FOK!forum / Televisie / Phantom of the Opera verfilming
Twoflowermaandag 7 april 2003 @ 18:10
Net wat info gevonden over de verfilming van de Andrew Lloyd Webber musical The Phantom of the Opera. De film gaat geregiseerd worden door Joel Schumacher (o.a. bekend van enkele Batman films).

Over de rol van het spook wordt nog gespeculeerd. Eerder was de naam van John Travolta al gevallen, maar het laatste nieuws zou zijn dat Antonio Banderas de rol voor zijn rekening gaat nemen. Maar dit staat nog niet vast.

Wat volgens www.imdb.com al wel vast staat is de vrouwelijke hoofdrol, welke door niemand anders dan Katie Holmes (o.a. Dawson's Creek) gaat worden gespeeld.

Als als goed gaat, is de film klaar in 2004.

Bronnen: www.imdb.com en www.reallyuseful.com

Mocht dit onverhoopt toch in MUZ horen, verplaats hem dan maar...

Butt_Pluggmaandag 7 april 2003 @ 18:15
Ik vind de verfilming uit de jaren 20 toch stukken beter en de muziek ook. Dat is een aanrader. Staat ook wel imdb
Patchmaandag 7 april 2003 @ 19:22
je kan natuurlijk de film van de jaren '20 niet gaan vergelijken met de verfilming van de musical...
Wat de verfilming vd musical betreft: ik kan niet wachten, laat ze maar eens opschieten !
Twoflowerdinsdag 8 april 2003 @ 09:47
quote:
Op maandag 7 april 2003 19:22 schreef Patch het volgende:
je kan natuurlijk de film van de jaren '20 niet gaan vergelijken met de verfilming van de musical...
Wat de verfilming vd musical betreft: ik kan niet wachten, laat ze maar eens opschieten !
Ja, ik wacht er eigenlijk ook al jaren op.
Maar ik weet niet of Antonio nou de beste man voor de rol van spook is hoor. Ik bedoel, heeft die wel de zangkwaliteiten die nodig zijn?
Twoflowervrijdag 16 mei 2003 @ 10:40
En nu staat de naam van Katie Holmes niet meer genoemd op imdb...
SmashBrovrijdag 16 mei 2003 @ 10:41
Katie Holmes?!?

Aaargh, de zingscènes van haar in Dawson's Creek waren echt een kwelling. .

Twoflowervrijdag 16 mei 2003 @ 10:49
Van www.reallyuseful.com :
quote:
Phantom movie news......

Calling all Phantom Phans!
Not much longer to wait - we'll have some firm Phantom film news for you in the next couple of days......


Ik ben benieuwd
Lyrthionvrijdag 16 mei 2003 @ 10:51
nee! ik vind het geweldig dat er nog een film komt (ken er ondertussen al 3), maar niet door een batman-regisseur.
Frollovrijdag 16 mei 2003 @ 10:52
Goh, dat zou dan de tweede keer zijn dat Banderas meedoet in een verfilming van een Lloyd Webber-musical

Maar Katie... Sorry hoor, tis een leuke meid, maar zingen kan ze niet

Twoflowervrijdag 16 mei 2003 @ 10:53
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 10:41 schreef SmashBro het volgende:
Katie Holmes?!?

Aaargh, de zingscènes van haar in Dawson's Creek waren echt een kwelling. .


quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 10:52 schreef Frollo het volgende:
Goh, dat zou dan de tweede keer zijn dat Banderas meedoet in een verfilming van een Lloyd Webber-musical

Maar Katie... Sorry hoor, tis een leuke meid, maar zingen kan ze niet


quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 10:40 schreef Twoflower het volgende:
En nu staat de naam van Katie Holmes niet meer genoemd op imdb...
Frollovrijdag 16 mei 2003 @ 10:56
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 10:53 schreef Twoflower het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ja ja, ik had het gezien hoor
Maar dat ze nu niet meer op de imdb staat, wil nog niet zeggen dat ze de rol definitief niet krijgt. Toch?
Twoflowervrijdag 16 mei 2003 @ 10:58
quote:
Op vrijdag 16 mei 2003 10:56 schreef Frollo het volgende:

[..]

Ja ja, ik had het gezien hoor
Maar dat ze nu niet meer op de imdb staat, wil nog niet zeggen dat ze de rol definitief niet krijgt. Toch?


In de discussie op imdb wordt zelfs al gesproken over een 16-jarige die de rol zou krijgen. Er is (voor zover bekend) nog niets zeker. Maar het schijnt dat het nieuws dat binnenkort bekend wordt de volledige cast betreft...
Patchmaandag 26 mei 2003 @ 19:08
Oh boy, expect this adaptation of the ALW musical to be quite different than you may have first thought. Actor Patrick Wilson (who plays Raoul) talked with Broadway.Com about the movie and revealed some massive changes in the works - here's the most telling excerpt from the article: "Wilson promises a leaner, meaner Phantom of the Opera. "It's going to be more of a battle between the Phantom and Raoul," he said. "Raoul's more of a fighter in the film. It's a little more aggressive. I never really saw all of that in Raoul when I saw the show, probably because I was 15 and just wanted to hear the songs and see a guy with a mask on." Wilson also revealed that there will be a climactic swordfight between Christine's two suitors and that there will be plenty of horseback riding for him, a skill he learned during his months on the Texas set of The Alamo".
Twoflowerwoensdag 28 mei 2003 @ 12:05
quote:
Op maandag 26 mei 2003 19:08 schreef Patch het volgende:
Oh boy, expect this adaptation of the ALW musical to be quite different than you may have first thought. Actor Patrick Wilson (who plays Raoul) talked with Broadway.Com about the movie and revealed some massive changes in the works - here's the most telling excerpt from the article: "Wilson promises a leaner, meaner Phantom of the Opera. "It's going to be more of a battle between the Phantom and Raoul," he said. "Raoul's more of a fighter in the film. It's a little more aggressive. I never really saw all of that in Raoul when I saw the show, probably because I was 15 and just wanted to hear the songs and see a guy with a mask on." Wilson also revealed that there will be a climactic swordfight between Christine's two suitors and that there will be plenty of horseback riding for him, a skill he learned during his months on the Texas set of The Alamo".
Met andere woorden: er gaat nog meer afgeweken worden van het originele verhaal? Nou ja, dat hoeft op zich natuurlijk geen ramp te zijn.
Het valt me al mee dat er gesproken wordt over paardrijden. Dat betekent dat het niet een filmversie wordt zoals Cats, maar dat er dus echt met locaties wordt gewerkt. (Of dat nou in een filmstudio is of op echte locaties maakt dan niet uit. Het zal dan iig geen opgenomen voorstelling zijn.)
Patchwoensdag 28 mei 2003 @ 12:24
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 12:05 schreef Twoflower het volgende:

[..]

Met andere woorden: er gaat nog meer afgeweken worden van het originele verhaal? Nou ja, dat hoeft op zich natuurlijk geen ramp te zijn.
Het valt me al mee dat er gesproken wordt over paardrijden. Dat betekent dat het niet een filmversie wordt zoals Cats, maar dat er dus echt met locaties wordt gewerkt. (Of dat nou in een filmstudio is of op echte locaties maakt dan niet uit. Het zal dan iig geen opgenomen voorstelling zijn.)


Ja, dat was toch allang duidelijk?
Het wordt gewoon zoiets als Evita
Kan niet wachten
Twoflowerwoensdag 28 mei 2003 @ 12:25
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 12:24 schreef Patch het volgende:

[..]

Ja, dat was toch allang duidelijk?
Het wordt gewoon zoiets als Evita
Kan niet wachten


Nou, mij was het nog niet duidelijk. Maar ik ben er wel blij om! En ook ik kan niet wachten. Was het maar zover...
Patchwoensdag 28 mei 2003 @ 12:28
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 12:25 schreef Twoflower het volgende:

[..]

Nou, mij was het nog niet duidelijk. Maar ik ben er wel blij om! En ook ik kan niet wachten. Was het maar zover...


25 december in de US
Twoflowerwoensdag 28 mei 2003 @ 12:30
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 12:28 schreef Patch het volgende:

[..]

25 december in de US


Mag ik weten waar je die datum vandaan hebt? *nieuwsgierig ben*
Patchwoensdag 28 mei 2003 @ 12:36
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 12:30 schreef Twoflower het volgende:

[..]

Mag ik weten waar je die datum vandaan hebt? *nieuwsgierig ben*


http://us.imdb.com/Title?0293508
http://upcomingmovies.com/phantomoftheopera.html
http://www.lightsoutentertainment.com/news/news.php?id=1097
Twoflowerwoensdag 28 mei 2003 @ 12:54
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 12:36 schreef Patch het volgende:

[..]

http://us.imdb.com/Title?0293508
http://upcomingmovies.com/phantomoftheopera.html
http://www.lightsoutentertainment.com/news/news.php?id=1097


Thnx.

Ik heb ook maar even een paar simpele updates voor imdb gesubmit n.a.v. die derde link...

Twoflowervrijdag 13 juni 2003 @ 22:28
quote:
PHANTOM MOVIE NEWS!!!

NEW FACES LEAD THE CAST OF 'THE PHANTOM OF THE OPERA'

16-year-old Emmy Rossum joins Gerard Butler and Patrick Wilson in director Joel Schumacher's big screen version of Andrew Lloyd Webber's 'The Phantom of the Opera'

London, June 13th 2003: Really Useful Films today announced the principal cast of the highly anticipated feature film version of Andrew Lloyd Webber's THE PHANTOM OF THE OPERA to be directed by Joel Schumacher. Principal photography will begin on the 15th September 2003 at Pinewood Studios in the UK.

An exciting trio of fresh young talent, from both sides of the Atlantic, will fill the starring roles.

After an exhaustive search, Emmy Rossum, a 16-year-old New Yorker, has been chosen by Lloyd Webber for the star-making role of Christine. Emmy has been with the Metropolitan Opera in New York since the age of 7 and is already an acclaimed opera singer, having performed with such stars as Placido Domingo and Luciano Pavarotti. Emmy's previous roles include 'The Audrey Hepburn Story' for television, 'Songcatcher' and 'An American Rhapsody'. She can currently be seen in Clint Eastwood's 'Mystic River', recently in competition at Cannes 2003.

Gerard Butler, the 33-year old Scottish TV, stage and film actor, has won the coveted role of the Phantom. He began his career on the stage, most notably playing Ewan McGregor's character, Renton, in the stage adaptation of 'Trainspotting'. His movie debut was alongside Billy Connolly in 'Mrs. Brown', followed by roles in 'Tomorrow Never Dies', 'Dracula 2000' and 'Reign of Fire'. He will soon be seen in 'Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life' and Richard Donner's 'Timeline'.

Patrick Wilson, will star as Raoul, Christine's childhood sweetheart. The 29-year-old actor will soon be seen in the upcoming 'Angels in America' and 'The Alamo', alongside Billy Bob Thornton and Dennis Quaid.

Andrew Lloyd Webber said, 'From the beginning Joel and I always wanted a young and relatively unknown cast. Given his track record for discovering stars such as Julia Roberts, Kiefer Sutherland and Colin Farrell, who am I to argue with him?'

Odyssey Entertainment is handling international sales, Warner Bros. will distribute the film in North America and Entertainment Film Distributors in the UK. The film is being financed with the assistance of Scion Films.

Ralph Kamp and Louise Goodsill from Odyssey Entertainment Ltd. said, 'There has been a lot of speculation about the casting of the movie and we're thrilled with the talent involved.'

Loosely based on the 1910 novel 'Le Fantome de L'Opera' by Gaston Leroux, Andrew Lloyd Webber's 'The Phantom of the Opera' is the classic and highly emotive story of the love triangle between Christine (Emmy Rossum), a beautiful young opera singer, Raoul (Patrick Wilson) her childhood sweetheart, and the Phantom (Gerard Butler) - a tormented and horribly disfigured musical genius.

After a succession of inexplicable accidents at the Opera Populaire, the reigning diva La Carlotta quits, giving the new theatre managers no option but to turn to the young Christine in the lead role - an opportunity she has always craved. Christine dazzles all of Paris with her performance, including Raoul the Vicompte de Chagny, whom she has not seen since childhood. But she has another admirer. The mysterious Phantom lurking unseen in the shadows, is also fast falling in love with her.

Deep in his subterranean lair beneath the opera house the Phantom seduces her with his exquisite music but no sooner has she fallen for him that she discovers his terrible secret. She flees into the welcoming arms of Raoul and watched by the Phantom they escape to the rooftops of the Opera House. As they exchange tender words of love The Phantom's fury at her betrayal becomes murderous. He hatches a plot to win her back and in a dramatic and tense climax Christine is forced to choose between Raoul and the Phantom - her Angel of Music.

'The Phantom of the Opera' stage musical, with music by Andrew Lloyd Webber, lyrics by Charles Hart and additional lyrics by Richard Stilgoe, is the largest grossing stage or screen production in the world with a box-office of more than $3.2 billion. It has played in over 100 cities in 17 countries around the world, reaching an estimated audience of 70 million people.

Joel Schumacher has directed a string of box office successes including Phone Booth (2002), Batman & Robin (1997), A Time to Kill (1996), Batman Forever (1995), The Client (1994), Flatliners (1990) and St Elmo's Fire (1985). Schumacher's most recent film 'Veronica Guerin' will be released this year.


Bron: www.reallyuseful.com
Twoflowerdinsdag 28 oktober 2003 @ 12:40
En weer een update:
quote:
PRODUCTION BEGINS ON THE PHANTOM MOVIE
PRODUCTION COMMENCES ON ANDREW LLOYD WEBBERS THE PHANTOM OF THE OPERA, DIRECTED BY JOEL SCHUMACHER FOR WARNER BROS. PICTURES IN ASSOCIATION WITH ODYSSEY ENTERTAINMENT

Production has commenced on Andrew Lloyd Webbers The Phantom of the Opera, the feature film version of Andrew Lloyd Webbers hit stage musical directed by Joel Schumacher (Phone Booth, Veronica Guerin, Batman Forever, A Time to Kill) and starring Gerard Butler (Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life), Emmy Rossum (Mystic River) and Patrick Wilson (Alamo, Angels in America). The announcement was made today by Jeff Robinov, President of Production, Warner Bros. Pictures.

A Really Useful Films and Scion Films production for Warner Bros. Pictures in association with Odyssey Entertainment, Andrew Lloyd Webbers The Phantom of the Opera is produced by Andrew Lloyd Webber from a screenplay by Andrew Lloyd Webber & Joel Schumacher. The executive producers are Jeff Abberley, Julia Blackman, Keith Cousins, Louise Goodsill, Ralph Kamp, Paul Hitchcock and Austin Shaw. The co-producer is Eli Richbourg.

The Phantom of the Opera tells the story of a disfigured musical genius (Gerard Butler) who haunts the catacombs beneath the Paris Opera, waging a reign of terror over its occupants. When he falls fatally in love with the lovely Christine (Emmy Rossum), the Phantom devotes himself to creating a new star for the Opera, exerting a strange sense of control over the young soprano as he nurtures her extraordinary talents.

Patrick Wilson plays Christines childhood sweetheart Raoul. Joining the main cast are Simon Callow (Shakespeare in Love) and Ciaran Hinds (Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life) as the new theatre managers Andre and Firmin; Miranda Richardson (The Hours) as the ballet mistress Madame Giry; and Minnie Driver (An Ideal Husband) as the opera diva Carlotta. James Fleet (Sense and Sensibility) plays the retiring theatre manager Lefevre; Victor McGuire (Lock, Stock and Two Smoking Barrels) plays the grand baritone singer Piangi; and Jennifer Ellison (Brookside) plays Christines young friend Meg Giry.

The Phantom of the Opera stage musical, with book by Richard Stillgoe & Andrew Lloyd Webber based on the novel by Gastron Leroux, music by Andrew Lloyd Webber, lyrics by Charles Hart and additional lyrics by Richard Stilgoe, is the largest-grossing stage or screen production in the world, having garnered worldwide box office receipts over $3.2 billion. The show has played in over 100 cities in 17 countries, reaching an estimated audience of 70 million people.

Production on Andrew Lloyd Webbers The Phantom of the Opera began on September 15, 2003 at Pinewood Studios in the U.K. and will film there for sixteen weeks.

Andrew Lloyd Webbers The Phantom of the Opera will be released in North America by Warner Bros. Pictures, a Warner Bros. Entertainment Company; in the U.K. by Entertainment Film Distributors; and internationally by Odyssey Entertainment.


Bron: www.reallyuseful.com (17-10-2003)
Patchvrijdag 19 december 2003 @ 10:38
Twoflowervrijdag 19 december 2003 @ 10:41
quote:
Op vrijdag 19 december 2003 10:38 schreef Patch het volgende:
[afbeelding]
Ziet er goed uit!
Twoflowerdonderdag 18 maart 2004 @ 13:34
Jammer, volgens http://upcomingmovies.com/phantomoftheopera.html komt de film pas eind dit jaar of begin volgend jaar uit. Dat duurt nog zo'n tijd....
wondererdonderdag 18 maart 2004 @ 22:23
Ik ben heel sceptisch... aan de ene kant kijk ik er best naar uit en ik geloof ook best dat het een mooie film wordt. Aan de andere kant vraag ik me af hoeveel ze van het verhaal hebben overgelaten. "a young, sexy Phantom" staat er in dat interview met Schumacher. Zo langzamerhand is de Phantom verworden tot een icoon en is zijn mismaaktheid geen gruwel meer, maar iets interessants... net zoals een litteken een ruige man extra flair geeft. Alles moet maar jong en sexy zijn, tegenwoordig, zelfs Erik.

Maar ik kijk toch uit naar de film. Je weet maar nooit. Misschien kan Butler wel een hele goeie krankzinnige genius spelen, ook al is ie jong en sexy.
Twoflowerzondag 4 juli 2004 @ 11:16
De eerste trailer is te vinden op http://phantomthemovie.warnerbros.com/
Ik vind het er al goed uitzien. Alleen heb ik een klein beetje het idee dat de muziek zoals 'ie gespeeld wordt zo uit het theater komt ipv de film.... Misschien dat dat bij de definitieve film toch beter zal klinken?
Patchvrijdag 1 oktober 2004 @ 12:47







Twoflowervrijdag 1 oktober 2004 @ 15:00
quote:
Op zondag 4 juli 2004 11:16 schreef Twoflower het volgende:
De eerste trailer is te vinden op http://phantomthemovie.warnerbros.com/
Ik vind het er al goed uitzien. Alleen heb ik een klein beetje het idee dat de muziek zoals 'ie gespeeld wordt zo uit het theater komt ipv de film.... Misschien dat dat bij de definitieve film toch beter zal klinken?
De site is uitgebreid! Nu 17 foto's, desktops, AIM icons, binnenkort een screensaver, etc.
Mister_Slidezaterdag 2 oktober 2004 @ 01:03
6 januari komt in Nederland uit.
In de trailer lijkt beeld nogal breed... breder dan normaal. Is dat nog iemand anders opgevallen of ligt 't aan mij?
Patchzaterdag 2 oktober 2004 @ 12:49
Meer plaatjes & info:
http://homepage.mac.com/leonardo.ubeda/Phantom/PhantomMovie.htm
gr8w8dinsdag 30 november 2004 @ 20:41
Ik ben er vandaag speciaal voor jullie geweest. In het Filmmuseum, wat heb ik toch allemaal voor jullie over he. Inderdaad, 6 januari komt ie uit, die dag staat ook de review geplanned voor op de FP.

Ja, het is een goede film geworden. Nog steeds dezelfde sfeer. Zang is meer dan goed te noemen en de muziek is uiteraard hetzelfde gebleven. Tja, op film kun je net wat meer doen met de beelden en de drama met effecten versterken, de musical zelf is natuurlijk leuker omdat het live muziek is en geen plat doek. Minnie Driver is helemaal geweldig trouwens! Maar ik moet natuurlijk niet te veel verklappen, anders leest niemand de review straks!
wondererdinsdag 7 december 2004 @ 00:28
Z'n masker is te klein... Ik vond het in de musical al irritant dat het een half masker was, maar het wordt steeds kleiner! In het boek bedekt het tenminste zijn hele gezicht en hals... ok, dat zingt moeilijk, maar die stukje is amper de moeite meer

Ben wel erg benieuwd naar de film verder hoor. Maar dit komt zo "hij moet toch mooi zijn" achtig over, wat voorbij gaat aan de hele essentie.
gr8w8dinsdag 7 december 2004 @ 08:57
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 00:28 schreef wonderer het volgende:
Z'n masker is te klein... Ik vond het in de musical al irritant dat het een half masker was, maar het wordt steeds kleiner! In het boek bedekt het tenminste zijn hele gezicht en hals... ok, dat zingt moeilijk, maar die stukje is amper de moeite meer

Ben wel erg benieuwd naar de film verder hoor. Maar dit komt zo "hij moet toch mooi zijn" achtig over, wat voorbij gaat aan de hele essentie.
Wacht maar totdat het af gaat.... Moehahahhahaaaa
Zie het gewoon echt als een filmversie van hets tuk. Bij een film kun je nu eenmaal effecten doen die op het toneel niet kunnen en de afstand tussen toeschouwer en actueris kleiner. Toneel heeft daarintegen nog steeds de magie van live, inclusief live muziek. Maar door ie muziek is de film juist heel krachtig. Door de acteurs van dichtbij te kunnen zien, worden emotie sop het gezicht ook heel duidelijk, misschien is dat ook wel een reden dat het masker kleiner is. Anders zie je immers geen glimlach of traan.
Djasermaandag 27 december 2004 @ 17:32
Phantom of the opera is toch al bijna een legendarisch verhaal. Ik heb het boek gelezen maar ik vond het wat saai en dit lijkt niet veel beter, om wat Wonderer o.a. al over het masker opmerkt. Toch even de reviews afwachten en daarmee is dit een verkapte tvp.
wonderermaandag 27 december 2004 @ 18:07
quote:
Op maandag 27 december 2004 17:32 schreef Djaser het volgende:
Phantom of the opera is toch al bijna een legendarisch verhaal. Ik heb het boek gelezen maar ik vond het wat saai en dit lijkt niet veel beter, om wat Wonderer o.a. al over het masker opmerkt. Toch even de reviews afwachten en daarmee is dit een verkapte tvp.
Ik ben ontzettend bang dat het oorspronkelijke verhaal nog meer veramerikaniseert. Als je nagaat dat het oorspronkelijke verhaal een gothic novel was,... Gelukkig heeft Webber dat nog gedeeltelijk weten te behouden dus ik hoop dat de film dat ook heeft.
Kolkusdinsdag 28 december 2004 @ 12:20
Slechter dan de Italiaanse versie (Dario Argento) van Phantom of the opera kan 'ie niet worden, dunkt me.
Wat een crap was dat!

Verder heb ik geen andere versies van de Phantom gezien, ben wel benieuwd naar het origineel uit 1925.
wondererdinsdag 28 december 2004 @ 19:58
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 12:20 schreef Kolkus het volgende:
Slechter dan de Italiaanse versie (Dario Argento) van Phantom of the opera kan 'ie niet worden, dunkt me.
Wat een crap was dat!

Verder heb ik geen andere versies van de Phantom gezien, ben wel benieuwd naar het origineel uit 1925.
Die is goed. Trouw aan het origineel in ieder geval. Behalve het einde... dat zuigt.
Sonja27woensdag 5 januari 2005 @ 20:10
Ik ga zaterdag naar de film. Ben ontzettend benieuwd! Voorstukjes waren veelbelovend!!!
Koningindonderdag 6 januari 2005 @ 09:20
Ik ben eigenlijk ook wel heel erg benieuwd.
Eens kijken of we tijd vrij kunnen maken om er heen te gaan!
jp_f1donderdag 6 januari 2005 @ 22:47
Sjezes wat een coooole film is dit toch

Ben net terug van de bios. Wil morgen weer

Maar dat zal nog wel langer duren, maar ga zeker nog een keer
gr8w8vrijdag 7 januari 2005 @ 20:47
quote:
Op donderdag 6 januari 2005 22:47 schreef jp_f1 het volgende:
Sjezes wat een coooole film is dit toch

Ben net terug van de bios. Wil morgen weer

Maar dat zal nog wel langer duren, maar ga zeker nog een keer
Yup, ik ga ook nog een keer. De PV was in het Filmmuseum, eigenlijk wel een perfecte locatie voor zoiets. Tuschinski zou er ook wel bij passen niet?
Viking84vrijdag 7 januari 2005 @ 23:44
De film begon met slecht (of soms helemaal niet zichtbare) tekst (pathé groningen, première op 6 jan om 21:15), maar nadat dat akkefietje was opgelost, kon de pret beginnen.
Dachten we, hoopten we.
Maar helaas. De beelden waren mooi, het einde was goed, maar de liedjes waren langdradig en zo nu en dan wegdutten kon niet vermeden worden.
Jammer, het had iets moois kunnen worden.
Patchzaterdag 8 januari 2005 @ 10:11
Geweldig mooi gemaakt. Natuurlijk blijft het originele stuk beter, maar van mij mogen ze van elke respectabele musical een filmversie maken.
Kom maar op met Miss Saigon.

The Phantom of the Opera is een schitterende film. En nogmaals: Natuurlijk is de echte musical beter. Hopelijk heb je die ooit gezien en dan is de film een mooie aanvulling. Het enige nadeel inderdaad, waar ik al bang voor was, is de ondertiteling. Ze hebben exact vertaald wat ze zingen, dus rijmt de tekst nergens en staat het vreemd als de Phantom maar 2 woorden zingt, en dan staan er 5 woorden in de ondertiteling. Ze hebben dus helaas niet de originele Nederlandse vertaling gebruikt.... vreemd, want die ligt gewoon voor handen.
wondererzaterdag 8 januari 2005 @ 11:56
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 10:11 schreef Patch het volgende:
Ze hebben dus helaas niet de originele Nederlandse vertaling gebruikt.... vreemd, want die ligt gewoon voor handen.
Maar daar moeten ze auteursrecht over betalen, wat waarschijnlijk meer is dan een nieuwe vertaling

Ik kan niet wachten, waarom draait ie maar in zo weinig plaatsen?
Satchmozaterdag 8 januari 2005 @ 13:24
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 10:11 schreef Patch het volgende:
Geweldig mooi gemaakt. Natuurlijk blijft het originele stuk beter, maar van mij mogen ze van elke respectabele musical een filmversie maken.
Kom maar op met Miss Saigon.

The Phantom of the Opera is een schitterende film. En nogmaals: Natuurlijk is de echte musical beter. Hopelijk heb je die ooit gezien en dan is de film een mooie aanvulling. Het enige nadeel inderdaad, waar ik al bang voor was, is de ondertiteling. Ze hebben exact vertaald wat ze zingen, dus rijmt de tekst nergens en staat het vreemd als de Phantom maar 2 woorden zingt, en dan staan er 5 woorden in de ondertiteling. Ze hebben dus helaas niet de originele Nederlandse vertaling gebruikt.... vreemd, want die ligt gewoon voor handen.
ben ik t mee eens

ze hadden beter de nederlandse vertaling van de musical destijds kunnen gebruiken..
Zit nog net wat meer in de gedachte van de meeste bezoekers denk ik..
gr8w8zaterdag 8 januari 2005 @ 14:08
Hmz, bij de persvoorstelling was er nog niet eens een ondertiteling. Blijkbaar een haastklus dus, waarbij het mis is gegaan al sik het zo lees. Jammer. Ondertiteling is trouwens echt niet nodig, voor iedereen die een beetje Engels kan.

[ Bericht 0% gewijzigd door gr8w8 op 08-01-2005 14:26:17 ]
Sonja27zaterdag 8 januari 2005 @ 14:15
Ik heb de musical in NL nooit gezien dus daar kan ik me vast niet aan storen!
We gaan vanavond!!!
Patchzaterdag 8 januari 2005 @ 19:23
quote:
Op zaterdag 8 januari 2005 11:56 schreef wonderer het volgende:

[..]

Maar daar moeten ze auteursrecht over betalen, wat waarschijnlijk meer is dan een nieuwe vertaling
Geloof me, ik zit o.a. in de "vertalings-sector" (als je het zo mag noemen...), deze nieuwe vertaling is veel en veel duurder...
Sonja27zaterdag 8 januari 2005 @ 22:53
BACK! En ik vond hem fenomenaal! Wat is het een geweldige film geworden! Je moet er wel van houden, want ik kan me voorstellen dat mensen die niet veel om musicals geven op den duur in slaap vallen.

Vooral het begin bezorgde me echt kippenvel toen het zwart wit beeld over ging in het gewone beeld zeg maar. En Christines eerste kennismaking met het spook en dan in dat bootje, jeetje mina ik zat gewoon met ingehouden adem te kijken!

Ik ben in elk geval enthousiast.
Ceezondag 9 januari 2005 @ 13:38
Ik ook terug! Geweldig, geweldig, geweldig. Oké, het verhaal is flinterdun maar de muziek, sets en kostuums en karakters (het zijn niet echt persoonlijkheden maar meer uitvergrote karakters van mensen, naar mijn mening) waren zó bombastisch en over-the-top dat het geheel fantastisch was. Ik ga zeker nog een keer.
Heb de musical een paar jaar geleden in Londen gezien, en na afloop waren een aantal dingen niet duidelijk die door de film wel beter naar voren kwamen. Het vallen van de kroonluchter is ook verplaatst naar 't eind. De roos op 't eind was een heel mooie toevoeging (komt niet in de musical voor).
Het playbacken ging niet altijd even goed tijdens de film, en tijdens het lied 'The phantom of the opera' mocht er wel meer gebeuren dan alleen bootje-varen. Maar, wederom, in de musical gebeurt er dan ook niets anders.

Gerard Butler en Patrick Wilson? HOT HOT HOT!

Ik kan niet wachten op de dvd!
wonderermaandag 10 januari 2005 @ 22:51
Erg mooi. Ik kan niet anders zeggen. Butler is uitstekend gecast, al was ie naar mijn smaak iets te knap. Een paar dingen vond ik jammer, zoals het weglaten van de "omnipresence" van het spook... ik miste zijn "So it is to be war between us" in Prima Donna en het gelach en het commentaar tijdens "Il Muto", zijn "I'm here" tijdens het instrueren van de politie... ik miste zijn gekte. Hij runt het theater, fcol, laat hem dan af en toe daar eens opduiken...

Gelukkig maakte zijn stem veel goed. Ik vond het geen mooie zangstem, maar hij kon er WEL mee acteren. De krankzinnigheid werd daar WEL in duidelijk, godzijdank.

Ik miste de... geheimzinnigheid... van Don Juan. Waarom zo'n klein masker in plaats van een volledig bedekt gezicht... de schrik van Christine als zij door die doek heen het masker voel en zich dan realiseert wat er echt aan de hand is, vind ik een van haar mooiste scenes. De verplaatsing van de kroonluchter is logisch. Het kapelletje een leuke toevoeging. Zijn schuilplaats was netjes en volgens het boek, min of meer (met de traps enzo), maar ik miste de magie van het theater dat hij met een gebaar de portcullis laat rijzen. Hij werd te veel als mens neergezet hier en laten we eerlijk zijn, dat is ie niet.

Minnie Driver was een perfecte Carlotta en Emmy Rossum een prima Christine. Ik heb echt genoten en regelmatig met een brok in mijn keel gezeten. Toch, waar ik bang voor was... het verHollywoodiseren... het spook was te knap en te menselijk, het verhaal te zoet, de emoties te vlak (ik miste de haat en de totale krankzinnigheid, die je eigenlijk alleen merkt bij de reprise van All I ask of You, maar dan zonder de "GOOO!!!")

En het masker he... *zucht*. Al moet ik zeggen dat ik niet ontevreden ben hoe ze zijn misvorming gestalte gaven... het was duidelijk dat het door een infectie kwam, voor de verandering.

Oh! Ik vond de Maskerade prachtig, zo zwart wit, dat de kleur er mooi uitsprong (het origineel zou het belachelijk hebben gedaan op het doek) maar ik miste het kostuum van de Rode dood Dit was mooi, maar NIET Red Death zoals in de musical.

En nou hou ik op.Iik ga binnenkort weer
Twoflowerdinsdag 11 januari 2005 @ 08:03
Nou, ik ben gisteren ook geweest. En ondanks dat het inderdaad een mooie film was, heb ik toch wat gemixte gevoelens. Ik had niet gedacht dat dat kleine masker inderdaad zo tegen zou vallen. En dan vooral dat masker uit de Don Juan scene, want daar past echt nooit de hele misvorming onder. En ook vond ik het vaak té duidelijk dat er geplaybacked werd. Hoor je een dijk van een stem, beweegt de mond maar een beetje, of net een paar honderste van een seconde te vroeg of te laat. De 'uitspraak' (eigenlijk 'uitzang') van Butler vond ik soms ook té amerikaans.
En wat ik helemaal jammer vond was dat de tekst van de titelsong niet die van de originele Michael Crawford versie was, maar van een latere versie. En dat ze een couplet weglieten.
Maar over het algemeen is mijn oordeel wel positief. Zal ook zeker in mijn collectie terechtkomen.
wondererdinsdag 11 januari 2005 @ 15:49
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 08:03 schreef Twoflower het volgende:
De 'uitspraak' (eigenlijk 'uitzang') van Butler vond ik soms ook té amerikaans.
Op zich grappig, want hij is een Schot... ik had er eigenlijk geen last van, ik had het meer bij Raoul.
wondererdinsdag 11 januari 2005 @ 23:31
Ik wilde trouwens nog zeggen dat ik het idee had dat Butler goed gekeken had naar de Yeston/Kopitt film uit 1990... ik zag een aantal dingen die me daarin ook al opvielen, hoewel dat toeval kan zijn. Dance leert wel dat ook met een bijna volledig masker je goed kan acteren dus waarom dat minimasker... *zucht*
Timo20dinsdag 11 januari 2005 @ 23:40
Heb m vanmiddag gezien en dit is wat ik erover schreef in t "Welke film heb je pas gezien" topic:
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 22:22 schreef Timo20 het volgende:
Vanmiddag gezien in de bios:

Phantom Of The Opera
Een verminkte figuur (Gerard Butler) woont al bijna z`n hele leven in t Opera Huis van Parijs. Hij leert, zonder dat ze t zelf weet, een jong meisje (Emmy Rossum) traint op haar zangkwaliteiten. Hij wordt dan ook verliefd op haar. En daar beginnen de problemen...
Laat ik vooropstellen: ik had nog nooit 1 van de andere verfilmingen of de musical gezien.
Ik vond t opzich best een goede film. Het geheel is gewoon heel mooi aangekleed. De sets zijn geweldig mooi, de kostuums zijn mooi en de soundtrack is goed. En toch mist de film iets...
Dat komt waarschijnlijk omdat ik vond dat de Phantom zelf niet door de juiste persoon werd gespeeld. Hij schreeuwde meer als dat ie zong. Bovendien kwam ie (behalve in de slotscene) niet geloofwaardig over. Emmy Rossum daarentegen was wel een (groot) pluspunt van de film. Zeer goede mix van zang- en acteerwerk. Erg goede rol.
Verder duurde de film net ff wat te lang en waren sommige liedjes in een modern poppie jasje gestoken. Dat vond ik nogal jammer.
Al met al was t best de moeite waard om te zien, maar toch niet echt wat ik ervan had verwacht. Jammer, want met een andere regisseur aan t roer had t veel meer kunnen zijn dan dat t nu is geworden...


IMDB Cijfer: 7,0/10
Mijn Cijfer: 6,6/10
Timo20dinsdag 11 januari 2005 @ 23:44
quote:
Op maandag 10 januari 2005 22:51 schreef wonderer het volgende:
Butler is uitstekend gecast, al was ie naar mijn smaak iets te knap.
vond ik dus totaal niet. Vond m echt fout gecast. Hij schreeuwde veels te vaak in plaats van te zingen. Verder overtuigde ie dus ook totaal niet IMHO. Nee, ze hadden beter iemand anders kunnen nemen. Wie?? tja, dat weet ik eigenlijk niet

Maar goed, that`s just my opinion
wondererwoensdag 12 januari 2005 @ 01:34
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 23:44 schreef Timo20 het volgende:

[..]

vond ik dus totaal niet. Vond m echt fout gecast. Hij schreeuwde veels te vaak in plaats van te zingen. Verder overtuigde ie dus ook totaal niet IMHO. Nee, ze hadden beter iemand anders kunnen nemen. Wie?? tja, dat weet ik eigenlijk niet

Maar goed, that`s just my opinion
Wat goed bij zijn karakter past. Vergeet niet dat het spook een fucking lunatic is. Er zat genoeg zang in zijn stem om een overtuigend angel of music te zijn, in Music of the Night en Point of no Return, maar de andere nummers zijn om het verhaal een schop naar voren te geven, en daar is emotie belangrijker dan die gouden stem. Ik heb genoeg versies van de titelsong gehoord waar mannen prachtig zongen, maar de karakters totaal uit het oog verloren. Het zijn niet zomaar liedjes die mooi gezongen moeten worden, ze moeten geacteerd worden, en dat deed Butler. Michael Crawford is ook geen geweldig zanger, maar zijn stemacteren klopt WEL weer.

En waarin overtuigde hij niet? Wat had hij volgens jou moeten zijn dan?
Sonja27woensdag 12 januari 2005 @ 19:11
Ik vond hem heel sexie en volgens mij was dat niet direct de bedoeling van de phantom
wondererwoensdag 12 januari 2005 @ 19:59
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 19:11 schreef Sonja27 het volgende:
Ik vond hem heel sexie en volgens mij was dat niet direct de bedoeling van de phantom
Precies mijn punt
gr8w8woensdag 12 januari 2005 @ 20:42
Dracula heeft ook een hele sexuele aantrekkingskracht. Dat past bij een monster. Hoe zou anders Christine zodra ze hem zag nog iets voor hem kunnen voelen?
wondererwoensdag 12 januari 2005 @ 21:00
quote:
Op woensdag 12 januari 2005 20:42 schreef gr8w8 het volgende:
Dracula heeft ook een hele sexuele aantrekkingskracht. Dat past bij een monster. Hoe zou anders Christine zodra ze hem zag nog iets voor hem kunnen voelen?
Medelijden, voornamelijk, verslaving aan zijn muziek... doodsangst speelt op bepaalde momenten ook een rol. Uiteindelijk kiest ze voor Raoul, remember? Wat kan die haar bieden, dat watje?

Butler is sexy op een manier die niet bij het karakter past.
gr8w8donderdag 13 januari 2005 @ 00:57
Geld. Hij is eigenaar van een Opera.
Ceedonderdag 13 januari 2005 @ 08:35
Eén ding dat ik, na 't zien van zowel de musical als de film, nog steeds niet helemaal snap: (spoiler over einde van de film)
SPOILER
Aan het eind van de film zoent Christine de Phantom en laat de Phantom haar en Raoul toch gaan
.
Waarom doet Christine dat, en waarom reageert de Phantom zo opeens?
gr8w8donderdag 13 januari 2005 @ 09:48
SPOILER
Ze zoent alleen maar om Raoul te redden toch? Het Spook ziet dat in en krijgt last van zijn geweten (Blèh! ) en ziet zijn misstappen in. Hij krijgt spijt dus.
wondererdonderdag 13 januari 2005 @ 09:58
SPOILER
Medelijden. Dat zingt ze ook. Ze heeft nota bene de hulp van god nodig om hem te benaderen, het komt dus absoluut niet uit haarzelf. In het boek krijgt hij een kus op zijn voorhoofd, wat ie al heel wat vindt.
Ceedonderdag 13 januari 2005 @ 11:07
Aha! Bedankt voor de uitleg. Ik blijf 't vreemd vinden dat de Phantom
SPOILER
zijn obsessie in één keer (letterlijke en figuurlijk) laat varen en haar haar leven laat leiden. Hij hoort niet zo sympathiek te zijn naar mijn mening.
wondererdonderdag 13 januari 2005 @ 18:39
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 11:07 schreef Cee het volgende:
Aha! Bedankt voor de uitleg. Ik blijf 't vreemd vinden dat de Phantom
SPOILER
zijn obsessie in één keer (letterlijke en figuurlijk) laat varen en haar haar leven laat leiden. Hij hoort niet zo sympathiek te zijn naar mijn mening.
Waarom spoileren we eigenlijk... nou ja
SPOILER
Hij is moe van het vechten, moe van het worstelen tegen de bierkaai, moe van de moeite en kracht die het hem kost de rest van de wereld te haten en Christines liefde te winnen. Tel daarbij het feit op dat hij nog nooit teder is aangeraakt en je hebt een perfect moment om het bijltje erbij neer te gooien.
Ceevrijdag 14 januari 2005 @ 18:29
Ik weet niet waarom we spoileren. Misschien hebben sommigen de film nog niet gezien en kennen ze 't eind van 't verhaal niet. Maar ach! Bedankt voor de verdere uitleg, wonderer! 't Maakt het al een stuk helderder.
Sonja27vrijdag 14 januari 2005 @ 18:52
Hoe maak ik eigenlijk een spoiler?
Ceevrijdag 14 januari 2005 @ 20:48
Door de tekst dat je wilt spoileren tussen de volgende 'tags' te zetten:
[spoiler]...tekst dat je wilt spoileren[\spoiler]
Alleen de backward slash \ vervangen door een forward slash /.
Sonja27vrijdag 14 januari 2005 @ 23:37
Bedankt Cee!!!
Patchwoensdag 16 februari 2005 @ 17:45
1 Disc & 2 Disc versie


gr8w8woensdag 16 februari 2005 @ 17:59
So. Dat is snel op DVD!
Sonja27woensdag 16 februari 2005 @ 19:26
Maar in NL toch nog niet?
Patchwoensdag 16 februari 2005 @ 19:51
In Nederland worden ze niet door Warner Bros. uitgebracht, maar door het kleinere Paradiso.
Dus zal de NL versie niet zo denderend mooi zijn en waarschijnlijk niet alle extra's hebben als de regio 1 versie...
Toadwoensdag 16 februari 2005 @ 20:01
En wanneer kunnen we hem verwachten?
Stomme regios ook
Waarom is dat eigenlijk? (zal vast vaker gevraagd zijn)
Patchwoensdag 16 februari 2005 @ 20:06
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 20:01 schreef Toad het volgende:
En wanneer kunnen we hem verwachten?
3 Mei
Sonja27donderdag 17 februari 2005 @ 11:54
quote:
Op woensdag 16 februari 2005 20:01 schreef Toad het volgende:
En wanneer kunnen we hem verwachten?
Stomme regios ook
Waarom is dat eigenlijk? (zal vast vaker gevraagd zijn)
Volgens mij heeft dat ermee te maken dat bepaalde films in amerika al op dvd zijn en hier nog niet eens uit is in de bios. Om dan te voorkomen dat die dvd vanuit amerika hier wordt ingekocht door de bioscoop gangers en er geen publiek meer in de zalen zit hebben ze dit zo gedaan.
Timo20vrijdag 18 februari 2005 @ 13:53
mooie hoesjes van de dvd. zal waarschijnlijk gaan voor de 2disc
Patchzaterdag 19 februari 2005 @ 20:27
Geef mij maar de 2 Disc-versie met de 1 Disc-inlay / hoesje
Mikezondag 10 april 2005 @ 22:33
Mooie verfilming van deze bekende musical. De beelden zien er adembenemend uit en de zang is prima in orde. Op bepaalde momenten is de film wat traag, maar dat ligt meer aan de wat rustige stukken in de muziek dan aan de regisseur. De climax spat echter wel weer van het scherm en zo krijgt deze musical de verfilming die 'ie verdient.
el_hombrewoensdag 25 mei 2005 @ 15:17
Ik vond hem niet zo heel goed.
Het zag er allemaal wel mooi uit, maar ik vond de meeste liedjes saai. Ik vond het spook niet eng en zonder masker vond ik zelfs de lelijkheid wel meevallen. De kroonluchter scene vond ik ook niet zo spectaculair, maar dat was misschien anders geweest als ik de film in de bioscoop had gezien.
En ligt het aan mij of is het verhaal uberhaupt niet goed?, want ik heb ook andere filmversies gezien en toen vond ik ook dat het verhaal niet zoveel voorstelde.
Kolkuswoensdag 25 mei 2005 @ 15:21
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 15:17 schreef el_hombre het volgende:

En ligt het aan mij of is het verhaal uberhaupt niet goed?, want ik heb ook andere filmversies gezien en toen vond ik ook dat het verhaal niet zoveel voorstelde.
Mee eens, vind het verhaal ook niet bijster interessant.
wondererwoensdag 25 mei 2005 @ 16:56
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 15:21 schreef Kolkus het volgende:

[..]

Mee eens, vind het verhaal ook niet bijster interessant.
Het verhaal is prachtig, Hollywood heeft het alleen verneukt. De enige film die trouw is aan de historie is die met Lon Chaney. De rest neemt veelt e veel vrijheden, vooral wat betreft oorsprong en vorm van de verminking.
el_hombrewoensdag 25 mei 2005 @ 17:32
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 16:56 schreef wonderer het volgende:

[..]

Het verhaal is prachtig, Hollywood heeft het alleen verneukt. De enige film die trouw is aan de historie is die met Lon Chaney. De rest neemt veelt e veel vrijheden, vooral wat betreft oorsprong en vorm van de verminking.
Wat was dat eigenlijk voor verminking in deze film. In die hele oude stomme film is echt zijn hele hoofd verminkt en ziet hij er echt uit als een monster. In deze film lijkt het meer een soort brandwondje, die niet eens de helft van zijn gezicht in beslag neemt.
In sommige scenes leek het masker veel te klein om die wond helemaal te bedekken.
SPOILER
Ik vond die scene waarin werd uitgelegt hoe de phantom bij de opera was terechtgekomen ook wel raar. In die freakshow zag je allemaal hele rare mensen. en dan is het hoogtepunt van de show de "son of the devil" een man met een brandwond op zijn gezicht?
wondererwoensdag 25 mei 2005 @ 18:20
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 17:32 schreef el_hombre het volgende:

[..]

Wat was dat eigenlijk voor verminking in deze film. In die hele oude stomme film is echt zijn hele hoofd verminkt en ziet hij er echt uit als een monster. In deze film lijkt het meer een soort brandwondje, die niet eens de helft van zijn gezicht in beslag neemt.
In sommige scenes leek het masker veel te klein om die wond helemaal te bedekken.
SPOILER
Ik vond die scene waarin werd uitgelegt hoe de phantom bij de opera was terechtgekomen ook wel raar. In die freakshow zag je allemaal hele rare mensen. en dan is het hoogtepunt van de show de "son of the devil" een man met een brandwond op zijn gezicht?
"This fate, the infection, which poisons our love"

"Disfigured?" "From birth, it seems."

Infectie van hem of zijn moeder tijdens de zwangerschap/vlak na de geboorte. Het is een concessie tussen het hollywoodgebeuren en het oorspronkelijke verhaal. Daarin brengt Erik een tijd door bij een reizend circus, waar hij als "living corpse" tentoongesteld wordt.

De echte Erik had een "gezicht" als een doodshoofd, een lichaam als een ontbindend lijk. Hoe je daarmee kan leven is mij ook een raadsel, het zal ongetwijfeld gedramatiseerd zijn, maar Lon Chaney komt daar dus het dichtst bij in de buurt. Zo is hij geboren.

In de meeste andere films raakt hij later in zijn leven verminkt, meestal door zuur of vuur, in de versie met Robert Englund sluit hij zelfs een deal met de duivel. In de 2003 versie met Julian Sands is hij zelfs helemaal niet verminkt en draagt hij alleen een masker.

De enige uitzondering is de 1990 versie met Charles Dance, waarin het spook geboren wordt in de opera zelf en daar nooit meer weggaat.

Dit soort verhalen schrapt het grootste deel van Eriks persoonlijkheid weg, die gevormd is tijdens zijn wereldreizen. Hij heeft leren doden in Persie, met de lasso, bijvoorbeeld, architectuur gestudeerd in ik meen Italie. Al dat soort dingen missen en maken het karakter eendimensionaal.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat Butler het niet zo op dat masker had en dat het daarom zo belachelijk klein was. Het komt nogal triest over zo, ja. Een fat die de deur niet uit durft omdat ie een pukkel heeft, zeg maar. Zo ontzettend jammer.

Waarom Webber uberhaupt van een volledig zijden masker naar een half "plastic" masker is gegaan, ontgaat me nog steeds. Ja, zingen on stage is nogal lastig met iets over je mond, maar ... nou ja. 't Is niet anders.
el_hombrewoensdag 25 mei 2005 @ 18:57
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 18:20 schreef wonderer het volgende:

[..]

"This fate, the infection, which poisons our love"

"Disfigured?" "From birth, it seems."

Infectie van hem of zijn moeder tijdens de zwangerschap/vlak na de geboorte. Het is een concessie tussen het hollywoodgebeuren en het oorspronkelijke verhaal. Daarin brengt Erik een tijd door bij een reizend circus, waar hij als "living corpse" tentoongesteld wordt.

De echte Erik had een "gezicht" als een doodshoofd, een lichaam als een ontbindend lijk. Hoe je daarmee kan leven is mij ook een raadsel, het zal ongetwijfeld gedramatiseerd zijn, maar Lon Chaney komt daar dus het dichtst bij in de buurt. Zo is hij geboren.

In de meeste andere films raakt hij later in zijn leven verminkt, meestal door zuur of vuur, in de versie met Robert Englund sluit hij zelfs een deal met de duivel. In de 2003 versie met Julian Sands is hij zelfs helemaal niet verminkt en draagt hij alleen een masker.

De enige uitzondering is de 1990 versie met Charles Dance, waarin het spook geboren wordt in de opera zelf en daar nooit meer weggaat.

Dit soort verhalen schrapt het grootste deel van Eriks persoonlijkheid weg, die gevormd is tijdens zijn wereldreizen. Hij heeft leren doden in Persie, met de lasso, bijvoorbeeld, architectuur gestudeerd in ik meen Italie. Al dat soort dingen missen en maken het karakter eendimensionaal.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat Butler het niet zo op dat masker had en dat het daarom zo belachelijk klein was. Het komt nogal triest over zo, ja. Een fat die de deur niet uit durft omdat ie een pukkel heeft, zeg maar. Zo ontzettend jammer.

Waarom Webber uberhaupt van een volledig zijden masker naar een half "plastic" masker is gegaan, ontgaat me nog steeds. Ja, zingen on stage is nogal lastig met iets over je mond, maar ... nou ja. 't Is niet anders.
Ja, zo klinkt het allemaal wat logischer, Een gezicht als een doodshoofd en een ontbindend lichaam is wel iets anders dan hollywood jongen met vlekje.
Ik heb ook een keer een versie gezien waarin de phantom zo was geworden omdat hij, toen hij nog normaal was, een musical had geschreven die door iemand afgepakt was. In een poging dit terug te stelen sticht hij per ongeluk brand en loopt daar een verminking op. De man die zijn werk heeft gestolen wordt later de nieuwe eigenaar van de opera.
Dat was echt zo`n typisch jaren 50-60 roger corman horrorfilmpje.
Maar ik denk dat "the phantom of the opera" al lang niet meer als een horrorfilm wordt gezien. In de ogen van het grote publiek is het eigenlijk voornamelijk een musical. En deze film maakt dat beeld alleen maar sterker.
Ik denk trouwens dat er nu zo`n klein masker wordt gebruikt omdat dat er gewoon mooier uitziet. het hoeft toch niet meer eng te zijn. Het is er meer als een soort symbool
wondererwoensdag 25 mei 2005 @ 20:23
Zo, net de special edition aangeschaft bij wal mart, 21 dollar. Zo'n 16 euro

Voor zover ik weet heb ik alle versies gezien, op die van Julian Sands na, en ze zijn allemaal slecht, vergeleken bij het oorspronkelijke verhaal. Als je dat echter loslaat, valt het nog wel mee. De versie met Max Schell was goed te doen.

Hij is een romantisch, tragisch figuur nu, meelijwekkend in het ergste geval. Terwijl de oorspronkelijke Erik een angstaanjagend, krankzinnig genie was. Hollywood...
Twoflowerwoensdag 25 mei 2005 @ 20:43
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 20:23 schreef wonderer het volgende:
Zo, net de special edition aangeschaft bij wal mart, 21 dollar. Zo'n 16 euro

Voor zover ik weet heb ik alle versies gezien, op die van Julian Sands na, en ze zijn allemaal slecht, vergeleken bij het oorspronkelijke verhaal. Als je dat echter loslaat, valt het nog wel mee. De versie met Max Schell was goed te doen.

Hij is een romantisch, tragisch figuur nu, meelijwekkend in het ergste geval. Terwijl de oorspronkelijke Erik een angstaanjagend, krankzinnig genie was. Hollywood...
Ik hoop dat de special edition ook hier uitkomt. Maar voorlopig is er nog geen enkele versie in de handel...
wondererdonderdag 26 mei 2005 @ 18:03
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 20:43 schreef Twoflower het volgende:

[..]

Ik hoop dat de special edition ook hier uitkomt. Maar voorlopig is er nog geen enkele versie in de handel...
Je mag hem wel lenen. Als je regio 1 DVDs kan afspelen, tenminste.
Toaddonderdag 23 juni 2005 @ 19:23
Waar blijft 'ie?
Toaddonderdag 23 juni 2005 @ 19:25
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 19:23 schreef Toad het volgende:
Waar blijft 'ie?
quote:
Releasedates:
BE + NL : 26/07/2005
bron
wondererdonderdag 23 juni 2005 @ 21:15
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 19:25 schreef Toad het volgende:

[..]


[..]

bron
Ja, en dat is huur, de koopDVD: Releasedates BE + NL : 29/09/2005
Toadzondag 16 oktober 2005 @ 17:03
Inmiddels heb ik de 'Collectors Edition'. Beetje brakke hoes zeg maar. De extra's zijn wel aardig.