abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 april 2003 @ 14:56:49 #1
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10093415
Hier verder
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  dinsdag 29 april 2003 @ 14:59:59 #2
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_10093487
van www.nu.nl
quote:
CDA kiest definitief voor D66 (video)

Uitgegeven: 29 april 2003 14:20
Laatst gewijzigd: 29 april 2003 14:21

DEN HAAG - Het CDA heeft voor de onderhandelingen van dinsdagmiddag definitief besloten met D66 een nieuw kabinet te willen vormen. Dat heeft CDA-leider Balkenende verklaard na afloop van beraad met zijn Tweede-Kamerfractie. "Ik heb het mandaat gekregen verder te gaan met de VVD en D66 met inachtneming van de CDA-punten", aldus Balkenende.

Hij bedankte de ChristenUnie en de SGP voor hun constructieve opstelling in de formatie.

Voor het CDA woog zwaar dat een coalitie met D66 meer draagvlak heeft. Ook wees Balkenende op de bezwaren die binnen de VVD bestaan tegen de SGP. De CDA-fractie kwam unaniem tot de conclusie dat verder gepraat moet worden met D66.

Balkenende verheelde niet dat het CDA in het verleden van mening verschilde met D66 over medisch ethische kwesties, maar er komt op dit punt geen verdergaande wetgeving, aldus Balkenende. Met D66 zal nog verder gesproken moeten worden over onder meer bestuurlijke vernieuwing.

Met het bijbehorende artikel dan maar.. valt me toch tegen van d'66 dat ze zich zo "verkocht" hebben.
  dinsdag 29 april 2003 @ 15:00:48 #3
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10093509
Tja, pluche is zacht. Zo zacht, dat D66 zelfs het congres zal negeren als dat tegen deze coalitie is..
  dinsdag 29 april 2003 @ 15:03:26 #4
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_10093566
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 14:59 schreef Maerycke het volgende:
van www.nu.nl
[..]

Met het bijbehorende artikel dan maar.. valt me toch tegen van d'66 dat ze zich zo "verkocht" hebben.

En vooral deze zin:
quote:
Hij bedankte de ChristenUnie en de SGP voor hun constructieve opstelling in de formatie.
Hij trekt gewoon een lange neus, en zegt bedankt voor het indammen van D66.

Maar dit waren alleen de verkennende gesprekken, bij de echte formatie krijgt D66 weer de kans om wat te eisen, ze zitten nu in een goede positie.

quote:
Op dinsdag 29 april 2003 14:56 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Hier verder
Valt weer vies tegen, zo'n openingspost.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_10093573
ik hoor ook nog dat Dittrich waarschijnlijk een ministerpost gaat bekleden......
niet te geloven dit, sorry ik ben een naief typje.....
  dinsdag 29 april 2003 @ 15:03:43 #6
38042 Maerycke
Ja, wat nou weer?
pi_10093575
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 15:00 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Tja, pluche is zacht. Zo zacht, dat D66 zelfs het congres zal negeren als dat tegen deze coalitie is..
Ik hoop het niet.. maar ben er wel bang voor. Op zich was ik van hun standvastigheid (in het begin) best onder de indruk, ondanks dat het mijn partij niet is. Maar dit valt me dan weer zo erg tegen...
  dinsdag 29 april 2003 @ 15:04:40 #7
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_10093595
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 15:03 schreef Wup het volgende:
ik hoor ook nog dat Dittrich waarschijnlijk een ministerpost gaat bekleden......
niet te geloven dit, sorry ik ben een naief typje.....
Heel erg, je denkt toch echt niet dat ze er met D66 uikomen?

hint: LPF komt over anderhalve maand weer in the picture

dinsdag 29 april 2003 @ 15:06:49 #8
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_10093647
Tja.... er zijn misschien mensen bij D66 die denken dat ze hiermee zetels gaan winnen; helaas vrees ik het ergste.

Als het fout gaat, zeggen VVD/CDA 'Ja we hebben teveel toegegeven aan D66, maar ja we moesten wel'.
etc etc.

pi_10093667
ik hoorde mat herben gister avond nog, die had de hoop nog niet opgegeven.

dat congres verhaal wordt hopelijk breed uitgemeten in de pers, ik ben wel benieuwd met wat voor excuusverhaal ze aan komen zetten

dinsdag 29 april 2003 @ 15:08:43 #10
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_10093693
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 15:04 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Heel erg, je denkt toch echt niet dat ze er met D66 uikomen?

hint: LPF komt over anderhalve maand weer in the picture

Ja maar dan moet Zalm eerst weer een natte droom hebben.

Nee, de LPF is 'done'. Als het niet lukt, dan komen er nieuwe verkiezingen of PvdA mag het gaan proberen.
Aangezien er dan maar 2 realistische opties zijn: met CDA of Paars 3.

Zie ik daarvoor(paars3) pas draagkracht na nieuwe verkiezingen.

pi_10093932
Hmmm, geen Paars III, maar Paars 1/2. Zoals het zich nu laat aanzien tenminste.

Het is van het CDA natuurlijk wel een gigantisch "Fuck You!' naar de PvdA toe...

Al reacties vanuit het PvdA kamp? Zijn er überhaupt al reacties op dit besluit van de andere partijen?

dinsdag 29 april 2003 @ 15:21:00 #12
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_10093981
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 15:00 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Kom op zeg, je kan toch op tien vingers natellen wat er gebeurt als de fractie het accoord niet kan verkopen aan z'n eigen achterban?! Het werd gister in Amsterdam ook al gevraagd wat de consequenties zouden zijn, en daar kwam geen antwoord op. Maar iedereen weet dat de partij definitief ten onder gaat als de fractie alleen komt te staan. Daarom zal het congres onder zware druk staan om voor te stemmen, maar ook de fractie zal onder zware druk staan keiharde onderhandelingen te voeren.

Het zijn spannende tijden voor D'66, maar om met BorisD te spreken: democratie is niet voor bange mensen...

'Nuff said
pi_10093987
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 15:07 schreef Wup het volgende:
ik hoorde mat herben gister avond nog, die had de hoop nog niet opgegeven.

dat congres verhaal wordt hopelijk breed uitgemeten in de pers, ik ben wel benieuwd met wat voor excuusverhaal ze aan komen zetten

Wie zegt dat ze een excuusverhaal nodig hebben? Ik was gister op de bijeenkomst in Amsterdam en ik denk dat niet dat het partijcongres een probleem op gaat leveren. Wat veel mensen vergeten is dat D66 ook een duidelijke rechtervleugel heeft en die zijn voor regeringsdeelname. De bijeenkomst in Groningen vertegenwoordigde eerder de linkervleugel en die hebben meer moeite met deelname. Maar dat is logisch want mensen uit deze omgeving hebben meer affiniteit met het milieu, bestuurlijke vernieuwing etc, terwijl de mensen uit de grote steden meer geconfronteerd worden met de problematiek uit de grote steden en dus meer naar rechts neigen.

Ook is het altijd zo dat de mensen met de grootste bezwaren het meeste kabaal maken, terwijl een stille meerderheid geen enkele moeite heeft met de huidige ontwikkelingen.

Het valt mij erg op dat mensen die niet op D66 hebben gestemd of lid zijn altijd zo goed weten wat de achterban vindt! Ik zou zeggen ga zelf een keer de sfeer proeven! Journalisten waren gister zelfs teleurgesteld dat de meerderheid zich goed kon vinden in de uitleg van Boris D.

[Dit bericht is gewijzigd door Hermelien op 29-04-2003 15:23]

dinsdag 29 april 2003 @ 15:23:21 #14
27698 Doffy
pi_10094065
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 15:21 schreef Hermelien het volgende:
Ik was gister op de bijeenkomst in Amsterdam en ik denk niet dat het partijcongres een probleem op gaat leveren.
Ik was er ook, en ik ben daar nog niet zo zeker van; hoewel ik de mensen wel een stuk makker vond dan ik van te voren ingeschat had. Boris had een relatief makkelijke avond...
'Nuff said
pi_10094117
Hermelien je hebt waarschijnlijk de discussie gemist maar het hierom:
quote:
D66-leider Dittrich heeft zijn achterban, die twijfelt over de regeringsdeelname, beloofd het onderhandelingsresultaat aan het partijcongres voor te leggen. Mocht dat het resultaat afwijzen ,,dan hebben we een probleem'' zeggen D66-bronnen. Maar ze voegen er aan toe dat het congres geen vetorecht krijgt.

bron
© Tiscali/ANP

zie [centraal] Op naar een nieuw kabinet - deel 2
  dinsdag 29 april 2003 @ 15:25:32 #16
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_10094120
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 15:21 schreef Hermelien het volgende:

[..]

Wie zegt dat ze een excuusverhaal nodig hebben? Ik was gister op de bijeenkomst in Amsterdam en ik denk dat niet dat het partijcongres een probleem op gaat leveren. Wat veel mensen vergeten is dat D66 ook een duidelijke rechtervleugel heeft en die zijn voor regeringsdeelname. De bijeenkomst in Groningen vertegenwoordigde eerder de linkervleugel en die hebben meer moeite met deelname. Maar dat is logisch want mensen uit deze omgeving hebben meer affiniteit met het milieu, bestuurlijke vernieuwing etc, terwijl de mensen uit de grote steden meer geconfronteerd worden met de problematiek uit de grote steden en dus meer naar rechts neigen.

Ook is het altijd zo dat de mensen met de grootste bezwaren het meeste kabaal maken, terwijl een stille meerderheid geen enkele moeite heeft met de huidige ontwikkelingen.

Daar heb je helemaal gelijk. Maar dat is voor elke partij hetzelfde.
quote:
Het valt mij erg op dat mensen die niet op D66 hebben gestemd of lid zijn altijd zo goed weten wat de achterban vind! Ik zou zeggen ga zelf een keer de sfeer proeven!

Er is een nieuwsbericht waar enkele leden bezwaren hebben of twijfels hebben, en dan mogen wij niet concluderen dat er binnen D66 bezwaren zijn?

En de reacties hier zijn gebaseert op eigen meningen waarbij ik D66 veel te slap vind. Dat is echt niet bedoeld om de D66-achterban een mening op te dringen hoor. Ik hoop gewoon dat de achterban wel kritisch blijft.

dinsdag 29 april 2003 @ 15:27:55 #17
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_10094176
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 15:19 schreef Nuoro het volgende:

Al reacties vanuit het PvdA kamp? Zijn er überhaupt al reacties op dit besluit van de andere partijen?

voor Haat en Nijd, moet je bij het CDA zijn.

ps: dit is geen formatie, maar informatie; hier beslissen ze alleen of ze gaan onderhandelen samen.

pi_10094191
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 15:23 schreef Doffy het volgende:

[..]

Ik was er ook, en ik ben daar nog niet zo zeker van; hoewel ik de mensen wel een stuk makker vond dan ik van te voren ingeschat had. Boris had een relatief makkelijke avond...

Ojee, alweer een verschil van mening binnen D66 .
Ik had wel verwacht dat er niet veel gedoe zou zijn. De meeste D66-er die ik ken zijn voor, een enkeling dreigt zijn lidmaatschap op te zeggen. Zelf was ik eerst tegen, maar ben nu voor, mits er echt een aantal belangrijke punten worden binnengehaald.
  dinsdag 29 april 2003 @ 15:29:01 #19
15352 Nyrem
Wag the dog
pi_10094214
(het spel gaat door)

Zalm: D66 nog niet zeker 29-04-2003

VVD-leider Gerrit Zalm is nog niet zeker over de voortzetting van de onderhandelingen met D66. Op de vraag of er nu zeker een coalitie zal komen met het CDA, de VVD en D66 antwoordde hij dinsdag: "Ik ben nog niet zo ver." Zalm zei dit voor aanvang van zijn gesprek met premier Jan Peter Balkenende en de informateurs.

Zalm wil eerst afwachten wat D66-leider Boris Dittrich te zeggen heeft. "Laten we eerst even kijken wat het D66-beraad heeft opgeleverd." Later vandaag zal ook D66 aanschuiven aan de onderhandelingstafel.

Premier Balkenende wil geen commentaar geven voor aanvang van zijn gesprek met de informateurs en de VVD. Wel schudde hij handen op het Binnenhof met de massaal toegestroomde toeschouwers.

[Copyright 2003, Novum]

dinsdag 29 april 2003 @ 15:29:26 #20
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_10094231
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 15:27 schreef Nyrem het volgende:

[..]

voor Haat en Nijd, moet je bij het CDA zijn.

ps: dit is geen formatie, maar informatie; hier beslissen ze alleen of ze gaan onderhandelen samen.

Informatie hebben we net gehad, dus...
pi_10094287
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 15:25 schreef Wup het volgende:
[..]

Stellen dat "het congres geen vetorecht krijgt", wil niet zeggen dat de mening van het congres simpel terzijde zal worden geschoven. De fractie en partijtop begrijpt ook wel dat men daarvoor wel met hele goede argumenten moet komen, een oproer zal het einde van de partij kunnen betekenen.

En laten we nu eerst maar eens afwachten hoe de formatie gaat verlopen, en op welke punten D66 zaken gedaan krijgt.

dinsdag 29 april 2003 @ 15:32:44 #22
3542 Gia
User under construction
pi_10094318
Toch wel grappig. Ik ben voor het VVD en mijn man voor D66, we hebben allebei CDA gestemd (strategisch) en nu komen ze alledrie in het kabinet.

Ik ben dik tevreden over de gang van zaken!

pi_10094336
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 15:25 schreef Wup het volgende:
[..]

Oh, maar dat was van te voren al duidelijk! En dat is niet meer van logisch! We hebben de fractieleden van te voren zelf gekozen en een mandaat gegeven, dan ga je ze niet achteraf meer terugfluiten! Zolang ze maar af en toe uitleg komen geven en open een eerlijk zijn naar de leden toe. Ik ben in ieder geval niet van plan mee te werken aan het organiseren van een partijreferendum. (een D66-er die niet al te veel waarde hecht aan het referendum)

[Dit bericht is gewijzigd door Hermelien op 29-04-2003 15:47]

pi_10094372
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 15:31 schreef Kozzmic het volgende:

Stellen dat "het congres geen vetorecht krijgt", wil niet zeggen dat de mening van het congres simpel terzijde zal worden geschoven. De fractie en partijtop begrijpt ook wel dat men daarvoor wel met hele goede argumenten moet komen, een oproer zal het einde van de partij kunnen betekenen.

En laten we nu eerst maar eens afwachten hoe de formatie gaat verlopen, en op welke punten D66 zaken gedaan krijgt.

dat werd mij daar (in dat topic dus) in 3voud zo uitgelegd......
maar je hebt gelijk, het congres gaat over het komende regeeraccoord en dat ligt er nog niet.
  dinsdag 29 april 2003 @ 15:40:49 #25
27698 Doffy
pi_10094532
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 15:28 schreef Hermelien het volgende:
Ojee, alweer een verschil van mening binnen D66 .
Ik had wel verwacht dat er niet veel gedoe zou zijn. De meeste D66-er die ik ken zijn voor, een enkeling dreigt zijn lidmaatschap op te zeggen. Zelf was ik eerst tegen, maar ben nu voor, mits er echt een aantal belangrijke punten worden binnengehaald.
Geheel in D'66 traditie is het een volmondig "'Ja, maar..." geworden Zoals overigens ook de Jonge Democraten besloten hebben op hun congres van afgelopen weekend, en wat ook in Amsterdam gisteravond de tendens was. De scepsis is groot, en BorisD zal op alle D'66 fronten (democratie, onderwijs, natuur en europa) iets moeten laten zien, omdat anders een deel van de partij de fractie weleens af kon vallen. Dat zou een ramp zijn, zeker omdat de ontevredenen op het komende congres een hele luide keel op zouden zetten, die ook door de rest van het land gehoord zal worden. Boris krijgt het nog niet makkelijk...
'Nuff said
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')