De Palestijnse samenleving is ook verantwoordelijk? Hamas, de Palestijnse Jihad en al die andere terreurgroeperingen zijn Palestijns, bestaande uit Palestijnen. En zoals we weten deden er ook een hoop burgers mee er stonden er tienduizenden in de straten te juichen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 12:24 schreef Chadi het volgende:
[..]
Zo zo zachtaardig:
"Het is een hele natie daar die verantwoordelijk is. Het is niet waar die retoriek over burgers die zich er niet van bewust zijn en niet betrokken zijn... we zullen vechten tot we hun ruggengraat breken."
Ga je nog wat over de anderen zeggen. Sta je daar achter?
Verantwoordelijk voor wat? Voor Israelische ministers en parlementsleden die oproepen om elke Palestijn uit Gaza te verwijderen, eventueel door ze te doden? Voor een minister die zegt dat ook Palestijnen die geen gevaar vormen moeten worden doodgeschoten en niet het recht hebben om te leven?quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 12:28 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De Palestijnse samenleving is ook verantwoordelijk? Hamas, de Palestijnse Jihad en al die andere terreurgroeperingen zijn Palestijns, bestaande uit Palestijnen. En zoals we weten deden er ook een hoop burgers mee er stonden er tienduizenden in de straten te juichen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het argument van de columnist is dat als je de logica volgt van Rutte en Yesilgoz dat je dan kunt beargumenteren dat 7 oktober proportioneel is. Als iemand vandaag nog vindt dat de reactie van Israël proportioneel was dan was 7 oktober retroactief al helemaal proportioneel. Het aantal doden aan Palestijnse kant en het aantal doden aan Israëlische kant is zo gigantisch scheef (zowel voor als na 7 oktober) dat 7 oktober vanuit dat perspectief een druppel op een gloeiende plaat is. Echter kijk je er dan wel heel klinisch naar en ontdoe je het van alle menselijkheid. Het praat die burgerdoden (en de manier waarop) niet goed.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 11:27 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Ik kijk alles ja, dat vind ik belangrijk om een mening te vormen.
En ik blijf bij mijn argument.
Als men vindt dat de aanslag op 7 Oktober proportioneel was en eigenlijk dus steunen, dan zijn die mensen echt ZIEK in het hoofd.
Ik vind sommige opmerkingen hiertussen veel te ver gaan. Wat mij echter verbaasd is dat moslims zich hier druk over maken. Dit is letterlijk hoe het overgrote merendeel van de (Arabische en) Islamitische wereld al decennia over Israël praat. Dit is ook wat 'From the River to the Sea' wil zeggen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 12:24 schreef Chadi het volgende:
[..]
Zo zo zachtaardig:
"Het is een hele natie daar die verantwoordelijk is. Het is niet waar die retoriek over burgers die zich er niet van bewust zijn en niet betrokken zijn... we zullen vechten tot we hun ruggengraat breken."
Ga je nog wat over de anderen zeggen. Sta je daar achter?
Sta je ook hier achter?
Even een korte memo:
Nissim Vaturi (vicevoorzitter Knesset, Likud): Riep op tot "Verbrand Gaza nu, niets minder!" en verklaarde: "Wie er nu nog over is in Noord-Gaza moet worden geëlimineerd, punt. Er zijn daar geen onschuldigen."
Tally Gotliv (Knesset-lid, Likud): Riep op tot de inzet van een "Jericho-raket / Doomsday-wapen" en stelde: "Zonder honger en dorst onder de Gazaanse bevolking lukt het ons niet... spaar niemand."
Galit Distel-Atbaryan (Knesset-lid, Likud): "Wis Gaza van de aardbodem. Laat geen kind achter, verdrijf iedereen... ze mogen geen wederopstanding meer kennen."
Ariel Kallner (Knesset-lid, Likud): "Nu één doel: Nakba! Een Nakba die die van 1948 zal overschaduwen. Nakba in Gaza en Nakba voor iedereen die hen steunt."
Yitzhak Kroizer (Knesset-lid, Otzma Yehudit): "De Gazastrook moet worden platgewalst. Voor hen allemaal is er maar één vonnis: de dood."
Moshe Saada (Knesset-lid, Likud): "Overal waar je komt zeggen mensen: 'vernietig ze'. Zelfs mensen van links zeggen nu: 'het is duidelijk dat alle Gazanen vernietigd moeten worden'."
Amit Halevi (Knesset-lid, Likud): "Er mag geen enkele Arabische bevolking meer in Gaza overblijven; het gebied moet weer volledig onder ons bestuur vallen."
Een proportionele reactie bestaat ook niet. Israël doet wat het moet doen om het gevaar vanuit de Gazastrook weg te nemen, dat is behoorlijk goed gelukt al is de klus nog niet volledig geklaard.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 12:35 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Het argument van de columnist is dat als je de logica volgt van Rutte en Yesilgoz dat je dan kunt beargumenteren dat 7 oktober proportioneel is. Als iemand vandaag nog vindt dat de reactie van Israël proportioneel was dan was 7 oktober retroactief al helemaal proportioneel. Het aantal doden aan Palestijnse kant en het aantal doden aan Israëlische kant is zo gigantisch scheef (zowel voor als na 7 oktober) dat 7 oktober vanuit dat perspectief een druppel op een gloeiende plaat is. Echter kijk je er dan wel heel klinisch naar en ontdoe je het van alle menselijkheid. Het praat die burgerdoden (en de manier waarop) niet goed.
Ikzelf was na 7 oktober voorstander van proportioneel terugslaan door Israël richting Hamas, maar men heeft het tegenovergestelde gedaan. Israël heeft buiten alle proporties gereageerd en daarmee de slachtofferrol en sympathie verspeeld. Ik vind zowel 7 oktober als wat daarna gebeurd is beide niet acceptabel. Hamas is veel te ver gegaan en Israël is nog veel verder gegaan (zowel voor als na 7 oktober).
Niet duiken! Sta je achter deze genocidale taal? Ja of neequote:Op dinsdag 6 oktober 2026 12:28 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De Palestijnse samenleving is ook verantwoordelijk? Hamas, de Palestijnse Jihad en al die andere terreurgroeperingen zijn Palestijns, bestaande uit Palestijnen. En zoals we weten deden er ook een hoop burgers mee er stonden er tienduizenden in de straten te juichen.
Dit is wat ik bedoel. "Het gaat allemaal te ver maarrrrrr laten we het eens over de moslims hebben". Je had ook kunnen stoppen na "Ik vind sommige opmerkingen hiertussen veel te ver gaan".quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 12:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik vind sommige opmerkingen hiertussen veel te ver gaan. Wat mij echter verbaasd is dat moslims zich hier druk over maken. Dit is letterlijk hoe het overgrote merendeel van de (Arabische en) Islamitische wereld al decennia over Israël praat. Dit is ook wat 'From the River to the Sea' wil zeggen.
Welke vind je wel goed dan?quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 12:35 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ik vind sommige opmerkingen hiertussen veel te ver gaan. Wat mij echter verbaasd is dat moslims zich hier druk over maken. Dit is letterlijk hoe het overgrote merendeel van de (Arabische en) Islamitische wereld al decennia over Israël praat. Dit is ook wat 'From the River to the Sea' wil zeggen.
Arabische moslims 'Wollah, Hamas is verzet. Palestina bevrijden, Joden afslachten'
Een handjevol Israëlische politici na een brute aanslagen: 'Palestijnen in Gaza vernietigen'
Arabische moslims: 'Dit is genocide!'
[ afbeelding ]
Je lult een hoop maar zegt hier feitelijk weinig concreets. Wat wil je zeggen . Hoe sta je hier tegenover? Vind je het goed dat Gaza plat is gebombardeerd en er zoveel burgers zijn omgekomen en uitgehongerd worden?quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 12:37 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Een proportionele reactie bestaat ook niet. Israël doet wat het moet doen om het gevaar vanuit de Gazastrook weg te nemen, dat is behoorlijk goed gelukt al is de klus nog niet volledig geklaard.
POLLquote:Amit Halevi (Knesset-lid, Likud): "Er mag geen enkele Arabische bevolking meer in Gaza overblijven; het gebied moet weer volledig onder ons bestuur vallen."
Galit Distel-Atbaryan (Knesset-lid, Likud): "Wis Gaza van de aardbodem. Laat geen kind achter, verdrijf iedereen... ze mogen geen wederopstanding meer kennen."
Als ze er blijven is het suicidale empathie van de Israelies, want dan blijven er oorlogsmisdaden vanuit Gaza volgen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 12:57 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Tja, “verdrijven” is ook een oorlogsmisdaad. Kastje, muur dus.
“Om oorlogsmisdaden te voorkomen plegen wij maar oorlogsmisdaden. Oh, en land dat niet van ons is nemen we er bij”quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 12:59 schreef Tengano het volgende:
[..]
Als ze er blijven is het suicidale empathie van de Israelies, want dan blijven er oorlogsmisdaden vanuit Gaza volgen.
Vandaar dat ik zei "onder de omstandigheden" is dit de beste keuze; raus!
Free Palistine!!!![]()
Bekijk deze YouTube-video
whateverquote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:04 schreef beefkeek het volgende:
“Om oorlogsmisdaden te voorkomen plegen wij maar oorlogsmisdaden. Oh, en land dat niet van ons is nemen we er bij”
Niet de meest sympathieke aanpak.
quote:
Dan zal ik hem voor jou inhoudelijk maken. Jij ziet het en betitelt het als een oorlogsmisdaad, maar de vraag is of dat in deze situatie echt zo is. Israel heeft immers niet vanwege welk internationaal recht dan ook, de verplichting om zich nog eens tientallen jaren als slachtoffer op te stellen voor de agressie en de genocidale vernietigingszucht van de palestijnen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:04 schreef beefkeek het volgende:
[..]
“Om oorlogsmisdaden te voorkomen plegen wij maar oorlogsmisdaden. Oh, en land dat niet van ons is nemen we er bij”
Niet de meest sympathieke aanpak.
Ik noem dat geen oorlogsmisdaad, het internationaal recht noemt het dat.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:17 schreef Tengano het volgende:
[..]
[..]
Dan zal ik hem voor jou inhoudelijk maken. Jij ziet het en betitelt het als een oorlogsmisdaad, maar de vraag is of dat in deze situatie echt zo is. Israel heeft immers niet vanwege welk internationaal recht dan ook, de verplichting om zich nog eens tientallen jaren als slachtoffer op te stellen voor de agressie en de genocidale vernietigingszucht van de palestijnen.
Daar moet dus iets structureels aan gebeuren en die mensen bij je in de buurt houden is dus niet de oplossing hebben we al heel lang kunnen zien. Bij stalkingsproblematiek krijgen mensen ook een gebiedsverbod. Hier gaat het echter veel verder dan zucht tot stalking. De claims worden openlijk geuit en staan ook op papier om Israel en haar bevolking te vernietigen. In dat geval kun je dus de bietenbrug op met jouw mierenneukregeltjes dat het dan een oorlogsdaad van Israel is om zich dit keer grondig te beschermen door die mensen uit hun omgeving te verjagen.
Klopt, het is iets anders. Iets dat onder internationaal recht ook niet toegestaan is.quote:En let wel verjagen is iets anders dan uitmoorden; dat hadden ze allang kunnen doen en dat ik niet gebeurt, want dat genocidale volk zit er nu nog.
Wat een bijzondere kijk op de geschiedenis. Gaza was van Israël en is aan de Palestijnen gegeven? Israël heeft sinds de 6-daagse oorlog bijna 40 jaar militaire controle over Gaza gehouden en heeft zich in 2005 gedeeltelijk teruggetrokken.quote:Daarnaast is Gaza aan de palestijnen door Israel geschonken. Het was eerst al Israel. En in een oorlogssituatie, die de palestijnen zelf zijn begonnen, kun je zo'n land dus ook verliezen wat in dit geval dus gaat gebeuren.
De Westbank hoort van origine ook bij Israel zoals de dame in het filmpje uitlegt en daarnaast is er meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer dan genoeg grondgebied voor de moslims en arabieren waar de palestijnen het waarschijnlijk prima kunnen vinden. Immers als ze al zo hun best doen om naar Nederland te komen, hoe fantastisch is het dan om gewoon in een arabisch land te leven waar mensen wonen die dezelfde taal spreken en net zo denken zoals jij![]()
#aroyg
Wat betekend 'Proportioneel terugslaan'?quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 12:35 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Het argument van de columnist is dat als je de logica volgt van Rutte en Yesilgoz dat je dan kunt beargumenteren dat 7 oktober proportioneel is. Als iemand vandaag nog vindt dat de reactie van Israël proportioneel was dan was 7 oktober retroactief al helemaal proportioneel. Het aantal doden aan Palestijnse kant en het aantal doden aan Israëlische kant is zo gigantisch scheef (zowel voor als na 7 oktober) dat 7 oktober vanuit dat perspectief een druppel op een gloeiende plaat is. Echter kijk je er dan wel heel klinisch naar en ontdoe je het van alle menselijkheid. Het praat die burgerdoden (en de manier waarop) niet goed.
Ikzelf was na 7 oktober voorstander van proportioneel terugslaan door Israël richting Hamas, maar men heeft het tegenovergestelde gedaan. Israël heeft buiten alle proporties gereageerd en daarmee de slachtofferrol en sympathie verspeeld. Ik vind zowel 7 oktober als wat daarna gebeurd is beide niet acceptabel. Hamas is veel te ver gegaan en Israël is nog veel verder gegaan (zowel voor als na 7 oktober).
Nee hoor, want zo genuanceerd zit het niet.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 12:41 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Dit is wat ik bedoel. "Het gaat allemaal te ver maarrrrrr laten we het eens over de moslims hebben". Je had ook kunnen stoppen na "Ik vind sommige opmerkingen hiertussen veel te ver gaan".
Gewoon erkennen dat er aan beide kanten klootzakken en oorlogsmisdadigers rondlopen. Dat vergoeilijken iedere keer is nergens voor nodig.
Nee man, dat zeg ik helemaal niet. Stop toch eens met je verzonnen duidingen en begin eens te lezen wat ik wel schrijf.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:29 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, want zo genuanceerd zit het niet.
De aanwezigheid van dit soort denkbeelden is met afstand een véél groter probleem binnen de Arabische en Islamitische wereld. Het lef en de hypocrisie om dan nu over Israël te beginnen de vermoorde onschuld te spelen doe ik niet aan mee.
Hoe jij het schetst, min of meer het beeld dat er een evenredigheid van 'rotte appels' aan beide zijde is, klopt dus gewoon niet want dit zit toch echt vooral aan één kant en dat is niet de kant van Israël. Daarnaast vergoelijkt ook niemand iets.
quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 12:33 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Verantwoordelijk voor wat? Voor Israelische ministers en parlementsleden die oproepen om elke Palestijn uit Gaza te verwijderen, eventueel door ze te doden? Voor een minister die zegt dat ook Palestijnen die geen gevaar vormen moeten worden doodgeschoten en niet het recht hebben om te leven?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Denkbeelden binnen de zionistische kring zijn toch wat minder gematigd dan je hier nu ons probeert voor te schotelen. Daarom zijn er ook zo weinig tegen geluiden in Israel en kan deze regering namens de burgers een genocide plegen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:29 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee hoor, want zo genuanceerd zit het niet.
De aanwezigheid van dit soort denkbeelden is met afstand een véél groter probleem binnen de Arabische en Islamitische wereld. Het lef en de hypocrisie om dan nu over Israël te beginnen de vermoorde onschuld te spelen doe ik niet aan mee.
Hoe jij het schetst, min of meer het beeld dat er een evenredigheid van 'rotte appels' aan beide zijde is, klopt dus gewoon niet want dit zit toch echt vooral aan één kant en dat is niet de kant van Israël. Daarnaast vergoelijkt ook niemand iets.
Jawel, dat insinueer je wel:quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:42 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Nee man, dat zeg ik helemaal niet. Stop toch eens met je verzonnen duidingen en begin eens te lezen wat ik wel schrijf.
[..]
Hier is precies sprake van wat ik stelde, namelijk min of meer het beeld dat er een evenredigheid van 'rotte appels' aan beide zijde is. Maar dat is dus simpelweg niet waar.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 12:41 schreef Chillegast het volgende:
[..]
Dit is wat ik bedoel. "Het gaat allemaal te ver maarrrrrr laten we het eens over de moslims hebben". Je had ook kunnen stoppen na "Ik vind sommige opmerkingen hiertussen veel te ver gaan".
Gewoon erkennen dat er aan beide kanten klootzakken en oorlogsmisdadigers rondlopen. Dat vergoeilijken iedere keer is nergens voor nodig.
Hmm.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 13:46 schreef Chadi het volgende:
[..]
Denkbeelden binnen de zionistische kring zijn toch wat minder gematigd dan je hier nu ons probeert voor te schotelen. Daarom zijn er ook zo weinig tegen geluiden in Israel en kan deze regering namens de burgers een genocide plegen.
Jij ver daarbuiten bent zelfs door deze denkbeelden beïnvloed.
Het gaat erom wie specifiek deze oorlog ontketende. En dat was Hamas.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 08:23 schreef Chadi het volgende:
[..]
Hamas kwam ergens in de jaren 80. Dat was 5 decennia later dan de bezetting
Het is gewoon tragische ragebait, en hordes mensen trappen erin.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 10:01 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik zie het hem niet opnemen voor het doden van burgers of het verkrachten van vrouwen.
De gewraakte column https://www.trouw.nl/opin(...)portioneel~b588eabe/
Dat maakt het niet minder verwerpelijk.quote:Op dinsdag 6 oktober 2026 15:13 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het is gewoon tragische ragebait, en hordes mensen trappen erin.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |