abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10691328
Nou het is er hoor, het ontwerp voor de Grondwet van de EU. En volgens een meerderheid van de Tweede Kamer is het wenselijk als wij als Nederlandse burgers over dat vod onze mening uitspreken in een referendum.

Ik heb er een beetje doorheen gekeken, en kon werkelijk niks vinden wat mij het idee gaf dat ze werkelijk hebben geprobeerd om de EU een betere democratische en een logischer institutionele basis te geven.

Wat mij betreft voegt deze Grondwet nagenoeg niks toe aan wat we nu al hebben en is hij zeker niet de moeite van een gang naar de stembus waard.

maandag 26 mei 2003 @ 17:43:34 #2
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_10691390
Als je een linkje ernaartoe plaatst of em hier quote (kweet niet hoe lang die tekst is) kunnen we er misschien ook wat zinnigs over zeggen.
  maandag 26 mei 2003 @ 17:46:26 #3
11502 nipeng
The last ride is free
pi_10691438
Dat is wreed, je hondje is nog herstellende Hiz.
pi_10691505
Ik wil hier graag mijn mening over geven, maar link dat documentje svp
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  maandag 26 mei 2003 @ 17:52:46 #5
5097 Mass
Back in town
pi_10691546
Een referendum (op korte termijn ook nog) is sowieso zinloos omdat driekwart van de nederlandse bevolking absoluut geen visie op het geheel heeft en ook geen interesse
Tomorrow will come,
to cancel the future,
Tomorrow's a gun,
loaded confusion.
pi_10691646
quote:
Op maandag 26 mei 2003 17:43 schreef Miwe het volgende:
Als je een linkje ernaartoe plaatst of em hier quote (kweet niet hoe lang die tekst is) kunnen we er misschien ook wat zinnigs over zeggen.
148 pagina's

http://european-convention.eu.int/docs/Treaty/cv00724.nl03.pdf

Europese president : benoemde secretaris
Europese integratie : onvindbaar
Europese democratie : onvindbaar
Europese buitenlandse politiek : bij unanimiteit, dus onmogelijk
Europese veiligheids politiek ; bij unanimiteit, dus onmogelijk

Dit vod is eerder een achteruitgang dan een vooruitgang op de oude situatie. Deze zogenaamde grondwet geeft moet ons het idee geven dat er iets gebeurd, maar in dit geval kun je gewoon zeggen dat de muis een keutel heeft gebaard.

pi_10697297
quote:
Op maandag 26 mei 2003 17:39 schreef HiZ het volgende:
Nou het is er hoor, het ontwerp voor de Grondwet van de EU. En volgens een meerderheid van de Tweede Kamer is het wenselijk als wij als Nederlandse burgers over dat vod onze mening uitspreken in een referendum.
Een meerderheid??? Welke partij is dan overstag? Bij mijn weten zijn cda/vvd/cu/sgp tegen...
  maandag 26 mei 2003 @ 22:39:23 #8
15486 Ernst
Ziet het donker in
pi_10697606
Wat is men vaak toch gefixeerd op unanimiteit binnen de EU. .
pi_10698030
quote:
Op maandag 26 mei 2003 22:39 schreef Ernst het volgende:
Dat is inderdaad gewoon onmogelijk, gewoon gaan voor de concensus. Lang leve het poldermodel .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_10703428
quote:
Wat mij betreft voegt deze Grondwet nagenoeg niks toe aan wat we nu al hebben en is hij zeker niet de moeite van een gang naar de stembus waard.
Als je er geen goed woord voor hebt is dat misschien juist een reden om bij een referendum tegen te stemmen?

Ik ben niet zo'n voorstander van referenda, maar in dit geval zie ik er wel wat in. 'Europa' leeft, naar mijn idee, absoluut niet bij de Nederlandse bevolking. Als er nu een referendum zou komen over de ontwerp-grondwet verplicht dat de regering om de burgers van informatie te voorzien. Misschien levert dat dan het debat op waarmee we met z'n allen eindelijk ons eens bewust worden van het feit dat Europa van groot belang is. Pas als die bewustwording er is kunnen we goed inhoudelijk praten over de vragen die aan de orde zijn: democratisering, buitenlands beleid, toetreding, etc.

dinsdag 27 mei 2003 @ 09:35:06 #11
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_10703509
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 09:28 schreef RemcoKouwenhoven het volgende:

[..]

Als je er geen goed woord voor hebt is dat misschien juist een reden om bij een referendum tegen te stemmen?

Ik ben niet zo'n voorstander van referenda, maar in dit geval zie ik er wel wat in. 'Europa' leeft, naar mijn idee, absoluut niet bij de Nederlandse bevolking. Als er nu een referendum zou komen over de ontwerp-grondwet verplicht dat de regering om de burgers van informatie te voorzien. Misschien levert dat dan het debat op waarmee we met z'n allen eindelijk ons eens bewust worden van het feit dat Europa van groot belang is. Pas als die bewustwording er is kunnen we goed inhoudelijk praten over de vragen die aan de orde zijn: democratisering, buitenlands beleid, toetreding, etc.

Ik denk ook dat een referendum de betrokkenheid (iets) vergroot. En ik denk dat bij andere zaken/onderwerpen dit ook het geval is, waarom ben jij dan met andere onderwerpen tegen een referendum?

En een algemeen vraagje voor de VVD'ers: Ik merk dat veel VVD'ers tegen een referndum zijn, terwijl dat wel in het liberale plaatje van de partij past. Waarom zijn dan toch zoveel VVD'ers tegen?

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  dinsdag 27 mei 2003 @ 09:36:57 #12
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_10703539
quote:
Op maandag 26 mei 2003 22:39 schreef Ernst het volgende:
Ter bescherming van de onafhankelijkheid van alle landen, maar toch om een sterker front te zijn op gemeenschappelijke punten.
pi_10703761
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 09:35 schreef Sidekick het volgende:

[..]

En een algemeen vraagje voor de VVD'ers: Ik merk dat veel VVD'ers tegen een referndum zijn, terwijl dat wel in het liberale plaatje van de partij past. Waarom zijn dan toch zoveel VVD'ers tegen?

Daar zijn al diverse topics over gestart. Zie bijvoorbeeld: VVD houdt grote moeite met referendum
  dinsdag 27 mei 2003 @ 09:59:46 #14
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_10703941
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 09:48 schreef RemcoKouwenhoven het volgende:

[..]

Daar zijn al diverse topics over gestart. Zie bijvoorbeeld: VVD houdt grote moeite met referendum

Ik zie dat ik met een echte politicus te maken heb; een ontwijking van het probleem.
pi_10704119
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 09:59 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Ik zie dat ik met een echte politicus te maken heb; een ontwijking van het probleem.

Haha, nou dat valt wel mee hoor. Maar alle argumenten zijn al zo vaak genoemd in diverse topics.
  dinsdag 27 mei 2003 @ 10:13:12 #16
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_10704194
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 10:08 schreef RemcoKouwenhoven het volgende:

[..]

Haha, nou dat valt wel mee hoor. Maar alle argumenten zijn al zo vaak genoemd in diverse topics.

Natuurlijk is het argument van "het volk weet er te weinig van af", "werkt polarisatie in de hand" en dat soort dingen een goed argument. Alleen past dat niet bij het liberalisme. Ik vind het zwak dat er op zo'n moment van af wordt geweken.
pi_10704246
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 10:13 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Natuurlijk is het argument van "het volk weet er te weinig van af", "werkt polarisatie in de hand" en dat soort dingen een goed argument. Alleen past dat niet bij het liberalisme. Ik vind het zwak dat er op zo'n moment van af wordt geweken.

Wijs mij dan eerst eens op de onderbouwing van jouw stelling dat het liberalisme inhoudelijk voor een referendum zou moeten zijn. :-) Overigens zijn we behoorlijk offtopic bezig lijkt me...
  dinsdag 27 mei 2003 @ 10:32:06 #18
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_10704590
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 10:15 schreef RemcoKouwenhoven het volgende:

[..]

Wijs mij dan eerst eens op de onderbouwing van jouw stelling dat het liberalisme inhoudelijk voor een referendum zou moeten zijn. :-)

Liberalisme: de rol van de overheid moet zo klein mogelijk blijven om vrijheid (van keuzes) en de verantwoordelijkheid daarvan bij de burgers te leggen.

Het referendum is in mijn ogen een belichaaming van deze theorie.

quote:
Overigens zijn we behoorlijk offtopic bezig lijkt me...
Mhaw, een kleine zijweg naar het liberalisme. Het is goed om de keuzen voor een referendum vanuit een bepaalde ideologie te testen.
  dinsdag 27 mei 2003 @ 10:38:56 #19
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_10704742
quote:
Op maandag 26 mei 2003 18:00 schreef HiZ het volgende:

[..]

148 pagina's

http://european-convention.eu.int/docs/Treaty/cv00724.nl03.pdf

Europese president : benoemde secretaris
Europese integratie : onvindbaar
Europese democratie : onvindbaar
Europese buitenlandse politiek : bij unanimiteit, dus onmogelijk
Europese veiligheids politiek ; bij unanimiteit, dus onmogelijk

Dit vod is eerder een achteruitgang dan een vooruitgang op de oude situatie. Deze zogenaamde grondwet geeft moet ons het idee geven dat er iets gebeurd, maar in dit geval kun je gewoon zeggen dat de muis een keutel heeft gebaard.

meen je niet??? ik zag wat Britse reacties, die zijn alleen maar schijterig.... maar jouw punten van kritiek zijn veel belangrijker dan het onterechte angst voor verlies van autonomiteit.....Dat is namelijk recht evenredig aan een éénwording.....En het lijkt of de deelstaten daar steeds schijteriger om worden.
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
  dinsdag 27 mei 2003 @ 12:56:02 #20
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_10707698
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 10:32 schreef Sidekick het volgende:

Liberalisme: de rol van de overheid moet zo klein mogelijk blijven om vrijheid (van keuzes) en de verantwoordelijkheid daarvan bij de burgers te leggen.

Zijn er nog VVD'ers in da house voor een reactie? Het liefste liberale VVD'ers (uitstervend ras?).
pi_10708731
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 12:56 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Zijn er nog VVD'ers in da house voor een reactie? Het liefste liberale VVD'ers (uitstervend ras?).

Ja, kijk, nu moet ik wel reageren natuurlijk.
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 10:32 schreef Sidekick het volgende:

[..]

[..]

Mhaw, een kleine zijweg naar het liberalisme. Het is goed om de keuzen voor een referendum vanuit een bepaalde ideologie te testen.

Niet met je eens. Ten eerste is een zo klein mogelijk rol voor de overheid geen uitgangspunt, maar dat is hier verder niet relevant. Wel uitgangspunt is de eigen verantwoordelijkheid van individuele burgers te vergroten. Als je dat in extremum doortrekt kom je uit op een vorm van directe democratie, waarbij iedere burger bij elk besluit geconsulteerd wordt. Ik geloof daar niet in (ben dan in jouw ogen wellicht geen extreme liberaal, maar dat zij dan maar zo). Ik zie meer in een taakverdeling tussen burger en bestuur, waarbij de burger een volksvertegenwoordiging kiest die gevraagd wordt een bijdrage te leveren aan het bestuur. Als je dan telkens als het spannend wordt de bal terug speelt naar de burger, in de vorm van een referendum, dan verzaak je daarmee, naar mijn bescheiden mening, je taak als volksvertegenwoordiging.

Er valt hier nog veel meer over te zeggen, maar nu geen tijd om veel meer te tiepen (ben aan het werk).

dinsdag 27 mei 2003 @ 13:53:43 #22
14153 wimpie-bosboom
Charlie don't surf!
pi_10709165
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 13:37 schreef RemcoKouwenhoven het volgende:

[..]

Ja, kijk, nu moet ik wel reageren natuurlijk.
[..]

Niet met je eens. Ten eerste is een zo klein mogelijk rol voor de overheid geen uitgangspunt, maar dat is hier verder niet relevant. Wel uitgangspunt is de eigen verantwoordelijkheid van individuele burgers te vergroten. Als je dat in extremum doortrekt kom je uit op een vorm van directe democratie, waarbij iedere burger bij elk besluit geconsulteerd wordt. Ik geloof daar niet in (ben dan in jouw ogen wellicht geen extreme liberaal, maar dat zij dan maar zo). Ik zie meer in een taakverdeling tussen burger en bestuur, waarbij de burger een volksvertegenwoordiging kiest die gevraagd wordt een bijdrage te leveren aan het bestuur. Als je dan telkens als het spannend wordt de bal terug speelt naar de burger, in de vorm van een referendum, dan verzaak je daarmee, naar mijn bescheiden mening, je taak als volksvertegenwoordiging.

Er valt hier nog veel meer over te zeggen, maar nu geen tijd om veel meer te tiepen (ben aan het werk).

En die verantwoordelijkheid vergroot je dus door een referendum. Niemand heeft het hier over in extreme doortrekken. En die taakverdeling blijft toch ook nog steeds bestaan tussen burger en bestuur. Ik ben het wel met je eens dat een directe democratie niet werkt en niet slagvaardig is. Maar een referendum vergroot dus de kennis en het verantwoordelijksheidsgevoel van de burger. Wat mij betreft past dit prima bij het liberalisme.
Levende vissen zwemmen tegen de stroom in, alleen de dooie drijven mee.
  Moderator dinsdag 27 mei 2003 @ 14:52:56 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_10710746
quote:

Ik heb er een beetje doorheen gekeken, en kon werkelijk niks vinden wat mij het idee gaf dat ze werkelijk hebben geprobeerd om de EU een betere democratische en een logischer institutionele basis te geven.

als je nu is naar de stembus ging en er tegen stemde is dat niet een idee
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 27 mei 2003 @ 14:59:49 #24
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_10710931
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 14:52 schreef sp3c het volgende:

[..]

En dan? Als Nederland tegen die grondwet stemt wordt ie nog verder afgezwakt door de Conventie. Daar schiet je dan ook niks mee op.

Het ding staat zo vol compromissen, dat het nogal moeilijk is er voor of er tegen te zijn. Deze smiley verwoordt het wel aardig: .

pi_10723552
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 14:52 schreef sp3c het volgende:

[..]

Yeah rite, zodat de antis kunnen claimen dat ik tegen de EU ben zeker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')