Ja dat is natuurlijk wel zo, voor mij zijn veel soorten eten en drinken gekoppeld aan een emotie of een plaats of zelfs een specifieke vakantie.
Als ik een fikse ribeye op mijn bord heb moet ik denken aan mijn vakantie in Spanje, in die contreien smaakt hij ook het lekkerst, of het nou precies hetzelfde is of niet.
Een lekker kaasplankje doet me denken aan de leuke ervaringen die ik heb opgedaan in Zuid Frankrijk, met maffe Fransen die we ontmoet hadden 's middags lekker uitgebreid warm eten, die kaasjes waren toen zooo lekker.
Als ik die bijvoorbeeld bij de kaasboer hier haal en op mijn balkon ga zitten opeten, dan is het gewoon niet hetzelfde.
Maar dat geeft helemaal niet, soms kies ik ervoor om het dan maar niet te eten, om het wel te eten maar dan genoegen nemend met de mindere "smaaksensatie" ofzo en soms eet ik het lekker en denk ik aan die vakantie terg, met een warm hartje
![]()
Dat is voor mij met het boodschappen doen in het buitenland wel redelijk hetzelfde als met eten zoals hierboven.
Overal blijven supermarkten anders, overal is weer iets nieuwer, ouderwetser, lekkerder, aparter, anders, bijvoorbeeld vanwege cultuur of andere producten uit die streek.
Ik hoef ik zo'n grote winkel ook niet alllles terug te vinden wat te krijgen is op de wereld, maar sommige dingen wil ik wel vaker eten dan alleen op vakantie.
Zo was ik een tijdje geleden op zoek naar een "crotin", een soort ranzig uitziende klont geitenkaas, erg pittig, maar oh zo lekker op vers stokbrood.
Nergens te vinden en iets wat er in de verte enigszins op leek was echt fucking duur, ja, dan hoeft het voor mij niet meer zo. Toen ik hem in Frankrijk kocht was 'ie eentiende van de prijs hier ofzo.
De lekkere dingetjes pikken van andere landen, desnoods een beetje aanpassen en hier gaan verkopen, dat is toch typisch Nederlands? (de handelsgeest enzo)
Ik hou niet zo van Nederlands eten, door de kookstijl van o.a. mijn moeder, de Hollandse 3-eenheid: waterige veel te lang gekookte aardappels met daarnaast soppig gekookte peentjes en een stuk droge karbonade met botsplinters erin.... jeugdtrauma he...
Ik ben al best blij dat we nu al veel soorten buitenlands of aangepast buitenlands eten hebben, maar het kan nog beter denk ik
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!