abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10359621
Wie gaan er eigenlijk naar het extra partijcongres in Rotterdam op zondag 18 mei? En als je een lid bent van D66, stem je dan vóór of tegen D66 deelname aan een CDA/VVD/D66 kabinet?

Zelf neig ik om vóór D66-deelname te stemmen, maar das nog niet zeker.

Meer info: http://www.d66.nl/nieuws/tknieuws/archief/001480.html

zondag 11 mei 2003 @ 20:33:46 #2
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_10359644
Dietrich zou zich inzake deelname aan een kabinet toch niks van het congres aantrekken?
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_10359681
quote:
Op zondag 11 mei 2003 20:33 schreef Strolie75 het volgende:
Dietrich zou zich inzake deelname aan een kabinet toch niks van het congres aantrekken?
Waar heb je dat vandaan?

In de gister ontvangen D66 brief staat:

"Het bestuur heeft besloten het onderhandelingsresultaat van de lopende formatie voor te leggen aan de leden. De leden van D66 hebben daarvoor een aankondiging per post ontvangen. "

en iets verderop in de brief:

"Het bestuur heeft besloten het onderhandelingsresultaat van de lopende formatie voor te leggen aan de leden. Daarvoor wordt een extra partijcongres gehouden op zondag 18 mei in de grote zaal van Concert- en congrescentrum De Doelen in Rotterdam. ".

[Dit bericht is gewijzigd door Linkpagina op 11-05-2003 20:37]

zondag 11 mei 2003 @ 20:36:34 #4
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_10359708
quote:
Op zondag 11 mei 2003 20:35 schreef Linkpagina het volgende:
Waar heb je dat vandaan?
Volgens mij deze week al diverse keren in de media geweest...
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  zondag 11 mei 2003 @ 20:40:54 #5
13973 ranja
image means nothing
pi_10359817
quote:
Dan zou hij de hele partij in 1 klap ongeloofwaardig maken. Als zelfs D66 zich niks van de uitslag van een referendum aantrekt...
pi_10360005
Tegen
pi_10360109
quote:
Op zondag 11 mei 2003 20:40 schreef ranja het volgende:

[..]

Dan zou hij de hele partij in 1 klap ongeloofwaardig maken. Als zelfs D66 zich niks van de uitslag van een referendum aantrekt...

Precies. Er zit trouwens ook een partij referendum aan te komen. er zijn 400 leden voor nodig en er zijn er al meer dan 200. Aanmelden kan via http://www.d66oisterwijk.nl/pref/partijref.php of http://www.d66groningen.nl/nieuws/partijreferendum.htm
pi_10360163
quote:
Op zondag 11 mei 2003 20:40 schreef ranja het volgende:

[..]

De geloofwaardigheid is sowieso ver te zoeken aangezien ze zich bij elke cabinetsvorming weer als de coalitie-slet gedragen.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
  zondag 11 mei 2003 @ 20:57:55 #9
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10360200
Voorleggen aan de leden is niet hetzelfde als akkoord gaan met whatever de vergadering besluit. Zoals ik dat stukje lees staat er alleen dat ze het vragen. Er staat niet dat ze zich ook aan de uitslag van de ledenraadpleging conformeren..

En het pluche lonkt....

Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  zondag 11 mei 2003 @ 21:03:25 #10
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_10360310
Ik ga niet, het is 10 euro entrée, ook voor leden. Ik heb meteen een boze email aan Pechtold gestuurd.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zondag 11 mei 2003 @ 21:05:04 #11
37950 JAM
pi_10360344
quote:
De goede man heet Dittrich.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_10361092
quote:
Het partij bestuur kan hem terug fluiten, en dat doen ze als de leden tegenstemmen anders is het wel heel erg ongeloofwaardig wat D66 doet.
pi_10361455
quote:
Op zondag 11 mei 2003 21:36 schreef KoningsCobra het volgende: Het partij bestuur kan hem terug fluiten,
Fluiten kunnen ze. Maar Dittrich hoeft zich er niets van aan te trekken. In deze citeer ik graag Gerd Schröder:
quote:
"Gewaehlt ist gewaehlt. [...] Das ist ja das geile an der Demokratie."
pi_10361603
quote:
Op zondag 11 mei 2003 21:52 schreef rroloff het volgende:
Fluiten kunnen ze. Maar Dittrich hoeft zich er niets van aan te trekken.
Jawel hoor ze kunnen hem anders de partij uitschoppen, als de andere kamer-leden met hem meegaan moeten ze onder een andere naam veder.
  zondag 11 mei 2003 @ 22:00:17 #15
37950 JAM
pi_10361632
quote:
Op zondag 11 mei 2003 21:59 schreef KoningsCobra het volgende:

[..]

Jawel hoor ze kunnen hem anders de partij uitschoppen, als de andere kamer-leden met hem meegaan moeten ze onder een andere naam veder.

D'6. .
pi_10361685
quote:
Nee, er is gezegd dat men een beslissing van het congres naast zich kan neerleggen. Er is niet gesteld dat men het ook daadwerkelijk doet. Wil men nog een partij overhouden dan zal men erg goede redenen moeten hebben om een congresbesluit naast zich neer te leggen.
quote:
Op zondag 11 mei 2003 21:03 schreef JAM het volgende:
Ik ga niet, het is 10 euro entrée, ook voor leden.
Haha, is dat democratie volgens D66?
pi_10361704
Een partijreferendum vind ik een uitstekend idee
quote:
Op zondag 11 mei 2003 22:02 schreef Kozzmic het volgende:Haha, is dat democratie volgens D66?
Tja, was zelf ook verbaasd omdat het laatste congres van D66 in Zwolle gratis voor leden was. Maar die 10 euro maakt mij niet zoveel uit. Ik moet meer dan een uur reizen, maar ik wil er toch graag bij zijn. Vind het namelijk een belangrijk onderwerp, de deelname.
pi_10361772
quote:
Op zondag 11 mei 2003 22:03 schreef Linkpagina het volgende:
Een partijreferendum vind ik een uitstekend idee
ja maar dat je extra moet betalen niet, dat is echt belachelijk. Een partijreferendum is een partijreferendum en niet de kassa vullen.
  zondag 11 mei 2003 @ 22:10:26 #19
55153 MOSA
In Mestreech
pi_10361853
Nog geen idee of ik ga, maar ik ben in elk geval voor deelname aan een kabinet. Op deze manier kunnen eindelijk een aantal dingen gerealiseerd worden die al lang gerealiseerd hadden moeten zijn, en komt er misschien wat extra geld vrij voor het onderwijs, ondanks de vele bezuiningen.
Hoompeetsj
Ob Sonnenschein, ob Sterngefunkel, Im Tunnel bleibt es immer dunkel - Erich Kästner
pi_10361908
quote:
Op zondag 11 mei 2003 21:59 schreef KoningsCobra het volgende: Jawel hoor ze kunnen hem anders de partij uitschoppen, als de andere kamer-leden met hem meegaan moeten ze onder een andere naam veder.
O, daar had ik niet aan gedacht. Wat een toestand zou dat zijn zeg.

Had D66 dit niet wat eerder onder de leden kunnen peilen of men überhaupt met CDA/VVD wil regeren? Dadelijk stemmen de leden tegen - en is er onnodig veel tijd verloren.

pi_10361994
quote:
Op zondag 11 mei 2003 22:12 schreef rroloff het volgende:
Had D66 dit niet wat eerder onder de leden kunnen peilen of men überhaupt met CDA/VVD wil regeren?
Nee, dat zou een slecht idee zijn geweest, want waar zou het D66-lid zijn mening dan op moeten baseren? gevoelens richting VVD en CDA? Ik heb al vele D66-ers via MSN gesproken en de meeste willen eerst van Dittrich en de partijtop horen wat nou de resultaten van de onderhandelingen zijn. De meeste D66-leden baseren hun standpunt namelijk op het eindresultaat van de onderhandelingen. Ik zelf ook. daarom weet ik het ook niet 100% zeker dat ik voor ben. Via de media hoor je maar een gedeelte van de plannen. Ik hoor het liever op het congres.
  zondag 11 mei 2003 @ 22:17:46 #22
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_10362012
quote:

[..]

Had D66 dit niet wat eerder onder de leden kunnen peilen of men überhaupt met CDA/VVD wil regeren? Dadelijk stemmen de leden tegen - en is er onnodig veel tijd verloren.

wat direct de aanleiding is om te denken dat ze alles gaan doen voorzover mogelijk om dat congres gunstig te laten verlopen en desnoods de uitslag met een vage retoriek naast zich neer leggen. Maar ik ben dan ook een echte doemdenker aan het worden onderhand

niet dat ik het heel erg zou vinden als D'66 zichzelf een doodsteek toedient, maar wel jammer tov de goede punten die ze bezitten.

Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_10362021
quote:

[..]

als de voledige fractie zich losmaakt kunnen ze dus veder maar anders
gaan ze veder met ChristenUnie en SGP mocht dat niet lukken kunnen ze het nog met LPF proberen.
pi_10362355
quote:
Op zondag 11 mei 2003 21:59 schreef KoningsCobra het volgende:

[..]

Ik hoop dat D66 zo niet in elkaar zit. Het zijn redelijke mensen bij D66 en ik geloof niet dat dit gebeurd. Mocht, ik benadruk mocht, dit toch gebeuren, dan weet ik niet of ik nog wel lid blijf van D66. Maar ik kan me dit van D66 gewoon niet voorstellen...
pi_10362592
quote:
Op zondag 11 mei 2003 22:33 schreef Linkpagina het volgende:

[..]

Ik hoop dat D66 zo niet in elkaar zit. Het zijn redelijke mensen bij D66 en ik geloof niet dat dit gebeurd. Mocht, ik benadruk mocht, dit toch gebeuren, dan weet ik niet of ik nog wel lid blijf van D66. Maar ik kan me dit van D66 gewoon niet voorstellen...

Ik kan me dat van hun ook niet voorstellen (ik ben geen lid) eerder dreigde dit bij de LPF te gebeuren de fractie wilde zich toen losmaken van de LPF omdat ze overhoop lagen met het bestuur.

Aan de andere kant kun je juist wel lid blijven omdat het bestuur voor hun eigen standpunten kiest boven de fractie (die wil regeren)

pi_10362624
Haselhoef is hier ook op Fok!, misschien wil hij wel kamervragen voorleggen
Hoi.
  zondag 11 mei 2003 @ 22:52:04 #27
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_10362811
Ik kreeg dit mailtje vorige week
quote:
[blablabla]

Mochten de onderhandelaars van CDA, VVD en D66 tot een regeerakkoord komen, dan zal de Tweede Kamerfractie dit kritisch beoordelen. Als het regeerakkoord voldoende aanknopingspunten bevat om het voluit te verdedigen vanuit het sociaal-liberale gedachtegoed, dan zullen wij het akkoord voorleggen aan de leden van D66 op een speciaal partijcongres.

[blablabla]

Dank dus voor uw reactie, met vriendelijke groet,

Boris Dittrich

Zal wel

Het blijft absurd dat ze een rechts kabinet aan een meerderheid helpen.

Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
pi_10363088
quote:
Op zondag 11 mei 2003 22:52 schreef Rica het volgende:

Hm, lijkt mij dat een partij lid toch blij moet zijn dat D'66 zijn leden raadpleegt voordat men tot een akkoord komt?
Nu kunnen de leden van D'66 hun goed of afkeuring voor deze keuze duidelijk maken, dat zie ik de VVD of CDA nog niet doen.

noch mijn eigen PvdA om heel eerlijk te zijn

pi_10363140
quote:
Op zondag 11 mei 2003 22:52 schreef Rica het volgende:
[..]

Zal wel

Ik ben zelf een voorstander van een kabinet van CDA en VVD maar ik snap niet wat D66 er tussen doet, ja het is natuurlijk prachtig dat we straks een centrum-rechts kabinet hebben maar het gaat toch helemaal tegen D66 in. Ik dacht eerder aan de LPF en daarna ChristenUnie en SGP. Ik kan me goed voorstellen dat de leden tegenstemmen.
  maandag 12 mei 2003 @ 00:42:31 #30
37950 JAM
pi_10365128
Mijn e-mail :
quote:
Beste Alexander.

Gisteren ontving ik een brief met daarin de aankondiging van een extra congres in verband met de mogelijke regeringsdeelname. Ik meen op 28 april in Amsterdam het idee te hebben gekregen dat op dit congres gestemd zou moeten worden over een mogelijke regeringsdeelname, een idee waar ik volledig achter sta.

Wat mij wel in de keel schiet, is dat ik moet betalen voor dit congres. Stemmen is naar mijn mening het belangrijkste wat een D66 lid zou moeten kunnen doen. Ik betaal contributie, en daarvoor verwacht ik als eerste dat ik mijn stem kan laten horen binnen de partij, voor andere dingen zoals debatingcursussen, borrels, "zomaar een bijeenkomst" bijeenkomsten, seminars over Shakespaere, enzovoorts ben ik erg bereid om iets extra's te betalen, maar voor de grondslag van de democratie, en ook de grondslag van D66 niet. Het heeft een hoog "Kom stemmen, kost je 10 euro" gehalte, en daarmee belemmert D66 zichzelf in een eerlijke, toegankelijke en reeële stemming.

Met vriendelijke groet,
-Naam verwijderd-

Antwoord van Alexander Pechtold :
quote:
Beste -Naam verwijderd-,

Een congres mag altijd stemmen, maar kan nooit de fractie iets opdragen. De fractie kan verzocht worden iets wel of niet te doen. Toen het bestuur onlangs de toegang tot congressen gratis wilde maken brak de pleuris uit. De leden vonden dit nou juist een manier om een congres enigszins uit de kosten te helpen. Zo zie je maar ... besturen blijft moeilijk, maar ook leuk. Tot op het congres !!

Alexander
Niet erg diplomatiek, maar wel duidelijk. Ik had wel een "ik ben het met je eens, maar het is niet anders" antwoord verwacht.
pi_10368840
quote:
Op maandag 12 mei 2003 00:42 schreef JAM het volgende:
Mijn e-mail :
[..]

Antwoord van Alexander Pechtold :
[..]

Niet erg diplomatiek, maar wel duidelijk. Ik had wel een "ik ben het met je eens, maar het is niet anders" antwoord verwacht.

Het is inderdaadwel een zwak excuus. Ik had van D66 toch een democratiser oplssing bedacht. Je hebt gelijk als je zegt dat gewoon 10 euro voor je stem gevraagd wordt dat is er jammer en bevorderd toch zeker geen brede deelname vanuit de partij.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 12 mei 2003 @ 11:43:25 #32
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_10370297
quote:
Op zondag 11 mei 2003 23:02 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

.

noch mijn eigen PvdA om heel eerlijk te zijn

uhmmm maar daar laten ze wel als enige partij hun leider door de leden kiezen.
pi_10370788
quote:
Op maandag 12 mei 2003 11:43 schreef Nyrem het volgende:

[..]

uhmmm maar daar laten ze wel als enige partij hun leider door de leden kiezen.

Als enige partij???? Je bedoelt dat de PvdA als enige partij deze goede gewoonte heeft overgenomen van D66!!! Bovendien mogen de leden bij D66 zelf ook de kandidatenlijst voor de eerste en tweede kamer samenstellen en zover zijn ze vast nog niet bij de PvdA!

Wat betreft de kosten voor het congres: het is inderdaad een forse entree, maar het is helaas zo dat door de terugval in het aantal zetels de financiële bijdrage van de overheid voor D66 flink verminderd is. Ik ben daarom ook voor het betalen van entreegeld. Met dat geld kunnen er ook weer andere bijeenkomsten betaald worden. De bijeenkomsten in de Rode Hoed in Amsterdam en in Groningen waren gratis. Maar het geld moet natuurlijk wel ergens vandaan komen...........
Een congres trekt heel veel bezoekers. Bezoekers die het over het algemeen er voor over hebben om de betalen. Ik ben trouwens wel van mening dat er een regeling moet zijn voor de minder bedeelden onder ons.

maandag 12 mei 2003 @ 12:07:45 #34
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10370920
quote:
Op maandag 12 mei 2003 12:02 schreef Hermelien het volgende:

[..]

Als enige partij???? Je bedoelt dat de PvdA als enige partij deze goede gewoonte heeft overgenomen van D66!!! Bovendien mogen de leden bij D66 zelf ook de kandidatenlijst voor de eerste en tweede kamer samenstellen en zover zijn ze vast nog niet bij de PvdA!

quote:
Het congres stelt onder andere het verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamer en de kandidatenlijsten voor de landelijke en Europese verkiezingen vast.
http://pvda.nl/renderer.do/menuId/37269/sf/37269/returnPage/37269/itemId/3704/pageId/37210/instanceId/37448/
  maandag 12 mei 2003 @ 12:08:46 #35
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_10370948
quote:
Op maandag 12 mei 2003 12:02 schreef Hermelien het volgende:

Wat betreft de kosten voor het congres: het is inderdaad een forse entree, maar het is helaas zo dat door de terugval in het aantal zetels de financiële bijdrage van de overheid voor D66 flink verminderd is. Ik ben daarom ook voor het betalen van entreegeld. Met dat geld kunnen er ook weer andere bijeenkomsten betaald worden. De bijeenkomsten in de Rode Hoed in Amsterdam en in Groningen waren gratis. Maar het geld moet natuurlijk wel ergens vandaan komen...........

Lidmaatschap?
quote:
Een congres trekt heel veel bezoekers. Bezoekers die het over het algemeen er voor over hebben om de betalen.
Bron?
quote:
Ik ben trouwens wel van mening dat er een regeling moet zijn voor de minder bedeelden onder ons.
Dat is een soort compromis-oplossing dat kan worden gebruikt, maar dat zou ik liever zien bij de contributie van het lidmaatschap.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_10371137
quote:
Op maandag 12 mei 2003 12:08 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Lidmaatschap?
[..]

Bron?
[..]

Dat is een soort compromis-oplossing dat kan worden gebruikt, maar dat zou ik liever zien bij de contributie van het lidmaatschap.

Tja, van het lidmaatschap moeten natuurlijk ook alle mailings, personeel etc. betaald van worden. De inkomsten uit het lidmaatschap zijn helaas niet onuitputtelijk! Als je nog eens wat extra's wil organiseren dan moet je toch echt de leden aanspreken.

Ikzelf en de meeste D66-ers die ik ken betalen volgens mij zonder morren de entree.

Volgens mij is er al zo'n regeling bij het betalen van de contributie. Trouwens een combinatielidmaatschap JD/D66 kost 20 euro. Dus voor de jongerenen bij D66 valt het allemaal reuze mee.

[Dit bericht is gewijzigd door Hermelien op 12-05-2003 12:27]

pi_10371296
Het verschil tussen de PvdA en D66 bij het samenstellen van de kandidatenlijsten is dat het bij de PvdA alleen op het congres gebeurt en bij D66 per poststemming. Bij D66 beslissen dus alle leden over het samenstellen van de kandidatenlijst, bij de PvdA alleen de congresgangers. De eerlijkheid gebiedt me wel om te zeggen dat het bij de lijsttrekker precies andersom is. Daar heeft de PvdA weer een streepje voor. We kunnen dus van elkaar leren!
pi_10426113
Geen ledenreferendum D66 over kabinetsformatie

Er komt waarschijnlijk geen partijreferendum binnen D66 over de kabinetsvorming. Tweeënhalve week na de start van de handtekeningenactie hebben de initiatiefnemers vandaag besloten om de actieve werving te staken. De handtekeningenactie die gestart werd op de partijbijeenkomst in Groningen op 26 april heeft tot vandaag 274 handtekeningen van democraten uit het hele land opgeleverd. Dat is bijna driekwart van het aantal benodigde handtekeningen.

Als reden om af te zien van verdere werving geldt dat de initiatiefnemers streefden naar een korte en snelle actie, die het partijbestuur voldoende tijd zou geven het referendum te kunnen voorbereiden*. Nu dit niet gelukt is willen de initiatiefnemers het referendum niet als een ineffectief zwaard van Damocles boven de partij laten zweven.

Het initiatief kon zowel binnen als buiten de partij op veel waardering en sympathie rekenen. Desalniettemin gaven veel tegenstanders van deelname aan het kabinet aan het al te laat te vinden, om het nog tegen te houden. Een aantal democraten gaf aan weinig te voelen voor een achterhoedegevecht en verwees naar het Congres als noodrem voor als het echt te gortig wordt.

De initiatiefnemers zijn desalniettemin tevreden nu het expliciete signaal is afgegeven dat deelname van D66 aan een kabinet met VVD en CDA binnen de partij niet zonder slag of stoot wordt geaccepteerd. Ook het congres dat aanstaande zondag plaats zal vinden wordt als een belangrijk resultaat gezien.

--------------------------------------------------------------------------------

* Een latere inzet van het instrument zou praktisch onmogelijk zijn, omdat meerdere weken nodig zijn voor de organisatie van een dergelijk referendum.

Bron: http://www.d66groningen.nl/nieuws/refpers.htm

----

Nou, dan moet ik zeker naar dat congres toe

pi_10429605
quote:
Donderdag moeten de fracties van CDA, VVD en D66 hun fiat geven aan het regeerakkoord. D66 houdt dan zondag nog een congres waar partijleider Ditrich de steun vraagt van zijn leden. "Ik ga dit als een leeuw verdedigen." Volgens hem zijn er genoeg D66-punten in het akkoord terug te vinden. Hij benadrukte het congres serieus te nemen. "Als het congres nee zegt, komt er geen kabinet met D66 op het bordes."

http://nu.nl/news.jsp?n=147049&c=11

pi_10429713
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 17:29 schreef Kozzmic het volgende:
Donderdag moeten de fracties van CDA, VVD en D66 hun fiat geven aan het regeerakkoord. D66 houdt dan zondag nog een congres waar partijleider Ditrich de steun vraagt van zijn leden. "Ik ga dit als een leeuw verdedigen." Volgens hem zijn er genoeg D66-punten in het akkoord terug te vinden. Hij benadrukte het congres serieus te nemen. "Als het congres nee zegt, komt er geen kabinet met D66 op het bordes."
wel, dan ga ik daar toch maar kijken zondag, (de Doelen is voor mij op loopafstand); ik heb het niet zo hoog op met dat congres, maar ik ben toch wel benieuwd eigenlijk....
pi_10429994
Dittrich: "Als het congres nee zegt, komt er geen kabinet met D66 op het bordes."

Mooi man! Een paar honderd leden van D'66 bepalen of dit kabinet er komt!

pi_10430516
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 17:49 schreef rroloff het volgende:
Dittrich: "Als het congres nee zegt, komt er geen kabinet met D66 op het bordes."

ja precies daarom gebeurt dat dus ook niet.
en daarom zie ik ook weinig heil in dat congres.
  woensdag 14 mei 2003 @ 18:11:47 #43
37950 JAM
pi_10430537
quote:

Yep, en daar ben ik er één van. .

* Krijgt aanval van machtsgeilheid.

pi_10431761
quote:

Zo raar is het toch niet dat leden van een partij zich kunnen uitspreken over wel of geen regeringsdeelname?
  woensdag 14 mei 2003 @ 19:12:52 #45
37950 JAM
pi_10431846
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 19:07 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Zo raar is het toch niet dat leden van een partij zich kunnen uitspreken over wel of geen regeringsdeelname?

Inderdaad. Maar ja, een kleine nuance is hier wel op zijn plaats.

De leden kunnen de fractie niet dwingen tot handelen, Dittrich kan totaal tegen de zin van de leden toch gaan regeren (alhoewel ik niet denk dat de meeste leden tegen zijn, en zijn ze dit wel, dan zal Dittrich ook het lef niet hebben om te gaan regeren, we spreken dan wel over 80 a 90 procent, bij 6 tegen 4 doet hij het wel).

pi_10431959
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 19:07 schreef Kozzmic het volgende: Zo raar is het toch niet dat leden van een partij zich kunnen uitspreken over wel of geen regeringsdeelname?
Ik vind dat wel raar. Als ze het iemand zouden moeten vragen, zouden het de kiezers moeten zijn. Maar díe hebben hun vertegenwoordigers in de kamer gekozen. En het is daarom de fractie en slechts de fractie die bepaalt wat er gebeurt. En ik zie niet in waarom die fractie haar beslissing moet laten afhangen van een paar honderd leden - en niet van de mensen die hen gekozen hebben.

Waar ik wél vrede mee heb is, dat als de fractie het goedkeurt, en het congres tegen is, dat dan automatisch de fractie uit D66 stapt. En onder de naam D03 of zo mee gaat regeren. Want dan heeft blijkbaar partij D66 - gevormd door haar leden - weinig meer met die fractie in de kamer gemeen.

Je kunt het ook vanuit een ander perspectief bekijken: beloven dat je doet wat het congres zegt zou wel eens in tegenspraak kunnen zijn met de eed die Dittrich als kamerlid heeft afgelegd: "... zonder last of ruggespraak....".

Daar zou ik wel eens een staatsrechtgeleerde over willen horen.....

woensdag 14 mei 2003 @ 19:25:16 #47
8369 speknek
Another day another slay
pi_10432070
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 19:19 schreef rroloff het volgende:
Ik vind dat wel raar. Als ze het iemand zouden moeten vragen, zouden het de kiezers moeten zijn. Maar díe hebben hun vertegenwoordigers in de kamer gekozen. En het is daarom de fractie en slechts de fractie die bepaalt wat er gebeurt. En ik zie niet in waarom die fractie haar beslissing moet laten afhangen van een paar honderd leden - en niet van de mensen die hen gekozen hebben.
Ja grappig, ik zag een partij toch altijd als een verzameling actieve leden, maar eigenlijk zou D66, als ze daadwerkelijk voor democratisering staan, al haar kiezers moeten vragen om hun mening.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_10432104
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 19:19 schreef rroloff het volgende:

[..]

mee eens.
pi_10433317
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 19:25 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja grappig, ik zag een partij toch altijd als een verzameling actieve leden, maar eigenlijk zou D66, als ze daadwerkelijk voor democratisering staan, al haar kiezers moeten vragen om hun mening.

En hoe wil je die kiezers van D66 opsporen? Wat je stemt mag je namelijk voor je houden. Zou het een goed idee vinden, meer inspraak voor de kiezer maar niet echt haalbaar denk ik.

De meeste D66'ers zullen wel voor stemmen, want ze zijn realistisch genoeg denk (hoop) ik. Toch ga ik zondag vóór stemmen, want je weet het maar nooit .

pi_10433697
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 20:28 schreef Linkpagina het volgende: Toch ga ik zondag vóór stemmen, want je weet het maar nooit .
En als nou blijkt uit een twee onafhankelijke enquetes dat een meerderheid van de D66 stemmers deze coalitie/regeeraccoord niet wil. Wat stem je dan?
  woensdag 14 mei 2003 @ 20:50:03 #51
8369 speknek
Another day another slay
pi_10433793
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 20:28 schreef Linkpagina het volgende:
En hoe wil je die kiezers van D66 opsporen? Wat je stemt mag je namelijk voor je houden. Zou het een goed idee vinden, meer inspraak voor de kiezer maar niet echt haalbaar denk ik.
Je kunt het bijvoorbeeld als extra optie bij de verkiezingen invoeren. Of je kunt het hele partijenstelsel op de schop doen en een directe democratie invoeren. Dat je het nu niet nog kunt achterhalen is een manco van het huidige systeem.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_10438492
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 20:45 schreef rroloff het volgende:

[..]

En als nou blijkt uit een twee onafhankelijke enquetes dat een meerderheid van de D66 stemmers deze coalitie/regeeraccoord niet wil. Wat stem je dan?

Moeilijke keus waar je me voor stelt . Tja, als dat zo zou zijn, bv nipo en interview, en beide zeggen dat de meerderheid van de D66-stemmers tegen is, dan zou ik uiteindelijk toch voor stemmen. Want ik ben zelf ook D66-stemmer en dus voor. Ik ben D66 & Jonge Democraten lid geworden voor maar 20 euro per jaar zodat ik stemrecht heb en de partij steun, dus dan zou ik zeggen dat D66-stemmers misschien wel lid moeten worden van D66. Toch zie ik het dilemma dat je aanstipt, maar ons huidige parlementaire systeem is blijkbaar niet goed genoeg meer, en heeft dus verandering nodig.

Moeilijk moeilijk, maar mijn eigen standpunt is dat ik toch voor stem en dus ook op het congres. Ja, ben er uit .

pi_10459755
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 23:30 schreef Linkpagina het volgende: Moeilijk moeilijk, maar mijn eigen standpunt is dat ik toch voor stem en dus ook op het congres. Ja, ben er uit .
Dank je voor het delen van je overwegingen.
pi_10483718
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 20:52 schreef rroloff het volgende:

[..]

Dank je voor het delen van je overwegingen.

Graag gedaan .
  vrijdag 16 mei 2003 @ 23:27:12 #55
52589 sjun
uit solidariteit
pi_10484962
quote:
Op zondag 11 mei 2003 21:03 schreef JAM het volgende:
Ik ga niet, het is 10 euro entrée, ook voor leden. Ik heb meteen een boze email aan Pechtold gestuurd.
Is nu een eventuele politieke carriere bij D66 in de knop gebroken daar je bij de partij als subversief bekend komt te staan?
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  zaterdag 17 mei 2003 @ 02:04:07 #56
37950 JAM
pi_10487274
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 23:27 schreef sjun het volgende:

[..]

Is nu een eventuele politieke carriere bij D66 in de knop gebroken daar je bij de partij als subversief bekend komt te staan?

.

Maar ja, ik ben er ook over uit dat ik zondag tegen regeringsdeelname ga stemmen, en ik zal ook mijn pleidooi hierover houden.

pi_10487396
quote:
Op zaterdag 17 mei 2003 02:04 schreef JAM het volgende:
.

Maar ja, ik ben er ook over uit dat ik zondag tegen regeringsdeelname ga stemmen, en ik zal ook mijn pleidooi hierover houden.

Die mag je dan ook gelijk hier neerzetten, want ik ben zeer benieuwd waarom je gaat tegenstemmen...
pi_10487428
Ik ben VVD lid maar mijn ouders zijn allebei D66 lid en zij gaan tegen-stemmen.
  zaterdag 17 mei 2003 @ 02:42:57 #59
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_10487591
Ik ga niet maar anders had ik tegen gestemd. Dit regeerakkoord heeft imo niets meer met D'66 te maken.
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
pi_10487608
quote:
Op zaterdag 17 mei 2003 02:42 schreef Rica het volgende:
Dit regeerakkoord heeft imo niets meer met D'66 te maken.
Ze halen wel 700 miljoen op onderwijs binnen.
pi_10489095
quote:
Op woensdag 14 mei 2003 19:19 schreef rroloff het volgende: Als ze het iemand zouden moeten vragen, zouden het de kiezers moeten zijn. Maar díe hebben hun vertegenwoordigers in de kamer gekozen. En het is daarom de fractie en slechts de fractie die bepaalt wat er gebeurt. En ik zie niet in waarom die fractie haar beslissing moet laten afhangen van een paar honderd leden - en niet van de mensen die hen gekozen hebben.
quote:
'Tweederde D66-kiezers achter akkoord'

AMSTERDAM - Tweederde van de D66-stemmers (68 procent) zegt dat de partij tijdens het congres moet instemmen met het regeerakkoord. Mocht het congres echter zondag in Rotterdam tegen stemmen, dan zegt 78 procent dat de fractie die uitspraak dient te volgen.

http://www.telegraaf.nl/nieuwslink/teksten/nws.zegt.tweederde.partij.html

zaterdag 17 mei 2003 @ 11:12:01 #62
45237 Vuur
We are not alone
pi_10489243
Volgens mij doe je toch mee met verkiezingen om een beleid te gaan voeren. Niet om een zo groot mogelijke stem te hebben om over bepaalde strijdpunten te klagen. Alleen als je in de regering zit kun je het beleid bepalen. In de oppositie kun je bijna alleen maar behandelen wat er door de regeringspartijen aangevoerd wordt.
Daarbij heeft D66 toch z'n best gedaan om niet alleen als links maar ook zeker als liberaal te profileren.
Als je de kans niet pakt als ze geboden wordt. Ben je als kleine partij volgens mij nog kleiner geworden. Er kan dan namelijk later altijd aangevoerd worden: "toen je de kans kreeg gaf je ook geen thuis"
Ik vind dat D66 gewoon mee moet doen. In deze economisch moeilijke tijd is er geen regering te maken die zich bij iedereen populair maakt.
- Relax - It's just a phase - You'll grow out of it -
pi_10500860
D66 Bedingt 100 Miljoen Voor Partij

Boris Dittrich kan tevreden zijn: na een wel erg lange bijeenkomst met de onderhandelaars van VVD en CDA en de informateurs kon de D66-voorman melden dat hij veel extra's uit de onderhandelingen heeft weten te slepen. Zo stelt het nieuwe kabinet bijna honderd miljoen euro beschikbaar voor het uitbouwen en promoten van de politieke partij D66.

"En dat is hard nodig ook," aldus Dittrich - de duidelijke winnaar van het potje "wie heeft de grootste wallen" dat de onderhandelaars de afgelopen weken gespeeld hebben. "Als regeringspartij zijn wij verantwoordelijk voor de staat van het land, en een land zonder D66 is slecht - vind ik althans. Dus goed dat daar veel geld naartoe gaat."

Dat dit betekent dat er toch moet worden bezuinigd op onderwijs, en het nog wel even duurt voor de gekozen burgemeester en premier een feit zijn, vindt Dittrich niet zo erg: "Als wij over vier jaar dankzij de staatssteun de grootste partij van Nederland zijn geworden, dan trekt premier Van Mierlo dat wel weer recht." ( www.visinhetnet.nl )

zaterdag 17 mei 2003 @ 22:25:32 #64
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10500894
quote:
Op zaterdag 17 mei 2003 02:45 schreef Steijn het volgende:

[..]

Ze halen wel 700 miljoen op onderwijs binnen.

Ze gingen met 2,4 miljard als eis de verkiezingen in...
pi_10503846
quote:
Op zaterdag 17 mei 2003 22:25 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Ze gingen met 2,4 miljard als eis de verkiezingen in...
Dat is dus 30% van hetgeen dat ze geëist hebben. Niet slecht voor een partij die 8% van de zetels van de coalitie bezit...
  zondag 18 mei 2003 @ 10:43:49 #66
44536 oYo
Coituri te salutant!
pi_10506426
Dittrich wordt met de dag ongeloofwaardiger.
Ik heb een paar mails in mijn box van 'm waarin hij duidelijk maakt dat ie niet deelneemt aan de regering indien bepaalde punten niet worden aangenomen.
Wel deze punten zitten niet in het pakket.
Hypocrisie alom.
  zondag 18 mei 2003 @ 11:33:30 #67
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_10506957
Dat congres stelt echt niets voor; dat is gewoon voor de democratische schijn.
De fractie is akkoord en that's it. Je denkt toch niet dat ze bij een 'nee', ook echt zullen breken?
  zondag 18 mei 2003 @ 12:14:51 #68
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_10507614
Het lijkt me niet dat ze het risico nemen van zo'n congres, als ze niet zeker zijn van de uitkomst.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 18 mei 2003 @ 13:02:11 #69
45457 NightH4wk
Semper Fi!
pi_10508485
quote:
Op zondag 18 mei 2003 11:33 schreef Nyrem het volgende:
Dat congres stelt echt niets voor; dat is gewoon voor de democratische schijn.
De fractie is akkoord en that's it. Je denkt toch niet dat ze bij een 'nee', ook echt zullen breken?
Duh, het is gewoon slim. Lenin liet toch ook de verkiezingen doorgaan na de (2e) revolutie? Maar liet em ongeldig verklaren omdat ze niet wonnen. Anders was het mooi een extra punt geweest waarom de revolutie uitgevoert zou moeten worden. Zelfde idee eigelijk nu bij D66 maar dan niet om een revolutie.
pi_10513050
quote:
Dittrich oogst applaus op ingelast congres

DEN HAAG - D66-leider Dittrich heeft de leden van zijn partij op een ingelast congres in Rotterdam voorgehouden dat D66 nodig is in de regering. Met die constatering oogste hij een ruim applaus onder de ongeveer 1500 leden die later zondagmiddag zullen stemmen over deelname aan een kabinet met het CDA en de VVD.

Dittrich erkende dat hij regeringsdeelname na de verkiezingen van 22 januari aanvankelijk uitsloot. "Maar wie niet beweegt zit stil en in de politiek zitten alleen angsthazen stil", vond de D66-leider, die het congres toevertrouwde wakker te hebben gelegen over de vraag of hij de draai moest maken naar regeringsdeelname. "Het is een verdomd lastig dillemma."

Eigen koers
Volgens de fractievoorzitter zijn de speerpunten van D66 (onderwijs en democratische vernieuwing) echter goed in het regeerakkoord gekomen. Daarom moet de partij volgens hem niet kiezen voor "langzaam wegkwijnen met een redelijk geluid in de oppositie". Dittrich benadrukte dat D66 zijn eigen koers zal blijven varen op onderwerpen die niet in het regeerakkoord geregeld zijn.

Partijvoorzitter Pechtold sprak in eerder in openingstoespraak al van een "cruciaal congres". Het bestuur staat achter regeringsdeelname, omdat het een kans is voor de fractie en de partij om D66-standpunten verwezenlijkt te krijgen en in de publiciteit te komen, zo maakte hij duidelijk.

Op het congres zijn zal van D66-prominenten aanwezig, zoals de voormalige fractieleiders Van Mierlo en Wolffensperger, oud-bewindslieden zoals Borst, Brinkhorst en Ybema en oud-Kamerleden, van wie voormalig Tweede-Kamerlid Schimmel al aankondigde tegen regeringsdeelname te zullen stemmen.

http://nu.nl/news.jsp?n=148880&c=11

Mijn inschatting is dat het congres in meerderheid zal instemmen met regeringsdeelname, en ik vind dat niet echt fout ofzo. Het is een keuze, en men verwacht in een regering meer voor elkaar te krijgen dan als kleine partij in de oppositie en men wil af van het stempel 'bijwagen van de PvdA'. D66 is natuurlijk ook een partij die tussen VVD en PvdA inhangt, ze staan in mijn ogen niet dichter bij de één dan bij de ander.

Ik behoor niet tot de cynici die denken dat een congresuitspraak geen werkelijke macht heeft. Als het congres duidelijk regeringsdeelname afwijst dan doet D66 niet mee, en zal Dittrich zich ongetwijfeld terugtrekken als kamerlid. Misschien dat alleen bij een klein verschil (52/48 of zoiets) men het congres kan negeren, maar als meer dan 55% tegen deelname stemt dan zal dat vrijwel zeker gevolgen hebben.

zondag 18 mei 2003 @ 16:29:05 #71
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_10513377
quote:
Op zondag 18 mei 2003 16:15 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Mijn inschatting is dat het congres in meerderheid zal instemmen met regeringsdeelname, en ik vind dat niet echt fout ofzo. Het is een keuze, en men verwacht in een regering meer voor elkaar te krijgen dan als kleine partij in de oppositie en men wil af van het stempel 'bijwagen van de PvdA'. D66 is natuurlijk ook een partij die tussen VVD en PvdA inhangt, ze staan in mijn ogen niet dichter bij de één dan bij de ander.

Ik behoor niet tot de cynici die denken dat een congresuitspraak geen werkelijke macht heeft. Als het congres duidelijk regeringsdeelname afwijst dan doet D66 niet mee, en zal Dittrich zich ongetwijfeld terugtrekken als kamerlid. Misschien dat alleen bij een klein verschil (52/48 of zoiets) men het congres kan negeren, maar als meer dan 55% tegen deelname stemt dan zal dat vrijwel zeker gevolgen hebben.

Ja ik verwacht ook wel dat ze instemmen; gewoon omdat ze eigenlijk geen keuze hebben.
Maar ik vind D66 wél links vh midden ipv rechts van het midden; dus dichter bij de PvdA (ideologisch).
  zondag 18 mei 2003 @ 16:32:28 #72
8369 speknek
Another day another slay
pi_10513449
quote:
Op zondag 18 mei 2003 16:29 schreef Nyrem het volgende:
Maar ik vind D66 wél links vh midden ipv rechts van het midden; dus dichter bij de PvdA (ideologisch).
Mwah, dat is de partijtop vooral. Persoonlijk zie ik niet zo wat milieu en een sociaal gezicht met liberalisme te maken hebben.
  zondag 18 mei 2003 @ 18:14:21 #73
45237 Vuur
We are not alone
pi_10515542
Dittrich krijgt steun congres D66

ROTTERDAM Het congres van D66 heeft
zich in grote meerderheid achter het
regeerakkoord met CDA en VVD geschaard.
Van de 1500 aanwezige leden stemden in
Rotterdam slechts enkele tientallen
tegen.De uitslag is goed nieuws voor
Boris Dittrich,die zijn toekomst als
leider ervan afhankelijk had gemaakt.

zondag 18 mei 2003 @ 18:25:24 #74
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_10515808
quote:
Op zondag 18 mei 2003 16:32 schreef speknek het volgende:

[..]

Mwah, dat is de partijtop vooral. Persoonlijk zie ik niet zo wat milieu en een sociaal gezicht met liberalisme te maken hebben.

nee hoor, van Mierlo heeft de partij opgericht vanuit een sociaal-progressieve ideologie.
Links liberalen.
pi_10516593
quote:
Op zondag 18 mei 2003 18:14 schreef Vuur het volgende:
ROTTERDAM Het congres van D66 heeft
zich in grote meerderheid achter het
regeerakkoord met CDA en VVD geschaard.
Van de 1500 aanwezige leden stemden in
Rotterdam slechts enkele tientallen
tegen.De uitslag is goed nieuws voor
Boris Dittrich,die zijn toekomst als
leider ervan afhankelijk had gemaakt.
Ik heb me vergist: ik had gedacht dat hij op zijn minst erg moeilijk zou krijgen.

Van harte gefeliciteerd, Boris. Balkenende II is een feit.

zondag 18 mei 2003 @ 19:06:06 #76
37950 JAM
pi_10516851
Bàh.

.

zondag 18 mei 2003 @ 19:06:20 #77
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10516855
quote:
Op zondag 18 mei 2003 18:56 schreef rroloff het volgende:

[..]

Ik heb me vergist: ik had gedacht dat hij op zijn minst erg moeilijk zou krijgen.

Van harte gefeliciteerd, Boris. Balkenende II is een feit.

En RIP D66 (1966 - 2007)
  zondag 18 mei 2003 @ 19:07:37 #78
37950 JAM
pi_10516881
quote:
Op zondag 18 mei 2003 19:06 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

En RIP D66 (1966 - 2007)

Tsja, het zit er wel in inderdaad... .

D66 heeft vandaag zijn liberale en progressieve en sociale gezicht, alles wat D66 tot D66 maakt vergooit voor kortzichtige "puntjesbinnenhalerij".

zondag 18 mei 2003 @ 19:08:56 #79
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10516910
quote:
Op zondag 18 mei 2003 19:07 schreef JAM het volgende:

[..]

D66 heeft vandaag zijn liberale en progressieve en sociale gezicht, alles wat D66 tot D66 maakt vergooit voor kortzichtige "puntjesbinnenhalerij".

Ik denk dat ze zich heel erg vergissen in de reactie van de kiezers. Die zullen dit niet vergeten en bij de volgende verkiezingen (volgend jaar dus ) zal de oppositie ze er anders nog wel even aan herinneren
  zondag 18 mei 2003 @ 19:09:57 #80
37950 JAM
pi_10516932
quote:
Op zondag 18 mei 2003 19:08 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Ik denk dat ze zich heel erg vergissen in de reactie van de kiezers. Die zullen dit niet vergeten en bij de volgende verkiezingen (volgend jaar dus ) zal de oppositie ze er anders nog wel even aan herinneren

Het is niet anders inderdaad... .
pi_10517072
quote:
Op zondag 18 mei 2003 19:07 schreef JAM het volgende:

[..]

Wat een makkelijke kritiek.
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_10517091
quote:
Op zondag 18 mei 2003 19:14 schreef Meneer_Aart het volgende:

[..]

Wat een makkelijke kritiek.

Inderdaad, ik vind het knap wat D'66 er nog heeft weten uit te slepen.
pi_10517114
quote:
Op zondag 18 mei 2003 19:15 schreef gelly het volgende:

[..]

Zeker weten. En ze hebben zowel de LPF als de SGP uit de regering weten te houden.
It is much easier to be critical than to be correct.
  zondag 18 mei 2003 @ 20:43:29 #84
52589 sjun
uit solidariteit
pi_10519341
quote:
Op zondag 18 mei 2003 19:09 schreef JAM het volgende:

[..]

Het is niet anders inderdaad... .

HEt congres van het witte goud, een dubbelzinniger naam en aforisme kon niet afgegeven worden.
- Een prijzig bosje lullen voor de bewindslieden?
- Bij de vertering en uitscheiding riekt er iets...?

De kenner weet asperges echter te waarderen en in goed gezelschap van wat Roomboter, een beetje Dille en Malta-aardappelen dien je geen verkeerd gerecht op.

Gelukkig bleek er voldoende gezond verstand bij de D'66 achterban om de eigen partij niet te laten oplossen in de keuze voor de gemakkelijke rol van kankerpit aan de wal.

pi_10520011
Ik zie veel mensen, met Thom de Graaf voorop, die dolgraag willen regeren en de harde maatregelen voor lief nemen om zodoende hun stokpaardjes te berijden. Ik vraag me alleen af of die bestuurlijke vernieuwing echt van de grond komt.
Ik bekijk de zaken zo.
  zondag 18 mei 2003 @ 21:27:02 #86
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_10520433
quote:
Op zondag 18 mei 2003 19:16 schreef Meneer_Aart het volgende:

[..]

Zeker weten. En ze hebben zowel de LPF als de SGP uit de regering weten te houden.

Dat was nooit een optie voor de VVD.
  zondag 18 mei 2003 @ 21:27:17 #87
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_10520441
quote:
Op zondag 18 mei 2003 19:15 schreef gelly het volgende:

[..]

zoals?
pi_10521853
ook een snikje namens mij............
  zondag 18 mei 2003 @ 22:44:10 #89
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_10522768
D66 zat in een moeilijk pakket.

Wel meedoen is volgens mij wel de juiste beslissing maar wat ik me wel afvraag is hoe ze nu in hemelsnaam over 4 jaar meer stemmen gaan trekken.

pi_10525697
Een heel verstandige keuze van D66. Wat mij betreft gaan ze er nu 4 jaar lang voor...
  maandag 19 mei 2003 @ 11:34:09 #91
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_10529113
Het was zeker niet zo dat de D'66'ers stonden te juichen: er zitten hele vervelende en jammere punten in het akkoord, waar de meeste D'66'ers niet blij mee zijn. Integendeel. Toch zijn er ook maatregelen aangekondigd die weliswaar pijn doen, maar wel zullen helpen. Zoals de ingrepen in de WAO enzo. Ook de natuur-&milieu kant van d'66 is niet blij met de Waddenzee en Borselle. Maar ja, politiek is compromissen sluiten. Er zitten ook punten in het akkoord die het CDA en VVD pijn doen; en zo hoort het ook.Toch heeft D'66 wel veel geld binnengesleept (800 miljoen) voor onderwijs en kenniseconomie, veel geld (250 miljoen) voor natuur- & milieu, het voorkomen van het onnodig afbreken van sociale voorzieningen. En hoewel niemand zich lijkt te realiseren wat het belang is, zijn de binnengehaalde democratische hervormingen ook van groot belang om mensen weer bij de politiek te betrekken. Maar dat zal pas gewaardeerd worden op het moment dat het spul gerealiseerd is... of voor kennisgeving aangenomen, zoals met een hoop D'66 ideeen uit het verleden
'Nuff said
  maandag 19 mei 2003 @ 11:36:12 #92
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_10529150
niks
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
  maandag 19 mei 2003 @ 11:37:29 #93
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_10529176
quote:
Op maandag 19 mei 2003 11:36 schreef SilverMane het volgende:

[..]

Van een mod verwacht ik wel wat meer nivo.

Het is een mening; van jou had ik toch wat beter begrijpend lezen verwacht.
  maandag 19 mei 2003 @ 11:38:29 #94
14513 SilverMane
pi_10529191
quote:
Op maandag 19 mei 2003 11:37 schreef Nyrem het volgende:

[..]

Het is een mening; van jou had ik toch wat beter begrijpend lezen verwacht.

Nee inderdaad het was een foutje. Ik had een ander topic nog voor me...... oeps
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
  maandag 19 mei 2003 @ 11:53:08 #95
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_10529488
quote:
Op zondag 18 mei 2003 19:06 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

En RIP D66 (1966 - 2007)

Nee, oude kiezers keren misschien de rug toe, maar er zullen nieuwe kiezers opstaan.
  maandag 19 mei 2003 @ 11:58:31 #96
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10529595
quote:
Op maandag 19 mei 2003 11:53 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Nee, oude kiezers keren misschien de rug toe, maar er zullen nieuwe kiezers opstaan.

Waar vandaan? Zoals eerder gezegd, de oppositie zal bij de komende verkiezing de kiezers echt wel helpen herinneren aan de draaikonterij van D66 ( "We doen nooit met een rechtse coalitie mee!" - B. Dittrich, 22/01/03).
  maandag 19 mei 2003 @ 11:59:30 #97
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_10529619
quote:
Op maandag 19 mei 2003 11:53 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Jep, die voornamelijk bij het VVD-electoraat
worden weggehaald.
  maandag 19 mei 2003 @ 12:01:31 #98
14513 SilverMane
pi_10529661
quote:
Op maandag 19 mei 2003 11:58 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Waar vandaan? Zoals eerder gezegd, de oppositie zal bij de komende verkiezing de kiezers echt wel helpen herinneren aan............

Ja inderdaad
  maandag 19 mei 2003 @ 12:05:20 #99
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10529737
quote:
Op maandag 19 mei 2003 12:01 schreef SilverMane het volgende:

[..]

Ja inderdaad

Dan mag het niet? Maar ene heer P.F. mocht wel vlak voor de verkiezingen een boek uitbrengen getiteld 'De Puinhopen van 8 jaar Paars'? Beetje scheef, niet?
  maandag 19 mei 2003 @ 12:06:43 #100
14513 SilverMane
pi_10529768
quote:
Op maandag 19 mei 2003 12:05 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Dan mag het niet? Maar ene heer P.F. mocht wel vlak voor de verkiezingen een boek uitbrengen getiteld 'De Puinhopen van 8 jaar Paars'? Beetje scheef, niet?

Hee verdedig ik hem wel.
  maandag 19 mei 2003 @ 12:29:49 #101
52589 sjun
uit solidariteit
pi_10530203
quote:
Op maandag 19 mei 2003 11:59 schreef Nyrem het volgende:

[..]

Jep, die voornamelijk bij het VVD-electoraat
worden weggehaald.

Een ander deel zal bij de PvdA vandaan komen omdat eindelijk een begin is gemaakt met de aanpak van de hypotheekaftrek. De PvdA kreeg dit nooit voor elkaar.
pi_10532252
quote:
quote:
Op maandag 19 mei 2003 11:59 schreef Nyrem het volgende: Jep, die voornamelijk bij het VVD-electoraat
worden weggehaald.
Inderdaad, Nyrem. Als de VVD een sterkere 'law & order', en immigratie + islam kritische koers gaat varen om de LPF wind uit de zeilen te nemen, dan zal de linkervleugel naar D66 verkassen.
  maandag 19 mei 2003 @ 13:57:58 #103
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10532315
quote:
Op maandag 19 mei 2003 12:29 schreef sjun het volgende:

[..]

Een ander deel zal bij de PvdA vandaan komen omdat eindelijk een begin is gemaakt met de aanpak van de hypotheekaftrek. De PvdA kreeg dit nooit voor elkaar.

Je haalt twee dingen door elkaar. Het niet voor elkaar krijgen en het niet willen. De PvdA heeft altijd problemen gehad met de aftrek, maar heeft het er door de coalitiepartners niet door gekregen. Daarvoor lopen de stemmers niet weg. Ze lopen wel weg bij de VVD die belooft om ervan af te blijven en er vervolgens toch aan gaat knutselen.
  maandag 19 mei 2003 @ 14:03:39 #104
45237 Vuur
We are not alone
pi_10532480
quote:
Op maandag 19 mei 2003 13:57 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Ze lopen wel weg bij de VVD die belooft om ervan af te blijven en er vervolgens toch aan gaat knutselen.

dan moet je als rechtse kiezer natuurlijk nogwel een passend alternatief hebben als je niet zo heel erg christelijk bent
  maandag 19 mei 2003 @ 14:05:15 #105
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10532540
quote:
Op maandag 19 mei 2003 14:03 schreef Vuur het volgende:

[..]

dan moet je als rechtse kiezer natuurlijk nogwel een passend alternatief hebben als je niet zo heel erg christelijk bent

Och, er is altijd nog het CDA. Of wou je die nog Christelijk noemen met dit akkoord?
  maandag 19 mei 2003 @ 14:09:02 #106
45237 Vuur
We are not alone
pi_10532646
quote:
Op maandag 19 mei 2003 14:05 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Och, er is altijd nog het CDA. Of wou je die nog Christelijk noemen met dit akkoord?

maar die zijn net zo hard akkoord gegaan met dat knutsellen. Overigens vind ik (als VVD-kiezer) dat deze aktie met de hypotheek wel te verwachten was. En ook nog wel redelijk goed te praten is.
Men had al langer aangekondigd dat men wat aan de frisia/geelink/snelgeldtegenwoekerprijzen banken wilden doen
  maandag 19 mei 2003 @ 14:11:31 #107
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_10532738
quote:
Op maandag 19 mei 2003 14:09 schreef Vuur het volgende:

[..]

maar die zijn net zo hard akkoord gegaan met dat knutsellen. Overigens vind ik (als VVD-kiezer) dat deze aktie met de hypotheek wel te verwachten was. En ook nog wel redelijk goed te praten is.
Men had al langer aangekondigd dat men wat aan de frisia/geelink/snelgeldtegenwoekerprijzen banken wilden doen

Precies, de staat hoeft de boot niet te subsidieren.
  maandag 19 mei 2003 @ 14:12:11 #108
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_10532776
quote:
Op maandag 19 mei 2003 14:11 schreef freako het volgende:

[..]

Precies, de staat hoeft de boot niet te subsidieren.

Waarom schaffen ze dan niet de gehele hypotheekrenteaftrek af?
  maandag 19 mei 2003 @ 14:16:03 #109
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_10532914
quote:
Op maandag 19 mei 2003 14:12 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Omdat je wel het eigenwoningbezit moet subsidieren.
  maandag 19 mei 2003 @ 14:19:30 #110
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_10533038
quote:
Op maandag 19 mei 2003 14:16 schreef freako het volgende:

[..]

Omdat je wel het eigenwoningbezit moet subsidieren.

En waarom schaffen ze dan het gebruikersdeel van de OZB af?
  maandag 19 mei 2003 @ 14:31:57 #111
45237 Vuur
We are not alone
pi_10533442
quote:
Op maandag 19 mei 2003 14:19 schreef Sidekick het volgende:

[..]

En waarom schaffen ze dan het gebruikersdeel van de OZB af?

Omdat je dan de hele kapitaal markt weer een schop in z'n kl*te geeft
  maandag 19 mei 2003 @ 14:42:06 #112
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_10533753
quote:
Op maandag 19 mei 2003 14:31 schreef Vuur het volgende:

[..]

Omdat je dan de hele kapitaal markt weer een schop in z'n kl*te geeft

Nee, het ging de keuze voor eigenwoningbezit.

Wat bedoel je precies met een schop in z'n klote?

maandag 19 mei 2003 @ 14:49:48 #113
45237 Vuur
We are not alone
pi_10533996
quote:
Op maandag 19 mei 2003 14:42 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies met een schop in z'n klote?

Er zullen waarschijnlijk best wel een behoorlijk aantal huizeneigenaars zijn waar de gehele hypotheekrenteaftrek niet direct is weg te strepen tegen het gebruikersdeel van de OZB. Zodoende kunnen er nog wel wat mensen in problemen komen met de hypotheek.
-oninbare hypotheken.
-onevenredig aantal huizen te koop.
-daling huizenprijzen.
zo zijn er nog wel een paar onbekende faktoren op te noemen.
In een economisch moeilijke tijd wil je geen russisch roullette gaan spelen lijkt mij.

Maar we dwalen wat af van het D66-congres

maandag 19 mei 2003 @ 16:06:15 #114
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_10536232
quote:
Op maandag 19 mei 2003 14:49 schreef Vuur het volgende:
Maar we dwalen wat af van het D66-congres
Inderdaad! Mijn post is de laatste on-topic post volgens mij....
'Nuff said
  maandag 19 mei 2003 @ 16:15:22 #115
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10536524
Het congres is geweest, we weten de uitslag, dus verder kunnen we het in het centrale formatie-topic wel af
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')