quote:bron
Pentagon erkent overbodig theater bij redding Lynch
NEW YORK, vrijdag
De spectaculaire reddingsoperatie van de krijgsgevangen soldaat Jessica Lynch uit een Iraaks ziekenhuis, blijkt grotendeels in scène te zijn gezet door speciale Amerikaanse eenheden.
Voor het eerst heeft het Pentagon voorzichtig toegegeven dat de heldhaftige overval op het Nasirija hospitaal wellicht niet nodig was geweest.
De Amerikaanse commando's hebben zelfs geweigerd van de artsen een sleutel aan te pakken van de afdeling waar soldaat Lynch lag. In plaats daarvan beukten de commando's met veel geweld deuren in en werden losse flodders afgevuurd. Van Iraakse soldaten was geen spoor te bekennen.
Eerder had de Britse omroep BBC al gemeld dat de bevrijding van soldaat Lynch, waarvan de videobeelden over de hele wereld gingen, helemaal geen heldhaftige operatie was. De bewering van de BBC dat het om een misplaatste publiciteitsstunt ging, kreeg aanvankelijk een golf van kritiek in de rechtse media in de VS. De Amerikaanse regering moest deze week nog een fikse tegenvaller incasseren. Uit een rapport van de CIA blijkt dat tijdens het beleg van Bagdad een Amerikaanse tank ten onrechte het vuur heeft geopend op het Palestine Hotel. Daarbij vonden een Spaanse en Oekraïense journalist de dood.
Hoewel het Pentagon en minister Colin Powell van Buitenlandse Zaken aanvankelijk bij hoog en bij laag volhielden dat de tankcommandant juist had gehandeld omdat vanuit het Palestine Hotel werd geschoten, blijkt dit niet waar te zijn. Familie van de omgekomen Spaanse journalist heeft gisteren drie Amerikaanse militairen officieel beschuldigd van moord en oorlogsmisdaden.
Waar moeilijk doen als het makkelijk kan
.
edit: voordat iemadn weer gaat huilen, ik heb het nu over diegenen die meegespeeld hebben in deze "film"....
[Dit bericht is gewijzigd door TimmyAsd op 30-05-2003 10:54]
quote:Toch goed dat er door al de media steeds minder geheim te houden is:
De Amerikaanse regering moest deze week nog een fikse tegenvaller incasseren. Uit een rapport van de CIA blijkt dat tijdens het beleg van Bagdad een Amerikaanse tank ten onrechte het vuur heeft geopend op het Palestine Hotel. Daarbij vonden een Spaanse en Oekraïense journalist de dood.
Hoewel het Pentagon en minister Colin Powell van Buitenlandse Zaken aanvankelijk bij hoog en bij laag volhielden dat de tankcommandant juist had gehandeld omdat vanuit het Palestine Hotel werd geschoten, blijkt dit niet waar te zijn. Familie van de omgekomen Spaanse journalist heeft gisteren drie Amerikaanse militairen officieel beschuldigd van moord en oorlogsmisdaden
Mja het was te verwachten dat die Lynch actie genept was, zag er TE gelikt en strak uit.. zelfs voor getrainde troepen.
Ondertussen werden ze gefilmd door een leger journalisten met enorm filmlampen, die gewoon tussen de troepen liepen (rechtop!).
Amerikanen doen alles voor de juiste indruk.
quote:
De Amerikaanse commando's hebben zelfs geweigerd van de artsen een sleutel aan te pakken van de afdeling waar soldaat Lynch lag. In plaats daarvan beukten de commando's met veel geweld deuren in en werden losse flodders afgevuurd. Van Iraakse soldaten was geen spoor te bekennen.
waarom zou je het makkelijk doen als het ook moeilijk kan....
The key to succes.
quote:
Op vrijdag 30 mei 2003 11:17 schreef SportsIllustrated het volgende:
Wat zeiken jullie nu? Al die precisiebommen gingen wel vervelen op een gegeven moment. Een goed regisseur houdt van afwisseling.The key to succes.
quote:Dag!
Op vrijdag 30 mei 2003 11:22 schreef TimmyAsd het volgende:[..]
quote:nee, zwaaide je weg, d8 je gaat naar amerika toe, je opgeven om het "kwaad" te bestrijden..
Op vrijdag 30 mei 2003 11:28 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
Dag!
Ga je naar Jenin?
was met die zogenaamde 'raid' op dat verlaten paleis ook zo.
dat is oorlog, je moet toch wat als je tegenstander op tv meld dat je een snake bent crawling through miles of desert in disarray & very lost en dat je gecrushed gaat worden vanuit een omsingeling
lekker boeiend, feit blijft dat mevrouw lynch gevangen was genomen en gewond uit een ziekenhuis achter vijandige linies is bevrijd en dat blijft een knappe prestatie van welke hoek je het ook bekijkt
quote:
Op vrijdag 30 mei 2003 11:30 schreef TimmyAsd het volgende:[..]
nee, zwaaide je weg, d8 je gaat naar amerika toe, je opgeven om het "kwaad" te bestrijden..
quote:Nou, dat betwijfel ik. Sommige rescuemissies zijn inderdaad heldhaftig. Maar hierbij was geen Iraakse soldaat te bekennen. Men kreeg zelfs netjes een sleutel aangereikt om een deur te openen
Op vrijdag 30 mei 2003 11:31 schreef sp3c het volgende:
lekker boeiend, feit blijft dat mevrouw lynch gevangen was genomen en gewond uit een ziekenhuis achter vijandige linies is bevrijd en dat blijft een knappe prestatie van welke hoek je het ook bekijkt
quote:Ik denk dat ze me niet nodig hebben
Op vrijdag 30 mei 2003 11:30 schreef TimmyAsd het volgende:[..]
nee, zwaaide je weg, d8 je gaat naar amerika toe, je opgeven om het "kwaad" te bestrijden..
quote:ach gossie, waarom niet? ze vallen binnenkort vast nog wel een land aan, Iran bijv. Leuk uitstapje toch....
Op vrijdag 30 mei 2003 11:37 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
Ik denk dat ze me niet nodig hebben
.
quote:jaja ik kan ook lezen, niet bij elke heldendaad vliegen de kogels je om de oren ...
Op vrijdag 30 mei 2003 11:33 schreef Disorder het volgende:[..]
Nou, dat betwijfel ik. Sommige rescuemissies zijn inderdaad heldhaftig. Maar hierbij was geen Iraakse soldaat te bekennen. Men kreeg zelfs netjes een sleutel aangereikt om een deur te openen
dit weet je echter nooit van te voren, voor hetzelfde geld zit er 1 zo'n would be suicidebomber met zo'n vestje met gebruikershandleiding achter die deur waar ze de sleutel van kregen en waren ze toch allemaal goed dood
feit blijft dat mevrouw vanachter vijandelijke linies bevrijd is en dat vind ik een heldendaad op zich of er nu bij geschoten wordt of niet
quote:balkenende zal het wel weer steunen maar toch niet steunen
Op vrijdag 30 mei 2003 11:40 schreef TimmyAsd het volgende:[..]
ach gossie, waarom niet? ze vallen binnenkort vast nog wel een land aan, Iran bijv. Leuk uitstapje toch....
en kap is met trollen, er zijn genoeg andere topics misschien kan je daar een waardevolle contributie gaan leveren want hier heb je klaarblijkelijk nix meer te melden
quote:ik zou het eerder een heldendaad vinden als ze kleine kinderen zouden redden en de problemen die er nu allemaal zijn zouden oplossen, en dan denk ik aan de wederopbouw van het land, ziektes tegenhouden etc....
Op vrijdag 30 mei 2003 11:41 schreef sp3c het volgende:[..]
jaja ik kan ook lezen, niet bij elke heldendaad vliegen de kogels je om de oren ...
dit weet je echter nooit van te voren, voor hetzelfde geld zit er 1 zo'n would be suicidebomber met zo'n vestje met gebruikershandleiding achter die deur waar ze de sleutel van kregen en waren ze toch allemaal goed dood
feit blijft dat mevrouw vanachter vijandelijke linies bevrijd is en dat vind ik een heldendaad op zich of er nu bij geschoten wordt of niet
quote:balkenende heeft niets te zoeken in de politiek, dat zo een oetlulletje ons land moet leiden, het is triest. En ik heb hier genoeg te zoeken, als je iets niet kan hebben ga je lekker zelf weg
Op vrijdag 30 mei 2003 11:42 schreef sp3c het volgende:[..]
balkenende zal het wel weer steunen maar toch niet steunen
en kap is met trollen, er zijn genoeg andere topics misschien kan je daar een waardevolle contributie gaan leveren want hier heb je klaarblijkelijk nix meer te melden
quote:moeten ze het land nu verlaten of moeten ze alle problemen oplossen ... ik ben confused
Op vrijdag 30 mei 2003 11:43 schreef TimmyAsd het volgende:[..]
ik zou het eerder een heldendaad vinden als ze kleine kinderen zouden redden en de problemen die er nu allemaal zijn zouden oplossen, en dan denk ik aan de wederopbouw van het land, ziektes tegenhouden etc....
quote:hey zolang je met zinvolle reactie's komt hoeft er van mij niemand weg maar dat eeuwige getroll hier vind ik zo nutteloos
Op vrijdag 30 mei 2003 11:44 schreef TimmyAsd het volgende:[..]
balkenende heeft niets te zoeken in de politiek, dat zo een oetlulletje ons land moet leiden, het is triest. En ik heb hier genoeg te zoeken, als je iets niet kan hebben ga je lekker zelf weg
quote:ik blijf erbij dat ze het land gewoon nooit hadden mogen binnenkomen, hoe slecht saddam ook is. Nu moeten zij gaan opdraaien, dus mogen ze daar blijven. Laat de VS maar lekker opdraaien voor de wederopbouw, zij hebben het immers verwoest.
Op vrijdag 30 mei 2003 11:45 schreef sp3c het volgende:[..]
moeten ze het land nu verlaten of moeten ze alle problemen oplossen ... ik ben confused
terug naar de echt discussie
De methodes van de Amerikanen komen op die Irakese dokters natuurlijk heel bruut en lomp over, want zij wisten dat er helemaal geen Irakese soldaten in dat ziekenhuis waren. De Amerikanen hebben die zekerheid niet, en nemen geen risico. Achter elke deur een zou een fedayeen met een bom klaar gezeten kunnen hebben.
quote:mjah daar ben ik het eerlijk gezegd niet mee eens, er was reden genoeg om Irak binnen te vallen met op de allereerste plaats de schrijnende humanitaire situatie, het verleden (desert storm en de onvoorwaardelijke overgave die erop volgde) en de constante weigering om zich aan de regels te houden waren wat mij betreft meer dan genoeg reden om aan te vallen.
Op vrijdag 30 mei 2003 11:47 schreef TimmyAsd het volgende:[..]
ik blijf erbij dat ze het land gewoon nooit hadden mogen binnenkomen, hoe slecht saddam ook is. Nu moeten zij gaan opdraaien, dus mogen ze daar blijven. Laat de VS maar lekker opdraaien voor de wederopbouw, zij hebben het immers verwoest.
De Amerikanen hebben het alleen verkeerd gespeeld door al hun eieren op de massavernietigingswapens te gooien en ze hebben veel en veelste weinig ervaring met vredesmissies om de post war fase in goede banen te leiden (de britten doen het wat dat betreft een stuk weinig) en dat hadden ze moeten weten en incalculeren (ze hadden bv gelijk zodra dat standbeeld viel spaanse of deense peacekeepers die kant op kunnen sturen ipv 1 of andere ex generaal die het wel ff allemaal in een week zal oplossen).
quote:Overdrijven is ook een vak lieverd.
Op vrijdag 30 mei 2003 11:31 schreef sp3c het volgende:lekker boeiend, feit blijft dat mevrouw lynch gevangen was genomen en gewond uit een ziekenhuis achter vijandige linies is bevrijd en dat blijft een knappe prestatie van welke hoek je het ook bekijkt
quote:ze is niet vanachter de vijandelijke linie's bevrijd uit gevangenschap???
Op vrijdag 30 mei 2003 12:13 schreef schatje het volgende:[..]
Overdrijven is ook een vak lieverd.
dan heb ik misschien het 1 en ander verkeerd gelezen
quote:Feit blijft dat het een irakees was die haar in feite bevrijde
quote:Ik bedoel dat er geen soldaat was te bekennen.
Op vrijdag 30 mei 2003 12:19 schreef sp3c het volgende:[..]
ze is niet vanachter de vijandelijke linie's bevrijd uit gevangenschap???
quote:als die soldaten daar al geruime tijd weg waren en dat burgers naar de amerikanen toe moeten lopen om ze te vragen of ze Lyn daar heen mochten rijden omdat er geen soldaten meer waren ...en dan krijg je stom verbaast te horen dat ze haar zelf komen redden
Op vrijdag 30 mei 2003 12:19 schreef sp3c het volgende:[..]
ze is niet vanachter de vijandelijke linie's bevrijd uit gevangenschap???
[Dit bericht is gewijzigd door Chadi op 30-05-2003 12:28]
quote:claim ik dat dan
Op vrijdag 30 mei 2003 12:27 schreef schatje het volgende:[..]
Ik bedoel dat er geen soldaat was te bekennen.
quote:zeker weten, die dude is een held
Op vrijdag 30 mei 2003 12:26 schreef Chadi het volgende:[..]
Feit blijft dat het een irakees was die haar in feite bevrijde
![]()
die liep het meeste gevaar en dat was de held.
als die soldaten daar al geruime tijd weg waren en dat burgers naar de amerikanen toe moeten lopen om ze te vragen of ze Lyn daar heen mochten rijden omdat er geen soldaten meer waren ...en dan krijg je stom verbaast te horen dat ze haar zelf komen redden
[/quote]
Als de Amerikanen hadden gevraagd of de Irakees zelf mejuffrouw lynch ff die kant op wilde brengen dan was dit een schending van de conventie's van geneve mbt het inzetten van non combattants voor militaire opdrachten.
en zoals gezegd ... je moet toch wat om tegen abu sahaff's 15 minutes of lies op te boxen
[Dit bericht is gewijzigd door sp3c op 30-05-2003 12:32]
quote:Irakese burgers hebben de neiging wel eens spontaan te ontploffen als ze in de buurt van Amerikanen komen, je gaat niet je troepen ongewapend in een autootje sturen om Lynch op te halen omdat iemand zegt dat er geen soldaten meer zijn.
Op vrijdag 30 mei 2003 12:28 schreef Chadi het volgende:[..]
als die soldaten daar al geruime tijd weg waren en dat burgers naar de amerikanen toe moeten lopen om ze te vragen of ze Lyn daar heen mochten rijden omdat er geen soldaten meer waren ...en dan krijg je stom verbaast te horen dat ze haar zelf komen redden
quote:ze wilden haar zelf naar de post rijden maar de Amerikanen weigerden mee te werken omdat ze nog een show moesten maken
Op vrijdag 30 mei 2003 12:31 schreef CeeJee het volgende:[..]
Irakese burgers hebben de neiging wel eens spontaan te ontploffen als ze in de buurt van Amerikanen komen, je gaat niet je troepen ongewapend in een autootje sturen om Lynch op te halen omdat iemand zegt dat er geen soldaten meer zijn.
quote:Als de Amerikanen hadden gevraagd of de Irakees zelf mejuffrouw lynch ff die kant op wilde brengen dan was dit een schending van de conventie's van geneve mbt het inzetten van non combattants voor militaire opdrachten.
Op vrijdag 30 mei 2003 12:28 schreef Chadi het volgende:[..]
en zoals gezegd ... je moet toch wat om tegen abu sahaff's 15 minutes of lies op te boxe
quote:Goeie manier om een autobom in te zetten.
Op vrijdag 30 mei 2003 12:33 schreef Chadi het volgende:[..]
ze wilden haar zelf naar de post rijden maar de Amerikanen weigerden mee te werken omdat ze nog een show moesten maken
quote:Ik dacht dat alleen een palestijnse 'eigenschap' was
Op vrijdag 30 mei 2003 12:31 schreef CeeJee het volgende:[..]
Irakese burgers hebben de neiging wel eens spontaan te ontploffen als ze in de buurt van Amerikanen komen,
quote:dat dachten we allemaal maar iedereen met een hoofddoek schijnt het te kunnen tegenwoordig
Op vrijdag 30 mei 2003 12:38 schreef Nyrem het volgende:[..]
Ik dacht dat alleen een palestijnse 'eigenschap' was
quote:Uh-oh.. Oorlogsmisdaden houdt dus in dat ze volgens mij op het moment dat ze op europees grondgebied komen dat ze opgepakt mogen worden en voor het tribunaal in den haag gezet kunnen worden.
Hoewel het Pentagon en minister Colin Powell van Buitenlandse Zaken aanvankelijk bij hoog en bij laag volhielden dat de tankcommandant juist had gehandeld omdat vanuit het Palestine Hotel werd geschoten, blijkt dit niet waar te zijn. Familie van de omgekomen Spaanse journalist heeft gisteren drie Amerikaanse militairen officieel beschuldigd van moord en oorlogsmisdaden.
quote:sssssssst straks zetten ze subs bij onze kust om hun mannen te bevrijden.
Op vrijdag 30 mei 2003 13:08 schreef paladin het volgende:[..]
Uh-oh.. Oorlogsmisdaden houdt dus in dat ze volgens mij op het moment dat ze op europees grondgebied komen dat ze opgepakt mogen worden en voor het tribunaal in den haag gezet kunnen worden.
quote:Nou Nou wat een linies hadden ze daar in Irak
jaja ik kan ook lezen, niet bij elke heldendaad vliegen de kogels je om de oren ...
quote:Ik vind dat ze wel eens wat fanatieker mogen worden, die palestijnen, d`r zijn er doodgewoon niet genoeg die spontaan ploffen
Op vrijdag 30 mei 2003 12:38 schreef Nyrem het volgende:[..]
Ik dacht dat alleen een palestijnse 'eigenschap' was
(denkt in de richting van allemaal,is de beste manier om het palestijnse nepprobleem op te lossen)
Of misschien moet Sharon weer eens een bombardement 1982 style beginnen, zoals ie al eerder deed. DAt maakt ook wel indruk
quote:er hoeft maar 1 man met 1 handgranaat te zitten en je hebt meerdere doden.
Op vrijdag 30 mei 2003 13:14 schreef Fliepke het volgende:[..]
Nou Nou wat een linies hadden ze daar in Irak
Hahaha, gewoon een grote mediashow die hele irak oorlog
bovendien wist niemand van te voren dat het een pushover zou worden, iedereen was doodsbenauwd voor straatgevechten, zelfmoordenaars en weet ik het wat dus dat is een onzinnig argument.
quote:Omdat dit moeilijk doen stemmen opleverd, makkelijk doen kost een boel "gezicht" bij de "Oh zo grote strjid tegen de echte boeven"
Op vrijdag 30 mei 2003 10:49 schreef schatje het volgende:[..]
Waar moeilijk doen als het makkelijk kan
![]()
.
quote:Rums wist het wel want die had afspraken met de rupiblikeinse garde!
Op vrijdag 30 mei 2003 13:20 schreef sp3c het volgende:[..]
er hoeft maar 1 man met 1 handgranaat te zitten en je hebt meerdere doden.
bovendien wist niemand van te voren dat het een pushover zou worden, iedereen was doodsbenauwd voor straatgevechten, zelfmoordenaars en weet ik het wat dus dat is een onzinnig argument.
quote:ja hoor ... hij weet zeker ook waar Saddam blijft maar hij wacht tot de verkiezingen
Op vrijdag 30 mei 2003 13:28 schreef Chadi het volgende:[..]
Rums wist het wel want die had afspraken met de rupiblikeinse garde!
eerst had Rumsfeld de bende nog gigantisch overschat, zijn generaals gepiepeld door weinig troepen te sturen, extra troepen gestuurd om die fouten te herstellen etc. etc.
en nu wist hij alles ineens van te voren, het verhaal veranderd wel met de dag zeg ...
quote:Zij werd behandelt in een ziekenhuis, voor verwondingen die zij had opgelopen tijdens een vuurgevecht. Dat gebeurt wel vaker in een oorlog. Maar de Amerikanen kunnen dat blijkbaar niet hebben, dus vallen ze een onbewapend ziekenhuis binnen met onbeschoft veel geweld waarbij iedereen die dit heldhaftige optreden in twijfel trekt op zijn minst voor debiel wordt uitgemaakt.
Op vrijdag 30 mei 2003 11:31 schreef sp3c het volgende:
tja was te verwachten hé, oplettende mensen wisten dit al gelijk vanaf het begin ... de cameracrew was al ter plaatse voordat de helikopter vol commando's daadwerkelijk geland waswas met die zogenaamde 'raid' op dat verlaten paleis ook zo.
dat is oorlog, je moet toch wat als je tegenstander op tv meld dat je een snake bent crawling through miles of desert in disarray & very lost en dat je gecrushed gaat worden vanuit een omsingeling
Dit zijn hele foute dingen, maar ja, de VS he ? Zegt al genoeg.
Dit was een topic in het 'oude' Oorlog in Irak-forum.
[Dit bericht is gewijzigd door Strijder op 30-05-2003 13:40]
quote:Net als de bevrijdingsactie van Lynch
Op vrijdag 30 mei 2003 13:31 schreef sp3c het volgende:[..]
ja hoor ... hij weet zeker ook waar Saddam blijft maar hij wacht tot de verkiezingen
eerst had Rumsfeld de bende nog gigantisch overschat, zijn generaals gepiepeld door weinig troepen te sturen, extra troepen gestuurd om die fouten te herstellen etc. etc.
en nu wist hij alles ineens van te voren, het verhaal veranderd wel met de dag zeg ...
quote:LOL!!!
Op vrijdag 30 mei 2003 13:34 schreef Strijder het volgende:[..]
Zij werd behandelt in een ziekenhuis, voor verwondingen die zij had opgelopen tijdens een vuurgevecht. Dat gebeurt wel vaker in een oorlog. Maar de Amerikanen kunnen dat blijkbaar niet hebben, dus vallen ze een onbewapend ziekenhuis binnen met onbeschoft veel geweld waarbij iedereen die dit heldhaftige optreden in twijfel trekt op zijn minst voor debiel wordt uitgemaakt.
Dit zijn hele foute dingen, maar ja, de VS he ? Zegt al genoeg.
Jessica Lynch is gevangen genomen (en verwond) tijdens gevechten in de woestijn door de Irakezen, dan is het dus de plicht van Irak om voor medische verzorging te zorgen en het rode kruis bij de gevangene te laten dit is niet gebeurt en dat maakt het ziekenhuis dus een legitiem militair doelwit.
het moet niet nog gekker worden zeg ... Amerika is zooooo slecht, kijk maar! ze bevrijden zelfs hun soldaten uit vijandelijke handen
quote:Zou mij inderdaad niets verbazen als Bush door Rumsie in gehypnotiseerd ofzo
Op vrijdag 30 mei 2003 13:31 schreef sp3c het volgende:[..]
ja hoor ... hij weet zeker ook waar Saddam blijft maar hij wacht tot de verkiezingen
quote:Jessica Lynch is een PR stunt
Op vrijdag 30 mei 2003 13:38 schreef Dr.Daggla het volgende:
De URL www.JessicaLynch.com was ook al gekocht door een bedrijf voor dat het uberhaupt gebeurd was..
Althans, zoiets had ik gelezen op Fok!.
*linkje zoekt*
quote:Waarom zou jij iemand die medisch wordt behandelt dusdanig bevrijden, zeker als bekend is dat in het ziekenhuis waar ze ligt geen enkele soldaat is ?
Op vrijdag 30 mei 2003 13:42 schreef sp3c het volgende:[..]
LOL!!!
dat is wel errug wereldvreemd moet ik zeggen.Jessica Lynch is gevangen genomen (en verwond) tijdens gevechten in de woestijn door de Irakezen, dan is het dus de plicht van Irak om voor medische verzorging te zorgen en het rode kruis bij de gevangene te laten dit is niet gebeurt en dat maakt het ziekenhuis dus een legitiem militair doelwit.
het moet niet nog gekker worden zeg ... Amerika is zooooo slecht, kijk maar! ze bevrijden zelfs hun soldaten uit vijandelijke handen
P.S. : ziekenhuizen verklaren tot militair doelwit ? Jij gaat wel erg ver hoor. ( En dan zeg jij dat ik wereldvreemd ben ? )
Nog een p.s. : het heeft ook tijden geduurt voordat het Rode Kruis bij de krijgsgevangenen van de "coaltie" mocht komen, dus volgens jouw opmerking mag je de "coalitie" ook maar gelijk tot militair doelwit verklaren ?
quote:Ach, onze Palestijnse vrienden doen ook nooit moeilijk om een bommetje te gooien... in een winkelstraat, of disco vol met pubers.
Op vrijdag 30 mei 2003 11:40 schreef TimmyAsd het volgende:[..]
ach gossie, waarom niet? ze vallen binnenkort vast nog wel een land aan, Iran bijv. Leuk uitstapje toch....
quote:Maar toch niet hierzo.
Op vrijdag 30 mei 2003 13:51 schreef Jeukaanmenaat het volgende:[..]
Ach, onze Palestijnse vrienden doen ook nooit moeilijk om een bommetje te gooien... in een winkelstraat, of disco vol met pubers.
quote:jah dat zei je al, ze moest bevrijd worden omdat de Iraakse artsen geen goede aparatuur hadden en van plan waren haar been te amputeren terwijl dat niet bepaald nodig was.
Op vrijdag 30 mei 2003 13:48 schreef Strijder het volgende:[..]
Waarom zou jij iemand die medisch wordt behandelt dusdanig bevrijden, zeker als bekend is dat in het ziekenhuis waar ze ligt geen enkele soldaat is ?
Ze werd ( nogmaals ) medisch behandelt.
logisch dat ze er gelijk een showtje van maken ... kan niet goed geweest zijn voor het Iraakse moraal
quote:ik bedenk de regels niet.
P.S. : ziekenhuizen verklaren tot militair doelwit ? Jij gaat wel erg ver hoor.
quote:jah zeker ja, een krijgsgevangenkamp waar geen rode kruis mensen zijn geweest om te kijken hoe het er mee staat is in principe een militaire installatie en dus een legitiem doelwit (niet dat je er op wil schieten want je eigen mensen zitten erin).
Nog een p.s. : het heeft ook tijden geduurt voordat het Rode Kruis bij de krijgsgevangenen van de "coaltie" mocht komen, dus volgens jouw opmerking mag je de "coalitie" ook maar gelijk tot militair doelwit verklaren?
quote:Oke, maakt een boel duidelijk voor mij.
Op vrijdag 30 mei 2003 13:53 schreef sp3c het volgende:[..]
jah dat zei je al, ze moest bevrijd worden omdat de Iraakse artsen geen goede aparatuur hadden en van plan waren haar been te amputeren terwijl dat niet bepaald nodig was.
logisch dat ze er gelijk een showtje van maken ... kan niet goed geweest zijn voor het Iraakse moraal
[..]ik bedenk de regels niet.
[..]jah zeker ja, een krijgsgevangenkamp waar geen rode kruis mensen zijn geweest om te kijken hoe het er mee staat is in principe een militaire installatie en dus een legitiem doelwit (niet dat je er op wil schieten want je eigen mensen zitten erin).
quote:De plicht om voor medische verzorging te zorgen??
Op vrijdag 30 mei 2003 13:42 schreef sp3c het volgende:[..]
LOL!!!
dat is wel errug wereldvreemd moet ik zeggen.Jessica Lynch is gevangen genomen (en verwond) tijdens gevechten in de woestijn door de Irakezen, dan is het dus de plicht van Irak om voor medische verzorging te zorgen en het rode kruis bij de gevangene te laten dit is niet gebeurt en dat maakt het ziekenhuis dus een legitiem militair doelwit.
Enkel het ministerie van de olie werd na de oorlog hermetisch afgesloten .I know, ander topic
.
quote:Hoe wisten ze dat ze dat van plan waren?
Op vrijdag 30 mei 2003 13:53 schreef sp3c het volgende:[..]
jah dat zei je al, ze moest bevrijd worden omdat de Iraakse artsen geen goede aparatuur hadden en van plan waren haar been te amputeren terwijl dat niet bepaald nodig was.
quote:dat zei die dude die kwam melden waar ze was hij was dokter ofzo geloof ik
Op vrijdag 30 mei 2003 14:34 schreef Nyrem het volgende:[..]
Hoe wisten ze dat ze dat van plan waren?
quote:conventie van geneve
Op vrijdag 30 mei 2003 14:28 schreef schatje het volgende:[..]
De plicht om voor medische verzorging te zorgen??
quote:leer nu alstjeblieft is een keer lezen, ik zeg niet dat ze niet medisch verzorgd word ik zeg dat het Rode Kruis er niet bij mocht komen.
Waaruit blijkt dat zij niet medisch verzorgd werd dan??
het is niet zo moeilijk, je begint met Aap, Boom enzo en op een gegeven moment kom je bij treehugging hippy scum uit.
quote:LEZEN
En linkje alsjeblieft waar staat dat een ziekenhuis een legitiem doel wordt indien iemand niet verzorgd wordt??
Enkel het ministerie van de olie werd na de oorlog hermetisch afgesloten .I know, ander topic
, niet per sé het ziekenhuis
quote:Denk ik ook ja
Op vrijdag 30 mei 2003 13:08 schreef paladin het volgende:
Uh-oh.. Oorlogsmisdaden houdt dus in dat ze volgens mij op het moment dat ze op europees grondgebied komen dat ze opgepakt mogen worden en voor het tribunaal in den haag gezet kunnen worden.
quote:Linkje dan waaruit blijkt dat als het Rode Kruis er niet bij mag komen het een legitiem doel wordt.
Op vrijdag 30 mei 2003 14:39 schreef sp3c het volgende:[..]
leer nu alstjeblieft is een keer lezen, ik zeg niet dat ze niet medisch verzorgd word ik zeg dat het Rode Kruis er niet bij mocht komen.
en het zijn mij iets te veel letters dus ik ga echt niet lopen speuren.
quote:Oke, weet genoeg
Op vrijdag 30 mei 2003 15:00 schreef sp3c het volgende:
conventie van geneveen het zijn mij iets te veel letters dus ik ga echt niet lopen speuren.
quote:http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/2948274.stm
Nine of her comrades were killed and Private Lynch was taken to the local hospital. Eight days later US special forces stormed the hospital, capturing the events on a night-vision camera.The rescue was extensively reported around the world, with the pictures of the rescue turning Private Lynch into a cult hero in the United States.
But Correspondent said the US military knew there were no Iraqi forces guarding the hospital, and quoted a local doctor saying that the troops used blank rounds to "make a show" of the operation.
The programme also questioned reports that Private Lynch had stab and bullet wounds, and that she had been slapped about on her hospital bed and interrogated.
But the Pentagon said no blanks were used, and that all the procedures used were consistent with normal operations when there is a threat of encountering hostile forces.
Doctors now say Jessica Lynch has no recollection of the whole episode and probably never will.
quote:als er geen Irakeze troepen in het ziekenhuis waren vraag ik me toch af door wie ze ondervraagd werd ... de dokter?
The programme also questioned reports that Private Lynch had stab and bullet wounds, and that she had been slapped about on her hospital bed and interrogated.
gewoon legale actie dus met een beetje added spektakel voor de media oorlog die al sahaf op zijn klompen aan het winnen was.
quote:Oftewel, ze moet gewoon d'r snater houden.
Doctors now say Jessica Lynch has no recollection of the whole episode and probably never will.
quote:Lees jij wel wat er staat? Men denkt juist dat ze helemaal niet is ondervraagd.
Op vrijdag 30 mei 2003 15:27 schreef sp3c het volgende:
als er geen Irakeze troepen in het ziekenhuis waren vraag ik me toch af door wie ze ondervraagd werd ... de dokter?
quote:Nee, door de VS zelf.
Op vrijdag 30 mei 2003 15:27 schreef sp3c het volgende:[..]
als er geen Irakeze troepen in het ziekenhuis waren vraag ik me toch af door wie ze ondervraagd werd ... de dokter?
gewoon legale actie dus met een beetje added spektakel voor de media oorlog die al sahaf op zijn klompen aan het winnen was.
Want ook Zaiga schreef :
quote:Nou weet ik niet meer waar ik het gelezen heb, maar er was een heel artikel over dat arme meisje ( en dat meen ik ), met name sinds haar terugkeer in de VS. Sinds zij terug is in haar land, heeft de buitenwereld niet meer met haar ( mogen ) spreken en is ze ongeveer voor gek verklaard ( waarom weet niemand. Ik kan het niet bewijzen, maar alles duid er op dat de VS haar opofferen voor weer een of ander smerig spelletje.
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------Oftewel, ze moet gewoon d'r snater houden.
quote:http://edition.cnn.com/2003/ALLPOLITICS/06/03/sprj.irq.kucinich.lynch.ap/index.html
Kucinich: Release unedited Lynch rescue tapeWASHINGTON (AP) -- Democratic presidential candidate Dennis Kucinich called on the Defense Department on Tuesday to release the unedited footage of the rescue of Pfc. Jessica Lynch from an Iraqi hospital and to answer questions about her injuries.
"Nothing the administration has said about Private Lynch has been verified by private news reports," the Ohio congressman said Tuesday. "It's time to find out the truth."
quote:bron
VS ontkent opblazen Jessica Lynch verhaal
Het Pentagon ontkent het verhaal van de Amerikaanse krijgsgevangene Jessica Lynch te hebben aangedikt om haar tot een held te maken. De Washington Post berichtte dinsdag dat het verhaal van Lynch mooier werd voorgesteld dan de werkelijkheid, op een tijdstip dat de VS met tegenslagen in de oorlog in Irak kampte.
Lynch en haar eenheid reden op 23 maart in een hinderlaag in Nasiriya, nadat ze een verkeerde afslag hadden genomen. Elf van haar medesoldaten werden gedood, vijf anderen werden door Irak gevangen genomen en later bevrijd. Lynch werd ook gevangen genomen en negen dagen vastgehouden, voordat ze 's nachts door Amerikaanse mariniers uit een ziekenhuis werd bevrijd.Volgens de eerste berichten, gebaseerd op anonieme Amerikaanse functionarissen die toegang tot de inlichtingen hadden, schoot Lynch haar M-16 leeg op de Iraakse soldaten. Volgens de inlichtingen had Lynch heldhaftig gevochten, werd ze meerdere malen neergeschoten en -gestoken, en wist ze meerdere aanvallers te doden. "Ze vocht tot haar dood. Ze wilde niet levend gevangen genomen worden", zei een Amerikaanse functionaris.
Het werd het verhaal van de oorlog in Irak. Het betekende een prikkel voor de moraal van de soldaten en de achterblijvers. Het verhaal sprak tot de verbeelding; een onderhoudsmedewerkster uit West Virginia die in een strijder veranderde. Hollywood zag er wel een film in.
Lynch' M-16 blokkeerde
Maar volgens de Washington Post is de werkelijkheid anders. Lynch schoot haar geweer niet leeg, omdat het wapen blokkeerde, melden legerofficieren die bij het onderzoek betrokken zijn. Lynch doodde geen enkele Iraakse soldaat, en ze werd niet neergeschoten en -gestoken.
Lynch en haar eenheid namen in Nasiriya enkele verkeerde afslagen, omdat hogere officieren niet aan hen hadden doorgegeven dat de divisie ze moesten volgen omgeleid was. Lynch raakte zwaargewond toen ze met haar Humvee inreed op een geschaarde Amerikaanse vrachtwagen. Ze liep meerdere botbreuken op, waaronder verschoven ruggenwervels. Daardoor verloor Lynch het bewustzijn.
Wel werd Lynch inderdaad mishandeld door haar ontvoerders, maar twee Amerikaanse legerofficieren die betrokken zijn bij het onderzoek wilden geen details geven.
De bevrijdingsactie van de Amerikaanse mariniers bleek onnodig te zijn, omdat de Iraakse soldaten het ziekenhuis al hadden verlaten. Dat was echter op het moment van de actie niet bekend.
Pentagon ontkent overdrijving
Het Pentagon noch het Witte Huis hebben pogingen gedaan het heldenverhaal te nuanceren. Het Pentagon ontkent het verhaal aangedikt te hebben om van Lynch een held te maken, op het moment dat de VS tegenslagen in de oorlog te verduren kreeg. Volgens het Pentagon is het aan de media te wijten dat het verhaal zijn eigen leven ging leiden. "Verslaggevers leken verslag te doen op basis van elkaars informatie. De reddingsactie veranderde in een Hollywood concept", zegt een kolonel.
Pentagon-woordvoerster Tori Clarke zei zeer terughoudend en zorgvuldig te zijn geweest in de verstrekking van Lynch' ontvoering en bevrijding. Ze wijt de hype aan de media, die op zoek waren naar een held.
Maar CNN-verslaggever Bob Franken, die ter plaatse was om een verhaal te maken over de vrijlating van andere Amerikaanse krijgsgevangenen, zegt dat militaire bronnen consequent en actief de heldenverhalen aandikten.
Titel aflevering: Saving private Lynch
Soldaat Jessica Lynch is de heldin geworden van de oorlog tegen Irak. Ze viel in handen van de Irakezen en werd bevrijd door de Amerikaanse Special Forces. In deze reportage wordt uit de doeken gedaan dat dit een van de meest ongelooflijke voorbeelden was van misleiding van de media.
Ze heeft een paar dagen geleden zelfs een Bronze Star gekregen
quote:raar verhaal, zijn die 11 doden en 5 gewonden (naast lynch) ook allemaal tegen een vrachtwagen gereden of zijn die wel in een hinderlaag en hoorde Lynch precies toevallig op dat moment ff niet bij de eenheid?
Op woensdag 18 juni 2003 20:32 schreef schatje het volgende:[..]
[Dit bericht is gewijzigd door Jernau.Morat.Gurgeh op 24-07-2003 13:34]
quote:Het eerste waar ik aan dacht inderdaad, toen ik dit hoorde!
Op vrijdag 30 mei 2003 10:55 schreef fitrefo het volgende:
wag the dog, als het maar publiciteit oplevert en de aandacht afleid van belangrijke zaken.
Verder.. oorlog gaat niet meer om lood en dode mensen, maar om de opinie.. tis dus meer theater dan oorlog geworden. Noem het triest, of noem het waarheid
quote:Dat is het hem net, de waarheid is dus niet meer de waarheid. Dat is dus behoorlijk triest
Op vrijdag 25 juli 2003 17:10 schreef NiGeLaToR het volgende:
Waar gehakt wordt vallen spaanders...Verder.. oorlog gaat niet meer om lood en dode mensen, maar om de opinie.. tis dus meer theater dan oorlog geworden. Noem het triest, of noem het waarheid
quote:hoezo niet meer??
Op vrijdag 25 juli 2003 17:27 schreef Strijder het volgende:[..]
Dat is het hem net, de waarheid is dus niet meer de waarheid. Dat is dus behoorlijk triest
.
in tijde van oorlog staat de waarheid altijd op een laag pitje, da's al sinds de romeinen en waarschijnlijk al sinds men kan praten
quote:Jawel, maar het wordt steeds duidelijker dat het vaak nep is wat er wordt verteld. En toch blijven mensen het geloven ( ook degene die het vertelt ( bijvoorbeeld meneer Blair ) ).
Op vrijdag 25 juli 2003 19:55 schreef sp3c het volgende:[..]
hoezo niet meer??
in tijde van oorlog staat de waarheid altijd op een laag pitje, da's al sinds de romeinen en waarschijnlijk al sinds men kan praten
Voorbeeld 1 :
Wij hebben geen wmd's.
Voorbeeld 2 :
Jullie hebben ze wel.
Nou ligt dit misschien ook wel iets moeilijker omdat we zeker weten dat hij ze wel heeft gehad en hij niet de beroerdste is om ze weer te krijgen.
Maar aan de andere kant heeft behoorlijk gedegen onderzoek uitgewezen dat ze er nu niet waren. Sterker, dat de verteller deze keer waarschijnlijk fout was/is.
Iets wat het merendeel van de mensen op basis van de hen bekende gegevens ook concludeerde. En om dan te moeten zien dat dat als "dom" wordt afgedaan, dat is best wel triest ja. Maar goed, dat geldt voor meerdere zaken, je kan het ook weer omdraaien als propaganda, etc.. Inderdaad, de waarheid is het minst gesproken woord tegenwoordig... .
Engeland denkt van niet, Amerika is er heilig van overtuigd van wel
ik denk eerlijk gezegd dat er nog wel wat is want anders klopt Saddam zijn houding niet, alstie gewoon had meegewerkt dan waren zijn zoons nu nog in leven en was zijn land niet naar de klote, hij moet iets te verbergen hebben
quote:Ook jij hoorde uit de media alleen maar verhalen dat saddam niet zou meewereken, maar als ze (de amerikanen) belachelijke eisen stellen kun je als land ook niet eens meer meewerken. Zo kan ikhet ook.
Op zaterdag 26 juli 2003 11:38 schreef sp3c het volgende:
voor zover ik weet is er nog niet officieel geconcludeerd dat die dingen er niet zijn.Engeland denkt van niet, Amerika is er heilig van overtuigd van wel
ik denk eerlijk gezegd dat er nog wel wat is want anders klopt Saddam zijn houding niet, alstie gewoon had meegewerkt dan waren zijn zoons nu nog in leven en was zijn land niet naar de klote, hij moet iets te verbergen hebben
quote:ik hoorde het vooral van Hans Blix, die lijkt door de anti amerika possé toch echt gezien als de wederopstanding van de here jezus ofzo
Op zaterdag 26 juli 2003 11:44 schreef Basp1 het volgende:[..]
Ook jij hoorde uit de media alleen maar verhalen dat saddam niet zou meewereken, maar als ze (de amerikanen) belachelijke eisen stellen kun je als land ook niet eens meer meewerken. Zo kan ikhet ook.
die begon elke raportage standaard met 'ik krijg nog geen volledige cooperatie maar ...' waarom kreeg hij die niet?
er waren toen nog geen Amerikaans/Britse troepen in dat land die stonden enkel tegen de grens aan te rijen geheel conform aan resolutie 1441.
Als een agent aan jouw vraagt: maak je zakken leeg! en je gaat staan treuzelen dan doet hij het voor je
quote:Verschil van interpetatie dan denk ik, de maanden voordat de irak oorlog uit brak, kregen ze alle medewerking van de irakezen, het enige wat ze niet kregen was, verboden wapens te zien, en dat wouden de gealieerden net zo graag zien. Ook wilden ze nog graag bewijzen van vernietiging van deze wapens zien, maar als iets weg is, kun je nietsw meer laten zien.
Op zaterdag 26 juli 2003 11:49 schreef sp3c het volgende:ik hoorde het vooral van Hans Blix, die lijkt door de anti amerika possé toch echt gezien als de wederopstanding van de here jezus ofzo
die begon elke raportage standaard met 'ik krijg nog geen volledige cooperatie maar ...' waarom kreeg hij die niet?
quote:Gelukkig leven wij in nederland en moeten ze wel een gegronde reden hiervoor hebben, of ik moet net op de verkkeerd plek rondlopen dan mogen zij mij foulieren, maar dat is iets anders als mij eerst kompleet lens slaan en dan nog eens gaan kijken of ik iets wat ik niet mag hebben bij me heb.
Als een agent aan jouw vraagt: maak je zakken leeg! en je gaat staan treuzelen dan doet hij het voor je
quote:nee dat is te makkelijk gedacht denk ik, dit soort wapentuig kun je niet gewoon in de prullebak smijten, als het daadwerkelijk vernietigd is dan moet het te vinden zijn.
Op zaterdag 26 juli 2003 11:56 schreef Basp1 het volgende:
Verschil van interpetatie dan denk ik, de maanden voordat de irak oorlog uit brak, kregen ze alle medewerking van de irakezen, het enige wat ze niet kregen was, verboden wapens te zien, en dat wouden de gealieerden net zo graag zien. Ook wilden ze nog graag bewijzen van vernietiging van deze wapens zien, maar als iets weg is, kun je nietsw meer laten zien.
Ik weet dat Irak grondboringen had aangeboden op bepaalde lokaties maar wat daarmee gebeurt is weet ik niet maar dat zou het wel uitkunnen wijzen, ook exact op welk moment het is vernietigd
quote:wel als ze je in het huis van de buren aantreffen met je zakken vol gestolen waar
Gelukkig leven wij in nederland en moeten ze wel een gegronde reden hiervoor hebben, of ik moet net op de verkkeerd plek rondlopen dan mogen zij mij foulieren, maar dat is iets anders als mij eerst kompleet lens slaan en dan nog eens gaan kijken of ik iets wat ik niet mag hebben bij me heb.
quote:Maar niet als het er niet is geweest.
Op zaterdag 26 juli 2003 12:01 schreef sp3c het volgende:[..]
nee dat is te makkelijk gedacht denk ik, dit soort wapentuig kun je niet gewoon in de prullebak smijten, als het daadwerkelijk vernietigd is dan moet het te vinden zijn.
quote:Maar als het in je eigen huis is ?
Ik weet dat Irak grondboringen had aangeboden op bepaalde lokaties maar wat daarmee gebeurt is weet ik niet maar dat zou het wel uitkunnen wijzen, ook exact op welk moment het is vernietigd
[..]wel als ze je in het huis van de buren aantreffen met je zakken vol gestolen waar
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |