Het Grote Ik Zoek Een Digitale Camera Topic
Het Grote Ik Zoek Een Digitale Camera Topic deel 2
Lees zoals altijd eerst weer de FAQ om dubbele vragen te voorkomen.
Iemand enig idee?
P.S. Kredietinstellingen zoals Primeline e.d. hoef ik niet.
quote:Primeline werkt anders prima. 1 jaar uitgestelde betaling. In september betaal je gewoon de volle mep boete-loos af en klaar is kees.
Op vrijdag 25 april 2003 19:02 schreef delapoko het volgende:
Ik zoek een Canon EOS 10D (nieuw) maar dan te betalen in september. Ik heb nu wel geld maar heb het nodig voor vakantie. In september krijg ik genoeg geld om de 10D te betalen. Ik kan dit schriftelijk bewijzen (contract). Ik kan het natuurlijk in september kopen, maar heb het nodig tijdens de vakantie.Iemand enig idee?
P.S. Kredietinstellingen zoals Primeline e.d. hoef ik niet.
quote:Tja ik ga voor 3 maanden. 3 maanden huur is volgens mij net zo duur als het kopen zelf
Op zaterdag 26 april 2003 05:13 schreef intro het volgende:
Je kunt er eventueel ook eerst een huren...
Als je er dan toch niet tevreden mee bent, zit je er ook niet meer aan vast.
quote:Uhm... Daar zit wat in...
Op zaterdag 26 april 2003 14:07 schreef delapoko het volgende:[..]
Tja ik ga voor 3 maanden. 3 maanden huur is volgens mij net zo duur als het kopen zelf
quote:Dat dacht ik wel ja, kijk maar eens in deze thread.
Op zaterdag 26 april 2003 14:07 schreef delapoko het volgende:
Tja ik ga voor 3 maanden. 3 maanden huur is volgens mij net zo duur als het kopen zelf
quote:
Op donderdag 10 april 2003 20:44 schreef JeroenH het volgende:[..]
Die jongens zijn wel professioneel, maar DUUR
, echt niet gewoon. Ik heb een keer opgevraagd wat het huren van een Nikon D100 met een objectief, Microdrive, flitser en een extra accu zou kosten. Het ging om 4 dagen: kostte meer dan 400 euro. Ja daahaag!!
Als je deze set een maand huurt kun je hem beter kopen.
Ik ben van plan deze camera echt vaak te gebruiken ook voor snowboard/ surf foto's. En zal de camera dan ook vaak overal mee naar toe nemen waar het maar kan.
quote:Het zijn allebei goede camera's zonder grote gebreken. Dit zijn de verschillen:
Op maandag 28 april 2003 01:05 schreef Angelboy het volgende:
Ik ben van plan om binnenkort een digitale camera te gaan kopen. Ik heb mijn oog laten vallen op de Fuji Finepix S304 en de Canon Digital Ixus v3. Welke kan ik beter aanschaffen? Iemand ervaringen met deze camera's en die me kan zeggen welke ik juist wel of juist niet zou moeten nemen.
Zoombereik:
- Canon: 35-70mm (2x)
- FujiFilm: 38-228mm (6x)
Instelbare ISO-waarde:
- Canon: Auto, 50, 100, 200, 400
- FujFilm: 100
Langste sluitertijd:
- Canon: 15 sec
- FujiFilm: 3 sec
Geheugensysteem:
- Canon: CompactFlash
- FujiFilm: xD
Zoeker:
- Canon: optisch
- FujiFilm: EVF (kleine LCD-schermpje achter een lens)
LCD:
- Canon: 1.5"
- FujiFilm: 1.8"
Voeding:
- Canon: Li-Ion accu
- FujiFilm: 4 NiMH AA-accu's
Gewicht:
- Canon: 250 g
- FujiFilm: 400 g
Grootte:
- Canon: 87 x 57 x 27 mm
- Fujifilm: 100 x 77 x 69 mm
Maar dit zijn maar getallen. Je zult voor jezelf je eisen en je budget op een rijtje moeten zetten en op basis daarvan je keuze maken. Ga naar een fotozaak bij je in de buurt en probeer beide camera's ook uit, alleen dan weet je welke van de twee je qua bediening en zo ook echt 'ligt'.
De ene of de andere camera is niet 'beter', het is maar dat ze allebei andere eigenschappen hebben, en het hangt maar van jou wensen af welke het beste bij jou past.
quote:Hou er rekening mee dat:
Ik ben van plan deze camera echt vaak te gebruiken ook voor snowboard/ surf foto's.
quote:Sja, dan is de zaak al bekeken he? De Canon is de kleinste en lichtste van de twee. Maar vooral voor die surf-foto's zal die langere lens van de FujiFilm goed van pas komen...
En zal de camera dan ook vaak overal mee naar toe nemen waar het maar kan.
Suc6 met kiezen.
quote:Ja.
Op maandag 28 april 2003 11:16 schreef Angelboy het volgende:
Maar die sluitertijd van canon van 15 sec. Dat is toch vrij lang voor zo'n camera niet?
quote:De camera biedt de mogelijkheid. Of jij het kan moet nog maar blijken
En daar kan ik dan toch goede nachtshots maken of niet?
quote:Eigenlijk maar één: zo hoog mogelijke capaciteit. 1800mAh is mooi, 2000mAh wordt al steeds gangbaarder en ik heb gisteren AA-penlites van 2100mAh vasgehouden.
Op dinsdag 29 april 2003 21:54 schreef Dr.Daggla het volgende:
Vraagje..
Ik heb nu dus de a60.. Maar daar gaan 4 penlites in..
Heb je nog een tip mbt oplaadbare batterijen?
Moeten die nog voldoen aan "speciale eisen"?
Heel simpel: meer energie-inhoud = langer met je camera doen = meer foto's
Merk is niet heel belangrijk, verreweg de meeste cellen zijn toch van Panasonic of Sanyo, wat er ook op de buitenkant staat.
Zorg dat je lader ook overweg kan met deze NiMH-cellen met hoge capaciteit. Een nachtlader moet gewoon wat meer stroom leveren (1/10C = 200mA), anders duurt het opladen een eeuwigheid. Een snellader moet geschikt zijn voor NiMH-cellen anders werkt het afslag-mechanisme niet goed en blaas je je cellen op. Het beste kun je een set van lader + cellen kopen (als je nog geen geschikte lader hebt).
Tip: zorg dat je de eerste drie keer je cellen helemaal oplaadt en ook weer helemaal ontlaadt. Daarna maakt het met moderne cellen niet zoveel meer uit, het zgn. 'geheugeneffect' treedt alleen op als je de cellen bij elke laad-/ontlaadcyclus tot hetzelfde niveau ontlaadt. Het kan soms nuttig zijn elke paar maanden de cellen weer een keer helemaal te ontladen en weer helemaal op te laden.
Terzijde: De eerste AA-penlites die ik vasthield (ik denk wel 20 jaar terug) waren NiCd-cellen van wel 450 mAh... het geheugeneffect had je zo te pakken en je moest echt mazzel hebben wilde je er 200 cycli uitpersen. Op zich gaat het de goede kant op maar het gaat lang niet hard genoeg, de ontwikkeling van veel mobiele apparaten wordt tegengehouden door voedingsproblemen. Een factor 4 in 20 jaar is niet genoeg.....
[Dit bericht is gewijzigd door JeroenH op 29-04-2003 22:08]
quote:Dank, dank!!
Op dinsdag 29 april 2003 22:02 schreef JeroenH het volgende:[..]
Eigenlijk maar één: zo hoog mogelijke capaciteit. 1800mAh is mooi, 2000mAh wordt al steeds gangbaarder en ik heb gisteren AA-penlites van 2100mAh vasgehouden.
Heel simpel: meer energie-inhoud = langer met je camera doen = meer foto's
Merk is niet heel belangrijk, verreweg de meeste cellen zijn toch van Panasonic of Sanyo, wat er ok op de buitenkant staat.
Zorg dat je lader ook overweg kan met deze NiMH-cellen met hoge capaciteit. Een nachtlader moet gewoon wat meer stroom leveren (1/10C = 200mA), anders duurt het opladen een eeuwigheid. Een snellader moet geschikt zijn voor NiMH-cellen anders werkt het afslag-mechanisme niet goed en blaas je je batterijen op.
quote:Nee, ik heb nu slechts de batterijen die er bij zitten..
Het beste kun je een set van lader + cellen kopen (als je nog geen geschikte lader hebt).
quote:Sja, zoals ik al zei maakt merk niet zoveel uit....
Op dinsdag 29 april 2003 22:05 schreef Dr.Daggla het volgende:
Nee, ik heb nu slechts de batterijen die er bij zitten..
Heb je misschien nog een goede tip voor een goed setje?
GP:
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 22:11 schreef JeroenH het volgende:[..]
Sja, zoals ik al zei maakt merk niet zoveel uit....
In de fotozaak waar ik werkte verkochten we zowel Varta als GP en met allebei waren onze klanten erg blij. De GP 2000mAh is erg populair bij digitale camera bezitters. GP maakt ook laders, zowel nachtladers als snelladers (4-, 2- en 1-uurs). De snelladers zijn wat pittig geprijsd, maar ik heb er eentje voor de A30 van mijn moeder gekocht en ze is daar zeer blij mee. Slaat automatisch af, geen omkijken naar.GP:
quote:Welnee. Een nachtlader (± 6 uur opladen bij volledig ontladen cellen) van GP gaat de deur uit voor ongeveer ¤ 25 - 30. De snelladers gaan voor ¤ 40 - 60, afhankelijk van hoe snel je wilt. Deze prijzen zijn inclusief een set van 4 1800mAh AA-cellen.
Op dinsdag 29 april 2003 22:14 schreef Dr.Daggla het volgende:
In welke prijsklasse moet ik dan denken? Richting de 100? Of zit ik dan veel te hoog?
(voor een normale lader + batterijen)
quote:En verkrijgbaar bij de betere electronica/fotozaak neem ik aan?
Op dinsdag 29 april 2003 22:16 schreef JeroenH het volgende:[..]
Welnee. Een nachtlader (± 6 uur opladen bij volledig ontladen cellen) van GP gaat de deur uit voor ongeveer ¤ 25 - 30. De snelladers gaan voor ¤ 40 - 60, afhankelijk van hoe snel je wilt. Deze prijzen zijn inclusief een set van 4 1800mAh AA-cellen.
Voor laders+cellen van andere merken zit je misschien 10% lager.
quote:Yep. Zeker bij fotozaken, maar kijk vooral naar aanbiedingen bij electronicazaken. Dat scheelt vaak wel wat euro's.
Op dinsdag 29 april 2003 22:18 schreef Dr.Daggla het volgende:
En verkrijgbaar bij de betere electronica/fotozaak neem ik aan?
Prijs valt iig behoorlijk mee..
quote:Geen probleem
1000x dank voor je nuttige en heldere uitleg..
Ik zoek dus een digitale camera, maar ik heb niet echt een groot budget. Ik zoek dus iets goedkoops.
Het is voornamelijk bedoeld om gewoon vakantiefoto's mee te maken, misschien hier en daar ook wat amateurfototjes enzo
Optische zoom is dus geen must, grootte van de foto's die hij uitpoept hoeft ook niet bizar te zijn.
Belangrijk vind ik beetje kwaliteit, geen foto's waar een groene waas overheen zit of waarop je de buurvrouw niet van je vriendin kan onderscheiden, maar het hoeft geen professioneel gebeuren te zijn. En een klein prijsje dus...
Iemand ideeen?
quote:Overweeg eens de Canon A100 of A200. Een 1.2 resp. 2 megapixel camera zonder optische zoom die allebei mooie foto's nemen. Prijzen en verkooplocaties staan uiteraard in de pricewatch.
Op zaterdag 3 mei 2003 15:51 schreef portier het volgende:
Iemand ideeen?
Met 1.2MP kun je foto's afdrukken van 9x13 en 10x15cm, met 2MP kun je net een stapje verder gaan en is 13x18cm ook nog goed mogelijk.
quote:Gisteravond nog in mijn handen gehad en mee gewerkt. Een hele mooie camera. Als je op zoek bent naar een kleine camera en je hebt het geld er voor, doen!
Op zaterdag 3 mei 2003 15:57 schreef oldenzaaltjuh het volgende:
heeft iemand hier ervaring mee??
Hier kun je een review lezen.
quote:jij bent er snel bij
Op zaterdag 3 mei 2003 16:01 schreef JeroenH het volgende:[..]
Gisteravond nog in mijn handen gehad en mee gewerkt. Een hele mooie camera. Als je op zoek bent naar een kleine camera en je hebt het geld er voor, doen!
ik vondt hem echt mooi en klein ja
ik (eik me pa) heb nu een philps geval uit de oertijd. Ook een digitale. Maar die maakt echt geen mooie scherpe fotows. En die kan ook niet inzoomen
iig bedankt
quote:Je gaat dat ding toch niet bij foto Boer halen....
Op zaterdag 3 mei 2003 15:57 schreef oldenzaaltjuh het volgende:
yow peepseuhmz ik was net in de stad en toen zag ik dit prachtstukkie
quote:Direct plaatjes linken vanaf dpreview mag niet van Phil Askey...
Op zondag 4 mei 2003 12:34 schreef oldenzaaltjuh het volgende:
[afbeelding]hij is echt mooi vindt ik
Uiteraard valt het op dat de genoemde aantallen megapixels ge-extrapoleerde aantallen zijn. Zo zag ik op de website van trust deze 2 digicams:
http://www.trust.nl/products/frame-product.htm?artnr=13610
http://www.trust.nl/products/frame-product.htm?artnr=13674
Deze digicams zouden een ccd chip hebben van respectievelijk 2,1 en 3,0 megapixels (zonder extrapolatie)
Voor mijn gebruik zou 2,1 of 3,0 megapixels meer dan genoeg zijn. Maar wat ik me afvraag is, of iemand hier misschien ervaring heeft met Trust digicams? Zijn ze echt zo slecht als je kijkt naar bv de lenskwaliteit en dergelijke? Dit uiteraard rekening houdend met het feit dat de aantallen mexapixels waarmee ze adverteren ge-extrapoleerd zijn. Kwa opties lijken het me namelijk niet echt slechte digicams. Vandaar mijn vraag
Het is heel simpel bij digitale camera's: you get what you pay for. Die Trust dingen zijn goedkoop, maar dit is wat je krijgt:
- Kunststof objectief i.p.v. glas (scherpte, kleurscheiding, vervorming, allemaal onder de maat)
- Slechtere keus CCD/CMOS (meer kans op hot/dead pixels en andere vage klachten)
- Slechtere keus LCD (meestal maar 60.000 pixels of zelfs nog minder, hierop kun je onmogelijk je foto's goed beoordelen)
- Slechtere witbalans (geel/oranje foto's bij gloeilamplicht, groene foto's bij TL-licht etc.)
- Hoog-ruisnivuea (zowel door slechte CCD/CMOS als slecht ruisfilter-algoritme)
- Waarschijnlijk langzaam in gebruik (geen geld/tijd er in gestoken om dit te optimaliseren)
- Waarschijnlijk korte accu-levensduur (geen geld/tijd er in gestoken om dit te optimaliseren)
- Allemaal dingetjes die gewoon niet 'af' zijn
Kijk het is eenvoudig: bekijk voorbeeldfoto's (laat ze ook afdrukken als je dat er mee gaat doen) en ga naar een winkel toe waar je met deze camera kunt spelen. Kijk of alles aan jouw eisen voldoet. Is dat zo? Koop hem. Is dat niet zo? Koop hem niet. Alleen jij kunt de keus maken, jij gaat werken met de camera.
Maar mijn algemene advies luidt altijd: als je goede fotokwaliteit wilt, hou het dan bij één van de echte camera-merken (Canon, Nikon, Minolta, FujiFilm, Olympus, etc.)
quote:Digital Corner - Frequently Asked Questions
Op zondag 4 mei 2003 17:42 schreef Marjan1985 het volgende:
Ja, ik gaat dus een simpele digitale camera kopen, alleen staat er bij: Digitale zoom: 4x (alleen bij voorbeschouwing)...wat bedoelen ze daar precies mee?
quote:Dank u, dank u.
Op zaterdag 3 mei 2003 16:00 schreef JeroenH het volgende:[..]
Overweeg eens de Canon A100 of A200. Een 1.2 resp. 2 megapixel camera zonder optische zoom die allebei mooie foto's nemen. Prijzen en verkooplocaties staan uiteraard in de pricewatch.
Met 1.2MP kun je foto's afdrukken van 9x13 en 10x15cm, met 2MP kun je net een stapje verder gaan en is 13x18cm ook nog goed mogelijk.
De kwaliteit hoeft niet het beste van het beste te zijn, maar ook weer geen slechte kwaliteit. Foto's moeten er wel mooi uitkomen.
Ik dacht zelf om naar een foto winkel te gaan en proberen een foto met zo'n trust ding te vergelijken met bijvoorbeeld een canon. Enige jammere vind ik dat (zo te zien) een toestel met enige optische zoom net iets boven de prijsklasse zit waar ik in zoek. Ik dacht namelijk aan eur. 200 voor het toestel, en dan daar bovenop nog een extra geheugenkaart of iets dergelijks.
Is er nog een bepaald type digicam die je/jullie mij zouden aanraden om te bekijken in de fotozaak? Tot ong. eur. 200 dus, liefst met een beetje optische zoom
quote:Lees deze thread. Daar doen de eerste eigenaren van de A60/A70 verslag van hun ervaringen.
Op zondag 4 mei 2003 17:55 schreef portier het volgende:
Dank u, dank u.
Weet je toevallig of de Canon Powershoot A60 ook een goed apparaatje is?
Ik zelf vind het een wereld-ding.
- edit -
tag-foutje er uit gehaald
[Dit bericht is gewijzigd door JeroenH op 04-05-2003 21:29]
quote:Als ik eerlijk ben dan is ¤ 200 eigenlijk op dit moment te weinig om een goede digicam met optische zoom te kopen. Vergeet ook niet dat er nog twee dingen bijkomen: een geheugenkaartje (bv. 64MB is ± ¤ 30) en een acculader + AA-penlites (± ¤ 20 - 50).
Op zondag 4 mei 2003 18:24 schreef Lasse het volgende:
Is er nog een bepaald type digicam die je/jullie mij zouden aanraden om te bekijken in de fotozaak? Tot ong. eur. 200 dus, liefst met een beetje optische zoom
De FujiFilm A204 is een leuke low-budget camera die toch niet in de categorie 'speelgoed' valt. Hij heeft een goede 3x zoomlens. De prijs ligt op ongeveer ¤ 250 - 300 (zie de pricewatch voor exacte prijs), daarbovenop komt dus nog de prijs van de bovengenoemde accessoires.
quote:Kheb hem vandaag besteld!!
Op zaterdag 3 mei 2003 16:01 schreef JeroenH het volgende:[..]
Gisteravond nog in mijn handen gehad en mee gewerkt. Een hele mooie camera. Als je op zoek bent naar een kleine camera en je hebt het geld er voor, doen!
quote:Wil je vertellen waar je hem hebt besteld en voor hoeveel geld? Is misschien een leuke tip voor onze mede-FOKkers...
Op maandag 5 mei 2003 16:34 schreef UNDERTAKER het volgende:
Kheb hem vandaag besteld!!
Kannie wachten tot ik hem heb, wat een prachtding!!!!!
quote:Ik heb hem bij het bedrijf besteld waar ik werk, ivm PC-prive, voor 570 euro.
Op maandag 5 mei 2003 16:46 schreef JeroenH het volgende:[..]
Wil je vertellen waar je hem hebt besteld en voor hoeveel geld? Is misschien een leuke tip voor onze mede-FOKkers...
Die Fuji is iets goedkoper (251 tegenover 283 euro's) en die ziet er iets strakker uit, maar volgens mij heeft de A60 meer opties en een stuk betere kwaliteit.
Iemand ervaring met die Fuji?
Of iemand die kan zeggen welke beter is?
quote:Als ik zou mogen kiezen, dan zou ik voor dat relatief kleine prijverschil gaan en de A60 kopen. De FujiFilm is zeker niet slecht, maar de A60 heeft IMO een hogere prijs/pret-verhouding. De bediening is wat fijner, en de beeldkwaliteit zal ook beter zijn. Hoe een camera er uit ziet boeit mij (binnen redelijk grenzen) niet, het gaat mij puur om de foto's.
Op maandag 5 mei 2003 17:57 schreef portier het volgende:
Ik heb nog even gekeken, ik twijfel nu nog een beetje tussen de Canon Powershoot A60 en de Fujifilm FinePix A203Die Fuji is iets goedkoper (251 tegenover 283 euro's) en die ziet er iets strakker uit, maar volgens mij heeft de A60 meer opties en een stuk betere kwaliteit.
Iemand ervaring met die Fuji?
Of iemand die kan zeggen welke beter is?
Feit is wel dat je aan beide camera's een goede digicam zult hebben. Ik geef eigenlijk altijd hetzelfde advies: ga naar een winkel toe waar ze ze allebei hebben en test ze zelf naast elkaar. Pas dan weet je welke het lekkerste vasthoud, welke bediening voor jou het lekkerste werkt en welke jou het meeste aanspreekt. Vergelijk foto's, druk ze eventueel af als dat je einddoel is en lees reviews. In de FAQ staan de URL's van de belangrijkste review-sites.
quote:Omdat de digitale fotografie booming business is, is er voor de fabrikanten een enorme druk om nieuwe modellen op de markt te brengen. Het kwaliteitsniveau van de camera's van de grotere merken (Canon, Nikon, FujiFilm, Olympus, Minolta, etc.) is erg hoog, en dat moet ook wel door de moordende concurrentie. Wat je wel ziet is dat er regelmatig een paar maanden na het uitbrengen van een nieuwe camera een nieuwe firmware gedownload kan worden die wat kleine foutjes oplost. En heel af en toe is er wel eens iets echt mis (Nikon CP2000's die spontaan smelten), maar dan wordt dat bij de grotere merken gewoon onder garantie gefixt.
Op maandag 5 mei 2003 19:56 schreef portier het volgende:
En nog een vraagje, ik lees in de topics waar mensen hun bevindingen geven over de digicams vrij vaak meldingen van dingen die niet kloppen. Heeft dit te maken met de eerste oplage of komt het in het algemeen vaak voor?
Kortom: ik zie weinig problemen met de huidige generatie digitale camera's, en de problemen die er zijn worden over het algemeen netjes opgelost.
quote:Sja, dat moet je voor jezelf beoordelen. De voor- en nadelelen van het kopen op internet zijn wijd en zijd bekend. Feit is dat je bij de wat minder bekende internetzaken maar moet afwachten wat het serviceniveau is (en ik moet toegeven, helaas bij sommige winkels ook). Wat ik zelf fijn vind van het kopen bij een 'echte' winkel is dat je er naar toe kunt. Als ik een probleem persoonlijk kan uitleggen dan maakt dat volgens mij meer indruk dan een e-mailtje naar een internetwinkel. Ook als ik boos moet worden doe ik dat liever tegen iemand in een winkel, dan dat ik mijn woede in een mailtje moet verwoorden
En is het daarom verstandiger om het in de winkel te kopen of zelfs onverstandig om het op internet te kopen?
quote:Nikon camera's zijn over het algemeen zeer goed op macrogebied, dus je zou de camera's van dat merk eens onder loep kunnen nemen.
Op maandag 5 mei 2003 20:21 schreef ArmaniMania het volgende:
Ik zoek ook een digicam, maar dan een goeie om ook macro-foto`s er mee te maken. Maar als ik bij Dixons ofzo binnen stap, dan staat het er niet bij de spec. Weet iemand een leuke ? Geen budgets van 1000¤ maar daar onder.
quote:Hmm ik was al aan Sony aant denken, eens kijken wat de Canon`s doen. Krijg steeds meer positieve reacties van dit Merk... Tnx...
Op maandag 5 mei 2003 20:46 schreef JeroenH het volgende:[..]
Nikon camera's zijn over het algemeen zeer goed op macrogebied, dus je zou de camera's van dat merk eens onder loep kunnen nemen.
quote:Als ik eerlijk ben: ja, en ik zal je ook uitleggen waarom. Ik beschouw Sony niet als een fotomerk. Hun camera's zijn op bijna alle punten erg goed (gebruikersvriendelijk, zeer goed accusysteem en die Zeiss-lenzen mogen er zijn), alleen waar ik over val is hun kleurgebruik. Je zult bij vrijwel alle Sony optische apparatuur (digitale camera's, videocamera's, tv's) zien dat de kleuren oververzadigd zijn. In mijn ogen zijn het net lego-kleuren. Het gevaarlijke is is dat je daar aan gaat wennen, daar komt nog bij dat het 'beeldbewerkingscentrum' van de menselijke hersenen felle kleuren leuk vindt.
Op maandag 5 mei 2003 21:04 schreef Huigie het volgende:
Jeroen, staat Sony bewust niet in je lijstje?
Het is eigenlijk heel simpel: als Sony wat rustiger aan gaat doen met hun kleuren (waar ze al mee begonnen zijn met de 717, maar nog niet genoeg), dan zouden ze qua algemene kwaliteit en prijs/pret-verhouding in mijn lijstje zeker ter hoogte van Canon/Nikon staan.
Maar pas op: dit is mijn persoonlijke mening. Andere mensen denken daar heel anders over en dat is hun goed recht. Sony is wereldwijd één van de best verkopende digicam-fabrikanten, dus veel mensen zien wel wat in hun camera's. Mijn eerste digicam was btw. ook een Sony, een FD-88. Ik heb daar ontzettend veel lol van gehad, tot ik doorkreeg hoe foto's uit een 'echte' digicam er uit zagen en toen heb ik een Canon G1 gekocht.
quote:Canons zijn idd ook goede camera's, hoe ik over Sony denk kun je in mijn lange post hierboven zien
Op maandag 5 mei 2003 21:06 schreef ArmaniMania het volgende:
Hmm ik was al aan Sony aant denken, eens kijken wat de Canon`s doen. Krijg steeds meer positieve reacties van dit Merk... Tnx...
Maar nog even over macro: als dat echt één van je hoofdeisen is dan is Nikon toch het overwegen waard hoor. Vrijwel al hun camera's presteren op dat gebied erg veel beter dan de overige merken. De 990 was de absolute king of the macro, maar dat model wordt niet meer gemaakt helaas.
quote:ik heb er nog een,interesse?
Op maandag 5 mei 2003 21:22 schreef JeroenH het volgende:[..]
Canons zijn idd ook goede camera's, hoe ik over Sony denk kun je in mijn lange post hierboven zien
Maar nog even over macro: als dat echt één van je hoofdeisen is dan is Nikon toch het overwegen waard hoor. Vrijwel al hun camera's presteren op dat gebied erg veel beter dan de overige merken. De 990 was de absolute king of the macro, maar dat model wordt niet meer gemaakt helaas.
quote:dat heeft in hoofdzaak te maken, hoe en door wie ze afgedrukt worden!
Op maandag 5 mei 2003 21:26 schreef Huigie het volgende:
Grappig, wat jij een nadeel vindt is voor mij precies de reden geweest om voor Sony te kiezen. Heb naar Nikon en Canon camera's gekeken in dezelfde prijsklasse en vond de foto's van deze camera's altijd zo saai en zo grauw. Mijn monitor is een Sony F520, trinitrom om precies dezelfde reden. Ik fotografeer graag gifkikkertjes/terrariums/hagedissen enzo en daar zie ik graag dat de kleuren een beetje aangedikt worden..
quote:Daarom waarschuwde ik aan het eind van die post net ook dat het mijn persoonlijke mening is. Wat jij grauw noemt noem ik werkelijkheidsgetrouw.
Op maandag 5 mei 2003 21:26 schreef Huigie het volgende:
Grappig, wat jij een nadeel vindt is voor mij precies de reden geweest om voor Sony te kiezen.
Ik probeer altijd in mijn adviezen zo neutraal mogelijk te blijven, maar voor mij spreken vergelijking tussen foto's uit een Sony en een Canon/Nikon/ander fotomerk boekdelen.
Ik werk er nu niet meer, maar op de dagen dat ik werkte werd er in de fotozaak waar ik werkte bijna geen Sony verkocht, alleen maar Canon/Nikon/ander fotomerk
quote:Is de kwaliteit van die Fuji echt zo veel minder?
Op maandag 5 mei 2003 20:17 schreef JeroenH het volgende:
-knip-
-edit-
Nvm, ik heb beetje gezocht en zie dat het een puike camera is. Waarschijnlijk ga ik deze nemen
Morgen waarschijnlijk even bij de Mediamarkt de camera uitproberen (als ze um hebben), prijs bekijken en dan beslissing maken.
Yay \o/
Tnx allemaal
[Dit bericht is gewijzigd door portier op 05-05-2003 22:11]
quote:Cool! Ik heb er net nog met eentje zitten spelen op een verjaardag en ik verbaasde me weer over hoe prettig het ding werkte.
Op dinsdag 6 mei 2003 19:56 schreef oldenzaaltjuh het volgende:
en ik heb hemik ben hem nu aan het opladen
Als je leuke foto's hebt: wel posten he?!? Er lopen al wat topics over landschappen en macro.
quote:Kun je dat andere topic over die kobishi megacam iv weer even openen, het gaat namelijk helemaal niet over ik zoek een digicam, maar ik heb een digicam wil alleen ff weten wat de rest ervan vindt
Op dinsdag 6 mei 2003 22:27 schreef JeroenH het volgende:[..]
Cool! Ik heb er net nog met eentje zitten spelen op een verjaardag en ik verbaasde me weer over hoe prettig het ding werkte.
Als je leuke foto's hebt: wel posten he?!? Er lopen al wat topics over landschappen en macro.
Dus voor mensen die ervaring hebben met deze cam: Kobishi Megacam IV ???
Om het ontopic te houden: ik moet eerlijk zeggen dat ik deze camera niet ken en er geen ervaring mee heb, maar deze klasse camera's ken ik wel. De kwaliteit is IMO onder de maat, maar het is maar afhankelijk van wat je er mee doet of dat storend is. Voor web/e-mail gebruik is de kwaliteit misschien acceptabel, voor een beetje knappe afdrukken zeker niet.
Mijn advies: koop hem niet voordat je voorbeeldfoto's gezien hebt, en als je einddoel het afdrukken van de foto's is doe dat dan ook. Maak ook foto;s bij slecht licht, vooral dan komen de gebreken naar boven.
quote:Ja dat dacht ik wel ja, maar hij is vooral voor op vakantie en daarvoor wil ik geen 400+ euro uitgeven voor een camera. Eerst had ik daarvoor een Benq DC1300 gekocht maar dat vond ik niks (koste ook maar 55 euro). Daarom ben ik even verder gaan kijken en ik dacht van 4Mpix enz. klinkt wel leuk en zeker voor 125 euro incl. 32Mb geheugen.
Op woensdag 7 mei 2003 18:11 schreef JeroenH het volgende:
Sja goed, ik wil het niet al te strak houden hier, maar ik denk dat jouw vraag toch beter hier past. In dit topic en de twee voorgaande staan legio voorbeelden van mensen die een camera noemen met daarbij de vragen: is dit wat en heeft iemand er ervaring mee?Dus voor mensen die ervaring hebben met deze cam: Kobishi Megacam IV ???
Om het ontopic te houden: ik moet eerlijk zeggen dat ik deze camera niet ken en er geen ervaring mee heb, maar deze klasse camera's ken ik wel. De kwaliteit is IMO onder de maat, maar het is maar afhankelijk van wat je er mee doet of dat storend is. Voor web/e-mail gebruik is de kwaliteit misschien acceptabel, voor een beetje knappe afdrukken zeker niet.
Mijn advies: koop hem niet voordat je voorbeeldfoto's gezien hebt, en als je einddoel het afdrukken van de foto's is doe dat dan ook. Maak ook foto;s bij slecht licht, vooral dan komen de gebreken naar boven.
Maar ik ga even naar test foto's zoeken, staan vast wel ergens.
iig bedankt
Kijk anders eens naar de Canon Powershot A200, die kost wel iets meer maar echt niet zo veel, dan heb je veel meer een 'echte' camera.
Nou had ze der oog laten vallen op de 'Sony Cybershot DSC-P72' en de 'Canon PowerShot A70'.
Gebruikersgemak en kwaliteit zijn 2 belangrijke punten.
Welke is nou het beste of moet ze misschien naar een andere camera gaan kijken omdat deze 2 misschien een over-kill zijn? Ik heb er geen verstand van, maar misschien kunnen jullie jullie mening geven?
quote:Mijn moeder heeft de A30, een verre voorvader van de A70 en ze is daarmee heel erg blij! De A70 is misschien een beetje overkill in die zin dat 3MP misschien een beetje veel is voor wat ze er mee gaat doen. 3MP heb je nodig als je veel grote afdrukken maakt (20x30cm) of heel veel uitsnijdt in je foto's. Misschien is het beter om wat geld in je zak te houden en de A60 te kopen, die is 2MP en dat is ruim voldoende voor mooie afdrukken van 10x15cm en 13x18cm. Verder zijn de Axx-serie ontzettend fijne camera's (lees dit topic maar eens door: plaats jullie eerste ervaringen canon A60/A70). De bediening is eenvoudig en krachtig, en erg logisch ingedeeld. Mijn moeder is behoorlijk snugger, maar 'apparaatjes' is niet haar sterkste kant, maar met haar A30 kon ze al heel rap goed overweg. Dat zegt voor mij wel iets.
Op woensdag 7 mei 2003 19:11 schreef DaForZz het volgende:
Mijn moeder wil een digitale camera kopen, gewoon voor op vakantie enzo.Nou had ze der oog laten vallen op de 'Sony Cybershot DSC-P72' en de 'Canon PowerShot A70'.
Gebruikersgemak en kwaliteit zijn 2 belangrijke punten.
Welke is nou het beste of moet ze misschien naar een andere camera gaan kijken omdat deze 2 misschien een over-kill zijn? Ik heb er geen verstand van, maar misschien kunnen jullie jullie mening geven?
Van de Sony weet ik niet veel behalve dat ik de oververzadigde kleuren niet mooi vind. Maar dat is persoonlijk. Misschin dat andere posters hier meer info over hebben.
Zoals altijd luidt mijn gebruikelijke advies: ga naar een winkel (neem je moeder mee, zij moet er mee werken) en probeer beide camera's naast elkaar uit. Alleen dan weet je met welke je het fijnst werkt. Omdat dit heel persoonlijk is moet je dat zelf ervaren. Bekijk ook voorbeeldfoto's die met deze camera's gemaakt zijn. Op veel review-sites kun je die foto's vinden (Zie FAQ)
quote:Bedankt voor je reactie.
Op woensdag 7 mei 2003 19:18 schreef JeroenH het volgende:[..]
Maar waar kun je het nou het beste kopen? Me moeder wilt hem in Duitsland gaan halen, ze zegt dat het daar goedkoper is en dat ze daar meer garantie krijgt?
Heeft iemand hier ervaring mee? En weet iemand een goede Shop/winkel voor haar (in Duitsland).
quote:Goedkoper zal hij daar waarschijnlijk wel zijn ja (als je de brandstofkosten van je auto niet meerekent en je niet in Enschede of zo woont). Maar pas goed op met garantie: vraag goed in die winkel of je de garantie ook bij Canon Nederland mag claimen, anders moet je camera dus terug naar Duitsland als hij onverhoopt stuk gaat. Als je een paar keer heen en weer moet rijden dan verdwijnt je voordeeltje snel hoor.
Op woensdag 7 mei 2003 19:30 schreef DaForZz het volgende:
Maar waar kun je het nou het beste kopen? Me moeder wilt hem in Duitsland gaan halen, ze zegt dat het daar goedkoper is en dat ze daar meer garantie krijgt?
Heeft iemand hier ervaring mee? En weet iemand een goede Shop/winkel voor haar (in Duitsland).
quote:binnenkort krijgen we ook een mediamarkt in enschede en in hengelo hierow. Daar kan ik de mijn ook laten repareren zo nodig. (ik hoop nooit trouwens)
Op woensdag 7 mei 2003 19:44 schreef JeroenH het volgende:[..]
Goedkoper zal hij daar waarschijnlijk wel zijn ja (als je de brandstofkosten van je auto niet meerekent en je niet in Enschede of zo woont). Maar pas goed op met garantie: vraag goed in die winkel of je de garantie ook bij Canon Nederland mag claimen, anders moet je camera dus terug naar Duitsland als hij onverhoopt stuk gaat. Als je een paar keer heen en weer moet rijden dan verdwijnt je voordeeltje snel hoor.
ennuh ik heb al geprobeerd enige fotows up te loaden maar ze zijn te groot. Ik weet niet hoe ik ze anders op internet krijg.
quote:Dat Enschede uit mijn vorige post was een gok, ik zie nu pas dat je daar in buurt woont
Op donderdag 8 mei 2003 18:44 schreef oldenzaaltjuh het volgende:
binnenkort krijgen we ook een mediamarkt in enschede en in hengelo hierow. Daar kan ik de mijn ook laten repareren zo nodig. (ik hoop nooit trouwens)
quote:Heb je zo weinig webruimte van je provider gekregen dat je niet eens een paar foto's kwijt kan?!? Wow...
ennuh ik heb al geprobeerd enige fotows up te loaden maar ze zijn te groot. Ik weet niet hoe ik ze anders op internet krijg.
quote:is al gelukt dat laatste
Op donderdag 8 mei 2003 21:31 schreef JeroenH het volgende:[..]
Dat Enschede uit mijn vorige post was een gok, ik zie nu pas dat je daar in buurt woont
[..]Heb je zo weinig webruimte van je provider gekregen dat je niet eens een paar foto's kwijt kan?!? Wow...
Maar met het freeware programma Irfanview kun je je foto's heel simpel kleiner maken (zowel qua beeldformaat als hoeveelheid KB). Hier te downloaden:
Deze topicreeks is daarbij van groot nut, om topics als deze is een forum zo leuk om te bezoeken.
Terzake nu: de term hot/dead pixels komt nog weleens voor. Ik wist niet precies wat dit inhield. Ik heb een mooi linkje hierover gevonden, waarin het helder wordt uitgelegd. Dus als meer mensen hierover wat meer info willen, hier is-ie:
http://home.hetnet.nl/~heuker2000/pixels/pixels.htm
quote:Da's geen verrassing... (zoek maar eens op Trust in FOT, je zult goed moeten zoeken om er een positieve post over te vinden)
Op vrijdag 9 mei 2003 08:57 schreef Gert het volgende:
Omdat mijn 'gratis' met airmiles aangeschafte digicam van Trust niet zo bevalt,
quote:Hele goede link!!
http://home.hetnet.nl/~heuker2000/pixels/pixels.htm
Hier ff 2 testfoto's, kzit nog wat te klooien ermee, en ze zijn nog niet bijgewerkt oid.
Foto van het balkon
Vanaf het balkon foto van de huizen tegenover mijn huis
En nog een filmpje van de langsrijdende politie die toevallig bij ons langskwam op school
Ik ben tevreden
Bedankt nogmaals iedereen
Kan ik deze opladen?
quote:Neen. Alkaline batterijen nooit opladen, tenzij ze van het merk Rayovac zijn. Die maken oplaadbare alkaline batterijen (hoewel ik er geen ervaring mee heb ben ik er geen fan van en hou ik het lekker bij NiMH 1800's).
Op vrijdag 9 mei 2003 20:35 schreef portier het volgende:
Nog even een vraagje, ik heb bij de camera 2 batterijen gekregen. Te weten:
Panasonic Alkaline for Digital
size AA, no mercury added, LR6(GA) 1.5 VKan ik deze opladen?
Als de laadstroom hoog genoeg is worden alkalines heet en kunnen makkelijk ontploffen.
quote:Aha, naja, ik heb er ook een mooie oplader bijgekocht met mooie batterijtjes dus het komt wel goed
Op vrijdag 9 mei 2003 20:37 schreef JeroenH het volgende:[..]
Neen. Alkaline batterijen nooit opladen, tenzij ze van het merk Rayovac zijn. Die maken oplaadbare alkaline batterijen (hoewel ik er geen ervaring mee heb ben ik er geen fan van en hou ik het lekker bij NiMH 1800's).
Als de laadstroom hoog genoeg is worden alkalines heet en kunnen makkelijk ontploffen.
Daar staat dat USB inbegrepen zit bij het product. (bij interface). Wat voor een rol zou een reader in dit geval spelen, mocht ik die erbij aanschaffen? Een hogere snelheid met het overplaatsten van data?
quote:Hogere snelheid hoef je niet te verwachten. USB blijft USB.. of je nou je camera aansluit of zo'n reader. t is misschien eerder het gemak dat je niet steeds hoeft te zeulen met kabeltjes aansluiten op je camera, enzo. Maar dat je gewoon het kaartje uit je camera haalt en dit in de reader stopt. Zelf heb ik om deze reden ook een compact flash card reader bij mn camera aangeschaft, maar ja die reader was ook maar 20 euro bij de aldi, dus die kon ik niet laten liggen voor dat geld
Op zondag 11 mei 2003 01:44 schreef Neelz het volgende:
Ik heb een vraagje over de USB reader van de Olympus C350 Zoom: ik heb daarnet even hier gekeken: http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/search1/Olympus%20C%20350%20zoom.htmDaar staat dat USB inbegrepen zit bij het product. (bij interface). Wat voor een rol zou een reader in dit geval spelen, mocht ik die erbij aanschaffen? Een hogere snelheid met het overplaatsten van data?
Maar welke grote nadelen hebben deze camera's dan? Het zijn allebei uitstekende camera's.
De grootste verschillen zijn de vorm en het zoombereik. Verder zijn de camera's behoorlijk aan elkaar gewaagd.
Maar nu heb ik nog een paar vraagjes:
- heb je op het moment ook andere camera's in de zelfde prijsklasse van het zelfde nivo.
zo ja: welke, en wat zijn de voordelen en nadelen van die andere camera's boven de A60
- hoeveel foto's passen er op een cf kaart van bijvoorbeeld 128 mb (van gemidelde kwaliteit)
- ik wil graag snel veel foto's maken. hoeveel mb geheugen raden jullie me aan?
- online is de A60 volgens mij het goedkoopste (280 online tegenover dik 340 bij bijvoorbeeld de dixons) maar hoe zijn die online winkels in serves, garantie, levering etc. of weet iemand een site waar die on-line winkels beoordeeld worden?
- ik koop zoizo liever mijn spullen in een winkel dus wie weet waar de A60 verkocht word (voor zo laag mogelijke prijs ).
quote:250 ongeveer, hoge kwaliteit de helft.
Op dinsdag 13 mei 2003 21:49 schreef janatwork het volgende:
- hoeveel foto's passen er op een cf kaart van bijvoorbeeld 128 mb (van gemidelde kwaliteit)
quote:tja, kijk naar bovenstaande cijfers
- ik wil graag snel veel foto's maken. hoeveel mb geheugen raden jullie me aan?
quote:tweakers.net/pricewatch?
- online is de A60 volgens mij het goedkoopste (280 online tegenover dik 340 bij bijvoorbeeld de dixons) maar hoe zijn die online winkels in serves, garantie, levering etc. of weet iemand een site waar die on-line winkels beoordeeld worden?
quote:makro=>315 incl btw
- ik koop zoizo liever mijn spullen in een winkel dus wie weet waar de A60 verkocht word (voor zo laag mogelijke prijs).
quote:Uiteraard. Bijna alle merken hebben wel een camera rond de 300 euro (fuji finepix A303, nikon coolpix 2500 etc).
Op dinsdag 13 mei 2003 21:49 schreef janatwork het volgende:
- heb je op het moment ook andere camera's in de zelfde prijsklasse van het zelfde nivo.
quote:
zo ja: welke, en wat zijn de voordelen en nadelen van die andere camera's boven de A60
quote:Wat vind jij gemiddeld? Wil je ze kunnen afdrukken, of wil je ze alleen op de computer bekijken/ op internet plaatsen?
quote:Servicegericht als ik ben, heb ik zelf maar even opgezocht waar je woont.
- ik koop zoizo liever mijn spullen in een winkel dus wie weet waar de A60 verkocht word (voor zo laag mogelijke prijs).
Het optiek van de canon is beter, De G3 heeft een accu, Er is een onderwater behuizing voor, Het lcd display is draaibaar, meer megapix, robustere body, enz.
Zodra het salaris op mijn rekening staat ga ik hem halen
Alleen dat duurt nog zo lang :')
Ook vond ik op LetsGoDigital een goede [url=http://www.letsgodigital.nl/webpages/test/nikon3/2500_1.html[review[/url]
Nou vroeg ik me dus af of iemand ervaringen/voorbeeld fototjes heeft van de Coolpix 2500 EN of iemand nog een eventuele andere camera met draaibare lens weet.
Bedankt alvast!
[Dit bericht is gewijzigd door Razzerr op 15-05-2003 17:23]
quote:dit zijn fotows gemaakt met de icus 400
Op donderdag 15 mei 2003 14:55 schreef morphyrin het volgende:
Zelf wil ook ook een goede camera kopen. Liefst eentje die je zo even snel bij je steekt in een borstvakje. Wel moet hij nog goed hanteerbaar zijn.
Ik zit nu te twijfelen tussen de canon ixus400 (ook wel powershot400 genoemd), canon powershot s45 en de fuji finepix F410.
Op internet heb ik al gezocht op o.a. dpreview.
Omdat deze cameras nog zo nieuw zijn zijn er nog weinig mensen met ervaringen. Ook zijn ze nog zo duur, en de prijs zakt met de dag, maarja, als je dan eenmaal w8 is er over een half jaar weer een nieuwe lichting ]:|
quote:Uhh ja heel mooi, maar heb je ook fotos van buiten enzo?
Op donderdag 15 mei 2003 19:07 schreef oldenzaaltjuh het volgende:[..]
dit zijn fotows gemaakt met de icus 400
Nog een vraag: Ik zie dat sommige digitale fototoestellen een tv-out hebben. Werkt dit gewoon goed? kan je hiermee dus je foto op zijn best laten zien?
quote:
Op donderdag 15 mei 2003 21:45 schreef morphyrin het volgende:[..]
Uhh ja heel mooi, maar heb je ook fotos van buiten enzo?
En hoe zijn de ervaringen met dit toestel? niet te klein/te groot?
En zijn de batterijen heel snel leeg als je het lcd aan laat staan?
Nog een vraag: Ik zie dat sommige digitale fototoestellen een tv-out hebben. Werkt dit gewoon goed? kan je hiermee dus je foto op zijn best laten zien?
fotowtje van de lucht
treintje + (was trouwens voor het fotowspel hierow)
Zwart-wit van mezelf
Echt mooie buitenfotows heb ik buiten nog niet gemaakt
het is met een accu en echt snel gaat ie niet op
Het bevalt me prima en hij is zekers niet te groot. Mooie grootte vindt ik
quote:Klassefoto, echt heel mooi.
Op donderdag 15 mei 2003 22:01 schreef oldenzaaltjuh het volgende:[..]
Zwart-wit van mezelf
Ook ik heb maar eens besloten om een digitalen camera te kopen. Nu heb ik gekeken in de consumentenbondgids en daar zag ik dat de olympus c300 goed uit de test kwam.
Ik dus een beetje rondkijken en nu kwam ik erachter dat deze camera bijna nergens te koop was. Nu heb ik contact opgenomen met olympus en die zeiden dat de c350 de opvolger was en zeker net zo goed was.
Nu vroeg ik me af of dit ook het geval is? Deze camera is namelijk ook iets goedkoper dus dat zou niet erg zijn .
Verder vroeg ik me af wat ik erbij moet aanschaffen? In ieder geval een 128mb kaard erbij en dan nog oplaadbare baterijen en een acculader. Of zit er gewoon een accu bij, dat zou helemaal makkelijk zijn.
Wie kan mij wat meer vertellen (ik heb trouwens helemaal geen verstand van camera's dus niet met te moeilijke termen komen )
In ieder geval alvast bedankt!
grtz scorpion
quote:Ik ken de camera verder niet en ik ben ook geen expert of fotocamera gebied (ik kan alleen foto's maken en zeggen dat de Fuji FinePix A203 een supergoeie camera is
Op vrijdag 16 mei 2003 15:59 schreef The_Scorpion het volgende:
Hallo,-knip-
grtz scorpion
Hier staat wat info over de 300, info over de 350 vind je hier (kan je makkelijk vergelijken) en hier. Op andere review sites kan ik jouw camera's niet vinden.. Das best raar..
Iig wat accesoires betreft:
- Kijk goed of er een tasje bij zit, vaak is dit niet zo, koop er dan een tasje bij. Je hoeft geen tasje van hezelfde merk te kopen, die zijn vaak flink duurder dan de net zo goede tasjes van onbekende merken.
- Batterijoplader en batterijen zijn wel handig idd Mits je niet met een accu werkt, dan zal dat al in het pakket zitten dat je koopt. Informeer dus even goed bij de verkoper.
- 128 MB is VEEL. Bedenk goed hoeveel foto's je wilt maken en op welke resolutie. Mijn camera zou 398 foto's kunnen maken op 1 megapixel (1024x768) op 128 MB. Ik zal je zeggen, zoveel ga ik er ECHT niet maken. Op de hoogste kwaliteit kan ik er 204 maken (1600x1200 en Fine) met 128 MB. Dat vind ik ook al te veel. Bedenk dus goed wat je ermee wilt doen. Die kaartjes zijn niet goedkoop.
Ik heb trouwens xD-kaartjes, ik zie dat jij die ook hebt bij de Olympus, maar het verschilt per cameramerk.
Succes met je aankoop!
PS. Ik vind de consumentengids nogal selectief met de camera's die ze testen. Je kan beter zelf rondsnuffelen op het internet of gewoon een winkel binnenstappen en een paar camera's uitproberen en je laten informeren.
Heeft er iemand mischien nog meer info over de olympus c300 en c350?
quote:Doen!
Op vrijdag 16 mei 2003 22:39 schreef Kang-He het volgende:
Fuji Finepix A203 met 64Mb XD kaart, ¤289.00. Goeie deal? Of toch maar uit buitenland halen?
Ik kan je zeggen, het is een heerlijke camera!!
quote:Ik had voor 358,nogiets de camera, een oplader en een tasje. Geen verzendkosten (zelf in de winkel gekocht
Op vrijdag 16 mei 2003 22:58 schreef Kang-He het volgende:
Ik kan voor zo'n 330 euro de camera bestellen met (standaard 16MB) 64MB extra, 4x 2000mAh Ni-MH + oplader en verzendskosten.
quote:Nog klein vraagje.. hoe lang heb je (fabrieks)garantie?
Op vrijdag 16 mei 2003 23:06 schreef portier het volgende:[..]
Ik had voor 358,nogiets de camera, een oplader en een tasje. Geen verzendkosten (zelf in de winkel gekocht
). Maar ik zou het doen. Het is een mooie camera in die prijsklasse!
quote:1 jaar.
Op zaterdag 17 mei 2003 15:45 schreef Kang-He het volgende:[..]
Nog klein vraagje.. hoe lang heb je (fabrieks)garantie?
hij ziet er zo lief uit
en ik ben erg lui, dus z'n bijbehorende dockingstation spreekt me erg aan
/edit ow oops... bad-eendje-cookie!!
quote:Neen, alle foto's zijn 4:3.
Op zaterdag 17 mei 2003 18:49 schreef Icicle het volgende:
Kun je op een Canon PowerShot G3 instellen of je de foto's in 3:4 of 2:3 verhouding wil?
quote:De G3? Da's inderdaad niet duur. In dat geval ben ik ook uitermate benieuwd naar ervaringen...
Op zondag 18 mei 2003 09:53 schreef Icicle het volgende:
Bij goedkoopste.nu is de camera waar mijn oog op gevallen is, het goedkoopst, volgens ElCheapo. Heeft iemand hier goede/slechte ervaringen mee? Of zal ik de bestelling maar gewoon plaatsen?
(boozeroony gaat dan ook meteen voor de Raynox-groothoekvoorzetlenzen)
quote:Ik heb op mijn G1 een Raynox 1.8x teleconverteor geprobeerd, dat was echt slecht. Onscherp, kleurscheiding in de hoeken, vertekening, ik kan die alleen maar afraden. Ik heb geen idee hoe het met de groothoekconverters van Raynox zit, maar ik zou je wel willen aanraden eerst voorbeeldfoto's te maken/zoeken voordat je dit koopt.
Op zondag 18 mei 2003 12:56 schreef boozeroony het volgende:
(boozeroony gaat dan ook meteen voor de Raynox-groothoekvoorzetlenzen)
Het is simpel: niemand weet het. Als het zover is zul je het van Sony zelf horen, die grote merken zeggen nooit 'over 3 maanden komt dat en dat model uit'.
Je zou in een Canon-forum eens moeten zoeken op 'G4' (de vermeende opvolgder van de G3). Precies hetzelfde.
Kodak cx4200 heb ik gezien
De cx4230 kan die ook MM happen?
http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp
Vul bij 'storage type' SD/MMC in en klik op compare. Klaar!
quote:Dat was ik ook zeker wel van plan! Denk trouwens dat het wel uitmaakt of je zoiets op een G1 of G3 gebruikt - die laatste is sterk verbeterd, begreep ik.
Op zondag 18 mei 2003 16:23 schreef JeroenH het volgende:[..]
Ik heb geen idee hoe het met de groothoekconverters van Raynox zit, maar ik zou je wel willen aanraden eerst voorbeeldfoto's te maken/zoeken voordat je dit koopt.
quote:Zo werkt het niet. Al neem jij een EOS-10D, als jij er een Raynox op zet krijg je slechte foto's.
Op dinsdag 20 mei 2003 21:10 schreef boozeroony het volgende:
Denk trouwens dat het wel uitmaakt of je zoiets op een G1 of G3 gebruikt - die laatste is sterk verbeterd, begreep ik.
[Off-topic]
Daarbij is naar mijn mening de G3 een verbeterde G1, niet een sterk verbeterde G1:
- hoge ISO-waarden hebben nog steeds erg veel ruis
- de camera is maar marginaal sneller met opstarten, afdruk-vertraging en shot-to-shot
Dat neemt niet weg dat het een hele fijne camera is
[/Off-topic]
quote:bij mij heeft het wel wat gescheeld ja tegenover nl hier.
Op maandag 26 mei 2003 18:19 schreef Tempest het volgende:
ikzelf zit er ook aan te denken om de ixus 400 te gaan kopen, maar lijkt me ook wel leuk om mee te filmen als het goedgaat. Dus stel ik koop een compact flash kaart van 1 GB erbij, kan ik dan een redelijk tijdje filmen en hoe is de kwaliteit van wat je filmt ?
En scheelt het nu veel als je hem hier koopt in nl of net over de grens in duitsland of kent iemand een goedkope site?
In oldenzaal kostte hij 648 euro. Ik heb hem in nordhorn gekocht. Das 15 m inuten rijden hier vandaan. Daar kostte hij me 499 euro en een compactflashkaart van 128 mb kostte me 25 euro
quote:Ik zag hier een Canon G3 voor ¤ 649... dat zakt echt hard nu de G5 op uitkomen staat...
Op maandag 26 mei 2003 18:24 schreef oldenzaaltjuh het volgende:
In oldenzaal kostte hij 648 euro. Ik heb hem in nordhorn gekocht. Das 15 m inuten rijden hier vandaan. Daar kostte hij me 499 euro en een compactflashkaart van 128 mb kostte me 25 euro
quote:Ik heb 'm voor ¤ 615 besteld bij www.dutchdiscount.nl
Op maandag 26 mei 2003 19:14 schreef JeroenH het volgende:[..]
Ik zag hier een Canon G3 voor ¤ 649... dat zakt echt hard nu de G5 op uitkomen staat...
quote:nee, goedkoper dan dat wordt het niet in de buurt. Je kunt Amerika of Engeland proberen, maar verzendkosten en mogelijk importkosten verhogen die lage prijs dan weer aanzienlijk.
Op maandag 26 mei 2003 22:08 schreef American_Nightmare het volgende:
Ik wil een Canon A60 gaan kopen. Iemand enig idee of ie nog ergens anders goedkoper te krijgen is dan de 267,- bij een Duitse winkel die in de tweakers pricewatch staat???
http://six.student.utwente.nl/images/kinox.jpg
is een foto uit een krantje van een deense supermarktketen.
ben zelf op zoek gegaan naar info ed. maar kan niets vinden, zelfs geen site van de producent.
Ik heb zo'n vermoeden dat het een OEM is maar toch zou er nog wel meer informatie over te vinden moeten zijn.
kan evt. ook zijn dat het een ander merk is buiten denemarken, omdat ze in denemarken vaak moeilijk doen over patenten op namen.
is ier iemand die de camera herkent of zo?
quote:Ligt eraan hoeveel hij wil uitgeven...
Op maandag 26 mei 2003 23:12 schreef nielspan het volgende:
Mijn broer is op zoek naar een supercompacte digicam. 'Hij moet gewoon geode fotos maken, en niet zon prulding zijn'. Zelf is hij erg enthousiast over mijn Ixusv2, en de Ixusv3, van mijn andere broer. Ik heb hem dus ook de v3 aangeraden.
Heeft iemand een ander beter idee?
Maar als het ietsie minder compact mag zijn, raad ik toch echt wel de Canon S30 aan (kost nu 445 euro). Deze camera maakt _duidelijk_ betere foto's dan de V-serie en biedt ook meer mogelijkheden als je wat verder wil klooien (veel manual in te stellen). En hij past nog prima in je broekzak, dus wat wil je nog meer?
quote:Deze dus geannuleerd.. duurde me iets te lang!
Op maandag 26 mei 2003 20:42 schreef Icicle het volgende:[..]
Ik heb 'm voor ¤ 615 besteld bij www.dutchdiscount.nl
quote:Bedoel je om macro foto's mee te maken?
Op donderdag 29 mei 2003 22:27 schreef Forever het volgende:
Na het bekijken van macro foto's vraag ik me af, wat jullie als kenners mij aanraden om te kopen. Wat is een betaalbare maar toch kwaliteitvolle fototoestelapparaat?
quote:Ja, ik weet niet of daar ook misschien speciale toestellen voor zijn?
Op donderdag 29 mei 2003 22:34 schreef Icicle het volgende:[..]
Bedoel je om macro foto's mee te maken?
Kodak DX 6340
Prijsindicatie ¤ 370
Resolutie max. 2032 x 1524
Beeldpunten 3,1 megapixel
Lens 36 - 144 mm.
Optische zoom 4 x
Digitale zoom 3,5 x
Gevoeligheid 100, 200, 400
Scherpstelling automatisch
Zoeker optisch
LCD-scherm 1,8 inch
Geluidsopname
Geheugen (standaard) 16 MB
Opslagmedium Intern geheugen, MultiMediaCard, SD Memory Card
Interface USB, video-out
Besturingssysteem Mac OS X, Windows 2000, Windows 98, Windows ME, Windows XP
Gewicht 220 gram
Afmetingen (H x B x D) 64 x 109 x 38 mm
Introductie model 2003
Website http://www.kodak.nl
[Dit bericht is gewijzigd door pascalheister op 30-05-2003 19:45]
Volledige specificaties:
CCD formaat : 1/2.7 Inch
Aantal pixels CCD chip : 3.2 Megapixel
Zoomlens : Ja
Optische zoom : 3x
Type geheugenslot : Secure Digital
Geheugen : 16 Mb
Automatische flitser : Ja
Display op de camera : Ja
Zoeker op de camera : Ja
Batterij type : AA
Bestandsformaat fotobestand : JPEG
Resoluties : 2080x1542, 640x480
Interface naar de PC : USB en AV
Bijgeleverde kabels : USB kabel
Meegeleverde software : HP Photo Imaging,HP memories disc creator
Overige USP's : -
Aantal opn op bijgel geheugen : 114 afh van res
Autofocus / Fixed Focus : Autofocus
Bewegende beeldopname : Ja
Continue opname : -
Diafragma : 2.6 - 9.0
Digitale zoom : 5x
Flitsfuncties : auto, auto met anti rode ogen en handmatige flits (aan/uit)
Focus vanaf : 40 Cm
Formaat LCD-scherm : 1.5 Inch
Gewicht : 235 Gram
Ingebouwde flitser : Ja
Kleurdiepte : 30 Bits
Lichtsterkte objectief : 2.6 - 9.0
Maximum geheugen : 256 Mb
Maximum resolutie : 2080x1542 Dpi
Rode-ogen reductie : Ja
Sluitertijd : 15 - 1/2000 Sec
Verhoudingen van de foto : 4:3
Video uitgang : Ja
Voorgepro grammeerde standen : Actie, portret, landschap, burst, macro
Afmetingen : 105x46x71 mm
Wat ik zo al aan nadelen zie bij deze camera:
- zoombereik 38-114mm. Weinig groothoek dus
- SD geheugen, op zich niks mis mee, alleen wel een stuk duurder dan CompactFlash
Bij een woning zijn drie zaken belangrijk: locatie, locatie, locatie. Op eenzelfde manier zijn bij een camera de drie volgende zaken belangrijk: lens, lens, lens. En daar is dus nu niets over terug te vinden in een onafhankelijke review.
Ik zou geen camera kopen zonder dat ik (veel) voorbeeldfoto's gezien heb.
[persoonlijk mode]
Ik ben geen fan van HP in het algemeen als het om digitale camera's gaat. Ik hou het zelf bij één van de 'echte' fotomerken: Canon, Nikon, FujiFilm, Olympus, Minolta, etc.
[/persoonlijk mode]
NB: Vergeet niet dat er bij de aanschafprijs nog het volgende bijkomt:
* groter geheugenkaartje (bv. 128MB = ± ¤ 40)
* 4 NiMH penlites met hoge capaciteit (liefst 1800mAh of hoger) + oplader (¤ 20 - 50)
quote:Zegt mij helemaal niets. Sony zegt Zeiss lenzen te gebruiken maar dat is niet waar: ze hebben de specs van de lenzen van Zeiss gekocht maar ze gieten/slijpen ze zelf.
Op vrijdag 30 mei 2003 20:04 schreef Magneet het volgende:
er schijnt een pentax lens in te zitten althans volgens die ergens eerder in dit topic gepostte vergelijingssite.
Ik klink misschien een beetje paranoia, maar zeker in het low-end segment van de markt is de druk op de fabrikanten enorm hoog om met leuke betaalbare camera's te komen, en als HP (of welk ander merk dan ook) $50 kan besparen met een minder goede lens dan zullen ze dat niet laten. Ook besparingen op andere componenten (witbalans, ruisonderdrukking, bayer-algoritme, batterij-efficiency, etc.) kunnen een camera flink in kwaliteit en gebruiksgenot doen afnemen.
Be careful!
quote:Ik werk al enige tijd met veel plezier met een Sony DSC-F505V. Bij dit model zegt Sony ook te werken met een Zeiss lens. Je zult ongetwijfeld gelijk hebben, omdat ik dit al van meerdere mensen gehoord heb. Toch vind ik de resultaten van deze camera in vergelijking met soortgelijke modellen vaak veel beter. Vooral de macrofoto's vind ik met behulp van deze lens boven het gemiddelde uitsteken. Het blijft toch allemaal leuk zo'n digitale camera, maar over een kleine week kan ik mijn EOS 30 ophalen.
Op vrijdag 30 mei 2003 20:12 schreef JeroenH het volgende:
Sony zegt Zeiss lenzen te gebruiken maar dat is niet waar: ze hebben de specs van de lenzen van Zeiss gekocht maar ze gieten/slijpen ze zelf.
Eerst voorbeeldfoto's en scherptetests zien (à la dpreview.com), dan pas weet je het zeker.
quote:ik zal het in de gaten houden, het enige is dat als je nu bij ditzelfde budget gaat zitten ( +_ 300 euro camera kaal) er wel veel keuze is maar dan al snel zonder optische zoom wat voor mij toch echt al een vereiste is en voor iedereen zou moeten zijn denk ik.
Op vrijdag 30 mei 2003 20:12 schreef JeroenH het volgende:[..]
Zegt mij helemaal niets. Sony zegt Zeiss lenzen te gebruiken maar dat is niet waar: ze hebben de specs van de lenzen van Zeiss gekocht maar ze gieten/slijpen ze zelf.
Eerst voorbeeldfoto's en scherptetests zien (à la dpreview.com), dan pas weet je het zeker.Ik klink misschien een beetje paranoia, maar zeker in het low-end segment van de markt is de druk op de fabrikanten enorm hoog om met leuke betaalbare camera's te komen, en als HP (of welk ander merk dan ook) $50 kan besparen met een minder goede lens dan zullen ze dat niet laten. Ook besparingen op andere componenten (witbalans, ruisonderdrukking, bayer-algoritme, batterij-efficiency, etc.) kunnen een camera flink in kwaliteit en gebruiksgenot doen afnemen.
Be careful!
quote:Daar heb je gelijk in, optische zoom is toch wel heel erg makkelijk. Als je bij de ¤ 300 wilt blijven, kijk dan eens naar de FujiFilm A204. Dat is een leuke camera die voor ¤ 300 of minder te krijgen moet zijn.
Op vrijdag 30 mei 2003 20:31 schreef Magneet het volgende:
ik zal het in de gaten houden, het enige is dat als je nu bij ditzelfde budget gaat zitten ( +_ 300 euro camera kaal) er wel veel keuze is maar dan al snel zonder optische zoom wat voor mij toch echt al een vereiste is en voor iedereen zou moeten zijn denk ik.
edit : is het trouwens ook belangrijk te kijken naar welke iso rating ze aankunnen? fuji 203 2 Mp kan bv iso 100 aan terwijl de hp735 100,200,400 aankan of maakt dat niet veel uit bij digicams?
quote:So what? Gaat de camera daardoor minder mooie foto's nemen? Het is met camera's echt niet zo als met computers. Daarbij zakt de prijs van zo'n model ook nog eens als er een nieuw model uitkomt. Ik heb een digitale camera van 2.5 jaar oud...
Op zaterdag 31 mei 2003 15:49 schreef Magneet het volgende:
das inderdaad ook een aardige maar het ziet eruit alsof die overal uit het assortiment gaat, bij fuki op de site staat hij ook al bij "oude meuk"
quote:Met een hogere ISO-waarde heeft de camera minder licht nodig om zonder flits mooie foto's te kunnen nemen. De sluitertijd wordt korter, dus zul je minder bewogen foto's hebben. Het heeft echter één zeer groot nadeel: bij de hogere waarden (en dat begint meestal al bij ISO 200) komt er een grote hoeveelheid beeldruis naar boven in de foto's
edit : is het trouwens ook belangrijk te kijken naar welke iso rating ze aankunnen? fuji 203 2 Mp kan bv iso 100 aan terwijl de hp735 100,200,400 aankan of maakt dat niet veel uit bij digicams?
quote:aha ik bedoelde niet dat die camera slecht is maar meer de beschikbaarheid waarschijnlijk maar de vraag is, 1 van de dingen waar ik meestal bij nadenk is dat als een camera aan het eind van de leveringen zit er in de software al bugs uit zijn gehaald die er in de eerste exemplaren misschien nog wel inzaten en er eventueel ( bij camera's dan ) een nieuwere ccd in zit
Op zaterdag 31 mei 2003 16:01 schreef JeroenH het volgende:[..]
So what? Gaat de camera daardoor minder mooie foto's nemen? Het is met camera's echt niet zo als met computers. Daarbij zakt de prijs van zo'n model ook nog eens als er een nieuw model uitkomt. Ik heb een digitale camera van 2.5 jaar oud...
[..]Met een hogere ISO-waarde heeft de camera minder licht nodig om zonder flits mooie foto's te kunnen nemen. De sluitertijd wordt korter, dus zul je minder bewogen foto's hebben. Het heeft echter één zeer groot nadeel: bij de hogere waarden (en dat begint meestal al bij ISO 200) komt er een grote hoeveelheid beeldruis naar boven in de foto's
. Ik haal mijn camera zelden van de laagste waarde af (ISO 50 in mijn geval), als ik zie dat de belichtingstijden te lang worden dan pak ik mijn statief of zoek ik een muurtje.
Heeft iemand hier ervaring met de HP Photosmart 850? En zo ja, welke?
Maar mijn ervaringen met meerdere HP's waren toch al niet zo best... be careful.
Mijn gebruikelijke advies weer: bekijk voorbeeldfoto's (het liefst zelf genomen), laat ze ook afdrukken als dat je doel is, enz. Speel er mee in een fotowinkel, pas dan weet je of de camera je ligt. Zo vanachter de computer kom je er echt niet achter of de camera "goed" is of niet. Daar komt nog bij dat "goed" een heel relatief begrip is, iedereen vind andere dingen goed...
- edit -
Holy shit, als we even door de nadelen heenlopen:
Jagged diagonals / poor demosaic algorithm check de voorbeeldfoto's, hier komen dus echt foto's uit waarvan mensen zeggen: "zie je wel, je ziet duidelijk dat het met een digitale camera genomen is"
Some chromatic aberrations at or around maximum aperture hm sja, dit heeft mijn G1 ook nog wel eens, dit valt best mee
Dim LCD monitor difficult to see in outdoor situations niet echt ernstig, je zult toch vaak de zoeker gebruiken
Few controls for shutterbugs, no control over image processing (tone, color, sharpness) dit kan beperkend zijn, afhankelijk van hoeveel controle je wilt en hoe de camera het afhandelt
Half stop exposure compensation can be limiting zelfde als hierboven
No manual exposure mode, no night scene exposure mode een echte nono voor een camera in deze klasse... je kunt dus helemaal NIETS met je sluitertijd en diafragma...
ISO sensitivity limited to maximum ISO 200, although noise levels indicate capable of higher is zeker een nadeel, hoewel de ruisniveau's hard stijgen naarmate je hoger komt
Noticeably slow processing/write times, 14 seconds on the HP, 3 seconds on a Minolta F100 holy shit, 14 seconden?!?
te erg voor woorden voor een camera uit 2003...
Odd bottom right corner vignetting at wide angle / wide open aperture slordig, de lens projecteert dus blijkbaar een net iets te kleine beeldcirkel op de CCD, of de CCD zit niet helemaal gecentreerd achter de lens (in dat geval kan het een exemplarisch probleem zijn)
No manual focus daar is vaak lastig mee om te gaan, maar ik gebruik het toch regelmatig, vooral met macro
Al met al flink wat minpunten waar je met 'normale' foto's toch wel tegenaan loopt. De camera heeft ook zeker een paar sterke pluspunten, zeker, maar wat heb ik aan een hoge resolutie als de foto's er 'digitaal' uitzien, of onderbelicht omdat je geen controle hebt over sluitertijd/diafragma? Of als je foto na foto het moment mist omdat je camera bezig is met opslaan.
Sorry voor mijn negatieve toon, maar dit bevestigt mijn beeld van HP als 'geen echte camerafabrikant'.
[Dit bericht is gewijzigd door JeroenH op 01-06-2003 21:51]
Denk ik aan de Nikon Coolpix 4500 dus. Maar die is wel mooi 930 euro.. ofzo .
Iemand. .
In mijn ervaring (ik verkocht die dingen tot vorige maand in een 'eerlijke' fotozaak) komen mensen er in 95% toch echt weer op terug als ze een goedkope camera kopen van een vaag merk.
Als ik je een tip mag geven: kijk eens naar de Canon G3. De prijs daarvan gaat/is aan het zakken omdat de G5 op het punt van uitkomen staat (*kuch*morgenochtend vroeg*kuch*). Die camera kan ik je zonder meer aanbevelen.
Ik moet je overigens absoluut gelijk geven wat betreft goedkope rotzooi aanschaffen. Elke keer als dan een foto leuk is issie niet goed genoeg. Da's een aardige frustratie.
Nu heb ik een Exakta en een Trust 500 spycam. (Vooral die laatste is van uitmuntende kwaliteit ... )
Maar is de Coolpix 4300 zo veel slechter dan de 4500?
Hoewel ik er geen persoonlijke ervaring mee heb kan ik uit mijn ervaring wel zeggen dat dit ene prima camera is. Uiteraard geldt wel weer mijn advies: ga naar de winkel, etc. etc. etc.
Zit nu ook met een lastig probleem namelijk het volgende. Ik moet mijn moeder adviseren over wat voor camera ze nu moet gaan halen. Opzich heeft ze een tamelijk goede conventionele camera (Contax G2) maar het digitale element (we hebben G3 geleend) sprak haar (en mij ) toch wel erg aan. Nou moet het een camera worden in de prijscategorie tot ongeveer ¤1200. Ik heb behoorlijk wat reviews van alle verschillende sites gelezen over cameras tot deze (uiterste) prijs. Een bijkomende eis was echter, minimaal 190mm tele (35mm eq). Nu blijven er bar weinig cameras over. Hoewel Sepia en andere nabewerkingseffecten erg makkelijk met de computer te doen zijn, vonden we die functie in de G3 toch wel erg gaaf. Je ziet gelijk het resultaat, en de afbeelding is zichtbaar kleiner. Maar dit is geen exclusive eis.
(4MP+)
Nikon Coolpix 5700
Sony F717
Minolta Dimage 7Hi
Olympus C750UZ
De Dimage valt eigenlijk af, wegens de toch wat tegenvallende kritiek die deze krijgt (dpreview). Bij de Sony heb je 'No ability to control colour saturation, tone or noise reduction', wat erg jammer is, aangezien het voor de rest een mooi toestel is. Ook jammer is dat deze weer net niet lekker compact is. De Olympus lijkt opzich de ideale camera, vooral als ze de noise nog ietsjes verbeteren, echter niemand kan mij vertellen wanneer deze uitkomt. Ook is deze camera een stuk goedkoper dan de andere en ik vraag me toch af waar dat, behalve in de casing en de niet draaibare LCD, in gaat zitten. Want opzich is dat geen goed voorteken
Dan blijft eigenlijk alleen nog de Coolpix over. Maarja die heeft dan ook weer '-Poor low light Auto Focus and no AF assist lamp -Average battery life'. Ook niet echt perfect dus. Nou snap ik, de perfecte camera bestaat niet, maar toch. Als de tele-eis er niet had gelegen komt de G3 aardig dichtbij perfectie Het is erg, erg jammer dat Canon geen camera heeft die het zoom gat dicht tussen de G3/5 en de EOS serie. Ook niet kwa prijs. Op zich bestond er wel een, namelijk de Pro90IS, maar die is al tamelijk ook, met 2mp+eenbeetje, maar je word nu aangeraden om up-te-graden naar een G3 (doh).
Dus mijn vragen zijn:
* Waar gaat het prijsverschil van de Olympus tov de andere inzitten?
* Welke camera zouden jullie aanraden op basis van mijn eisen?
* Is het slim om er nu een te halen of af te wachten?
* Zijn de tele converters nou echt bruikbaar in het dagelijks gebruik?
* Is het mogelijk de zoom te varieren met een teleconverter?
* Het toestel zal worden gebruikt in Afrika, enige voorkeuren?
Alvast onwijs bedankt
Groeten,
Joris.
quote:Hurm interessante suggestie. Op zich had ik niet gelijk gedacht aan 2de hands, en normaal gesproken geniet het ook niet mijn voorkeur (maarja ik ben niet diegene die em gaat halen). Echter, gezien het feit dat dit beeste al 3 jaar oud is, is dat bij digitale camera's geen doodzonde? Met 3mp valt de resolutie ook een graatje tegen... Opzich wel een CMOS sensor. Bij koopdigitaal.nl staat een 2de hands d30 voor 1195, dan moet er dus nog een lens bij en de gebruikelijke dons aan rotzooi. Denk dat dat ietjes te duur gaat worden...
Op dinsdag 3 juni 2003 13:12 schreef TheMarco het volgende:
Voor 1200 euro koop je ook een 2e hands Canon EOS D30...Zet er een zoomlens op en klaar ben je. En VEEL betere foto's dan al die camera's die jij noemt.
quote:Daarin kan ik het met je eens zijn, maar verder:
Op dinsdag 3 juni 2003 13:20 schreef Prophylon het volgende:
Hurm interessante suggestie. Op zich had ik niet gelijk gedacht aan 2de hands, en normaal gesproken geniet het ook niet mijn voorkeur (maarja ik ben niet diegene die em gaat halen).
quote:Nee! Een 3 jaar oude D30 maakt echt veel mooiere foto's dan elke camera die jij in je post noemde. Veel minder ruis, veel groter dynamisch bereik. Daarbij is de camera nog veel sneller ook en je hebt de mogelijkheid om objectieven te wisselen.
Echter, gezien het feit dat dit beeste al 3 jaar oud is, is dat bij digitale camera's geen doodzonde?
quote:Welnee! Met een goed objectief is de 3MP D30 scherper (puur in lijnen/mm) dan een 3MP compactcamera, en misschien dat hij een paar 4MP camera's er ook nog wel uit trekt. En daarbij, dat verschil merk je alleen bij echt grote prints.
Met 3mp valt de resolutie ook een graatje tegen...
quote:Ja, dus?
Opzich wel een CMOS sensor.
quote:Ja, je moet het voor jezelf afwegen en ik kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk. Het zal misschien wel wat duurder worden dan een 5700 bv. (zeker ook omdat je er een goed objectief op moet zetten), maar je krijgt er dan ook veel meer voor terug.
Bij koopdigitaal.nl staat een 2de hands d30 voor 1195, dan moet er dus nog een lens bij en de gebruikelijke dons aan rotzooi. Denk dat dat ietjes te duur gaat worden...
quote:Met die 3MPixel van de D30 maak je echt zwaar betere foto's dan met een 5MPixel van een camera zoals jij noemde hoor! Staar je niet blind op de megapixels. Die D30 foto's kun je makkelijk net zo groot opblazen als dat ze standaard uit een 5MP compactcamera komen.
Op dinsdag 3 juni 2003 13:20 schreef Prophylon het volgende:[..]
Hurm interessante suggestie. Op zich had ik niet gelijk gedacht aan 2de hands, en normaal gesproken geniet het ook niet mijn voorkeur (maarja ik ben niet diegene die em gaat halen). Echter, gezien het feit dat dit beeste al 3 jaar oud is, is dat bij digitale camera's geen doodzonde? Met 3mp valt de resolutie ook een graatje tegen... Opzich wel een CMOS sensor. Bij koopdigitaal.nl staat een 2de hands d30 voor 1195, dan moet er dus nog een lens bij en de gebruikelijke dons aan rotzooi. Denk dat dat ietjes te duur gaat worden...
Overigens moet je voor 1000 euro denk ik wel aan een kale D30 kunnen komen. 1200 is echt te duur. Voor 1500 heb je al een D60 namelijk!
quote:Klopt helemaal! Er zijn maar weinig mensen die dat snappen, "meer pixels is toch beter???"
Op dinsdag 3 juni 2003 14:01 schreef TheMarco het volgende:[..]
Met die 3MPixel van de D30 maak je echt zwaar betere foto's dan met een 5MPixel van een camera zoals jij noemde hoor! Staar je niet blind op de megapixels. Die D30 foto's kun je makkelijk net zo groot opblazen als dat ze standaard uit een 5MP compactcamera komen.
Overigens moet je voor 1000 euro denk ik wel aan een kale D30 kunnen komen. 1200 is echt te duur. Voor 1500 heb je al een D60 namelijk!
Zonder interpolatie druk je makkelijk op een A4tje af; met stepped interpolation of Genuine Fractals is een A3tje ook prima te doen.
Ter info: ik heb mijn D30 in zeer goede staat aan vrienden weggedaan voor EUR 1000 met wat extra onderdelen erbij. Als ik hem had verkocht aan een onbekende had ik er wat meer voor gevraagd. Ze hebben er voor EUR 150 een 28-200 lens bijgekocht. Zo kom je op hetzelfde bedrag als wat Konijn voor een 2e hands Coolpix 5700 vraagt, maar die D30 combo maakt daar gehakt van!
[Dit bericht is gewijzigd door mbvt op 03-06-2003 14:34]
quote:Dat zijn dezelfde mensen die een 4MP Aldi camera kopen voor € 179, want, tja, 4MP moet wel beter zijn dan een 3MP Canon van € 400, toch?
Op dinsdag 3 juni 2003 14:25 schreef mbvt het volgende:
Klopt helemaal! Er zijn maar weinig mensen die dat snappen, "meer pixels is toch beter???"
Maar ik probeer er mee op te houden me te ergeren aan die mensen. Ze weten niet beter, en zien een camera ook als een gadget, niet als een werktuig.
Ik zal de suggestie iig doorpasen en horen wat de vrouw des huizes er van vind. Maar vooralsnog denk ik dat ze liever geen 2de hands koopt. Misschien dan nog maar even doorsparen
quote:Wat is dit voor vaags?!? Ik heb de vorige post op mijn werk getypt, daar is de ¤ keurig een ¤, maar nu kijk ik thuis en nu staat er een blokje voor de 400? Hoe kan dat nou?
Op dinsdag 3 juni 2003 14:47 schreef JeroenH het volgende:
€ 400
quote:Verschillende letterypes geladen!
Op dinsdag 3 juni 2003 19:28 schreef JeroenH het volgende:[..]
Wat is dit voor vaags?!? Ik heb de vorige post op mijn werk getypt, daar is de ¤ keurig een ¤, maar nu kijk ik thuis en nu staat er een blokje voor de 400? Hoe kan dat nou?
mijn oude hp200 cameraatje is te standaard
dus ik zoek wat nieuws.
prijsklasse tot circa 450 euro.
iemand aanraders of juist een model die ik niet moet kopen
tips zijn welkom.
ik zat te twijfelen tussen de Canon A40 en de Kodak DX4330.
2 vragen:
- welke van de 2 is de beste? (voor-/nadelen)
- zijn er nog meer kansmakers in deze klasse?
Ik vind de A40 zeer prettig vasthouden door het aangevormde handvat. De accu-levensduur is erg goed.
Als je de A40 voor < ¤ 300 kunt krijgen, dan kan ik eigenlijk alleen maar zeggen: doen!!
quote:Is de A60 niet beter en ook in deze prijsklasse verkrijgbaar???
Op woensdag 4 juni 2003 21:05 schreef JeroenH het volgende:
<heel verhaal>
De A60 is net wat 'verfijnder' dan de A40 (het is dan ook de opvolger), dus als je die kunt krijgen voor een prijs die binnen je budget valt dan is dat zeker aan te raden.
Hou er wel rekening mee (maar dat geldt voor alle camera's) dat er nog de prijs van een groter geheugenkaartje bijkomt (bv. 128MB = ± ¤ 40) en ook een oplader + 4 AA-penlites van een goed merk (GP, Varta) en hoge capaciteit (1800mAh of meer).
Ik gebruik altijd een statief tegenwoordig, daar worden je panorama's veel mooier van (ze sluiten dan veel beter aan).
weten jullie enkele goede winkels die makkelijk bereikbaar zijn per trein EN goedkoop zijn?
Voordelen Canon boven Casio:
Meer keuzeopties
Hoge resolutie display
640x480 filmpjes
Direct aansluiten op TV
Goedkopere CF kaart
Automatische draaiing
Voordelen Casio boven Canon:
2" display boven 1,5"
Schijnt scherper te zijn
Veel dunner en lichter
Zeer snel te gebruiken (sec < 2)
3x opt en 4x dig zoom
Docking station
21 voorkeuzemodes
Nadelen Canon boven Casio:
Schijnt soft te zijn
Is zwaar en groot
Kleine zoom
Iedereen heeft 'm al
Is iets duurder
Duurt langer om op te starten
Nadelen Casio boven Canon:
Lagere resolutie monitor (352x vs 420x)
Minder instelopties (21)
Is licht, dus beweegt sneller mee (ook bij zoom)
Duurdere SD
Ik kom er dus echt NIET uit... wat moet ik kiezen?!??
Ik zoek een camera voor niet-zo-heel-erg-professioneel-maar-toch-wel-goed en handig en klein/compact om mee te nemen..
Thx in advance! Groeten Roman!
En ja, tuurlijk heeft iedere cam zo zijn voor- en nadelen, maar er zijn hier vast wel mensen die een uitgesproken mening hebben voor een bepaalde camera. En als er nou een grote meerderheid is voor een bepaalde camera, dan zal ik dat toestel sterk overwegen.
quote:Jij wil een camera van 800,- en de enige eis die je stelt is dat er redelijke zoom op moet zitten??
Op zaterdag 7 juni 2003 23:14 schreef SurfDude het volgende:
Ik zoek een digitale camera met een maximumprijs van zo'n 800 euro. Wat raden jullie me aan? Een criterium dat ik in ieder geval heb is dat ik er graag een redelijke zoom op wil hebben.En ja, tuurlijk heeft iedere cam zo zijn voor- en nadelen, maar er zijn hier vast wel mensen die een uitgesproken mening hebben voor een bepaalde camera. En als er nou een grote meerderheid is voor een bepaalde camera, dan zal ik dat toestel sterk overwegen.
G3:
- Haarscherpe, lichtsterk objectief (belangrijkste punt van elke camera)
- 4MP, meer dan genoeg voor haarscherpe 20x30 afdrukken of zelfs nog groter
- 4x optische zoom, dit is prima voor alle normale omstandigheden (mijn G1 heeft 3x en daar kom ik al vrijwel altijd mee uit)
- Veel handmatige instellingen, maar ook een goede AF/AE
- Camera houdt lekker vast door aangevormd handvat (heeft mijn G1 niet )
- Doet zeer lang met één accu-lading
- Mogelijkheid tot aansluiten zeer veel accessoires; filters, voorzetlenzen; flitsers, etc.
En om je eerste vraag alvast de beantwoorden: de enige verschillen tussen de G3 en de G5 zijn de kleur (G3: zilvergrijs, G5: zwart) en de CCD (G3: 4MP, G5: 5MP).
Overweeg gerust ook de G5 (± ¤ 899), maar hou in je achterhoofd dat 5MP niet per sé beter is. 5MP komt alleen van pas als je erg grote afdrukken maakt, of veel uitsnijdt in je foto's.
Naar mijn mening biedt de G3 momenteel de allerbeste prijs/prestatie verhouding. Maar wees snel, ik denk dat er niet veel G3's meer zijn.
quote:Nee, zo bedoel ik het niet. Hij moet goede foto's maken, dat is het belangrijkste. Maar een belangrijk criterium is dat er een goede zoom op moet zitten. En die 800 is een maximum, zelf zit ik meer te denken aan 500 euro of zo.
Op zaterdag 7 juni 2003 23:16 schreef American_Nightmare het volgende:[..]
Jij wil een camera van 800,- en de enige eis die je stelt is dat er redelijke zoom op moet zitten??
quote:G3 is te krijgen voor ± ¤ 680
Op zaterdag 7 juni 2003 23:21 schreef SurfDude het volgende:
zelf zit ik meer te denken aan 500 euro of zo.
Meer info over deze (en vele andere) camera kun je vinden op de diverse reviewsites, en die kun je weer vinden in de FAQ.
quote:Klinkt goed, maar worden die dingen echt niet meer gemaakt wanneer de G5 er komt of zo?
Op zaterdag 7 juni 2003 23:20 schreef JeroenH het volgende:
Kijk eens naar de Canon G3. Doordat de G5 nu uitkomt zakt de prijs van dat ding enorm hard. Echt een zeer mooie camera, ik heb zijn oudere broer, de G1 en daar ben ik nog steeds zeer tevreden mee!Naar mijn mening biedt de G3 momenteel de allerbeste prijs/prestatie verhouding. Maar wees snel, ik denk dat er niet veel G3's meer zijn.
quote:Nee, alles wat nu in de winkels ligt zijn de laatste G3's. Misschien dat er nog een paar G3's uit voorraden tevoorschijn komen, maar winkels willen er zo gauw mogelijk van af omdat ze er steeds minder voor krijgen, zeker wanneer de G5 daadwerkelijk verkrijgbaar zal zijn.
Op zaterdag 7 juni 2003 23:25 schreef SurfDude het volgende:
Klinkt goed, maar worden die dingen echt niet meer gemaakt wanneer de G5 er komt of zo?
Dus check de reviews, en ga er één halen
Casio Exilim Z3 of Canon Ixus v3?
groeten Ro!
quote:Ik denk dat je het beste even de twee onderstaande reviews kan lezen en daar je keuze op baseren.
Op zaterdag 7 juni 2003 22:40 schreef TheRoman het volgende:
Ik zit dus onwijs te twijfelen tussen twee digitale camera's..
Canon Ixus v3 en Casio Exilim Z3..
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/ex-z3.html - Exilim
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/s230.html - IXUS v3
Ik heb zelf de Canon, en ik moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben: prachtige foto's met mooie kleuren zonder al te veel te hoeven instellen.
Qua gewicht is er weinig verschil. Hoewel de Casio iets kleiner is, is dat denk ik eerder een nadeel dan een voordeel: de Canon past PRIMA in je broekzak, en is makkelijk te 'handlen'. Hoe kleiner de camera wordt, hoe moeilijker dat wordt. Met zo'n klein dingetje beweeg je natuurlijk eerder, of raak je onbedoeld een of ander knopje aan.
Wat mij betreft komt het hier op neer:
> Canon:
- 2x optische zoom
- meer instelmogelijkheden
- tv-out
> Casio
- 3x optische zoom
- docking station
Ik zou zelf nog steeds voor de Canon gaan. Maarja, da's ook maar een mening.
Bij de weg, ik zit net de specs door de lezen, en de Casio gaat maar tot 200 ISO, terwijl de Canon tot 400 ISO gaat. Daarbij komt nog dat de Canon filmpjes met de DUBBELE resolutie van de Casio kan opnemen.
Overigens, met een snelle CF kaart kun je met de Canon filmpjes opnemen tot de kaart vol is, in plaats van de 30 seconden van de Casio.
Natuurlijk is filmen niet het eerste doel van een fotocamera, maar toch handig om te weten.
[Dit bericht is gewijzigd door lucrator op 08-06-2003 00:41]
quote:Zoals gezegd klinkt die G3 wel goed, maar toch: er zijn nog zoooo veel andere cams, en ik heb dus nogal een beetje last van het "door de bomen zie ik het bos niet meer"-syndroom...
Op zaterdag 7 juni 2003 23:28 schreef JeroenH het volgende:[..]
Nee, alles wat nu in de winkels ligt zijn de laatste G3's. Misschien dat er nog een paar G3's uit voorraden tevoorschijn komen, maar winkels willen er zo gauw mogelijk van af omdat ze er steeds minder voor krijgen, zeker wanneer de G5 daadwerkelijk verkrijgbaar zal zijn.
Dus check de reviews, en ga er één halen
quote:kijk.. eindelijk goede reacties, bedankt!
Op zondag 8 juni 2003 00:14 schreef lucrator het volgende:[..]
Ik denk dat je het beste even de twee onderstaande reviews kan lezen en daar je keuze op baseren.
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/ex-z3.html - Exilim
http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/s230.html - IXUS v3Ik heb zelf de Canon, en ik moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben: prachtige foto's met mooie kleuren zonder al te veel te hoeven instellen.
Qua gewicht is er weinig verschil. Hoewel de Casio iets kleiner is, is dat denk ik eerder een nadeel dan een voordeel: de Canon past PRIMA in je broekzak, en is makkelijk te 'handlen'. Hoe kleiner de camera wordt, hoe moeilijker dat wordt. Met zo'n klein dingetje beweeg je natuurlijk eerder, of raak je onbedoeld een of ander knopje aan.
Wat mij betreft komt het hier op neer:
> Canon:
- 2x optische zoom
- meer instelmogelijkheden
- tv-out> Casio
- 3x optische zoom
- docking stationIk zou zelf nog steeds voor de Canon gaan. Maarja, da's ook maar een mening.
Mijn keuze wordt moeilijkgemaakt door een paar feitjes
1. Canon schijnt 'softe' foto's te maken
2. Canon heeft 1.5 ipv 2" schermpje
3. Exilim is dunner en weegt minder
4. Sneller foto te maken met Casio
maar
Canon heeft wel hogere reso scherm
De naam
Filmpjes in 640x480
Het is dus gebruiksgemak vs. kwaliteit
Maar ik begin meer naar Canon te neigen...
Groeten Roman!
quote:1. Ik vind de foto's niet soft, maar als je het scherper wilt hebben, kun je dat gemakkelijk instellen op de Canon. Er zit gewoon een functie die de foto's scherper neemt.
Op zondag 8 juni 2003 00:32 schreef TheRoman het volgende:1. Canon schijnt 'softe' foto's te maken
2. Canon heeft 1.5 ipv 2" schermpje
3. Exilim is dunner en weegt minder
4. Sneller foto te maken met CasioHet is dus gebruiksgemak vs. kwaliteit
2. Ik zie dat je dezelfde leeftijd hebt als ik, dus waarschijnlijk kun je de LCD van de Canon prima lezen Daar zou ik mij geen zorgen over maken, tenzij je de camera als cadeau aan je opa wil geven.
3. Klopt, we hebben het over 50 gram en een 3.8mm dikte:
Canon: 87.0 x 57.0 x 26.7 mm (180 gr)
Casio: 87.0 x 57.0 x 22.9 mm (130 gr)
verhaal van toetsjes aanraken enzo in mijn vorige post gaat dus niet op, denk ik
4. Valt wel mee. Ik heb me nog geen moment geërgerd aan de tijd die het duurt om een foto te nemen. Bij de IXUS 330 wel, maar niet bij de IXUS v3.
Over die filmpjes, dat had ik er net nog even bij getikt in mijn vorige post. Ik had niet gezien dat je al had gereageerd.. Zoals ik er ook bij heb gezet, kun je met de Canon langere filmpjes opnemen.
En tja, als de afweging neerkomt op kwaliteit vs. gebruiksgemak, dan kan ik 't makkelijker voor je maken, want het gebruiksgemak van de Canon is top
ik denk dat ik maar eens bij Canon ga werken, want het lijkt zo langzamerhand wel een reclamepraatje
[Dit bericht is gewijzigd door lucrator op 08-06-2003 00:55]
quote:Het is jammer dat hier op Fok! geen MSN smileys bestaan anders had ik wel een (L) getypt
Op zondag 8 juni 2003 00:48 schreef lucrator het volgende:[..]
1. Ik vind de foto's niet soft, maar als je het scherper wilt hebben, kun je dat gemakkelijk instellen op de Canon. Er zit gewoon een functie die de foto's scherper neemt.
2. Ik zie dat je dezelfde leeftijd hebt als ik, dus waarschijnlijk kun je de LCD van de Canon prima lezen
Daar zou ik mij geen zorgen over maken, tenzij je de camera als cadeau aan je opa wil geven.
3. Klopt, we hebben het over 50 gram en een 3.8mm dikte:
Canon: 87.0 x 57.0 x 26.7 mm (180 gr)
Casio: 87.0 x 57.0 x 22.9 mm (130 gr)
verhaal van toetsjes aanraken enzo in mijn vorige post gaat dus niet op, denk ik4. Valt wel mee. Ik heb me nog geen moment geërgerd aan de tijd die het duurt om een foto te nemen. Bij de IXUS 330 wel, maar niet bij de IXUS v3.
Over die filmpjes, dat had ik er net nog even bij getikt in mijn vorige post. Ik had niet gezien dat je al had gereageerd.. Zoals ik er ook bij heb gezet, kun je met de Canon langere filmpjes opnemen.
En tja, als de afweging neerkomt op kwaliteit vs. gebruiksgemak, dan kan ik 't makkelijker voor je maken, want het gebruiksgemak van de Canon is top
ik denk dat ik maar eens bij Canon ga werken, want het lijkt zo langzamerhand wel een reclamepraatje
Maar je hebt me heeeeeelemaal overtuigd jongen.. Canon it is! (heb er op mijn werk (ja, werk bij de MediaMarkt) al 1 apart laten zetten vanmiddag 'in case of')
Thanx voor de replies!
Groeten Roman!
PS: anyone want to buy a Sony DSC-U20 --> [TK] SONY DSC-U20 met 128 MB + hoesje!
quote:Gossie, dit streelt toch wel mijn ego. En een (L) smiley speciaal voor mij!
Op zondag 8 juni 2003 01:09 schreef TheRoman het volgende:[..]
Het is jammer dat hier op Fok! geen MSN smileys bestaan anders had ik wel een (L) getypt
Maar je hebt me heeeeeelemaal overtuigd jongen.. Canon it is! (heb er op mijn werk (ja, werk bij de MediaMarkt) al 1 apart laten zetten vanmiddag 'in case of')
Thanx voor de replies!
Groeten Roman!
PS: anyone want to buy a Sony DSC-U20 --> [TK] SONY DSC-U20 met 128 MB + hoesje!
Werk je bij de mediamarkt in Rotterdam? Dan verwacht ik toch de volgende keer dat ik daar een DVD'tje kom kopen enorme kortingen
Graag gedaan hoor...
ben jij trouwens 'toevallig' LuCaS van GoT?
Gr R!
quote:Bij www.progress.nl heb je 'm voor ¤ 290,84 incl rembourskosten. Als je 'm in Hengelo op gaat halen kost 'ie ¤ 274,-
Op zondag 8 juni 2003 00:54 schreef WeHoudenDeMoedErin het volgende:
Iemand ervaring met camerahuis.nl? Daar staat een Canon Powershot A60 te koop voor 285 euro, met 1 jaar fabrieksgarantie.
quote:Nee, ik ben waarschijnlijk lucrator op GoT, maar ik kom er nooit. Hoe kom je op het idee dat ik Lucas ben?
Op zondag 8 juni 2003 01:32 schreef TheRoman het volgende:
onze DVD's zijn altijd goedkoperben jij trouwens 'toevallig' LuCaS van GoT?
Gr R!
En, jullie DVD's zijn helemaal niet goedkoop. Stelletje oplichters!
[Dit bericht is gewijzigd door lucrator op 08-06-2003 01:49]
Maar een vriend van mij zei dat ene LuCaS van GoT veel van cams wist en 3/5 van de naam komt toch echt overeen...
Zit nu trouwens te twijfelen of ik die 400 wel niet zou nemen...... hmmmm
groeten!
quote:Voornaamste verschil tussen de Ixus en de G3 is de lens, en dit is uiteraard het belangrijkste onderdeel van elke camera. De lens van de G3 is scherper en lichtsterker dan die van de Ixus, en heeft ook meer zoom (35-140mm).
Op zondag 8 juni 2003 11:28 schreef SurfDude het volgende:
Ik ben al geneigd richting Canon te gaan, maar op welke gebieden zit er nou veel verschil tussen de (ik noem maar wat) Ixus 400 en de G3? Die G3 is een stuk groter, dus ik mag hopen dat die een stuk meer/betere functionaliteiten heeft?
Verder heeft de G3 veel meer handmatig instelbare mogelijkheden. Ook kun je op de G3 veel accesoires aansluiten (filters, voorzetlenzen, flitsers, etc.), dit kan bij de Ixus allemaal niet.
Als laatste is de G3 natuurlijk een stuk groter, maar ik vind dat geen nadeel. Ik werk met camera's van allerlei merken, soorten en groottes, en ik vind grotere camera's een stuk prettiger vasthouden, en de G3 vind ik zelfs perfect in dat opzicht door het aangevormde handvat. De Ixus is zo 'ielig' om vast te houden...
Zijn er nog meer mensen die, net als JeroenH, de G3 aan kunnen bevelen?
quote:Niet waar
Op zondag 8 juni 2003 12:39 schreef SurfDude het volgende:
Ok, die G3 is dus duidelijk beter
Als jij op zoek bent naar een klein simpel toestelletje, dan is uiteraard de Ixus beter, voor jou. Wat ik bedoel te zeggen is dit: de ene digicam is niet 'beter' dan de andere. Je moet je eisen en wensen op een rijtje zetten, en daarna kijken welke camera('s) daaraan voldoen.
Je zult dus eerst voor jezelf moeten uitmaken of je een kleine simpele, of een grote complexe camera wilt. De G3 zou je 'technisch beter' kunnen noemen, maar als jij een G3 koopt en die altijd thuislaat omdat hij te groot is dan is hij dus duidelijk niet beter voor jou.
Bij de weg: ik neem mijn G1 (even groot als een G3) overal mee naartoe, dus voor mij is het formaat en het gewicht geen bezwaar. Maar als je vaak naar plaatsen gaat waar jeniet met een tas kunt/wilt rondlopen dan is een Ixus makkelijker omdat die in je broekzak past.
Beeldpunten: 3-4 megapixel
optische zoom: min 3x
Opslagmedium: SmartCard (omdat ik nog een 64 MB card van de minolta heb)
Formaat: Klein, ik sjouw hem een jaar overal mee naar toe dus is het wel fijn als ie lekker klein is.
stroomvoorziening: Heb nog 4 2000 mAh penlites, dus liefst gewoon op penlites.
interface:USB (en XP compatible)
Budget rond de ¤400
Iemand ervaring met deze camera's ? of de merken ?
- Kodak DX 6340
- Samsung Digimax V3
- Kodak LS 633
- Panasonic DMC-LC33
- Casio Exilim EX-Z3
- Ricoh caplio G3
- Pentax Optio 33L
- Canon A70
tussen de vetgedrukte twijfel ik nu
Waar moet ik nog meer op letten bij aanschaf van een nieuwe camera ? Dingen die ik dus hierboven ben vergeten bijvoorbeeld.
Alle andere tips zijn welkom
[Dit bericht is gewijzigd door Tburg op 09-06-2003 11:47]
quote:Je bedoelt de IXUS 400 of de IXUS v3?
Op zondag 8 juni 2003 02:13 schreef TheRoman het volgende:![]()
... ehm ik werk op de comp afd.. dus nix met DVD's te maken etc. etc.
Maar een vriend van mij zei dat ene LuCaS van GoT veel van cams wist en 3/5 van de naam komt toch echt overeen...
Zit nu trouwens te twijfelen of ik die 400 wel niet zou nemen...... hmmmm
groeten!
Dat ligt eraan hoe groot je de plaatjes wil afdrukken.
Opzich is het natuurlijk zonde om bijna 200 euro meer uit te geven voor 1x zoom meer en meer megapixels die je misschien niet gebruikt. Plus dat je weer alleen maar mindere resolutie filmpjes kunt opnemen (tot 320*240).
Hij ziet er overigens wel mooi uit, die IXUS 400. En hij heeft een draaiwieltje aan de linkerkant voor de verschillende opnamemodi.
quote:Ik wil aan de ene kant goede foto's kunnen maken, en daarvoor ook een goed toestel hebben (en wat betreft de kwaliteit van de foto's is de G3 beter dan de ixus toch?). Maar aan de andere kant wil ik (gok ik zo, wanneer ik het toestel daadwerkelijk heb zullen we weten hoe het echt zit...) wanneer ik uitga of zo ook wel eens wat foto's maken. En in dat geval heb ik dus echt een klein toestel nodig...
Op zondag 8 juni 2003 13:07 schreef JeroenH het volgende:
Als jij op zoek bent naar een klein simpel toestelletje, dan is uiteraard de Ixus beter, voor jou. Wat ik bedoel te zeggen is dit: de ene digicam is niet 'beter' dan de andere. Je moet je eisen en wensen op een rijtje zetten, en daarna kijken welke camera('s) daaraan voldoen.Je zult dus eerst voor jezelf moeten uitmaken of je een kleine simpele, of een grote complexe camera wilt. De G3 zou je 'technisch beter' kunnen noemen, maar als jij een G3 koopt en die altijd thuislaat omdat hij te groot is dan is hij dus duidelijk niet beter voor jou.
Bij de weg: ik neem mijn G1 (even groot als een G3) overal mee naartoe, dus voor mij is het formaat en het gewicht geen bezwaar. Maar als je vaak naar plaatsen gaat waar jeniet met een tas kunt/wilt rondlopen dan is een Ixus makkelijker omdat die in je broekzak past.
Maar wat zijn nog meer toestellen in de genoemde prijsklasse (zo rond de 5 a 600 euro dus) waarmee je zeker geen miskoop doet?
quote:Interessant, maar wat is precies de link met dit topic?
Op maandag 9 juni 2003 00:39 schreef Dobje het volgende:
voor mensen die nog wat goedkope GP 2000 batterijen willen hebben moeten even kijken bij de media markt!
6,99 per 2 stuks
quote:Zijn 1 van de betere batterijen voor je digicam, goeie tip dus.
Op maandag 9 juni 2003 00:43 schreef SurfDude het volgende:[..]
Interessant, maar wat is precies de link met dit topic?
ik dacht eerst aan de olympus (mju 300/400) maar die gebruiken van die rare dure opslagkaartjes (xd of zoiets) Ik kijk nu naar die ixus 400 van canon... ben er niet uit,,,
mijn eisen:
mooie lens/foto's (dus fotomerk!)
minstens 3.2 megapixel
regelbare sluitertijden (tot 15 sec.)
lichtgevoelig
bij voorkeur compactflash kaartjes..
zo compact mogelijk!
niet duurder dan 800 euro
[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 09-06-2003 17:34]
Maar de Ixus is niet verkeerd hoor, hoewel die door hun kleine formaat en hoge 'hipheidsgehalte' gewoon een lagere prijs/prestatie verhouding heeft dan de A70.
- Kodak DX 6340
- Samsung Digimax V3
- Kodak LS 633
- Panasonic DMC-LC33
- Casio Exilim EX-Z3
- Ricoh caplio G3
- Pentax Optio 33L
- Canon A70
help mij kiezen
quote:Doe mij de laatste maar. Altijd goede ervaringen met Canon gehad.
Op dinsdag 10 juni 2003 20:19 schreef Tburg het volgende:
Iemand ervaring met deze camera's ? of de merken ?[..]
quote:Ik met maar ééb van de bovenstaande ervaring uit de eerste hand, de Canon A70. Die kan ik dan ook van harte aanraden.
Op dinsdag 10 juni 2003 20:19 schreef Tburg het volgende:
Iemand ervaring met deze camera's ? of de merken ?- Kodak DX 6340
- Samsung Digimax V3
- Kodak LS 633
- Panasonic DMC-LC33
- Casio Exilim EX-Z3
- Ricoh caplio G3
- Pentax Optio 33L
- Canon A70
help mij kiezen
quote:Van die canon a70 hoor je erg veel positieve geluiden, dat valt wel op.
Op dinsdag 10 juni 2003 20:31 schreef JeroenH het volgende:[..]
Ik met maar ééb van de bovenstaande ervaring uit de eerste hand, de Canon A70. Die kan ik dan ook van harte aanraden.
thx
quote:Hoe kom je aan dat lijstje wat je hebt gemaakt? Wat waren je selectiecriteria? Ik vind persoonlijk namelijk niet dat de Casio Exilim en de Canon A70 in hetzelfde segment zitten. Dan zit je meer bij de IXUS v3, waarover het een paar posts terug ging.
Op dinsdag 10 juni 2003 20:42 schreef Tburg het volgende:[..]
Van die canon a70 hoor je erg veel positieve geluiden, dat valt wel op.
De reviews van die casio zijn echter ook niet verkeerd, en hij is zo lekker klein.
En die Kodak lijkt me ook top.
Van de week maar eens naar de winkel, ff spelen met die dingetjesthx
Just curious...
En al je vragen zullen beantwoordt worden (kijk ook vooral naar de voorbeeldfoto's). Het is heel simpel: als jij geen verschil ziet dan is de Ixus dus de camera voor jou! (hoewel ik er bij blijf dat ik een grotere camera als een G3 prettiger vind vasthouden, maar da's persoonlijk).
Ik sta ook op het punt om mijn eerste digitale camera te gaan kopen.
In eerste instantie wilde ik een analoge, maar gezien de voordelen van digitaal ga ik toch maar voor digitaal.
Ik zoek een camera van maximaal 700 euro. Er moet een grote optische zoom opzitten of de mogelijkheid om er lenzen voor te kopen.
Verder wil ik graag veel kunnen instellen, zodat ik me niet snel verveel en de kwaliteit van de foto's moet natuurlijk goed zijn.
Op het moment neig ik naar de olympus c-750 die op het punt van uitkomen staat.
Is er iemand die ervaring heeft met camera's van olympus (bijv. kwaliteit van foto's etc.)? Heeft iemand nog andere ideeen voor camera's van deze prijsklasse?
alvast bedankt.
Als je een 2 megapixel (2MP) camera hebt met optische zoom dan heb je bij zowel groothoek als tele de beschikking over de volle 2MP. Een camera met alleen digitale zoom zal het middelste gedeelte uit de foto pakken, de rand weggooien, en het midden oprekken naar 2MP. Er wordt dus beeldinformatie bij verzonnen. Je zult begrijpen dat dit de beeldkwaliteit niet ten goede komt.
Je hoeft digitale zoom niet te gebruiken (ik raad het zelfs af), als je iets groter in beeld wilt krijgen dan kun je er beter naar toe lopen.
Persoonlijk zou ik geen camera willen zonder optische zoom, als je niet de mogelijkheid hebt om heen en weer te lopen kan het soms zo zijn dat je je onderwerp niet goed in beeld krijgt. Maar een goede optische zoomlens is duur om te maken, en dat zie je ook terug in de prijsverschillen tussen de camera's met/zonder optische zoom.
quote:Ik heb nog geen ervaring met cd C-750UZ (die is ook nog splinternieuw), maar wel met de voorlopers daarvan. Het zijn op zich mooie camera's, de lens heeft wel wat meer vervorming (ton en kussen) dan lenzen met minder zoom. Een ander minpuntje: je zoekt je helemaal gek naar een passend cameratasje, de camera's hebben een heel ongebruikelijke vorm.
Op woensdag 11 juni 2003 13:58 schreef melmel het volgende:
van alles
Maar verder denk ik dat de C-750UZ wel een mooie camera gaat worden.
quote:Jeumig, wat een supersnelle reactie! Dank je wel...Ik was er al een beetje bang voor dat die optische zoom wel een erg fijn ding is om op je camera te hebben. Ik heb nu dus opeens 270 euro over...Heb je een tip voor me? Wat zou jij voor een digicam kopen met dat geld? (Ik weet dat het niet veel is, maar je zal vast wel iets leuks kennen!) Nogmaals:
Persoonlijk zou ik geen camera willen zonder optische zoom, als je niet de mogelijkheid hebt om heen en weer te lopen kan het soms zo zijn dat je je onderwerp niet goed in beeld krijgt. Maar een goede optische zoomlens is duur om te maken, en dat zie je ook terug in de prijsverschillen tussen de camera's met/zonder optische zoom.
quote:Ik zit zelf nog te twijfelen of het formaat voor mij een selectiecriteria moet zijn, vandaar dat die erbij zit
Op dinsdag 10 juni 2003 23:14 schreef lucrator het volgende:[..]
Hoe kom je aan dat lijstje wat je hebt gemaakt? Wat waren je selectiecriteria? Ik vind persoonlijk namelijk niet dat de Casio Exilim en de Canon A70 in hetzelfde segment zitten. Dan zit je meer bij de IXUS v3, waarover het een paar posts terug ging.
Just curious...
zie vorig pag --> daar staat dit nog:
- Kodak DX 6340
Beeldpunten: 3-4 megapixel
optische zoom: min 3x
Opslagmedium: SmartCard (omdat ik nog een 64 MB card van de minolta heb)
Formaat: Klein, ik sjouw hem een jaar overal mee naar toe dus is het wel fijn als ie lekker klein is.
stroomvoorziening: Heb nog 4 2000 mAh penlites, dus liefst gewoon op penlites.
interface:USB (en XP compatible)
Budget rond de ¤400
- Samsung Digimax V3
- Kodak LS 633
- Panasonic DMC-LC33
- Casio Exilim EX-Z3
- Ricoh caplio G3
- Pentax Optio 33L
- Canon A70
- Pentax optio s
Ik heb momenteel een Ricoh Caplio G3 in huis liggen, ik ben niet super tevreden over deze camera en zit erover te twijfelen om hem terug te brengen naar de winkel en een andere camera mee te nemen (ik heb een afspraak met de verkoper dat ik deze camera mocht testen en als ie niet beviel mocht ik hem terugbrengen)
Nu zit ik erover te denken om hem in te ruilen voor een Nikon Coolpix 3100 en in mindere mate voor een Canon Powershot A70. Maar mijn voorkeur gaat uit naar de Nikon.
Heeft iemand ook sugesties om dit juist wel of NIET te doen..... Ik hoor het graag van jullie en ben benieuwd naar jullie mening
http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/product/digitale%20camera.htm"
Misschien hebben jullie er iets aan...!
p.s. Hoe werk ik hier in hemelsnaam met HTML??
quote:Niet. FOK! werkt met UBB-codes. Staat in de FAQ
Op donderdag 12 juni 2003 08:06 schreef DaBitch het volgende:
quote:tnx
Op donderdag 12 juni 2003 08:06 schreef DaBitch het volgende:
Gisteren heb ik me behoorlijk verdiept in de materie en heb een aantal leuke links gevonden:http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/product/digitale%20camera.htm"
Misschien hebben jullie er iets aan...!
Die Nikon 2500 is geloof ik wel een toppertje. Hoogste plek van de ultracompact cameraatjes.
En, bijna geen camera geeft een goede beeldkwaliteit volgens de consumentenbond... raar.
Ik heb wat klanten over de vloer gehad in de fotozaak met vage vragen en ideeën. En als ik dan vroeg of ze hun verhaal misschien uit de consumentengids hadden bleek meestal het geval te zijn.
Er is naar mijn mening maar één goede bron van onafhankelijke digicam-info: de onafhankelijke review-sites (staan in de FAQ).
quote:Mooi, ik vermoedde al dat de consumentenbond gewoon butt is. Maarja, je bent natuurlijk wel de koning te rijk als ze jouw product als "beste koop" aanprijzen. Te veel mensen geloven in de deskundigheid van de consumentenbond.
Op donderdag 12 juni 2003 17:28 schreef JeroenH het volgende:
Nee, niet raar... bij de consumentenbond hebben ze niet genoeg kennis om gegronde uitspraken over digitale camera's te doen.
Van het canon toestel heb ik al wat sample pictures gezien maar van het sony toestel 0 komma 0. Daarom zou ik graag willen dat iemand van dat toestel foto's heeft. Zodat ik ze kan verglijken... maarja ook daar kan je op blijven twijfelen omdat de ene fotograaf beter is dan de ander.
Enfin, zou ik jullie willen vragen welk toestel lijkt jou beter en waarom? Kies je liever voor een sony toestel of de canon?
Ik moet hierbij zeggen dat de specificaties zo goed als glijk zijn
Sony:
Resolutie max. 2048 x 1536
Beeldpunten 3.2 megapixel
Lens 33 mm.
Optische zoom 0 x
Digitale zoom 3 x
Gevoeligheid 100, 200, 400
Zoeker LCD, optisch
LCD-scherm 1,6 inch
Opslagmedium MemoryStick
Interface USB, video-out
Besturingssysteem PC, Mac
Gewicht 217 gram
Afmetingen (H x B x D) 101 x 58 x 33 mm
Introductie model 2003
Canon:
Resolutie max. 2048 x 1536
Beeldpunten 3,2 megapixel
Lens 33 mm.
Optische zoom 0 x
Digitale zoom 5 x
Gevoeligheid 50, 100, 200, 400
Zoeker LCD, optisch
LCD-scherm 1,5 inch
Geluidsopname
Opslagmedium CompactFlash
Interface USB
Overig videomode: 15 frames/sec.
Gewicht 175 gram
Afmetingen (H x B x D) 110 x 58 x 37 mm
Introductie model 2003
Welk toestel lijkt jullie beter?
quote:Omdat ze allebei toch geen optische zoom hebben, zou ik zeggen de Canon:
Op donderdag 12 juni 2003 23:02 schreef -Jean- het volgende:Welk toestel lijkt jullie beter?
- Lichter
- CompactFlash, want is goedkoper en je bent niet afhankelijk van Sony voor je geheugen.
- Meer verschillende ISO waarden (namelijk ook 100)
- Kan filmpjes opnemen
Overigens ga ik hierbij uit van de specs die je hebt neergezet. Ik ken de toestellen niet.
quote:Zelf dus een fout ontdekt tussen de specs want ook de sony kan filmpjes opnemen:
Op vrijdag 13 juni 2003 01:03 schreef lucrator het volgende:[..]
Omdat ze allebei toch geen optische zoom hebben, zou ik zeggen de Canon:
- Lichter
- CompactFlash, want is goedkoper en je bent niet afhankelijk van Sony voor je geheugen.
- Meer verschillende ISO waarden (namelijk ook 100)
- Kan filmpjes opnemenOverigens ga ik hierbij uit van de specs die je hebt neergezet. Ik ken de toestellen niet.
Tegenover lichter staat ook weer een kleiner toestel van sony
IsoWaarden en Memory heb je gelijk in.... weet iemand welk toestel mooiere kleuren weergeeft?
THNX,
Jaap
quote:Review met sample fotos:
Op vrijdag 13 juni 2003 12:09 schreef -Jean- het volgende:[..]
Zelf dus een fout ontdekt tussen de specs want ook de sony kan filmpjes opnemen:
Movie clips 640 x 480, 16 fps, media limit only (21 mins on 512 MB Memory Stick Pro)
160 x 112, 8 fps, media limit only
* All with audioTegenover lichter staat ook weer een kleiner toestel van sony
IsoWaarden en Memory heb je gelijk in.... weet iemand welk toestel mooiere kleuren weergeeft?
- Sony Dsc-P32
quote:Zie link Jean...Overigens is dit toestel in de aanbieding bij IT'S...kost nu 279 euro en je krijgt er gratis een of andere Sony wekkerradio bij...Wellicht op Internet nog goedkoper maar dit is volgens mij een vrij scherpe prijs...
Op vrijdag 13 juni 2003 13:46 schreef -Jean- het volgende:Heeft iemand ook sample pictures van het sony toestel? Die kan ik echt nergens vinden..- Sony Dsc-P32
Canon voor:
272 Euro
Weet ik nog niet hoe duur zo'n set kost met batterijen
edit:
dus komt allemaal wel op hetzelfde neer
quote:Ik vergat de link: http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/search1/Sony%20DSC%20P32.htm
Op vrijdag 13 juni 2003 14:06 schreef DaBitch het volgende:[..]
Het gaat je toch om de Sony DSC-P32??
[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 14-06-2003 11:17]
quote:Een tijdje terug twijfelde ik ook tussen deze twee. Echter niet zozeer vanwege het feit dat de G3 groter is, maar vanwege het feit dat de S50 een hogere resolutie heeft. Ik begrijp niet zo goed dat mensen twijfelen tussen deze twee camera's (heb ik eerder gezien) vanwege de grootte. Als de handzaamheid van een camera belangrijk voor je is, hoef je toch geen S50 te nemen? Neem dan een kleiner model. Een Ixus 400 ofzo.
Op zaterdag 14 juni 2003 11:07 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik zit sterk te denken aan een canon powershot S50 (ipv de ixus400) is dat een aanrader? Maar ook de G3 vind ik wel erg mooi .. al is die wat minder handelbaar door zijn grootte (is wel een nadeel vind ik) .. maar die laatste heeft weer wat meer mogelijkheden qua lenzen en de eerste heeft meer pixels? Ik wil wel graag een onderwater case erbij kunnen kopen, die bestaat niet voor de G3 volgens mij, of wel?
[afbeelding] (deze is voor de s50)
[afbeelding]
[afbeelding]
De powershot G3 is erg fors (toont dit plaatje aan)
[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 14-06-2003 12:38]
nu ben ik toch aan het twijfelen geslagen doordat minolta van die dure sd kaartjes gebruikt en er geen herlaadbare batterij en lader bij zitten, hoorde ik net, dat is weer minder.
[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 14-06-2003 14:58]
quote:meer pixels betekent niet vanzelf meer kwaliteit! het gaat om veel en veel meer! (lenzen, ccd,gevoeligheid ,gebruikte technieken en materialen, etc.. etc..)
Op zaterdag 14 juni 2003 21:12 schreef Virus het volgende:
Hallo, heeft er toevallig iemand voorbeelden van foto's gemaakt met een digitale camera met 1.3 pixels 2.1 of 2 pixels en 3 of 3.2 pixels!!
Ik ben nl erg benieuwd naar het kwaliteitsverschil hiervan!!!
Digitale Powercam 4.000.000 Pixels
Prijs: Euro 189,00(2 Jaar Garantie)
Beschrijving: SCHITTERENDE DIGITALE POWERCAM 4.000.000 PIXELS.NIEUW GELEVERD MET 2 JAAR GARANTIE.de specificaties staan hieronder.IK HEB ER 10 BESCHIKBAAR KOMENDE WEEK.DIT IS EEN CAMERA VOOR SCHITTERENDE FOTO'S.
Technische specificaties
Digitale camera voor het maken van max. 43 opnames met ingebouwd 16 MB geheugen
4 cm kleuren TFT LCD-scherm als zoeker, voor zoom preview, bekijken opnames en menufuncties
4 keer digitale zoomfunctie
Ingebouwde flitser met standen aan/uit/auto
4 Mpixel (2304x1728) camera- en beeldresolutie
Geheugen uit te breiden tot 256 MB met SD of MMC-Geheugenkaart
JPEG geheugencompressie voor optimaal geheugengebruik
Ingebouwde zelfontspanner met een vertraging van 10 seconden
Witbalansinstelling
Webc@m-functie, maximaal 20 frames per seconde
Vaste brandpuntsafstand met macrofunctie
Aan/Uit schakelaar en automatische uitschakeling voor langere levensduur batterijen
Video out aansluiting (PAL / NTSC)
USB-aansluiting voor eenvoudig installeren en snelle beeldoverdracht
Opnames direct toegankelijk, zoals op losse harde schijf in computer
Meegeleverde Windows software: ArcSoft PhotoImpression; Microsoft NetMeeting
Productafmeting HxBxD (in mm): 62 x 97 x 43
Die digitale fotocamera van de ALDI
Lees dat topic maar eens aandachtig door, dan weet je meningen van de FOTters over deze camera....
De A70 heeft 3MP (de A40 en de A60 allebei 2MP), dus dat kun je niet echt vergelijken.
quote:Dan is deze alleen nog goedkoper dan die van de Aldi? toch Deze hoeft maar 189 euro te kosten!!
Op zondag 15 juni 2003 11:22 schreef JeroenH het volgende:
Het klinkt alsof het om deze camera gaat:Die digitale fotocamera van de ALDI
Lees dat topic maar eens aandachtig door, dan weet je meningen van de FOTters over deze camera....
quote:¤ 189 voor een goede 4MP-camera kan niet. Lees de redenen in bovenstaand topic.
Op zondag 15 juni 2003 11:42 schreef Virus het volgende:
Dan is deze alleen nog goedkoper dan die van de Aldi? toch Deze hoeft maar 189 euro te kosten!!
Als ik zou moeten kiezen tussen de Canon A40 en deze camera, dan zou ik voor de A40 gaan. Ik heb vrijwel al mijn vrienden de Axx-serie van Canon geadviseerd, dus om mij heen zie ik alle modellen, de A10, de A20, de A30, de A40, de A60 en de A70. Het zijn allemaal zeer goede camera's.
KODAK DC4800
inclusief compactflashkaart 32/64 Mb
inclusief extra Li-ion batterij
3.1 Mega pixel (2160 x 1440) (lager instelbaar)
JPEG of TIFF files
instelbare filmgevoeligheid (iso 100/200/400)
onder / overstops instelbaar
diafragma instelbaar (2.8/5.6/8)
Sluitertijd instelbaar (1/1000 tot 1/2 + handmatig)
Focuswijze instelbaar
Aansluitbaar op TV
Inclusief lader 220V
zoom (optisch 3x) (digitaal 2x)
kortom perfecte camera, maar gaat weg omdat
hiervoor geen onderwaterhuis verkrijgbaar
is.
De nadelen vind ik: je kunt niet zo veel instellen aan deze camera, wat je kunt instellen gaat niet intuïtief (je moet lang zoeken in de menu's) en hij doet niet lang met zijn accu. Je koopt de camera tweedehands zie ik? Mijn Canon Li-Ion accu ging exact twee jaar mee, toen ging hij langzaam dood. De 4800 is al sinds begin 2001 op de markt, dus als je pech hebt moet je er een nieuwe accu voor kopen.
Ik blijf er toch bij dat de A40 beter is.
Reviews van de 4800:
waar moet ik nou precies opletten?
ik ben trouwen een beginner enzo
Mijn buget is max. 300 euro.
Nu zit ik te twijfelen tussen de:
Canon A60 en de Olympus C-350 ZOOM
Opzich ziet het er na uit de alles beter is bij de Olympus.
Alleen hier wordt de Canon zo geprezen dat ik niet meer weet of ik die getalletjes nog moet geloven!!
HELP!!!
quote:Mwah... niet alle getalletjes zijn beter!
Op maandag 16 juni 2003 14:10 schreef Virus het volgende:
Ik heb besloten toch maar een nieuwe camera aan te schaffen ipv een tweedehansje.Mijn buget is max. 300 euro.
Nu zit ik te twijfelen tussen de:
Canon A60 en de Olympus C-350 ZOOM
Opzich ziet het er na uit de alles beter is bij de Olympus.
Alleen hier wordt de Canon zo geprezen dat ik niet meer weet of ik die getalletjes nog moet geloven!!HELP!!!
succes!
quote:Getallen zeggen eigenlijk heel weinig over een camera, het gaat er veel meer om dat je een camera uitzoekt die bij jouw eisen/wensen/budget past. Daarbij moet de bediening van een camera je ook 'liggen'.
Op maandag 16 juni 2003 14:10 schreef Virus het volgende:
Alleen hier wordt de Canon zo geprezen dat ik niet meer weet of ik die getalletjes nog moet geloven!!
Als je nog twijfelt tussen beide bovenstaande camera's dan moet je eigenlijk het volgende pad volgen:
* Zet je eisen op een rij. Wil je afdrukken maken, zo ja, hoe groot? Wil je optische zoom, zo ja, hoeveel? Wat is je budget? Heb je voorkeur voor penlites/Li-ion accu? Voorkeur voor een merk? Wil je een grote of een kleine camera? Wil je handmatige instelmogelijkheden of juist een eenvoudige automatische camera?
* Zoek onafhankelijke reviews van de camera's. De grote review-sites vind je in de FAQ. Lees zoveel mogelijk over de camera's van je keuze.
* Zoek foto's die genomen zijn met de camera's (staan ook o pde review-sites). Is afdrukken je doel? Laat er een paar afdrukken. Alleen dan kun je de kwaliteit goed vergelijken.
* Ga naar een fotowinkel die ze allebei heeft en speel er mee. Alleen op die manier kom je er achter welke camera je het beste ligt qua bediening etc. Ook kun je dan zaken als snelheid etc. vergelijken.
En dat de Canon Axx camera's zo worden aangeprezen... sja, naar mijn mening zijn het gewoon fantastische camera's voor een vriendelijke prijs. Ik heb er van niemand om mij heen nog negatieve dingen over gehoord.
NB: Houd er bij het bepalen van je budget rekening mee dat je sowieso een groter geheugenkaartje moet aanschaffen (128MB = ± ¤ 40) en bij camera's die op penlites werken (zoals de Canon Axx) ook een oplader en 4 goede NiMH-accu's moet hebben: ¤ 20 - ¤ 50)
quote:Heb jij toevallig aandelen in de Canon Axx serie? Ik denk dat het verstandig is de titel van dit topic te veranderen ik "Je wilt een Canon A60/A70"
Op maandag 16 juni 2003 14:39 schreef JeroenH het volgende:En dat de Canon Axx camera's zo worden aangeprezen... sja, naar mijn mening zijn het gewoon fantastische camera's voor een vriendelijke prijs. Ik heb er van niemand om mij heen nog negatieve dingen over gehoord.
quote:door dat jeroenH de a60/70 zo geprezen heeft heb ik er 1 gekocht en daar ben ik erg blij mee
Op maandag 16 juni 2003 16:00 schreef lucrator het volgende:[..]
Heb jij toevallig aandelen in de Canon Axx serie? Ik denk dat het verstandig is de titel van dit topic te veranderen ik "Je wilt een Canon A60/A70"
quote:Had je wel wel ff eerder mogen bedenken Jeroen. Zit ik alles voor.. je weet wel te typen.
Op maandag 16 juni 2003 21:19 schreef JeroenH het volgende:
En hiervoor hebben wji het volgende topic:Het Grote Ik Zoek Een Digitale Camera Topic deel 3
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |