abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221937957
quote:
FNV en CNV kondigen staking in streekvervoer aan: één dag per week tot kerst
Buschauffeurs en machinisten in het streekvervoer gaan een dag per week staken tot aan kerst. Dat melden vakbonden FNV en CNV. De landelijke staking is een gevolg van vastgelopen onderhandelingen over een nieuwe cao. Woensdag leggen werknemers voor het eerst het werk neer.

Wanneer de volgende stakingsdag precies is, maken de vakbonden pas later bekend. Daarmee willen ze voorkomen dat de werkgevers zich kunnen voorbereiden. „We laten de acties niet saboteren door werkgevers die op het laatste moment noodroosters gaan maken”, zegt CNV-onderhandelaar Niels Rook.

Ziekteverzuim hoog
Vakbond FNV begrijpt dat de staking reizigers raakt. „Maar reizigers hebben ook belang bij werknemers die hun werk gezond kunnen volhouden. Het ziekteverzuim in het streekvervoer is al hoog. De druk verder opvoeren lost niets op en brengt betrouwbaar openbaar vervoer juist verder uit zicht”, zegt bestuurder FNV Streekvervoer Marijn van der Gaag.

De vakbonden hadden de werkgevers een ultimatum gesteld, maar daar is niet aan voldaan. De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) had eerder al laten weten mogelijke acties te betreuren en stelt dat er ‘een eerlijk voorstel’ op tafel lag.

Afspraken over werkdruk
Maar de vakbonden zien dat anders. „Wij hebben de werkgevers een duidelijke kans gegeven om weer aan tafel te gaan. Die kans pakken ze niet. Zij kiezen ervoor om vast te houden aan hun enorme pakket aan verslechteringen. Dan blijft ons niets anders over dan actievoeren”, zegt Van der Gaag. De bonden willen onder meer afspraken over minder werkdruk, een ouderenregeling en een loonsverhoging.

CNV benadrukt het belang van werk-privébalans in een nieuwe cao. „We trekken nu een duidelijke streep. We willen niet nóg meer druk op de roosters, maar in plaats daarvan juist gezondere, sociale roosters, met meer regelmaat en een betere werk-privébalans.”

De cao openbaar vervoer geldt voor alle werknemers in het stads- en streekvervoer, met uitzondering van het stadsvervoer in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Het gaat in totaal om ongeveer 13.000 werknemers, vooral buschauffeurs, die onder meer werken bij Arriva, EBS, Qbuzz en Keolis. De huidige cao is eind juni verlopen.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-tot-kerst~addb8e88/
Godskolere, elke week dus één dag geen streekvervoer. Leuk als je met de bus naar school of werk moet.
Ze hadden die ellende nooit moeten privatiseren.
blablablabla
  vrijdag 9 oktober 2026 @ 12:34:17 #2
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221938008
Terecht. Veel arbeiders zijn deze collegialiteit vergeten.

Ja-knikkers naar de werkgever en elk aanbod accepteren.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
pi_221938119
Werken moet in je aard liggen
pi_221938156
quote:
Wanneer de volgende stakingsdag precies is, maken de vakbonden pas later bekend. Daarmee willen ze voorkomen dat de werkgevers zich kunnen voorbereiden.
Leuk ook als je van het ov afhankelijk bent en elke week alternatieven moet zoeken...
pi_221938630
Wat een naaistreek :P
pi_221938631
Naaistreekvervoer *O*
pi_221939020
Graag op mijn enige kantoordag
  vrijdag 9 oktober 2026 @ 14:52:39 #8
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221939048
Wat een goed leven heb je eigenlijk als buschauffeur of kapitein van zo'n pont over het IJ. Meer staken dan werken _O- het lijkt mij trouwens wel wat om steeds lekker heen en weer te varen over het IJ.

Oh ik heb niet goed gelezen zie ik :')
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221939094
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2026 14:52 schreef SebbeSwensje het volgende:
Wat een goed leven heb je eigenlijk als buschauffeur of kapitein van zo'n pont over het IJ. Meer staken dan werken _O- het lijkt mij trouwens wel wat om steeds lekker heen en weer te varen over het IJ.

Oh ik heb niet goed gelezen zie ik :')
Die pontjes doen ook weer mee? Wel lekker voor die Amsterdammers. Dan kan je ook niet op de fiets vanuit Noord :')

oh, ik kan ook niet lezen ja :')
" met uitzondering van het stadsvervoer in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam"
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_221939427
Het is in iedergeval wel een pressiemiddel als ze komende tien weken daadwerkelijk 1 dag in de week zouden gaan staken.
pi_221939687
Het OV wordt hoofdzakelijk gebruikt door de laagste klasse.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_221939698
quote:
88s.gif Op vrijdag 9 oktober 2026 12:34 schreef Mikeytt het volgende:
Terecht. Veel arbeiders zijn deze collegialiteit vergeten.

Ja-knikkers naar de werkgever en elk aanbod accepteren.
Ik werk bij een bank waar de CAO onderhandelingen compleet stil liggen, mogen wij ook het bankverkeer elke week een dag plat liggen? Nou dan is de wereld te klein.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 9 oktober 2026 @ 16:37:02 #13
482094 Mikeytt
Zeewiersnack activist
pi_221939719
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2026 16:33 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik werk bij een bank waar de CAO onderhandelingen compleet stil liggen, mogen wij ook het bankverkeer elke week een dag plat liggen? Nou dan is de wereld te klein.
Van mij mag alles hoor. Ik sta altijd achter stakend personeel.

Een paar dagen kleine overlast voor mij weegt niet op tegen de arbeidsrechten van medearbeiders op lange termijn.
De werkgever is te wijten om een staking, niet de werknemers die enkel goede arbeidsvoorwaarden en salaris willen terwijl de hooggeplaatsten met een veelvoud van het salaris er alles aan doen om het publiek tegenover stakers te zetten.

Wat ben ik blij in de havensector te werken, waar werknemers van bijna alle bedrijven oog hebben voor elkaar.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺🇰🇵🇷🇺☭
pi_221939736
quote:
88s.gif Op vrijdag 9 oktober 2026 16:37 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Van mij mag alles hoor. Ik sta altijd achter stakend personeel.

Een paar dagen kleine overlast voor mij weegt niet op tegen de arbeidsrechten van medearbeiders op lange termijn.
De werkgever is te wijten om een staking, niet de werknemers die enkel goede arbeidsvoorwaarden en salaris willen terwijl de hooggeplaatsten met een veelvoud van het salaris er alles aan doen om het publiek tegenover stakers te zetten.

Wat ben ik blij in de havensector te werken, waar werknemers van bijna alle bedrijven oog hebben voor elkaar.
Het zal je misschien verbazen maar de salarishuizen bij banken zijn behoorlijk plat, ik als senior engineer verdien misschien 30% minder dan mijn manager die een grid van 120 man onder zich heeft, en bonussen zijn er ook niet echt meer.
  vrijdag 9 oktober 2026 @ 16:41:28 #15
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_221939749
Nou bivakmutsen op en vuurwerk in de aanslag dan maar.
Drop you like an ill, bad habit
pi_221939789
DIE VUILE HONDEN STAKEN NOOIT OP MIJN KANTOORDAG.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')