quote:Dat vroeger alles beter was is een statement dat je vaak hoort van oudere gamers. Toch denk ik dat dit wel meevalt. Ik heb er over nagedacht en mijn mening is dat het gewoon niet klopt. Het is nu eenmaal menselijk dat je je na verloop van tijd alleen de goede dingen herinnert. Ook op de C64, Amiga en andere klassieke systemen is genoeg bagger uitgebracht. Ik weet nog dat ik vroeger in de winkel stond voor een kast vol games, de meeste zijn al lang vergeten en slecht enkele hebben de titel klassieker gekregen. Het is (denk ik) zo dat mensen nu eenmaal goede herinneringen hebben aan die games waarmee hun hobby eigenlijk begonnen zijn.
Op donderdag 8 mei 2003 13:18 schreef Anahka2309 het volgende:
FF terzijde; ligt het aan mij of is het niveau van de tegenwoordige games ontzettend laag..uitzonderingen daargelaten is het allemaal zooooo simpel en/of een variatie van een eerder spel.
Ik heb een tijdje geleden wat abandonwarez uitgeprobeerd, om zelf eens wat herinneringen op te halen. Maar het gevoel wat naar boven kwam was meestal toch "vond ik dit vroeger leuk?". Want laten we eerlijk zijn, vergeleken met de huidige games zijn die oude spellen eigenlijk helemaal niks meer. Slechte graphics, geen diepgang, waardeloze AI, ze zijn onmogelijk uit te spelen aangezien levels steeds opnieuw worden opgebouwd totdat de moeilijkheidsgraad absurd hoog is.
Sommige oude games zijn zeker klassiekers die een plaatsje verdienen in onze collectieve herinnering, maar om nu te zeggen dat bijvoorbeeld Centipede of Elite beter zijn dan GTA, Zelda, MP, Halo of Splinter Cell?
Nee, gamers hebben het nog nooit zo goed gehad als nu.
[Dit bericht is gewijzigd door Strolie75 op 08-05-2003 13:37]
Dus nee, vroeger was niet alles beter.
Nu is de spelletjeswereld veel meer gericht op het grote publiek, de massa. Vroeger produceerde de markt voor de echte computerfreaks die vaak hielden van adventures, fantasy, star wars etc. Nu produceren ze voetbalsimulators, one-person shooters, simspelletjes en dergelijke. Vroeger had je veel meer adventures (de larry's, de kings quest series, space quest etc etc). Bestaan er uberhaupt nog spellen zoals bijvoorbeeld Phantasmagoria? Ik ken ze niet...
quote:Right on.
Op donderdag 8 mei 2003 13:38 schreef Neilza het volgende:
Vroeger waren games leuker, nu zijn ze mooier...
quote:Klopt, ik heb laatst op een oude PC nog eens Doom gespeeld. Het eerste dat me opviel is dat je niet omhoog of omlaag kunt kijken! Kon ik me helemaal niks van herinneren.
Op donderdag 8 mei 2003 13:38 schreef Fliepke het volgende:
Ik zit me altijd te ergeren, waarom kan dat godverdomme niet?!
quote:Daarom waren ze leuker, omdat je er gek van werd!
ze zijn onmogelijk uit te spelen aangezien levels steeds opnieuw worden opgebouwd totdat de moeilijkheidsgraad absurd hoog is.
Vroeger was het nieuw, nu is het al gedaan.
vroeger waren ze meer origineel en durfden ze dingen uit, nu wordt er alleen maar de koploper gevolgd .
Maar vroeger was het ook veel beperkter, minder grafisch enz. enz.
Met andere woorden: De games zijn veel dynamischer en interactiever geworden dan de games van vroeger.
quote:Of wat dacht je van duke nukem 3d...
Op donderdag 8 mei 2003 13:41 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Klopt, ik heb laatst op een oude PC nog eens Doom gespeeld. Het eerste dat me opviel is dat je niet omhoog of omlaag kunt kijken! Kon ik me helemaal niks van herinneren.
quote:Tsja, qua originaliteit houdt het een keer op natuurlijk.
Op donderdag 8 mei 2003 13:39 schreef Khadgar het volgende:
Vroeger was het allemaal NIEUW. Nu is het vaak zo'n gevoel van 'been there, done that'...
En dan kunnen spellen alleen nog verbeteren in speelgemak, graphics en grootte. Ze zijn tegenwoordig echt prachtig, maar het been there done that gevoel overheerst wel een beetje.
quote:Als je kijkt naar de verhouding "aantal games die uitkomen:aantal klassiekers" was het vroeger beter denk ik..
Op donderdag 8 mei 2003 13:34 schreef Strolie75 het volgende:
Nee, gamers hebben het nog nooit zo goed gehad als nu.
quote:Is Runaway, a road adventure al uit???
Op donderdag 8 mei 2003 13:40 schreef Rieuwert het volgende:
Day of the Tentacle, Indiana Jones, oftewel Lucas Arts had vroeger echt mooie spellen.. maar dit genre (2d) lijkt geheel verdwenen en de humor erin dus idem dito. Maar ja, Serious Sam bijvoorbeeld is mooi op een ander vlak, en heeft ook wel humor. Lastig te zeggen, maar ik denk niet dat je het zo eenvoudig kan stellen.
Als er nu de zoveelste shooter uitkomt zijn alleen de grafics mooier en de missies misschien anders.. Maar echte revoluties zoals met Wolfenstein3d of Doom zijn er niet....
Maar goed, ik zeg niet dat alle games tegenwoordig bagger zijn..we hebben inderdaad toppers als Zelda; TWW, Metroid Prime, Hale, BG1 & 2, AvP2, etc.
Ik bedoelde meer dat iedereen zich teveel op graphics richt...kijk maar naar Diablo 2....grafisch niet ontzettend sterk maar een van de beste spellen alles tijden (IMO). Toch heb je dan van die malloten die zeggen: "Dat draait maar in 640x480 (en met add-on in 800x600) dus dat kan nooit goed zijn".
Hetzelfde met bv. C&C (deeltje 1) of Warcraft 2....destijds grafisch niet slecht maar vooral de gameplay van die spellen is perfect. Tegenwoordig heb je allemaal van die bagger RTS'ers die er prachtig uitzien maar niet te spelen zijn....
En dan begin ik niet eens over die 13 in een dozijn FPS'ers....de enige die ik serieus gespeeld heb zijn UT2003, AvP1 en 2 en Halo. UT2003 alleen in MP natuurlijk en AvP1 & 2 en Halo zowel SP als MP.
Unreal 2....grafisch errug mooi.....lamste spel ooit.
Die nieuwe Indiana Jones games....grafisch ok, verder is het gewoon een Tomb Raider kloon met een Lucasarts-licentie. En Tomb Raider zonder tieten en hotpants is gewoon nie leuk
Ik ben 23 trouwens.....jullie? Zo oud ben ik toch nie
quote:nieuw genre??
Op donderdag 8 mei 2003 13:39 schreef Isabeau het volgende:
Nee, vroeger waren games niet beter. Vroeger waren games anders.Nu is de spelletjeswereld veel meer gericht op het grote publiek, de massa. Vroeger produceerde de markt voor de echte computerfreaks die vaak hielden van adventures, fantasy, star wars etc. Nu produceren ze voetbalsimulators, one-person shooters, simspelletjes en dergelijke. Vroeger had je veel meer adventures (de larry's, de kings quest series, space quest etc etc). Bestaan er uberhaupt nog spellen zoals bijvoorbeeld Phantasmagoria? Ik ken ze niet...
quote:Ja, vroeger waren gameuitgevers kleine zelfstandige bedrijven en werden games door een klein team mensen op een zolder gemaakt. Dit kwam de creativiteit zeker ten goede.
Op donderdag 8 mei 2003 13:39 schreef Isabeau het volgende:
Nee, vroeger waren games niet beter. Vroeger waren games anders.Nu is de spelletjeswereld veel meer gericht op het grote publiek, de massa. Vroeger produceerde de markt voor de echte computerfreaks die vaak hielden van adventures, fantasy, star wars etc. Nu produceren ze voetbalsimulators, one-person shooters, simspelletjes en dergelijke. Vroeger had je veel meer adventures (de larry's, de kings quest series, space quest etc etc). Bestaan er uberhaupt nog spellen zoals bijvoorbeeld Phantasmagoria? Ik ken ze niet...
Tegenwoordig kost een game miljoenen om te maken en bestaan ontwikkelteam vaak uit meer dan honderd mensen. Uitgevers zijn grote multinationals geworden met aandeelhouders die elk jaar hogere winsten willen zien. Men is dus niet zo snel meer bereid risicos te nemen en speelt op safe hetgeen de originaliteit niet ten goede komt (gelukkig denkt niet elke uitgever zo). Games worden ontwikkeld voor doelgroepen. De industrie is denk ik gewoon volwassen geworden. Wat dat betreft valt er zeker een vergelijking met Hollywood te trekken.
Ik vind dit overigens een slechte zaak, men moet risicos durven te nemen en originele spelen durven te uit te brengen. Maar als ik de verkoopcijfers van EA bekijk denk ik niet dat veel mensen zo denken.
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 13:48 schreef vosss het volgende:nieuw genre??
hoe noem je dat dan ook al weer van die doom spelletjes
quote:Tja, ik vond Super Mario Sunshine ook een baggerspel. Toch kreeg deze game overal hoge cijfers en werd het door het zeer strenge Edge Magazine uitgeroepen tot 3e beste spel van het afgelopen jaar. Nu zit ik me af te vragen of ik iets gemist heb, maar ik heb het echt vaak genoeg geprobeerd. Ik denk dat veel reviewers Nintendo niet graag afkraken en dat de goede herinneringen aan de Italiaanse loodgieter zeker een rol hebben gespeeld. Ik denk dat wanneer SMS onder een andere naam, met een andere hoofdfiguur door een andere uitgever was uitgebracht de scores niet hoger als 60% waren geweest.
Op donderdag 8 mei 2003 13:46 schreef Dr.Daggla het volgende:
Maarja, smaken verschillen.. Er zijn mensen die SMS leuk vonden..
Daar kan ik iig niet met m'n pet bij..
quote:FPS, oftewel First Person Shooter
Op donderdag 8 mei 2003 13:53 schreef Isabeau het volgende:[..]
Ja, heel origineel. Dan schiet je op jezelf in een spiegel terwijl je de kogels probeert te ontwijken!
hoe noem je dat dan ook al weer
van die doom spelletjes
quote:Postal 2, überbagger ja. Typisch zon geval van hey, geweld is populair want kijk naar de verkoopcijfers van GTA. Dus proberen ze dit succes te evenaren door waardeloze games als Postal 2 en BMX XXX uit te brengen, games die de hele industrie en gamers een slechte naam bezorgen als je het mij vraagt.
Op donderdag 8 mei 2003 13:52 schreef M2theC het volgende:
Postal 2Ubergrappig
Het succes van GTA was sowieso niet gebaseerd op sex en geweld maar op de ongelooflijke coole gameplay die een ongekende vrijheid bood.
quote:Idd geweld verkoopt... En wat is er nieuw aan het concept van 2 als er al 1 was...
Op donderdag 8 mei 2003 13:57 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Postal 2, überbagger ja. Typisch zon geval van hey, geweld is populair want kijk naar de verkoopcijfers van GTA. Dus proberen ze dit succes te evenaren door waardeloze games als Postal 2 en BMX XXX uit te brengen, games die de hele industrie en gamers een slechte naam bezorgen als je het mij vraagt.
Het succes van GTA was sowieso niet gebaseerd op sex en geweld maar op de ongelooflijke coole gameplay die een ongekende vrijheid bood.
Of het vroeger beter was? Neuh, valt wel mee, alleen zijn er tegenwoordig bedrijven die alles op graphics gooien, helaas niet aan de sfeer, en algemene gameplay. Vroeger moest je wel meer aan dat soort dingen doen, grafisch was je veel meer beperkt.
Kijk naar Grand Prix. Deel 2 is nog steeds de betere, daarna is het (imho) ook misgegaan. Meer naar graphics gedaan, maar dan met de fout het "gevoel" van deel 2 te verliezen. Ik denk dat er tegenwoordig door de uitgevers meer druk wordt gezet, er gaat aardig wat geld in het spelcircuit om.
Orgineel zijn is daarom ook moeilijker, de uitgever wil liever een geijkte cashcow (C&C, ugh, na Red Alert 1 vernaggeld), dan een orgineel spel (met de kans dat het niet verkoopt).
Maar bedrijven als Blizzard maken imho nog steeds klassiekers, Lucas Arts gaat ook weer naar de adventures, nu Sierra nog. Halflife bv is ook zo'n klassieker, let op wat er met Halflife 2 gaat gebeuren! Er zijn echt wel bedrijven die voor kwaliteit gaan.
De funfactor is er nog steeds, maar het was ook veel meer reactietijd afhankelijk.
Ik hou wel van de PC games waarbij je je hele keyboard gebruikt + muis. Dit is nu voor mij wat interessanter dan die C64 spelen nog zijn.
De spelen van nu zijn ook wat rustiger en intellectueel wat meer een uitdaging met de tegenwoordig vereiste tactieken.
En het ziet er tegenwoordig toch gewoon lekkerder uit
quote:Full throttle was klote, dat spel had je zo uit, volgens mij heb ik er met een vriend van me iets langer dan een middag over gedaan....
Op donderdag 8 mei 2003 14:01 schreef Pheno het volgende:
* Pheno wacht op de sequals van Full Throttle en Sam & Max die gaan komen. Topadventures met hoog humorgehalte in het hedendaags jasje
Wat ik meer probeerde te zeggen was dat ik blij ben dat adventures weer wat terug komen (Syberia, Broken Sword 3). En dus ook Full Throttle en Sam & Max. Nu nog een Monkey Island (zoals 3, 4 zoog) of nog beter: Day of the Tentacle
[Dit bericht is gewijzigd door Pheno op 08-05-2003 14:11]
quote:ow ja, dat!
Op donderdag 8 mei 2003 13:55 schreef vosss het volgende:FPS, oftewel First Person Shooter
Maar ehm, wat ik dus vroeg. Bestaan er nu nog spellen die lijken op bijvoorbeeld Phantasmagoria? Dat je in een soort film voor god speelt en een mysterie moet oplossen.
quote:Gelukkig zijn die gestorven
Op donderdag 8 mei 2003 14:08 schreef Isabeau het volgende:[..]
ow ja, dat!
Maar ehm, wat ik dus vroeg. Bestaan er nu nog spellen die lijken op bijvoorbeeld Phantasmagoria? Dat je in een soort film voor god speelt en een mysterie moet oplossen.
quote:ik vond phantasmagoria wel cool hoor, evenals the 7th guest en the 11th hour
Op donderdag 8 mei 2003 14:10 schreef Fliepke het volgende:[..]
Gelukkig zijn die gestorven
quote:Of hoe heette die verschrikkelijk irritante gozer die dan iets moest oplossen. Dat soort spellen! Zijn die er nog!
Op donderdag 8 mei 2003 14:12 schreef vosss het volgende:ik vond phantasmagoria wel cool hoor, evenals the 7th guest en the 11th hour
quote:Nee die worden volgens mij niet meer gemaakt
Op donderdag 8 mei 2003 14:19 schreef Isabeau het volgende:[..]
Of hoe heette die verschrikkelijk irritante gozer die dan iets moest oplossen. Dat soort spellen! Zijn die er nog!
(bedoelde jij Larry?)
quote:Dan ben ik helemaal uit de stelling.
Op donderdag 8 mei 2003 14:19 schreef Fliepke het volgende:Nee die worden volgens mij niet meer gemaakt
Ja, vroeger waren de games beter.
quote:Ik zit met smart te wachten op Runaway: a road adventure
Op donderdag 8 mei 2003 14:20 schreef Cheiron het volgende:
point-and-click-adventures?
Die komen volgens mij amper nog uit?
Leuk genre in ieder geval!(bedoelde jij Larry?)
iemand enig idee offie al uit is, release is geloof ik al 2x uitgesteld
(ik wil ook een retro-topper doorgeven : Rolling Thunder)
Nee, naar mijn mening hebben we het gevoel dat ze beter waren door de voldoening die het gaf om ze uit te spelen of om een puzzel op te lossen. Vroeger kosten het soms dagen, zoniet weken, om een puzzel op te lossen. Als het eindelijk lukte en je kon weer verder was dat gevoel onbeschrijfelijk. Tegenwoordig is de verleiding om een walkthrough op het internet te zoeken veels te groot wanneer men er na 10 minuten niet uitkomt. Dit heeft het einde van de adventure games ingeluid als je het mij vraagt.
[Dit bericht is gewijzigd door Strolie75 op 08-05-2003 14:34]
tegenwoordig komen er nog steeds hele goeie spellen uit, Splinter Cell is echt geniaal qua gameplay, al zuig ik enorm
Maar het enthousiame van mijn MSX/Amiga/386/486 tijdperk zal ik niet zo snel meer hebben. Maar dat komt ook door mijn verwendheid natuurlijk.
Ik denk dat ik bij Sam&Max2 enz wel weer ff kriebels zal krijgen.....
Daarbij zijn tegenwoordig de spellen mooier, betere muziek... besturing is ook niet meer zo beperkt en dat alles zorgt voor meer sfeer (oké, er bestaan wederom uitzonderingen). En dat vind ik toch wat aantrekkelijker dan een paar bits die bewegen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het harstikke nostalgisch is om die oude spellen weer te spelen en dat is denk ik waarom men die oude spellen zo goed vind. Het geeft gewoon hele leuke herinneringen aan de tijd dat je ze voor het eerst speelde.
quote:Daarom proberen ze nu een FPS game te onderscheiden van de overige bestaande FPS games met schaduw effecten, interactie NPC's, gezichtsemoties, slimmer/logischer AI, etc. Zijn dus ook de kleine dingen die de singleplayer gedeelte van HL geweldig maakte en een bepaald sfeer meegaf.
Op donderdag 8 mei 2003 14:30 schreef Djaser het volgende:
Vroeger deden ze meer hun best op de kleine dingen. Spellen moest toen echt nog pixel voor pixel gemaakt worden nu gaat het zo makkelijk met 3d moddelen.
Vroeger zag je de meest rare dingen over je beeld bewegen, vierkant, blokkerig, misvormd, hobbelend, raar gekleurd met de meest idiote geluiden erachter. Ik weet het niet, het maakte een stuk meer indruk op me dan de 3D modellen van nu.
Ik speel die oude dingen nog wel, op een handheld spelcomputertje. Daar komen ze prima tot hun recht. Jammer dat ik daar niks over mag zeggen
quote:Om even het niet toegestane deel over te slaan hier, ben ik dit er wel mee eens.., gister heb ik dus ook de mogelijkheid binnengekregen om m'n oude NES spellen op m'n GBA te spelen, en ik kan je verzekeren, ze krijgen een 2e leven.., ik ben weer begonnen met Zelda 1 en 2, grafisch zien ze er nog best redelijk uit (omdat je op zo'n klein scherm speelt pixelt het ook niet), en m'n oude NES collectie die ik vroeger had speel ik nu meesterlijk opnieuw (Kirby, double dragon), ik betrapte mezelf zelfs dat ik opeens in wereld 3-2 zat met Mario 1
Ik speel die oude dingen nog wel, op een handheld spelcomputertje. Daar komen ze prima tot hun recht. Jammer dat ik daar niks over mag zeggen
Het feit dat velen games van vroeger beter vinden is meestal pure nostalgie
Ik zou nog steeds graag UFO - enemy unknown willen spelen, maar mijn pc staat dat niet toe Ik installeerde dat bij een vriend op de pc (daar kon het wel) en was heel enthouasist. Zei dat het heel gaaf was en zo. Hij kijkt. Ziet de oude graphics en zegt: gooi er maar af, da's ouderwetse troep.
Daggerfall speel ik ook nog wel, maar Morrowind is zo... mooi En in Morrowind hebben ze irritante dingen uit Daggerfall verwijderd, maar zijn vergeten er weer de handige dingen (zoals een paard of sneltravel) in terug te doen. Ach...zo kan ik wel een tijdje doorgaan met klagen.
quote:
Op donderdag 8 mei 2003 14:24 schreef PBateman1978 het volgende:
(ik wil ook een retro-topper doorgeven : Rolling Thunder)
De games die ze nu maken zijn zeker niet verkeerd.
Games krijgen tegenwoordig een eigen script, een eigen symphonie-orkest, zelfs acteurs om bewegingen van carachters na te bootsen.
Maar de spellen van tegenwoordig zijn wel veel cooler gemaakt en de ontwikeling blijft groeien.
Ik denk dat er straks spellen zijn, die non-linear worden gemaakt. Nu wordt er bijvoorbeeld al bij Sims 2 viruele DNA toegevoegd, dat wil zeggen. Dat als je een Sim niet op tijd laat wassen dat ie gaat stinken, of je laat een Sim niet naar de kapper gaan en zijn haren groeien maar door. Ook de sims worden ouder etc....
[Dit bericht is gewijzigd door ArmaniMania op 13-05-2003 18:40]
Er zijn er nu nog een paar waar je ehct aan het brullen bent(SMB2, Mariko kart)
Maar gewoon, het echt briljante spel als: Bomberman
Lekker co-op spelen, En lache en brulle in de battle game
Vooral deel 4 was leuk, daar heb iedereen bij battle game een special skill
Ik heb nu 2 jaar geen game gespeeld en alleen een beetje meegekeken. Ik ga hier ook niet beweren dat het bovenstaande op alle games betrekking heeft..maar dat ik enigzins teleurgesteld bent in de games van tegenwoordig mag wel gesteld worden.
Er zijn echter wel een paar dingen die inderdaad gewoon minder zijn tegenwoordig. Ten eerste is er IMO een hoop verloren gegaan met de opkomst van 3D. Natuurlijk, een FPS is leuk, maar sommige genres zijn er gewoon NIET bij gebaat. Noem me ouderwets maar Mario64 -een heel aardig spel trouwens- is gewoon lang zo leuk niet als een Mario3 of SMW. Bovendien kan ik eigenlijk veel meer genieten van een mooi getekend 2D-spel dan van de nieuwste 3D engines met bumpmapping en weet ik wat voor gelul.
Ten tweede is, zoals iemand al zei, de creativiteit een beetje weg. De spelletjes van tegenwoordig worden door teams van honderden mensen gemaakt. Voor originaliteit is geen ruimte meer: er wordt alleen maar voortgebouwd op bestaande genres. Terwijl de nieuwe technologie meer mogelijkheden biedt dan ooit tevoren, gaan de spellen steeds meer op elkaar lijken. Gelukkig zijn er nog een paar echte innovators in de gameswereld: Miyamoto, Kojima, Rockstar Games..
En wat ik eigenlijk het meest mis in de games van vandaag de dag: effe snel een halfuurtje spelen. Vroeger douwde je gewoon je cartridge erin en een minuut later zat je middenin de actie. Nu krijg je intro's van een half uur, vervelende mission briefings, je moet hele middagen uittrekken voor zo'n spelletje.
Eigenlijk komt het een beetje hierop neer: Computerspelletjes zijn een kunstvorm, zoals films of muziek. En zoals het wel vaker gaat heeft de commercie heeft deze kunstvorm weliswaar populair gemaakt, maar is dit gepaard gegaan met een verlies van integriteit en artistieke waarde.
Overigens raad ik iedereen die met weemoed terugdenkt aan de 'goeie ouwe tijd' aan een GBA te kopen: misschien wel het laatste echte goede 2D-systeem.
quote:De macht van de monopolist.
Op woensdag 21 mei 2003 19:11 schreef WAT het volgende:
Dus: Koop meer originelere spellen anders loopt het fout af met de game-industrie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |