abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 juli 2007 @ 11:14:16 #151
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_51811193
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 22:10 schreef Plaas het volgende:

[..]

Een traditionele Gueuze wordt gemaakt op basis van Lambiek.
Lambiek is bier gemaakt van een speciaal soort graan dat groeit in de Brusselse Zennevallei. Dit graan heeft de kwaliteit dat het spontaan gist. Het ongegiste bier wordt in de openlucht (nuja, dak erop voor de zure regen, zo zuur moet immers ook niet Zure regen is PH4...) tot gisting "gebracht", dat gaat dus bij dit bier vanzelf.
Daarna ontstaat Lambik, een wat wrang bier, dat op zich te drinken is, maar niet enorm rijk van smaak is. Nu kun je deze Lambiek ook laten rijpen op (liefst eikenhouten) vaten, dan krijg je de Oude Lambiek.
Oude Lambiek is zachter, minder wrang, maar mist dan weer de frisheid, het sprankelende van de Jonge Lambiek.
Wat hebben de Belgen nu gedaan... ze hebben Jonge en Oude Lambiek gecombineerd, samen nog iets laten rijpen, en het goddelijke nat wat hieruit is voorgekomen noemt met Gueuze of Geuze (Frans resp. Nederlands, tja, t is hier Belgie he).
Geuze heet wel "de champagne onder de bieren", het is het meest verfijnde bier, en hoort met respect gedronken te worden, uit grote (champagne-)flessen, in kleine, rechte glazen, natuurlijk bij voorkeur ergens op een Brussels terras, maar Leuven mag ook

Nu is er in de 20e eeuw een tweedeling in de geuzewereld ontstaan. Naast de traditionele, zo verheven geuze is er ook commerciele geuze op de markt gebracht.
Echte geuze moet je leren drinken, dat is voor een beginner gewoon vies. Commerciele geuze is dat niet. Ze is gezoet, of met andere bieren dan Lambiek gemengd.
De slechtste commerciele geuze is BelleVue. Mijd dit wanproduct! Het is echte "boecht", in schoon Vlaams ("bocht")...
Mort Subite is eigenlijk ook een meer commerciele geuze, hoewel er ook nog een traditionele MS bestaat, waar moeilijk aan te geraken is.

Ik drink zelf graag traditionele Geuzes van Cantillion, Boon en Girardin, en beschouw me wel als een kenner.
Toch kan ik respect op brengen voor Mort Subite Gueuze, dat is een prima bier voor wie begint met Geuzes te drinken. Het doet wel geen recht aan de bijzondere verfijndheid van bv. Girardin (mijn persoonlijke favoriet), maar als ge wilt beginnen met iets van Geuze te begrijpen, is dit bier ideaal.

Ge hebt u dus echt geen slechte aankoop gedaan, Thracier

Proost!
Mooie uiteenzetting! Volgens mij zitten wij wel op dezelfde lijn

Overigens heb ik wel eens een echte geuze van BelleVue gedronken. Dat was werkelijk een topper! Zo jammer dat Interbrew daar verder niets mee doet, weet niet eens of het nog te krijgen is of dat het destijds een eenmalige actie was.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_51812361
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 11:14 schreef Againzender het volgende:

[..]

Mooie uiteenzetting! Volgens mij zitten wij wel op dezelfde lijn

Overigens heb ik wel eens een echte geuze van BelleVue gedronken. Dat was werkelijk een topper! Zo jammer dat Interbrew daar verder niets mee doet, weet niet eens of het nog te krijgen is of dat het destijds een eenmalige actie was.
Ja, ik heb over die Geuze wel horen spreken. Die is echt erg zeldzaam. Deze geuze is degene die BelleVue brouwde voor ze zich aan de commerxie annex InBev (wat een naam xD) overgaven. Het is dus een relict uit vroeger tijden. Of het nog gemaakt wordt, weet ik niet...
Groen Zwart Texels in 't Hart
pi_51828197
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 22:10 schreef Plaas het volgende:

[..]

Een traditionele Gueuze [...] Ge hebt u dus echt geen slechte aankoop gedaan, Thracier
Proost!
Kijk, dat is nog eens een puike uitleg, hier heb ik wat aan! Bedankt! En ik kijk uit naar Cantillion, Boon en Girardin; die zijn hier niet zo makkelijk te vinden ben ik bang.
pi_51831325
Ja idd, dat is zeker in de provincie een kriem.
In Amsterdam is er in elk geval de "Bierkoning", die heeft heel erg veel bier. Nu is dat wel gewoon een winkel, als je het op cafe wilt drinken stap dan in Amsterdam eens "De Wildeman" binnen, aan de Nieuwezijds Kolk. Dit is sowieso een van de beste cafes van de Benelux, een bezoek echt wel waard (nee, ze betalen mij hier niet voor ).

En tja, anders eens naar Brussel gaan Daar komt dit bier oorspronkelijk vandaan en wordt het in elk zichzelf respecterend cafe verkocht. Hier kun je ook echte Lambiek van het vat drinken, heel bijzonder.
  woensdag 25 juli 2007 @ 21:07:15 #155
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_51831395
Je kunt ook naar Gollem in de Raamstraat in Amsterdam.
Dat is een speciaalbierenwinkel + eigen cafe, recht tegenover elkaar.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_51831504
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 21:07 schreef Nembrionic het volgende:
Je kunt ook naar Gollem in de Raamstraat in Amsterdam.
Dat is een speciaalbierenwinkel + eigen cafe, recht tegenover elkaar.
Yep, en een mooi cafe ook nog eens (maar wel vanaf 16 00 pas open of zo, let daar op).

Ik weet alleen dus niet of ze er Girardin enzo verkopen. In die speciaalzaak er tegenover ben ik maar een keer geweest, maar ik kan mij niet herinneren daar toen geuzes getroffen te hebben. Kan aan mij liggen hoor, ik kwam toen rechtstreeks uit de Jordaan, maar niet in een rechte lijn, zogezegd
  woensdag 25 juli 2007 @ 21:21:50 #157
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_51831842
Waarom is Jupiler zo lekker
Confidence through competence
  woensdag 25 juli 2007 @ 21:22:45 #158
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_51831867
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 21:10 schreef Plaas het volgende:

[..]

Yep, en een mooi cafe ook nog eens (maar wel vanaf 16 00 pas open of zo, let daar op).

Ik weet alleen dus niet of ze er Girardin enzo verkopen. In die speciaalzaak er tegenover ben ik maar een keer geweest, maar ik kan mij niet herinneren daar toen geuzes getroffen te hebben. Kan aan mij liggen hoor, ik kwam toen rechtstreeks uit de Jordaan, maar niet in een rechte lijn, zogezegd
Dat weet ik ook niet. Volgens de site hebben ze Mort Subite en Liefmans. Maar de site is volgens mij niet compleet. Kwestie van een belletje
pi_65672692
Enorme schop. Ik drink nu Jupiler, lekker bier! Verder drink ik soms Palm, Grimbergen (ook Belgisch dacht ik) maar verder drink ik niet zoveel Belgisch bier dus ik ga dit topic effe doorlezen.
pi_65676314
Mijn top 3'tje:

- Tripel Karmeliet
- Leffe Blond
- Floreffe Meilleure
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_65677034
quote:
Op maandag 26 mei 2003 01:09 schreef Pjederdy het volgende:

Niet bepaald een vergelijking die opgaat, Pilsener vergelijken met speciale bieren. .\

(overigens is de helft van de bieren die je noemt eigendom van Oranjeboon, en dat is weer een Nederlandse brouwer ).
Beste vriend, al die bieren zijn puur Belgisch en niet van Oranjeboom.

(ps: Oranjeboom is in Belgische handen (InterBrew))
pi_65678745
Ik kan ook een groot genoegen vinden in het drinken van speciaalbieren.
Al heb ik er (vooral in het weekend) ook geen bezwaar tegen om lekker wat glazen pils te drinken, en dan bij voorkeur de brouwers die wat meer smaak hebben (voor mij bv. Hertog Jan, Jupiler, Grolsch, al heb ik ook een zwak voor Dommelsch).

Ik heb altijd ergens diep van binnen een trots gevoeld voor Nederlandse bedrijven, totdat ik bierdrinken ging waarderen. Ik vind het nog steeds erg mooi om te zien hoe Heineken het doet op de wereldmarkt, maar in het dagelijks leven drink ik toch voornamelijk (AB-)InBev bieren.
Wieckse Witte is, nu ik er nog eens over nadenk, eigenlijk het enige Heinekenmerk wat ik naast een InBevmerk drink, en misschien nog wel liever ook.

Ik vind dit overigens een bijzonder boeiend topic, toevallig ben ik niet zo lang geleden gevraagd om toe te treden tot H.O.B. (Het Oporto Biergilde). Bestaande uit 13 leden, die iedere 2 maanden bijeenkomen en dan gezamelijk een bier kiezen wat de twee maanden erna geschonken zal gaan worden.
(Biercafe in Maassluis http://www.oporto.nl, (aspirant-)lid van http://www.alliantie-van-biertapperijen.nl/ )
Wellicht dat ik in dit topic nog mooie ideeën op kan doen voor de Proefavonden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Waterweg op 03-02-2009 00:09:28 (foutje) ]
  donderdag 5 februari 2009 @ 13:20:00 #163
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_65764189
quote:
Op maandag 2 februari 2009 23:51 schreef Waterweg het volgende:

Ik vind dit overigens een bijzonder boeiend topic, toevallig ben ik niet zo lang geleden gevraagd om toe te treden tot H.O.B. (Het Oporto Biergilde). Bestaande uit 13 leden, die iedere 2 maanden bijeenkomen en dan gezamelijk een bier kiezen wat de twee maanden erna geschonken zal gaan worden.
(Biercafe in Maassluis http://www.oporto.nl, (aspirant-)lid van http://www.alliantie-van-biertapperijen.nl/ )
Wellicht dat ik in dit topic nog mooie ideeën op kan doen voor de Proefavonden.
Dan zie ik jou de 11e
De Hopus staat in ieder geval koud voor die dag.
pi_65765259
Waterweg: er zijn toch ook best lekkere Nederlandse biertjes? Nu spreekt de Limbo in mij, maar goed: Brand, Wieckse Witte, Alfa . Voor speciale biertjes moet je zeker de Belgische hebben maar qua pils en witbier vind ik dat wij het niet zo slecht doen.

Hm, als ik dit topic zo lees moet ik toch maar weer eens naar Kafé België...
Are you pondering what I'm pondering?
  donderdag 5 februari 2009 @ 16:57:55 #165
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_65772006
quote:
Op maandag 2 februari 2009 23:09 schreef Chiwakka het volgende:

[..]

Beste vriend, al die bieren zijn puur Belgisch en niet van Oranjeboom.

(ps: Oranjeboom is in Belgische handen (InterBrew))
Gelukkig was de reactie waar je op reageert uit 2003, misschien is de user ondertussen wat slimmer geworden

Maar leuk dat dit topic weer even omhoog wordt getrapt, misschien dat er weer wat mensen geinspireerd raken om weer eens wat anders dan z'n standaardpils te drinken
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_65784028
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 13:52 schreef Mini_rulez het volgende:
Waterweg: er zijn toch ook best lekkere Nederlandse biertjes? Nu spreekt de Limbo in mij, maar goed: Brand, Wieckse Witte, Alfa . Voor speciale biertjes moet je zeker de Belgische hebben maar qua pils en witbier vind ik dat wij het niet zo slecht doen.

Hm, als ik dit topic zo lees moet ik toch maar weer eens naar Kafé België...
Dat Nederland ook lekkere biertjes te bieden heeft ben ik zeker met je eens!
Maar zoals je zegt, vooral pils (en witbier volgens jou ).

Hoegaarden Wit vind ik lekkerder, maar Wieckse uit Maastricht toch lekkerder.
Ik heb ook nergens gezegd dat Nederlandse biertjes niet lekker vind!

(Nouja, misschien gesuggereerd, maar dat gaat dan om 't bedrijf erachter.. Heineken = Nederlands, (AB)InBev=Belgisch (ja, en stukje VS+Brazilie, oke..)

Zoals ik ook al zei, vind ik Hertog Jan, Dommelsch, Grolsch..lekker. Allemaal (van origine) Nederlandse brouwsels.

Brand is voor mij een trauma...de plaatselijke discotheek schonk het van de tap, met water..en dat is vooral de reden dat ik bij Brand al bevooroordeeld ben.
En Alfa is ook erg goed te drinken, meer een genietpilsje dan een drinkpilsje. Grote nadeel ervan is dat het hier minder goed te koop is, en daardoor dus duurder.
(hier=Maassluis, tussen Rotterdam en het strand)

[ Bericht 4% gewijzigd door Waterweg op 05-02-2009 22:39:48 (toevoeging) ]
  vrijdag 6 februari 2009 @ 10:06:06 #167
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_65791569
quote:
Op donderdag 5 februari 2009 22:34 schreef Waterweg het volgende:

Brand is voor mij een trauma...de plaatselijke discotheek schonk het van de tap, met water..en dat is vooral de reden dat ik bij Brand al bevooroordeeld ben.
Eindelijk iemand die het daar ook niet te zuipen vindt
Het was zelfs zo erg dat toen ik daar nog kwam, ik aan de Breezer ging..dat was beter te drinken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')