abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221941609
Horeca-ondernemers laten woord ‘vegan’ links liggen: ‘Mensen vinden dat het door hun strot wordt geduwd’

quote:
Na tien jaar sluit GYS in de stad Utrecht. Het restaurant was bijna helemaal veganistisch. Het nieuws roept de vraag op: neemt de vegan-trend af? „Mensen koppelen allerlei negatieve dingen aan de term vegan.’’

GYS opende in 2014 zijn eerste vestiging op de Voorstraat in Utrecht. Een jaar later volgde de locatie aan de Amsterdamsestraatweg in dezelfde stad.

Bijna alle gerechten van GYS zijn volledig vegan. Tien jaar geleden was dat heel bijzonder. „Er waren toen vrijwel geen horecazaken met goed vegetarisch of veganistisch eten”, blikt eigenaar Gijs Werschkull terug in het AD. „Je kunt het je bijna niet meer voorstellen, maar bij mijn weten waren wij toen het enige restaurant in Utrecht dat plantaardige melk schonk in de koffie.”

GYS opende in 2014 zijn eerste vestiging op de Voorstraat in Utrecht. Een jaar later volgde de locatie aan de Amsterdamsestraatweg in dezelfde stad

Goed veganistisch koken is een kunst

Zijn sindsdien de vegan restaurants in Utrecht als paddenstoelen uit de grond geschoten? Ellen Scholtens, hoofdredacteur van culinair platform De Buik van Utrecht, denkt van niet.

„Het veganistische aanbod is nooit ontzettend groot geweest in Utrecht”, aldus Scholtens. „Goed veganistisch koken, dus helemaal zonder dierlijke producten, is dan ook een kunst. Maar het kán wel, bijvoorbeeld bij Kasvio

Daarbij: de cijfers van GYS op de Amsterdamsestraatweg waren niet slecht, vertelt Gijs. Volgens hem was de sluiting een persoonlijke keuze. Maar hij signaleert wél iets: vroeger had je als veganist weinig keus, nu kun je ook in reguliere restaurants terecht.

Gijs: „Zij hebben nu veel vaker veganistisch of vegetarisch eten op de kaart staan. Dat is positief. Alleen: voor de plantaardige restaurants is dat dan weer niet zo fijn.”

Weerstand rond de term vegan

Op de achtergrond speelt nog iets: er is iets negatiefs gaan kleven aan het woord ‘vegan’. Dat merkt ook Daisy Scholte van V for Food. Ze organiseert vegan food tours in Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag: wandelingen door de stad langs plekken met vegan eten.

„Rond dat woord merk ik stevige weerstand”, aldus Daisy. Dat gaat volgens haar over een ‘kleine groep die hard schreeuwt’. „Mensen koppelen er negatieve dingen aan. Ze vinden het extreem of dat het door hun strot wordt geduwd.”
Lees verder op de site

Het is wel een modeverschijnsel geworden: vinden dat iets je door de strot wordt gedrukt :7

[ Bericht 8% gewijzigd door Wantie op 09-10-2026 22:31:27 ]
Wantie is eigendom van de zittende macht en heeft dus geen eigen mening meer -- @Candymannetje
pi_221941670
Denk dat dat meer komt door het gezeik over vlees eten.
pi_221941676
Gewoon kwestie van vraag en aanbod. Zo moeilijk is het niet...
pi_221941702
Het punt is dat als er ergens met 'vegan' geadverteerd wordt, er altijd van die slecht uitziende, ondervoede hippies bijstaan met knotjes in hun stinkende haar en dat 'vegan' altijd op vlees moet lijken terwijl het het niet is. Dat is die associatie.

"Kijk deze vegan hamburger."
"Proef deze 'overheerlijke' vegan kipstukjes."

Gadverredamme man :r

Terwijl ik thuis altijd ontbijt met Brinta. Zo vegan als de pest, maar die associatie wordt dan ook nergens gelegd, behalve ergens klein op de verpakking.
pi_221941708
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2026 22:52 schreef Saekerhett het volgende:
Het punt is dat als er ergens met 'vegan' geadverteerd wordt, er altijd van die slecht uitziende, ondervoede hippies bijstaan met knotjes in hun stinkende haar en dat 'vegan' altijd op vlees moet lijken terwijl het het niet is. Dat is die associatie.

Terwijl ik thuis altijd ontbijt met Brinta. Zo vegan als de pest, maar die associatie wordt dan ook nergens gelegd, behalve ergens klein op de verpakking.
Moest lachen, dat idee komt nog echt uit de jaren'80 met die slecht uitziende hippies met hun macrobiotische graanvoer dat niet te eten was.. _O-

Nu is de vette pens met tattoos die dikke lappen vlees op de barbecue gooit meer een beeld.. :D
pi_221941723
quote:
Nou, post die grappige plaatjes eens.
pi_221941746
quote:

Zelfs shampoo, tandpasta en plakband is tegenwoordig "vegan".

Hou toch op zeg. :{w
pi_221941770
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2026 23:08 schreef YoopY het volgende:

[..]
Zelfs shampoo, tandpasta en plakband is tegenwoordig "vegan".

Hou toch op zeg. :{w
Waarom moeten er dierlijke resten in shampoo, tandpasta of plakband zitten?
pi_221941788
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2026 23:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Omdat dat restproductie is van de slacht? (lijm van botten etc) En iemand die vegan is wil dat niet kopen en heeft dus de keus om vegan tandpasta te kopen of weetikwat voor ander iets waarvan er gegarandeerd is dat er geen dieren voor misbruikt zijn.

Wordt wel een beetje lastig om daar echt super consequent in te blijven.
pi_221941795
quote:

[..]
Het kan er inderdaad inzitten, vandaar dat het label Vegan handig is. Dan weet de veganist dat het niet in die producten zit.
Wantie is eigendom van de zittende macht en heeft dus geen eigen mening meer -- @Candymannetje
pi_221941809
De meeste Nederlanders houden niet zo van moralistische virtue signalling. Dat werkt alleen in progressieve bolwerken zoals Amsterdam.
pi_221941830
Vaginistisch eten is heerlijk.
pi_221941839
Mensen moeten stoppen met janken. Alles wordt hun tegenwoordig ‘door de strot geduwd’. Het is heel makkelijk om iets te negeren en gewoon door te gaan met je leven.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_221941848
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2026 23:40 schreef Nexum het volgende:
Mensen moeten stoppen met janken. Alles wordt hun tegenwoordig ‘door de strot geduwd’. Het is heel makkelijk om iets te negeren en gewoon door te gaan met je leven.
Mensen moeten helemaal niks.
  vrijdag 9 oktober 2026 @ 23:47:02 #15
307622 Perox
(niet de echte)
pi_221941857
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2026 23:42 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Mensen moeten helemaal niks.
Dat maak ik zelf wel uit! :(
pi_221941861
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2026 23:47 schreef Perox het volgende:

[..]
Dat maak ik zelf wel uit! :(
Zo is dat!
  Moderator zaterdag 10 oktober 2026 @ 00:05:12 #17
441859 crew  Lenny77
pi_221941892
quote:

Met wat voor melk? Want dan is het niet meer zo vegan..
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_221941905
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 00:05 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Bedenk ik mij nu ook, Brinta met water lijkt mij echt niet te vreten.. _O-

Sojamelk of havermelk zou kunnen.
pi_221941988
Veganisme behoort vrij nadrukkelijk in het rijtje zaken die voortkomen uit decadentie en overdaad.

Nu er langzaamaan weer echte problemen onststaan rondom bestaanszekerheid keren decadentiegeralateerde onderwerpen zoals of koeien het wel prettig vinden om geslacht te worden voor menselijke consumptie naar de achtergrond.

Soortgelijke trends zijn zichtbaar in homo-, klimaat- en migrantenaabidding.
pi_221941991
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 01:42 schreef DrRobotnik het volgende:
Veganisme behoort vrij nadrukkelijk in het rijtje zaken die voortkomen uit decadentie en overdaad.

Nu er langzaamaan weer echte problemen onststaan rondom bestaanszekerheid keren decadentiegeralateerde onderwerpen zoals of koeien het wel prettig vinden om geslacht te worden voor menselijke consumptie naar de achtergrond.

Soortgelijke trends zijn zichtbaar in homo-, klimaat- en migrantenaabidding.
Ook dikke onzin, je hoeft niet rijk te zijn om alleen van plantaardig voedsel zoals bonen en groente te willen leven, heeft niets met decadentie te maken.
pi_221941995
quote:
Dat merkt ook Daisy Scholte van V for Food. Ze organiseert vegan food tours in Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag: wandelingen door de stad langs plekken met vegan eten.
OH NOES!!1*&@^!!*@!!@$*^!!!!!!!!
pi_221941996
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 01:47 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ook dikke onzin, je hoeft niet rijk te zijn om alleen van plantaardig voedsel zoals bonen en groente te willen leven, heeft niets met decadentie te maken.
Om zo te willen leven is wel degelijk een decadente hobby, het is natuurlijk ook zo dat volstrekt armoedzalige paupers in de derde wereld soms geen keuze hebben omdat ze zich geen dierlijke producten kunnen veroorloven.
pi_221942000
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 01:57 schreef DrRobotnik het volgende:

[..]
Om zo te willen leven is wel degelijk een decadente hobby, het is natuurlijk ook zo dat volstrekt armoedzalige paupers in de derde wereld soms geen keuze hebben omdat ze zich geen dierlijke producten kunnen veroorloven.
In jouw ogen misschien, ik vind niet dat veganisten anderen dat door de strot duwen. Misschien zijn die veganisten wel solidair met die paupers in de derde wereld.

Mij wordt door de strot geduwd dat ik absoluut oesters lekker moet vinden. Over decadent gesproken.
pi_221942002
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 02:01 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
In jouw ogen misschien, ik vind niet dat veganisten anderen dat door de strot duwen. Misschien zijn die veganisten wel solidair met die paupers in de derde wereld.

Mij wordt door de strot geduwd dat ik absoluut oesters lekker moet vinden. Over decadent gesproken.
Dat lijkt mij onwaarschijnlijk, anders zouden ze die paupers wel wat geld geven om fatsoenlijk te eten.
pi_221942005
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 02:12 schreef DrRobotnik het volgende:

[..]
Dat lijkt mij onwaarschijnlijk, anders zouden ze die paupers wel wat geld geven om fatsoenlijk te eten.
Ik vermoed dat de meeste veganisten niet tegen ontwikkelingshulp zijn.
pi_221942008
Ik vind het vervelender dat overal zoetstoffen in zitten. Sucralose in een pot braadharingen. Stevia in ice tea. En je hebt geen keuze. Nouja, behalve hier in de grensstreek gelukkig, want in Duitsland zit er nog gewoon suiker in de meeste artikelen, of je hebt in ieder geval de keuze.
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_221942012
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 02:21 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Ik vind het vervelender dat overal zoetstoffen in zitten. Sucralose in een pot braadharingen. Stevia in ice tea. En je hebt geen keuze. Nouja, behalve hier in de grensstreek gelukkig, want in Duitsland zit er nog gewoon suiker in de meeste artikelen, of je hebt in ieder geval de keuze.
HAHA, wie koopt er nu een pot braadharingen, wat zijn dat eigenlijk? Een pot zure haring ken ik wel, lekker op brood. Maar je hebt wel gelijk, overal zit inmiddels nepsuiker in. Smaakt goor.
pi_221942013
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 02:25 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
HAHA, wie koopt er nu een pot braadharingen, wat zijn dat eigenlijk?

Familie van jouw zure haring! ^O^
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_221942018
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 02:28 schreef Knurft-Zork3 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Familie van jouw zure haring! ^O^
Ohw, shit, wist niet dat daar ook nepsuiker in zat. Eet ze niet elke dag, maar goed. Geen voer voor veganisten iig.. :D
pi_221942055
quote:

[..]
Zit ook gewoon in je auto. En veel ook.
pi_221942066
Ik maak geen bezwaar tegen veganistisch eten of wat dan ook. Zo lang het goed is, is het best.

Het probleem wordt alleen als je advertenties ziet als: "door dit te eten red je het leven van een koe," wat helemaal niet waar is. Die koeien worden toch wel geslacht. Bovendien, als je naar alle vegan spullen kijkt, zijn ze vaak duurder of van mindere kwaliteit dan de gewone dingen. Ze weten dat vegans toch wel bereid zijn de hoofdprijs te betalen voor hun eten, kleding, en de rest.

Bovendien, als je regelmatig dierlijke producten eet, hoef je niet een halve diëtist te zijn om gezond te blijven.

Als de veganisten hun zin krijgen, zouden schapen niet geschoren worden (wat problemen voor het arme dier veroorzaakt) en zouden koeien niet gemolken worden (wat problemen voor het arme dier veroorzaakt).

[ Bericht 14% gewijzigd door Telefoonvork op 10-10-2026 05:29:08 ]
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 07:06:45 #32
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_221942118
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2026 22:41 schreef Halcon het volgende:
Denk dat dat meer komt door het gezeik over vlees eten.
En dan vooral het vlees eten van anderen. Bemoei je lekker met jezelf.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_221942156
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 02:01 schreef Firuze60 het volgende:

[..]

Oesters zijn heerlijk. Geen discussie over mogelijk. :P

Dat gezegd hebbende zie ik helemaal niet dat "Vegan" bij mensen door de strot geduwd wordt. Niet letterlijk en niet figuurlijk. Vegan produkten zijn er, als optie. Net als niet-vegan produkten. Maar opdringerig? De vegan streaker heb ik al een tijd niet gezien.
pi_221942196
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 07:06 schreef thedeedster het volgende:

[..]
En dan vooral het vlees eten van anderen. Bemoei je lekker met jezelf.
Ja. Helemaal als supermarkten zich daarmee gaan bemoeien.
pi_221942234
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 00:05 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Volle melk natuurlijk!

Kijk, het zal me een rotzorg zijn of het totaalpakket wel of niet vegan is, maar Brinta an sich is dat dus blijkbaar wel. Wist ik alleen maar omdat dat logo op de verpakking stond :')
pi_221942247
Door de strot duwen kan ik niet zeggen.
Je hoort het wel meer.

Ik vind dat je iedereen in zijn waarde moet laten.
Degene die een lekker stuk vlees wilt eten mag een lekker stuk vlees eten.
Degene die liever voor eel lekker vegan stukje gaat moet vegan kunnen eten.

Ik ben zelf geen vegan fan.
Heb het laatst wel eens geprobeerd. Wat een kroket moest voorstellen smaakte verreweg van een kroket.
Dus misschien moeten ze het wel anders gaan benoemen.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 10 oktober 2026 @ 08:33:14 #37
284411 crew  heywoodu
pi_221942248
Er wordt mij vooral heel erg door de strot geduwd dat ik van allerlei zaken moet vinden dat het door mijn strot geduwd wordt.

Heel irritant. Ik ben geen vegan en let dús niet op of ik iets koop wat vegan is of niet en er wordt mij dan ook helemaal niets door de strot geduwd op dat gebied.
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 08:36:13 #38
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_221942261
https://www.large.nl/topics/vegan/?wt_mc=mp.google..large_nl_labels_emp_pmax.18082528992.....c.Competence_private-labels_list.&forceThisShop=1&gad_source=1&gad_campaignid=18091506435&gbraid=0AAAAAD-4scSMLJtl4CdqCZqnl87fxKru6&gclid=CjwKCAjwoaLWBhAWEiwAnyituxR-8YoAzEt3ANQkC8wMyvPkhPOYwA5bzhnmaZxqlCUP3EY36lgewxoC9qcQAvD_BwE

Ik vroeg laatst een collega vegan, die constant moeilijk liep te doen bij onze jaarlijkse BBQ trok zijn neus op en was zijn vegan woord aan het verkondigen.

Of hij vegan schoenen aan had en daarna hoe hij deze het liefste rauw of op de bbq wou hebben!

Het ergste waar ik me aan het hele vegan gebeuren stoor is vegan Kip vegan varken vegan koe bij een restaurant.

Noem het gewoon bonen burger, niet de naam van het dier want die heeft niks met je groente burger te maken!
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 08:39:41 #39
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_221942276
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 08:33 schreef heywoodu het volgende:
Er wordt mij vooral heel erg door de strot geduwd dat ik van allerlei zaken moet vinden dat het door mijn strot geduwd wordt.

Heel irritant. Ik ben geen vegan en let dús niet op of ik iets koop wat vegan is of niet en er wordt mij dan ook helemaal niets door de strot geduwd op dat gebied.
Mooie vind ik wel de reclame van wakker dier op de radio die vertellen eerst waar vlees in de aanbieding is.
Bekijk deze YouTube-video
voorbeeldje!
I am the hope of the universe. I am the answer to all living things that cry out for help.I am the protector of the innocent. I am the Light in the darkness. I am truth. Ally to good! Nightmare to you!
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 08:50:54 #40
512422 Koekoekmakto
mighty, mighty warrior
pi_221942315
Ontspannen idealisten die mensen vrij laten bestaan niet. Uiteindelijk moet de boodschap☝️toch aan de man gebracht worden.

Eet regelmatig vegan. Geen problemen mee. Sta er ook wel achter. Maar ben niet fanatiek genoeg om er een hoofdzaak van te maken.
"Doe maar gek, want er zijn al genoeg gewone mensen" - Ted Langenbach
pi_221942369
Laatst toevallig op een feesje volledig veganistisch menu en borrelhapjes gehad, en ik moet zeggen, als je veganistisch bruin fruit lekker vindt, is er iets goed mis met je.
-nee-
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 09:15:41 #42
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221942402
In heb er vooral moeite mee dat ze mij het voeren van fatsoenlijke gesprekjes door de strot willen duwen. Ik heb er geen behoefte aan!
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221942404
Bitterballen met een vulling van jackfruit (nangka) kunnen best prima zijn. Je moet niet verwachten dat het naar een kalfsvleesbitterbal smaakt, want dat is natuurlijk niet zo. De maatstaf zou ook nooit moeten zijn dat het zo goed mogelijk lijkt op de non-vegan versie.

Namaakvlees heb ik ook een broertje dood aan, dat is eigenlijk nooit lekker. Maar ga eens eten bij een goed plant-based restaurant en proef wat er allemaal mogelijk is zonder vlees en andere dierlijke ingredienten. En alhoewel het aanraders zijn hoef je dan echt niet meteen naar De Nieuwe Winkel of Konijnenvoer.
pi_221942476
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 09:05 schreef Marsenal het volgende:
Laatst toevallig op een feesje volledig veganistisch menu en borrelhapjes gehad, en ik moet zeggen, als je veganistisch bruin fruit lekker vindt, is er iets goed mis met je.
Was het menu wel lekker?

Ik vind overigens de draadjesvlees bitterballen van Oma Bobs goed te doen. Ik merk niet dat er geen vlees in zit.
pi_221942495
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2026 23:37 schreef Kottnauer het volgende:
Vaginistisch eten is heerlijk.
Dat hangt toch van de vagina af zou ik zeggen…
pi_221942498
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 05:18 schreef Telefoonvork het volgende:
Het probleem wordt alleen als je advertenties ziet als: "door dit te eten red je het leven van een koe," wat helemaal niet waar is.
Precies, zonder ons barmhartige vleeseters zou die koe er überhaupt niet zijn :7
pi_221942505
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2026 23:40 schreef Nexum het volgende:
Dit is dus lastig. Als mensen zich aangevallen voelen op hun eigen moraliteit reageren ze hier nu eenmaal slecht op.
  zaterdag 10 oktober 2026 @ 09:44:57 #48
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_221942514
Drop you like an ill, bad habit
pi_221942515
Verder: de meeste vegans zijn activistisch. Geen leuke mensen en dat is een eufemisme voor strontvervelende klootzakken.

Daar komt de negativiteit vandaan.
pi_221942530
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2026 09:45 schreef VEM2012 het volgende:
Verder: de meeste vegans zijn activistisch.
Dat weet je helemaal niet. Ik geloof wel dat er onder activisten, en dan met name activisten die aandacht vragen voor dierenwelzijn, relatief veel veganisten zijn, maar of dat "de meeste vegans" zijn betwijfel ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')