Wat ik daarvan absoluut totaal niet begrijp is dat er een referendum wordt gehouden over een kwestie waartoe de Zweden zich al lang verplicht hebben toen ze lid werden van de EU. Alle lidstaten (met uitzondering van Denemarken en het VK) zijn namelijk verplicht de euro in te voeren als ze voldoen aan de criteria.
Hoe is het dan mogelijk dat de Zweden denkne dat er nog iets te kiezen valt?
quote:Kan alleen als ze uit de EU stappen. In principe zijn alle EU leden verplicht de euro in te voeren. Met uitzondering dus van Denemarken en het Verenigd Koninkrijk.
Op zaterdag 12 april 2003 01:37 schreef AchJa het volgende:
Stappen ze er toch net zo hard weer uit???
quote:Lijkt mij dus ook, dus vanwaar dat referendum? En wat als ze nee stemmen? Want ze hebben zich dus wel mooi al verplicht tot lidmaatschap.
Op zaterdag 12 april 2003 02:22 schreef Halinalle het volgende:
Ik neem aan dat ze allang aan de criteria (konden) voldoen. Als Griekenland en Portugal het kunnen, dan Zweden zeker ook.
quote:Maar ze voldeden dan toch met de invoering van de euro toch ook al? Of misschien kunnen ze door bewust niet te voldoen aan één van de voorwaarden de Zweedse kroon in stand houden.
Op zaterdag 12 april 2003 02:23 schreef HiZ het volgende:[..]
Lijkt mij dus ook, dus vanwaar dat referendum? En wat als ze nee stemmen? Want ze hebben zich dus wel mooi al verplicht tot lidmaatschap.
quote:In theorie natuurlijk wel, maar ze moeten zich dan natuurlijk wel in ecofin en tegenover de commissie verantwoorden waarom ze hun financiën niet op orde brengen. Dus praktisch gezien is zo'n permanente sabotage niet echt houdbaar.
Op zaterdag 12 april 2003 02:27 schreef Halinalle het volgende:[..]
Maar ze voldeden dan toch met de invoering van de euro toch ook al? Of misschien kunnen ze door bewust niet te voldoen aan één van de voorwaarden de Zweedse kroon in stand houden.
En dan heb je natuurlijk ook nog het feit dat ze een verdrag hebben ondertekend, en het tegen het internationale verdragenrecht is de uitvoering van een verdrag dat je gesloten hebt te frustreren.
quote:Detail, ze werden daar niet toe verplicht toen ze lid werden van de EU, maar van de EMU.
Op zaterdag 12 april 2003 01:25 schreef HiZ het volgende:
Wat ik daarvan absoluut totaal niet begrijp is dat er een referendum wordt gehouden over een kwestie waartoe de Zweden zich al lang verplicht hebben toen ze lid werden van de EU.
Denemarken heeft toendertijd op voorhand bedongen zich te kunnen onthouden van deelname aan de Euro. De Zweden menen waarschijnlijk dat als de ene lidstaat dat kan doen dat zij daar net zo goed toe gerechtigd zijn.
quote:Dat bedoeld ik dus. Gaan ze toch lekker met Noorwegen samen een appart volkje zijn in de EU, een soort super Friezen.
Op zaterdag 12 april 2003 02:08 schreef HiZ het volgende:[..]
Kan alleen als ze uit de EU stappen. In principe zijn alle EU leden verplicht de euro in te voeren. Met uitzondering dus van Denemarken en het Verenigd Koninkrijk.
quote:Voor de nieuwe leden (die van na Maastricht) is de EMU onderdeel van het Acquis Communautaire, dus het onderscheid is niet relevant. Als je lid werd van de EU na 1992 zat je automatisch vast aan de euro.
Op zaterdag 12 april 2003 02:38 schreef Vibromass het volgende:[..]
Detail, ze werden daar niet toe verplicht toen ze lid werden van de EU, maar van de EMU.
Denemarken heeft toendertijd op voorhand bedongen zich te kunnen onthouden van deelname aan de Euro. De Zweden menen waarschijnlijk dat als de ene lidstaat dat kan doen dat zij daar net zo goed toe gerechtigd zijn.
Natuurlijk mogen de Zweden zoveel referenda houden als ze willen, maar als ze nee zeggen hebben ze wel een probleem. Want in het vorige referendum hebben ze al ja gezegd tegen de euro, en de partners in de EU zijn absoluut niet verplicht om Zweden tegemoet te komen. Zweden heeft zich namelijk bij verdrag verplicht de euro in te voeren, en kan de andere EU leden niks bieden ter compensatie voor het in gebreke blijven.
Dus het enige waar dit toe leidt is een eindeloze serie van referenda net zolang tot er ja gestemd wordt.
[Dit bericht is gewijzigd door HiZ op 12-04-2003 03:16]
Konijnen met pistolen, zo krijg je vast nog eens appeltaart. Ik dacht gister nog waarom is een tv een verschijnsel als alles om je heen een verdwaling is. Lijk wel een paling.
Nou..
DAG HE!!
quote:De reden dat er nu een referendum wordt gehouden over de euro is omdat volgens peilingen een flinke meerderheid van de Zweden voor de euro is, net zoals een flinke meerderheid van de Denen nu voor is.
Op maandag 14 april 2003 16:14 schreef -moi- het volgende:
al die domme mensen gaan waarschijnlijk tegen de euro stemmen.. hoop dat de regering dan tóch de euro doorzet, want op langer termijn is de euro echt beter voor iedereen
Zweden heeft de euro niet ingevoerd in 2002 omdat ze niet voldeden aan de economische criteria en ook niet echt veel moeite gedaan hebben om eraan te voldoen, ze waren namelijk bang dat de bevolking tegen zou stemmen in het referendum.
Dat referendum zal er wel komen om de eurosceptici de wind uit de zeilen te nemen, en om de bevolking tevreden te houden.
quote:Noorwegen is geen lid.
Op zaterdag 12 april 2003 03:09 schreef AchJa het volgende:[..]
Dat bedoeld ik dus. Gaan ze toch lekker met Noorwegen samen een appart volkje zijn in de EU, een soort super Friezen.
quote:Ik ben ook tegen een referendum, maar onder druk van de publieke opinie doen regeringen soms rare dingen.
Op woensdag 16 april 2003 08:09 schreef Sorbootje het volgende:
Het slaat toch nergens op dat ze het volk hierover laten beslissen? Dan gaan allerlei dingen zoals sentiment enzo meespelen.
Lijkt me niet slim. Het grootste deel van bevolking is niet in staat een doordachte beslissing over zoiets te nemen.
quote:En dat is wat de Noorse conducteur vol trots omriep toen ik in de trein van Stockholm naar Oslo de grens passeerde.
Op dinsdag 15 april 2003 13:45 schreef freako het volgende:
Noorwegen is geen lid..
quote:Goh ja, dat is echt iets om trots op te zijn, geen lid zijn van de EU, maar wel verplicht zijn om alle regels waar je niet over mag meepraten toe te moeten passen.
Op woensdag 16 april 2003 12:03 schreef Halinalle het volgende:[..]
En dat is wat de Noorse conducteur vol trots omriep toen ik in de trein van Stockholm naar Oslo de grens passeerde.
Overigens zit Noorwegen wel in het Schengengebied, dus.
quote:Yep, is geregeld in het verdrag van Maastricht (waar de Zweden dus 'ja' tegen hebben gezegd) vanaf toen is bepaald dat de euro de munt zou zijn voor de hele EU, met uitzondering van UK en Denemarken, maar die hadden al een uitzonderingspositie bewerkstelligd vóórdat het verdrag in werking trad, de Zweden hebben dat niet meer kunnen doen.
Op woensdag 16 april 2003 12:05 schreef Cynic het volgende:
Ik wist niet dat de Euro verplicht was?
Beetje beter opletten dus
Aanstaande zondag dus een referendum in Zweden over het invoeren van de euro. Uit veel opiniepeilingen blijkt dat het merendeel van de zweden tegen de euro is. De regering is voor het grootste deel voorstander en ook bijna alle ondernemers zijn voor invoering. Iedereen weet vast nog wel het recentelijke dreigement van Ericsson om ergens anders te gaan produceren mocht men tegen stemmen in Zweden.
Ik hoop op toetreding tot de euro, omdat de munt daardoor sterker wordt en waarschijnlijk ook Denemarken en Groot-Brittannie dan de euro willen gaan invoeren. Goed voor Europa dus!
Deze zomer weer liggen klooien met die kronen.
quote:Dat was je vriendin Zjroentje!
Op woensdag 10 september 2003 12:42 schreef zjroentje het volgende:
Deze zomer weer liggen klooien met die kronen.
quote:
Op woensdag 10 september 2003 12:59 schreef SCH het volgende:[..]
Dat was je vriendin Zjroentje!
Volgens een peiling op de site van het Aftonbladet is een kleine meerderheid voor de invoering van de euro.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |