinsdag 29 juli 2003 @ 11:42 |
quote:Ik weet niet hoe oud je bent maar anders kun je misschien meegaan met vinea (zeilkamp) daar leer je veel en is ook nog errug gezellig. (voor wat heb je je CWO2 eigenlijk?) [Dit bericht is gewijzigd door Deavelin op 29-07-2003 11:48] | |
Euc- | dinsdag 29 juli 2003 @ 22:16 |
Ik vind vinea toch redelijk duur (¤325,=), daarbij zitten ze al vol dacht ik. Ik heb CWO-2 voor de Kielboot (Op Zeilschool Nederland gehaald, van scouting uit, maar dit zit óók al vol voor deze zomer ![]() | |
Deavelin | dinsdag 29 juli 2003 @ 22:46 |
Het is idd duur, maar het is echt heel gaaf. Ik ben al 4 keer meegeweest en ik ga volgend jaar weer ![]() | |
Steijn | donderdag 14 augustus 2003 @ 02:42 |
Ik ben destijds in een keer voor CWO-3 gegaan en gehaald bij zeilschool de Veenhoop vlakbij Drachten. Een goede zeilschool met erg bekwame instructeurs (allemaal instructeuropleiding + CWO-4). Het is verder ook wel gezellig maar er wordt ook wel fanatiek les gegeven, dus het is niet alleen maar bier hijsen enzo (iets wat je van zo'n Vinea-kamp niet kunt zeggen). | |
Cactus | zondag 7 september 2003 @ 20:35 |
Hmm ben maar niet verder gegaan met m'n CWO's (na CWO 1,9 te hebben gehaald) ... weet de basis en heb inmiddels zelf wel de nodige ervaring opgedaan door veel te zeilen. (en zeilles is toch niet goedkoop, als ik daar een week langer zelf een bootje door kan huren ....) | |
Leonardo1504 | zondag 12 oktober 2003 @ 22:12 |
Volgend jaar ga ik een wedstrijd varen in de Solent (Portsmouth) op een Sunfast 37, voor mij een nieuwe boot. Zijn er Fok!kers die deze boot wel eens gevaren hebben? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen? Tips over de Solent zijn ook van harte welkom! Het gaat dus om deze boot:
| |
-Carioca- | maandag 13 oktober 2003 @ 14:57 |
quote:Best een goede wedstrijdboot, alleen wat meer ``comfortbak`` (ahum) dan z´n voorganger, de 36 (waarop ik overigens regelmatig wedstrijden zeil). Met deze 36 hebben we al een aantal keren tegen een 37 gevaren, en altijd gewonnen. Overigens, er valt nog genoeg te genieten, maar de 37 is duidelijk tam gemaakt. Dit omdat er ook een Odyssee- versie (de echte toer-uitvoering) van dezelfde romp is, terwijl de 36 een eigen ontwerp was. Voor de solent kan ik slechts 1 tip geven: Neem een local aan boord, anders win je daar niet. | |
Leonardo1504 | maandag 13 oktober 2003 @ 15:28 |
quote:Ok bedankt voor de info, maar dat niet winnen zonder local, is dat vanwege de stromingen? | |
-Carioca- | dinsdag 14 oktober 2003 @ 22:00 |
Inderdaad. De solent is een leuk vaarwater, maar je moet precies weten, als je wat wilt wilt maken in die wedstrijd, waar het, wanneer in het tij, in welke richting stroomt, of je ergens een neer hebt tegen de kant of onder een bank of iets dergelijks en hoe ver je kan doorzetten buiten de geul, waar meestal wind zit en waar niet enzo.... Het is echt leuk, maar plaatselijke kennis is daar onmisbaar, stroomatlassen ed zijn vaak niet gedetaiieerd genoeg. | |
Leonardo1504 | woensdag 15 oktober 2003 @ 08:23 |
Ik heb deze maar eens in huis gehaald om te beginnen: The Solent Cruising Companion. Ik denk niet dat het het laatste boek is voor ik naar Engeland ga. Hoe is het weer daar trouwens eind april/begin mei ?? | |
Graveland | vrijdag 17 oktober 2003 @ 12:17 |
Heeft iemand hier wat gehoord over de Beurtveer race? Workum-Amsterdam en terug, ik heb zelf (via school een plaats bemachtigd) meegevaren, op de Ontdekking (zeiltjalk), ging niet echt geweldig, maar was ERG leuk om te doen, volgend jaar wil ik weer mee! | |
-Carioca- | maandag 20 oktober 2003 @ 15:36 |
quote:Boek ziet er wel goed uit, ken het verder niet. Wat het weer betreft, kan ik je ook niet verder helpen, aangezien ik daar alleen hoogzomer ben geweest. Maar ik denk wel dat het weer niet al te veel verschilt met Nederlandse weer van eind april/begin mei (ofwel wind tussen 0 en 9, uit alle richtingen komend, en een temperatuur tussen 8 en 28 graden- Het lijkt het weer van Piet Paulusma wel ![]() | |
hornage | dinsdag 21 oktober 2003 @ 13:50 |
quote:Ik weet niet of je nog steeds geinteresseerd bent in het halen van je CWO 3, maar als je instrcuteur wilt worden bij de Ttwirre in Eernewoude kan je die gratis halen. Zij betalen altijd je training. Dat doen de meesten niet! voor website: www.detwirre.nl | |
Cerberos | zaterdag 1 november 2003 @ 22:24 |
quote:Goed adres (spreek uit ervaring): Internationale Zeil- en Surfschool De Lauwer. www.delauwer.nl Deze zeilschool biedt voor de verschillende disciplines (zwaardboot, kielboot etc.) zeilkampen aan, en het schijnt niet echt (relatief dan) duur te zijn. Voor een volledig overzicht en zoekmogelijkheden voor goeie (en daarmee bedoel ik CWO-gecertificeerde) zeilscholen kun je kijken op http://www.cwo.nl Groeten, Cerberos, die niet helemaal objectief is, omdat ie instructeur is op de bovenstaande zeilschool | |
-Carioca- | woensdag 26 november 2003 @ 15:49 |
Poging het centrale zeilen topic weer wat meer leven in te blazenquote:Bron quote:Bron En, wat vinden we hiervan? Ik had in eerste instantie gedacht dat het Lissabon zou worden, wegens de kans op meer wind. Is Valencia verstandig? | |
ragnar | zaterdag 17 januari 2004 @ 10:46 |
Ik ben nieuw op Fok!Forum, maar klopt het dat dit het enige deel over zeilen is? Zo ja: --------------------------------------------------------------------------------------------------- www.KoopEenBoot.com, een beginnende botenverkoopsite zoekt boten om op zijn site te hebben. Daarom hebben wij een speciale actie: De eerste drie aanbieders van hun boot op het gastenboek van KoopEenBoot.com (koopeenboot.write2me.nl) krijgen namelijk helemaal gratis een plek op de site. (waarom dit via het gastenboek moet?! Omdat dan iedereen kan zien dat de actie eerlijk verloopt). Op KoopEenBoot.com krijg je onder andere een eigen foto galerij en een paar eigen pagina's over je boot. Er staan nu al 2 boten op KoopEenBoot.com! | |
Steijn | zaterdag 17 januari 2004 @ 11:18 |
quote:Spam ![]() | |
Twisted_TpaU | zaterdag 17 januari 2004 @ 11:19 |
quote:Je andere topic is GVD net gesloten lamlul! | |
ragnar | zondag 18 januari 2004 @ 09:26 |
quote:Heb je het nou tegen mij of tegen steijn?! | |
Twisted_TpaU | zondag 18 januari 2004 @ 16:52 |
quote:steijn, die quote ik toch??? | |
Doffy | dinsdag 20 januari 2004 @ 11:59 |
Zow, wat een suf topic - net zo suf als zeilen in Nederland ![]() Schopje: moeten we ons niet eens gaan voorbereiden op de Volvo Ocean Race? Heb er wat leuke geruchtjes over gehoord (twee Nederlandse inschrijvingen!), en natuurlijk het feit dat er een nieuw type schepen gebruikt gaat worden: de Volvo70's. | |
mitt | dinsdag 20 januari 2004 @ 12:01 |
Ocean Race pas over 2 jaar? wel jammer, want vind het altijd wel leuk om te volgen. | |
Doffy | dinsdag 20 januari 2004 @ 12:03 |
quote:November 2005, ja. Duurt nog effe, maar de lol vooraf is een belangrijk deel - altijd met zeilen, eigenlijk ![]() | |
Litman | dinsdag 20 januari 2004 @ 12:36 |
quote:Kun je iets meer vertellen over die nederlandse campagnes? *benieuwd is! | |
Doffy | dinsdag 20 januari 2004 @ 13:02 |
quote:Ik weet er ook niet veel van, maar ik heb iets gehoord over Roy Heiner, ABN Amro ![]() | |
Litman | dinsdag 20 januari 2004 @ 13:23 |
quote:Ik dacht, dat Heiner een america's cup campagne aan het opzetten was ![]() | |
Doffy | dinsdag 20 januari 2004 @ 13:25 |
quote:Ook! ![]() | |
ragnar | dinsdag 20 januari 2004 @ 17:48 |
Volvo Ocean Race... nog 655 nachtjes slapen. Maar inderdaad, er doen 2 nederlandse teams mee (van de 31). Opmerkelijke veranderingen zijn: Langere Boot nu 70,5 ft (21.5m) 2 meter langer dan de oude V60,een zwenk-kiel ipv waterballast en toch zullen de boten 1000 kg lichter zijn, nog maar 24 ipv 38 zeilen toegestaan maar het zeiloppervalk neemt met 40% toe. | |
Doffy | dinsdag 20 januari 2004 @ 17:51 |
quote:Om het sneller, sportiever en spannender te maken? | |
-Carioca- | dinsdag 20 januari 2004 @ 20:25 |
quote:Die VOR doet Heiner even als tussendoortje, heb ik me laten vertellen... | |
-Carioca- | dinsdag 20 januari 2004 @ 20:35 |
quote:Er zijn deze keer ook rond-de.boeienraces in verschillende havens: In Port races will be conducted in the ports of Cape Town, Melbourne, Rio de Janeiro, Annapolis, Southampton and Goteborg. Each In Port race will be approximately 35 n.m. in length. | |
Litman | dinsdag 20 januari 2004 @ 21:05 |
quote:Welke 2 teams zijn dat, is jou dat bekend? | |
ragnar | woensdag 21 januari 2004 @ 07:43 |
Nee, sorry. | |
Litman | woensdag 21 januari 2004 @ 21:00 |
quote:Die zwenkkiel i.p.v. het water in de tanks pompen, zal een hoop herrie schelen. de zeilers zullen in ieder geval blij mee zijn! ![]() [Dit bericht is gewijzigd door Litman op 21-01-2004 21:01] | |
ragnar | donderdag 22 januari 2004 @ 16:54 |
Het is trouwens nog niet zeker of al die 31 teams ook daadwerkelijk mee zullen gaan doen. Er zijn er inmiddels 6 van die hun sponsors hebben. Bij die 6 zaten geen nederlanders. Volgensmij mag je pas in het nieuws gaan treden als je je sponsors in orde hebt... | |
Doffy | vrijdag 23 januari 2004 @ 09:19 |
quote:Inderdaad; zo is Nederland veel te klein om zich twee teams in de Volvo te kunnen veroorloven. | |
ragnar | vrijdag 23 januari 2004 @ 13:41 |
pessimist in een optimist ![]() | |
-Carioca- | dinsdag 3 februari 2004 @ 13:52 |
quote:Bron Topprestatie | |
ragnar | donderdag 5 februari 2004 @ 07:16 |
Puik staaltje werk! Weet iemand inmiddels al meer over de Volvo O....? | |
geuzen | donderdag 5 februari 2004 @ 21:12 |
zeilen = GOED | |
-Carioca- | vrijdag 6 februari 2004 @ 20:16 |
Jaja, na het solorecord van Joyon is nu Steve Fosset op weg gegaan om met bemanning zo snel mogelijk de wereld rond te gaan: quote:Bron. Hou 'm in de gaten! | |
-Carioca- | woensdag 11 februari 2004 @ 10:36 |
En weer een poging het zeilen topic weer wat leven in te blazen. Er gebeurt ´s winters niet veel hier.... * -Carioca- gaat het weekeind weer zeilen Het is druk aan het worden op de Atlantische Oceaan, want er is weer een uitdager op weg gegaan om het Jules Verne record aan te vallen, en een derde ligt nog klaar en wacht op goede wind: quote:Bron | |
ragnar | woensdag 11 februari 2004 @ 16:34 |
Beste zeil-liefhebbers, op dit forum word niet echt veek gepraat. Misschien is een nieuwe start wel goed?! Word dus lid van http://forum.koopeenboot.com. Dit forum bestaat sinds vandaag, en de bedoeling is om er een groot forum van te maken over zeilsport (maar ook motorbotensport en de boten op KoopEenBoot.com worden er behandeld!) [Dit bericht is gewijzigd door ragnar op 11-02-2004 16:35] | |
-Carioca- | woensdag 11 februari 2004 @ 17:58 |
quote:Je bent wel erg gevaarlijk bezig, zo te spammen, maar ik vergeef je, als zeilers onder elkaar ![]() Want je kon al heel lang terecht op het forum van oa. http://www.clubracer.be/forums of http://www.watersport.net/forum/default.asp | |
m0nica | zaterdag 14 februari 2004 @ 09:02 |
Ha! toch nog zeilers hier op fok ![]() | |
ragnar | zaterdag 14 februari 2004 @ 17:14 |
Zijn er nog mensen die vandaag gezeild hebben? Ik wel, maar niet zo lang... | |
-Carioca- | dinsdag 17 februari 2004 @ 00:07 |
quote:Nah... Zondag wel (Althans: Poging gedaan.) Wedstrijd afgelast ![]() Geen wind. Nou ja, toch naar buiten, zeilen erop, beetje kruisen, maar na een uur een nog steeds TWS 0,0 en alleen AWS door de stroom... Dus maar weer naar binnen en aan het bier ![]() | |
Steijn | dinsdag 17 februari 2004 @ 01:42 |
Onze boot is lek. Van het weekend ben ik met mijn vader even wezen kijken, hoewel de boot op wal stond, was het duidelijk te zien dat de boot lek is bij een van zijn kimkielen. Deze kimkielen zijn gevuld met ijzeren ponsdoppen en deze zijn gaan roesten. Roest zet uit en het gevolg daarvan is dat een deel van polyester van de kimkiel is gaan barsten. Dus hij moet weer een nieuw laagje polyester hebben en er moet een nieuw stuk gelcoat op. Kortom een hoop werk deze lente. En dat terwijl we hem vorig jaar lente en zomer al in topconditie hebben gebracht. Hopelijk kunnen we deze zomer wel gaan zeilen. | |
-Carioca- | dinsdag 17 februari 2004 @ 17:38 |
quote:Op het gevaar af hier een onderhoudsdiscussie te starten ![]() Maar moet die ballast (Ik neem aan dat die ponsdoppen in het beton zitten) er maar niet beter helemaal uit? (Wel erg veel werk, ik weet het ![]() ![]() [Dit bericht is gewijzigd door -Carioca- op 17-02-2004 17:39] | |
m0nica | dinsdag 17 februari 2004 @ 17:52 |
K moet een zeilbootje schoonmaken, pokkewerk is dat... al die ranzige aangroei ![]() Vorige keer had ik iets gebruikt wat strepen achterliet (bootje was ooit wit), iemand tips om die strepen te voorkomen? | |
-Carioca- | woensdag 18 februari 2004 @ 00:11 |
quote:Is het gewoon polyester (kunststof), dan eerst maar het groffe werk schoonmaken met bijv glassex oid, dan cleaneren met een goede cleaner, in de was zetten en vervolgens goed uitwrijven tot hoogglans. Goede polyestercleaners en waxen zijn in een botenzaak te koop. Cleaneren kan ook wel met bijv. Commandant, maar de wax moet je echt even in een botenzaak kopen, autowax voldoet niet. | |
hornage | woensdag 18 februari 2004 @ 00:15 |
Morgen lekker bootjes kijken op de hiswa ![]() Ik had van mijn stagebedrijf 2 uitnodigingen gekregen dus entree gratis ![]() | |
m0nica | donderdag 19 februari 2004 @ 21:54 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
-Carioca- | maandag 23 februari 2004 @ 12:09 |
De geruchten gingen al rond, maar het lijkt nu zeker: Vrijdag stond het al Hier, en vanmorgen op de sportpagina van de Telegraaf: ABN AMRO gaat een Nederlandse deelnemer aan de Volvo Ocean race sponseren. Er gaan ook geruchten dat dat eventueel samen met Philips gaat gebeuren. Voor de bank natuurlijk ideaal voor wereldwijde naamsbekendheid, de race doet ook een Braziliaanse haven aan waar de bank grote belangen heeft. En met een Nederlandse boot bestaat ook de mogelijkheid voor een Nederlandse etappeplaats. Amsterdam, Rotterdam of Scheveningen zijn al genoemd. Wordt vervolgd! edit: even een typvautje weggewerkt [ Bericht 3% gewijzigd door -Carioca- op 23-02-2004 23:56:39 ] | |
-Carioca- | maandag 23 februari 2004 @ 12:14 |
Driedubbelpost... Alles was zo traag vanmiddag... Beetje opstartproblemen met de nieuwe software... [ Bericht 46% gewijzigd door -Carioca- op 23-02-2004 17:47:57 ] | |
-Carioca- | maandag 23 februari 2004 @ 12:20 |
Driedubbelpost... Alles was wel zo traag vanmiddag en ik kreeg mijn geplaatse posts niet te zien, vandaar... [ Bericht 70% gewijzigd door -Carioca- op 23-02-2004 17:45:09 ] | |
SpongeDion | maandag 23 februari 2004 @ 12:32 |
Zeiler hier, ben zeilinstructeur op Zeilschool Aalsmeer. Heb afgelopen jaar opleiding gedaan tot Zeilinstructeur-A kielboot, en met succes afgemaakt. En dit jaar begin ik met de opleiding tot Zeilinstructeur Jeugdzeilen Eenmans, mag ik les gaan geven aan optimistjes. Dit lijkt me erg leuk, en zorgt voor wat afwisseling in het lesgeven. Overigens instructeur zijn op een zeilschool heeft een aantal heel grote voordelen. Je kan als instructeur na de lessen met medeinstructeurs zelf zeilen in de boten die er zijn. Zoals een 29er, laser, laser2000, Flytour, Randmeer, Valk, Ludic. Dit is uitermate goed voor je zeilervaring, en er zijn ook regelmatig onderlinge competities. En het lesgeven, is ook goed voor je zeilervaring, je staat er echt bij stil, hoe bepaalde manouvres uitgevoerd moeten worden, inplaats van het gedachtenloos uit te voeren. Verder hoef je de boten niet te onderhouden, daar is iemand voor, en we hebben een eigen zeilenmaker. Het zeilen zeilen is leuk, en ook om het mensen te leren. En je krijgt er nog geld voor ook. Dus ik raad het in ieder geval veel mensen aan om zeilinstructeur te worden bij een zeilschool. | |
m0nica | woensdag 25 februari 2004 @ 11:31 |
quote: ![]() Maarreh, is t zo dat je persé je cwo 3 moet hebben om instructeur te worden...?! | |
hornage | zondag 29 februari 2004 @ 00:43 |
quote:Bij ons iig wel op de zeilschool. Ik krijg pas mijn ZiA voor lesgeven aan optimisten en pico's als ik CWO3 zwaardboot heb gehaald. * hornage is er nu dan ook hard mee bezig. Ik heb laatst mijn zwaardboot 2 gehaald en nu hard bezig voor 3. + nog een stageweek en dan heb ik hem ook ![]() | |
SpongeDion | dinsdag 2 maart 2004 @ 23:05 |
quote:Om als beginner les te geven heb je inderdaad je CWO3 nodig voor het desbetreffende boottype. Waar je deze haalt is verder niet van belang, ik zelf heb mijn CWO3 gehaald op de waterscoutinggroep waar ik lid van ben. | |
Doffy | donderdag 11 maart 2004 @ 14:16 |
Zeilen: Nederlandse teams in Volvo Ocean Race AMSTERDAM (ANP) - Aan de negende editie van de zeilrace om de wereld, ook wel de Volvo Ocean Race genoemd, doen volgend jaar in elk geval twee Nederlandse teams mee. ABN Amro maakte donderdag bekend dat het twee boten plus bemanning financieel gaat ondersteunen. Met het sponsorproject van drie jaar is een bedrag gemoeid van ongeveer 20 miljoen euro. De overeenkomst is het hoogste eenmalige contract dat ooit in de Nederlandse sportwereld is afgesloten. Dat zegt sportmarketingdeskundige Frank van den Wall Bake. Profzeiler Roy Heiner, die zelf deelnam aan de vorige twee edities van de vierjaarlijkse wedstrijd, is aangesteld als technisch directeur van de ambitieuze campagne. Hij is onder meer verantwoordelijk voor de samenstelling van de twee bemanningen en de benoeming van de schippers. Heiner zei donderdag in Amsterdam dat het winnen van de Ocean Volvo Race, die op 5 november 2005 in Spanje van start gaat, het enige doel is van het ABN Amro-project. ,,Ik zal zelf niet gaan meevaren'', legde de ervaren zeezeiler uit. ,,Ik moet een klimaat scheppen om de snelste boten met de beste teams op het water te krijgen. Succes is geen toeval, zeker niet in deze race over negen maanden. Het is een kwestie van tijd, geld en kwaliteit. Deze basisprincipes zijn bij dit project gegarandeerd.'' De twee nieuwe boten, in de nieuwe Volvo Open 70-klasse, worden in Nederland gemaakt. De Argentijn Juan Kouyoumdjian is de ontwerper, de Ier Killian Bushe is de bouwer. De laatste bouwde vier jaar geleden de Illbruck, die de vorige editie van de voormalige Whitbread Around the World race won. Volkskrant website, 11 maart 2004 13.00u | |
Litman | donderdag 11 maart 2004 @ 16:21 |
quote:Goed nieuws! Jammer dat Heiner zelf niet mee vaart. Vraag me trouwens af of dit bedrag genoeg is voor 2 (competetieve) boten ![]() Ben zeer benieuwd wie de (nederlandse) schippers worden! | |
Doffy | donderdag 11 maart 2004 @ 16:28 |
quote:In-side info: ja ![]() quote:Ik betwijfel of het nederlandse schippers zullen worden. Misschien wel op één boot, de andere zal voor de 100% overwinning gaan. Denk aan Grant Dalton, of iets van dat kaliber. Die hebben we niet in Nederland. | |
Litman | donderdag 11 maart 2004 @ 16:49 |
quote:Dalts! yes, dat zou mooi zijn. Enne nu je toch insider schijnt te zijn: Hoe zit het met Nieuwenhuizen en de Ridder en dat soort jongens, krijgen die vrijaf van hun resp. America's cup campagnes? | |
Doffy | donderdag 11 maart 2004 @ 17:05 |
Daar wordt nog druk over onderhandeld... maarreh, ![]() ![]() | |
m0nica | zaterdag 27 maart 2004 @ 13:59 |
Nog meer mensen hier die in Port Zélande liggen?? | |
Steijn | zaterdag 27 maart 2004 @ 21:34 |
quote:Ik ben nu dus daadwerkelijk met het onderhoud bezig. Aangezien we deze zomer nog willen gaan zeilen leek het ons niet verstandig het echt groots aan te pakken. We hebben ervoor gekozen de kimkielen deels open te slijpen met de haakse slijper en vervolgens zoveel mogelijk ponsdoppen te verwijderen (met hamer en tegelbeitel). De resten die vastblijven zitten, en dat zijn er een hoop, hebben we geimpregneerd met loodmenie in de hoop verdere roestontwikkeling te stoppen. De ruimte onstaan door het weghalen van de ponsdoppen is opgevuld met PUR-schuim. Inmiddels zijn we aan het lamineren met epoxyhars en 250 grams glasmatten (maar gelijk een rol van 10 m2 gekocht). Dat loopt prima en het wordt alweer een stevig geheel. Dan nog even de gelcoat herstellen met een 2 componentensyteem. Volgende week gaat de anti-fouling erop zodat het er op lijkt dat de boot begin april weer het water in kan. ![]() Maar kijken hoe de oplossing zich houdt. Mocht het van de winter weer scheuren vertonen dan wordt het groots aangepakt met echte nieuwe kimkielen. ![]() | |
Steijn | zaterdag 27 maart 2004 @ 21:35 |
quote:Is dat die haven vlakbij de Grevelingendam (Bruinisse)? Overigens lig ik daar niet. ![]() | |
-Carioca- | woensdag 31 maart 2004 @ 14:00 |
quote:De haven die jij bedoelt is Aquadelta Bruinisse. Port Zelande is aan de zeekant zeg maar, helemaal iin het westen van het meer aan de zeedam. (en overigens lig ik daar ook niet ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door -Carioca- op 31-03-2004 14:05:21 (Zpelvaudtje weggewerkt) ] | |
-Carioca- | woensdag 31 maart 2004 @ 14:03 |
De bouw van de Nederlandse Volvo Ocean Race boten gaat beginnen! Amsterdam, 31 maart 2004 ABN AMRO bouwt boten voor Volvo Ocean Race in Lelystad De Ier Killian Bushe begint volgende week met de bouw van de eerste van de twee zeilboten waarmee ABN AMRO aan de Volvo Ocean Race gaat deelnemen. Vanaf maandag zal één van de loodsen van Schaap Shipcare in Lelystad volledig in het teken staan van deze werkzaamheden. Bushe, verantwoordelijk voor de bouw van de winnaar van de laatste editie van de wedstrijd – de Illbruck, haalt een internationaal gezelschap specialisten naar Nederland. Zij worden bijgestaan door een aantal Nederlanders, waaronder vijf medewerkers van Schaap Shipcare. In totaal zullen rond de twintig personen bij de bouw betrokken zijn. De faciliteiten van Schaap Shipcare bieden Bushe goede omstandigheden om de twee boten te bouwen. De grote lichte hal met een afmeting van 60 bij 35 meter wordt volledig aangepast voor het bouwen en afwerken/spuiten van composietjachten. Er komt een speciale oven met een afmeting van 30 bij 7,5 bij 6,5 meter die tot honderd graden verhit kan worden. Dat is noodzakelijk voor het afbakken van de te gebruiken harsen. ABN AMRO maakte 11 maart bekend met twee boten aan de komende editie van de Volvo Ocean Race deel te nemen. De race rond de wereld start in november 2005 in Spanje om in de zomer van 2006 in noordwest Europa te eindigen. De zeiltechnische leiding van het project is in handen van de Nederlander Roy Heiner. De Argentijn Juan Kouyoumdjian is verantwoordelijk voor het ontwerp van de boten. | |
m0nica | zondag 4 april 2004 @ 01:13 |
quote:You're right ![]() | |
Farr40 | woensdag 7 april 2004 @ 11:45 |
Ik heb afgelopen zomer een week getraind op het grevelingenmeer. Mooi meer, weinig golven, veel wind (cker 'smiddags). en port zelande is wel luxe en vlak bij het strand ![]() ![]() | |
ikbeneenkiwi | woensdag 7 april 2004 @ 11:49 |
heineken regatta op sint maarten is ook mooi | |
m0nica | donderdag 8 april 2004 @ 19:33 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
Olivier_B_Bommel | zaterdag 10 april 2004 @ 22:30 |
quote:heeeeeeeeeee, jij weer ![]() kijk ook eens op www.zeilschool-eendracht.nl en/of opt forum. Zeilen is de leukste sport, waar niemand ooit te oud voor wordt !!! | |
m0nica | maandag 12 april 2004 @ 22:00 |
quote:joh, jij ook weer ![]() Ja joh, we weten nou wel dat jouw zeilschool leukerder is dan de mijne.. de site dan ![]() | |
Olivier_B_Bommel | maandag 12 april 2004 @ 22:05 |
de rest is OOK leuker.. | |
m0nica | maandag 12 april 2004 @ 22:15 |
quote: ![]() Nietus. Jullie hebben geen zout water en catamarans ![]() | |
Farr40 | maandag 3 mei 2004 @ 12:59 |
Deze zomer zijn de olymische spelen er weer. En natuurlijk is Nederland in de meeste klassen vertegenwoordigt. De olympische kernploeg ziet er op dit moment als volgt uit: Kalle Coster - 470 heren Sven Coster - 470 heren Mitch Booth - Tornado Herbert Dercksen - Tornado Joeri van Dijk - Mistral heren Margriet Matthijsse - 470 dames Lisa Westerhof - 470 dames Mark Neeleman - Star Peter van Niekerk - Star Carlijn Brouwer(Europe) en het Ynglingteam van Annelies Thies kunnen zich nog kwalificeren. De gebroeders Coster zijn onlangs nog amerikaans kampioen geworden. En Neeleman en v Niekerk zijn 4e geworden op de star worlds. Verder verwacht ik dat Mitch Booth en Herbert Dercksen ook wel in de subtop kunnen varen. Maar toch schat ik de medaille kansen van de Nederlanders laag in omdat het niveau hoger is dan ooit en de omstandigheden in athene zeer licht... ik weet niet wat jullie daar van denken?? [ Bericht 1% gewijzigd door Farr40 op 03-05-2004 13:02:10 (beetje boel spelfouten) ] | |
Olivier_B_Bommel | zaterdag 8 mei 2004 @ 19:47 |
Wie helpt me een naam te verzinnen voor ons nieuwe 'hokje' (om het zo ff te noemen ![]() Het zit zo; wij op de zeilvereniging hebben een nieuw lokaal gekregen waar wij aan kinderen tussen de 7 en 14 jaar, zeilles geven. Daar staan tafels, stoelen, en de hele rattaplan. Maar we mogen een nieuwe naam verzinnen voor het lokaal. Nu ben ik niet een ster in verzinnen, en wil jullie vragen of jullie nog leuke namen weten?? Wel een beetje serieus houden, en het moet iets met zeilen/watersport te maken hebben. Ik d8 zelf aan dingen als: 'Het Vooronder', of 'De Kajuit', maar das beetje oubollig.. ![]() Ga je gang !! ![]() ![]() | |
m0nica | zaterdag 8 mei 2004 @ 23:12 |
Sorry, inspiratie is even afwezig.. | |
Doffy | zaterdag 8 mei 2004 @ 23:12 |
Cafe De lage wal? ![]() | |
m0nica | zaterdag 8 mei 2004 @ 23:18 |
Ik weet dr een! *trots op zichzelf is* komtie heh.. Het Kraaiennest ![]() ![]() | |
hornage | zondag 9 mei 2004 @ 21:12 |
Zo, ik ben net lekker een week wezen zeilen op de friese meren met een Topper Topaz. Was een trainingsweek omdat ik m'n Zi-A wil halen voor optiles geven maar dan moet ik zb3 hebben. Ik begon de week met een V2 en ik ben geeindigd met een D3 ![]() *trots en brak is* | |
Olivier_B_Bommel | maandag 10 mei 2004 @ 19:25 |
Welk cwo is dat, Zi-A ?? En ik geef al 4 jaar les aan opti's en dit jaar weer. ![]() | |
hornage | maandag 10 mei 2004 @ 19:44 |
Zeilinstructeur A staat dat voor. Kijk maar ff op www.cwo.nl voor de precieze dingen waar het voor staat. Optiles geven is trouwens gaaf. Waar geef jij les? | |
-Carioca- | maandag 10 mei 2004 @ 19:44 |
Deze maand is het weer zover: De North Sea Regatta. De Vuurschepen/Harwich race en North Sea Race met hemelvaart en 4 dagen inshore races met pinksteren. http://www.northsearegatta.nl Wie doet er hier allemaal mee? | |
Olivier_B_Bommel | maandag 10 mei 2004 @ 20:07 |
okee, ik geef les hier op de plaatselijke plomp ![]() ![]() ![]() | |
Olivier_B_Bommel | maandag 10 mei 2004 @ 20:11 |
quote:Maar heb niemand een naam ?? Kom op !! ik ben door mn inspiratie heen.. ![]() ![]() | |
Farr40 | maandag 10 mei 2004 @ 22:38 |
quote:moi, als het een beetje meezit met mijn examens leren... en als ik van me paps weer aan boord mag en een keertje niet de valstopper van de spinnakerval halverwege een spirak los trap... (dus ik ben er gewoon ![]() | |
Steijn | dinsdag 11 mei 2004 @ 02:29 |
Iemand Splash 379 nog ergens zien varen in het afgelopen jaar? | |
Sport_Life | dinsdag 11 mei 2004 @ 02:31 |
haha cool topic, ik ga midden Augustus met wat vrienden zeilen. Ik heb het nog nooit gedaan ![]() ![]() We hebben een boot van 15 Meter ofzo geloof ik ![]() | |
Steijn | dinsdag 11 mei 2004 @ 02:32 |
quote:Dat is wel groot, welke type/merk is het? En zeezeilen jullie wel eens? ![]() | |
Sport_Life | dinsdag 11 mei 2004 @ 02:40 |
quote:Echt geen idee wat voor boot het is ik heb m alleen n paar keer op fotos gezien toen de binnenkant nog niet af was. Hij is voor max 4 pers trouwens. (slaapplaatsen dan). En ik heb nog nooit gezeild dus. | |
Steijn | dinsdag 11 mei 2004 @ 02:42 |
quote:15 meter lijkt me dan wel wat groot, ik denk dat hij de helft is. ![]() quote:Ow, daar heb ik over heen gelezen. ![]() | |
Sport_Life | dinsdag 11 mei 2004 @ 02:48 |
quote:de helft kan best, n miljoen heeft ie waarschijnlijk niet gekost lol haha ![]() Hij leek wel groot op foto's. | |
Steijn | dinsdag 11 mei 2004 @ 02:56 |
Heb je al een idee in welk gebied jullie gaan zeilen? | |
Sport_Life | dinsdag 11 mei 2004 @ 02:57 |
quote:Ja bij Friesland ![]() | |
Steijn | dinsdag 11 mei 2004 @ 02:59 |
quote:Sneekweek? | |
Sport_Life | dinsdag 11 mei 2004 @ 03:01 |
quote:Zegt mij nix sorry.. Ik ben met nog 2 andere vrienden door iemand die al wat ouder is meegevraagd op zn nieuwe boot. Wij 3-en hebben nog nooit gezeild, alleen die andere man kan het goed en gaat het ons leren ![]() | |
-Carioca- | dinsdag 11 mei 2004 @ 14:52 |
quote:Wehehe, da´s niet handig nee... Hoop dat dit eindelijk eens een geslaagde NSR wordt... 1 keer op de houtrustrace op vrijdag, vlak voor de laatste bovenboei, we lagen gunstig in het veld, een enorme klap, de lijwanten hangen wel erg slap, wat was dat nou? Toch doorvaren, spi erop, en de mast kwam weer rechtop. Na de finish spi eraf, bleek het voorstag bovenaan afgebroken te zijn en de mast alleen nog maar aan het genuavoorlijk en val te hangen. Mast stutten met kraanlijn, spival ed, maar dat was wel einde NSR ![]() Ook eens Scheveningen niet eens gehaald, op weg erheen accu´s en dynamo einde oefening. Voordat dat gerepareerd was was de NSR al voorbij. Maar goed, dit jaar voor´t eerst met een nieuwe boot, dus wie weet... ![]() Welke boot vaar je mee? | |
Farr40 | dinsdag 11 mei 2004 @ 15:15 |
das niet echt fijn zon losse voorstag :S wel geluk gehad dat ie niet naar beneden is gekomen want dat is een kut werk. Waarschijnlijk met me vader mee op de ofcourse-offcourse (jeah they're back). maar die is op dit moment een beetje zeilloos dus dan moet quantum even opschieten. En anders hoop ik wel wat te regelen om ergens aan boord te komen. welke boot vaar jij?? | |
Ludwig | dinsdag 11 mei 2004 @ 15:38 |
quote:Voor een 2 á 3 ton heb je al een 15 meter lang zeiljacht hoor! | |
-Carioca- | dinsdag 11 mei 2004 @ 17:59 |
quote:We zagen een los profiel bovenaan en waren zo snugger niet het genuaval los te gooien, dus dat viel allemaal nog wel mee. Ik vaar op de Chouette, IMS 2. Of we echt een aansprekend resultaat neerzetten is de vraag, maar we gaan wel fanatiek doen, so... | |
Pool | dinsdag 11 mei 2004 @ 18:05 |
North Sea Regatta...*zucht*...., das nog eens wat anders dan een 16m2tje bij Ottenhome Loosdrecht ![]() | |
Farr40 | dinsdag 11 mei 2004 @ 18:17 |
quote:Chouette... das tog een sunfast 36? heb haar volgens mij vorig jaar op de delta week zien varen toen gingen ze wel goed volgens mij... Maarja het belangrijkste van de NSR is tog het meemaken van het evenement... | |
-Carioca- | dinsdag 11 mei 2004 @ 18:30 |
quote: Yep, dat is´m. Dat ging wel redelijk (al kon dat wel beter, maar hé: Nooit snel tevreden zijn ![]() En de feesttent is idd wel belangrijk, alhoewel het programma dit jaar weer niet geweldig is, afaik. Op vriijdag komt Trijntje Oosterhuis, en dat is meteen de enige "grote" artiest die komt zingen. Maar goed, er is in ieder geval genoeg bier ![]() | |
-Carioca- | dinsdag 11 mei 2004 @ 18:46 |
quote:Ook medoen? ![]() | |
kees-jan | woensdag 12 mei 2004 @ 09:27 |
quote:In friesland met een jacht van 15 meter lijkt me vrij stug, zal idd eerder de helft zijn.... | |
Litman | woensdag 12 mei 2004 @ 10:19 |
Is er al meer (inside) nieuws over de Volvo ocean race? Ik heb nog niets gehoord over de schipper(s), bemanning etc. Wie weet meer? | |
Doffy | woensdag 12 mei 2004 @ 10:30 |
wat wil je weten? | |
Litman | woensdag 12 mei 2004 @ 10:37 |
quote:1.Wie worden de schippers op de resp. ABNAMRO boten 2. Wie worden bemanning? 3. Hoe staat het met de bouw in Lelystad 4. Graag een plaatje/foto] van het ontwerp van de boot 5. Waarom is het zo stil 6. Kan ik me nog aanmelden om mee te varen ![]() | |
Doffy | woensdag 12 mei 2004 @ 10:50 |
quote:Ze zijn dicht bij een benoeming van iemand wiens naam je wel kent, maar dat wordt officieel aangekondigd. quote:Idem. quote:Is begonnen, ligt op schema. quote:Grapje zeker? quote:Er wordt een hoop werk verzet, maar dat is (nog) niet interessant voor "het publiek". quote:www.teamheiner.com ![]() ![]() | |
Farr40 | woensdag 12 mei 2004 @ 12:10 |
quote:haha lol team heiner ![]() en ik heb wel een gerucht gehoord op sailignanarchy over een van de mogelijke schippers maar die suggestie lijkt me sterk... peter de ridder het word trouwens wel een boeiende volvo :S aangezien hij over 1.5 jaar moet beginnen en er nu 2 syndicaten zijn... als ze beide met een boot varen maken we er gewoon volvo ocean match race van ![]() [ Bericht 14% gewijzigd door Farr40 op 12-05-2004 12:16:22 (kleine toevoeging) ] | |
Doffy | woensdag 12 mei 2004 @ 12:57 |
quote:Let wel: er komen twee teams. Eén 'fun' team, en een professioneel wij-gaan-winnen team. Het eerste team is het minst belangrijk natuurlijk, en ik weet niet hoe het daarmee staat. quote:Geen idee. Denk niet dat die het prof. team zou mogen doen. quote:Nou nee, er wordt gerekend op zo'n 10 a 12 deelnemers. Ik denk dat het er uiteindelijk zo'n 7 a 8 zullen worden. De meesten blijven laag liggen om niet op te vallen. Dat is ook tactiek. | |
Litman | woensdag 12 mei 2004 @ 13:45 |
Gaaf de VOR komt naar Amsterdam!!!! Uit de telegraaf van vandaag: Amsterdam wordt opgenomen in het schema van de Volvo Ocean Race 2005/2006. Zo liet Glen Bourke, CEO van de zeilrace rond de wereld, gisteren doorschemeren tijdens een perspresentatie in het Zuid-Engelse Southampton. „Amsterdam wordt óf een stopoverplaats van één van de laatste etappes óf finishplaats van de hele race”, aldus Bourke, die aangaf dat een definitieve beslissing hierover binnen zes weken te verwachten is. De onderhandelingen met de gemeente en de Amsterdamse havenautoriteiten zijn weliswaar nog niet definitief afgerond, maar Bourke toonde zich zeer enthousiast over de faciliteiten in de hoofdstad. Het evenement zal naar verwachting tussen de vier- en vijfhonderdduizend bezoekers uit binnen- en buitenland trekken. De deelnemende jachten zullen afmeren bij de nieuwe Passengersterminal of het Oosterdok. Hoeveel dat er uiteindelijk zullen zijn is nog niet bekend, maar de organisatie rekent op 10 tot 12 deelnemers. Het feit dat ABN Amro onlangs bekendmaakte twee boten in de race te laten starten, heeft uiteraard ook alles te maken met de beslissing om Amsterdam op te nemen in de route van deze zwaarste zeilrace ter wereld. Er wordt overigens gevaren in een nieuw, groter, type boot, de ´Volvo open 70´, met maar liefst 62 procent meer zeiloppervlakte. Deze hightech-boten kunnen naar verwachting snelheden van maar liefst 37 knopen (circa 80 kilometer) per uur halen. | |
Farr40 | woensdag 12 mei 2004 @ 14:33 |
quote:professioneel wij-gaan-winnen team... en dan koop je een maxfun35 :S maja no offence heiner is geniaal in het managen en het opbouwen van een team... en zolang ie zelf niet aan boord stapt komt alles goed. ik bedoel het xiphias team van verduijn is ooit ook bij heiner begonne | |
Doffy | woensdag 12 mei 2004 @ 14:35 |
quote: ![]() quote:Wees "gerust", hij is de manager, niet de schipper. | |
Farr40 | woensdag 12 mei 2004 @ 14:43 |
quote:een maxfun 35 is een boot die onwijs slecht in de rating ligt en daarbij de prestaties die hij waar moet maken niet waar kan maken. Het eerste wat Heiner in zijn trainingen verteld is dat de keuze van de boot al kan bepalen of je wint of niet... dus als hij het echt zo profesioneel om te winnen had aan gepakt had ie een X-332s, mumm30, B&H36, imx of als ie geld over had gehad een Farr40 gekocht. lijkt mij.... | |
Doffy | woensdag 12 mei 2004 @ 14:50 |
quote:Kan allemaal zo zijn, maar: 1. De VOR is geen IJsselmeer race'je, dus wat heeft het ermee te maken? 2. Misschien zijn er andere redenen waarom Heiner voor een maxfun kiest die jij niet weet. | |
kees-jan | woensdag 12 mei 2004 @ 15:50 |
Voor mijn Marieholm IF moet ik een nieuwe mast (doordat iemand mijn mast van de boot af heeft gereden op de winterstalling.... niet te geloven toch!) en nu heeft de schade expert voor gesteld om een Z-spars mast te nemen (en giek). Heeft iemand ervaring met deze masten ? Zowel goede als slechte hoor ik graag! Wordt in Muiden dan erop gezet. Alvast dank voor jullie reacties. ![]() ![]() | |
-Carioca- | woensdag 12 mei 2004 @ 15:53 |
Farr40, ik denk dat je een paar dingen door elkaar haalt. Roy Heiner is wel directeur van de ABN-AMRO campagne, en hij mag dan wel wat te zeggen hebben over de bemanningsselectie, dat staat in principe los van de Heiner acedemy. Misschien dat voor de bemanningsselectie van faciliteiten gebruik gemaakt wordt, maar verder is Team Heiner een aparte "business". Heiner heeft inderdaad een aantal Max Funs 35 liggen, die hij (naar ik me nog vaag meen te herinneren van een jaar geleden, toen die dingen net nieuw waren) gewoon gekozen heeft omdat er veel potentie in zit. Dat ze slecht in de IMS meten was al op de ontwerptafel duidelijk, en daar is deze boot ook niet voor bedoelt. Het is de bedoeling dat er binnen afzienbare tijd eenheidsklasse met Max Funs 35 gevaren kan worden, net zoals dat nu ook met de 25 het geval is. | |
-Carioca- | woensdag 12 mei 2004 @ 16:04 |
quote:Eigenlijk heb ik zowel goede als slechte ervaringen met Z spars. Geval 1: Dat geintje met een losgetrokken voorstag, zie een paar posts eerder van mij, dat was op een 7/8 tuig, met een Z spars mast. Nu heb ik dat wel van meerdere mastenmerken gehoord, overigens. Geval 2: Terugkomend van vakantie uit zuid-Engeland, voor Nieuwpoort, zomaar een inspectieronde op het schip: Er zitten bruine roestrandjes rond de bovenrand van 3 van de 6 eindtoggels ![]() ![]() Nu, na beraad toch door gevaren, we kwamen toch langs muiden, en de "expert" van Z spars ernaar laten kijken. Deze zei: "Gefeliciteerd, niets aan de hand, u kunt gewoon doorvaren". M´n vader vertrouwde het toch niet en heeft de toggels en spanners vervangen, en ze door een fabriek waar RVS gemaakt werd met contrastvloeistof laten behandelen en bekijken. Conclusie: Schroot, levensgevaarlijk, ze staan echt op het punt van breken. ![]() Geval 3: In 2003 hebben we de verstaging van onze boot vervangen, en dus ook de mast eens grondig nagezien. Het valt bij onze mast (masttoptuig) wel op dat er over de bevestiging van wanten en dergelijke wel goed is nagedacht en alles zit wel goed degelijk in elkaar. Beduidend beter dan bij sommige anderen. Zo wordt er niet gewerkt met (relatief zwakke) haakterminals, afaik. Samengevat ben ik op zich best tevreden over de mast zelf, maar wees er zelf bij als die lui in Muiden dat ding erop zetten., want ik vertrouw ze voor geen meter meer ![]() Hoop dat je hier iets aan hebt ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door -Carioca- op 12-05-2004 16:12:00 (aanvulling) ] | |
-Carioca- | woensdag 12 mei 2004 @ 16:09 |
-edit: Juist, en hier ging iets fout | |
kees-jan | woensdag 12 mei 2004 @ 16:15 |
quote:Ok , dat zijn dus zowel positieve als negatieve ervaringen, waarbij de negatieve toch de overhand hebben..... helaas. Dus op zich goed spul, maar wel controleren en checken wat voor garantie erop zit begrijp ik. Nog meer reacties van anderen die ervaring hebben met Z-spars masten? | |
Farr40 | woensdag 12 mei 2004 @ 21:41 |
quote: Z-spars, Sparcraft, en Selden(proctor) dat zijn de drie grote mastenmakers en Zspar is de goedkoopste.. maar waar ik naar zou kijken is welke mast er standaard geleverd wordt bij marieholm (geloof dat dat selden is maar weet het niet cker) maar ik zou proberen een mast te nemen van de 'huis'mastenmaker van de werf van marieholm quote:du hast recht... het kwam naar mij over dat het heiner zeilteam aan boord zou gaan zitten daar. en Heiner heeft die boten idd gekocht omdat hij het idee van matchracen wel met een maxfun zag zitten en hij heeft zich gewoon vergist in de potentie van het schip ![]() | |
-Carioca- | donderdag 13 mei 2004 @ 00:53 |
quote:Qua garantie zou ik dat niet weten, wat ik vooral probeer te zeggen is dat de kwaliteit op zich best goed is, maar de capaciteit van die lui in Muiden minder. In de mast heb ik alle vertrouwen, in de leverancier in Muiden niet ![]() | |
-Carioca- | donderdag 13 mei 2004 @ 01:00 |
quote:Of je kunt zeggen dat Heiner zich in de potentie van het schip vergist heeft... Dat betwijfel ik toch. Bedenk wel, dat Heiner bij wedstrijden van die Max Funs er zelf (meestal dan) niet bij is en dat dat de wedstrijd gevaren wordt door gelegenheidsbemanningen, al dan niet in training. Er is geen vast Heiner wedstrijdteam die met die Max Funs vaart. Dat zo´n ding zijn rating er nooit uitvaart, da´s dan bijzaak ![]() | |
Farr40 | donderdag 13 mei 2004 @ 08:08 |
ik heb zelf een keertje op de abn ambro gevaren en het is echt een drama... hij gaat alleen hard op reachrakken. voordewind en aandewind is het best wel een kreng en daarbij kom je bont en blauw van die boot af. Mij viel het erg tegen.... alleen halve wind makkelijk 18 knopen lopen is wel heel erg vet. (btw Heiner heeft wel een eigen wedstrijd team maar die varen idd alleen de nsr 24 uurs race en de deltaweek) | |
Doffy | donderdag 13 mei 2004 @ 08:56 |
quote:Bedoel je de oude Brunel? Dat ding is inderdaad een geval apart. Ik heb er ook op gezeild, en je hebt gelijk, alleen reachend heb je er wat aan. Bedank echter wel dat statistisch de zien, de VOR een downwind race is, en de schepen dus worden ontwikkeld om met name downwind te presteren. Voordewind zeilen is helemaal not done, en aandewind moet ie gewoon mee kunnen met de vloot. ik heb op een open60 eens 28.5 knoop gehaald - ![]() | |
kees-jan | donderdag 13 mei 2004 @ 09:52 |
quote:standaard werd er bij de marieholm een proctor mast geleverd (nu inderdaad sleden) alleen worden marieholms sinds begin 80 niet meer gebouwd... verder is het zo dat er een levertijd van 6 weken op proctor masten zit en twee weken op Z-spars... | |
-Carioca- | donderdag 13 mei 2004 @ 09:55 |
quote:Nee, we hadden even een kleine discussie over oa de Max Fun 35, waarvan Heiner er ook 1 heeft liggen die zo heet. Overigens, van dat wedstrijdteam wist ik niet. Naja, weer wat geleerd ![]() Hé Doffy, heb je trouwens al een idee hoe die 2 VOR boten gaan heten eik? De naamsverwarring zou wel heel groot worden als er nu weer 2 "ABM AMRO´s" bij zouden komen ![]() | |
Doffy | donderdag 13 mei 2004 @ 10:01 |
quote:Ok. Haalt die halfwinds de 18 knopen? ![]() quote:Same here ![]() quote:Nee, geen idee. Ga ervan uit dat de 'wij-willen-winnen'-boot ABN AMRO gaat heten, en de tweede ... tsja.. geen idee. Maar denk aan de vorige VOR: Amer Sports, en Amer Sports Too.... | |
Farr40 | donderdag 13 mei 2004 @ 17:35 |
quote:nee er zijn 2 actieve maxfuns35's in Nederland de DeltaLoyd(heiner) en de Abn Ambro. Op de laatste heb ik de maxfun 35 getest met mijn vader's team quote:nog wel harder geloof ik... althans toen ik er mee voer waaide het 18 knopen wind dus dat is eiglijk peanuts [ Bericht 2% gewijzigd door Farr40 op 13-05-2004 17:44:29 (beetje veel ruimte) ] | |
Farr40 | donderdag 13 mei 2004 @ 17:43 |
quote:tja op zich wel een moeilijke keuze idd... 4 weken extra is erg veel maar een orginele mast is altijd een puntje voor ook als je de boot ooit nog een gaat verkopen. Misschien moet je heel even op www.marinecenter.nl vragen wat zij er van vinden. Zij zijn namelijk de importeur van de nieuwe marieholms maar doen ook een hoop reperatie en verkoop van de IF wat ik begreep (en misschien weten zij ergens nog wel een nieuwe mast ergens liggen voor een schappelijk prijsje aangezien een IF wel een serie schip is ![]() | |
kees-jan | vrijdag 14 mei 2004 @ 11:01 |
quote:Tja, wat noem je origineel... Proctor is ook niet meer tenslotte... Nog met Marinecenter contact gehad, die jongens zijn wel heeel duur trouwens ![]() | |
Farr40 | vrijdag 14 mei 2004 @ 12:08 |
tja lijkt me duidelijk dan... (ik geloof wel dat hun er wel verstand van hebben ![]() | |
kees-jan | vrijdag 14 mei 2004 @ 14:05 |
quote:Waat zit volgens jou een regattacenter in M'dam dan? Overigens wel benieuwd: wat voor team zeil jij mee dan? Ik lig overigens in M'dam met mijn bootje, prima uitvalsbasis. ![]() | |
Farr40 | vrijdag 14 mei 2004 @ 16:43 |
Vroeger had je 'jachthaven van Goor'. dat is nu 'jacht haven Waterland' geworden. De bedoeling is dat samen met Regattacenter Medemblick, de toekomstige haven jachthaven in Hoorn, Marina Muiden en 'jachthaven Waterland' het wedstrijdzeilen op het ijsselmeer weer geherintroduceerd wordt en daarom noemen deze havens zich regattacenter. ik was altijd floater op de Offcourse (carter 3/4 tonner). We hebben met dat team 4 keer achter elkaar de Monnickendammer avond wedstrijden bij de WvM gewonnen dus ik denk dat je het schip wel kent. Hellaas hebben we het schip moeten verkopen. Maar gelukkig hebben we er wel iets nieuws(en beters) voor terug. Een X-119 genaamt Ofcourse-Offcourse ![]() | |
kees-jan | maandag 17 mei 2004 @ 09:26 |
quote:Van Goor ken ik zeker, lag ik vroeger met mijn Mirror Dinghy al... lig nu ad overkant, Marina Monnickendam, was de enige met een vrije plek voor de marieholm. Offcourse ken ik ook, mooie boot hoor X jacht! ![]() ![]() | |
-Carioca- | maandag 17 mei 2004 @ 11:59 |
Zeg Kees-jan, wat ik me afvroeg, kunnen ze je bij de Marieholmclub niet verder helpen aan gegevens wat er aan masten op die Marieholms is gezet? | |
kees-jan | dinsdag 18 mei 2004 @ 09:08 |
quote:Had ik al als eerste een post op het forum gezet, echter wordt dat niet zo heeel erg veel gebruikt (zeg maar week wachten voor een eerste reply). Overigens afgelopen weekend de boot overgevaren naar Muiden en daar de opdracht gegeven tot plaatsen van de Z-spars mast. | |
kees-jan | woensdag 26 mei 2004 @ 10:58 |
Nou mensen... tot op heden mij advies om niet in muiden bij zspars een mast te kopen! Op zondag zeggen ze namelijk nog dat je mast vrijdag erop staat (nadat je snel een aanbetaling doet van Euro 300 en de offerte na 1 dag alweer getekend retour hebt). Op woensdag krijg je door een mevrouw die te klantonvriendelijk is te horen dat de mast zeker niet klaar is vrijdag en dat degene die de planning doet vrijdag er weer is. Oftewel bel vrijdag maar terug om te horen wanneer je mast, bij godsgratie, eindelijk eens klaar is!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Conclusie: een mooi pinkersterweekend wordt dus door valse beloften door de neus geboord! Toch fijn als je op basis van beloofde leverdata kiest voor een leverancier!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Farr40 | donderdag 27 mei 2004 @ 12:58 |
niet echt bepaald profesioneel... | |
Sport_Life | donderdag 27 mei 2004 @ 13:41 |
Ik heb inmiddels de boot gezien (op foto) waar we mee gaan zeilen in Augustus, hij is 12 m lang en heeft zowat alles aan boord wat je maar kunt bedenken ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door Sport_Life op 28-05-2004 15:42:42 ] | |
m0nica | donderdag 27 mei 2004 @ 22:44 |
Foto! ![]() | |
Sport_Life | donderdag 27 mei 2004 @ 23:25 |
![]() ![]() Hij is geloof ik net een maand oud ![]() | |
Farr40 | vrijdag 28 mei 2004 @ 14:35 |
vd stadt??? | |
Sport_Life | vrijdag 28 mei 2004 @ 15:42 |
quote:Ik heb echt geen idee, die foto's is het enige wat ik ervan weet.. ![]() | |
Farr40 | maandag 31 mei 2004 @ 20:45 |
toch nog ff een dagje nsr kunnen varen in de yngling ...**komende week spierpijn dus** was wel cewl hoe was jullie nsr?? | |
Olivier_B_Bommel | maandag 31 mei 2004 @ 20:57 |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Die is fu**ing mooi !! ![]() ![]() ![]() | |
-Carioca- | maandag 31 mei 2004 @ 23:52 |
quote:Die foto is van een Ovni, die wordt in Nederland geimporteerd door Krijgsman in Drimmelen. Op zijn site staan wel wat extra foto´s en indelingen enzo: http://www.krijgsman.nl/brand.asp?brand=Alubat [ Bericht 3% gewijzigd door -Carioca- op 31-05-2004 23:57:37 (link aangepast) ] | |
-Carioca- | maandag 31 mei 2004 @ 23:54 |
quote:Best aardig, al konden de prestaties (veel)beter, maar wel veel lol gehad * zit nu net terug van de boot met spierpijn achter z´n pc en is toe aan een lange nachtrust ![]() | |
Sport_Life | dinsdag 1 juni 2004 @ 02:13 |
quote:hmmz tnx ![]() ![]() ![]() | |
kees-jan | dinsdag 1 juni 2004 @ 09:55 |
kees-jan - woensdag 26 mei 2004 @ 10:58 /verhaal/ even een kleine aanvulling op mijn eerdere post hier over het te laat opleveren van de mast, hiervoor was een zeer plausibele verklaring. Echter was de mevrouw die ik woensdag ad telefoon had niet genegen dit te melden, waarbij de verkoopmedewerker met wie ik alles geregeld heb tot op heden vrijdags een logische verklaring heeft kunnen geven waar ik ook zonder problemen mee accoord kon gaan. Het is tevens zo dat zij een kleine compensatie voor de vertraging hebben aangeboden. Dit even ter info, vond ik wel zo netjes naar Zspars toe. | |
RedArrow68 | donderdag 10 juni 2004 @ 09:30 |
Helaas heb ik mijn been gebroken dus voor mij zit er voorlopig ff geen zeilen meer in. Heb hier op mijn PC nog een leuk filmpje staan, upwind met 17 knopen wind, met mn J/24. Even kijken of hij online kan.... Was van plan de grevelingen-cup weer mee te varen maar dat gaat dus gvd niet ![]() | |
Olivier_B_Bommel | donderdag 10 juni 2004 @ 16:04 |
Aii.. das idd kut.. Je kunt als troost nog gaan kijken ![]() Hebbie vorig jaar wel meegedaan? Hoeveelste was je. | |
-Carioca- | donderdag 17 juni 2004 @ 14:52 |
Nou ken ik wel wat snelle boten, maar wat ik nu weer tegenkom op Clubracer...quote:Daar wil ik nou wel eens een stukje op zeilen ![]() | |
Farr40 | zondag 20 juni 2004 @ 20:50 |
idd wel een hele seXy bak![]() alleen nu nog de vraag tot hoeveel wind overleefd het beestje... volgens sailing anarchy kan je beter boven de 25 knopen wind niet meer aan boord zitten ![]() | |
mitt | vrijdag 2 juli 2004 @ 14:28 |
quote:Daat is inderdaad wel een erg gaaf ding ![]() | |
CrossEyedMary | zaterdag 3 juli 2004 @ 19:24 |
quote:Hm.. ik vind die prijs eigenlijk toch best meevallen. De zeilschool waar ik elk jaar zit is tegen de ¤500,-. | |
Keroppi | zaterdag 3 juli 2004 @ 23:08 |
Hallo ik had een vraagje, Ik heb een aantal jaren achter elkaar zeillessen op een zeilschool gevolgd en ben zo tot kielboot III gekomen. Helaas woon ik in de randstad en ook nog eens op een plek waar geen goed vaarwater in de buurt was, dus tsja het zeilen schoot er een beetje bij in. Maar nu gaan mijn ouders (ikzelf woon al weer een tijdje op kamers) naar een ander deel van Nederland verhuizen, waar (jawel) wel mooi vaarwater aanwezig is. Gecombineerd met het feit dat het na een paar uurtjes zeilen in de boot van een vriendin weer helemaal begon te kriebelen kon ik maar 1 ding denken: ik wil straks een eigen bootje. Niet dat mijn ouders zo enorm vermogend zijn dat al mijn wensen direct worden ingewilligd, maar mijn vader is het zeilen ook weer aan het oppikken en mijn broertje heeft een jaartje zeilkamp in een optimistje en een jaar in een valk gedaan. Maar welke boot, in het oerwoud van types is nou een beetje geschikt voor: Een meisje (ik ![]() ![]() ![]() Iemand kwam al met de opties Flying Junior of Flying Dutchman, nog andere suggesties? Ohja en het moet waarschijnlijk wel vanwege de diepte een zwaardboot worden. Nu heb ik dus altijd les gehad in kielboten, zijn er hele erge verschillen? | |
Farr40 | zondag 4 juli 2004 @ 05:09 |
Ik denk dat voor het gene wat je aangeeft te willen gaan doen een flash een best mooie boot is. eigenlijk is de flash een eenmansboot maar als je gewoon voor de joy vaart kan je ook met zijn tweeen op pad. Verder een flying dutchman das een echte mannen boot waarvoor je de nodige acrobatische skills voor nodig hebt om meer te zeilen dan te zwemmen. flying junior is leuk maar boven windkracht 4 wel zwaar in je eentje. Naast de flash zou je kunnen denken aan een laser radiaal, europe of als je echt een tweemans boot wilt een 420 of een schakel(ook wel zwaar om te zeilen) ik heb zelf dit jaar nederlands kampioenschappen in de flash gevaren en ben echt best wel helemaal weg van deze boot omdat het makkelijk hard gaat en niet bijster zwaar is. het verschil tussen kiel en zwaard boten is dat in een zwaardboot is het gebruik van gewicht veel meer van belang dan op een kiel boot, het rechthouden van de een zwaard boot doe je hoofdzakelijk met je lichaam. dus over het algemeen is een zwaardboot fysiek zwaarder dan een kielboot www.splash-boat.com | |
Keroppi | zondag 4 juli 2004 @ 17:43 |
quote:Hmm, een zeiltje is natuurlijk al een stuk makkelijker dan tegelijk een fok/grootzeil/roer te bedienen. Maar met z'n tweeen? Dat zie ik toch niet zo snel gebeuren ![]() Eigenlijk zou ik gewoon eens moeten proefvaren in wat bootjes ![]() | |
Steijn | zondag 4 juli 2004 @ 17:50 |
quote:Gewoon een afspraak maken bij de dealer. Heb ik ook gedaan toen ik mijn Splash kocht. Ik zou gewoon voor de Laser gaan, makkelijk zeilbaar en een grote klasse dus je makkelijk aan wedstrijden mee doen. Splash klasse is maar tot 18 jaar. | |
Keroppi | zondag 4 juli 2004 @ 18:03 |
quote:Oh maar het is niet mijn bedoeling om wedstrijden te gaan zeilen, meer een beetje 'voor de fun' ![]() | |
Farr40 | zondag 4 juli 2004 @ 19:37 |
quote:ik had het over de flash(18 jaar en ouder) de grote zus van de splash het verschil is dat de giek een stuk langer is en daarom het zeil een stuk groter. laser is ook leuk alleen hang je ongetwijfeld zoals de meeste laser zeilers (moi include) je knieeen en rug kapot. en daarbij is de splash/flash community in nederland veel groter en hechter dan de laser en is een laser echt overpriced aangezien het een olympische klasse is. quote:Het is niet ontworpen om met zijn tweeen te varen maar het kan voor een enkele keer wel de kuip is er groot zat. Roel Wester heeft altijd een stuk of 10 demoboten liggen die je mag lenen om te kijken wat je van de flash of splash vindt. | |
2xD | zaterdag 17 juli 2004 @ 14:54 |
Ik heb even een zeil related vraag: wij hebben een zeil bootje [ik en mn vader]. Wat voor 1 weet ik niet hij is in ieder geval wel heel klein maar ook heel laag en snel. Nou heb ik er een probleem aan namelijk dat, touw om de fok mee omhoog te hijsen is uit de mast gekomen toen we een keer waren omgeslagen. Nu willen wel graag weer het touwtje terug de mast in krijgen maar, ik heb geen idee hoe. Weet iemand hoe dit moet of waar ik kan vinden hoe dit moet, ik ben namelijk [zoals je mischien door had] een zeil leek. | |
Pool | zaterdag 17 juli 2004 @ 17:36 |
Weet je echt niet wat voor bootje het is? Een Laser ofzo? Of nog kleiner, moet je er in je eentje in varen? Enne, is het touw (heet fokkeval trouwens) alleen maar van het katrolletje bovenin de mast afgeslipt of is het hele katrolletje eraf? Ik ben zelf ook niet zo handig met boten, maar ik denk dat anderen eerder reactie zullen geven als je ff laat weten wat precies het probleem is ![]() Heeft er nog iemand door Friesland rondgevalkt afgelopen week? Was echt lekkere wind daarvoor en de schuimparty te Grou was ook top ![]() | |
2xD | zaterdag 17 juli 2004 @ 18:11 |
nee het is geen laser dat weet ik wel, het is kleiner, je kan er in je eentje in zitten maar ook met zn tween maar niet met meer. Nou het katrolletje is er niet af ofzo maar, het touw zit niet meer in de mast, dus ook niet meer op het katrolletje. Ik kan hem zo weer door dat katrolletje krijgen maar HOE krijg ik hem dan door iets van 4 meter mast. Ik kom een aardig eind met stug ijzerdraad maar ongeveer 50 cm voor het einde van de mast zit het draad vast of het is niet stug genoeg om door te drukken. Mischien is het nu duidelijker, Help... ? | |
-Carioca- | zondag 18 juli 2004 @ 18:09 |
Misschien kun je er een stuk fietsketting aan vastmaken, en het val dan van bovenaf in de mast invoeren. Dat is vaak wel flexiebel en toch zwaar genoeg genoeg om zich naar beneden te wringen. Beneden moet je dan met een haakje oid de ketting wel weer uit de mast kunnen krijgen. Succes! ![]() | |
2xD | zondag 18 juli 2004 @ 18:45 |
Thnx, Als ik er weer naar toe ga zal ik het proberen, maar ik weet niet of de ketting door het gat in de mast boven aan kan. Maar als iemand anders nog andere iedeen heeft laat maar horen. | |
hornage | zaterdag 24 juli 2004 @ 23:55 |
ach, probeer het eens met vissersloodjes, die zijn tenminste wat kleiner en hebben meestal een ronde vorm. Om dit te bevestigen kan je een vissersdraad gebruiken en dan de schootsteek er aan epibreren. wij doen het altijd zo. Hoewel het nooit gebeurd is want omslaan doe je pas met kielboot 5 toch? [edit] hier staat ook nog wel wat theorie over omslaan[/edit] | |
hornage | zondag 25 juli 2004 @ 00:01 |
en hier dus uitleg over deze mooie knoop![]() | |
2xD | zondag 25 juli 2004 @ 13:22 |
Hey, hartstikke bedankt ![]() ![]() Over dat omslaan: ik heb geen idee, wat kielboten inhouden laat staan nummer 5, ik weet wel dat ik wel omgeslagen was ![]() | |
-Carioca- | dinsdag 27 juli 2004 @ 15:05 |
Volvo Ocean Race en America's Cup update: Naast dit nieuws dat Mike Sanderson de 1e schipper wordt van één van de twee ABN AMRO volvo ocean racers.... quote:...kwam er gister wel een aardig roddeltje bij: quote:En dan vanmorgen nog dit: quote:Via Zeilen [ Bericht 6% gewijzigd door -Carioca- op 28-07-2004 10:04:47 (Aanvulling) ] | |
Olivier_B_Bommel | woensdag 28 juli 2004 @ 17:48 |
Ik was vorige week voor mn cwo3 kielboot gegaan, was er op mn examen gewoon GEEN wind !!! Nu heb ik um officieel niet gehaald, heb t papiertje niet, terwijl op mn voorderingenstaat wél alles wat afgetekend.. ![]() ![]() ![]() | |
Ludwig | donderdag 29 juli 2004 @ 01:02 |
quote:Bij welke zeilschool? | |
WaVe | donderdag 29 juli 2004 @ 19:58 |
quote:Denk er wel aan dat zwaardboten in het algemeen een sportiever soort boot is. Meestal zeil je, ivm het risico op omslaan, in een wetsuit. (of je bikini/zwembroek als het heel erg mooi weer is ![]() Hoe ondiep is het trouwens als je geen klein kielbootje kunt hebben (een valk steekt maar 90 cm)? Je zou ook kunnen denken aan een bootje met een klapzwaard (ik geloof dat een randmeer dat heeft.. Alleen zijn die vrij duur en net zo moeilijk/makkelijk in je eentje te zeilen als bijv. een valk. Een valk vind ik trouwens ook prima te zeilen in m'n eentje hoor. Alleen een smalle sloot opkruisen wordt veel werken ![]() | |
Olivier_B_Bommel | vrijdag 30 juli 2004 @ 12:38 |
Zeilschool Eendracht (SZE) op de Kagerplassen. | |
hornage | vrijdag 30 juli 2004 @ 21:25 |
nah, volgens mij mag je volgens het cwo nog geen eens zo handelen. Als alles van je vorderingsstaat is ingevuld heb je je diploma. Ik zou zoiets nooit doen bij een cursist van mij igg. Je instructeur heeft toch wel een idee van wat je kan? | |
Olivier_B_Bommel | vrijdag 30 juli 2004 @ 21:51 |
Nee, het was zo: niet alles was ingevuld omdat ik het schijnbaar nog niet kon ofzo.. ![]() ![]() Nix aan de hand dus !!! ![]() ![]() ![]() | |
-Carioca- | donderdag 23 september 2004 @ 23:01 |
Nou, wat een rust in dit topic... Tijd voor wat nieuw leven: De eerste ABN AMRO VOR 70 is af, en de uitmonstering is bekend: ![]() ![]() ![]() quote: | |
Litman | vrijdag 5 november 2004 @ 13:47 |
Wederom VAR nieuws: (uit: Zeilen) Volvo Ocean Race: zes boten 2 november, 2004 De organisatie van de Volvo Ocean Race heeft bekend gemaakt dat er nu zes boten in aanbouw zijn voor de race van 2005. Het jongste project is van het Zweedse Atlant-syndicaat. Dat wordt geleid door Richard Brisius and Johan Salen en heeft drie podiumplaatsen gerealiseerd in de afgelopen drie races. Ze worden geholpen door vijfvoudig Whitbread veteraan Magnus Olsson, in de afgelopen VOR aan boord van Assa Abloy. Evenals de Assa destijds wordt de nieuwe boot gebouwd bij Green Marine in Lymington, onder leiding van Jason Carrington, eerder bouwbegeleider van –alweer- de Assa Abloy. Atlant heeft gekozen voor een Farr-ontwerp. Met de komst van Atlant zijn er nu vijf syndicaten zeker. -ABN Amro schrijft zoals bekend twee boten in. Voorlopig is alleen schipper Mike Sanderson bekend. Technisch directeur is Roy Heiner. -Brasil 1 is een Braziliaans project onder leiding van Alan Adler en Torben Grael. Ze hebben zich verzekerd van voldoende sponsorkapitaal en bouwen een Bruce Farr ontwerp. Grael zeilde de Whitbread 1997-98 aan boord van de Innovation Kvaerner, is vijfvoudig olympisch medaillewinnaar en huidige olympisch Star-kampioen. Voorts is hij bekend als America’s Cup tacticus (Prada). - Premier Challenge van Grant Warington. In Australië is Warington erg succesvol met zijn maxi-jacht Skandia. Hij zeilde zelf in de vorige Volvo Ocean een etappe op de Djuice Dragons. Don Jones, die de Skandia tekende, is de ontwerper van Premiere Challenge. - Telefonica Movistar – Dit Spaanse syndicaat heeft een Nederlands tintje: Bouwe Bekking staat op de rol als schipper. Het team maakte als eerste deelname aan de VOR 2005/06 bekend. Dat had alles te maken met het feit dat de race in Spanje (Sanxenxo and Vigo) van start gaat. Team TM heeft Farr Yacht Design gekozen voor het ontwerp. De Volvo Ocean Race begint volgend jaar 5 november in het Spaanse Sanxenxo met een proloog. Op 12 november start de eerste etappe vanuit Vigo. Het is voor het eerst dat deeze rond de wereld race (voorheen Whitbread) buiten Engeland start. In totaal staan negen etappes op het programma. Daar komen kortebaan races in de etappeplaatsen bij. Etappe 1 – Vigo, Spanje - Kaapstad Etappe 2 – Kaapstad - Melbourne Etappe 3 - Melbourne – Nieuw Zeeland Etappe 4 - Nieuw Zeeland - Rio de Janeiro Etappe 5 - Rio - Baltimore/Annapolis Etappe 6 - Baltimore/Annapolis - New York Etappe 7 - New York - Southampton Etappe 8 - Southampton - Gothenburg Etappe 9 - Gothenburg - finishplaats Heb niets meer gehoord over Amsterdam als finishplaats? ![]() | |
Farr40 | zaterdag 6 november 2004 @ 21:14 |
nee tuurlijk niet amsterdam is toch helemaal niet interesant welleens met een 70 voeter door het noordzeekanaal gevaren met al die pontjes en beroepsvaart... en daarbij iets veel belangrijkers dan de volvo met maar 6 teams en zonder topprofs(omdat die toch ac varen) vendee globe ![]() ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door Farr40 op 06-11-2004 21:19:55 ] | |
hornage | zondag 7 november 2004 @ 01:06 |
wow, vette actiefoto, dik in plane zeg. Dat lijkt me kicken om dat in zo'n boot te zitten ![]() ![]() | |
-Carioca- | maandag 8 november 2004 @ 11:53 |
En nog meer VOR nieuws: Als een Fok!ker belangstelling heeft om mee te gaan; Het kan!quote:Amsterdam als finishplaats heb ik ook niks meer van gezien... Misschien moeten de heren van de Raad van Bestuur van ABN AMRO even wat harder lobbyen ![]() | |
hornage | maandag 8 november 2004 @ 12:32 |
nou, ik heb me opgegeven maar of ik een kans maak ![]() Ik heb alleen maar kielboot en zwaardboot ervaring en ik heb nooit op zee gevaren ![]() | |
Farr40 | maandag 8 november 2004 @ 16:19 |
tja ik ben weer's net te jong maar het word een project a'la holmatro dus of je moet echt heel veel talent hebben of een hele rijke papa hebben die wat in de watersport doet. maar wel een heel cewl initiatief, ben benieuwd wie het gaat leidden. Hans Horrevoet die Holmatro begeleide was wel relaxed | |
m0nica | donderdag 11 november 2004 @ 17:37 |
Oh hemel.. t wordt weer winter ![]() Wat gaan jullie mede-zeilers doen nou t eigenlijk te koud is om te zeilen?! (behalve de diehards natuurlijk ![]() * m0nica zoekt wanhopig zeilvakantiefoto's op | |
-Carioca- | donderdag 11 november 2004 @ 21:51 |
Misschien toch Amsterdam als etappeplaats! Dit komt uit het Volvo Ocean Race Magazine, en staat dus (nog)niet op internet, maar Zeilen meldt:quote: | |
-Carioca- | donderdag 11 november 2004 @ 21:53 |
quote:Ja hey, doorzeilen natuurlijk, de eerste winterwedstrijden zijn al achter de rug, dus ik vermaak me wel ![]() 't is pas te koud als de ijslaag te dik is om doorheen te breken met een polyester romp ![]() | |
Doffy | vrijdag 12 november 2004 @ 09:48 |
quote:Kijk, dat is de ware freak ![]() is het trouwens toeval dat er in IJmuiden Seaport marina een Farr50 genaamd 'Carioca' ligt? ![]() | |
-Carioca- | vrijdag 12 november 2004 @ 12:36 |
quote:Ja, is toeval, ik ken dat schip helemaal niet ![]() | |
-Carioca- | woensdag 24 november 2004 @ 13:45 |
Om er wat leven in te houden Wie heeft er voorrang? Voor degene met het goede antwoord zijn geen prijzen te winnen, we gaan voor de eeuwige roem ![]() ![]() | |
Farr40 | woensdag 24 november 2004 @ 14:55 |
-btw abn ambro heeft haar short distance bemanning bekend gemaakt http://www.nautica.it/go.php?press=W&recno=79 -btw² de transpac52 klasse blijft groeien. Met ingang van 2006 zullen zich twee nederlandse teams zich bij de mediterane vloot melden. namelijk de Sotto Voce van Arien van Vemde en Peter de Ridder met een mooie roze tp52 ![]() | |
-Carioca- | woensdag 24 november 2004 @ 15:43 |
Jammer. Nu gaat er eens een aansprekende boot onder Nederlandse vlag de wereld rond, zit er geen Nederlander op: Brad Jackson - Wachtleider (NZL) (New Zealand Endeavour/Merit Cup/Tyco) Tony Mutter - Stuurman Trimmer (NZL) (Swedish Match/Team SEB) David Endean - Trimmer Pitman (NZL) (Tyco) Jan Dekker - Voordekker (RSA) (Merit Cup/Tyco) Robert Greenhalgh - Stuurman Trimmer (UK) Justin Slattery - Voordekker (IRE) (News Corp) Stan Honey - Navigator (USA) | |
m0nica | woensdag 24 november 2004 @ 16:37 |
quote:Lijkt mij dat die onderzeeër voorrang heeft.. Het is beroepsvaart (of een of andere miljonair heeft er een als speeltje) en hij is moeilijker wendbaar.. Maar aan de andere kant kan die natuurlijk ook wel weer snel onder water zakken zodat t zeilschip door kan varen ![]() | |
Farr40 | woensdag 24 november 2004 @ 20:57 |
quote:dit is de shortrackcrew. Wel verassend dat honey aan boord zit aangezien die met roy disney ook een campagne aan het starten was. ik verwacht in de crew voor lange etappes wel wat nederlanders. maarja de weinige goede zeilers die nederland heeft varen AC dus die komen niet aan boord... [ Bericht 3% gewijzigd door Farr40 op 24-11-2004 21:08:40 ] | |
m0nica | woensdag 24 november 2004 @ 22:42 |
Ik moet even wat met jullie delen.. Gewoon omdat ik het zo'n prachtige foto vind ![]() ![]() uit eigen collectie ![]() | |
-Carioca- | woensdag 24 november 2004 @ 22:57 |
quote:Sta je d´r zelf ergens op? ![]() | |
m0nica | woensdag 24 november 2004 @ 23:04 |
Hahahaha ja, zoek m0nica, wie me heeft gevonden mag door voor de magnetron ![]() rechter foto, niet aan het roer, even relaxed aan de fok | |
-Carioca- | woensdag 24 november 2004 @ 23:07 |
Monica, je bent de spoiler vergeten ![]() | |
m0nica | woensdag 24 november 2004 @ 23:10 |
quote: ![]() ![]() | |
-Carioca- | donderdag 25 november 2004 @ 00:07 |
quote:Aangenomen! (Mits op 12 volt, anders trekt het boordnet het niet ![]() Dat wordt nog leuk, komende wedstrijd, in het spirak "Haal jij de warme saucijzenbroodjes even boven" ![]() | |
Farr40 | donderdag 25 november 2004 @ 09:52 |
btw:[quote: glen bourke] 'i can guarantee to you, that we will be coming to holland but, which port and uhm what the exact timing of that is, in the last 4 remaining ports of the race . I can not really look that down at this stage.'[/quote] ![]() | |
-Carioca- | donderdag 25 november 2004 @ 10:50 |
Clubracer meldt vanmorgen: quote:Als het goed is binnenkort duidelijkheid dus * -Carioca- stemt natuurliujk voor Rotterdam ![]() Videootje zien? http://www.questmedia.nl/mov/pc_abnamro.wmv | |
m0nica | vrijdag 26 november 2004 @ 16:19 |
Pff.. ik vol goede moed klikken, hoop op een mooi filmpje, gaan ze allemaal zitten ouwehoeren ![]() | |
Farr40 | vrijdag 26 november 2004 @ 17:05 |
http://www.bethwaite.com/asset/lukamastcam.wmv http://www.champosa.com/video/wipeout_lg.wmv http://media.xanaduracing.nl/ekims6002004kielhoog.wmv http://www.spitfiresailing.org.uk/data/spitfiredemo_256.wmv wat mooie filmpjes ![]() | |
m0nica | zaterdag 27 november 2004 @ 16:33 |
![]() ![]() Wel gaaf zeg.. * m0nica krijgt een onbedwingbare neiging tot catamaranzeilen | |
Farr40 | zaterdag 27 november 2004 @ 17:31 |
nah niet echt over de kop. dit gebeurt wel eens vaker in skiffs zoals de 49er de wing tipt het water en dan graaft de boot zich in en maakt een soort radslag... over de kop gaan is gewoon met je neus in een dal duiken en dat de boot echt over je heen komt ![]() | |
m0nica | zaterdag 27 november 2004 @ 18:02 |
quote:Oohw.. okee.. Leek dr ff op ![]() Die catamarans duiken wel lekker heh.. | |
Ludwig | zaterdag 11 december 2004 @ 15:34 |
quote:Ik heb nog een Flying Junior liggen. Zeil er bijna niet mee en heb net een jouet 1080 gekocht dus zal er waarschijnlijk ook niet meer mee zeilen. Als je interesse hebt kan je me mailen op sjoerdsantema@hotmail.com Woensdag gekocht: ![]() ![]() Kan niet wachten totdat ik het telefoontje krijg dat ik hem op kan halen. Ligt in Hellevoetsluis en moet naar Amsterdam gevaren worden. Is er iemand hier die ervaring heeft met die route? | |
-Carioca- | zondag 12 december 2004 @ 15:47 |
quote:Mooi ding, gefeliciteerd mên ![]() Wb die route, wat wil je doen, binnendoor of buitenom? | |
Ludwig | zondag 12 december 2004 @ 16:21 |
quote:Dankje! Ik ga het liefst binnendoor. Heb nog geen ervaring op de zee. Hoorde iets over een staande mast route? | |
-Carioca- | zondag 12 december 2004 @ 19:06 |
quote:Jazeker, dat kan. Kijk op http://www.staandemast.nl. De site is op dit moment een beetje brak hier, maar het geeft wel een goed idee hoe de route loopt. Grofweg komt het erop neer dat je het beste van Hellevoetsluis via het Spui en de Oude Maas naar Dordrecht kan, en dan via Noord, Nieuwe Maas en Hollandsche IJssel naar Gouda; zo via de Gouwe naar de Westeinder, en zo via de Ringvaart van de Haarlemmermeer naar de Nieuwe Meer onder Amsterdam. Dan 's nachts in konvooi door Amsterdam. Het zal wel in de winter ingewikkeld worden met de brugbediening, denk ik. Er is in de zomer (hoe dat in de winter is weet ik niet) een groene golf, waarbij je bij voorkeur de avond tevoren door de spoorbrug bij Dordrecht gaat, en dan in Dordrecht overnacht. Je kunt dan 's ochtens vroeg vertrekken, ook afhankelijk hoe de stroom loopt (Getijdenwater tot aan Gouda, en dat scheelt enorm), dit ivm de spoorbruggen in Gouda, die maar 3 keer per dag draaien. Je bent dan 's avonds in Amsterdam en bent dan in de nacht op het IJ. Koop een almanak deel 2, en er is bij de ANWB een waterkaart verkrijgbaar (net zoals de andere ANWB-waterkaarten) waarop de hele route staat (ik geloof zelfs inclusief brugbedieningstijden, maar hoe actueel die zijn weet ik niet). Veel succes! [ Bericht 1% gewijzigd door -Carioca- op 12-12-2004 19:12:18 ] | |
Ludwig | maandag 13 december 2004 @ 23:16 |
quote:Klinkt als een leuke route! Nu nog naar iemand zoeken die mee wil varen. Om nou in je eentje te varen is ook niet zo gezellig.... | |
-Carioca- | dinsdag 14 december 2004 @ 05:17 |
quote:Dit klinkt als een subtile hint. Nou, je hebt mail. Edit: Nou, da´s lekker, de foutmelding komt nu pas binnen; Je hebt dus geen mail, maar als je bemanning zoekt, roep dat hier even, wie weet... [ Bericht 15% gewijzigd door -Carioca- op 14-12-2004 12:37:53 ] | |
Ludwig | dinsdag 14 december 2004 @ 20:40 |
quote:Ik zoek zeer zeker bemanning! Ik heb je gemaild maar misschien is het handiger als je even naar mijn hotmail mailt! sjoerdsantema@hotmail.com | |
#ANONIEM | dinsdag 14 december 2004 @ 20:45 |
Ik heb ervaring met die route, zowel binnendoor als buitenom. Beiden erg de moeite waard, alhoewel ik buitenom zelf leuker vind. En dan ook vanwege de tussenstop in Scheveningen ![]() [ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2004 20:46:40 ] | |
Ludwig | dinsdag 14 december 2004 @ 20:46 |
quote:Medio volgende week. Eerder heb ik helaas geen tijd. Met wat voor boot heb je ervaring? | |
#ANONIEM | dinsdag 14 december 2004 @ 20:50 |
quote:Van alles en nog wat. Binnendoor kajuizeilboten tot een voet of 30 en buitenom van 25 voet tot 42 voet. Victoire, Jeanneau, Hallberg Rassey, Bavaria, etc., etc. Door de week kan ik mezelf helaas niet vrijmaken, anders had ik wel een stukje willen meevaren. | |
-Carioca- | woensdag 15 december 2004 @ 10:51 |
quote:Zo, ik had het even druk gisteravond, maar nu heb je mail op je hotmailadres ![]() | |
Litman | zondag 26 december 2004 @ 13:41 |
Sydney-Hobart is vannacht begonnen. Live te volgen via: http://rolexsydneyhobart.com/default.asp?key=521 Nog meer mensen die de race volgen? | |
Farr40 | zondag 26 december 2004 @ 17:12 |
jupp... ![]() AREAS BUT LOCALLY REACHING 40/45KNOTS NEAR EASTERN BASS STRAIT AFTER 270600UTC) | |
Litman | maandag 27 december 2004 @ 15:16 |
PEen paar foto's van de race: Nicorette: ![]() Konica Minolta: ![]() start: ![]() Stand op dit moment: (line honours) 1 .Konica Minolta 2. Skandia 3. Nicorette | |
Litman | dinsdag 28 december 2004 @ 10:26 |
De storm heeft zijn tol geëist: Konica Minolta eruit na een ontmoeting met een “gi-normous wave". Ze hebben schade aan de hull. Skandia heeft een probleem met de kantelkiel en zijn door de Tasmaanse kustwacht weggesleept. Het lijkt er op dat dat Nicorette voor de 2e keer in successie de dubbel gaat pakken: line en handicap winnaar! | |
Clubracer | dinsdag 28 december 2004 @ 11:41 |
Het volledige Sydney Hobart verhaal met foto's van de titanstrijd onder de super maxis kan je volgen op www.clubracer.be Ondertussen hebben meer dan 54 zeiljachten de strijdbijl begraven en zoeken beschutting. 28/12/04 SYDNEY-HOBERT: SKANDIA en KONICA MINOLTA uit de race 27/12/04 60ste Rolex Sydney Hobart Yacht Race van start | |
Farr40 | dinsdag 28 december 2004 @ 11:50 |
de skandia is nu helemaal kielloos. | |
-Carioca- | dinsdag 28 december 2004 @ 12:08 |
quote:Op Sailinganarchy staat een onbevestigd bericht dat Skandia gezonken zou zijn?? Lekker dan. De bemanning zou vantevoren al van boord zijn gehaald. | |
Farr40 | dinsdag 28 december 2004 @ 12:25 |
bemanning zit al in hobart. maar ik denk niet dat ze gezonken is omdat ze waarschijnlijk ondersteboven ligt en de luiken vast wel afgesloten zijn door de bemanning voor ze van boord afgingen. Maar een ding is zeker de kantkiel heeft haar gevaren wederom getoont en daar zal ook nog wel menig woord over gesproken worden. | |
Farr40 | dinsdag 28 december 2004 @ 19:37 |
nicorette gefinished LINE HONOURS Nicorette Finished - 02:16:10:40 | |
Litman | vrijdag 31 december 2004 @ 11:28 |
Aera is uitgeroepen tot overall winnaar.![]() Volgens veel deelnemers was deze aflevering van S-H de zwaarste sinds de tragische tocht van 1998. Over die wedstrijd in 1998 is trouwens een fantastisch boek geschreven door Rob Mundle: Fatal Storm zie: http://www.amazon.com/exe(...)/103-2998028-5714247 | |
_Arthur | zaterdag 1 januari 2005 @ 18:30 |
North Sea Regatta (Scheveningen) is weer in aantocht. Ik kreeg gisteren mail van de organisatie. Stukje uit de mail: De data van de ABN AMRO North Sea Regatta nu alvast te noteren. Op 3 mei is de start van de Vuurschepen Race naar Harwich en op 6 mei is de start van de North Sea Race. Van 13 tot en met 16 mei worden de in-shore wedstrijden gevaren voor de Scheveningse kust. www.nsr.nl Mensen hier die mee doen? Zeilen dan wel organisatie? | |
Farr40 | zondag 2 januari 2005 @ 11:55 |
ik, met de ofcourse-offcourse als spinnakertrimmer ![]() www.teamoffcourse.nl [ Bericht 9% gewijzigd door Farr40 op 02-01-2005 12:06:19 ] | |
-Carioca- | zondag 2 januari 2005 @ 15:20 |
Ik hoop wel mee te doen, al valt de NSR wel vroeg dit jaar. Even kijken of ik de schipper zo gek kan krijgen het onderhoud een beetje snel te plannen, want na de winterwedstrijden moet de boot natuurlijk ook nog even het water uit. Even afwachten. | |
-Carioca- | zaterdag 29 januari 2005 @ 12:28 |
De eerste ABN AMRO VOR70 wordt nu getest in Portugal, maar komt komende maand naar Rotterdam; voor de geinteresseerden, hij komt in de Veerhaven te liggen.quote: | |
BillyOcean | maandag 1 augustus 2005 @ 10:31 |
Ik ga eind augustus zeilen in friesland en vroeg me af of iemand wat tips heeft hier en daar... Als het veel regent bijvoorbeeld, waar kan ik dan het beste gaan slapen? Is dat gewoon ergens een tent opzetten in een weiland of zijn er goede hostels die aan het water staan? Hoe werkt het als ik in een haven aanleg? Moet ik dan ergens betalen en hoeveel is dat ongeveer? En zijn er nog meer vruchtbare tips waar ik waarschijnlijk als leek niet aan denk, maar waarvan jij als echte zeiler zegt "ja, daar moet je op letten!" ? | |
Thorical | zondag 4 september 2005 @ 21:36 |
Opstapper aangeboden Ervaring van jollen tot 14m kajuitjacht. Gevaren van de sloterplas tot de middenlandse zee. Van windkracht 1 tot 12. Man Laat wat van je horen als niet genoeg bemanning hebt. | |
viris | woensdag 7 september 2005 @ 14:45 |
Ik ben van plan om volgend jaar samen met m'n broer te gaan zeilen op de Adriatische zee voor de kust bij Kroatië in een openboot. Maar nu zijn we op zoek naar een geschikte boot hiervoor. Nu hebben we een houten Spanker en die is daar niet erg geschikt voor. We zoeken iets zeewaardigs, dus kiel, en zelflozende kuip en zelfrichtend. En natuurlijk moeten we er ook in kunnen overnachten en onze bagage er in droog kunnen houden. En dan willen we ook nog sportief kunnen zeilen, goed trimbaar en lekker in de trapeze hangen enzo. Er zijn een aantal boten die in aanmerking komen, een Tempest, Efsix en een Randmeer. Hebben jullie nog suggesties, wat zou een geschikte boot zijn? Heeft iemand al eens iets dergelijks gedaan? En wat voor boot toen gebruikt? | |
boogie2u | dinsdag 29 augustus 2006 @ 10:40 |
ie weet er meer over de Contessa 32 | |
-Carioca- | dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:55 |
quote:Ja, wat wil je weten? Nogal een open vraag. Is iig een oude, maar nog steeds populaire populaire eenheidsklasse in Engeland, dus er is veel over te vinden met google. | |
lj_lightning | zondag 3 september 2006 @ 20:39 |
Ik heb even een vraagje mbt tot CWO examen's; Ik heb 3 weken geleden op zeilkamp mijn CWO3 net niet gehaald (Lagerwal en ankeren) de rest allemaal wel, ook mijn theorie heb ik gehaald. Alleen nu wil ik wel graag mijn CWO3 volledig (ik wil doorgaan tot minimaal cwo4, dit is nu mijn 2e cwo jaar). Alleen hoelang is mijn Praktijk CWO voderingstaat geldig? er staat 1 vaar seizoen maar is dat tot zeg maar einde van deze maand? (dan is het zeil seizoen toch wel op zn einde) of tot volgend jaar? | |
lj_lightning | zondag 3 september 2006 @ 20:45 |
Hm ik lees net op de CWO site (ja had ik ook eerder kunnen doen ![]() quote:Dus tot 31Dec... dat wordt winterzeilen ![]() | |
-Carioca- | maandag 4 september 2006 @ 13:13 |
quote:Niks mis met winterzeilen ![]() ![]() | |
michez | donderdag 1 maart 2007 @ 15:56 |
Gaan er nog mensen voor de nachte van Spakenburg??? | |
hornage | donderdag 1 maart 2007 @ 16:01 |
ikke niet, maar zaterdag wel weer lekker dagje zeilen ![]() Geniaal dat sommige zeilscholen nog boten in het water hebben liggen ![]() | |
lj_lightning | donderdag 1 maart 2007 @ 20:39 |
Mijn zeilvakantie staat alweer geboekt ![]() ![]() ![]() ![]() Heb er al weer zin in ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 19 juni 2007 @ 17:08 |
Na jarenlang op valkjes weg geweest te zijn, gan we dit jaar met twee kajuitbootjes op pad. We twijfelen tussen het huren van een fox22 of een clever23. De clever23 is wat duurder (80euro meer) en groter maar een fox22 lijkt ook dik in orde. Heeft iemand een idee wat een betere keuze is om een midweekje door friesland te cruisen? Bedankt alvast | |
noutie | zondag 24 juni 2007 @ 15:49 |
Hey, das toevallig! Ik ging ook altijd met vrienden zeilen en wij stappen dit jaar ook over op een ander schip. Ik heb wel gehoord dat de Clever23 een aardige 23-voets golvenbonkert is. TEEEVEEEPEEE ik ben namelijk benieuwd wat jullie kiezen, dan kies ik dezelfde ![]() |