abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221918859
Ik twijfel over het wel of niet nemen van een pelletkachel. 1 van de dingen waar ik mee zat (los van de plaats in de woonkamer) is de afvoer die helemaal naar het dak moet.

Nu vertelt iemand mij onlangs dat een pelletkachel een schone afvoer heeft en niet naar het dak hoeft te worden gebracht, klopt dat?
Dan zou ik hem alleen in de woonkamer +/- 2 meter naar boven laten lopen, de muur door en een afdekkap erop te monteren.

Is het overigens nog interessant om pellets te stoken? Het is mij enerzijds te doen om het comfort, maar als het even kan ook om mijn gasverbruik te verlagen (en daarmee kosten te besparen)
pi_221919169
Als je een raam hebt in de buurt van de afvoer, of boven de afvoer mag het sowieso niet, anders moet je kunnen aantonen dat het (brand)veilig is. ik zou het de installateur maar eens vragen ;)

Pellets zijn ook aardig duur geworden, weet niet of dat nog heel veel scheelt met gas.
pi_221919192
quote:
Nu vertelt iemand mij onlangs dat een pelletkachel een schone afvoer heeft en niet naar het dak hoeft te worden gebracht, klopt dat?
Nee dat klopt niet. Het moet sowieso boven de dakgoot uitkomen en dan ook nog eens met een bepaalde hoek tov de nok als ik mij niet vergis.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam, met dubbel s welteverstaan.
pi_221919201
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2026 20:11 schreef Moonversion het volgende:
Als je een raam hebt in de buurt van de afvoer, of boven de afvoer mag het sowieso niet, anders moet je kunnen aantonen dat het (brand)veilig is. ik zou het de installateur maar eens vragen ;)

Pellets zijn ook aardig duur geworden, weet niet of dat nog heel veel scheelt met gas.
Kwalitatieve witte merkpellets als je ze nu koopt 600 euro voor een hele winter stoken.

Die worden nog wel wat duurder richting de winter. Beter koop je ze in de lente. :)

Kan natuurlijk altijd goedkoper.
pi_221919279
quote:
7s.gif Op maandag 5 oktober 2026 20:16 schreef vosss het volgende:

[..]
Nee dat klopt niet. Het moet sowieso boven de dakgoot uitkomen en dan ook nog eens met een bepaalde hoek tov de nok als ik mij niet vergis.
Die van ons is aangesloten op de schoorsteen.

Hij moet inderdaad boven de nok van het dak uitkomen.
Er zijn pelletkachels die dat niet nodig hebben, zoals de Artel NextGen 9 met fineduster.
Deze heeft een heel lage uitstoot van fijnstof.

Maar je zit met de wetgeving.

https://www.bluesolid.nl/nextgen-9-fineduster.html
Wantie is eigendom van de zittende macht en heeft dus geen eigen mening meer -- @Candymannetje
pi_221919303
quote:
7s.gif Op maandag 5 oktober 2026 20:16 schreef vosss het volgende:

[..]
Boven de nok. De uitmonding van de afvoer moet op minimaal 1 meter van de buren (bouwwerkperceelgrens) liggen. Volgens NEN-norm, mag een uitmonding in de gevel expliciet niet bij vaste brandstoffen.
Mijn hobby is glas-in-lood maken en herstellen. Ook voor u
pi_221919306
Ik stook met pellets en heb in het voorjaar voor 500 euro 1050 kg pellets gekocht.
Dat is ruim voldoende voor het winterseizoen.
De CV ketel gebruik ik alleen voor warm water.
Wantie is eigendom van de zittende macht en heeft dus geen eigen mening meer -- @Candymannetje
pi_221919365
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 20:32 schreef blomke het volgende:

[..]
Boven de nok. De uitmonding van de afvoer moet op minimaal 1 meter van de buren (bouwwerkperceelgrens) liggen. Volgens NEN-norm, mag een uitmonding in de gevel expliciet niet bij vaste brandstoffen.
En als dat ding in een aanbouw met plat dak staat?
  Moderator maandag 5 oktober 2026 @ 20:51:15 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_221919376
Ook de afvoer van een palletkachel boven de nok van het pand uitkomen.
Dat geld geloof ik ook voor houtkachels. En als je het rookkanaal binnenhuis laat lopen dan moet het helemaal omkokert worden met brandwerende platen dat is nogal bewerkelijk.
pi_221919416
quote:
7s.gif Op maandag 5 oktober 2026 20:47 schreef vosss het volgende:

[..]
En als dat ding in een aanbouw met plat dak staat?
Wel door het platte dak; dat is geen gevel. > 0,5 meter boven dakopp.
pi_221919453
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 20:59 schreef blomke het volgende:

[..]
Wel door het platte dak; dat is geen gevel. > 0,5 meter boven dakopp.
Ik dacht dat daar dan de hoek tov de nok om de hoek (pun intended :+ ) kwam kijken.

Maar ik weet er het fijne ook niet van. Mijn buren klagen niet, dus ik geloof het wel. Staan 2 stukken pijp op. Denk dus 2 meter in totaal.
pi_221921718
quote:
7s.gif Op maandag 5 oktober 2026 21:07 schreef vosss het volgende:

[..]
Ik dacht dat daar dan de hoek tov de nok om de hoek (pun intended :+ ) kwam kijken.

Zit je me nou in de maling te nemen??
pi_221921724
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 13:01 schreef blomke het volgende:

[..]
Zit je me nou in de maling te nemen??
Nee
pi_221923485
Wij gaan voor een pelletkachel. Ik weet niet of ik dit topic mag kapen door een eigen vraag te stellen, maar een nieuw topic openen leek ook weer zo wat. Als dat wel de bedoeling is, hoor ik het graag.

Ik heb begrepen dat een aszuiger nodig is voor een pelletkachel maar dat een bouwstofzuiger ook kan.
Nu spreekt een bouwstofzuiger ons meer aan, omdat we ook een grote schuur hebben waar we dan af en toe even met de zuiger door kunnen.
Maar er zijn zo veel opties dat ik even niet meer weet waar zo'n bouwstofzuiger aan moet voldoen, als we er ook het residu van de pellets mee willen opzuigen.
Iemand een gouden tip?
- small steps -
pi_221923570
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 18:45 schreef Flanagan het volgende:
Wij gaan voor een pelletkachel. Ik weet niet of ik dit topic mag kapen door een eigen vraag te stellen, maar een nieuw topic openen leek ook weer zo wat. Als dat wel de bedoeling is, hoor ik het graag.

Ik heb begrepen dat een aszuiger nodig is voor een pelletkachel maar dat een bouwstofzuiger ook kan.
Nu spreekt een bouwstofzuiger ons meer aan, omdat we ook een grote schuur hebben waar we dan af en toe even met de zuiger door kunnen.
Maar er zijn zo veel opties dat ik even niet meer weet waar zo'n bouwstofzuiger aan moet voldoen, als we er ook het residu van de pellets mee willen opzuigen.
Iemand een gouden tip?
Ik had een afzuiger van bol.com.

Dat bleek een onding. Na 2 x zuigen zat het filter verstopt en moest je hem uitkloppen.
Na 1 stookseizoen sloot het filter niet goed meer en blies de aszuiger zwarte roet de kamer in.
Ik heb toen d aszuiger in de doos gedaan en retour bol.com.
Mijn geld terug gekregen. Dat viel me reuze mee.
Toen de schoorsteenveger kwam viel me op dat die een bouwstofzuiger gebruikte.
Ik heb toen Kärcher WD2 bouwstofzuiger gekocht. En een HEPA filter.
En die is ideaal.
In 1 zak past een heel stookseizoen, en het filter raakt niet verstopt.
Je kunt er geen hete as mee opzuigen. Maar ik zuig altijd de volgende ochtend.
pi_221923612
Er is geen wetgeving over de uitmonding van de rookgassen van pelletkachels.

Wel zijn er pelletkachels met extra filters in de uitlaat die (vlg de fabrikanten) alle geurtjes wegnemen.
Wel rekening houden met verdunningsfactor in het uitmondingsgebied.
De betere oplossing is door het dak naar boven de nok, is er een keer een slechtere verbranding dan heeft niemand er last van.
Vakman pur sang
pi_221923628
Dit is wel handige informatie::

https://www.bluesolid.nl/(...)t%20leven%20geroepen.
pi_221923677
quote:

Iemand een gouden tip?
Ik schep de houtkachel leeg.
pi_221924251
quote:

Iemand een gouden tip?
Ik heb gewoon de Kächer aszuiger. Werkt perfect.
pi_221924269

100 ekkermannen. Ik vind hem prima. Gebruik hem nu 3 jaar. Filter kan je 1 seizoen mee vooruit. Daarna spoel ik die gewoon uit en ff laten drogen en good to go weer.

https://www.amazon.nl/K%C(...)filter/dp/B074XK2D8W
pi_221924278
Dat is de AD2. Er is ook een iets grotere versie, de AD4, die is 17 liter ipv deze van 14 liter en heeft wieltjes eronder. Denk dat die verder exact identiek is.
pi_221924292
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 20:49 schreef vosss het volgende:
[ afbeelding ]

100 ekkermannen. Ik vind hem prima. Gebruik hem nu 3 jaar. Filter kan je 1 seizoen mee vooruit. Daarna spoel ik die gewoon uit en ff laten drogen en good to go weer.

https://www.amazon.nl/K%C(...)filter/dp/B074XK2D8W
Die ziet er stoer uit!
Kan daar ook een stofzak in?
pi_221924655
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 20:52 schreef Wantie het volgende:

[..]
Die ziet er stoer uit!
Kan daar ook een stofzak in?
Geen idee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')