DEN HAAG Het Kamerlid Ayaan Hirsi Ali
blijft lid van de VVD-fractie.In een
verklaring stelt ze dat een afsplitsing
niet aan de orde is en dat ze daar ook
nooit op heeft gezinspeeld.
Hirsi Ali vertrouwde maandag de NRC
toe dat ze van de PvdA was losgeweekt
om voor de VVD woordvoerder Integratie
en Emancipatie te worden.Maar volgens
fractieleider Van Aartsen zijn er meer
kandidaten voor de functies.Hij wil van
zijn voorganger Zalm weten of Hirsi Ali
inderdaad toezeggingen zijn gedaan.
Pas na haar gesprek met Van Aartsen zal
Hirsi Ali weer een verklaring afleggen
om verdere escalatie nu te voorkomen.
quote:dat kun je toch niet menen?
Op woensdag 4 juni 2003 07:51 schreef Dinalfos het volgende:
Ik heb een gat in de lucht gesprongen toen ayaan Mohammed een perverse tiran noemde. Eindelijk iemand die het ook door heeft!
hoe kun je nou dergelijke 'mythes' naar huidige maatstaven weerleggen
Als een politicus serieus Jezus naar huidige maatstaven vertaald en hem een terrorist noemt dan kan hij inpakken
quote:Los van het feit of het een terechte opmerking was; vind ik het een beetje bedenkelijk als iemand een gat in de lucht springt om een opmerking die een hele bevolkingsgroep schoffeert.
Op woensdag 4 juni 2003 07:51 schreef Dinalfos het volgende:
Ik heb een gat in de lucht gesprongen toen ayaan Mohammed een perverse tiran noemde. Eindelijk iemand die het ook door heeft!
quote:Mischien kan Hirsi Ali de volgende nadenken voor ze haar mond open doet?
VVD'ers balen van 'sterallures' Hirsi Ali
Van onze politieke redactieDe VVD-fractie begint genoeg te krijgen van het 'primadonnagedrag' van Ayaan Hirsi Ali. Het liberale Kamerlid zou zich volgens collega's gedragen als 'een klein kind dat haar speeltje verliest' en 'een eigen belevingswereld hebben die niet strookt met de werkelijkheid'.
Tot ongenoegen van fractieleider Van Aartsen claimde Hirsi Ali maandag publiekelijk de portefeuille emancipatie en integratie. In NRC Handelsblad sprak ze van kiezersbedrog als ze dit pakket niet zou krijgen en verweet ze Van Aartsen dat hij 'haar portefeuille in de aanbieding had gedaan'. Hirsi Ali was zo boos dat ze suggereerde desnoods uit de fractie te zullen stappen. Gisteren beweerde ze overigens daarop nooit te hebben gezinspeeld.
Van Aartsen wil deze week de portefeuilleverdeling afronden en weigert Hirsi Ali een voorkeursbehandeling te geven: ,,Alle fractieleden zijn me even lief. Ik heb niet alleen met Ayaan te maken.'' Verwoede pogingen van Van Aartsen om met Hirsi Ali in contact te komen, mislukten gisteren. De Somalische was nagenoeg de hele dag onvindbaar. Bij de wekelijkse fractievergadering liet ze verstek gaan, omdat ze net terug was van een reis naar New York.
VVD'ers deden na afloop weinig moeite hun ergernis over haar gedrag te verbergen. Pas aan het eind van de dag belde ze onverwacht zelf naar de fractie met de mededeling dat ze zich niet zou afsplitsen. ,,Goed nieuws. Nu nog een gesprek'', was de afgemeten reactie van Van Aartsen.
In liberale kring groeit de irritatie over de sterallures van het Kamerlid dat met veel bombarie door VVD-leider Zalm is binnengehaald en meteen hoog op de lijst belandde. Ze moet, vinden oudere collega's, net als alle andere nieuwe Kamerleden gewoon aan het werk en leren wat het is om parlementariër te zijn. Haar optreden in de media vinden ze onverstandig. ,,De coulance houdt een keer op.''
,,Sommige mensen hebben hun eigen belevingswereld. Dit is iemand die kennelijk de dingen op haar eigen manier ziet, die niet strookt met de werkelijkheid'', zegt Kamerlid Charlie Aptroot geïrriteerd. Een collega wijst erop dat alle Kamerleden een gsm hebben: ,,Bij sommige mensen is het handig om ze even terug te bellen als ze op je voicemail staan. De fractievoorzitter is er daar één van.'' Kamerlid Frank de Grave begeleidt de VVD-politica bij haar Kamerwerk. Ook hij kreeg haar niet te pakken: ,,Ik wil haar adviseren en begeleiden maar dan moet ze me wel in staat stellen dat te doen.''
De Grave vindt dat Hirsi Ali mag vechten voor een mooie portefeuille. Maar in de VVD stellen veel Kamerleden nuchter vast dat met 28 zetels altijd een aantal mensen moet 'schikken en slikken'. De VVD'ers Hofstra, Wilders en Blok vinden dat ze zich tegenover de fractie moet verantwoorden voor haar uitlatingen. Een ander wil excuses horen. ,,Ze hoeft echt geen Chinese biecht af te leggen, maar ze zou wel kunnen zeggen dat het haar spijt dat Van Aartsen direct in zijn eerste week al zo veel gedonder door haar heeft gekregen.''
Hirsi Ali wil eerst alle interne problemen oplossen voor ze weer commentaar geeft: ,,Ik ga heel goed nadenken en niet meer communiceren via de media om verdere escalatie te voorkomen.''
Mischien dat Zalm de volgende knuffelallochtoon iets beter kan uitkiezen voordat hij er een 'wegkoopt'?
quote:ik heb een bloedhekel aan voetbal maar ik spring toch echt geen gat in de lucht zodra iemand de sport schoffeert
Op woensdag 4 juni 2003 16:02 schreef Dinalfos het volgende:
Een bevolkingsgroep met een van de meeste verfoeilijke gosdienstige rituelen. althans, naar westerse maatstaven. En dat is precies waar we zitten: in het westen.
quote:De verwachting dat ze toch niet weggaat en toch het woordvoerderschap krijgt (iig een gedeelte), komt me bekend voor... Oh ja:
,,Goed gesprek'' Van Aartsen en Hirsi AliDEN HAAG - VVD-fractievoorzitter Van Aartsen heeft met het liberale Kamerlid Hirsi Ali gesproken over de portefeuilleverdeling binnen de fractie. Een woordvoerder spreekt van een ,,goed gesprek''.
Behalve met Hirsi Ali sprak Van Aartsen woensdag en donderdag met de overige 26 VVD-Tweede-Kamerleden. De komende dagen maakt de fractievoorzitter ,,de puzzel'' af om begin volgende week de taakverdeling definitief af te ronden.
De verdeling leidde begin deze week tot commotie omdat Hirsi Ali via een interview in NRC Handelsblad de portefeuille integratie en emancipatie opeiste. Volgens de VVD-politica heeft de VVD haar voor die taak losgeweekt van de PvdA. Ze zou het ,,kiezersbedrog'' vinden als ze het bewuste woordvoerderschap niet zou krijgen. De actie van Hirsi Ali leidde tot verontwaardigde reacties van fractiegenoten.
Van Aartsen kondigde toen al aan opheldering van haar te willen en haar duidelijk te zullen maken dat het 'not done' is de portefeuilleverdeling via de media uit te vechten. Hij benadrukte dat niemand binnen de fractie een voorkeursbehandeling geniet. De verwachting is dat Hirsi Ali (een deel van) de portefeuille integratie en emancipatie wel zal krijgen, maar dat op dit terrein ook andere woordvoerders namens de VVD zullen optreden.
Bron: LC
quote:Dat never nooit niet sloeg op weggaan uit de fractie.
Op dinsdag 3 juni 2003 16:48 schreef Sidekick het volgende:[..]
Maar dat gaat ze never nooit niet doen. Ze zet gewoon de VVD onder druk, en ik denk dat het gaat helpen.
quote:Nee. En ik had ook al goed voorspeld dat Wile mod zou worden in POL; ook niets gewonnen.
Op donderdag 5 juni 2003 17:03 schreef rvand het volgende:
en, heb je nou ook wat gewonnen?
Het wordt me niet gegund.
quote:Met har emotionele gekrijs kan ze wel bij manischdepresieven.nl van
Op vrijdag 6 juni 2003 00:57 schreef schatje het volgende:
Ze moet gewoon haar eigen partijtje oprichten.
quote:
Op woensdag 4 juni 2003 16:28 schreef Tijger_m het volgende:
Vandaag in het AD dit stukje:
[..]Mischien kan Hirsi Ali de volgende nadenken voor ze haar mond open doet?
Mischien dat Zalm de volgende knuffelallochtoon iets beter kan uitkiezen voordat hij er een 'wegkoopt'?
Tja, bij de VVD heeft men gewoon minder te verbergen, dat zagen we ook al eerder bij Zalm die rustig openlijk zijn positie heroverwoog.
Dat jouw geliefde Wouter Bos liever in een achterkamertje de strot van zijn partijgenoten dichtdrukt, tja
quote:Dat Zalm zijn positie overweegd is natuurlijk goed, alleen waarom ga je appels met peren vergelijken? Dit is iemand die een baantje opeist, zodat ze vaker in de media komt, over de rug van andere kamerleden. Jammer dat ze het via de media probeert uit te vechten.
Op vrijdag 6 juni 2003 09:27 schreef qbus het volgende:[..]
Tja, bij de VVD heeft men gewoon minder te verbergen, dat zagen we ook al eerder bij Zalm die rustig openlijk zijn positie heroverwoog.
quote:Leuk zo'n kamerlid die de media gebruikt wat andere kamerleden niet waarderen (zie het nieuwsbericht ergens in dit topic).
Dat jouw geliefde Wouter Bos liever in een achterkamertje de strot van zijn partijgenoten dichtdrukt, tja
De VVD koopt een aardige tweede elftal speler van een andere club. Ze eist zonder meer een basisplaats op om vervolgens na de eerste de beste wissel in eigen goal te schieten.
Nou ja.
lachen toch.
quote:Verklaar even het eigen doelpunt.
Op vrijdag 6 juni 2003 20:49 schreef Ulx het volgende:
Politiek is net voetbal geworden.De VVD koopt een aardige tweede elftal speler van een andere club. Ze eist zonder meer een basisplaats op om vervolgens na de eerste de beste wissel in eigen goal te schieten.
Nou ja.
lachen toch.
quote:Heerlijke onderbouwing ook weer.....
Op vrijdag 6 juni 2003 09:27 schreef qbus het volgende:[..]
quote:Negatieve publiciteit. En het feit dat andere VVD-kamerleden dit als negatief ervaren.
Op vrijdag 6 juni 2003 23:28 schreef hoppe het volgende:[..]
Verklaar even het eigen doelpunt.
quote:Maar goed, dat is jouw werkelijkheidsbeleving...
Op zaterdag 7 juni 2003 11:59 schreef Sidekick het volgende:[..]
Negatieve publiciteit. En het feit dat andere VVD-kamerleden dit als negatief ervaren.
quote:Ervaar jij het als positief wanneer een kamerlid via de media een baantje probeert te scoren?
Op zaterdag 7 juni 2003 12:02 schreef Nuoro het volgende:[..]
Maar goed, dat is jouw werkelijkheidsbeleving...
quote:Eh nee. Maar omdat jij antwoord gaf voor Ulx, speelde ik even voor hoppe.
Op zaterdag 7 juni 2003 12:07 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ervaar jij het als positief wanneer een kamerlid via de media een baantje probeert te scoren?
quote:Ik had geen zin om als mijn kloon Ulx in te loggen.
Op zaterdag 7 juni 2003 12:22 schreef Nuoro het volgende:[..]
Eh nee. Maar omdat jij antwoord gaf voor Ulx, speelde ik even voor hoppe.
quote:dus de eenmans-fractie is weer van de baan
Hirsi Ali krijgt deels haar zin***************************************
DEN HAAG Hirsi Ali wordt woordvoerder
integratie en emancipatie van de VVD-
fractie.Dat meldt het Radio 1 Journaal.
Zij dreigde in een vraaggesprek met NRC
Handelsblad zich af te splitsen als zij
dit woordvoerderschap niet kreeg.
Hirsi Ali wordt eerste woordvoerder
integratie,maar moet wel steeds vooraf
overleggen met haar collega Rijpstra,
die als "coördinator" boven haar komt
te staan.
Haar optreden leidde tot ergernis in
de fractie.Fractieleider Van Aartsen
maakte in "een goed gesprek" duidelijk
dat het niet gepast is via de media de
portefeuilleverdeling te beïnvloeden.
dat zou mijn vertrouwen in de Nederlandse politiek echt voor de rest van mijn leven herstellen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |