1) Carnival of souls (1962)
2) The haunting (1963)
3) In the mouth of madness
Benieuwd naar die van jou...
*Denkt
"Heeeeeeeeeeeere's Johnny......."
Ook vond ik de Exorcist eng.......
(maar dan egt vroeger hé......)
De volgende films hadden voor mij scenes die ik bij deze wel wil omschrijven als echt eng:
- Ringu
- Videodrome
- The Thing
- American Werewolf In London
- Hellraiser
- Carrie
Films die ik van voor naar achter echt eng vond heb ik niet.
Dus voor hem was het een enge film
Kaïro
The Woman In Black
The Eye
Exorcist 3
Don't Look Now
Henry
The Brood
en, geloof het of niet
The Blair Witch Project
[Dit bericht is gewijzigd door Duimelijntje op 22-06-2003 13:31]
* Monk houdt gewoon niet van schrikken
samen met me moeder een paar jaar geleden Gremlins gekeken, en we hebben het uitgezet, elke keer als die klote beesten uit de kastjes kwamen kon je ons van het plafon schrapen. Niet zo best voor een 19 jarige maarja ik kan er ook niks aan doen.
quote:Whahahaha
Op zondag 22 juni 2003 13:28 schreef Monk het volgende:
Ik kan echt helemaal niet tegen horror films, ik flip gewoon bij al die schrik effecten![]()
samen met me moeder een paar jaar geleden Gremlins gekeken, en we hebben het uitgezet, elke keer als die klote beesten uit de kastjes kwamen kon je ons van het plafon schrapen. Niet zo best voor een 19 jarige
maarja ik kan er ook niks aan doen.
Tegenwoordig word ik van elke horrorfilm niet meer bang, ja af en toe heb je van die films om je gewoon even uit je stoel te schudden. Maar dat is gewoon hetzelfde als dat iemand achter een muurtje staat te wachten tot iemand voorbij komt en dan opeens voor je neus springt. Boejuh voor de rest van de tijd lig ik altijd in de scheur van de fantasierijke slachtscenes, maar wie ben ik
Verder heb ik vroeger erg veel last gehad op 13 jarige leeftijd van de x-files, en toen ik een keer geblowed had vond ik na de x-files eng om te gaan slapen
Ben nu niet meer snel bang, eigenlijk nooit meer
quote:Dagon eng, ik vond hem meer lachwekkend?? hehe wel een leuke film dat wel gordon/yuzna kan er bij mij altijd wel in
Op zondag 22 juni 2003 10:03 schreef Boef het volgende:
Dagon (Stuart Gordon regisseert verhaal H.P. Lovecraft, Yummie!)
quote:Dat ken ik
Op zondag 22 juni 2003 13:28 schreef Monk het volgende:
Ik kan echt helemaal niet tegen horror films, ik flip gewoon bij al die schrik effecten![]()
samen met me moeder een paar jaar geleden Gremlins gekeken, en we hebben het uitgezet, elke keer als die klote beesten uit de kastjes kwamen kon je ons van het plafon schrapen. Niet zo best voor een 19 jarige
maarja ik kan er ook niks aan doen.
Vervolgens vermelden dat dit gebeurd met stoute kinderen
En dan willen ze wel luisteren in één keer
quote:Toevallig dacht ik vandaag nog aan "In the mouth of madness"..dat het zo'n bizarre film was en inderdaad wel freaky.
Op zondag 22 juni 2003 07:49 schreef kinky_queen het volgende:
2) The haunting (1963)
3) In the mouth of madnessBenieuwd naar die van jou...
Die leipo die steeds weer op z'n fiets komt voorbij rijden omdat die vent in de auto steeds dezelfde rondjes rijdt.
Die paarse , heb ik nachtmerries van
Nu: Ringu, The Grudge... (en andere Aziatische horror)
The Others, Blair Witch Project
Ook heel eng.. de Nederlandse film Spoorloos..
Te eng, te realistisch. En het gaat gewoon om een groep mensen wat verdwijnt in het regenwoud waarna een andere groep op zoek gaat naar ze en het fimmateriaal vindt (goh, eerder gehoord), alleen deze film komt uit de jaren zeventig en is zo'n beetje overal verboden.
The Ring.... pffffff wat een schrikeffecten en helemaal als je hem ziet in de bioscoop ...
quote:Die heb ik ook gezien, die video lag toen in de videotheek naast ander docu's zoals Faces of Death.... was dat nou echt of niet? Soort van Faces of Death leek het wel. Zag je ze overleven in de jungle met schildpadden te doden en aan het einde werden ze gepakt door inboorlingen ofzo en opgegeten... ik vond het echt eng om te zien maar ik was toen een stuk jonger dus ik weet nu niet of het echt was of niet... Echt
Op maandag 23 juni 2003 10:04 schreef Fransje het volgende:
Ben zelf dol op horrorfilms dus niet snel meer onder de indruk, maar Canabal Holocaust wil ik niet meer zien.Te eng, te realistisch. En het gaat gewoon om een groep mensen wat verdwijnt in het regenwoud waarna een andere groep op zoek gaat naar ze en het fimmateriaal vindt (goh, eerder gehoord), alleen deze film komt uit de jaren zeventig en is zo'n beetje overal verboden.
quote:Ik dacht dus dat het echt was, vooral die schildpad was erg goed gedaan, maar het is dus nep.
Op maandag 23 juni 2003 10:09 schreef Muurbloempje het volgende:[..]
Die heb ik ook gezien, die video lag toen in de videotheek naast ander docu's zoals Faces of Death.... was dat nou echt of niet? Soort van Faces of Death leek het wel. Zag je ze overleven in de jungle met schildpadden te doden en aan het einde werden ze gepakt door inboorlingen ofzo en opgegeten... ik vond het echt eng om te zien maar ik was toen een stuk jonger dus ik weet nu niet of het echt was of niet... Echt
quote:
Op maandag 23 juni 2003 04:09 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
excorsist
blair witch 1
quote:
Op maandag 23 juni 2003 10:36 schreef Fransje het volgende:[..]
Ik dacht dus dat het echt was, vooral die schildpad was erg goed gedaan, maar het is dus nep.
De tweede groep wordt als het goed is niet opgegeten, maar de eerste groep had nul respect voor de inboorlingen (stak de hut in brand met de mensen er nog in) dus die moesten kebab worden.
En films als "what lies beneath" ga ik gewoon niet kijken
Ben sowieso al iemand die verrekte snel schrikt. Dus ik ben der niet voor m'n plezier heengegaan.
Die in de ondergrondse darkroom, waarbij iemands schedel met een brandblusser kaduuk wordt geslagen, en de verkrachtingsscene in de tunnel.
Zie hier de trailer voor de sequel: (10 mb)
(SAVE AS)
quote:Je bronnen zijn slecht ingelicht. Deodato's dierenslachtingen zijn berucht, zeker niet nep, èn de reden dat Cannibal Holocaust in diverse landen verboden was (niet meer overigens, hij is zelfs in Engeland gewoon te koop)
Op maandag 23 juni 2003 10:36 schreef Fransje het volgende:
Ik dacht dus dat het echt was, vooral die schildpad was erg goed gedaan, maar het is dus nep.
[Dit bericht is gewijzigd door pazuzu op 23-06-2003 18:02]
En the Shining natuurlijk
Ik heb net Baise Moi gekeken, en ik kan je vertellen, dat als er ooit twee dames bij elkaar staan ik de andere kant op loop...
Mocht je nog geen angst voor vrouwen hebben is Baise Moi wel de manier om het te krijgen
Één van de eerste horrorfilms die ik gezien heb.
quote:Oke dus? Ik heb die film ook gezien en het zag er echt uit. Is alles nou echt of alleen het doden van de schildpad? Was dat kannibalisme niet echt? Ik vond het toendertijd wel een echt realistische docu/film en heel eng ...
Op maandag 23 juni 2003 18:02 schreef pazuzu het volgende:[..]
Je bronnen zijn slecht ingelicht. Deodato's dierenslachtingen zijn berucht, zeker niet nep, èn de reden dat Cannibal Holocaust in diverse landen verboden was (niet meer overigens, hij is zelfs in Engeland gewoon te koop)
Onverdedigbaar, maar het maakt de film niet minder krachtig.
quote:Nee.
Op maandag 23 juni 2003 19:12 schreef Muurbloempje het volgende:
Was dat kannibalisme niet echt?
quote:Dat is het ook absoluut.
Ik vond het toendertijd wel een echt realistische docu/film en heel eng ...
1 IT
2 The Shining ( niet die oude, maar die mini serie uitvoering van 6 uur)
3 Alien
4 The Thing
5. The excorsist
6. nigtmare on elmstreet 1
7. haloween
8. The Others
Een goede horror films is naar mijn mening een film die je meesleept in het verhaal en eng kan zijn zonder dat het bloe din de ronde vliegt. De beklemmende sfeer is belangrijker dan het 'boe' effect. Scream en i know what you did last summer zijn naar mijn mening geen echte horror films maar behoren thuis in de cat. 'boe'films.
It blijft gewoon super, alleen jammer dat inmiddels de special effect gedateerd zijn, het verhaal van stephen king blijft gewoon meeslepend en is naar mijn mening ronduit geniaal dat zelfde voor de shining.
De enige waar ik wel een paar slapeloze nachten van heb gehad is The Blair Witch Project. Dit vooral omdat dit meer een suggestieve horror is. Je ziet de hele film geen enkele heks of geest, je eigen hersenen vullen het als het ware het enge zelf in. Puur suggestief dus.
quote:Idd. Horror films als Hellraiser of andere zijn niet echt eng.
Op maandag 23 juni 2003 20:43 schreef Refragmental het volgende:
Ben niet zo gauw bang voor normale horror's.De enige waar ik wel een paar slapeloze nachten van heb gehad is The Blair Witch Project. Dit vooral omdat dit meer een suggestieve horror is. Je ziet de hele film geen enkele heks of geest, je eigen hersenen vullen het als het ware het enge zelf in. Puur suggestief dus.
Wat je zegt over The Blair Witch Project, niet gezien overigens, schijnt ook zo te zijn bij Rose Mary´s Baby, ook niet gezien. Iemand deze film gezien?
Verder, tjah, The Ring was op zich beetje eng, vooral t einde. Maar vond t vooral een goede film.
quote:Ja man, die film kijk ik nu nog steeds liever niet. Die sfeer, brrrrrrr
Op zondag 22 juni 2003 09:19 schreef Pazz het volgende:
IT.. need i say more? brrrr
Waar ik nog steeds niet naar durf te kijken: Poltergeist. Vroeger ging onze babysitster er gezellig naar zitten kijken, toen ik nog niet in bed lag. Ik was een jaar of 7 oud denk ik, nu nog trouma's van
The Ring!
In de Bios was ie wel eng, maar alleen thuis, met z'n 2en op de bank om 3 uur snachts, pikke donker, het geluid gruwelijk hard, in een vrijstaand huis...
Ik raad het je iig af, zelf doe ik het nooooooooit meer
[Dit bericht is gewijzigd door _Joozt_ op 24-06-2003 02:59]
quote:Dan moet je echt eens In The Mouth Of Madness proberen. John Carpenter, H.P. Lovecraft en Sam Neill. Top combinatie. Het onwaarschijnlijke scenario maakt heel goed gebruik van suggestie. Hoe meer fantasie je hebt, hoe beter de film.
Op maandag 23 juni 2003 20:43 schreef Refragmental het volgende:
Ben niet zo gauw bang voor normale horror's.De enige waar ik wel een paar slapeloze nachten van heb gehad is The Blair Witch Project. Dit vooral omdat dit meer een suggestieve horror is. Je ziet de hele film geen enkele heks of geest, je eigen hersenen vullen het als het ware het enge zelf in. Puur suggestief dus.
St. Francesville Experiment is een vreemd verhaal. Slechte film maar een aantal effectieve schrikmomenten!
fantastisch toen dat mens uit het beeldscherm kwam lopen
voor de rest nix eigenlijk, klig eerder in een deuk dan dat ik schrik
The Blair Witch Project vond ik zelf erg goed. Liefst diep in de nacht zo donker mogelijk en muziek hart. Dan is hij op z,n best. Zeker als ze in de tent liggen en dat je die kinderen hoord. En die dan opeens op de tent gaan slaan. Perfect gewoon.
Vroeger vond ik The Witches nogal eng, maar ja....toen was ik nog "klein"
quote:Uhuh. Als ik ooit zo'n pop voor m'n verjaardag krijg ga ik 'm ritueel verbranden. Wat een creepy ding! Behalve in de laatste film, dat was meer comedy
Op vrijdag 25 juli 2003 13:56 schreef lindastuurman het volgende:
en de Chucky films (vooral de 1e!). Titel van de film weet ik ff niet, maar die ****** pop laat me echt in m´n broek poepen van angst.
Bij What Lies Beneath heb ik een stuk of 7 keer echt goed geschrokken, en dat wil veel, heel veel zeggen! Ook het einde was redelijk eng.
Voor de rest kijk ik niet veel naar horrorfilms of 'enge' films omdat dat niet echt mijn genre is, alhoewel ik wel kan appricieren om af en toe geschrokken te worden door een goede film.
Ik geniet van spannende fims
quote:Wat mij betreft 1 van de beste films ooit...
Op dinsdag 24 juni 2003 20:36 schreef Boef het volgende:[..]
Dan moet je echt eens In The Mouth Of Madness proberen.
En toen ik klein was Nightmare on Elm street en Hellraiser
quote:lekker he wijffie, zo'n valiumpie
Op vrijdag 25 juli 2003 16:02 schreef voodoolady het volgende:IT vind ik ook nog steeds verschrikkelijk en nadat we met z'n 3en The Ring hebben gekeken en elkaar lekker bang hebben gemaakt heb ik de 2 volgende nachten het kijken naar de tv maar vermeden toen ik niet kon slapen.
The Shining.. moment dat Jack die vrouw omarmd en dat die vrouw dan opeens zo'n doodeng kadaver is.. enneh dat stukje dat 't jochie op z'n driewieler die meisjes ziet met al dat bloed..
Laatste film waar ik een beetje bang van werd was The Ring bij bepaalde scene's.. maar meestal is het de schrik..
Beetje OT maar Resident Evil op de GameCube zou ik niet graag in m'n eentje 's nachts spelen.. (daarom spelen we het ook meestal met z'n 2'en
)
Ben er wel overheen gegroeid hoor, uiteindelijk. hehe.
Voor de rest ben ik wel een thriller en horror fan ........ ( tot er toch weer eens verdomme een goeie horror uitkomt en niet alleen van die kut tiener klote films zoals Wrong Turn ect BAH BAH BAH )
kging m thuis in eentje zitten kijken.. kwas egt bang heh
Wat ik eng vond was een film (waarvan ik de titel niet meer weet) die op 1 januari 2000 op de (belgische) televisie werd uitgezonden.
De film ging er over dat er een soort van berlijnse muur tussen Vlaanderen en Wallonie geplaatst was, de definitieve oplossing van de taalstrijd bij onze zuiderburen.
Wat is hier nou eng aan? Wat mij raakte was dat dit zo dichtbij is, het zou morgen echt kunnen gebeuren, ook in nederland...
[Dit bericht is gewijzigd door edding800 op 31-07-2003 17:13]
En om nog iets te hebben wat nog niet gezegd is, ik vond alien abduction ook erg spannend. Da's een TV-film die de laatste tijd 2 keer op tv is geweest. Was volledig cam en ging over (hoe kan het ook anders) aliens die een gezin kwamen halen. Verbazingwekkend overtuigend .
*****SPOILER******
Als die moeder de kast openmaakt en dat dat meisje daar zit, gezicht helemaal verkrampt, en dat dat hoofd zo heeeeeeeeel langzaam voorover klapt....
****EINDE SPOILER*****
Maar de Japanse versie vond ik zwaar bagger...
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 17:20 schreef Anjadepanja het volgende:
The Shining....met dat kutkindje op dat kutdriewielertje
quote:Die ja...schattige meisjes...
Op donderdag 31 juli 2003 17:22 schreef fratsman het volgende:[..]
Come play with us Danny.... for ever and ever and ever......
quote:Die was toch op Veronica? Was ook eng, ja.
En om nog iets te hebben wat nog niet gezegd is, ik vond alien abduction ook erg spannend. Da's een TV-film die de laatste tijd 2 keer op tv is geweest. Was volledig cam en ging over (hoe kan het ook anders) aliens die een gezin kwamen halen. Verbazingwekkend overtuigend.
quote:jaaaa Jack Nicholson
Op donderdag 31 juli 2003 17:39 schreef -Hans- het volgende:
[afbeelding]Heeeeeeere''s Johnny!!!!!
![]()
Die film dus
In de mini-serie zegt ie alleen maar "Boeh"
quote:Ik vind de " Here''s Johnny! " toch een stuk beter
Op donderdag 31 juli 2003 17:44 schreef fratsman het volgende:
[..]
In de mini-serie zegt ie alleen maar "Boeh"
quote:Die rol kan hij echt perfect spelen.
jaaaa Jack Nicholson
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 17:44 schreef fratsman het volgende:[..]
jaaaa Jack Nicholson
quote:Mischien dat je na "The bride of Chucky" anders tegen het beestje aankijkt
Op donderdag 31 juli 2003 19:23 schreef deflenatones het volgende:
oja, childs play vind ik ook niet fijn om te zien. ik heb die n keer gekeken toen ik nog echt jong was, en sinds dien heb ik die pop alijd eng gevonden.
quote:Zuigt ontiegelijk!
Op donderdag 31 juli 2003 20:55 schreef SpleeffY het volgende:
Ringu.
Maar het filmpje in de amerikaanse Ring is toch wel onheilspellend... puur omdat het zo ziek is gefilmd,en je er niks van snapt...
wat was dat nou eigenlijk met die vlieg die aan de binnenkant zat?!!?
[Dit bericht is gewijzigd door fratsman op 01-08-2003 00:33]
quote:Ik had precies het omgekeerde ... viel bijna in slaap van het slappe gedoe in de USA versie en krijg nog steeds kippenvel bij bepaalde scenes in de Japanse versie ...
Op vrijdag 1 augustus 2003 00:30 schreef fratsman het volgende:[..]
Zuigt ontiegelijk!
Het zal er wel aan liggen dat het een Japanse film is, maar er zat geen enkel fatsoenlijk schrikmoment in zal wel door dat japanse taaltje komenMaar het filmpje in de amerikaanse Ring is toch wel onheilspellend... puur omdat het zo ziek is gefilmd,en je er niks van snapt...
wat was dat nou eigenlijk met die vlieg die aan de binnenkant zat?!!?
quote:Ik dus ook, kan totaal niet meegaan in de redenering van de andere user. Ik vond de videoband in het origineel dan ook veel enger. Voor de rest vond ik het niet zo'n bijzondere film.
Op vrijdag 1 augustus 2003 15:20 schreef Weakling het volgende:[..]
Ik had precies het omgekeerde ... viel bijna in slaap van het slappe gedoe in de USA versie en krijg nog steeds kippenvel bij bepaalde scenes in de Japanse versie ...
En schrikeffecten vind ik vaak behoorlijk nutteloos, dat is niet eng ofzo. Anders zou bv scream een hele enge film zijn .
quote:Ik denk hetzelfde
Op vrijdag 1 augustus 2003 15:20 schreef Weakling het volgende:[..]
Ik had precies het omgekeerde ... viel bijna in slaap van het slappe gedoe in de USA versie en krijg nog steeds kippenvel bij bepaalde scenes in de Japanse versie ...
quote:Da's ook wat, die kreeg ik net vanmiddag binnen! Prachtige film trouwens, pist het remake-drama volledig onder.
Op vrijdag 1 augustus 2003 22:34 schreef kinky_queen het volgende:
Ook een enge film: http://www.dvdempire.com/Exec/v4_item.asp?userid=00000326836774&item_id=478877 Dit is het origineel btw
quote:Killer klowns from outer space
Op zaterdag 2 augustus 2003 22:59 schreef PvtRyan het volgende:
damn ik háát clowns
http://www.hit-n-run.com/cgi/read_review.cgi?review=24745_daverules
quote:heb hem ooit opgenomen van de bbc, toen de film was afgelopen kwam ik er achter dat ik geen slok van m'n biertje had genomen en dattie warm was geworden....
Op zaterdag 2 augustus 2003 20:24 schreef pazuzu het volgende:[..]
Da's ook wat, die kreeg ik net vanmiddag binnen! Prachtige film trouwens, pist het remake-drama volledig onder.
Komt toch niet vaak voor....
*****SPOILER******
Als die moeder de kast openmaakt en dat dat meisje daar zit, gezicht helemaal verkrampt, en dat dat hoofd zo heeeeeeeeel langzaam voorover klapt....
****EINDE SPOILER*****
[Dit bericht is gewijzigd door Zapje op 10-08-2003 18:14]
The Shining vond ik daarentegen wel behoorlijk eng toen ik em voor het eerst zag.
En dan op grootbeeld
[edit: de veelgenoemde The Shining heb ik een keer overdag gezien, in een hele vreemde tijd. Vond 'm toen niet eng..]
quote:Dat was nou echt een leuke film. Jammer dat ik hem al zo lang niet meer heb gezien dat ik de fijne details alweer kwijt ben
Op zondag 3 augustus 2003 08:19 schreef kinky_queen het volgende:[..]
Killer klowns from outer space
http://www.hit-n-run.com/cgi/read_review.cgi?review=24745_daverules
Heb je Dagon nou al gezien?
Ik heb wel The Shining gezien toen ik 10 was in mijn eentje op mijn kamer *zich stoer voelt ten opzichte van de gemiddelde Fok!-poster*
Echt een top-film was dat..
Ik wil nog steeds een keer The Ring en It zien..
quote:me to!
Op zondag 10 augustus 2003 20:01 schreef Troel het volgende:
ITThe Ring
Maar ik denk dat ik de Exorcist het engst vond, ik flipte echt bijna toen ik in de bioscoop zat, dacht dat iedereen om me heen bezeten was
quote:Op de 1 of andere manier werkt die gast ook op mijn zenuwen
Op maandag 11 augustus 2003 12:22 schreef Sharkdoggie het volgende:
Elke film met Freddy Kruger
Tijdje terug die film nog eens gezien, was wel lachen. Wat een slechte film is het ook eigenlijk he...
edit ff de spaties goed gezet
[Dit bericht is gewijzigd door ruudjuh31 op 11-08-2003 13:22]
[Dit bericht is gewijzigd door Dreuzel op 11-08-2003 13:52]
quote:je lijkt m'n moeder wel...
Op maandag 11 augustus 2003 13:51 schreef Dreuzel het volgende:
Ik vond "the ring" , "the blair witch project" , "rose red" behoorlijk eng...:X
Maar ik schrik me ook altijd helemaal kapot, zodat ik iedereen om me heen de stuipen op het lijf jaag... hihi
quote:Haha ik ben eens in een bioscoop van schrik overeind gesprongen en met mijn armen gaan zwaaien als een idioot..
Op maandag 11 augustus 2003 13:52 schreef CherryLips het volgende:[..]
je lijkt m'n moeder wel...
zat ik paar jaar terug naast d'r bij independence day, schrikt ze zich wezenloos waardoor ze mij en de man naast 'r een rolberoerte bezorgd...
The Excorsist deed me helemaal niets...
Voor de rest ben ik niet zo'n enge film-fan.
Joyride heeft me ook wel op 't stuipen gekregen.
quote:SORRY???
Op maandag 11 augustus 2003 13:10 schreef DikkeSmikkel het volgende:
Ik had vroeger, toen ik nog een jaartje of 7, 8 was gok ik, American Werewolf In London gezien. Ik kan je aanraden: dat moet je dus NIET doen!Toch wel een aantal dagen slecht geslapen + mijn oudere broer lastig gevallen met het feit dat ik bang was...
Tijdje terug die film nog eens gezien, was wel lachen. Wat een slechte film is het ook eigenlijk he...
quote:Ja, daar viel ik ook even van m'n stoel.
Op maandag 11 augustus 2003 17:42 schreef kinky_queen het volgende:[..]
SORRY???
quote:Zal mischien 'PARIS bedoelen
Op maandag 11 augustus 2003 17:51 schreef pazuzu het volgende:[..]
Ja, daar viel ik ook even van m'n stoel.
Toppertje: Crossroads!!!
quote:En Baise-Moi ook..
Op maandag 23 juni 2003 12:46 schreef ELPablo het volgende:
Irreversible. Vooral om twee scenes:Die in de ondergrondse darkroom, waarbij iemands schedel met een brandblusser kaduuk wordt geslagen, en de verkrachtingsscene in de tunnel.
2 Scenes: De eerste verkracting, dat ze ervan geniet.. de 2e het moment in de nachtclub..
[Dit bericht is gewijzigd door kinky_queen op 11-08-2003 18:58]
quote:Komt een remake van
Op maandag 11 augustus 2003 18:04 schreef Ceriel het volgende:
The Texas Chainsaw Massacre (1974)
quote:Ja idd!
Op maandag 11 augustus 2003 18:49 schreef N1nj4 het volgende:[..]
Komt een remake van
Texas Chainsaw Massacre !
quote:Die remake vond ik dramatisch slecht.
Op maandag 11 augustus 2003 18:43 schreef kinky_queen het volgende:
Maar CARNIVAL OF SOULS is toch werkelijk de engste
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 19:01 schreef Disorder het volgende:[..]
Die remake vond ik dramatisch slecht.
quote:Jouw moeder kijkt tenminste nog Independence Day!
Op maandag 11 augustus 2003 13:52 schreef CherryLips het volgende:[..]
je lijkt m'n moeder wel...
zat ik paar jaar terug naast d'r bij independence day, schrikt ze zich wezenloos waardoor ze mij en de man naast 'r een rolberoerte bezorgd...
Helse film,een groepje mense gaat met een caravan leuk op vakantie in een bossig gebied.Snachts hoort 1 van hen iets,en na uit de tent gegaan te zijn ziet hij in de verte een sekte bezig met duivelse rituelen.Kijkt door zijn verrekijker en plots ziet 1 van de leden van die sekte hem,en dan begint er een klopjacht...
Alleen een beetje jammer van dat tweede deel...
quote:Heb ik gelukkig niet gezien, was na de trailer al meteen afgehaakt
Op woensdag 13 augustus 2003 17:24 schreef Miesjemies het volgende:Alleen een beetje jammer van dat tweede deel...
quote:Begin eens met wat "lighte" horrors als FRIGHT NIGHT
Op zondag 17 augustus 2003 12:31 schreef MPmad het volgende:
Ik vind alle horrorfilms eng, ik ben echt een scheiterd
Moet ik echt een vanaf zien te komen, van die angst
Het computerspel Alien vs. Predator is trouwens ook totaal niet relaxed, je ziet bijna niks, je moet steeds van die flares gooien om even wat te kunnen zien en je hoort die beesten constant rond trippelen, waarschuwingen van de radar en opeens heb je zo'n kreng op je gezicht zitten. Je schrikt je elke keer rot.
Echt supergoed gedaan, nog enger dan de films, maar niet geschikt om lang achterelkaar te spelen
Shallow Grave schijnt ook best eng te zijn, was hier volgens mij nog niet genoemd, m'n broer had hem als Sneak gezien.
quote:Ik denk dat je een andere bedoelt, shallow grave is totaal niet eng, gewoon een thriller met een aardige plot.
Op zondag 17 augustus 2003 12:49 schreef Lamer_Deluxe het volgende:
Shallow Grave schijnt ook best eng te zijn, was hier volgens mij nog niet genoemd, m'n broer had hem als Sneak gezien.
Weinig mensen hier hebben geloof ik het werk van Polansky al eens goed bekeken, daar zitten toch wel echt behoorlijk enge en nare juweeltjes tussen. Zoals rosemary's baby, repulsion of the tenant, brrr...
quote:Tis je vergeven omdat je een barbie bent
Op woensdag 13 augustus 2003 17:24 schreef Miesjemies het volgende:
[afbeelding]
Het einde van the Blair Witch... Ging ik pas samen met een vriendin kijken toen we alleen thuis waren.. Ik scheet echt 7 kleuren strontAlleen een beetje jammer van dat tweede deel...
quote:Die wou ik net gaan noemen. Verder was The Exorcist ook wel "nerves-wrecking". The Ring (beide versies) waren ook wel spannend en dan met name die ene beruchte scene (vooral Japanse, omdat ik die het eerste zag). Verder kan ik niet op films komen die ik afgelopen jaren gezien die me egt de stuipen op het lijf jaagde, behalve simpele schrikeffectjes natuurlijk.
Op zondag 17 augustus 2003 12:54 schreef kamagurka het volgende:[..]
Repulsion
Deathwatch
Jeepers Creepers
Rose Red
The legend of Hell house
The Haunting (1963]
People under the stairs
Below
Thirteen ghosts
House on haunted hill
Blairwitch project
En nog veel meer waar ik niet op de naam kan komen
Dan nog even over dat cannibal carnivore
Ik ga niet naar die film kijken. Het liefst zou ik bij die vent langs komen om zijn kop van zijn romp te scheiden. Het is echt schandalig wat hij die beesten heeft aangedaan.
Zo'n schildpad kan 120 jaar worden. Hier word ik nou bloed dorstig van.
Maar heb niet echt eentje die er uit steekt ofzo, zal nog eens goed erover nadenken.
Owhja die films van Omen(van Hitchcock volgens mij) waren ook wel apart, een zit erbij waar een vrouw word aangevallen door een groep raven... ieuw
quote:Birds ?
Op zondag 17 augustus 2003 13:23 schreef Marjan1985 het volgende:
Ik hou mijn hele leven al niet van clowns, dus IT vind ik nix
Ik heb toen ik klein was veel horrors gezien, al die films van chucky gezien, brrr kutpopjes![]()
Maar heb niet echt eentje die er uit steekt ofzo, zal nog eens goed erover nadenken.
Owhja die films van Omen(van Hitchcock volgens mij) waren ook wel apart, een zit erbij waar een vrouw word aangevallen door een groep raven... ieuw
quote:Die kerel die die mensen afkluift is eng.
Op zondag 17 augustus 2003 13:21 schreef heracles het volgende:
People under the stairs
Vroeger had ik ooit een erg enge film gezien, maar ik kan er niet opkomen. Het ging over een klein meisje wat haar broertjes hoofd heel hard tegen de grond aan beukt tot bloedens toe. En bij opa op schoot ging zitten en 'Ik ben zo geil ...' zegt. Dat is niet bloederig, maar lijkt me een enge situatie, als opa zijnde.
quote:Inderdaad dat was Omen 2
Op zondag 17 augustus 2003 13:47 schreef kinky_queen het volgende:[..]
OMEN II
quote:The omen is ab-so-luut niet van Hitchcock!
Op zondag 17 augustus 2003 13:23 schreef Marjan1985 het volgende:
quote:Hmmm, ja, nu je het zegt, dat zou heel goed kunnen, nou kan ik alleen niet komen op welke titel het dan wel was.
Op zondag 17 augustus 2003 12:54 schreef kamagurka het volgende:
Ik denk dat je een andere bedoelt, shallow grave is totaal niet eng, gewoon een thriller met een aardige plot.
*Alien, Eng maar erg spannend ook
*Predator, die kop alleen
*Silence of the Lambs, spannend en eng
*Carry, schokkend
*The Ring, een van de weinige films waarvan ik een paar keer echt schrok.
*Blair Witch Project, destijds eng
*The Exorcist, toen ik 15 was durfde ik m nog niet te kijken. Zag m laatst weer en vond m toen niet zo bijzonder
Wat een schijterd was ik vroeger eigenlijk
quote:tering...lijkt best wel op "the ring" ("ringu") ... geen overdreven special fx maar toch... freaky...
Op maandag 23 juni 2003 15:03 schreef Patvs het volgende:
Mijn engste film was dus de Japanse horrorfilm THE GRUDGE.Zie hier de trailer voor de sequel: (10 mb)
(SAVE AS)
http://www.juon2.jp/mov/juon2_1m.mov
quote:Sorry, maar deze verwaterde Hollywood-schmalz hoort echt niet in dit topic thuis.
Op zondag 17 augustus 2003 13:21 schreef heracles het volgende:
Dit zijn ook leuke griezelfilms:Jeepers Creepers
Thirteen ghosts
House on haunted hill
Deze zijn de enige die ik recentelijk heb gezien en me echt wisten te beklemmen.
Vroeger was ik ook doodsbang voor It, maar na de derde keer durfde ik weer naar de wc zonder steeds achter me te kijken of er geen clown in de stortbak zat
quote:Vergeet nog een van de beste, Candyman...
Op donderdag 21 augustus 2003 01:24 schreef Bemiddelaar het volgende:
IT, zag hem toen ik 13 was. Trauma aan overgehouden destijds.Durfde hem pas weer op mn 21e weer te zien , kutclown
Schrik nog steeds als ik die rotkop zie van die clown.
Ik heb altijd al hekel gehad aan clowns, denk dat t daar aan lag*Alien, Eng maar erg spannend ook
*Predator, die kop alleen
*Silence of the Lambs, spannend en eng
*Carry, schokkend
*The Ring, een van de weinige films waarvan ik een paar keer echt schrok.
*Blair Witch Project, destijds eng
*The Exorcist, toen ik 15 was durfde ik m nog niet te kijken. Zag m laatst weer en vond m toen niet zo bijzonderWat een schijterd was ik vroeger eigenlijk
scary, ik heb zn naam nog steeds niet 3x durven te zeggen in de spiegel
spoiler:
Tis wel een lange, maar ook een goeie film.
En vroeger natuurlijk IT
.
Maar kehb 1x minifilm gezien op Discovery. Althans ik d8 dus eerst dat het echt gebeurd was. Ging over aliens die een huis binnen drongen. Was allemaal met homecam opgenomen. En zag er levensecht uit. Echt super eng!!! Bleek het nep te zijn.
quote:Ik noem films waarvan je schrikt juist totaal niet eng. Een schrikmoment is zo makkelijk gemaakt. Een plotseling verandering in het beeld, vergezeld met een hard geluid en de helft van het publiek springt al uit de stoelen.
Op zondag 24 augustus 2003 12:47 schreef Djeez het volgende:
Wat zijn jullie allemaal sappies!The RIng is echt absoluut niet eng! Gisteren gekeken, 's nachts met geluid hard aan, maar ben geen een moment geschrokken! Viel helaas dus wel tegen, ondanks dat het verhaal wel spannend en mooi was.
Films zoals Repulsion, The Exorcist, Ringu (en de Amerikaanse remake ook wel), Les Diaboliques en The Others laten je constant in spanning, en geven je een ongemakkelijk gevoel als je ze zit te kijken. Dit effect is erg moeilijk te bereiken en er zijn dan ook weinig films die bij mij dit gevoel van intense spanning te weeg hebben kunnen brengen. Dat zijn nou egt enge films als je het mij vraagt.
quote:
Op zondag 24 augustus 2003 13:04 schreef Gorro het volgende:[..]
Ik noem films waarvan je schrikt juist totaal niet eng. Een schrikmoment is zo makkelijk gemaakt. Een plotseling verandering in het beeld, vergezeld met een hard geluid en de helft van het publiek springt al uit de stoelen.
Films zoals Repulsion, The Exorcist, Ringu (en de Amerikaanse remake ook wel), Les Diaboliques en The Others laten je constant in spanning, en geven je een ongemakkelijk gevoel als je ze zit te kijken. Dit effect is erg moeilijk te bereiken en er zijn dan ook weinig films die bij mij dit gevoel van intense spanning te weeg hebben kunnen brengen. Dat zijn nou egt enge films als je het mij vraagt.
Mooi gesproken Gorro
Geeeeeeeeeeeeeeeen leuke film .
Misschien moeilijk om het raadsel op te lossen want ik weet er weinig meer van:
-Zender (tsja, ik denk eigenlijk Ned 1 of 2, volgens mij bestond 3 nog niet, of net wel), maar het kan ook een soort kindernet-achtige zender zijn geweest
-Jaartal (in de tweede helft van de jaren tachtig)
-script:
Het ging over een familie in een huis aan een meer (niet-nederlands-sprekend, waarschijnlijk dus Engels, maar kan ook wel uit het scandinavie zijn geweest). Van die familie kan ik me alleen een broertje en zusje van ongeveer mijn leeftijd destijds (ongeveer 8 jaar) herinneren. Zij waren altijd nieuwsgierig naar de aktiviteiten van hun geheimzinnige buurman (kalende man met typische boze wenkbrouwen, zei nooit een woord en reed in een gitzwarte old-timer met geblindeerd glas). De buurman woonde aan de andere kant van het meer. iedere keer als broer en zus zich begaven rond het huis van de buurman kwamen er slijmerige monsters achter hen aan (die ook in het meer woonden geloof ik), waaraan ze iedere keer maar net aan konden ontsnappen. Dit zorgde ieder keer weer voor akelige kippevel-momenten.
Tsja, wie verzint er nou zoiets? best humor allemaal eigenlijk, maar toen angstaanjagend...
quote:Hmmmm, was dit niet die serie waarin ze ook via een "organische" glijbaan ofzo in een geheime kamer kwamen waar modellen van planeten ophingen?
Op vrijdag 19 september 2003 02:34 schreef drs.stoofpeer het volgende:
Vroeger jaagde een kinderserie mij de stuipen op het lijf, Okee, beetje 'offtopic' misschien, maar kennen jullie die serie toevallig ook, wat was bijvoorbeeld de titel?Misschien moeilijk om het raadsel op te lossen want ik weet er weinig meer van:
-Zender (tsja, ik denk eigenlijk Ned 1 of 2, volgens mij bestond 3 nog niet, of net wel), maar het kan ook een soort kindernet-achtige zender zijn geweest
-Jaartal (in de tweede helft van de jaren tachtig)-script:
Het ging over een familie in een huis aan een meer (niet-nederlands-sprekend, waarschijnlijk dus Engels, maar kan ook wel uit het scandinavie zijn geweest). Van die familie kan ik me alleen een broertje en zusje van ongeveer mijn leeftijd destijds (ongeveer 8 jaar) herinneren. Zij waren altijd nieuwsgierig naar de aktiviteiten van hun geheimzinnige buurman (kalende man met typische boze wenkbrouwen, zei nooit een woord en reed in een gitzwarte old-timer met geblindeerd glas). De buurman woonde aan de andere kant van het meer. iedere keer als broer en zus zich begaven rond het huis van de buurman kwamen er slijmerige monsters achter hen aan (die ook in het meer woonden geloof ik), waaraan ze iedere keer maar net aan konden ontsnappen. Dit zorgde ieder keer weer voor akelige kippevel-momenten.Tsja, wie verzint er nou zoiets? best humor allemaal eigenlijk, maar toen angstaanjagend...
Ik wil ook heel graag de naam van die serie weten.
quote:Die serie ken ik ook. Ik vroeg me al of ik dit nou had gedroomt of dat 't ooit echt eens op TV is geweest. Het kwam iig altijd op Kindernet en dat van die glijbaan weet ik nog wel. En dan staken ze hun hand in die slijmerige muur ofzo..... Zo lang geleden allemaal. Was iig niet geschikt voor kinderen
Op maandag 22 september 2003 01:22 schreef Refragmental het volgende:[..]
Hmmmm, was dit niet die serie waarin ze ook via een "organische" glijbaan ofzo in een geheime kamer kwamen waar modellen van planeten ophingen?
Ik wil ook heel graag de naam van die serie weten.
Ik ben van mening dat bepaalde spellen enger zijn dan films. (bv de resident evil series) daarbij heb ik echt bijna in mijn broek gezeken op bepaalde momenten als je er helemaal inzit.
The Ring - Hele bizarre film welke het toch moet hebben van de sfeer alsmede de geluidseffecten. Heb er na de film toch nog wel regelmatig aan moeten denken.
Voor de rest zijn er, in mijn optiek, weining echt enge films.
quote:Pffff, ik heb em hoor, vraag niet hoe. Ik kan daar zwaar niet tegen als ik de naam van dit soort dingen niet meer weet (ik dacht trouwens ook dat ik het een keer gedroomd had). Serie heet volgens Inet 'Under the mountain' en was van nickelodeon. IMDB heeft een link maar ik heb em niet via daar gevonden: http://us.imdb.com/title/tt0202769/plotsummary. Internet
Op vrijdag 19 september 2003 02:34 schreef drs.stoofpeer het volgende:
Vroeger jaagde een kinderserie mij de stuipen op het lijf, Okee, beetje 'offtopic' misschien, maar kennen jullie die serie toevallig ook, wat was bijvoorbeeld de titel?Misschien moeilijk om het raadsel op te lossen want ik weet er weinig meer van:
-Jaartal (in de tweede helft van de jaren tachtig)-script:
Het ging over een familie in een huis aan een meer (niet-nederlands-sprekend, waarschijnlijk dus Engels, maar kan ook wel uit het scandinavie zijn geweest). Van die familie kan ik me alleen een broertje en zusje van ongeveer mijn leeftijd destijds (ongeveer 8 jaar) herinneren. Zij waren altijd nieuwsgierig naar de aktiviteiten van hun geheimzinnige buurman (kalende man met typische boze wenkbrouwen, zei nooit een woord en reed in een gitzwarte old-timer met geblindeerd glas). De buurman woonde aan de andere kant van het meer. iedere keer als broer en zus zich begaven rond het huis van de buurman kwamen er slijmerige monsters achter hen aan (die ook in het meer woonden geloof ik), waaraan ze iedere keer maar net aan konden ontsnappen. Dit zorgde ieder keer weer voor akelige kippevel-momenten.Tsja, wie verzint er nou zoiets? best humor allemaal eigenlijk, maar toen angstaanjagend...
Edit: Nou ja iemand was me voor zie ik: Under the mountain / Moddermonsters
[Dit bericht is gewijzigd door Frenkyboy op 22-09-2003 15:24]
quote:
Op zondag 22 juni 2003 12:42 schreef Dinalfos het volgende:Amsterdamned
En ik vond "Below" wel erg leuk gedaan...
quote:Heb * Alien * toen ie uitkwam in de bioscoop gezien....zeker een meesterlijke film, vooral omdat je niet weet wat je te wachten staat...
Op dinsdag 23 september 2003 18:06 schreef ElCriz het volgende:
Aliens (het vervolg op Alien) (1986)... Heb er vaak nachtmerries van gehad! Maar wat een meesterlijke (en voor die tijd revolutionaire) horror/science-fiction-productie
The bonecollector
quote:Dat is juist waarom een collega van mij (30) het zo'n geweldige film vond (deel 1)... In die tijd verwachte niemand zo'n film dus was het vrijwel uniek.. èn doodeng
Op dinsdag 23 september 2003 18:31 schreef Zapje het volgende:[..]
Heb * Alien * toen ie uitkwam in de bioscoop gezien....zeker een meesterlijke film, vooral omdat je niet weet wat je te wachten staat...
quote:Veel voorbeelden had je toen nog niet inderdaad
Op dinsdag 23 september 2003 23:15 schreef ElCriz het volgende:[..]
Dat is juist waarom een collega van mij (30) het zo'n geweldige film vond (deel 1)... In die tijd verwachte niemand zo'n film dus was het vrijwel uniek.. èn doodeng
Qua sf was er ook weinig soeps op dat moment, en dat claustrofobische en donkere van die film was echt nieuw!! Daarna kreeg je allerlei films die dat hebben gekopieerd, maar daarvoor bestond een film met die sfeer nog niet.
Ik vind het daarom nog steeds een meesterwerk, met name ook omdat het in feite verder zo'n simpel verhaal is en eenvoudig maar effectief verteld.
1 polthergeist (brr)
2 exorcist
3 It
4 candyman
5 rose red
6 the shining (redrum)
7 Blair witch
verder vind ik dat de horror films van tegenwoordig een beetje slap zijn...
die oude horrors blijven goed
Funny Games van Hannecke.
Het speelt in Wenen.
Een Familie op vakantie , die zomaar door twee kak-jongens worden afgemaakt.
de film vertelt het hele verhaal. Hoe het er daar in dat huis aan toe ging.
Je ziet echter geen geweld, geen bloed. Je weet wat er aan de hand is. Je ziet de ongelovelijke angst , hulpeloosheid in de gezichten van de familie. Je weet dat het fout gaat aflopen. Je hoopt hoopt hoopt.
Die twee jongens slachten die mensen af alsof het om een spelletje Mens erger je niet gaat.(Funny games) De 1 schiet het zonntje door zijn hoofd voor de ouders, terwijl de ander een broodje pindakaas staat te smeren
Een vreselijke film , die echter weer zo goed is, dat je het niet uit kunt zetten
Funny Games lijkt voor het ongeluk geboren te zijn: té gewelddadig (volgens sommige bioscoopuitbaters) om de film in de zalen te brengen en té controversieel om prijzen te winnen. Het is misschien maar goed ook, want zonder alle heisa rond de film had Funny Games wellicht nooit de Belgische bioscopen gehaald.
Funny Games ging, begin 1997, in première op het filmfestival van Cannes, waar de film op oprecht applaus en niet minder oprecht boegeroep werd onthaald. Het nieuwe meesterwerkje van de Oostenrijker Michael Haneke is hoe dan ook een film die op het puntje van je tong blijft liggen.
Funny Games begint helemaal niet zo onheilspellend als je zou verwachten, hoewel de keiharde metal, afgewisseld met klassieke muziek, bij het begin van de film, misschien niet zoveel aan de verbeelding overlaat.
Een leuk gezinnetje rijdt naar hun buitenverblijf op het platteland. Daar blijken hun buren - nog zo'n leuk gezinnetje - bezoek te hebben van twee jongens, Peter en Paul. Geen vuiltje aan de lucht, denk je, tot de twee jonge kerels een paar eitjes komen vragen en het spelletje begint. Voor je het beseft, zit je middenin een duivels spel dat niets of niemand ontziet.
Funny Games is zonder twijfel een bijzonder gewelddadige film, waarin Michael Haneke - zonder echt bloed over het scherm te smeren - met opzet choqueert. Een vergelijking met Crash van David Cronenberg is nooit ver weg, hoewel Haneke duidelijk minder subtiel te werk gaat.
Het klint misschien vreemd, maar Funny Games, een ultra-geweldadige film, probeert juist het probleem van geweld op televisie en in de film aan te kaarten. Dat het nogal gratuit is om het onderwerp op die manier uit de doeken te doen is één argument, maar dat het resultaat verbluffend knap is, is doorslaggevender.
Haneke probeert duidelijk de grens tussen fictie en werkelijkheid te trekken door het publiek er op te wijzen dat het - Hitchcock achterna - maar een film is. It's only a movie! Hij doet dit nogal flagrant door de twee bengels nu en dan in de camera te laten kijken en door een handig truukje met de afstandsbediening van de televisie.
Op die manier legt hij de schuld voor het geweld in de bioscoop niet enkel bij de filmindustrie, maar ook bij de kijker zelf. Niet dat Haneke echt met de vinger wijst; hij legt gewoon de vinger op de wonde.
Funny Games is een onconventionele thriller met ijzersterke vertolkingen en indringende beelden; een scenario om van te snoepen en een misschien niet helemaal misplaatste dosis humor.
Het moet gezegd worden dat Funny Games allesbehalve een funny film is. Oma en opa neem je voor één keer beter niet mee naar de bioscoop, maar iedereen zonder hartproblemen doet er best aan dit klein meesterwerkje te zien. We durven het niet voorspellen, maar de kans dat je Funny Games niet meteen vergeet, is groot. U bent gewaarschuwd.
quote:Alien komt weer opnieuw in de bios, maar nu ist de Director's cut, gaat met halloween in de amerikaanse bios draaien. Hoop dattie ook snel te downloaden is naar nederland komt
Op dinsdag 23 september 2003 18:31 schreef Zapje het volgende:[..]
Heb * Alien * toen ie uitkwam in de bioscoop gezien....zeker een meesterlijke film, vooral omdat je niet weet wat je te wachten staat...
quote:Een bepaalde film en dan "The Director's Cut" is 9 van de 10 keer gewoon een goedkope manier om nog wat extra geld uit een doodgebloedde film te halen.
Op vrijdag 26 september 2003 15:17 schreef kinky_queen het volgende:[..]
Alien komt weer opnieuw in de bios, maar nu ist de Director's cut, gaat met halloween in de amerikaanse bios draaien. Hoop dattie ook snel te downloaden is naar nederland komt
[On-topic]
Heb laatst Beyond Re-Animator gezien. Geweldig. De sadistische 'warden' Brando geeft gevangenen het eeuwige leven om ze vervolgens op te kunnen hangen voor onbepaalde tijd. Hoe verzin je het.
[Dit bericht is gewijzigd door Boef op 27-09-2003 12:51]
quote:Niet zeiken, ik ben allang blij dat ik Alien weer in de bioscoop kan kijken. En ik ben erg benieuwd wat er verschillend aan is.
Op zaterdag 27 september 2003 12:48 schreef Boef het volgende:[..]
Een bepaalde film en dan "The Director's Cut" is 9 van de 10 keer gewoon een goedkope manier om nog wat extra geld uit een doodgebloedde film te halen.
[Dit bericht is gewijzigd door victorinox op 27-09-2003 12:51]
quote:Waarschijnlijk vraag je je dat na de film ook nog af
Op zaterdag 27 september 2003 12:50 schreef victorinox het volgende:[..]
Niet zeiken, ik ben allang blij dat ik Alien weer in de bioscoop kan kijken. En ik ben erg benieuwd wat er verschillend aan is.
23 Oktober is de release datum.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |