abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221875539
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2026 09:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Een ongeboren vrucht heeft geen rechten.
Je eigen vraag geeft al wat weg: je noemt het een vrucht, het is nog geen mens met de rechten die daarbij horen. Het leeft bij de gratie van het leven van de moeder in het lichaam van de moeder.
Dit klopt juridisch dus niet.

Artikel 1:2 van het Nederlandse Burgerlijk Wetboek (BW) luidt letterlijk als volgt:

"Het kind waarvan een vrouw zwanger is, wordt als reeds geboren aangemerkt, telkens wanneer zijn belang dit vordert. Komt het levend ter wereld, dan wordt het geacht van de conceptie af levend te hebben bestaan; komt het dood ter wereld, dan wordt het geacht nimmer te hebben bestaan."

Een ongeboren vrucht kan al erfgenaam zijn of een schenking ontvangen.
En ouders kunnen de ongeboren vrucht al voor de geboorte laten erkennen bij de gemeente.
pi_221875544
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 09:26 schreef the-eye het volgende:
In geval van een oorlog sturen we net zo makkelijk jonge jongens en meiden tegen hun zin naar het front om te sterven maar abortus kan niet want de foetus heeft geen zeggenschap :')
Gelukkig op dat vlak geen 'genderongelijkheid' meer.
pi_221875558
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2026 08:54 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Wie komt er eigenlijk op voor de rechten van de ongeboren vrucht?
Heb jij sowieso niks over te zeggen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_221875565
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 09:36 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Heb jij sowieso niks over te zeggen.
Maar de wetgever wel. En daarmee wij dus allemaal. Beetje discussie kan geen kwaad.
pi_221875574
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2026 09:37 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Maar de wetgever wel. En daarmee wij dus allemaal. Beetje discussie kan geen kwaad.
Wellicht moeten figuren zoals jij zich eens met hun éigen leven gaan bemoeien, in plaats van met dat van een ander.
  maandag 28 september 2026 @ 09:39:16 #31
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_221875578
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 09:33 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Gelukkig op dat vlak geen 'genderongelijkheid' meer.
Wel vwb abortus. Als jij als man voor abortus bent maar de vrouw tegen dan trek je als man aan het kortste eind want er is geen arts die de abortus uit gaat voeren
pi_221875586
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 09:38 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Wellicht moeten figuren zoals jij zich eens met hun éigen leven gaan bemoeien, in plaats van met dat van een ander.
Spiegelbeeld, vertel eens even... :P
pi_221875602
Als je abortus uit het strafrecht haalt, opent dat ook de deuren naar commerciële praktijken.

Goede zaak?
pi_221875608
quote:
10s.gif Op maandag 28 september 2026 09:39 schreef the-eye het volgende:

[..]
Wel vwb abortus. Als jij als man voor abortus bent maar de vrouw tegen dan trek je als man aan het kortste eind want er is geen arts die de abortus uit gaat voeren
Het ging me dan ook om dat eerste gedeelte :P
Dat tweede is waarom ik sowieso een vasectomy ga laten doen. Ik wil geen risico.
pi_221875621
quote:
10s.gif Op maandag 28 september 2026 09:39 schreef the-eye het volgende:

[..]
En als de vrouw wel abortus wil en de man niet, idem.

Er is namelijk een best wel groot ding aan de hand: de zwangerschap bevindt zich per definitie in het lichaam van de vrouw. Waardoor het per definitie om haar lichamelijke integriteit gaat.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221875622
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2026 09:37 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Jij dus alweer niet.

Jij hebt geen flikker te zeggen over een dame haar buik. Geen moer.
1947-2016
pi_221875632
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2026 09:40 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Spiegelbeeld, vertel eens even... :P
Je hebt het echt niet door he?
1947-2016
pi_221875647
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2026 09:33 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dit klopt juridisch dus niet.

Artikel 1:2 van het Nederlandse Burgerlijk Wetboek (BW) luidt letterlijk als volgt:

"Het kind waarvan een vrouw zwanger is, wordt als reeds geboren aangemerkt, telkens wanneer zijn belang dit vordert. Komt het levend ter wereld, dan wordt het geacht van de conceptie af levend te hebben bestaan; komt het dood ter wereld, dan wordt het geacht nimmer te hebben bestaan."

En ouders kunnen de ongeboren vrucht al voor de geboorte laten erkennen bij de gemeente.
Jammer joh, je voegt er een zinnetje aan toe dat niet in de tekst staat, namelijk 'dan wordt het geacht van de conceptie af levend te hebben bestaan.

Dit is de letterlijke tekst:

quote:
Het kind waarvan een vrouw zwanger is wordt als reeds geboren aangemerkt, zo dikwijls zijn belang dit vordert. Komt het dood ter wereld, dan wordt het geacht nooit te hebben bestaan.
Op die manier voer je geen discussie.
  Redactie Frontpage maandag 28 september 2026 @ 09:47:18 #39
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_221875652
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 08:52 schreef Kottnauer het volgende:
Het valt me op dat mensen die vóór abortus zijn zelf altijd wél geboren zijn.
Ik neem aan dat jij elke maand een deel van je salaris overmaakt naar jeugdzorg, weeshuizen en seksuele preventie? Of maak je je alleen voor de bühne druk om het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen?
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_221875653
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2026 09:42 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Als je abortus uit het strafrecht haalt, opent dat ook de deuren naar commerciële praktijken.

Goede zaak?
Helemaal niet, want je kunt ook in abortuswetgeving buiten het wetboek van strafrecht randvoorwaarden neerleggen.
pi_221875665
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2026 08:51 schreef Lyrebird het volgende:
Tegen.
[..]
Het is geen touwtrekwedstrijd tussen de moeder en de foetus, want de foetus heeft geen stem. Hoe sociaal je praktisch bent als samenleving, uit zich door hoe je de zwaksten in je samenleving behandelt. Als vrouwen aan abortus moeten denken, dan is er in een eerder stadium iets erg verkeerd gegaan. Dan heb je als vader (van de foetus), moeder (van de foetus), broer (van de vader of moeder), zus, opa, oma, vriend, vriendin, collega, etc gefaald. Dan heb je als samenleving en als cultuur gefaald.
Waarom zou een foetus een stem moeten hebben? het is niets.
pi_221875673
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2026 09:12 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat jij dat vindt, is natuurlijk ten eerste een mening. Ten tweede kun je alle voorwaarden die er nu aanhangen ook in de wet opnemen die abortus officieel buiten het Wetboek van Strafrecht regelt.
Bij nader inzien heb je gelijk dat het niet in het WvS hoeft, mijn twijfel ligt eigenlijk meer bij het er een grondrecht van maken.
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 09:15 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Vind ik niets mis mee. Uiteraard heeft het niet de voorkeur, maar als backup methode prima. Iemand die geen kinderen wil moet gewoon alle mogelijkheid hebben om dat te voorkomen.
Vind ik echt iets heel moeilijks. Je wil toch ook niet dat mensen onbeschermd gaan rondneuken "want we kunnen toch wel om een abortus". Dat getuigt niet echt van respect voor je eigen lichaam, een abortus is echt heel erg ingrijpend ook al wil je het kind toch niet. Daar moet je niet lichtzinnig mee omgaan, maar ik vrees dat de gemiddelde man in het uitgaanscircuit die een ONS oppikt dan alleen maar meer mogelijkheden/kans op condoomloos neuken ziet.
Als het om een koppel gaat dat al jaren bij elkaar is en er een condoom gescheurd is vind ik het gevoelsmatig alweer heel anders. Daarom zei ik ook "te pas en te onpas", maar dat is bijna niet vast te leggen natuurlijk.

Maar goed, ik ben dus absoluut niet tegen abortus, laat dat duidelijk zijn.
  Redactie Frontpage maandag 28 september 2026 @ 09:50:11 #43
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_221875678
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2026 09:33 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dit gaat niet om het erkennen van een ongeboren vrucht als rechtspersoon. Sterker nog, het zegt alleen maar iets over de vader.
Dit is het erkennen van het verwekken van een kind buiten het huwelijk, door de vader. Daarmee krijgt de vader trouwens nog niet de rechten die bij het ouderschap horen, alleen de plichten.

Verder valt het recht van een ongeboren vrucht niet onder Art 1:1 BW maar onder Art 2:2 BW (nasciturus-fictie) en dit zegt nergens dat een ongeboren vrucht een rechtspersoon is, maar dat de situatie ingewikkelder wordt naarmate de zwangerschap vordert.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_221875686
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 09:47 schreef JeMoeder het volgende:

[..]
Ik neem aan dat jij elke maand een deel van je salaris overmaakt naar jeugdzorg, weeshuizen en seksuele preventie? Of maak je je alleen voor de bühne druk om het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen?
Wat heeft dat er allemaal mee te maken?

Ik vind dat elke zwangere vrouw zelf tot abortus mag besluiten, als zij dit om wat voor reden dan ook wil.
pi_221875702
quote:
7s.gif Op maandag 28 september 2026 09:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Een ongeboren vrucht heeft geen rechten.
Je eigen vraag geeft al wat weg: je noemt het een vrucht, het is nog geen mens met de rechten die daarbij horen. Het leeft bij de gratie van het leven van de moeder in het lichaam van de moeder.
Ik ben het hier persoonlijk mee eens. Maar we moeten erkennen dat het arbitrair is, en dit ook op kan gaan voor andere voorbeelden in onze menselijke ontwikkeling.

Bedoel: bovenstaande gaat ook op voor kinderen tot (pak hem beet) 4 jaar. Of zwaar geestelijk gehandicapte. Ben je ook voor postnatale-abortus? en zo ja: waar trek je dan de grens?
  maandag 28 september 2026 @ 09:54:12 #46
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_221875716
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2026 08:51 schreef Lyrebird het volgende:
Tegen.
[..]
Het is geen touwtrekwedstrijd tussen de moeder en de foetus, want de foetus heeft geen stem. Hoe sociaal je praktisch bent als samenleving, uit zich door hoe je de zwaksten in je samenleving behandelt. Als vrouwen aan abortus moeten denken, dan is er in een eerder stadium iets erg verkeerd gegaan. Dan heb je als vader (van de foetus), moeder (van de foetus), broer (van de vader of moeder), zus, opa, oma, vriend, vriendin, collega, etc gefaald. Dan heb je als samenleving en als cultuur gefaald.
_O- dude stel je niet zo aan. Vroeger werden "mislukte exemplaren" gewoon aan de wilde beesten gevoerd of in een put gegooid. Nu hebben we ons ontwikkeld tot een intelligente mensensoort waardoor we dat niet meer doen maar die intelligentie moet ons ook behoeden om niet naar de andere kant door slaan.
  Redactie Frontpage maandag 28 september 2026 @ 09:54:30 #47
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_221875720
quote:
1s.gif Op maandag 28 september 2026 09:42 schreef PieterDeRijcke het volgende:

Goede zaak?
Je doet net alsof het een 'industrie' betreft, typisch pro-life onderbuik argument. Volledige kolder. Maar goed, ik denk inderdaad dat ik zodra de wetgeving wijzigt direct een franchise van abortusklinieken ga opzetten om cellen te schrapen. Dank voor het geweldige idee ^O^
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_221875722
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 09:52 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ik ben het hier persoonlijk mee eens. Maar we moeten erkennen dat het arbitrair is, en dit ook op kan gaan voor andere voorbeelden in onze menselijke ontwikkeling.

Bedoel: bovenstaande gaat ook op voor kinderen tot (pak hem beet) 4 jaar. Of zwaar geestelijk gehandicapte. Ben je ook voor postnatale-abortus? en zo ja: waar trek je dan de grens?
Er is een groot verschil met de ongeboren vrucht: die specifiek het lichaam van de moeder nodig.
Een geboren kind kan ook met de zorg van een ander overleven en opgroeien. Idem voor mensen met een zware geestelijk en/of lichamelijke beperking. Volslagen vreemden kunnen die zorg op zich nemen. Voor een ongeboren vricht is het lichaam met de placenta van de moeder de enige manier om uiteindelijk geboren te kunnen worden en te kunnen leven.
pi_221875728
quote:
"Kijk naar de VS", zegt Vliegenthart. "Daar zien we dat het recht op abortus wordt ingeperkt. Die druk is er in Europa en Nederland ook. Daarom is verankering in de Grondwet een belangrijke volgende stap."
Pro moet zich weer even profileren met jaren 70 vooruitgang door te doen alsof het hier de VS is, pronken met de veren van voorgaande generaties omdat zelf helemaal niks kunnen en problemen moeten importeren om die dan vervolgens niet op te lossen.

Abortus is tot een trofee gemaakt, hoe meer hoe beter, hoe later hoe beter. Abortus is hoe dan ook een drama, er is iets serieus fout gegaan. Dat kan gebeuren maar blijkbaar is het vrouwenrecht om te merken dat je zwanger bent en dan vervolgens 5 maanden lang het besluit daarover uit te stellen. Kunnen vrouwen dan helemaal niks zelf? Wat is dit voor zielig vrouwbeeld?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Redactie Frontpage maandag 28 september 2026 @ 09:55:34 #50
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_221875730
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2026 09:52 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Noem het beestje dan bij de naam: je vindt het blijkbaar moord, want postnatale-abortus bestaat niet.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')