quote:
Op zondag 29 februari 2004 11:38 schreef Akkersloot het volgende:
Volgens het christusverhaal was de dood van christus bedoeld. Het is dan ook onzin om de joden te verwijten dat ze christus hebben vermoord. Verder ben ik er van overtuigd dat zonder dood van christus en zonder vermeende opstanding van christus er thans ook geen christendom zou zijn.
Verder gaat die film alleen over de laatste 12 uur van de bijbelse Jezus. Heel de christelijke boodschap zelf komt niet aan bod. (bijvoorbeeld "Dank je voor het eten dat je me hebt gegeven toen ik honger had, dank je voor het drinken dat je me hebt gegeven toen ik dorst had, dank je voor de kleren die je me hebt gegeven toen ik naakt was, dank je voor het bezoek dat je me had gebracht toen ik in de gevangenis zat". Verbaasde Petrus "Maar wanneer hebben we je eten, drinken, kleren gegeven en een bezoek in de gevangenis gebracht". Jezus: "Alles wat je aan mijn mede mens geeft, geef je ook aan mij".
Verder hebben Joden, volgens dat verhaal, alleen maar een ketter vermoord. Volgens mij hebben christenen in totaal misschien wel honderdduizenden ketters vermoord. Dus waar maakt men zich druk om.
Het meest typerende vind ik wel dat gristenen er totaal aan voorbij gaan, dat behalve Joden, ook veel atheisten en veel christenen zich tegen die film uitspreken.
De kracht en de zwakheid, de zegen (voor de christen) en de vloek (voor de niet-christen) van het christendom is dat het er zich nooit om bekommerd heeft dat met het uitspreken van één waarheid, het tegenovergestelde logisch tot onwaarheid behoort. Voor de christen is dit namelijk helemaal niet zo en zijn juist de tegenstellingen die onmogelijk beide waar kunnen zijn, toch waar. Op de manier van de logica krijg je er dan ook nooit vat op. Het christendom glipt zo weer uit je vingers en laat je alleen maar nog kwader achter (je zult begrijpen dat ik uit ervaring spreek).
Maar waar is jouw logica? Één film uitpikken om over geërgerd te zijn, terwijl je 999 andere films die de mensheid produceert met rust laat en voorbijgaat?
Waartoe is jouw leven? Tot haat van het kwade of om iets moois en groots op te bouwen?
God wacht nog steeds op een gesprek met je hierover...Hij vindt eigenlijk dat je nu wel lang genoeg in de wereld van de bijbel en de koran hebt geleefd. Ze hebben namelijk de kracht in zich een mens ziek te maken. Kun je doen alsof ze niet bestaan? Op dezelfde manier als dat je geen last hebt van al die 999 perverse films waar je het nooit over hebt?
Ik denk dat ik het zelf straks alleen nog op die manier ga doen. Je moet tenslotte je leven niet verspillen.