Hey Marioquote:
O gelukkig, dan kan je nu ook weer lekker etenquote:
Hoe heb je dat dan gefikst?quote:Op maandag 5 oktober 2026 06:50 schreef DJMO het volgende:
Ik heb al twee bakken koffie op zonder dat ik naar de keuken ben geweest. Lang leve meedenkende mede patiënten
Morguh, ja hoorquote:
Wat staat er nou in de laatste zin?quote:
Lang leven medenkende patienten, ik haal daaruit dat ze jou een tip hebben gegeven hoe aan koffie te komen?quote:
Nee. Zij hebben voor me gehaald.quote:Op maandag 5 oktober 2026 06:56 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Lang leven medenkende patienten, ik haal daaruit dat ze jou een tip hebben gegeven hoe aan koffie te komen?
Heb je goed gedaan Mario, netjes wat punten gehaaldquote:
O, dacht dacht dat iedereen op een vaste tijd koffie kreegquote:
Ik slaap lieverquote:Op maandag 5 oktober 2026 06:58 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Heb je goed gedaan Mario, netjes wat punten gehaald
Ja ik ook, maar er zijn er wel meer die hier in de nacht zitten voor punten.quote:
Snap ikquote:Op maandag 5 oktober 2026 07:04 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Ja ik ook, maar er zijn er wel meer die hier in de nacht zitten voor punten.
Ik ga niet eens hier zitten als ik wakker ben, dan zou ik ook iedere nacht hierzitten
Heel af en toe doe ik het even maar niet vaak
Scorelijst 'Het Dodetopicspel', gegenereerd op: 05-10-2026 07:30SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
A lekker, nog leuke plannen?quote:
Winkelenquote:
A leuk heb je al een idee of je wat wil kopen?quote:
Geen ideequote:Op maandag 5 oktober 2026 07:39 schreef Dotteke het volgende:
[..]
A leuk heb je al een idee of je wat wil kopen?
Ik ga alleen naar de stad of winkelen als ik wat nodig heb.quote:
Waterdrop wel en japans eten hihiquote:Op maandag 5 oktober 2026 07:42 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Ik ga alleen naar de stad of winkelen als ik wat nodig heb.
Zo doelloos winkel in winkel uit is aan mij niet besteed
Yepquote:Op maandag 5 oktober 2026 07:45 schreef Dotteke het volgende:
Ha kijk , je gaat weer voor vulling voor de maag
Nee, er wordt op vaste tijden koffie gezet. Tussen 6 en 8 meestal meerdere potten, maar vanaf 10 uur mag het maar elke twee uur om en nabij.quote:Op maandag 5 oktober 2026 06:59 schreef Dotteke het volgende:
[..]
O, dacht dacht dat iedereen op een vaste tijd koffie kreeg
A zo, dan kan je dus als je vroeg wakker bent gewoon koffie zetten. Kan je geen thermoskan vullenquote:Op maandag 5 oktober 2026 07:47 schreef DJMO het volgende:
[..]
Nee, er wordt op vaste tijden koffie gezet. Tussen 6 en 8 meestal meerdere potten, maar vanaf 10 uur mag het maar elke twee uur om en nabij.
Jaquote:Op maandag 5 oktober 2026 07:47 schreef Dotteke het volgende:
Ik heb nog nooit waterdrop op, doe je dan een smaakje in water?
Als ik echt koffie wil en het is buiten de vaste momenten om, dan neem ik gewoon een half uurtje vrijheden op om buiten te gaan lezen, en dan pak ik koffie uit de automaat bij de receptie. Mag normaal niet, maar met verlof doen ze er niet moeilijk overquote:Op maandag 5 oktober 2026 07:48 schreef Dotteke het volgende:
[..]
A zo, dan kan je dus als je vroeg wakker bent gewoon koffie zetten. Kan je geen thermoskan vullenvoor de uren dat je geen koffie mag zetten
Waterdrop is suikervrijquote:Op maandag 5 oktober 2026 07:50 schreef Dotteke het volgende:
Doe nooit een smaakje in mijn water of het moet heel heet zijn dan wil ik wel eens suikervrije citroen ranja er in doen
Ze kunnen ook cafiene vrije koffie er neer zettenquote:Op maandag 5 oktober 2026 07:50 schreef DJMO het volgende:
[..]
Als ik echt koffie wil en het is buiten de vaste momenten om, dan neem ik gewoon een half uurtje vrijheden op om buiten te gaan lezen, en dan pak ik koffie uit de automaat bij de receptie. Mag normaal niet, maar met verlof doen ze er niet moeilijk over
Decaf miet ik niet (wordt na 6 uur 's avonds gemaakt) en cappuccino lust ik al helemaal niet. Ik walg van warme melk in koffie.quote:Op maandag 5 oktober 2026 07:51 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Ze kunnen ook cafiene vrije koffie er neer zettenik weet niet of jij met melk drinkt maar die decaf cappucino is goed te drinken vind ik
Oke, ik drink liever water zonder smaakjequote:
Er zijn zoveel mensen die zeggen het niet te drinken maar als ze hier zijn drinken ze het zonder te weten. Niemand die het opvalt dat het decaf is.quote:Op maandag 5 oktober 2026 07:53 schreef DJMO het volgende:
[..]
Decaf miet ik niet (wordt na 6 uur 's avonds gemaakt) en cappuccino lust ik al helemaal niet. Ik walg van warme melk in koffie.
Ik merk het welquote:Op maandag 5 oktober 2026 07:54 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Er zijn zoveel mensen die zeggen het niet te drinken maar als ze hier zijn drinken ze het zonder te weten. Niemand die het opvalt dat het decaf is.
Heb wel gewone koffie in huis, maar vergeet dat altijd
Als ik in de ochtend cafeïne vrije koffie geserveerd krijg, kun je er donder op zeggen dat ik om 10 uur barstende koppijn heb.quote:Op maandag 5 oktober 2026 07:54 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Er zijn zoveel mensen die zeggen het niet te drinken maar als ze hier zijn drinken ze het zonder te weten. Niemand die het opvalt dat het decaf is.
Heb wel gewone koffie in huis, maar vergeet dat altijd
Toevallig vorige week nog uitgezocht.quote:Op maandag 5 oktober 2026 08:17 schreef Dotteke het volgende:
Cafeïne die slaperig maakt? Dat heb ik nog nooit gehoord
quote:nih
+1
Dat kan inderdaad, en er zijn meerdere mogelijke verklaringen. Belangrijk is wel dat "cafeïne maakt mensen met ADHD slaperig" geen bewezen algemene regel is. Onderzoek wijst juist op grote individuele verschillen en effecten die afhangen van onder andere dosis, gewenning en uitgangsniveau van alertheid. [citation]
1. Rust kan aanvoelen als slaperigheid
Dit is vooral bij ADHD interessant.
Bij ADHD spelen afwijkingen in de regulering van dopamine en noradrenaline een rol, vooral in hersensystemen die aandacht en impulscontrole regelen. [citation]
nih
Cafeïne is een stimulant, maar werkt anders dan ADHD-medicatie. Bij sommige mensen kan de stimulatie samengaan met meer focus en minder subjectieve onrust. [citation]
rug
Dan kan iets merkwaardigs gebeuren:
druk, afgeleid, voortdurend prikkels zoeken → cafeïne → rustiger hoofd → "Hé... ik ben eigenlijk hartstikke moe."
De cafeïne heeft je dan niet noodzakelijk slaperig gemaakt. De rust kan ervoor zorgen dat je vermoeidheid ineens beter merkt.
2. Cafeïne verwijdert vermoeidheid niet
Cafeïne blokkeert vooral adenosinereceptoren. Adenosinesignalering is betrokken bij slaapdruk. Cafeïne kan daardoor het signaal van slaperigheid tijdelijk onderdrukken.
Maar stel dat je erg moe bent. Die lichamelijke behoefte aan slaap verdwijnt daarmee niet zomaar.
Je kunt daardoor de vreemde combinatie krijgen van een lichaam dat cafeïne binnen heeft én een brein dat nog steeds behoorlijk slaap nodig heeft.
3. Gewenning maakt verschil
Wie regelmatig veel koffie, cola of energiedrank gebruikt, reageert anders dan iemand die vrijwel nooit cafeïne gebruikt. Onderzoek naar de paradoxale effecten benadrukt dat onder andere dosis, metabolisme, gevoeligheid en gewoontegebruik belangrijke verschillen kunnen veroorzaken.
Daardoor kan dezelfde kop koffie bij de ene persoon behoorlijk inslaan en bij de andere nauwelijks merkbaar zijn.
En specifiek bij ADHD?
Hier zou ik dus een nuance aan mijn vorige antwoord toevoegen: het populaire verhaal "stimulanten maken gewone mensen druk en ADHD'ers rustig" is te simpel. Cafeïne is bovendien geen mini-versie van ADHD-medicatie.
De wetenschappelijke literatuur over cafeïne en ADHD is nog behoorlijk inconsistent. Een systematische review vond bijvoorbeeld aanwijzingen voor verbeteringen van aandacht en bepaalde cognitieve functies in diermodellen, maar tegenstrijdige resultaten voor hyperactiviteit en impulsiviteit. De auteurs waarschuwen dat vertaling naar mensen nog nader onderzocht moet worden.
Dus als jij merkt: "Ik drink koffie en een halfuur later zou ik heerlijk kunnen slapen", dan is dat een reële ervaring, maar op zichzelf geen bewijs dat het door ADHD komt.
Als je wilt, kan ik ook uitleggen waarom sommige mensen met ADHD juist opvallend goed kunnen slapen na koffie terwijl de cafeïne hun slaapkwaliteit tóch kan beïnvloeden. Dat is een grappige schijnbare tegenstelling.
Jep, daarom kreeg ik ook stimulanten van de arts om mij rustig te maken toen nog heel hyperactief was.quote:Op maandag 5 oktober 2026 08:17 schreef Dotteke het volgende:
Het is soms niet te begrijpenquote:Op maandag 5 oktober 2026 08:27 schreef DJMO het volgende:
[..]
Als ik in de ochtend cafeïne vrije koffie geserveerd krijg, kun je er donder op zeggen dat ik om 10 uur barstende koppijn heb.
's avonds drink ik meestal een blikje cola, dat mag wel gewoon, ondanks dat dat ook cafeïne bevat
Ik wordt super onrustig van cafeïne, heen naar.quote:Op maandag 5 oktober 2026 08:29 schreef laforest het volgende:
[..]
Jep, daarom kreeg ik ook stimulanten van de arts om mij rustig te maken toen nog heel hyperactief was.
Oh dat is inderdaad erg vervelend en goede reden om van de caffeine af te blijven.quote:Op maandag 5 oktober 2026 08:31 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Ik wordt super onrustig van cafeïne, heen naar.
Voorheen nooit, maar naar de chemo ineens
Ja is echt een heel naar gevoel. Jammer dan maar geen cafeïnequote:Op maandag 5 oktober 2026 08:37 schreef laforest het volgende:
[..]
Oh dat is inderdaad erg vervelend en goede reden om van de caffeine af te blijven.
Preciesquote:Op maandag 5 oktober 2026 08:41 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Ja is echt een heel naar gevoel. Jammer dan maar geen cafeïne
Vooral bij mensen met autisme/ADHD kan het wel dat effect hebben!quote:Op maandag 5 oktober 2026 08:17 schreef Dotteke het volgende:
Ik ga zo wel met de borsten bloot. Is dat ook piepquote:Op maandag 5 oktober 2026 09:09 schreef StevenHyde het volgende:
Hopelijk geen piepshow zo sochtends vroeg
Fixed.quote:Op maandag 5 oktober 2026 09:12 schreef ToT het volgende:
[..]
Vooral bij mensen met autisme adhd kan het wel dat effect hebben!
En hee peeps!
Klinkt goed. Hellooquote:Op maandag 5 oktober 2026 09:12 schreef ToT het volgende:
[..]
Vooral bij mensen met autisme/ADHD kan het wel dat effect hebben!
En hee peeps!
Zie ook de uitleg van AI die ik hierboven had neergezet.quote:
Denk alleen als je er een showtje van maakt dotquote:Op maandag 5 oktober 2026 09:14 schreef Dotteke het volgende:
[..]
Ik ga zo wel met de borsten bloot. Is dat ook piep
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |