Nee dat klopt niet. Het moet sowieso boven de dakgoot uitkomen en dan ook nog eens met een bepaalde hoek tov de nok als ik mij niet vergis.quote:Nu vertelt iemand mij onlangs dat een pelletkachel een schone afvoer heeft en niet naar het dak hoeft te worden gebracht, klopt dat?
Kwalitatieve witte merkpellets als je ze nu koopt 600 euro voor een hele winter stoken.quote:Op maandag 5 oktober 2026 20:11 schreef Moonversion het volgende:
Als je een raam hebt in de buurt van de afvoer, of boven de afvoer mag het sowieso niet, anders moet je kunnen aantonen dat het (brand)veilig is. ik zou het de installateur maar eens vragen
Pellets zijn ook aardig duur geworden, weet niet of dat nog heel veel scheelt met gas.
Die van ons is aangesloten op de schoorsteen.quote:Op maandag 5 oktober 2026 20:16 schreef vosss het volgende:
[..]
Nee dat klopt niet. Het moet sowieso boven de dakgoot uitkomen en dan ook nog eens met een bepaalde hoek tov de nok als ik mij niet vergis.
Boven de nok. De uitmonding van de afvoer moet op minimaal 1 meter van de buren (bouwwerkperceelgrens) liggen. Volgens NEN-norm, mag een uitmonding in de gevel expliciet niet bij vaste brandstoffen.quote:Op maandag 5 oktober 2026 20:16 schreef vosss het volgende:
[..]
Nee dat klopt niet. Het moet sowieso boven de dakgoot uitkomen en dan ook nog eens met een bepaalde hoek tov de nok als ik mij niet vergis.
En als dat ding in een aanbouw met plat dak staat?quote:Op maandag 5 oktober 2026 20:32 schreef blomke het volgende:
[..]
Boven de nok. De uitmonding van de afvoer moet op minimaal 1 meter van de buren (bouwwerkperceelgrens) liggen. Volgens NEN-norm, mag een uitmonding in de gevel expliciet niet bij vaste brandstoffen.
Wel door het platte dak; dat is geen gevel. > 0,5 meter boven dakopp.quote:Op maandag 5 oktober 2026 20:47 schreef vosss het volgende:
[..]
En als dat ding in een aanbouw met plat dak staat?
Ik dacht dat daar dan de hoek tov de nok om de hoek (pun intendedquote:Op maandag 5 oktober 2026 20:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Wel door het platte dak; dat is geen gevel. > 0,5 meter boven dakopp.
Zit je me nou in de maling te nemen??quote:Op maandag 5 oktober 2026 21:07 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik dacht dat daar dan de hoek tov de nok om de hoek (pun intended) kwam kijken.
Neequote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Zit je me nou in de maling te nemen??
Ik had een afzuiger van bol.com.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 18:45 schreef Flanagan het volgende:
Wij gaan voor een pelletkachel. Ik weet niet of ik dit topic mag kapen door een eigen vraag te stellen, maar een nieuw topic openen leek ook weer zo wat. Als dat wel de bedoeling is, hoor ik het graag.
Ik heb begrepen dat een aszuiger nodig is voor een pelletkachel maar dat een bouwstofzuiger ook kan.
Nu spreekt een bouwstofzuiger ons meer aan, omdat we ook een grote schuur hebben waar we dan af en toe even met de zuiger door kunnen.
Maar er zijn zo veel opties dat ik even niet meer weet waar zo'n bouwstofzuiger aan moet voldoen, als we er ook het residu van de pellets mee willen opzuigen.
Iemand een gouden tip?
Ik schep de houtkachel leeg.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 18:45 schreef Flanagan het volgende:
Wij gaan voor een pelletkachel. Ik weet niet of ik dit topic mag kapen door een eigen vraag te stellen, maar een nieuw topic openen leek ook weer zo wat. Als dat wel de bedoeling is, hoor ik het graag.
Ik heb begrepen dat een aszuiger nodig is voor een pelletkachel maar dat een bouwstofzuiger ook kan.
Nu spreekt een bouwstofzuiger ons meer aan, omdat we ook een grote schuur hebben waar we dan af en toe even met de zuiger door kunnen.
Maar er zijn zo veel opties dat ik even niet meer weet waar zo'n bouwstofzuiger aan moet voldoen, als we er ook het residu van de pellets mee willen opzuigen.
Iemand een gouden tip?
Ik heb gewoon de Kächer aszuiger. Werkt perfect.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 18:45 schreef Flanagan het volgende:
Iemand een gouden tip?
Die ziet er stoer uit!quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 20:49 schreef vosss het volgende:
[ afbeelding ]
100 ekkermannen. Ik vind hem prima. Gebruik hem nu 3 jaar. Filter kan je 1 seizoen mee vooruit. Daarna spoel ik die gewoon uit en ff laten drogen en good to go weer.
https://www.amazon.nl/K%C(...)filter/dp/B074XK2D8W
Geen idee.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 20:52 schreef Wantie het volgende:
[..]
Die ziet er stoer uit!
Kan daar ook een stofzak in?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |