Ik denk niet dat er in Nederland een coach is die meer prijzen heeft gewonnen.
Nu zit ie bij Mart Smeets, even cool as ever.
Volgend jaar bij Donar. Waarschijnlijk weer een kampioenschap.
Als charisma niet bestond, zou hij het uitvinden.
quote:Donar gedegradeerd? Of is het zo'n wondercaoch?
Op vrijdag 4 april 2003 23:02 schreef tong80 het volgende:
Volgend jaar bij Donar. Waarschijnlijk weer een kampioenschap.
Alsie Donar kampieon maakt issie wel erg cool
Blijft een fenomeen die man, ook in dit interview.quote:Op donderdag 27 mei 2004 22:48 schreef popolon het volgende:
"Ga 'ns even weg joh. Ze worden meteen brutaal."
quote:Op donderdag 27 mei 2004 22:48 schreef popolon het volgende:
GENIAAL inderdaad, wat een prachtige vent.quote:Op donderdag 27 mei 2004 22:48 schreef popolon het volgende:
Niet schelden a.u.bquote:Op donderdag 27 mei 2004 22:45 schreef keeper het volgende:
De Louis van Gaal van het basketbal.
De Nederlandse Phil Jackson.
Is een beetje flauw. Ik doelde vooral op het streven naar perfectie en het zoveel mogelijk uitbannen van toevalsfactoren. In die werkwijze zijn Boot en Van Gaal redelijk gelijk.quote:Op donderdag 27 mei 2004 23:39 schreef FritsVanEgters het volgende:
Niet schelden a.u.b
Dan liever Cruijff (de coach/analist)
Oké, best flauw. Maar Ton Boot is wel veel constanter qua prestaties, een grotere liefhebber (gaat maar door) en veel meer bescheiden en sympathieker. Ik heb hem véél hoger zitten dan Van Gaal.quote:Op donderdag 27 mei 2004 23:47 schreef keeper het volgende:
Is een beetje flauw. Ik doelde vooral op het streven naar perfectie en het zoveel mogelijk uitbannen van toevalsfactoren. In die werkwijze zijn Boot en Van Gaal redelijk gelijk.
TON BOOTquote:Op vrijdag 28 mei 2004 11:10 schreef RedGuy het volgende:
Laatst bij een wedstrijd wilde Boot even een sigaretje roken, maar dat moest buiten.
Maar toen hij klaar was werd hij tegengehouden door een klerenkast bij de deur, moet je niet bij Boot doen. Werd dan ook een handgemeen.
Boot is ook de enige die daar recht op heeft.
haha gelukkig wel, het was namelijk nogal een slordige typo.quote:Op zondag 27 juni 2004 18:01 schreef FritsVanEgters het volgende:
Ik ga ook kijken, hij heeft een uitgesproken mening en veel verstand van teamsport
gelukkig zag je die spelfout zelf![]()
Zwaar teleurstellend, maar dat kwam voornamelijk omdat Villa BVD een onwijs shit programma is. Ton Boot kwam amper aan het woord en als hij dan eindelijk aan het woord was zaten er een stel hooligans doorheen te schreeuwen.quote:Op maandag 28 juni 2004 12:59 schreef mitt het volgende:
En?
Barend vroeg "Wat als ze weigeren?" en toen zei Boot dat ze dat waarschijnlijk niet zouden doen/durven. Op basis van de vertrouwensrelatie tussen coach en speler zouden ze het doen.quote:Op maandag 28 juni 2004 12:59 schreef mitt het volgende:
Ik hoorde wel iets over dat hij de mensen zou aanwijzen voor de penalties.. Barend daarop: en als ze niet willen? Boot: ze moeten wel
Zou dus nooit kunnen bij het Nederlands elftal
En als ik eerlijk ben zit daar zeker wel een kern van waarheid in.quote:Op maandag 28 juni 2004 17:18 schreef FritsVanEgters het volgende:
[..]
Barend vroeg "Wat als ze weigeren?" en toen zei Boot dat ze dat waarschijnlijk niet zouden doen/durven. Op basis van de vertrouwensrelatie tussen coach en speler zouden ze het doen.
"De coach gelooft dat ik het kan, dus ik kan het."
jammer dat hij niet bij Studio Sportzomer aan het bod kwam, want ik denk dat hij daar wel goed uit de verf was gekomenquote:Op dinsdag 29 juni 2004 00:49 schreef tong80 het volgende:
Hij kwam amper aan het woord.
Dat zou wat zijn inderdaad.quote:Op maandag 1 november 2004 20:47 schreef popolon het volgende:
Nu op RTL5.
Had Ajax maar zo'n persoonlijkheid.
quote:De Kampioenenmaker, uitzending 9 juni, 20.25 uur, ned 2
Hij wordt wel vergeleken met Co Adriaanse en Louis van Gaal: Basketbalcoach Ton Boot. Onconventioneel, omstreden en spraakmakend. Dit jaar werd hij zelfs getipt als technisch directeur van Ajax.
In de documentaire ‘De Kampioenenmaker’ volgen we Ton Boot een half jaar lang bij zijn club MPC Capitals, de Groningse basketbalvereniging, die hij vorig jaar de titel bezorgde. Het betekende zijn veertiende kampioenschap als basketbaltrainer in 20 jaar. Een ongelofelijke prestatie. Is er een geheim? En is hij echt zo’n schreeuwlelijk als veel mensen denken?
Zelf zegt hij als trainer in een soort tunnel te leven. Totaal bezeten van basketbal. Levend in een eigen gemaakte wereld. We filmen Boot thuis in zijn Groningse appartement, zien hoe hij zijn sterspeler Travis Reed keihard aanpakt en zijn getuige van de eerste bizarre training van een Amerikaan, die door Boot wordt getest.
Verder winnen de Capitals de beker, wordt Boot ‘coach van het jaar, maar eindigt het seizoen in een deceptie. In de kwartfinale van de play-offs worden de Capitals kansloos uitgeschakeld en verliest de Kampioenenmaker. Boot verwerkt de teleurstelling op een verrassend waardige manier.
In de documentaire zitten ook unieke kleurenbeelden van Ton Boot als speler. We vonden een eindexamenfilm van de Filmacademie uit 1964, waarin een jonge Boot zijn kunsten vertoont.
Uitzending 9 juni, 20.25 uur, ned 2
Dat was wel te merken toen Donar tegen Oostende moest spelen, want door de Oostende supporters werd met veel lof over hem gesproken.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 13:09 schreef BramK het volgende:
Ton Boot, 1 vd beste trainers van Oostende ooit !
quote:GRONINGEN - Vanaf het begin van de afgelopen basketbalcompetitie volgde verslaggever Marcel Goedhart basketbalcoach Ton Boot van MPC Capitals.
Donderdagavond zendt de NOS in ' Studio Sportdocument' de documentaire ' De Kampioenenmaker' uit.De Kampioenenmaker is na Rood of Blauw en De vergeten ramp in Bradford de laatste in een serie van drie sportdocumenten.
Marcel Goedhart is erin geslaagd een prachtig en intens beeld te schetsen van de mens en de coach achter Ton Boot. Hoewel de gesprekken met Boot niets nieuws opleveren, blijft het intrigerend om te proberen Boots zienswijzen te volgen.Jeugdvriend Paul den Dekker en oud-speler Rolf Franke vertellen over de ' methode-Boot' . "Boot probeert je te laten zien dat je niet zo goed bent, dat is zijn methode", vertelt Franke. "Je gaat aan jezelf twijfelen. Iedere speler gaat bij Boot door een dip heen. Maar als je eruit komt, kom je er beter uit."
Bij Boot is het alles of niets, blijkt uit de documentaire. "Een middenweg bestaat niet, dan is het leven grijs", aldus de coach zelf. Die aanpak had Boot ook al als speler, weet Den Dekker nog. "Ton was toen al een leider. Sommige spelers kregen angstgevoelens door hem, hij kweekte faalangst."ReedDe manier-Boot brengt Goedhart mooi naar voren. Vooral hoe de coach omgaat met sterspeler Travis Reed (die door zijn relatieproblemen slecht speelt) is interessant. Boot legt de volledige verantwoordelijkheid bij de speler en betrekt de hele spelersgroep in de problematiek. Door middel van een microfoontje is perfect te volgen wat Boot allemaal met zijn spelers bespreekt.
En ook hoe hij tijdens een time-out volledig de vloer aanveegt met Reed.Ook Jamar Smith moet het ontgelden bij Boot. De coach van Capitals vraagt tijdens de eerste training volledige inzet van de testspeler, om hem door middel van een knap staaltje psychologie op zijn plaats te zetten. Boot legt ook de zwakheden van Smith bloot, de Amerikaan kan er niet tegen.De documentaire sluit af met de ondergang in de play-offs tegen Bergen op Zoom. Boot: "De kunst is om het op een goede manier te verwerken. Michael Jordan en Johan Cruijff zijn symbolen van winnen, maar ook zij hebben met verlies te maken gehad. "
Ton Boot: De Kampioenenmaker, donderdagavond in Studio Sportdocument, Ned. 2, 20.25-21.15 uur.
Hij spreekt de taal van de bal. En hij heeft geen aandacht (over) voor taal, hij is altijd met basketbal bezig.quote:Op donderdag 9 juni 2005 20:57 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik had wel gedacht dat boot beter Engels zou spreken trouwens !
Daar ben ik het niet mee eens. Co parasiteert op het fysieke systeem van de voetballer. Als die niet aan zijn eisen kan voldoen, dan straft ie. Boot begeleidt de basketballer op een manier dat hij er nooit slechter van wordt. Als de basketballer niet onmiddelijk afhaakt, doet ie in elk geval zelfkennis (doorzettingsvermogen) op die hij elders ook weer kan inzetten. Puur beloningsgefocust dus.quote:
Ja begrijp ik ook wel, maar ik doelde meer op de houding van hem tijdens de training t.o.v die proef-spelers. Hij boorde ze echt de grond in, echt super streng was die. Ik snap ook wel dat hij dat alleen doet om het maximale uit spelers te halen ed. Maarja Co is al een strenge trainer, laat staan hijquote:Daar ben ik het niet mee eens. Co parasiteert op het fysieke systeem van de voetballer. Als die niet aan zijn eisen kan voldoen, dan straft ie. Boot begeleidt de basketballer op een manier dat hij er nooit slechter van wordt. Als de basketballer niet onmiddelijk afhaakt, doet ie in elk geval zelfkennis (doorzettingsvermogen) op die hij elders ook weer kan inzetten. Puur beloningsgefocust dus.
Ik denk niet dat je het streng kunt noemen. In essentie is profsport niet sport om het sporten. Je wilt basketbal spelen op professioneel niveau. Als jij halfwerk doet, zegt je baas daar ook wat van. De kunst van Boot is dat ie dat onmiddelijk doet en niet pas als de resultaten gaan tegenvallenquote:Op zondag 12 juni 2005 15:12 schreef Lijntje. het volgende:
[..]
Ja begrijp ik ook wel, maar ik doelde meer op de houding van hem tijdens de training t.o.v die proef-spelers. Hij boorde ze echt de grond in, echt super streng was die. Ik snap ook wel dat hij dat alleen doet om het maximale uit spelers te halen ed. Maarja Co is al een strenge trainer, laat staan hij![]()
Lijkt mij een leuk boek.quote:Op dinsdag 13 december 2005 00:09 schreef -Hans- het volgende:
- Boek -
Er lopen nogal wat ego's rond, een team als de Pistons of Spurs zou perfect voor Boot zijn (niet egoistisch, geen ego's) al zal ie z'n methodes toch wat moeten bijstellen aangezien je hier met hele goede sporters hebt te maken.quote:Op dinsdag 13 december 2005 00:32 schreef rubbereend het volgende:
Zouden ze de manier van trainen pikken in de VS?
Zeker doen, het is zeker de moeite waard.quote:Op dinsdag 13 december 2005 00:13 schreef golfer het volgende:
[..]
Lijkt mij een leuk boek.
Maar eens aanschaffen binnenkort.
Hej tof ja!quote:Op vrijdag 23 december 2005 13:09 schreef Barca het volgende:
Heb inmiddels zijn boekjes. Die zijn zeker het lezen waard. Een heeft hij gesigneerd. "..., trouwe van. Ook in slechte tijden. Klasse. Succes." Heel aardig, leuk bericht!
Ik heb daar sterk mijn twijfels over (lees: ik denk niet dat ze zijn manier van trainen/coachen zouden pikken)quote:Op dinsdag 13 december 2005 00:32 schreef rubbereend het volgende:
Zouden ze de manier van trainen pikken in de VS?
Klopt, zoals ik eerder al zei.quote:Op zondag 1 januari 2006 01:00 schreef -Hans- het volgende:
[..]
Ik heb daar sterk mijn twijfels over (lees: ik denk niet dat ze zijn manier van trainen/coachen zouden pikken)
Idd voor nederlandse spelers is hij uitstekend. Ik denk niet dat hij met topspelers zou kunnen werken. Die toch iets meer vedette eigenschappen hebben over het algemeen.quote:Op zondag 1 januari 2006 04:22 schreef popolon het volgende:
[..]
Klopt, zoals ik eerder al zei.
Boot is perfect voor redelijke spelers.
van moet natuurlijk zijn fanquote:Op vrijdag 23 december 2005 13:09 schreef Barca het volgende:
Heb inmiddels zijn boekjes. Die zijn zeker het lezen waard. Een heeft hij gesigneerd. "..., trouwe van. Ook in slechte tijden. Klasse. Succes." Heel aardig, leuk bericht!
Heeft hij een boek geschreven dan? Wat is de titel en waar gaat het over??quote:Op vrijdag 23 december 2005 13:09 schreef Barca het volgende:
Hij heeft 2 boeken geschreven. "Alles of niets" en "OverWinnen". Het zijn verzamelingen van columns die meneer Boot schrijft voor Metropool. Een bijlage van De Telegraaf.quote:Op zondag 8 januari 2006 02:08 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Heeft hij een boek geschreven dan? Wat is de titel en waar gaat het over??
Ja geweldig.quote:Op zondag 25 maart 2007 16:32 schreef Barca het volgende:
Als je niet kunt spelen zeg het dan! De spelers konden het niet maar zeiden dat niet.
Als Van Basten dat had geroepen en de spelers zouden eerlijk zijn dan hadden we niet 1 oranje hemd binnen de lijnen gehad.quote:Op zondag 25 maart 2007 16:37 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ja geweldig.
Heb je geen zin, zeg het dan. Zet ik er iemand anders in.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |