quote:Waar heb ik dit toch eerder gelezen?
Op 28 januari 2001 13:45 schreef Arcee het volgende:
Een meesterwerk idd. Zeker technisch gezien. Zelden een technisch zo perfecte film gezien. Als de beelden niet zo gruwelijk waren zou je elk frame van de film als Anton Pieck ansichtkaart kunnen aanbieden. Maar ook emotioneel is-ie erg sterk. Eén van de weinige films waar ik met een brok in de keel bleef zitten.
Niet dat de gebeurtenissen in WO II niet erg zijn, daar niet van, maar als film zélf vond ik 'm niet eens zó geslaagd. Maar goed, ik realiseer me ook wel dat dat een erg impopulaire mening is.
quote:Geen idee joh
Op 28 januari 2001 14:29 schreef twi het volgende:
Waar heb ik dit toch eerder gelezen?
Met z'n zevenen in een grote bioscoopzaal tijdens het WK, projector stopt precies bij die indrukwekkende afscheidscene, en geen personeel in de buurt natuurlijk.. * tig
Wat een ongelooflijk mooie vioolmuziek! Is die hele soundtrack zo mooi?
Maar het verhaal van WOII vindt ik indringender weergegeven in 'Sophie's Choice',(boek en film zijn mooi) en La Vita e Bella. Die films deden mij meer dan Schindler List. Op de een of andere manier toch een typische Spielberg film. Het is allemaal net iets te mooi.
quote:Allemaal net iets te mooi? Heb je de film wel goed gezien?
Op 28 januari 2001 18:23 schreef RaisinGirl het volgende:
Ik vond met name de scenes mooi waar het rode jasje van het kleine meisje afstak tegen de zwartwit beelden van de rest van de film. Mooi gedaan.Maar het verhaal van WOII vindt ik indringender weergegeven in 'Sophie's Choice',(boek en film zijn mooi) en La Vita e Bella. Die films deden mij meer dan Schindler List. Op de een of andere manier toch een typische Spielberg film. Het is allemaal net iets te mooi.
La Vita e Bella vond ik nou niet zo goed. Je zou bijna kunnen zeggen dat er gespot wordt met de Holocaust in die film.
[Dit bericht is gewijzigd door aa op 28-01-2001 18:56]
Ik heb hem een paar maanden geleden gekeken met een stuk of 20 mensen op school. Als voorbereiding op een excursie naar Tsjechië (met een dag excursie naar Auschwitz, Polen).
Maar als je met 20 man zit te kijken gaat alles een beetje langs je. Maar nadat ik naar Auschwitz ben geweest krijg ik iedere keer weer rillingen als ik wat zie/lees/hoor over de holocaust.
Dus ik denk dat ik hem van de week maar een keer ga huren...
quote:Vet! Kun je zien hoe het er echt uitzag!!!
Op 28 januari 2001 21:01 schreef Kiwi het volgende:
Ik heb hem gister gemist, vergeten op te nemen.Ik heb hem een paar maanden geleden gekeken met een stuk of 20 mensen op school. Als voorbereiding op een excursie naar Tsjechië (met een dag excursie naar Auschwitz, Polen).
Maar als je met 20 man zit te kijken gaat alles een beetje langs je. Maar nadat ik naar Auschwitz ben geweest krijg ik iedere keer weer rillingen als ik wat zie/lees/hoor over de holocaust.
Dus ik denk dat ik hem van de week maar een keer ga huren...
quote:
Op 29 januari 2001 20:35 schreef Puc-conDoin het volgende:
Vet! Kun je zien hoe het er echt uitzag!!!
is idd erg indrukwekkend, bijna te heftig om te lezen.
Voor mijn studie heb ik 'Hitler's willing executioners' gelezen. Een omstreden boek, maar de gedeeltes waarin hij schrijft over Police batallion 101 doen je maag omkeren. Ik werd er echt letterlijk misselijk van. Dit bataljon had als 'speciale' taak om joden in Oost-Europa te elimineren. De joden werden bijeengedreven, vervolgens moesten ze zelf hun massagraf graven. Op die manier zijn er duizenden afgeslacht. Na afloop gingen de soldaten zich maar bezatten om te kunnen vergeten wat ze die dag hadden gezien en gedaan...
quote:
Op 29 januari 2001 20:35 schreef Puc-conDoin het volgende:
Vet! Kun je zien hoe het er echt uitzag!!!
quote:Gespot? Heb je de film wel goed gezien?
Op 28 januari 2001 18:55 schreef aa het volgende:
La Vita e Bella vond ik nou niet zo goed. Je zou bijna kunnen zeggen dat er gespot wordt met de Holocaust in die film.
Dat het juist een x op deze manier benadert werd vond ik goed! Het was op een goede manier met een lach en een
traan gedaan... De hoofdrolspeler gebruikt 'humor' om ermee om te gaan...
En Schindlers list is waarschijnlijk de film die die tijd het meest realistisch weergeeft... Maar niet bepaald een film waar je naar moet gaan kijken als je al niet vrolijk bent zegmaar
quote:Thanx die film had ik nog niet gezien
Op dinsdag 30 april 2002 00:38 schreef SunChaser het volgende:
Zaterdag op RTL4 of 5 vanaf 20.10.
quote:Wat is er mis met commercie om een zeer indringende boodschap over te brengen?
Op maandag 29 januari 2001 23:27 schreef bixister het volgende:
ben 't eens met Zanderrr & Raisingirl.
had me er ook veel van voorgesteld.
ik was daarvoor al eens in Auswitsch geweest, dat heeft me wel bij de strot gegrepen.
maar die film, nee. het verhaal op zich wel, dat 't echt gebeurd is, zeer indrukwekkend. maar de manier waarop het verfilmd is vond ik ook te Spielbergiaans commercieel gelikt. bah.
quote:ik vond dit oook echt een hele droevige film de enigste film waar ik met een brok bij in me keel heb gezeten is deze (scindler's list en the lion king
Op zondag 28 januari 2001 14:14 schreef Ratch het volgende:
Ik sluit me hier geheen bij aan. De enige andere film waar ik een brok van in m'n keel kreeg was 'Saving private ryan'... ook een zeer goede film.
quote:ja die was helemaal zielig ik moest er serieus bijna zelf bij janken
Op zaterdag 04 mei 2002 23:03 schreef Dr.Daggla het volgende:
Vooral de scene dat ie die ring krijgt, en zich realiseert dat ie meer mensen had kunnen redden..
quote:beetje reclame om te kleuren van je tv weer aan de gang te krijgen is geen verkeerde optie.
Op dinsdag 30 april 2002 00:43 schreef Swetsenegger het volgende:[..]
Wat is er mis met commercie om een zeer indringende boodschap over te brengen?
Saaie film, enige positieve is dat Seinfeld er een geweldige scene en eps aan heeft opgehangen.
Als je echt "goed" bent laat je de duitsers duits praten.
quote:Normaal gesproken vind ik dat gezeik.. maar nu benik het wel met je eens. Het is echt en gemis om die duisters niet in het duits te horen vloeken!
Op zondag 05 mei 2002 13:48 schreef fisico het volgende:
quote:
Saaie film, enige positieve is dat Seinfeld er een geweldige scene en eps aan heeft opgehangen.
Spielberg
quote:Seinfeld heeft het naar die film gaan gebruikt voor een ep van zijn sitcom. Die ep was echt top.
Op maandag 06 mei 2002 12:10 schreef Paige het volgende:[..]
Spielberg
quote:Dat vind ik juist de zwakste scene. Spielberg probeert op een niet subtiele manier de toeschouwer te emotioneren. Op zich had het wel gekund dat Schindler kenbaar maakte dat hij meer mensen had willen redden maar het wordt zo oversentimenteel en ongeloofwaardig geacteerd dat het ongeloofwaardig is. Als je op het punt staat te vluchten heb je mijns inziens andere dingen aan je hoofd en verkeer je in een andere gemoedstoestand.
Op zaterdag 04 mei 2002 23:03 schreef Dr.Daggla het volgende:
Vooral de scene dat ie die ring krijgt, en zich realiseert dat ie meer mensen had kunnen redden..
quote:Dat vond ik ook. Het herinnert je er op een mooie manier aan dat iets dergelijks zich echt heeft voorgedaan.
Op maandag 06 mei 2002 11:54 schreef SunChaser het volgende:
De mooiste scene is met de steentjes.
Van mij had de film wel in kleur gemogen. Ik heb niets tegen zwart-wit films als zodanig maar ik vind niet dat het iets toevoegt.
La vita e bella zit overigens vol met ongeloofwaardige sentimentaliteiten.
quote:Dat ben ik helemaal met je eens. Geld wat mij betreft vor alle talen (dus Russen ook Russisch en geen Engels met een accentje!)
[offtopic]
Dat viel me trouwens op aan Braveheart (geweldige film imho) toen ik die van de week weer eens keek. De Schotten spreken met een Schots accent (inclusief Mel Gibson) en de Engelsen met een wat Engelser accent. En de twee Fransen spreken Frans tegen elkaar. Dit was me natuurlijk al wel eerder opgevallen, maar ik meende dat de Engelse adel in die tijd Frans sprak. Dus zou men aan het Engelse hof Frans moeten spreken. Vergis ik mij of heb ik gelijk? En ja ik weet wel dat die film niet is gemaakt als documentaire
quote:Natuurlijk niets nieuws bij Spielberg, maar het viel me toch van 'm tegen dat hij het hier ook doet. Popcorn in serieuze-film-verpakking. Daarbij is die hele scene zo gefilmd dat de joden nog het meest lijken op een zojuist bevrijd elfenvolkje.
Op woensdag 07 augustus 2002 08:17 schreef Bus watcher het volgende:[..]
Dat vind ik juist de zwakste scene. Spielberg probeert op een niet subtiele manier de toeschouwer te emotioneren. Op zich had het wel gekund dat Schindler kenbaar maakte dat hij meer mensen had willen redden maar het wordt zo oversentimenteel en ongeloofwaardig geacteerd dat het ongeloofwaardig is.
quote:Zoals het amerikaanse geld verborgen in de bontjas van je vrouw, of het goud verborgen in je auto, zaken die Spielberg voor het gemak even vergeet.
Als je op het punt staat te vluchten heb je mijns inziens andere dingen aan je hoofd
quote:Het herinnerde mij voornamelijk aan het feit dat Schindlers List zo wordt gewaardeerd vanwege de politiek correcte boodschap en inhoud, en niet om de film an sich. Overigens vergeet Spielberg bij die scene ook nu weer iets te vermelden, nl. dat een flink deel van de Schindler-joden hier niet aan meededen omdat ze absoluut niet achter de film stonden.
Dat vond ik ook. Het herinnert je er op een mooie manier aan dat iets dergelijks zich echt heeft voorgedaan.
quote:Verwerpelijke film.
La vita e bella zit overigens vol met ongeloofwaardige sentimentaliteiten.
quote:Ik zag het gisteren, waarna ik snel heel Hoogeveen heb doorgecrossed (het was 5 voor 5) om een lege videoband te kopen, poging mislukt trouwens, mar heb toch een band weten te regelen.
Op zondag 16 maart 2003 12:37 schreef SunChaser het volgende:
Vandaag 23:55 Schindler's List (8 reacties)
Met Liam Neeson, Ben Kingsley, Ralph Fiennes e.a (1993) BBC1 Drama
Naar mijn mening Spielbergs beste film en 1 van de beste films die er is. Ik zit vannacht dus achter m'n tv
Maar tis een fantastische film natuurlijkk.
quote:Iemand die mijn mening deelt.
Op maandag 17 maart 2003 00:19 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Waarschijnlijk is dit ook wel de beste film allertijden.
Het blijft een erg aangrijpende film: je kunt je niet voorstellen dat het er 60 jaar geleden hier zo aan toe ging. Je voelt de paniek en angst van de mensen door het scherm heen.
In zwart/wit geschoten...en aangezien we alle beelden uit die tijd als zwart/wit kennen, komt het des te realistischer over. De acteerprestaties zijn uitstekend.
Het is een lange film, maar er zijn maar weinig momenten waarop het even inzakt.
Het is inderdaad een erg aangrijpende en mooie film, met heel weinig momenten waarop het inzakt... het gebruik van zwart-wit zorgt voor een heel mooi effect met de paar dingen die dan wel in kleur zijn...
Ik kon af en toe ook maar nauwelijks geloven dat dit allemaal, nog niet zo lang geleden, ook echt gebeurd is terwijl ik naar de film keek...
Geruchten over SL op DVD lijken dan nu eindelijk bevestigd:
quote:en Videostore Magazine
We hadn't planned to check in with another update today, but this one is just too good not to let you all know about. We have official confirmation from Universal Studios (via this article at Video Store - slide down to the very bottom of the text) that Steven Spielberg's long awaited Schindler's List will finally debut on DVD in 2004. How's that for a nice way to end the week?NOW then... that's all folks!
quote:
Asked what other notable titles in the Universal archive await a renaissance on DVD, Kornblau didnt hesitate to answer.Its fair to say that the one big title in our vault that hasnt been out on DVD is Schindlers List, he said. Its coming in 2004.
quote:Hehe!
Op donderdag 16 oktober 2003 12:54 schreef Roel_Jewel het volgende:
uit: [DVD] Welke wil je maar is/zijn er niet?Geruchten over SL op DVD lijken dan nu eindelijk bevestigd:
Digital Bits:
[..]en Videostore Magazine
[..]
Eindelijk!
Deze gaat rechtstreeks van de winkel in mijn collectie!!!
quote:Dat is echt mooi nieuws.. Dit is 1 van de betere films, een van de "weinige" films met een diepere inhoud!! Ik zal em dan ook gelijk kopen als tie uitkomt. Heb destijds een soundtrack van de film op de kop weten te tikken. Echt mooie muziek!!
Op donderdag 16 oktober 2003 12:54 schreef Roel_Jewel het volgende:
uit: [DVD] Welke wil je maar is/zijn er niet?Geruchten over SL op DVD lijken dan nu eindelijk bevestigd:
Digital Bits:
[..]en Videostore Magazine
[..]
Nou doetie cool, maar alsie het muziekje alleen al hoort, begintie te huilenquote:Op maandag 17 maart 2003 03:20 schreef TARAraboemdijee het volgende:
dan gaat m'n post toch lekker naar dat topicquote:Op woensdag 24 maart 2004 21:27 schreef calvobbes het volgende:
Pssst... Die DVD is al uitgebreid besproken in DVD Schindler's List
quote:Op donderdag 11 november 2004 00:01 schreef StarGazer het volgende:
Meer hoef ik niet te zeggen. Brok in m'n keel, elke keer weer als ik 'm zie. En ja , ik heb em ook op dvd.
Ja hij speelt het mooi he....quote:Op donderdag 11 november 2004 00:26 schreef Murray het volgende:
Net voor het eerst gezien, heb hem nooit echt willen zien....
Indrukwekkend, geen leuke film.
Ralph Fiennes is wel briljant.
Ik heb nu al een stuk of 5 keer geprobeerd om deze scene onbewogen te kijken, en het lukt me gewoon niet...quote:Oskar Schindler : I could have got more out. I could have got more. I don't know. If I'd just... I could have got more.
Itzhak Stern : Oskar, there are eleven hundred people who are alive because of you. Look at them.
Oskar Schindler : If I'd made more money... I threw away so much money. You have no idea. If I'd just...
Itzhak Stern : There will be generations because of what you did.
Oskar Schindler : I didn't do enough!
Itzhak Stern : You did so much.
[Schindler looks at his car]
Oskar Schindler : This car. Goeth would have bought this car. Why did I keep the car? Ten people right there. Ten people. Ten more people.
[removing Nazi pin from lapel]
Oskar Schindler : This pin. Two people. This is gold. Two more people. He would have given me two for it, at least one. One more person. A person, Stern. For this.
[sobbing]
Oskar Schindler : I could have gotten one more person... and I didn't! And I... I didn't!
Grappig, ik wilde net even mijn gal hierover spuwen. Wat een hopeloze poging tot sentiment vissen is dat! Een beetje quasi-artistiek een beetje rood gebruiken in een zwart-wit film om de jankerds tegemoet te komen. Bah! Gelukkig kan ik de kleur zelf weghalen want de rest van de film is heel aardig.quote:Op donderdag 11 november 2004 00:11 schreef StarGazer het volgende:
dat beeld samen met het meisje met de rode jas blijft mij toch altijd wel het meeste bij
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |