Het verhaal van Rofl Franke (oud-aanvoerder) vond ik zelf erg herkenbaar. Afgelopen seizoen kwam Nederlands grootste talent naar Groningen toe, Kees Akerboom. Een groot talent met een fantastisch schot, alleen was hij verdedigend zwak. Onder Ton Boot heeft hij daar erg hard aan gewerkt, waardoor hij nu verdedigend sterker is geworden, en zijn schot is nog steeds fantastisch. Afgelopen seizoen is het er bij Kees niet echt uitgekomen, vooral het aantal gescoorde punten was minder geworden t.o.v. een seizoen terug. Toon van Helfteren liet Kees Akerboom vooral veel schieten, immers is Kees daar erg goed in. Rofl Franke legt heel duidelijk uit dat Ton Boot een hele andere manier van werken heeft. Hopelijk zien we het komende seizoen een Kees Akerboom die aanvallend, en vooral verdedigend is verbeterd.
Bovenstaande is één van de vele sterke punten van coach Ton Boot, de kampioenenmaker.
Interessant vond ik ook het gedeelte waarin Ton Boot vertelde over zijn manier van coachen, hij is vooral strategisch aan het coachen, en misschien moet hij meer tactisch gaan coachen. Feit is wel dat Donar (Capitals) dit seizoen grote moeite hadden met de verschillende manieren van verdedigen, zoals: full-court press, man-to-man en vooral met de zone-defence hadden ze grote moeite. In de trainingen is volgens mij, en dan hou ik een slag om de arm vrij weinig aandacht besteed aan al deze varianten.
Bovenstaande is dus (terecht) een punt waar Ton Boot over moet gaan nadenken, het was tactisch allemaal té voorspelbaar. (toch?)
Naja, ik heb de video ondertussen al wel 10x bekeken en het blijft zeer mooi om te zien. Die Jamar Smith stond nog geen minuut op het veld en hij kreeg al commentaar, prachtig!
En dan de manier hoe hij ‘ Big ‘ Travis Reed aanpakt, allemachtig dat was niet mals! En zijn woede uitbarsting toen een ‘screen’ niet goed werd uitgevoerd was een typische Ton Boot reactie. Eerst relatief rustig praten en dan *pats* begint hij te schreeuwen, nou reken maar dat je dan wakker bent.
![]()
De toespraak van Ton Boot vond ik echt zeer indrukwekkend, je kon duidelijk horen dat hij zijn emotie in bedwang moest houden.
Al met al een zeer mooie documentaire, een dikke pluim voor de NOS!
[ Bericht 0% gewijzigd door -Hans- op 14-06-2005 23:24:41 ]