Da's waar, maar hou dan wel in het achterhoofd dat dit een behoorlijk slechte maatschappij is. Slechte service, vertragingen et cetera. Ik heb ze meerdere malen gebruikt naar Bogotá, en zelden tevreden geweest. Laatste keer was er 9 uur vertraging, zonder enige uitleg.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 19:50 schreef Lemans24 het volgende:
Ook een interessante luchtvaartmaatschappij om op Bogota te vliegen is Air Comet. Vanuit Madrid zijn er bijna altijd wel aanbiedingen. Nu kost een retourtje 721 euro incl.
Ik heb daar toen ook naar gekeken, maar je moet dan ook nog een retourtje Madrid kopen én waarschijnlijk twee nachten verblijven in Madrid, omdat je anders je vlucht niet haalt. Al met al heel veel gedoe voor weinig of geen beparing in kosten (tenzij je al in Madrid bent natuurlijk).quote:Op vrijdag 3 juli 2009 19:50 schreef Lemans24 het volgende:
Ook een interessante luchtvaartmaatschappij om op Bogota te vliegen is Air Comet. Vanuit Madrid zijn er bijna altijd wel aanbiedingen. Nu kost een retourtje 721 euro incl.
Probeer voor de heenweg gewoon een vlucht naar Madrid te pakken waarmee je zo'n 4 tot 6 uur speling hebt met de Air Comet vlucht. Op de terugweg is een hotel misschien wel handiger, als je de vluchten apart hebt moeten boeken.quote:Op maandag 6 juli 2009 11:53 schreef Hik het volgende:
[..]
Ik heb daar toen ook naar gekeken, maar je moet dan ook nog een retourtje Madrid kopen én waarschijnlijk twee nachten verblijven in Madrid, omdat je anders je vlucht niet haalt. Al met al heel veel gedoe voor weinig of geen beparing in kosten (tenzij je al in Madrid bent natuurlijk).
Omdat het altijd goedkoper kan...quote:Op maandag 6 juli 2009 15:18 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom boek je dan niet gewoon Iberia?
Dan heb je wel een aansluitende vlucht, wordt je bagage doorgelabeld en mocht je de vlucht missen kom je op de volgende en krijg je een hotelovernachting en eten
Hola Strani!quote:Op woensdag 1 juli 2009 18:34 schreef Strani het volgende:
Ik hoorde dat er ook een directe vlucht Bogota - Frankfurt komt. Dat is wel handig voor degenen die in Nederland wonen. Momenteel zijn Madrid en Parijs inderdaad de enige opties vanuit Europa. Vlak trouwens Aviance niet uit, prima luchtvaartmaatschappij die momenteel gebruik maakt van Airbus 330 (nog geen crashes mee gehad) voor vluchten van en naar Europa.
Alle goeie tips zijn wel zo'n beetje gegeven hier. Chiboi, waar in Colombia ga je naartoe en wanneer? Ik woon er zelf de helft van het jaar (Bogotá).
Viajero, goed jou ook weer eens tegen te komen
Ik had een keer gepind die dag en kon niet meer pinnen en mistte een keer bijna mijn vliegtuigquote:Op maandag 6 juli 2009 19:55 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Omdat het altijd goedkoper kan...
Overigens heb ik één keer met Air Comet gevlogen, dat was een enkeltje Lima-Madrid. Voor een enkeltje is het bijna de enige mogelijkheid, omdat je dat bij de meest maatschappijen niet eens kunt kopen voor een normaal tarief.
De service beviel mij prima, inclusief eten, drank en een LCD-entertainment systeem (low-budget geval, met een roulatiesysteem voor de films). Vertrek en aankomst waren ook op tijd, dus geen klagen. Kon inderdaad niet gelijk door van Madrid naar NL, maar dat was ik toen ook niet van plan; wilde eerst een beetje acclimatiseren na een jaar Latijns Amerika.
Wel irritant was dat ik op het vliegveld van Lima nog contant oprotbelasting moest betalen, terwijl ik m'n laatste geld net had ingewisseld/uitgegeven. Dacht dat geintje te kunnen ontlopen, omdat ik dat in bijvoorbeeld Mexico ook niet hoefde te betalen...
Zoveel is die belasting in Lima toch niet? Volgens mij iets van 32 dollar. Heb weleens flink zitten zuipen in de loungebar en toen moest ik aftikken in dollars i.p.v. soles, gelukkig had ik genoeg bij.quote:Op maandag 6 juli 2009 19:55 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Omdat het altijd goedkoper kan...
Overigens heb ik één keer met Air Comet gevlogen, dat was een enkeltje Lima-Madrid. Voor een enkeltje is het bijna de enige mogelijkheid, omdat je dat bij de meest maatschappijen niet eens kunt kopen voor een normaal tarief.
De service beviel mij prima, inclusief eten, drank en een LCD-entertainment systeem (low-budget geval, met een roulatiesysteem voor de films). Vertrek en aankomst waren ook op tijd, dus geen klagen. Kon inderdaad niet gelijk door van Madrid naar NL, maar dat was ik toen ook niet van plan; wilde eerst een beetje acclimatiseren na een jaar Latijns Amerika.
Wel irritant was dat ik op het vliegveld van Lima nog contant oprotbelasting moest betalen, terwijl ik m'n laatste geld net had ingewisseld/uitgegeven. Dacht dat geintje te kunnen ontlopen, omdat ik dat in bijvoorbeeld Mexico ook niet hoefde te betalen...
Hm, ja, klopt. Maar dat lijkt best veel als je een jaar hebt rondgereisd. Ik schaam me er nu ook best voor, dat ik daar zo'n drama van heb gemaakt!quote:Op zaterdag 8 augustus 2009 19:00 schreef Halcon het volgende:
[..]
Zoveel is die belasting in Lima toch niet? Volgens mij iets van 32 dollar.
Het is onhandig dat je het cash moet betalen, maar dat is op behoorlijk wat luchthavens zo. Altijd handig om even vooraf te checken voor je ergens vertrekt (ook bij binnenlandse vluchten komt het voor, al is het dan wel een stuk minder). Op Quito hebben ze inmiddels een ATM náást het taxloket gemaakt trouwens...quote:Op dinsdag 29 september 2009 18:40 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Hm, ja, klopt. Maar dat lijkt best veel als je een jaar hebt rondgereisd. Ik schaam me er nu ook best voor, dat ik daar zo'n drama van heb gemaakt!
Hangt er zo van af waar je naar toe wilt. Vertel daar eerst eens wat meer over?quote:Op maandag 5 oktober 2009 18:08 schreef k_man het volgende:
Colombia is misschien een interessante bestemming voor (begin) volgend jaar.
Kan iemand iets roepen over de actuele veiligheidssituatie (en dan niet verwijzen naar die paniekverhalen van BuZa)?
En hoe 'ontwikkeld' is het land eigenlijk? Ik begrijp dat het niet zo ontwikkeld zal zijn als Chili of Argentinië, maar is het pure armoede?
Naar Colombia dus.quote:Op maandag 5 oktober 2009 19:16 schreef Strani het volgende:
[..]
Hangt er zo van af waar je naar toe wilt. Vertel daar eerst eens wat meer over?
Tof, k_man! Maar dus wel georganiseerd?quote:Op maandag 5 oktober 2009 18:08 schreef k_man het volgende:
Colombia is misschien een interessante bestemming voor (begin) volgend jaar.
Kan iemand iets roepen over de actuele veiligheidssituatie (en dan niet verwijzen naar die paniekverhalen van BuZa)?
En hoe 'ontwikkeld' is het land eigenlijk? Ik begrijp dat het niet zo ontwikkeld zal zijn als Chili of Argentinië, maar is het pure armoede?
Een vriendinnetje van mij zit op het moment in Pasto, tegen de Ecuadoriaanse grens aan. Hoewel Nariño (de provincie) heel slecht bekend staat is haar situatie daarbinnen ook weer typerend: in Pasto zelf heeft zij het prima en is het relatief gezien veilig, maar ze kan niet "zomaar" even de auto nemen naar een dorpje even verderop. Grote wegen zijn zwaar bewaakt en vaak veilig, maar het platteland is een heel ander verhaal. En juist daardoor is Colombia een heel onwerkelijk land om te bezoeken: in veel plaatsen waar jij als toerist komt merk je zo weinig van wat er eigenlijk gaande is, maar soms heel vlakbij of erg onderhuids is er dan van alles aan de gang. Waar je in Colombia rekening mee moet houden is dat de onveiligheid wel zeker echt tegen jou gericht kan zijn, wat het anders maakt dan willekeurig politiegeweld, demonstraties of aanslagen elders (die ook afschuwelijk zijn, maar meestal niet specifiek op jouw gericht). Dat gezegd hebbende is Colombia met de nodige kennis (en soms zelfs zonder dat :’) ) een fantastische bestemming!quote:Eigenlijk kun je het hele "middenstuk" van Colombia (de band tussen de twee bergruggen en daarop) heel goed bezoeken. Dat betekent dat alle belangrijke "toeristenplaatsen" (zeer relatief begrip in Colombia) zoals Bogota, Cali, Medellín, Cartagena en Popayán goed te bereizen zijn en dat je ook makkelijk van plaats tot plaats kunt gaan met bussen (wij hebben wel nachtbussen vermeden, maar als ik nog eens ga zou ik dat ook nog wel doen). In de grote steden is het overdag gewoon vergelijkbaar met andere LA-steden qua veiligheid, 's avonds zou ik iets voorzichtiger zijn. Je kunt het beste een taxi naar je hotel of restaurant laten komen en je precies af laten zetten waar je moet zijn. Behalve in echt drukke uitgaansgebieden zou ik niet zomaar over straat gaan dwalen (maargoed, dat zou ik in Lima, Quito en Rio ook niet doen ).
Het gedeelte aan de Atlantische kust en dicht tegen de grens met Ecuador is wat onrustiger en de jungle (behalve Laetitia) kun je beter mijden, maar op zich heb je daar ook vrij weinig te zoeken. Qua veiligheid helpt het spreken van de taal ook aanzienlijk en een beetje inlezen over de situatie. In Colombia zijn nog een stuk meer guerrilla organisaties actief dan alleen de FARC en ook het leger en de paramilitairen maken er een flinke puinhoop van. Veel Colombianen kunnen er ook geen touw meer aan vastknopen af en toe, maar een klein beetje begrip van de achtergronden van het conflict helpen wel in je gesprekken daar.
Is af en toe ook wel eens leuk, zo aan het strand.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 17:32 schreef Hik het volgende:
Santa Martha vond ik echt niet bijzonder. Het is een leuke springplank naar Tayrona, maar verder is het een soort Scheveningen (wel mooier weer)
D'r zijn alleen een stuk móóiere stranden, bedoelde ik te zeggen. Zonder iedere halve meter een nieuwe familie, zonder keiharde muziek en plastic zakken...quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 17:34 schreef Strani het volgende:
[..]
Is af en toe ook wel eens leuk, zo aan het strand.
Ah okay dat kan. Gelukkig ben ik niet van hoogseizoen afhankelijk dus ik kan gaan wanneer het wat rustiger is. Ach, gezien ik er toch de helft van het jaar woon verlies ik er niks mee als Santa Marta niet het mooiste strand van het land blijkt te hebben.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 08:40 schreef Hik het volgende:
[..]
D'r zijn alleen een stuk móóiere stranden, bedoelde ik te zeggen. Zonder iedere halve meter een nieuwe familie, zonder keiharde muziek en plastic zakken...(ok, dat is het strand ín SM, er zullen vast iets betere stranden zijn net buiten de stad). Maar de caraïbische kust heeft prachtige stukken (onder meer het eerder genoemde Tayrona); dan is SM zelf een beetje zonde van je tijd/geld imho.
Ik dee niks!quote:Op zondag 11 oktober 2009 21:44 schreef UIO_AMS het volgende:
Nutteloze offtopic discussie is verwijderd. Nu weer lief zijn voor elkaar.
Volgens mij zijn er niet hele dramatische verschillen in kou of regen gedurende het jaar. Hooglanden kunnen flink koud worden als de zon weg is, laaglanden zijn warm of heet. Aan de caraïbische kust is er officieel wel een regenseizoen (misschien is er eerder sprake van een droog seizoen; dat is korter volgens mijquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:01 schreef k_man het volgende:
Wat zouden jullie zeggen dat de beste tijd van het jaar is om Colombia te bezoeken?
die plek dus mijden in het regenseizoen...quote:The wettest place in the world is Tutunendo, Colombia, with an average annual rainfall of 463.4 inches (1,177 centimeters) per year.
Alleen echt belangrijk als je wilt gaan duiken. In het regenseizoen is het water in het Carribisch gebied namelijk een stuk troebeler en door de bewolking zijn de kleuren valer. Wij waren daar eind september; de temperatuur was nog prima vertoeven (20+ graden) alleen het duiken viel daardoor wat tegen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:01 schreef k_man het volgende:
Wat zouden jullie zeggen dat de beste tijd van het jaar is om Colombia te bezoeken?
Vrijdagavond Bogota: Andres Carne de Res. Een van de beste restaurant/discotheken waar ik ooit ben geweest.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 22:47 schreef El_Matador het volgende:
In november 2 weken voor werk. Plus een weekend vrij in Bogota. En een weekend in Bucaramanga. Iemand tips?
Kijk daar heb ik wat aan, dank je wel!quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 10:33 schreef Viajero het volgende:
[..]
Vrijdagavond Bogota: Andres Carne de Res. Een van de beste restaurant/discotheken waar ik ooit ben geweest.
Graag gedaan. Vraag wel aan je collegas daar of ze een tafel reserveren, het is altijd superdruk. Veel plezier!quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 11:10 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Kijk daar heb ik wat aan, dank je wel!
Jaaaah!quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 10:33 schreef Viajero het volgende:
[..]
Vrijdagavond Bogota: Andres Carne de Res. Een van de beste restaurant/discotheken waar ik ooit ben geweest.
Zowel het vlees als de inrichting zijn inderdaad perfect! De muziekmix is ook perfect, met zowel westerse als latijnse muziek, de hele sfeer daar, ik wil weer terug naar Bogota!!!quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 21:08 schreef Hik het volgende:
[..]
Jaaaah!![]()
Mijn lief heeft volgens mij nog steeds dromen van de biefstuk daar...
En ik van de inrichting...![]()
[ afbeelding ]
www.andrescarnederes.com/
Dit weekend wordt het! Maar Colombia is echt ge-wel-dig...quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 12:21 schreef Viajero het volgende:
[..]
Graag gedaan. Vraag wel aan je collegas daar of ze een tafel reserveren, het is altijd superdruk. Veel plezier!
Hoe was Andres?quote:Op donderdag 19 november 2009 05:01 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dit weekend wordt het! Maar Colombia is echt ge-wel-dig...
Ja, hier wil ik wel een paar jaar van mijn leven doorbrengen... Bogota klinkt goed. Bucaramanga is een heerlijke stad. Altijd goed weer, goed leven en de vrouwen....![]()
Ik ben er helaas niet meer geweest. Iedereen had het erover, maar het is er niet van gekomen. Hopelijk in januari.quote:
Mooi land!quote:Op vrijdag 27 november 2009 12:51 schreef El_Matador het volgende:
[..]
En voor foto's van natuurschoon; zie fobo.![]()
Ja dat is misschien ook wel zo, het zal nog even duren voordat die naam als positief vakantieland wordt gezienquote:Op donderdag 26 november 2009 22:21 schreef k_man het volgende:
Dat zal nogal meevallen, denk ik. Het zijn maar een paar reizen per jaar en voor veel mensen zal Colombia ong steeds een afschrikwekkende naam hebben.
Ik denk er wel sterk over om volgend jaar in het najaar te gaan.
Daar kan ik me helemaal bij aansluiten. Begin dit jaar ook 3 weken geweest. Zeker een land om wederom te bezoeken in de toekomst.quote:Op woensdag 14 juni 2006 03:14 schreef Viajero het volgende:
Colombia is helemaal geweldig!
Ik ben alleen in Bogota e/o geweest, en vond de mensen echt supervriendelijk en redelijk efficient. Goede service with a smile overal (try that in Asterdam) heerlijk eten, supermooie omgeving en natuurlijk Aguardiente.
Je valt als blanke blonde buitenlander wel op, toen ik daar door een winkelcentrum liep keken echt veel mensen naar me, best wel bizar.. maar ik spreek goed Latijns Amerikaans Spaans en dat wordt enorm gewaardeerd.
Veel geuniformeerden op straat, maar veel daarvan ook ongewapend. Ik heb me daar geen moment bedreigd gevoeld, en ze vertelden me ook dat het met Uribe veel veiliger is geworden.
In Juli weer, en Augustus waarschijnlijk ook naar Cartagena of San Andres.
Viva Colombia!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |