Laatste ontwikkelingen:
[Dit bericht is gewijzigd door robh op 01-04-2003 23:39]
quote:Nee echte helden moet je niet in Nederland zoeken.
Op dinsdag 1 april 2003 23:35 schreef DiGuru het volgende:[..]
Dat was nou precies mijn mening over sommige mensen die voor de oorlog zijn. Alhoewel de meesten er niet over denken zelf in de frontlinie te gaan staan.
quote:{centraal]Rumsfeld or Saddam? {deel22}
Op dinsdag 1 april 2003 23:39 schreef domolanglekker het volgende:
hebben we nog een pakkende titel?
quote:5 miljoen inwoners. Dat geeft te denken hè..
Op dinsdag 1 april 2003 23:36 schreef domolanglekker het volgende:mja baghdad.. hoe groot is dat eigenlijk? laat zeggen in verhouding tot ehm den haag? des te groter de stad des te erger de strijd
quote:anders generaliseer je effe alle nederlanders.. inclusief jezelf
Op dinsdag 1 april 2003 23:40 schreef NorthernStar het volgende:[..]
Nee echte helden moet je niet in Nederland zoeken.
Een hoop kabaal en heel goed aan kunnen wijzen hoe slecht anderen zijn, met een hoog moreel gehalte, en zodra als er een schot valt zijn ze weg.
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 23:38 schreef El_Catalan het volgende:Laatste ontwikkelingen:
Vrees voor zelfmoordcommandos De opmars naar Bagdad stagneert Troepenmacht wordt verdubbeld. Bombardementen in Bagdad treffen woonwijk.
quote:{centraal]The road to baghdad? {deel22}
Op dinsdag 1 april 2003 23:41 schreef DiGuru het volgende:[..]
{centraal]Rumsfeld or Saddam? {deel22}
quote:Uitleg?
Op dinsdag 1 april 2003 23:41 schreef DiGuru het volgende:[..]
{centraal]Rumsfeld or Saddam? {deel22}
quote:Geen idee, maar wie het eerst komt het eerst maalt.
Op dinsdag 1 april 2003 23:42 schreef El_Catalan het volgende:Uitleg?
quote:
Op dinsdag 1 april 2003 23:44 schreef robh het volgende:[..]
Geen idee, maar wie het eerst komt het eerst maalt.
quote:en een paar honderduizend soldaten maar.. hoe gaan ze zon grote stad effectief bestormen zonder die stad zijn populatie drastisch in te korten.
Op dinsdag 1 april 2003 23:41 schreef robh het volgende:[..]
5 miljoen inwoners. Dat geeft te denken hè..
quote:Ja ikzelf ook ja. Logisch als je in deze calvinistische cultuur bent opgegroeid, krijg je onontkoomlijk een klap van de molen mee.
Op dinsdag 1 april 2003 23:41 schreef domolanglekker het volgende:[..]
anders generaliseer je effe alle nederlanders.. inclusief jezelf
quote:Door er voor te zorgen dat je de troepen uitschakelt die op vluchtende bevolking schiet.
Op dinsdag 1 april 2003 23:45 schreef domolanglekker het volgende:[..]
en een paar honderduizend soldaten maar.. hoe gaan ze zon grote stad effectief bestormen zonder die stad zijn populatie drastisch in te korten.
[Dit bericht is gewijzigd door Bushmaster op 01-04-2003 23:47]
quote:Niet.
Op dinsdag 1 april 2003 23:45 schreef domolanglekker het volgende:en een paar honderduizend soldaten maar.. hoe gaan ze zon grote stad effectief bestormen zonder die stad zijn populatie drastisch in te korten.
Hoorde vandaag dat de prijzen daar al 7x over de kop zijn gegaan, en dat gedeeltes van baghdad zonder stroom zitten.
Wordt het geen militaire ramp dan wordt het wel een humanitaire ramp
quote:Generaliseren? Ik probeer net om dingen eerst van alle kanten te bekijken, en dan tegen elkaar af te wegen. Moeilijk, en ik moet mijn mening steeds bijstellen naarmate er meer gegevens bijkomen.
Op dinsdag 1 april 2003 23:41 schreef domolanglekker het volgende:[..]
anders generaliseer je effe alle nederlanders.. inclusief jezelf
Ik ben ook niet echt voor of tegen, alhoewel ik geweld in het algemeen verafschuw als een teken van onmacht en willen winnen om het winnen.
Ik geef toe, dat ik er geen traan om zou laten als Saddam Hussein er aan ging, maar ik begin toch een grote aversie tegen de Amerikaanse regering te ontwikkelen.
Al met al zie ik aan de huidige situatie alleen maar nadelen.
quote:punt is hoe hou je de bevolking en de soldaten uit elkaar? allemaal irakezen.. allemaal burgerkleding.. 5 miljoen stuks.. en een paar duizend met wapens onder hun gewaden..
Op dinsdag 1 april 2003 23:47 schreef Bushmaster het volgende:[..]
Door er voor te zorgen dat je de troepen uitschakelt die op vluchtende bevolking schiet.
quote:was i talking to u?
Op dinsdag 1 april 2003 23:47 schreef DiGuru het volgende:[..]
Generaliseren? Ik probeer net om dingen eerst van alle kanten te bekijken, en dan tegen elkaar af te wegen. Moeilijk, en ik moet mijn mening steeds bijstellen naarmate er meer gegevens bijkomen.
Ik ben ook niet echt voor of tegen, alhoewel ik geweld in het algemeen verafschuw als een teken van onmacht en willen winnen om het winnen.
Ik geef toe, dat ik er geen traan om zou laten als Saddam Hussein er aan ging, maar ik begin toch een grote aversie tegen de Amerikaanse regering te ontwikkelen.
Al met al zie ik aan de huidige situatie alleen maar nadelen.
quote:Dat lijken me op het moment toch wel de twee vechtende leiders, zowel militair als met propaganda. En zij hebben de oorlog ook bedacht en gemaakt tot wat hij is.
Op dinsdag 1 april 2003 23:42 schreef El_Catalan het volgende:[..]
Uitleg?
quote:Sorrie!
Op dinsdag 1 april 2003 23:49 schreef domolanglekker het volgende:[..]
was i talking to u?
quote:maar de keuze lijkt me net zo onmogelijk als bv.
Op dinsdag 1 april 2003 23:49 schreef DiGuru het volgende:[..]
Dat lijken me op het moment toch wel de twee vechtende leiders, zowel militair als met propaganda. En zij hebben de oorlog ook bedacht en gemaakt tot wat hij is.
quote:zou eerder dan rumsfeld en die minister van informatie en de vice president van irak zijn.. saddam is volgens mij allang t land uit of zit ergens diep onder de grond te bibberen
Op dinsdag 1 april 2003 23:49 schreef DiGuru het volgende:[..]
Dat lijken me op het moment toch wel de twee vechtende leiders, zowel militair als met propaganda. En zij hebben de oorlog ook bedacht en gemaakt tot wat hij is.
quote:Het loopt ook in elkaar over. Saddam heeft wapens uitgedeeld aan de bevolking en het lijkt erop dat een hoop gewone burgers meevechten.
Op dinsdag 1 april 2003 23:48 schreef domolanglekker het volgende:[..]
punt is hoe hou je de bevolking en de soldaten uit elkaar? allemaal irakezen.. allemaal burgerkleding.. 5 miljoen stuks.. en een paar duizend met wapens onder hun gewaden..
quote:lastig als je geen keuze heb
Op dinsdag 1 april 2003 23:51 schreef NorthernStar het volgende:[..]
Het loopt ook in elkaar over. Saddam heeft wapens uitgedeeld aan de bevolking en het lijkt erop dat een hoop gewone burgers meevechten.
quote:Que? Degenen die op de vluchtende bevolking schieten zijn de bad guys, ookwel soldaten genoemd. Enneh als je vlucht dan heb je wel wat anders aan je hoofd dan een AKM onder je jallaba te stoppen
Op dinsdag 1 april 2003 23:48 schreef domolanglekker het volgende:[..]
punt is hoe hou je de bevolking en de soldaten uit elkaar? allemaal irakezen.. allemaal burgerkleding.. 5 miljoen stuks.. en een paar duizend met wapens onder hun gewaden..
quote:was t maar zo simpel.. ze hebben wel meer manieren om t vluchten van burgers tegen te gaan.. intimidatie, mishandeling van familie etc
Op dinsdag 1 april 2003 23:53 schreef Bushmaster het volgende:[..]
Que? Degenen die op de vluchtende bevolking schieten zijn de bad guys, ookwel soldaten genoemd. Enneh als je vlucht dan heb je wel wat anders aan je hoofd dan een AKM onder je jallaba te stoppen
quote:sssttttttt, met je enigszins naieve kijk op zaken geef je mischien Saddam een ideetje ???
Op dinsdag 1 april 2003 23:53 schreef Bushmaster het volgende:[..]
Que? Degenen die op de vluchtende bevolking schieten zijn de bad guys, ookwel soldaten genoemd. Enneh als je vlucht dan heb je wel wat anders aan je hoofd dan een AKM onder je jallaba te stoppen
quote:Vluchten? Waarheen? Naar het midden van het strijdtoneel? De straat op waar de tanks en soldaten schieten op alles wat beweegt? We praten over een stad, niet een park waar je zomaar uit kan wandelen...
Op dinsdag 1 april 2003 23:53 schreef Bushmaster het volgende:Que? Degenen die op de vluchtende bevolking schieten zijn de bad guys, ookwel soldaten genoemd. Enneh als je vlucht dan heb je wel wat anders aan je hoofd dan een AKM onder je jallaba te stoppen
quote:Dat zou kunnen. Maar er is ondertussen toch heel wat bewijs, dat Rumsfeld en Saddam de breinen achter het huidige conflict zijn.
Op dinsdag 1 april 2003 23:51 schreef domolanglekker het volgende:[..]
zou eerder dan rumsfeld en die minister van informatie en de vice president van irak zijn.. saddam is volgens mij allang t land uit of zit ergens diep onder de grond te bibberen
quote:Mee eens.
Op dinsdag 1 april 2003 23:51 schreef qwerty_x het volgende:[..]
maar de keuze lijkt me net zo onmogelijk als bv.
`Hitler of Stalin ?`
quote:De vluchtelingenstroom komt reeds op gang. De bevolking heeft zeker haar middelen om op de hoogte te geraken van de situatie buiten de stad. Om tijdig een goed heenkomen te zoeken. Nou ja goed, beter.
Op dinsdag 1 april 2003 23:55 schreef robh het volgende:[..]
Vluchten? Waarheen? Naar het midden van het strijdtoneel? De straat op waar de tanks en soldaten schieten op alles wat beweegt? We praten over een stad, niet een park waar je zomaar uit kan wandelen...
Het verschil is, dat de Irakezen die paleizen zien als deel van hun culturele erfgoed. Ik heb geen cijfers, maar de meeste zijn waarschijnlijk al vele honderden jaren oud en de pracht van het land. We praten hier tenslotte over het land, dat vroeger Perzie heette!
Edit: Ik kan me best voorstellen dat zo'n argument in Europa beter begrepen wordt dan in Amerika, dat tenslotte net een paar honderd jaar bestaat en weinig hele oude monumenten kent.
[Dit bericht is gewijzigd door DiGuru op 02-04-2003 00:30]
quote:Misschien wel, als er niet gewoon grote kraters overblijven. Maar voor die 'generaties die zijn verwoest' kijk ik toch vooral naar de Amerikaanse regering als dader.
Op woensdag 2 april 2003 00:38 schreef Alan_Partridge het volgende:
Die paleizen kan men men makkelijker restaureren dan de generaties die onder Saddam's regime zijn verwoest.
Het is maar hoe je het bekijkt.
quote:Als de "coalitie" zo door gaat, is er niemand meer om alle puinhopen en kraters weer te normaliseren
Op woensdag 2 april 2003 00:54 schreef DiGuru het volgende:[..]
Misschien wel, als er niet gewoon grote kraters overblijven. Maar voor die 'generaties die zijn verwoest' kijk ik toch vooral naar de Amerikaanse regering als dader.
Het is maar hoe je het bekijkt.
maar als je een antwoord moet hebben : Rumsfeld heeft Saddam geholpen, dus als het echt moet, dan kies ik voor Saddam (alhoewel ik vind dat die vent direct voor een gerecht moet verschijnen). Iets wat de Amerikanen niet kunnen doen omdat zij niet lid zijn van het Internationale Strafhof en omdat dan bekend wordt wat voor rottigheid zij allemaal hebben uitgehaald.
[Dit bericht is gewijzigd door Strijder op 02-04-2003 01:47]
Balls om iemand uit bagdad te redden...
quote:Ze is gered ten zuiden van Baghdad, mooie prestatie idd!
Op woensdag 2 april 2003 03:38 schreef Dubbel het volgende:
Net op CNN, de VS hebben een gevangen genomen US Soldier door de Irakezen gered uit bagdad met een aantal apache choppers. 19 jarig meisje, Jenny.Balls om iemand uit bagdad te redden...
quote:
NASIRIYA, Iraq (CNN) -- U.S. Army Pfc. Jessica Lynch, a prisoner of war whose unit was ambushed near this city south of Baghdad March 23, was rescued from an Iraqi hospital early Wednesday, U.S. military officials announced.Lynch, 19, who had been listed as missing, suffered multiple serious gunshot wounds in the ambush that led to her capture and went through "quite an ordeal," Pentagon sources said. She is in stable condition.
quote:Goed zo!
Op woensdag 2 april 2003 06:49 schreef yavanna het volgende:[..]
Ze is gered ten zuiden van Baghdad, mooie prestatie idd!
[..]
-edit- Leuk koppie trouwens
[Dit bericht is gewijzigd door Disorder op 02-04-2003 07:10]
quote:goed gedaan
Net op CNN, de VS hebben een gevangen genomen US Soldier door de Irakezen gered uit bagdad met een aantal apache choppers. 19 jarig meisje, Jenny.Balls om iemand uit bagdad te redden...
quote:
U.S. forces start major ground offensive against at least two Republican Guard divisions south of Baghdad
quote:
As the Pentagon defended questions about its troop strength in Iraq Tuesday, a military official said U.S. forces have launched a major ground offensive against at least two Iraqi Republican Guard divisions.The new offensive targeted against at least two Republican Guard divisions -- the Medina and Baghdad -- south of the Iraqi capital, in what could be the beginning of the battle for Baghdad.
One Pentagon official said U.S. forces are engaging Iraqi Republican Guard troops in a major fight in Karbala.
The new offensive came after U.S.-led coalition forces in the Persian Gulf region began receiving a battle plan suggesting the focus of the ground war would soon shift to Baghdad, according to U.S. military officials.
Gen. Tommy Franks, chief of U.S. Central Command, will not have to consult with President Bush or Defense Secretary Donald Rumsfeld before moving on the Iraqi capital, officials told CNN.
Franks is not locked into a time frame and will seize the "tactical advantage" when the time is right, the officials said.
quote:Waar moeten die vluchtelingen heen dan? 5 miljoen Iraki's (1/3 van Nederland!!!) kunnen nooit en te nimmer door de coalitie gevoed worden.
Op woensdag 2 april 2003 00:00 schreef Bushmaster het volgende:De vluchtelingenstroom komt reeds op gang. De bevolking heeft zeker haar middelen om op de hoogte te geraken van de situatie buiten de stad. Om tijdig een goed heenkomen te zoeken. Nou ja goed, beter.
5 miljoen mensen die het slagveld over moeten steken...
Laten we het dan nog maar niet hebben over het achterlaten van huis en haard en de gevolgen daarvan.
quote:Goed nieuws!
Ik dacht al, waar slaat die titel op...
quote:
Op woensdag 2 april 2003 06:49 schreef yavanna het volgende:[..]
Ze is gered ten zuiden van Baghdad, mooie prestatie idd!
[..]
quote:De bevolking werd toch ook tegengehouden?
Op woensdag 2 april 2003 08:40 schreef robh het volgende:[..]
Waar moeten die vluchtelingen heen dan? 5 miljoen Iraki's (1/3 van Nederland!!!) kunnen nooit en te nimmer door de coalitie gevoed worden.
5 miljoen mensen die het slagveld over moeten steken...
Laten we het dan nog maar niet hebben over het achterlaten van huis en haard en de gevolgen daarvan.
Anywayz, je hebt hier een goed punt, als ze al vluchten wordt het ook een drama.
Stel je voor, de stad belegerd en dan opeens honderduizenden vluchtelingen, waarvan je niet eens zeker weet of het burgers zijn of niet.
Dat zou helemaal een vreselijk zooitje worden.
quote:Jep. En de omgeving van Bagdad ligt ook nog eens vol ap-mijnen, dus dat biedt al geen goed vooruitzicht (naast het eerder genoemde)
Op woensdag 2 april 2003 09:54 schreef yavanna het volgende:De bevolking werd toch ook tegengehouden?
quote:Idd. Zelfs al zouden er een miljoen mensen vluchten (even vooropgesteld dat dat logistiek mogelijk zou zijn), dan zit je nóg met 4 miljoen mensen.
Anywayz, je hebt hier een goed punt, als ze al vluchten wordt het ook een drama.
Stel je voor, de stad belegerd en dan opeens honderduizenden vluchtelingen, waarvan je niet eens zeker weet of het burgers zijn of niet.
Dat zou helemaal een vreselijk zooitje worden.
Dat schiet gewoon niet op.
Nog geen enkele tv zender, ook niet Al Jazeera, heeft beelden van (vechtende) Irakese soldaten laten zien.
quote:Ik gooi er een oneliner tegenaan:
Op woensdag 2 april 2003 10:07 schreef robh het volgende:[..]
Jep. En de omgeving van Bagdad ligt ook nog eens vol ap-mijnen, dus dat biedt al geen goed vooruitzicht (naast het eerder genoemde)
[..]Idd. Zelfs al zouden er een miljoen mensen vluchten (even vooropgesteld dat dat logistiek mogelijk zou zijn), dan zit je nóg met 4 miljoen mensen.
quote:Dat schiet inderdaad niet op en wij zullen niet de enige zijn die hier ons hoofd over breken.
Op woensdag 2 april 2003 10:07 schreef robh het volgende:[..]
Jep. En de omgeving van Bagdad ligt ook nog eens vol ap-mijnen, dus dat biedt al geen goed vooruitzicht (naast het eerder genoemde)
[..]Idd. Zelfs al zouden er een miljoen mensen vluchten (even vooropgesteld dat dat logistiek mogelijk zou zijn), dan zit je nóg met 4 miljoen mensen.
quote:Naast de evt opvang, zal vooral ook de stroom mensen uit de stad voor problemen zorgen, ook omdat je niet weet wie burger is en wie niet.
Op woensdag 2 april 2003 10:11 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ik gooi er een oneliner tegenaan:
opvangen in de regio
quote:Ik zeg :
Op woensdag 2 april 2003 10:11 schreef Sidekick het volgende:Ik gooi er een oneliner tegenaan:
opvangen in de regio
miljoenen mensen.
Opvangen in een gebied waar gevochten wordt?
quote:Wat dacht je van de Koerden die 12 jaar geleden naar Turkije zijn gevlucht ( ook regio, maximaal 100 km ) ?
Op woensdag 2 april 2003 10:18 schreef robh het volgende:[..]
Ik zeg :
miljoenen mensen.
Opvangen in een gebied waar gevochten wordt?
Even over dat meisje dat "ze gered hebben" : tsjonge wat een lef zeg, iemand bevrijden uit een ziekenhuis.
Geeft ook aan dat ze dus waarschijnlijk medisch behandeld werd voor haar verwondingen. Als je dat artikel leest (http://www.cnn.com/2003/WORLD/meast/04/01/sprj.irq.lynch.rescue/index.html), komt het eigenlijk over alsof ze haar ook maar gered hebben, want degene die ze zochten was er niet ( en je kan moeilijk met lege handen thuiskomen, niet ? ).
[Dit bericht is gewijzigd door Strijder op 02-04-2003 10:34]
quote:op zich wel opvallend.
Op woensdag 2 april 2003 10:11 schreef rvand het volgende:
Vanochtend wel een interessante constatering op Radio 1:Nog geen enkele tv zender, ook niet Al Jazeera, heeft beelden van (vechtende) Irakese soldaten laten zien.
of er beelden van saddam tijdens de oorlog (dus niet vantevoren opgenomen) zijn uitgezonden, valt ook nog te betwijfelen. Zie ook FP over lot van saddam.
quote:Dat is me allemaal wel bekend, maar we praten hier over zulke grote aantallen mensen dat het logistiek zowaar onmogelijk wordt, waar ze ook heen gaan.
Op woensdag 2 april 2003 10:23 schreef Strijder het volgende:Wat dacht je van de Koerden die 12 jaar geleden naar Turkije zijn gevlucht ( ook regio, maximaal 100 km ) ?
Daar zat Turkije dus echt niet op te wachten. Maar die Koerden zitten er nog steeds omdat Saddam ze niet liet terugkomen en omdat de Koerden niet terug wilden.
Ga er maar eens van uit dat een mens 2 liter water per dag drinkt en een half brood eet (totaal). Dat wordt dus 10 miljoen liter water en 2.5 miljoen broden per dag die voor die hulp nodig zijn. Niet te vergeten de tenten en de sanitaire voorzieningen, alsmede de bescherming, de organisatie etc etc
Waar haal je dat 1-2-3 vandaan? Nergens!. Het is praktisch onmogelijk.
quote:Wat dacht je van die 8000 krijgsgevangenen die ze zouden hebben ( en dat midden in de woestijn ) ? Alleen dat is al een immens karwei. En inderdaad, vluchtelingen in die aantallen is haast niet te doen ( maar wel het proberen waard overigens ).
Op woensdag 2 april 2003 10:30 schreef robh het volgende:[..]
Dat is me allemaal wel bekend, maar we praten hier over zulke grote aantallen mensen dat het logistiek zowaar onmogelijk wordt, waar ze ook heen gaan.
Ga er maar eens van uit dat een mens 2 liter water per dag drinkt en een half brood eet (totaal). Dat wordt dus 10 miljoen liter water en 2.5 miljoen broden per dag die voor die hulp nodig zijn. Niet te vergeten de tenten en de sanitaire voorzieningen, alsmede de bescherming, de organisatie etc etc
Waar haal je dat 1-2-3 vandaan? Nergens!. Het is praktisch onmogelijk.
quote:Ook al is het zo...kunnen we nog blij zijn dat ze gered is.
Op woensdag 2 april 2003 10:23 schreef Strijder het volgende:Even over dat meisje dat "ze gered hebben" : tsjonge wat een lef zeg, iemand bevrijden uit een ziekenhuis.
Geeft ook aan dat ze dus waarschijnlijk medisch behandeld werd voor haar verwondingen. Als je dat artikel leest, komt het eigenlijk over alsof ze haar ook maar gered hebben, want degene die ze zochten was er niet ( en je kan moeilijk met lege handen thuiskomen, niet ? ).
Oh en de vrouw die nu gered is, kan misschien nog zeer nuttige informatie doorgeven over bepaalde zaken, ook niet onbelangrijk.
quote:Naast die opvang, gaan er volgens mij bij zo'n uittocht ook heel veel burgers sneuvelen, die oftewel in vuurgevechten belanden oftewel neergeschoten worden door evt zenuwachtigheid van de coalitie.
Op woensdag 2 april 2003 10:33 schreef Strijder het volgende:[..]
Wat dacht je van die 8000 krijgsgevangenen die ze zouden hebben ( en dat midden in de woestijn ) ? Alleen dat is al een immens karwei. En inderdaad, vluchtelingen in die aantallen is haast niet te doen ( maar wel het proberen waard overigens ).
En als ze dat overleven is de opvang idd zo een groot probleem dat er daar weer een humanitaire ramp ontstaat
quote:
South Korea Votes to Send Non-Combat Troops to Iraq
South Korea's parliament voted on Wednesday to send non-combat troops to Iraq, handing a big political victory to new President Roh Moo-hyun.
The opposition-controlled National Assembly backed the plan to send about 700 medical and engineering personnel despite deep opposition within South Korea to the U.S.-led war to oust Iraqi President Saddam Hussein.Reuters.com
quote:Zal dus wel weer oude liedje worden ( net als in Afghanistan en Vietnam ) : Wij, Amerika, bombarderen iedereen lekker dood, en dan mogen jullie de rest doen.
Op woensdag 2 april 2003 10:38 schreef yavanna het volgende:[..]
Naast die opvang, gaan er volgens mij bij zo'n uittocht ook heel veel burgers sneuvelen, die oftewel in vuurgevechten belanden oftewel neergeschoten worden door evt zenuwachtigheid van de coalitie.
En als ze dat overleven is de opvang idd zo een groot probleem dat er daar weer een humanitaire ramp ontstaat
Welke rest ? Het land is platgegooid, dat mag je dus weer opbouwen, de mensen die er nog zijn hebben medische behandeling nodig en voeding, en de mensen die niet meer in het land zijn moet je voeden en huisvesten en repatrieren. Want ja, Amerika heeft al zoooo veel aan die oorlog uitgegeven, andere landen mogen ook wel wat doen.
Als die stomme VS vinden dat zij oorlog mogen voeren, dan mogen ze ook de gevolgen betalen.
quote:Kromme redenatie. Dan had je netzogoed Saddam zijn gang kunnen laten gaan.
Op woensdag 2 april 2003 10:45 schreef Strijder het volgende:Als die stomme VS vinden dat zij oorlog mogen voeren, dan mogen ze ook de gevolgen betalen.
Je moet focussen op de gevolgen, niet op de oorzaken, en al helemaal niet op welk land wat doe want daar help je de onschuldige mensen niet mee.
quote:Ik snap je redenering wel, maar dat helpt die mensen niet.
Op woensdag 2 april 2003 10:45 schreef Strijder het volgende:[..]
Zal dus wel weer oude liedje worden ( net als in Afghanistan en Vietnam ) : Wij, Amerika, bombarderen iedereen lekker dood, en dan mogen jullie de rest doen.
Welke rest ? Het land is platgegooid, dat mag je dus weer opbouwen, de mensen die er nog zijn hebben medische behandeling nodig en voeding, en de mensen die niet meer in het land zijn moet je voeden en huisvesten en repatrieren. Want ja, Amerika heeft al zoooo veel aan die oorlog uitgegeven, andere landen mogen ook wel wat doen.
Als die stomme VS vinden dat zij oorlog mogen voeren, dan mogen ze ook de gevolgen betalen.
quote:Daar heb je wel gelijk in, maar dan leg je geen druk op bij de VS om daadwerkelijk te helpen bij de wederopbouw. Zullen ze niet zeggen: "Ach, de EU en de VN gaan wel betalen, hoeven wij het niet te doen".
Op woensdag 2 april 2003 10:53 schreef yavanna het volgende:[..]
Ik snap je redenering wel, maar dat helpt die mensen niet.
Dus als Amerika niets zou doen ( wat ze wel hebben beloofd overigens, voor wat het waard is) dan zouden toch andere landen moeten helpen, voor de burgers.
Grondtroepen naderen Bagdad
Uitgegeven: 2 april 2003 09:40
Laatst gewijzigd: 2 april 2003 10:48
AMSTERDAM - Na enkele dagen van relatieve rust zijn Amerikaanse militairen woensdag ten zuiden van de Iraakse hoofdstad Bagdad begonnen met een grondaanval op stellingen van de Republikeinse Garde. Zonder noemenswaardige oppositie omsingelden militairen van de 3e infanteriedivisie de sjiietische heilige stad Karbala, 110 kilometer ten zuidwesten van Bagdad. Ook staken zij ten zuidoosten van Bagdad bij al-Kut de rivier de Tigris over.
De stad Karbala is van groot strategisch belang voor het beleg van Bagdad, in het oosten is de brug over de Tigris mogelijk in handen van de Amerikanen
De snelle omsingeling van Karbala lijkt een meevaller voor de Amerikanen. Zij begonnen hier maandag al hun "eerste serieuze gevecht" met de Republikeinse Garde. Commandanten van de 3e divisie hadden gerekend op een zware strijd, maar hun troepen waren de stad al na drie uur voorbij.
al-Kut
De Amerikanen tonen zich ook in hun nopjes met de verovering van de brug bij al-Kut. "Dit was de laatste brug die we nodig hadden voor een aanval op Bagdad", aldus een Amerikaanse legercommandant. De mariniers hebben nu de controle over de snelweg tussen al-Kut en Bagdad, op de oostelijke over van de Tigris.
bron nu.nl
[Dit bericht is gewijzigd door Strijder op 02-04-2003 11:03]
quote:Briljant! Mooi verwoord!
Op woensdag 2 april 2003 11:02 schreef Strijder het volgende:Kromme redenatie. Dan had je netzogoed Saddam zijn gang kunnen laten gaan.
Je moet focussen op de gevolgen, niet op de oorzaken, en al helemaal niet op welk land wat doe want daar help je de onschuldige mensen niet mee.
Saddam heeft weer een verklaring laten voorlezen door een nieuwslezer in militair uniform ...
dus weer niet zelf in beeld geweest ....
quote:Leuke vergelijking : enge ziektes.
Op woensdag 2 april 2003 11:03 schreef robh het volgende:[..]
Briljant! Mooi verwoord!
Natuurlijk wel, oorlog voorkomen is beter dan de gevolgen "genezen" ( voor zover dat kan ).
Nogmaals, natuurlijk moet je die mensen ( eigenlijk alle mensen) helpen.
[Dit bericht is gewijzigd door Strijder op 02-04-2003 11:07]
quote:Saddam zal zowiezo niet meer live in beeld worden gebracht tijdens deze oorlog. Hoe het met prefab tapes zit weet ik niet.
Op woensdag 2 april 2003 11:04 schreef Roel_Jewel het volgende:
Zojuist op 3FM Nieuws:Saddam heeft weer een verklaring laten voorlezen door een nieuwslezer in militair uniform ...
quote:1 hij is dood
Op woensdag 2 april 2003 11:04 schreef Roel_Jewel het volgende:
Zojuist op 3FM Nieuws:Saddam heeft weer een verklaring laten voorlezen door een nieuwslezer in militair uniform ...
quote:yup ...
Op woensdag 2 april 2003 11:06 schreef domolanglekker het volgende:[..]
1 hij is dood
2 hij is het land uit gevlucht
3 hij is ondergedoken in zijn veilige bunker in bagdad
quote:heb ook geen idee ...
Op woensdag 2 april 2003 11:06 schreef robh het volgende:[..]
Saddam zal zowiezo niet meer live in beeld worden gebracht tijdens deze oorlog. Hoe het met prefab tapes zit weet ik niet.
quote:"Ook" bedoel ik hier eigenlijk, aangezien de oorzaak al aangepakt wordt in dit geval.
Op woensdag 2 april 2003 11:05 schreef Strijder het volgende:Leuke vergelijking : enge ziektes.
Je hoeft alleen maar een tegenmiddel te zoeken, en de manier waarop die ziekte ontstaat ? Ach, daar hoef je je niet op te focussen !Natuurlijk wel, oorlog voorkomen is beter dan de gevolgen "genezen" ( voor zover dat kan ).
quote:Amen.
Nogmaals, natuurlijk moet je die mensen ( eigenlijk alle mensen) helpen.
quote:Jammer dat je nu weer de oorzaak moet aanpakken van Amerikaanse aggressie tov de rest van de wereld.
Op woensdag 2 april 2003 11:09 schreef robh het volgende:[..]
"Ook" bedoel ik hier eigenlijk, aangezien de oorzaak al aangepakt wordt in dit geval.
[..]Amen.
quote:
Op woensdag 2 april 2003 11:03 schreef robh het volgende:[..]
Briljant! Mooi verwoord!
quote:Misschien wel, maar tot nu toe wil Amerika nog helemaal geen hulp.
Op woensdag 2 april 2003 10:55 schreef Sidekick het volgende:
Daar heb je wel gelijk in, maar dan leg je geen druk op bij de VS om daadwerkelijk te helpen bij de wederopbouw. Zullen ze niet zeggen: "Ach, de EU en de VN gaan wel betalen, hoeven wij het niet te doen".
quote:Hoe weet je dat zo zeker?
Op woensdag 2 april 2003 11:06 schreef robh het volgende:[..]
Saddam zal zowiezo niet meer live in beeld worden gebracht tijdens deze oorlog. Hoe het met prefab tapes zit weet ik niet.
quote:Omdat hij dan linea recta een grote bom op zijn knar krijgt
Op woensdag 2 april 2003 11:14 schreef yavanna het volgende:Hoe weet je dat zo zeker?
quote:Valt er dan ten alle tijden te traceren waar hij zich bevind?
Op woensdag 2 april 2003 11:14 schreef robh het volgende:[..]
Omdat hij dan linea recta een grote bom op zijn knar krijgt
quote:En hoe dan ?
Daar zie ik graag een antwoord op .
quote:idd heeft de VS al wat bedrijven achter de hand aan wie ze de heropbouw willen verkopen.
Op woensdag 2 april 2003 11:13 schreef yavanna het volgende:[..]
Misschien wel, maar tot nu toe wil Amerika nog helemaal geen hulp.
Ze wijzen alles af, ondanks bemiddeling van Blair.
quote:Door de positie van zijn ruggemergel kunnen ze ontdekken hoe groot de zwaartekracht is, waarbij ze de exacte positie van Hussein kunnen bepalen.
quote:Waarschijnlijk wel. Aangezien het uitgezonden signaal door de ether zowiezo te traceren is, en ik er maar vanuit ga dat de topografie van de communicatienetwerken inmiddels wel bekend is bij de coalitie.
Op woensdag 2 april 2003 11:16 schreef yavanna het volgende:Valt er dan ten alle tijden te traceren waar hij zich bevind?
Saddam zal het risico niet willen lopen denk ik.
quote:Na zoveel dagen precisie-bombarderen kunnen ze nog steeds uitzenden. Dus ergens gaat er iets goed mis bij de Amerikanen.
Op woensdag 2 april 2003 11:19 schreef robh het volgende:[..]
Waarschijnlijk wel. Aangezien het uitgezonden signaal door de ether zowiezo te traceren is, en ik er maar vanuit ga dat de topografie van de communicatienetwerken inmiddels wel bekend is bij de coalitie.
Saddam zal het risico niet willen lopen denk ik.
quote:de satteliet waarop ze zenden dan maar uitschakelen
Op woensdag 2 april 2003 11:25 schreef Strijder het volgende:[..]
Na zoveel dagen precisie-bombarderen kunnen ze nog steeds uitzenden. Dus ergens gaat er iets goed mis bij de Amerikanen.
quote:Misschien is het wel wachten tot Saddam met zijn kop op tv komt... Wie weet?
Op woensdag 2 april 2003 11:25 schreef Strijder het volgende:Na zoveel dagen precisie-bombarderen kunnen ze nog steeds uitzenden. Dus ergens gaat er iets goed mis bij de Amerikanen.
quote:Best wel, ik hoop niet dat het volgende deel "Goed gedaan Dave" gaat heten
Op woensdag 2 april 2003 12:34 schreef PLAE@ het volgende:
wat een kuttitel
Maar er komt weer wat vaart in de opmars:
quote:http://www2.omroep.nl/nos/irak/pagina/nieuws/april/0204_karbala.html
Amerikanen lijken op te stoten naar Bagdad 02-04-2003De Amerikanen lijken flink te zijn opgestoten richting Bagdad. Na zware gevechten met de Republikeinse Garde heeft de derde infanteriedivisie de stad Karbala omsingeld. Ze hebben bij deze strategische stad, die ligt op een kleine 100 kilometer ten zuiden van Bagdad, een belangrijke brug over de Eufraat in handen gekregen.
Een woordvoerder van het Amerikaanse leger in Qatar noemde de confrontatie met de garde "een grote veldslag". Persbureau Reuters meldt dat de Amerikanen niet van plan zijn Karbala binnen te trekken. Ze zouden direct willen doorstoten naar Bagdad.
Tigris
In het oosten van Irak zijn Amerikaanse mariniers eveneens verder opgerukt. Bij Kut, op 170 kilometer van Bagdad, hebben zij een brug over de rivier de Tigris ingenomen."Dit is de laatste grote brug die we nodig hadden", aldus een legerwoordvoerder. De brug ligt aan het begin van de belangrijkste oostelijke toegangsweg tot Bagdad.
In de dagen voorafgaand aan de gevechten werd de Republikeinse Garde, die in diverse ringen rond Bagdad ligt, al zwaar gebombardeerd door Amerikaanse en Britse gevechtsvliegtuigen. Hierdoor is volgens de Amerikaanse generaal Myers, voorzitter van de chefs van staven, de gevechtscapaciteit van de elitetroepen van Saddam Hussein met de helft teruggebracht. Volgens een andere commandant is de Bagdad-divisie van de garde bij Kut zelfs "irrelevant" geworden.
De uitgebreide troepenbewegingen van de afgelopen nacht en ochtend komen na enkele dagen van relatieve rust aan de frontlinies in Irak. Hierdoor deden geruchten de ronde dat de Amerikanen een pauze hadden ingelast. De Amerikanen zouden dan meer manschappen en materieel Irak kunnen insturen. De troepen waren kwetsbaar door de lange aanvoerlijnen en de voortdurende aanvallen daarop.
Bagdad
Behalve de Republikeinse Garde rond Bagdad wordt ook de Iraake hoofdstad zelf weer zwaar onder vuur genomen. Doelwitten zijn opnieuw presidentiële paleizen van Saddam Hussein en zijn zoons. De noordelijke steden Mosul en Kirkuk worden bestookt door B52-bommenwerpers.
quote:bij gebrek aan beter. doe eens een goede
wat een kuttitel
quote:De oorlog: "Whipe them out... All of them.." (Deel 22) was inderdaad beter geweest.
wat een kuttitel
quote:
Powell vraagt Turkije om logistieke steunUitgegeven: 2 april 2003 12:05
Laatst gewijzigd: 2 april 2003 12:11ANKARA - De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Powell heeft Turkije gevraagd om logistieke steun bij de strijd in Noord-Irak. Dat meldt de Turkse televisiezender NTV woensdag.
Het gaat met name over de levering van brandstof aan de soldaten in noordelijk Irak en het uitvoeren van reddingsoperaties vanaf Turks grondgebied. Powell wil dat tankwagens toestemming krijgen om de grens tussen Irak en Turkije over te steken. Daarmee kunnen de Amerikanen vanuit het noorden worden bevoorraad.
Powell deed het verzoek woensdagochtend tijdens een gesprek met zijn Turkse collega Abdullah Gül. Hij ontmoette ook de Turkse president Sezer en praat later op de dag met premier Erdogan en legerleider Özkök.
quote:krijg nou wat, het machtige amerika heeft steun nodig
Op woensdag 2 april 2003 13:14 schreef Maerycke het volgende:
Van www.nu.nl
[..]
mwah lijkt me geen probleem dit maar het zal wel weer een relletje worden
quote:Nederlandse regering:
Op woensdag 2 april 2003 13:16 schreef sp3c het volgende:[..]
krijg nou wat, het machtige amerika heeft steun nodig
mwah lijkt me geen probleem dit maar het zal wel weer een relletje worden
quote:http://www2.omroep.nl/nos/irak/pagina/nieuws/april/0204_powell.html
Powell voor overleg in Ankara 02-04-2003De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Colin Powell, is in Ankara om Turkije ervan te overtuigen geen troepen te sturen naar het door de Koerden gecontroleerde Noord-Irak. Powell sprak vanmorgen met zijn ambtsgenoot Gül en met de Turkse premier Erdogan. Later voert hij nog een gesprek met legerleider Özkök.
De verstandhouding tussen de VS en Turkije is gespannen, nadat het Turkse parlement heeft geweigerd Amerikaanse troepen via Turkije Noord-Irak in te laten trekken. Volgens Powell is de VS daar nog altijd teleurgesteld over.
Door de weigering van Turkije kunnen de geallieerden geen 'noordelijk front' openen in Irak. Dat heeft invloed op het verloop van de oorlog. Een tweede front van de coalitie zou het makkelijker hebben gemaakt om Bagdad te omsingelen.
quote:lol
Op woensdag 2 april 2003 13:18 schreef Sidekick het volgende:[..]
Nederlandse regering:
Wij betreuren deze ontwikkeling maar we trekken onze Patriots niet terug. We willen wel militair steunen, maar niet politiek.
73 slachtoffers aan de kant van de geallieerden. Ik gok op 500-1000 voor de totale oorlog.
Never nooit niet, volgens zowel de Iraakse als de coalitie- als de onafhankelijke media staan de troepen nog steeds voor de steden. Ze hebben nog geen enkele grote stad in handen. Ze noemen het wel vooruitgang, maar omsingeling van een stad omdat je hem niet in kunt nemen is gewoon een grote afgang ( maar dat zeggen ze natuurlijk niet ).
De Amerikanen wachten gewoon op versterkingen zodat ze alles wat ze tegen komen kunnen wegschieten ( letterlijk, met die vuurkracht blijft er namelijk niet veel meer over ). En onder het mom van "het waren verkleedde soldaten" en "het is toch altijd de schuld van dit regime" komen ze er nog mee weg ook.
En over die verkleedde soldaten :
Dat is niet waar. De Fedayien ( spel ik het goed ? ) zijn burgermilities, dan is het ook niet meer dan logisch dan dat ze als burger verkleed gaan. ( Want als ze uniformen aan trekken, dan horen ze bij het leger of paramilitaire organisaties ).
Betreffende de topic-naam : zie een eerdere post al in dit topic.
quote:of
Op woensdag 2 april 2003 13:12 schreef Disorder het volgende:[..]
De oorlog: "Whipe them out... All of them.." (Deel 22) was inderdaad beter geweest.
of zoiets als wat die Amerikaanse officiers zei tegen die lui die niet snel genoeg waren met een waarschuwingsschot (aldus een journalist:) Jullie hebben zojuist onschuldige vrouwen en kinderen vermoord omdat jullie niet snel genoeg waren met een waarschuwingsschot
of
Nog een paar weken en dan is de onderdrukking eindelijk voorbij....of het volk eindelijk vrij.
Zolang je maar niet zo partij gaat kiezen in zo'n topicnaam
quote:ongelooflijk eigenlijk hoe weinig man er eigenlijk killed in action zijn.
Op woensdag 2 april 2003 13:22 schreef Sidekick het volgende:
http://www.cnn.com/SPECIALS/2003/iraq/forces/casualties/index.html73 slachtoffers aan de kant van de geallieerden. Ik gok op 500-1000 voor de totale oorlog.
het merendeel is door ongelukken om het leven gekomen van crashes tot 'killed when bradley fighting vehicle rolled off a cliff' en friendly fire ... dan vraag je je toch af waar die gasten waren tijdens hun militaire opleiding
quote:Er zullen vast burgers bijzitten ja. Maar die Fedayeen is opgericht door de zoon Uday van Saddam en dat zijn toch wel getrainde (nouja voor zover mogelijk) soldaten
Op woensdag 2 april 2003 13:28 schreef Strijder het volgende:
En over die verkleedde soldaten :
Dat is niet waar. De Fedayien ( spel ik het goed ? ) zijn burgermilities, dan is het ook niet meer dan logisch dan dat ze als burger verkleed gaan. ( Want als ze uniformen aan trekken, dan horen ze bij het leger of paramilitaire organisaties ).Betreffende de topic-naam : zie een eerdere post al in dit topic.
quote:Als je live een persconferentie houdt en er tegelijk zeer zware bombardementen plaatsvinden, zou je toch wel iets moeten horen tijdens die persconferentie (zie die amateuristische persconferentie van die irakezen ergens begin vorige week) ...
Op woensdag 2 april 2003 12:15 schreef robh het volgende:[..]
Misschien is het wel wachten tot Saddam met zijn kop op tv komt... Wie weet?
en als de echte saddam dood zou zijn, verbaast het me dat die nep saddams niet op tv komen ... ze weten toch ongeveer wel wat voor onzin ze eruit moeten gooien ...
quote:Bij mijn weten zijn de nepSaddams enkel gebruikt voor zwaai-activiteiten, niet voor toespraken. Dat zou ook makkelijk te herkennen zijn.
Op woensdag 2 april 2003 13:34 schreef Roel_Jewel het volgende:
en als de echte saddam dood zou zijn, verbaast het me dat die nep saddams niet op tv komen ... ze weten toch ongeveer wel wat voor onzin ze eruit moeten gooien ...
quote:Wie zegt dat het ooit de bedoeling was om die steden in te nemen?
Op woensdag 2 april 2003 13:28 schreef Strijder het volgende:
Amerikaanse vooruitgang ?Never nooit niet, volgens zowel de Iraakse als de coalitie- als de onafhankelijke media staan de troepen nog steeds voor de steden. Ze hebben nog geen enkele grote stad in handen. Ze noemen het wel vooruitgang, maar omsingeling van een stad omdat je hem niet in kunt nemen is gewoon een grote afgang ( maar dat zeggen ze natuurlijk niet ).
quote:Sinds vorige week. Ze zijn al een week bezig om Basra in te nemen.
Op woensdag 2 april 2003 13:41 schreef fokje het volgende:[..]
Wie zegt dat het ooit de bedoeling was om die steden in te nemen?
quote:Nee de Coalitie is er heen gegaan om vanaf de buitenkant naar de Irakezen in de stad te zwaaien.. lijkt me niet he?
Op woensdag 2 april 2003 13:41 schreef fokje het volgende:[..]
Wie zegt dat het ooit de bedoeling was om die steden in te nemen?
Ze hebben overigens zelf toegegeven dat het niet lukt om met weinig slachtoffers de steden in te nemen. Derhalve waren de Engelsen dan ook in eerste instantie van plan Basra niet in te nemen. Inmiddels is door de belegering de humanitaire toestand dusdanig nijpend geworden dat ze alsnog besloten hebben de stad te bezetten. Kost alleen iets meer moeite als dat ze ooit hadden gedacht..
quote:Omsingelen lijkt me nl genoeg in bepaalde gevallen om op te rukken naar het noorden. Met een stad innemen heb je veel meer manschappen nodig.
Op woensdag 2 april 2003 13:44 schreef Maerycke het volgende:[..]
Nee de Coalitie is er heen gegaan om vanaf de buitenkant naar de Irakezen in de stad te zwaaien.. lijkt me niet he?
quote:In eerste instantie dachten ze binnen 4 dagen bij Bagdad te zijn, om vervolgens tussen het puin het regime om te brengen om vervolgens krijgsgevangenen te maken omdat het leger radeloos is zonder Hussein
Nee de Coalitie is er heen gegaan om vanaf de buitenkant naar de Irakezen in de stad te zwaaien.. lijkt me niet he?
Ze hebben overigens zelf toegegeven dat het niet lukt om met weinig slachtoffers de steden in te nemen. Derhalve waren de Engelsen dan ook in eerste instantie van plan Basra niet in te nemen. Inmiddels is door de belegering de humanitaire toestand dusdanig nijpend geworden dat ze alsnog besloten hebben de stad te bezetten. Kost alleen iets meer moeite als dat ze ooit hadden gedacht..
Maar ja, zandstormen, lange aanvoerlijnen, felle tegenstand...
quote:volgens mij verschillen de saddam's die de laatste tijd iets hebben gezegd zeker van elkaar ... heb op m'n log 2 foto's van 'm naast elkaar gezet. Lijkt me dat die duidelijk verschillen. En het geluid van die zenders staat altijd zo hard en is zo slecht dat je daaraan geen verschilt kunt horen ...
Op woensdag 2 april 2003 13:39 schreef fokje het volgende:[..]
Bij mijn weten zijn de nepSaddams enkel gebruikt voor zwaai-activiteiten, niet voor toespraken. Dat zou ook makkelijk te herkennen zijn.
quote:Dat was plan A. Maar miljoenen inwoners zijn daar de dupe van. Vooral wanneer het langer duurt dan verwacht.
Op woensdag 2 april 2003 13:47 schreef fokje het volgende:[..]
Omsingelen lijkt me nl genoeg in bepaalde gevallen om op te rukken naar het noorden. Met een stad innemen heb je veel meer manschappen nodig.
quote:Ik geloof daar niks van. Hoogstens de pers die dat dacht, of algemeen werd veronderstelt ofzo.
Op woensdag 2 april 2003 13:48 schreef Sidekick het volgende:[..]
In eerste instantie dachten ze binnen 4 dagen bij Bagdad te zijn, om vervolgens tussen het puin het regime om te brengen om vervolgens krijgsgevangenen te maken omdat het leger radeloos is zonder Hussein
quote:
quote:De stad willen innemen (donderdag)
Dat was vlak na start oorlog, inmiddels nieuwe ronde.
quote:Dat heeft meer te maken met toevoerstromen die vertraging opliepen.
Op woensdag 2 april 2003 13:49 schreef Sidekick het volgende:[..]
Dat was plan A. Maar miljoenen inwoners zijn daar de dupe van. Vooral wanneer het langer duurt dan verwacht.
quote:Ach ja, en dan maar blijven volhouden dat alles volgens plan verloopt... De plannen wijzigen alleen iedere dag...
Op woensdag 2 april 2003 13:52 schreef schatje het volgende:[..]
De stad willen innemen (donderdag)
Dat ze ingenomen wordt (vrijdag)
Ingenomen is (zaterdag)
Toen het tegenzat (zondag) verklaarde Amerikaanse opperbevel dat Basra niet meer zo belangerijk was.Dat was vlak na start oorlog, inmiddels nieuwe ronde.
quote:En waardoor kwam dat?
Op woensdag 2 april 2003 13:54 schreef fokje het volgende:Dat heeft meer te maken met toevoerstromen die vertraging opliepen.
quote:En de bevolking zou massaal in opstand komen.
Op woensdag 2 april 2003 13:48 schreef Sidekick het volgende:[..]
In eerste instantie dachten ze binnen 4 dagen bij Bagdad te zijn, om vervolgens tussen het puin het regime om te brengen om vervolgens krijgsgevangenen te maken omdat het leger radeloos is zonder Hussein
quote:Binnenkort hittegolf.
Maar ja, zandstormen, lange aanvoerlijnen, felle tegenstand...
quote:Niet doordat steden niet worden ingenomen, maar moet de kaart van Irak er ff bijpakken.
Op woensdag 2 april 2003 13:54 schreef robh het volgende:[..]
En waardoor kwam dat?
quote:Ja en dat hadden de amerikanen niet voorzien??? Komop dat geloof je toch niet.
Op woensdag 2 april 2003 13:56 schreef schatje het volgende:[..]
En de bevolking zou massaal in opstand komen.
![]()
![]()
[..]Binnenkort hittegolf.
quote:Het zou volgens Rumsfeld een korte en vooral een schone oorlog worden.
Op woensdag 2 april 2003 13:59 schreef fokje het volgende:[..]
Ja en dat hadden de amerikanen niet voorzien??? Komop dat geloof je toch niet.
Volgens mij weten we nog niet eens de helft van hun planning.
Heb je het nieuws wel een beetje gevolgd??
quote:Nee? Dat heeft er zeker wel mee te maken. Steden zijn een prima uitvalsbasis voor de paramilitairen...
Op woensdag 2 april 2003 13:57 schreef fokje het volgende:Niet doordat steden niet worden ingenomen, maar moet de kaart van Irak er ff bijpakken.
quote:lijkt me toch wel dat ze al een plan b achter de hand hadden.. en niet alles komt op het nieuws schatje.. t publiek hoeft natuurlijk niet alles te weten..
Op woensdag 2 april 2003 14:04 schreef schatje het volgende:[..]
Het zou volgens Rumsfeld een korte en vooral een schone oorlog worden.
![]()
Heb je het nieuws wel een beetje gevolgd??
quote:Er worden 100.000 nieuwe troepen naar de Golf verplaatst...
Op woensdag 2 april 2003 13:59 schreef fokje het volgende:[..]
Ja en dat hadden de amerikanen niet voorzien??? Komop dat geloof je toch niet.
Volgens mij weten we nog niet eens de helft van hun planning.
De Amerikanen hebben het natuurlijk voorzien als Plan B dat de tegenstand groter was dan verwacht. En ik vind dat de oorlog goed verloopt (qua verliezen en opmars), maar vooraf werd er over gedaan of we het wel ff zouden fixen in Irak. Hardstikke makkelijk een democratie daar installeren.
quote:Meer omdat de bevolking klem zit in de steden, en een omsingeling ernstige gevolgen heeft (geen electriciteit, goed water, etc).
Op woensdag 2 april 2003 13:54 schreef fokje het volgende:[..]
Dat heeft meer te maken met toevoerstromen die vertraging opliepen.
quote:yeah right. Dat kán helemaal niet. Wat mij betreft is iedereen bewust op het verkeerde been gezet, het is gewoon té naief om dit te geloven.
Op woensdag 2 april 2003 14:04 schreef schatje het volgende:[..]
Het zou volgens Rumsfeld een korte en vooral een schone oorlog worden.
![]()
quote:ik denk eigenlijk wel dat rumsfeld dit zelf ook daadwerkelijk geloofde
Op woensdag 2 april 2003 14:08 schreef fokje het volgende:[..]
yeah right. Dat kán helemaal niet. Wat mij betreft is iedereen bewust op het verkeerde been gezet, het is gewoon té naief om dit te geloven.
wil niet zeggen dat het plan mislukt is of dat de tactiek aangepast zou moeten worden, het duurt alleen iets langen en het kost wat meer soldaten maar ik heb de afgelopen dagen geen grote verandering van de strategie gezien (maja ik zit ook maar thuis op de bank).
quote:Bedenk ik ook achteraf hoor.
Op woensdag 2 april 2003 14:08 schreef fokje het volgende:[..]
yeah right. Dat kán helemaal niet. Wat mij betreft is iedereen bewust op het verkeerde been gezet, het is gewoon té naief om dit te geloven.
quote:weet je zeker dat dat niet de troepen waren die eigenlijk via turkije binnen zouden stromen? The 4th infantry division dacht ik
Op woensdag 2 april 2003 14:07 schreef Sidekick het volgende:[..]
Er worden 100.000 nieuwe troepen naar de Golf verplaatst...
quote:Plan A was om Hussein uit te schakelen in de 1ste nacht. Na massale overgave van troepen, de rest schoonvegen.
Op woensdag 2 april 2003 14:10 schreef sp3c het volgende:[..]
ik denk eigenlijk wel dat rumsfeld dit zelf ook daadwerkelijk geloofde
wil niet zeggen dat het plan mislukt is of dat de tactiek aangepast zou moeten worden, het duurt alleen iets langen en het kost wat meer soldaten maar ik heb de afgelopen dagen geen grote verandering van de strategie gezien (maja ik zit ook maar thuis op de bank).
Dat is dus mislukt.
Plan B was een snelle opmars naar Bagdad, met gedeeltelijke omsingelingen van steden.
Door het hevige verzet vanuit de steden op de aanvoerlijnen en doordat de gedeeltelijke omsingelingen de stad niet makkelijk konden innemen, is dat ook mislukt.
Plan C is meer troepen in de regio; een 2de front openen in het noorden. Eerst betere omsingelingen om aanvoerlijnen te beveiligen. Bepaalde plaatsen (zoals Basra) innemen voordat er aan bagdad wordt begonnen.
Dat is hoe ik het zie, qua strategie.
Heel begrijpelijk, loopt naar mijn gevoel beter dan verwacht, alleen het feit dat er vooraf zoveel is gesproken over een snelle en schone oorlog dat zal worden binnengehaald als bevrijders... Daar kon ik echt niet tegen.
En oh ja, ik ben tegen de oorlog, maar toch vind ik het beter gaan dan ik had verwacht.
quote:Geen idee. Er wordt veel ophef over gemaakt dat dit toch nodig blijkt te zijn. Waren die troepen die via Turkije zouden binnenstromen al verplaats naar Koeweit?
Op woensdag 2 april 2003 14:13 schreef domolanglekker het volgende:[..]
weet je zeker dat dat niet de troepen waren die eigenlijk via turkije binnen zouden stromen? The 4th infantry division dacht ik
quote:Rumsfeld hield het inzetten van veel troepen ook aktief tegen, 70.000 vond hij al veel te veel. "Snel platbombarderen en ze geven zich over."
Op dinsdag 1 april 2003 23:28 schreef DiGuru het volgende:
Interessante link: Knives come out for Rumsfeld as the generals fight backPakkend stukje:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Over the past few weeks, he has been holding up deployment papers at the last minute, demanding answers and explanations about which units are going where, why."The defence secretary may come to regret providing that particular insight into his working day, particularly now that he is insisting the war plans do not bear his fingerprints.
Yet the allegations against him go much further than holding up troop deployments. He is also charged with putting too much faith in the potency of air power, and its much-vaunted "shock and awe".
"While I think it might have worked very well against Belgium, they forgot to take into account the enemy, which is something no military plan should do," argued Colonel Ralph Peters, a retired army intelligence officer who is now a prominent Rumsfeld critic.
"Saddam Hussein, his sons and their key paladins, the people who make that regime run, are never going to surrender - I mean, the hardcore people - because they know if they surrender they're not going to exile in the south of France."
The wily and thoughtful defence secretary is also charged with ignoring one of Machiavelli's warnings - "How dangerous it is to believe exiles". While US intelligence was apprehensive about the strength of President Saddam's army and his willingness to resort to unconventional methods, Mr Rumsfeld and his aides, Paul Wolfowitz and Douglas Feith, put more weight on the assessments of the opposition Iraqi National Congress and its exiled leader, Ahmed Chalabi, who insisted that even the Republican Guard divisions were rotten to the core and were ripe for defection. So far, those predictions have not been borne out.
The top Pentagon leadership also seemed to have ignored the worrying signs produced by its own wargames. In the exercise known as Millennium Challenge last year, a retired marine general, Paul Van Riper, acting the part of a rogue Middle Eastern military leader, inflicted huge losses on a US force by using guerrilla and suicide tactics very much like those being witnessed now in Iraq. He was so successful the wargame had to be stopped, and the old general was instructed to play "by the rules". He pulled out of the exercise in protest.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
quote:ja.. net op cnn zag ik verse troepen uitgeladen worden
Op woensdag 2 april 2003 14:22 schreef Sidekick het volgende:[..]
Geen idee. Er wordt veel ophef over gemaakt dat dit toch nodig blijkt te zijn. Waren die troepen die via Turkije zouden binnenstromen al verplaats naar Koeweit?
Dat de Britten nu Basra willen omsingelen en de Amerikanen op weg zijn naar Bagdad zegt nog helemaal niets. Dat hele triomfantelijke gedoe over die hele opmas naar Bagdad sloeg nergens op. Iedere gek kan met voldoende hulpmiddelen een stuk kale woestijn oversteken, maar daarmee win je nog geen oorlog.
quote:dat was plan A niet.. plan A was jouw plan B.. jouw plan A was een losstaande actie.
Op woensdag 2 april 2003 14:20 schreef Sidekick het volgende:[..]
Plan A was om Hussein uit te schakelen in de 1ste nacht. Na massale overgave van troepen, de rest schoonvegen.
quote:Die opmars was goed nieuws omdat er werd gedacht dat daarna snel de belegering kon beginnen en vervolgens het uiteenvallen van de troepen en schoonvegen van de kleine verzetshaarden.
Op woensdag 2 april 2003 14:26 schreef Maerycke het volgende:
Het hele punt is, is dat het omsingelen van de een stad niet gelijk staat aan het overwinnen ervan. (Of je moet daadwerkelijk willen overgaan tot een belegering en als gevolg daarvan een humanitaire ramp onder de bevolking).Dat de Britten nu Basra willen omsingelen en de Amerikanen op weg zijn naar Bagdad zegt nog helemaal niets. Dat hele triomfantelijke gedoe over die hele opmas naar Bagdad sloeg nergens op. Iedere gek kan met voldoende hulpmiddelen een stuk kale woestijn oversteken, maar daarmee win je nog geen oorlog.
Vooral op het punt van de bevolking is het echte smerige propaganda geweest om mensen over te halen om voorstander van de oorlog te zijn: Shock and Awe -> massale overgave
Alle andere opties leiden tot een humanitaire ramp. (zowel omsingeling als belegering als wegnuken)
quote:
Amerikaanse stoottroepen op 30 kilometer van BagdadUitgegeven: 2 april 2003 14:27
BAGDAD - De eerste Amerikaanse stoottroepen zijn de zuidelijke rand van Bagdad tot op dertig kilometer genaderd. Dat is woensdag uit Amerikaanse militaire bronnen vernomen.
(CNN)
quote:
POW rescued; bodies found
Central Command said Wednesday that 11 bodies were discovered at the same Iraqi hospital in Nasiriya where a U.S. Army prisoner of war was rescued. It's not clear if the bodies are those of U.S. soldiers. The military is trying to identify the bodies.Pentagon officials confirmed the rescue of Pfc. Jessica Lynch, 19, who had been listed as missing in action after intense fighting near Nasiriya on March 23. (Full story)
Lynch, a supply clerk with the 507th Maintenance Company from Fort Bliss, Texas, suffered multiple gunshot wounds in the ambush that led to her capture and had to be moved from the hospital with special care, Pentagon sources said. (What happened to the 507th?)
Captain Jay La Rossa, spokesman for the 15th Marine Expeditionary Unit, told Reuters that Lynch had two broken legs and one broken arm.
At a briefing Wednesday at Central Command headquarters in Qatar, Brig. Gen. Vincent Brooks would not comment on Lynch's condition, except to say that she was alive and getting medical care. He showed video U.S. troops carrying her on a stretcher onto a helicopter.
quote:30km al? volgens cnn zaten ze pas op 80 km van baghdad
Op woensdag 2 april 2003 14:41 schreef Roel_Jewel het volgende:
NU.nl:
[..]
quote:yup ...
Op woensdag 2 april 2003 14:43 schreef domolanglekker het volgende:[..]
30km al? volgens cnn zaten ze pas op 80 km van baghdad
BREAKING NEWS Elements of U.S. 3rd Infantry Division take Karbala, move within 25 miles of Baghdad. Details to come.
quote:ik denk niet dat er ook maar 1 militaire leider is geweest die had verwacht dat het in de 1ste nacht gedaan zou zijn, dit heb ik ook nog niemand horen zeggen.
Op woensdag 2 april 2003 14:20 schreef Sidekick het volgende:[..]
Plan A was om Hussein uit te schakelen in de 1ste nacht. Na massale overgave van troepen, de rest schoonvegen.
Dat is dus mislukt.
Het idee was om in de eerste nacht de centrale leiding uit te schakelen, in hoeverre mate dit gelukt is is nog niet bekend.
Deze actie behoorde verder niet aan de geplande actie's toe, het was een snelle geimproviseerde actie om opportunity targets uit te schakelen
quote:Onzin, het is van het begin af aan duidelijk geweest dat er steden ingenomen zouden moeten worden. zo is er bijvoorbeeld Um Qassr en tal van steden die aan de grote rivieren liggen, Bassra is enkel aan dit lijstje toegevoegd net zoals er ongetwijfeld ook steden (al dan niet tijdelijk) van het lijstje zijn geschrapt (Mosul bijvoorbeeld).
Plan B was een snelle opmars naar Bagdad, met gedeeltelijke omsingelingen van steden.Door het hevige verzet vanuit de steden op de aanvoerlijnen en doordat de gedeeltelijke omsingelingen de stad niet makkelijk konden innemen, is dat ook mislukt.
Plan C is meer troepen in de regio; een 2de front openen in het noorden. Eerst betere omsingelingen om aanvoerlijnen te beveiligen. Bepaalde plaatsen (zoals Basra) innemen voordat er aan bagdad wordt begonnen.
quote:toch is het een relatief schone oorlog, er worden vrij relatief mensen gedood (van Iraakse militairen is weinig bekend) door vijandigheden en ze kunnen nu al bijna op bagdad pissen als ze op hun pantservoertuigen gaan staan dus echt langzaam gaat het nu ook weer niet.
Dat is hoe ik het zie, qua strategie.
Heel begrijpelijk, loopt naar mijn gevoel beter dan verwacht, alleen het feit dat er vooraf zoveel is gesproken over een snelle en schone oorlog dat zal worden binnengehaald als bevrijders... Daar kon ik echt niet tegen.En oh ja, ik ben tegen de oorlog, maar toch vind ik het beter gaan dan ik had verwacht.
dat er wat meer verzet word gepleegd dan verwacht was niet echt te voorzien maar het wil niet zeggen dat het plan drastisch veranderd moet worden.
quote:tsja... tis ook de vraag wat ze nog hebben overgelaten van de republikeinse garde ...
Op woensdag 2 april 2003 14:48 schreef El_Catalan het volgende:
Die Amerikanen gaan problemen krijgen ze vallen mij een beetje te snel aan kan nooit goed zijn.
quote:
"Amerikanen op 30 km van Bagdad"***************************************
LONDEN Amerikaanse troepen die oprukken
via Zuid-Irak,zijn Bagdad tot op 30
kilometer genaderd,meldt Sky News.De
divisie was vannacht nog verwikkeld in
hevige grondgevechten met de Iraakse
Republikeinse Garde bij Karbala.
Aan het oostelijke front hebben de
Amerikanen bij de stad Kut een brug
over de Tigris in handen gekregen.De
Bagdad-divisie van de Republikeinse
Garde die daar lag,is uitgeschakeld.
Ook bij Najaf woeden nog steeds hevige
gevechten.Volgens de Amerikanen schiet
de Republikeinse Garde daar vanuit een
heiligdom.Om dat niet te beschadigen,
zouden de troepen niet terugschieten.
quote:Jaja en morge zijn ze weer 150 kilometer van Baghdad ze weten zelf niet wat ze zeggen en aan het doen zijn
Op woensdag 2 april 2003 15:22 schreef -Mk- het volgende:
wat gaat men snel opeens.
quote:bron
Generaals coalitie verdeeld over oorlog
De berichtgeving van de westerse media verschilt sterk met die van de Iraakse. Maar ook de westerse generaals zijn het onderling vaak niet eens over het verloop van de oorlog. Een overzicht van de elkaar tegensprekende lezingen van de veschillende generaals binnen de Anglo-Amerikaanse coalitie.Tommy Franks: opmerkelijke vooruitgang
De Amerikaanse generaal Tommy Franks, de commandant van de geallieerden in de Golfregio, zei zondag op het Amerikaanse hoofdkwartier in Qatar tegen de pers dat de operatie in Irak volgens plan verloopt. "De strijdkrachten van de coalitie zijn tot minder dan 100 kilometer van Badad opgerukt," zei Franks, en hij noemde dat zelfs "een opmerkelijke vooruitgang".
Van een gevechtspauze is volgens de Amerikaanse generaal geen sprake. Zaterdag meldden Amerikaanse miltairen dat de opmars naar Bagdad zou worden stilgelegd om onder meer de bevoorrading van de troepen op peil te brengen. Franks sprak ook tegen dat hij om meer militairen heeft gevraagd. Hij zei dat de gehele kustlijn van Irak nu in handen is van de Britten en Amerikanen.
Albert Whitley: we hebben ons verkeken
De Britse generaal Albert Whitley was zondag minder enthousiast. Naar zijn mening heeft de coalitie zich verkeken op de houding van het Iraakse volk. De plannenmakers zijn er volgens hem te zeer van uitgegaan dat de bevolking de geallieerden juichend zou binnenhalen. Maar de mensen zijn te bang voor represailles van Saddam-getrouwen, denkt Whitley.
Ook was het volgens de Britse generaal een misvatting dat de oppositie tegen het bewind van de president zo sterk was, dat de regering als een kaartenhuis ineen zou storten, zoals de Amerikaanse vice-president Cheney had voorspeld.
Richard Myers: zwaarste komt nog
Ook generaal Richard Myers, voorzitter van de Amerikaanse chefs van staven, voorziet geen snel eind aan de oorlog. "De zwaarste gevechten moeten nog komen," zei hij zondag in een interview met de Britse BBC-televisie. Hij zei ook dat de gevechten lang genoeg moeten duren om "Irak te ontwapenen en het regime ten val te brengen". Op de vraag of de oorlog nog weken of nog maanden gaat duren, zei de hoogste Amerikaanse militair dat dat eerder "door de gebeurtenissen wordt bepaald" dan door een vaststaand plan.
Myers voegde eraan toe dat de Amerikaanse en Britse troepen het zich kunnen permitteren de tijd te nemen. "Ik kan de mensen verzekeren dat het resultaat geen twijfel lijdt. Het Iraakse regime raakt de macht kwijt. Wij kunnen alleen niet voorspellen wanneer," aldus Myers.
William Wallace: vijand sterker dan gedacht
De Amerikaanse generaal William Wallace had vrijdag gezegd dat de vijand in Irak sterker blijkt dan bij oefeningen was voorgesteld. In de Washington Post zei Wallace dat de kansen op een snelle overwinning afnemen door de kwestbare aanvoerlijnen van de aanvallers en door de guerrillatactiek van de fel weerstand biedende Iraakse troepen en milities.
Donald Rumsfeld: hooguit enkele weken
Diverse strategen en officieren geven de Amerikaanse minister van Defensie Donald Rumsfeld persoonlijk de schuld van de tegenvallers in de oorlog. Hij zou de noodzaak van voldoende militairen en materieel in het Golfgebied hebben onderschat. In een artikel in het weekblad The New Yorker, dat maandag verschijnt, haalt een aantal strategen van het ministerie anoniem naar Rumsfeld uit. Ze verwijten hem de strijd tegen Saddam Hussein te lichtvaardig te hebben opgevat.
Voor aanvang van de oorlog had Rumsfeld gezegd dat de oorlog waarschijnlijk niet meer dan enkele weken zou duren. Het lijkt erop dat dit een foute inschatting was en dat hij zijn strategie zal moeten herzien.
Bronnen: ANP, CNN, BBC, Reuters, News Planet
quote:
VS mag troepen bevoorraden via Turkije 02-04-2003
Turkije geeft de VS toestemming om de Amerikaanse troepen in Noord-Irak te bevoorraden via Turks grondgebied. Dat heeft de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Powell gezegd na een gesprek met zijn Turkse ambtgenoot Gül en premier Erdogan in Ankara.De VS en Turkije hebben daarnaast afspraken gemaakt over een 'waarschuwingssysteem' dat frictie tussen Turkije en de Iraakse Koerden in Noord-Irak moet afwenden. Als de spanning opnieuw oploopt zullen Turkije en de VS direct gezamenlijk overleggen over de aanpak van het probleem. Turkije vreest dat de Koerden in Irak van de oorlog gebruik zullen maken om een zelfstandige staat uit te roepen.
Er is de VS veel aangelegen te voorkomen dat Turkije het noorden van Irak binnenvalt. Volgens de VS zal een Turkse inval leiden tot "een oorlog binnen een oorlog". Tijdens een gezamenlijke persconferentie met Gül benadrukte Powell dat een Turkse invasie in Noord-Irak niet nodig is, omdat Amerikaanse troepen "de situatie in het gebied hebben gestabiliseerd".
Tweede front
De relatie tussen de VS en Turkije raakte de afgelopen weken ernstig verstoord door de weigering van Turkije Amerikaanse troepen toe te laten op Turks grondgebied. Daardoor kunnen de geallieerden geen noordelijk front openen in Irak. Een tweede front, met ruim 60.000 militairen, zou het de coalitie makkelijker hebben gemaakt om Bagdad te omsingelen.Powell werd in Ankara niet met open armen ontvangen. Toen hij aankwam bij het ministerie van Buitenlandse Zaken protesteerden zo'n vijftig mensen, voornamelijk studenten, tegen de Amerikaanse aanval op Irak. De demonstranten scandeerden leuzen als "Ga weg uit Turkije" en "Amerika moordenaar".
Rode verf
Bij aankomst op het kantoor van premier Erdogan werd Powell door een aantal aanhangers van een kleine linkse groepering bekogeld met flessen met rode verf. "Weg met de Amerikanen" en "Dit land is van ons", riepen zij voor ze werden afgevoerd door de politie.De Amerikaanse minister reist later vandaag door naar Belgrado voor een bezoek aan president Svetozar Marovic en premier Zoran Zivkovic van Servië en Montenegro. Vorige maand werd premier Zoran Djindjic van Servië/Montenegro vermoord. "Wij willen het land onze steun verlenen en hen laten weten dat wij achter ze staan in deze moeilijke tijd", motiveerde Powell zijn bezoek.
Vanuit Belgrado reist Powell verder naar Brussel, waar een vergadering met de EU en de NAVO op de agenda staat.
quote:"Kijk nou! De Tomahawks demarreren!!"
Op woensdag 2 april 2003 16:03 schreef PLAE@ het volgende:
nog 37km tot aan de finish bij 3daagse van de panne-kokszijdeHet lijkt net een wielerwedstrijd zo
Wel jammer dat de VN buitenspel stond
quote:Nu gaan er pas echt veel slachtoffers vallen. Aan beide kanten
Op woensdag 2 april 2003 16:31 schreef ilona-scuderia het volgende:
Dus vanavond gaat de oorlog pas écht beginnen?
Zo komt het een beetje op me over nu...
quote:Saddam natuurlijk. Die IS de finish.
Op woensdag 2 april 2003 16:17 schreef -Mk- het volgende:
Wie ligt aan kop?
quote:
Op woensdag 2 april 2003 16:36 schreef ullie het volgende:[..]
Saddam natuurlijk. Die IS de finish.
Bron: NOS journaal
quote:Ik verbaas me dat er nog geen chemische wapens zijn gebruikt.
Op woensdag 2 april 2003 16:54 schreef PLAE@ het volgende:
Ik verbaas me er echt over dat er nog geen aanslagen in de VS zijn geweest!
quote:Ik ook
Op woensdag 2 april 2003 16:58 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ik verbaas me dat er nog geen chemische wapens zijn gebruikt.
Ik verbaas me dat andere brandhaarden niet enorm oplaaien.
Ik verbaas me dat spanningen tussen moslims en christenen in NL niet zijn opgelaaid.
Ik verbaas me dat er nog zo weinig coalitie-troepen zijn omgebracht.
Ik verbaas me dat de regio ook redelijk rustig blijft.
quote:Alle gruwelijke voorspellingen blijven voorlopig gelukkig uit.
Op woensdag 2 april 2003 16:58 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ik verbaas me dat er nog geen chemische wapens zijn gebruikt.
Ik verbaas me dat andere brandhaarden niet enorm oplaaien.
Ik verbaas me dat spanningen tussen moslims en christenen in NL niet zijn opgelaaid.
Ik verbaas me dat er nog zo weinig coalitie-troepen zijn omgebracht.
Ik verbaas me dat de regio ook redelijk rustig blijft.
quote:Nee hoor dat begint pas over een weekje ze zullen er vandaag wel achterkomen dat ze toch wat verder van Baghad afliggen dan ze dachten daar hebben die Amerikanen vaker last van
Op woensdag 2 april 2003 16:31 schreef ilona-scuderia het volgende:
Dus vanavond gaat de oorlog pas écht beginnen?
Zo komt het een beetje op me over nu...
quote:
Op woensdag 2 april 2003 17:41 schreef El_Catalan het volgende:[..]
Nee hoor dat begint pas over een weekje ze zullen er vandaag wel achterkomen dat ze toch wat verder van Baghad afliggen dan ze dachten daar hebben die Amerikanen vaker last van
quote:Of in Engeland etc.
Op woensdag 2 april 2003 16:54 schreef PLAE@ het volgende:
Ik verbaas me er echt over dat er nog geen aanslagen in de VS zijn geweest!
quote:Als het klopt met de werkelijkheid wel.
Op woensdag 2 april 2003 18:18 schreef battlesickloner het volgende:
Zo lekker dagje vandaag voor de coalitie
quote:Wat denken jullie, wanneer zal Saddam zijn chemische wapens in gaan zetten, mits hij ze heeft.
Op woensdag 2 april 2003 16:55 schreef BazP het volgende:
De rode lijn rond bagdad is volgens de troepen gepaseerd, de kans op gebruik chemische wapens irak is voorbij die lijn het grootst, alsdus de VS. tevens schijnen er de afgelopen 24 uur 700 kruisraketten te zijn afgevuurd.Bron: NOS journaal
quote:Dat is inderdaad altijd maar weer de vraag
Op woensdag 2 april 2003 18:24 schreef schatje het volgende:[..]
Als het klopt met de werkelijkheid wel.
The US military is investigating reports that coalition aircraft have bombed a Red Crescent maternity hospital in the Iraqi capital, Baghdad.
In Baghdad, Red Crescent official Abdel-Hameed Salim told Reuters: "There were air raids. Some 25 people who work and live in the area were wounded. Three of our Red Crescent staff were also wounded."
In a statement, US Central Command said: "US Central Command is looking into an allegation that coalition aircraft bombed a Red Crescent maternity hospital in Baghdad, Iraq."
quote:Op BBC World hadden ze het erover dat Saddam klem zit met die rode lijn. Hij wil eigenlijk zoveel mogelijk tijd trekken zodat de internationale gemeenschap het op een gegeven moment wel welletjes vind. Zoals je merkt beginnen er steeds meer landen te ageren tegen de oorlog dus dit gaat best goed. Nog een paar keer burgerauto's kapot gechoten zien worden door de Amerikanen zou Saddam niet slecht uitkomen.
Op woensdag 2 april 2003 16:55 schreef BazP het volgende:
De rode lijn rond bagdad is volgens de troepen gepaseerd, de kans op gebruik chemische wapens irak is voorbij die lijn het grootst, alsdus de VS. tevens schijnen er de afgelopen 24 uur 700 kruisraketten te zijn afgevuurd.Bron: NOS journaal
Zou hij nu de chemische wapens gebruiken dan is Saddam meteen van alle goodwill af en is hij goed de lul. Dillema dus, heeft hij genoeg tijd??
BRON: Planet.nl
duh
quote:Ik denk idd dat hij tot het laatste moment wacht
Op woensdag 2 april 2003 19:21 schreef Wokkel het volgende:[..]
Op BBC World hadden ze het erover dat Saddam klem zit met die rode lijn. Hij wil eigenlijk zoveel mogelijk tijd trekken zodat de internationale gemeenschap het op een gegeven moment wel welletjes vind. Zoals je merkt beginnen er steeds meer landen te ageren tegen de oorlog dus dit gaat best goed. Nog een paar keer burgerauto's kapot gechoten zien worden door de Amerikanen zou Saddam niet slecht uitkomen.
Zou hij nu de chemische wapens gebruiken dan is Saddam meteen van alle goodwill af en is hij goed de lul. Dillema dus, heeft hij genoeg tijd??
quote:Misschien gaan ze eerst nog langs de MAC.
Op woensdag 2 april 2003 19:27 schreef -Mk- het volgende:
Some coalition forces are less than 20 miles from Baghdad. More soon
quote:of de iraakse wallen
Op woensdag 2 april 2003 19:43 schreef schatje het volgende:[..]
Misschien gaan ze eerst nog langs de MAC.
quote:Zal goed scoren op CNN
Op woensdag 2 april 2003 19:48 schreef domolanglekker het volgende:[..]
of de iraakse wallen
quote:voorlopig ja ...
Op woensdag 2 april 2003 17:37 schreef Disorder het volgende:[..]
Alle gruwelijke voorspellingen blijven voorlopig gelukkig uit.
quote:Ik denk niet dat zij Baghdad voorlopig ingaan, slechts omsingelen.
Op woensdag 2 april 2003 19:55 schreef El_Catalan het volgende:
De Amerikanen gaan recht in Saddams val lopen.
quote:ik verwacht 't ook ..
Op woensdag 2 april 2003 19:59 schreef schatje het volgende:[..]
Ik denk niet dat zij Baghdad voorlopig ingaan, slechts omsingelen.
waar gaan ze dan op wachten eik? wat is er nog onderweg? versterking? bevoorrading?
quote:Zoiets denk ik.
Op woensdag 2 april 2003 20:00 schreef Roel_Jewel het volgende:[..]
ik verwacht 't ook ..
waar gaan ze dan op wachten eik? wat is er nog onderweg? versterking? bevoorrading?
quote:Dat en waarschijnlijk op nog meer bombardementen eerst.
Op woensdag 2 april 2003 20:00 schreef Roel_Jewel het volgende:[..]
ik verwacht 't ook ..
quote:iraakse garde moet nog effe voorgeklopt worden door de A-10's en de apache voordat ze voorgeschoteld worden aan de abrahams
Op woensdag 2 april 2003 20:12 schreef yavanna het volgende:[..]
Dat en waarschijnlijk op nog meer bombardementen eerst.
quote:zoiets ja
Op woensdag 2 april 2003 20:17 schreef domolanglekker het volgende:[..]
iraakse garde moet nog effe voorgeklopt worden door de A-10's en de apache voordat ze voorgeschoteld worden aan de abrahams
je zou toch verwachten dat met een aantal bombardementen toch weinig meer over blijft daar ...
't blijkt dus anders te zijn
quote:Het ligt natuurlijk erg aan het soort bom/raket die gebruikt worden.
Op woensdag 2 april 2003 20:23 schreef Roel_Jewel het volgende:[..]
zoiets ja
je zou toch verwachten dat met een aantal bombardementen toch weinig meer over blijft daar ...
quote:werd maar 1 divisie aangevallen tot kort.. nu zijn die andere drie aan de beurt
Op woensdag 2 april 2003 20:23 schreef Roel_Jewel het volgende:[..]
zoiets ja
quote:zooo heee, een lachende saddam, poeh, tjeuzes niet te geloven, hij lacht,
De Iraakse staatstelevisie heeft vanavond beelden laten zien van een lachende Saddam Hussein BRON: Teletekst
Mensen: Saddam Hussein kan lachen!!
quote:aldus het irakeze kamp in de propaganda oorlog
cnn.com:
Iraqi Information Minister Mohammed Saeed al-Sahaf said that U.S.-led forces have not crossed the Tigris River and are not approaching Baghdad. But they have lost significant numbers of troops and equipment, he said.Al-Sahaf also said that U.S. and British forces are bombing historic and religious sites and flying planes close to a mosque in Najaf to "make vibrations and destroy" important Shiite tombs within that structure.
quote:na het lezen van een gifgas report van chemical ali zeker
Op woensdag 2 april 2003 20:42 schreef -Mk- het volgende:[..]
zooo heee, een lachende saddam, poeh, tjeuzes niet te geloven, hij lacht,
quote:Wow, ze gaan wel opeens langzamer zeg, lekke band?
Op woensdag 2 april 2003 20:54 schreef ilona-scuderia het volgende:[..]
Nog 18,57 km...
quote:op cnn rekenen ze in mijlen.. wij nederlanders in kilometers.. snappie? 25 mijl --> 18 kilometer
Op woensdag 2 april 2003 21:06 schreef -Mk- het volgende:[..]
Wow, ze gaan wel opeens langzamer zeg, lekke band?
quote:
U.S. Infantry Units Wear Chemical Suits
Lead U.S. infantry units donned chemical suits Wednesday after capturing a bridge just 40 miles southeast of Baghdad, while U.S. Marines were even closer to the Iraqi capital after destroying one division of Saddam Husseins battle-hardened Republican Guard as they crossed the Tigris River.The units were both well within the 50-mile red zone defensive cordon around the ancient city, heightening concerns of a possible chemical attack by the Saddam Hussein regime. Marine helicopter pilots were advised to be ready to don chemical suits at a moments notice after they moved into the range of the guns and missiles defending Baghdad.
quote:Sorry hoor, u gaat niet door voor de koelkast
Op woensdag 2 april 2003 21:11 schreef domolanglekker het volgende:[..]
op cnn rekenen ze in mijlen.. wij nederlanders in kilometers.. snappie? 25 mijl --> 18 kilometer
quote:*terug naar basisschool gaat*
Op woensdag 2 april 2003 21:11 schreef domolanglekker het volgende:[..]
op cnn rekenen ze in mijlen.. wij nederlanders in kilometers.. snappie? 25 mijl --> 18 kilometer
quote:
Army PFC Jessica Lynch, shown in this image from video released by the Department of Defense Wednesday, is carried by U.S. special forces as she is removed from the Saddam Hospital in Nasiryia, Iraq, early Tuesday.
quote:Dat denk ik ook. Al las ik dat ze 2 gebroken benen en 1 gebroken arm had. Dus helemaal pijnloos zal de redding vast niet helemaal geweest zijn.
Op woensdag 2 april 2003 21:15 schreef yavanna het volgende:(Wat zal ze blij geweest zijn!)
quote:Die man lachte al jaren in zijn vuistje
Op woensdag 2 april 2003 20:42 schreef -Mk- het volgende:[..]
zooo heee, een lachende saddam, poeh, tjeuzes niet te geloven, hij lacht,
Een freelance cameraman van de Britse zender BBC is woensdag om het leven gekomen in Noord-Irak. Hij stapte op een landmijn toen hij zijn auto verliet, aldus de BBC. De 52-jarige Kaveh Golestan, een Iraniër, was op pad met drie anderen, onder wie presentator Jim Muir. Van de overlevenden raakte alleen de producent gewond aan zijn voet.
Bron, NOS Teletekst
quote:Net zoals toen met Afghanistan, gele bommen ofzo en gele voedselpakketten....
Op woensdag 2 april 2003 21:23 schreef yavanna het volgende:
De VN wil dat de voedselpakketten een andere kleur krijgen.
De huidige kleur komt teveel overeen met de kleur van de kleine explosieven van clusterbommenBron, NOS Teletekst
quote:Tot 14.000 niet-ontplofte wapens - gevolg van Amerikaanse bombardementen met clusterbommen - liggen verspreid over Afghanistan, volgens schattingen van de VN.Het gebruik van clusterbommen in Afghanistan heeft brede kritiek opgeroepen, vooral vanwege de felgele kleur van de bommetjes, dezelfde kleur als de voedselpakketten die in het begin van de bommencampagne door Amerikaanse vliegtuigen werden afgeworpen.
Op woensdag 2 april 2003 21:23 schreef yavanna het volgende:
De VN wil dat de voedselpakketten een andere kleur krijgen.
De huidige kleur komt teveel overeen met de kleur van de kleine explosieven van clusterbommenBron, NOS Teletekst
quote:Of hij embedded was, staat nergens bij he?
Op woensdag 2 april 2003 21:20 schreef -Mk- het volgende:
21:02 - Cameraman gedood door landmijnEen freelance cameraman van de Britse zender BBC is woensdag om het leven gekomen in Noord-Irak. Hij stapte op een landmijn toen hij zijn auto verliet, aldus de BBC. De 52-jarige Kaveh Golestan, een Iraniër, was op pad met drie anderen, onder wie presentator Jim Muir. Van de overlevenden raakte alleen de producent gewond aan zijn voet.
quote:Wow, dat is niet een beetje weinig.
Op woensdag 2 april 2003 21:26 schreef schatje het volgende:[..]
Tot 14.000 niet-ontplofte wapens - gevolg van Amerikaanse bombardementen met clusterbommen - liggen verspreid over Afghanistan, volgens schattingen van de VN.Het gebruik van clusterbommen in Afghanistan heeft brede kritiek opgeroepen, vooral vanwege de felgele kleur van de bommetjes, dezelfde kleur als de voedselpakketten die in het begin van de bommencampagne door Amerikaanse vliegtuigen werden afgeworpen.
http://www.guardian.co.uk/Print/0,3858,4380126,00.html
quote:Dat is een zeer teer punt.
Op woensdag 2 april 2003 21:29 schreef yavanna het volgende:[..]
Dat ze er niet van geleerd hebben dan
quote:Ik zeg niets meer
Op woensdag 2 april 2003 21:31 schreef schatje het volgende:[..]
Dat is een zeer teer punt.
quote:Ik heb er geen medelijden mee.
A Palestinian man has been buried in Beirut after being killed en route to fight for Iraq.
Thaer Hussein Othman, a Palestinian born in a refugee camp in Lebanon and living in Denmark, died on the journey from the Syrian border, on his way to support the Iraqi forces.The bus in which he was travelling was attacked by a US Apache helicopter, and he later died of his wounds in a Baghdad hospital.
quote:En daar sta je dan tussen als land.. pfffffffffffffff...
Op woensdag 2 april 2003 22:03 schreef schatje het volgende:
Full list of coalition countries: Afghanistan, Albania, Australia, Azerbaijan, Bulgaria, Colombia, the Czech Republic, Denmark, El Salvador, Eritrea, Estonia, Ethiopia, Georgia, Hungary, Iceland, Italy, Japan, South Korea, Latvia, Lithuania, Macedonia, the Netherlands, Nicaragua, the Philippines, Poland, Romania, Slovakia, Spain, Turkey, United Kingdom and Uzbekistan.
Additions: Costa Rica, Dominican Republic, Honduras, Kuwait, Marshall Islands, Micronesia, Mongolia, Palau, Portugal, Rwanda, Singapore, Solomon Islands, Uganda
quote:Mag je best trots op zijn ... Polen bijvoorbeeld weet wel waaraan het zijn vrijheid te danken heeft ... niet aan de vredesbewegingen that is.
Op woensdag 2 april 2003 22:11 schreef Maerycke het volgende:
En daar sta je dan tussen als land.. pfffffffffffffff...
quote:Hebben we ook niet gevraagd
Op woensdag 2 april 2003 22:11 schreef battlesickloner het volgende:[..]
Ik heb er geen medelijden mee.
quote:tensminste wel embedded journalisten dan
Op woensdag 2 april 2003 22:11 schreef Maerycke het volgende:[..]
En daar sta je dan tussen als land.. pfffffffffffffff...
quote:HEB IK NIET OM GEVRAAGD
Op woensdag 2 april 2003 22:15 schreef battlesickloner het volgende:[..]
quote:Met jou heb ik wel mededogen ... moet niet meevallen
Op woensdag 2 april 2003 22:19 schreef El_Catalan het volgende:[..]
![]()
![]()
[Dit bericht is gewijzigd door battlesickloner op 02-04-2003 22:21]
quote:Waarom ga jij niet naar Baghdad en er tussen staan met je geweertje dan hoor je er helemaal bij
Op woensdag 2 april 2003 22:20 schreef battlesickloner het volgende:[..]
Met jou heb ik wel nededogen ... moet niet meevallen
quote:Volgens mij heb je me dat al eens gevraagd ... en toen heb ik ook geantwoord.
Op woensdag 2 april 2003 22:21 schreef El_Catalan het volgende:
Waarom ga jij niet naar Baghdad en er tussen staan met je geweertje dan hoor je er helemaal bij
quote:Volgens jouw ja.
Op woensdag 2 april 2003 22:24 schreef battlesickloner het volgende:[..]
Volgens mij heb je me dat al eens gevraagd ... en toen heb ik ook geantwoord.
quote:
Jaren geleden, toen Saddam Hoessein nog niet de publieke vijand nummer 1 was van de USA, heeft de stad Detroit, Michigan, hem tot ereburger uitgeroepen.Dat gebeurde volgens de lokale tv-zender WDNU in 1980. Saddam schonk toen geld om enkele kerken in de stad te helpen. Volgens voorganger Jacob Yasso gaf Saddam hem 170.000 dollar om de schulden van zijn Sacred Heart Chaldean Church af te betalen. Om de Iraakse president te bedanken, maakte Detroit hem ereburger van de stad.
A U.S. general said on Wednesday two of the Iraqi Republican Guard divisions defending Baghdad have been pounded by U.S. forces to the point that they are "no longer credible forces
quote:Raar verhaal
Op woensdag 2 april 2003 22:45 schreef schatje het volgende:
Van de FP:
[..]
De portaalsite Lycos meldde dat 'Al-Jazeera' en spellingsvariaties daarop vorige week de populairste zoektermen waren, drie keer zoveel ingevoerd als 'seks'. De meest gebruikte zoekmachine op internet, Google, zei dat 'Al-Jazeera' in de laatste week van maart de grootste stijging in populariteit vertoonde. Google stelt geen absolute ranglijsten op van zoektermen.
Al-Jazeera heeft zijn hoofdkantoor in de Golfstaat Qatar en wordt gefinancierd door de regering van dat land. Toch is de zender een uitzonderlijk onafhankelijke stem in de Arabische wereld. De website van Al-Jazeera, www.aljazeera.net, trok de aandacht van internetsurfers toen hij beelden van de Iraakse televisie van gedode en gevangengenomen Amerikaanse soldaten toonde. Amerikaanse zenders hadden afgesproken geen beelden van lijken uit te zenden. Al-Jazeera voldeed wel aan het Amerikaanse verzoek om te wachten met het tonen van de doden totdat de betrokken families op de hoogte waren gebracht.
Vorige week maakte een groep hackers die zich de Freedom Cyber Force Militia noemen de nieuwe Engelstalige site van Al-Jazeera al na een dag ontoegankelijk door de site te overladen met valse verzoeken om informatie. Surfers werden omgeleid naar een website met een afbeelding van de Amerikaanse vlag en de boodschappen: 'Laat Vrijheid Zegevieren' en 'God zegene onze troepen'. Joanne Tucker, redactrice van english.aljazeera.net, zei dat de site zo snel mogelijk weer on line zal zijn en dat stappen worden genomen om de site tegen hackers te beschermen. Ook de nieuwssite www.arabia.com uit de Verenigde Arabische Emiraten werd vorige week gehackt.
Het internet wordt enorm veel gebruikt om informatie over de oorlog in Irak te krijgen. Gedurende de eerste zes dagen bezocht 10 procent van de Amerikaanse surfers een buitenlandse nieuwssite. Eén op de drie bezocht sites van Amerikaanse tv-zenders voor nieuws over de oorlog.
Al-Jazeera staat intussen al niet meer alleen. Ook de Libanese privé-krant Daily Star (www.dailystar.com.lb), de Saudische staatszender Arab News (www.arabnews.com) en de Jordaanse staatskrant The Jordan Times (www.jordantimes.com) proberen het Westen via een Engelstalige website een Arabische kijk op de zaken te bieden.
Bron:Telegraaf.nl
[/quote]
quote:2 April
Op woensdag 2 april 2003 22:45 schreef schatje het volgende:
Van de FP:
[..]
quote:
Op woensdag 2 april 2003 22:58 schreef schatje het volgende:[..]
GAMMA
quote:Dat zeg ik GAMMA.
Op woensdag 2 april 2003 23:02 schreef El_Catalan het volgende:[..]
![]()
Ring a bell??
quote:Ja een beetje ben moe sorry
Op woensdag 2 april 2003 23:22 schreef schatje het volgende:[..]
Dat zeg ik GAMMA.
Ring a bell??
Met Gamma bedoel je toch dat het Propaganda was zelf ik elkaar gezet
[Dit bericht is gewijzigd door El_Catalan op 02-04-2003 23:27]
quote:net BBC gezien in Basra, dat was ook best spannend... vluchtelingen die er op uit gestuurd worden op de momenten dat de Irakezen een tegenaanval inzetten... dat zal je ook bij Bagdad terugzien
Op woensdag 2 april 2003 23:25 schreef schatje het volgende:
Coalition forces a few miles from Baghdad (CNN)
quote:Bevestiging van jouw antwoord op mijn poster waar ik FP verhaal aanhaal.
Op woensdag 2 april 2003 23:24 schreef El_Catalan het volgende:[..]
Ja een beetje ben moe sorry
Met Gamma bedoel je toch dat het Propaganda was zelf ik elkaar gezet
quote:Ik wilde net vragen hoe de stand was
Op woensdag 2 april 2003 23:25 schreef schatje het volgende:
Coalition forces a few miles from Baghdad (CNN)
quote:De slag om Baghdad.
Op woensdag 2 april 2003 23:37 schreef ilona-scuderia het volgende:
Nog een paar kilometertjes...
quote:Ja zal mij benieuwen
Op woensdag 2 april 2003 23:38 schreef schatje het volgende:[..]
De slag om Baghdad.
quote:Nee ze staan nog maar bij de buitenste rand ...
Op woensdag 2 april 2003 23:37 schreef ilona-scuderia het volgende:
Nog een paar kilometertjes...
quote:Hoeveel km is dat ?
Op woensdag 2 april 2003 23:43 schreef battlesickloner het volgende:[..]
Nee ze staan nog maar bij de buitenste rand ...
quote:Ik weet het.
Op woensdag 2 april 2003 23:47 schreef ilona-scuderia het volgende:
In de amerikaanse media wordt de oorlog nu als een groot sportevenement gezien en ook zo uitgezonden op tv,met de spectaculairste shots en de beste muziek
Diep triest...
quote:bij ons werken een paar Amerikanen en die schamen zich echt voor dat uitelijke vertoon van hun homeland
In de amerikaanse media wordt de oorlog nu als een groot sportevenement gezien en ook zo uitgezonden op tv,met de spectaculairste shots en de beste muziek
Diep triest...
quote:Jeetje, hoe diep kan een land zinken
Diep triest...
quote:het is aan de andere kant wel te begrijpen hoor... het is vooral de angst die regeert
Op woensdag 2 april 2003 23:49 schreef Nuongirl het volgende:[..]
Jeetje, hoe diep kan een land zinken
quote:En dat kan ik me ook wel voorstellen, die zijn ook hartstikke bang voor een 2e 11 september, maar ze kunnen dat uiterlijke vertoon ook wel wat minder doen
Op woensdag 2 april 2003 23:51 schreef Re het volgende:[..]
het is aan de andere kant wel te begrijpen hoor... het is vooral de angst die regeert
quote:balkellende
Op woensdag 2 april 2003 23:52 schreef -Mk- het volgende:
[afbeelding]Gaat u maar rustig slapen, Amerika waakt.
quote:Wil je geen horrorplaatjes meer plaatsen ?
Op woensdag 2 april 2003 23:52 schreef -Mk- het volgende:
[afbeelding]Gaat u maar rustig slapen, Amerika waakt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |