abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221875740
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2026 09:54 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Er is een groot verschil met de ongeboren vrucht: die specifiek het lichaam van de moeder nodig.
Een geboren kind kan ook met de zorg van een ander overleven en opgroeien. Idem voor mensen met een zware geestelijk en/of lichamelijke beperking. Volslagen vreemden kunnen die zorg op zich nemen. Voor een ongeboren vricht is het lichaam met de placenta van de moeder de enige manier om uiteindelijk geboren te kunnen worden en te kunnen leven.
Waarom is dat een relevant verschil? het enige verschil is dus de geboorte. Maar beide zijn afhankelijk van een ander.

Waarom zou een geboorte je ineens 'rechten' geven?
  maandag 28 september 2026 @ 09:57:22 #52
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221875742
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 09:47 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
Ik neem aan dat jij elke maand een deel van je salaris overmaakt naar jeugdzorg, weeshuizen en seksuele preventie? Of maak je je alleen voor de bühne druk om het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen?
Controle over kutjes is een obsessie voor sommige mannen.
  Redactie Frontpage maandag 28 september 2026 @ 09:58:52 #53
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_221875752
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 09:55 schreef Weltschmerz het volgende:

Abortus is tot een trofee gemaakt, hoe meer hoe beter, hoe later hoe beter. Abortus is hoe dan ook een drama, er is iets serieus fout gegaan. Dat kan gebeuren maar blijkbaar is het vrouwenrecht om te merken dat je zwanger bent en dan vervolgens 5 maanden lang het besluit daarover uit te stellen. Kunnen vrouwen dan helemaal niks zelf? Wat is dit voor zielig vrouwbeeld?
Wat is dit nu weer voor een gelul? 62% van de abortussen in NL vinden binnen de eerste 6 weken van de zwangerschap plaats, 88% binnen de eerste 13 weken. De overige 12% van de abortussen die later volgen vinden nagenoeg allemaal plaats vanwege medische redenen/prenatale diagnostiek. Een zeer klein aandeel betreft 'latere ontdekking'. Maar dan zit er nog enorme speling tussen 14 weken en de 5 maanden die jij even uit je broekzak trekt.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_221875759
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 09:57 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Waarom is dat een relevant verschil? het enige verschil is dus de geboorte. Maar beide zijn afhankelijk van een ander.

Dat vind ik inderdaad een groot verschil. Een zelfstandig persoon is vanaf dag 1 een zelfstandig persoon, ook als het hulp nodig heeft van anderen. Veel oudere mensen hebben ook weer hulp nodig van anderen. Het is niet het nodig hebben van hulp van anderen voor je overleving die maakt dat je geen rechten zou moeten hebben. Het volledig afhankelijk zijn van een ander lichaam is een ander verhaal. Als de moeder sterft, houdt het voor de foetus ook op. Als de verzorger van een baby sterft, kan een andere verzorger het overnemen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221875764
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 09:58 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
Wat is dit nu weer voor een gelul? 62% van de abortussen in NL vinden binnen de eerste 6 weken van de zwangerschap plaats, 88% binnen de eerste 13 weken. De overige 12% van de abortussen die later volgen vinden nagenoeg allemaal plaats vanwege medische redenen/prenatale diagnostiek. Een zeer klein aandeel betreft 'latere ontdekking'. Maar dan zit er nog enorme speling tussen 14 weken en de 5 maanden die jij even uit je broekzak trekt.
Je ziet toch wie het post?
pi_221875765
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 09:55 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
Noem het beestje dan bij de naam: je vindt het blijkbaar moord, want postnatale-abortus bestaat niet.
Juist wel. Je kent de betekenis van 'postnataal'?
  Redactie Frontpage maandag 28 september 2026 @ 10:01:44 #57
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_221875772
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 09:57 schreef theunderdog het volgende:

[..]

De overleving van een vrucht (of foetus) is 100% verbonden met het leven van de moeder. Een geboren kind kan puur 'technisch' leven zonder zijn of haar moeder, de navelstreng en placenta zijn niet langer nodig.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_221875775
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 10:01 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Postnatale abortus bestaat niet, want abortus is zwangerschapsonder- of afbreking. Na de geboorte (postnataal) is het geen zwangerschapsonder- of afbreking meer.
  Redactie Frontpage maandag 28 september 2026 @ 10:02:45 #59
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_221875776
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2026 10:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Je ziet toch wie het post?
Ja je hebt gelijk, soms hoop je toch dat dit soort zwakzinnige trollen ook eens serieus kunnen zijn.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Redactie Frontpage maandag 28 september 2026 @ 10:03:21 #60
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_221875778
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 10:01 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Postnataal kan geen abortus plaatsvinden. Zoek anders de definitie van abortus even op in de vandale.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_221875793
Wel altijd grappig hoe mensen tegen abortus zijn, maar zodra het kind is geboren kijken ze daar niet meer naar om. :')
pi_221875794
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2026 10:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat vind ik inderdaad een groot verschil. Een zelfstandig persoon is vanaf dag 1 een zelfstandig persoon, ook als het hulp nodig heeft van anderen. Veel oudere mensen hebben ook weer hulp nodig van anderen. Het is niet het nodig hebben van hulp van anderen voor je overleving die maakt dat je geen rechten zou moeten hebben. Het volledig afhankelijk zijn van een ander lichaam is een ander verhaal. Als de moeder sterft, houdt het voor de foetus ook op. Als de verzorger van een baby sterft, kan een andere verzorger het overnemen.
Dat zijn toch allemaal gewoon praktische verschillen? je maakt niet echt duidelijk waar het morele verschil zit. Het enige verschil tussen een foetus en een baby is de geboorte. Een baby is ook volledig afhankelijk van zijn/haar verzorgers, heeft geen persoonlijkheid en is in wezen nog volkomen achterlijk.

Om even duidelijkheid te creëren, want ik word al verkeerd begrepen door bijv @JeMoeder: ik ben in bepaalde gevallen ook voor postnatale-abortus. Ik denk dat het perfect mogelijk moet zijn om het leven van een baby te beëindigen, als de ouders er dan pas achter komen het toch niet te willen.

Maar ergens is er een 'grens', en waar is die?
pi_221875803
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 10:03 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
Postnataal kan geen abortus plaatsvinden. Zoek anders de definitie van abortus even op in de vandale.
En jij de definitie van moord. Moord is het opzettelijk en met voorbedachten rade doden van een ander persoon. Baby's en heel zwaar mentaal gehandicapte hebben geen 'persoonlijkheid'.

Dus postnatale-abortus is dan de beste definitie. Maar als jij een betere hebt, dan moet je vooral dat opperen.
pi_221875822
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 10:05 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Dat zijn toch allemaal gewoon praktische verschillen? je maakt niet echt duidelijk waar het morele verschil zit. Het enige verschil tussen een foetus en een baby is de geboorte. Een baby is ook volledig afhankelijk van zijn/haar verzorgers, heeft geen persoonlijkheid en is in wezen nog volkomen achterlijk.

Om even duidelijkheid te creëren, want ik word al verkeerd begrepen door bijv @:JeMoeder: ik ben in bepaalde gevallen ook voor postnatale-abortus. Ik denk dat het perfect mogelijk moet zijn om het leven van een baby te beëindigen, als de ouders er dan pas achter komen het toch niet te willen.

Dat heb ik nu al een aantal keren aangegeven: voor mij zit het verschil erin dat de foetus alleen kan leven bij de gratie van het leven en lichaam van de moeder. Als een kind geboren is, is het geen foetus meer en als je het dan alsnog niet wil, geef je het op voor adoptie.

In geval van een baby met aandoeningen die niet met het leven verenigbaar zijn, is euthanasie een optie.

Dat een baby geen persoonlijkheid heeft, is een mening, geen feit.
pi_221875841
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2026 10:11 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat heb ik nu al een aantal keren aangegeven: voor mij zit het verschil erin dat de foetus alleen kan leven bij de gratie van het leven en lichaam van de moeder. Als een kind geboren is, is het geen foetus meer en als je het dan alsnog niet wil, geef je het op voor adoptie.

In geval van een baby met aandoeningen die niet met het leven verenigbaar zijn, is euthanasie een optie.

Dat een baby geen persoonlijkheid heeft, is een mening, geen feit.
Het enige verschil is de geboorte. Verder is een baby ook nog 'niets'. Het heeft enkel de lichamelijke kenmerken wat wij herkennen als 'mens'. Geen persoonlijkheid, de neuronen moeten zich nog volledig ontwikkelen.

Maar goed. je wil de discussie niet aan. En dat snap ik ook.
pi_221875842
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 10:05 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Om even duidelijkheid te creëren, want ik word al verkeerd begrepen door bijv @:JeMoeder: ik ben in bepaalde gevallen ook voor postnatale-abortus. Ik denk dat het perfect mogelijk moet zijn om het leven van een baby te beëindigen, als de ouders er dan pas achter komen het toch niet te willen.

14 kalenderdagen bedenktijd om gebruik te maken van je herroepingsrecht ^O^
  Redactie Frontpage maandag 28 september 2026 @ 10:21:22 #67
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_221875875
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 10:07 schreef theunderdog het volgende:

[..]
En jij de definitie van moord. Moord is het opzettelijk en met voorbedachten rade doden van een ander persoon. Baby's en heel zwaar mentaal gehandicapte hebben geen 'persoonlijkheid'.

Dus postnatale-abortus is dan de beste definitie. Maar als jij een betere hebt, dan moet je vooral dat opperen.
Ah, dus dan kan met deze rare defnitie een foetus zeker geen persoonlijkheid hebben

Verder klopt er geen zak van de definitie die je hier geeft. De definitie van moord in het Nederlands WvS (art. 289) luidt als volgt:
"Hij die opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan moord, gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie".

Staat niets over het al dan niet aangenomen bewustzijn van het slachtoffer.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  maandag 28 september 2026 @ 10:24:40 #68
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221875891
Het is triest dat we in het ooit zo mooie liberale Nederland met allerlei conservatieve kut discussies opgezadeld zitten.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  maandag 28 september 2026 @ 10:24:53 #69
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_221875892
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2026 09:10 schreef miss_sly het volgende:
Het uit het Wetboek van Strafrecht halen van abortus is wat mij betreft eigenlijk een no-brainer. Abortus hoort daar gewoon niet thuis. Je kunt natuurlijk discussie voeren over bijvoorbeeld de maximale termijn, maar een abortus op zichzelf zou geen strafbare handeling moeten zijn.

De voorwaarden waaronder een abortus zorgvuldig en verantwoord moet worden uitgevoerd, kun je gewoon in aparte wet- en regelgeving vastleggen. Daar heb je het strafrecht niet voor nodig.

Eigenlijk is de huidige situatie best krom. We zeggen in Nederland dat abortus legaal is, maar juridisch gezien is het eerder andersom: abortus is strafbaar, tenzij aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Wat mij betreft zou dat precies omgekeerd moeten zijn. Abortus is legaal, waarbij er uiteraard voorwaarden gelden voor een zorgvuldige uitvoering.

Zoals het nu is geregeld, betekent het in feite zelfs dat het afbreken van een zwangerschap van een niet-levensvatbaar kindje in principe strafbaar is, tenzij aan de wettelijke uitzonderingsvoorwaarden wordt voldaan. Dat voelt gewoon als de verkeerde juridische basis.
Laatste punt. Hoezo is dat een verkeerde juridische basis? Als die uitzonderingsvoorwaarden maar heel duidelijk omschreven staan!! Je zou die, indien gewenst, ook kunnen uitbreiden. Het doden van een levensvatbare foetus is een strafbaar feit - of je het daar mee eens bent of niet.

Het nemen van een kind is een egoistische keuze, het leven van een foetus beeindigen in principe ook. Hier zijn echter plausibele uitzonderingen op: niet levensvatbaar, zwaar fysiek en/of geestelijk gehandicapt, verkrachting en vast nog meer redenen. In mijn ogen kan zich de discussie beter op die uitzonderingsgevallen richten.

[ Bericht 0% gewijzigd door matspontius op 28-09-2026 10:30:54 ]
"Hoka Hey!"
pi_221875906
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 10:21 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
Ah, dus dan kan met deze rare defnitie een foetus zeker geen persoonlijkheid hebben

Verder klopt er geen zak van de definitie die je hier geeft. De definitie van moord in het Nederlands WvS (art. 289) luidt als volgt:
"Hij die opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan moord, gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie".

Staat niets over het al dan niet aangenomen bewustzijn van het slachtoffer.
Nee, natuurlijk heeft een foetus geen persoonlijkheid. _O-
  maandag 28 september 2026 @ 10:28:23 #71
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221875910
Waarom vinden we het erg dat iemand dood gaat?

Omdat:
-Die persoon zelf nog allerlei wensen had die hij niet meer vervuld kan zien
-We die persoon het leed willen besparen
-Die persoon vrienden en familie heeft die om hem geven
-Die persoon een mate van betekenis heeft in de samenleving

Bij een foetus is dat allemaal niet aan de orde. Dus het is van veel mensen nogal een rare obsessie om zich daar heel druk om te gaan maken.
pi_221875915
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 10:16 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Het enige verschil is de geboorte. Verder is een baby ook nog 'niets'. Het heeft enkel de lichamelijke kenmerken wat wij herkennen als 'mens'. Geen persoonlijkheid, de neuronen moeten zich nog volledig ontwikkelen.

Maar goed. je wil de discussie niet aan. En dat snap ik ook.
Ik wil de discussie best aan, maar ik ben het niet met je eens. En je schuift al mijn opmerkingen aan de kant met alleen een herhaling van je eigen standpunt, dat een baby nog niets is. Dat vind ik het wel, om de gegeven redenen. En nogmaals: dat een baby nog geen persoonlijkheid heeft, is een mening.
pi_221875926
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 10:24 schreef matspontius het volgende:

[..]
Laatste punt. Hoezo is dat een verkeerde juridische basis? Als die uitzonderingsvoorwaarden maar heel duidelijk omschreven staan!! Je zou die, indien gewenst, ook kunnen uitbreiden. Het doden van een levensvatbare foutus is een strafbaar feit - of je het daar mee eens bent of niet.

Het nemen van een kind is een egoistische keuze, het leven van een foetus beeindigen in principe ook. Hier zijn echter plausibele uitzonderingen op: niet levensvatbaar, zwaar fysiek en/of geestelijk gehandicapt, verkrachting en vast nog meer redenen. In mijn ogen kan zich de discussie beter op die uitzonderingsgevallen richten.
Jij vindt kennelijk abortus alleen iets voor die uitzonderingsgevallen. Daar ben ik het al niet mee eens.
Daarnaast kun je in een abortuswetgeving buiten het wetboek van strafrecht ook allerlei randvoorwaarden neerleggen om de zorgvuldigheid te waarborgen. Het is nergens voor nodig om het in het wetboek van strafrecht te hebben staan.
pi_221875938
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2026 10:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik wil de discussie best aan, maar ik ben het niet met je eens. En je schuift al mijn opmerkingen aan de kant met alleen een herhaling van je eigen standpunt, dat een baby nog niets is. Dat vind ik het wel, om de gegeven redenen. En nogmaals: dat een baby nog geen persoonlijkheid heeft, is een mening.
Je maakt enkel duidelijk dat de geboorte ervoor zorgt dat je niet meer lichamelijk afhankelijk bent van de moeder. Maar niet waarom DAT verschil, nu zo ongelooflijk relevant is wat betreft het beëindigen van het leven.

En als dat dan het relevante verschil is, begrijp ik dan goed dat je van mening bent dat abortus gewoon moet kunnen tot de 39ste week?
  maandag 28 september 2026 @ 10:34:37 #75
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_221875940
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2026 10:30 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Jij vindt kennelijk abortus alleen iets voor die uitzonderingsgevallen. Daar ben ik het al niet mee eens.
Daarnaast kun je in een abortuswetgeving buiten het wetboek van strafrecht ook allerlei randvoorwaarden neerleggen om de zorgvuldigheid te waarborgen. Het is nergens voor nodig om het in het wetboek van strafrecht te hebben staan.
Dat is dus wel nodig omdat er andere geen enkele rem staat op abortussen. Ik vind het absurd om het recht van de vrouw boven dat van een levensvatbare foetus te stellen. Foetus heeft niet gevraagd om verwekt te worden en heeft levensrecht, net als ieder ander. Dat de foetus geen mening kan geven en geen "persoonlijkheid" zou hebben doet totaal niet ter zake!
"Hoka Hey!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')