Weet je wat in het Hiernamaals zijn isoleercellen voor orthodoxe dan wel fundamentalistische fanatici.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 12:32 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Ha ha.
Ondertussen hou je moslims dan wel voor de gek dat christenen ook in dat hersenspinsel van Mohammed zouden geloven. (En misschien christenen dat Joden ook in het hersenspinsel van de christenen zou geloven ook wel).
Nee. Noem God, Allah en Jaweh nooit als de zelfde persoon. Je kan als "niet-gelovige" maar beter niet dom mee lullen met die gasten.
Veel later is dat meer gaan spelen, ook toen ze vervolgd werden door die christenen.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 12:35 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Dat geloof het door God uitverkoren volk te zijn, maakt echter wel degelijk uit van het joodse geloof.
(Geen rechtvaardiging voor het anti-semitisme natuurlijk)
Voor mij is het natuurlijk geen rechtvaardiging voor het anti-semitisme. Maar ik geloof weldegelijk ook dat het pretenderen van de joden dat ze het door God uit verkoren volk zijn weldegelijk heeft bijgedragen tot het anti-semitisme. Dit is dat ook de veel gekomende negatieve neveneffekten van het geloof dat er meer één God bestaat. Dat een ander iets anders beweert over God, en dus jouw God, leidt eigenlijk altijd tot wrevel.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 12:43 schreef Ryan3 het volgende:
[Dat geloof het door God uitverkoren volk te zijn, maakt echter wel degelijk uit van het joodse geloof.
(Geen rechtvaardiging voor het anti-semitisme natuurlijk)]
Veel later is dat meer gaan spelen, ook toen ze vervolgd werden door die christenen.
Ik denk dat dat niet echt bijgedragen heeft, want alras namen christenen dat dogma over. De wortels van het antisemitisme hebben te maken met zaken die de user RaisinGirl in deze topic aanhaalt (ik blijf maar naar haar verwijzen in topics geloof ik). Dat meer theologische principe van uitverkorenheid deed er niet toe toen de Joden werden afgeslacht omdat de middeleeuwers dachten dat zij de waterputten hadden vergiftigd natuurlijk.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 13:04 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Voor mij is het natuurlijk geen rechtvaardiging voor het anti-semitisme. Maar ik geloof weldegelijk ook dat het pretenderen van de joden dat ze het door God uit verkoren volk zijn weldegelijk heeft bijgedragen tot het anti-semitisme. Dit is dat ook de veel gekomende negatieve neveneffekten van het geloof dat er meer één God bestaat. Dat een ander iets anders beweert over God, en dus jouw God, leidt eigenlijk altijd tot wrevel.
En dat terwijl Joden met hun uitverkoren volk doctrine juist zelf tot weinig religieuze agressie werden aangezet. Het geloof dat [b]jij[/]b] door God uitverkoren bent, zet je immers niet aan tot bekeringsdrang zoals bij christenen (moslims hebben dan weer de drang om de wereld onder de macht van hun "Allah" te brengen).
Het zou wel vreemd zijn om dan voor de bekering van de joden te blijven bidden. Terwijl er naast de joden ook het aantal atheisten toeneemt en ook moslimse missionarissen je land binnen stromen.quote:Op donderdag 12 augustus 2004 17:47 schreef Sater het volgende:
Religieus anti - semitisme werd nog niet zó lang geleden door de R.K. Kerk gepropageerd. Zeker tot in de jaren zestig werd er tijdens de mis [canon verplicht gebed] gebeden voor de bekering van de joden.
Nee. Onder Echnaton was er een Henotheïstische godsdienst. Dat zit tussen Monotheisme en Polytheisme in. Henotheisme zegt dat er veel goden zijn, maar er is 1 god die boven alle andere goden staan en veel goddelijker is dan de rest. De Noorse Mythologie waarin Odin duidelijk boven de rest staat, is een ander voorbeeld van Henotheïsmequote:Op vrijdag 13 augustus 2004 12:08 schreef Monidique het volgende:
Ja, deze farao heeft een monotheïstische godsdienst geïntroduceerd in Egypte. Zijn opvolger heeft echter alles weer vernietigd, verbrand en hersteld zoals het was.
Je doelt wellicht op de parabel van de talenten? Meende dat talenten, waarmee gewoekerd diende te worden, meer overdrachtelijk op het geestelijk vlak lagen. Een metafoor derhalve.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 16:52 schreef Akkersloot het volgende:
Verder heeft het christelijk verbod van destijds om rente te vragen "van je broeder" ook bij gedragen aan het anti-semitisme.
Christenen mochten immers alleen van joden geld lenen voor rente (dat waren volgens de bijbel immers niet je broeders, tjonge wat een liefhebbend "heilig" boek). Resultaat was dat joden de enige geldschieters waren op de kapitaalmarkt en ze dus woekerrentes konden vragen van 50 % of zo.
Nou als je schuld had bij een jood hoefde je dus alleen maar te zeggen dat ze vlees aten op vrijdag en je schuldeiser verdween voorgoed op de brandstapel.
Hoelang dat verbod om rente te vragen is opgeheven weet ik niet. In elk geval werd rente in een gelijkenis van Jezus wel goedgekeurd. "Had het geld maar uitgeleend. Dan had je tenminste nog rente ontvangen".
Ja, ik doel op de parabel met de talenten.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 19:08 schreef Sater het volgende:
Je doelt wellicht op de parabel van de talenten? Meende dat talenten, waarmee gewoekerd diende te worden, meer overdrachtelijk op het geestelijk vlak lagen. Een metafoor derhalve.
Wellicht is met woekeren met talenten bedoeld door studie o.i.d. je geestelijke gaven vergroten?quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 19:13 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Ja, ik doel op de parabel met de talenten.
Maar talenten (op het geestelijk vlak) kan je niet uitlenen en daar dan nog meer "talent" voor terug krijgen. Dus het lijkt me een vreemde metafoor.
Ik dacht toch echt dat het monotheïstisch was, maar iets anders zou ook kunnen.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 15:00 schreef FinalComeback het volgende:
[..]
Nee. Onder Echnaton was er een Henotheïstische godsdienst. Dat zit tussen Monotheisme en Polytheisme in. Henotheisme zegt dat er veel goden zijn, maar er is 1 god die boven alle andere goden staan en veel goddelijker is dan de rest. De Noorse Mythologie waarin Odin duidelijk boven de rest staat, is een ander voorbeeld van Henotheïsme
Ik geloof best dat het vaak wordt verkondigd dat Achnaton het monotheïsme invoerde, maar werkelijk was dit het henotheïsme. Veel mensen hebben nooit gehoord van henotheïsme en daarom zegt men maar monotheïsme. Moet je eens op google zoeken op henotheïsme. Slechts 126 pagina's waarin het woord is opgenomen en dan staat er nog boven "Bedoelde je monotheïsme?"quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 20:26 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik dacht toch echt dat het monotheïstisch was, maar iets anders zou ook kunnen.
Als er staat dat die andere goden niet aanbeden mochten worden, zegt dat niet dat de auteur dacht dat ze wel bestonden.quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 21:14 schreef Akkersloot het volgende:
Er is inderdaad een groot verschil tussen henotheisme en monotheisme. Het christendom en islam beweren dat er maar één God bestaat. Maar als je ziet in de bijbel dus nog dat er volgens de auteurs wel degelijk nog meer Goden bestonden. Die andere mochten dan wel niet aanbeden worden.
Reactie hier De polytheistische oorsprong van de bijbel ? (wel dat die verhalen dus mensenwerk zijn )quote:Op vrijdag 13 augustus 2004 21:16 schreef Monidique het volgende:
Als er staat dat die andere goden niet aanbeden mochten worden, zegt dat niet dat de auteur dacht dat ze wel bestonden.
Is het niet zo dat het christendom tegen de joodse traditie inging? Tweespalt onder de apostelen.quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 14:03 schreef iteejer het volgende:
Terug naar het onderwerp, het topic waait inhoudelijk weg...
Daarbij komt dat het jodendom dwars tegen de christelijke tradities in ging, geen vermenging toeliet, een evidente culturele uitzonderingspositie in nam. Iets wat anderen al gauw als uitdagend en arrogant kunnen zien. (Dat dit principe haat-voedend werkt zien we imo ook terug bij de islam in Nederland: het hoofddoekje is er een voorbeeld van.)
En natuurlijk ook de kruisiging van Christus: de joden waren de boeven. Dat ze met die kruisiging in wezen Christus creerden wordt idd vergeten. Maar geldt dat niet voor iedere revolutie? Het eerste wat wordt neergesabeld is het verleden wat juist tot die revolutie geleid heeft. De franse revoluite, de bevrijding van de bevolking van de decadente adel, werd juist mogelijk gemaakt door steeds etremer gedrag van die adel zelf. Ik zie dat dus niet als tegenspraak, maar als impliciet aan het concept verandering. Hoe groter de verandering, hoe groter het contrast met het verleden, met de eigen roots; en hoe groter dus ook de afkeer en aggressie tegenover die roots.
Achteraf kun je dan idd allerlei stromingen gaan noemen, allerlei uitspraken gaan aanhalen. Maar zijn die de oorzaak, of waren dat exponenten van datzelfde anti-semitisme?
Sommige dingen gebeuren gewoon. Of verklaringen daarvoor enog nut hebben, behalve dan het ordenen van het verleden, blijft te bezien.
Een systeem met dermate veel variabelen, die ook nog es niet consistent reageren en onderwijl van waarde en waardering kunnen veranderen laat zich imo niet vangen in echt zinnige verklaringen.
Het christendom is gewoon te danken aan de (vermeende) kruisiging van christus door de Joden. Anders had je dat verhaal immers niet. Dus de christenen moeten de joden gewoon dankbaar zijn. Dat de joden ooit christus gedood hebben blijft een vraag (volgens mij was die joodse opstandeling gewoon door de Romeinen vermoord). Dat christenen echter 100.000 "ketters" hebben vermoord is echter een feit.quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 16:19 schreef Sater het volgende:
Geldt dat ook voor het jodendom? Moet die Christus als de Messias erkennen vooraleer het religieus anti - semitisme tot een einde komt? Of moeten christenen het geloof aan de Messias afzweren en daarmee het religieus antisemitisme?
Ja, het Christendom ging er keihard tegen in, zo is het gebeurd ja.quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 16:19 schreef Sater het volgende:
Is het niet zo dat het christendom tegen de joodse traditie inging? Tweespalt onder de apostelen.
De groep Petrus wilde alléén besneden joden dopen. Paulus [Romeins burger] en zijn volgelingen stonden een tevens niet - jodengericht beleid voor. [Handelingen der Apostelen] Uiteindelijk rukte het christendom, beter gezegd de rooms - katholieke kerk, zich revolutionair los van haar joodse wortels. Evolutionaire ontwikkeling ware wellicht beter geweest.
...
Dat de joden vervolgd zouden worden en dat de joden later weer hun eigen land zouden krijgen staat als een self fullfilling prophecy in de bijbel. Dus heden ten dage hoeven we van christenen géén anti-semitisme meer te verwachten.quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 16:53 schreef iteejer het volgende:
Persoonlijk zou ik dan ook liever de vraag centraal stellen waarom er uberhaupt bevolkingsgroepen die 'anders' zijn worden afgeslacht, dan de vraag waarom dat nu weer de joden moet overkomen.
Die vraag is neutraler, en kan langs het pad der beantwoording wellicht mensen tot bezinning brengen.
Mis ik nou weer iets, of waarom blijf je steeds zeggen dat er mensen zijn die denken dat de Joden Jezus hebben vermoord?quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 16:46 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Het christendom is gewoon te danken aan de (vermeende) kruisiging van christus door de Joden. Anders had je dat verhaal immers niet. Dus de christenen moeten de joden gewoon dankbaar zijn. Dat de joden ooit christus gedood hebben blijft een vraag (volgens mij was die joodse opstandeling gewoon door de Romeinen vermoord). Dat christenen echter 100.000 "ketters" hebben vermoord is echter een feit.
Oh dat wist ik niet; heb je een bron?quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 15:09 schreef Johan_de_With het volgende:
Duitsland was in 1939 bijna failliet dankzij Hitler. Wat een macht.
Omdat er miljoenen mensen zijn die werkelijk geloven dat Jezus door toedoen van de joden is vermoord. De historische Jezus was immers een Joodse relschopper die door de romeinse bezetter is vermoord.quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 17:55 schreef FinalComeback het volgende:
Mis ik nou weer iets, of waarom blijf je steeds zeggen dat er mensen zijn die denken dat de Joden Jezus hebben vermoord?![]()
Welke miljoenen mensen? Katholieken?quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 18:02 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Omdat er miljoenen mensen zijn die werkelijk geloven dat Jezus door toedoen van de joden is vermoord. De historische Jezus was immers een Joodse relschopper die door de romeinse bezetter is vermoord.
Miljoenen mensen kunnen de historische Jezus en de bijbelse Jezus niet uit elkaar houden.
Dit hoef ik toch niet toe te lichten ?quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 19:11 schreef FinalComeback het volgende:
Welke miljoenen mensen? Katholieken?Bron?
Voor iedereen die in de bijbel of koran gelooft is de historische Jezus gelijk aan de bijbelse c.q. koranische Jezus.quote:Miljoenen mensen kunnen de historische Jezus en de bijbelse Jezus niet uit elkaar houden.
Ben van gelijke opvatting. Afslachten, volkerenmoord is noodzakelijkewijze niet religieus gegrond.quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 16:53 schreef iteejer het volgende:
[..]
Persoonlijk zou ik dan ook liever de vraag centraal stellen waarom er uberhaupt bevolkingsgroepen die 'anders' zijn worden afgeslacht, dan de vraag waarom dat nu weer de joden moet overkomen.
Die vraag is neutraler, en kan langs het pad der beantwoording wellicht mensen tot bezinning brengen.
Jawel! Nu ga je het ook vertellen he!quote:Op zaterdag 14 augustus 2004 19:58 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Dit hoef ik toch niet toe te lichten ?
Ha die Sater,quote:[b]Op vrijdag 20 augustus 2004 10:41 schreef Sater het volgende:
Zag gisteren een herhaling van een Zemblauitzending van 23 - 10 - '03 onderwerp: Zwijgen over Israel. Geen [voorzichtige] kritiek. Misstappen [foutjes] met de mantel der liefde bedekken.
Inmiddels wordt de houding kritischer. Toenmalige ministers buitenlandse zaken. Van den Broek en Van Mierlo benadrukten dat wij ons teveel door schuldgevoelens lieten leiden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |