abonnement Unibet Coolblue
pi_11209567
Ik neem bij deze de eer om een tweede algemeen Zorn-topic te openen.

Carry on!

  donderdag 19 juni 2003 @ 00:55:31 #2
12005 Acathla
Go Your Own Way
pi_11209638
Even (OT?) een vraagje....

Wat is er nou zo ontzettend bijzonder aan John Zorn dat ik er iets van moet do.. kopen om eens te luisteren? Leg me dat uit. Ik heb deze Fok! "Hype" (jawel " " om niet op zere zieltjes te trappen) nooit echt begrepen. Enlighten me

Love will be my strongest weapon
pi_11209678
Overigens heb ik er nu zelf 11 en eentje waarop Zorn ook meespeelt.

De albums zijn in volgorde van uitbrengen:

Pool (1980)
Spillane (1986)
Naked City (1989)
Angelus Novus (1998)
Music Romance, Vol. 1: Music for Children (1998)
Film Works, Vol. 9: Trembling Before G-D (2000)
The Gift (2001)
Love, Madness and Mysticism (2001)
Songs from the Hermetic Theatre (2001)
Hockey (2002)
I.A.O. (2002)

De CD waarop hij meespeelt is Blue Planet Man van Big John Patton.

Dit was een post met een hoog:

quote:
Boy number 1: Ghe ghe ghe, mijne is 17 cm, hoe lang is de jouwe?!

Boy number 2: Haha, sukkel, mijnes is 17,5 cm naar beneden afgerond!

Boy number 3: Ja fuck he! Jullie liegen dat je barst.

Boy number 1: Pleur op mietje, je hebt zeker een korte. Ha, sukkel.

Boy number 2: Grootte telt.

Boy number 3: Ja hey, veel plezier met rukken, ik ga naar m'n vriendin.


Karakter.
pi_11209684
quote:
Op donderdag 19 juni 2003 00:55 schreef Acathla het volgende:
Even (OT?) een vraagje....

Wat is er nou zo ontzettend bijzonder aan John Zorn dat ik er iets van moet do.. kopen om eens te luisteren? Leg me dat uit. Ik heb deze Fok! "Hype" (jawel " " om niet op zere zieltjes te trappen) nooit echt begrepen. Enlighten me


Hij doet iets wat anderen niet doen en het klinkt nog ook.
  donderdag 19 juni 2003 @ 00:58:27 #5
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_11209686
quote:
Op donderdag 19 juni 2003 00:55 schreef Acathla het volgende:
Ik heb deze Fok! "Hype" (jawel " " om niet op zere zieltjes te trappen) nooit echt begrepen. Enlighten me
Ik ook niet. Vooral niet omdat zo weinig mensen er daadwerkelijk muziek van hebben.
pi_11209699
quote:
Op donderdag 19 juni 2003 00:58 schreef Seborik het volgende:
-verhaaltje-
gniffel
  donderdag 19 juni 2003 @ 01:01:16 #7
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_11209729
quote:
Op donderdag 19 juni 2003 00:55 schreef Acathla het volgende:
Even (OT?) een vraagje....

Wat is er nou zo ontzettend bijzonder aan John Zorn dat ik er iets van moet do.. kopen om eens te luisteren? Leg me dat uit. Ik heb deze Fok! "Hype" (jawel " " om niet op zere zieltjes te trappen) nooit echt begrepen. Enlighten me


Het begon eigenlijk omdat 'ie zo onwijs belachelijk veel muziek op z'n naam had staan. Toen zijn we er eens naar gaan luisteren en klonk het compleet bizar. En toen was 'ie ons idool.

En als je wat dieper in de materie duikt, kom je er al gauw achter dat Zorn een geniaal musicus is

  donderdag 19 juni 2003 @ 01:04:20 #8
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_11209771
Ik heb nu:

Naked City - Naked City
Naked City - Torture Garden / Leng T'che
Filmworks III
Filmworks VIII: Cynical Hysterie Hour
Ganryu Island
Game Pieces: Cobra
The Classic Guide to Strategy 1 + 2
Yankees

pi_11209787
Welke van die raad je aan Summoner? Om eerst aan te schaffen dus...
  donderdag 19 juni 2003 @ 01:11:50 #10
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_11209909
quote:
Op donderdag 19 juni 2003 01:05 schreef Seborik het volgende:
Welke van die raad je aan Summoner? Om eerst aan te schaffen dus...
Cynical Hysterie Hour. Dolkomische, supervrolijke cartoonmuziek.

Die andere zijn voornamelijk improvisaties enzo.

pi_11209964
Deze site is wel erg informatief voor de aanschaf van nieuwe JZ-albums:
http://www.omnology.com/zorn01.html

Ik heb zelf alleen Naked City en sinds vanmiddag I.A.O. en verder nog een paar albums als MP3 (maar dat telt niet ). Ik zie het iig niet als een gimmick of hype, ik kende de muziek ook al voordat ik op Fok! kwam. Ik vind het vooral echt fascinerend hoe iemand zo enorm produktief kan zijn en hoe zijn composities vaak gebaseerd zijn op vooraf bedachte regels of ideeen.

Masada lijkt me ook wel interessant, wat is daar van aan te raden?

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  donderdag 19 juni 2003 @ 01:17:49 #12
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_11210005
quote:
Op donderdag 19 juni 2003 01:11 schreef Summoner het volgende:

[..]

Die andere zijn voornamelijk improvisaties enzo.


Meen je dat serieus? Zorn lijkt me niet bepaald het soort componist die veel op de improvisatie gooit. Die gasten van Naked City hadden niet voor niks allemaal bladmuziek.
pi_11210018
quote:
Op donderdag 19 juni 2003 01:17 schreef Tijn het volgende:

[..]

Meen je dat serieus? Zorn lijkt me niet bepaald het soort componist die veel op de improvisatie gooit. Die gasten van Naked City hadden niet voor niks allemaal bladmuziek.


Er staat wat op die site van Zander over de improvisaties, ff kijken bij Game Pieces.

Erg interessante site btw, bedankt.

  donderdag 19 juni 2003 @ 01:22:53 #14
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_11210100
quote:
Op donderdag 19 juni 2003 01:17 schreef Tijn het volgende:
Meen je dat serieus? Zorn lijkt me niet bepaald het soort componist die veel op de improvisatie gooit. Die gasten van Naked City hadden niet voor niks allemaal bladmuziek.
Het meeste is structured improv. "Ganryu Island" bijvoorbeeld, is 70 minuten lang duet tussen saxofoon en een obscuur chinees tokkelinstrument. Zonder vooraf bepaalde vorm of richting.

Ook "Yankees" is behoorlijk zware kost. Een serie improvisaties met Derek Bailey en een andere muzikant, waar ik ff niet de naam van weet.

pi_11210122
quote:
Op donderdag 19 juni 2003 01:22 schreef Summoner het volgende:
Ook "Yankees" is behoorlijk zware kost. Een serie improvisaties met Derek Bailey en een andere muzikant, waar ik ff niet de naam van weet.
George Lewis.
  donderdag 19 juni 2003 @ 01:25:27 #16
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
  donderdag 19 juni 2003 @ 01:25:58 #17
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_11210147
quote:
Op donderdag 19 juni 2003 01:24 schreef Seborik het volgende:
George Lewis.
Nee, George Lewis.
pi_11215768
  • Spillane
  • Naked City
  • Cobra: Tokyo Operations '94
  • Filmworks III
  • Verkapte terugvindpost

    A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
    pi_11229299
    Ik vond het echt een supergaaf optreden! Was echt onder de indruk!

    Heb vervolgens gister aan een berg collega;s uitgelegd waarom het zo gaaf was en die keken me toch allemaal een beetje vreemd aan... .*)

      Moderator donderdag 19 juni 2003 @ 21:44:59 #20
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_11231097
    haha ik hem alleen maar omdat hij dingen met mike patton heeft gedaan(eik andersom) maar ik vind het zeker leuke muziek
    En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
      donderdag 19 juni 2003 @ 21:59:18 #21
    14505 OProg
    A Life in Music
    pi_11231523
    Ik heb het al tijden op mijn lijst staan maar kom er eig niks van tegen

    Vrijdagavond nog maar een keer @ R'dam kijken, iemand een tip waar te zoeken?

    "Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
    Improv: Rich Tapestry of Life
    pi_11231778
    quote:
    Op donderdag 19 juni 2003 20:41 schreef Liejannuh het volgende:
    Ik vond het echt een supergaaf optreden! Was echt onder de indruk!

    Heb vervolgens gister aan een berg collega;s uitgelegd waarom het zo gaaf was en die keken me toch allemaal een beetje vreemd aan... .*)


    hehe, op de een of andere manier snapt niemand dat zulke muziek zo leuk kan zijn!
      Moderator donderdag 19 juni 2003 @ 22:09:09 #23
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_11231853
    quote:
    Op donderdag 19 juni 2003 22:07 schreef _Etter_ het volgende:

    [..]

    hehe, op de een of andere manier snapt niemand dat zulke muziek zo leuk kan zijn!


    niemand hier op fok! zijn er nogal wat die dat zeerzeker snappen
    En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
    pi_11232146
    quote:
    Op donderdag 19 juni 2003 22:09 schreef Bosbeetle het volgende:

    [..]

    niemand hier op fok! zijn er nogal wat die dat zeerzeker snappen


    ja en in carre zat het er helemaal vol mee!

    Ik bedoel de normale stervelingen, niet van die diehard muziekfans hier natuurlijk!

      Moderator donderdag 19 juni 2003 @ 22:22:49 #25
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_11232288
    quote:
    Op donderdag 19 juni 2003 22:18 schreef _Etter_ het volgende:

    [..]

    ja en in carre zat het er helemaal vol mee!

    Ik bedoel de normale stervelingen, niet van die diehard muziekfans hier natuurlijk!


    dan heb je gelijk

    dit is tevens mijn laatste post in dit topic, zodat de echte diehard muziek fans de ruimte krijgen en niet geirriteerd worden door mijn slowchat geneuzel en ongestoeld commentaar

    En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
    pi_11232556
    quote:
    Op donderdag 19 juni 2003 22:22 schreef Bosbeetle het volgende:

    [..]

    dan heb je gelijk

    dit is tevens mijn laatste post in dit topic, zodat de echte diehard muziek fans de ruimte krijgen en niet geirriteerd worden door mijn slowchat geneuzel en ongestoeld commentaar


    nou als je zorn luisterd mag je je denk ik wel bij de die hards rekenen hoor..
    pi_11233256
    quote:
    Op donderdag 19 juni 2003 21:59 schreef OProg het volgende:
    Ik heb het al tijden op mijn lijst staan maar kom er eig niks van tegen

    Vrijdagavond nog maar een keer @ R'dam kijken, iemand een tip waar te zoeken?


    Misschien hebben ze de Zorn-voorraad bij de Sounds alweer aangevuld, vorige keer had ik ze allemaal meegenomen.
      vrijdag 20 juni 2003 @ 00:02:10 #28
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11235430
    Maar wat er voor mij ook zo ontzettend fascinerend is aan John Zorn, is de persoon zelf, net zoals ik dat bij Sergei Rachmaninoff en Carl McCoy (Fields of The Nephilim) heb.

    Neem nu bijvoorbeeld het artwork in het boekje van "The Gift", dat zijn Japanse tienermeisjes in schooluniform waarvan sommige seksuele handelingen verrichten en een ander op een herentoilet probeert te urineren, door weer een ander staat een verbodsbord terwijl ze vastgebonden op een stoel zit. Vreselijk intrigerend natuurlijk, het geheel verpakt in een kartonnen hoesje met een afbeelding van inpakpapier. The Gift.

    Hier dus een afbeelding. Maar wat betekenen die plaatjes nu? Het is een enorme grap natuurlijk, de naam bij die plaatjes en dan ook nog die enorm relaxte gitaarmuziek erbij van de cd zelf. Als ik een digicam heb of een scanner ofzo zal ik nog plaatjes van het boekje posten. Maar goed, terug naar het verhaal. Wat beweegt Zorn om voor zulk artwork te kiezen?

    Nog een voorbeeld, namelijk "Music for Children." Hieronder weer een plaatje.

    De titel is een beetje sarcastisch, maar dan weer het artwork. Op het plaatje zie je al een blonde pop met een enorm opgezwollen buik. Op de cd-cover zelf (die pop is weer een kartonnen hoesje) staat een afbeelding
    van een of andere elfentuin, wederom Japans (nou ja, ik zeg nu wel constant Japans, het is in ieder geval oosters, laat ik er verder maar over doorgaan in de trent van Japans). Op de achterkant van het boekje staat een of andere versie van een oosterse naakte realdoll in een bed met spijlen. De rest van de afbeeldingen zijn van poppen of van zo'n Japanse elfentuin. de afbeeldingen worden afgewisseld met gedichtjes of spreuken.

    Echt ontzettend interessant, die Zorn. Na wat Tijn heeft gezegd over het interview is mijn nieuwsgierigheid naar de persoon achter de muziek alleen maar toegenomen.

      vrijdag 20 juni 2003 @ 00:34:11 #29
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_11236089
    quote:
    Op vrijdag 20 juni 2003 00:02 schreef Seborik het volgende:
    Maar wat er voor mij ook zo ontzettend fascinerend is aan John Zorn, is de persoon zelf, net zoals ik dat bij Sergei Rachmaninoff en Carl McCoy (Fields of The Nephilim) heb.
    Dat heb ik ook bij andere personen die ik als muzikale wonderen beschouw: John Zorn, de heren van Ulver, de heren van Summoning, het team van Maudlin of the Well en zo veel meer. Het is boeiend om uit te zoeken wat voor persoonlijkheid nou ten grondslag licht aan die muziek die je zo fascineert en prikkelt.

    Wat betreft John Zorn is het vrij moeilijk om een antwoord op de vragen te krijgen. Het aantal interviews dat hij gedaan heeft is zeer laag, en gezien zijn immense discografie is de hoeveelheid informatie over hem ook bizar kleinschalig.

    Het belangrijkste wat ik over hem te weten gekomen is, is dat hij allerlei vormen van kunst consumeert. De muren in zijn huis zijn behangen met LP's, CD's, video's en boeken, waar hij zijn inspiratie uit haalt. Het meest opmerkelijk vind ik zijn liefde voor grindcore, wat aangeeft dat hij werkelijk van alle markten thuis is.

      vrijdag 20 juni 2003 @ 03:17:29 #30
    36923 Wodan
    Hond van de donder.
    pi_11237719
    quote:
    Op vrijdag 20 juni 2003 00:34 schreef Summoner het volgende:
    Wat betreft John Zorn is het vrij moeilijk om een antwoord op de vragen te krijgen. Het aantal interviews dat hij gedaan heeft is zeer laag, en gezien zijn immense discografie is de hoeveelheid informatie over hem ook bizar kleinschalig.
    Ja, inderdaad. Er staat erg weinig over John Zorn zelf in de boekjes en soms maken de boekjes het alleen nog maar raadselachtiger zoals bijvoorbeeld bij The Gift en bij Music for Children of net zoals de vier verschillende kaarten bij I.A.O. Het is ook wel interessant dat er bij sommige albums zoveel aandacht aan is besteed, terwijl het bij andere louter een omschrijving is van de manier van werken. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Pool waarin precies staat beschreven in welke periode het stuk is ontstaan, met welke ander werk de cd van doen heeft (bij Pool is dat Archery) en hoe het uitvoeren is gegaan, maar dat staat er dan weer niet op een gewone manier. De regels zijn 'ingesprongen', het staat niet allemaal recht onder elkaar zoals normale tekst. Misschien laat Zorn hier in zinnen zien hoe de muziek in elkaar steekt, daar moet ik het nog beter voor bekijken.
    quote:
    Het belangrijkste wat ik over hem te weten gekomen is, is dat hij allerlei vormen van kunst consumeert. De muren in zijn huis zijn behangen met LP's, CD's, video's en boeken, waar hij zijn inspiratie uit haalt. Het meest opmerkelijk vind ik zijn liefde voor grindcore, wat aangeeft dat hij werkelijk van alle markten thuis is.
    Zoiets hoorde ik al, dat hij veel inspiratie haalt van de televisie enzo. Ik hoop dat het interview wat jullie gezien hebben nog ergens gepubliceerd wordt...

    [Dit bericht is gewijzigd door Wodan op 20-06-2003 03:28]

      vrijdag 20 juni 2003 @ 10:51:27 #31
    2889 Zander
    He's gone
    pi_11240591
    quote:
    Op donderdag 19 juni 2003 01:15 schreef Zander het volgende:
    Masada lijkt me ook wel interessant, wat is daar van aan te raden?
    Ik heb gisteren ook maar even een cdtje van Masada aangeschaft, kan nu even niet kijken welke het is, en die hoesjes zien er allemaal nagenoeg hetzelfde uit. Maar dit is echt mijn ding, avantgarde jazz met klezmer-melodieen. Super!

    Op een bepaalde manier doet Zorn me ook wel enigszins aan Frank Zappa denken, met zijn enorme discografie van allerlei verschillende stijlen, die handsignalen die hij gebruikt om de band te dirigeren en vooral ook het feit dat hij volgens het interview liever niet terugkijkt op zijn oude werk maar telkens vooruit wil.

    [Dit bericht is gewijzigd door Zander op 20-06-2003 10:58]

    Like a steam locomotive, rollin' down the track
    He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
    pi_11241393
    Van een collega kreeg ik de tip dat vanochtend in de volkskrant een verhaal over het optreden van dinsdag stond.

    Ik zal trachten mijn grijpgrage en aalvlugge vingertjes beslag te laten leggen op een volkskrant des hedens

      vrijdag 20 juni 2003 @ 11:57:21 #33
    12221 Tijn
    Powered by MS Paint
    pi_11242354
    quote:
    Op vrijdag 20 juni 2003 11:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
    Van een collega kreeg ik de tip dat vanochtend in de volkskrant een verhaal over het optreden van dinsdag stond.

    Ik zal trachten mijn grijpgrage en aalvlugge vingertjes beslag te laten leggen op een volkskrant des hedens


    Goeie tip, ik scoor even een Volkskrant op het station zometeen
    pi_11242378
    quote:
    Op vrijdag 20 juni 2003 11:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
    Van een collega kreeg ik de tip dat vanochtend in de volkskrant een verhaal over het optreden van dinsdag stond.

    Ik zal trachten mijn grijpgrage en aalvlugge vingertjes beslag te laten leggen op een volkskrant des hedens


    Kijk, daar hebben we wat aan.

    * Litpho ook Volkskrant op lijst van aankopen zet *

    A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
    pi_11242791
    quote:
    Op vrijdag 20 juni 2003 11:57 schreef Tijn het volgende:

    [..]

    Goeie tip, ik scoor even een Volkskrant op het station zometeen


    kan je het dan ook gelijk ff inscannen en ergens neerzetten?
    pi_11244817
    Stijve heren spelen nog altijd wild

    Naked City, Carré, Amsterdam, 17 juni.

    John Zorn heeft het imago van een onuitstaanbare lastpak. Hij vraagt exorbitante gages, stelt zware eisen aan podia, wil alleen in het superdeluxe Amstel Hotel slapen en hij komt niet opdagen als hij eregast is op het Holland Festival. Het spelen van oud werk vindt de superproductieve componist en saxofonist een nutteloze bezigheid. Maar dinsdag kwam hij toch even naar Carré voor een reünie van zijn legendarische band Naked City. 'Voor de poen' verklaarde hij in een zeldzaam publiek interview vooraf, met de Nederlandse Zorn-kenner Marcel Cobussen.

    Best een symphatieke kerel eigenlijk, die Zorn. Natuurlijk schoffeerde hij nog even een fotograaf en schold hij op North Sea Jazz - 'het vreselijkste festival ter wereld' -, terwijl hij er in juli wél heel hypocriet speelt met zijn band Electric Massada. Maar verder vertelde hij luchtig over zijn componeren en over Naked City, dat tien jaar geleden voor het laatst optrad. Bij het repeteren was het hem opgevallen dat de stukken allemaal zo snel waren. 'Hoe heb ik dat ooit kunnen maken? Mijn levensritme is nu een stuk langzamer.'

    In 1989 richtte Zorn de band op met een van de mooiste bezettingen van de vorige eeuw: Bill Frisell op gitaar, Fred Frith op basgitaar, Wayne Horvitz op toetsen en Joey Baron achter de drums. Een reünie zou alleen om die reden al spannend zijn. De vraag was of Naked City tien jaar later nog dezelfde tomeloze energie, superstrakke collagetechnieken en vette stijlcitaten zou weten te produceren.

    Een bomvol Carré kreeg dinsdag het verlossende antwoord: ja. Behalve dat de heren er wat stijfjes bijstonden - Bill Frisell zou toch echt eens een cursus luchtgitaar spelen moeten volgen - klonken ze nog even wild als vroeger. Een belangrijke troef was de zanger Mike Patton, bij de metalfans bekend als frontman van Faith No More en van zijn werk bij Sepultura. Hij kwam een paar keer het podium op voor blokjes met extreem korte, heftige nummers. Patton schreeuwde, krijste en gierde op een bijzonder muzikale manier en gaf het concert daarmee precies het extra duwtje dat het nodig had.

    Daarnaast was het vooral de exclusiviteit die het concert echt bijzonder maakte. Verrassend is de band niet meer en de composities zijn bekend. Zorn weet dat, dus houdt hij zich aan zijn principes.

    Bron: de volkskrant van vrijdag 20 juni 2003, pagina 11

    A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
      vrijdag 20 juni 2003 @ 13:33:20 #37
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11244889
    quote:
    Verrassend is de band niet meer en de composities zijn bekend.
    Damn, deze gaat door voor domste uitspraak van het jaar.
    pi_11244951
    quote:
    Op vrijdag 20 juni 2003 13:33 schreef Seborik het volgende:

    [..]

    Damn, deze gaat door voor domste uitspraak van het jaar.


    Well, don't shoot the messenger .
    A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
      vrijdag 20 juni 2003 @ 13:36:16 #39
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11244983
    Nee, natuurlijk niet.

    Maar kom op, als er iets absoluut niet gedateerd klinkt dan is het John Zorn.

      Moderator vrijdag 20 juni 2003 @ 13:38:13 #40
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_11245037
    quote:
    Op vrijdag 20 juni 2003 13:35 schreef Litpho het volgende:

    [..]

    Well, don't shoot the messenger .


    jaja en mike patton is vooral bekend van zijn werk bij sepultura

    I wont shoot

    En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
    pi_11245997
    quote:
    Op vrijdag 20 juni 2003 13:38 schreef Bosbeetle het volgende:

    [..]

    jaja en mike patton is vooral bekend van zijn werk bij sepultura

    I wont shoot


    kwaliteitskrantje, die Volkskrant
    pi_11246031
    quote:
    Op vrijdag 20 juni 2003 13:38 schreef Bosbeetle het volgende:
    jaja en mike patton is vooral bekend van zijn werk bij sepultura
    FNM wordt netjes eerst genoemd, en Sepultura is de eerstvolgende echt grote naam waar Patton een blauwe maandag iets mee heeft gedaan. Mr.Bungle is wat dat betreft al een stuk minder bekend natuurlijk.
    A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
      vrijdag 20 juni 2003 @ 16:01:03 #43
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11248906
    Ons voorstel (van Tijn en ik) is om een open brief te sturen naar dit soort afzeikpraktijken.
    pi_11248940
    quote:
    Op vrijdag 20 juni 2003 16:01 schreef Seborik het volgende:
    Ons voorstel (van Tijn en ik) is om een open brief te sturen naar dit soort afzeikpraktijken.
    Namens de Zonen van Zorn?
    A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
      vrijdag 20 juni 2003 @ 16:02:05 #45
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11248945
    quote:
    Op vrijdag 20 juni 2003 10:51 schreef Zander het volgende:

    [..]

    Ik heb gisteren ook maar even een cdtje van Masada aangeschaft, kan nu even niet kijken welke het is, en die hoesjes zien er allemaal nagenoeg hetzelfde uit. Maar dit is echt mijn ding, avantgarde jazz met klezmer-melodieen. Super!

    Op een bepaalde manier doet Zorn me ook wel enigszins aan Frank Zappa denken, met zijn enorme discografie van allerlei verschillende stijlen, die handsignalen die hij gebruikt om de band te dirigeren en vooral ook het feit dat hij volgens het interview liever niet terugkijkt op zijn oude werk maar telkens vooruit wil.


    Is het elektrisch of akoestisch?
      vrijdag 20 juni 2003 @ 16:02:36 #46
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11248961
    quote:
    Op vrijdag 20 juni 2003 16:01 schreef Litpho het volgende:

    [..]

    Namens de Zonen van Zorn?


    En alle andere gekrenkte zieltjes op deze planeet!
      vrijdag 20 juni 2003 @ 16:22:15 #47
    12221 Tijn
    Powered by MS Paint
    pi_11249551
    quote:
    Op vrijdag 20 juni 2003 16:01 schreef Litpho het volgende:

    [..]

    Namens de Zonen van Zorn?


    Namens Hekje Muziek
      vrijdag 20 juni 2003 @ 16:23:48 #48
    12221 Tijn
    Powered by MS Paint
    pi_11249603
    Wat ongeloofgelijk kutstuk trouwens. Het meest belachelijke is dat de [betreffende recencist] het WÈL naar zijn zin heeft gehad en ook toegeeft dat het goed klonk. Maar vervolgens kannie alleen maar zeiken. Over hypocriet gesproken zeg.
    pi_11249629
    quote:
    Op vrijdag 20 juni 2003 16:23 schreef Tijn het volgende:
    Wat ongeloofgelijk kutstuk trouwens. Het meest belachelijke is dat de [betreffende recencist] het WÈL naar zijn zin heeft gehad en ook toegeeft dat het goed klonk. Maar vervolgens kannie alleen maar zeiken. Over hypocriet gesproken zeg.
    Had je nog een Volkskrant gekocht, Tijn? Misschien kan je hem nog ruilen .
    A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
    pi_11250649
    quote:
    Op vrijdag 20 juni 2003 13:30 schreef Litpho het volgende:
    Stijve heren spelen nog altijd wild

    Bron: de volkskrant van vrijdag 20 juni 2003, pagina 11


    bedankt voor het neerzetten hier!

    alleen dat nogal een vaag verhaal...

      Moderator vrijdag 20 juni 2003 @ 21:03:25 #51
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_11255218
    quote:
    Op vrijdag 20 juni 2003 14:19 schreef Litpho het volgende:

    [..]

    FNM wordt netjes eerst genoemd, en Sepultura is de eerstvolgende echt grote naam waar Patton een blauwe maandag iets mee heeft gedaan. Mr.Bungle is wat dat betreft al een stuk minder bekend natuurlijk.


    true

    maar toch mr. bungle oid had toch wel ff genoemd kunnen worden

    en voor de rest wat een zeikerig artikel

    Ik ben voor de gepeperde ingezonden brief

    disclaimer : "*nog steeds geen die hard muziek fan is maar ik konhet niet laten toch te reageren"

    En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
    pi_11256104
    quote:
    Op vrijdag 20 juni 2003 21:03 schreef Bosbeetle het volgende:

    [..]

    disclaimer : "*nog steeds geen die hard muziek fan is maar ik konhet niet laten toch te reageren"


    lol
      dinsdag 24 juni 2003 @ 15:29:54 #53
    2889 Zander
    He's gone
    pi_11344951
    Ik vond deze recensie nog ergens op het net:
    quote:
    Zappen in Carré: de reünie van Naked City

    Even was ik bang dat Mike Patton op ons zou spugen. Ondeugend uit zijn ogen kijkend stapte hij achter de monitoren vandaan en wandelde hij naar de rand van het podium, vlak voor ons. Het nummer dat hij als gastzanger van Naked City ging inzitten heette Gob Of Spit. Op plaat schraapt de vocalist zijn keel, verzamelt hij zoveel mogelijk speeksel (en wat nog meer voorradig is), rochelt hij luid en laat hij een volle fluim vol vaart zijn mond verlaten, geaccentueerd door de volledige band. Einde nummer. We boften gisteravond in Carré tijdens de reünie van John Zorn's Naked City op het Holland Festival, want Patton spuugde recht in de microfoon.

    Reünieconcerten kunnen me meestal gestolen worden. De laatste optredens van Velvet Underground en Sex Pistols zijn aan me voorbijgegaan en ik heb er geen spijt van ze nooit gezien te hebben. Die twee bands waren legendes uit een boekje. Naked City is een ander verhaal. Ik was al fan voordat ik een noot van die band had gehoord. Een flashback brengt ons terug naar een studentenfeestje, eind jaren tachtig, ergens op de bovenste verdieping van een flat in Uilenstede. In plaats van achter de meiden aan te zitten, stond ik tegen een provisiekast in de keuken geleund te luisteren naar een jongen met een baardje. Zijn naam kon ik me tijdens het luisteren al niet meer herinneren. Hij vertelde fluisterend en gepassioneerd over de supergroep van saxofonist John Zorn alsof het om een geheime genootschap ging. De band had onlangs een debuut-lp gemaakt waarop freejazz, filmmuziek en grindcore in de blender gingen. Dat klonk als een belachelijke combinatie dus die plaat moest ik hebben. Het titelloze debuutalbum uit 1989 overtrof mijn verwachtingen dankzij het perfectionisme en de humor van Zorn en het grote talent van zijn muzikale kornuiten. De band had zich in 1993 opgeheven en een vijftal cd's achtergelaten waaronder mijn favoriet Torture Garden, de ultieme metalplaat en de lp die eindigt met het bovengenoemde Gob Of Spit.

    Theoretisch gesproken had ik de groep tijdens hun korte bestaan live in Nederland kunnen zien spelen, als ik indertijd tenminste een kaartje voor North Sea Jazz had gekocht. Gisteren was mijn laatste kans om Naked City in levende lijve mee te maken. Zorn omschreef de band zelf als vijf oude, grijze, dikke en in het geval van Joey Baron ook nog eens kale mannetjes die technisch hoogwaardige punkrock speelden. Bassist Fred Frith was bijna zijn leesbril vergeten, toetsenist Wayne Horvitz verborg zijn kaalheid onder een muts, gitarist Bill Frisell was het prototype van een verstrooide professor. Saxofonist John Zorn oogde nog het jongst, gekleed in een vlotte oorlogsbroek en af en toe zijn hippe mobieltje checkend. We moesten het stellen zonder gastvocalist Yamatsuka Eye, de Japanse brul- en krijskoning uit Boredoms. In zijn plaats kwam Mike Patton enige malen het podium op en, het moet gezegd, hij was een uitstekende vervanger. Zijn woeste, krachtige, woordloze stemkunsten spleten menige trommelvlies.

    De band werd in beweging gezet door de partituren en de gebarentaal van voorman John Zorn. Voor aanvang van elk nummer gaf hij het tempo aan door zijn rechterhand te bewegen als een pratende eend. Het aantal vingers dat hij tegelijkertijd met zijn andere hand in de lucht stak was de maat waarin zou worden gespeeld en afgeteld. Als Zorn naar zijn voorhoofd tikte betekende het niet dat hij zijn medemuzikanten gek verklaarde. Het was zijn teken dat er van improvisatie weer teruggekeerd ging worden naar de partituren. In de eerste minuten van de set leek de communicatie niet helemaal te werken en was gitarist Frisell tweemaal even het spoor bijster. Daarna verliep het optreden vlekkeloos, zeker voor ongetrainde oren. Zelfs de meest onmogelijke nummers werden heelhuids uitgevoerd met als hoogtepunt Speedfreaks, een compositie waarin binnen een veertigtal seconden een dertigtal muziekgenres voorbij kwamen. In het overgrote deel van de composities van Naked City werd hysterisch gezapt tussen diverse muziekgenres. De nummers van de debuutplaat waren het meest herkenbaar dankzij coverversie van thema's uit James Bond, The Sicilian Clan en A Shot In The Dark. De nummers van Torture Garden (Earache, 1990) bestonden uit korte, gecomponeerde brokken extreme metal. Naked City veranderde op sommige momenten van ene op de andere seconde van stijl, tempo en volume, alsof iemand willekeurig aan de knop van een oude radio draaide. Nummers waren niet zelden na enige seconden al afgelopen. De stukken van het album Radio (Avant, 1993) waren relatief het meest toegankelijk zoals The Vault dat opende met lage gitaarsnaren en onrustige samples.

    Voorzover ik kon onderscheiden werd er geen nieuw werk gespeeld, maar dat gaf niet. Het geluid in Carré was erg goed, de uitvoering voor het grootste gedeelte feilloos en, ook heel belangrijk, de muzikanten hadden veel lol. Drummer Joey Baron kon vrijwel het hele optreden van plezier zijn lachen niet inhouden. Misschien is dat wel de beste manier om verliefd te worden op een muziekgenre. Ik vraag me af of ik ooit in jazz geïnteresseerd zou zijn geraakt als ik niet, nu alweer meer dan twintig jaar geleden. de permanente glimlach van drummer Art Blakey op televisie had gezien.

    De geslaagde reünie kreeg een staande ovatie en nog een toegift. Naked City heeft niet teleurgesteld. Nu hoef ik de band nooit meer te zien.

    http://www.xs4all.nl/~gert01/Live.html


    Dat ziet er al beter uit dan dat misbaksel uit de Volkskrant.
    Like a steam locomotive, rollin' down the track
    He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
      dinsdag 24 juni 2003 @ 15:42:43 #54
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11345313
    Ja, inderdaad. Iemand die Zorn echt kan waarderen.
    pi_11349913
    mooi verhaal ook
      woensdag 25 juni 2003 @ 01:46:51 #56
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11359466
    quote:
    JOHN ZORN ELECTRIC MASADA

    Optreden op North Sea Jazz:
    > zondag 13 juli 2003 : Paul Acket Paviljoen : 18:30 - 19:45 uur

    Line-up:
    John Zorn (sax); Marc Ribot (guitar); Jamie Saft (keyboards); Trevor Dunn (bass); Ben Perowsky (drums); Cyro Baptista (percussion)

    Over deze act:
    Wie de productiviteit van altsaxofonist en componist John Zorn eens goed bekijkt, krijgt meer en meer bewondering voor de geestdrift en creativiteit van deze muzikale duizendpoot. Op de cd van één van zijn bands, Naked City, staan bijvoorbeeld 41 nummers waarvan het kortste 10 seconden duurt en het langste 17 minuten en 40 seconden, maar de meeste zijn rond de 15 seconden. Het moge duidelijk zijn: het vooroordeel dat jazzmuzikanten soms wat lang van stof kunnen zijn, wordt door deze unieke muzikant volledig aan flarden geblazen.

    Zijn zakelijke inzichten stelden hem ook nog eens in staat om honderden cds op zijn eigen Tzadik-label uit te brengen. Op dat label zet hij zich met series als Radical Jewish Culture en Great Jewish Music in voor de Joodse cultuur. Met zijn band Masada, waarmee hij een hele rits albums maakte, verweeft hij vrije improvisatie met Joodse volksmuziek. Verder schrijft hij filmmuziek (tekenfilms en sm-achtige porno hebben zijn voorkeur), composities voor strijkkwartetten en ga zo maar door.

    Dit jaar presenteert hij in Den Haag de elektrische versie van Masada, met gitarist Marc Ribot en meesterpercussionist Cyro Baptista als speerpunten. John Zorn móet je een keer meegemaakt hebben, maar gevoelige zielen en jazzpuristen kunnen hem maar beter overslaan. Jazz Snob: Eat Shit, de titel van een van zijn composities (24 seconden), zegt in dit verband voldoende.


    Op NSJ.

    Daar heb ik zin in na het uiterst verdrietige missen van de enige overgebleven mogelijkheid om Naked City in deze bezetting te kunnen zien.

      Moderator woensdag 25 juni 2003 @ 12:37:06 #57
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_11365387
    quote:
    Op dinsdag 24 juni 2003 19:05 schreef _Etter_ het volgende:
    mooi verhaal ook
    En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
      vrijdag 27 juni 2003 @ 17:27:16 #58
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11416501
    John Zorn - Aporias: Requia for piano and orchestra

    Voor de Zornliefhebbers met ook nog eens een voorliefde voor moderne klassieke muziek.

    Aporias betekent zoiets als 'ondoordringbare passage'.

    De cd begint vrij druk met piano en het orkest, maar het wordt hoe verder hoe rustiger. Sommige dingen zijn echt geniaal gevonden, zoals het moment waar het koor begint en ook het zeer onverwachte klappen, wat de sfeer alleen maar ten goede komt. Het heeft wel een beetje iets droevigs, requiem he, maar het klappen geeft het ook weer iets levendigs. Nou ja, er zitten ook weer talloze Zorn-effecten doorheen op klassieke instrumenten, zo is er een moment waarop schijnbaar het geluid van een rivier wordt nagebootst.

    Een zeer geslaagde cd met als enige minpunt dat hij nog geen 34 minuten duurt.

    Ben ik trouwens de enige die in het plaatje hierboven een kerel ziet die een toeter in z'n hol geduwd krijgt? Misschien is het plaatje niet groot genoeg.

    [Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 12-07-2003 11:50]

    pi_11418838
    quote:
    Op vrijdag 27 juni 2003 17:27 schreef Seborik het volgende:
    [Ben ik trouwens de enige die in het plaatje hierboven een kerel ziet die een toeter in z'n hol geduwd krijgt? Misschien is het plaatje niet groot genoeg.
    Jij als toekomstig psycholoog moet toch weten wat een Freudiaanse verziening is....?

    On topic: ik heb ook een Zorn-cd besteld Een live spelertje van Naked City Voor de echte Joey Baron-feel, weet je wel?

      vrijdag 27 juni 2003 @ 20:17:25 #60
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11419055
    quote:
    Op vrijdag 27 juni 2003 20:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

    [..]

    Jij als toekomstig psycholoog moet toch weten wat een Freudiaanse verziening is....?


    Ja, weetje. Jullie moeten die cd gewoon zelf maar kopen en op het hoesje kijken, want zo'n klein plaatje komt niet uit.

    Zander zei ook al dat het m'n eigen perverse ideeën waren.

      zaterdag 28 juni 2003 @ 09:02:03 #61
    3878 Vork
    Manisch creatief
    pi_11426763
    Ik zit nogsteeds met mijn twee Zorn voor beginnens plaaten, te weten: Spillane en Naked City uiteraard. Wat zou hiervoor een logisch gevolg zijn, kom maar op met je tips
      zaterdag 28 juni 2003 @ 11:14:02 #62
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11427648
    quote:
    Op zaterdag 28 juni 2003 09:02 schreef Vork het volgende:
    Ik zit nogsteeds met mijn twee Zorn voor beginnens plaaten, te weten: Spillane en Naked City uiteraard. Wat zou hiervoor een logisch gevolg zijn, kom maar op met je tips
    Die "Music for Children" of die "The Gift."
      zaterdag 28 juni 2003 @ 11:14:52 #63
    3878 Vork
    Manisch creatief
    pi_11427655
    Ja dank je, die had je al voor m'n neus weggekocht..
      zaterdag 28 juni 2003 @ 11:16:03 #64
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11427671
    Ja, sorry nog.

    Maar misschien hebben ze ze weer aangevuld. Als je een beetje van dat soort albums zoekt, zou ik de klassieke muziek van Zorn en de echt experimentele dingen zoals Pool, Hockey en Songs from The Hermetic Theatre vermijden.

      dinsdag 1 juli 2003 @ 15:41:58 #65
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11488536
    Wow, Massada 4 is echt supercool, jammer dat hij zo kort duurt alleen.

    [Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 01-07-2003 15:48]

      dinsdag 1 juli 2003 @ 15:48:55 #66
    12221 Tijn
    Powered by MS Paint
    pi_11488721
    quote:
    Op woensdag 25 juni 2003 01:46 schreef Seborik het volgende:

    [..]

    Op NSJ.

    Daar heb ik zin in na het uiterst verdrietige missen van de enige overgebleven mogelijkheid om Naked City in deze bezetting te kunnen zien.


    Tof Seb! Zorn zei nog in het interview dat Electric Masada was zoals de muziek bedoel was. Het is alleen door omstandigheden in eerste instantie akoustisch uitgevoerd en dat was helemaal niet eens gek, maar zoals jij het gaat horen is het dus ook bedoeld. Althans, dat begreep ik uit Zorns verhaal
    pi_11488766
    quote:
    Op vrijdag 27 juni 2003 17:27 schreef Seborik het volgende:
    [b]
    Een zeer geslaagde cd met als enige minpunt dat hij nog geen 34 minuten duurt.
    Ja, zo kan ik natuurlijk ook 200 cd's maken.. met zo'n tijdsduur .
      dinsdag 1 juli 2003 @ 20:28:51 #68
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11494569
    quote:
    Op vrijdag 20 juni 2003 10:51 schreef Zander het volgende:

    [..]

    Masada


    Als je die goed vindt, dan is "Filmworks IX: Trembling before G-D" ook helemaal geweldig.
    pi_11578506
    En ik ben ook los:

    met Naked City - Live vol. 1 Knitting Factory 1989

    Grappig om al die jonge gezichtjes te zien

    Klinkt inderdaad heel erg als Carré (Joey Baron ).


    Maar is er ook een vol.2? Op de bijsluiter staat onder meer: "After over ten years, Tzadik is finally releasing an exciting series of live recording by one of the most unique and infamous bands over: Naked City."

    Tzadik Archival Series:
    John Zorn - Filmworks IX (TZ7331)
    John Zorn - The Gift (7332)
    John ZOrn - Firlworks X (TZ7333)
    Masada - Live at Tonic 2001 (TZ7334-2)
    John Zorn - Cobra (TZ7335)
    Masada - First live 1993 (TZ 7337)

    Maar dat zijn toch niet allemaal live albums? Toch?

    (ps: plaatje inscannen lukte helaas niet; teveel zwart)

      zondag 6 juli 2003 @ 14:12:29 #70
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11597255
    John Zorn - Filmworks IX (TZ7331)
    John Zorn - The Gift (7332)
    John ZOrn - Firlworks X (TZ7333)

    Deze zijn in ieder geval niet live... als er alleen Cobra staat volgens mij ook niet.

      zondag 6 juli 2003 @ 14:49:57 #71
    2408 MuadDib
    Getrouwd!
    pi_11597994
    quote:
    Op zaterdag 5 juli 2003 13:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

    Maar is er ook een vol.2? Op de bijsluiter staat onder meer: "After over ten years, Tzadik is finally releasing an exciting series of live recording by one of the most unique and infamous bands over: Naked City."


    Voor zover ik weet is het slechts bij 1 volume gebleven...
    In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
    Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
    Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
    Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
    pi_11652602
    quote:
    Op zondag 6 juli 2003 14:49 schreef MuadDib het volgende:

    [..]

    Voor zover ik weet is het slechts bij 1 volume gebleven...


    nou, tijd voor vol. 2 dan: Live at the Carré
      dinsdag 8 juli 2003 @ 21:47:32 #73
    2408 MuadDib
    Getrouwd!
    pi_11652715
    quote:
    Op dinsdag 8 juli 2003 21:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

    [..]

    nou, tijd voor vol. 2 dan: Live at the Carré


    Die gedachte was bij mij ook al opgekomen en een dubbelaar graag
    In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
    Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
    Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
    Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
      dinsdag 8 juli 2003 @ 22:31:08 #74
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11653847
    Dat zou erg mooi zijn.
    pi_11724512
    Eergisteren Masada 7 en The Gift bijgekocht, wat het totaal op 6 brengt .
    A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
    pi_11724586
    Ik heb Joey Baron gisteren nog twee keer zien spelen..
    Like a steam locomotive, rollin' down the track
    He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
    pi_11724634
    met wat?
    pi_11724715
    Op het North Sea Jazzfestival, een keer met Lee Konitz (heb niet het hele optreden gezien) en aan het eind van de avond met de John Abercrombie Group. Hij deed niet zulke bizarre dingen achter de kit als bij Naked City, maar evengoed was 't erg okee.
    Like a steam locomotive, rollin' down the track
    He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
    pi_11724979
    quote:
    Op zaterdag 12 juli 2003 12:01 schreef Zander het volgende:
    Op het North Sea Jazzfestival, een keer met Lee Konitz (heb niet het hele optreden gezien) en aan het eind van de avond met de John Abercrombie Group. Hij deed niet zulke bizarre dingen achter de kit als bij Naked City, maar evengoed was 't erg okee.
    ah, voor de rest nog goeie nieuwe dingen gezien op NSJ? ik vind het altijd een beetje te duur voor het leuke....
    pi_11725018
    Het is ook gewoon erg duur, da's zeker waar. Maar goed, ik zie het ook altijd als een soort vakantie, en dan mag 't ook best wat kosten.

    In het NSJ-topic heb ik al 't een en ander geschreven, maar echt top was het Dave Douglas Quintet, ze speelden een soort jazzrock die deed denken aan het werk van Miles Davis in de late jaren 60 / begin jaren 70. Vooral de toetsenman achter de Fender Rhodes was echt geweldig, maar goed, daar kick ik zelf altijd ook op. Geweldige zweef-muziek, in ieder geval.

    Like a steam locomotive, rollin' down the track
    He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
      zaterdag 12 juli 2003 @ 23:21:23 #81
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11735273

    Heb dit boek besteld, helaas is de levertijd 6 weken.

      zondag 13 juli 2003 @ 12:18:57 #82
    2889 Zander
    He's gone
    pi_11741474
    Ben benieuwd of 'ie vandaag echt komt opdagen.
    Like a steam locomotive, rollin' down the track
    He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
      Moderator zondag 13 juli 2003 @ 12:34:16 #83
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_11741659
    quote:
    Op zaterdag 12 juli 2003 23:21 schreef Seborik het volgende:
    [afbeelding]

    Heb dit boek besteld, helaas is de levertijd 6 weken.


    Ik heb ooit de bijdrage van Mike Patton gelezen ergens ik weet alleen nog dat de titel was "we are eating our own children"

    edit: het was how we eat our young en het was ook maar 2 pagina's

    hey seborik dan kun je de "reccommended listening" hier vast wel neerzetten over 6 weken of niet

    [Dit bericht is gewijzigd door Bosbeetle op 13-07-2003 13:03]

    En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
      maandag 14 juli 2003 @ 01:46:13 #84
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11754221
    quote:
    Op zondag 13 juli 2003 12:18 schreef Zander het volgende:
    Ben benieuwd of 'ie vandaag echt komt opdagen.
    Hij was er! Wat was het gaaf!

    We stonden zo dichtbij en konden het perfect zien vandaag (op NSJ.)

    Met een plekje tegen het podium aan hadden we perfect zicht op hem en zijn band. De soms zo subtiele bewegingen en andermaal weer de uitbundigheid waarmee hij zijn band dirigeerde, zijn musici waarnaar hij goedkeurend knikte en zichtbaar genoot van de muziek die zij produceerden, zijn muziek. Prachtig om te zien. Ik vond het echt ontzettend bijzonder. De muziek was subliem en zelfs (nog) beter dan Masada op cd.

    Zorn stapte op een gegeven moment weg van zijn barkruk en ging van een afstand staan kijken hoe zijn band de sterren van de hemel speelde met een enorme lach op zijn gezicht, ze hadden er zichtbaar echt plezier in. Geweldige musici had hij bij ook, ze lieten zichzelf ook meevoeren op de muziek, de bassist en gitarist zeker. En het applaus aan het einde van de set was oorverdovend, ondanks dat het vrij leeg was in het publiek. De band kwam terug voor een toegift (van ongeveer 10-15 minuten), waarna nog een keihard applaus volgde, zelfs nadat zorn al was afgekondigd.

    Echt iets dat ik nooit zal vergeten.

      maandag 14 juli 2003 @ 10:37:31 #85
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11756932
    Er moet nog meer bij over die musici die hij bijhad, bijvoorbeeld over het enorme aantal pedaaltjes dat die gitarist bij had. En dan de percussionist met een enorm assortiment aan hulpstukken, buizen, rammelaars, dingen die op zeewier leken en een hoop kerstballen en hier uiterst geconcentreerd mee omging.

    Het was ook wel grappig dat Zorn tijdens de toegift met z'n mobieltje zat te spelen en hierdoor in een lachbui geraakte samen met de toetsenist. Dit was overigens tijdens een gitaarsolo.

      maandag 14 juli 2003 @ 10:51:50 #86
    2889 Zander
    He's gone
    pi_11757221
    quote:
    Op maandag 14 juli 2003 10:37 schreef Seborik het volgende:
    Het was ook wel grappig dat Zorn tijdens de toegift met z'n mobieltje zat te spelen
    Ja, dat deed 'ie ook al tijdens het Naked City-concert een tijdje terug. Zou de man geen normaal horloge hebben? Maar wat was 't mooi, gisteren..

    Is er eigenlijk al werk van Electric Masada op cd verschenen?

    Like a steam locomotive, rollin' down the track
    He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
      maandag 14 juli 2003 @ 11:23:23 #87
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11757906
    Er is nu in ieder geval Masada Guitars Vol. 1, die heb ik al wel besteld, maar die levertijden zijn echt een gruwel. Gisteren lag hij er ook bij die cd-shops in de kelder, maar die prijzen daar zijn van nog monsterlijkere proporties dan gewoonlijk. Één zo'n shop haalde het zelfs in zijn hoofd om 45 euro voor een dubbel-cd van Zorn te vragen...
      maandag 14 juli 2003 @ 11:26:46 #88
    2889 Zander
    He's gone
    pi_11757981
    Ja, van die cd-prijzen werd een mens niet vrolijk, echt veel aanbiedingen waren er niet bij. Ik heb een cdtje van het hierboven geprezen Dave Douglas Quintet gekocht voor 20 euro en een cd van The Meters die in de aanbieding was, als vervanging voor mijn bekraste vinyl-exemplaar. Ik zag nog wel meer moois, maar het festival op zich was al duur zat.
    Like a steam locomotive, rollin' down the track
    He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
      maandag 14 juli 2003 @ 17:17:07 #89
    2889 Zander
    He's gone
    pi_11766699
    Een stukje over het concert van John Zorn uit de NSJ-recensie van NRC Handelsblad:

    "... Ook de Zorn-bezoekers kregen de nodige decibellen voor de kiezen. Het geinspireerde Electric Masada sextet kon binnen een half nummer omslaan van akoestisch gekabbel tot een draaikolk van brullend gitaargeweld, saxofoongegil en tegen elkaar op biedende drums en percussie. Hoewel de nukkige Zorn amper een maand geleden het North Sea nog had uitgemaakt voor "het vreselijkste festival ter wereld" (dit zei hij trouwens tijdens de persconferentie voor het Naked City-optreden - Z), verzorgde hij in Den Haag een van de beste optredens. Er kon zelfs nog een toegift vanaf."

    Like a steam locomotive, rollin' down the track
    He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
      dinsdag 15 juli 2003 @ 18:10:23 #90
    3878 Vork
    Manisch creatief
    pi_11791110
    Vandaag erbij gehaald: IAO en Filmworks II.. nog niet geluisterd, maar dat zal vanavond wel komen, Mijn Zorn-teller staat hierbij dus op 4
      dinsdag 15 juli 2003 @ 19:21:52 #91
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11792403
    Wel een redelijk positieve review.

    De Get Records is echt geweldig voor de liefhebber.

    pi_11792493
    quote:
    Op dinsdag 15 juli 2003 19:21 schreef Seborik het volgende:
    De Get Records is echt geweldig voor de liefhebber.
    Zei ik het niet?
    In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
    Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
    Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
    Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
      dinsdag 15 juli 2003 @ 19:29:03 #93
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11792521
    quote:
    Op dinsdag 15 juli 2003 19:27 schreef MuadDib het volgende:

    [..]

    Zei ik het niet?


    Muaddib! De Amsterdam-cd-zaak-specialist!
      dinsdag 15 juli 2003 @ 22:10:16 #94
    2889 Zander
    He's gone
    pi_11796180
    quote:
    Op dinsdag 15 juli 2003 19:21 schreef Seborik het volgende:
    Wel een redelijk positieve review.
    "een van de beste optredens", dat is naar NRC-maatstaven laaiend enthousiast, zou ik zeggen.

    Heb jij trouwens gezien wat voor keyboards de toetsenist verder nog gebruikte, behalve die Hammond B3? Ik kon het vanaf mijn plek niet zien, maar hij haalde er wel vreemde geluiden uit, iig. Dit is natuurlijk een enorme nerd-vraag, maar goed..

    Like a steam locomotive, rollin' down the track
    He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
      dinsdag 15 juli 2003 @ 22:13:35 #95
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11796285
    Ik zag een houten kast en nog niets, maar ik weet niet meer hoe het er precies uitzag... Iteejer heeft wel een aantal foto's gemaakt, misschien staat het erop.

    Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik meer gefascineerd naar Zorn zat te kijken en wat zijn directies uitrichten dan veel te letten op de toetsenist achter hem...

      woensdag 16 juli 2003 @ 13:18:07 #96
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11807407
    Zojuist de Naked City Black Box geluisterd, of zou een betere naam de Naked City Box of Pandorra zijn? Het is gruwelijk, tenminste, de tweede cd.

    De eerste cd is een soort van sm-spelletje, weinig kwaad en het speelse laat zich goed klinken. Het artwork is hier en daar wat twijfelachtig, maar goed iedereen z'n seksuele pleziertjes (ook de oude Japanners enkele afbeeldingen zijn oude kunstwerken). Interessant wat erover staat geschreven in het boekje. Enkele nummers waren al bekend van het Naked City debuut uit 1989 en de rest lijkt er wel sterk op, eveneens met veel gillen van plezier.

    Dan Leng Tch'e. Na eerst de afbeeldingen letterlijk onder de loep te hebben genomen en de details grondig te hebben bekeken (wat op zich al gruwelijk is) de muziek beluisterd. Gruwelijk (nogmaals), dat is misschien nog wel het beste woord ervoor. Een muzikale executie in iets meer dan een half uur. Elke luisteraar van deze cd is getuige geweest van een gruwelijke daad van menselijke bruutheid. De plaatjes in het boekje moet je er eigenlijk constant bijhouden. Ze zeggen alles al.
    Ik zag een man voor me, waar op gruwelijke wijze delen van ledematen en stukken vlees vanaf werden gesneden, de drums gaven het ritme van het mes aan. Boem... boem... boem...
    Steeds dieper zakte ik in mijn stoel en een licht gevoel van misselijkheid kon ik niet onderdrukken.
    Het krijsen begon, letterlijk krijsen. Waren het op torture garden (misschien) nog schreeuwen van genot, hier waren het schreeuwen van pure pijn. Een lijden waar geen einde aan leek te komen. Ik was dan ook blij dat de cd na slechts iets meer dan een half uur afgelopen was, eigenlijk.

    Een muzikaal meesterwerkje. Het onderwerp is perfect gevangen in de muziek.

      woensdag 16 juli 2003 @ 13:29:16 #97
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11807686
    Filmworks VII daarentegen is extreem grappig.

    [Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 16-07-2003 13:33]

    pi_11807792
    Hmm, zo te lezen moet je zelf ook nogal masochistisch ingesteld zijn om die Naked City-box helemaal uit te kunnen zitten. Ik denk dat ik eerst maar wat meer Masada-cdtjes ga aanschaffen.
    Like a steam locomotive, rollin' down the track
    He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
      woensdag 16 juli 2003 @ 13:35:01 #99
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11807836
    Ja, Leng Tch'e is niet echt een cd die ik vaak zal gaan draaien...
    pi_11807863
    quote:
    Op woensdag 16 juli 2003 13:33 schreef Zander het volgende:
    Hmm, zo te lezen moet je zelf ook nogal masochistisch ingesteld zijn om die Naked City-box helemaal uit te kunnen zitten. Ik denk dat ik eerst maar wat meer Masada-cdtjes ga aanschaffen.
    Tip: bij de Plaatboef in Utrecht liggen er nog een aantal voor ¤15,90.
    A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
      woensdag 16 juli 2003 @ 21:00:57 #101
    2408 MuadDib
    Getrouwd!
    pi_11819114
    quote:
    Op woensdag 16 juli 2003 13:18 schreef Seborik het volgende:
    Dan Leng Tch'e. (...) Gruwelijk (nogmaals), dat is misschien nog wel het beste woord ervoor. Een muzikale executie in iets meer dan een half uur. (...) Een muzikaal meesterwerkje. Het onderwerp is perfect gevangen in de muziek.
    Het knappe van de muziek is dat het je behoorlijk tot nadenken zet. Tegelijkertijd is dat ook het enge ervan...
    In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
    Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
    Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
    Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
      vrijdag 18 juli 2003 @ 22:25:42 #102
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11869095












    Impressies van NSJ. Zo dichtbij stonden we dus, het lijkt nu zelfs wat verder weg.

      vrijdag 18 juli 2003 @ 22:29:10 #103
    12221 Tijn
    Powered by MS Paint
    pi_11869155
    Hij heeft dezelfde broek aan als in Carré
      vrijdag 18 juli 2003 @ 23:50:47 #104
    1348 Liejannuh
    MCCCXLVIII
    pi_11870786
    quote:
    Op vrijdag 18 juli 2003 22:29 schreef Tijn het volgende:
    Hij heeft dezelfde broek aan als in Carré
    Heej, dat viel mij ook al op!!
    Tof Sebbo!
      dinsdag 22 juli 2003 @ 17:22:24 #105
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11940775
    Hier staat een interessant stuk over Zorn:

    http://www.bndestem.nl/regioportal/BNS/0,2622,1347-Cultuur-Nieuws!KCE!__1636749_,00.html

    Wat mij erg opviel:

    quote:
    Zorns eerste 'joodse' plaat, Kristallnacht uit 1993, is ronduit shockerend. Om de muziek, die niets minder is dan regelrechte horror-audio, een keiharde verklanking van de Holocaust waarbij de componist op de hoes zelfs waarschuwt dat te langdurige of herhaalde beluistering schadelijk kan zijn. Maar ook om de jodenster die prominent op de hoes prijkt, terwijl Zorn zelf Duitse concertorganisatoren in verlegenheid brengt door in München op het podium te verschijnen in een lange zwarte jas waarop een gele jodenster is genaaid.
      dinsdag 22 juli 2003 @ 17:23:27 #106
    27074 Dezz
    The Dog
    pi_11940802
    Wie the fuck is Zorn
    Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
      dinsdag 22 juli 2003 @ 17:25:27 #107
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11940855
    Lezen.
      dinsdag 22 juli 2003 @ 23:07:22 #108
    27074 Dezz
    The Dog
    pi_11949190
    quote:
    Op dinsdag 22 juli 2003 17:25 schreef Seborik het volgende:
    Lezen.
    Uitleggen, ik heb niet alle tijd
    Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
      dinsdag 22 juli 2003 @ 23:13:23 #109
    28030 Grobbel
    In Toffee We Crust!
    pi_11949359
    quote:
    Op dinsdag 22 juli 2003 23:07 schreef Dezz het volgende:

    [..]

    Uitleggen, ik heb niet alle tijd


    http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=4:32:51|AM&sql=Bjzdkylo8xpcb

    Knock yourself out.

      dinsdag 22 juli 2003 @ 23:20:23 #110
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11949616
    quote:
    Op dinsdag 22 juli 2003 23:07 schreef Dezz het volgende:

    [..]

    Uitleggen, ik heb niet alle tijd


    John Zorn is een avantgarde jazz(alt)saxofonist, maar hij is vooral componist.
      dinsdag 22 juli 2003 @ 23:21:51 #111
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11949658
    En je kan er wel over lullen, maar zonder het gehoord te hebben, kun je je er geen voorstelling van maken.
    pi_11952029
    Hi there, ik ben nieuw hier en moest toch ff reageren op dit Zorn topicje . Luister zelf voornamelijk Jazz, Free Jazz en Avant Garde stuff, aangevuld met wat Afrikaans (Fela enzo en wat Modern Klassiek)

    Dit zijn mijn Zorn albums en aanverwante zooi :

    Bobby Previte & John Zorn_Euclid's Nightmare
    Derek Bailey, John Zorn & William Parker_Harras
    Derek Bailey-George Lewis-John Zorn_Yankees
    John Zorn_Archery
    John Zorn_Film Works 5 - Tears Of Ecstacy
    John Zorn_Film Works 6
    John Zorn_Kristallnacht
    John Zorn_Live In Middelheim
    John Zorn_Music Romance, Vol. 2 - Taboo & Exile
    John Zorn_News For Lulu
    John Zorn_Spy Vs. Spy
    John Zorn_The Big Gundown
    John Zorn's Bar Kokhba_Bar Kokhba
    John Zorn's Painkiller_Execution Ground
    Masada_First Live 1993
    Masada_Live At Tonic 2001
    Masada_Live In Jerusalem
    Masada_Live in New York City 1994
    Masada_Live In Sevilla 2000
    Masada_Live In Taipei
    Masada_Vol. 1 - Alef
    Masada_Vol. 2 - Beit
    Masada_Vol. 3 - Gimel
    Masada_Vol. 4 - Dalet
    Masada_Vol. 5 - Hei
    Masada_Vol. 6 - Vav
    Masada_Vol. 7 - Zayin
    Masada_Vol. 8 - Het
    Masada_Vol. 9 - Tet
    Masada_Vol. 10 - Yod
    Previte-Sharp-Horvitz-Zorn_Downtown Lullaby

    mazzel

    >>>>fuk smooth Jazz
      woensdag 23 juli 2003 @ 11:10:04 #113
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11956365
    Allemaal origineel???
    pi_11969834
    quote:
    Op woensdag 23 juli 2003 11:10 schreef Seborik het volgende:
    Allemaal origineel???
    Origineel geript op 256 kbit Lame stereo HQ , maar klinkt gewoon top op mn set dus no probs.

    Maar wordt er alleen maar naar Zorn geluisterd of ook nog andere AvantGarde artiesten ?. bv Henry Threadgill, Anthony Braxton, Evan Parker, Willam Parker, Peter Brötzmann, Tim Berne.. etc.. to name but a few.

    mazzel

    >>>>fuk smooth Jazz
      woensdag 23 juli 2003 @ 20:42:38 #115
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11969917
    Van de avantgarde jazz luister ik alleen Zorn eigenlijk... wel veel klassieke avantgarde.
    pi_11970407
    Ah , dan zou je ook eens naar Henry Threadgill moeten luisteren , is ook erg goed. Zie net in je profile dat je ook wel van Metal en aanverwante zaken houd, in dat geval kan ik je wel Last Exit aanraden , weet niet of je ze kent.

    Last Exit :
    Bill Laswell - Bass
    Sonny Sharrock - Gitaar
    Peter Brötzmann - Reeds
    Ronald Shannon Jackson - Drums

    beetje een mix tussen Metal en Free Jazz , gaat wel zwaar tekeer. Heb ze midden 80er jaren op Het NSJ gezien, was wel het hardste concert dat ik ever gehoord heb , helaas bestaat de band niet meer (Sharrock is R.I.P ).

    >>>>fuk smooth Jazz
      woensdag 23 juli 2003 @ 21:08:57 #117
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_11970551
    Ah ok, bedankt voor de tips.

    Waar zijn die cd's te vinden? Zitten die ook op het Tzadik label van Zorn?

      woensdag 23 juli 2003 @ 21:09:30 #118
    22754 Steve-O
    Sarcasm-O
    pi_11970564
    0
    I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
      woensdag 23 juli 2003 @ 21:14:27 #119
    2889 Zander
    He's gone
    pi_11970705
    Last Exit is wel okee ja, wat ik er op plaat van gehoord heb. Verder hou ik wel van de projecten van mensen als Fred Frith en Chris Cutler, zoals de eerste twee Henry Cow - platen (misschien iets meer progressive rock-achtig, maar wel raakvlakken met avantgarde-jazz). Ik hou wel van 'vrije geluiden', maar er mag van mij altijd wel een beetje structuur of compositie in zitten, niet totale freeform muziek.
    Like a steam locomotive, rollin' down the track
    He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
    pi_11970954
    Nee niet op het Tzadik label , check maar ff de AMG

    http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=CASS805121307&sql=B1hrsa9qgb238

    Weet zeker dat je dr voor gaat (dit gaat verder waar de Metal ophoudt ).

    kwootje van de AMG

    quote:
    When it comes to avant-garde jazz/rock noise, few bands kicked out the jams better than did Last Exit. A who's-who of jazz players with punk-ass attitudes, Last Exit ? guitarist Sonny Sharrock, bassist Bill Laswell, drummer Ronald Shannon Jackson, and saxophonist Peter Brotzmann ? could swing, rock, and create an all-out free-jazz din all in the blink of an eye. More important, Last Exit was about was the thrill and danger of total improvisation; so much did they believe in this concept that their debut performance in Zurich in 1986 was completely improvised and unrehearsed. Granted, one person's free improvisation is another's tuneless chaos, but Last Exit, due primarily to the skill of its individuals, only infrequently fell off the precipice into the netherworld of arty wanking. These were four men that emotionally, intellectually, and musically belonged together: Sharrock had gotten his start playing blues, but rebelled against structured, proper guitar technique, preferring to play sheets of atonal metallic distortion; Shannon Jackson grew up playing Texas blues, but through working with players such as Blood Ulmer, explored a percussive world that was not regimented by time and meter; Bill Laswell played and produced rock, funk, and "straight" jazz, and in Last Exit he mashed all of these influences into one feral ball of noise and rhythm; and Peter Brotzmann didn't simply blow sax, he blew it to bits as if his life depended on it.
    niet slecht toch ?
    >>>>fuk smooth Jazz
      vrijdag 25 juli 2003 @ 11:51:50 #121
    36923 Wodan
    Hond van de donder.
    pi_12006342
    Er is ook een documentaire/film over John Zorn, maar die is helaas niet verkrijgbaar op vhs of dvd.

    Het gaat over deze:

    quote:
    A BOOKSHELF ON TOP OF THE SKY- 12 STORIES ABOUT JOHN ZORN
    De afgelopen twintig jaar is componist en muzikant John Zorn uitgegroeid tot spilfiguur van de New Yorkse avantgarde muziek scene. Hij volgt zijn eigen muzikale regels in ongewone geluidscollages en postmoderne muziekcombinaties. Zorn is er niet op uit een publiek te behagen. Hij vergt het uiterste van zichzelf en zijn collega-muzikanten. De anarchistische vrijheid die hij zo creëert spat in 12 Stories van het doek. Het uitgangspunt voor filmmaker Claudia Heuermann is de ingrijpende invloed van zijn muziek op haar leven. In dit muzikale portret zien we Zorn aan het werk; enthousiast en inspirerend tijdens repetities, in opperste concentratie opgaand in zijn saxofoonspel tijdens verschillende optredens met collega's uit de geïmproviseerde muziek.
    pi_12244964
    De dubbel-cd Bar Kokhba is tot nu toe m'n meest gedraaide Zorn-cd. Het zijn eigenlijk geselecteerde stukken uit Masada, maar dan bewerkt tot kamermuziek. Vooral violen, piano's en klarinetten dus. Het komt misschien nog het meest in de buurt van echte klezmermuziek. Erg mooi om bij weg te dromen met deze muziek op de achtergrond.

    quote:
    Bar Kokhba encompasses the wealth of material John Zorn has composed with his eminent quartet Masada. The album is a collection of Masada songs that have been rearranged for chamber ensembles. For this effort, Zorn enlists some of New York's finest musicians: John Medeski, Marc Ribot, Anthony Coleman, and Erik Freedlander, among others. The compositions range from groups of four to solo performances by Ribot, Medeski, and Coleman. While some compositions retain their original structure and sound, some are expanded and probed by Zorn's arrangements, and resemble avant-garde classical music more than jazz. But this is the beauty of the album; the ensembles provide a forum for Zorn to expand his compositions. The album consistently impresses, and the highlights include "Gevurah," "Paran," and "Mochin." Zorn's genius as both songwriter and arranger are evidenced, and the recording sits well among the traditional Masada material.
    1. Gevurah performed by Bar Kokhba - 6:55
    2. Nezikin performed by Bar Kokhba - 1:51
    3. Mahshav performed by Bar Kokhba - 4:33
    4. Rokhev performed by Bar Kokhba - 3:10
    5. Abidan performed by Bar Kokhba - 5:19
    6. Sheloshim performed by Bar Kokhba - 5:03
    7. Hath-Arob performed by Bar Kokhba - 2:25
    8. Paran performed by Bar Kokhba - 4:48
    9. Mahlah performed by Bar Kokhba - 7:48
    10. Socoh performed by Bar Kokhba - 4:07
    11. Yechida performed by Bar Kokhba - 8:24
    12. Bikkurim performed by Bar Kokhba - 3:25
    13. Idalah-Abal performed by Bar Kokhba - 5:04
    14. Tannaim performed by Bar Kokhba - 4:39
    15. Nefesh performed by Bar Kokhba - 3:33
    16. Abidan performed by Bar Kokhba - 3:13
    17. Mo'ed performed by Bar Kokhba - 4:59
    18. Maskil performed by Bar Kokhba - 4:41
    19. Mishpatim performed by Bar Kokhba - 6:46
    20. Sansanah performed by Bar Kokhba - 6:56
    21. Shear-Jashub performed by Bar Kokhba - 2:06
    22. Mahshav performed by Bar Kokhba - 4:50
    23. Sheloshim performed by Bar Kokhba - 6:45
    24. Mochin performed by Bar Kokhba - 13:11
    25. Karaim performed by Bar Kokhba - 3:39
    pi_12296695
    Gisteren I.A.O. bijgekocht (maar nog niet geluisterd) wat het totaal op 7 brengt.

    * Litpho ziet vol goede moed zijn Zorncollectie binnen 60 jaar gecompleteerd worden *

    A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
    pi_12615749
    Wat is er al lang niet gereageerd in dit topic en dat op een van de weinige, of misschien wel het enige internetforum waar Zorn extreem gehyped wordt.

    Vandaag kwam er een lieve bestelbus een pakje brengen met daarin wat geweldige Zorn-cd's, voornamelijk van Masada.

    In het boekje van Masada Live in NYC 1994 staat nog iets over de naam Masada:

    quote:
    Masada was the name of the last Hebrew fortress the Romans had to seize during the first century in order to consolidate their rule. Neither the Roman Empire nor Judaism were bound for a happy future.
    Deze cd is overigens afkomstig uit 1995, met daarin ook nog dit leuke stukje:
    quote:
    Thus, unless this enfant terrible of contemporary music stops again to say, like he usually does, "Okay, let's do something different now," the name Masada needn't be as the historical example seems to suggest.
    Deze live-cd is qua opname wel beduidend minder dan de cd's die op Zorn's eigen Tzadik-label zijn uitgebracht en er zit ook niet zo'n geil zwart/zandkleurig kaartje omheen (de kleur is afhankelijk van het soort (Masada-)cd je hebt, live-cd's hebben gewoon een zwart kaartje, de studio albums een zandkleurige die overloopt in de cover). Toch is de cd zeer de moeite waard.

    M'n collectie telt nu 28 delen.

    Namelijk (in chronologische volgorde van oorspronkelijke uitgave):

    Pool (1980)
    Archery (1981)
    Yankees (1982)
    Ganryu Island (1984)
    The Classic Guide to Strategy Vol. 1 & Vol. 2 (1985-1986)
    Spillane (1986)
    Naked City (1989)
    Black Box - Torture Garden/Leng Tch'e (1992)
    Kristallnacht (1993)
    Masada, Vol. 6: Vav (1995)
    Masada: Live in NYC 1994 (1995)
    Bar Kokhba (1996)
    Film Works, Vol. 7: Cynical Hysterie Tour (1997)
    Angelus Novus (1998)
    Masada, Vol. 8: Het (1998)
    Aporisa: Requia for Piano & Orchestra (1998)
    Music Romance, Vol. 1: Music for Children (1998)
    Masada, Vol. 4: Dalet (1999)
    Masada: Live in Jerusalem 1994 (1999)
    Lacrossa (2000)
    Cartoon/S&M (2000)
    Film Works, Vol. 9: Trembling Before G-D (2000)
    The Gift (2001)
    Love, Madness and Mysticism (2001)
    Songs from the Hermetic Theatre (2001)
    Hockey (2002)
    I.A.O. (2002)
    Masada Guitars (2003)

    pi_12616236
    Na een conversatie met Vork over de loterij winnen en Zorncd's kopen vroeg ik mij het volgende af: Hoeveel geld zou je nou nodig hebben om alle Zorncd's te kopen ? Heb je dan genoeg aan een keer de loterij winnen, of moet je ook nog banken gaan beroven ?
    It's my party and I'll cry if I want to.
    pi_12616405
    Als je weet waar je ze moet kopen, heb je wel aan 1x genoeg.
    pi_12623725
    Ziejewel, Vork. .
    It's my party and I'll cry if I want to.
      vrijdag 22 augustus 2003 @ 09:16:22 #128
    3878 Vork
    Manisch creatief
    pi_12623738
    quote:
    Op vrijdag 22 augustus 2003 09:15 schreef AudreyHepburn het volgende:
    Ziejewel, Vork. .
    Maar dan heb je geen geld meer over voor een nieuw en groter huis of een fikse verbouwing aan je huidige huis om al die cd's kwijt te kunnen.
    pi_12623752
    Details, details. Het ging erom of je met een keer loterij winnen alle Zorncd's kon kopen, en het antwoord daarop is dus ja.
    It's my party and I'll cry if I want to.
      vrijdag 22 augustus 2003 @ 09:19:19 #130
    3878 Vork
    Manisch creatief
    pi_12623773
    quote:
    Op vrijdag 22 augustus 2003 09:17 schreef AudreyHepburn het volgende:
    Details, details. Het ging erom of je met een keer loterij winnen alle Zorncd's kon kopen, en het antwoord daarop is dus ja.
    Maar dan heb je geen geld meer over voor andere dingen, dat had ik je de vorige keer ook al gezegd
    pi_12623806
    Oe-hoe-hoe-hoe.

    Sidder ende beef.

    It's my party and I'll cry if I want to.
      vrijdag 22 augustus 2003 @ 11:05:28 #132
    36923 Wodan
    Hond van de donder.
    pi_12625566
    Wie wil er nu geld voor andere dingen wanneer je alle Zorn-cd's hebt?

    pi_12759443
    Kennelijk is er op dit moment toch nog niets van Electric Masada verkrijgbaar.

    Maar de verschillende Masada cd's worden echt massaal uitgegeven bijvoorbeeld dit jaar alleen al o.a. Masada Guitars, Voices in The Wilderness, Unknown Masada...

    Hoop dat er snel iets van te vinden is, het klonk wel heel lekker op North Sea Jazz.

      vrijdag 19 september 2003 @ 17:34:39 #134
    14505 OProg
    A Life in Music
    pi_13294043
    Zoals Seborik al zei is die Bar Kokhba geweldig

    Moet hem nog verder verkennen, maar het is een topper Heb hem gister bij Get Records vandaan, zag daar door de Zorn-bomen het Zorn-bos niet meer dus alleen deze meegenomen...

    "Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
    Improv: Rich Tapestry of Life
    pi_13294073
    Ken ik neit
    I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
      vrijdag 19 september 2003 @ 17:40:13 #136
    46605 Mahavishnu
    I've seen things.
    pi_13294154
    Ik heb er vier: Naked City, The Circle Maker, Masada Volume 2 en Masada Volume 3. .
    Like carrots, handbags, cheese, toilets, Russians, planets, hamsters, weddings, poets, Stalin, Kuala Lumpur, pygmys, budgies, Kuala Lumpur, carrots, handbags, cheese.
      vrijdag 19 september 2003 @ 17:45:57 #137
    14505 OProg
    A Life in Music
    pi_13294266
    quote:
    Op vrijdag 19 september 2003 17:40 schreef Mahavishnu het volgende:
    The Circle Maker
    Daar ben ik trouwens ook heel benieuwd naar
    "Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
    Improv: Rich Tapestry of Life
      vrijdag 19 september 2003 @ 19:33:49 #138
    67663 fractalis
    we (all) search
    pi_13296780
    Ook ik ben sinds kort "besmet"met het virus, dankzij een vriend annex Zorn-fannaat. Bezit op het moment zelf alleen Naked City, Masada Live in Sevillia en Masada live in Middleheim, maar heb van hem Spillane en The Big Gundown geleend. Ongetwijfeld zal ik binnenkort meer werk aan gaan schaffen van deze grootse artiest, en dan voorlopig voornamelijk het Masada-werk. Vind in ieder geval het Live in Sevillia album werkelijk fenomenaal!
    Reprogram. Restructure. Resistance is futile. You will be assimilated.
    pi_13413687
    quote:
    Op woensdag 27 augustus 2003 16:15 schreef Seborik het volgende:
    Kennelijk is er op dit moment toch nog niets van Electric Masada verkrijgbaar.
    GRRR!!! Laat hem daar eens wat van uitbrengen!!! Ik vind de 'gewone' Masada ook erg gaaf, maar Electric Masada zoals op het NSJ te horen was, daar wil ik ook naar kunnen luisteren!!!
    It's time we face up to the un-face-up-to-able.
    pi_14645235
    quote:
    Op woensdag 24 september 2003 16:30 schreef GroteBroeder het volgende:

    [..]

    GRRR!!! Laat hem daar eens wat van uitbrengen!!! Ik vind de 'gewone' Masada ook erg gaaf, maar Electric Masada zoals op het NSJ te horen was, daar wil ik ook naar kunnen luisteren!!!


    De tweede cd van The Circle Maker genaamd Zevulun bevat wel werken die er in enige mate mee te vergelijken zijn, hoewel de treffende saxofoon van John Zorn zelf ontbreekt evenals het toetsenwerk.

    De artiesten op Zevulun zijn Marc Ribot onmiskenbaar op gitaar), Mark Feldman op viool, Erik Friedlander op cello, Greg Cohen op bas, Cyo Baptista op percussie (samen met Marc Ribot aanwezig op NSJ 2003) en Joey Baron op drums. Ik weet alleen niet zeker of die laatste er ook bij was op NSJ.

    Greg Cohen en Joey Baron spelen ook op de reguliere Masada albums. Een geweldig drummer overigens.

    Marc Ribot speelt ook een aantal composities op Masada Guitars.

    pi_14646957
    nog 0

    maar dat gaat vast 1 worden!
    en misschien ook wel 2
    of 3

    pi_14647345
    Zijn we nou nog niet uitgeluld over Zorn? Wel populair hier hoor.....misschien moet ik ook maar eens rond gaan kijken

    Kunnen jullie niet wat meenemen naar de #muziek-reis?

    "We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
      vrijdag 14 november 2003 @ 23:42:56 #143
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_14647378
    quote:
    Op vrijdag 14 november 2003 23:23 schreef Beathoven het volgende:
    maar dat gaat vast 1 worden!
    en misschien ook wel 2
    of 3
    A man on a mission.
    pi_14648567
    quote:
    Op vrijdag 14 november 2003 23:41 schreef PdeHoog het volgende:
    Zijn we nou nog niet uitgeluld over Zorn? Wel populair hier hoor.....misschien moet ik ook maar eens rond gaan kijken

    Kunnen jullie niet wat meenemen naar de #muziek-reis?


    klinkt als een vaartocht op een cruiseschip.. als BZN ons maar niet vindt.
    pi_15182258
    Heb nu de 10th Anniversary Masada cd's compleet (of er moet er binnenkort nog eentje uitkomen). Zijn er drie, namelijk Masada Guitars, Voices in The Wilderness en Unknown Masada.

    De eerste draait zoals de naam al doet vermoeden volledig om het gitaarspel van drie gitaristen waar Zorn al eerder mee gewerkt heeft en hun interpretaties van de Masadamuziek.

    De tweede cd, Voices in The Wilderness, zijn allemaal interpretaties van bands en musici. De cd is ontzettend divers. Sommige nummers zit nu zelfs zang bij en andere zijn weer helemaal veranderd tot composities met elektronische instrumenten. Eentje is er ook bewerkt door Mike Patton. Het is echt goed gedaan.

    De derde cd zijn werken die nog nooit eerder ten gehore gebracht. Ook deze zijn weer geïnterpreteerd door verschillende groepen en is dus net zo divers als Voices in The Wilderness. Alleen wat harder.

    Het is echt een knap staaltje musiceren wat je hier te horen krijgt. Dat geldt voor alle drie de cd's.

    Van de drie cd's lijkt Masada Guitars nog het meeste op het geluid van het kwartet.

      Moderator vrijdag 5 december 2003 @ 20:10:03 #146
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_15184449
    quote:
    Op vrijdag 5 december 2003 18:49 schreef Seborik het volgende:
    Eentje is er ook bewerkt door Mike Patton. Het is echt goed gedaan.
    *Oren spitst !
    En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
    pi_15185990
    quote:
    Op vrijdag 5 december 2003 20:10 schreef Bosbeetle het volgende:

    [..]

    *Oren spitst !


    Kochot. Track 7 op cd 2 (het is een dubbel-cd).
      Moderator vrijdag 5 december 2003 @ 21:45:09 #148
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_15186383
    quote:
    Op vrijdag 5 december 2003 21:23 schreef Seborik het volgende:

    [..]

    Kochot. Track 7 op cd 2 (het is een dubbel-cd).


    wat voor soort muziek is masada eik,misschien moet ik maar eens toegeven en een Zorn cd aanschaffen !

    ( ik ken alleen de nummers hellraiser, poisenhead en speedfreaks van Naked city.. en ik moet zeggen dat wat ik nu via kazaa van masada hoor toch wel een heel ander stukje koek is )

    [Dit bericht is gewijzigd door Bosbeetle op 05-12-2003 21:58]

    En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
    pi_15186823
    quote:
    Op vrijdag 5 december 2003 21:45 schreef Bosbeetle het volgende:

    [..]

    wat voor soort muziek is masada eik,misschien moet ik maar eens toegeven en een Zorn cd aanschaffen !


    Masada is eigenlijk meer een soort 'liederen'-boek van John Zorn. Het is jazz met een flinke portie joodse muziek erin. De oorspronkelijke 10 cd's en de live-cd's van het Masadakwartet, bestaande uit John Zorn, Joey Baron, Greg Cohen en Dave Douglas, zijn dus 'gewone' jazz-cd's. Als je überhaupt bij Zorn over gewoon kunt spreken.

    Dan heb je allemaal andere projecten van Zorn waar hij het Masada liederenboek voor gebruikt, zoals bijvoorbeeld Bar Kokhba, wat Masada in een klassiek jasje is en wat meer aan klezmer doet denken dan het gewone Masada. The Circle Maker hoort hier eigenlijk een beetje bij. Dat is Masada gespeeld door een strijktrio en door een sextet met drums, gitaar en percussie erbij.

    10th Anniversary is die andere serie van hem, waarin hij met de Masada melodiën aan de haal gaat, of eigenlijk anderen voor hem.

      Moderator vrijdag 5 december 2003 @ 22:09:31 #150
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_15186967
    quote:
    Op vrijdag 5 december 2003 22:03 schreef Seborik het volgende:

    [..]

    Masada is eigenlijk meer een soort 'liederen'-boek van John Zorn. Het is jazz met een flinke portie joodse muziek erin. De oorspronkelijke 10 cd's en de live-cd's van het Masadakwartet, bestaande uit John Zorn, Joey Baron, Greg Cohen en Dave Douglas, zijn dus 'gewone' jazz-cd's. Als je überhaupt bij Zorn over gewoon kunt spreken.

    Dan heb je allemaal andere projecten van Zorn waar hij het Masada liederenboek voor gebruikt, zoals bijvoorbeeld Bar Kokhba, wat Masada in een klassiek jasje is en wat meer aan klezmer doet denken dan het gewone Masada. The Circle Maker hoort hier eigenlijk een beetje bij. Dat is Masada gespeeld door een strijktrio en door een sextet met drums, gitaar en percussie erbij.

    10th Anniversary is die andere serie van hem, waarin hij met de Masada melodiën aan de haal gaat, of eigenlijk anderen voor hem.


    en zo wordt je langzaam meegezogen in het labyrinth dat Zorn, John heet !

    * Bosbeetle moet maar eens wat vaker kijken in de spiegel van de platen speciaal zaak !

    En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
      vrijdag 5 december 2003 @ 22:38:26 #151
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_15187642
    Mijn voorlopige lijst :

    Big Gundown: John Zorn Plays the Music of Ennio Morricone
    Yankees
    More News for Lulu
    Cobra Live at the Knitting Factory
    Bar Kokhba
    Painkiller:Execution Ground
    Painkiller:Buried Secrets/Guts of a Virgin
    Naked City:Naked City
    Naked City:Torture Garden/Leng Tch'e

    Binnenkort maar eens wat Masada kopen.
    ( en 1 Cobra cd vind ik meer dan genoeg )

    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
    pi_15194219
    is execution ground die dubbel cd met Bill Laswell en Mick Harris?
    Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
    http://http://llbinc.bandcamp.com/
      zaterdag 6 december 2003 @ 10:51:20 #153
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_15194350
    Dat is die !
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
    pi_15194565
    die had ik op tape een paar jaar geleden en ben hem kwijt geraakt. Nu dus maar op cd kopen nu ik de titel weer weet, vond het wel een erg briljante cd met die diepe baslijnen van Bill Laswell.
    Ik heb ook ooit nog eens een keer een klassiek werk van Zorn gezien in Rotterdam maar kan me daar de titel en zo niet meer van herinneren, misschien dat de echte zorn kenners mij kunnen helpen? Het was in Nighttown zo'n 4 jaar geleden denk ik.
    Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
    http://http://llbinc.bandcamp.com/
      zaterdag 6 december 2003 @ 13:43:26 #155
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_15197088
    Ik heb Bar Kokhba in Tivoli gezien, zou best kunnen dat ze toen ook in Rotterdam waren.
    Valt wel onder de noemer 'Klassiek Werk' .Was in 96 denk ik.
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
      zaterdag 6 december 2003 @ 21:48:07 #156
    67663 fractalis
    we (all) search
    pi_15208720
    Heb er zelf nog maar een paar:

    -Masada Live at Sevillia
    -Masada Live at Tonic
    -Masada Live at Middleheim
    -Masada, Vol. 6: Vav
    -Circlemaker
    -Naked City
    -Filmworks 10 is onderweg

    Goede vriend van mij heeft er "iets" meer:
    140 albums van zijn Tzadik label waaronder zo'n 80 eigen composities van Zorn (waaronder het op 1 album na complete Masada-oeuvre)!

    Jullie begrijpen dus dat ik zijn cd-kast regelmatig als uitleen gebruik!

    Reprogram. Restructure. Resistance is futile. You will be assimilated.
    pi_15406131
    quote:
    Op vrijdag 5 december 2003 22:38 schreef fripper het volgende:

    ( en 1 Cobra cd vind ik meer dan genoeg )


    Waarom?
      zondag 14 december 2003 @ 17:27:34 #158
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_15406450
    Dat wil ik ook wel weten, aangezien er een aantal verschillende versies van Cobra uitgebracht zijn en ze ook écht veel van elkaar verschillen ben ik zeker van plan om er minstens nog 1 te kopen.
      zondag 14 december 2003 @ 21:51:20 #159
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_15413412
    OK, ik had het beter iets anders kunnen formuleren.
    1 cd met muziek in de stijl van "John Zorn's Cobra Live at the Knitting Factory" vind ik meer dan genoeg. Ik ken de andere Cobra cd's niet dus daar kan ik natuurlijk ook geen mening over hebben. Ik was er (al dan niet terecht) van uit gegaan dat de Cobra cd's sterke overeenkomsten vertonen.

    De Cobra cd die ik heb kan ik persoonlijk niet echt waarderen. Ik denk niet dat ik hem vaker dan 2 of 3 keer van voor naar achter heb beluisterd. Ik kan geen enkele stuktuur in dit plaatje ontdekken. Een beetje melodie op z'n tijd vind ik wel prettig. Dit is meer curieus dan echt leuk om naar te luisteren.

    Ik heb gisteren wel 'The Sonny Clark Memorial Quartet :Voodoo' gekocht. Dat is Zorn zoals ik heb heeeeel graag hoor. Wereldplaat !

    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
      zondag 14 december 2003 @ 21:59:38 #160
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_15413655
    quote:
    Op zondag 14 december 2003 21:51 schreef fripper het volgende:
    OK, ik had het beter iets anders kunnen formuleren.
    1 cd met muziek in de stijl van "John Zorn's Cobra Live at the Knitting Factory" vind ik meer dan genoeg. Ik ken de andere Cobra cd's niet dus daar kan ik natuurlijk ook geen mening over hebben. Ik was er (al dan niet terecht) van uit gegaan dat de Cobra cd's sterke overeenkomsten vertonen.
    Dan kun je beter al zijn game pieces vermijden, want volgens mij is Cobra een van de meer gestructueerde van het stel.
    quote:
    De Cobra cd die ik heb kan ik persoonlijk niet echt waarderen. Ik denk niet dat ik hem vaker dan 2 of 3 keer van voor naar achter heb beluisterd. Ik kan geen enkele stuktuur in dit plaatje ontdekken. Een beetje melodie op z'n tijd vind ik wel prettig. Dit is meer curieus dan echt leuk om naar te luisteren.
    Ik had er in het begin ook erg moeite mee. Ik probeerde er ook structuur in te ontdekken. En dat zit er ook wel in, het is alleen geen 'symmetrische structuur' (zoals wel meer van zijn werk). Je moet gewoon luisteren, en het over je heen laten komen. Ik vind die interacties allemaal razend interessant, maar ik kan me ook wel voorstellen dat je er niks aan vind. Oh, en je kunt dan maar beter ook spul als "Ganryu Island" en "Classic Guide to Strategy" vermijden.
      zondag 14 december 2003 @ 22:07:30 #161
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_15413901
    Dank voor de waarschuwing !
    Op het verlanglijstje staat vooral Spy vs Spy , News for Lulu en wat van Masada. Dat ga ik vast veel meer waarderen
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
    pi_15414124
    quote:
    Op zondag 14 december 2003 21:51 schreef fripper het volgende:
    OK, ik had het beter iets anders kunnen formuleren.
    1 cd met muziek in de stijl van "John Zorn's Cobra Live at the Knitting Factory" vind ik meer dan genoeg. Ik ken de andere Cobra cd's niet dus daar kan ik natuurlijk ook geen mening over hebben. Ik was er (al dan niet terecht) van uit gegaan dat de Cobra cd's sterke overeenkomsten vertonen.

    De Cobra cd die ik heb kan ik persoonlijk niet echt waarderen. Ik denk niet dat ik hem vaker dan 2 of 3 keer van voor naar achter heb beluisterd. Ik kan geen enkele stuktuur in dit plaatje ontdekken. Een beetje melodie op z'n tijd vind ik wel prettig. Dit is meer curieus dan echt leuk om naar te luisteren.


    Mocht je er vanaf willen....
    quote:
    Ik heb gisteren wel 'The Sonny Clark Memorial Quartet :Voodoo' gekocht. Dat is Zorn zoals ik heb heeeeel graag hoor. Wereldplaat !
    Cool. Die heb ik gisteren besteld... ben benieuwd.

    Hij krijgt ook een vrij hoge waardering van Allmusic.

      zondag 14 december 2003 @ 22:14:51 #163
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_15414125
    quote:
    Op zondag 14 december 2003 22:07 schreef fripper het volgende:
    Dank voor de waarschuwing !
    Op het verlanglijstje staat vooral Spy vs Spy , News for Lulu en wat van Masada. Dat ga ik vast veel meer waarderen
    Vast en zeker.

    "Spy VS Spy" wil ik ook graag, aangezien het een Coleman tribute is, maar dan wil ik eerst wat meer cd's van de man zelf hebben, zodat ik de nummers ook herken en me de verschillen opvallen.

      zondag 14 december 2003 @ 22:20:06 #164
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_15414283
    Yep, ik ga ook zeker deze week weer eens m'n Sonny Clark cd's uit de kast halen nu ik Voodoo ken .
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
      zondag 14 december 2003 @ 22:23:40 #165
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_15414408
    quote:
    Op zondag 14 december 2003 22:20 schreef fripper het volgende:
    Yep, ik ga ook zeker deze week weer eens m'n Sonny Clark cd's uit de kast halen nu ik Voodoo ken .
    Ah, dat is idd zeer leuk.

      zondag 14 december 2003 @ 22:23:46 #166
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_15414410
    quote:
    Op zondag 14 december 2003 22:14 schreef Seborik het volgende:

    Mocht je er vanaf willen....


    Ik wil d'r naar leren luisteren ! Ik haal dat ding zeker 1 keer per maand uit de kast om te kijken of ik hem al leuk vind. Ik word gek van dat ding .
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
    pi_15414473
    quote:
    Op zondag 14 december 2003 22:23 schreef fripper het volgende:

    [..]

    Ik wil d'r naar leren luisteren ! Ik haal dat ding zeker 1 keer per maand uit de kast om te kijken of ik hem al leuk vind. Ik word gek van dat ding .


    Misschien kun je dan de wat vroegere improvisaties van hem beluisteren, zodat je het latere werk beter begrijpt?

    Misschien een cd'tje uit The Parachute Years-periode.

    Pool, Hocky, Lacrosse of Archery.

      zondag 14 december 2003 @ 22:42:18 #168
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_15414971
    Of misschien meteen de 7cd box Parachute Years kopen ??

    Wat ik over Hockey heb gelezen klink inderdaad leuk.
    Ik zal binnenkort eens bij Get gaan kijken / luisteren.

    Maar het scheelt inderdaad veel als je zaken in een bepaalde context kunt plaatsen. Ik beluister cd's als Voodoo en More News for Lulu ook heel anders omdat ik veel van de Blue Note platen waarop dit gebaseerd is ook ken.

    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
      maandag 15 december 2003 @ 12:35:30 #169
    36923 Wodan
    Hond van de donder.
    pi_15425300
    Die box is in een keer wel een hele aanschaf, maar dan heb je ze ook meteen... ik heb ze zelf allemaal los gekocht. Hockey als eerste.

    Staan allemaal stukken met claxons op.

    pi_15425375
    quote:
    Op maandag 15 december 2003 12:35 schreef Wodan het volgende:
    Staan allemaal stukken met claxons op.
    Heheh, moet dit een aanbeveling zijn?

    Is er trouwens al nieuws over een eventuele release van het Electric Masada-project? Sowieso vind ik Masada wel de meest interessante Zorn-muziek die ik ken, moet ik zeggen.

    Like a steam locomotive, rollin' down the track
    He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
      maandag 15 december 2003 @ 12:40:41 #171
    36923 Wodan
    Hond van de donder.
    pi_15425456
    quote:
    Op maandag 15 december 2003 12:37 schreef Zander het volgende:
    Heheh, moet dit een aanbeveling zijn?
    Heb je daar toen een stukje van gestuurd.
    quote:
    Is er trouwens al nieuws over een eventuele release van het Electric Masada-project? Sowieso vind ik Masada wel de meest interessante Zorn-muziek die ik ken, moet ik zeggen.
    Niks over een release gelezen, maar sommige dingen op Voices in The Wilderness en Unknown Masada komen aardig in de buurt.

    Hoeveel Zorn cd's heb je? (En andere Zorn-praat.)

      maandag 15 december 2003 @ 20:53:56 #172
    67663 fractalis
    we (all) search
    pi_15438553
    Vandaag trouwens uiterst interessant nieuws gehoord van een goede vriend van me. Volgens hem gaat Zorn vanaf maart 2004 ongeveer iedere maand een live-cd uitbrengen en dat gedurende meer dan anderhalf jaar (15 cd's)!!

    Het materiaal dat hier op zal staan bestaat uit opnames van optredens die Zorn zo'n 2 weken lang gaf in New York (onder andere in Tonic) ter ere van z'n 50ste verjaardag. De eerste cd die dus in maart uitkomt bevat geloof ik Masada-werk.

    Iemand die hier nog meer info over heeft??


    edit: volgens de info op de site van Tzadik wordt het Februari en de serie gaat "BIRTHDAY CELEBRATION SERIES" heten.

    Eerste deel:

    Masada String Trio: 50th Birthday Celebration Volume One

    Inaugurating the series is one of the highlights of the month, the incredible set by the Masada String Trio. Featuring three of the most amazing string improvisers in the world in peak form, urged on by Zorns inspired conducting, this set is every bit as breathtaking on CD as it was that very night.

    Reprogram. Restructure. Resistance is futile. You will be assimilated.
      maandag 15 december 2003 @ 23:11:14 #173
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_15443323
    Dat is leuk nieuws! Maar even bij gaan houden die serie.
      maandag 15 december 2003 @ 23:13:04 #174
    67663 fractalis
    we (all) search
    pi_15443378
    quote:
    Op maandag 15 december 2003 23:11 schreef Summoner het volgende:
    Dat is leuk nieuws! Maar even bij gaan houden die serie.
    Gaat je aardig wat centen kosten, maar dan heb je ook wat!
    Reprogram. Restructure. Resistance is futile. You will be assimilated.
      maandag 15 december 2003 @ 23:21:36 #175
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_15443654
    quote:
    Op maandag 15 december 2003 23:13 schreef fractalis het volgende:
    Gaat je aardig wat centen kosten, maar dan heb je ook wat!
    Inderdaad. Dit is de eerste serie die ik vanaf het begin kan volgen, dus dat is ook wel een stimulant. Dan heb je 15 cd's aan mooie live-opnames.
    pi_15444130
    Gaaf zeg!

    Hij zal ook nog wel gewone cd's gaan releasen, dus dat wordt een dure tijd..., maar wel erg leuk dat een serie concerten integraal wordt uitgegeven.

      maandag 15 december 2003 @ 23:40:26 #177
    14505 OProg
    A Life in Music
    pi_15444194
    quote:
    Op maandag 15 december 2003 23:37 schreef Seborik het volgende:
    Gaaf zeg!

    ....dus dat wordt een dure tijd....


    Een muziekcollectie bijeen schrapen is altijd een dure tijd

    Maar idd gaaf ja

    "Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
    Improv: Rich Tapestry of Life
    pi_15455416
    Hier een interessant interview met John Zorn waarin hij dingen uitlegt over Masada, Tzadik en nog wat andere zaken:

    The first pieces I heard of John Zorn's were both titled Lacrosse, one from 1979 and the other from 1981. One was for a sextet, the other a quartet no longer remember the order in which I heard the music, which was first, quartet or sextet, but the intensity is something I still remember. Over the years, I've managed with my lazy ears to take in the incredible variety of Zorn's work, from his blowing tribute to Sonny Clark, to movie sound tracks, game pieces and his wonderfully absorbing Aporias (requia for piano and orchestra). I had never met Zorn before we sat down together to do this interview, but when he arrived at my door, midmorning on an unusually warm spring day, we jumped right into things; the conversation (and the coffee) flowed. From our two-and-a-half-hour sit-down we managed to find, for readers' benefit, a beginning and an end, but the tone of the morning was more of a to-be-continued sort of thing, as there was simply so much to say and so much to listen to. Not only is John Zorn fantastically diverse and prolific; he's got the charms of a storyteller.

    john zorn This is a killer building, one of the best buildings on the Bowery. What was it originally?

    michael goldberg It was the original YMCA.
    jz You're kidding. So, I brought you some CDs. I don't know what you have or haven't got.

    mg I've got a mess of your music.
    jz But maybe you don't have the classical stuff.

    mg No, I don't.
    jz String quartet? Yeah, you need the classical stuff. Here's a brand new Masada. You listen to music when you're painting?

    mg All the time. And loud.
    jz Here you can do it loud. You've got the whole building! You've got all jazz shit here. Ornette! I was listening to him this morning, Live at the Golden Circle. So mostly jazz you listen to?

    mg Well, I was listening to Neapolitan folk songs this morning. I love this guy, Robert Murolo. He's got a family but he gets arrested all the time for fucking young boys. So, they put him in jail for a year.
    jz Jesus.

    mg He's a big hero in Naples.
    jz Man, he should be in the clergy now.

    mg So, are you married?
    jz No.

    mg See, I am.
    jz How long have you been married?

    mg A long time, Lynn and I have been together now since 1969. She and I are totally different, which I think is why we're still together. She is a sculptor and she loves things like athletics, swimming, hiking.
    jz And you probably don't do any of that stuff.

    mg Well, I was in the service for four years.
    jz Where were you, in Europe?

    mg In North Africa, then in Burma.
    jz Oh, Christ, you were in Burma!

    mg Yeah, I was a master sergeant in Merrill's Marauders.
    jz Oh, fuck! (laughter)

    mg So when you write music, I gather you do it with a pencil or pen and paper?
    jz Yeah, pencil and paper. These are your notes? This is horrible! We're having a great time, and you're going to ruin it now with an interview!

    mg No, no, don't say that. We'll bullshit all the way. So, I used to be quite friendly with the drummer Elvin Jones, you know him?
    jz Yeah!

    mg We saw each other for a while. And I remember he and Coltrane and Jimmy Garrison came out to San Francisco, when I was teaching at Berkeley. I had half a ferryboat in Sausalito, a studio. They came out looking to score grass, with an entourage of the meanest looking guys I've ever seenabout 20 of them trampling all over my boat. I thought, What the fuck is going to happen? But they played, and it was extraordinary. So I said to Elvin, "You know, I'm trying to listen to the time you are creating, and I can get into it, but I can't get out of it." And he said, "Well, that's what it's all about." He said, "I don't get out of it."
    jz It's like self-hypnosis, in a sense. When I'm writing, sometimes it gets to that place where I feel like the piece is writing itself and I'm trying not to get in the way. I'm getting ready to write a piece now, and it's been six months thinking about it, changing the instrumentation, changing the name, doing more reading. I'm reading a lot of Aleister Crowley.

    mg I gather that you do lots of reading.
    jz I like to read. I like to look.

    mg I also gather you do lots of research for the music.
    jz Lots of research for life and music, same thing.

    mg I have a vice; I buy records and books.
    jz Yeah, that's my vice, too. Except I include movies in that vice, and it's getting out of hand now. You know, when we were kids, we had to go to a theater to see a movie. And then television came in and you had to wait until midnight to see the one you wanted to see. Now, all you've got to do is go to a store and buy it and you can watch it whenever you want!

    mg Your music is on that label Tzadik, and I was told that Tzadik means wise man, is that true?
    jz Well, it means a lot of things, it's a letter in the Hebrew alphabet.

    mg I asked my mother, and she said wise man.
    jz Yeah. Or it could be justice, or righteousness, the concept of right. Or a rabbi or holy man in a small community. One of the reasons I started Tzadik, which is my own label, is to keep things in print. I got tired of labels dropping things out of print when they don't sell. Tzadik is driven by the need to keep important work in print forever, as a catalogue. You know, if we sell it, that's great, but . . .

    mg How many titles has Tzadik put out?
    jz About 250 now.

    mg Whoa! Are you doing it pretty much yourself?
    jz I have about two or three people, we don't have an office, we don't even have a dedicated phone line. We do it out of our own homes, and we make it work.

    mg That's extraordinary. And does it make money to pay for itself?
    jz It breaks even. We lose ten, twenty grand every year. But then the people who are working say, Look, I'll kick this back in, I don't need to take this profit share. It's very cooperative.

    mg That's wonderful. So they're really believers.
    jz Yeah, these are believerswhich is hard to findpeople who care. And I've been lucky. So it survives because of goodwill, and because there are still idealistic people in the world.[b]

    mg Not many.
    [b]jz Well, you're one.

    mg Yeah, but I figure I'm a little crazy.
    jz You can't be idealistic in this world and not be crazy. Because they've created such a deep structure now, you can't get in. And we don't want to get in, we're on the outside. But we're not on the outside looking in, we're on the outside looking out. So I feel we're in a very healthy place. The idealists will always be in society, and we will survive.

    mg I feel your music is very compartmentalized, this kind of music and this kind and that.
    jz On the label it was done that way deliberately. Because . . . well, I have certain obsessions.

    mg Loads of obsessions!
    jz Oh yeah, I have obsessions. And it's a way of focusing them. I guess the label is very supportive of the scene. It's a way of supporting specific things that I feel close to. People send me shit all the time that simply isn't appropriate for Tzadik. Like improvisation stuff, jazz stuff, those kinds of normal labelsno, not interested. More interested in the stuff that fits in between the gaps.

    mg I was really impressed with the Masada group's first recording of Alef, how you were involved with melody. I hadn't heard that in your music before.
    jz No, that was a major exploration of melody, to see if I could write a book of songs like Gershwin or Thelonious Monk.

    mg Exactly. You can whistle them.
    jz That was my challenge as a composer. Like with anything, to keep yourself interested in doing what you do, you set yourself challenges. So I said, Okay, I'll try to write a hundred tunes in a year.

    mg And are you still doing it or did you finish?
    jz No, I wrote 50 in a second year, 25 or 30 in a third year, and the fourth year another 25, and then I just stopped. It was basically a four-year project, I wrote about 200 tunes. I don't think in those terms anymore.

    mg Will Masada play live anymore?
    jz We just show up and hit, we don't have to rehearse. So, yeah, we will continue to play in New York, just for fun. And on the road for big money. It's not a band I can really say no to, because it's effortless. But, my concerns have gone elsewhere. You work on a project for a while and then . . .

    mg From what I gather, you're very involved with recording and writing classical music. Have you ever thought about writing for a full symphony orchestra?
    jz Yeah, I've done that.

    mg Really?
    jz Well, one of the things I gave you is a piano concerto for a 90-piece orchestra. See, that's what I started out with as a kid, studying classically. I didn't get into jazz until much later. And all of these various obsessionswhether it's movie sound tracks, or classical, or jazz, or rockall of that has been concurrent my whole life. At times different things come to the surface and get focused, and then they go out of focus and something else happens. I'm into working on concert music now because I get to stay home. I'm really tired of traveling. It's like, man, you got a band, you've got to tour with it because that's what makes the band good. That's why those bands got so good in the fifties and sixties, because they were working all the time. They get an engagement at the Five Spot, and they play for three months, six nights a week! You play that much in your own town, sleep in your own bed, the music is going to go somewhere.

    mg I got into the Five Spot very early. I had some friends who lived right across the street who said, "Hey, they're playing music over there, you ought to go down and hear it."
    jz This is like '58 or something?

    mg No, earlier. It was about '55there were two brothers, Joe and Iggy Termini.
    jz Yeah, of course, famous cheapskates.

    mg My buddy Norman Blum and I would go there six nights a week and drink. We ran up a tab drinking cheap champagne. A guy named Ivan Black, I remember, who was a booking agent, he convinced Termini to get a good piano and get Monk in there. It was absolutely terrific to go there to hear the way this guy approached the same music, night after night, differently, all the time. Beautiful player.
    jz What was the audience like then, how big?

    mg It was mostly artists, and it got to be really crowded. I forget how it worked, but then Ornette came in. And he was there for about five, six months. So anyway, I listened to a lot of music then, drank a lot of champagne too.
    jz (looks around) You got some serious shit under these neon lights, here.

    mg That little figure is about 1200 B.C.
    jz It's beautiful. But these lights are kind of . . .

    mg They synthesize daylight. They're called North Light bulbs.
    jz Oh, it's a special bulb. Did you used to work in real lightwindow or skylight?

    mg I prefer it, but . . .
    jz You own the top floor, can't you do something? Why don't you break it open and make a window?

    mg It costs twenty thousand bucks.
    jz What's twenty thousand, it's a bag of shells, man! Look at these horrible lights!

    mg I'm used to it. (laughter)
    jz This is giving me a headache; do you hear them buzzing?

    mg I don't hear them anymore.
    jz Well, I hear it. Break through that roof! Twenty grand? It's a bag of shells!

    mg You've spent quite a bit of time in Japan, haven't you? I've been told that your music is very well received there.
    jz I don't think it's well received anywhere. I think there are small groups of people that believe in it, or are intrigued by it, or are drawn to it for a variety of reasons. And some of the reasons could be shit, and some could be valid. I can't be involved in that at all. But Japan was my home for ten years off and on, back and forth. I had an apartment there and I felt a commitment. Eventually, I came back to New York as a real home. Japan's a very lonely place. People don't hang out. You know, like we're doing? You and I made a connection that's a real connection. I'm probably going to come over for dinner within the next couple of weeks, couple of months? That can't happen in the same way in Japan. People are very guarded. They won't call you, not because they're unfriendly, but because they don't want to impose on you. And as a result, people get very isolated. When my father died, I started thinking about friendship and about family, and the meanings of those words. They have very different meanings in Japan than they do here. I grew up with those definitions, I wasn't able to negotiate a complete transformation.

    mg Why did you go there?
    jz Music, food, film, friends. I was invited to play for three months. I really loved it, and stayed on. And I still go back every year.

    mg And you got to speak the language.
    jz I learned to speak the language and to read it. I became well versed in a lot of the underbelly of Japanese culture. And that was a real learning experience. It helped me figure out who I was. Learning another language helps you, really, with English. It helps you focus your communication in a very real way, and that was great. And being hit front on with a completely different culture helped me appreciate my own culture. I wouldn't have gotten into Jewishness as much as I did if I hadn't been in Japan.

    mg Did it have something to do with the death of your parents, too?
    jz The death of my father, going to Germany a lot and experiencing that whole thing, and then, thinking how many close friends and colleagues were Jews. It began to be kind of remarkable. Eventually, it came out in my life, like anything else that we think about that's real.

    mg See, I don't feel myself very Jewish, unfortunately. I wasn't raised that way.
    jz But it's part of who you are.

    mg I'm aware that I'm a Jew. I have no problem with that.
    jz Did you ever talk about it, like with Rothko? Or Feldman?

    mg Not really. I've been talking about it with my dentist recently. My dentist, who I'm quite friendly with, is a French Jew. A very elegant man who has become more aware of his Jewishness and has been receiving instruction a couple of days a week.
    jz He's been going to a rabbi.

    mg Exactly. So he and I have been talking about that. He had been the dentist for the king of Morocco, and the harem. They used to send the jet over for him, he had a clinic there. He's got a lot of funny stories. So I guess I'm becoming a little more aware of what it means to be a Jew.
    jz You must be incredibly aware, growing up through the forties.

    mg But you see, my experiences with anti-Semitism
    jz With the name Goldberg?

    mg I was 17 when I went into the service, I needed my parents' permission. And I went into paratrooper training after basic training, down in Fort Benning. One night this guy from Oklahoma, a big guy who had "King of the Ozarks" shaved into his hair, says to methis from behind"Here's our New York Jew!" and lifted me into the air by the elbows as I came out of the shower, with a towel around my waistwearing clogs. So that night, we slept in double-decker bunks; he was in the upper bunk, and I took a brick and broke both his kneecaps.
    jz (laughter)

    mg Then they put him in the hospital. I went into the hospital and gave him a concussion with another brick. So that was my reaction to anti-Semitism.
    jz That's a good, honest reaction.

    mg Precise, it was precise. When you started playing the saxophone, you probably started playing bebop right away?
    jz Within a year, I started to play bebop. It was the literature of that instrument at that time. You have to come to grips with that music.

    mg Do you still practice?
    jz No, I haven't practiced in over 20 years. Since 1981, that was it. I think of myself as a composer who happens to playit was a way of communicating with musicians, a functional way of interacting, but I'm not a player.

    mg You play other instruments beside piano and sax?
    jz Not really. I mean, when I was younger, I studied all the different things, guitar, played bass in a surf band, trombone, flute, clarinet. Learned everything for compositional purposes.

    mg You ever play with that trombonist Ray Anderson?
    jz Yeah, I know Ray! But I never played with him. He's, I think, firmly in the jazz world, and I'm not the kind of guy who can call someone up out of the union book, put my music in front of them and say, "Hey, check this out."

    mg I used to be close with Morty Feldman.
    jz That must have been amazing.

    mg He had these eyes, he looked like Dr. Cyclops.
    jz He had those thick glasses.

    mg And he was a big fatty. I was going around with a painter named Joan Mitchell, and we had a date to meet our friend Barbaraan absolutely gorgeous woman, with blond-red hairout at Coney Island. So we asked Morty to come along with us. Seeing Morty in swimming trunks was like a horror movie.
    jz Oh my God. (laughter)

    mg We get to the beach, Barbara was on the beach towel, she stood up, and it was love at first sight. They grabbed each otherthey had never met beforeand they fell down on the sand and began . . . whatever they were doing. It was unbelievable. But I liked his music a lot, I still listen to it.
    jz So you work on several paintings at a time?

    mg Yes, and I've become mildly schizophrenic, because I'm doing several kinds of painting at the same time.
    jz That's the same with me.

    mg Yeah?
    jz I go into a studio and do some rock-based movie sound track for somebody for a day or two. At the same time, I'm working on a concert music piece, and playing with Masada live at night. All concurrent. It makes sense in today's world. Was it like that in the fifties? Or did people need to focus more on specific things?

    mg I don't know about music, but I do know that in the late forties, early fifties, making paintings was a viable revolutionary concept in the sense that one felt that you could change the world. That's what late Modernism was all about, you felt you were doing something important.
    jz You don't feel that anymore?

    mg Well, I think it was Lenin who said that freedom is the recognition of necessity. And I think that we, as artists, have that same kind of thing. We pare down to what's necessary to us.
    jz We've made a lot of sacrifices to live the life that we live.

    mg Exactly.
    jz And people don't appreciate that. They think we're out here balling, you know? It's not that way. It's hard work, and you get isolated. And you get distracted by the normal human need for companionship and love and understanding and appreciation. Those are distractions from doing the work, I feel. That's why I can't read magazines or newspapers, I don't look at TV. I try to focus on what's important, which is really the work itself. Making sure that you do the best possible thing in the purest possible way with the most imagination and technique and honesty that you can pull together.

    mg I want to ask you something about doubt.
    jz We live with it every single microsecond of every day. I'm constantly in doubt about what I'm doing, I'm constantly tortured, and that's why I say happiness is irrelevant. Happiness is for children and yuppies. I'm not striving for happiness, I'm trying to get some work done. And sometimes the best work is done under doubt. Constant rethinking, and reevaluating what you're doing, working and working until you feel it's finished. And that's an interesting point too, that you've got to know when to stop. Sometimes there's a magical moment when everything comes together.

    mg Exactly.
    jz They're very infrequent, maybe they happen once every couple of years. I had it last on a violin concerto I finished, that isn't recorded yet. It's inspired by some of Joseph Cornell's work. When I was growing up in Flushing, Queens, we lived right near him; I used to see him hanging out at Manny's Candy Store on Fresh Meadow Lane. Anyway, I called it Comtes de Fées. It was right around the time that my mother had died. And structurally I was working with some very rigid rules. I don't always use rigid rules, but with this one, I wrote the violin part first, from beginning to end. Then I took all the pitches in the violin part, wrote them out on a piece of paper, and used that same ordering of pitches to orchestrate the rest of the piece. And I went halfway through, and then I started the ordering again. There was a page that was meant to be at the beginning that I ended up putting at the end, and then I used pitches from the violin part of that for an interlude. All of a sudden, everything came together in this strangeI don't know what it wasit was like a satori of some kind. I got like, Wow, this is amazing, it's all organic, it totally works.

    mg Marvelous experience.
    jz Very rare.

    mg Listening to your early music, in terms of say, the saxophone, it seemed that you were looking to find every possible sound that the instrument could make. Is that true?
    jz Early on I created a grid. I was very interested in Egyptian art and still am. I was looking at hieroglyphics and hieroglyphic dictionaries and I created a lexicon of sounds that were my language on the instrument. It could never be a complete document of all the possible sounds on any instrument, but it was a pretty copious list of very strange squeaks and howls and bumps in the night.

    mg Who among the classical composers do you listen to, or like?
    jz So many, it's hard to even begin. Gyorgi Ligeti, I like Steve Reich's music, Harry Partch, Xenakis, Feldman, Boulez and Stravinsky.

    mg Nobody talks about Partch anymore.
    jz Partch is the greatest. You create a language and then you speak in that language. Harry Partch created his own world from scratch. He created his own instruments, his own way of notating the instruments, created an ensemble so that he could get the pieces done right. In terms of the way I work with musicians, Partch is a major influence. And the idea of Duke Ellington having a band that you work with again and again. Harry Partch had a band of musicians that worked together, lived together. Sun Ra did that kind of thing. I don't want to live with these guys, but I have a pool of players that I know I can count on, who when I point to them, are going to do something great.

    mg When you get into the studio to record, do you tinker with the compositions that you've created?
    jz Sometimes they're completely created in the studio. Sometimes they're tinkered with, sometimes they're laid down just as I envisioned. You've got to remain flexible to live in this world, and when you work with people, there are a lot of question marks. You can ask someone to do something that maybe they can't do. Or, they'll do it differently than how you would have done it, but you've got to learn to accept their spin. That's the secret of a Duke Ellington concept, where you give something to someone and they transform it through their personal filter. And when you find someone whose filter interacts with yours in a very creative, helpful way, then you've got a member of the group. Then you've got a pool.
    When I'm writing music, just me alone, pencil and paper, I'm thinking of the musicians who are going to be in between me and the audience performing the music. A composer's job is different than a painter's. You work right on the canvas and do what you need. The canvas goes to the audience and they see it. The audience can't look at a score and envision what's supposed to happen. I have to write for a musician who then goes on a stage and presents it to an audience. And what you're dealing with there is everything that's inside a human being: neurosis, ego, vanity, pettiness, and incredible sensitivity, supportiveness, enthusiasm, creative energy. I have to take all that into account when I put notes on paper. I have to create something that will excite a musician, so that the energy transfers from the page to the musician to the audience. The secret is that relationship.

    mg Over the last two years, I've heard about four different records, one by this guy Tom Varner, who went back, Jesus, a hundred some odd years and took a whole bunch of old American songs. And Uri Caine recently came out with a record. A couple of other people are going back into the American songbook.
    jz Tin Pan Alley.

    mg Did you ever do any of that?
    jz I haven't mined that so much. I got out of the habit of doing renditions of other people's music. It was very important to me early on as a way of defining my own musical language, to use these other pieces, arrange them creatively and filter them, as it were, through my language. Now I don't feel the need to do that. I've gotten to a place where I can speak almost eloquently in the language that I've developed over the past 25, 30 years.

    mg Is your classical music persona different than that of your other kinds of music? In other words, when you go to a concert of your classical music, do you dress differently?
    jz This is the way I dress, day or night.

    mg You know what I mean?
    jz I know what you mean, there are a lot of levels to what you're talking about. There's the persona that you put out almost inadvertently, because it's who you are. And then there's the persona that is perceived by other people, whether they know you or not. And then there's the work itself. I prefer to talk about the work rather than the persona. The persona is what the rest of the world wants to talk about. And why is that? Because it's hard to talk about nonverbal creativity? Or is it because they have some weird obsession with the cult of personality? People talk about what I wear, how I talk. I'm a down-to-earth person like you, who's going to tell it like it is. If someone's jiving me, I'll say, "Fuck you, you're jiving me." And people are threatened by that. And then they think you're some obnoxious asshole, when you're just someone who is very straight about shit. People are interested in people, is that what it is? Why aren't they interested in the work? People come to my house and it's like, where's the furniture? I don't have any furniture. If you want to sit, you sit on the floor. It's a small place, covered wall-to-wall with books, CDs, records, movies, everywhere, and that's it. They freak outwhat's going on here? I can't figure this out. There's no kitchen, there's no place to welcome a visitor. I say, "This is where I live."

    mg No kitchen in your place? How come?
    jz I needed room for books! So I got rid of the kitchen.

    mg So you don't cook or anything like that?
    jz I eat out.

    mg Well, we've got to get you here for dinner. We're both good cooks. [yelling to his wife, Lynn] John does not have a kitchen in his place!
    lynn umlauf (laughter) Fantastic!
    jz I think the idea of an artist standing outside society is still alive. I think it's an important role. It's always been an underappreciated role, we become victims, we become targets, because our lifestyle has to be different in order to get the job done. And we make a lot of sacrifices to do what we do.

    mg I totally agree, but some artists have accepted the society's values, and just amplified them.
    jz That's the road to hell, if you ask me. You know, the elitist nature of what you do is so fascinating. Because you're not an elitist person at all, and the process of what you're doing is so real.

    mg Absolutely.
    jz See, music is different because you can make a CD and you can sell it to anybody for ten, fifteen dollars. Music used to be like art in that it was elitist. In the old days, courts and kings would have composers, churches hired composers. But to hear the music was something else.

    mg Rubens, who was also a Dutch diplomat, used to travel when he went on diplomatic missions with a 16-piece string orchestra. And every time he stopped, they played music for him.
    jz (laughter) I've read that, too.

    mg That's my ambition! Let's end on that note.
    jz That's a good one.

      dinsdag 16 december 2003 @ 16:28:15 #179
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_15458548
    Deze had ik al eens gelezen, het is jammer dat er maar zo weinig interviews met hem online te vinden zijn. Grappig is overigens dat elk interview met hem er ongeveer zo uitziet, meer als een gesprek tussen twee personen dan een interview.
    quote:
    mg No kitchen in your place? How come?
    jz I needed room for books! So I got rid of the kitchen.
      zaterdag 20 december 2003 @ 10:59:35 #180
    67663 fractalis
    we (all) search
    pi_15560123
    Heb gisteren een bootleg gekregen van een live-optreden in Nancy van Zorn's Electric Masada!

    Opname kwaliteit is redelijk, de muziek des te beter!

    Line-up:

    Marc Ribot -gitaar
    Trevor Dunn - bas
    Kenny Wollesen - Drums
    Cyro Baptista - percussie
    Jamie Saft - toetsen en laptop
    John Zorn - alto sax

    Leuk voorproefje van wat komen gaat!

    Reprogram. Restructure. Resistance is futile. You will be assimilated.
    pi_15616595

    Heb nu de 10 gewone Masada-cd's compleet. Evenals de twee dubbelaars Bar Kokhba en The Circle Maker en het drieluik 10th Anniversary.

    De live-cd's waarschijnlijk volgende maand ook.

      Moderator dinsdag 23 december 2003 @ 09:15:49 #182
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_15630603
    quote:
    Op maandag 22 december 2003 18:56 schreef Seborik het volgende:
    [afbeelding]

    Heb nu de 10 gewone Masada-cd's compleet. Evenals de twee dubbelaars Bar Kokhba en The Circle Maker en het drieluik 10th Anniversary.

    De live-cd's waarschijnlijk volgende maand ook.


    ik wist niet eens dat trevor dunn in electric masada meespeelde
    En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
    pi_15686647
    Een Non-interview.
    quote:
    The Zorn Non-Interview

    Ah, John, We Hardly Knew Ye

    "If the tapes are rolling or you remember what I said, that's the fucking interview. You want to hear an artist's voice? You're hearing it."

    This was about halfway through a telephone call with John Zorn, most of which involved him explaining why, after three months of negotiations, he had decided not to grant The Squid's Ear an interview. We were working on a special issue to coincide with his fiftieth birthday and a month of concerts he was doing at Tonic. We had suggested talking to him about the different projects that were to be presented, and he called the idea boring. Besides, he said, he'd much rather have a conversation with an artist than a journalist. We suggested he speak with another musician or composer about surviving in the so-called "classical" world. He nixed the idea without offering a reason, but assured us we'd come up with something. After a few more go-rounds, he went back to the original idea, and suggested early July. Phone calls in July weren't returned, however, and a little Web investigation revealed that he was touring Europe with Electric Masada. Upon his return, he'd decided not to do the interview.

    "Look, Kurt, I think you can do this without me," he said. "Listen to the music and answer the questions yourself." When I suggested that our readers would like to hear his take on revisiting his work, he said that sounded like People magazine.

    "These little peppery phrases that you put through the article don't even matter," he said. "What matters is what's happening, the music.

    "What, how did I decide to work with this drummer from Chicago? He knows Bill, that's easy. You can figure it out yourself. Whatever you guys write about, you write about. I can't be concerned with it or I would have killed myself years ago."

    How do you revisit old works, I asked him. Do you listen to your old records? Do you work from scores?

    "No, not at all."

    And a long pause. The silence, I told him, was deafening.

    What is it like to go back and work with material that you've said was from an angry period in your life, like Painkiller or Kristallnacht when you're now doing very different sorts of things?

    "Kristallnacht is not just an angry piece," he replied. "It's the story of the Jewish people.

    "If you take a look at the month, there's no angry music in it. Don't make the mistake that every time someone screams on a saxophone, it's about rage, it's about some Japanese woman screaming and being tortured.

    "Given the 20 minutes we just spent on the phone, I could have answered all of your questions," he said. "But I can't deal with it, man." We talked for another 25, after which I sat down to write. I soon realized, however, that the last thing I wanted to do was go through a month of Zorn performances, write about my impressions of the various projects and speculate about why certain things were not included. Turns out, I guess, I can't blame him.

    Over the course of September, a surprising array of Zorn's projects, compositions and musical ideas will be presented at Tonic, his Lower East Side home since breaking all ties with the Knitting Factory, reportedly after discovering that they were broadcasting his rehearsals over the Internet without his knowledge. There will be improv meetings with Mike Patton, Ikue Mori, Milford Graves, Yamatanka Eye, Fred Frith, Susie Ibarra, Wadada Leo Smith and Derek Bailey. A half dozen "game pieces" will be presented, in which participating musicians have a set of constraints under which they can attempt to influence the progress of a performance during its course. Nine contemporary classical compositions, including a premiere, will be presented, along with as many nights of the various Masada permutations. And, of course, the uncatagorizable make up a large part of the bill: Kristallnacht, New Traditions in East Asian Bar Music, Locus Solus, Book of Heads, the sorts of things that make Zorn the enigmatic figure that he is.

    What's left out? Well, Naked City for a start. After two shows in Europe over the summer, hopes were high that he'd bring the group home. Rumor is that the paycheck across the Atlantic was more than they could pass up. Stateside we don't treat our artists so well. Big picture might be that we get what we deserve. But what we deserve ain't so bad. We do have the home field advantage, after all, and 30 nights of Zorn is nothing to sneeze at. We shall endeavor in these pages to cover most, if not all, of the month. We'll also keep trying to get the man to talk to us, although the former goal holds much more promise. We hadn't set out to do a fanzine, we just kind of ended up there.


    En nog een andere:
    quote:
    John Zorn's Joyful Jazz
    Why does the great composer sound so satisfied these days?
    By Fred Kaplan
    Posted Friday, Oct. 3, 2003, at 10:39 AM PT

    Zorn free: Jazzman rediscovers joy of sax

    Nobody could have guessed 10 years ago that, through the decade and into the millennium, John Zorn would emerge as the Pied Piper of a new joyful jazz. In the '80s, his journalistic profilers couldn't resist noting that Zorn is the German word for anger, and the man fit his moniker like a character in a Martin Amis novel. Zorn was an inventive composer, and he could play the alto saxophone with astonishing fluency, but he often preferred to blow it like a banshee, howling, screeching, and eking from its keys and mouthpiece a vast assortment of explosive special effects. He was an angry man, a perpetual outsider, and his music reflected that.

    Then, around 1993, he started exploring his Jewish roots and came to realize that the essence of Judaism is precisely its outsider status. He found a paradoxical sense of belonging and community in this realization, decided to celebrate it in his music, and thus was born the band he called Masadanamed after the mountain-fortress where a group of 1st-century Jewish rebels committed suicide rather than surrender to the Roman conquerors.

    All last month, Zorn celebrated his 50th birthday by playing every nightleading one or another of his dozen or so bandsat Tonic, a club on Manhattan's Lower East Side that serves as the showcase for the "downtown" music scene, of which Zorn is the main impresario. But all this year, Zorn has also been celebrating the 10th anniversary of Masada, and it seems clear thatwhile he'll still squawk and squeal on occasion, as well as compose more elaborate music for solo piano, string quartet, and symphony orchestraMasada is the life-soundtrack that most compels him.

    Before he conceived Masada, Zorn, though generally considered a jazz musician, had never written jazz compositionspieces with a melody, chord changes, and a swing beat. In a fit of inspiration, he wrote 100 such compositions (over the following five years, he would write 105 more), all of them following this rule: They had to be written in one of the two "Jewish scales"a major scale with the second note flat or a minor scale with the fourth note sharp.

    He wrote this music without specifying instrumentation, wanting it to be playable by any type of ensemble. But the group that came to be called Masadawhich was formed pretty much by accident in September 1993, while Zorn was playing at the Knitting Factory every night for a month to celebrate his 40th birthdayconsists of Zorn on alto sax and three musicians, then unknown but now at the top of the field in their own right: Dave Douglas on trumpet, Greg Cohen on bass, and Joey Baron on drums.

    A Masada tune often begins with Cohen walking a bass line that wouldn't sound out of place at a '50s Blue Note session, backed by Baron pounding out conga polyrhythms like Max Roach crossed with Sly and the Family Stone, followed by Zorn and Douglas coming in with the melody, sometimes lilting, sometimes frantic, always hoisting a bluesy swing, at once intense and insouciant.

    It's this last qualitythe combination of expressive rapture and unruffled virtuositythat makes Masada joyful, even in the darker tunes. Some critics have described Masada as Ornette Coleman crossed with klezmer, but this is lazy shorthand. Coleman eschews conventional harmonies in his music, while Masada is structured entirely on chords. And klezmer lacks the fiery, free-style blues that Zorn unfurls in an improvised Masada solo.

    Zorn, a quirkily methodical artist, devised a plan, back in 1993, to produce 10 Masada albumstitled One, Two, and so forth, up to Tenfollowed by 10 live recordings (in the form of five double-disc CDs). Along the way, he grew so enchanted with the music's untried possibilities that he formed several chamber groups, most notably the Masada String Trio (Cohen with Mark Feldman on violin and Erik Friedlander on cello) and Bar Kokhba (those three plus Baron, Marc Ribot on guitar, and Cyro Baptista on percussion), which resulted in a double-CD called The Circle Maker.

    Finally, this year, in honor of the anniversary, he produced three more Masada albums: Masada Guitars (featuring guitarists Ribot, Bill Frisell, and Tim Sparks); Voices in the Wilderness (with a dozen different downtown ensembles); and The Unknown Masada (more ensembles still, playing some of the Masada tunes that had, somehow, not yet been recorded). Soon to come: an album by Electric Masada, an adventurous fusion band that has played at Tonic a few times and sounds less like klezmer than late-'60s Miles Davis. (Shiksas Brew?)

    There are, counting the multiple discs, 28 Masada CDs in the bins, not including Zorn's 14-volume Filmworks series, a few of which draw on the Masada songbook. Is this too much Masada? Yes, probably (though, I must confess, I own all of them). There is a compulsion toward "compleatism" in many subcultures, particularly those that have a slightly subversive bent, and the tendency is heightened in jazz because of its improvisational core: At least when the musicians are inventive (and all of Masada's are), no two versions of a tune are alike.

    But the appeal of multiple Masadas stems from more than cultish esoterica. Not many compositionsin whatever musical genrecould sustain renderings by jazz quartet, string trio, string sextet, solo guitar, and so forth. Yet these Zorn compositions do. And the different versions reveal different aspects of a tune. Playing a song called "Khebar," for instance, the Masada quartet emphasizes its rhythm. The string sextet brings out the harmonic colors. On the Voices album, the downtown rock musician Kramer treats it, wittily, as electronica. They're subtle heads, these Masada tunes, richer and more complex than they seem at first hearing.

    All this would be geeky gamesmanship, were it not for the artistry of the musiciansmost of whom have played together for years, forming similar sensibilities, learning each other's moves, and developing reflexes to match. Even then, the music might be merely interesting, were it not for the passion of Zorn himself.

    The authors of The Penguin Guide to Jazz on CD write that the whole Masada project "raises questions about opportunism" and wonder whether Zorn's sudden "interest in Hebrew culture" reflects "an eye to the market strategy." Apart from the anti-Semitic undertones (I doubt that the authors would attribute money-grubbing motives to, say, Randy Weston's African ventures or Yo-Yo Ma's Silk Road project), the suspicion is way off. To a degree unmatched by nearly any other contemporary artist, Zorn is his music: the good, the bad, and the ugly (and, yes, that includes his tribute to the movies of Sergio Leone). Expansive, fastidious, mournful, mirthful, giddy, angry, but always serious (to paraphrase Son House, the Sephardic blues is not a plaything)Zorn and his music are all these and more, alternately or simultaneously, but always finely, joyfully honed.


    Joodse toonladder: http://www.pan-pipes.com/Exotic_Scales_Middle_East.htm
    pi_15699571
    Bore Zorn

    worked with: Boredoms

    familie van?

    Overigens zal het album niet zo "boring" zijn als het lijkt want het album haalt toch maar even 4 sterren en dat halen alleen de kwaliteitsalbums op AMG

    Maar er staat nog meer

    quote:
    Released on Avant, run by Yamatsuka Eye's Naked City bandmate John Zorn, and recorded by him with help from Martin Bisi, Wow 2 surfaced around the same time that Pop Tatari made its initial Japanese bow on Warner Bros. Saying the first album is more experimental and uncommercial than the second is pushing it
    per toeval toch op een interessant lijkend album gesprongen
      zaterdag 3 januari 2004 @ 17:31:33 #185
    24054 search64
    Avec le grande
    pi_15932297
    Ik heb net de nieuwe van Hemophiliac geluisterd en hijs briljant.
    "He who makes a beast of himself, gets rid of the pain of being a man."
    pi_15932784
    quote:
    Op zaterdag 3 januari 2004 17:31 schreef search64 het volgende:
    Ik heb net de nieuwe van Hemophiliac geluisterd en hijs briljant.
    Heb je hem zelf? Het is echt een collector's item met die drie handtekeningen erop en gelimiteerd tot 2.500 stuks.

    * Seborik heeft hem ook.

    Filmworks-serie is trouwens echt geweldig. Werken zeer goede musici aan mee zoals Marc Ribot, Cyro Baptista en vele anderen.

    [Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 03-01-2004 18:00]

      Moderator zaterdag 3 januari 2004 @ 23:46:02 #187
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_15942737
    quote:
    Op zaterdag 3 januari 2004 17:48 schreef Seborik het volgende:

    [..]

    Heb je hem zelf? Het is echt een collector's item met die drie handtekeningen erop en gelimiteerd tot 2.500 stuks.

    * Seborik heeft hem ook.

    Filmworks-serie is trouwens echt geweldig. Werken zeer goede musici aan mee zoals Marc Ribot, Cyro Baptista en vele anderen.


    * Bosbeetle schrijft Hemophiliac op lijstje cd's die ik wel wil maar waarschijnlijk nooit zal bezitten
    En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
      zondag 4 januari 2004 @ 12:26:45 #188
    79518 Maikel_1981
    Anti-filmsnob
    pi_15950270
    Hoi, ik heb de volgende Zorn cd's, in totaal inmiddels 69 en nog lang niet klaar met verzamelen:

    Zorn, John & Naked CityNaked City
    Zorn, John & Naked CityGrand Guignol
    Zorn, John & Naked CityBlack Box: Torture Garden/Leng Tch'e
    Zorn, John & Naked CityRadio
    Zorn, John & Naked CityAbsinthe
    Zorn, John & Naked CityHeretic, Jeux des Dames Cruelles
    Zorn, John & Naked CityNaked City Live, vol. 1: Knitting Factory 1989
    Zorn, John & PainkillerExecution Ground
    Zorn, John & PainkillerBuried Secrets & Guts of a Virgi
    Zorn, John & PainkillerLive in Osaka
    Zorn, John & PainkillerTalisman: Live in Nagoya
    Zorn, John & MasadaVolume 1: Alef
    Zorn, John & MasadaVolume 2: Beit
    Zorn, John & MasadaVolume 3: Gimel
    Zorn, John & MasadaVolume 4: Dalet
    Zorn, John & MasadaVolume 6: Vav
    Zorn, John & MasadaVolume 7: Zayin
    Zorn, John & MasadaVolume 8: Het
    Zorn, John & MasadaVolume 10: Yod
    Zorn, John & MasadaBar Kokhba
    Zorn, John & MasadaThe Circle Maker
    Zorn, John & MasadaLive in Jerusalem
    Zorn, John & MasadaLive in Middleheim
    Zorn, John & MasadaLive in Sevilla
    Zorn, John & MasadaLive at Tonic
    Zorn, John & MasadaMasada Guitars
    Zorn, John & MasadaVoices in the Wilderness
    Zorn, John & MasadaUnknown Masada
    Zorn, JohnFilm Works 1986-1990
    Zorn, JohnFilm Works II: Music for an Untitled Film by Walter Hill
    Zorn, JohnFilm Works III: 1990-1995
    Zorn, JohnFilm Works, Vol. IV: S&M
    Zorn, JohnFilm Works VIII: 1997
    Zorn, JohnFilm Works IX: Trembling before G-D
    Zorn, JohnFilm Works X: In the Mirror of Maya Deren
    Zorn, JohnFilm Works XI: Secret Lives
    Zorn, JohnFilm Works XII: Three Documentaries
    Zorn, JohnFilm Works XIII: Invitation to a Suicide
    Zorn, JohnFilm Works XIV: Hiding and Seeking
    Zorn, JohnHockey
    Zorn, JohnLacrosse
    Zorn, JohnArchery
    Zorn, JohnPool
    Zorn, JohnLocus Solus
    Zorn, JohnThe Big Gundown 15th Anniversary edition
    Zorn, JohnSpillane
    Zorn, JohnCobra (Studio + Live Version)
    Zorn, JohnJohn Zorn's Cobra Live at the Knitting Factory
    Zorn, JohnKristallnacht
    Zorn, JohnNani Nani
    Zorn, JohnElegy
    Zorn, JohnRedbird
    Zorn, JohnNew Traditions in East Asian Bar Bands
    Zorn, JohnDuras: Duchamp
    Zorn, JohnAporias: Requia for Piano and Orchestra
    Zorn, JohnWeird Little Boy
    Zorn, JohnThe Bribe
    Zorn, JohnMusic Romance vol. 1: Music for Children
    Zorn, JohnMusic Romance vol. 2: Taboo and Exile
    Zorn, JohnThe String Quartets
    Zorn, JohnGodard/Spillane
    Zorn, JohnCartoon S&M
    Zorn, JohnMusic Romance vol. 3: The Gift
    Zorn, JohnLove, Madness & Mysticism
    Zorn, JohnSongs from the Hermetic Theater
    Zorn, JohnI.A.O.
    Zorn - Bailey - LewisYankees
    Zorn - Frisell - LewisNews for Lulu
    Zorn - Mori - PattonHemophiliac


    Groeten, Maikel

      zondag 4 januari 2004 @ 12:29:09 #189
    67663 fractalis
    we (all) search
    pi_15950317
    Aardig lijstje!
    Reprogram. Restructure. Resistance is futile. You will be assimilated.
      zondag 4 januari 2004 @ 13:33:30 #190
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_15951835
    Wow!
      maandag 5 januari 2004 @ 00:25:31 #191
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_15969391
    Wow, Maikel, das een indrukwekkende collectie.
      maandag 5 januari 2004 @ 02:15:28 #192
    79518 Maikel_1981
    Anti-filmsnob
    pi_15971707
    Ach ja, je bent liefhebber of niet he?
    pi_16331520
    24 februari is de release van de eerste cd uit de 50th Birthday Celebration serie. De plaat krijgt het Tzadik-nummer 5001. Volgens allmusic.
      zaterdag 17 januari 2004 @ 01:08:04 #194
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_16331697
    Hiep hiep hoera! Dan heb ik net weer studiefinanciering binnen.
      zaterdag 17 januari 2004 @ 01:08:35 #195
    14505 OProg
    A Life in Music
    pi_16331710
    quote:
    Op zaterdag 17 januari 2004 01:02 schreef Seborik het volgende:
    24 februari is de release van de eerste cd uit de 50th Birthday Celebration serie. De plaat krijgt het Tzadik-nummer 5001. Volgens allmusic.
    [01:08:03] <OProg> Hmmz, de Zorn-dominos gaan dus in gang gezet worden...

    "Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
    Improv: Rich Tapestry of Life
      dinsdag 20 januari 2004 @ 01:14:40 #196
    79518 Maikel_1981
    Anti-filmsnob
    pi_16415963
    De tweede wordt als het goed is de John Zorn & Milford Graves improv, uit te brengen op 23/03/04. Die maandagavond improvs lijken mij toch verreweg het meest interessant (vooral die tussen Zorn en Fred Frith, zal wel weer geniaal geweest zijn), op een zoveelste Masada cd zit ik eerlijk gezegd niet zo te wachten (niet dat ik het niet ga kopen, maar toch).

    Hoewel de live versie van The Gift ook ronduit spectaculair geweest schijnt te zijn en natuurlijk Electric Masada

    pi_16929559
    Volgens Allmusic komt in april er een dvd uit van die documentaire uit Duitsland op Tzadik!

    http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=UIDCASS70401011646542135&sql=Acf9hs30wa3ng

      donderdag 5 februari 2004 @ 23:53:52 #198
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_16929751
    Dat is echt geweldig fijn nieuws.
    pi_17183392
    De titels tot 5 van de nieuwe serie:

    Birthday Celebration Series 1: Masada Trio
    Birthday Celebration Series 2: Milford Graves/John Zorn Duo
    Birthday Celebration Series 3: Locus Solus
    Birthday Celebration Series 4: Masada Quartet
    Birthday Celebration Series 5: Hemophiliac

      zaterdag 28 februari 2004 @ 17:34:17 #200
    14505 OProg
    A Life in Music
    pi_17411947
    Ik heb het volgende @ bootleg gevonden:

    John Zorn's Emergency - 08/29/99 - Willisau Jazz Festival, Switzerland

    Comment John Zorn - sax
    John Medeski - B3 organ
    Marc Ribot - guitar
    Ben Perowsky - drums

    Maar ik kan er niks over vinden eig verder :S
    Wat is het ?
    "Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
    Improv: Rich Tapestry of Life
      maandag 15 maart 2004 @ 16:20:20 #201
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_17733138
    Aaarrrgghhhhhhh. Volgende week vrijdag speelt John Zorn in Berlijn Cobra!

    http://www.jazzdimensions.de/live/festivals/maerz_musik_2004.html
      maandag 15 maart 2004 @ 16:30:21 #202
    2889 Zander
    He's gone
    pi_17733357
    Van Utrecht naar Berlijn is 'maar' zes uur treinen, is op zich nog best te doen als je tijd hebt.
    Like a steam locomotive, rollin' down the track
    He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
      maandag 15 maart 2004 @ 16:33:25 #203
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_17733440
    ...Must....get....to....Germany....

    Cobra live en 'zo dichtbij'

    Niet dat het gaat lukken om er te komen.
      maandag 15 maart 2004 @ 16:33:36 #204
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_17733445
    Inderdaad sebbo, je reist niet veel meer als ik toen ik bij jou op bezoek kwam.
      maandag 15 maart 2004 @ 16:38:02 #205
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_17733544
    Heb je dan volgende week vrijdag wat te doen?
      maandag 15 maart 2004 @ 16:40:40 #206
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_17733610
    Het lijkt me erg gaaf om te gaan, maar het kost vast bakken vol geld.
      maandag 15 maart 2004 @ 16:42:32 #207
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_17733661
    Ja, de kaartjes zijn dan nog het goedkoopste. 30 euro.
      maandag 15 maart 2004 @ 16:46:11 #208
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_17733752
    Ik vraag me af welke bekende namen hem vergezellen voor deze Cobra.
      maandag 15 maart 2004 @ 16:46:57 #209
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_17733768
    Maar hij staat 28 april ook met Electric Masada in Brussel!
    quote:
    Artist: John Zorn Electric Masada
    Day: Woensdag Date: 28/4/2004
    Time:
    Venue: Koninklijk Circus
    Tickets: 20/30/35 Euro
    Reservation Info: 02/5078200 www.ticketclic.be
    Website:

    John Zorn : altsaxofoon
    Trevor Dunn: Electric Bass
    Cyro Baptista: percussie
    Joey Baron : drums
    Kenny Wollesen: drums
    Jamie Saft: klavier
    Marc Ribot: gitaar
    Ikue Mori: Electronics

    John Zorn is ongetwijfeld één van de belangrijkste componisten van ons tijdperk. Sinds halfweg de jaren '70 geldt hij als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de avant garde jazz afkomstig uit de New Yorkse Lower East Side. Deze goeroe van de New Yorkse avant-garde is met onnoemelijk veel verschillende projecten bezig en dit in zowat alle kunstvormen. Telkens luidt de beoordeling: baanbrekend en verrassend. John Zorn en zijn muziek willen vastpinnen op één genre is onbegonnen werk.

    Zijn zakelijke inzichten stelden hem ook nog eens in staat om honderden cd's op zijn eigen Tzadik-label uit te brengen. Op dat label zet hij zich met series als 'Radical Jewish Culture' en 'Great Jewish Music' in voor de Joodse cultuur.

    Voor het Masada-songbook schreef John Zorn al meer dan 200 composities. In telkens wisselende bezettingen (van klassiek over jazz) brengt hij tijdens zijn immer uitverkochte Masada concerten een selectie van die composities.

    Deze keer komt hij met een all star line-up "Electric Masada", dat herinnert aan het legendarische "Naked City". Met John Zorn weet je nooit op voorhand wat er uit de instrumenten wordt getoverd maar met deze line-up (Marc Ribot (Git.), Jamie Saft (Keys), Trevor Dunn (Bass,Mr. Bungle), meester percussionist Cyro Baptista (Herbie Hancock), Ikue Mori (electr.) en twee wereld drummers Joey Baron & Kenny Wollesen : could be pretty wild !
      maandag 15 maart 2004 @ 16:48:24 #210
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_17733816
    Zozo. Ribot, Dunn, Baron, mad Japchick Mori... Dat is idd een hele lineup.
      maandag 15 maart 2004 @ 17:15:34 #211
    2889 Zander
    He's gone
    pi_17734376
    quote:
    Deze keer komt hij met een all star line-up "Electric Masada", dat herinnert aan het legendarische "Naked City"
    Ik vind het eigenlijk helemaal niet op Naked City lijken, maar goed.. Wel gaaf, zo'n line-up met twee drummers. Hopelijk komen ze ook nog een keer naar Nederland.
    Like a steam locomotive, rollin' down the track
    He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
      maandag 15 maart 2004 @ 17:17:09 #212
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_17734413
    Woei, ben er bij in Brussel!
      maandag 15 maart 2004 @ 18:31:52 #213
    3878 Vork
    Manisch creatief
    pi_17736045
    !!, , !!.
    Nu nog in Brussel zien te komen en weer terug, dat vooral zal het lastigste zijn.
    pi_17737641
    Wow!!! Dat is wel heel stoer!
    Weet alleen niet of ik dat ga redden. Ben dan net 1 dag terug uit Rome.
      maandag 15 maart 2004 @ 19:49:51 #215
    2625 menjo
    lo-fi till I die
    pi_17737856
    Hey, dat lijkt me best leuk
      dinsdag 16 maart 2004 @ 23:56:19 #216
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_17766957
    quote:
    Claudia Heuermann: A Bookshelf On Top Of The Sky
    12 Stories About John Zorn
    Claudia Heuermann's A Bookshelf On Top of the Sky gives us a rare peek into the working methods of one of the most notorious and reclusive composers on the scene today. Filmed over a ten year period, this documentary includes live footage of Masada, Naked City, Cobra, as well as improvisations, his classical work and rare interviews. A prize winner at European festivals, this film documents Heuermann's very personal, fifteen year odyssey with the music of John Zorn. At times frightening, at times hilarious, at times frighteningly hilarious.

    featuring: John Zorn, Mark Feldman, Erik Friedlander, Joyce Hammann, Wayne Horvitz, Joey Baron, Yamatsuka Eye, Bill Frisell, Fred Frith, Anthony Coleman, Susie Ibarra, Josh Roseman, Jim Staley, Jamie Saft, Chris Speed, Briggan Krauss, Roberto Rodriguez, Mason Wendell, Mark Dresser, Greg Cohen, Dave Douglas, Jennifer Choi, Mike Patton, Ikue Mori, Marc Ribot, David Shea, Jim Pugliese, Ariadne Daskalakis, Michael Schröder, Matthias Kaul, Hartmut Leistritz, Uwe Dierksen, Stefan Schäfer, Anna Carewe, Astrid Schmeling, Nele B. Nelle, Otis Klöber, Stefan Blum, Kenny Wollesen, John Medeski, Dave Lombardo, Bill Laswell, William Winant, Cyro Baptista, Mihoko Fujimura.
    quote:
    Milford Graves/John Zorn: 50th Birthday Celebration Volume Two
    Another one of the most talked about sets of the month was this historic meeting between two of music's most powerful and controversial iconoclasts. Playing together yearly since 1999 for very special occasions, their musical connection and spiritual bond has gotten stronger and stronger. This set, played before a packed house of screaming enthusiasts, was without doubt their best and most outrageous performance to date. Intensity, fireworks and incredible mutual respect made this one of the highlights of the month.
    quote:
    Locus Solus: 50th Birthday Celebration Volume Three
    Continuing Tzadik's series of live recordings from Zorn's 50th birthday month is this classic reunion of three downtown legends, Arto Lindsay (Ambitious Lovers), Anton Fier (Golden Palominos) and John Zorn (Naked City). There has never been a band quite like Locus Solus. Dating back to 1982, the music of these improvised rock units is still as fresh as the day they first hit, and seems to get better with age. This high intensity set features all three players at their very best. Strangled vocals, loping grooves and structural complexity make these improvised rock songs a continual delight. A fascinating and charming set of tension, love, ideas, communication and miscommunication.
    quote:
    Electric Masada: 50th Birthday Celebration Volume Four
    The long awaited first release of Zorn's most recent and most powerful Masada unit. A true downtown supergroup, blending the raw power of Naked City with the improvisational madness of Cobra and the lyrical soul of the Masada songbook, Electric Masada is considered by many to be the most exciting band Zorn has ever had. This set, the taut climax of a three night run at Tonic, features the full octet at its wildest and most creative. Incredible solos, jaw dropping ensemble conductions and much more.
      woensdag 17 maart 2004 @ 00:00:08 #217
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_17767015
    Oe, die DVD!

    Ik heb net vol. 1 van die 50th Birthday Celebration serie besteld, hopelijk komt ie een beetje vlot aan.
      Moderator dinsdag 23 maart 2004 @ 17:08:34 #218
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_17916890
    quote:
    Claudia Heuermann: A Bookshelf On Top Of The Sky
    12 Stories About John Zorn

    Claudia Heuermann's A Bookshelf On Top of the Sky gives us a rare peek into the working methods of one of the most notorious and reclusive composers on the scene today. Filmed over a ten year period, this documentary includes live footage of Masada, Naked City, Cobra, as well as improvisations, his classical work and rare interviews. A prize winner at European festivals, this film documents Heuermann's very personal, fifteen year odyssey with the music of John Zorn. At times frightening, at times hilarious, at times frighteningly hilarious.

    Featuring: John Zorn, Mark Feldman, Erik Friedlander, Joyce Hammann, Wayne Horvitz, Joey Baron, Yamatsuka Eye, Bill Frisell, Fred Frith, Anthony Coleman, Susie Ibarra, Josh Roseman, Jim Staley, Jamie Saft, Chris Speed, Briggan Krauss, Roberto Rodriguez, Mason Wendell, Mark Dresser, Greg Cohen, Dave Douglas, Jennifer Choi, Mike Patton, Ikue Mori, Marc Ribot, David Shea, Jim Pugliese, Ariadne Daskalakis, Michael Schröder, Matthias Kaul, Hartmut Leistritz, Uwe Dierksen, Stefan Schäfer, Anna Carewe, Astrid Schmeling, Nele B. Nelle, Otis Klöber, Stefan Blum, Kenny Wollesen, John Medeski, Dave Lombardo, Bill Laswell, William Winant, Cyro Baptista, Mihoko Fujimura.
    hmmm mn patton radar reageert
    En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
      dinsdag 23 maart 2004 @ 18:12:55 #219
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_17918306
    Ja, dat had ik al gepost.

    Maar hij moet wel regio 2 uitkomen natuurlijk.
      dinsdag 23 maart 2004 @ 18:43:21 #220
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_17918938
    De cd Nani Nani met Yamantaka Eye is net een Boredoms plaat, dus zeker een aanrader voor mensen die ervan houden.
    pi_17980071
    quote:
    Op maandag 15 maart 2004 19:49 schreef menjo het volgende:
    Hey, dat lijkt me best leuk
    Hey, mij ook

    En Brussel is voor mij eigenlijk ongeveer net zo dichtbij als Amsterdam
    pi_17980239
    O, misschien acteer ik als spuit11 (sorry, nog altijd een beetje jetlagged en ik heb héél véél bij te lezen), maar 28-3 is Inernational John Zorn Meetup day: Elke 4e zondag van de maand zelfs.
    http://jzorn.meetup.com/



    Komt Zorn niet naar Nederland trouwens?
      vrijdag 26 maart 2004 @ 19:49:53 #223
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_17990081
    Hey Dino! Kennen ze in Azië John Zorn ook?
      dinsdag 6 april 2004 @ 22:02:14 #224
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_18233147
    De DVD die pas uit is gekomen is erg leuk. Er staat onder andere een heel stuk op over de game pieces en hoe ze in elkaar zitten. Ook flink wat typische Zorn-uitspraken. Wat ik niet zo goed uit de verf vind komen, is de manier waarop John Zorn het leven van die mevrouw Heuerman veranderd heeft.
      woensdag 7 april 2004 @ 02:20:11 #225
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_18238407
    En alvast reclame voor Birthday-series 3 en 4:
    quote:
    Locus Solus: 50th Birthday Celebration Volume Three
    Continuing Tzadik's series of live recordings from Zorn's 50th birthday month is this classic reunion of three downtown legends, Arto Lindsay (Ambitious Lovers), Anton Fier (Golden Palominos) and John Zorn (Naked City). There has never been a band quite like Locus Solus. Dating back to 1982, the music of these improvised rock units is still as fresh as the day they first hit, and seems to get better with age. This high intensity set features all three players at their very best. Strangled vocals, loping grooves and structural complexity make these improvised rock songs a continual delight. A fascinating and charming set of tension, love, ideas, communication and miscommunication.
    quote:
    Electric Masada: 50th Birthday Celebration Volume Four
    The long awaited first release of Zorn's most recent and most powerful Masada unit. A true downtown supergroup, blending the raw power of Naked City with the improvisational madness of Cobra and the lyrical soul of the Masada songbook, Electric Masada is considered by many to be the most exciting band Zorn has ever had. This set, the taut climax of a three night run at Tonic, features the full octet at its wildest and most creative. Incredible solos, jaw dropping ensemble conductions and much more.
    Echt spannend die eerste release van Electric Masada!
      woensdag 7 april 2004 @ 15:09:18 #226
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_18247304
    quote:
    Op dinsdag 6 april 2004 22:02 schreef Seborik het volgende:
    De DVD die pas uit is gekomen is erg leuk. Er staat onder andere een heel stuk op over de game pieces en hoe ze in elkaar zitten. Ook flink wat typische Zorn-uitspraken. Wat ik niet zo goed uit de verf vind komen, is de manier waarop John Zorn het leven van die mevrouw Heuerman veranderd heeft.
    Damn, je hebt hem al?! Bij DMG besteld?
      woensdag 7 april 2004 @ 15:10:11 #227
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_18247327
    quote:
    Op woensdag 7 april 2004 02:20 schreef Seborik het volgende:
    Echt spannend die eerste release van Electric Masada!


    Die omschrijving doet het water in m'n oren lopen.
      woensdag 7 april 2004 @ 18:14:25 #228
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_18252976
    quote:
    Op woensdag 7 april 2004 15:09 schreef Summoner het volgende:

    [..]

    Damn, je hebt hem al?! Bij DMG besteld?
    Yep, vrijdagnacht besteld en gisteren was het pakje er.
      dinsdag 20 april 2004 @ 23:59:32 #229
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_18575365
    Ja, er moet me toch wat van het hart. Namelijk het geweldige artwork van de 50th Birthday series. In één woord geweldig, maar ik zou geen Zorn-fanaat zijn, wanneer ik er niet bij zou zetten dat het ook nog eens geniaal, prachtig, subliem, avantgardisch volkomen kunstzinnig en bovendien buitengewoon intellectueel is.

    Kijk nu toch aans naar die prachtige kleurcombinaties:



    Dat geel met dat geel. Ongekend. Bovendien worden alle digipacks in deze serie op dezelfde manier vormgegeven.

    Kijk ook eens naar de volgende:



    En de aankomende plaat:



      woensdag 21 april 2004 @ 00:07:36 #230
    14505 OProg
    A Life in Music
    pi_18575511
    quote:
    Op dinsdag 20 april 2004 23:59 schreef Seborik het volgende:
    Ja, er moet me toch wat van het hart. Namelijk het geweldige artwork van de 50th Birthday series. In één woord geweldig, maar ik zou geen Zorn-fanaat zijn, wanneer ik er niet bij zou zetten dat het ook nog eens geniaal, prachtig, subliem, avantgardisch volkomen kunstzinnig en bovendien buitengewoon intellectueel is.

    Kijk nu toch aans naar die prachtige kleurcombinaties:
    De blinde fan. (Tevens Carl McCoy fantopic.)
    "Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
    Improv: Rich Tapestry of Life
      woensdag 21 april 2004 @ 00:09:26 #231
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_18575540
    quote:
    Op woensdag 21 april 2004 00:07 schreef OProg het volgende:

    [..]

    De blinde fan. (Tevens Carl McCoy fantopic.)
    Nee Oprog, het artwork is echt zo goed.
      woensdag 21 april 2004 @ 00:11:39 #232
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_18575581
    Ok, maar even serieus. Ik ben zeer benieuwd naar die Locus Solus live-cd. Locus Solus stamt al uit 1983 (en is op Tzadik in 1995 heruitgegeven). Ben benieuwd in hoeverre de interpretaties veranderd zijn.
      woensdag 21 april 2004 @ 00:16:02 #233
    14505 OProg
    A Life in Music
    pi_18575652
    quote:
    Op woensdag 21 april 2004 00:09 schreef Seborik het volgende:

    [..]

    Nee Oprog, het artwork is echt zo goed.
    Vooruit dan

    Morgen hoop ik te kunnen genieten van The Parachute Years
    "Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
    Improv: Rich Tapestry of Life
      woensdag 21 april 2004 @ 00:18:19 #234
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_18575686
    Cool, let ook op het artwork (dit keer wel), want de verschillende spelletjes staan uitgelegd. Archery in ieder geval (de rest weet ik even niet). In de boekjes staan ook hoe de improvisaties tot stand zijn gekomen.
    pi_18575816
    quote:
    Op woensdag 21 april 2004 00:18 schreef Seborik het volgende:
    Cool, let ook op het artwork (dit keer wel), want de verschillende spelletjes staan uitgelegd. Archery in ieder geval (de rest weet ik even niet). In de boekjes staan ook hoe de improvisaties tot stand zijn gekomen.
    Artwork is in die box inderdaad tof, alhoewel zeker de losse blaadjes van Archery wel heel klein zijn afgedrukt .
    A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
      woensdag 21 april 2004 @ 00:36:46 #236
    14505 OProg
    A Life in Music
    pi_18575977


    En dit komt er ook aan

    Alleen die hoes is al zo geweldig. Zo intrigerend en boeiend. Kan niet wachten haast
    "Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
    Improv: Rich Tapestry of Life
      woensdag 21 april 2004 @ 00:38:08 #237
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_18576005
    quote:
    Op zondag 14 december 2003 22:42 schreef fripper het volgende:
    Of misschien meteen de 7cd box Parachute Years kopen ??
    Vooruitziende blik
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
      woensdag 21 april 2004 @ 00:42:19 #238
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_18576086
    quote:
    Op woensdag 21 april 2004 00:36 schreef OProg het volgende:
    [afbeelding]

    En dit komt er ook aan

    Alleen die hoes is al zo geweldig. Zo intrigerend en boeiend. Kan niet wachten haast
    De hoes is inderdaad wel mooi
    De muziek is mij persoonlijk iets te extreem.
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
      woensdag 21 april 2004 @ 00:47:13 #239
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_18576163
    Kippenvel bij die operazanger.
      woensdag 21 april 2004 @ 00:50:37 #240
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_18576203
    Post van OProg om 00:36 ; het zou toch niet de 1.000.000ste zijn ?
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
      woensdag 21 april 2004 @ 00:50:42 #241
    14505 OProg
    A Life in Music
    pi_18576204
    quote:
    Op woensdag 21 april 2004 00:42 schreef fripper het volgende:

    [..]

    De hoes is inderdaad wel mooi
    De muziek is mij persoonlijk iets te extreem.
    Die hoes is geweldig Maar die andere zijn dus digipacks. Die komen toch wel gewoon in de vrije verkoop?

    PS: Kom eens kijken op Irc: #Muziek Zou leuk zijn
    "Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
    Improv: Rich Tapestry of Life
      woensdag 21 april 2004 @ 00:51:49 #242
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_18576222
    Ja, die kun je gewoon kopen.

    Ik heb ze besteld, dat waren digipacks in ieder geval. Lijkt me sterk dat er ook jewelcase-edities van zijn. De dvd is ook een digipack.
      woensdag 21 april 2004 @ 14:36:27 #243
    14505 OProg
    A Life in Music
    pi_18585809
    Ik heb nu lACROSSe opstaan. Er zei hier al iemand 'je moet wel gestoord zijn om hier naar te gaan luisteren'

    En dat klopt ook wel
    "Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
    Improv: Rich Tapestry of Life
    pi_18587502
    Wat is hét nummer van Zorn die je moet hebben?
      woensdag 21 april 2004 @ 15:49:53 #245
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_18587557
    Bij Zorn moet je niet denken in nummers, dat doet hij ook meestal niet.

    Probeer maar Naked City album.
    pi_18587596
    Heb nu wat gedownload van hem... maar ben nog niet echt onder de indruk. Je moet vast het hele plaatje kennen wil je het waarderen. Leuk enzo wat ie met instrumenten doet, maar toch niet leuk om hele cd's naar te luisteren?
      woensdag 21 april 2004 @ 15:56:54 #247
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_18587722
    Nee, ik luister altijd vijf minuten, dan ren ik gillend door het huis en ga door met de volgende vijf.
      woensdag 21 april 2004 @ 15:57:13 #248
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_18587733
    Wat heb je eigenlijk gedownload?
      Moderator woensdag 21 april 2004 @ 15:57:43 #249
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_18587747
    quote:
    Op woensdag 21 april 2004 15:56 schreef Seborik het volgende:
    Nee, ik luister altijd vijf minuten, dan ren ik gillend door het huis en ga door met de volgende vijf.
    En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
    pi_18587809
    um... iets van james bond en iets van batman en even kijken... karet, lonely woman, en nog wat vage nummers
      woensdag 21 april 2004 @ 16:11:02 #251
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_18588091
    En Batman vind je niks?
      Moderator woensdag 21 april 2004 @ 16:12:19 #252
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_18588141
    ik heb alleen speedfreaks oid en dat vind ik ook wel vrij extreem
    En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
      woensdag 21 april 2004 @ 16:37:04 #253
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_18588735
    Je kunt ook wel Filmworks XIV proberen, dat is best easylistening en niet zo jazzig.
    pi_18593647
    Begin gewoon rustig, met Speedball! Heb ik destijds ook gedaan!
      woensdag 21 april 2004 @ 20:19:15 #255
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_18593922
    De meeste mensen beginnen en eindigen met Speedball.
      woensdag 21 april 2004 @ 21:07:00 #256
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_18594899
    Iemand al patroontjes gevonden in de gamepieces van The Parachute Years?
      woensdag 21 april 2004 @ 21:14:59 #257
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_18595106
    Stel je voor dat je geen patroontjes vindt, dan is het totaal niet luisterbaar!
      woensdag 21 april 2004 @ 22:39:02 #258
    14505 OProg
    A Life in Music
    pi_18597467
    quote:
    Op woensdag 21 april 2004 21:07 schreef Seborik het volgende:
    Iemand al patroontjes gevonden in de gamepieces van The Parachute Years?
    Ik hoor alleen maar ruis en piepjes



    Nee, ik ben nog aan het ontdekken. Het geheel ontgaat me nog ff. Tis wel bizar qua sferen enzo en soms hoorde ik wel iets dat een patroon zou kunnen zijn maar dat duurt ff denk ik
    "Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
    Improv: Rich Tapestry of Life
    pi_18608108
    Hiep hoi, hiep hoi. Ik krijg van een docent statistiek (waar het tentamen van op het fantomas-concert is ) een krantenartikel van afgelopen week over John Zorn in Brussel.
    pi_18608151
    quote:
    Op donderdag 22 april 2004 13:35 schreef Seborik het volgende:
    Hiep hoi, hiep hoi. Ik krijg van een docent statistiek (waar het tentamen van op het fantomas-concert is ) een krantenartikel van afgelopen week over John Zorn in Brussel.
    moet dat niet komende week zijn?
      Moderator donderdag 22 april 2004 @ 13:37:25 #261
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_18608152
    quote:
    Op donderdag 22 april 2004 13:35 schreef Seborik het volgende:
    Hiep hoi, hiep hoi. Ik krijg van een docent statistiek (waar het tentamen van op het fantomas-concert is ) een krantenartikel van afgelopen week over John Zorn in Brussel.
    zelfs jouw docenten weten al van je zorn fanatismes
    En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
    pi_18608180
    quote:
    Op donderdag 22 april 2004 13:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

    [..]

    moet dat niet komende week zijn?
    Nee, het artikel is van deze week.
    pi_18608203
    quote:
    Op donderdag 22 april 2004 13:37 schreef Bosbeetle het volgende:

    [..]

    zelfs jouw docenten weten al van je zorn fanatismes
    Het is een Vlaming en we kwamen te spreken over Brussel en toen over John Zorn en het is een jazzliefhebber en hij kende John Zorn van de Vlaamse radio. Daar is bijvoorbeeld zijn concert op het Middelheim festival met Masada uitgezonden.

    Belgie ruled (en de trema's doen het hier niet).
    pi_18761969
    Het was geweldig. Fenomaal. Superb. En nog meer krachttermen. Goeie zaal ook, goed geluid. Ze openden met Tekufah (van Masada 7). Geweldig. Duurde al ruim 20 minuten. Superimprovisaties van alle 8 de mensen op het podium. Concert duurde bijna 2 uur en werd afgesloten met 2 toegfiten. John Zorn was zelf geweldig met improvisaties als ook te vinden zijn op Ganryu Island. Beestengeluiden dus.

    Het is teveel om te beschrijven gewoon. Heb zeer genoten.
    pi_18762160
    Zorn? Wie is dat?

    Joey Baron

    De gitarist was ook wel leuk. De eerste toegift boog ie, de tweede toegift boog ie. En na de derde toegift had ie zoiets van: genoeg hoor. Punkerdepunk was ie.
    Heel zielig ook voorJohn Zorn, dat ie maar één broek heeft (in Carré dezelfde als nu). Binnenkort start de FP een actie: punnik een broek voor John!
    Verder altijd heel raar om te zien dat er iemand op het podium achter een laptop zit, om op het juiste moment op het knopje te drukken.

    Cirque Royale (Koninklijk circus) is een leuk (knusse) zaal. Houdt zo het midden tussen De Kleine Komedie en Carré.

    Alleen jarmmer dat het verkeer niet echt meewerkte. Maar da's wel weer goed voor de lijn
    pi_18762224
    Ik vond het trouwens heel anders dan Naked City in Carré (Holland Festival). Dit leek meer John Zorns band, in Naked City vond ik de individuen meer op zich staan. Ze stonden hier zelfs fysiek meer bij elkaar, maar ik geloof dat het ook meer eenheid was. Geen Mike Patton te bekennen, dus de oren zitten er nog aan (en ze werken nog). Het was, hoe moet ik zeggen, meer sfeervoller? Beetje dromerig op z'n tijd (gevolgd door een forse break, en een gigantische bak... euhhh... muziek ). Vond het eigenlijk wel een mooie combinatie van gewapend beton en subtiliteit

    Merci bien, en ga eens een drankje drinken bij Café Le Boudain , die mensen hebben ons zo gentile geholpen
      woensdag 5 mei 2004 @ 11:24:11 #268
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_18900054
    Leuk.
    quote:
    Zorn beperkte de communicatie met het publiek tot een voorstelling van de leden van zijn Electric Masada.
    Dit klopt niet helemaal. Er was in ieder geval één keer een moment waarop hij zich omdraaide en op Marc Ribot wees na een enorme solo.
    pi_18901070
    quote:
    Op woensdag 21 april 2004 20:19 schreef Summoner het volgende:
    De meeste mensen beginnen en eindigen met Speedball.
    quote:
    Op woensdag 21 april 2004 20:06 schreef Liejannuh het volgende:
    Begin gewoon rustig, met Speedball! Heb ik destijds ook gedaan!


    The Gift vond ik toch wel een heel mooi album, weer compleet anders dan Naked City. Echt relaxed, iets wat ik bij Zorn niet verwacht had, maar goed je kunt van Zorn dus alles verwachten

    Cobra is me nu nog wat te noise-achtig, te experimenteel. Misschien veranderd dat als ik 'm vaker draai, ik geef het iig nog een paar kansen.

    Torture Garden viel me erg mee, die komt imho nog wel het dichtst in de buurt van Naked City, al zitten er weinig tot geen jazz-achtige stukken in

    Heeft iemand Zorns platen al eens achterstevoren gedraaid?

    [ Bericht 10% gewijzigd door Beathoven op 05-05-2004 12:11:06 ]
      woensdag 5 mei 2004 @ 12:33:10 #270
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_18901753
    Ja, Torture Garden is gewoon Naked City. Er staan ook stukken van Torture Garden(-achtige aard) op de Naked City plaat. Het is ook uitgebracht onder de naam Naked City.
      dinsdag 11 mei 2004 @ 11:52:19 #271
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_19041731
    Yeah!

    De Electric Masada release is met dezelfde crew als tijdens het concert in Brussel!

    John Zorn, Marc Ribot, Jamie Saft, Ikue Mori, Trevor Dunn, Joey Baron, Kenny Wollesen en Cyro Baptista!



    Tracklist: Tekufah, idalah-abal, hadasha, hath-arob, yatzar, lilin, kisofim.

    Wat een geluidskwaliteit.
      woensdag 12 mei 2004 @ 10:27:21 #272
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_19066364


    Wat goed, wat goed. Die Electric Masada cd is soms net een kruising tussen Leng T'che en Painkiller en dan weer een vreselijke lief stukje. Er staat ook een korte improvisatie op zoals de beestengeluiden (Ganryu Island) die ook in Bruxelles heeft plaatsgevonden.



    Dit is echt m'n favoriete cd van het jaar.

    Het is een lila-streepjescover.
      woensdag 12 mei 2004 @ 14:16:12 #273
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_19072315
    Ah ja, de kalkoen van "Ganryu Island" bijvoorbeeld.
      woensdag 12 mei 2004 @ 14:17:00 #274
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_19072338
    Damn, ik wou dat volume 2 en 3 ff opschieten, dan kon ik Electric Masada ook aanschaffen. Favoriete cd van het jaar...
      zaterdag 15 mei 2004 @ 22:47:12 #275
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_19158649
    Als Electric Masada een plaat zou zijn, dan had ik hem deze week in ieder geval al versleten.

    Volgende maand komt er weer een nieuwe release uit in de Masada 10 Year Anniversary Edition serie. De vierde al.
    quote:
    John Zorn: Masada Recital Masada Anniversary Edition Vol. 4
    Virtuosic fireworks and heartfelt lyricism from two of the most amazing musicians in new music. Performing a dozen compositions from the vast Masada repertory, including the world premiere of a piece never before performed, Masada Recital is another new interpretation of the now classic book of compositions expanding on the Jewish tradition.
    Best wel spannend, want die vorige twee releases in deze serie waren overdonderend.

    Het is me nog niet gelukt om een review te vinden van Electric Masada op cd, heeft iemand daar misschien meer info over?
      woensdag 2 juni 2004 @ 12:49:31 #276
    2889 Zander
    He's gone
    pi_19585566
    quote:
    Op zaterdag 15 mei 2004 22:47 schreef Seborik het volgende:
    Het is me nog niet gelukt om een review te vinden van Electric Masada op cd, heeft iemand daar misschien meer info over?
    Er staat er nu een in de Allmusic Guide: http://www.allmusic.com/c(...)76&sql=Ap92tk65xtkrh

    Heb de cd nu ook gehoord, inderdaad erg goed. Alleen jammer dat John Medeski niet meer meespeelt, want die oude line-up met twee toetsenisten vond ik ook wel erg vet, voor zover dat op de bootlegs te horen is. Het doet me allemaal ook wel erg denken aan Miles Davis' fusion-werk uit de jaren 70.
    Like a steam locomotive, rollin' down the track
    He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
      woensdag 2 juni 2004 @ 15:24:55 #277
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_19589703
    4.5 sterren voor een excellent cd. Nou ja, het zal wel.
    pi_19762472
    Kwam ik net dit forum tegen.
    Laat ik eens plaatsen wat ik van zorn heb
    de nieuwste zijn nog in bestelling dus staan hier nog niet bij.

    cobra tokyo operations '94
    cobra live at the knitting factory
    cobra cobra
    john zorn IAO
    john zorn taboo & exile
    john zorn the classic guide to strategy
    john zorn angelus novus
    john zorn first recordings 1973
    john zorn elegy
    john zorn music romance vol 1 - music for children
    john zorn chimeras
    john zorn madness, love and mystcism
    john zorn redbird
    john zorn songs from the hermetic theater
    john zorn the big gundown
    john zorn kristallnacht
    john zorn duras duchamp
    john zorn the string quartets
    john zorn aporias
    john zorn the bribe
    john zorn xu feng
    john zorn locus solus
    john zorn new traditions in east asian barbands
    john zorn spillane
    john zorn the book of heads
    john zorn the gift
    john zorn cartoon / S&M
    john zorn filmworks 6:
    john zorn the circle maker
    john zorn filmworks 1: 1986-1990
    john zorn filmworks 2: music for a untitled film
    john zorn filmworks 3: 1990-1995
    john zorn filmworks 4: S/M+more
    john zorn filmworks 5: tears of ecstacy
    john zorn filmworks 7: cynical hystert hour
    john zorn filmworks 8: 1997
    john zorn filmworks 9: trembling before G-d
    john zorn filmworks 10: in the mirror of MD
    john zorn filmworks 11: 2002 vol,1 secret lives
    john zorn filmworks 12: 2002 vol,2 three documentaries
    john zorn filmworks 13: 2002 vpl,3 invitation to a suicide
    john zorn filmworks 14: hiding and seeking
    JZ / BP euclid's nightmare
    JZ / CC / TS / MP / WW weird little boy
    JZ / DB / FF / SS / BL / CKN improvised music NY 1981
    JZ / DB / GL yankees
    JZ / DB / WP harras
    JZ / EC in memmory of nikki arana
    JZ / FF the art of memory
    JZ / GL / BF news for lulu
    JZ / GL / BF more news for lulu
    JZ / MP / IM hemophiliac
    JZ / PB / AC / EC / TC / TK enviroment for sextet
    JZ / PB / AC / EC / TC / TK / LS / DW usa concert east
    JZ / SB / DT / TM deadly weapons
    JZ / SM ganru island
    JZ / WH / ES / BP downtown lullaby
    JZ / YE nani mami
    masada 1 - alef
    masada 2 - beit
    masada 3 - gimel
    masada 4 - dalet
    masada 5 - hei
    masada 6 - vav
    masada 7 - zayin
    masada 8 - het
    masada 9 - tet
    masada 10 - yod
    masada live NYC 1994
    masada live in jerusalem 1994
    masada live in taipei 1995
    masada live in middelheim 1999
    masada live at tonic 2001
    Masada first live 1993
    masada live in sevilla 2000
    Masada 10 years vol 1 masada guitars
    Masada 10 years vol 2 Voices in the wilderness
    Masada 10 years vol 3 the unknown masada
    masada chamber ens, bar kokhba
    Mystic Fugu Orchestra Zohar
    naked city live at the knitting factory 1989
    naked city naked city
    naked city grand guignol
    naked city heretic
    naked city absinthe
    naked city radio
    naked city leng tch'e
    painkiller cuts of a virgin
    painkiller buried secrets
    painkiller collected works
    painkiller execution ground
    painkiller rituals: live in japan
    painkiller talisman
    praxis sacrifist
    spy vs spy play the music of ornette coleman
    the sonny clarc memorial 4 voodoo

    Met Zorn:
    ambitious lovers greed
    cyro baptista beat the donkey
    cyro baptista vira loucos
    daniel zamir & satlah children of israel
    danny zamir satlah
    david garland Control Songs
    david garland Togetherness
    david moss dense band
    david moss full house
    david shea his-yu chi
    eugene chadbourne boogie with the hook
    frank london scientist at work
    fred frith step across the border
    fred frith the technology of tears
    friction replicant walk
    gary lucas busy being born
    gary lucas street of lost brothers
    god gog
    god is my co-pilot speed yr trip
    ground zero ground zero
    ikue mori hex kitchen
    jed fair & kramer roll out of the barrel
    john patton Minor Swing
    john patton blue planet man
    kato hideki hope & dispair
    marc ribot shoe string symphonettes
    marisa monte mais
    mark bingham I passed for human
    medeski martin and wood bubblehouse
    mike patton pranzo oltranzista
    mr, bungle mr, bungle John Zorn plays alto on track 9
    music revelation ensemble cross fire
    old low flux tube
    otomo yoshihide we insist?
    prelapse prelapse
    prima materia peace on earth
    seigen ono comme des garcons + remix
    seigen ono bar del mattatoio
    steve beresford signals for tea
    the golden Palominos The golden Palominos
    the intergalactic maidenballet square dance
    tomas chapin trio menagerie dreams
    valentina ponomareva live in japan
    violent femmes hallowed ground

    verzamel CD's
    bandes originales du journal de spirou
    bimhuis october meeting 87
    company 91 volume 1
    company 92 volume 2
    company 93 volume 3
    godard ca vous chante?
    great jewish music serge gainsbourg
    halleluja anyway remembering tom cora
    joyeux noel
    klezmer 1993
    lost in the stars the music of kurt weill
    state of the union
    the colossal saxaphone sessions
    tonic live at tonic N.Y,
    vision one vision festival 1997

    boek + cd
    itinerari oltre il suono John Zorn + CD Zorn / Chadbourbne 1977 1981
      woensdag 9 juni 2004 @ 19:48:24 #279
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_19762682
    Gaaf.
    pi_19763385
    o god (ik bedoel Zorn), weer zo eentje......
      woensdag 9 juni 2004 @ 20:16:25 #281
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_19763443
    Nette Zorn collectie, sjaakie!
    pi_19763551
    Zijn Seborik en sjaakie de twee Zorn-fans die proberen te meeten op Zorndag?:

    http://jzorn.meetup.com/?change=1&localeId=869

      woensdag 9 juni 2004 @ 20:28:16 #283
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_19763790
    quote:
    John Zorn Fans Worldwide (and friends.) So far, 2 have signed up.
      woensdag 9 juni 2004 @ 20:53:00 #284
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_19764541
    Hm, ik heb me niet aangemeld.

    Het lijkt me wel leuk om met een ghettoblaster met gamepieces door de stad te trekken.
      donderdag 10 juni 2004 @ 18:39:41 #285
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_19790622
    Sjaakie, hoe lang heb je over die collectie gedaan en hoe ben je aan van die 'zeldzame' albums als News for Lulu gekomen? Ook via Ebay of nog nieuw in de winkel gekocht? En welke versie van Cobra - Cobra is dat? De heruitgave die beperkt is tot 3000 stuks of de eerste uitgave in in cardboard met postcard in de stijil van Cynical Hystery Tour?
    pi_19797759
    Ik verzamel Zorn nu voor ongeveer 10 jaar. Soms fanatiek, soms maanden zonder er naar om te kijken.
    News for Lulu heb ik gewoon nieuw in de winkel gekocht, mischien staat die nog in de hiena vermelde winkel.
    Cobra is de originele incl. postcard en 2 mooie boekjes.
    De heruitgave weet ik zo nog te koop in Den Haag, Jazz Center in de Wagenstraat. Hier staan mischien wel 40 cd's van Zorn op voorraad. Ook nog de parachute years. Deze heb ik ook, ben hem echter vergeten in mijn lijst te zetten.

    Verder ruilde ik met een japanner, hiedoor kom ik aan de zeer zeldzame painkiller - rituals: live in japan. label toy's factory uit 1995. Deze is alleen in japan uitgebracht en zit niet op de 4 cd box.

    In rotterdam ging ik veel naar concerten waar veel mensen speelde die ook met Zorn mee speelden en die cd's te koop bij zich hadden (gary lucas, eugene chadbourne, bassist van GOD etc.)
    Verder koop ik de niewe cd's via http://www.dtmgallery.com/Main/index.htm
    waar de tzadik cd's 12 - 14 dollar kosten. en ongeveer 5 dollar verzendkosten voor 5 cd's
    omgerekens eur 12,5 / cd. (1 eur = 1,2 dol)
    Er nu is hier ook een cd die ik 2e hands voor 5 gulden hab gekocht:

    [MATERIAL] DEREK BAILEY/FRED FRITH/SONNY SHARROCK/JOHN ZORN/BILL LASWELL/CHARLES K NOYES - Improvised Music New York 1981 (Muworks) Ultra-rare 1000 copy pressing; Way OOP! $75



    deze is echter alleen voor zeer geoefende oortjes.

    Verder is het wazigste concert wat ik van hem meegemaakt heb in groningen.
    Zorn was alleen met een tafel met sax-monstukken en 2 spotjes op hem gericht, en het hele concert van 1,25 a 1,5 uur was spelen op de mondstukken en met z.n handen het geluid dempen.
    Gelukkig heb ik dat daarna nooit meer 1,5 uur hoeven aanhoren.

    verder heb ik hem gezien in Amsterdam (cafe merauder (ofzo), Utrecht, Rotterdam (ben hier zelfs aan de concert poster gekomen) Antwerpen (masada live in Middelheim) Den haag Noord sea jazz festival (totaal 3x: 1x naked city, 1x painkiller en 1x electric masada) en vorig jaar op het holland festival de concerten en films. voor Brussel dit jaar was ik verhinderd.

    [ Bericht 4% gewijzigd door sjaakie_v op 12-06-2004 01:06:51 ]
      donderdag 10 juni 2004 @ 23:25:32 #287
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_19799105
    Bij DMG bestel ik ook een hoop.

    Van Cobra heb ik beide versies. De oude en de nieuwe, niet dat er verschil zit in het geluid, maar voor een paar euro kon ik aan de oude komen, inclusief de kartonnen hoes en de ansichtkaart.

    Heb je z'n boek ook? Arcana: Musicians on Music?

    Bij electric masada in Brussel deed hij ook van die improvisaties met dempen e.d., alleen maar één nummer. Geweldig. Zoals je het doet voorkomen, klinkt het een beetje als Ganryu Island met Sato Michihiro, maar dan solo. Zo'n concert lijkt me echt heel tof.
    pi_19801281
    Dat boek heb ik wel eens gezien, echter niet gekocht.
    Ik heb wel een italiaans / engels boek over Zorn, uit 1998.
    Hierin staat info, foto's, bladmuziek en discoraphy (natuurlijk tot 1998).
      vrijdag 11 juni 2004 @ 00:36:07 #289
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_19801304
    Ja, de Sonora-uitgave. Ben er wel bekend mee, maar heb hem zelf nog niet...
      dinsdag 29 juni 2004 @ 16:41:43 #290
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_20282823
    Vannacht aan het zappen en toen kwam ik op Mezzo en daar was een opname te bekijken van een uitvoering van John Zorn's Electric Masada met Marc Ribot, Wollensen, Trevor Dunn, Jamie Saft, Cyro Baptista en the Zorn-man himself. Gaaf. Ze lieten tijdens het spelen verschillende oude beelden zien van Zorn. Waarschijnlijk in Frankrijk. Dat hij in z'n eentje op allerlei mondstukken bezig is e.d.

    Was tof. Mezzo rules.
      dinsdag 29 juni 2004 @ 17:19:37 #291
    18413 Summoner
    Posterboy of the Apocalypse
    pi_20283757
    Electric Masada zomaar op tv?! Mezzo? Nooit van gehoord...

    Sebbo, die Zorn DVD ligt bij Platenworm voor 27 euro. Dat is duur of niet?
      dinsdag 29 juni 2004 @ 19:37:46 #292
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_20287033
    Ik heb er 24 dollar voor betaald bij DMG... dat is 20 euro, maar dan komt er ook nog 5 dollar verzendkosten bij wanneer je hem los zou doen.

    Scheelt vijf euro ongeveer dan, afhankelijk van wisselkoersen en hoeveel je erbij besteld. Hij is het echter zeker waard.

    Mezzo is een Franse muziekzender met veel klassieke muziek en jazz.
    pi_20291685
    Ik heb er een van John Zorn; the Big Gundown.

    Met de complimenten van Ennio Morricone zelf.
      woensdag 30 juni 2004 @ 19:10:40 #294
    14505 OProg
    A Life in Music
    pi_20315097
    Ik geloof dat ik eindelijk door The Parachute Years heen ben

    Tijd voor nieuw Zorn-voer
    "Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
    Improv: Rich Tapestry of Life
    pi_20481931
    eindelijk painkiller - excecution ground gevonden. Lang leve Ebay, kostte me minder dan 10 dollar
    Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
    http://http://llbinc.bandcamp.com/
      donderdag 8 juli 2004 @ 11:50:08 #296
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_20485561
    De gewone dubbel-cd dan en niet de complete box?
    pi_20525390
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2004 19:37 schreef Seborik het volgende:
    Ik heb er 24 dollar voor betaald bij DMG... dat is 20 euro, maar dan komt er ook nog 5 dollar verzendkosten bij wanneer je hem los zou doen.
    volgens mij kost die 14 dollar bij DMG + 5 dollar verzendkosten = EUR 15,00
    (dat heb ik er voor betaald, en daarvoor staat die nu nog op de site.)

    "ELECTRIC MASADA [JOHN ZORN'S]
    V.4: Zorn 50th Birthday Celebration
    Label: Tzadik 5004 Country: USA
    Format: CD Category: STOCK Price: $14.00
    Back Add / View Shopping Cart"


    koop je 4 CD's nog steeds 5 dollar verzendkosten.
    pi_20526739
    quote:
    Op donderdag 8 juli 2004 11:50 schreef Seborik het volgende:
    De gewone dubbel-cd dan en niet de complete box?
    yep de dubbel cd. Wist neit dat er een box van was...
    Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
    http://http://llbinc.bandcamp.com/
      zaterdag 10 juli 2004 @ 12:26:47 #299
    9613 Seborik
    I, Voyager
    pi_20527917
    quote:
    Op zaterdag 10 juli 2004 03:44 schreef sjaakie_v het volgende:

    [..]

    volgens mij kost die 14 dollar bij DMG + 5 dollar verzendkosten = EUR 15,00
    (dat heb ik er voor betaald, en daarvoor staat die nu nog op de site.)
    Het ging over de dvd.
    quote:
    Op zaterdag 10 juli 2004 10:53 schreef bartrid het volgende:

    [..]

    yep de dubbel cd. Wist neit dat er een box van was...
    Ja, er is een box met complete werken http://www.allmusic.com/c(...)35&sql=Aqntxlfkekcqe

      zaterdag 10 juli 2004 @ 13:04:33 #300
    73742 fripper
    "Call It Anything"
    pi_20528509
    In het Painkiller-boxje ontbreekt wel de live cd Talisman; die vind ik ook best de moeite waard.
    De laatste disc uit het boxje (Live in Osaka) is helaas niet los verkrijgbaar.
    "We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
    pi_20529160
    quote:
    Op zaterdag 10 juli 2004 13:04 schreef fripper het volgende:
    In het Painkiller-boxje ontbreekt wel de live cd Talisman
    de box is van 1997
    de cd talisman is van 2002, en later opgenomen dus kan niet in de box zitten.

    nog wel is de cd Rituals: live in Japan uit 1993 verkrijgbaar, deze zit ook niet in de box.

    info:
    http://www.hut.fi/~omertalo/PAINKILLER/Rituals.html
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')