Dit klopt juridisch dus niet.quote:Op maandag 28 september 2026 09:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Een ongeboren vrucht heeft geen rechten.
Je eigen vraag geeft al wat weg: je noemt het een vrucht, het is nog geen mens met de rechten die daarbij horen. Het leeft bij de gratie van het leven van de moeder in het lichaam van de moeder.
Gelukkig op dat vlak geen 'genderongelijkheid' meer.quote:Op maandag 28 september 2026 09:26 schreef the-eye het volgende:
In geval van een oorlog sturen we net zo makkelijk jonge jongens en meiden tegen hun zin naar het front om te sterven maar abortus kan niet want de foetus heeft geen zeggenschap![]()
Heb jij sowieso niks over te zeggen.quote:Op maandag 28 september 2026 08:54 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Wie komt er eigenlijk op voor de rechten van de ongeboren vrucht?
Maar de wetgever wel. En daarmee wij dus allemaal. Beetje discussie kan geen kwaad.quote:Op maandag 28 september 2026 09:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Heb jij sowieso niks over te zeggen.
Wellicht moeten figuren zoals jij zich eens met hun éigen leven gaan bemoeien, in plaats van met dat van een ander.quote:Op maandag 28 september 2026 09:37 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Maar de wetgever wel. En daarmee wij dus allemaal. Beetje discussie kan geen kwaad.
Wel vwb abortus. Als jij als man voor abortus bent maar de vrouw tegen dan trek je als man aan het kortste eind want er is geen arts die de abortus uit gaat voerenquote:Op maandag 28 september 2026 09:33 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Gelukkig op dat vlak geen 'genderongelijkheid' meer.
Spiegelbeeld, vertel eens even...quote:Op maandag 28 september 2026 09:38 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Wellicht moeten figuren zoals jij zich eens met hun éigen leven gaan bemoeien, in plaats van met dat van een ander.
Het ging me dan ook om dat eerste gedeeltequote:Op maandag 28 september 2026 09:39 schreef the-eye het volgende:
[..]
Wel vwb abortus. Als jij als man voor abortus bent maar de vrouw tegen dan trek je als man aan het kortste eind want er is geen arts die de abortus uit gaat voeren
En als de vrouw wel abortus wil en de man niet, idem.quote:Op maandag 28 september 2026 09:39 schreef the-eye het volgende:
[..]
Wel vwb abortus. Als jij als man voor abortus bent maar de vrouw tegen dan trek je als man aan het kortste eind want er is geen arts die de abortus uit gaat voeren
Jij dus alweer niet.quote:Op maandag 28 september 2026 09:37 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Maar de wetgever wel. En daarmee wij dus allemaal. Beetje discussie kan geen kwaad.
Je hebt het echt niet door he?quote:Op maandag 28 september 2026 09:40 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Spiegelbeeld, vertel eens even...
Jammer joh, je voegt er een zinnetje aan toe dat niet in de tekst staat, namelijk 'dan wordt het geacht van de conceptie af levend te hebben bestaan.quote:Op maandag 28 september 2026 09:33 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dit klopt juridisch dus niet.
Artikel 1:2 van het Nederlandse Burgerlijk Wetboek (BW) luidt letterlijk als volgt:
"Het kind waarvan een vrouw zwanger is, wordt als reeds geboren aangemerkt, telkens wanneer zijn belang dit vordert. Komt het levend ter wereld, dan wordt het geacht van de conceptie af levend te hebben bestaan; komt het dood ter wereld, dan wordt het geacht nimmer te hebben bestaan."
Een ongeboren vrucht kan al erfgenaam zijn of een schenking ontvangen.
En ouders kunnen de ongeboren vrucht al voor de geboorte laten erkennen bij de gemeente.
Op die manier voer je geen discussie.quote:Het kind waarvan een vrouw zwanger is wordt als reeds geboren aangemerkt, zo dikwijls zijn belang dit vordert. Komt het dood ter wereld, dan wordt het geacht nooit te hebben bestaan.
Ik neem aan dat jij elke maand een deel van je salaris overmaakt naar jeugdzorg, weeshuizen en seksuele preventie? Of maak je je alleen voor de bühne druk om het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen?quote:Op maandag 28 september 2026 08:52 schreef Kottnauer het volgende:
Het valt me op dat mensen die vóór abortus zijn zelf altijd wél geboren zijn.
Helemaal niet, want je kunt ook in abortuswetgeving buiten het wetboek van strafrecht randvoorwaarden neerleggen.quote:Op maandag 28 september 2026 09:42 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Als je abortus uit het strafrecht haalt, opent dat ook de deuren naar commerciële praktijken.
Goede zaak?
Waarom zou een foetus een stem moeten hebben? het is niets.quote:Op maandag 28 september 2026 08:51 schreef Lyrebird het volgende:
Tegen.
[..]
Het is geen touwtrekwedstrijd tussen de moeder en de foetus, want de foetus heeft geen stem. Hoe sociaal je praktisch bent als samenleving, uit zich door hoe je de zwaksten in je samenleving behandelt. Als vrouwen aan abortus moeten denken, dan is er in een eerder stadium iets erg verkeerd gegaan. Dan heb je als vader (van de foetus), moeder (van de foetus), broer (van de vader of moeder), zus, opa, oma, vriend, vriendin, collega, etc gefaald. Dan heb je als samenleving en als cultuur gefaald.
Bij nader inzien heb je gelijk dat het niet in het WvS hoeft, mijn twijfel ligt eigenlijk meer bij het er een grondrecht van maken.quote:Op maandag 28 september 2026 09:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat jij dat vindt, is natuurlijk ten eerste een mening. Ten tweede kun je alle voorwaarden die er nu aanhangen ook in de wet opnemen die abortus officieel buiten het Wetboek van Strafrecht regelt.
Vind ik echt iets heel moeilijks. Je wil toch ook niet dat mensen onbeschermd gaan rondneuken "want we kunnen toch wel om een abortus". Dat getuigt niet echt van respect voor je eigen lichaam, een abortus is echt heel erg ingrijpend ook al wil je het kind toch niet. Daar moet je niet lichtzinnig mee omgaan, maar ik vrees dat de gemiddelde man in het uitgaanscircuit die een ONS oppikt dan alleen maar meer mogelijkheden/kans op condoomloos neuken ziet.quote:Op maandag 28 september 2026 09:15 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Vind ik niets mis mee. Uiteraard heeft het niet de voorkeur, maar als backup methode prima. Iemand die geen kinderen wil moet gewoon alle mogelijkheid hebben om dat te voorkomen.
Dit gaat niet om het erkennen van een ongeboren vrucht als rechtspersoon. Sterker nog, het zegt alleen maar iets over de vader.quote:Op maandag 28 september 2026 09:33 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Een ongeboren vrucht kan al erfgenaam zijn of een schenking ontvangen.
En ouders kunnen de ongeboren vrucht al voor de geboorte laten erkennen bij de gemeente.
Wat heeft dat er allemaal mee te maken?quote:Op maandag 28 september 2026 09:47 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Ik neem aan dat jij elke maand een deel van je salaris overmaakt naar jeugdzorg, weeshuizen en seksuele preventie? Of maak je je alleen voor de bühne druk om het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen?
Ik ben het hier persoonlijk mee eens. Maar we moeten erkennen dat het arbitrair is, en dit ook op kan gaan voor andere voorbeelden in onze menselijke ontwikkeling.quote:Op maandag 28 september 2026 09:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Een ongeboren vrucht heeft geen rechten.
Je eigen vraag geeft al wat weg: je noemt het een vrucht, het is nog geen mens met de rechten die daarbij horen. Het leeft bij de gratie van het leven van de moeder in het lichaam van de moeder.
quote:Op maandag 28 september 2026 08:51 schreef Lyrebird het volgende:
Tegen.
[..]
Het is geen touwtrekwedstrijd tussen de moeder en de foetus, want de foetus heeft geen stem. Hoe sociaal je praktisch bent als samenleving, uit zich door hoe je de zwaksten in je samenleving behandelt. Als vrouwen aan abortus moeten denken, dan is er in een eerder stadium iets erg verkeerd gegaan. Dan heb je als vader (van de foetus), moeder (van de foetus), broer (van de vader of moeder), zus, opa, oma, vriend, vriendin, collega, etc gefaald. Dan heb je als samenleving en als cultuur gefaald.
Je doet net alsof het een 'industrie' betreft, typisch pro-life onderbuik argument. Volledige kolder. Maar goed, ik denk inderdaad dat ik zodra de wetgeving wijzigt direct een franchise van abortusklinieken ga opzetten om cellen te schrapen. Dank voor het geweldige ideequote:Op maandag 28 september 2026 09:42 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Als je abortus uit het strafrecht haalt, opent dat ook de deuren naar commerciële praktijken.
Goede zaak?
Er is een groot verschil met de ongeboren vrucht: die specifiek het lichaam van de moeder nodig.quote:Op maandag 28 september 2026 09:52 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik ben het hier persoonlijk mee eens. Maar we moeten erkennen dat het arbitrair is, en dit ook op kan gaan voor andere voorbeelden in onze menselijke ontwikkeling.
Bedoel: bovenstaande gaat ook op voor kinderen tot (pak hem beet) 4 jaar. Of zwaar geestelijk gehandicapte. Ben je ook voor postnatale-abortus? en zo ja: waar trek je dan de grens?
Pro moet zich weer even profileren met jaren 70 vooruitgang door te doen alsof het hier de VS is, pronken met de veren van voorgaande generaties omdat zelf helemaal niks kunnen en problemen moeten importeren om die dan vervolgens niet op te lossen.quote:"Kijk naar de VS", zegt Vliegenthart. "Daar zien we dat het recht op abortus wordt ingeperkt. Die druk is er in Europa en Nederland ook. Daarom is verankering in de Grondwet een belangrijke volgende stap."
Noem het beestje dan bij de naam: je vindt het blijkbaar moord, want postnatale-abortus bestaat niet.quote:Op maandag 28 september 2026 09:52 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik ben het hier persoonlijk mee eens. Maar we moeten erkennen dat het arbitrair is, en dit ook op kan gaan voor andere voorbeelden in onze menselijke ontwikkeling.
Bedoel: bovenstaande gaat ook op voor kinderen tot (pak hem beet) 4 jaar. Of zwaar geestelijk gehandicapte. Ben je ook voor postnatale-abortus? en zo ja: waar trek je dan de grens?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |